
 

Staff of the Murray Pioneer, Renmark, photographed ca 1909-1910: Standing (from left): Bob Noonan 
(linotype operator), Bill McKenzie (jobbing comp., stonehand), Bert Riedel (book binder, guillotine and 
printing machinist), Arnold Gravestock (jobbing, hand compositor), Harry S. Taylor (proprietor, editor), 
Horace Woods (secretary), Jack Edwards (reporter, director), Charlie Laycock (hand comp., jobbing), Jack 
Lock sen. (linotype operator), Clive South (roving reporter). Sitting (from left): Pete Henderson (general 
hand), Bert Jury (single cylinder Wharfedale machinist, linotype operator), Jack Lock jun. (printer’s devil), 
Henry Ellis (machinist). 

Harry Samuel Taylor, the central figure (standing) in the above image, was the editor from 1905 to 1932 and sole 
proprietor for the first 16 of those 27 years. The Taylor family still owns and manages the Murray Pioneer today. 
Also see ANHG 110.4.1 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 110                         December 2020 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 23 February 2021. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

110.1.1 CEO of Nine Entertainment resigns 

Hugh Marks resigned on 14 November as the chief executive officer of Nine Entertainment, which 

owns (principally) the Sydney Morning Herald, the Age, the Nine TV network and Macquarie 

Broadcasting (Canberra Times, 15 November 2020, p.9; Age, 16 November 2020, pp.26-27; and 

Sydney Morning Herald, 17 November 2020, pp.12-13). In the wake of the resignation, Nine 

Entertainment’s board faced serious questions after asking investors to back a $2 milllion long-

term bonus for Marks – two days before he resigned after his romantic relationship with a recently 

resigned workplace colleague became public, reports the Australian’s Cliona O’Dowd. Marks 

walked away from a potential $5 million payday, approved at the company’s annual general 

meeting on 12 November.  

His impending  departure was not mentioned at the Thursday meeting, but he resigned a day after 

he confirmed to the Sydney Morning Herald that he was in a relationship with the company’s 

former commercial managing director Alexi Baker, who departed the company in October. 

On 17 November the Australian carried on Pages 1 and 6 Caroline Overington’s report based on 

an interview with Alexi Baker. “I’m not a victim,” Baker told Overington. The article was headed 

“The truth about Hollywood Hugh, working at Nine and me”.  

110.1.2 SAS soldier’s defamation case date set 

A defamation case brought against three newspapers by decorated former soldier Ben Roberts-

Smith will go to trial on 7 June 2021 and is expected to last six to eight weeks. Roberts-Smith, 41, 

is suing the Sydney Morning Herald, Age and Canberra Times over a series of reports published in 

2018 that he says are defamatory because they portray him as someone who “broke the moral and 

legal rules of military engagement” and committed murder (Sydney Morning Herald, 8 September 

2020, p.12). 

The Federal Court on 11 November ordered Roberts-Smith to hand over the preliminary findings 

made by a war crimes inquiry into his conduct in Afghanistan to lawyers acting for the media 

companies he is suing for defamation (Sydney Morning Herald, 12 November 2020, pp.1, 6). 

110.1.3 Reporting from China (1): ‘No comment—and don’t report that’ 

Yvonne Preston, the Sydney Morning Herald’s China correspondent, 1975-78, has written about 

how difficult it was to report anything worthwhile from that country at the time. Her article 

(Sydney Morning Herald, 10 September 2020, p.23) followed the swift exit from China in 

September of two Australian journalists, Bill Birtles and Michael Smith. Preston wrote of what 

she experienced in China: “We had a single number we could ring outside the diplomatic compound 

for the ill-named Information Department of the Foreign Ministry. Our requests for help, 

permission to travel, facts, were almost invariably met with a blank ‘I will take note of your 

question’; ‘I think you know the answer to that question’. My ABC colleague was told: ‘We have no 

comment and you may not say that we have no comment.’ 

“For a journalist to make sense of a country of 800 million, without access to a single useful official, 

without permission to speak to ordinary Chinese unless with an official minder in tow, without 

freedom of movement, with never a press conference or briefing, and with just two main sources of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 3 

 

written news—the People’s Daily and the New China Newsagency, both rich in gobbledygook—it 

was a labour of mounting desperation.” 

In Company of Heralds (1980), p.474, Gavin Souter wrote: “During Preston’s two years in Perking, 

Chou En-lai and Mao Tse-tung died, northern China suffered the world’s worst earthquake for 

twelve years, the Gang of Four was overthrown, the Cultural Revolution was nullified, and China 

opened its doors just wide enough for the outside world to be given a glimpse of what things might 

really be like in that extraordinary country.” 

See 110.1.5 below and also articles by Eryk Bagshaw and Tony Wright in 110.5.2 below 

110.1.4 Reporting from China (2): Singapore bureau for SMH and Age 

The Sydney Morning Herald and the Age will open a Singapore bureau in 2021 to serve as the base 

for a North Asia correspondent and a South-East Asia correspondent. The Singapore postings will 

replace those to Beijing and Jakarta, where the papers’ former China and South-East Asia 

correspondents were based. China correspondent Eryk Bagshaw, who has remained in Canberra 

since the start of his posting late in 2019 because of vis and safety issues, will move to Singapore 

in February to be North Asia correspondent. Telum Media Alert reported (2 December 2020) that 

Chris Barrett, currently chief sports reporter at the Sydney Morning Herald, will be the South-

East Asia correspondent for the SMH and Age.  

The Herald opened the Beijing bureau in 1973. It had been the base for 12 correspondents over 

that period, including Yvonne Preston, John Garnaut and Kirsty Needham (Sydney Morning 

Herald, 24 October 2020, p.5). 

110.1.5 AAP needs strong fund-raising arm 

The main challenge that Australian Associated Press’s new chief executive Emma Cowdroy is 

facing is the need to develop a strong fundraising arm (Australian, 5 October 2020). Cowdroy says 

her “No 1 priority is to diversify our revenue streams”, as the coronavirus pandemic continues to 

hammer the media industry. AAP secured a $5m lifeline from the Morrison government in 

September with Communications Minister Paul Fletcher declaring the newswire was key for 

maintaining media diversity. “The impact of COVID-19 has meant our runway was not as long as 

we thought, but that grant has greatly increased it,” Cowdroy said. 

She says it will need to access a reliable funding stream through the news media bargaining code, 

which if legislated will force Google and Facebook to pay news outlets for content. AAP has lodged 

a submission with the Australian Competition and Consumer Commission, making the case for 

why it should be covered by the code which will go before parliament at the end of the year. Other 

media outlets, including News Corp, have also lobbied for the code to be legislated. 

According to documents filed with the corporate regulator, AAP lost $10 million in the year before 

it was sold in an eleventh-hour rescue deal (Age, 2 November 2020, p.26). 

110.1.6 People 

Prue Clarke, who helped establish the Judith Neilson Institute for Journalism and Ideas, has 

departed the institute after 18 months as senior executive officer (Sydney Morning Herald, 16 

October 2020, p.4). 

Harold Evans, former crusading Sunday Times, London, editor and author of books on editing 

and design, has died in New York, aged 92 (Herald Sun, 26 September 2020, p.28). 

Greg Hywood, a former CEO of Fairfax Media, is the new chairman of Free TV, the peak body of 

the nation’s commercial television broadcasters.  

Matthew Knott, US correspondent for the Sydney Morning Herald and the Age, fell five storeys 

from a New York rooftop in mid-June and survived. He writes about his experiences in the Good 

Weekend, 23 October 2020 (see ANHG 110.5.2 below). 

Grant McArthur, health editor of the Herald Sun and Sunday Herald Sun, has won the Keith 

Murdoch Award for journalist of the year at News Corp Australia for his coverage of the COVID-

19 pandemic in Victoria (Australian, 30 October 2020, p.2). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 4 

 

Kevin Rudd, a former prime minister, has launched a petition calling for a royal commission into 

Rupert Murdoch’s media empire (Sunday Age, 11 October 2020, p.15). 

Annika Smethurst, the journalist whose Canberra home was raided by the Australian Federal 

Police, has left News Corp Australia and joined the Nine newspaper, the Age, as its new Victorian 

state political editor. Smethurst had worked for eight years covering Federal Parliament. She was 

most recently the political editor for News Corp’s Sunday Herald Sun and Sunday Telegraph 

(Telum Media Alert, 4 December 2020). 

Mark Willacy and the ABC Investigations-Four Corners Team have won Australian journalism’s 

highest honour, the Gold Walkley, for their six-month-long investigation “Killing Field”. The 

program, which also won the Walkley for investigative journalism, exposed alleged war crimes by 

Australian special forces in Afghanistan (Mediaweek, 21 November 2020). 

