
 

The Kingaroy Herald building ca 1913. (State Library of Queensland, Neg. 63983). The paper appeared first 
on 5 July 1906. It was incorporated in the South Burnett Times on 6 October 1971. The Herald continued its 
printing business, but the South Burnett Times discontinued its printing business. The South Burnett Times 
began life in Wondai in 1910 and moved to Kingaroy in 1961.  

When the chairman of the Nanango News Pty Ltd, D.F. Walters, offered to sell the Nanango News to the Kingaroy 

Herald as a going concern in April 1936, he asked £1,350 for land, buildings, plant, office equipment and stock. 

Arthur Frederick Johnson, managing editor of the Herald, said the best he could offer was £1,050 cash and stock 

at value. A valuation was conducted, but with the owner not wanting the staff to know what was happening.  

The major item of expenditure was the Linotype, which had cost £342 three years earlier, but was now valued 

at £275. The South Burnett Times ceased printing in June 2020. It is now digital only. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 111                           February 2021 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, F. R. Hist. S. Q., of U 337, 55 Linkwood 
Drive, Ferny Hills, Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 April 2021. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

Google, Facebook and the news—see 111.2.1 

111.1.1 The 1986-87 HWT takeover and two bribes 

“Chanticleer” has reported “sensational details of attempted bribery and corruption” involving two 

of the richest and most powerful businessmen of the 1980s, Kerry Packer and Alan Bond 

(Australian Financial Review, 23-28 December 2020, pp.52, 29). John Dahlsen, who was a leading 

Melbourne businessman, says Packer and Bond separately tried to bribe him when he was 

chairman of the Herald & Weekly Times Ltd (HWT). Dahlsen’s revelations about bribery and 

corruption are included in a 50,000-word document he wrote as part of his contribution to a 

documentary being made about the Murdoch family. It is believed the Murdoch investigation has 

involved interviews with about 150 people. It is expected to be released in 2022.  

Dahlsen is a Murdoch expert. He was chairman of HWT when Murdoch took it over it 1987 and, 

before that, worked in the media for 20 years. While Dahlsen was HWT chairman, he discovered a 

non-executive director of HWT, Laurie Muir, had leaked information to Murdoch. The catalyst for 

the leak was an HWT board meeting a day after the Melbourne Cup in November 1986. The board 

had received a letter that day from Murdoch saying a marriage of News Corp and HWT would be 

in the interests of shareholders in both companies.  

111.1.2 News rejects offer for Foxtel 

News Corp has rejected an offer from a US “blank cheque” company to invest in Foxtel in a move 

that could have provided the debt-ridden company with some financial relief. Industry sources 

briefed on the talks could not speak publicly for confidentiality reasons, but they said a special 

purpose acquisition investment company (SPAC) approached News Corp with an offer to invest in 

Foxtel in the middle of the year. Under the terms of the deal, the SPAC would have acquired a 

major stake in Foxtel and paid off a large amount of the pay TV company’s $2.1 billion debt pile. 

The sources said News Corp would have kept a substantial holding in Foxtel under the proposal, 

which was not successful (Age, 30 November 2020, p.26). 

111.1.3 Pell contempt charges against media 

Whittled down: Most of the contempt charges remain against Australian media companies and 

their journalists over the way they initially reported George Pell’s conviction on child sex abuse 

charges, after a judge dismissed most of the media’s arguments that they had no case to answer. 

In the Victorian Supreme Court, Justice John Dixon found on 4 December that four media 

companies and four individual journalists each had no case to answer on one charge but dismissed 

the rest of the media’s applications and found in favour of prosecutors. Those companies and 

journalists still face other contempt charges (Age, 5 December 2020, p.3). See ANHG 110.1.13. 

Trial: The news editor of the Australian Financial Review, Mark Coultan, has cast doubt on a key 

prosecutorial argument that Australian media committed contempt of court in reporting 

the Cardinal George Pell trial by directing audiences to overseas media sources not covered by the 

Australian suppression order (Weekend Australian, 30-31 January 2021, p.7). Many Australian 

news outlets and journalists are facing 79 charges of breaching the suppression order and contempt 

of court following Cardinal Pell’s conviction on child sex-abuse charges in December 2018. Coultan 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 3 

 

told the Victorian Supreme Court on 29 January the newspaper’s business model wanted people 

to go to the AFR website and not search for news on other websites. He said the AFR’s report 

detailing other outlets’ coverage and the trial judge’s anger over the reports was a balanced piece 

about media and justice. He said County Court chief judge Peter Kidd’s comments were “very 

newsworthy” and raised issues about the efficacy of suppression orders in the digital age and 

whether other media reports were provocative. 

Coultan is not charged over the AFR’s articles on national and international reports of Cardinal 

Pell’s guilty verdict but gave evidence on 29 January on the newspaper’s editorial system. AFR 

journalist Patrick Durkin and editor-in-chief Michael Stutchbury are among the individuals 

charged by the Victorian Director of Public Prosecutions. Coultan said Stutchbury was a “hands-

on editor” and the pair relied on legal advice regarding decisions on whether to publish certain 

stories. He said the paper’s in-house lawyers had a “much better knowledge” of the law than 

journalists and advised how to publish stories involving suppression orders. 

The former editor of the Age, Alex Lavelle, told the court a report published in the Age’s print 

edition two days after the verdict was intended to tell readers why the paper couldn’t report the 

case. He denied the intent of the report, which didn’t name Cardinal Pell, was to pique readers’ 

interest so they would go online and search for more information. However, he conceded it was 

“possible, but I wouldn’t say likely”. Justice John Dixon questioned Lavelle about whether he 

understood the suppression order included the publication of information derived from Cardinal 

Pell’s trial, including information passed on by court reporters. Lavelle said he was focused on the 

suppression covering Cardinal Pell’s identity and the nature of the charges, and he trusted his 

experienced media lawyers. 

Plea deal: Major Australian media outlets may be fined millions after pleading guilty to breaching 

a suppression order in relation to Cardinal George Pell’s trial on historical child sex abuse offences, 

in a deal with the Victorian Director of Public Prosecutions (Australian, 2 February 2021). News 

entities and individuals were facing 72 charges of breaching a suppression order and sub judice 

contempt over their reporting following the jury’s guilty verdict in December 2018. The 

corporations behind outlets including the Daily Telegraph, Courier-Mail, 2GB, the Age, Sydney 

Morning Herald and the Australian Financial Review will plead guilty to breaching the 

suppression order. 

Cardinal Pell was convicted on charges relating to alleged sexual assaults on choir boys at St 

Patrick’s Cathedral when Cardinal Pell was the Archbishop of Melbourne. The suppression order 

was in place ahead of a planned second trial of historical child sex abuse offences, known as the 

“swimmers’ trial”. However the charges were withdrawn and the trial did not proceed. Cardinal 

Pell’s conviction was overturned by the High Court. 

Barrister Lisa De Ferrari SC, acting for the DPP, said sub judice contempt charges against 

corporations including Fairfax, News Life Media, Mamamia.com.au and the company behind 

Channel 9’s Today show will be discontinued as part of the agreement. She said charges against 

the individual journalists and editors would be withdrawn, including Michael Bachelard, Alex 

Lavelle, Michael Stutchbury, Ben English, Christine Ahern and Deborah Knight. “[The] Director 

has determined that it is in the public interest to withdraw the remaining charges,” she said. She 

said the corporations had agreed to pay the DPP’s costs. 

111.1.4 Cameron Stewart says goodbye to Washington 

Cameron Stewart has returned to Australia after four years as the Australian’s Washington 

correspondent. He is now an associate editor, combining investigative reporting with feature 

writing for the Weekend Australian Magazine. His replacement in Washington is Adam Creighton, 

formerly the economics editor. Stewart’s term as Washington correspondent coincided with the 

Trump presidency. He wrote about the experience as his term was ending (Weekend Australian, 

16-17 January 2021, pp. 13, 16). Following is an extract: 

As I watched the jaw-dropping sight of Donald Trump’s supporters smashing their way into congress last week, I tried 
to recall the last time that America felt normal. Was there a single day in the past four years when the world was not 
fixated by this out-of-the-box president? Was there a fleeting moment when I did not have a major, if not a global, 
news story to cover as the Australian’s Washington correspondent? 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 4 

 

As the Trump era draws to a close this week, he leaves behind such a blizzard of news that just a single word or two 
triggers unshakeable memories: Comey. Russia. Little Rocket Man. Fire and Fury. Crooked Hillary. Turnbull phone 
call. Border wall. Scaramucci. Mueller. Kavanaugh. Ukraine. Impeachment. Hunter laptop. Fake News. Trade war. 
George Floyd. China virus. Face mask. Kamala. Sleepy Joe. Rigged election. Capitol siege. 

