
 

Exterior of the Albany Advertiser building, 2003. The first West Australian country newspaper, the King George’s Sound 
Observer, was published, briefly, at Albany in 1868 (see ANHG 65.4.1). 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 69                                                                             October 2012 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, Glenella, Qld, 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  10 December 2012. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

 69.1.1 FAIRFAX MEDIA (1): $2.7 BILLION LOSS 

Fairfax Media recorded a net after-tax loss for 2011-12 of $2.732 billion. The company reported 

writedowns of $2.94 billion that virtually halved the company’s net assets. The company planned 

to pay a dividend of 1 cent per share. The carrying value of the mastheads has more than halved, 

from $3.3bn at 26 June 2011 to $1.3bn at 24 June 2012. (Australian, 24 August 2012, p.19). 

Darren Davidson reported (Australian, Media section, 3 September 2012, p.26) that News 

Corporation wrote down its assets by $2.8 billion and APN News & Media cut the value of its 

New Zealand assets by $320 million (Aust.). 

Gine Rinehart ally Jack Cowin spent $440,000 on shares in Fairfax Media after his recent 

appointment to the company’s board. Fairfax CEO Greg Hywood spent about $100,000 boosting 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     2 

 

his shareholding in mid-September as Fairfax’s share price languished below 50c (Weekend 

Australian, 15-16 September 2012, p.27). 

69.1.2 FAIRFAX MEDIA (2): AFR’S PARTNERSHIP WITH FINANCIAL TIMES 

Financial Review Group announced on 31 July a partnership to publish extensive global business 

news and analysis from the Financial Times each weekday across print and digital platforms. 

Michael Stutchbury, editor-in-chief of the Australian Financial Review, said the FT tie-up would 

supplement “our existing source of quality global business, finance and political writing which 

already includes The Economist, The New York Times and the Harvard Business Review”. 

Financial Times now runs to two full pages in the newspaper each day. It includes news and 

commentary from the FT’s stable of writers such as chief economics correspondent Martin Wolf, 

and the Lex column, described as the oldest and arguably the most influential business and 

finance column of its kind in the world. FT content will begin appearing in the Financial Review 

within a week.”  

The content partnership with the FT is announced as Financial Review online subscribers break 

through the 20,000-mark, up 144% since December last year. Online subscriber growth has been 

spurred by the release of the Financial Review’s app for iPad which has achieved well over 

42,000 downloads since its launch in late May.  

69.1.3 ACCC APPROVES NEWS BID FOR CONSMEDIA 

The Australian Competition and Consumer Commission has approved News Limited’s $2 billion 

bid to acquire James Packer’s controlling share of Consolidated Media Holdings. ConsMedia has 

a 50 per cent shareholding in Fox Sports Australia and 25 per cent of the shares in pay TV 

operator Foxtel. The ACCC’s green light clears the way for News to own 50 per cent of Foxtel and 

100 per cent of Fox Sports. News already owns 25 per cent of Foxtel and control’s the cable 

company’s management. However, the News bid needs the approval of Kerry Stokes who owns a 

25 per cent stake in ConsMedia; he has already sought ACCC clearance to bid for the shares in 

ConsMedia that he does not already own (Australian, 3 August 2012, p.21). 

News Limited plans to bundle its newspaper mastheads into Foxtel subscription packages on a 

trial basis if its bid to gain a 50 per cent shareholding is successful (Australian, 7 September 

2012, p.2). 

69.1.4 READERS TELL ETHNIC NEWSPAPER TO RETAIN BROADSHEET FORMAT 

Readers of Australia’s biggest selling Arabic newspaper, El Telegraph, have told the editor they 

do not want the paper’s format changed from broadsheet to tabloid. Editor Tony Kazzi asked the 

readers their opinion and they rejected the possible change. El Telegraph has recently changed 

from three issues a week to five. El Telegraph was launched in 1970 by Eddie Obeid, former NSW 

Labor MP, and its circulation has grown steadily from about 10,000 to 35,000, reports Paul 

Cleary (Australian, Media section, 30 July 2012, p.27). Australia Middle East Media acquired El 

Telegraph in 2010. Like El Telegraph, the Australian Chinese Daily remains committed to the 

broadsheet format. 

69.1.5 REDUNDANCIES: FAIRFAX AND NEWS 

Fairfax: Nick Leys, diarist for the Australian’s Media section, suggests that 2012 will be 

remembered as “the year of the great redundancy”. He reported (3 September 2012, p.27) that 

while Fairfax Media watched a generation of journalists walk from its newsrooms the previous 

week, News Limited had been a little coy about its own departures. News would not put a figure 

on how many staff members were accepting redundancies or being made redundant. Leys 

proceeded to report on three separate “redundancy drink functions” – at the Herald Sun, Sydney 

Morning Herald and Age. On 27 August, p.31, Leys reported that former Age editor-in-chief Paul 

Ramadge had provided some telling figures when he had spoken at the New News conference on 

the day that the Fairfax redundancies had closed. Ramadge had said that when he had started 

working at the Age in the 1990s, there had been an editorial staff of 450. When he had become 

editor-in-chief in 2008, there had been 408. A week ago there had been 285 and, after the 

redundancies, he estimated there would be 215. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     3 

 