Jock Zonfrillo, celebrity chef, has launched Federal Court defamation proceedings against the 

Australian over an article and Facebook post he says accuse him of pretending to support an 

Indigenous community to win an award (Sydney Morning Herald, 23 September 2020, p.3). 

110.1.7 Magazine ceases printing 

Men’s luxury magazine GQ Australia appeared in print for the final time in November-December 

2020. It is now a digital only publication (Age, 15 October 2020, p.4). 

110.1.8 Rich List: The 200 wealthiest Australians 

The 2020 version of Fairfax Media’s annual Rich List was published in the Australian Financial 

Review Magazine, supplement to the AFR on 30 October 2020. The 2020 Rich List, the 38th in the 

series, is available online at AFR.Com/ In a year dominated by the economic impact of COVID-19, 

some may be surprised that the overall value of the Rich List’s worth increased by a substantial 

amount, from $342 billion in 2019 to $424 billion. This increase was largely driven by iron ore and 

the information technology sector with Gina Rinehart topping the list; her $28.89 billion was an 

increase of 109% on her 2019 valuation. 

The 2020 list included a number with media investments or interests: 

❖ Kerry Stokes (No. 10), valued at $6.26 billion 

❖ Lachlan Murdoch (No. 22), resident in Los Angeles but counted as an Australian, valued 

at $3.76 billion 

❖ Prudence MacLeod (No. 36), Rupert Murdoch’s first-born, involved in philanthropy and 

currently resident in Britain, valued at $2.24 billion 

❖ Judith Neilson (No. 69) has investments in financial services. She set up the Judith Neilson 

Institute to encourage independent, quality journalism by providing education and grants, 

valued at $1.44 billion 

The first Rich List was published in 1983 as a supplement to Fairfax’s Business Review Weekly (12 

November 1983). Initially it listed the 100 Richest People in Australia and was later expanded to 

200 Richest People, and when the Business Review Weekly folded, the annual Rich List became a 

supplement to the Australian Financial Review. 

Back in 1983, the leading entrants in the foundation Rich List, their “$100 Million Club”, was 

dominated by individuals or families with media or publishing investments. Rupert Murdoch (then 

regarded as an Australian citizen) and his family was top of the list with an estimated net worth 

of $250 million. Kerry Packer, whose publications included the Bulletin and the (monthly) 

Australian Women’s Weekly was estimated to be worth $100 million, and the Fairfax family, 

represented by James Fairfax, Sir Warwick Fairfax, Sir Vincent Fairfax and John B Fairfax were 

estimated to have a minimum net worth of $175 million. 

110.1.9 Deaths 

Field, Michele: D. October 2020 in London, aged 78; born in Kansas City in 1942; grew up in 

Minnesota; lived Mexico, Ireland, England, Denmark before eventually becoming literary editor of 

the Sydney Morning Herald for five years in the 1980s; contributed articles to the Good Weekend 

in later years; in the mid ‘80s Michele and daughter Ophelia moved to London where Michele 

https://www.afr.com/rich-list/the-10-richest-australians-revealed-20201028-p569c7


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 5 

 

worked as a correspondent for the Sydney Morning Herald, wrote a column for the Times Literary 

Supplement and another for Barry Oakley at the Weekend Australian book pages and interviewed 

numerous celebrities and politicians, both for the press and on ABC radio. (Sydney Morning 

Herald, 11 November 202). 

Growden, Greg: D. 14 November 2020 in Sydney, aged 60; rugby writer and author; joined Sydney 

Morning Herald as a cadet journalist in early 1978; was the Herald’s chief rugby correspondent, 

1987-2012; Australia rugby correspondent for ESPN for six years; author of 15 books, including an 

acclaimed biography of the gifted but tortured wrist spinner, Chuck Fleetwood Smith, and a 

biography of Jack Fingleton, Test cricketer and journalist; most recent book, Major Thomas, was 

a look at the lawyer who defended Breaker Morant in 1901 at the end of the Boer War (Australian 

and Sydney Morning Herald, 16 November 2020). 

Ramsey, Alan Graham: D. 24 November 2020 on NSW South Coast, aged 82; became copy boy 

on Sydney Daily Telegraph at age 15; scored cadetship on Mount Isa Mail at age 16; joined 

Northern Territory News; became a graded journalist on Sydney Sun; joined AAP and was posted 

to Port Moresby for 18 months before a London posting, 1960-64; posted to South Vietnam for war 

coverage; joined the Australian at end of 1965 under Adrian Deamer’s editorship and became chief 

political correspondent; to Sydney as deputy editor, 1969-71; in March 1971 (back in Canberra) 

reported that the head of Army, Sir Thomas Daly, in a conversation with Prime Minister John 

Gorton had accused Defence Minister Malcolm Fraser of extreme disloyalty to the Army and its 

minister, Andrew Peacock; Ramsey had put the story to Gorton before publication and it had not 

been denied; within days there was a crisis between Gorton and Fraser — Fraser resigned and 

Gorton eventually fell as PM; during the showdown on the floor of parliament an angry Ramsey 

interjected, from the press gallery above, on Gorton, shouting “you liar” before a startled House; in 

1973, Ramsey was forced out of the Australian as it changed its political orientation; freelanced 

and then became media adviser to Bill Hayden as Leader of the Opposition, 1978-83; wrote a well-

read column on politics for the Sydney Morning Herald, 1987-2008, and a smaller column on 

Wednesdays for part of that period; his columns were deeply researched and provided significant 

context for the day-to-day political dramas; saw himself as “a reporter with a point of view”; in 

2017 was admitted to the Australian Media Hall of Fame; colleague Paul Kelly, who wrote 

Ramsey’s Media Hall of Fame entry, said that, Ramsey, after his retirement, lunched with Fraser 

in Melbourne and told him the source of his shattering 1971 story: Susan Peacock, in whom 

General Daly had confided (Australian, 25 November 2020; Sydney Morning Herald, 25 November 

2020, pp.14 and 42). 

110.1.10 News Corp ekes out profit 

News Corp eked out a $US47 million ($64.5 million) profit in the latest quarter as growth in its 

real estate division offset declines in print advertising and falling revenue from Foxtel subscribers 

(Sydney Morning Herald, 6 November 2020). Sales fell 10 per cent to $US2.12 million in the three 

months to 30 September, largely because of a $US200 million impact from the sale of News 

America Marketing and a $US35 million hit related to the closure of suburban and regional print 

newspapers in Australia, the media group said in a statement on 6 November. 

News Corp Australia announced in May it would axe hundreds of jobs and stop the print editions 

of more than 100 suburban and regional mastheads in Australia as part of a major restructure. 

Excluding these factors, total revenue fell 3 per cent. News Corp also made less money from 

subscribers of subscription television services such as Foxtel, Kayo Sports and its newly launched 

entertainment streaming service Binge, with revenue from subscribers falling by $US18 million to 

$US496 million due to the absence of commercial subscribers such as pubs and clubs and 

residential subscribers tightening their belts. 

110.1.11 Selling the primary news pages 

Just as the Australian has been prepared to sell Pages 2 and 3 to advertisers on occasions in recent 

months (e.g. 4 September 2020), so the Sydney Morning Herald has done that on occasions lately 

(e.g. 18, 21 September and 1, 2 and 5, 8, 12 and 13 October 2020), as well as selling its back page 

on those days.  

https://www.smh.com.au/business/companies/news-corp-to-axe-hundreds-of-jobs-20200527-p54x1k.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 6 

 

The advertiser in the Australian has been Clive Palmer and in the SMH, Harvey Norman. The 

Age, Melbourne, had a four-page McDonald’s wraparound on 14 October, with the front page of the 

wraparound announcing, “Sorry there is no front page today… we’re at Macca’s. The focus was 

McDonald’s new chicken menu. 

110.1.12 Australian business news desk launched 

News Corp Australia launched on 1 December a centralised business news desk as part of a move 

to restructure the company’s national business journalism. The Australian Business Network, run 

by the Australian, shares print and digital content across News Corp’s metropolitan newspapers, 

including the Australian, Daily Telegraph, Courier-Mail, Herald Sun and Advertiser. The 

metropolitan business reporters already on duty joined the new national team on 1 December. The 

Australian’s business editor, Eric Johnston, leads the network team (Telum Media Alert, 23 

November 2020). 

110.1.13 Some contempt charges dropped in Pell case 

Prosecutors have withdrawn 13 of the 100 contempt charges against Australian media companies 

and journalists over the way they reported George Pell’s conviction. Twelve news outlets and 18 

individual journalists faced trial in early November in the Supreme Court, accused of breaching a 

court-imposed suppression order and other rules related to Cardinal George Pell’s initial conviction 

on child sex abuse charges in December 2018. The media outlets are defending the contempt 

charges (Sydney Morning Herald, 13 November 2020, p.17). 

