
 

This photograph shows the staff of the Wide Bay News, Maryborough, circa 1911. Note, the boys and the woman. The 

News was established on 2 November 1870 by Ebenezer Thorne, newspaperman, politician and property developer . 

Its first editor was Carl Feilberg, later the editor of various Queensland titles. He was outspoken on relations between 

the whites and the indigenous people. The Wide Bay News became a bi-weekly in 1873, a tri-weekly in 1882 (after the 

Maryborough Chronicle became a daily) and a daily on 2 October 1911. It ceased publication on 29 November 1919.  

William Edward Lingard was the managing director who implemented the shutdown. Lingard began work as a run boy 

for the Queensland Times, Ipswich, on 8 October 1890 and rose to become the manager. He left in September 1913 

after working at the paper for 23 years, became the manager of the Wide Bay News and within a few months enlarged 

it from six to eight pages daily. Lingard returned to Ipswich and became general manager of the Queensland Times, 

1922-1928 and was also “Uncle William” of the “Children’s Corner” section. He was general manager of the Newcastle 

Morning Herald, 1928-1941. Lingard died on 20 July 1952, aged 76. See ANHG 109.4.1 and 2 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 109                             October 2020 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 9 December 2020. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

109.1.1 The new AAP (1): The king is dead; long live the king 
 

The sale of Australian Associated Press has been formally completed. The sale ended 85 years of 

ownership by some of Australia’s major newspaper publishing groups. AAP is now controlled by a 

consortium of 35 impact investors and philanthropists. They are retaining the AAP name and 

brand (Telum Media Alert, 5 August 2020). 

The Sydney Morning Herald reports (10 August 2020): Australian Associated Press’s new owners 

are asking long-standing customers to pay the same amount for its newswire content despite less 

frequent coverage and fewer staff. Acta Diurna AAP, which launched officially at the beginning of 

August under new chief executive Emma Cowdroy, will need to secure contracts with former clients 

of AAP to shore up funding and prevent News Corp Australia from poaching customers when its 

non-compete clause is lifted in six months. Multiple industry sources told the SMH that the new 

business, owned by a group of investors led by Nick Harrington and John McKinnon, were asking 

subscribers to transition the old contracts to the new company. The sources said that while some 

subscribers were happy to continue paying the same price because their services were unaffected, 

others were concerned they were being asked to pay the same amount of money for reduced 

coverage on particular topics.  

When the sale was announced in June, AAP’s new owners said it would continue to produce world 

news, sport, court and political reporting, and that it would have a photography and a FactCheck 

service. However, the announced job cuts occurred across all divisions, including sport and courts. 

International correspondents were also affected. News Corp Australia, which launched its own 

newswire service in June, is prevented from poaching customers for six months under an 

agreement made when the business was sold. 

Businesswoman Jonty Low, 48, who has a degree in media and communications, is the chair of the 

new AAP board (Canberra Times, 8 August 2020, p.47). 

7 September: AAP launched a crowdfunding campaign to help support the newswire’s new not-

for-profit model. It released a series of short visual packages to highlight its photography, and 

asked community members to get involved by visiting the website (Telum Media Alert, 7 September 

2020). 

21 September: The Federal Government announced it would provide $5 million to the AAP 

Newswire under the Public Interest News Gathering (PING) program. PING is designed to support 

media organisations main or increase their production and distribution of public-interest 

journalism in regional communities during the COVID-19 pandemic (Telum Media Alert, 21 

September 2020). 

28 September 2020: The architect of an eleventh-hour bid to save AAP left the company as it 

secured crucial funding from the Morrison government to prevent it from going broke (Sydney 

Morning Herald, 28 September 2020). Nick Harrington, an investment manager who brought 

together investors and philanthropists to save the newswire before becoming head of strategy and 

corporate development, left the company days after it received a $5 million government grant. 

AAP, which has lost a string of key media clients, is attempting to secure more external funding 

through a code that will force Google and Facebook to pay news outlets for their content. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 3 

 

109.1.2 The new AAP (2): Editor is interviewed 

The ANHG editor interviewed AAP editor, Andrew Drummond, by email about the new AAP:   

Q. How many people do you have employed on newsgathering now and how many previously? 

The new-look AAP has about 75 journalists, photographers and producers and that’s a reduction of about 
40 people.  

Q. Where are they located now, and have any previous locations been removed from your 

operations? 

AAP maintains staff in every Australian state, plus Canberra. There is a reporter based in Wellington, NZ, 
plus two in London. The newswire hopes to reinstate a permanent reporter in Darwin as soon as possible. 
For the recent Territory election and Indigenous AFL round we sent reporters and photographers from 
interstate.  

Q. Do you have some general comments on how your newsgathering operations have had to change 

under the new owners? 

It’s important to note that the new AAP doesn’t have “owners”. We 
are a not-for-profit agency which is overseen by a board and 
operates in accordance with a charter of independence. 

AAP 2.0 is a leaner operation but we’re maintaining a 24/7 news 
service which includes world news and sport from overseas partner 
agencies, plus photography, and coverage of federal politics, courts, 
breaking news and sport. AAP’s FactCheck unit also continues. The 
newswire has fewer dedicated finance and business reporters and 
no longer has a racing or video desk. 

AAP continues to focus on delivering factual and quick ‘top-line’ 
news but no longer acts as a monitoring service which used to be a 
significant drain on resources. We’ve reshuffled our staff rostering 
and so far the feedback from subscribers on the new model has 
been positive.  

AAP continues to rely on freelance journalists and photographers. This allows us greater geographical 
freedom, especially during these unique COVID-19 times when there have been significant changes and 
relocations for regular events such as sporting fixtures. 

Q. AAP’s client base: how has it changed (old to new)? 

The most significant change in custom is that former majority shareholders Nine (formerly Fairfax) and 
News Corp are no longer subscribers. We hope they see value in subscribing to the AAP service again in the 
future.  

AAP maintains a range of print, broadcast and digital subscribers and we have been in close contact with 
these customers throughout the transition. 

Q. Your competition: pre-31 July, where did your main competition come from? After 1 August, 

where are you finding your main competition? Is it working out the way you expected? 

AAP, 85 years old, has been Australia’s only national newswire and in that regard has not had direct 
competition. An increase in online news and social media over the past decade has certainly added more 
players to the “quick news” landscape, but we have still prided ourselves on our balance of accuracy and 
speed. News Corp has launched the NCA wire service which will reportedly be taken to market and that will 
act in direct opposition to AAP. Despite the introduction of a new player in the market, I think news 
consumers will recognise that AAP remains an independent source of information which is not influenced 
by advertising revenue. 

Q. Text, photos, videos: Have there been any significant changes in the visual images (still or 

moving) that you provide? 

Andrew Drummond 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 4 

 

AAP’s text and photography content remains largely the same as it did before the transition, although we 
have made some slight adjustments following consultation with subscribers. Those changes include story 
length and publication timelines, for example. The newswire no longer has a video production desk. 

As noted previously, AAP 2.0 is operating as a not-for-profit newswire. The agency was saved from closure 
by a group of investors and philanthropists. When the closure was announced in March there was a wave 
of public support for AAP and as part of the new model we always intended to harness that goodwill. On 
September 7 the newswire launched a crowdfunding campaign (under the banner #aapneedsyou) which 
raised $100,000 in its first five days. For more information visit https://www.gofundme.com/f/aap-needs-
you or aap.com.au 

The messages of support have been overwhelming and there is certainly strong community support for AAP 
to remain an important part of the Australian media. 

109.1.3 First female editor of Age 

Gay Alcorn became the Age’s first female editor on 28 September. The former Melbourne editor of 

Guardian Australia, Alcorn replaced acting editor Michelle Griffin who had been standing in since 

the departure of Alex Lavelle in June. Alcorn previously spent 20 years in the Age’s newsroom 

working in roles such as Washington correspondent, deputy editor and editor of the Sunday Age. 

In her time with the masthead, she won three Walkley Awards (Sydney Morning Herald, 11 

September 2020). 

Lavelle’s exit as editor came a week after 66 journalists had sent a letter to company management 

expressing concerns about a story on the front page of the newspaper about a Black Lives Matter 

protest, diversity in the newsroom and their belief editorial leadership was too Sydney-centric. The 

masthead apologised for the story, which had claimed police were preparing for protesters to spit 

on them, and said it fell short of the newspaper’s editorial values and standards. 

Group executive editor James Chessell said at the time he was angry about the errors but refuted 

the suggestion editorial decisions at the Age were made in Sydney. He agreed that the newsroom 

needed to be more diverse and said initiatives to address this issue were being discussed. When 

Lavelle stepped down, Chessell said it would be wrong to draw a connection between his departure 

and the letter. 

Alcorn said, “I wasn’t there at the time of the letter, but I do want to speak to people about whether 

those issues have been resolved and whether we need to do more to bring the staff together and 

what the strategy is and what the editorial mission is. From what I gather, it has been a really 

exhausting time for all the staff at the Age and they work incredibly hard and incredibly well. If I 

could give them all a collective hug, I would, but it’s impossible at the moment. I do feel a bit 

strange coming in as editor working from home. I can’t see or speak to the staff face to face, so I 

think that’ll be an extra challenge for me.” 

