
Lachlan Murdoch rejoins the family fold—77.1.1 

Genesis of weather maps in Australian newspapers—77.4.1 

 

THE EXAMINER BUILDING, LAUNCESTON, IN 2003. THE FIRST EDITOR, THE REV JOHN WEST, BECAME THE FIRST NON-
PROPRIETOR TO EDIT THE SYDNEY MORNING HERALD (1854-73). THE EXAMINER, A DAILY SINCE 21 DECEMBER 1877, 
IS ONE OF THE OLDEST NEWSPAPERS IN AUSTRALIA, BEHIND THE SYDNEY MORNING HERALD (1831), HERALD SUN 

(THE HERALD’S ORIGINS GO BACK TO JANUARY 1840), AND THE GEELONG ADVERTISER (NOVEMBER 1840). THE WEST 

AUSTRALIAN, SOMETIMES SAID TO HAVE ITS ORIGINS IN AN 1833 PUBLICATION, ACTUALLY BEGAN IN 1879 WITH VOL 

1, NO 1 (SEE IT ON TROVE). 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 77                                                                                                    May 2014 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter:  4 August 2014. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

                               

 

77.1.1 Lachlan rejoins Murdoch fold 

Lachlan Murdoch has been named non-executive co-chairman of News Corp and 21st Century Fox 

in a clear a sign that his father Rupert may finally be putting in place a succession strategy (Sydney 

Morning Herald, 26 March 2014). Lachlan will share the chairmanship of both companies with his 

father, and has stepped down as a chairman and a director of Ten Network, where he holds an 8.8 

per cent interest. "This appointment is a sign of confidence in the growth of News Corp and a 

recognition of Lachlan's entrepreneurial leadership and passion for news, digital media and sport," 

Rupert Murdoch said in a statement released to the ASX on 26 March. "In the elevated role, 

Lachlan will help us move News Corp forward as we expand our reach and invest in new 

technologies and markets around the world." Lachlan’s brother James has been elevated to the 

position of co-chief operating officer at News Corp. 

Lachlan Murdoch left the family firm in 2009, moving from New 

York to Sydney. One source told Darren Davidson, of the 

Australian, that Lachlan, who had wanted to prove he could go it 

alone, was eventually told by his father that he could come back 

“but without coming back full-time and still run your companies”. 

Lachlan Murdoch is now able to continue leading the companies 

he has built under the umbrella of his investment vehicle Illyria. 

“It’s a big job but it allows Lachlan to run his own businesses in 

Australia and India, and you’ve got Rupert I think putting 

succession in at a number of levels,” a source said (Australian, 

28 March 2014). 

Some of the press reaction to the announcement: 

James Chessell in the Australian Financial Review: Lachlan 

Murdoch is very tough. As James Packer told Fairfax: “My view 

on Lachlan is anyone who underrates him is making a mistake.” 

Lachlan is often described in black or white terms. He is either 

hopeless or a genius. The truth, of course, is somewhere in 

between. 

Dominic White in the AFR: Lachlan Murdoch is expected to work three weeks out of four in 

Australia with the remainder of his time divided between New York and Los Angeles, home of 21st 

Century Fox’s movie business. 

Jake Mitchell in the AFR: News Corp Australia’s chief operating officer Peter Tonagh is firming 

as the next chief executive of the local arm of Rupert Murdoch’s media empire. 

Neil Chenoweth in the AFR: Lachlan has always been Murdoch’s preferred heir. His upbringing 

and training has seemed consciously modelled on Rupert’s own youth, and the heartache Murdoch 

senior felt at the alienation from his son is easily underestimated. 

LACHLAN MURDOCH 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 3 

 

Mark Day in the Australian: Rupert Murdoch's long-expected move to bring his elder son, 

Lachlan, back into his $83 billion media companies establishes clear lines of succession, but it 

does not mean he is about to hand over control any time soon. 

Elizabeth Knight in the SMH: The news that his son Lachlan will take the role as joint chairman 

of both arms of the listed empire and that Murdoch's younger son, James, will assume the mantle 

of joint chief operating officer of 21st Century Fox is unsettling for many investors. 

See also: Darren Davidson, “The kid with newspaper ink in his blood takes his place at the helm”, 

Weekend Australian, 29-30 March 2014, p.15. 

77.1.2 Fairfax to sack 80 newsroom staff and may close some newspapers 

Fairfax Media said it would dismiss up to 80 newsroom staff across production, layout and 

photography (Australian, 7 May 2014). The company will outsource the work. Editors told staff of 

the job losses on 7 May. The losses will affect long-serving photographers, senior picture editors 

and layout and production staff, with work outsourced to contributors and external agencies. On 8 

May, the Australian  reported that photographers would be hardest-hit, with 45 of them across the 

SMH, Age and AFR titles axed, leaving five each in Sydney and Melbourne, and two in Canberra. 

Most Fairfax photography will be outsourced to Getty Images, an agency that specialises in sports 

photography and has fewer than 15 full-time photographers. That company prefers to contract 

staff and doesn’t have a Canberra bureau. After the announcement of the staff cuts, Fairfax 

employees went on strike for 24 hours (see also, Damion Kitney, “News Corp chief keeps faith in 

newspapers amid flat earnings”, Weekend Australian, 10-11 May 2014, pp.23-24). 

The Australian reported (in the main story in its Media section, 12 May 2014, p.20) that more than 

30 Fairfax Media newspapers, including the daily Illawarra Mercury, were under review for 

possible closure. 

77.1.3 Courier-Mail fined for publishing names of family members 

The Brisbane Courier-Mail has been fined $120,000 for illegally identifying a family involved in a 

court custody battle. The publishers, Queensland Newspapers Pty Ltd, was fined in the District 

Court in Brisbane on 24 March for breaching restrictions on publishing court proceedings. The 

newspaper published on its front page in 2012 names and photos of a mother and her children 

involved in a Family Court dispute. Australian media are prohibited from identifying anyone 

involved in Family Court proceedings. District Court Justice Terence Martin said the Courier-Mail 

deliberately and blatantly disregarded the law for commercial gain. "It seems to me that the 

newspaper seized upon what it regarded as a sensational story, which would be attractive to 

readers, and put the story ahead of its legal obligations," he said. The court heard Queensland 

Newspapers breached the law four times by identifying the family members in four newspapers 

across a week in May 2012. Journalists were warned multiple times by a court staffer and a legal 

officer about the ramifications of identifying the family. Justice Martin fined the company $30,000 

per breach, saying the offending was in the worst category and the newspaper had shown no 

remorse (brisbanetimes.com.au, 24 March 2014). 

77.1.4 Catholic Weekly pulps edition 

The Catholic Weekly pulped a recent edition because the issue featured a front-page story on the 

death of a young Sydney actress (Australian, 4 April 2014). The Catholic Weekly withdrew an 

estimated 12,500 copies of the newspaper on 30 March in what is believed to be the first instance 

of its kind in its long history. A recorded phone message at the Catholic Weekly said, “Due to 

circumstances beyond our control, we have had to withdraw the current issue of the Catholic 

Weekly dated 30th March, 2014, from circulation.” The story celebrated the life of 22-year-old 

Lauren Langrell, who is understood to have committed suicide at St Vincent’s Hospital, Sydney, 

on March 18 after an extended stay. A copy of the newspaper features a prominent picture of -

Langrell alongside the headline “Tragedy strikes a life, a family and Sydney”. 