110.1.14 Op-ed pages change at the Oz 

The Australian has changed the format and presentation its op-ed pages. Previously, the paper 

presented a number of articles contributed by commentators on the left before the editorial, cartoon 

and letters page on the facing right-hand page. Both were headed “Commentary”. From Monday, 

30 November, the Australian has begun its op-ed section with a left-hand page devoted to editorials 

and letters; it has featured a small reproduction of part of the previous issue’s Page 1 as the 

pictorial element for the page. The right-hand page, headed “Commentary”, is for the opinion 

articles presented by commentators and features the cartoon, often by Johannes Leak. The 

typography for the two pages is different, but not dramatically so. The names of the cartoonist and 

commentators are featured in red caps above their contributions. 

110.1.15 Cathy Wilcox wins cartoonist of year award 

The Museum of Australian Democracy has named Cathy Wilcox, of the Sydney Morning Herald, 

as the political cartoonist of the year. She won the prize also in 2009 and 2016. Nobel Prize-winning 

immunologist Professor Petery Doherty, one of the external judges for this year’s award, said there 

were parallels between his work and that of cartoonists, in that they “do their best to tell the truth”. 

He said, “I’ve always had the sense that part of the job of the cartoonist in an open democracy is to 

provoke us, and maybe to make us a bit angry, so we suddenly have doubts about some entrenched 

position, some dogmatic idea of how things are or should be.” (Sydney Morning Herald, 20 

November 2020, p.5). 

110.1.16 Rupert Murdoch and climate change 

Rupert Murdoch has made his first public comments about the abrupt resignation of son James 

from News Corp’s board, rejecting assertions the company denied climate change or that he did 

not consider his son’s point of view. News Corp was criticised by James Murdoch and his wife, 

Kathryn Hufschmid in January for promoting climate denialism after the global media empire’s 

coverage of Australian bushfire crisis gained global attention and scrutiny. James decided in 

August to quite the board of directors after years of unease about editorial direction (Sydney 

Morning Herald, 20 November 2020, p.27).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 7 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

110.2.1 News Corp fights tech giants  

News Corp executive chairman Rupert Murdoch says the media company’s long-running push to 

have technology giants such as Google and Facebook pay for news that they use on their platforms 

is starting to pay off (Australian, 7 October 2020). News Corp has been leading the global charge 

to force technology players to pay for news content for more than a decade. “Our long battle against 

the big tech platforms – for years a solitary struggle – has finally helped lead to legislative and 

legal scrutiny of their monopolistic and algorithmic abuses, with some finally providing payment 

to publishers for premium content,” Murdoch said in News Corp’s 2020 annual report. “The fate of 

a free and unfettered press hangs in the balance of this debate, and I am cautiously optimistic that 

we will see even more material benefit from this effort in the years ahead.” 

Chief executive Robert Thomson said the changed terms of business with digital platforms is 

already having an “appreciable impact” on the company’s earnings. “It is fair to say that the 

ecosystem has absolutely begun to evolve,” Thomson wrote in the annual report. “For News Corp, 

which has been pursuing this issue for well over a decade, this favourable outcome would simply 

not have been possible without the leadership of Rupert and Lachlan Murdoch, and the support of 

a board which backed advocacy, even when News Corp often stood alone in pursuit of the principle 

of a premium for premium content.” 

Thomson said the coronavirus had irrevocably changed many things, including News Corp’s 

operations and accelerating pre-existing digital trends. “Without a doubt, digitisation has 

accelerated and all of our businesses have responded with customary ingenuity”, he said, adding 

that nearly all of News’ mastheads had record audiences during the 2020 financial year. 

See also: Fergus Hunter, Tim Biggs and Zoe Samios, “Why tech giants oppose news code”, Age, 26 

October 2020, p.21; and Zoe Samios, “Tech giants lobby for rules change”, Sydney Morning Herald, 

2 November 2020, p.28. 

Google has been inserting full-page ads in the Australian in various issues, such as on 23 October, 

18 November and 4-5 December (headed, for instance, “Helping over 1.3 million Aussie businesses 

connect with customers”). 

Analysis of financial results by the Sydney Morning Herald and the Age earlier in 2020 showed 

that Google and Facebook together scooped up almost $400 million more in Australian advertising 

revenue than five major domestic media outlets combined in the 2019 calendar year (Age, 23 

November 2020, p.30). 

110.2.2 News Corp and the new digital daily news services 

Through its community news divisions in different states, News Corp Australia has been 

progressively launching digital news sites in the regions.  

➢ Ballarat: The Herald Sun and Leader Community News launched a daily online news site, 

theballaratnews.com.au, on 24 August. Tess Ikonomou, formerly of the Townsville 

Bulletin, is the journalist (Herald Sun, 24 August 2020, p.14). 

➢ Albury-Wodonga: The Herald Sun and Leader Community News launched a daily online 

news site, thealburywodonganews.com.au, in September. Cassandra Glover, formerly of 

the Toowoomba Chronicle, is the journalist (Herald Sun, 21 September 2020, p.14). 

➢  Mildura: The Herald Sun and Leader Community News launched a daily online news 

site, themilduranews.com.au, for Mildura in September. Michael Difabrizio, who has spent 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 8 

 

five years as a newspaper journalist in Mildura, is the journalist for the digital new service 

(Herald Sun, 13 September 2020, p.18). 

➢ Bass Coast: The Herald Sun and Leader Community News launched a daily online news 

site, thebasscoastnews.com.au, for the region from Phillip Island to Inverloch in 

September. Brooke Grebert-Craig, who has visited the Bass Coast for years on holidays, is 

the journalist for the digital new service (Herald Sun, 13 September 2020, p.18). 

➢ Melbourne City: The Herald Sun and Leader Community News launched a daily online 

news site, themelbournecitynews.com.au, for Melbourne City in September. Grace 

McKinnon, previously a breaking-news reporter for the Herald Sun, is the journalist for 

the digital new service (Herald Sun, 13 September 2020, p.18). 

110.2.3 SMH redesigns home page 

The Sydney Morning Herald has unveiled a new look homepage, intended to help readers identify 

more easily the site’s top content. Key changes include more articles at the top of the page, some 

stories are now grouped according to context, and photography and illustrations are better 

showcased (Telum Media Alert, 30 November 2020). 

110.2.4 Weekly good-news newsletter introduced 

The Sydney Morning Herald, Age, WAtoday and Brisbane Times have introduced Greater Good, a 

weekly newsletter featuring positive news stories. The newsletter is emailed to readers each Friday 

at midday. Content is selected from “good news” stories published across the four metro titles—

two of which are both digital and print and the other two simply digital. The newsletter also 

features a variety of tailored content, including the Great Minds section, featuring Q&A with an 

expert on a topic supplied by readers. Riley Wilson, desk editor at the Sydney Morning Herald and 

Age, is editor/writer of the newsletter. National newsletter editor, Mex Cooper, oversees is 

production (Telum Media Alert, 4 December 2020). 

110.2.5 Biggest audience 

In the September 2020 emma report, the Sydney Morning Herald continued as the most-read 

newspaper with a cross-platform readership of 9,242,000. This was a slight decrease from the June 

report. Melbourne’s Age has the second largest audience: 5,387,000 and the Australian is third: 

4,5666,000 (Telum Media Alert, 30 November 2020). 

110.2.6 Network of daily news podcasts 

News Corp Australia has launched News Feed, a network of daily news podcasts for each state-

based masthead. The Daily Telegraph, Herald Sun, Courier-Mail and Advertiser now have 

individual News Feed podcasts which deliver local and national news headlines that have been 

published in their newspapers. News Feed is a co-production between News Corp’s podcasting arm, 

NewsCast, and NOVA Entertainment. The publisher’s state-0based newsrooms supply the copy 

for each update with NOVA newsreaders presenting each episode (Telum Media Alert, 4 December 

2020). 

 

 

3—Current Developments:    

          Community & Provincial 

 

 

110.3.1 Goulburn Post at 150: it’s older than it thinks 

Rod Kirkpatrick writes: The Goulburn Post has published its 150th anniversary feature while 

still confused about when it really began publishing. It is nine months older than its claims to be, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 9 

 

as this article will show. The first thing to note is that at different times over the years the Post 

has been known officially at times as the Goulburn Evening Penny Post, the Goulburn Evening 

Post and, of course, more recently as simply the Goulburn Post. 

The Post presented an article on 21 October that says it “this month celebrates 150 years of 

reporting in the city”. A week later in its 150-year feature (28 October) it said it made its first 

appearance on 6 October 1870. In the same article, it says the Goulburn Evening Post began life 

as John Lancashire Harris’s “cheap, lively, local tri-weekly” that ran for just a few months until 

August 1870 before financial trouble hit. The Post attributes this information to 

former Post journalist Ian Frazer who wrote about the Post in his 1993 university thesis. Frazer 

said Thomas Daniel and George Gray bought the plant and machinery of the first Post and started 

the Goulburn Evening Penny Post in October and made it “a popular family journal of a moral 

tone”.  