News: Tucked away in the business section of the Australian, on Page 43, on 5 September was a 

report, “Editorial redundancies at News”. News Limited had announced more redundancies as it 

outsourced some operations to editing production house Pagemasters and implemented 

newsroom changes. The restructure, due to be completed on 29 October, was expected to affect 

about 65 positions nationally, with about half of these positions coming from the News Central 

subbing operation. The rest would come from newspapers in Queensland, reported Nick Leys and 

Stephen Brook. “We will see a reduction in the number of positions as a result of these changes,” 

editorial director Campbell Reid told staff. “We will seek to achieve this through a combination of 

attrition, redeployment and redundancy.” Sub-editing roles at community newspaper titles in 

NSW, Victoria, Queensland and South Australia will be moved to Pagemasters by the end of 

October. Remaining jobs in the News Central team will be reduced as a result. News Limited has 

pledged that Pagemasters “will sub to our specifications and we will protect the quality of sub-

editing via a detailed service level agreement”. 

69.1.6 PEOPLE 

Gay Alcorn, editor of the Sunday Age, stepped down in early September and took on a writing 

role at the Age. Deputy editor Mark Forbes replaced her (Sunday Age, 26 August 2012). Other 

recent key Fairfax Media appointments: Sydney Morning Herald Monday-to-Friday print editor, 

Richard Woolveridge; SMH Saturday editor, Judith Whelan; online editor, Conal Hanna; tablet 

editor, Stephen Hutcheon; Sun-Herald editor, Kate Cox; Age weekday print editor, Mark Fuller; 

Age Saturday editor, Margie Easterbrook (Australian, 23 August 2012, p.3). 

Neil Breen resigned on 11 September as editor of the Sunday Telegraph, Sydney, after six 

years. He will leave News Limited at the end of October after 20 years. His successor has not 

been announced. He said he had not been sacked nor had he had a falling out with management 

over the changes taking place in our business. He will explore career opportunities outside 

newspapers (Australian, 12 September 2012, p.2). 

Stephen Brook, editor of the Media section of the Australian, has returned to a senior writing 

on the newspaper. Nick Tabakoff is the new Media editor (Australian, Media section, 3 

September 2012, p.27). 

David Fagan, editorial director of News Queensland, after two years as editor-in-chief of 

Queensland Newspapers and eight years as editor of the Courier-Mail, talked to Mediaweek (30 

July 2012, p.10) about the changing role of newspapers in meeting audience demand. 

Amanda Gome has departed Eric Beecher’s Private Media as chief executive officer after the 

company indicated it was changing direction. Private Media publishes SmartCompany, Crikey 

and a suite of mainly financial websites (Australian, 26 September 2012, p.21). 

Michelle Gunn has been appointed as the first female editor of the Weekend Australian 

(Australian, Media section, 10 September 2012, p.27). 

Jessica Irvine, the economics journalist who used to write “The Irvine Index” in the Sydney 

Morning Herald—and you’ve probably heard her on radio and seen her on TV—has shifted to 

News Limited as national economics editor (Mediaweek, 17 September 2012). 

Ruth Lamperd and Stephen Drill, of the Herald Sun, were named joint winners of the 2012 

Sir Keith Murdoch Award for Excellence in Journalism at the News Limited awards night on 21 

September. They won with their investigation into a cancer cluster at Victorian Country Fire 

Association’s Fiskville training site. Lamper also won the Scoop of the Year award for her first 

report on the issue (Australian, Media section, 24 September 2012, p.28). 

Kate McClymont, investigative reporter, Sydney Morning Herald, was Person of the Week in 

Mediaweek, 3 September 2012, p.7. She did not take a redundancy package from Fairfax. 

Sid Maher has been named political correspondent for the Australian in place of Matthew 

Franklin. Maher has recently married AAP political journalist Andrea Hayward (Australian, 27 

August 2012, p.31). 

Melvin Mansell, who has supervised the introduction of a seven-day newsroom for News 

Limited in Adelaide, was interviewed by Neil McMahon in Mediaweek, 20 August 2012, p.9. The 

newsroom brings together the newsgathering abilities of the Advertiser, Sunday Mail, the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     4 

 

AdelaideNow website and Messenger’s community titles. Mansell is state editorial director for 

News and has responsibility for the Northern Territory and Western Australia, too. 

Peggy Perkin, widow of legendary Age editor Graham Perkin,  died on 1 September after a 

stroke. She was 81 (Mediaweek online, 4 September 2012). 

Simon Pristel, formerly the editor of the Herald Sun, has joined the Seven Network as its 

Melbourne director of news (Australian, 31 July 2012, p.3). 

John van Tiggelen, editor of the Monthly, was posed “Ten Questions” in the Australian’s Media 

section, 13 August 2012, p.29 

Robert Whitehead, a former editor of the Sydney Morning Herald, has been named to lead 

Fairfax Media’s metro mastheads into the paid content era. His new role as head of marketing 

for the metro media division also embraces the switch to tabloid next March of the Sydney 

Morning Herald and the Age. He will be responsible for all consumer marketing including brand, 

promotion, sponsorship, subscriptions acquisition, retention and communication (GXpress 

Digital, 25 September 2012). 

Geoff Wilkinson, who has left the Herald Sun after about 40 years of crime reporting and a few 

years as media director for the Victoria Police, was the subject of “Ten Questions” in the Media 

section of the Australian, 10 September 2012, p.27. 