The story recounts the achievements of a popular and successful young woman, whose death 

shocked the global Catholic community. The article does not mention the circumstances 

surrounding her death. The recently-appointed editor of the Catholic Weekly, Peter Rosengren, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 4 

 

who started in the job last November, was unavailable for comment. The author of the story, the 

newspaper’s print and digital editor, Sharyn McCowen, would not comment. The communications 

director of the archdiocese of Sydney, Katrina Lee, said the publication of the story had resulted 

from a “misunderstanding”. Lee said Langrell’s parents, Mark and Mary, did not know the 

newspaper was planning a story until they met Rosengren on the day of publication. “The editor 

felt it was inappropriate and withdrew it out of respect for the family,” she said. 

77.1.5 Celebrating 50 years in print 

The Australian launched a campaign on 3 April to celebrate 50 years in print in the lead-up to its 

official birthday on July 15 including a glossy, collectors’ edition magazine nominating the 50 most 

influential people of the period. The newspaper launched an editorial series looking at key events 

that have shaped the past 50 years including the Vietnam War and the dismissal of former Prime 

Minister Gough Whitlam. The first edition of the paper, launched by News Corp executive 

chairman Rupert Murdoch, has been recreated digitally to highlight the progress of journalism and 

print advertising over the past five decades. A 50th anniversary digital hub features videos, 

images, cartoons and stories published in the Australian since its launch. 

77.1.6 People 

Darren Goodsir, editor-in-chief of the Sydney Morning Herald, talked to James Manning 

(Mediaweek, 3 March 2014, pp.8-9) about the redesign of the Saturday Sydney Morning Herald 

when it went compact (tabloid). Goodsir, who began his career as a copy boy on the Daily Mirror 

in the mid-1980s, sees himself as “an evangelist for integrated newsrooms and digital journalism 

for the future”.  

Andrew Holden, editor-in-chief of the Age, spoke to James Manning (Mediaweek, 10 March 2014, 

pp.8-9) about design insights when editing news for print and web. 

Jeni O’Dowd, editor of the Saturday Daily Telegraph, talked to Sally Rawsthorne (Mediaweek, 

17 March 2014, p.7) about “improvements” to the Saturday Tele. 

Katharine Viner, founding editor-in-chief of Guardian Australia, is moving to New York to head 

the Guardian’s US operations (Australian, 7 March 2014). The new Guardian Australia editor is 

Emily Wilson, current UK network editor of theguardian.com/. The Australian office has grown 

to nearly 40 staff and has recently announced the establishment of a Melbourne office. 

77.1.7 Putting a value on print media 

A new report has measured the economic value of the Australian writing, publishing and print 

media sector in 2011 (Mediaweek, 24 February 2014, p.4). The report says 55,645 people were 

working in the sector. The Australian Government’s Creative Industries Innovation Centre, issued 

the report, which also found: 

 34.9 per cent of businesses in the sector turned over less than $50,000 a year. 

 26.2 per cent turn over between $50,000 and $200,000 a year. 

 32.3 per cent turn over between $200,000 and $2 million. 

 6.6 per cent turn over more than $2 million a year. 

77.1.8 Chronology of recent events 

 77.1.8.1 Deaths 

McLaren, Harold Geoffrey: D. 30 January 2014, at Murray Bridge, aged 72. Contributed sports 

reports to the Murray Valley Standard, Murray Bridge, SA, for more than 50 years; contributed 

1018 weekly sports columns in an unbroken sequence from September 1994; he had researched 

thoroughly the history of newspapers in Murray Bridge and was generous in sharing the 

information he gathered; see ANHG 74.3.7 (October 2013). 

77.1.9 Cover price increases for News Corp papers 

As from Monday 17 March, the prices of most News Corp Australia newspapers increased as 

indicated in the table below: 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 5 

 

Title Days Old price New price 
Daily Telegraph (Sydney) Mon-Fri $1.20 $1.30 
Herald Sun (Melbourne) Mon-Fri $1.20 $1.30 
Courier-Mail (Brisbane) Mon-Fri $1.20 $1.30 
Advertiser (Adelaide) Mon-Fri $1.20 $1.30 
Advertiser (Adelaide) Sat $2.00 $2.20 
Mercury (Hobart) Mon-Fri $1.00 $1.20 
Geelong Advertiser Mon-Fri $1.20 $1.30 
Gold Coast Bulletin Mon-Fri $1.20 $1.30 
Townsville Bulletin Mon-Fri $1.20 $1.30 
Cairns Post Mon-Fri $1.20 $1.30 

77.1.10 Scent of hot-cross newspapers 

In mid-March supermarket giant Coles placed ads in Fairfax, News Corp and Western Australian 

newspapers carrying the scent of hot cross buns, with a special gadget being set up to spray the 

page carrying the ad as the presses roll (Age, 15 March 2014). 

77.1.11 Briefs 

From Tuesday, 1 April, the Daily Telegraph improved its business news coverage. It is now on a 

par with the business sections of the Herald Sun or Courier-Mail (writes Victor Isaacs). 

The ANU Reporter, the quarterly magazine of the Australian National University, is no longer 

inserted into the Canberra Times. The Canberra Times continues to carry the quarterly magazine 

of Melbourne’s Swinburne University. 

77.1.12 Selecting journalism trainees 

Nick Richardson, a senior journalist with News Corp Australia, wants to indicate that the adoption 

of a video application process for Fairfax Media’s graduate cadets (see ANHG 76.1.11) is “a case of 

follow-the-leader”. Three years ago News introduced video as part of the application process for its 

News Limited Victorian trainee journalism program. Richardson writes: “In addition to filling out 

a written application form that helped establish media consumption habits, grammar, newsroom 

understanding, being able to turn a set of facts in to a news story, etc., we also asked the applicants 

to provide us with a 30-second video of a local news story that they had shot, edited and voiced 

themselves. It was a very effective way of identifying applicants with a natural facility for video 

storytelling.” 

77.1.13 Ita interrupts deliveries 

On Tuesday, 15 April, the Australian noted: “Due to production issues, parts of regional 

Queensland and northern NSW did not receive yesterday’s copy of the newspaper. The Australian 

apologises to its readers. Please contact your newsagent if you would like to received Monday’s 

edition.” Cyclone Ita crossed the north Queensland coast at Cape Flattery about 10pm on Saturday, 

12 April, and affected much of the rest of the Queensland coast on the Sunday. One of News Corp’s 

printeries is located at Townsville in north Queensland. 

77.1.14 Anzac centenary: war diaries come to life 

News Corp Australia and the State Library of NSW have announced a partnership that will result 

in the two organisations working together to bring to all Australians for the first time the evocative 

and often confronting war diaries of diggers who served in World War I. The partnership is part of 

a broad ANZAC centenary program that will see also meant that News Corp Australia will: 

 Encourage modern day diggers to share their stories at war working with the Australian 

War Memorial (AWM) to capture a contemporary view of war. 

 Produce a library of rich and comprehensive materials that become an ultimate resource 

for high schools around the country to access and contribute to. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 6 

 

Through its national network of newspapers including the Daily Telegraph, Herald Sun, Courier-

Mail and Advertiser and their websites, News Corp Australia will use the latest and most 

innovative storytelling techniques to take readers to the front line (News Corp Australia media 

statement). 

77.1.15 AFR and Anzac edition 

The Australian Financial Review’s editor-in-chief Michael Stutchbury has apologised to readers 

for a series of production errors with the newspaper ’s Anzac Day edition, and admitted they would 

result in a “revenue loss”  (Australian, 24 April 2014). Copies of the paper on sale in Western 

Australia have appeared with cover lines such as “The legacy of Galippoli” (sic). Twitter users drew 

attention to another page-one misspelling of the Gallipoli Anzac Day campaign, this time as 

“Gallipolli”, and the incomprehensible subheading: “Army chief here”. On the east coast, copies on 

sale in newsagents did not have a barcode printed on the back page, which means vendors were 

not been able to carry out a transaction. In an email response to a series of questions posed by the 

Australian, Stutchbury blamed the problem on a “simple error” that led to an “extremely bad 

result”. He said the entire 16,000-copy print run for Western Australia was affected. 

