
 

 

 

Four country newspaper offices in Western Australia, 10 to 12 years ago. Barry Blair, of Uralla, 

NSW, took the photo at top right and your editor the other three. Clockwise from top left: Avon 

Valley Advocate, Northam, 2003; Northern Guardian, Carnarvon, 2005; Manjimup-Bridgetown 

Times, Manjimup, 2003; and Kimberley Echo, Kununurra, 2005. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 85                       December 2015 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740. 
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 25 February 2016. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

85.1.1 Herald Sun at 25 

Melbourne’s Herald Sun published a special issue on 8 October to commemorate the 25th 

anniversary of the merging of the Herald estab. 1840) and the morning Sun News-Pictorial (1922). 

The issue featured a four page wrap-around including a front and back page cartoon summarising 

the events of the past 25 years, and a 24 page glossy colour magazine with a summary of events, 

including a very brief history of the Herald Sun. A book was published Herald Sun 25 Years of 

Pictures, 208 pages, hardback, $39.95 and $10 postage. 

85.1.2 The Packers in the news 

News about the Packers is still of interest to newspaper historians, even though it is three decades 

since the family owned newspapers. There were two items of interest within a few days in the 

Australian. The Weekend Australian reported (17-18 October, p.1) that James Packer and his 

sister, Gretel, have carved up their fortune in a formal multi-billion-dollar settlement that severs 

the siblings’ financial ties. The Australian (19 October, p.3) reported: James Packer is poised to 

move his private Consolidated Press Holdings from its legendary Park Street headquarters in 

Sydney in what will be the end of an era for the Packer family. Packer will move CPH to the ANZ 

Centre in Pitt Street next year. In August 2009 CPH entered into a sale and leaseback agreement 

on the Park Street building for $50 million, ending the Packer’s “40 years of direct ownership”.  

85.1.3 Press Council and metadata 

Australian Press Council chairman David Weisbrot has warned investigative journalists will need 

to think and behave like drug dealers to do their jobs following the introduction of metadata laws 

(Australian, 21 October 2015). Professor Weisbrot accused the Prime Minister, Malcolm Turnbull, 

of a backflip on his position on metadata retention laws from three years ago when he described 

them as a “sweeping and intrusive new power” with a “chilling effect on free speech’’. “He was quite 

critical,’’ Professor Weisbrot said. “He said these things are not going to improve our lives or 

improve our safety and they have practical consequences, in the case of metadata retention — it’s 

going to be quite expensive and will be passed on to consumers. So we’re paying for the government 

to snoop in our private affairs.” 

In his Alfred Deakin Memorial Lecture in October 2012, Malcolm Turnbull mounted a strong 

argument against attorney-general Nicola Roxon’s plan to expand data interception, mandatory 

data retention and government access to private digital information. “I must record my very grave 

misgivings about the proposal,” Turnbull said. “It seems to be heading in precisely the wrong 

direction. Surely as we reflect on the consequences of the digital shift from a default of forgetting 

to one of perpetual memory we should be seeking to restore as far as possible the individual’s right 

not simply to their privacy but to having the right to delete that which they have created in the 

same way as can done in the analog world. “Now this data retention proposal is only the latest 

effort by the Gillard government to restrain freedom of speech.” 

Professor Weisbrot said there were alternatives to the intrusive metadata retention laws, 

introduced in October. “We of course are going to continue to fight here,” he said. “No one would 

argue with a regime that says, if the police have a reasonable suspicion that you’re involved in bad 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 3 

 

behaviour that they shouldn’t be able to get a warrant and be able to intercept messages or surveil 

you in various ways. The change here is that it’s sweeping up ... the information from 23 million 

people, most of whom are not engaged in any nefarious activities at all.” Committed to a fight to 

overturn the legislation, Professor Weisbrot said journalists should not need to act in a “paranoid” 

way, going to great lengths to keep sources confidential, when they are working in the public 

interest. 

85.1.4 International press freedom conference for Sydney 

Obstructions to press freedom, defamation law reform and the effect of technological change on 

journalism are some of the key themes to be discussed at an international press freedom conference 

to be held by the Australian Press Council in Sydney next year (TheNewspaperWorks, 29 October 

2015). The three-day conference, beginning on 3 May, will mark the council’s 40th anniversary and 

is expected to feature speeches from leading media professionals, a panel of international press 

council officials and a session with senior executives from Google, Facebook and Twitter. 

International speakers set to attend the conference include celebrated Russian investigative 

journalist Anna Nemtsova, founding editor of New Dehli’s NewsLaundry Madhu Trehan and 

former China editor of the South China Morning Post Willy Lam. 

85.1.5 New editor for Canberra Times 

Grant Newton, a member of the Canberra Times’ staff since 2001, is the paper’s new editor. His 

appointment was confirmed on 6 November, the paper reported that day. He had been acting editor 

much of this year. Newton succeeds James Joyce as editor. Joyce is now executive editor of Fairfax 

Media’s Australian Community Media division. Scott Hannaford, an award-winning digital media 

journalist who began at the Canberra Times as a cadet reporter in 1999, is the new be deputy editor 

and news director. He was most recently senior writer and, before that, editor of The Sunday 

Canberra Times. 

The appointments of Newton and Hannaford follow the recent appointments of John-Paul Moloney 

as group managing editor of the Canberra region and Meredith Clisby as editor of the Sunday 

Canberra Times and the Chronicle. 

85.1 6 Campbell Reid’s appointment 

Campbell Reid was appointed on 11 November to lead News Corp’s communications with 

government, business, the public and staff. As director of corporate affairs and content Innovation, 

Reid will also be responsible for driving “strategic thinking around the innovative use of content 

across all channels”, the company said in a statement. Reid was formerly group director for 

editorial (Australian, 11 November 2015).C 

85.1.7 Chris Mitchell retires; other changes at News Corp papers 

Chris Mitchell retired as editor-in-chief of the Australian on 11 December (Australian, 2 December 

2015). He has been replaced by Paul Whitakker, formerly editor of the Sydney Daily Telegraph. 

Courier-Mail editor Chris Dore has become editor of the Daily Telegraph. Clive Mathieson  remains 

editor of The Australian. Mitchell began his career as a cadet at the Telegraph in Brisbane at the 

age of 17. He went on to write for the Townsville Bulletin, the Daily Telegraph and the Australian 

Financial Review, before joining the Australian in 1984. St the start of 1992, Mitchell, then 35, 

was appointed editor of the Australian. He held that position for three years before returning to 

Brisbane as editor-in-chief of Queensland Newspapers. He has been an editor for 24 years and is 

the longest serving editor at News Corp globally. In 2002, Mitchell returned to the Australian as 

the paper’s editor-in-chief, overseeing the Monday to Friday paper, the Weekend Australian and 

the Australian Magazine. He will contribute a column to the Australian’s Media section on 

Mondays. His career was detailed in the Media section of the Australian on 7 December. 