Amanda Wilson, the most recent former editor of the Sydney Morning Herald, will present 

lessons for writers at the “The Senses & Stillness Retreats” in Penestanan just outside Ubud in 

Bali from 29 October until 4 November (Australian, 24 September 2012). 

69.1.7 BRIEFS 

 On Friday 27 July 2012 the three main Fairfax dailies, the Sydney Morning Herald, 

Melbourne Age and Canberra Times, began publishing an eight page tabloid Olympics 

supplement. The supplement was virtually identical in all three papers. 

 On Monday 30 July, the mastheads of the Sydney Morning Herald and the Age were in 

red (instead of the usual black) to commemorate National Blood Donor Week and 

encourage donations.  

 The Melbourne Weekly, the Fairfax-owned free sheet that changed the southern real-

estate advertising market, has closed after 978 issues (nearly 20 years). The sheet has 

been absorbed by the Weekly Review, which was launched by former Age real estate 

journalist Anthony Catalano. Fairfax Media paid $35 million for a half-share of 

Catalano’s Metro Media Publishing in December (Australian, Media section, 23 July 

2012, p.26). 

 Lazard Asset Management emerged in the week of 13-17 August with a stake of more 

than 5 per cent of Fairfax Media Ltd’s shares after investing about $62 million in the 

stock (Australian, 17 August 2012, p.10). 

 The Walkley Magazine has published an issue (No. 72, July-August 2012) principally 

devoted to digital photojournalism. 

 The Australian Press Council will strengthen its guidelines covering the use of images of 

dead and dying people and those related to journalists interviewing patients in hospital 

and nursing homes (Australian, Media section, 27 August 2012, p.29). 

69.1.8 CIRCULATIONS DIVE 

The weekday edition of the West Australian was the only national or metropolitan newspaper 

title to record an increase in circulation for the three months to 30 June this year compared with 

the same period last year. And that increase was minimal: its circulation rose by 387, or 0.20 per 

cent. The Sun-Herald, Sydney, recorded a decrease of 18.66 per cent (79,599 sales) as it slipped 

from 426,559 sales to 346,960. Its sales have fallen by 38.01 per cent (212,765) since the 

comparable audit period in 2002. The circulation figures of 10 years ago, provided below, provide 

interesting comparisons. Mark Day comments on the latest circulation and readership figures in 

his “On Media” column, Australian, Media section, 13 August 2012, p.26, and Sally Jackson (on 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     5 

 

page 28) writes about the overall increase in the newspaper audience (i.e. print plus digital) 

despite the circulation decline. And Neil McMahon interviewed West Australian editor Brett 

McCarthy who made it clear that the newspaper was still the most important part of the 

company’s news production (Mediaweek, 27 August 2012, p.12). 

Circulation now       Ten years ago 
   April-June 

2012 

April-June 

2011 

% 

variation 

6 months to 

June 2002 

% variation 

to 2012 

National      

Australian 129,363 130,307 –0.72 130,497 –0.87 

Weekend Australian 285,644 293,411 –2.65 297,540 –4.00 

Aust Financial Review 71,061 73,769 –3.67 89,274 –20.40 

AF Review (Sat) 75,575 79,590 –5.04 90,980 –16.93 

New South Wales      

Daily Telegraph 350,059 354,393 –1.36 406,220 –13.83 

Daily Telegraph (Sat) 325,501 329,366 –1.17 335,438 –2.96 

Sunday Telegraph 610,253 621,982 –1.89 727,036 –16.06 

Sydney Morning 

Herald 

170,666 200,194 –14.75 229,000 –25.47 

Sydney M. Herald (Sat) 292,413 342,979 –14.74 400,000 –26.90 

Sun-Herald 346,960 426,559 –18.66 559,725 –38.01 

Victoria      

Herald Sun 463,543 488,600 –5.13 548,764 –15.53 

Herald Sun (Sat) 454,318 485,300 –6.38 515,598 –11.89 

Sunday Herald Sun 529,063 573,600 –7.76 570,647 –7.29 

Age 169,582 197,200 –14.01 197,700 –14.48 

Age (Sat) 238,818 275,000 –13.16 318,900 –25.11 

Sunday Age 194,040 227,100 –14.56 199,350 –2.66 

Queensland      

Courier-Mail 189,733 199,284 –4.79 215,371 –11.90 

Courier-Mail (Sat) 250,988 274,513 –8.57 343,323 –26.89 

Sunday Mail 450,922 484,711 –6.97 601,851 –25.08 

South Australia      

Advertiser 172,899 173,957 –0.61 203,582 –15.07 

Advertiser (Sat) 231,519 238,215 –2.81 280,490 –17.46 

Sunday Mail 271,293 284,401 –4.61 345,407 –21.46 

Western Australia      

West Australian 195,394 195,007 +0.20 207,793 –5.97 

West Australian (Sat) 301,923 318,454 –5.19 385,871 –21.76 

Sunday Times 274,955 283,524 –3.02 346,041 –20.54 

Tasmania      

Mercury 40,240 43,513 –7.52 49,895 –19.35 

Mercury (Sat) 55,665 59,074 –5.77 65,308 –14.77 

Sunday Tasmanian 52,590 56,297 –6.58 58,425 –9.99 

Sunday Examiner 37,206 39,684 –6.24 42,012 –11.44 

Northern Territory      

NT News 18,977 19,985 –5.04 22,152 –14.10 

NT News (Sat) 28,874 29,960 –3.62 31,774 –9.13 

Sunday Territorian 21,034 22,036 –4.55 27,084 –22.34 

ACT      

Canberra Times 28,550 30,968 –7.81 38,694 –26.22 

Canberra Times (Sat) 46,879 51,186 –8.41 72,080 –34.96 

Canberra Times (Sun) 29,134 31,639 –7.92 39,075 –25.44 

* Figures from Audit Bureau of Circulations. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     6 