All of this was still ahead of me when I arrived in Washington to take up the post in January 2017 and found myself, 
by accident, moving into the former home of the new vice-president Mike Pence. That experience gave me my first 
glimpse into how bitterly divided Americans were about their new president. 

It was a cold winter day and I had shivered as I watched Donald Trump raise his right hand outside the Capitol building 
to become America’s 45th president and Pence his new vice-president. 

I was looking for a house to rent for myself, my wife and our then seven-year-old son and I asked a real estate agent 
to show me a pretty white house in the leafy suburb of Chevy Chase, about 15 minutes north of the White House. As 
we arrived outside, the agent said “welcome to the vice-president’s home”. “Pardon?” I replied. 

It turned out that Pence had rented the house to live in for the months leading up to the inauguration. The sudden 
arrival in Washington of this conservative, pro-life, anti-same-sex marriage running mate of Trump caused my 
staunchly pro-Democrat neighbourhood to revolt. Rainbow flags hung in protest from every house in the street — 
except the Pence home. 

On the day I visited, Pence was moving out to his new vice-presidential home, so the Secret Service agents let me in 
to inspect the property with Pence’s furniture still inside. 

We rented the house and moved in but after about 10 days it became obvious that something was wrong. Americans 
are a welcoming people, yet not a single neighbour knocked on our door. My wife guessed that they may think we 
were Republicans who were somehow still linked to Pence and the Trump White House so she placed an Australian 
flag in our front window.  

It took only minutes for the first person to knock on our door, bearing cupcakes and declaring: “Welcome to the 
neighbourhood, we thought that you were Trump supporters.” Within the hour another neighbour knocked, bearing 
a bottle of wine and a similar anti-Trump message. Then another. Then another. And then yet another. It was an 
example of the passionate political divide that I would see over and over again for four years as I crisscrossed the 
country to cover this unique, mercurial and deeply polarising president. … 

The sun is now setting on the Trump era. But it was the greatest news story in the world. It has been a wild ride and 
an exhilarating one to chronicle from the front row of history. 

• Cameron Stewart was the Australian’s New York correspondent, 1996-99, covering Bill Clinton’s 

election victory, the Monica Lewinsky affair and the first spate of mass school shootings. 

111.1.5 Deaths 

Bowman, David Noel: D. 21 January 2021 in Sydney, aged 90; born in Adelaide; educated at 

Pulteney Grammar and Norwood High; won South Australian schoolboy chess championship in 

1945 and open title in 1947, 1948 and 1951; became a junior draftsman with the South Australian 

Highways Department in late 1940s while studying engineering part-time; contributing chess 

reports to the Adelaide News led to the offer of a copy boy’s job; at 19, became a cadet journalist; 

headed for London and worked on the Junior Mirror; back in Adelaide his career prospered under 

editorship of  Rohan Rivett, who sent him to Canberra in a relieving role in 1957 and in 1960 as 

political correspondent; became assistant editor of Sydney’s Sunday Mirror; in 1962 became editor 

of Canberra Times; Dobbyn says Bowman “applied stamina, resourcefulness and infinite attention 

to detail in lifting the quality and horizons of a thinly staffed paper still shaking off the 

provincialism of Canberra’s bush capital days”; worked 14 to 16 hour days; stayed as editor when 

Fairfax bought the paper in 1964 and appointed John Pringle as managing editor over him, pouring 

in staff and resources to fight off Rupert Murdoch’s new Canberra-based daily, the Australian; 

Pringle departed to edit the Sydney Morning Herald in 1965 and Bowman followed him there in 

1968 as executive assistant; Bowman became news editor in 1970 when Pringle left; in 1973 filled 

newly created post, executive editor, responsible for content of all Fairfax Sydney papers except 

editorials in the Herald, Financial Review and National Times; it was not a job he sought, believing 

editors should not look over the shoulders of other editors; notable conflict arose with Vic Carroll 

and Max Suich; in 1977, became editor-in-chief of the Herald and made widespread changes, giving 

new prominence to finance and the arts, mor e than doubled the space for readers’ letters and 

enlarged the Saturday magazine; with authority over editorials for first time, he turned back the 

rigid conservatism that often marked the traditional Herald and sought to revive even-



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 5 

 

handedness, reflecting liberal political and social attitudes; circulation remained stagnant, 

however, and began to slide again after a price rise in 1980; in a move worthy of Bowman’s beloved 

chess, Suich became chief editorial executive in July 1980 and in a few months had delivered to 

Bowman the board’s abrupt notice of dismissal (after Bowman had refused a seat on the Fairfax 

board); Carroll succeeded Bowman; and from the outside, Bowman was to watch ruefully, and with 

some admiration, as Carroll, with a staff increased by half, made spectacular changes; on leaving 

the Herald he chose permanent exile; did not respond to a subsequent overture from Fairfax;  

embraced a new career as an essayist and commentator, writing press criticism for Australian 

Society, Adelaide Review, Sydney Review, and 24 Hours, the ABC’s radio magazine; at 

London Daily Telegraph, his Australian obituaries were much admired; his spare, eloquent style 

used irony and wit in what was often powerful political writing of a kind seldom seen or welcomed 

in the Australian mainstream (Alan Dobbyn, Sydney Morning Herald, 26 January 2021). 

Cochrane, Peter John: D. 9 January 2020 in Hobart, aged 65; born at Gunnedah, NSW; grew up 

on small farm; worked on Northern Daily Leader, Tamworth; to Sydney and worked in music 

industry promotions; moved back to Tamworth, married, returned to Sydney to sub-edit on the 

Land; to Sydney Morning Herald as a sub-editor in October 1982; became arts editor; was even-

handed in ensuring the widest possible coverage across the arts spectrum, from rock to opera and 

the myriad points between; became deputy foreign editor in 2005 and foreign editor in November 

2006; after a long separation from his first wife Kaylene, he fell in love with the Herald’s night 

editor Miranda Harman and married her in Beaconsfield, Tasmania; they moved to Hobart at the 

end of 2008, where Miranda already had a job offer from the University of Tasmania; after time as 

a house husband, Peter, too, worked for the university in the communications office; remembered 

as a lovely personality (Sydney Morning Herald, 12 January 2021). 

Hunter, Valma (née Lock): D. 20 December 2020 in Brisbane, aged 100; at age 14, awarded 

membership of the Royal Academy of Dancing during first visit to Australia by an RAD examiner; 

founding member of Queensland branch of the Queensland branch of the Australian Society of 

Operatic Dancing (1937), forerunner of Queensland Ballet Society (1954) and Ballet Theatre of 

Queensland (1962); married Colin Hunter; Colin and she owned and operated Press Clippings 

Australia, Queensland’s premier newspaper clipping service, in the 1970s and 1980s; she was a 

member of the Queensland Division of the Military Historical Society of Australia (Courier-Mail, 

23 December 2020). 

MacCallum, Mungo Wentworth: D. 9 December 2020 at Ocean Shores, near Byron Bay, aged 

78; his father, grandfather, great-grandfather and great-great-grandfather were also Mungo 

MacCallum; political journalist for more than 55 years; educated at the Cranbrook School, Sydney, 

where he obtained a brilliant pass at the 1958 Leaving Certificate, and at Sydney University; 

temperamentally unsuited to the academic life favoured by his predecessors, he became a print 

journalist—at first with the Australian; moonlighted by contributing his choicest scuttlebutt to the 

Oz Newsletter; when Richard Walsh was seeking a Canberra correspondent for Nation Review, the 

lively weekly that Gordon Barton bankrolled, he [Walsh] asked Mungo to join them because it was 

clear Mungo’s days were numbered at the Australian; also worked on National Times and Sydney 

Morning Herald, covering federal politics; frequently wrote for the magazine, the Monthly, and 

contributed political commentary to Australia’s Community Radio Network, wrote columns for the 

Byron Shire Echo and the Northern Star, Lismore; at one stage he wrote cricket for the Australian 

Financial Review; prepared a weekly cryptic crossword for the Saturday Paper; during final 

quarter of his life, wrote 11 books and two Quarterly Essays; wrote Run, Johnny, Run, after the 

2004 federal election; his autobiographical narrative of the Australian political scene, Mungo: The 

Man who laughs, has been reprinted four times (Sydney Morning Herald, 10 December 2020; Age, 

22 December 2020, p.33; see editorial, Saturday Paper, 12-18 December 2020, p.14; two letters to 

the editor, Saturday Paper, 19 December 2020-22 January 2021, p.16). 