85.1.8 Newspaper House sells 

Newspaper House, a six-level historic sandstone building at 247 Collins Street, Melbourne, has 

exchanged for $23 million, reports Marc Pallisco (Age, 24 October 2015). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 4 

 

 

85.1.9 The Baden-Clay Appeals Court judgment 

A Brisbane Supreme Court juryy found Gerard Baden-Clay guilty in July 2014 of the murder of 

his wife, Allison, on 19 April 2012. On 8 December 2015, the Queensland Court of Appeal’s three 

justices, led by new Chief Justice Catherine Holmes, downgraded the murder conviction to one for 

manslaughter. The decision caused public outrage in Queensland. In an editorial on 9 December, 

the Courier-Mail said: “… even if the Appeal Court’s extraordinary decision is accepted, Baden-

Clay is a violent coward who took a life.He lied about his life and relationships before he killed if 

wife and lied in court when asked to explain himself. He has never faced up to what he did and 

never taken responsibility for his actions. Baden-Clay has never deserved the benefit of the doubt. 

He will always be seen as the man who killed Allison.” 

ABOVE: Brisbane’s Courier-Mail published successive front pages on 9 and 10 December devoted 

to the killing of Allison Baden-Clay by her husband, Gerard. The first page, “The law is an ass”, 

followed the judgment by the Queensland Court of Appeal to downgrade Gerard Baden-Clay’s 

conviction from murder to manslaughter; the second page, “For Allison”, took the newspaper’s 

campaign a step further. 

The small text of 9 December says: “Gerard Baden-Clay cheated on his wife Allison, then killed 

her, and dumped her body under a bridge. He immediately tried to claim her life insaurance. 

During his murder trial, he denied any involvement in her death. But now, the father-of-three 

could leave jail early after an appeal court found he did not murder his wife.” Inside coverage was 

provided on Pages 4 to 9. 

The small text of 10 December says: “Dear Gerard Baden-Clay, We you are a liar, a cheat and a 

killer. You humiliated your wife, the mother of your children, before taking her life. In death, as in 

life, you continue to dishonour her and disgrace yourself. It’s time to stop. Tell the truth. Ap;ologise 

to Allison’s family, show remorse, beg for forgiveness, and serve your time in jail.” Inside coverage 

was provided on Pages 4 to 7. 

85.1.10 Fairfax and News: more cuts 

Fairfax will axe 150 jobs at its Metro Media division by May in a much bigger wave of cuts than 

was initially anticipated, reported “Diary’ (Australian, Media section, 23 November 2015). This 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 5 

 

was in addition to deep cuts in the marketing and product departments “in recent weeks”. At the 

recent AGM, chief executive Greg Hywood signalled another push to reduce costs but did not 

disclose any targets or areas of the business impacted by the move. Metro Media publishes the 

Australian Financial Review, the Sydney Morning Herald and the Melbourne Age. 

News Corp Australia, too, was expected to “lose” 55 journalism roles in the final week in 

November—”a handful of jobs, at most, in any particular news outlet” (Australian, 23 November 

2015).  

85.1.11 Walkley Awards 

The Australian’s Trent Dalton has won a Walkley Award for the best feature for his harrowing 

article on the murders of eight children in Cairns. The piece, which was published in the Weekend 

Australian Magazine in June, included details of drugs and violence told by chattering neighbours 

along Murray Street, where the tragedy unfolded six days before last Christmas. 

The Gold Walkley went to Caro Meldrum-Hanna, Sam Clark and Max Murch for their Four 

Corners investigation into live baiting in the greyhound industry. The trio also took out the invest-

igative journalism gong. 

Michael Bachelard and Armando Cordoba of The Age won the Walkley for print journalism for a 

piece about “white jihadist” teen Jake Bilardi. The Walkley Award for Journalistic Leadership was 

awarded to Debi Marshall, for her determination to reveal the truth during her investigation into 

the Family Court murders. 

85.1.12 Recent chronology 

 85.1.12.1 Death 

Horin, Adele: D. 21 November 2015 in Sydney, aged 64; won cadetship on West Australian in 

1970s while completing part-time arts degree; social affairs reporter for Fairfax Media; won 

Walkley Award 1981 for Best Feature in a Newspaper or Magazine, for a series of articles about 

sex in Australia, published in National Times; in 2011, received Australian Human Rights 

Commission media award for stories on abuse and neglect of people with disabilities living in 

licensed boarding houses. 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

85.2.1 Paris shootings and how we heard the news 

Madonna King writes (brisbanetimes.com.au/ 19 November 2015): The evil that embraced Paris 

this week showed, amongst so many other things, that newspapers are dead. I write those words 

without glee; my adult life has been wrapped in the ink that fills their pages. But it’s over. And it’s 

not the declining circulations of the nations’ newspapers that signal that change. Nor is it the 

growth of the personal brand, where individual journalists are able to lure more followers than a 

masthead. It’s the acceptance of social media as the legitimate and immediate source of information 

that’s buried newspapers and their clunky, untimely information. 

Just consider how you devoured the news that stole so many lives in the City of Love this week. 

Was it on Facebook, or Twitter? Or through the pages of newspapers thrown onto the front lawn 

of your home early each morning? Social media—online blogs, Twitter posts and Facebook 

jottings—was able to bring to life the drama, with a sense of urgency. It provided the sickening 

accounts of those, lying in the Bataclan Theatre, waiting to die. Perhaps it was a final gesture of 

defiance, but their harrowing accounts made their horror our horror. It took us inside an 

http://www.theaustralian.com.au/news/features/raina-thaiday-murray-street-and-the-long-road-to-healing/story-e6frg6z6-1227406023045
http://www.theaustralian.com.au/news/features/raina-thaiday-murray-street-and-the-long-road-to-healing/story-e6frg6z6-1227406023045
http://www.theaustralian.com.au/news/features/raina-thaiday-murray-street-and-the-long-road-to-healing/story-e6frg6z6-1227406023045
http://www.smh.com.au/it-pro/sad-truth-behind-closed-doors-20110722-1hsoo


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 6 

 

apartment, just up the road from last night’s anti-terror operation. It delivered us an eyewitness, 

from the comfort of his mobile phone. They told us what was happening, and we believed them. 

They cut out the middle man. We didn’t have to trust that we were being told the truth. We could 

see it. We could hear it. But it allowed something else, that traditional media has been unable to 

deliver. It allowed us to be part of the story. On Twitter, Parisians offered a home for those looking 

for safety. On Periscope, citizen journalists delivered live videos from hundreds of different 

locations. Locals checked on their friends in real time. And we were able to offer our heartfelt 

condolences, with #JeSuisChien trending, shortly after the police dog at the centre of last night’s 

operation was killed. Facebook guided us into changing our profiles into red, white and blue. 