 

69.1.9 PACKER’S MAGAZINES SOLD TO GERMAN PUBLISHER 

Debt has forced the Nine media group to sell the magazine empire built up over decades by the 

Packer family. Nine Entertainment chief David Gyngell has confirmed the sale of Australian 

Consolidated Press for $500 million to the German group, Bauer. ACP publishes such titles as 

the Australian Women’s Weekly, Woman’s Day and TV Week. The sale will help the private equity 

owned business from breaching debt covenants that would have left it at the mercy of its lenders 

(Age, 5 September 2012). 

69.1.10 NZ HERALD CONVERTS TO TABLOID 

Victor Isaacs writes: New Zealand’s biggest newspaper, the New Zealand Herald of Auckland, 

owned by APN changed its weekday editions to tabloid format from Monday 10 September. The 

big Saturday edition will remain as a broadsheet, and the Herald on Sunday was already a 

tabloid. The change is more than to page size. The paper has been comprehensively redesigned to 

give a cleaner, more modern look. The New Zealand Herald’s website and iPad editions have also 

been redesigned. This change follows a change to broadsheet of APN’s NZ regional dailies. 

69.1.11 WELCOME TO DEL PIERO 

On Monday, 17 September, the main page of the sports section of the Sydney Morning Herald 

(page 24 of the tabloid section) was, except for an advertisement, all in Italian. This was to 

welcome Alessandro Del Piero to the Sydney soccer football team. 

 

69.1.12 UNSUNG CONTRIBUTOR 

Larry Noye, of Melbourne (pictured left last month 

during a visit to Maldon), regularly sends the ANHG 

editor envelopes of newspaper clippings.  

The ANHG expresses its sincere thanks to Larry, 84, 

who, in his own words, was a full-time journalist in 

Footscray, Hobart and Canberra (1981-1995). He is 

the author of O’Malley MHR (about King O’Malley, 

1858?-1953, a native American who became an 

Australian federal politician; his dominant interest 

was banking). 

69.1.13 RECENT EVENTS 

 69.1.13.1 DEATHS 

Coleman, Robert Gordon (“Bob”): D. 21 August 2012, in Melbourne aged 90; long-serving 

Melbourne Herald feature writer and columnist. Cadet, Border Morning Mail, Albury, 1940-41; 

the Footscray Mail, 1941; AIF to 1946; rejoined Footscray Mail 1946-48; South-West Times, 

Bunbury, 1948; Truth and Daily Mirror, Melbourne, Adelaide, Hobart 1949-50; civilian journalist 

with army public relations 1950-53; Argus, leader of law courts staff, 1953-57; joined Melbourne 

Herald when Argus closed and reported courts 1957-60; general reporter 1960-66; features 1966-

68; cadet counsellor 1968-69; from then until his retirement he wrote features and a column, 

“That’s Life”. Two books: Reporting for Work (ed.), published by HWT in 1970, and Above 

Renown, a biography of Victorian Chief Justice and Governor Sir Henry Winneke (1988); was a 

regular contributor to the ANHG Newsletter (source: Kim Lockwood). 

Kennedy, Alan Thomas: D. 30 August 2012, aged 64; sporting editor of Morning Bulletin, 

Rockhampton; former sports writer at Daily Mercury, Mackay (Daily Mercury, 31 August 2012). 

Malseed, Russell Clive: D. 10 August 2012 in Melbourne, aged 78; joined Age as cadet 

journalist in early 1950s and, after short period as a general reporter, became a sub-editor; 

appointed chief sub-editor in 1972 by editor Graham Perkin; in early 1980s, was given 

responsibility for training editorial staff, particularly the subs, on how to use the new 

computerised editing and typesetting equipment; after leaving the Age, he was twice invited to 

China as a “foreign expert” to teach at the China School of Journalism at Beijing University; in 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     7 

 

Melbourne, he taught English to migrants, earning an award for this volunteer work (Age, 16 

August 2012, p.20). 

Saulwick, Irving David: D. 1 August 2012 in Melbourne, aged 82; public opinion pollster whose 

polls were published by the Age and Sydney Morning Herald, 1971-1994 (Age, 6 August 2012, 

p.14). 

69.1.14 COVER PRICES RISE 

The cover price of the Weekend Australian rose from $2.60 to $3 on the weekend of 29-30 

September and of the weekday Australian from $1.70 to $2 on 1 October. 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

69.2.1 WOMEN’S AGENDA LAUNCHED 

Eric Beecher’s Private Media has launched its latest online title, Women’s Agenda. Aimed at 

career-minded women who want to keep their finger on the workplace pulse, the free online 

magazine is the seventh to emerge from the Private Media stable as it eyes audiences and 

communities that it says have been abandoned or ignored by mainstream media. Beecher hopes 

that Women’s Agenda will attract from 100,000 to 200,000 female readers a month which would 

make it Private Media’s second largest title. Crikey is its largest (Age, 8 August 2012, p.9). 

