
 
The literary staff (the journalists) of the Telegraph, a Brisbane daily, in 1916. This image is held by the State 

Library of Queensland in its John Oxley Library. The caption provided is incomplete. Back row: K. G. McGill, 

Miss Edith …, A. Sowden. Second row: W. Kelly, Andy Clydesdale, F. J. Bryan, J. Casser Smith, P. Luney, 

Douglas Dunn. Third row (seated): [No details given, but the central person—white hair, white pointed 

beard—is George Woolnough, editor.] Front row: S. Wanmer, John… The image is available through Trove. 

See ANHG 107.4.1 below to learn more about Miss Edith and the editor. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 107                                    May 2020 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 15 July 2020. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

107.1.1 Best of times, worst of times 

Rod Kirkpatrick writes: The best of times, the worst of times: with a nod to Charles 

Dickens, that could be a newspaper owner ’s succinct slant on COVID-19.  

Background: On 31 December 2019 the World Health Organisation (WHO) was informed of an 

outbreak of respiratory disease in China affecting the city of Wuhan in Hubei province. The spread 

of this coronavirus disease around the world was labelled a “Public Health Emergency of 

International Concern” on 30 January 2020. The WHO announced a name for the disease on 11 

February 2020: COVID-19. On 11 March the WHO upgraded the status of the COVID-19 outbreak 

from epidemic to pandemic.  

The best of times? Paul Barry (Media Watch, 30 March) said, “Coronavirus is the only story 

[Australians] are interested in. If you thought bushfires dominated the news in summer, think 

again.” Bushfire coverage at its peak grabbed just under 30 per cent of the attention of 19 major 

Australian news websites whereas coronavirus had hit 80 per cent by mid-March (Streem, 27 

March 2020—see Streem graph below). News Corp Australia said, “No story we’ve ever told has 

been so big, so quick to evolve or so widespread. The media’s role has rarely been more critical than 

in this era of fake news.” For the whole of March, the front-page “main” story in every issue of the 

Australian was centred on coronavirus, as the ANHG table on Page 4 shows. By 15 April the only 

time another issue had led Page 1 since 27 February was when the High Court quashed the child-

sex abuse convictions of Cardinal George Pell (Australian, 8 April). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 3 

 

The Australian boasted on 15 April that it had more than doubled its online audience (to 4.9 

million), making it the No. 1 subscriber-only news site in the nation. Its March audience was 101 

per cent larger than its February audience. On 6 April, News Corp Australia said in a full-page ad. 

in the Australian: “At News Corp Australia, total readership is up 81 per cent. Consumer 

subscription sales are up 287 per cent (versus the same week last year). This increase is the most 

dramatic we have ever seen. Supermarkets are selling out of our papers and home delivery orders 

are surging.” 

The worst of times? The shutdown enforced on many business during the social 

isolation measures employed by government to help curb the spread of COVID -19 has 

ripped the heart out of advertising revenues and led to the closure, at least temporarily, 

of 70 suburban newspapers in Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide and Perth, two 

regional dailies and about 150 non-daily country and community newspapers across 

Australia (see ANHG 107.3.1 and 107.3.2 below). 

Gathering momentum: The coronavirus crisis coverage 

took a few weeks to gather momentum. On 27 January the 

Australian led Page 1 with “Aussie kids in virus trap” and 

the next day with “Schools isolate students in danger of 

China virus”. In February, nine issues of the Australian, 

including two of the Weekend Australian, led Page 1 with a 

coronavirus report (1-2, 5, 6, 14, 19, 20, 27, and 28 

February and 29 Feb./1 March). The weekday issues were 

all 32-pages. 

The table I have created on the next page gives the 

headlines when a coronavirus story led Page 1 during 

March (as it did each issue). Once the epidemic had been 

declared a pandemic, the usual banner above pages 

devoted to virus news was “COVID-19 PANDEMIC”. 

During the month the size of the newspapers gradually 

declined, falling from 32 to 28 pages on 19 March, with the 

odd minor fluctuation, and to 24 pages on 30 March. The 

table has a column that records the number of pages 

labelled each day as carrying nothing but virus news. But 

this must be qualified with the observation that in many 

issues of the paper all of the front page, all of the back page 

and some of the stories on inside sports pages reported the 

impact of COVID-19 on different spheres of life (the 

sporting calendar: for instance, whether the Australian Football League or the National Rugby 

League would play with or without crowds, or play at all; whether the Tokyo Olympics would 

proceed this year or be postponed to 2021). In addition, the major feature article in the paper would 

often be inspired by COVID-19, as would the editorials, editorial cartoon and many of the letters 

to the editor,  and as would some articles in the business pages. Full-page ads became the means 

by which banks, supermarkets and the government communicated their messages about the 

impact of COVID-19. There were days when up to six or even 10 full-page ads. appeared. 

News Corp Australia boss Michael Miller was assured by government that news media would be 

deemed an essential service in the event of further shutdowns as the media company opened up 

its paywalls for metro mastheads during the global crisis (Australian, 30 March 2020).  

In a bid to keep Australians better informed during the COVID-19 crisis, News Corp lifted the 

paywalls on its metro mastheads, including the Daily Telegraph, Herald Sun and Courier-Mail, to 

new customers signing up by mid-April. They were given free access for 28 days (and sometimes 

via free access to a suburban paper, such as the Progress Leader, Blackburn) and 50 per cent off 

for the following month.  

The following table provides a more detailed breakdown of the Australian’s coverage during March 

of COVID-19. 

 

Australian, 23 March 2020. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 4 

 

 

Table 1  COVID-19 news coverage in the Australian, March 2020 

Date Page 1 ‘main’ on COVID-19 Full pages of 
labelled 
coverage 

Sidelights 

2 March Virus strikes: first Aussie dies 1 32-page paper. 

3 March Doctor caught in virus firing line 2 32-page paper. 

4 March Bank rates cut amid levy fears 1 32-page paper. 

5 March Economy on brink of reverse 2 32-page paper. 

6 March School shut after virus infects 
teen 

3 34-page paper. 

7-8 March Tax breaks, cash to ease virus 
panic 

4  

9 March Surplus lost in $10bn virus rescue 
operation 

2 32-page paper. Aussies win women’s cricket 
T20 World Cup . 

10 March Fast cash to calm virus storm 3  32-page paper. 

11 March Morrison’s clinical reaction 5  32-page paper. WHO declares a pandemic.. 

12 March PM’s cash splash to save jobs 3 32-page paper. 

13 March Stay clam and keep spending 6 32-page paper. 

14-15 March War cabinet to tackle virus 10  

16 March Virus puts nation on ‘war footing’ 5 32-page paper. Two full-page Australian 
Government ads related to COVID-19. 

17 March Economic dose of medicine 5 32-page paper. 

18 March Operation Covid: save jobs 6 32-page paper. Three full-page ads. 

19 March Filled page 1 5 28-page paper. One Business page and the 
full back page (sport), all COVID-19. 

20 March EXTRAORDINARY TIMES 7 28-page paper. One full-page ad (NAB). 

21/22 March Life in the time of corona 17 This total (17) includes some Business pages 
and features. Three full-page ads. 

23 March A NATION IN SHUTDOWN 5 28-page paper. AFL season suspended 22/3, 
& NRL suspended 23/3 

24 March Echoes of Great Depression 6 28-page paper. 

25 March BBQ ban: social life ‘not ok’ 6 28-page paper. Number of sports pages 
reduced from 3 to 2. Editor-in-chief writes 
letter to readers. Two full-page ads. 

26 March Let’s stick together, says PM 6 28-page paper. Tokyo 2020 Olympics 
postponed until 2021. Sport pages: 2. Four 
full-page ads. 

27 March Retail rescue: rent, tax relief 5 28-page paper. Sports pages: 2. Five full-page 
ads inspired by COVID-19. 

28-29 March Army to police quarantine 12 The Travel section, normally 12 tabloid 
pages, reduced to 4 pages. 