Of course, there are downsides in this new media landscape. Without moderation, inaccurate news 

can spread like wildfire. Live information can risk police operations, and provide information to 

those they are targeting.  Someone can find out about the death of a loved one, on their mobile 

phone screen. It can fan fear. But it can also inform us whenever and wherever we are. And it’s 

here to stay. Newspapers will continue to have their use, but it’s doubtful it will span generations. 

My 10-year-old asked for a newspaper to take into craft day on Monday. The iPad just didn’t make 

the grade. 

For more on this theme, see:  

Crawford, Hal, Hunter, Andrew, and Filipovic, Domago J., All Your Friends Like This: How Social 

Networks Took Over the News, HarperCollins, 2015. 

85.2.2 Paywall and the Sunshine Coast 

APN News and Media (now Australian Regional Media), owner of the Sunshine Coast Daily, has 

dismissed community concern at having to pay for local online news (ABC News, 19 November 

2015). The company has begun charging $3 a week to access more than 10 articles from their local 

newspapers and other state publications. An overwhelming majority of ABC Sunshine Coast 

Facebook users claimed they would not pay for local news online. But APN News and Media 

editorial director Bryce Johns said the company was not targeting Facebook users to pay for their 

online news. “We know our readers, and the vast majority are the Facebook readers [that] come in 

less than 10 times a month. Everyone gets 10 stories free,” he said. Johns said the company would 

rely on only the 10 per cent of their readers who read more than 10 stories a month to pay for its 

online news. He said APN had introduced paywalls throughout Queensland, not just because hard 

copy sales were declining but to cater for more people reading news online. 

85.2.3 Fairfax takes 25pc stake in Nabo 

Fairfax Media has taken a 25 per cent stake in Australian social network Nabo, joining Seven West 

Media and Westpac-backed Reinventure as a major shareholder (Australian, 7 December 2015). 

Nabo, which launched in 2014, is a social network that allows neighbourhood residents to connect 

with each other, their local councils and organisations. The site covers 5800 suburbs. Fairfax 

managing director of Australian Publishing Media Allen Williams said Nabo was a “compelling 

investment”. “The digital business strongly aligns with Fairfax’s long history of connecting 

communities via hundreds of newspapers and websites across rural, regional and metropolitan 

areas,” Williams said. “Nabo complements our investment in New Zealand’s leading local social 

network, Neighbourly, which has achieved tremendous growth by leveraging our large-scale 

audiences.”  

https://www.facebook.com/ABCSunshineCoast/?fref=ts
https://www.facebook.com/ABCSunshineCoast/?fref=ts


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 7 

 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

85.3.1 Fairfax job cuts: New England, NSW 

Twenty-two jobs—11 of them editorial—are expected to be lost in Fairfax Media plans for a major 

restructure of its papers in the New England, the north-west of NSW and the border areas of NSW-

Queensland (ABC online news, 6 November 2015). Staff members were told the news at meetings 

on 5 November. The proposed cuts are the latest changes announced to the company’s Australian 

Community Media (ACM) division as Fairfax Media rolls out changes across regional Australia. 

Under the proposed changes, 13 papers have been told they will lose positions, including the 

Northern Daily Leader, Namoi Valley Independent, Armidale Express, Goondiwindi Argus, 

Country Leader, Walcha News, Inverell Times, Glen Innes Examiner, Guyra Argus, Tenterfield 

Star, Moree Champion and Border News. 

Media, Entertainment and Arts Alliance director of media Katelin McInerney said she was 

concerned about the impact any loss of editorial staff would have on newsrooms that were already 

lean operations. “While we understand the regional model of Fairfax Media’s newspapers is 

struggling to make money in the new digital and online world, we just can’t see how the cuts will 

continue to allow these newspapers to provide the same level of service, the same level of content 

or the stories that they have in the past,” she said. She said Fairfax had put voluntary 

redundancies on the table and was starting negotiations with the staff. We don’t believe that you 

can continue to deliver the same service that these papers have been delivering to their 

communities for many, many decades with the depths of these cuts,” she said. 

85.3.2 Fairfax job cuts: Central West, NSW 

Fairfax Media is considering plans to shut the Lightning Ridge News and reduce the number of 

editions at papers in Mudgee, Lithgow, Forbes, Narromine, Cowra, Parkes, Young and Wellington 

(ABC News, 3 November 2015). There will also be changes at newspapers in Orange, Bathurst, 

Dubbo, Blayney, Boorowa, Canowindra, Grenfell, Nyngan and Oberon. If the restructure goes 

ahead, it will lead to the loss of 27 positions in editorial production such as sub-editing.  

 85.3.3 Fairfax job cuts: South Australia 

Fairfax Media closed its offices in Kingston and Bordertown, South Australia, at the end of 

November (ABC News, 19 November 2015). The Border Chronicle and Coastal Leader newspapers 

will continue, but journalists will now work as “roving reporters” with their base at Fairfax’s main 

south-east publication, the Naracoorte Herald. Fairfax Media in July announced a major overhaul 

of its Australian Community Media (ACM) division, which resulted in the loss of about 35 jobs in 

its regional South Australian mastheads and the closure of the Roxby Downs Sun in August. The 

closures signal the end of an era for the two south-east newspapers, which have been locally 

produced in their respective regions for many decades, and since 1908 in Bordertown. 

The old stone building in De Courcey Street, Bordertown, home to generations of journalists, sales 

staff and printers since the Chronicle moved there in 1939, were to be sold, along with Kingston’s 

Agnes Street office. The three publications were family-owned until 2010, when Richard Peake 

sold the trio to SA Regional Media, a division of Fairfax Media. Figures from the Audited Media 

Association of Australia show the Chronicle’s weekly circulation has dropped by 24 per cent in the 

past four years, while the Leader has dropped by about 19 per cent. 

http://www.abc.net.au/news/2015-07-02/fairfax-cuts-jobs-in-regional-sa/6590578


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 8 

 

85.3.4 Mid-West: WA mastheads merge 

Two West Australian Newspapers mastheads, the Northern Guardian and the Mid West Times, 

were amalgamated from the issue of 4 November. They serve the Mid West and Gascoyne areas. 

The new paper is known as the Midwest Times Northern Guardian and appears on Wednesdays 

(Mark Fletcher’s newsagency blog, 28 October 2015). 

85.3.5 Bungendore: Mirror ceases print edition, continues online 

John Mitchell published the final issue of the Bungendore Mirror in print format on 30 September 

2015 and continues to publish online. Bungendore is a village that Canberrans pass through on 

the way to their South Coast holiday venues. 