69.2.2 ONLINE REVENUE CAN BE SIGNIFICANT 

The number of daily newspapers in the US, Atlantic and Pacific markets charging for online 

content is expected to hit the 500 mark this year. Media futurist Ken Doctor told the Future 

Forum conference in Sydney in September that experience had shown paywalls could lift revenue 

by 10 per cent if newspapers offered unique, deep content at a smart price with, in particular, a 

good mobile experience (Australian, Media section, 10 September 2012, p.25). 

69.2.3 SOCIAL MEDIA AND CIVIC ENGAGEMENT 

University of Melbourne researchers will use the next federal election to test the capacity of 

social media to increase civic engagement in the political process and enhance political 

journalism. The project, called Citizens’ Agenda, will be conducted by the university’s Centre for 

Advanced Journalism in partnership with Fairfax Media and social media group OurSay. It will 

involve town hall meetings and community forums in key seats. Researchers believe this will be 

the world’s first social media intervention, exploring the potential for media organisations to 

pursue a “citizens’ agenda” to influence both political reporting and the conduct of an election 

campaign (Voice, Melbourne University, 10 September 2012). 

69.2.4 CANBERRA TIMES’ iPAD APP 

On 22 September the Canberra Times introduced an iPad app. Subscriptions were free for an 

unspecified introductory period. The app was advertised in a wraparound with the main section 

of the newspaper on 22 September. 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

69.3.1 APN’S NEW CHAIRMAN 

Peter Hunt, founder of corporate advisory firm Greenhill Caliburn, has been appointed non-

executive chairman of APN News & Media Ltd. He replaces Gavin O’Reilly, who resigned as chief 

executive of APN’s 29.5 per cent major shareholder, Independent News & Media, earlier this 

year, ending four decades of control of the indebted Irish and South African newspaper company 

by the O’Reilly family (Australian, 31 July 2012, p.23). 

69.3.2 MACKAY: QUICKLY INTO PROFIT 

Mackay Telegraph boss Darren McVean has told the Australian (Media section, 30 July 2012, 

p.27) that the Queensland paper became “profitable within weeks of launch”. The Telegraph 

began publication on 10 March 2012 (see ANHG 67.3.1). On Saturday, 28 July, the Telegraph 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     8 

 

issue contained 152 pages. The Telegraph is owned by Queensland Media Holdings, which also 

now publishes the Central Queensland Telegraph, Rockhampton (see ANHG 68.3.5). The papers 

are printed at the Townsville facility of News Limited and at Fairfax Media’s Ormiston 

(Brisbane) plant. The circulation figures in 69.3.3 below show that the Daily Mercury, Mackay, 

lost 9.45 per cent of its circulation in the three months to 30 June. 

69.3.3 CIRCULATION: REGIONAL DAILIES 

The only regional daily to record an increase in the audited period to the end of June was the 

Gold Coast Bulletin (up 221 sales, or 0.61 per cent). The remainder recorded declines of from 0.33 

per cent (Broken Hill) to 11.05 per cent (Gympie). And, of course, the Daily News on the Tweed 

coast is no longer a daily printed publication. It closed on 3 December 2011.  

 

Newspaper April-
June 
2012 

% 
Variation 

Newspaper  April-
June 
2012 

% 
Variation 

Border Mail, Albury (M-S) 23,317 —3.77 Daily Mercury, Mackay ((M-S) 13,812 —9.45 

Western Advocate, Bathurst 

(M-F)* 

3,375 —6.25 Sunshine Coast Daily (M-S) 18,010 —9.44 

Barrier Daily Truth, Broken 

Hill (M-S)* 

5,804 —0.33 Fraser Coast Chronicle (M-S) 8,445 —8.77 

Daily Liberal, Dubbo (M-F)* 4,456 —7.21 North West Star, Mt Isa (M-F) 2,657 —1.74 

Daily Examiner, Grafton(M-

F) 

4,830 —8.35 Morning Bulletin, 

Rockhampton 

15,583 —10.26 

Northern Star, Lismore (M-

S) 

12,700 —5.41 Chronicle, Toowoomba (M-S) 21,034 —8.75 

Maitland Mercury (M-F)* 3,961 —7.06 Townsville Bulletin (M-S) 27,006 —1.71 

Herald,  Newcastle (M-S) 44,879 —6.70 Daily News, Warwick (M-S) 2,870 —7.42 

Central Western Daily, 

Orange (M-S)* 

4,748 —4.39 Courier, Ballarat (M-S)* 17,640 —5.81 

Northern Daily Leader, 

Tamworth (M-S)* 

7,084 —3.55 Advertiser, Bendigo (M-S)* 12,794 —4.07 

Daily Advertiser, Wagga 

Wagga (M-F)* 

10,735 —6.64 Geelong Advertiser (M-F)* 26,638 —5.25 

Illawarra Mercury, 

Wollongong (M-S) 

23,376 —8.94 Sunraysia Daily, Mildura (M-

S)* 

7,139 —4.76 

 NewsMail, Bundaberg 

(M-F) 

9,410 —6.49 News, Shepparton (M-F)* 9,268 —5.08 

Cairns Post (M-F) 22,106 —8.74 Standard, Warrnambool (M-

S)* 

12,066 —4.70 

Gladstone Observer (M-S) 7,026 —3.73 Advocate, Burnie (M-S) 21,416 —6.29 

Gold Coast Bulletin (M-S) 36,378 +0.61 Examiner, Launceston (M-S) 28,908 —9.11 

Gympie Times (T-S) 4,748 —11.05 Kalgoorlie Miner (M-S) 5,232 —5.90 

Queensland Times, Ipswich 

(M-S) 

9,685 —9.19    

* Circulation for January-June, Audit Bureau of Circulations. 