Malone, Paul: D. 9 February 2021 in Brisbane, aged 59; began journalism career at the Australian 

in 1978; became a top sports writer at the Courier-Mail, Brisbane; with his own rich blend of hard 

news gathering and shrewd analysis, he covered more than 100 State of Origins, Kangaroo tours 

in rugby league, the birth of the Broncos and wrote books with Brent Tate and Allan Langer, who 

greatly admired his work; his broad brush included three Olympics, countless Australian Opens in 

tennis, and even the Rugby World Cup in 2003 where hard-marking tournament winning English 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 6 

 

coach Sir Clive Woodward took him aside in a stairwell to praise his description of his England 

side as the best he had read; in 2001, after two non-stop weeks chronicling Lleyton Hewitt’s US 

Open triumph in New York, he had enjoyed just a one day break when the 9-11 terrorist attack 

rocked the city; he switched gears immediately to cover shattered lives and the carnage unfolding 

just blocks away from his hotel; in mid-2019, was injured in a hospital fall and became a 

quadriplegic (Courier-Mail, 10 February 2021). 

Wood, Alan: D. 27 December 2020 in Melbourne, aged 76; his mother died when he was six; 

educated at Randwick primary school and Sydney Boys High; became a copy boy and then a cadet 

journalist on the Australian Financial Review; Fairfax put him through ANU where he studied 

arts, majoring in economics; was one of a batch of new finance journalists (such as Max Walsh, 

Ken Davidson and Jules Zanetti) employed by Max Newton as editor of Australian Financial 

Review and later of Australian; Alan Howe says “they changed Australians’ perceptions of 

economics reporting and, along the way, educated us about finance and trade policy, which, we 

discovered, were indivisible from politics”; after leaving the AFR, ran a respected independent 

economic consultancy, Syntec; wrote leading articles for Sydney Morning Herald; became long-

term economics commentator for the Australian; covered more than 40 federal budgets and 50 

state ones (Australian, 6 January 2021, obituary and editorial; Australian Financial Review, 5 

January 2021). 

111.1.6 New Daily’s funding investigated 

The prudential regulator is investigating online publication the New Daily’s commercial 

relationships with superannuation funds as part of a review of how members’ money is being spent 

by the industry. A senate motion has been passed to demand the ABC provide more details of its 

content-sharing agreement with the New Daily, which is worth less than $50,000. But details of 

how the New Daily is funded and its advertising arrangements with superannuation funds are also 

being scrutinised by the Australian Prudential Regulation Authority as part of an investigation 

into how trustee money is spent by the sector. This investigation should have preliminary findings 

by March (Age, 14 January 2021, p.22). 

111.1.7 Vietnam press vet recognised at last 

A war reporter’s two-year campaign for recognition of service in Vietnam has finally been resolved 

with the Australian Army admitting it got it wrong (Canberra Times, 20 December 2020, p.2). 

David Brown will receive the Army Combat Badge in 2021 following two rejections and a public 

fight to have the decision overturned. Brown was a cadet journalist at the Canberra Times when 

he was conscripted to serve as a public relations officer in Vietnam. From 1964, he was one of 34 

who recorded and reported the Vietnam War until Australia withdrew its forces in 1972. 

Defence previously rejected the public relations officer’s applications for the Army Combat Badge 

citing that personnel must have been assigned to a combat team for 90 days or deployed to their 

location. In mid-December Defence said the decision to overturn the rejection was based on the 

provision of additional evidence, as well as further analysis of Australian Army doctrine. Defence 

did not say what the additional information was. Asked whether the two-year battle could have 

been avoided and whether Defence acknowledged the application process was convoluted, Defence 

said no. 

“The onus for the provision of evidence always rests with the applicant,” the spokesperson said. 

“Army retains confidence in its policy for the Army Combat Badge.” Now living in Thailand, Brown 

said it was never about the right to show off the medal, it was about rightly writing history. It 

corrects what I believe was a historical inaccuracy,” he said. 

111.1.8 Oh Matilda! Novel team project 

The Australian published a serialised novel from the end of December until the end of February, 

with each chapter written by a different author, many of them journalists or former journalists. 

The novel was called Oh Matilda! Who Bloody Killed Her?  The serial began on 28 December and 

chapters were published on Monday, Wednesday and Friday or Saturday. The chapters can be 

accessed at OhMatilda.com.au/ Twenty-five writers were involved. They were Caroline Overington, 

Gideon Haigh, Trent Dalton, Dan Box, Emma Harcourt, Fiona Harari, Marlee Silva, Gary Jubelin, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 7 

 

Peter Lalor, Greg Bearup, Joe Hildebrand, Shankjari Chandran, Gail Bell, William McInnes, 

Charles Wooley, Carl Findlay, Stan Grant, Paige Taylor, Damien Woolnough, Claire Harvey, Tim 

Ayliffe, Siobhan McKenna, Meg Keneally, Nikki Gemmell, and Tom Keneally. Keneally’s finale 

appeared in the Weekend Australian on 27-28 February. 

111.1.9 Age creates year’s report for readers 

The Age, Melbourne, has created a report for readers that looks at some of the biggest stories of 

2020 and their impact on the community. A series on the alleged war crimes of Special Air Service 

Regiment soldiers. An investigation into Crown Resorts and revelations of sexual harassment by 

High Court judge Dyson Heydon were among the biggest stories to instigate change. There were 

also the revelations of branch stacking within Victorian Labor, the national sports rorts scandal 

and the failure of Victoria’s hotel quarantine program (Age, 18 December 2020, p.2). 

111.1.10 Science newsletter launched 

The Age and the Sydney Morning Herald launched Examine, a weekly science newsletter in late 

January. Written and edited by national science reporter, Liam Mannix, the newsletter provides 

evidence-based health and science news and analysis (Telum Media Alert, 8 January 2021). 

111.1.11 Award recognises indigenous affairs reporting 

The Melbourne Press Club has announced a new award for indigenous reporting. It will become 

part of Victoria’s annual Quill awards (Telum Media Alert, 22 January 2021). The award will be 

The Quill for Recognising Excellence in Indigenous Affairs Reporting. It will celebrate the 

reporting of indigenous voices, particularly stories which encourage societal debate, visibility and 

pride in Victorian indigenous culture and policy change. Both indigenous and non-indigenous 

journalists may contest the award. 

111.1.12 Communist Party and Australian media 

At least four Chinese-language media companies operating in Australia have financial links to the 

Chinese Communist Party and at least 17 are connected to Beijing’s overseas influence arm, 

according to new research that also highlights the role of WeChat in controlling media outlets 

(Sydney Morning Herald, 17 December 2020, p.8). The research was conducted by the Australian 

Strategic Policy Institute. 

111.1.13 Protecting press freedom 

Law enforcement agencies will need a warrant from a Supreme or Federal Court judge before 

raiding journalists under a range of press freedom reforms agreed to by the Morrison government 

(Sydney Morning Herald, 17 December 2020, p.14). Attorney-General Christian Porter said the 

government would adopt all 16 recommendations made by Parliament’s intelligence and security 

committee, following its inquiry into the impact of law enforcement powers on the freedom of the 

press. 

111.1.14 Businesswoman wins suit against columnist 

In the Federal Court, Justice Michael Lee has ruled Rear Window columns by Joe Aston at the 

heart of a libel action by businesswoman Elaine Stead against the Australian Financial Review 

convey four defamatory imputations, including that Dr Stead is a “cretin” and “rashly destroyed 

the capital of business ventures with which she was associated” (Sydney Morning Herald, 12 

December 2020, pp.14-15). The trial of the action finished on 11 December. 

27 January 2021: Former Blue Sky director Elaine Stead has been awarded $280,000 in damages 

in her defamation case against Financial Review columnist Joe Aston, who she argued, had made 

her out to be “reckless’’ and “stupid’’ (Australian, 27 January 2021). In a lengthy judgment 

delivered on 27 January, Justice Michael Lee awarded Dr Stead $280,000 in ordinary and 

aggravated damages against Aston and his employer Nine Entertainment Co. relating to two 

columns and a tweet penned by Aston in 2019. In a statement, Nine said it was “disappointed by 

the court’s decision”, and the amount of damages was dwarfed by legal fees racked up by both sides 

in the case, “which exceed $2 million’’. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 8 

 

8 February: Nine Entertainment will pay out more than $2.5 million after Elaine Stead was 

awarded most of her costs in her defamation case against AFR  columnist Joe Aston. In the Federal 

Court on 8 February, Judge Michael Lee awarded Dr Stead “indemnity costs” in the matter, from 

22 April 2020 when St Stead offered to settle for a $190,000 payout (Australian, 9 February 2021, 

p.3). 

111.1.15 Newspaper fluctuations in NSW in 2020 

Brendan Somes, of the State Library of NSW, has kindly supplied a list of NSW-based newspapers 

affected by suspensions of printing and closures from 2020 and a list of “new starts”. 