See ANHG 108.1.1 about the appointment of the first female editor of the weekday Australian. 

1091.4 Australian journalists flee China 

Australia-China relations have been plunged into their worst crisis since the 1989 Tiananmen 

massacre after two Australian journalists fled to safety under diplomatic protection and Australian 

broadcaster Cheng Lei, who works for the state-owned China Global Television Network, was 

charged with endangering China’s security (Australian, 9 September 2020, p.1). Foreign Ministry 

spokesman Zhao Lijian said on 8 September Cheng was “suspected of carrying out illegal activities 

endangering China’s national security”, an amorphous and wide-ranging charge that can include 

virtually any action Beijing disapproves of. In dramatic scenes, Australian journalists, Michael 

Smith (Australian Financial Review) and Bill Birtles (ABC), sheltered in diplomatic compounds in 

Beijing and Shanghai for four days while diplomats negotiated their exit from the country. The 

Department of Foreign Affairs and Trade had become increasingly concerned for their welfare after 

Cheng was detained for no clear reason and amid a worsening atmosphere of reprisals and 

punishment in the Beijing-Canberra relationship. 

  

https://www.gofundme.com/f/aap-needs-you
https://www.gofundme.com/f/aap-needs-you
http://aap.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 5 

 

109.1.5 James Murdoch resigns from News Corp board 

James Murdoch has resigned from the board of News Corp. His resignation, says the guardian.com 

(2 August), confirms divisive splits in the publishing arm of his family’s media empire and removes 

a powerful dissenting voice against the right-wing slant of the group, according to insiders. The 

move marks the full departure of Rupert Murdoch’s youngest son from News Corp and it is likely 

to boost the influence of his brother, Lachlan, who is seen as being far more sympathetic to right-

wing causes. 

In his resignation letter, James Murdoch said, “My resignation is due to disagreements over certain 

editorial content published by the company’s news outlets and certain other strategic decisions.” 

In a statement, Rupert Murdoch, chairman of Fox and News Corp’s executive chairman, and 

Lachlan, chief executive and executive chairman of Fox and co-chairman of News Corp’s board, 

expressed gratitude for James’ “many years of service to the company. We wish him the very best 

in his future endeavours.” The News Corp board will be reduced to 10 seats from 11. The company 

gave no indication it would look for another board member. 

See also Richard Ackland’s comments on James Murdoch, in “Gadfly: Peas in a podcast”, Saturday 

Paper, 8-14 August 2020, p.11. 

109.1.6 Magazines among the COVID business ‘deaths’ 

The coronavirus pandemic—especially its adverse effect on advertising revenue—has been blamed 

for the downfall of eight Australian magazines. The titles, whose closure was announced by new 

owners, Mercury Capital, on 21 July, are: Harper’s BAZAAR, InStyle, ELLE, Men’s Health 

Australia, Women’s Health Australia, Good Health, NW and OK! Australia. Lilly Vitorovich 

(Australian, 22 July 2020) reports that magazine industry has been struggling to attract paying 

customers for several years, and this had led to “a raft of closures”.  

Over the past decade, seven of the top 20 magazines, including Bauer Media’s NW, Cosmopolitan, 

Dolly and Cleo have been axed. Of those remaining, only Australian Geographic has had a 

readership increase—by 64 per cent, to 674,000, over the same period. Other magazines to end up 

on the scrapheap have included Grazia, Famous, Yours, Penthouse, and Men’s Style. 

The magazine closures have allowed Mercury Capital to avoid re-signing long-term licensing deals 

with international publishing giants (Age, 27 July 2020, p.27). 

See also, Zoe Samios, “Still fit to print, tabloid magazines have the gloss”, Sydney Morning Herald, 

24 August 2020, p.27. 

109.1.7 Courier-Mail to be printed on Sunshine Coast 

The Courier-Mail will not be printed in Brisbane after April 2021 (ABC News online, 23 July 2020). 

The paper will be printed at the News Corp press centre at Yandina on the Sunshine Coast. The 

Murarrie plant, in east Brisbane, in use since 1995, will be closed. There will be job losses, but it 

is not known how many. Yandina has excess capacity since the closure at the end of June of print 

editions of most News Corp regional titles, especially dailies such as the Fraser Coast Chronicle 

and the Sunshine Coast Daily.  
 

The Murarrie plant will be phased out by April 2021. Yandina will print five dedicated editions of 

the Courier-Mail—for Brisbane metropolitan, Queensland country, Sunshine Coast, Wide Bay and 

Central Queensland. It will also publish the Daily Telegraph (Sydney) editions for Queensland, 

Coffs Harbour, Grafton and Lismore and editions of the Australian and the Sunday Mail. 

109.1.8 People 

Fiona Buffini has begun duties as deputy editor (digital) of the Australian Financial Review. 

Buffini was formerly news director (Telum Media Alert, 28 August 2020). 

Mike Connaghan, one of Australia’s leading advertising executives, has been appointed 

managing director of commercial content for News Corp Australia. He is now running a new 

commercial division in the company. Connaghan is a former WPP boss who has also led STW for 

John Singleton and Russell Tate (Sydney Morning Herald, 2 July 2020, p.25). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 6 

 

Jessica Gardiner is the new news director for the Australian Financial Review. She was formerly 

companies and markets editor (Telum Media Alert, 28 August 2020). 

James Graham returns as editor of Big Rigs, a transport trade magazine, which was closed by 

News Corp in June but has resumed under new owners, Prime Creative Media (Telum, Media 

Alert, 5 August 2020). 

 

Claire Harvey has joined the Australian as editorial director. She was previously deputy editor 

of the Sunday Telegraph. 
 

Catherine McGregor has been appointed senior staff writer/commentator at the Australian. Her 

career encompasses both the military and journalism. She was awarded the Order of Australia in 

the Military Division in 2021 (Telum Media Alert, 24 August 2020). 

 

John Salvado has begun a new role as national sports editor at AAP, based in Melbourne. He 

joined the newswire in 1994 as a sports journalist and most recently was deputy sports editor 

(Telum Media Alert, 17 August 2020). 

 

Jessie Tu and Declan Fry are the newly appointed freelance book reviewers for the Sydney 

Morning Herald and the Age as part of an emerging critics project with the Copyright Agency’s 

Cultural Fund and the Judith Neilson Institute (Sydney Morning Herald, 19 August 2020, p.28). 

See ANHG 108.1.7. 

 

109.1.9 Media literacy and the young 
Young people have become more frequent news consumers but experts say media literacy 

education has not kept up with changing habits and most students now get their news from other 

people. Research shows 88 per cent of young Australians are consuming news, propelled by the 

bushfire season and the coronavirus pandemic. But only one in five has received lessons at school 

in the past year that helped them work out whether news stories could be trusted and about one-

third said they could distinguish fake news from real news (Sydney Morning Herald, 6 July 2020, 

p.13) 

 

109.1.10 Journalists at risk of being jailed 

Journalists could be jailed for writing or publishing articles found to undermine public confidence 

in the courts or to interfere with a person’s right to a fair trial, under new contempt of court laws 

proposed in Victoria (Australian, 6 August 2020). The Media, Entertainment & Arts Alliance 

warned that “public-interest journalism must not be criminalised” and vowed to seek clarification 

on any proposed recommendations to ensure journalists were not jailed for “legitimately and 

ethically doing their jobs”. A new contempt of court act would for the first time codify the law of 

contempt — developed by judges over many years — to make it clearer, so that people know what 

behaviour will be punished and what penalties they face. 

Under the changes recommended by the Victoria Law Reform Commission, anyone “involved” with 

the commission of a contempt could be guilty of an offence. Media lawyer Justin Quill said at the 

moment, the case law was clear that journalists were not publishers and that contempt of court 

dealing with publishing required an “act of publication”. “I’m concerned that extending the law to 

include people who are ‘involved’ in publications might be an attempt to capture journalists, which 

would be entirely unfair,” he said. Quill, who was a member of the advisory committee to the law 

reform commission and acts for the Australian, said this was because journalists did “not have 

control over the finished product”, including the headlines, pictures or any inflammatory sentences 

included in a report. 

109.1.11 Recent events 

 109.1.11.1 Deaths 

Brindisi, Peter: D. at Noosa, aged 84; rose from being a copy boy at the Melbourne Argus to editor 

and publisher of magazines in Hong Kong; after the Argus, he worked for ABC and in TV before 

heading for Hong Kong about 1970; became a highly successful magazine publisher and PR 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 7 

 

consultant there and  founded Jewellery News Asia in 1983; later sold it for a reported $1 million 

before retiring to Queensland’s Sunshine Coast (Bob Murray). 