69.3.4 BEAUDESERT: HODGSONS SELL TO FAIRFAX 

Mark and Gail Hodgson sold the Beaudesert Times and associated publications and printery to 

Fairfax Media Ltd at the end of August (Beaudesert Times, 5 September 2012, p.5). The Hodgson 

family had owned Beaudesert Times since January 1930 when Mark’s grandfather, Frank, 

became the sole proprietor. Frank Hodgson died in 1948, aged 59, and son Roy took the reins at 

age 22. Roy himself died in 1976, aged 49, and son Mark, aged 22, became the principal. 

Beaudesert is in the Gold Coast hinterland south-west of Brisbane. Fairfax already owned the 

Redland Times at Cleveland and the printery at Ormiston (see Rod Kirkpatrick’s Purposely 

Parochial, pp.92-94). 

69.3.5 STANTHORPE: BORDER POST 140 YEARS OLD 

In the period surrounding its 140th anniversary on 20 July, the Border Post, which serves 

Stanthorpe and the Granite Belt of southern Queensland, published a number of articles by 

editors, journalists and others who have been a part of the paper’s history. For example: Sid 

Maher (Canberra press gallery journalist who wrote his first newspaper story as a Year 11 work 

experience student at the Border Post in 1982), “Still vital in your day”, 12 July 2012, p.6; Ken 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     9 

 

Whitton (former owner, 1977-1993, and editor much of that time), “Looking at our history, 17 

July 2012, p.9; Robyn Murray (former editor who worked at the paper for 17 years from 1986), 

“Reporting our unique ability to work together”, 19 July 2012, p.4; and Peter Whitton (former 

part-owner and manager, 1993-2000), “Looking back with pride”, 24 July 2012, p.4. Reporter 

Daniel Elliott wrote an article, “A reluctant columnist”, 5 July 2012, p.4, about Enid Hamilton 

who contributed a hand-written social column for 22 years; she is now 90. 

69.3.6 CASTLEMAINE: FUTURE OF NEWS 

The Centre for Advanced Journalism at the University of Melbourne held a “Future of News” 

forum at Castlemaine on 5 September. Speakers were Dr Margaret Simons, of the centre; Jeff 

Jones, editor, Castlemaine Mail; Andrew McKenna, founder, Castlemaine Independent; and Leon 

Dwyer, director, Ballarat Independent. 

69.3.7 ST ARNAUD: WILL NEWSPAPERS SURVIVE? 

Rod Kirkpatrick writes (18 September): It’s not every day you receive a letter and a package of 

goodies from a 96-year-old female newspaper editor, but I received them this afternoon. Ella 

Ebery sent me a copy of the typed notes for the speech she made when she addressed the Rural 

Press Club of Victoria in Melbourne on 31 August about her career and her views on whether 

newspapers would survive. She also sent me a copy of the report of the speech in the 12 

September issue of the North Central News, St Arnaud, the paper she edits, and a copy of what 

work-experience student Kasey King wrote about the future of newspapers after a week-long 

stint at the North Central News. In her letter, Ebery said she had been treated royally at the 

dinner. “Down the other end of town, there was a farewell to 40 redundant journos of the Herald 

Sun. Seems the rural papers are holding, but not the big ones. Am still recovering from my 

adventure,” she wrote on 10 September. “At nearly 97, I probably should have known better. I 

typed the speech as I am subject to breathless episodes and thought someone may have to read it, 

but I got through.” 

On the survival of newspapers, Ebery said: “I believe that newspapers can survive if they are 

produced with passion and dedication and in their own unique format in a computerised world, 

giving our readers what they will not get from other sources. As long as we live in communities 

people will want to know the whys and wherefores of what is happening around them and how it 

may affect them. Our readers want to know the things we want to know and if we continue to 

give them that with truth, accuracy and respect and a quality product we will have a hope of 

survival.” 

69.3.8 NEWCASTLE AND MOUN T ISA: NEW EDITORS 

Fairfax Media has new editors at Newcastle and Mount Isa. Chad Watson, a fifth-generation 

Novocastrian, has replaced Roger Brock as editor of the Newcastle Herald. Brock departed in the 

same week that three other top Fairfax editors departed in Sydney and Melbourne. At Mount 

Isa’s North-West Star, Brad Thompson has replaced John Schalch, a former editor of the Morning 

Bulletin, Rockhampton. 

Chad Watson—featured in Mediaweek, 24 September 2012, p.10—says that for regional papers to 

survive and to thrive they must “drill down” on local coverage, not water it down. “It’s no longer 

enough for us to just set the agenda. We deliberate, we fascinate, we agitate and we celebrate, 

but most of all we participate. Our print masthead declares the Newcastle Herald as “the voice of 

the Hunter” and that motto underpins everything we do.” 