Titles no longer in print: 

Seventy-five NSW newspapers ceased publication in 2020; 43 of these also ceased to have a 

digital presence. The 75 to cease printing were: 

Lakes Times Advertiser (26 February); Armidale Express (14 August; now digital only); Armidale 

Express Extra (March); Australian Panorama Arabic News (digital only from March); Ballina Shire 

Advocate (24 June); Barraba Gazette (8 April); Bellingen Shire Courier-Sun (8 April); Blacktown 

Advocate (8 April); Bombala Times (12 August); Border News (30 March); Braidwood Times (1 

April); Canterbury Bankstown Express (8 April); Central Coast Express Advocate (8 April); Coastal 

Views  (26 June); Coffs Coast Advocate (27 June); Cootamundra Herald (August); Crookwell Gazette 

(9 April); Daily Examiner, Grafton (28 June); Dungog Chronicle (8 April); Eastern Riverina 

Chronicle (8 April); Eurobodalla Shire Independent (9 April); Manning-Great Lakes Extra (2 April); 

Fairfield Advance (2 April); Guardian News, Nambucca (12 August); Guyra Argus (16 April); 

Harden-Murrumburrah Express (9 April); Highlands Post, Bowral (9 April); Hills Shire Times (8 

April); Horizon = Gorizont, Sydney (26 March); Hornsby Advocate (8 April); Hunter Valley News, 

Muswellbrook (8 April); Inner West Courier (8 April); Inner West Times (28 October); Kiama 

Independent (1 April); Lakes Mail (9 April); Leader, Wagga Wagga (8 April); Lismore Echo (ca 

June); Liverpool Leader (8 April); Macarthur Chronicle, Camden and Wollondilly eds. (1 April); 

Macarthur Chronicle, Campbelltown ed. (8 April); Maitland and Lower Hunter Star (April); Manly 

Daily (11 April); Manning Community News (2020); Moruya Examiner (17 April); Muswellbrook 

Chronicle (17 April); Namoi Valley Independent, Gunnedah (13 August); Narromine News (8 April); 

Nichigo Press, Sydney (monthly; 30 April); North West Magazine (10 August); Northern District 

Times (8 April); Northern Star, Lismore (28 June); Nyngan Observer (8 April); Oberon Review 

(2020); Observer, Coly-Point (8 April); Parramatta Advertiser (8 April); Penrith Press (8 April); Port 

Macquarie Express (12 August); Post Weekly (9 April); Queanbeyan Age (7 April); Richmond River 

Express Examiner (June); Rural Weekly (26 June); Scone Advocate (9 April); Southern Courier, 

Sydney (April); Southern Cross, June (9 April); Star, Newcastle and Lake Macquarie (8 April); Thai 

Press (2020; Town & Country Magazine, Goulburn (11 August); Tweed Daily News (28 June); 

Walcha News (16 April); Wauchope Gazette (9 April); Wellington Times (8 April); Wingham 

Chronicle (12 August); Wollondilly Advertiser (24 March); Yass Tribune (8 April). 

New titles:  

The following new weekly titles appeared in areas normally served by country or suburban 

newspapers: Coast Community Chronicle (print & digital, or p&d), Coast Community Pelican Post 

(print), News of the Area: Coffs Coast (first print issue, 18 September 2020), News of the Area: Myall 

Coast (print: 16 July), News of the Area: Port Stephens (print: 16 July), Northern River Times (p&d; 

first issue: August), Parra News (p&d; first issue 3 November), Southern Highlands express (p&d; 

first issue 2020); Regional Independent, Bungendore (2020); Richmond River Independent (2020);  

New monthly titles in 2020: Hornsby Kuring-Gai Post (p&d; began October), North Sydney Sun 

(p&d; monthly; first issue: 10 December), Parramatta Times (p&d; first issue September). Online 

only is the Hunter River Times (began 2020). 

111.1.16 People 

Simon Benson has been appointed political editor of the Australian. He was formerly the national 

affairs editor. Dennis Shanahan is now the national editor for the paper, covering federal and 

state politics as well as public policy. He has been a member of the Australian’s political team since 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 9 

 

1989. Geoff Chambers is now the paper’s chief political correspondent (Telum Media Alert, 15 

February 2021). 

Ticky Fullerton has been appointed business editor at large for the Australian (Weekend 

Australian, 23-24 January 2021, p.2). Widely respected at the highest levels of corporate Australia, 

Fullerton will write broadly on the most important issues facing business operators and investors 

as the nation emerges from the COVID-19 pandemic. Her appointment comes as News Corp sets 

up the Australian Business Network to provide expanded business journalism across its 

metropolitan mastheads in Brisbane, Sydney, Melbourne and Adelaide. 

James Morrow, formerly opinion editor at the Sydney Daily Telegraph, has been appointed 

federal political editor. He is dividing his time between Canberra and Sydney (Telum Media Alert, 

10 February 2021). 

Paul Starick, formerly chief reporter for the Adelaide Advertiser and Sunday Mail, is now the 

editor at large for the Advertiser. Starick has worked as a journalist for nearly 30 years and has 

worked in Adelaide, Canberra and New York. He reports directly to the editor, Matt Deighton and 

now helps oversee a new-look state political reporting team (Telum Media Alert, 19 February 2021). 

111.1.17 Media landscape: ‘diversity, not monopoly’ 

News Corp Australasia executive chairman Michael Miller has told a Senate inquiry into media 

diversity that the industry is a “picture of diversity, not monopoly” (Weekend Australian, 20-21 

February 2021). Miller told the hearing on 19 February that Australians accessed their 

information from a range of sources on different mediums. “The old habits of reading just one 

newspaper, choosing one radio or TV station, are being replaced by a world embracing unlimited 

information,” he said. “Diversity is not just about ownership. It’s about the diversity of views and 

diversity of sources. And, importantly, the incredible diversity in the way people now access news 

and information. Australians are smart people who make up their own minds about what media 

they consume, who they back politically.” 

Royal commission won’t proceed: The federal government has formally advised the Governor-

General that Kevin Rudd’s campaign for a royal commission into media diversity has failed 

(Australian, 22 February 2021). 

111.1.18 Photographic display at State Library of NSW 

The annual Photos1440 exhibition is open at the State Library of NSW until 25 April. The 

exhibition looks back over the past decade of key events and moments as seen through the lenses 

of Sydney Morning Herald photographers. Some of the images have already become iconic, such as 

the shot of two firefighters racing for safety as the Green Wattle Creek fire exploded from bushland 

in a cloud of sparks; the memorable photo of a Sydney Boys High School student and his 

grandmother touching their hands on opposite sides of a window during COVID isolation; the pic 

of a young Indigenous woman wearing an “I Can’t Breathe” T-shirt taking a moment for quiet 

reflection during a Black Lives Matter march. Admission to the exhibition is free. 

111.1.19 Reporter and shield laws 

A secret court case before Queensland’s Court of Appeal that could affirm the right of the corruption 

watchdog to compel journalists to reveal confidential sources has prompted renewed calls for the 

Palaszczuk government to establish shield laws to protect journalists and whistleblowers 

(Australian, 22 February 2021). A Brisbane television journalist fighting the Crime and Corruption 

Commission’s attempts to force him to reveal the identity of a police source came before the court 

in Brisbane on 19 February, when reporters wishing to cover the landmark case were made to wait 

outside the courtroom for a majority of the hearing. Unusually, the matter was not included on the 

publicly released court list. 

If the journalist, dubbed Witness F, fails in his appeal bid, he could be forced back before the CCC 

star chamber and threatened with a $26,690 fine or five years in prison if he refuses to answer 

questions. The secretive hearing on 19 February prompted the media union to launch a renewed 

call for the Palaszczuk government to follow through on an election commitment to investigate 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 10 

 

protections offered to journalists in other states and consider whether similar laws could be 

introduced in Queensland. 

111.1.20 Journalist, photographer mistakenly arrested 

Victoria Police has apologised after a journalist and photographer were arrested while reporting 

on an anti-vaccination protest in Melbourne on 20 February (news.com.au, 21 February 2021). 

Herald Sun reporter Olivia Jenkins and senior photographer Jake Nowakowski were led away in 

handcuffs by police as anti-vax demonstrators clashed with officers at Fawkner Park. In a 

statement on Sunday afternoon, a police spokeswoman said the force was “very sorry” the two were 

caught up in the incident and confirmed they would not be fined. Police were unsure whether they 

really were members of the media or people posing as media members. 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

111.2.1 Google, Facebook and the news 

* Google is burying links from traditional media outlets in some of its search results as its 

dramatically escalates its ongoing dispute with mainstream publishers (Australian, 14 January 

2021, p.1). The company said in a statement that the move was part of a “short-term experiment”. 

It means that, for some users, news stories from commercial news outlets are being hidden by 

Google’s algorithms. 

* Journalist Adam Creighton writes (Australian, 14 January 2021, p.2) about being part of the 

Google experiment. Nick Tabakoff wrote similarly in his column, “The Diary”, in the Media section 

of the Australian, 1 February 2021, p.20. 