85.3.6 Geelong: Advertiser at 175 

The Geelong Advertiser celebrated its 175th anniversary  on 19 November (two days early) with a 

dinner for  200 guests, including politicians, business leaders, athletes, and celebrities. High-

profile locals at the dinner included 2011 Tour de France winner Cadel Evans, Geelong AFL 

premiership captain Cameron Ling, and Geelong mayor Darryn Lyons. The event was hosted by 

Herald Weekly Times chairman Penny Fowler. Geelong Advertiser editor Nick Papps said the night 

was an opportunity to thank everyone who had supported the paper over the years. [The Herald 

Sun can trace its origins to the Port Phillip Herald¸ which began publication on 3 January 1840; 

the Geelong Advertiser is the second oldest Victorian paper, having begun on 21 November 1840.] 

85.3.7 MPs and regional newspapers 

A push to recognise the value of regional newspapers and ensure they receive a fair share of Australian 

government advertising spending has gained the support of the Senate, following a similar motion in the 

House of Representatives early in November (TheNewspoaperWorks, 26 November 2015). On 23 

November, Opposition Whip Anne McEwen called on the government to ensure regional and community 

newspapers received their fair share of government campaign spending. The motion, co-sponsored by Greens 

senator Scott Ludlam and Motoring Enthusiast Party senator Ricky Muir, passed without dissent. 

The move follows Country Press Australia’s recent discussions with the government about how it can 

improve its communications with regional Australians. McEwen, a Labor Senator for South Australia, said 

regional newspapers were important for their communities, but also for members of parliament. “There’s 

quite a great affection of members of parliament for regional newspapers. We all get them. We all read them. 

It’s a great way for us to understand what’s happening in our regional communities as well as a great way 

for us to communicate with our regional constituents,” Senator McEwen said. “The motion will give us an 

opportunity to have a look at government advertising spends in the future and if regional media aren’t getting 

their fair share, we’ll follow it up.” Senator McEwen’s motion follows Labor MP Nick Champion’s 

November 9 motion in the House of Representatives, which drew support from members from both major 

parties. I think there’s really good cross-party support for the campaign within the federal parliament,” 

Senator McEwen said. 

85.3.8 Maitland: Mercury awaits date 

The Maitland Mercury awaits a date from Fairfax Media for when the paper will cease being a 

daily and become a tri-weekly. It is expected to be about February-March 2016. That is when 

redundancies flowing from the impending change will come into effect. 

85.3.9 Queanbeyan: Jim Woods turns 102 

Jim Woods, founder of the Queanbeyan Printing Museum and former owner of the Queanbeyan 

Age, turned 102 on 11 November.  

85.3.10 Mount Isa: Samantha Walton arrives in town 

When Charles Sturt University journalism graduate, Samantha Walton, arrived in Mount Isa after 

a six-month stint at the Moree Champion, she announced herself in the North West Star. The Star, 

now a tri-weekly, ran her story about her excitement to be in the Isa. She grew up in Gilgandra, 

NSW, and her love of the outdoors—she enjoys roo shooting, pigging, camping, horse riding, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 9 

 

speedway, motor bike riding, playing guitar and attending Rugby games. She is passionate about 

freedom of speech and giving the community a voice (North West Star, 5 December 2015). 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

84.4.1 A reminiscence by Ken Sanz: Size and shape 

Ken Sanz has had a long association with newspapers, sometimes very tenuously. Starting as an 

afternoon paperboy in Marrickville, Sydney, while a high school student, he later joined the Sydney 

Morning Herald as a messenger, then became an apprentice hand and machine compositor and a 

journeyman compositor. He became a Salvation Army officer who once wrote the front page article four 

weeks in a row for a country weekly and ended his career as editor-in-chief in the Army’s eastern states. 

In retirement he spent five years running the Army’s eastern territory heritage centre and museum 

which included both hard copy and microfilms of 140 years of the War Cry. His passion for collecting all 

began with the purchase of the last issue of the Argus, Melbourne, at a free Sydney Symphony Orchestra 

recital at the Town Hall! And then he was addicted to collecting all manner of historical issues of 

Australian newspapers. He gave those away, and then started again. This is the second of two 

reminiscences. 

Last issue I looked at classified or line advertisements, but you might ask how come I became a 

hand-and-machine compositor for the Fairfax newspapers. I cannot recall how it happened but 

when I was in high school I gained an afternoon paper run with a local newsagent. My job was to 

turn up at the Sydney newsagency along with a number of other boys (no girls then.) We had a pile 

of Suns and Mirrors, waiting for us to count again to make sure the number was right. We were 

supplied with a wide leather belt, slung across our shoulders and a small money bag slung across 

the other. The papers were placed in the belt against our side and with a whistle supplied, set off 

with a list of those who paid the newsagent for delivery and a list of people who had paid us weekly 

for a week’s deliveries. Some put out the money, which I took and replaced with the right paper. I 

had a set number of streets to traverse, whistling as I went to get those people out who wanted a 

spot purchase. 

In that era the biggest days for these afternoon tabloids were Wednesday and Thursdays with all 

the major stores’ full page ads. The smallest papers and lowest circulation day was Saturday 

afternoon with 12 or 16 page papers full of sports results! “Big is beautiful” held no weight with 

me. 

On Sundays we were provided with a barrow to fit the papers in. There were three, the Sun-Herald, 

Sunday Telegraph and Truth, all of which were larger papers. Now this is where I got into strife. 

The Sunday run was larger than mid-week. The Sunday Telegraph, to increase its circulation, 

started “Tele-words”, a crossword for which the answer was in a safe in Castlereagh Street. The 

idea was for everyone to buy a paper and fill out the Tele-word crossword and someone would win. 

The problem for me was that one of my customers thought he was an amateur mathematician. He 

bought one copy of the paper and worked out for himself how many copies of the crossword he 

needed to win. He asked for 54 copies. To save him from disposing of the extra copies he just took 

out the four pages on which the crossword was and gave me back the rest. This went well until I 

had sold all of the good copies and then sold those without the crossword. Did I cop it when I got 

back to the newsagency! They had telephones then. I had to take back good copies to those I had 

deceived! It never happened again. The Sun-Herald at that time had a finance section called 

Financial Review from which the weekly then daily took its name. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 10 

 

When I finished high school with a School Certificate in my hand I was given an appointment by 

my father to turn up at the Wattle Street headquarters of Fairfax. My father knew a man in the 

next street who was a head stereotyper and he had arranged the interview with the idea of my 

becoming a Herald messenger. Interestingly, the Sun had copyboys and girls, but we were 

messengers. This was some years after Fairfax took over Associated Newspapers and they had still 

not been able to unite the staff. 

The move to Wattle Street enabled the company to enlarge the number and size of presses to print 

the products. It included a full colour Hoe rotary press to print in four colours which came from the 

Pitt Street offices of the Herald, with a cold stereo press on which to make the colour plates. In my 

time they printed colour comics, but it was not big enough to print Sun-Herald comics. This was 

done at Sungravure by the gravure process. [See also: 85.4.14 below.] 