Messer, John Arthur: D. 11 September 2020, aged 83; one of a large contingent of Queenslanders 

(he was born in Rockhampton) who worked for the Age during the Graham Perkin era; was the 

newspaper’s first full-time environment reporter; was a cadet at the Morning Bulletin, 

Rockhampton; worked on the Brisbane Courier-Mail; next to the Sunday Express in Fleet Street 

before returning to Australia to join The Age. The environment was a lifelong interest. A tribute to 

him on the Age’s obituary site: “A kind, gentle and likeable man who pioneered reporting on the 

environment in Melbourne” (John Tidey). 

Newell, Peter: D. 28 September 2020 in Wollongong, aged 71; grew up in Nabiac; joined Manning 

River Times, Taree, in 1968 as a cadet journalist; became graded journalist at Illawarra Mercury, 

Wollongong, February 1970; rose quickly to become editor in October 1978 at age 29, and general 

manager in November 1985 at age 36; oversaw the installation of a state-of-the art Goss Urbanite 

colour press in 1986, allowing the Mercury to become possibly the first Australian newspaper to 

run daily colour pages; left the paper in 2000; joined the board of the Illawarra Steelers Rugby 

League Club in 1989 and was chairman from 1999 to 2019; helped negotiate Illawarra's merger 

with St George to form the St George-Illawarra Dragons in 1999 (Illawarra Mercury, 28 September 

2020). 

Ruddick, Gary Raymond: D. 20 August 2020 in Ipswich, aged 81; worked as hospital 

administration cadet for a month; worked in his father’s Mildura butcher’s shop; began journalism 

career as a cadet on a Victorian provincial daily in 1960; worked for various Victorian country 

papers before joining the Border Mail, Albury; joined Northern Daily Leader, Tamworth, in 1974, 

and worked as reporter, sub-editor and columnist; edited North West Magazine at one stage; wrote 

weekly current affairs column, “Ruddick on Monday”; initiated the column, “Your Church in 

Action”, and it still runs today; retired from Leader in October 2005 as local government reporter; 

made his final contribution to the Leader in 2008; wrote The Local Rag¸ a 104-page book about how 

country newspapers are run; it took a light-hearted approach to serious issues (Northern Daily 

Leader, 29 August 2020; Gary Ruddick, The Local Rag, 1978, p.10; ANHG 35.41, December 2005). 

109.1.12 NSW first to pass defamation law reforms 

New South Wales has become the first jurisdiction in Australia to pass a suite of defamation law 

reforms, ratcheting up the pressure on the other states and territories to follow suit (Sydney 

Morning Herald, 7 August 2020, p.3). The changes, which passed the NSW Upper House on 6 

August, include a “serious harm” test aimed at weeding out minor claims before a costly trial, and 

a new public interest defence, modelled on British law. The national reforms, spearheaded by NSW 

Attorney-General Mark Speakman, are also aimed at reducing the size of defamation payouts. It 

follows a series of record awards including the historic $2.9 million actor Geoffrey Rush received 

following his defamation fight with the Daily Telegraph. [The paper’s publisher, Nationwide News, 

has decided not to appeal the Rush award (Age, 21 July 2020, p.2).] 

109.1.13 Opposition to archives merger 

Former leaders of the State Archives and Records and Sydney Living Museums have accused the 

Berejiklian government (NSW) of pre-empting a parliamentary inquiry investigating controversial 

plans to amalgamate the two bodies (Sydney Morning Herald, 4 August 2020, p.13). State Archives 

and Sydney Living Museums executive director Adam Lindsay informed staff at the end of July of 

changes of roles, titles and responsibilities in management across both authorities. The committee 

is expected to report in October on the proposed merger. 

109.1.14 Cartoon produces strong reaction 

A cartoon in the Australian (14 August 2020, p.13) featuring Democrat presidential nominee Joe 

Biden, 77, and his running partner, Kamal Harris, a 55-year-old daughter of Indian and Jamaican 

parents, generated a strong response. Johannes Leak’s cartoon highlighted part of the Biden 

statement: “This morning all across the nation, little girls woke up, especially little black and 

brown girls, who so often feel overlooked and undervalued, in their communities. But today just 

maybe they’re seeing themselves for the first time in a new way: as the stuff of president and vice-



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 8 

 

presidents.” The next day the Weekend Australian published five letters to the editor in response 

to the cartoon, and a statement by the editor-in-chief, Chris Dore (Weekend Australian, 15-16 

August 2020, p.19):  

Johannes Leak’s commentary [cartoon] prompted an intense reaction, including ridiculous accusations the cartoon was 
motivated by racism or was intended to promote racism. The words “little black and brown girls” belong to Joe Biden, 
not Johannes, and were uttered by the presidential candidate when he named Kamala Harris as his running mate on 
Thursday; he repeated them in a tweet soon after. As many commentators in the US have noted, Biden is accused of 
using racial identity as a political weapon, and that is exactly the point Johannes was making in the cartoon. The 
intention of Johannes’s commentary was to ridicule identity politics and demean racism, not perpetuate it. The 
Australian deplores racism in all its guises, as does Johannes. 

There were more letters published during the succeeding week. And Janet Albrechtsen devoted 

her Wednesday column to it: “Artist Leak paints faux bleeding hearts into a corner”, Australian, 

19 August 2020, p.10. 

109.1.15 Lawyer X and the press 

[Extract from article in Australian, 2 September 2020, p.8, by Damon Johnston, editor, Herald Sun, Melbourne, 

2012-19, and now Victorian editor of the Australian.] 

It was our “holy shit” moment. The email lobbed at 11.40am, March 31, 2015. Once printed, the five-page 

“originating motion between parties” would join hundreds of pages of affidavits, motions, injunctions and 

summons stacked in the corner of my office in the Herald Sun. The motion emailed by our lawyer, JP Cashen, 

was part of the official legal record of another pounding we had copped a few weeks earlier in the Supreme Court 

of Victoria. We had been losing in court for a year. Suppressed. Restrained. Silenced. One night, we were ordered 

by a court to stop the presses. We were losing the fight to publish the story we called Lawyer X. The Supreme 

Court even ruled that we could no longer use the pseudonym we created, declaring: “The Defendant is restrained 

from publishing or causing to be published the phrase ‘Lawyer X’.” 

That hurt. Today, Lawyer X — Nicola Gobbo — is the most infamous lawyer in Australian history. Her double 

life as a gangland barrister and police informer is the subject of a royal commission, books, a television drama 

and countless newspaper and television stories. Back then, it was very different. The Herald Sun — led by 

Anthony Dowsley, who broke the story, reporter Patrick Carlyon, deputy editor Chris Tinkler and our lawyers 

Cashen and Justin Quill — was beyond the wire and alone. The rest of the media didn’t follow the story. Politicians 

did everything to avoid discussing it in public. Worst of all, it was smothered before it had the chance to capture 

the public’s imagination. 

Victoria Police was the only other organisation interested in Lawyer X, and for very different reasons. They 

wanted to rebury the scandal Dowsley exhumed. By 2015, they were succeeding. In the backwash of all the legal 

action, it would have been easy to question if the story broken by Dowsley on Monday, March 31, 2014, was 

worth all the grief. 

109.1.16 SMH relocates 

The editorial team at the Sydney Morning Herald relocated to Nine’s new office at 1 Denison Street, 

North Sydney, in the week of 17-21 August. Some staff members were still working from home at 

the time (Telum Media Alert, 17 August 2020). 

109.1.17 Financial results: Seven 

Seven West Media (owner of West Australian Newspapers) has published its financial results for 

the financial year ending 27 June 2020. Revenue was down from $1.43 billion last year to $1.23 

billion this year. Net profit after tax was $40.8 million, down 66.1 per cent (Telum Media Alert, 28 

August 2020). 

109.1.18 Good writing is hard 

Les Carlyon’s widow, Denise, says, “[Les] always said good writing was hard, and it was always 

about the words. If it flowed effortlessly and sparkled with clever imagery, you could be sure the 

author worked his/her butt off to produce the effort.” Denise Carlyon was speaking at the 

introduction of a new literary award set up in memory of her late husband, a former editor-in-chief 

of the Herald & Weekly Times Ltd. The award is one of a number of new prizes to emerge for 

writers who might have produced anything from a scholarly military history to a racy historical 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 9 

 

novel to a short, sharp Agatha Christie-style tale of a body in a library. The Australian War 

Memorial’s biennial $10,000 award, the Les Carlyon Literary Prize, is for an author’s first major 

publication, fiction or non-fiction, “relating to Australian military history, social military history, 

or war history”. There’s also the new ARA $30,000 literary prize for historical fiction by Australian 

and New Zealand writers, promoted as the most significant prize purse for any genre-based prize 

in Australasia. Jane Sullivan mentions some other literary prizes, too, in her column, “Turning 

Pages”, Sydney Morning Herald, 11 July 2020, Spectrum, p.11. 