When the Post began it was called the Goulburn Evening Penny Post, and not the Goulburn 

Evening Post, as the above paragraph may suggest. This is clear from the extracts that other 

newspapers published from the Post in the first half of 1870—yes, some months before the Post 

says it began. My evidence shows that the Post began in January 1870—I am simply not sure on 

which date. Normally a paper would publish its first issue at the beginning of a quarter (e.g. 

beginning of January) because much advertising was sold on a quarterly rate.  

The Post began as a tri-weekly (published Tuesday, Thursday and Saturday evenings) and the 

earliest dated extract I have located is from the Goulburn Evening Penny Post of 27 January 1870. 

This extract appeared in the Kiama Independent of 3 February 1870, page 4. I believe the Post 

probably began on Tuesday, 4 January, or maybe a week later. 

By 1 February 1870, the reading room of the Sydney Mechanics’ School of Arts held copies of the 

Goulburn Evening Penny Post (N.B., not the Goulburn Evening Post). I would be surprised if the 

Post began after mid-January 1870. 

When the Post began, two other general newspapers were being published in Goulburn: the 

Goulburn Herald & Chronicle (estab. 1848 as the Goulburn Herald) and the Southern Argus (1864). 

In the first six months of 1870, the Goulburn Herald & Chronicle received £25 9s. 6d in government 

advertising and the Post received £25 4s. 6d (News, 

Shoalhaven & Southern Coast Districts Advertiser, 3 

September 1870, p.4). 

John Lancashire Harris was the founding proprietor of 

the Goulburn Evening Penny Post and John Joseph 

Henniker Heaton became the editor three weeks before 

the libel case that brought down the newspaper. Harris 

was giving Heaton a trial as editor. The paper published 

a report on 30 June 1870 that announced the “failure of 

the great firm of George Forsyth and Co. [of Wagga 

Wagga]”. The Post said the “liabilities are said to be very 

large”. George Forsyth, the mayor of Wagga Wagga, sued 

Heaton for publishing “a false, scandalous and malicious 

libel”. In court, proprietor Harris tried to “make it appear 

by his evidence against [Heaton] that he (Harris) was not 

to blame”. Forsyth & Co. did not accept this and, 

ultimately, neither did the Attorney-General. He 

declined to prosecute Heaton (Wagga Wagga Advertiser, 

13 August 1870, p.2). 

Harris and Heaton parted ways, but Heaton went on to 

have a proud career as a postal reformer, mainly in England (see the Australian Dictionary of 

Biography).  

The Post failed to appear on 20 August 1870 because of losses proprietor Harris said he had 

incurred in running a “former paper in Goulburn and directly from the unfortunate predicament” 

of the libel case (Goulburn Herald & Chronicle, 24 and 27 August 1870). The plant of the Post was 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 10 

 

offered for sale by tender (Goulburn Herald & Chronicle, 27 August 1870). It was bought for £350 

($700) by Messrs. Daniels and Gray, who had been employees of the Herald & Chronicle. They 

announced they would revive the Penny Post (Southern Argus, 10 September 1870, p. 3). 

Thomas Daniel and George Gray did this on 6 October 1870, the date which many Goulburn 

historians have declared as the commencement date for the Goulburn Evening Penny Post. The 

newspaper issued on that date, however, did not state on its front page that it was Vol. 1, No. 1. 

110.3.2 Ray Martin fronts ‘Save Our Voices’ 

Communities beyond Australia’s big metropolitan capitals are in danger of “losing their soul” 

unless drastic and swift action is taken, according to prominent Australian journalist Ray Martin 

(Newcastle Herald, 13 October 2020). The celebrated television journalist and five-times Gold Logie 

winner is the face of Save Our Voices 2020, a campaign by the regional media industry to highlight 

the value of local journalism and the urgent need for federal politicians to legislate to protect its 

future. The campaign is a collaboration between Australia’s largest regional media news 

organisations, WIN Network, Prime Media Group, Southern Cross Austereo and ACM, the 

publisher of this website. As part of the campaign, Martin interviews news gatherers, newsroom 

leaders and regional media bosses from around the country about the importance of journalism 

that covers regional Australia. 

Speaking in Wollongong where the campaign began filming, Martin said he was driven to join the 

initiative because he’d been “a journalist for 55 years and I love the business”. Martin said, “I 

lament the towns and regions that have lost newspapers, television and radio stations. As a 

storyteller, newspapers and television, honestly, give a town soul. “They allow not just politicians 

and mayors and businessmen and women to have an identity, but they give ordinary people an 

identity. A lady who turns 100, someone who has worked 40 years in a women ’s shelter or done 

volunteer work for 40 years. We recognise, thank them and acknowledge them. Those stories make 

people feel good about living in Gunnedah or Wagga or somewhere. I think newspapers and 

television news programs give places identity.” 

The Save Our Voices ads have been appearing in many editions of ACM newspapers such as the 

daily Newcastle Herald. Apart from the Ray Martin spiel, the ads tell readers what they “can do 

now to support the journalism you trust”.  

1. Contact your federal member and ask what they are doing to ensure the sustainability of 

trusted local journalism.  

2. Buy a print or digital subscription to your local newspaper. 

3. Advertise your business to our highly engaged local audiences. 

4. Buy something you saw advertised and tell them where you saw it. 

110.3.3 Burdekin: Newspaper launched 

The Burdekin Local News, Ayr, Queensland, was launched at the beginning of October. It says it 

is the region’s only locally owned and independent newspaper. It is distributed in Bowen and the 

Townsville CBD, as well as across the Burdekin. The editorial team is: Scott Morrison, publisher; 

Hayden Menso, journalist; and Marina Trajkovich, journalist. The team updates its news website 

daily (Telum Media Alert, 9 October 2020).  

110.3.4 Di Morrissey and her Manning newspaper 

Megan Lehmann wrote about novelist and newspaper publisher Di Morrissey in “Tales of the 

riverside queen”, Weekend Australian Magazine 24-25 October 2020, pp.10-14. This item is based 

on what Lehmann wrote about Morrissey’s newspaper connections and her newspaper. Morrissey, 

who was born in Wingham (about 12km inland from Taree, NSW) and now lives not far away at 

Mondrook, runs single-handedly a fiercely independent local newspaper called the Manning 

Community News. Morrissey began her working life as a copy girl on the Australian Women’s 

Weekly and completed a four-year cadetship there before heading to London to work on Fleet 

Street. She later spent eight years as a reporter on Channel 10’s Good Morning Australia.  

She describes herself as a news junkie and says the importance of newspapers was instilled in her 

early. Her return to journalism was fuelled by a frustration with local community politics and the 

https://www.saveourvoices.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 11 

 

region’s “generic zombie papers”. In 2012, power company TransGrid planned a $262 million 

project to build a string of transmission towers. “All across there, along the top of the hills,” she 

says, pointing north-east to the river. “And they were not needed: the population was going off the 

grid and the demand was actually going down.” A community-action group, formed over morning 

tea in her sunroom, lobbied Canberra and put a halt to the development. The ABC’s Australian 

Story covered the victory but from the Manning River Times and the Wingham Chronicle (both 

now part of the Australian Community Media group): silence. “Everyone then said, ‘This is terrible, 

we need an alternative local paper. Why don’t you do it?’” 

The Manning Community News, established in 2015, costs Morrissey money to produce: it’s more 

community service than commercial enterprise. The free monthly paper has a print run of 8000 

and is distributed to a readership of “about 30,000 or 40,000” by a team of loyal retirees after being 

trucked up from the Sydney printers to her front door. [Partner Boris] Janjic organises distribution. 

Her paper, one imagines, is a reassuring physical presence for the valley’s older demographic. 

“Country people are not too savvy online; they want to read their ‘proper’ newspaper,” she says. “I 

mean, it’s stressful, it’s taking time, it’s costing me money but people just panic at the idea I’m not 

going to be there. They now know there’s a voice and if something goes wrong, they say, ‘Oh, just 

call Di Morrissey’.” 

She has a small stable of volunteer columnists, including the owner of a Taree antique shop who 

writes about antiques and the landscaping manager at Bunnings who, unexpectedly, “writes my 

beauty column”. Otherwise, she writes the paper herself, sources the stories, makes the calls, 

knocks on doors. “READ MY NEWSPAPER!” her Facebook page shouts in all caps. “I’m it, yes,” 

she says. Locals occasionally bail her up in the supermarket, but more often they email tips or drop 

letters in her mailbox. “The whistleblowers come in the back door,” she winks. 