30 March New social order: three’s a crowd 4 24-page paper. Two full-page ads (Coles, 
pp.2-3). 

31 March DEPRESSION BUSTER 5 24-page paper. Three full-page ads. 

107.1.2 Newspaper staffs working from home, some sections suspended 

Brisbane’s Courier-Mail reported (28 March 2020) that it was now being produced from kitchen 

tables and spare bedrooms across the state as its newsrooms worked from home for the first time 

in its history. The four daily editorial news conferences were being held by video conference, 

designers were producing pages on their dining tables, and reporters and photographers are 

scattered across the state, filing their stories and pictures remotely. The latest data showed 

increases in subscriptions, audience and retail sales of the newspaper. Digital page views had 

soared to a record 15.1 million in the previous week. The paper had launched a new daily liftout 

called “HiberNation” to deliver practical tips for “your home and family on how to get through the 

shutdown”. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 5 

 

It was the same at other newspapers such as the Australian, the Daily Telegraph, Sydney Morning 

Herald, Melbourne Age, and the Saturday Paper (see “Divided we stand: remote newsrooms get 

the job done”, Australian, 30 March 2020, p.19). On 19 March the Age was put together remotely 

for the first time in its 165-year history. All editorial staff worked from home. 

On 31 March, Nine Entertainment announced it would be suspending some sections and liftouts 

in the Sydney Morning Herald, Age and Australian Financial Review. These include: Boss 

Magazine, Sophisticated Traveller, Luxury Magazine, Good Food, and Executive Style. Traveller 

and Domain have also been suspended. Impacted journalists have been redeployed. Sections will 

be reinstated as conditions improve (Telum Media Alert, 1 April 2020). 

Nine said it would cut bonuses and would force staff to take leave, and put off casual staff. It did 

not rule out more job cuts, after telling the market it would aim to save $266 million this year. On 

1 April, Seven West Media chief executive James Warburton told staff they would need to take a 

10-20 per cent pay cut and move to a four-day week Seven West Media publishes the Perth daily, 

the West Australian, and most of the regional papers in WA. News Corp Australia has also flagged 

job losses and pay cuts. Schwartz Media expects “in the short term, a third of the revenue we use 

to make our titles will likely disappear” (Saturday Paper, 21-27 March 2020). 

107.1.3 Introducing the Corona Times 

Extract from Trent Dalton’s “Tales from the [COVID-19] bunker” series, Weekend Australian 

Magazine, 25-26 April 2020, p.12: “Eleven-year-old Emily in Holland Park, south Brisbane, escapes 

into words. She’s created her own newspaper, the Corona Times. Publisher, editor-in-chief, chief 

reporter, fashion editor. She delivers the Corona Times to letterboxes in her street each week. 

Cracking read. Updates on street activities. A joke of the week. Neighbour of the week: ‘Mia from 

No. 25 is nine years old and goes to Holland Park State School. She has a red cattle dog named 

Miley who will turn 11 this year. Mia plays guitar and likes to ride her skateboard and play soccer. 

She recently got back from Japan so her school told her to stay home for two weeks.’ 

“Emily’s fashion tips are the talk of the street: ‘Denim on denim is a classic look that is comfortable 

and impressive, so there is no doubt you will look fabulous while working from home. Achieve a 

classic yet classy look by wearing reflective sunglasses with metal trim. You can model this look 

while mowing the lawn or weeding the garden since you can’t go anywhere else.’ Emily writes and 

writes from her bunker; week in, week out, and so makes her great escape from COVID-19.” 

107.1.4 AAP closure (1): End of newswire after 85 years 

National news agency Australian Associated Press will close its doors on 26 June after operating 

for 85 years (Australian Financial Review, 3 March 2020). More than 180 editorial staff will be hit 

by the close of its newswire and hundreds from other parts of the company to be affected by the 

sales of various divisions and setting up of new businesses. The company said the decision was 

made because AAP was “no longer viable to continue”, and its largest shareholders News Corp and 

Nine decided to pull the plug as they continue searching for cost savings amid a challenging media 

environment.  

AAP chief executive Bruce Davidson told staff on 3 March that the AAP newswire will be closed, 

and the Medianet PR business and Mediaverse analytics business will be sold. Sources told 

the Financial Review that changes will affect 500 individual staff members and 100 contractors, 

via the shutdown of AAP newswire, the sale of Medianet and Mediaverse, and the potential setting 

up of a new production entity. Staff entitlements are secure, sources said. 

Staff were told there may be “opportunities for AAP staff at Nine and News [Corp]” and some of 

the affected staff may find jobs in a new production entity. Davidson said AAP executives had been 

aware of the decision to close the business for nearly three months, with the final call being made 

in December. “AAP has been a critical part of journalism in Australia since 1935, and it is tragic 

that it will come to an end,” he said. “Hundreds of wonderful journalists made their start at AAP 

and went on to brilliant careers. Many others chose to stay with the agency for several decades and 

are part of the revered ‘AAP family’.” 

Nine, News Corp, Seven West Media and Australian Community Media, owned by Antony 

Catalano, are AAP’s major shareholders. Nine and News Corp are the largest shareholders and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 6 

 

are believed to put about $5 million and $10 million respectively into the business every year. AAP 

has provided newswire service across a broad range of topics, including general news, courts, 

politics, finance, entertainment, travel, racing and sport. The final day of AAP will be 26 June, 

while Pagemasters will close 31 August. 

AAP chairman and News Corp group executive of corporate affairs, policy and government 

relations, Campbell Reid, said: “For generations AAP has been journalism’s first responder. Its 

reporters, photographers and production staff have accurately recorded the first cut of 

contemporary Australian history and the nation is in their debt,” he said. “It is a great loss that 

professional and researched information provided by AAP is being substituted with the un-

researched and often inaccurate information that masquerades as real news on the digital 

platforms.” 

AAP said the decision was forced by a decline in the number of media companies paying for the 

service in recent years and the impact of digital platforms taking other people’s content and 

distributing it for free. 

107.1.5 AAP closure (2): Explanation 

The Australian editorialised on the AAP closure (6 March 2020, p.15): The upcoming closure of 

Australian Associated Press — the nation’s news wire — after 85 years of good service needs to be 

understood by the Morrison government as a serious and overdue wake-up call. The closure of the 

agency that has been the “first responder” of Australian journalism since Joseph Lyons was prime 

minister and Don Bradman was batting should also concern every citizen with an interest in 

politics, finance, the courts, coronavirus, national security, the environment, travel and the world 

in general. AAP has been known for its timely, factual and comprehensive reporting. Those with 

most to lose from its closure, ironically, are the naive, complacent individuals, who blithely say 

they’re happy “to get all the news from social media” and would never think to pay for quality news 

coverage. 

What they get on social media, in reality, is a skewed mishmash of content pilfered from 

newspapers and broadcasters, and filtered through the tech giants’ opaque echo chambers. Across 

time, such a pattern will produce a less informed society, less engaged in our vibrant democracy. 

On [4 March], AAP chairman Campbell Reid, who is also a News Corp Australia senior executive, 

pinpointed the reason the wire service was closing. The detrimental impact of digital platforms on 

media companies had reached a tipping point, he said. The unfettered market power of Google and 

Facebook and the significant imbalance in bargaining power had devastated media business 

models. Tech giants were taking and not paying for vast swaths of content produced by media 

companies and using it to generate billions of advertising dollars. “That is at the heart of why AAP 

is closing. No one should kid themselves otherwise. Until the platforms start paying publishers for 

their journalism instead of distributing it for free for their own profit then we are going to, sadly, 

see a lot more bad news in the media sector.” 

107.1.6 AAP closure (3): Accuracy more important than speed 

John Coomber writes (Weekend Australian, 7-8 March 2020, p.21): When I first walked through 

the doors of AAP’s old head office beside Sydney’s Wynyard station in July 1972, the first thing 

that struck me was the noise. In a spartan room with a low ceiling, more than 100 teleprinters 

were going hammer and tongs, receiving news from across the world and sending foreign and 

domestic news across Australia, including to its Antarctic bases, and even to ships at sea. Each of 

them was driven by precisely-rolled coils of perforated paper tape — the fabled ticker tape once 

showered on parades on Wall Street. 

At desks surrounded by banks of those infernal, clacking machines sat a few dozen men — there 

were no female journalists back then — adding to the din by banging at typewriters and shouting 

into telephones. Others were editing reports on the war in Vietnam or the break-in at the 

Watergate building a few weeks earlier. AAP subscribed to Reuters, the Associated Press, Agence 

France-Presse, United Press International, Britain’s Press Association, and the New Zealand Press 

Association, among others. Added to this were its own correspondents in, at various times, London, 

New York, Jakarta, Port Moresby, Singapore, Suva, Saigon, Wellington, Los Angeles, Beijing. Plus 

every state and territory in Australia. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 7 

 

The completed stories were propelled on a conveyor belt to teleprinter operators who, using sublime 

keyboard skills, converted them to tape. When it had finished running at the breakneck speed of 

40 words a minute to one newspaper, it would be rewound by hand and sent to another. n a dark 

corner of the office, generally in the dead of night, white-haired operators sent the Antarctic and 

“Shippress” bulletins by Morse code. 