109.1.19 Intermedia produces two Farmers 

Intermedia Group is the new producer of the Victorian Farmer magazine, previously published by 

the Victorian Farmers’ Federation. Michelle Hespe, who has 25 years’ experience publishing 

custom, B@B and consumer titles, is the new editor. She also edits the Farmer magazine for NSW 

Farmers (Telum Media Alert, 31 August 2020). 

109.1.20 Covid Catchup: 10-year-old produces newsletter 

A 10-year-old North Melbourne Primary School student, Suzy Pollard, has started publishing a 

newsletter, Covid Catchup, to help children in her district stay up to date with what is happening 

during the COVID-19 pandemic. She types her newsletter using a portable typewriter which her 

mother, Kate, had in the house. Sometimes Suzy produces two issues of the newsletter a week. 

Suzy was featured on the ABC’s 7.30 program on 24 August. 

109.1.21 Media companies reject AFP proposal 

Australia’s biggest media companies have rejected an Australian Federal Police and Home Affairs 

proposal to introduce a new scheme requesting journalists voluntarily produce sensitive 

documents, warning police will continue conducting raids that impact press freedom (Australian, 

13 August 2020). Appearing before a Senate committee, News Corp labelled the notice to produce 

scheme “a little farcical” and the ABC said it offered little comfort because the AFP “would still 

take the easier path of obtaining a search warrant anyway”. The AFP and Department of Home 

Affairs in February proposed an “alternative” to executing search warrants through a notice to 

produce framework, with an independent body overseeing security agency requests for evidence 

from journalists and media companies. 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

109.2.1 New York Times: Digital overtakes print 

Over a three-month period dominated by the coronavirus pandemic and a slowdown in advertising, 

the New York Times Company for the first time reported quarterly revenue that owed more to 

digital products than to the printed newspaper (New York Times, 5 August 2020). As much of its 

staff worked remotely, the NY Times brought in $US185.5 million in revenue for digital 

subscriptions and ads during the second quarter of 2020, the company announced on 5 August. 

The number for print revenue was $US175.4 million. The company added 669,000 net new digital 

subscribers, making the second quarter its biggest ever for subscription growth. The Times has 6.5 

million total subscriptions, a figure that includes 5.7 million digital-only subscriptions, putting it 

on a course to achieve its stated goal of 10 million subscriptions by 2025. 

109.2.2 Google ‘spreading misinformation’ 

Australian Competition and Consumer Commission chief Rod Sims has accused Google of 

spreading misinformation after the search giant claimed a new regulatory code could jeopardise 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 10 

 

free services and increase privacy risks (Sydney Morning Herald, 18 August 2020, p.4). Google 

intensified on 17 August its opposition to a new bargaining code, proposed by the ACCC, that would 

force internet giants to negotiate with media companies to pay for their news content. Google, 

which generated income of $4 billion in Australia last year, placed a warning message on its main 

search page about the new code, and used an open letter to argue the changes would “dramatically 

worsen” the experience for users. But Sims said Google was spreading “misinformation” and its 

assertions were incorrect.  

See also: Zoe Samios, “Google prepares for fight with ACCC”, Sydney Morning Herald, 17 August 

2020, p.26.109.2.3 Editors of digital publications 

Melanie Plane has been appointed editor of the Morning Bulletin, Rockhampton, which is now 

produced only digitally. Frazer Pearce, the editor for 14 years, has departed the publication. 

Plane is the former deputy editor (Telum Media Alert, 14 August 2020). 

Darryn Nufer has been appointed editor of the Gladstone Observer, and is also serving as deputy 

editor of the Morning Bulletin. Both are digitally produced (Telum Media Alert, 14 August 2020). 

Shannon Molloy has been appointed acting news editor for news.com.au while Liz Burke is on 

maternity leave. He has been at the site since 2018 as a senior writer (Telum Media Alert, 17 

August 2020). 

109.2.3 Digital titles for Barossa, Clare and Gawler; and Port Lincoln 

Barossa: Messenger Community News has launched a daily online publication, the Barossa, Clare 

& Gawler News, covering about 100 towns in the region covered by the title. All stories will be 

accessible inside the Adelaide Advertiser as part of a digital subscription. Jack Hudson, previously 

a digital sports reporter for the Advertiser, leads the new digital title (Telum Media Alert, 5 August 

2020). 

Port Lincoln: Messenger Community News has launched the digital-only Port Lincoln News, with 

Emily Jarvis as editor. She worked previously at the Dalby Herald, Queensland (Telum Media 

Alert, 14 August 2020). 

109.2.4 Google unhappy with new payment plan 

Google has attacked a new code of conduct that will force tech giants to pay media companies for 

their news content, warning that the government intervention will hinder the company’s ability to 

service Australian users (Sydney Morning Herald, 1-2 August 2020, p.5). Under the “world-first” 

proposal, drafted by Australia’s competition regulator and unveiled by the Morrison government 

on 31 July, Google and Facebook will have three months to negotiate revenue-sharing deals with 

media companies before independent arbitrators are called in to impose a compulsory 

arrangement. The platforms will potentially face hundreds of millions of dollars in fines and 

breaches. The code may be legislated by November and payments may flow early to mid-2021. 

109.2.5 News website for high school student journalists 

The NSW Department of Education has introduced a “Student Voices Hub” website featuring news, 

opinions, videos and podcasts produced by students, for students, across the state’s 2200 public 

schools (Sydney Morning Herald, 7 August 2020, p.14). A network of student journalist teams is 

being established and taught how to develop and write stories about their schools and 

communities. Education Minister Sarah Mitchell said student perspectives and experiences 

shaped schools. “It will also provide students with opportunities to refine their writing and content 

creation skills, along with pitching their stories and ideas,” she said. 

109.2.6 Into an imaginary domain 

Domain has dismissed a junior lifestyle reporter after an investigation revealed she was fabricating 

quotes in articles that appeared on the real estate listing website (Sydney Morning Herald, 7 

September 2020). Kate Bartels, who joined Domain in April 2019, wrote two articles that quoted 

Melbourne-based clinical psychologist Dr Sarah Barker. However, Dr Barker was not interviewed 

for the articles and the quotes were not provided by her. Domain has since publicly apologised for 

the two articles, but an investigation has discovered there have been multiple other incidents of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 11 

 

fabricated quotes or interviews written by the reporter. Hundreds of articles written by Bartels 

have been taken down from the Domain website until the investigation is complete. Three of 

Bartels’ stories appeared in the Sydney Morning Herald and the Age, but all have been cleared of 

fabrication and met editorial standards. Nine Entertainment Co (owner of this masthead) owns 

59.3 per cent of Domain. Domain’s magazine appears as a liftout in the two newspapers and some 

articles appear on the websites. 

109.2.7 New regional news website 

Country Caller is a new multimedia online news service advocating for rural Queensland (Telum 

Media Alert, 7 September 2020). The independent masthead is based in Chinchilla, 300km north-

west of Brisbane. Founder is former Nine News and News Corp journalist, Harry Clarke. The 

website aims to provide high-quality local news and analysis of issues affecting rural Queensland 

residents, particularly across the Western Downs, Surat Basin and Maranoa regions. 

109.2.8 Newcastle Herald on Facebook 

Ross Lane, of Newcastle, writes: Just a point of interest re my subscription to the Newcastle 

Herald I pay $15 a month for the full newspaper format for six copies per week.  Now the paper 

seems to be putting regular posts etc on Facebook. When I attempt to look at these, I cannot read 

the full article unless I am a subscriber. Now we have two subscriptions, the $15 one I have plus 

the $16.25 one that gives me access to the Facebook posts. At least I think I have the story right. 

From what the lass told me, in the long run the content is much the same, I guess they can update 

news quickly on Facebook. Other newspaper Facebook pages have big news articles advertised, 

but when attempting to open them, they are only available if you subscribe to the paper. The NH 

does give you access to some news on Facebook. The papers that deny access include Townsville 

Bulletin, Bowen Independent and the Australian that I am aware of. 

 

 

3—Current Developments:   Community &  

Provincial 

 

 

109.3.1 Printing purge: ACM explains the changes being made 

This is an edited version of an article by Antony Catalano, executive chairman of Australian 

Community Media (ACM), (Canberra Times, 1 August 2020, p.31):  

All publishers used to have their own printing press—because they could afford to. But that’s not 

the commercial reality we face today in Australian publishing. These days, as news audiences have 

increasingly moved online, we’ve seen reductions in the number of printed publications and 

reductions in the volume of printing. This has left our printing presses with more capacity than 

there is demand—and that was before the economic challenges brought by the coronavirus 

pandemic. 

So the ACM business has been looking at the most effective and efficient ways to produce our 

newspapers in the future. Now, following a period of consultation with affected staff, we have 

decided to proceed with the closure of our Canberra, Ballarat and Murray Bridge printing facilities, 

with the final decision regarding Wodonga still being considered. As part of this change, we have 

entered into collaborative agreements with News Corp Australia that will see us use each other’s 

printing networks. 