110.3.5 Newcastle edition of Daily Telegraph  

The Daily Telegraph launched on 23 November a Newcastle regional edition. It has an “experienced 

local team of journalists on the ground” in Newcastle. This is a reminder of how the Daily Telegraph 

competed with the Newcastle Herald in 2002 when Fairfax launched the daily Central Coast 

Herald to try to grab a significant share of the Central Coast market held by News Corp’s Express 

Advocate (a free bi-weekly, which responded by becoming a daily). The Daily Telegraph introduced 

a “Central Coast Extra” wraparound on the Central Coast. 

110.3.6 Parramatta: 2 new print titles 

A weekly print title, Parra News, was launched in western Sydney on 3 November. The print title 

appears on Tuesdays and there’s a weekly digital version, too. There’s also a daily update online. 

Troy Dodds is the managing editor and Nicola Barton is the senior journalist (Telum Media Alert, 

28 October 2020). The first issue was 40 pages American tabloid, issued by the Western Sydney 

Publishing Group notes Ken Sanz. 

The Parra News was launched two months after the launch of the monthly Parramatta Times 

which first appeared in September 2020. The Times is 32 pages full tabloid. Editor  is Michael 

Walls; Features editor: Di Bartok.www.parramattatimes.com.au. Monthly. 

Both the News and the Times have only pick-up points The News has places in both Cumberland 

City and Parramatta City, but not at Auburn. The News has guillotined pages and staples. 

110.3.7 North Sydney: Monthly newspaper launched 

Decisive Publishing will launch on 10 December a new title, the North Sydney Sun, a monthly 

newspaper to serve the local government area of North Sydney (such suburbs as Crows Nest, 

Waverton, Milsons Point and Kirribilli). Grahame Lynch is the editor (Telum Media Alert, 30 

November 2020). 

http://bartok.www.parramattatimes.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 12 

 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

110.4.1 Handwritten journal origin of Murray Pioneer 

This item relates to the cover image in this issue. It is taken from Cowans, Vol. XII, No. 48, October 

1927, p.44 (extracted from News, Adelaide, 8 August 1927):  

Mr A.P. Corrie, of Wynnum, Queensland writes: “A character sketch by Rev J.G. Jenkin, of Pirie 

Street Methodist Church, Adelaide, which appeared in the News recently, stated that Mr A.P. 

Corrie started the Murray Pioneer in Renmark. I left the Illawarra Mercury (New South Wales) 

and started the Renmark Pioneer early in 1892. It was for 10 months a manuscript weekly. 

Chromograph (gelatine and copying ink printed the reading matter, also admirable ‘skit’ cartoons 

by Mr Jenkin, whose first caricature in print appeared not in the first but in the second or third 

issue of the paper). It ridiculed a long-promised loan which never came to light. Those topical ‘skits’ 

were a great ‘draw’. Advertisements in the paper were reproduced each week by a cyclostyle which 

used waxed paper and printer’s ink.  

“When the fonts of type and archaic Albion press from Cowan’s, Adelaide, arrived in Renmark early 

in 1893 Mr S. Browne saw me making ‘pye’. He came to the rescue and taught me ‘comping’.” 

Mr Corrie left Renmark in those dismal days when Chaffey Bros. went into liquidation. Mr Browne 

continued with the Renmark Pioneer until 1906 when it was sold to Mr H.S. Taylor (present editor 

and part-proprietor), who to increase its scope, changed the name of the paper to the Murray 

Pioneer. 

See also the South Australia chapter in Rod Kirkpatrick, A Short History of the Australian Country 

Press (2013). 

110.4.2 Advertiser staff almost doubles in 18 years 

Advertiser, Adelaide, 27 February 1947, p.6: Advertiser Newspapers Annual Meeting: In 1929, the 

company’s total staff comprised 290, including 243 adult males; today it provides employment for 

555, including 437 adult males, and the average earning of the adult males was £9 8s. 10d a week, 

the chairman and managing director of Advertiser Newspapers Limited, Sir Lloyd Dumas, said at 

the annual meeting of shareholders yesterday. Allowing three dependants for each adult male, the 

company provided a direct livelihood for more than 1,800 people, who, through their spending, 

helped to maintain, in turn, scores of tradespeople and their dependants and employees. 

Moving the adoption of the report and balance sheet. Sir Lloyd Dumas said: “You have before you 

the accounts for the first complete postwar year; but it would be rash to assume from the 

satisfactory results achieved in that period, that we have emerged from all the troublous 

consequences of war and can again plan confidently ahead. The aftermath of a great war must 

remain with the world for several years. Our expectation is that the year upon which we are now 

entering will be much more difficult than that from which we have emerged. Our costs, in directions 

which are outside our control, have mounted and are mounting steeply. We are now paying more 

than £41 a ton for Canadian newsprint which cost us £17 5s. before the war and approximately 

£33 at this time last year. As our consumption is in the neighbourhood of seven thousand tons a 

year, this is a very heavy increase to carry. The added load has not all been placed upon us since 

the end of 1946.  

“There were two separate increases last year; and part of the higher cost under our averaging 

system, was absorbed in the figures before you. Our newsprint costs this year, however, will be 

substantially higher than in 1946. Industrial and other costs are rising also. To offset these costs, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 13 

 

our revenue from news sales and from advertising continues to grow, and, if industrial conditions 

were stable and goods were flowing freely into the normal trade channels, the directors are 

confident that the volume of advertising would, at some stage this year, bring our profits into 

equilibrium again. Our business, like all other businesses, depends upon the production of goods 

for consumption. If goods, which constitute wealth, are produced, we shall have general prosperity, 

if production is arrested, the streams of trade will dry up, and newspapers, like the manufacturing 

industries’ themselves, will suffer.  

Relations with staff  

“In such an event, shareholders and employees alike will be the losers. Our company seeks to be 

regarded by its employees as a good employer, and we think it holds the respect of those who work 

for it. In addition to a subsidised insurance plan, towards which the company pays £4,000 a year, 

the company has at all times been ready to assist employees with monetary loans to help in times 

of temporary difficulty, or to assist in the purchase of a home. Where these loans are sought to 

meet abnormal liabilities arising from sickness in the family, no interest is charged. A welfare 

committee also exists, on which the employees are represented, and cases of particular hardship 

are met by grants from the company on the recommendation of the committee.  

“During the war, besides maintaining insurance payments, the company paid out more than 

£29,000 to make up to employees the difference between their military pay and what they would 

have received had they remained at work. There has been no report of a Government body doing 

this, though the practice has been common with large companies. Representatives of all sections 

have continuous and ready access to the management on all questions affecting the conditions of 

their employment. Shareholders, we think, will approve of the policy of the directors in their regard 

for the employees. But it seems that an occasion like this justifies some reference to the rights and 

claims of the shareholders also.” 

110.4.3 An important crossroads, 1953 

Mercury, Hobart, 28 August 1953, p.2:  

SYDNEY Thurs.: There were sensational moves in the newspaper industry m Sydney today. This 

morning, the Daily Telegraph announced that Consolidated Press Ltd, publishers of the Daily 

Telegraph, Sunday Telegraph, Australian Women’s Weekly and A.M., had made an offer to 

shareholders of Associated Newspapers Ltd., publishers of the Sydney Sun, Sunday Sun, Woman, 

Pix and other periodicals, to buy their ordinary shares for £1 ($2) per share. There are 1,071,326 

ordinary shares. Yesterday afternoon, Associated Newspapers’ ordinary shares were quoted on the 

stock exchange at 16/3d ($1.62). Today, they closed at 19/9d ($1.98) with no sellers. Sellers sought 

21/- ($2.10), but no business was transacted. This afternoon, Sir John Butters, chairman of 

Associated Newspapers, announced that John Fairfax and Sons Pty. Ltd., proprietors of the Sydney 

Morning Herald and Sunday Herald, had agreed to purchase the whole of the unissued ordinary 

shares in Associated Newspapers at par. There are 678,674 unissued ordinary shares in Associated 

Newspapers. 

Mr Warwick Fairfax, governing director of John Fairfax and Sons Pty. Ltd., also issued a statement 

in which he confirmed the announcement by Sir John Butters. He said that his company was 

prepared to offer £1 per share unconditionally to any shareholder who wished to dispose of his 

holding in Associated Newspapers. The Consolidated Press offer to shareholders stipulated they 

required 90 per cent (or such smaller percentage as they may determine) before any offer was valid. 

Both Sir John and Mr. Fairfax advised shareholders not to dispose of their holding in Associated 

Newspapers. 

The following statement was made today by the chairman of Associated Newspapers Ltd. (Sir John 

Butters) : “Negotiations have been proceeding for some time with John Fairfax and Sons Pty Ltd., 

proprietors of the Sydney Morning Herald, with a view to the integration of the whole of their 

individual facilities, and I am glad to announce to shareholders that these negotiations have been 

completed and, subject to capital issues consent, John Fairfax and Sons Pty. Ltd. have agreed to 

purchase the whole of the unissued ordinary shares in Associated Newspapers Ltd. at par.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 14 

 

The following statement was made today by the governing director of John Fairfax and Sons Pty. 