I was 20 years old, fresh out of a cadetship at the Brisbane Telegraph, an afternoon newspaper 

long since gone the way it seems AAP is now to follow. That scene in Wynyard House sent a surge 

of excitement through me that I have never forgotten. Nor have I forgotten the words the editor, 

Lyall Rowe, said to me that day. “Remember this, son: speed is essential, but accuracy is more 

important.” Those eight words were the mantra by which we all worked. And within them existed 

the unspoken notion of integrity and independence. 

[John Coomber contributed various sections to the 75-year history of AAP published in 2010, On 

the Wire: The Story of Australian Associated Press.] 

107.1.7 AAP closure (4): Chairman’s perspective 

From the Australian, 9 March 2020: The ABC’s Media Watch program sought answers about the 

closure of AAP from its chairman Campbell Reid (a senior executive of News Corp Australia). These 

are his responses. 

Media Watch: Did News consider different ownership options for AAP to continue operations? 

Reid: The decisions about the future of the company were made by the directors of AAP, not one 

of the shareholders. The management and directors of AAP have been confronting the decline in 

the use of the newswire service for many years. The answer to the question of ownership structures 

is that, yes, several sustainable operations within the AAP portfolio will be sold or restructured so 

they can continue as viable businesses. The newswire was not formally offered for sale because 

without the cash support of its major shareholders and declining use and revenue from other 

companies, the directors’ view was that it was no longer a sustainable business. That said, if 

someone wanted to make an offer, there is nothing stopping them. 

Media Watch: Why were clients kept in the dark about the closure and not given the opportunity 

to change their investment to potentially make it more viable? 

Reid: The plans for the closure were, unfortunately, published before all the planned 

communications could be carried out. That is a risk when you are making decisions involving media 

companies that employ journalists. It’s their job to publish stories and they did so. Regarding the 

opportunity for clients to change their investment, the inescapable fact is that over the last decade 

a large number of AAP’s newswire customers have cancelled or reduced their spend, bringing it to 

the point it faces today. Those companies already had the opportunity to support the business more 

enthusiastically and had chosen not to. 

Media Watch: Did News have concerns that AAP subscribers were using the service to compete 

with News properties with free-to-access publications? 

Reid: AAP was founded 85 years ago by companies who were in daily competition with each other 

and none of its current shareholders are scared of fair competition today. What they are all 

confronting is the unfair raiding of our valuable content by the tech platforms and they are the 

organisations that, more than any others, could have helped save AAP if they had accepted, as 

they should have years ago, that they should be paying for the use of content produced by others. 

Media Watch: Did News want AAP closed to stifle rival publishers and broadcasters? 

Reid: Categorically and empathically not. 

107.1.8 AAP closure (5): News Corp aims for June wire launch 

News Corp Australia is aiming to be ready to launch a newswire service by the end of June 

(Australian, 20 April 2020). It is casting the net for staff in most major capitals and is seeking an 

editor-in-chief to head the enterprise. Mel Mansell, who is heading the project going by the title of 

NCA NewsWire, said the wire service would be a “back-to-basics” operation focusing on the 

fundamentals of reporting.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 8 

 

107.1.9 AAP closure (6): Attempts to buy the business 

19 March 2020: Management of Australian Associated Press is in talks with several parties who 

had expressed an interest in buying the entire business that is set to close in June (Australian, 19 

March 2020). AAP’s chief executive Bruce Davidson sent a note to staff on 19 March notifying them 

that the newswire has been approached in recent days by several unidentified parties interested 

in buying the newswire service, as well as the profitable arms of the business Pagemasters and 

Medianet. “This development was not expected by either management, the AAP Board or the AAP 

shareholders. AAP’s shareholders have now asked me to enter into discussions with the interested 

parties to determine if any of these approaches offers a credible and sustainable future for AAP,” 

he wrote to staff. Davidson cautioned staff about being overly optimistic about the latest 

development, but has paused the redundancy timetable with the business due to close on June 26 

at the expense of journalists’ jobs. 

23 March 2020: Pollster and media researcher Gary Morgan has revealed himself as a potential 

buyer of Australian Associated Press (Australian, 23 March 2020). Following news that 

“unidentified parties” had approached AAP management about buying the company, the executive 

chairman of Roy Morgan Research told the Australian he would be interested in buying the 

business. “Absolutely I’m interested. Roy Morgan is in the information business,” Morgan said. 

While potential buyers have expressed interest in AAP’s profitable arms — press release service 

Medianet and subediting business Pagemasters — Morgan claims he is interested in buying the 

entirety of the business if it is viable. 

Morgan said AAP “could work in his stable of businesses”, which include polling and daily news 

and audience tracking services, but he wouldn’t know whether it was a viable business proposition 

“until we look under the bonnet”. The Australian understands the owner of Private Media and 

chair of Solstice Media, Eric Beecher, is also running the ruler over the AAP business. Any new 

owner of AAP would have to do without its two biggest clients and current majority shareholders, 

Nine Entertainment and News Corp, as customers and shareholders. 

107.1.10 AAP closure (7): Tiffen says a news agency is still needed 

Rodney Tiffen, emeritus professor of politics at the University of Sydney, has written in the digital 

magazine, Inside Story, about the continuing need for a news agency such as AAP. His article 

began: 

Reuters, Britain’s oldest surviving news agency, traces its founding back to 1851. But the pivotal 

date in its development was 1858, the year it launched its “electric news” service, which had been 

made possible by the invention of the telegraph in the early 1840s. In the age of the internet, it is 

easy to forget how radical an innovation the telegraph was. The great journalist and media analyst, 

Ben Bagdikian, put it succinctly: 

From prehistoric times to the nineteenth century, messages of substance could travel no faster than a more 
or horse could run, a pigeon could fly, or a boat could sail… The most spectacular leap in communications 
came when message transmission was separated from transportation. The telegraph, sending messages 
with the speed of light, had a social, economic, and cultural impact comparable to that of television a 
century later. 

Tiffen’s article concluded: One promising option is for the government to fund, or partially fund, a 

non-profit wholesaler of news, which will provide its subscribers with a product they can reproduce 

and build on as they wish — in other words, a news agency. It could build on the shell of AAP, or 

it could be an extended service assigned to the ABC, or it could be a whole new organisation. The 

agency would not aim to produce spectacular or investigative reporting. Rather, it would produce 

the routine but essential journalism, free of commercial pressures, that aids accountability and 

can be built on by other journalists. 

Reuters and others news agencies were born and thrived thanks to the telegraph and the growing 

news market. Will the rise of the internet and the shrinking revenue of legacy news media signal 

their end? If so, it would be a huge loss to democracy. Former US president Barack Obama once 

observed that the new media ecosystem “means everything is true and nothing is true.” In 

democratic debates in the past, he added, “there was a baseline of facts that we could all work off 

https://www.newyorker.com/magazine/2016/11/28/obama-reckons-with-a-trump-presidency


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 9 

 

of. And now we just don’t have that.” It seems unlikely that market forces will by themselves ever 

fulfil the unspectacular but essential role of supplying a strong bedrock of reporting and routine 

disclosure that will aid and discipline democratic debate.  

See ANHG 5.2 below for full details of Tiffen article, and a Johanna Leggatt article. 

107.1.11 Recent events 

 107.1.11.1 Deaths 

Blackbourn, Raymond George: D. 19 March 2020 in Melbourne, aged 93; joined Melbourne Age 

in 1942 as a photographer; served in war and nearly did not survive; photographer at Age for 30 

years and pictorial editor for 17 years; Michael Smith says perhaps Blackbourn’s most significant 

achievement was building creative bridges between photographers and reporters insisting that his 

photographers collaborate with reporters to get the best result; a great picture could push a story 

onto the front page and a great story could bring forward a photograph to the front; Smith says 

Blackbourn was part of the Age’s renaissance from the 1960s when bold use of photographs was an 

important part of the mix that transformed the Age into one of the world’s best newspapers; 

Blackbourn’s most vivid memories were of royal tours, the plum job for photographers in 

Australia’s Menzies era; he told Kathleen Whelan for her book Photography of The Age (2014) his 

front-page picture of Ron Clarke carrying the Olympic torch around the MCG in 1956 led to an 

invitation from the Duke of Edinburgh to take photographs of his touring party on the royal yacht 

the next evening (Age, 6 April 2020, p.33). 