77.1.16 Reporting a Premier’s resignation 

Victor Isaacs writes: Newspapers reported the unexpected resignation of Barry O’Farrell as NSW 

Premier on Thursday, 17 April. The Sydney Morning Herald had an eight tabloid page wraparound 

reporting the event. The Daily Telegraph devoted seven tabloid pages to it, and the Australian 

most of its front page plus two broadsheet pages. (This was a day with a great deal of NSW centred 

news; besides politics, there was the arrival of the Duke and Duchess of Cambridge, deaths in a 

coal mine disaster, and an announcement of new infrastructure for Western Sydney). Next day, 

Good Friday, 18 April, the Sydney Morning Herald again had an eight tabloid page wraparound 

about NSW politics. The Daily Telegraph had six tabloid pages on this subject. 

77.1.17 Circulation and revenue in the US 

Circulation revenue for US newspapers has improved for the second consecutive year as an 

increasing number of US newspaper publishers start charging for online content (Australian, 23 

April 2014). In a fillip for newspaper publishers, the increasing prevalence of subscription models 

in the US pushed circulation revenue up 3.7 per cent to $US10.87 billion ($11.07 billion) in 2013. 

Total revenue for the US newspaper industry, including advertising revenue, fell 2.6 per cent to 

$US37.59 billion, according to the latest data from the Newspaper Association of America. By 

comparison, total revenue had dropped 2 per cent in 2012 suggesting the rate of revenue decline is 

more stable than some have previously assumed as publishers achieve success charging for access 

and broadening their businesses into new revenue streams to offset weak demand for advertising. 

Advertising revenue decreased 6.5 per cent to $US23.57 billion in 2013, but new sources of revenue 

rose 5 per cent to $US3.15 billion, and direct marketing revenue gained 2.4 per cent to $US1.40 

billion. Print revenue posted the sharpest revenue decline, down 8.6 per cent to $US17.3 million, 

as the impact of publishers reducing the number of newspapers they print to cut costs eats into 

profitability. But multi-platform packages are gaining traction, with print and digital bundled 

circulation revenue surging 108 per cent, while digital-only circulation grew by 47 per cent driven 

by paywalls. The positive result for circulation revenue adds to growing evidence that consumers 

are willing to pay for digital subscriptions four years after the first major general news website 

erected a paywall, The Times of London. 

77.18 Good Friday newspapers 

Victor Isaacs writes: On Good Friday, 18 April, most metropolitan newspapers were published 

but, as usual, the two national newspapers were not. Fairfax Media abandoned its practice of the 

past few years of producing the Weekend Edition of the Sydney Morning Herald and the Age on 

both Good Friday (at the Saturday retail price) and then again as an updated edition on Easter 

Saturday. Perhaps this is a by-product of the tabloidisation of the SMH and the Age. Or perhaps 

it was unpopular with buyers, and perhaps it was partly because it would not work next Christmas 

because Christmas and Saturday will be separated by a couple of days in 2014. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 7 

 

77.1.19 Ladies’ Home Journal stops printing in July 

On Thursday, 24 April, Ladies' Home Journal (USA) announced it would cease publication, ending 

a 131-year run. The magazine launched in 1883, and has a circulation of 3.2 million. Its owner, 

Meredith Corporation, says the magazine will stop monthly printing in July and will become a 

special-interest publication starting in the fall. Its website will remain running. “It’s not a 

consumer issue; it's an advertising issue," a spokesman said. 

77.1.20 Printing at Fairfax 

In Melbourne, Fairfax Media ceased printing at its Tullamarine print site on 25 April 2014. The 

Age is now printed at Ballarat. In Sydney, Fairfax Media is preparing to cease printing at its 

Chullora site. The Sydney Morning Herald will then (probably from June 2014) be printed at 

North Richmond. 

Fairfax print sites throughout Australia at 30 April are (starting from Queensland and going by 

state in a clockwise direction) are: Mount Isa, Ormiston, Beaudesert, Tamworth, Dubbo, 

Beresfield, North Richmond, Chullora, Canberra, Albury-Wodonga, Morwell, Ballarat, 

Launceston, Murray Bridge, Mandurah. 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

 

 

 

77.2.1 Digital boosts advertising revenue 

Advertising revenues totalled $13.376 billion across all media in 2013, an increase of just 0.8 per 

cent despite strong growth in digital, new industry figures show (Weekend Australian, 12-13 April 

2014). Pay-TV revenues grew 14 per cent to break a half-billion dollars for the first time ($501 

million), according to the Commercial Economic Advisory Service of Australia report, which 

indicated a continuing patchiness in the media economy as consumers migrate to digital screens. 

Total print advertising fell 16.1 per cent to $3.719bn, with newspapers down 16.8 per cent to 

$2.383bn and magazine advertising falling 16.7 per cent to $397m. 

It was not all bad news for newspapers, however: first-time figures 

showed the digital revenue they earned last year totalled $672m, and 

was helping recoup losses in print. Total digital revenues were up 19.3 

per cent to $3.987bn. “We’re seeing a hell of a shift,” CEASA 

managing director Bernard Holt said. “(Consumer goods) advertisers 

are obviously using digital to the hilt.” Metropolitan television 

revenues rose by 2.1 per cent for the year to $2.679bn, while regional revenues were down 1.1 per 

cent to $818m. Outdoor advertising was strong, up 8.3 per cent to $544m, and cinema revenues 

jumped 14.5 per cent to $102m. Metropolitan radio revenues grew 2.9 per cent to $693m but 

regional station revenues fell 1.3 per cent to $334m. 

77.2.2 Revamped News Corp websites 

Visitors to The Daily Telegraph website were greeted with a massive design makeover on the 

morning of 29 April. In a message to visitors, the site explained: “The Daily Telegraph today 

launches a new era online with reinvigorated and enriched desktop and mobile sites that comes 

with exclusive Member benefits and rewards. Bolder designs, new live and local features in news, 

sport and entertainment are at the heart of an exciting offering that will continue to give you the 

stories you want, when you want, on your device of choice. Our stories are now easier to find and 

faster to access.” 

‘We’re seeing 

a hell of a 

shift’—CEASA  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 8 

 

The Herald Sun website also received a makeover on 29 April. News Corp UK websites are also 

getting new content as Press Gazette reports: “News UK has added near-live clips of England 

international cricket matches to the online sports package available to Times, Sunday Times and 

Sun website subscribers. The deal with the ECB will give website subscribers access to video of all 

the wickets, boundaries and sixes in England international cricket, including the next Ashes series, 

from May. News UK digital subscribers already have access to video clips of football Premier 

League and FA Cup football as well as Aviva Premiership rugby. 

These changes at the Daily Telegraph and the Herald Sun were part of a revamp of the four biggest 

News Corp Australia masthead websites for desktop and mobile. Changes at the Courier-Mail and 

the Adelaide Advertiser took place a week later.  

Another significant development is the addition of MyNews, a hub for members to store saved 

articles, create section shortcuts and see their browsing history. This gives readers “the ability…to 

tag content on one platform, like the website, and then access it directly from their personalised 

settings on another device or another platform, like the mobile site.”  

 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

77.3.1 Dubbo: Editor departs 

Simon Chamberlain has left the editorship of the Daily Liberal, Dubbo, after two and a half years 

to become the media adviser to the Federal Member for New England, Barnaby Joyce. 

Chamberlain had been commuting from Tamworth.  

77.3.2 APN termination benefits for ousted CEO 

Changes to the management and board of APN News & Media last year resulted in ousted chief 

executive Brett Chenoweth receiving termination benefits of $1.6 million (Australian, 21 March 

2014). Chenoweth, who had been a board member since 2011, received a “termination payment 

equivalent to 12 months' salary”, a payment of $100,000 to pay out short-term incentives, salary 

of $836,344 to 19 February 2013 and all leave entitlements.  