To be clear: this is not ACM stepping away from publishing printed copies of our newspapers. We 

know our trusted newspaper journalism has impact and influence in the communities we serve. In 

fact, these practical, sensible arrangements to cut duplication of press facilities and delivery truck 

routes are designed to make our newspapers stronger and more sustainable into the future. The 

https://www.canberratimes.com.au/story/6824140/acm-consults-with-print-site-staff-over-plans-to-stop-the-presses/
https://www.canberratimes.com.au/story/6824140/acm-consults-with-print-site-staff-over-plans-to-stop-the-presses/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 12 

 

reality for publishers like ACM, News Corp and Nine Entertainment Co is that rationalising how 

we produce and distribute our newspapers helps protect the viability of our core businesses. 

For ACM, our core focus is being Australia’s best regional publisher delivering quality journalism 

for our audiences, effective advertising solutions from our sales teams and excellent service and 

results for our customers. With revenues from printing in decline and the advertising market 

challenged we can no longer afford to be hamstrung by big, expensive, capital-intensive 

manufacturing operations. So, these changes are the prudent thing to do. It’s smart business. 

The industry has been moving this way for some time, of course. We’ve been streamlining the 

distribution of newspapers for years. I recall as a young journalist at the Age that the paper would 

come off the presses at Spencer Street along the conveyor belt and be bundled and loaded onto 

trucks already carrying bundles of the Herald Sun. Those trucks would pick up copies of the Herald 

Sun from Flinders Street, come around to collect the Age and then head off on their various routes 

to the suburbs and to country Victoria to drop off bundles of papers. More recently, before Fairfax 

Media was merged into Nine, Fairfax and News Corp entered commercial arrangements in mid-

2018 to use each other’s printing networks in NSW and Queensland. 

With ACM’s move into private ownership in mid-2019, Nine exited printing completely. But it’s 

still the publisher of the Age, Sydney Morning Herald and Australian Financial Review. News 

Corp has been reducing its number of print centres over the years and recently announced the 

closure of another in Queensland. With Michael Miller at News and Hugh Marks at Nine, ACM 

has been looking for the best outcome for our industry. We’ve parked egos at the door and left 

behind the traditional media rivalry so we can get better, more rational, outcomes around printing 

and distribution. 

I believe competition flourishes as a result of these changes. Nine’s publishing business—the old 

Fairfax—will be more profitable out of rationalisation. ACM and its 150-plus titles will be more 

profitable as will News, given we will both retain more cost-effective print centres as a result. And 

if you are improving your profits you’re not having to make the kinds of continual cuts the industry 

has seen over the past decade. 

The question ACM has been asking is: what business are we in? The answer: we are a print and 

digital publishing business serving regional Australians. And we don’t need to own expensive 

factories to achieve our goals. The old-school mentality was that if you had a newspaper you printed 

it yourself. And there was a time when you could afford to do that. But there are also plenty of 

publishers who don’t own presses. 

We currently print the Saturday Paper, for example, and it competes against us, and other papers. 

Morry Schwartz, who owns the Saturday Paper, doesn’t say, “I have to own a printing plant”, he 

just contracts out that work to the best printer. When I ran Metro Media Publishing in Melbourne, 

starting out with one magazine and growing it to 32 titles, we produced 1,065,000 magazines per 

week and never owned a printing plant. 

At ACM, without these significant changes to our printing operations and operational costs, we 

will be continually swimming against the tide. The printed newspaper still has great desirability 

for a significant part of our audience. I’m a big believer that digital brands are stronger with print 

and there’s lots of evidence to demonstrate that. But nobody thinks of ACM as a manufacturing 

business. We’re in the news business. We’re a regional media company. And, if we aren’t anchored 

down by the massive capital expenditure required to maintain these manufacturing plants, we can 

put the savings towards our journalism, the distribution of our journalism and development of 

digital marketplaces that will transform our revenues. 

The impact of COVID-19 on the Australian economy has no doubt accelerated the need for this 

change. We’ve already seen News and other publishers close titles due to the pandemic. ACM has 

worked hard to be able to resume printing dozens of our suspended titles, and that has been 

through prudent financial management. But the virus has changed the face of our industry, and 

we will be feeling it for some time yet. Like many companies, we need to make smart decisions now 

for the future of our business. 

https://www.canberratimes.com.au/story/6808950/back-your-local-newspaper-publisher-urges/
https://www.canberratimes.com.au/story/6808950/back-your-local-newspaper-publisher-urges/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 13 

 

Our future is as a capital-light business focused purely on our publishing enterprises in print and 

digital and on the digital marketplaces and trading platforms that will provide new revenues to 

sustain our journalism in the years ahead. It’s just common-sense economics. 

109.3.2 Three ACM print centres close, and a fourth sold 

ACM closed its Canberra and Murray Bridge printing centres on 28 August and will close its 

Ballarat facility on 2 October. On 22 September it announced that its Wodonga site had been sold 

to McPherson Media Group as a going concern, with all staff to transfer over to McPhersons. 

Effective date for the change was set at 1 October. Ross McPherson says (email to ANHG, 23 

September 2020) the McPherson group will close its Shepparton print centre because the Wodonga 

press has “significantly greater capacity and a longer life, so we plan to move all of our printing 

there, plus take on the ACM titles like the Border Mail, Wagga Advertiser, Leeton and Griffith, 

etc.”. 

Sixty-one jobs have been lost from the ACM Canberra site alone. No figure has been put on the 

jobs lost from the other two sites so far (Canberra Times, 1 August 2020, p.6). An example of how 

the print centre closures affect where some ACM dailies will be printed long term follows (source: 

Jon Clarke, ACM): 

• Northern Daily Leader (Tamworth): North Richmond. 
• Newcastle Herald: North Richmond (since late 2018). 
• Daily Liberal (Dubbo): North Richmond. 
• Courier (Ballarat): outsourced to News Limited Melbourne. 
• Murray Valley Standard (Murray Bridge): News Limited Adelaide. 

109.3.3 ACM launches real-estate advertising package 

ACM executive chairman Antony Catalano’s ambitious digital property strategy for his regional 

media business has taken an important step forward with the launch of real estate advertising 

packages bundling print campaigns with listings on realestateview.com.au. (Canberra Times, 24 

July 2020). Agents and vendors in four key markets across three states are now able to bundle 

their advertising in leading ACM newspapers with listings on the national property portal. ACM 

announced in February that executive chairman Catalano had joined the board of 

realestateview.com.au and, together with business partner and ACM co-owner Alex Waislitz, 

had secured the largest interest in the online platform, which competes with Domain, majority 

owned by Nine Entertainment Co, and realestate.com.au, controlled by News Corp. 

The new bundling offer is being piloted through two of ACM’s leading mastheads in Victoria, the 

Courier in Ballarat and the Bendigo Advertiser, as well as the Illawarra Mercury in NSW and the 

Redland City Bulletin in outer Brisbane. The bundled print and digital listings push follows 

the successful February pilot in Newcastle and subsequent roll out in Sydney of the “Today 

Acquire” digital marketing platform, which helps vendors find buyers wherever they are online. 

109.3.4 Sydney and northern rivers: ACM launches two magazines 

Northern Beaches: A free weekly magazine for Sydney’s northern beaches is part of Antony 

Catalano’s expansion of his ACM regional publishing group into the metro market. Northern 

Beaches Review, with a focus on local lifestyle and real estate news, will begin a print relationship 

between ACM and established digital property platform, realestateview.com.au. Catalano, who 

took control of the ACM group of 170 mostly regional and rural news titles in 2019, is a key 

shareholder in realestateview.com.au. He has made no secret of his desire to not only build 

Australia’s biggest regional media business but to do so alongside a comprehensive digital property 

marketing strategy. 

The editor of the Northern Beaches Review will be Kate Cox, a former editor of the Sun-Herald. 

Using the mantra “love where you live”, Cox said readers of the Northern Beaches Review could 

expect something quite different from a traditional local newspaper. The glossy magazine will 

include local news but also stories about people and events in the area and lifestyle content, with 

a healthy section devoted to real estate, in partnership with realestateview.com.au. Inspiration for 

http://www.realestateview.com.au/
https://www.canberratimes.com.au/story/6609962/catalano-digital-deal-delivers-property-with-a-view/
https://www.canberratimes.com.au/story/6609962/catalano-digital-deal-delivers-property-with-a-view/
https://www.newcastleherald.com.au/story/6605268/acm-pilots-new-digital-platform-to-find-the-right-buyer-for-your-home/?cs=4173
https://www.theleader.com.au/story/6777097/st-george-sutherland-leader-launch-new-real-estate-marketing-platform-to-help-sell-your-home/
https://www.realestateview.com.au/
https://www.canberratimes.com.au/story/6609962/catalano-digital-deal-delivers-property-with-a-view/
https://www.canberratimes.com.au/story/6609962/catalano-digital-deal-delivers-property-with-a-view/
http://realestateview.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 14 

 

the content mix and styling has come from the success of the Weekly Review in Melbourne, 

established by Antony Catalano a decade ago. The Northern Beaches Review will begin publication 

on 7 October, with 65,000 copies letterbox-dropped across the Northern Beaches local government 

area. 