85.4.2 Graham Perkin, editor and absent parent 

Kate Legge writes (Australian, 26 October 2015): A roll call of Australian journalists gathered in 

Melbourne two weeks ago to laud the legendary newspaper editor Graham Perkin, who died 40 

years ago from a massive heart attack. Not only could he write like an angel but as a leader he 

lifted the energy of everyone around him, transforming the Age from a limp conservative journal 

into a cracker of a broadsheet that demanded to be read. I began my career in this paper’s 

newsroom six years after his death but the revolution he’d overseen from 1966 to 1975 continued 

to thrum long after he’d gone, through the fervour of investigative campaigns, opinionated 

commentary straddling both sides of the political divide, pioneering coverage of indigenous affairs 

and the environment, women’s march into male-dominated newsrooms, cartoonists who broke the 

rules, and a fiery prosecution of the public interest. 

Those who had worked with him painted vivid thumbnail pictures of his commanding presence. 

They recalled the passion that lit his dark eyes. They told of sweating under his penetrating gaze. 

By turns gruff and gentle, he possessed a punishing work ethic that ensured he was often poring 

over front-page copy as the presses rolled after midnight, for ink truly flowed in his veins… 

Towards the end of the evening his adult children stood to talk about an often absent father who 

was only 45 when he exited their life at the voracious peak of his professional prime before the ebb 

of retirement could return him to them. “I’m sometimes asked if he influenced me in my career,” 

his son Steven, a columnist with the Herald Sun, began. “I tell them that … his influence was 

enormous, but perhaps not in a way they might imagine.” It was Steven, then aged 22, who carried 

out CPR after his father’s collapse. “I looked at my father lying there and as clearly as I’m standing 

here now I remember thinking to myself: ‘I bet the last thought that went through your head 

wasn’t, ‘I wish I’d worked harder’.” 

His children’s immense pride in their father’s achievements is tinged with the terrible sadness of 

loss. “Had he chosen different priorities, he might be alive today,” Steven suggested, imagining “an 

85 year-old enjoying the company of his first grandchild, or coming fishing with me on the boat 

that one of his grandsons restored, or browsing his daughter’s bookshops, or enjoying family meals 

… But his priorities were set and they were rigid.” The idea of balancing family with work had yet 

to percolate through the echelons of men who were mostly sole breadwinners hardwired for the 

rewards of vocational achievement. 

Perkin’s daughter, Corrie, a former journalist who owns two bookshops, was 14 when her father 

died. “I have no adult memories. We didn’t spend a lot of time together — he was always working 

or travelling … but whenever he might say on a Sunday afternoon, ‘Mops, I’m going into work for 

a couple of hours … wanna come?’, I’d be in the car before he could change his mind.” She joined 

the Age on leaving school because this was a sacred place where she could feel close to him, but 

like her brother she strove to better balance the competing demands of career and children. 

85.4.3 Malvern papers to 1950s 

The Local History News of Malvern Historical Society, Victoria, June/July 2015, p.5, lists “Local 

Malvern Papers to the 1950s”. Simone Sharpe, local history officer, compiled the list, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 11 

 

1880s-

1900s 

Malvern and Armadale 

Express 

1890s Malvern, Caulfield & 

Armadale Recorder 

1930s Malvern, Caulfield & 

Oakleigh Dispatch 

1890s/1900s Malvern & Armadale 

Recorder 

1890s-

1930s 

Malvern Argus 

(incorporated into Prahran 

Telegraph from 1902, often 

with identical content, only 

different masthead) 

1900s/1910s Malvern Courier & 

Caulfield Mirror 

1900s/1910s Malvern News 1930s/1940s Malvern Spectator 

1900s Malvern Standard 1940s/1950s Malvern Advertiser 

1948-1959 Prahran News; News of 

Prahran, Windsor, 

Balaclava, St Kilda; 

Prahran and Malvern 

News; St Kilda-Prahran 

News 

  

85.4.4 Diseases of printers 

Dr L.L. Smith (1830-1910) spent most of his adult life in Melbourne and is the subject of a 

significant biography recently published by John Paynter, The Audacious Adventures of Dr Louis 

Lawrence Smith (694pp in two volumes). In Dr L.L. Smith’s Medical Journal (No. 2, 1854), pp.7-8, 

he began a series of articles on “Diseases of the Labouring Classes”. The first article dealt with 

“Diseases of Printers”. The following is an edited version of it. 

“I have commenced with a class of men who, in this Colony, will soon feel the effects I am about to 

describe. Why I say “in this Colony” is that, through there being an urgent demand for their 

services, they are often compelled to work both day and night; and, in consequence of the dearness 

of house room, and want of suitable premises, they are forced to be more crowded, and therefore 

inhale a fouler air, than their brethren in London and other cities. The diseases of Printers are of 

two kinds, widely different the one from the other, and we may divide them into classes, thus—the 

one has a great deal of violent exercise, namely, the Pressman; the other, the Compositor, on the 

contrary, is sedentary, and his business is to stand or sit still and set the type, as well as distribute 

the letters after the forme requires to be broken up.  

“The Pressmen are compelled to be always standing, and are, consequently, subject to varicose 

veins(enlarged, twisted veins observed in the legs of all persons who stand long in one position) 

and so bad are they with this, that many of them are continually compelled to have their legs 

bandaged, and often strapped up, for support. Then, again, they use very violent exercise in pulling, 

which, with the closely confined rooms in which they work in this town, induces a violent state of 

perspiration. They then incautiously expose themselves to the cold air, and those who have night 

work are more in danger of this. The consequence of which is that perspiration is checked; and 

colds, coughs, and ultimately inflammation of the lungs, with continued fevers, ensue, and the 

most serious diseases occur, if great attention is not paid to it at the onset. I should advise all 

Pressmen to wear flannel next the skin; to avoid the chills which cold air produces, by putting on 

their clothes before going outside; and if they are at all delicate in the lungs, to keep a handkerchief 

before their mouths on issuing into the air. 

“The Compositor may or may not be subject to varicose veins, according to whether he stands or 

sits. His particular disease is in the eye, arising from weakness of the sight. He continually has his 

eye fixed on a black type, and this continued gazing at one object, without variety, acts soon upon 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 12 

 

the retina of delicate network of nerves situated behind the eyeball, and weakens it greatly; so 

likewise does it act upon the tone of the muscular fibre of the eye. In this country also, we have 

them compelled to work often with an indistinct light of the candle, or an uncertain flickering lamp, 

the consequence of which is that the delicate pupil is strained and weakened and the person 

perhaps then issues forth in the night air which, striking on the eye, causes ophthalmia. They are 

greatly subject also to cataracts; and, if intemperate in their habits, they are often compelled to 

quit that line of business for fear of total blindness. A Compositor will tell you that so close is the 

application to the black type, that the eye often retains the image of the type for a length of time 

after he has done his day or night’s work, until a variety of objects are presented to the eye, which 

destroys the illusion.  