* Australian tech luminary Scott Farquhar has waded into the increasingly bitter fight between 

news publishers and Google, after Treasurer Josh Frydenberg criticised Google for blocking news 

links for some Australian users and declared the tech giants should focus on paying for news, 

rather than burying it (Australian, 14 January 2021). Speaking at a press conference on 14 

January, Frydenberg, who has helped steer the government’s handling of the tech giants, said he 

wouldn’t be deterred from pursuing world-first media bargaining legislation that would force 

Google and Facebook to pay for news. “Google, Facebook and other digital giants should focus not 

on blocking users in Australian accessing domestic content, they should focus on paying for it. The 

digital giants should focus on paying for original content, not blocking it. That’s my message to 

those digital giants,” he said. 

“We have introduced legislation, that’s now before a Senate committee, to put in place a world 

leading mandatory code to see those digital giants pay traditional news media businesses a fair 

sum of money for those news media businesses generating original content. That is a world leading 

scheme we are putting in place, it has been acknowledged not just by regulatory agencies but by 

other governments around the world. It is going to have a final arbitration model in place, and it 

is going to be a very significant advancement for our domestic media businesses.” 

In a dramatic escalation of an ongoing dispute between mainstream publishers and the tech giant, 

Google said on 13 January it was burying links from traditional media outlets in some of its search 

results. If world-first media bargaining legislation passes, Google and Facebook would be forced 

into mediation with publishers over the value of their news, and face fines of up to $10m if they 

fail to comply. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 11 

 

Scott Farquhar, the billionaire co-founder of Australian tech giant Atlassian, said Google was being 

backed into a corner and would likely be forced to exit Australia. “The precedent of charging for 

links and snippets is a fundamental threat to the open internet, not just Google,” he told the 

Australian. “The way the legislation is currently drafted is crazily restrictive; the media industry 

and the government are backing Google into an impossible corner. “The way we look at it, the only 

rational move is for Google to exit Australia. And that is massively damaging to our country; it 

damages our GDP, our business communities, our education systems, and almost every part of our 

lives.” 

* Google Australia boss Melanie Silva has claimed newly proposed laws to make the tech giant 

pay news outlets for use of content would “break” the search engine and change the experience for 

its users (Sydney Morning Herald, 19 December 2020, p.21). Silva has rejected a final version of 

the federal government’s news media bargaining code, which was tabled in parliament in mid-

December. She argues it remains unworkable and fails to understand how search engines operate. 

* Google has backflipped on plans to halt the local launch of its news product in an attempt to 

prove to the federal government it is a better way of paying media companies than newly proposed 

laws (Sydney Morning Herald, 27 January 2021). The change of heart by the $US1.8 trillion ($2.3 

trillion) search advertising giant to roll out Google News Showcase as early as February comes as 

competition tsar Rod Sims said the tech giant only did deals with news outlets in France after 

intervention from the regulator. 

*Competition watchdog chief Rod Sims has flagged potential court action against Google, as the 

country’s major media organisations backed the Australian Competition and Consumer 

Commission’s push to check the technology giant’s market power. The ACCC issued an interim 

report from its digital advertising services inquiry om 28 January, accusing Google of abusing its 

dominance of the $3.4 billion sector, leading to a lack of competition and transparency. 

*The US government’s trade office has been urged to retract its objections to the mandatory 

news media bargaining code in Australia, amid accusations that its public stance against the 

Morrison government’s legislation was a threat to high-quality journalism and stained America’s 

global reputation (Australian, 1 February 2021, p.19). 

* The global news media industry is at a “pivotal moment” in its history, as governments move to 

rein in the unchecked market power and dysfunction of the digital platforms, News Corp chief 

executive Robert Thomson has declared (Weekend Australian, 6-7 February 2021, pp.21-22). 

Handing down the media major’s second quarter results, Thomson warned of the creeping growth 

of the tech titans in the sector, and spoke of the worldwide push to regulate them, including 

through Canberra’s news media bargaining code. 

Seattle-based Microsoft said in the first week of February it would back the media bargaining code, 

which requires digital platforms to pay news media organisations for the use of their content. Both 

Google and Facebook have held talks with the Morrison government but are yet to endorse the 

code. Thomson’s comments came as News Corp more than doubled its December quarter net profit 

to $A343.4m, helped by a better-than-expected jump in revenue, as the media major saw a surge 

in subscriptions and advertising across its digital platforms. 

* Tech giants Google and Facebook will have to pay an agreed annual lump sum to publishers 

for their news content, rather than per click or snippet, as part of a handful of minor changes to 

the government’s mandatory media bargaining code (Australian, 17 February 2021). The 

government will also simplify the requirements for Google and Facebook to give notice of algorithm 

changes, which had been a key sticking point of the tech giants over the code. As Google continues 

crunch talks with a raft of publishers, Treasurer Josh Frydenberg and Communications Minister 

Paul Fletcher said the government would by 19 February) introduce five “technical” amendments 

to the landmark code. 

* Millions of Australians who rely on Facebook for information on public health, disability 

services and emergency warnings were dangerously cut adrift by the social media giant on 18 

February when it blocked access to a range of its online pages, in a botched protest over the federal 

government’s proposed news media laws (Australian, 19 February 2021). The blackout — intended 

to erase the presence of legitimate Australian news content on local Facebook feeds, due to the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 12 

 

digital platform’s ongoing refusal to pay for it — left the US-owned company with “significant” 

reputational damage, as the ban engulfed community groups with no links to news organisations. 

The main health department sites in NSW, Queensland, South Australia and the ACT, all of which 

publish critical information about the coronavirus pandemic, were inaccessible via Facebook for 

several hours on 18 February, as were the nation’s most authoritative online resources on bowel 

cancer and dementia. 

* Ticky Fullerton writes: In his blunt action to delete news from the Facebook platform, Mark 

Zuckerberg has demonstrated beyond doubt that Facebook is a publisher (Australian, 19 February 

2021). By choosing the pages it wants to display for the public, Facebook’s behaviour goes to the 

heart of what it is to be a publisher—curation.  

* Facebook was quickly becoming a “misinformation nightmare” on 19 February, with new data 

showing cat memes, satire and conspiracy theories were replacing genuine news content (Weekend 

Australian, 20-21 February 2021). Nine of the 10 most popular links shared on Facebook on 19 

February were from satire websites. 

* Vaccine ads pulled: A major advertising campaign to ease public concerns around coronavirus 

vaccinations has been pulled from Facebook amid the widening fallout over the government’s battle 

with the social media giant (Australian, 22 February 2021). Health Minister Greg Hunt revealed 

on 21 February his department would no longer use paid Facebook posts to give its vaccination 

program greater prominence in users’ feeds, relying instead on other platforms and traditional 

media. 

* Google News Showcase grows: Seven West Media was the first of a string of more than 50 

Australian media companies to sign up with Google to feature their news content on the News 

Showcase product after weeks of negotiation. The publications will be able to control which of their 

stories are made available to News Showcase readers and how those stories are presented 

(theguardian.com/media, 15 February 2021Telum Media Alert, 22 February 2021). See ANHG 

111.3.1 below. 

* Facebook “re-friends Australia”: Facebook has overturned its ban on Australian news content 

after breakthrough discussions between Josh Frydenberg and Mark Zuckerberg that have paved 

the way for the tech titan to strike media deals with companies (Australian, 24 February 2021). 

Treasurer Frydenberg said, “Facebook has re-friended Australia,”. He spoke to Facebook founder 

Zuckerberg six times in the 36 hours before the announcement on 23 February, convincing him to 

overturn his company’s blackout on Australian news content, and brokering minor amendments to 

the federal government’s news media bargaining code that lured Facebook back to the negotiating 

table. 

The amended legislation passed through the Senate on 24 February. It will become law if passed 

against by the House of Representatives. 

111.2.2 Facebook page for funerals 

In response to the end of printing by their local daily newspaper, the people of Mackay, 

Queensland, have set up a Facebook page to keep them up to date with deaths and funerals. The 

link is: https://mackayfuneralnotices.com.au/ At 21 January, 1281 liked this page and 1510 people 
followed it. 

111.2.3 Manly and Bendigo: New news outlets 

Manly: A former newspaper editor, media all-rounder and public relations officer, Kim Smee, has 

launched a hyperlocal online news outlet for Manly, NSW. The Manly Observer is covering general 

news, as well as health, food and lifestyle topics in suburbs around Manly. Nutritionist and 

freelance editor/writer Faye James is the lifestyle editor alongside freelancer, Wendy Kay (Telum 

Media Alert, 22 January 2021). 