69.3.9 WOLLONGONG: OFFSHORE SUBBING LACKS ONSHORE KNOWLEDGE 

In the final week of September, editorial staff at Fairfax Media’s Illawarra Mercury were 

awaiting a response to their concerns about offshore subbing operations. The newspaper’s house 

committee had written to Fairfax Regional Media chief executive Allan Browne detailing serious 

errors in the production work of staff in New Zealand and demanding the subbing jobs be 

returned to in-house. “Headlines are often poorly written, without verbs, and show no flair or 

effort to attract the reader,” the committee said. “Numerous factual errors are being made in 

news stories, and particularly sport, which once again displays an ignorance about current events 

. . . One story mentioned the Liberal government led by Julia Gillard.” Browne said the jobs 

would remain in New Zealand (Australian, 25 September 2012). 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     10 

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

69.4.1 BLACKALL: WHEN THE LIGHT IS ON EARLY AT 52 THISTLE STREET 

Barcoo Independent editor Sally Cripps wrote a reflection (6 July 2012, p.2) on the history of 

papers in the Blackall district. She mentioned C.J. James, one of the founding printers of the 

first Blackall paper, the Western Champion. James kept a diary and wrote the following 

observation about the start of the paper: “[The first six months of our existence as journalists] 

was a period of real hard graft; has it ever been otherwise with me? Morning after arrival sent 

wife a telegram: ‘arrived last night at 9. Everything satisfactory.’ I actually was inclined to be 

homesick but when I started in the office at 8.30am I had plenty to take up my attention. My 

first job was to make large and small rollers and adjust the press. It was announced the Western 

Champion would be published on Saturday morning, June 21, so a time of rush commenced.” 

Sally Cripps observed: “My comment 133 years later—what’s changed? If you see the light on in 

the early hours at 52 Thistle Street, it’s only me writing stories. I may not have to make rollers 

but I do battle with a computer instead. And I can now send my husband an email to say I’ve 

arrived in town for another week of newsgathering. C.J. James sounds like a man after my own 

heart—passionate about bringing his community the news that really matters at a grassroots 

level.” 

69.4.2 CIRCULATION, 1881-1934: NEWCASTLE MORNING HERALD  

Reliable circulation figures are difficult to obtain for 19th century Australian newspapers, but 

here are some claims by the Newcastle Morning Herald over half a century from the 1880s (the 

Herald began publication on 3 April 1876, as a daily): 

14 Jan 1881: Claims 25,000 circulation a week—”being thousands greater than any other journal 

out of the Metropolis”. 

11 May 1889: Selling 2000 more copies a week than at beginning of 1889. 

27 Nov 1919: Daily circulation, 20,596 for the three months ending 31 August 1917. Audited by 

Thomas Davis, Sheedy, and Co., Public Accountants, Newcastle. 

14 June 1919: Average daily circulation, for three months ended 11 December 1918 (after 

deducting all agents’ unsold papers) was 21,892 copies daily. – Herbert Priestley, FSAA, FCFA. 

Newcastle and Sydney, 7 Feb 1919. 

14 April 1921: Daily circulation 23,433. 

2 April 1934 (Newspaper News): Daily circulation of Newcastle Morning Herald 24,075. 

The Australian Town & Country Journal, 14 August 1886, p.20, demonstrated the interest in 

circulation figures with this note under the heading, “Answers to correspondents”: “As we are 

constantly receiving inquiries from all parts of the colonies respecting the circulation of the 

various metropolitan newspapers, it will save much time and trouble if we now once and for all 

give the real facts. The Sydney Evening News is the most successful evening newspaper in 

Australasia. It has a daily circulation of over 60,000 copies. Among the weeklies, the Town & 

Country Journal occupies—far and away—the pride of place, its circulation being three times as 

large as that of any other weekly newspaper in these colonies.” [Nothing too specific here in 

terms of actual figures.] 

64.4.3 CAIRNS AND MACKAY: WHEN TWO PAPERS CEASED PUBLICATION 

Rod Kirkpatrick writes: For about 30 years, despite intensive research on a number of 

occasions, I had not been able to determine the precise date on which two north Queensland 

newspapers ceased publication. They were the Cairns Post [Mark 1]—published between 1883 

and 1893; and the Mackay Standard, 1877-1919. Now, with the aid of Trove, I have been able to 

obtain the dates I wanted. Previously, my best estimates were that Cairns Post had ceased 

publication about September 1893 and the Mackay Standard in March 1919. The second 

estimate was much closer to the mark than the first. 

The Cairns Post, which has absolutely no connection to today’s Cairns Post [which is a 

descendant of the Morning Post, which started on 5 June 1895] ceased publication in May 1893. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     11 

 

In the final extant issue, dated 20 May 1893, the Cairns Post reflected on its 10 years of service 

to the town: “Since the earliest days of Cairns, the Cairns Post, it will be remembered, has been 

held in high respect and the best interests of the district have been advocated in its columns. 

Through its medium every industry has been advertised and encouraged, and as a friend of the 

people the interests of all have been advanced…” The Post couldn’t quite acknowledge that this 

was its last issue (I suspect it was hoping for a miracle within the next seven days), but appealed 

to “the public, our subscribers and supporters, to endeavour directly and indirectly to continue to 

give their support towards the maintenance of the Post, a newspaper which, though we say it 

ourselves, has been a credit to the district”. The Singleton Argus, of 3 June 1893, p.3, noted that 

the Cairns Post was one of three Queensland newspapers that had suspended publication. The 

date of the Singleton Argus issue suggests that it is almost certain there was no issue of the Post 

after that final extant issue of 20 May 1893. 