“In standing and sitting, also, another disease is contracted by the Compositor, more especially 

when he has commenced his business young, namely—a curvature of the spine. Being compelled 

to have his head and chest bent forward to look for the letters, the position keeps the spine in a 

certain curved form, and hence curvature. Again, this position produces Pneumonia, or 

inflammation of the lungs; and great constriction across the chest. Besides which, they are subject 

also to the same influences and changes to which the Pressmen are. I should recommend 

Compositors to get a good pair of spectacles, so that the tone of the eye should not be injured; and 

also to vary the monotony on the eye by turning around for a minute occasionally and looking at 

another object. If there should be any weakness of sight, by bathing the eye with a lotion composed 

of a drachm of alum, half a drachm of acetate of lead, or half a drachm of sulphate of zine in half a 

pint of water, the eye will be materially strengthened.  

“For both Compositors and Pressmen: the best thing they can do to preserve themselves in health 

is to allow themselves a certain time in the 24 hours for outdoor exercise, and a certain time for 

meals and rest. Do this regularly each day, and it only requires habit to do it constantly. Remember 

also to take care not to go immediately, in a state of perspiration, into the cold air, but to wait a 

short time until the body is cooler, and then clothe yourselves, and you may go into the air with 

impunity. If these directions, simple as they are, are followed up, disease might easily be driven 

away; and combined with temperance in drink, a man can live as long and as health at this trade 

as any other.” 

85.4.5 Gloucester: another newspaper 

The Gloucester Pioneer, a newspaper unknown to the State Library of NSW, was published from 

14 March 1908 to a date in August 1912. The sources are: Wingham Chronicle, 18 March 1908, p.2; 

and the Maitland Weekly Mercury, 24 August 1912, p.14. The Pioneer competed with the Gloucester 

Advocate, which began publication on 8 July 1905; it is still published. There were two earlier titles 

with Gloucester at their forefront, but both were published in and for Raymond Terrace and district 

(in the County of Gloucester).  

1884, ca. 12 March: Gloucester Gazette and Lower Hunter and Williams River Advocate, 

Raymond Terrace, begins (Bulletin, 22/3/1884). Henry Courtney, proprietor. 

1893, 24 Nov.: Gloucester Examiner and Lower Hunter Advertiser, Raymond Terrace, begins; 

William Brown and George S. Hill, proprietors.  

85.4.6 Age advertises its plant 

When the Melbourne Age seemed on the verge of extinction after only ten weeks of publication, it 

advertised its machinery and plant for sale (28 December 1854, p.4): 

1 four-feeder machine;  1 Napier machine; 1 Albion press; 1 Royal do; 1 Folio do; 1 Galley do. 

All the news and jobbing type, imposing tables, chases, racks, cases, and materials usually found 

in newspaper establishments. 

To be disposed of, the whole of the Machinery, Type and Plant used in the production of this journal 

for the last three months. The whole of the materials being of a first-class description, the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 13 

 

Proprietors confidently recommend them to the attention of parties who may require all the articles 

necessary for newspaper and job printing. 

The items may thus be particularized: 

1 four-feeder machine capable of printing from 4000 to 6000 impressions per hour; the same which 

was in action and by which this journal was struck off for a short time in the Exhibition building; 

1 Napier machine in first-rate condition, and the one by which the Age has been printed for the 

last two months. This machine was purchased new by the proprietors and has been employed for 

this purpose only. 

1 large double demy Albion press in the best possible condition and adequate to the requirements 

of a weekly journal. 

1 Royal press 

1 Folio do. 

And an extensive quantity of jobbing wood and metal type in all descriptions of plain, ornamental 

and fancy letter, a great portion of which is entirely new and of the best description produced.  

The News founts consist of Long Primer, Bourgeois, Breveir, Minion and Nonpareil, the character 

and description of which will require no explanation, as the impression may be seen in the columns 

of the Age. Several founts are entirely new, and have suffered but little detriment from the short 

time they have been in use.  

The Proprietors can recommend the whole of the above articles [they were the very best in all 

respects that could possibly be obtained. 

85.4.7 Press gallery and future Victorian Premier 

Bulletin, 17 March 1888, p.9, col. 1: When Graham Berry gave up the little huckster’s shop on the 

Toorak road, he conceived and carried out the project of purchasing [in the 1860s] a small suburban 

paper, the Collingwood Advertiser. Soon afterwards he attempted one night to take a seat in the 

[parliamentary] reporters’ gallery, but the high-toned representatives of the wealthy morning 

journals objected, and the then Speaker, Sir Francis Murphy, sustained the objection. The little 

‘Tiser did not indulge in extended parliamentary reports and no seat or desk was set apart for that 

journal. So that the man who afterwards led the House and ruled the country [Victoria] was refused 

a seat in the reporters’ gallery. [Berry, knighted in 1886, was involved in ownership of newspapers 

in Geelong and in leader writing for various dailies. See Australian Dictionary of Biography, Vol. 

3, for more.] 

85.4.8 Tasmania’s first daily: a correction 

In 83.4.9, the ANHG accorded the Hobart Town Courier the honour of becoming the first daily in 

Hobart—on 1 January 1853. That was wrong. In fact, it was the second daily. The first Hobart 

daily was the True Colonist, or to give it its full title, the True Colonist, Van Diemen’s Land Political 

Despatch, and Agricultural and Commercial Advertiser. It became a daily on 2 January 1835 and 

ceased daily issue on 20 March that year, with its proprietor and editor, Gilbert Robertson, jailed 

for libel. This means the True Colonist was only the second daily in the Australian colonies. The 

first was the Sydney Gazette, for six weeks in Jnuary-February 1827. It also means that the Hobart 

Mercury was the fourth daily in that city. 

85.4.9 Trove corrections 

John Warren is the top text corrector for Trove’s digitised newspapers. By 18 November he had 

corrected 3,546,845 lines of text, more than one million ahead of the second top corrector, Neil 

Hamilton (2,510,641). The magazine Inside History, July-August 2015, pp.45-47, featured an 

interview with Warren, who was born in Orange, NSW, and has a particular interest in newspapers 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 14 

 

that were published in the Central West of that state. He says he spends 40 hours or more a week 

in correcting. 

85.4.10 Operating the Dictaphones for 13 years 

William George Rendall (1908-1997) joined the Maryborough Chronicle, Queensland, in 1936 and 

worked there for 38 years. One of the things he did in retirement was to assist your ANHG editor 

with his research on Maryborough’s local newspapers, the first of which began in 1860. Following 

is the transcript of an interview Rod Kirkpatrick conducted with Bill Rendall on 20 April 1992. 

RK: How did you come to work at the Chronicle?  

WGR: I had occasion to go into the Chronicle about half-past four one 

afternoon to see Hector Dunn [a member of the ownership family and 

the local manager], who was associated with the same church that I 

was. And he told me Mr Eadie [business manager] wanted to see me. 