Hicks, Ian: D. 16 February 2020 in Hobart, aged 75; entered journalism at the Advertiser, 

Adelaide, in 1961 as a copy boy; won a national writing prize for cadet journalists, the Montague 

Grover Award, in 1964; was sent to Canberra in 1966 as part of the Herald and Weekly Times 

Parliamentary Reporting Team; joined the Sydney Morning Herald in Canberra in late 1966, and 

after almost three years was posted to Port Moresby in 1969 as staff correspondent in Papua New 

Guinea for the SMH and the Age; three years later was appointed to the SMH feature/leader 

writing team; in 1975 was appointed staff correspondent in North America for the SMH, based in 

Washington DC; coverage included the US Bicentenary and the Montreal Olympics; returned to 

Sydney at the end of 1977 as chief of staff; between 1980 and 2001 held senior positions including 

business editor, assistant editor, managing editor and editorial manager; highlights included 

organising the SMH’s coverage of the 1988 Australian Bicentenary and in 1981 the 150th birthday 

of the SMH; he always reckoned the best assignments of that period were two terms totalling five 

years, as literary editor: “Quite simply the choicest job in Australian journalism.” He chaired the 

Sydney Writers’ Festival. His book reviewing which started with the Advertiser and the Canberra 

Times and continued with the SMH; in 2001, took early retirement with the diagnosis of 

Parkinson’s disease; expanded his huge library of books and music, and maintained his passion for 

music, as a patron of both the Sydney and Tasmanian Symphony Orchestras; moved to Hobart in 

2008 (thanks to Mike Rosel; also see Age, 26 March 2020, p.34).  

107.1.12 Police media-source plan under attack 

A plan drawn up by the Australian Federal Police and the Department of Home Affairs threatens 

to breach human rights by forcing journalists to incriminate themselves and confidential sources 

(writes Chris Merritt, Australian, 11 March 2020, p.8). The plan also risks destroying the trust 

between journalists and their employers by forcing media organisations to search newsrooms and 

turn over documents to the police that could identify reporters’ confidential sources. This 

assessment has been prepared by the media industry’s Right to Know coalition, which says the 

proposal from the AFP and the Department of Home Affairs is fundamentally flawed and might 

not survive a constitutional challenge. The plan, made public in February, would give the AFP an 

extra method of extracting confidential information from media by serving media organisations 

and reporters with a “notice to produce”. 

The scheme was outlined by the AFP and the Department of Home Affairs in a joint submission to 

the parliamentary joint committee on intelligence and security, which is examining the impact on 

press freedom of federal law enforcement. If the plan goes ahead, the Right to Know coalition has 

warned the committee that the impact on relationships of trust that underpin journalism could be 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 10 

 

so destructive “news reporting may effectively come to an end”. The media industry told the inquiry 

it was objectionable for a journalist to be compelled to “turn in a source in this way”. 

The AFP and the Department of Home Affairs told the inquiry the “notice to produce” mechanism 

would operate as an “alternative” to raids and would give journalists the opportunity to argue for 

their material to remain confidential. The Right to Know said if notices to produce were served on 

media organisations instead of reporters, it would require employers to assist in the investigation 

and ultimately the prosecution of their journalists or their sources. “The prospect of that occurring 

would fundamentally destroy the relationship between a journalist and their employer, and would 

prevent individual journalists from fully and effectively engaging with their employers on matters 

such as editorial guidance, fact checking, intra-journalist collaboration and the like. “It would deny 

journalists the ability to use corporate computers, servers and work telephones — that is, to do 

their jobs,” the Right to Know submission says. 

107.1.13 Court rulings on AFP raids on Smethurst and ABC 

Smethurst: The High Court has found that the Australian Federal Police’s raid on the home of 

News Corp journalist Annika Smethurst in June 2019 was illegal (Australian, 16 April 2020). But 

AFP Commissioner Reece Kershaw failed on 15 April to rule out prosecute Smethurst. In a win for 

News Corp and Smethurst, the High Court on 15 April unanimously ruled there should be an order 

quashing the “invalid” warrant used to raid Smethurst’s home. See also Chris Merritt, “Warrant-

raid win is a hollow victory for freedom of press”, Australian, 16 April 2020, p.8. 

ABC: A search warrant authorising the Australian Federal Police raid on the ABC’s Sydney 

headquarters was legally valid, a Federal Court judge has ruled. The decision was released by 

Justice Wendy Abraham in Sydney on 17 February. In a 103-page judgment, Justice Abraham 

comprehensively dismissed the ABC’s legal bid to overturn the warrant and ordered the 

broadcaster to pay costs (Sydney Morning Herald and Age, 18 February 2020). 

107.1.14 Editor laid off at Sunday Times 

Seven West Media has laid off Michael Beach, the editor of its Sunday Times, Perth, as part of a 

cost-cutting program during the COVID-19 crisis. Seven’s editor-in-chief, Anthony De Ceglie, has 

told staff that Beach’s position has been made “redundant due to the financial impact of COVID-

19” and the editor would leave the business as part of a restructure. 

107.1.15 Study of domestic abuse takes prize 

Investigative journalist Jess Hill has won the $50,000 Stella Prize for Australian women’s 

literature for her See What You Made Me Do, a nonfiction exploration of what she sees as a 

“national emergency”: domestic abuse (Australian, 15 April 2020). Sydney-based Hill, a two-time 

Walkley Award winner, has devoted herself to researching domestic abuse since 2014. 

The Stella was announced on 14 April via a digital broadcast hosted by ABC radio presenter 

Patricia Karvelas and with a speech by former prime minister Julia Gillard. In her book Hill tells 

the stories of victims — and perpetrators. She says the question should not be “Why didn’t she 

leave?” but “Why did he do it?”.  

107.1.16 Bauer halts some mags but completes deal with SevenWest 

Bauer Media will temporarily suspend publishing some of its magazines, understood to include 

Harper’s Bazaar, Elle, OK! and NW, as part of restructuring plans, as the coronavirus crisis wipes 

out its advertising revenue (Australian, 30 April 2020). The move will affect up to 140 staff, with 

70 to be laid off and a similar number stood down, the embattled publisher said in a brief statement 

on 29 April. The announcement came just weeks after Bauer shuttered its operations in New 

Zealand and less than 24 hours after it cancelled the Logie Awards, the biggest annual event in 

the Australian television industry’s calendar. Bauer, whose TV Week magazine is the main sponsor 

of the Logies, made the surprise announcement on 28 April. Bauer wrapped up its acquisition of 

SevenWest Media’s Pacific Magazines division for $40m on 1 May, after the parties had extended 

the original deadline earlier in April. The deal, which was struck last October before the economic 

crisis, results in Bauer’s 36 titles, including the Australian Women’s Weekly and Woman’s Day, 

coming together with Pacific’s roughly 20 mastheads such as New Idea and That’s Life! 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 11 

 

107.1.17 Grant boosts criticism of Australian expression 

The Sydney Morning Herald has said it will significantly increase the depth and range of its arts 

criticism and reviews thanks to a grant from The Copyright Agency and the Judith Neilson 

Institute for Journalism and Ideas (Sydney Morning Herald, 13 February 2020, p.3). The 

additional funding of $150,000 is being shared between Nine’s metropolitan publications, including 

the Age, and News Corp’s Australian. The grant will result in an additional 100 reviews of 

Australian work in the Herald and the Age covering visual arts, theatre and books. 

107.1.18 Poet’s column begins 

Award winning poet and writer Sarah Holland-Batt began an Australian poetry column, “Poet’s 

Voice”, in the Review section of the Weekend Australian on 21-22 March 2020. World Poetry Day 

was on 21 March. See ANHG 106.1.17. 

107.1.19 Joanne McCarthy says goodbye to journalism 

In the concluding part of an article containing her farewell to journalism, Joanne McCarthy, 

Gold Walkley winner in 2013, writes (Newcastle Herald, 4 April 2020, p.3): “It’s been willpower 

since late 2016 that’s kept me working as a journalist, dealing with two extremely demanding 

areas—the twin tragedies of institutional child sexual abuse and the abuse of Australian women 

implanted with pelvic mesh devices, that’s been not much more than one long experiment on 

women’s bodies by doctors and device manufacturers within a disgracefully compliant health 

system. That willpower has gone and I resigned last week after 40 years as a journalist. I’m not ill. 

There’s no other job in the wings. This is just a job that requires—demands—motivation. And when 

it’s gone, it’s gone.” 