Ltd. (Mr. Warwick Fairfax): “Negotiations were already in progress between ourselves and 

Associated Newspapers. Now that these are satisfactorily concluded, we believe that co-operation, 

and the pooling of resources of the two companies, will result in very great benefit to Associated 

Newspapers as an organisation, and in better services to the public from both companies.” 

110.4.4 Queensland papers slower to change 

Rod Kirkpatrick, Sworn to No Master, pp.268-269: “Queensland provincial newspapers were 

probably slower in general to change [to putting the major news on Page 1] than their New South 

Wales and Victorian counterparts. The Queensland papers profited through distance and 

distinctive or differing environments, in the judgement of Eric Lingard, editor of the Newcastle 

Morning Herald, 1950-1970, and son of W.E. Lingard, who managed the Wide Bay News, 

Maryborough, from 1913 until its closure six years later. Eric Lingard says that, to his mind, 

modernity or efficiency, so-called, in country newspaper presentation was more evident in the 

southern States, even in the 1930s. The ‘southern’ newspapers, closer together geographically, 

probably influenced one another in presentation standards, Lingard continues. [E.K. Lingard, 

letter to Rod Kirkpatrick, 26 October 1979.] 

110.4.5 Nurse Egan, quarantine and the Spanish ’flu, 1918 

Sun, Sydney, 6 December 1918, p.4: GUNNEDAH—A meeting of about 30 of the leading Catholics 

was held last night to discuss Nurse Egan’s death at quarantine. Nurse Egan was a daughter of 

Mr. William Egan, landholder at Emerald Hill, who has now retired to private life in Sydney, and 

was widely known and respected in this district. The following resolution was carried: “This 

meeting deeply deplores the tragic action of the Commonwealth authorities in refusing to allow a 

Catholic priest to attend and administer in the quarantine area the last rites of the church to Nurse 

Annie Egan, a member of this parish, and bitterly resents the fact that the repeated dying request 

of one who freely offered her young life for her people was persistently refused. A copy of the 

resolution was forwarded to Archbishop Kelly and to Mr. Webster, with the request that the latter 

would cause an inquiry to be made to ascertain and make known to the public who was responsible 

for this action. 

Under a headline, “Spanish ’Flu”, the Armidale Express published the following on 10 

December 1918, p.2: Nurse Egan was buried in the quarantine cemetery, on Thursday with full 

military honours. The service was conducted by Nurse Williams, at the special request of the 

relatives of deceased. A firing party was provided by the troops in quarantine. 

Special Constables: In the event of pneumonic influenza breaking through quarantine the Chief 

Secretary has approved of the appointment of a number of special constables for quarantine duty 

in the city and suburbs. These men will be utilised to prevent communication between the general 

public and persons isolated on quarantine premises. 

Deaths in Fiji: The deaths from influenza in Suva number 255, all but five being natives. 

The Scourge in India: A message from Bombay states that ravages of influenza in India are 

terrible. Eight hundred people are dying daily at Delhi. There have been 15,000 deaths at Bombay 

and 250,000 in the Punjab. If the death rate is proportionately heavy throughout India, it means, 

a death roll of 3,000,000. [With thanks to Australian Story, ABC-TV, 1 June 2020, for triggering this research.] 

110.4.6 Monaro Post, a history 

Independent newspapers are scattered throughout the country press landscape in Australia. Here 

is the history of one such paper, as presented on its website (downloaded 31 May 2020):  

The Monaro Post newspaper came into being on 17 August 2006, with the formation of the Monaro 

Media Group Pty Ltd. It was established by four local people, all with extensive experience in the 

newspaper industry. The first edition was published on 13 September 2006. This weekly, local, 

independent newspaper quickly grew from an original 24-page publication to today’s version, 

which averages 56 to 64 pages and a print run of 2700 copies each week. The Monaro Post is audited 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 15 

 

by the CAB Sydney twice a year. The Monaro Post has three offices located throughout the Snowy 

Monaro Region. These can be found at Cooma, Bombala and Jindabyne.  

The newspaper is owned by five local people, three of whom are directors of the company and work 

in the newspaper. In September 2016, the Monaro Post celebrated its 10th birthday. Throughout 

our 10-year run, we have clocked up several milestones and achievements. The business was 

named the Best Small Business of the Year in the Small Business Awards of 2008. It was a state 

finalist in those awards in 2007 and 2009. A regular competitor in the NSW Country Press Awards, 

the Monaro Post has won awards for its technical excellence, its presentation, news content and 

special features. Its sister publication, the Snowpost, has also won NSW Country Press Award 

accolades.  

The Monaro Post also won the award for Excellence in Small Business 11-19 employees at the 

Snowy Monaro Business awards held in May 2018. Editor, Gail Eastaway, is also an award-

winning journalist, picking up an E C Sommerlad Award for journalism in 1983 and for news 

photography in 1984. Since its beginnings, the business has employed local staff, giving a number 

of young people their first taste of employment after school. These young people include Alistair 

Wharton, Nick Chapman, Mark Salvestro, Sarah Kleven and Jack Needham who completed 

traineeships before moving on to tertiary studies. In production Ben Smith, Libby Goggin, Jess 

Plumridge and Kylie Hinton have been given apprenticeships in prepress graphic arts. 

Our current employees consist of editor Gail Eastaway; journalists Elle Thompson, Sam Tonks, 

Richard Wilkins and Trista Parker; sales team Tracy Frazer and Naomi Bruce; creative production 

team James Hanna, Jen Stockl and Breanna Arnold; accounts department manager Louise Platts; 

and weekly columnist Lisa Ashurst. 

110.4.7 Link to Australian Women’s Weekly covers 

Tim Sherratt, historian, hacker and Trove expert, writes: “With the recent update to Trove, the 

Australian Women’s Weekly cover browser was decommissioned. As a low-tech alternative, I’ve 

downloaded all the covers (there are 2,566 from 1933 to 1982) and compiled them into PDFs for 

easy browsing. Each cover is linked to the issue in Trove.” The details are at: 

https://updates.timsherratt.org/2020/07/27/with-the-recent.html 

110.4.8 Printer’s devils in Brisbane 

Brisbane Courier, 25 October 1911, p.4: Two huge stone figures with sardonic grins on their hard 

faces were swung into position on the top of the third story of the additions to the Government 

Printing Office yesterday. From their giddy height they look down on to the traffic below. On the 

shields which they clasp in their hands is inscribed: “G.P.”—Government Printer. These symbolise 

that mythical individual supposed to form part of a printing establishment—the printer’s devil. 

The Government Printer is to have a double supply—hence two figures have been carved out and 

placed in position. Yesterday they were the subject of much curiosity, and speculation. The only 

thing wanting to complete the symbol is a plentiful supply of printers’ ink to the faces, and a couple 

of aprons of the colour of coal!  

[This article was one of those highlighted at a lunchtime talk for the Royal Historical Society of 

Queensland, “Stone & Ink’ in Designs, Devils, Details: the Queensland Government Printing 

Office”, on 14 October 2020. The speakers were the John Oxley Library Fellows for 2019, historian 

Matthew Wengert and writer Louise Martin-Chew.] 

https://www.youtube.com/watch?v=CfSkDF8_CcE 

110.4.9 Saving history at Box Hill, Vic. 

The Box Hill Reporter was the first and, for many years, only local newspaper in the district. 

Founded by Samuel Clumpston and managed by Thomas Clubb Bright and his brother George, its 

first edition appeared on 26 June 1889. It covered a broad suburban area, including Hawthorn, 

Camberwell, Doncaster, Blackburn, Burwood, Nunawading, Mitcham and Vermont. Issues of the 

paper from its beginning to 1918 have been digitised by the National Library and can be viewed at 

Trover’s digitised newspapers. The paper changed its name from the Reporter from April 1925 to 

https://protect-au.mimecast.com/s/KQZOCgZ05Jfn1E9QfNh4lH?domain=updates.timsherratt.org
https://www.youtube.com/watch?v=CfSkDF8_CcE


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 16 

 

the Box Hill Reporter. Trove has digitised the paper to 1930 (Burwood Bulletin, September-

November 2019, p.13). 

110.4.10 30 years (1): ‘A pre-emptive rationalisation’ in the afternoon 

Sydney Morning Herald, October 4, 1990 (republished 5 October 2020, to mark the 30th anniversary 

of two 24-hour papers): One of the more engaging stories told about the Daily Mirror involves Mr 

Steve Dunleavy and how he slashed his father’s car tyres in the Blue Mountains. Mr Dunleavy sen, 

also Steve, was a photographer on the rival evening newspaper, the Sun, and had taken potential 

front-page pictures in the 1950s of hikers who had been lost. Young Steve, a reporter on the Mirror, 

did not think twice. The Mirror had to be first with the story and the pictures. He slashed his old 

man’s tyres. 