The remuneration report showed he was paid $2.57m for the year to December 2013, which 

included a three-month leave of absence. Chenoweth left the company with three other directors 

after a shareholder revolt among major stakeholders, led by Irish billionaire Denis O'Brien and 

Allan Gray, who objected to a planned capital raising. 

77.3.3 APN NZ has new CEO 

Radio Network CEO Jane Hastings takes over as chief executive of APN New Zealand on 12 May. 

She replaces Martin Simons, a former Rockhampton journalist, who had been CEO since 2006. 

Hastings joined the APN-owned Radio Network as chief executive in 2012 and has helped TRN 

deliver increases in revenue of 9 per cent and operating earnings of 22 per cent in her two years in 

the job.  

In the new role, she will be responsible for APN’s publishing, digital and radio operations in New 

Zealand.  

Simons is expected to accept a consultancy role that would focus on recent digital projects including 

discount site GrabOne. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 9 

 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

77.4.1 Genesis of weather maps in Australian newspapers 

Rod Kirkpatrick writes: Fourteen months before the Sydney Morning Herald published its first 

weather map, the New South Wales Government Astronomer, H.C. Russell, wrote to the 

newspaper. In his letter (SMH, 17 December 1875, p.6), he said: “The weather map published daily 

in the Times and other English papers is not simply a map of the direction of wind and state of the 

weather at each station, but rather a pictorial view of the temperature, barometer, pressure and 

state of weather all over the United Kingdom, as indicated by a great number of daily telegrams 

received at the Meteorological Office. These telegrams, as soon as they are received, and the proper 

corrections applied, are written on a large chart, and a general view of the meteorological condition 

of the United Kingdom obtained. This is compared with similar charts of preceding days, and the 

scientific result obtained is embodied in a small chart, which is sent to the Times and there 

converted into a printing block.” 

Russell had recently visited the Meteorological Office in London, familiarising himself with both 

the scientific methods of producing the chart, and with the mechanical details. In Washington, DC, 

he found the American weather chart system was “much more complete and very much more 

expansive than that in use in England”. His letter continued: “The idea of weather charters was 

first started by M. Le Verrier, the great French astronomer in 1858. Its advantage was at once 

seen, but the difficulties were so great that it was not copied in England until 1872.  

“Since 1859, knowing what was being done in England and other places with this object in view, I 

have been preparing data for the publication of weather maps here, and in 1863 I proposed to the 

secretary of the Chamber of Commerce a partial daily weather chart for the information of persons 

interested in the mercantile Marine, but at that time sufficient interest was not taken in the 

subject, and my offer was not accepted. By combining the information I obtained in Europe and 

America and modifying it to suit our circumstances, I have devised a system by which a weather 

chart, bearing favourable comparison with those in England and America, will be published daily 

in the Herald and Echo newspapers.” 

Before they could act, the Electric Telegraph Department had begun exhibiting daily “a wind and 

weather chart similar to that published in the London Times (Sydney Morning Herald, 20 

December 1875, p.8). 

The two newspapers obviously struck production obstacles because the Sydney Morning Herald 

did not publish the first Australian newspaper weather map until Monday, 5 February 1877. In an 

introduction beneath the map, Russell said weather maps were now common in England and 

America, “but it is probably necessary to say a few words on presenting the first weather map that 

has been published in the Australian colonies, not only because it is the first but because it differs 

from those published in other countries”. He said:  

In the first place, then, it has been thought best to prepare a map, or rather printing block, which could be at once 
transferred to the newspaper printing machine. Had the ordinary method by lithography been adopted, only a few 
copies could have been distributed, and an expensive and slow process is required before such a map can be 
reproduced in a form fit for the ordinary printing press, while by this method it is at once placed in the hands of every 
reader of the newspaper. This has somewhat reduced the size of the map but it is still larger than those usually 
published in the newspapers elsewhere. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 10 

 

Russell explained the symbols on the map at 

length, but said, for instance, “R” means 

“Rising” and “F” means “Falling. The names of 

those cities or towns mentioned were indicated 

by their first letters to save space (e.g. “M” was 

“Melbourne”, “E” was “Eden”, “S” was “Sydney”, 

“N” “Newcastle”). Russell said, “The information 

given in the map will be increased as the 

observing stations are multiplied, but it did not 

seem desirable to delay the publication longer as 

it already includes the coast lines of New South 

Wales and Victoria, probably the most 

important part of Australia for this purpose.” 

The information in the first map was up to date 

as at 3pm on Saturday, 3 February 1877. 

From the very beginning of its career, the 

Herald had made a strong point of its weather 

reports. A Century of Journalism (p.29) 

reported: “It published in every issue, at the foot 

of the last column of the last page, a 

‘Meteorological Table’, showing the state of the 

weather, the prevailing wind, and the 

variations of the thermometer at 6am, noon and 

6pm each day.” The table was compiled by William Cape, whose daughter kept a school at the time 

in O’Connell Street, near the site of the 1931 Herald building. 

* H.C. Russell was Henry Chamberlain Russell (1836-1907). Read the ADB entry, by G.P. Walsh, online at 

http://adb.anu.edu.au/biography/russell-henry-chamberlain-4525 or in Vol 6 of the hard-copy Australian 

Dictionary of Biography. 

77.4.2 The fascinating world of newspaper history 

Rod Kirkpatrick writes: The newspaper-history-related emails that bob up in my Inbox never 

cease to fascinate. Within a few days in March, I received one from a psychologist writing a novel 

and another from a company CEO researching a biography on an artist. The psychologist wanted 

to know about newspaper production methods in country papers about 40 years ago and about 20 

years ago. And the CEO wanted to know about the publication in which a particular quote 

appeared. “It was,” he said, “from a newspaper or magazine published on 3 May 1932… It was a 

review of an exhibition held at Grosvenor Galleries in Sydney. I believe the publication was called 

the World but I can't find any record of this or others with similar names.”  

As some ANHG subscribers will know, the World was a Labor daily in Sydney for a short period in 

the 1930s. In form and content, it was “an attractive popular paper, well laid out and well 

illustrated with news pictures”, according to R.B. Walker (Yesterday’s News, p.68). The State 

Library of NSW has it on microfilm, (Vol 1, No 1) 26 October 1931 to 14 November 1932 (final 

issue; see link). http://trove.nla.gov.au/newspaper/result?l-decade=193&l-year=1932&l-

month=11&q=world+newspaper 

Back to the psychologist: She has a family connection to newspapers. Her father worked for the 

Sydney Sun and then Fairfax until his retirement about the late 1970s. She still remembers going 

to his office in the old Fairfax building in Haymarket and also seeing the Linotype operators at 

work and the presses rolling. “In the period of strikes my dad was the only executive the unions 

trusted in their negotiations. I also remember Dad staying there all night to help get the paper out 

during strikes,” she says. [I have tried to avoid identifying the sources of the email inquiries and 

the subject of their books.] 