Joanne McCarthy led the Newcastle Herald’s campaign for a royal commission into institutional child sex 
abuse. She filed countless stories through years of fearless investigative reporting under the headline ‘Shine 
the Light’. Go to the following link to read those archived stories: 

https://www.newcastleherald.com.au/shine-the-light/ 

107.1.20 More contempt charges over Pell case dropped 

The Victorian Director of Public Prosecutions has now dropped more than half the original 205 

charges filed against journalists and media outlets alleging contempt of court over reporting on the 

Cardinal George Pell trial for child sexual abuse at Melbourne’s St Patrick’s Cathedral and the 

guilty verdict. A total of 105 charges have been dropped and 100 are continuing (Australian, 14 

February 2020, p.4). Cardinal Pell’s convictions were quashed by the High Court, 7-0, in a 

judgment delivered on 7 April 2020. 

101.1.21 Publication details 

Following on from ANHG 106.1.6, which contained “publication details” for the Australian and the 

Sydney Morning Herald, as published in those papers. Please note: Currently Monday to Friday 

issues of the Sydney Morning Herald are printed by News Limited in Sydney and Brisbane. 

Saturday’s issues are printed at North Richmond, Canberra, Newcastle and Ormiston Qld. The 

Sun-Herald is printed by News Limited in Sydney and Brisbane and in Newcastle and Canberra. 

The former Fairfax Media print site at 56-68 Delancey Street, Ormiston (Brisbane), of 5.19 

hectares, was sold in June 2019 for $7.425 million. Plans were in hand to convert the site into a 

state-of-the-art medical precinct for the people of Redland City. 

107.1.22 Victory for towns and journalism 

The Sydney Morning Herald editorialised on 12 March 2020: “The settlement worth $212 million 

announced yesterday in three class actions brought against the Department of Defence over 

chemical pollution of hundreds of homes around military bases is a huge win for the plaintiffs. The 

payments will compensate residents of three sites, including Williamtown in NSW, Katherine in 

the Northern Territory and Oakey in Queensland, whose properties were contaminated by per- 

and poly-fluroalkyl (PFAS), a toxic foam used by the RAAF in fire drills… this is also, in a small 

way, a win for the Herald and Newcastle Herald, both formerly part of Fairfax Media. Both 

https://www.newcastleherald.com.au/shine-the-light/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 12 

 

mastheads helped the people of Williamtown raise the alarm at crucial times. Indeed, the fact that 

this public campaign, started in the small RAAF town north of Newcastle, has come this far shows 

the value of a strong media, both regionally and in the big city.” 

Carrie Fellner, former Newcastle Herald reporter and now SMH “investigations reporter” was the 

journalist most closely involved in the reporting. 

107.1.23 Snippets 

• The “Body + Soul” liftout in the Sunday Herald Sun published a 20th anniversary issue on 

23 February 2020. The issue features many health and related topics covered during the 

20 years. 

• From 10 February the cover price of the weekday edition of Melbourne’s Herald Sun rose 

by 10c to $2 (Herald Sun, 8 February 2020, p.6). 

• Malcolm Turnbull, the prime minister before Scott Morrison, has asserted that he was 

integral in creating an Australian edition of the Green—Left activist British website, 

TheGuardian.com/ He asserts this in his book, A Bigger Picture. Turnbull’s extreme dislike 

of Rupert Murdoch’s News Corp is clear in the book (Age, 17 April 2020, p.2). 

• Jill Baker, former editor of the Sunday Age and the Sunday Herald Sun and former group 

publisher at Australian Consolidated Press, has bared her soul to write A Dog Called 

Harry. It’s about losing her farmer husband of 20 years George and being confronted by 

breast cancer months later, and then finding meaning in loving a crazy cavoodle. 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

107.2.1 Media companies to be paid for siphoned news content 

Global tech giants Google and Facebook will be forced to pay Australian media companies for 

siphoned news content posted on their sites under a landmark decision by the Morrison 

government to impose a mandatory code of conduct on digital platforms (Australian, 20 April 2020). 

The move to legislate will see Australia become the first government to impose a legal regime 

including financial penalties around the behaviour of the digital platforms that have used 

unregulated space to cannibalise and profit from content produced by the news media. The 

mandatory code would reverse the imbalance and force the tech companies to pay for the content 

they siphon from news media companies, share their consumer data and be subject to rules on the 

rankings of news on their platforms. 

Treasurer Josh Frydenberg said the decision to accelerate the move was prompted by advice the 

previous week from the competition watchdog that the tech companies were dragging the chain on 

negotiations to reach a voluntary code by November and were unlikely to come to the table. The 

collapse in the advertising market since the COVID-19 outbreak has compounded the urgency of 

an issue that was already threatening to undermine the future of Australian journalism. The 

decision is a major win for traditional media companies and consumers by returning bargaining 

power to the news media industry, which claims it had been forced to a tipping point by the unfair 

practices of the global digital platforms that have been able to take and post locally produced 

content without paying for it. Frydenberg said the key issue was media companies that generated 

content, only to have it replicated for free on digital platforms, deserved to be paid for it.  

107.2.2 Facebook usage soars, but ads dip 

Facebook said in late March usage of its products was skyrocketing because of the coronavirus 

pandemic, but warned that increased activity wouldn’t shield the company from the online 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 13 

 

advertising pullback roiling Silicon Valley and Madison Avenue alike (Australian, 26 March 2020). 

In a post on 24 March, Facebook said total messaging across the platform’s services has increased 

50 per cent in countries hit hard by the virus, with video messaging more than doubling. In Italy, 

which has undertaken some of the strictest restrictions on public life of any country outside China, 

group video calling is up by more than 1000 per cent from a month earlier and usage of all Facebook 

apps is up 70 per cent. Facebook also owns Instagram as well as the popular messaging service 

WhatsApp. 

The company said the higher usage wouldn’t protect it from expected declines in digital advertising 

across the globe. “We don’t monetise many of the services where we’re seeing increased 

engagement, and we’ve seen a weakening in our ads business in countries taking aggressive actions 

to reduce the spread of COVID-19,” wrote Alex Schultz, Facebook’s vice-president of analytics, and 

Jay Parikh, vice-president of engineering. The company didn’t provide official earnings guidance, 

but the executives said its business “is being adversely affected like so many others around the 

world”. 

 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

107.3.1 Closures of 2 dailies, more than 120 non-dailies and 4 print centres 

Rod Kirkpatrick writes: A newspaper historian for 43 years, I never dreamed I would be writing 

the following sentence. Two regional dailies and about 200 community and country non-dailies  

closed in five weeks from the final week in March. The COVID-19 crisis has not only changed the 

way we live, but also the way we consume news. We are being told that these newspaper closures 

are only temporary, but the graveyard of Australian newspapers is littered with examples over the 

past 180 years of newspapers that said “goodbye, for now”, as Gawler’s 157-year-old Bunyip did on 

1 April, only to fail to return to say hello again. The Ryerson Index (a free index to death notices 

appearing in Australian newspapers) puts it this way on its website when referring to the current 

closures: “To soften the blow, publishers stated that the print version of these papers had been 

‘suspended’, and printing would resume when circumstances allowed. However, it is our belief that 

many of these papers have now ceased to exist and will never again be printed.” 

Sixty of the community papers that have ceased printing belong to News Corp Australia (see 

107.3.2 below). Another 10 papers owned by the Community Newspaper Group, Perth, have ceased 

printing. Until 14 April, the country papers closing all belonged to three small family groups—the 

Lanyon family (principals of the Elliott Newspaper Group), the Giles family, and the Taylor family. 

These three family groups have been beacons in the regional newspaper landscape where, for 

instance, in NSW and Queensland so many papers are owned by the big groups, such as News Corp 

and Australian Community Media (ACM). And on 14 April ACM announced it was suspending  

printing at four print sites (Canberra, Tamworth, Wodonga and Murray Bridge) and an unstated 

number of non-daily newspapers (probably about 120) from 20 April to 29 June. Its 14 dailies have 

continued their printing.  

Details: The Elliott Newspaper Group has stood down all its staff on its newspapers at Mildura, 

Swan Hill and Kerang and ceased publication in the week ending 28 March 2020. The group, 

however, says it is committed to reviving its printed publications when the coronavirus crisis 

subsides. The Sunraysia Daily, Mildura, reported (28 March) that the company’s directors had 

made the “gut-wrenching” decision on 24 March to stand down all staff under the Fair Work Act 

2009 and suspend all its traditional newspaper publishing operations in the three towns. Directors 

and senior management met with all staff that morning to announce the decision.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 14 

 

The Sunraysia Daily began publication in October 1920. The Swan Hill paper is the Guardian and 

the Kerang paper is the Gannawarra Times. 