Northern Rivers: ACM will launch a local print and digital publication in the Northern Rivers 

region of NSW called the Northern Rivers Review. The first edition will appear on 29 October. 

Sophie Moeller, editor of the Lismore Echo for three years, will lead the editorial team for the 

Review (Telum Media Alert, 21 September 2020). 

109.3.5 Tasmanian country: one revived paper, one new print edition 

Font Public Relations has bought a second weekly newspaper in Tasmania, and both have been 

from News Corp Australia. The second paper is one that News Corp was ceasing to print, 

Tasmanian Country. The first was the Derwent Valley Gazette, serving New Norfolk and district. 

Font has installed Karolin MacGregor as editor and Roger Hanson as reporter-at-large. Font 

publishes also three monthly papers and a quarterly in Tasmania. 

Damian Bester, a former News Corp employee who was editor of the Derwent Valley Gazette for 12 

years, has converted his news website into a monthly printed newspaper, the New Norfolk and 

Derwent Valley News. The first edition appeared on 17 July, two days after the deadline for ANHG 

No. 108. In that edition, Bester said, “I established the New Norfolk News as a blog-based news 

site in July 2008 and have published 5712 articles on that platform. As a freelance editor for the 

last year, I have produced pages for newspapers around the country, all the while continuing the 

free service that is the New Norfolk News.” 

Bester says the first issue of the monthly paper was received really well. On 30 July he said, “I’m 

still being stopped in the street by strangers telling me how much they appreciated it and several 

new advertisers have approached me since it hit the streets. The real test is going to be whether 

people are prepared to pay for the future issues. I’m starting on the next issue now.  

“It’s mostly a one-man-band although I have a colleague in Queensland who designed the look of 

the paper and is helping with the layouts while I find my way with InDesign; another colleague 

down here designed the ads when clients were unable to supply them ready to run; I hired a 

photographer to work with me for a day; and an ex-council colleague is selling the ads as a 

contractor. Actually it’s a bigger band than I thought, when you look at it like that!” 

The Hobart Mercury ran a story on launch day and the ABC gave it a few mentions in the early-

morning news bulletins as Bester sped through the Upper Derwent Valley distributing papers to 

the country shops with the temperature around minus 1. “The Mercury is doing the printing and 

will handle the distribution from issue number 2,” he said. 

109.3.6 Kingaroy, etc.: Print kicks on and expands 

In the weeks immediately following the closure of the print editions of scores of Queensland News 

Corp regional newspapers, independent operators were stepping up to fill the gaps (ABC News 

Queensland, 28 July 2020). Seven staff at the South Burnett Times, Kingaroy, were told they no 

longer had jobs when the paper moved entirely online. They turned around and started a printed 

newspaper, Burnett Today, 100 metres down the road. Editorial team leader Jessica McGrath said, 

“Opening the paper and having paper clippings from schools, looking in the obituaries … it’s just 

part of people’s routine. People love to see their faces in the paper. I think a newspaper is a part of 

a tradition that people weren’t ready to leave.” Ten editions of the paper had been printed by 17 

September, with separate covers for the South Burnett and Central and North Burnett. The paid 

newspaper is printing 6,200 copies per edition. The first issue was 52 pages. McGrath said in an 

email to ANHG, “Our weekly newspaper has been 56 pages, but we have had a few 64-page issues—

which is a big effort for our team of seven.”  

A few hours north in Gayndah, North Burnett News editor Tiffany Kirk has also seized on the 

new gap in the market, expanding her paper from covering Gayndah to the entire North Burnett. 

“It took me about half an hour after hearing about the news to decide to expand,” she said. “I just 

know being a country girl myself, and living in Gayndah all of my life basically, that people needed 

this. A lot of people rely on that local news and printed news to keep them informed.” The weekly 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 15 

 

paper, with a print run of 1,300, started with 16 pages and has gone to 20 pages and Kirk expects 

it to keep growing with community support. 

In the Wide Bay, publisher Malcolm Quinn has launched the fortnightly Hervey Bay Advertiser to 

replace the former print editions of the Fraser Coast Chronicle and Hervey Bay Independent. 

Quinn, who owns a real estate agency, said with nearly a third of the district population aged over 

65, there was a strong market for print. “They’ve been brought up on that tactile newspaper feel,” 

he said. “And clearly the commercial support is still there from advertisers, which means buyers 

are reading ads in papers. “We’ve been overwhelmed. We’ve gone from zero to sold-out 

[advertisements], in an 80-page newspaper, every fortnight for the next six months.” 

News Corp’s decision to move two papers on Queensland’s Southern Downs online encouraged 

another newspaper to resume printing early. The Southern Free Times, based in Warwick, stopped 

printing in April as sales took a hit because of the coronavirus. Editor Jeremy Sollars said the 

decision to bring it back in early June was motivated partly by the loss of local print papers, the 

Warwick Daily News and Stanthorpe Border Post. “It was always our belief that the economy would 

get back to some kind of normal to allow us to start printing again, but certainly the News Corp 

decision was a factor in the timing,” he said. “We think there is a future for print. We don’t think 

it’s dead at all — quite the opposite. The feedback that we get from readers and the business 

community is very positive, as far as having a physical, printed publication to hold in their hands.” 

109.3.7 Printing reduced and sometimes stopped 

From the week beginning Monday, 16 August, the Port Macquarie News, NSW, which had been 

appearing tri-weekly, has been a weekly (Friday); and the Armidale Express, which had slipped to 

bi-weekly issue, was not being printed. The Camden Haven Courier, Laurieton, has been printed 

on Thursdays since September. The papers at Moree, Glen Innes and Inverell were appearing in 

print weekly. Nambucca Guardian News was withdrawn from publication for four weeks from 20 

August. It was planned that there then should be “a revision each four weeks as to whether it will 

resume publication”. It was still “in stand down” on 29 September. The North West Star, Mount 

Isa, discontinued its weekly print edition on 27 August 2020. The North West Star is a former daily. 

109.3.8 Border Watch, SA’s oldest and biggest regional title, closes 

Mount Gambier’s Border Watch, established in 1861, boasted that it was South Australia’s oldest 

and largest regional newspaper, but that did not prevent its closure on 21 August. It had been 

published four days a week (Tuesday to Friday).  

Thirty-eight jobs were lost when The Border Watch Newsgroup shut up shop. The Newsgroup also 

closed the South Eastern Times, Millicent (established 1969), and the Pennant, Penola (1946). 

Declining advertising revenues and falling circulation, aggravated by the COVID-19 pandemic, 

along with increasing competition from a variety of digital media platforms led to the closures.  

[Rod Kirkpatrick writes: When I visited the offices of the Border Watch in 2003, I was highly 

impressed by its newspaper filing room. It was custom-built to store the bound volumes easily and 

well. A historian’s delight.] 

109.3.9 Mildura, Swan Hill and Kerang-Cohuna: Print resumes, but … 

At the end of March, three newspapers owned by the Elliott Newspaper Group in north-western 

Victoria, ceased printing temporarily. They have now returned to printing, but less frequently.  

Where there were a total of 11 printed editions a week, there are now five. The Sunraysia Daily, 

Mildura, stayed out of print for only one week: for the week from 28 March to 4 April 2020. It 

resumed Saturday printing on 4 April, Wednesday printing from 20 May and Friday printing from 

19 June. It is still being printed three times a week. The Guardian, Swan Hill, was out of print 

from the week ending 28 March until it reinstated a Friday print edition from 1 May. It was 

formerly a tri-weekly. The Gannawarra Times, Kerang and Cohuna, was out of print from the week 

ending 28 March until it began producing a Friday print edition from 22 May. This was changed 

to a Tuesday print edition from 7 July. It was formerly a bi-weekly. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 16 

 

Glenn Robinson, general manager of the Sunraysia Daily, provided these details. He mentioned, 

too, that the Sunraysia Daily will celebrate its centenary with a souvenir edition on Friday, 16 

October 2020. See ANHG 107.3.1 

109.3.10 New regional start-ups 

Following are some of the print editions of newspapers that have been launched because so many 

other newspapers have ceased printing:  

Lismore area: The Northern Rivers Times is a free weekly seeking to capitalise on the closure of 

the print edition of the Northern Star, a daily. The Star began publication in 1876. The new paper 

was launched by some of the former Star journalists. 

Casino area: A new weekly free paper, the Richmond River Independent, has been launched at 

Casino and has already celebrated its tenth issue. Edited by Susanna Freymark, the paper is 

community owned and distributes 10,000 copies in the Richmond Valley and Kyogle local 

government areas, as well as Lismore (Telum Media Alert, 7 September 2020). 

Yass: Former television journalist Jasmin Jones has joined with two silent partners, both members 

of her local community, to establish the Yass Valley Times. 

Other new papers are the Southern Highlands Express, NSW; the West Queensland Echo, the Wet 

Tropics Times, Queensland; the Hunter River Times, the Braidwood Changing Times, NSW. 