 

THE FIRST AUSTRALIAN NEWSPAPER WEATHER MAP—
SYDNEY MORNING HERALD, 5 FEBRUARY 1877, PAGE 6. 

http://adb.anu.edu.au/biography/russell-henry-chamberlain-4525
http://trove.nla.gov.au/newspaper/result?l-decade=193&l-year=1932&l-month=11&q=world+newspaper
http://trove.nla.gov.au/newspaper/result?l-decade=193&l-year=1932&l-month=11&q=world+newspaper


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 11 

 

77.4.3 A ‘lone hand’ from Queensland Figaro 

At the end of 1882, Roma’s Western Star (8 November 1882, p.3) alerted its readers to the imminent 

publication by “Punch Byrne” of a new weekly, Queensland Figaro. Byrne—John Edgar Byrne, 

often called “Bobby”—was a witty writer and journalist based in Brisbane. He was already 

publishing the monthly satirical magazine, Punch. When he launched Queensland Figaro on 6 

January 1883, he wrote under the heading, “A Lone Hand”, his introductory editorial in which he 

boasted of his independence. The editorial motto was: “Fear God; Speak evil of none; Stick to the 

Truth; and never be done.” The editorial began: 

This is a new venture, gentle public. A genuine attempt to furnish what has often been promised—

an honest newspaper. It will present you from week to week something which will be as near to 

the naked truth as a modest journal dare attempt in an eminently respectable and sensitive 

community… The “influential” citizen who veils his wrong-doing under the cloak of decorous 

respectability, who purchases the connivance of society by his lavish hospitality, and of the church 

with his ready cheque-book, will get no more consideration from me than the most commonplace 

sinner who does evil in a shiny old black coat on two pounds a week. On the contrary, it will be our 

earnest endeavour to reach with the whip-lash of public scorn the sensitive hide of the man under 

all his many envelopes of fat and padding. Nor will we allow ourselves to be hoodwinked by the 

other kind of fraud—by the man who affects a jolly Bohemianism, a “not a bad sort of devil” 

demeanour, to cloak his innate meanness, and to direct attention from his wrong-doing. 

Reviewing one of the early issues of Queensland Figaro, Sydney’s Evening News remarked: “The 

writers in Figaro do not mince matters; they hit out ‘straight from the shoulder’ at the slightest 

abuse; they claim to be the people’s friends and they, therefore, keep a most jealous watch on the 

people’s interests. But Figaro holds rigidly aloof from all scurrility, spitefulness, and gross 

personalities. There are no “character assassins” on its staff, and, as a consequence, the paper is 

welcomed on all sides.” The Evening News review concluded: “Altogether, Queensland Figaro 

overflows with sparkling wit and cheery wisdom. It is fearless and outspoken, but it is also clean 

and respectable. May it go on, and prosper!” 

Queensland Figaro—which began with a sub-title of Titbits for everyday about everybody and 

everything with a peep at society, science, sport, and the drama—was published until 1936. It can 

be found on Trove. 

77.4.4 Harry Moore and Eleanor Roosevelt: that interview 

Rod Kirkpatrick writes: When Henry Amos Moore (1903-1998) 

died, the Australian published an obituary (11 May 1998, p.14) that 

said that his death meant that Australia had lost “possibly its last 

living link with the literary, romantic journalism of the J.F. 

Archibald era”. I interviewed Moore, known as Harry, in Brisbane in 

June 1979 a month after completing my first major newspaper-

history research trip. Harry Moore spent 19 years in Mackay, 

Queensland, mainly as editor or associate editor of the Daily 

Mercury. I have lived in Mackay for the past six years. When the 

United States entered World War II, during the Pacific campaign 

Mackay was a recreational leave centre for US servicemen. On 12 

and 13 September 1943, Eleanor Roosevelt, wife of the US President, 

visited Mackay at the end of an 11-day Australian tour. She visited 

American troops and US Red Cross centres in Mackay, but took part 

in no public functions. Her visit to Mackay was not announced in the 

press before she arrived. 

Moore’s obituary said that, in Mackay, Roosevelt “was not allowed to 

be interviewed by the local newspaper editor”. The obituary 

continued: “The next day the Daily Mercury carried an article on the 

editorial page headed ‘America’s first prisoner of war’. It claimed 

that Roosevelt had been confined to barracks at a local doctor’s residence, which had been 

HENRY AMOS MOORE 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 12 

 

commandeered, and that she was uncontactable. The colonels reacted and the editor got his 

interview.” This is fairly similar to what Moore’s memoirs state.  

The first thing I want to say is that there was no general indication during the First Lady’s visit 

that she was being shielded from the press. For example, when she arrived in Canberra from New 

Zealand on 3 September (the fourth anniversary of the beginning of World War II), she held a press 

conference at Government House, with 40 Australian and American journalists quizzing her 

(Morning Bulletin, 4 September 1943, p.3). On 13 September, a few hours after arriving in 

Brisbane on the eve of her departure from Australia, she held an informal press conference at her 

hotel for 20 Australian and overseas war correspondents when she “frankly answered a barrage of 

questions on and off the record” (Courier-Mail, 14 September 1943, p.3). 

So, what really happened in Mackay? To find out, I spent several hours in the Heritage Room at 

Mackay City Library studying microfilmed files of the Mercury for September 1943. I found nothing 

to support the two assertions: that the paper published an item headed anything like “America’s 

first prisoner of war” during Roosevelt’s visit; and that “the editor got his interview”. I studied the 

files for a week or so before and after the visit which fell on a Sunday and Monday.  

This meant only the Monday edition of the Daily Mercury appeared 

while she was in Mackay, and she flew out of Mackay on the Monday 

morning because she was in Brisbane by Monday afternoon, addressing 

an audience of 3000 at City Hall. (Courier-Mail, 14 September 1943, 

p.3). There was little time for the American colonels to “react” to what 

we are told had appeared in the paper and for an interview to be 

arranged. 

In mid-September 1943, the Daily Mercury generally carried six 

broadsheet pages, although the issue of Monday, 13 September, was only four pages. The closest 

Moore came to saying anything that could even vaguely relate to Eleanor Roosevelt being 

“America’s first prisoner of war” was in his editorial, “Mrs Roosevelt’s visit”, of 9 September in 

which he observed: “It would be a pity if unimaginative officials, fretful of their own importance, 

were permitted to crowd her away from the public and limit her view.” At that stage, however, 

there had been no public announcement that Roosevelt would actually visit Mackay. All that had 

been announced—and this was made public only on 8 September—was that Roosevelt would visit 

Queensland, taking in some centres and Brisbane. And so Moore’s editorial referred generally to 

places she might visit in Queensland. 

In his memoirs, Moore says that he got his interview with Eleanor Roosevelt—and that “it wasn’t 

much of an interview”. My research indicates that the interview certainly did not lead to 

publication of a separate story in the Daily Mercury. I suspect that, assuming the interview did 

take place, that some of the things she said crept into Moore’s editorial on 13 September, also 

headed “Mrs Roosevelt’s visit”, or to the news report in that same issue. And I wonder whether the 

headline “America’s first prisoner of war in Mackay” (as recorded in Moore’s memoirs) was more 

of a threat than an actuality and whether the passing of half a century faded the edges of memory. 

77.4.5 Sirius celebrates births and death of newspapers 

The once grand Argus building, now sadly sporting blacked out windows and abundant graffiti, 

was just one in a chain of sites selected by Rachel Buchanan for the launch of Melbourne Sirius. 

The Sirius celebrates the birth and death of 525 Melbourne newspapers. In Rachel’s words, 

the Sirius ‘is a homage to newspaper people and to librarians, archivists, conservators and all 

those others who so diligently and modestly care for our material culture past and present, 

including old newspapers.’ 

The tabloid size Sirius, featuring a red and white ‘stop press’ star on its front page, is an illustrated 

obituary of newspapers. Aside from listing the birth and death dates of 525 dead newspapers, 

the Sirius also includes a four-page centre-spread of masthead photographs laid out alphabetically. 

The first is The Abstainer (the Official Organ of the Grand Lodge of Victoria), a bi-weekly made in 

‘unimaginative 
officials, fretful 
of their own 
importance’ 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 13 

 

Melbourne from May 1889 until May 1890. The last is Zundnadeln Blatter fur die heitere und 

ernste Welt (Paper for the serene and serious world).  