“It is our current intention that when this crisis subsides that we will be able to revive our printed 

publications,” Elliott Group managing director Ross Lanyon said in late March. “Over recent weeks 

the newspapers have not received anything near the usual commercial support across all 

advertising sectors to remain viable as a publisher (in the interim period). This in combination 

with a grimmer economic outlook facing us, and the fact clients continue to cancel their spending 

gave us no option. It has been terribly disappointing to see many multi-national companies use 

metropolitan press across the nation to inform readers but ignore their readers in regional areas 

by not displaying those messages in the most read papers in those markets.” 

It is understood that the Elliott Newspaper Group 

has re-employed a few of the laid-off journalists to 

maintain a digital news presence for its papers. 

In Victoria’s Gippsland region, two papers owned 

by the Giles family have ceased printing. The Great 

Southern Star, Leongatha, and the Yarram 

Standard published their final issue, until further 

notice, on 24 March. The Yarram Standard has 

been published since 1875. At Morwell, the 

Latrobe Valley Express, owned by the Elliott 

group, has reportedly stood down its 

journalists and moved to producing only a 

small paper with a skeleton staff.  
At Broken Hill, NSW, the Barrier Daily Truth 

suspended daily printing operations from 28 

March. Management, in consultation with staff, 

made “the difficult decision” on 27 March to give 

Broken Hill’s newspaper every opportunity to 

resume normal operations once the coronavirus 

crisis subsides. BDT staff, who were to be stood 

down, met on 27 March afternoon to discuss 

options. A rescue package has since allowed the 

paper to resume printing one day a week, from 

Good Friday, 10 April. Robert Williamson, 59, the 

chief operating officer of Lodestone Mines and Toll 

Resources, put together the package. He was born 

in Broken Hill, starting his working life as an 

electrical apprentice in the mines. He no longer lives locally, but when he heard the paper was 

closed, he volunteered to put together a business plan to save it, at least once a week for now. He 

rang around from his base in Adelaide. The plan was simple enough: if the staff volunteered for 

two days a week – while they received Jobkeeper – about $6000 in advertising would be enough to 

cover costs to print once a week for 12 weeks. If more advertising comes in, the staff will have their 

jobs back (theguardian.com.au, 16 April 2020). 

In the South Australian Riverland, the Taylor Group’s Murray Pioneer, Renmark, absorbed the 

Loxton News and the River News, Waikerie, after their issues of 15 April (Murray Pioneer, 8 April 

2020). The Taylor Group announced also that the issue of the Bunyip, Gawler, published on 1 April 

would be the last “indefinitely” because of losses caused by the pandemic. The paper had employed 

12 people, including journalists, salespeople and administration staff. They have been stood down. 

The Bunyip was first published on 5 September 1863. The Barnet family owned it for its first 139 

years. 

And now to ACM. The company said on 14 April that printing operations at four press facilities 

and the production of a number of non-daily newspapers would be suspended from 20 April to 29 

June because of the coronavirus pandemic. The big question surrounds the “number” of non-dailies. 

Employees associated with the print sites and newspaper titles would be stood down until the end 

The final issue of Gawler’s Bunyip, 1 April 2020. It 

was first published in 1863. 

https://twitter.com/katejwithers/status/1243387249250590722?s=20


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 15 

 

of June. Among the titles not affected by these suspensions are ACM's 14 daily newspapers (in 

Canberra, Newcastle, Wollongong, Tamworth, Orange, Bathurst, Dubbo, Wagga Wagga, Albury-

Wodonga, Bendigo, Ballarat, Warrnambool, Burnie and Launceston), and the state-based 

agricultural weeklies (Land, Stock & Land, Queensland Country Life, North Queensland Register, 

Farm Weekly and Stock Journal).  

Even though ACM is vague in its general announcement, it has been specific in some of the 

individual newspapers. For instance, in the Maitland Mercury, the oldest regional newspaper in 

NSW, ACM said via a series of announcements to staff on 14 April that the Newcastle 

Herald and Port Stephens Examiner would be the only survivors of the shutdown in the Hunter-

Port Stephens region. The papers to close from 20 April would be: the Maitland Mercury, Cessnock 

Advert-ser, Singleton Argus, Dungog Chronicle, Muswellbrook Chronicle, Gloucester 

Advocate, Scone Advocate, Lakes Mail, Hunter Valley News and Newcastle Star. They would all 

close until at least 29 June. 

Executive chairman of ACM, Antony Catalano, said, “Regrettably, this means that for some of our 

employees across the business there will be no useful work available, and they will be stood down 

from work in accordance with the provisions of the Fair Work Act.” Some other employees would 

be asked to reduce their hours “where there remains some limited useful work that can be 

performed” while company executives had already agreed to voluntary pay cuts. 

Which non-daily titles would temporarily cease publishing and how many employees were affected 

were not disclosed as managers began to brief teams and consult with individuals. Catalano said, 

“At this stage it is not possible to say when we will be able to resume normal operations.” Limited 

news coverage ia continuing on websites of publications affected by the temporary shutdown. Large 

numbers of ACM staff had been working from home since early March as part of a company-wide 

response to official government directives on social distancing. In early April, ACM gave notice to 

the landlords of more than 30 small offices around the country that it intended to exit lease 

arrangements to reduce rental costs across the business. 

107.3.2 Printing of 60 community papers suspended 

News Corp suspended printing of 60 community newspapers in New South Wales, Victoria, 

Queensland and South Australia from April 9 (Australian, 2 April 2020). The organisation said 

advertising revenues had rapidly declined after the restrictions placed on real estate auctions and 

home inspections, and the forced closure of event venues and dine-in restaurants during the 

coronavirus pandemic. A statement released by News Corp said the community mastheads would 

“continue to publish digitally with reporters and photographers expanding News Corp’s hyper-local 

news coverage for consumers across Australia”. 

The community newspapers that will stop printing are basically: Cumberland and Courier groups 

(now NewsLocal), Sydney; Quest, Brisbane; Leader, Melbourne; and Messenger, Adelaide. Their 

titles include the Brisbane News, Queensland; the Mornington Peninsula Leader, Moreland 

Leader, Northcote Leader, Preston Leader and Stonnington Leader in Melbourne; and the Manly 

Daily (published Wed./Sat.), Blacktown Advocate, Inner West Courier and  Wentworth Courier in 

Sydney as well as the Central Coast Express Advocate (published Wed./Fri.), Gosford-Wyong.  

107.3.3 Government aid for newspapers 

A multi-million-dollar government bailout package aimed at supporting regional media through 

the coronavirus crisis has been welcomed by industry experts, but they say it is unclear if it will 

be enough to help it survive in the long term (ABC News online, 15 April 2020). The Commonwealth 

has announced a $50 million package to support public interest journalism across TV, newspapers 

and radio in regional and remote Australia. It came a day after Australian Community Media said 

it would suspend publishing at its non-daily publications until at least June. 

107.3.4 Port Macquarie: Laurie Barber’s community service recognised 

Laurie Barber, a distinguished former country newspaper editor, was awarded a Medal of the 

Order of Australia (OAM) in the 2020 Australia Day honours list. His award was for service to the 

community of Port Macquarie, NSW. Barber was editor of the Port Macquarie News, 1982-2005.  

https://www.abc.net.au/news/2020-04-14/australian-community-media-announces-printing-halt/12147674
https://www.abc.net.au/news/2020-04-14/australian-community-media-announces-printing-halt/12147674


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 16 

 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

107.4.1 Filling in the gaps: Miss Edith, and George Woolnough 

Rod Kirkpatrick writes: I discovered the image that appears on the cover of this ANHG issue 

when I was searching for information about the location of the Brisbane Telegraph newspaper 

offices at different stages of its publication life (1872-1988). A caption appeared beneath the 

Telegraph staff image, but I soon noticed that the caption had gaps, some in relation to incomplete 

names, some in relation to no names.  

Miss Edith: There were 16 people in the photo and only one was a woman. She was listed merely 

as “Miss Edith”. A search in Trove’s digitised newspapers helped me determine that she was Miss 

Edith Shirley, who, after working at the Telegraph for several years, reportedly married in May 

1919 a returned serviceman, Eric Raff, who had served in the 2nd 

Light Horse and the 26th Battalion. He was organiser of the Dalby 

district for the 7th War Loan from August 1918. After their 

marriage, they were said to have moved to Maryborough where 

they were both engaged in literary work, or so said the Sunday 

Times, Sydney, 4 May 1919, p.11. That report was soon denied. A 

report heading the social column of the Week, Brisbane, 16 May 

1919, p.5, stated that the Sunday Times report was “absolutely 

incorrect… Miss Shirley is not married and does not reside in 

Maryborough”.  