Boonah and Ipswich: The Fassifern Guardian, a family-owned weekly newspaper that began 

publication in Boonah in the Scenic Rim district of Southern Queensland in May 1904, has 

expanded into Ipswich. It seized the opening left by the end of printed editions of the daily 

Queensland Times, established in 1861. Guardian editor Drew Creighton announced (Fassifern 

Guardian, 17 August) that the paper would expand into Ipswich on 2 September, enlarging its 

masthead at the same time to become the Fassifern Guardian & Tribune. Creighton said, “The 

weekly paid newspaper and website boasts a readership of 40,000 people in an area encompassing 

Boonah, north to Ipswich, south to Rathdowney, west to Aratula and east to Beaudesert.” 

109.3.11 Newspaper journalist’s documentary a film festival finalist 

Gloucester Advocate journalist, Anne Keen was a finalist in the Far South Film Festival for her 

short documentary film, Undermining a Community: The Social Cost of Regional Mining 

(Gloucester Advocate, 21 August 2020). The documentary highlights the fragmentation of the 

Gloucester community caused by Gloucester Resources Limited’s plans for the open cut Rocky Hill 

Mine. As the local print journalist, Keen had been covering the Rocky Hill mine for around four 

years. Her documentary did not win a prize. 

109.3.12 Meals (and news) on Wheels 

In Gloucester, NSW, older residents can have the weekly Gloucester Advocate delivered with their 

Meals on Wheels. The Buckets Way Neighbourhood Group offers this service. Group members have 

to go and buy the copies of the paper from the newsagent because there is no delivery service. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

109.4.1 Closing chapter of a Maryborough (Qld) daily 

The first two items in this section (109.4) relate to the cover picture. In the last issue of the Wide 

Bay News, Maryborough, on 29 November 1919), the leading article, almost certainly written by 

W.E. Lingard, said (this was cited in the Tweed Daily, Murwillumbah, 13 December 1919, p.3):  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 17 

 

It is with very many regrets that we address readers of the News for the last time this morning. For nearly half-a-century 
the Wide Bay and Burnett News has been published at more or less frequent intervals, but today we cease publication. 
Many have been the vicissitudes of this journal. It has had its periods of prosperity, and of adversity, its victories and 
its defeats. The years of war have proved to be a period of serious financial strain on all newspapers, and particularly 
on those published daily. The excessive cost of news print supplies has been a severe strain all round, and especially 
has this been, so with the journals which have been unable to pass the increased cost on. The pre-war charge for 
newspaper supplies was £13 to £14 per ton, but with the advent of the world-wide war those rates slowly but surely, 
climbed upwards, till high-water mark was reached with a charge of £84 ($168) per ton to one of our Queensland daily 
papers. Put in another way, some newspaper managements paid over Id. per sheet for- parcels of newsprint paper, 
which was subsequently retailed to agents at ¾d. per sheet, less a discount for monthly payments.  

Australian newspaper men can speak feelingly in relation to profiteering. They know that during the years 1917-1918 
they were forced to pay the American combine controlling paper supplies £6/15/10 ($13.60) per ton more for their 
paper than the combine could charge as the highest price for similar paper in Canada, although the Canadian rate 
allowed a bigger rate of profit to millowners than at any period before the war. The vast bulk of the paper imported 
into Australia during that period came from Canada, the imports from Norway and Sweden being very small indeed. 
Further than that, it is known, from bitter experience, that several weeks before the armistice was signed the American 
combine referred to was able to commandeer shipping for the purpose of dumping its surplus stocks on the Australian 
markets at the highest rates and also at the highest charges for shipping freights, etc. Newspaper proprietors have 
borne these costs stoically, at all times hoping against hope that with the cessation of warfare something in the nature 
of a slump in paper values would set in. Such, however, has not proved to be the case. 

Paper which before the war the management of this journal landed in the News office at 7/6d (75c) per ream, is now 
quoted at 25/9 ($2.58) f.o.b. Brisbane, with a distinctly hardening tendency. The long-looked for relief is therefore not 
forthcoming, and the position is disquieting indeed. The larger newspapers in the metropolitan cities are meeting the 
situation by greatly-increased advertising rates to clients. About three months ago both the leading Sydney daily 
newspapers increased their selling rate to l½d. per copy, whilst they doubled many of their advertising charges, which 
are now up to 60/ ($6) per double column inch — a previously-unheard-of charge for Australian advertising. 

Whilst such charges have had to be borne, with resultant losses, in many instances, the demands from employees for 
their pound of flesh has (sic) not been lacking. The increased cost of living has affected newspaper employees in 
common with other sections of the community, and it is but reasonable to expect that they, too, demand increases, 
and get them. There is, however, a breaking point to all such demands, and the News has reached a stage at which 
shareholders judge it better to quit whilst creditors can get their 20/ ($2) in the £1 ($2) than to go on. This company 
has had to bear excess costs which an angel from heaven could not avoid, and which have totalled approximately two-
thirds of the capital of the company. The future indicates little relief in this direction. We are faced with claims for 
increases in salaries for every member of the staff. We are in the midst of an appalling drought, which spells disaster 
to many a brave man on the land, and, after him, to the business man. These factors all accentuate the post-war 
depression. With these problems in review, we may possibly be more pessimistic than is warranted, but we think not. 

109.4.2 ‘Uncle William’ farewells members of the Sunshine League 

The Queensland Times of 16 June 1928, p.6, carried a letter from the departing general manager, 

W.E. Lingard, written for the “Children’s Corner”. It began: “My dear boys and girls”. He said it 

had been his privilege for the past six years to represent “our friend, Uncle William” at all public 

gatherings. He found that he could not become associated with members of the Sunshine League 

without coming to know and respect them. He assured the children that “Uncle William” would 

continue to write to them but “Mr F.J Meacham” [the new general manager] would represent 

“Uncle William” at public gatherings. The Sunshine League raised money for the children’s wards 

at Ipswich General Hospital. 

109.4.3 A schoolgirl visits the Brisbane Telegraph, 1931 

Telegraph, Brisbane, Monday 26 January 1931, p.6: The following article was written by Mary 

McCabe, of Mt. St. Joseph’s School, Nundah, after a visit to the Telegraph with a party of 

schoolgirls: 

Glance along the evening trains or trams and you will have a demonstration of the popularity of 

the Telegraph, Brisbane’s foremost evening paper. Almost every worker carries a copy home, not 

only for the news but for the advertisements. No other evening journal in the Commonwealth 

commands such a proportion of small advertisements, as the Telegraph. Let us now follow (after 

giving some idea of how this widely circulated journal is read in accurate and attractive form, with 

many illustrations to lend interest to the details) the processes through which the paper goes in 

the preparation of the news for the benefit of the general public. The copy boy, or “printer’s devil”, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 18 

 

takes the copy to the composing room, where the overseer gives out the takes to the operators, who 

work most efficiently at casting the linotype, because the compositor has become, an expert 

manipulator of the keyboard of the wonderful linotype machine.  

As its name suggests, this machine sets a line of type at a time. As a key like that of [a] typewriter 

is pressed, a matrix falls into place, bearing on its edge the impress of the letter, punctuation mark, 

or figure required. Hardly is it there before another drops beside it, and in a twinkling the speedy 

operator has set a line, but not yet of type. He presses a handle and the machine carries the line 

to the lead pot, ready for the moulding of a perfect line of type, which is carried along and deposited 

in a receptacle, neatly taking its place alongside the previous line. Directed by the nimble fingers 

of the. operator, the linotype has set a line of type, and now automatically lifts, with its arm, the 

line of matrices and carries them aloft to the magazine. The article is set. A proof is pulled, and 

this with the copy is taken to the readers.  

The reader follows the printed proof, whilst his assistant reads from the original copy. Mistakes 

are corrected, a revise is pulled to ensure that the corrections, have not led to further mistakes, 

and the matter is then placed in position in the forme. Gradually the page is filled, attention being 

given to the attractive display of news and advertisements. The forme is then placed in position 

for the next operation— the stereotyping. The forme is made up with news-type and photograph 

blocks, and now the papier maché passes through a mangle and all the type and blocks are 

impressed upon it; the result being that the papier maché emerges, a perfect mould of the entire 

page.  

Experts at the stereotype machine are taking an impression of the set page, and are transforming 

it into a semi-circular mould, which is transferred to a receptacle, forming a jacket to a cylinder. 

Between the receptacle, containing the mould, and the. cylinder there remains a cavity, into which 

molten lead is pumped. Cold water circulating across the cylinder rapidly solidifies the metal, and 

when cooled the lead forms a plate, semi-cylindrical in shape, in order to fit the modern rotary 

press. The type matter and blocks are raised from the level of’ the plate, thus forming a printing 

surface, to which ink will adhere. It is then clamped on with others to the printing press, against 

which the paper rollers rotate, with the ink rollers as it were “chipping in” to place the ink over the 

stereotyped plates. This, of course, is happening on the great machines (made in London by Joseph 

Foster and Sons), which print the newspapers from the giant rolls of paper. Paper, stereo, and ink 

are all revolving simultaneously.  