77.4.6 Press centennial banquet 

The Australian Town & Country Journal (4 February 1888, pp.12-13) devoted one and a half pages 

to a report of “Press Centennial Banquet: Great gathering of journalists” of 25 January 1888. One 

of the guests wrote the report. 

77.4.7 A timeline of the Australian, 1964-2004 

The Australian will be 50 years old on 15 July this year. When the Australian published a 13-part 

series of magazines to mark its 40th anniversary in 2004, it include a brief timeline running at the 

foot of pages 24-27. An edited version of the timeline events is presented below: 

Year Date Event 

1964 15 July The first issue of the Australian, four days early, is a sell-out. It is 

printed in Canberra, Sydney and Melbourne. 

1964 21 July The first computer articles appear in the Australian 

1967 6 March The Australian moves its headquarters from Canberra to Sydney 

1971 28 February The first issue of the Sunday Australian, the nation’s “first qualify 

broadsheet Sunday newspaper”. 

1977 2-3 July The first issue of the Weekend Australian. 

1979  The first Harris system computers are used in the newsroom. 

1980 13 February The first Higher Education Supplement is published. 

1988 3 September The first edition of the Australian Magazine is published. 

1992 7 March Colour is introduced to the paper’s Review section. 

1996 1 May The Australian goes online for the first time. 

1999 25 March Media section introduced. [This was omitted from the magazine list.] 

2001 6 August The entire edition of the Australian is available to download online. 

77.4.8 Clare, SA: Enter one Alfred, exit another 

The Northern Argus, launched at Clare in South Australia’s Barossa Valley on 19 February 1869, 

remained in Tilbrook family ownership for 127 years. At the beginning, it was owned by a 

partnership between Henry Hammond Tilbrook and Alfred Clode. Tilbrook married Clode’s sister, 

Marianne, at Christ Church, North Adelaide, on 1 January 1870. Clode himself married six days 

later—Marion Martyn, at St Paul’s Church, Adelaide.  

The newspaper partnership ended eight months later, but first it had to accommodate, from 1 July, 

the addition of a third partner, Tilbrook’s brother Alfred. Soon it was a case of: enter one Alfred, 

exit another. Alfred Clode departed the partnership on 22 August. After two years, Clode headed 

for Japan where he started an English newspaper (South Australian Register, 8 January 1870, p.4; 

Northern Argus, 26 August 1870, p.2; Recorder, Port Pirie, 27 September 1937, p.1). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 14 

 

H.H. Tilbrook left the Northern Argus after 20 years and went on to practise the art of photography 

in South Australia and south-western Victoria at the end of the nineteenth century and the early 

twentieth with such perception and skill that the Art Gallery of South Australia mounted a three-

month exhibition of his work in 2001 (Denis Temple Tilbrook, typescript notes about the Tilbrook 

family, supplied to author, circa January 2003). 

77.4.9 Time flies (5) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues 

his career reminiscences: Growing up in 

Sydney, I had a dream of becoming a sports 

reporter, partly so that I could cover 

Australia’s cricket tours of England. I 

ditched that dream a few years after 

entering journalism but cricket has 

remained my first love in sport. I wished I 

was in England in on 20 July 1981 when Ian 

Botham created mayhem at Headlingley, 

Leeds, smashing 149 not out in the second 

innings of a cricket Test in which Australia 

held a first innings lead of 227; England won 

the Test. Instead, I was in Cairns on my first 

full-day of research in the tropical city and it 

seemed to rain every 10 minutes. I was 

staying in an old weatherboard hotel, the Grand, and there was a television set several metres 

outside my room in a central lounge. Each night it was tuned in to the cricket. For hours on the 

night of 20 July, as I tried to sleep, I could hear the roar of the crowd as Botham demolished the 

Australian attack—giving what one cricket writer described as “an impersonation of a 

blacksmith”—and turned not only the match but the series on its head. England, down by one Test 

before Headlingley won the series 3-1. 

I had arrived in Cairns on Sunday, 19 July, after 

travelling by the 5.30am coach from Bowen to 

Townsville and then flying to Cairns. Late in the 

afternoon I visited the offices of the Cairns Post, which 

proudly (and incorrectly) claimed it was “ESTAB. 1882”. 

As I noted in my letter home the next morning, it was 

“only cribbing 13 years”. I wrote also that I had found 

the files of the Cairns Post “in a shambles, stacked on 

the floor, on table, on chair, and some in cupboards and 

on shelves”. The shelved files were in some semblance of 

order. “Rest a mess.” The oldest volumes seemed to be 

used as a stepping stone to climb to the newer volumes 

on the shelves. 

I found the first volume of the Morning Post, forerunner 

of today’s Cairns Post—and portion of the very first 

issue, 6 June 1895. “So,” I noted, “I have already made a 

major discovery before I officially start.” I found two 

tattered portions of the editorial policy statement (see 

insert at left) that had been made in the first issue, and 

the issue of 13 June 1895 was clearly labelled No. 2. The 

Morning Post had definitely started on 6 June 1895, two 

years after a newspaper with the title of the Cairns Post had ceased publication. That title had 

been published 17 May 1883 to 20 May 1893. Its plant was bought by the Cairns Argus in October 

CAIRNS POST BUILDING IN 2004 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 15 

 

1894 and its title incorporated in the Argus from 5 February 1895. There was no link between the 

Cairns Post of 1883-1893 and the Morning Post established in 1895—a paper that became the 

Cairns Post on 5 July 1909. 

While in Cairns I typed out recommendations to the management about how to preserve their files 

better. I left Cairns having been commissioned by the editor, Alan Hudson, to write a history of 

the Cairns press, 1877-1910. That history was written but not published because in 1982 the 

Cairns Post was hosting the annual conference of the Regional Dailies of Australia Ltd on the 

grounds that it was the newspaper’s centenary. Hudson would not listen to my explanation of why 

1982 was not the centenary of the newspaper (in fact, no newspaper started in Cairns in 1882). In 

1983 the Cairns Historical Society Bulletin published in issues no. 282 and 283 (June and July) my 

two-part article on the first Cairns Post. 

On 16 August 1986, a different editor of the Cairns Post published a letter from me explaining why 

the newspaper could not claim 1882 as its year of establishment. The editor added a footnote to 

the letter: “The early history of newspapers in Cairns has been clouded by the loss of early 

newspaper files. Records on hand have pointed to the Post’s origins as being established in May 

1882, but we will not dispute Mr Kirkpatrick’s claims.”  

Trove, of course, now makes it possible for anybody with a serious interest in getting things right 

about Cairns and its early newspaper history to find the correct details. 

I caught a train to Innisfail on 22 July 1981 and met William Henry George Groom (1900-84). I 

plan to tell you about this next time. 

77.4.10 Farmer & Settler going tabloid 

Narandera Argus, 1 October 1953, p.4: The Farmer & Settler newspaper is changing its size from 

its next edition, to be published on 2nd October. For the past 48 years the F and S has been 

published as a broadsheet, and is changing to tabloid, half its present size. The management 

announces that it will retain all its usual features. [The newspaper began on 7 February 1906 as 

the official organ of the Farmers and Settlers Association of New South Wales. By the end of 1910 

there had been a court case and a split, and the Land began on 27 January 1911 (see ANHG 

61.4.1.1.as the association’s new organ. The Farmer and Settler ceased publication on 27 December 

1957. ]  

77.4.11 Repatriation of Australian newspapers 

Margy Burns, Assistant Director-General, Australian Collections & Reader Services, National 

Library of Australia, responded on 31 March 2014 as follows to an inquiry the ANHG editor made:  

Given your research interest in the history of newspapers in Australia, I hope you will forgive an 

extended reply to your enquiry about newspaper repatriation. I will also answer your questions 

about specific titles. You are aware of ANPLAN, the Australian Newspaper Plan, 

http://www.nla.gov.au/australian-newspaper-plan a collaboration which ensures that one copy of 

every Australian print newspaper title is preserved and retained in the jurisdiction in which it was 

published. ANPLAN grew out of a recognition that the costly task of preserving the large volume 

of Australian print newspapers was beyond the capacity of any single Australian library.   