Queensland’s birth, death and marriages records reveal that Edith 

did marry Eric, but about 15 months later than the first reported 

marriage. Edith May Ferrens Shirley married Eric Raff on 31 July 

1920 in Holy Trinity Church, Fortitude Valley. Edith was the 

youngest daughter of Dr John Shirley (inspector of state schools 

and explorer and naturalist of note) and Mrs Shirley of “Coot-tha”, Abbotsford Road, Bowen Hills 

(Week, 6 August 1920, p.6). Dr Shirley, the first principal of the Brisbane Teachers Training 

College, contributed a nature column to the Brisbane Courier and his final column appeared three 

days after his death on 5 April 1922. He had dictated that column to daughter Edith while on his 

death bed (Queenslander, 15 April 1922, p.32). 

Edith worked on the staffs of a daily, the Telegraph, and two weeklies, the Sun and Truth. She 

also did a lot of free-lance work. She wrote under the nom de plume of “Australia Jane” for the 

Bulletin, Sydney, contributing the Queensland column. She edited an Australia Jane Annual 

magazine, at least in 1919. Among those who contributed articles was the naturalist A.H. Chisholm 

(see ANHG 106.4.4), no doubt known to her father. A reviewer said there were four articles in the 

annual that were sure to arrest attention — namely, “The Burnett and Beyond,” “The Wreck of the 

Charles Eaton,” “The Queensland National Park,” and “Can the Public Win?” There were portraits 

and sketches of the late Premier, T. J. Ryan, and J. M. Hunter, and “little novels” varied enough 

to suit any taste. About a score of photograph illustrations were scattered through the magazine. 

At Toowoomba she represented Brisbane papers, the Telegraph and Daily Mail, at different times. 

Edith died on 27 March 1942 aged in her early fifties (Telegraph, 25 October 1919, p.16, and 27 

March 1942, p.5).  

Edith Shirley, 1916 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 17 

 

George Woolnough: The five men in the third row from the rear of the cover photograph are 

unnamed, at least in the library caption. In the original appearance of the image in the Telegraph, 

however, the only text expanding on a title of “Brisbane Telegraph literary staff 1916” was: “Upon 

retirement of Mr George Woolnough, M.A., editor for 32 years” (Telegraph, 30 December 1916, 

p.13). None of the other 15 people was named, leaving the reader to guess that Woolnough was the 

central figure in the third row from the rear. He was actually the editor for seven months short of 

32 years. 

Woolnough, who was married to a sister of the mid-1880s proprietors of the newspaper, James and 

George Cowlishaw, was 82 when he retired from the editorship 

on 31 December 1916. He lived another 12½ years, dying in June 

1929, aged 94. He took three months leave of absence from the 

editorship during an election campaign because he refused to bow 

to the order of the board of directors to “write William Kidston 

out of office” as premier. One obituary described him as a “great 

scholar, greater writer, great humanitarian” (Cairns Post, 25 

June 1929, p.13).  

On 2 August 1893, a strong Woolnough-Raff family link was 

forged when a son of this editor, Thomas Cowlishaw Woolnough, 

married Margaret Cumming Raff in the drawing room of the 

home of the bride’s parents, Alexander Raff, MLC, and Elizabeth 

Raff, “Grange Hill”, Gregory Terrace. 

1874 staff: See also “The Story of the Telegraph: From Its 

birth to its jubilee”, compiled and told by J.R.H. Lewis, 

Telegraph, Brisbane, 30 September 1922, p.16. This includes 

a Telegraph staff photograph taken in 1874, with a detailed caption. There were 27 people 

in the photo, all males, including four boys at the front (three machine-room boys and an 

editor’s boy). George Hall was the editor. A significant number of the men had “R” (reader) 

or “C” (compositor) after their name. 

107.4.2 Stereotyping for father and son 

Telegraph, Brisbane, 26 April 1935, p.3: Have you ever stood in a- newspaper house and watched 

the virgin paper fed from a huge reel into a gigantic rotary press with eight outlets? If so you would 

have noticed that the paper flies through several sets of rollers and type cylinders, taking 

impressions of print on both, sides, and that the paper then passes through folders and cutters, the 

newspapers, neatly counted and folded in quires, streaming from the eight outlets at the rate of 

40,000 an hour. It is quite possible to print on a. rotary press from movable type set up by a 

compositor, or by a linotype or monotype operator, and clamped to the cylinder in a curved frame 

called a “turtle”, but. to set up several formes in this way is not practicable because of the time and 

expense involved in composition. The modern newspaper with more than a million circulation 

requires several rotary presses. So, from the original type forme the printer first takes a mould or 

matrix, from which he can obtain as many replicas as he may need. These replicas are known as 

stereotypes. 

For the beginning of stereotyping we must go back farther than 200 years, and the story of its 

invention is a story of the sacrifice and martyrdom of a father and his son.  

At the beginning of the 18th century there lived In Edinburgh a prosperous goldsmith named 

William Ged, who had apprenticed his son to a printer. At night, when the. day’s work was over, 

father and son chatted about printing and composing type. Young James explained to his father 

how each metal type [letter] was taken separately from the “case” and put in a “stick” until’ a line 

or a paragraph was completed, after which it was transferred to the frame until a page or forme 

was filled, when it was locked up and put on the press. This process struck the elder Ged as being 

slow and wasteful. In the first place it entailed the use, of an enormous amount of type—a very 

expensive item in those days. In addition, the type metal was soft; it wore out quickly, so that many 

formes had to be set up when large numbers of any work had to be printed. William Ged set his 

George Woolnough, 1916 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 18 

 

fertile brain to work, with the result that in 1725 he patented an invention for casting, whole pages 

of type. The innovation created a sensation in the printing world. The compositors, as powerful a 

body of men as the Guild of Writers they displaced, were up in arms.  

They saw in stereotyping what they thought to be a menace to their craft. How could they foresee 

that stereotyping would cheapen printing, increase the demand for all kinds of print thus making 

more work for compositors? Their prejudice was so bitter that Ged had to experiment in secrecy.  

Neglecting his goldsmith’s business to devote more time to his invention, it was not long before he 

found himself in financial straits, and it was only by subscriptions from faithful friends that he 

was able to carry on. Eventually he persuaded James’s master to allow him to conduct tests in his 

shop after the compositors had gone home, and to allay suspicion, James left work at the usual 

time, returning to his master’s shop when night had fallen. In the silence of the deserted shop 

James set up a forme with movable type, which he took home to his father. In the secrecy of his 

goldsmith’s shop, William Ged soldered all the type together… 

That tiresome task accomplished, the forme was smuggled back into the printer’s shop where, 

again in the dead of night, Ged and his son took an impression from it in moist clay. The cloy mould 

was then placed in an oven and baked, after which molten type-metal was poured into it. Thus was 

the very first stereotype plate made — and it was a great success. From Ged’s stereotype plates 

were printed two prayer books for the University of Cambridge, and an edition of Sallust. But 

either through sheer lack of enterprise, or because they feared their compositors, the Edinburgh 

printers would not take up the invention.  

William Ged sought assistance beyond the boundaries of Scotland. He entered into partnership 

with Jenner, a London stationer, and Thomas James, a typefounder, a partnership which proved, 

unfortunately, to be a failure. William Ged was left to struggle on alone. The Dutch printers were 

more enterprising. They repeatedly approached Ged with tempting offers to take his patent to 

Holland, which he steadfastly refused on patriotic grounds. One must admire his spirit of 

patriotism, but one questions his wisdom in retarding progress and impoverishing himself out of a 

mistaken loyalty to the very people who refused him assistance. For 20 weary years Wiliam Ged 

plodded on trying to induce British printers to take up stereotyping until, broken-hearted by lack 

of success through the jealousy of the trade and the unabated opposition of the compositors, he 

died in Poverty on October 1749, at the comparatively early age of 59.  

His son James tried very hard to develop his father’s invention, but with no greater success. 

Defeated and frustrated at every point, he finally gave up the struggle in despair. Emigrating to 

Jamaica, he died there, friendless and stereotyping was, of course, afterwards improved, papier 

maché taking the place of clay for the matrices.  