And I said, well, I’ve got to start work at 5 o’clock down at the bacon 

factory. So he said I’ll see if Mr Eadie will speak to you now. 

Mr Eadie agreed to see me then and he told me they were intending to 

put a Dictaphone operator on permanently because they’d had some 

trouble with illnesses and the reporters were doing the Dictaphone 

work. Some were off sick and they were in a bit of a jam and they’d 

decided to put one on permanently and he wanted to know if I’d be 

interested in the job. I had never seen a Dictaphone; I didn’t even know 

what they were. I said all right, I could be interested in it. He said I’ll 

let you know if you’re the successful applicant. 

I found out afterwards that I was the only one that he was considering. 

He knew that I was a typist because I had been working at Howard Smith’s shipping office for six 

years and seven months and I did all the typing down there. I had had some engine-driving 

questions and answers that I wanted to type out, and I asked Mr Dunn if I could use the typewriter 

[at the Chronicle]. I went in there several days and typed out all the questions and answers and 

they knew about that. I decided [to accept the Chronicle job after a bit of practice of the Dictaphones 

during the day in my own time. 

I started on 9 March 1936, at six o’clock at night. I was told that I would be working under the 

Federated Clerks Union award and that I would be working Monday to Friday and that I would 

have weekends free. That is Sunday night free. But it wasn’t long before they put me on Sunday 

nights and I worked from 6 to 2 sometimes, sometimes till half-past one.  

I was supposed to be a Dictaphone operator/typewriter mechanic and I had to service the 

Dictaphones as well. If anything went wrong with it, I had to take the part out, leave it in the office 

downstairs at night, ask the girls to send it by plane in the morning to Brisbane, they would return 

it in the afternoon and I would go back in the afternoon and install it in the machine. Then at one 

stage they were going to take the messages on the Dictaphone at three o’clock in the afternoon so 

I worked from two till nine with an hour off for tea. That went on for a little while, then they 

reverted to the six o’clock [start] and I did that for 13 years. 

We had a recording unit, two transcribers and one shaving machine. At the end of the night I would 

shave the records—rake a very thin skim of wax off the records, so they were clean for the next 

day. A record would take about eight minutes to turn through to take the message down and we 

could get about 800 words on it and if the reader [in Brisbane] hastened his speech, we could get 

about a thousand words on it. It would take a half an hour to transcribe the record—perhaps a 

little longer. 

The Chronicle was in Adelaide Street, upstairs (1936). We had an editor, a sub-editor and four 

journalists. I worked five days a week [when I became a journalist], sometimes at night, some day. 

There were six Linotype operators and two stonehands—the foreman and his offsider. There was 

a chief printer and his offsider. The chief printer was Charlie Clarke and Jack Shannon was his 

offsider, and he eventually became the chief printer. When we went over to the new place in Bazaar 

Street, Jack Shannon was working there and he went to the war, later on, and a chap called Jack 

BILL RENDALL, 1984 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 15 

 

Jones came in and he was a motor mechanic but he seemed to run the press all right. He was there 

when I left [1974]. 

On typewriters: George Wilson [editor] had his own and I think there were about another two 

typewriters. Anybody could use them. It was a case of you got the typewriter when you wanted it 

because they weren’t all occupied at the one time. There’d be somebody at the court all day; well, 

he’d have to come back and type it out. During his absence there’d be somebody typing out the stuff 

he’d picked up [as a reporter] during the day. The two typewriters were adequate at the time. 

 85.4.11 Thomas Revel Johnson: correction 

Loraine Johnson has written to ANHG about the ANHG item 66.4.11, which said: 

The Sunday Times (estab. 1849) appears to be the first designed Sunday newspaper in Australia. The 

Sydney Gazette had, of course, appeared on Sundays for some years early in the piece. The Colonial 

Times, Hobart, reported 6 July 1849, p.2, that a new weekly journal, called the Sunday Times, had been 

started at Sydney on 17 June. It had professed ―independence‖, and appeared to be published by a 

company. It promised it would invariably be published on a Saturday evening (South Australian 

Register, 28 July 1849). R.B. Walker, The Newspaper Press in New South Wales, 1803-1920, p.115, says 

the publisher was Thomas Revel Johnson, ―a somewhat disreputable solicitor who had been 

sentenced to two years’ jail in 1843 for criminally libelling James Martin. Johnson had launched Bell’s 

Life in Sydney and Sporting Reviewer (estab. 1845), but ceased to be connected with it in mid-1848. 

Loraine says: “I’ve come across the R.B. Walker comment before, and knew it was wrong, but there 

seemed to be little I could do, so I let it go. But seeing it quoted again reminded me that inaccuracies 

should never be ignored. While I know you can’t rewrite R.B. Walker’s work, at least I can bring to 

light Walker’s inaccurate reporting. 

“Thomas Revel Johnson was not a solicitor. Thomas Revel Johnson was a surgeon (member of the 

Royal College of Surgeons in London). He was born in Ireland and arrived in Australia in 1841. 

Like many of the well-educated Irish of his day he loved literature, poetry, sports, riding fine 

horses, drinking brandy, and smoking cigars. He had a wicked sense of humour, which he let loose 

when he was confronted by the low morals he encountered in Sydney upon his arrival, and his 

disgust for the double standards evident among some of the elite. He established several 

newspapers during his life, but it was the first, the Satirist, that was at the centre of his notoriety. 

He used the paper to raise awareness of the low morals and double standards. His method was to 

poke fun at the ones with the double-standards, in this case the elite. 

“Unfortunately for him, his attack on one of them came at the same time in history that the elite 

were beginning to get their act together. In other words, to put a stop to their personal foibles being 

made public. Up until then, poking fun at the elite was a common past-time in England and in 

NSW. But things were changing, and Dr Thomas Revel Johnson was to be a scapegoat. For his 

troubles he was sentenced to Newcastle jail for two years. 

“He was young and brave, or foolish, depending on one’s point of view. He didn’t foresee the 

impending change in the law, and so he was caught up in it. Nevertheless, after this unfortunate 

event, from all accounts his life was moral and he gained a very good reputation among the majority 

of people in Sydney and its surrounds. Not surprisingly, as Walker’s comment suggests, it seems 

that some in positions of power remained wary and unmoved.” [Loraine supplied various sources 

for her correction, including the obituary for T.R. Johnson, Bell’s Life in Sydney, 1 August 1863, an 

advertisement in the same publication, 7 September  1861, and Medical Board minutes for 3 

April 1848.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 16 

 

85.4.12 New at the National Library 

The National Library of Australia announces: 

The following new resources are accessible 

directly via their URLs where shown, otherwise 

within the Library to all users, and remotely to 

registered National Library users via our 

eResources portal.  

Sydney Morning Herald and the Age Library 

editions 

http://www.nla.gov.au/app/eresources/item/4616 

[Complete digital editions of the Sydney 

Morning Herald and the Age newspapers. 