Bendigo: A digital news platform, the Bendigo News, launched on 1 February. This site is part of 

New Corp’s Leader group of local news outlets across Victoria. Zizi Averill is the publication’s sole 

journalist and covers all major stories in the greater Bendigo region, with a particular focus on 

https://mackayfuneralnotices.com.au/?fbclid=IwAR0qPnD_FLsSP-cS9EotzylYsfvhHzHO430AaAfUDGe9EhmYGYzgDVVZbrs


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 13 

 

breaking news, court, crime, local government and business. Averill was formerly with the Daily 

Mercury, Mackay (Telum Media Alert, 29 January 2021). 

 

 

3—Current Developments:    

          Community & Provincial 

 

 

111.3.1 ACM seals Google Showcase deal 

Regional media company ACM, the owner of this masthead, has joined other Australian 

independent publishers in the launch of a curated news experience to reach Google users (Canberra 

Times, 6 February 2021, p.43. Google News Showcase, announced last year as part of the internet 

giant’s $US1billion global investment in news partnerships, went live on 5 February across a 

number of Australian news brands, including ACM’s Canberra Times, Newcastle 

Herald and Illawarra Mercury. The new digital product allows publishers to control when and how 

their news content is presented to readers rather than relying solely on Google’s algorithm to 

surface their articles. Content published in Google News Showcase is curated in “panels”, which 

carry the publication’s branding and are designed to engage mobile users and make it easier for 

them to find, browse and access articles. Google says it has signed News Showcase deals with seven 

Australian publishers with 25 titles, including the Saturday Paper, the Conversation and the New 

Daily. 

ACM started using the tool to post content from three of its most popular news websites, including 

the latest local headlines curated for morning audiences in Canberra, Newcastle and Wollongong. 

The approach was gradually extended to all 14 of the company’s daily mastheads over the following 

weeks, including the Examiner in Tasmania and Bendigo Advertiser in Victoria. 

111.3.2 King Island paper closes 

The King Island Courier ceased publication on 11 November 2020. The editor, Kathleen Hunter, 

did not blame COVID-19. She said she simply could not find someone to continue the publication. 

“I have produced the King Island Courier for nearly 17 years and now, with nobody to hand the 

‘pen’ to, I have made the decision to close the newspaper,” she said. “It has been an honour to 

support the island’s community groups in their passions and projects for the last two decades.” The 

weekly newspaper was published for 37 years.  

At the time of the 2016 census there were almost 1,600 

people living on King Island. King Island mayor Julie 

Arnold said the newspaper had been the main source of 

communication for the island during the COVID-19 

pandemic. “It was such a huge emotional support for 

our community — we’ve lost a major asset,” she said 

(ABC online news, 13 November 2020). 

Rod Kirkpatrick wrote in A Short History of the 

Australian Country Press: “On King Island, part of 

Tasmania, there have been two newspapers since the 

beginning of the 20th century: the King Island News, 

1912-1986, and the King Island Courier since 1984.” 

111.3.3 Galah a ‘love letter to regional Australia’ 

Writer Annabelle Hickson launched a country magazine with a month left of 2020 without even 

making plans for publishing advertising. Her magazine, Galah, focuses on people and businesses 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 14 

 

that keep regional Australia running. The website promotes Galah as a “love letter to regional 

Australia”. Hickson is a former Sydney journalist who married a pecan farmer and moved to a 

farm 80 km west of Tenterfield in northern NSW. She said, “You read so much about regional 

Australia through a sort of lens of disadvantage—the terrible drought… you can’t find work, it’s 

hard to get access to medical stuff, it’s all hardship. But my own experience has been one of 

enormous advantage. I want to reflect all the amazing, smart, interesting people I would see when 

I looked around me but I also want it to be a bridge between the country and the city, to educate 

city people that these are not second-rate lives.  

During 2020 News Corp Australia and Australian Community Media, the biggest two newspaper 

publishers in regional areas, slashed costs dramatically by closing print editions or reducing their 

frequency of publication because of shar falls in advertising revenue. Australia’s magazine 

industry was on its knees, too.  

Galah, with more than 140 pages, will appear three times a year. Contributors to issue 1 include 

Trisha Dixon, Jayne Cuddihy, Tim Ross, Sophie Hansen, Michelle Crawford, Claire Takacs and 

Annabelle Hickson herself. Theme for the issue is “Limitations” (Age, 7 December 2020, p.26). 

111.3.4 Hyperlocal magazines focus on postcode areas 

Local magazine publisher, Neighbourhood Media, is expanding its list of hyperlocal titles 

throughout Sydney (Telum Media Alert, 27 January 2021). The publisher produces quarterly 

magazines for communities, each named after the area’s specific postcode. Titles aim to share 

community news, profiles and features, as well as highlighting local features and attractions, with 

5000 hard copies distributed per issue, as well as an e-magazine. Founder and publisher, Georgina 

Pengelly, has had more than eight years in media sales and has worked for media outlets, including 

Pedestrian TV, the Brag Magazine, and the Music and Fashion Journal. In late January 

Neighbourhood Media was publishing four magazines: 2042 (Newtown), 2074 (Turramurra), 2075 

(St Ives) and 2066 (Lane Cove). It planned to launch three new titles in February: 2010 (Surry 

Hills), 2037 (Glebe), and 2099 (Dee Why). 

111.3.5 Loddon: Herald fills gap left by Times 

The Loddon Herald began publication on 28 January as a free weekly. The Herald is circulating 

throughout communities of the Loddon Shire in central-northern Victoria and is also available 

online. These communities had been without a newspaper since closure of the Elliott 

group’s Loddon Times when COVID restrictions hit in March 2020. The first edition of 12 pages 

was printed by Shepparton-based Newsprinters at its Wodonga press site. 

Managing editor and owner/publisher of the Loddon Herald is Chris Earl. He started his career as 

a cadet with the Bendigo Advertiser in the late 1970s before editing the Ararat Advertiser, then a 

tri-weekly, for seven years. He became a sub-editor on the Melbourne Sun and later the Bendigo 

Advertiser, and served as an advisor to Coalition MPs and filled the media and communications 

assignments. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 15 

 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

111.4.1 First reporter on Goulburn Herald 

Janette Pelosi, of Sydney, supplied the following from the Goulburn Herald and Chronicle, 17 July 

1867, p.2: 

FATAL ACCIDENT. —We have to record the death of Mr J. G. McNeilly, by accident. The 

particulars of this melancholy occurrence are as follows: — Mr McNeilly, who we may add was 

family tutor to Mr Kiley, of Spring Creek, set out from home to visit Tumut on Wednesday last, 

and having completed his business started on his return. He stopped at the Bombolee inn on 

Wednesday night, and resumed his journey on Thursday morning (having indulged pretty freely 

in drink), in company with Maurice Kiley, and after riding a short distance the deceased galloped 

on, Kiley following at a slower pace. Some few minutes later Kiley arrived at a tree, near the foot 

of which Mr McNeilly lay just breathing his last. The young man then came back to the inn to 

obtain assistance, and had deceased brought there. Mr McNeilly was fifty-seven years of age. In 

his pockets were found three £1 notes, a letter from his father, and some minor articles. Deceased 

was one of the early colonial parliamentary reporters, but for many years past had pursued the 

vocation of tutor. His relatives reside at Hobart-town, and are retired from business. —Tumut 

Times. — [Mr McNeilly was the first reporter employed on the staff of the Goulburn Herald.] 

Janette Pelosi says: The NSW Registry of Births, Deaths and Marriages 8028/1867 records that 

his name was John G. McNeilly (Deaths 8028/1867), his father was Samuel and he died at Tumut. 

From Suesrels (https://suesrels.wordpress.com/tumut-cemetery/) John G. McNeilly was buried in 

Tumut Cemetery, age 57. 

111.4.2 Interruption (1): War 

Portland Guardian, 16 April 1942, p.1: Because of war conditions the Casterton News will be published 

only once a week, the first interruption that this paper has had over a period of 67 years. One of 

the papers published in the Gippsland district for many years past has ceased publication, and 

several other provincial newspapers in Victoria have considerably reduced the size of their 

publications. Further drastic cuts in the present consumption of newsprint can be expected.  

111.4.3 Interruption (2): Cable communication 

Brisbane Courier, 24 January 1894, p.4: Owing to an interruption on the Port Darwin telegraph 

line between Daly Waters and Katherine, no cable messages have yet come to hand. The Western 

Australian lines have also been interrupted since the recent heavy gales in the northern portion of 

that colony, so that the alternative cable from Java to Roebuck Bay is for the present useless, and 

until one or other of the land lines is again in working order cable communication is entirely out 

off. As the report of the Weather Bureau shows that very stormy and unsettled weather still 

prevails in the Northern Territory, and is likely to continue, it may possibly be some little time 

before communication is again restored. 