Each ANPLAN library keeps all titles published in its jurisdiction, and contributes records of 

holdings to Libraries Australia, the national bibliographic database. The ANPLAN libraries also 

microfilm newspapers as a preservation strategy, and the large corpus of microfilmed titles created 

over many years has enabled the mass digitisation of newspapers now available through the 

acclaimed Trove service, the world’s largest digital newspaper archive. Newspapers in Trove have 

rapidly grown from an initial four million pages in 2010, at the end of the first stage of 

implementation, to 12 million pages today, with new content being added constantly. There were 

17 million uses of Trove newspapers last year. 

http://www.nla.gov.au/australian-newspaper-plan


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 16 

 

As we noted on our website announcement concerning repatriation, the National Library’s 

responsibility under ANPLAN is to collect and preserve print copies of national titles, including 

ceased titles such as the National Times. We share responsibility for collecting and preserving 

print copies of all ACT papers, including suburban weeklies, with the ACT Heritage Library. 

Additionally, the National Library continues to collect and preserve print copies of capital city 

dailies, ethnic newspapers and subject based newspapers.  

To ensure that the National Library is able to support the research needs of most onsite users, we 

also collect and retain significant regional papers Australia wide; higher use titles (defined as those 

which have received more than ten uses in the past seven years); as well as copies of newspapers 

from nearby areas in NSW.  Print copies of these titles are not retained once they are available on 

microfilm.   

To answer your specific questions: the National Library will continue to receive and preserve hard 

copy papers of the Brisbane Courier Mail, the Melbourne Age, the Hobart Mercury and all other 

capital city dailies. Regional papers of record, such as the titles you cite, the Kalgoorlie Miner, the 

Bendigo Advertiser and the Wimmera Mail-Times, will continue to be collected by the National 

Library, initially in print, but once available on microfilm, print copies will no longer be retained. 

Preservation of hard copies of these regional titles is the responsibility of the relevant ANPLAN 

Library. If microfilm is not available for these titles, the National Library will retain print copies. 

We regard the Goulburn Post as a regional paper of record, but more locally focussed papers from 

other communities close to Canberra will also be kept in hard copy, until microfilm copies are 

available, to serve access needs of onsite users.  

The reason for not giving examples of significant regional newspapers, newspapers from 

surrounding areas in NSW, ethnic and subject based newspapers on the website was for brevity. 

Examples of titles in these last categories include:  

Ethnic 

Ellinikos Kirikas = Greek herald  

Aozhou Xin Bao = Australian Chinese Daily  

Indian Voice: The Victorian Monthly Newspaper  

Napredak: List Jugoslavenskih Iseljenika Australije i Nove Zelandije (ceased)  

Australijos Lietuvis= The Australian Lithuanian (ceased)  

Cagri: Turkish Newspaper (ceased)  

 

Subject based 

Land  

Australian Worker  

Greyhound Recorder   

Lorgnette: A Journal of Amusements (ceased)  

Australian Army: The Soldiers' Newspaper (ceased)  

Anglican (ceased)  

 

ACT region 

Braidwood Times  

Tumut and Adelong times and Batlow district news  

Cooma Monaro Express  

Queanbeyan Observer (ceased)  

Bombala Herald and Delegate, Cooma, Eden and Coast Districts General Advertiser (ceased)  

Yass Post (ceased)  

TheANPLAN libraries are committed to retaining, preserving and making accessible all Australian 

newspapers.  The process of repatriation coupled with digitisation will ensure that all Australian 

newspaper titles will be preserved and made widely available through national cooperation. You 

may be interested to know that ANPLAN is also a vehicle for locating newspapers known to be 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 17 

 

missing from ANPLAN institutions.  Last year issues from 11 titles were located, mostly dating 

from the nineteenth century (1851-1894) including four supplements from Sud-Australische 

Zeitung. Issues of the Bay Advocate (NSW) 1979-1982 and the NT Suburban (1995-96) were also 

located.  

77.4.12 Argus starts evening halfpenny paper 

The proprietors of the Melbourne Argus announced on 24 September 1881 (p.9) that they intended 

to launch soon “a daily evening journal”, to be called the Evening Mail. The starting date would 

soon be announced. The new paper started on Monday, 17 October 1881. The State Library of 

Victoria and the National Library of Australia have files of the early issues, but not of the final 

issues. It is unclear from the online catalogue of SLV just where its holdings end, although the 

NLA says it holds issues until 30 June 1882. A search via Trove reveals, however, that the Evening 

Mail closed on Saturday, 26 August 1882. The proprietors of the Melbourne Evening Herald bought 

its evening competitor from the Argus and incorporated its title in the Herald. The Evening Mail 

was published for a week or so more than 10 months (Sources: Colac Herald, 25 August 1882, p.2, 

and Mercury, Hobart, 25 August 1882, p.2). 

On distinguishing feature of the Evening Mail was its price; it sold for one halfpenny (a ha’penny, 

as we used to say it before decimal currency was introduced on 14 February 1966). The publishers 

said (Argus, 15 October 1881, p.9): “It is the first experiment of the kind that has been made in 

Australia, or, indeed, in any of the British colonies…” The halfpenny press in Great Britain had 

an enormous circulation”. London possessed one halfpenny evening paper, and three biweeklies 

and eight weeklies that sold for that price. In the British provinces no fewer than 43 dailies, mostly 

evening papers, sold for a halfpenny. Some of these, such as the Birmingham Daily Mail and the 

Liverpool Albion, sold more than 50,000 copies a day. Two of the low-priced papers, the Northern 

Evening Mail and the Midland Counties Evening Express, issued five editions during the afternoon 

and evening. Another two, the Manchester Evening News and the Nottingham Evening Post, issued 

three. Edinburgh supported one, Paisley one, Greenock two, Dundee three and Glasgow three 

evening halfpenny papers.  

77.4.13 Importance of reporting Parliament in 1856 

When the New South Wales Parliament was taking a big step forward in 1856—it was now elected 

by all men, in secret ballots, in roughly equal electorates and with no property qualifications for 

members —the Sydney Morning Herald published (16 May 1856, p.5) a 2050-word consideration 

of “Newspaper reporting” at such a time. Here’s an extract. 

Not the least among those minor matters in which a change will follow on the inauguration of the 

New Parliament is the newspaper reporting of the debates and discussions in the Legislature. That 

the reports in question are of the greatest interest and importance it is scarcely necessary to say. 

Whether or not the speeches of the members, as reported by the Press, are read attentively each 

day by their constituents, friends, and a large number of the public, does not much affect the 

importance which must attach to those reports in every community where constitutional freedom 

prevails and is valued. A good deal might indeed be said to show that, without the regular 

publication of full and accurate reports of the proceedings of the Legislature, the best and most 

efficient bond for the preservation of constitutional freedom would be wanting, and that the right 

of representation itself might be liable to be rendered of little avail.  