The story makes two points about the Mirror: It had a certain raffish character, probably in 

keeping with the city that read it. And it is hard to think of the Mirror without thinking of The 

Sun. The two papers fought a series of fascinating battles for circulation until the Sun closed in 

1988. Then the Mirror urged advertisers: “The Sun has set... now watch the Mirror sales really 

rise” 

Well, the sales rose for a while with old Sun readers, then slumped in keeping with the sales for 

the few remaining evening newspapers in the world. A city that was supporting two evening 

newspapers just a few years ago will have, from Monday, about half an evening paper. It might be 

unfair to describe the Mirror as dead. Mr Mark Day, a former editor, said yesterday: “It’s a pre-

emptive rationalisation rather than a death.” 

110.4.11 30 years (2): Herald Sun and secret takeoff 

Melbourne’s Herald Sun was 30 years old on 8 October 2020. Herald editor Bruce Baskett was 

given the task in August 1990 of preparing to launch the paper that resulted from the merger of 

the Herald (estab. 1840) and the Sun News-Pictorial (1922). He was not allowed to tell anyone 

about it—not even his wife. “I was locked down in an apartment at the top end of Exhibition Street 

next to the old Rockman’s Regency Hotel, now the Marriott, with a crude computer, a lot of blank 

paper and eventually a few other hands to help,” he said. “Amazingly the secret plan held right up 

to the announcement in the reporters’ room on the Wednesday before takeoff.” Baskett said the 

new title sold 860,000 copies on the first Monday—“on Saturday Collingwood won the flag and on 

Sunday Kerry Packer died for a few minutes after a polo game”. It was a record for daily newspaper 

sales in Australia, Baskett said (Herald Sun, 7 October 2020, p.21). 

At the beginning the masthead was hyphenated (Herald-Sun) but the hyphen was dropped on 3 

May 1993 (Herald Sun). 

The Herald Sun published a 12-page souvenir on 8 October 2020 to kick off 30 days of “special 

coverage, celebrating all that makes Melbourne and Victoria so great”. A Mark Knight cartoon 

covered the front and back pages of the souvenir publication. 

110.4.12 Of devils and saints in the tropical press 

Empire, Sydney, 2 May 1868, p.5: The Peak Downs Telegram contains the following apology for 

making its appearance on the 7th April in half a sheet: “There are to our knowledge but three 

printers in the district. One of these is prostrate with fever, another is almost blind with sandy 

blight, and the third is at his post—editor, compositor, pressman, and we know not what beside. 

We have telegraphed for aid, and in the meantime must do the best we can and crave the 

indulgence of our supporters. Conducting a newspaper in the remote bush in a tropical climate is 

not child’s play, especially when the “devil” gets sick and fails to become a “saint”.  

110.4.13 The MCG and 1956 

Nick Richardson writes (in his book, 1956, pp.169-170): [On 15 September 1956] the MCG faced 

its own trial when the VFL Grand Final between Melbourne and Collingwood was held on what 

was about to become the home of the Olympics. With the ground awaiting final touches, it was 

about to be tested by what would turn out to be a record crowd… Bruce Howard was there to 

photograph the Grand Final for the Herald, and it became one of the greatest spectacles he ever 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 17 

 

saw. The ground heaved with people, pushing to the edges of the boundary line, between the fence 

and the field of play. Fans scrambled to the top of the stairwells of the new Northern stand. Health 

department officials became so alarmed that they ordered the gates of the ground to be closed an 

hour before the match started. But those locked out became agitated; they knocked their way 

through the gates and found spots to sit or stand. Some perched in tree branches that overlooked 

the oval, and others used ladders to climb into the ground. 

Ambulance officers treated 157 people during the game. A further six fans were taken to hospital—

one had had a heart attack, another had collapsed, and four others had broken limbs. One estimate 

put the number locked out at 25,000. The total attendance was 115,802. It was a massive 

unpredictable crowd. And it forced the Olympic officials to wonder how they were going to cope in 

November. 

The early diagnosis of the problem was that the old MCG stands were not the main issue—it was 

the new stand, where spectators had forced their way in to find a vantage point. Others recalled 

that the Olympic officials had promised everyone—locally and overseas—that the reconfigured 

ground could hold 120,000 people. On the evidence of the Grand Final, that was bunkum. [Officials 

became worried about what chaos could arise at the Games opening.] 

A meeting was called in the last week of September to discuss possible solutions. Booking seats for 

VFL Grand Finals would be considered, as would limiting the MCG’s capacity and investigating 

whether the building regulations needed to be changed to accommodate such large attendances. 

The meeting involved police, the Health Commission and representatives of the MCG Trustees. No 

Olympic officials took part. 

 110.4.14 Telegrams via underground pneumatic tube 

A multi-million-dollar tunnel allowing easy access to Victoria’s Parliament House was being 

planned in 2001. Erica Cervini wrote an article (“Tunnel visions, buried treasure”, Sunday Age, 

11 February 2001) in which she told of subterranean activities long forgotten. The article began: 

“On Friday nights in the early part of the 20th century, shoppers would disappear into a 

subterranean walkway under Smith Street in Collingwood where a small orchestra would 

entertain them. The musical gesture was part of the classy service at the multi-storey Foy and 

Gibson department store, Melbourne’s premier emporium of the day.”  

Later in the article, Cervini reported: “Meanwhile, telegrams used to be sent along an underground 

pneumatic tube from the GPO in three directions—to the Age, the Argus and the Herald 

newspapers—as late as the 1950s. ‘The newspapers all had stringers in every country town in 

Victoria. The stringer would send a telegram to the Age about something happening in Colac and 

that would go to the GPO and it would be placed in a pneumatic tube,’ says Dr Bernard Barrett, a 

former state historian.” 

110.4.15 Apathy about millions of images from Australian history 

Former chairman of Cricket Australia Wally Edwards cradles a coffee-table book of Australian 

women’s history and marvels at the story of a lost photographic collection, his two aunts, an 

Arkansas conman serving time in an American prison and an air-conditioned LA warehouse which 

holds millions of unique images from Australian history (Australian, 23 November 2020, p.3). 

Edwards, a director on the Bradman Foundation, helped finance the purchase of about 40,000 of 

the photographs by the Bradman Museum two years ago. Cricket was the first and only sport to 

show any interest in repatriating the incredible images despite an ongoing and essentially futile 

effort by an American gallery owner to get Australia to engage with its own history. 

The story began in 2012 when a larger-than-life Arkansas memorabilia agent convinced the 

Fairfax organisation that he would digitalise their collection, pay them money for it and in return 

keep the prints which would be scanned and then catalogued in the US and India. Within months 

of the pictures being shipped to the States the FBI had raided his warehouse in Little Rock and 

charged the man, John Rogers, with fraud. The photographs became the subject of protracted legal 

battles and eventually ended up the property of a local bank which was threatening to use many 

of them for land fill. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 18 

 

Enter Daniel Miller, owner of a high-end LA photographic gallery and a man who sees value where 

others see cost. He purchased the photographs and made numerous trips to Australia, at first 

believing a museum or library or government institution would show some interest in the whole 

collection, but was stunned to find no takers. Having tried the National Library and Archives and 

state institutions he even turned to business people, sporting organisations and small towns to see 

if anybody would bite. “It was an entire country I had here,” Miller said. “I’m not Australian, I had 

no particular interest in your country, I had never visited, I had no interest in cricket, but to me it 

was insane that this collection had even left Australia. I was just trying to repatriate it. I don’t 

understand how Fairfax let it go or why they didn’t want to get it back, but it’s remarkable they 

lost control of it. I reached out to government ministers, to the National Library, all kinds of people 

in Canberra asking for help and everyone said ‘no’. My biggest disappointment is there is not a 

single Australian who stood up. They were idiots, stone cold idiots for letting this go.” 

Rogers, who did the deal with Fairfax, was sentenced to 12 years in federal prison for his role in a 

$25m investment scam. At one point a hasty divorce saw the collection notionally owned by his 

wife, Angelica. Fairfax has always maintained it was happy with the deal. Miller says the collection 

includes the building of the Sydney Harbour Bridge, horse racing, rugby union, rugby league, 

tennis, swimming and the like. He believes there are 96,000 photographs of horses and 16,000 

portraits of jockeys alone. 

The American built a temperature-controlled warehouse and employed a team of people to work 

on the archive while in Bowral the Bradman Museum has had three volunteers working for 18 

months doing the same and is only halfway though what is only 1 per cent of the wider collection. 