111.4.4 Interruption (3): Printers strike 

Advocate, Burnie, 9 October 1944, p.5: SYDNEY, Sunday. - Through an industrial dispute, Sydney has been 

without Saturday and Sunday newspapers. Late tonight arrangements were being made by the proprietors to issue 

a skeleton four-page joint issue of all the Sydney daily papers tomorrow. They decided that a paper bearing the 

name of the Sydney Sun, Daily Mirror, Daily Telegraph and Sydney Morning Herald be issued from the office of 

the Herald. Members of the Sydney Morning Herald P.I.E.U. chapel at a meeting late today decided they would 

not handle the publication and ceased work. 

https://suesrels.wordpress.com/tumut-cemetery/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 16 

 

A skeleton staff has been formed to handle the 4-page paper. The dispute originated in the office of the Sydney 

Sun over the unionists’ demand for improved conditions. The Sun has not published since Friday afternoon. The 

Industrial Commission will be asked tomorrow morning to deal with the dispute as an urgent measure. It is the 

first time in the history of Sydney newspapers that a strike has interrupted publication. At a meeting of the board 

of management of the P.I.E.U. on Wednesday the Sun chapel submitted a motion the effect of which was to 

negotiate for cancellation of the present award between the union and the newspapers, and obtain a new one 

containing a 40-hour week and four weeks’ annual holiday. Despite opposition from some union officials, the 

motion was carried, and the Sun chapel immediately sought and was refused a conference with the Sun 

management.  

When an ultimatum was issued to the management by the chapel, the matter was referred to the Industrial 

Commission. The president of the commission (Mr Justice Taylor) suggested a conference between the parties on 

the matter at issue, the result to be reported to the commission within a week. The Sun management and 

employees’ representatives met at 9am yesterday, and it was mutually, agreed to adjourn until tomorrow morning. 

An hour later, as the morning edition was about to go to press, P.1.E.U. members sought deletion of one paragraph 

of an abbreviated report of Friday’s proceedings before the commission which the Sun intended to publish, but 

tile request was not met. The members ceased work, and members of the two other unions joined them. The Daily 

Mirror’s morning edition was published fully, and the first afternoon edition published appeared carrying a front-

page heading that it was published as a combined edition of the Sun and Daily Mirror. 

A few thousand copies of this paper were distributed before the attention of the Daily Mirror chapel members 

was drawn to the position, and they too ceased work. Sunday Telegraph employees stopped work when they were 

asked to produce a joint issue of the Sunday Telegraph and Truth. Sydney Morning Herald members of the P.I.E.U. 

declined to work after they had been asked to produce the Sunday Sun. The N.S.W. district of the A.J.A. tonight 

decided to instruct all its members to carry out their normal duties for their own newspapers, but not to work for 

the proposed four-page skeleton paper. 

111.4.5 New at ADB website 

The Australian Dictionary of Biography has recently added to its website a new batch of entries 

for subjects who died in 1996. A full list may be found at: 

http://adb.anu.edu.au/biographies/search/?sortBy=search 

Some entries that may be of interest to newspaper researchers include: 

➢ Blunden, Godfrey Verge (Geof) (1906-1996) journalist, war correspondent and author.  

➢ Davidson, Francis Joseph (Frank) (1904–1996) journalist and newspaper editor. 

➢ Drain, Dorothy Simpson (Dot) (1909–1996) journalist and magazine editor. 

➢ Green, Evan Clifford (1930-1996) rally driver, journalist, broadcaster and author. 

➢ Lillye, Albert John (Bert) (1919-1996) sports journalist and racing administrator. 

The ADB website now includes an entry on Chu Van Hop (1946–1995), newspaper proprietor: 

111.4.6 Victor Dumas and Mount Barker: 100 years ago 

The Australasian Journalist introduced a “Biographies in Brief” series in 1921. Victor Dumas was 

featured in the issue of 15 March 1921 (p.63), 100 years ago next month. C.R. Wilton wrote:  

The first issue of that very successful South Australian provincial paper, the Mount Barker 

Courier, was published on October 1, 1880. About a week earlier I was at an hotel at Palmer, a 

small town on the Murray flats, when the landlord said to me: “There’s a new paper to be published 

at Mount Barker, and the editor has asked me to send something for the first number. Nothing 

ever happens at Palmer, and I don’t know what to do. I wish you would give me a tip. What shall 

I write about?” I asked. “Oh, any old thing,” he replied, and I followed his specification. So a 

contribution of mine appeared in the first number of the Courier. 

At that time I had no thought of journalism as a profession, but I was appointed editor exactly a 

year afterwards, and I have been associated with the paper, either in that capacity or as city 

correspondent for 39 years. The paper has had on its staff men who have since made good in 

journalism, including Mr C.F. Taylor and Mr G.F. Harrison, now of the Sun, Sydney. I knew Mr 

Harrison as a very young but promising junior. His father, who lived in Mount Barker for some 

years, was a cultured man, a brilliant writer and a good linguist. He wrote a book which became 

http://adb.anu.edu.au/biographies/search/?sortBy=search


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 17 

 

quite celebrated. I saw a guinea given for a second-hand copy at the dispersal sale, 30 years ago, 

of the library of Mr J.W. Tyas, Registrar of the Adelaide University. 

The first editor of the Courier was that fine scholar and gentleman, Victor Dumas, father of the 

founder and grandfather of Mr Lloyd Dumas, of the Argus, Melbourne. He was the descendant of 

a noble French family, who were driven from Paris by the great Revolution, and he certainly looked 

the part. He once told me that when Blucher came to London, after the battle of Waterloo, he was 

with his father at a reception, when Blucher picked him up in his arms and spoke to him of the 

defeat of Napoleon, and the better prospect opened for the Royalists. Victor Dumas was educated 

at the celebrated Merchant Taylors School in London, and there is hanging in the Courier office an 

engraving of the old schoolroom, showing a table on which the name “Victor Dumas”, cut deeply 

with a knife, appears among those of his contemporaries and predecessors. I helped to carry him 

to his grave in the cemetery at St James’ Church, Blakiston, the oldest country church in South 

Australia. 

111.4.7 Flashback 100 (1): New papers hit Melbourne tracks 

This is the first of a series of flashbacks to items in the ANHG Newsletter 100 issues 

ago (20 years ago). This extract is from ANHG No. 11. 

News Ltd announced its first, but John Fairfax published its first: a commuter newspaper for 

Melbourne. Fairfax launched their Melbourne Express on the morning of 5 February [2001], and 

News Ltd their MX on the afternoon of the same day. Both companies distributed about 60,000 

copies of the 32-page tabloid papers. News Ltd’s MX, a full-colour production, is aimed at the 18 to 

39 year old audience; Fairfax’s Express is aimed at a slightly older audience. News has secured 

exclusive distribution rights at rail platforms and will eventually provide the papers to commuters 

in bins; Fairfax said it would continue to employ people to hand out the Express outside train 

stations and elsewhere. According to MX’s rate card, a full page ad costs $4,500; in the Express it 

costs $4,256.  

On 26 January the Age had reported the impending News Ltd commuter paper. John Fairfax 

Holdings had planned a similar paper called Express in Melbourne and Sydney in May 2000, but 

abandoned the idea once News threatened to launch a rival publication. On 25 January Julian 

Clarke, managing director of the Herald and Weekly Times, confirmed the company’s plan to 

launch a commuter newspaper. In the Sydney Morning Herald, Elizabeth Knight commented that 

the last thing John Fairfax and News Ltd needed was a newspaper war. She argued against Fairfax 

entering the fray if News Ltd did start a commuter paper. 

Fairfax CEO Fred Hilmer said the decision to launch the morning giveaway was to avoid a head-

to-head battle, not to hurt the Herald Sun. “There are two goals here: one is to build a new market 

and the second is to do it in a way that complements the position we have with the Age,” he said. 

“There’s no goal of damaging the Herald Sun. That’s fruitless. We are in a position of building 

markets.” Text Media boss Eric Beecher said the issue was not about what any paid-for newspaper 

might lose in the short term. The war on the freebie front could signal a much more fundamental 

shift for regular newspapers. “The issue is not individual titles,” Beecher said. “To me, the issue is, 

are they creating a new currency, and if that currency catches on, will that new currency in a 

generic sense start to replace the old currency?”  

(References to note: Age, 26 January, 2, 5, 7 and 10 February; “Extra, extra, read all about it!” SMH, 27 

January 01, p.29; “Blood on the tracks” by Mark Day, Australian, Media liftout, 1 February 01, pp.6-7; Herald 

Sun, 5 February, p.2; “Extra, extra, read all about the paper war”, Australian, 6 February 2001, p.5; 

Australian Financial Review, 6 February, p.43; and “Commuters in the firing line in tabloid war”, Age ‘News 

Extra’, 10 February, p.3.) 

* The Central Coast Express Advocate ceased appearing on 8 April 2020, both in print and digitally. 