Certainly the various constituencies have little other means of judging of the efficiency, the 

consistency, and the faithfulness of their several representatives than is afforded by the newspaper 

reports, while the body of the public are saved the large amount of time and attention which they 

otherwise would be called upon to devote to the affairs of state, by having a picture of those affairs, 

as far as it is necessary they should be known, brought day by day to their doors. But on this point 

it is unnecessary to enlarge. The services of the Press in this and other reports have been long 

recognised, and have been repeatedly acknowledged in all quarters. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 18 

 

During the last two or three sessions of the late Council, several discussions, explanations, and 

scenes arose to prove, if proof were wanting, that those who deliver the speeches are not indifferent 

as to the versions of their remarks sent abroad through the medium of the daily journals. And it is 

not to be expected that they should be indifferent. Leaving out of the question, the important 

bearing which the speeches as published, have upon the reputation and political influence of the 

individual speaker, and passing over the fact, that on the reports of the speeches of particular 

members in a great measure depends the rank which the colony will occupy in regard to the art of 

oratory; omitting these considerations, the gentleman of good, or even of ordinary acquirements 

and talents, who attains to a seat in the legislature, has a right to expect the best attention of those 

who purpose to furnish the public with full and true accounts of the sayings and doings of the men 

who think, speak, and act in their service. The regular debates of the legislature on important 

questions are not to be classed with the back parlour and platform declamations and rhapsodies of 

every-day aspirants to the palm of eloquence. 

Then the general importance of the reports in question—their present and future importance to 

the state, as matters of literature, history, and collective wisdom—is to be kept continually in view. 

“Not only the actions of mankind,” says Bacon, “but also their sayings ought to be preserved, and 

may doubtless be sometimes inserted in history, so far as they decently serve to illustrate the 

narration of facts; but books of orations, epistles, and apothegms, are the proper depositories of 

human discourse. The speeches of wise men upon matters of business, weighty causes, or difficult 

points, are of great-use, not only for eloquence, but for the knowledge of things themselves.  

Nor do apothegms only serve for ornament and delight, but also for action and  civil use, as being 

the edge tools of speech,-' Secures aut mucronea verborum', which cut and penetrate the knots of 

business and affairs for occasions have their revolutions, and what has once been advantageously 

used may be so again, either as an old thing or a new one. Nor can the usefulness of these sayings 

in civil affairs be questioned, when Caesar himself wrote a book upon the subject, which we wish 

were extant; for all those we have yet seen of the kind appear to be collected with little choice and 

judgment."  

If any sayings in civil matters are worthy of being preserved, those of the members of the 

legislature of a country must be; and there can hardly be a better, book of orations than a widely-

circulated and extensively-read journal. If, however, speeches be prepared and collected with little 

choice and judgment, no matter how wise the speakers, how important the matter of business, how 

weighty the cause, or how difficult the point, they will be of little use. And if on the other hand, 

they be prepared and published in a careless, a confused, and an inaccurate style, they will be 

worse than useless. They will either directly mislead, or so render the meaning that the essence of 

the discourse, and the most important points of the argument will be hopelessly lost amid a mass 

of surrounding confusion, 

The reports of the proceedings of the late Legislative Council have been more than once commended 

by those who were most interested in their accuracy and general character, but who, 

notwithstanding, could have no motive in giving them unmerited praise. Indeed, that they 

possessed considerable merit was obvious. In fulness, they would bear comparison with the reports 

of the proceedings of any legislative body in the world, the Parliament of England excepted. Nor 

was the quality much, if at all, inferior to the best reports of a similar character, none excepted, 

whenever a particular occasion called forth the energies of those engaged in the work of reporting. 

But, on the other hand, complaints, in some instances well grounded, were made from time to time; 

and it is pretty certain that in other instances cause of complaint existed where no dissatisfaction. 

was expressed. Quite certain it is, that those who clamoured most loudly against the reporting on 

those occasions when the subject was entertained, were those who, generally speaking, ought not 

to be the first to find fault. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 19 

 

 

5—Recently Published 

 

 

 

77.5.1 Books 

Gelder, Ken, and Weaver, Rachael, The Colonial Journals and the Emergence of Australian 

Literary Culture. Perth: UWA Publishing, 2014. 438pp. Colonial Australia produced a vast 

number of journals and magazines that helped to create an exuberant literary landscape. 

They were filled with lively contributions by many of the key writers and provocateurs of 

the day – and of the future. Writers such as Marcus Clarke, Rolf Boldrewood, Ethel Turner 

and Katharine Susannah Prichard published for the first time in these journals. Gelder 

and Weaver present a miscellany of content that enabled the “free play of intellect” to 

thrive and, matched with wry visual design, made attractive artifacts that demonstrate 

the role this period played in the growth of an Australian literary culture. 

Griffen-Foley, Bridget, Sir Frank Packer: A Biography, Sydney: Sydney University press, 2nd 

edition, 2014. See Bridget’s article, “The Packers, a lost heir and the end of the media 

dynasties”, crikey.com.au, 16 April 2014. 

77.5.2 Recent articles 

Call, Jennifer, “Mary Gilmore: Courage and grace”, National Library of Australia Magazine, 

March 2014, pp.16-19. How much do you know about the woman (poet and journalist) on 

the $10 note?  

Davidson, Darren, “Don’t call it paper, but print will last a while: Murdoch”, Weekend Australian, 

12-13 April 2014, p.30. News Corp chief Rupert Murdoch opens up in s Fortune magazine 

interview. 

Griffen-Foley, Bridget, “Monsignor James Meany, the Catholic Weekly and 2SM”, Journal of the 

Australian Catholic Historical Society, 'Monsignor James Meany, the Catholic Weekly and 

2SM”, Vol. 34, 2013.   

Kirkpatrick, Rod, “A global dynasty”, GXpress, March 2014, p.38. Four generations of the global 

Hinchliffe editorial dynasty launched by chance (Toowoomba, Ipswich and Santiago). 

Nettlebeck, Colin, “An archive of freedom”, National Library of Australia Magazine, March 2014, 

pp.7-9. The Library’s collection of French broadsides provides an intriguing window into 

post-Occupation France. 

Thomas, Deborah, “Fifty Years of fashion: The Australian Women’s Weekly”, National Library 

of Australia Magazine, March 2014, pp.2-5. Goes beyond the title to provide a brief, 

general history of the Women’s Weekly. 

Walker, Tony, “Lest we forget”, Walkley Magazine, Issue 79, March-May 2014, pp.15. Those 

telling the stories of Australia’s wars are as worthy of recognition as those who fought, 

says the author, the convener of the C.E.W. Bean Foundation. 

Watson, Catherine, “Talk of the town”, Walkley Magazine, Issue 79, March-May 2014, pp.13-

14. In Warragul, the author has found a newspaper still connected to its community, and 

it is thriving. A reporter’s-eye view of the Warragul & Drouin Gazette. 

Wright, Tony, “Wild men of the Australian media”, Sydney Morning Herald, 6 May 2014. A look 

back at violence between Australia media people (principally newspaper owners) after the 

punch-up between former owner of the Nine Network, James Packer, and current Nine 

Entertainment Group CEO David Gyngell on Sunday, 4 May. A set of photos showing 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 77, May 2014— 20 

 

Packer in a fist fight with Gyngell hit the market on 5 May. The images were taken outside 

Packer's multimillion-dollar Bondi Beach home on Sunday afternoon, and showed the pair 

in the midst of throwing and receiving punches. 

 

 

YOU’VE HEARD OF PAGE 3 GIRLS, BUT WE DON’T KNOW WHAT THIS JUXTAPOSITION OF SIGNS AT NARROGIN, 
WESTERN AUSTRALIA, IN 2007 MEANT FOR THE LOCAL NEWSPAPER.—PHOTO BY ROD KIRKPATRICK 

 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

 

[Advertisement] 

A Short History of the Australian Country Press 

By Rod Kirkpatrick 

265pp; includes 26-page index, bibliography, 19th century chronology of births and deaths of 
country papers for each colony; 35 tables; and 34 black and white illustrations. Soft cover. ISBN 
978 0 9803128 5 0. $45 incl. p&p. 

Email Rod for flyer on book sale details at rkhistory3@bigpond.com 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/