Foundation executive director Rina Hore says the collection is extraordinary, particularly the rare 

early women’s cricket photographs. A player herself, she has found pictures of her as a teenager in 

the NSW side. Edwards has also subsidised the publication of Clearing the Boundaries by Fiona 

Bullen, which is a coffee-table history of women’s cricket in this country that relies heavily on the 

material.  

See also: ANHG 73.4.1 (July 2013) and 83.1.1 (July 2015). 

110.4.16 No newspaper for 14 days 

Sydney Morning Herald, 23 August 1860, p.5: KIANDRA—No mail from Sydney; storms are bad 

things here but it is bad enough to receive no newspaper from Sydney for fourteen days. I do trust 

we will have an extra mail soon. 

110.4.17 Press Challenge Cup for rowing revived in 1929 

In 1929 in Melbourne the Press Challenge Cup for rowing was revived after 33 years. The old cup 

was presented in 1893 by the Evening Standard for competition among crews from the daily papers 

and the Government Printing Office. The Argus won the first race and the Government Printing 

Office the next two. The printing office held the trophy in safekeeping when the decision was made 

to revive the competition. And the Government Printing Office retained the trophy on 16 March 

1929 when the race was rowed over the last half-mile of the Henley course. Also rowing were the 

Herald, Sun News-Pictorial, Truth and Argus. The managing director of the Herald and Weekly 

Timed Ltd, Keith Murdoch, presented the trophy to the winning crew (Australasian, 2 March 1929, 

p.31; and Argus, 18 March 1929, p.5). 

The Press Challenge Cup was revived again in the 1960s but has not been rowed since, says Peter 

Gill. 

110.4.18 ANHG editor honoured 

The editor of this newsletter, Rod Kirkpatrick, was made a Fellow of the Royal Historical Society 

of Queensland at its annual general meeting on 25 November. The award was made for his 

“significant scholarly achievements in Australian newspaper history and the community”. Rod has 

been a member of the RHSQ since 1979. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 19 

 

    

 

5—Recently Published 

 

110.5.1 Books 

Brotherton, Rob, Bad News: Why We Fall for Fake News, Bloomsbury, $29.99. [Reviewed, Age, 

10 October 2020, p.12.] 

Dewhirst, Catherine, and Scully, Richard (eds.), The Transnational Voices of Australia’s Migrant 

and Minority Press, Palgrave Macmillan. Hardcover ISBN: 978-3-030-43638-4. Also, ebook. 

This edited collection invites the reader to enter the diverse worlds of Australia’s migrant 

and minority communities through the latest research on the contemporary printed press, 

spanning the mid-nineteenth century to now. With a focus on the rare, radical and foreign-

language print culture of multiple and frequently concurrent minority groups’ newspaper 

ventures, this volume has two overarching aims: firstly to demonstrate how the local 

experiences and narratives of such communities are always forged and negotiated within 

a context of globalising forces – the global within the local; and secondly to enrich an 

understanding of the complexity of Australian “voices” through this medium not only as a 

means for appreciating how the cultural heritage of such communities were sustained, but 

also for exploring their contributions to the wider society. 

Tame, Adam, The Awful Truth: My Adventures with Australia’s Most Notorious Tabloid, Simon 

& Schuster, $32.99. [Reviewed, Age, 10 October 2020, p.12.] 

Tidey, John, Ryan’s Luck: A life of Peter Ryan MM, Arcadia, Melbourne, 2020. Peter Ryan was 

Director of Melbourne University Press for 26 years. He was the author of nine books. 

110.5.2 Articles 

Bagshaw, Eryk, “End of an era: charting the rise of China”, Sydney Morning Herald, 10 

September 2020, p.10. After 47 years the Chinese Communist Party has withdrawn its 

welcome to Australian journalists. 

Bolt, Andrew, “Dummy spit is utter Krudd”, Herald Sun, 19 November 2020, p.51. See also Rudd, 

Samios, Seccombe and Switzer in this section (110.5.2). 

Bright, Jim, “Don’t let journalism go the way of the cassette”, Sydney Morning Herald, 5-6 

September 2020. It’s time we support media jobs in Australia and make social media pay 

their due. The author is professor of career education at ACU and owns Bright and 

Associates, a career management consultancy. 

Evans, Steve, “Tech giants face off against papers”, Canberra Times, 5 September 2020, p.25. 

This is a fight that shouldn’t be about choosing between social and local media. It’s about 

ensuring the survival of both. 

Knott, Matthew, “’I was howling in pain’: how falling five storeys from a New York rooftop 

changed my life”, Good Weekend, 23 October 2020. Knott is US correspondent for the 

Sydney Morning Herald and the Age. 

McDonald, Barbara, “No easy answers on protecting privacy”, Sydney Morning Herald, 6 

November 2020, p.33. The author is a professor of law at the University of Sydney. 

Morgan, Shana, “Our local news is crucial: Haines”, Newcastle Herald, 29 October 2020, p.13. 

(Haines is independent MP Helen Haines.) 

Oriel, Jennifer, “Tech giants still making headlines with others’ news”, Australian, 12 October 

2020, p.10. Australia leads the charge to make online leviathans honest and keep them so. 

Penberthy, David, “Kev and me: the PM, the editor and beers with the Tele boys”, Weekend 

Australian, 28-29 November 2020, pp. 1, 6. Penberthy was editor of the Daily Telegraph, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 110, December 2020— 20 

 

Sydney, when Rudd became Opposition Leader and was seeking the prime ministership in 

2007. See also Bolt, Rudd, Samios, Seccombe, Shields and Switzer in this section (110.5.2). 

Perkins, Cathy, “Poet, writer, daughter”, InsideStory.org.au, 7 December 2020.An article on April 

Hersey, the journalist daughter of the author’s biography subject Zora Cross. 

Rowland, Michelle, “We’re dealing away our media diversity”, Newcastle Herald, 20 October 

2020, p.14. 

Rudd, Kevin, “Murdoch’s sway on politics wants royal commission”, Sydney Morning Herald, 19 

October 2020, p.24. A former Labor Prime Minister argues that case for a royal commission 

into News Corp Australia. See also Bolt, Samios, Seccombe, Shields and Switzer in this 

section (110.5.2). 

Samios, Zoe, “Murdoch media: myths and truths”, Sydney Morning Herald, 19 October 2020, p.25. 

Former prime minister Kevin Rudd (see article above) is convinced News Corp has too 

much influence. How much of the media does News Corp own in Australia? How much 

sway does it really have? 

Seccombe, Mike, “How do you cure a cancer like Rupert Murdoch?”, Saturday Paper, 14-20 

November 2020, pp.7-8. See also Bolt, Rudd, Samios, Shields and Switzer in this section 

(110.5.2). 

Shields, Bevan, “Rudd courted Murdoch when it was convenient: ex-News chief”, Age, 23 

November 2020, p.31. See also Bolt, Rudd, Samios, Seccombe and Switzer in this section 

(110.5.2). 

Silva, Melanie, “Fair news code is vital for regional Australia”, Newcastle Herald, 29 October 

2020, p.13. The author is the managing director of Google Australia. 

Smith, Aaron, “Out of my depth”, Weekend Australian Magazine, 5-6 December 2020, pp.24-26. 

The author recalls his first real job—as Australia’s most northerly newspaper editor. An 

edited extract from The Rock by Aaron Smith (Transit Lounge, 2020). 

Switzer, Tom, “We need to talk about Kevin, Malcolm and this Murdoch obsession”, Sydney 

Morning Herald, 14-15 November 2020, pp.28-29. A discussion of the relevance of the 

Kevin Rudd call for a royal commission into News Corp Australia and its “dominance” of 

the Australian media. See also Rudd, Samios and Seccombe in this section (110.5.2). 

Willis, Ian, “Local Newspapers and a Regional Setting in New South Wales, Media History, DOI: 

10.1080/13688804.2020.1833710. The three NSW market towns of Campbelltown, Camden 

and Picton made up the Macarthur region where several local town-based newspapers 

emerged in the 1880s. Local newspapers used local history to enable their readers to reflect 

on their past by storytelling and creating an understanding of their cultural heritage. The 

local press lionised the historical legacy of John Macarthur and contributed to the 

construction of a regional identity bearing his name through the creation of regional 

newspaper mastheads. The key actors in this narrative were newspaper owner-editors, 

their mastheads and the historical figure of Macarthur. This article uses a qualitative 

approach to chart the growth and changes of newspaper mastheads, their owner-editors 

and Macarthur mythmaking and regionalism. 

Wright, Tony, “The merry prankster who tarried too long in China”, Age, 19 September 2020, 

p.25. The flight from China of Australian journalists Bill Birtles and Mike Smith, prompts 

“thoughts of a magnificent ratbag from another age”, Francis James. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 

provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

https://doi.org/10.1080/13688804.2020.1833710