107.4.3 The organisation of a newspaper, 1973 

Hamersley News, Perth, 25 October 1973, p.9: This edition marks the first anniversary of the 

publication of the Hamersley News in newspaper format, which seems an opportune moment to 

feature the techniques used in the publication of our community paper. An important aspect of the 

newspaper is the news gathering. The main editorial office is located at Dampier and has a staff of 

two, editor Gerald Howard and publications assistant Mrs Helen Oud. At Tom Price and 

Paraburdoo, correspondents are employed in addition to a local company correspondent. 

At Tom Price, Mrs Rosemary Stafford gathers all the sporting, social and community news whilst 

personnel assistant Pat Bonnar keeps an eye on company news. Regular trips to the various sites 

are carried out by the editor to keep in contact with both correspondents and developments. Being 

a fortnightly paper, the two working weeks for each paper are divided into reporting week and 

production week.  

Reporting week is the period when news sources are investigated, articles prepared, photographs 

taken and artwork prepared. Production week is a week of intense activity, involving rewrites of 

articles, last minute write-ups and the preparation of layout sheets which detail where each article 

and photo are to be located in the paper. Photograph sizes are also detailed. As layout sheets are 

completed for each page, articles, photographs, photo captions and instructions are put into 

separate envelopes, bundled together and sent to Perth for processing. Completed pages of the 

paper are sent over a period of two to three days.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 19 

 

Since its production in newspaper form, the Hamersley News has been typeset in a small group of 

offices in Capitol House (Perth), next to the Bank of New South Wales head office in William Street, 

by Fastype Computer Compositors Pty. Ltd. Until March of this year the paper was being set on 

computerised IBM Composers, but in April Fastype changed to photosetting, becoming the first 

typesetting bureau in W.A. to use highspeed computerised phototypesetting equipment.  

The Singer Friden photo-typesetter used by Fastype is fed with punched tape generated on 

electronic keyboards where copy typed is displayed on a screen similar to a TV screen. The 

keyboards hold three lines in memory, punching the earliest line on tape when typing of a fourth 

line commences. While held in memory, any mistakes noticed can be corrected. Operators have 

none of the problems of loading paper, ribbon jams or using a rubber or correcting fluid which 

typists experience. Programmes determining line length, type size and style are devised and stored 

in the photosetter’s memory. These are accessed by the keyboard operator by codes interspersed 

with the editorial copy.  

Four film strips, each containing a font (or set) of characters and figures in a given type style, 

occupy a quadrant of a drum on the photosetter. The drum revolves at 1800 rpm, and any character 

from any of the four fonts can be ‘arrested’ by a flash from a zenon lamp of one-millionth of a 

second’s duration. A revolving turret of lenses in the photosetter determines, from codes on the 

tape or in a stored programme, the size, style and width of the type to be set and the image is 

conveyed directly beneath photo-sensitive paper through a flexible fibre-optic system, which 

travels from left to right as each line is set.  

Lines of the length and type size of those in this feature are typeset at a speed of 40 lines per 

minute. When a tape has been “played”, the exposed photosensitive paper is processed in an instant 

processor, and the typeset copy is ready to be made up in page form after 10 minutes’ drying.  

The accuracy of the copy keyboarded can be checked on Fastype’s Editing Terminal. This machine 

reads tapes at a speed of 200 characters a second (480 of these lines per minute, for the statistically-

minded) displaying up to 2,600 at a time on a TV-type screen and holding a further similar volume 

in computer memory. 

Alterations, additions, deletions, etc., can be made from a ‘command’ keyboard on the terminal 

while the copy is held in computer memory, and when the operator is satisfied with the accuracy 

of the displayed copy, depression of a key will cause the corrected copy to be punched on tape at 75 

characters per second, ready for the photosetter. Fastype’s Editing Terminal is the first of its kind 

in W.A. and is the most sophisticated piece of typesetting equipment in the State, boasts Fastype’s 

manager, Richard Eddy. Apart from checking the accuracy of copy, the terminal is used to generate 

complex programmes to load into the photosetter’s memory when handling work entailing 

complicated formatting. 

Once set, copy is made up into pages of the paper, complete with screened photographs, ready to 

hand to the Independent’s Commercial Printing Division manager, Nobby McManus, for plating 

and printing. After the pages have been supplied to the Independent by Fastype, they are 

photographed and the resulting negatives are imposed in fours and burnt down on to an aluminium 

plate. For a 16-page issue four plates are required. These are bent and locked into place on the 

machine. Utilising the principle that oil and water do not mix, the plates are dampened. The 

exposed area of the plate or printing surface repels water, but, the oil-based ink will adhere to it 

and the unexposed area or “white area” accepts water and repels ink. The resulting image is 

transferred to a large impression roller and is then “offset” on to the paper which is feeding through 

the units. As the paper runs through the machine it is collected and folded and comes out ready to 

be wrapped and freighted north. 

107.4.4 Border closure and opening 

Mail, Adelaide, Saturday, 18 October 1952, p.14: Staff housing difficulties have caused the 

Pinnaroo and Border Times to close down after serving the district for 40 years. Publisher of the 

Glenelg Guardian (Mr. A. G. Smedley) said today he would publish a new weekly newspaper in its 

place, to be known as the Border Guardian. The paper, which would be printed in Adelaide, would 

circulate from Lameroo to Cowangie (Vic). First edition would be published on Thursday (23/10). 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 107, May 2020— 20 

 

    

 

5—Recently Published 

 

107.5.1 Books 

Jacobsen, Kris, A Land of Promise: An Account of Jacob Isaacs, Jewish Convict, and Benjamin 

Isaacs, Christian Printer and Publish, self-published, Canberra, 2020 (2nd edition). 

First published in 2009, after the author researched the lives of Jacob Isaacs and his son, Benjamin. It was 
during a wider exploration of the lives of Benjamin’s children that an additional facet to Benjamin’s printing 
career came to light. This led to this revised and reformatted edition which includes a reference to an 
additional newspaper printed and published by Benjamin in Victoria with son-in-law Robert Wilson. 

107.5.2 Articles 

Greste, Peter, “Virus underscores crucial role of media in a crisis”, Age, 30 March 2020, p.27. 

Discusses the importance of reliable, independent information sources in a crisis such as 

the bushfire and COVID-19 crises. 

Koziol, Michael, “The fallen media tycoon who came in from the cold”, Sun-Herald, 22 March 

2020, pp.26-27. Conrad Black is out from the shadows since being pardoned by his friend, 

Donald Trump. Black is a former major shareholder in Australia’s Fairfax newspaper 

group. 

Leggatt, Johanna, “News deserts: A worrying portent for our democracy”, Australian Book 

Review, April 2020. About the closure of AAP. 

McCarthy, Joanne, “One day shaped the rest of my life”, Canberra Times, 23 February 2020, 

p.13. The journalist whose articles in the Newcastle Herald about child sexual abuse in the 

Catholic church led to a royal commission tells about how she became a journalist. 

McCarthy, Joanne, “It’s goodbye from me”, Newcastle Herald, 4 April 2020, p.3. The author’s 

farewell to journalism. See ANHG 107.1.14 above. 

Manning, Paddy, “Wire less”, Saturday Paper, 14-20 March 2020, p.9. Examines the reasons 

behind the impending closure of AAP.  

Merritt, Chris, “Federal police plan tramples on press freedom”, Australian, 13 March 2020, p.23. 

Myrtle, John, “Rethinking Australian journalism in the 1960s: The 1966-67 work value case and 

the Sydney newspaper strike”, Honest History, 7 April 2020.  

See: http://honesthistory.net.au/wp/myrtle-john-rethinking-australian-journalism-in-the-

1960s-the-1966-67-work-value-case-and-the-sydney-newspaper-strike/ 

Miller, Michael, “Heavy hearts as the printing presses stop running”, Australian, 2 April 2020, 

p.10. Governments have ignored media reforms for years, argues the author; now we’re 

paying (Miller is the executive chairman of News Corp Australasia). 

Tiffen, Rodney, “The age of the news agency needn’t be over”, Inside Story, 19 March 2020. Vital 

reasons for the rise of Reuters, Australian Associated Press and other agencies haven’t 

gone away. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 

provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

http://honesthistory.net.au/wp/myrtle-john-rethinking-australian-journalism-in-the-1960s-the-1966-67-work-value-case-and-the-sydney-newspaper-strike/
http://honesthistory.net.au/wp/myrtle-john-rethinking-australian-journalism-in-the-1960s-the-1966-67-work-value-case-and-the-sydney-newspaper-strike/