The loud whirring noise, as the machines do their work, is incessant, and it is bewildering to watch 

the rapidity with which the newspapers are printed, cut, folded, and counted. Miles of paper go 

through this wonderful machine for every edition of the Telegraph, but never does the machinery 

make a mistake in counting. The papers are almost hot when the publishers hand them to the 

street sellers and agents. Soon they are on the streets and in the homes. A fleet of speedy motor 

vehicles convey the issue to the railway station for dispatch to the country centres and suburban 

areas for circulation by the agents, and an army of boys press the sales in the streets. 

109.4.4 Sculling and the role of the sporting press 

Stuart Ripley, in an Australian book, Sculling and Skulduggery: A history of professional sculling 

(2010), has a section on “The role of the sporting press”. [Thanks to Peter Gill for drawing this to 

ANHG’s attention.] Following is an edited extract: 

During the latter part of the nineteenth century and the early-twentieth century, newspaper growth and the 

development of professional sport were interrelated. Cashman has suggested that the sporting press helped build a 

sporting universe that inspired the public to demand more sport. He indicated that sports reporting invested “shape, 

meaning and moral worth” into the public’s perception of sport and sportsmen… 

The cable telegraph’s introduction in the middle of the nineteenth century enhanced the development and following 

of sport. The communication service broke down geographical restrictions and localised competitions were expanded, 

while the course of national and international contests could be followed within days or hours of happening events… 

The introduction of the telegraph amplified the channels and circulation of sporting news and the diverse and 

comprehensive sports coverage contributed to the cultural legitimacy of sport in society. The expansion of news 

services and the protraction of such conviviality enhanced free and widespread publicity, with an eye to gate receipts. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 19 

 

In return, journalists were given access to particular sporting camps. sports journalism contributed to a close 

relationship between sports entrepreneurs and sports journalists. 

Professional sculling provides a fitting example of the press/entrepreneur relationship. The sporting press’ expansion 

was aided by professional sculling’s international foray and their association was consolidated from the 1880s. The 

backers of individual scullers normally promoted sculling races and stakeholders were usually eminent citizens who had 

rowing interests. Sports editors, too, were rowing enthusiasts and they had direct national and international contact 

to receive and despatch sculling challenges efficiently. A natural administrative progression for professional sculling 

was sports editors as stakeholders and administrators. This role enabled them to become influential figures and 

promote the events of which they held controlling interests. Sports editors, such as Bennett (Town and Country 

Journal), Coombes (Referee), Aldworth (Sunday Times), Mason (Sun), Andrews (Sun) and Blackman (Sydney Mail) 

became prominent sculling administrators. They enhanced and expanded professional sculling through their capacity 

to liaise and administer globally and they canvassed for scullers’ stake money. They codified the sport, and through 

their newspapers they sponsored major events. 

109.4.5 Colin Bennett, grandson of John Monash 

Colin Bennett was a journalist at the Age, Melbourne, from 1950-1980. He had a break on a London 

weekly in the early 1950s, where he became interested in film, theatre and opera criticism. This 

led to his becoming (at that stage) the longest serving film critic—25 years—on an Australian paper 

(Roland Perry, Monash: The Outsider Who Won a War, p.520).  

Following is an extract from Colin Bennett’s unpublished memoir, “Reflections in the Dark: Film 

Writings 1952-1980 (completed in 1995): 

I had begun a cadetship as an Age reporter, checking the price of cabbages in the early morning markets, phoning 
estate agents for auction results and, five nights a week, reporting the dog coursing. After a couple of years of this, I 
sailed for England and tramped Fleet Street unsuccessfully, making ends meet in the snow and sludge of Wimpole 
Street as a London postman.  

Oral history can be dangerously misleading, and some people find it difficult to believe descriptions of the Dickensian 
working conditions that existed in the early 1950s at the office of the non-unionised weekly paper where I finally landed 
a job as a reporter and film, theatre, ballet and opera critic. First I had to work full-time for a month for no pay to prove 
my worth to the proprietors. Then came the offer: six pounds a week, which was about two pounds less than a bus 
driver.  

Our office was a London basement dungeon under the road in South Kensington, reached by a flight of wooden steps 
beneath a trapdoor. There we would work six days a week, an average of 70 hours, in cubicles alongside an open drain 
and a closed sewer pipe. We took all the photographs, proof-read and laid out the pages and, on a few occasions, even 
worked the linotype machines. Sometimes I would return to this dungeon from a film preview and start to type, 
unaware that a heavy storm had broken above ground. Slowly water began seeping into my shoes. The basemen was 
awash. We four journalists snatched up our only precious possessions, our typewriters, and waded for the ladder and 
the trap door. 

The local borough councillors told us we had only to lift a finger and they would have the place condemned. But the 
proprietors were well aware of it. If we had lifted that finger, everyone would have been sacked overnight and the four 
brothers who ran the newspaper chain would have stepped into the breach with all their relatives. Instead we held 
secret chapel meetings of the National Union of Journalists in that waterlogged dungeon. We compiled a secret time-
book (here was the proof that we worked 70 hours a week) and plotted to employ the first West Indian journalist in 
Britain: Jan Carew, actor, storyteller and, later, novelist of note. 

After four years the British Army caught up with me for national service. The military told me to leave the country or 
be drafted and, in all probability, marched off to the anti-terrorist campaign in Malaya. My wife and I packed our bags. 
(Film Alert 101) 

* Peter Gill, who supplied this item, notes: Colin Bennett was a grandson of John Monash. Monash 

wrote for the Argus, Melbourne, on occasions in the mid-1890s, using the pseudonym “Equity”. 

109.4.6 National Archives steps out on digital path 

The National Archives has struck a deal to take the first step in digitising its collection. The $1.4 

million contract with digital preservation platform Preservica is the first step towards digitising 

the archives, a process which in its entirety is expected to take decades. National Archives director-

general David Fricker said there was already a swathe of content amounting to five petabytes, or 

five million gigabytes (Canberra Times, 22 August 2020, p.11). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 109, October 2020— 20 

 

    

 

5—Recently Published 

 

109.5.1 Books 

Hannay, Elliot, The Colt With no Regrets: A Memoir, Wilkinson Publishing, 304pp. $29.99. 

Former north Queensland daily newspaper editor writes a memoir of his life in regional 

journalism. Reviewed by Chris Mitchell, Weekend Australian, 18-19 July 2020 (Review, 

p.17). 

Robinson, Robin C., Playing the Bones along the Inky Way; Len Bourne, Newspaperman, self-

published, Bedfordale, WA, 2020. 90pp. Price, $20. Author is at robinr@iinet.net.au/ She 

says: “I have published my 90-page book on the life of my grandfather Leonard Alfred 

Bourne, who began as a compositor in Moonta, SA, and became a printer and journalist on 

a variety of WA (mainly country) newspapers from ca 1900-1944. He began his own 

newspaper in Corrigin in 1930. The book covers his family life, his time and writings on 

those papers and his very active community life in the various country towns.” 

109.5.2 Articles 

Editorial, “Of public interest”, Saturday Paper, 4 July 2020, p.12. An editorial arguing that 

journalists should be able to report on alleged war crimes; that such reporting passes the 

“public interest” test. 

Hayman-Reber, Madeline, “Remaking news”, Saturday Paper, 18-24 July 2020, p.5. For 

Aboriginal journalists our jobs don’t finish when we leave the office for the day. We never 

get to switch off. We are constantly held to account by our family and community. 

Kohler, Alan, “Media deal could backfire”, Australian, 4 August 2020, p.21. Publishers should be 

careful what they wish for—from Google, Facebook, Instagram and Twitter. Also: “High 

stakes in media play”, Australian, 11 August 2020, p.21. Builds on the above Kohler article. 

Mitchell, Chris, “China is the biggest story in the world, so let’s make sure we tell it right”, 

Australian, 7 September 2020, p.20. 

Park, Sora, and Fisher, Caroline, ‘Here is the news (good and bad) for local readers’, Inside 

Story, 13 August 2020. Despite the shaky business model, the thirst for local news hasn’t 

gone away in regional Australia. 

Reynolds, Fiona, “Does journalism really need its own degree?” Canberra Times, 12 July 2020, 

p.13. Let’s bring back the cadetship—and avoid sending another flood of graduates into the 

arms of the PR industry.  

Toohey, Brian, “Trading on your information”, Sydney Morning Herald, 4 August 2020, p.13. 

There are serious concerns over a new data exchange deal with the US and other “like-

minded” countries. 

Wake, Alexandra, “Blocking your news will harm democracy”, Newcastle Herald, 3 September 

2020, p.17. A journalism lecturer discusses Facebook’s adverse reaction to the proposed 

government action to require Facebook and Google, etc., to pay for access to journalism 

already published. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

mailto:robinr@iinet.net.au/