111.4.8 Paper boys and paper girls 

Melbourne Punch, 25 November 1886, p.6: The results of our Education system are rapidly being 

evolved. In a report on the condition of street children in Melbourne, furnished to the Chief 

Secretary by Senior-Constable McHugh, it is stated that during the past twelve months 317 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 18 

 

juvenile offenders have been lodged in the city watchhouse, 129 of whom were arrested as neglected 

children and 59 for larceny.  

It is a question whether, as suggested, the prohibition of children from selling newspapers in the 

public streets would affect this return very much. The typical Herald boy is a cleanly [sic], orderly 

and shrewd little fellow, without much trace of the “neglected one” either in his dress or his 

features. We would strongly recommend that the attention of the police authorities, and the 

humane in general, be drawn to that blot upon our streets—the newspaper girl. It is a degradation 

to permit the existence of such a system and should be abolished at once by aid of the law, which 

should also apply to the newspaper women, who carry their infant offspring with them in all 

weathers in order to attract customers through the medium of their sympathy. 

    

 

5—Recently Published 

 

111.5.1 Books 

CORRECTION (the following entry appeared in 110.5.1 with author referred to as 

Adam Tame when he is Adrian Tame):  

Tame, Adrian, The Awful Truth: My Adventures with Australia’s Most Notorious Tabloid, Simon 

& Schuster, $32.99. [Reviewed, Age, 10 October 2020, p.12.] It has since been reviewed also 

in Weekend Australian, 19-20 December 2020, Review, p.16. 

111.5.2 Articles 

Albrechtsen, Janet, “Time to treat Twitter & co as publishers under law”, Australian, 13 January 

2021, p.9. Discusses the closure by Twitter of the Donald Trump and Team Trump Twitter 

accounts, and freedom of speech. 

Albrechtsen, Janet, “Fighting for the right to speak”, Weekend Australian, 23-24 January 2021, 

p.14. A prominent constitutional lawyer finds no succour among his fellow liberal 

democrats because he thinks free speech should be for everyone, even presidents called 

Trump. 

Cater, Nick, “A columnist’s lot in 2020: learning to roll with the comments”, Australian, 28 

December 2020, p.9.  

Clarke, Patricia, “In the days of print: Four women journalists in World War II”, Australian 

Journal of Biography and History No. 4, 2020, pp.3-28. Early in 1943 at a critical point in 

the Pacific campaign in World War II, the Australian Government arranged a tour for 

selected women journalists to operational bases in eastern Australia stretching from 

Wagga Wagga and Uranquinty in south-western New South Wales to Cairns and Mareeba 

in north Queensland. The purpose of the tour was to gain publicity for the women’s services 

with the aim of increasing enlistments to release servicemen to fight in New Guinea. The 

four women selected were Constance Robertson (Sydney Morning Herald) and Patricia 

Knox (Melbourne Argus), Iris Dexter (Woman), and Lt Caroline (Lynka) Isaacson (AWAS 

Public Relations), who had been a senior journalist on the weekly Leader and at the 

beginning of the war was foreign editor of the Age.  

Douglas, Tim, “Paper giants”, Weekend Australian, 16-17 January 2021, Review section, pp.8-9. 

A $3 million renovation will put the largest collection of cartoons in the southern 

hemisphere on the national cultural map.  

Elliott, Tim, “So you want to start a newspaper in the middle of a pandemic…”, Good Weekend, 

6-7 February 2021. What’s a former professional tennis player turned Seattle financier to 

do when he gets stuck in a rural Australian town during the pandemic? Start the presses 

rolling, of course. The article discusses the emergence of a new paper in the South 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 19 

 

Australian town of Naracoorte to replace the suspended long-time paper in the town. And 

then what happens when the old paper returns. Following is an extract: 

According to the Australian Competition and Consumer Commission’s Digital Platforms Inquiry, 106 local and regional 

newspapers closed between 2008 and 2018. Those that survived have shed staff and pared back their operations. As 

more papers close, whole districts become what are known as “news deserts”. Outside media might pay attention now 

and again, but it can’t do the job of a good local newspaper, whether that be reporting on local sports or sitting in on 

council meetings. 

Hywood, Greg, “Google is facing a battle it will lose”, Sydney Morning Herald, 1 February 2021, 

p.27.  

Kelly, Paul, “The great face-off against Big Tech”, Weekend Australian, 20-21 February 2021, pp. 

13, 16. The world is watching the nation’s fight with Facebook. 

Leak, Johannes, “Where do you draw the line?”, Australian, 27 January 2021, p.10. Poking fun 

during a pandemic is like walking a tightrope in clown’s shoes, as the Australian’s 

cartoonist explains. The article includes 16 of Leak’s cartoons during the pandemic. 

Madden, James, “Readers never tire of the write stuff: Gotty”, Australian, 1 February 2021, p.19. 

Robert Gottliebsen wakes up at 5.30am each weekday with business on his mind and 

turning 80 (on 4 February) won’t change his routine, he said before the event. He writes 

each weekday an 800-word column on business for the Australian. He was business editor 

for the Sydney Morning Herald at age 21. He is the founder and original author of the 

legendary Chanticleer column in the Australian Financial Review, which still appears 50 

years later. In the 1980s he launched Business Review Weekly and later Personal 

Investment, which were the biggest industry magazines of the decade, notwithstanding 

Kerry Packer’s repeated attempts to steal their market share. 

Mitchell, Chris, “COVID chicken littles in politics, and media lack a sense of proportion”, 

Australian, 25 January 2021, p.19. Reporting of COVID-19 shows how de-skilling of 

newsrooms has diminished the checks and balances that used to be applied to news stories 

before they appeared in print or on broadcast media. 

Mitchell, Chris, “Media and politicians misread the public mood by relying on social media”, 

Australian, 1 February 2021, p.20. Discussion of the issue of the date of Australia Day and 

the annual hullabaloo over it. The author blames it on the silly season of news reporting 

and many journalists still being away on holidays.  

Overington, Caroline, “This is not a sex scandal”, Weekend Australian, 20-21 February 2021, 

p.17. Brittany Higgins, who alleges she was raped in Parliament House, Canberra, by 

another minister staffer, has experienced the barbarous side of power. The author says this 

incident is a “monstrous criminal scandal” that is depressingly commonplace. 

Rollings, Barry, “Nifty gadget for journos on the go”, Canberra Times, 6 February 2021, p.11. A 

former journalist for the Canberra Times writes about an NEC (Nippon Electrical 

Company) portable device that enabled journalists to send stories to the sub-editors from 

external locations, such as a sportsground. Rollings had kept one of the devices for the past 

three decades. 

Savva, Niki, “Plain speaking is never out of style”, Australian, 28 December 2020, p.9. The author 

discusses journalistic style and how some style has changed (such as “passed away” instead 

of “died”). There was strong letter-to-the-editor feedback to the article. 

Shields, Bevan, “‘Don’t go into journalism if you just want to be liked’, says Moore”, Age, 7 

December 2020, p.27. After a wild year, the Orwell Prize-winning journalist Suzanne 

Moore could be forgiven for abandoning the keyboard for good, but she has no intention of 

staying silent. Discusses, especially, attitudes to trans-gender issues in newsrooms; also 

Twitter’s impact on what papers publish. 

Thomas, Hedley, “How we exposed a damning cover-up”, Weekend Australian, 9-10 January 

2021, p.7. The author explains what led to the Australian’s investigative reports about the 

operation of Wivenhoe Dam during the flood rains in Brisbane in January 2011 and how 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 111, February 2021— 20 

 

the reports helped lead to an extension of the royal commission into the dam’s operation. 

The commissioner was Catherine Holmes, now the Chief Justice of Queensland. The 

Australian reported in 2012: “It is now official—the final report of the floods inquiry has 

found there was a serious cover-up over the devastating floods last year. It involved 

collusion, dishonesty and lying. The inquiry found three engineers presented false evidence 

after the event in an attempt to protect their professional reputations.” For contemporary 

accounts, see ANHG 66.1.3 and 70.1.6. 

Wright, Tony, “Half-angels fighting half-devils”, Age, 19 December 2020, p.44. Canberra has had 

its fair share of Le Carré moments. Example: relates to Australian-Chinese relations in 

1995. Extract: “The [Sydney Morning] Herald’s lawyers fought the suppression order for 

five weeks. Eventually the ABC ran the story while [David] Lague, the Herald’s Canberra 

bureau chief Geoff Kitney and I (then the paper’s political correspondent) were holed up in 

the darkroom, lest the Commonwealth attempt to hit us with a new injunction. Our 

lawyers went to the NSW Supreme Court 90 minutes after the ABC story was aired, it 

agreed to lift parts of the suppression order and no one, mercifully, hammered down our 

door.” 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 

provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 