Coverage is from 1 January 2006 to date. 

Keyword searchable, or browse day by day.] 

85.4.15 In search of ‘Falcon’ 

Dr Martin Woods, curator of maps at the 

National Library of Australia, who is at 

mwoods@nla.gov.au, has written to ANHG as 

follows:  

“I am trying to track down the identity of a 

journalist whose column, under the byline 

“Falcon”, appeared regularly in the Newcastle 

Morning Herald from the early 1900s to about 

end of 1927. To date, I have no luck. There is no 

obit or notice I can find in the paper after the 

column, titled “Pen-notes and pencillings” ceased 

in the late 1920s, and nothing online doing the 

usual searches. I’ve also contacted the local 

historical society but they could add nothing.  

“Was it perhaps Paterson Saunders? Nothing to 

connect him with Falcon in the SMH obit of Sept 

13, 1934. If you have a lead I might follow its 

greatly appreciated. The column was topical, 

sometimes provocative, and always accompanied 

by a cartoon. A couple of examples appear below.” 

http://nla.gov.au/nla.news-article140091739 

http://nla.gov.au/nla.news-article138584051 

85.4.13 Journalism lecturers celebrate 40 years 

About 80 journalism lecturers, present and past, converged on Bathurst, NSW, to attend the 40th 

anniversary conference of what is now the Journalism Education and Research Association of 

Australia. It was founded in December 1975 with David Potts, who was teaching at Mitchell 

College of Advanced Education, Bathurst, providing the impetus. Thirteen journalism lecturers 

attended that first meeting in Bathurst. Initially, the organisation called itself the Australian 

Association for Tertiary Education in Journalism. Later it became the Journalism Education 

Association, the Journalism Education Association of Australia, and the Journalism Education and 

Research Association of Australia. Your ANHG editor took part in the “plenary retrospective” panel 

discussion on Tuesday, 1 December 2015, when three founding members—David Potts, Don 

Woolford and Rod Kirkpatrick—looked back to the beginnings and two former presidents—Lynette 

Sheridan-Burns and Roger Patching—and the current president, Matthew Ricketson discussed 

MASTHEADS OF THE DAILY MERCURY, MACKAY, DOWN 

THROUGH THE YEARS ARE FEATURED IN A BOOKLET OF 

NEWSPAPER PAGES, 150 YEARS OF NEWS, TO MARK THE 

150OTH ANNIVERSARY OF THE ESTABLISHMENT OF THE 

PAPER. IT BEGAN AS THE MACKAY MERCURY ON 4 APRIL 

1866. IT BECAME THE DAILY MERCURY IN 1906. 

http://www.nla.gov.au/app/eresources/item/4616
mailto:mwoods@nla.gov.au
http://nla.gov.au/nla.news-article140091739
http://nla.gov.au/nla.news-article138584051


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 17 

 

some of the issues that confronted them. A 40th birthday cake was cut. The conference ran for three 

days, 30 November and 1 and 2 December at what is now Charles Sturt University’s Bathurst 

campus. [See picture next page.] 

 

PICTURED AT THE CONFERENCE IN BATHURST THAT MARKED 40 YEARS OF THE JOURNALISM EDUCATION AND 

RESEARCH ASSOCIATION OF AUSTRALIA ARE (FROM LEFT): MARK PEARSON, STEPHEN TANNER, ROGER PATCHING, 
LYNETTE-SHERIDAN BURNS, DON WOOLFORD, ROD KIRKPATRICK, MATTHEW RICKETSON, DAVID POTTS AND PENNY 

O’DONNELL (AND THE 40TH BIRTHDAY CAKE). 

85.4.14 Technology, Rockhampton 1975 

When many regional papers were changing to methods of printing, typesetting and block making 

in the mid-1970s, W.E. Crane, the circulation manager of the Morning Bulletin, Rockhampton, 

wrote to Kenneth Sanz (7 March 1975): 

“Thank you for your letter in connection with our new process. We certainly appreciate your 

interest, based as it is on an obvious knowledge of the printing trade. Now to answer your 

questions. Yes, the Longreach Leader uses a somewhat similar system but based on an A.P.R. 

method. We agree with you that we are having some difficulty with inks. It is obvious that there is 

an incompatibility between the hot metal plates and the existing plastic plates. At the moment, 

industrial chemists are working on this problem. The type of paper too is being looked into. 

“We use the full Compster photo process to the stage of producing the negs, and from there they go 

to the Letterflex machine. I have included a sample of the plate used which I know will be of 

interested to you.  

“In answer to your question re Stereo Department: We are still using one stereo for isolated plate 

making, for not all Agencies are yet fully aware of the advantages of not having to send mats, but 

these are becoming less and less as the weeks pass. The pulled copies are used for paste-up on the 

pages. All the curved Stereo plates are now a thing of the past, with the Letterflex plate after 

trimming going straight on to the Rotary. The time elapsed between the last plate on the floor and 

the press rolling is five minutes.  

“You were quite right in saying that we are the first press in Australia to use the system right 

through to the final printing. This could be construed as a doubtful honour as we therefore had no 

guidelines to go upon. However, we are making progress, probably not as fast as we would hope 

for, but each day sees an improvement.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 85, December 2015— 18 

 

   

 

5—Recently Published 

 

85.5.1 Book 

Roberts, Tom D.C., Before Rupert: Keith Murdoch and the Birth of a Dynasty, University of 

Queensland Press, 2015, 390 pages, paperback, $34.95. 

85.5.2 Articles 

Bennett, Lachlan, “To pay or not to pay”, Bulletin, TheNewspaperWorks, November 2015, p.11  

Digital subscriptions have been hailed as a success in buttressing publishers against falling 

print revenues, but now there is growing support for a free model. 

Chapman, Jane, The Aussie 1918–1931: Cartoons, digger remembrance and First World War 

identity, Journalism Studies, September 2015 

http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2015.1074866 

O’Donnell, P. & Van Heekeren, M.. “JERAA@40: towards a history of the professional 

association of Australian journalism academics”, Australian Journalism Review, 37(2), 

2015, pp.5-22. The professional association representing Australian journalism educators 

was established in 1975. This article, on the occasion of the association’s 40th anniversary, 

traces the history and evaluates the role of the Australian Association for Tertiary 

Education in Journalism (AATEJ) and its successors, the Journalism Education 

Association (JEA) and the Journalism Education and Research Association of Australia 

(JERAA).  

Sweetman, Kim, “History captured in newspaper ink”, Sunday Mail, Brisbane, 15 November 

2015, p.77. Discusses the rich heritage in the newspaper files of the Moreton Bay Courier 

and its descendants. 

Van Onselen, Peter, “How to tame the media beast”, Weekend Australian, 31 October-1 

November 2015, p.18. Malcolm Turnbull must learn from his predecessors what not to do 

in communicating with the news media. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Contact Rod first. 

http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2015.1074866
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