The Mackay Standard, which began publication on 10 December 1877, appeared daily from 3 

April 1911. Fire destroyed its building and plant on 20 December 1918 and the paper resumed 

publication in January 1919 with assistance from its competitor, the Daily Mercury. The Daily 

Standard ceased publication on 15 March 1919, a report in the Morning Bulletin, Rockhampton 

(25 March 1919, p.8), stated. The Standard said that “the heavy expense of publishing a daily 

paper under war conditions had handicapped the resources of the shareholders, and when the 

late fire completely destroyed the premises and plant it was felt that to renew everything was too 

much to ask of those who would have had to provide the capital, and it was therefore decided to 

close down, publication ceasing with the issue of Saturday, the 15th instant”. John McKerihan, 

who had been the managing editor of the Standard, became a distinguished sub-editor on the 

Daily Mercury for the next 21 years until he died on 10 November 1940 (see Rod Kirkpatrick, 

Purposely Parochial, p.38). 

69.4.4 THE FIRST DAILY IN AUSTRALIA 

Rod Kirkpatrick writes: One recent sunny weekend in Mackay I was continuing my process of 

culling my many boxes of newspaper-history research printouts and notes when I looked at a 

series of five “Newspaper in the Classroom” charts produced by the Australian, apparently in the 

mid-1970s. Chart 4 focused on the history of newspapers. It reproduced the front pages of various 

newspapers, some from overseas. The final page featured on the chart was one from the Maitland 

Mercury, which was described as “the first Australian newspaper to be published daily”. Ouch! 

The Maitland Mercury (the first newspaper on which I worked as a journalist) was established on 

7 January 1843 and is the oldest provincial newspaper in NSW, but it was a long way from being 

the first daily in NSW, let alone Australia. Dailies had been published in all six colonies, in both 

capital cities and provincial towns, before the Maitland Mercury became a daily on 1 January 

1894. The first newspaper published daily in Australia was the Sydney Gazette, established in 

1803 and published daily from 1 January to 10 February 1827. In NSW provincial districts, the 

following centres had daily publications before Maitland: Braidwood, Albury (two before 

Maitland), Singleton, Morpeth, Gulgong, Newcastle (six), Dubbo, Goulburn, Bathurst (four), 

Wagga Wagga (two), Narrabri, and Broken Hill (four). Victoria’s country centres had published 

far more dailies than NSW by 1894. 

69.4.5 LITHGOW MERCURY MISSES EDITION 

Advocate, Burnie, Wed  30 January 1946, p.2—SYDNEY, Tuesday.—For the first time in 60 

years, the Mercury newspaper, of Lithgow, on the N.S. Wales western coalfields, missed 

publication today. There was no heat to melt the metal for its type. Lithgow has been without gas 

since midnight on Friday because of a strike. 

69.4.6 A FUNNY KIND OF DAILY 

Maitland Mercury, 7 January 1869, p.2: The Scandinavian Advertiser—A new penny daily 

journal has started in Sydney, bearing this rather singular title. It is a mid-day paper; and if 

cheapness, and cheap advertisements, can alone secure success, the S.A. ought to be very 

successful. It has chosen the very difficult path of “humorous” writing as its distinguishing 

characteristic, and this makes it a very pleasant paper to glance over. But whether the fun can be 

kept up daily – week after week, month after month, year after year remains to be seen. Satirical 

writing, or fun and malice combined, is perhaps the easiest of all styles, and requires the least 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     12 

 

expenditure of mental ability. But humorous writing, fun without malice and with sparkle, is 

only possible to a few writers in every hundred ; and is exceedingly difficult to “pump up” to order 

every day for any writer. That at least is the apparent lesson taught by the lives of London 

journals. 

69.4.7 THREE TENTERFIELD PAPERS COMBINE 

In July 1915, three Tenterfield (NSW) newspapers—the Tenterfield Star (estab. 1871), the 

Tenterfield Intercolonial Courier (1892) and the Northern Age (ca 1914)—combined under the 

Star masthead after “lengthy negotiations”. According to the Northern Star, Lismore (16 July 

1915, p.4), the transaction put “an end to the most suicidal of all newspaper policies—cut-throat 

competition”. The Tenterfield Star had absorbed the Tenterfield Record (1885) on 1 July 1892. 

69.4.8 PORT KEMBLA GAINS A STAR 

Barrier Miner (Broken Hill), 7 October 1937, p.1: A new bi-weekly newspaper began publication 

on September 30. Under the title of Illawarra Star, it is being published at Port Kembla, on the 

South Coast [of NSW], on Thursday and Monday afternoon. Mr Jack Bridges, one of Australia’s 

best known journalists, is the managing editor. [The Sydney Morning Herald, 19 October 1937, 

p.13, reported that Kembla Newspapers Pty Ltd, with a capital of £10,000 ($20,000), was running 

the new paper. Directors were Barbara C. Wentworth, Charles F.T. Jackson and Harry V.R. 

Hyams. The paper appeared daily in 1939-40.] 

69.4.9 VICTORIAN GOLDFIELDS NEWSPAPERS 

Argus, 30 January 1860, p.5: Besides its theatres and local correspondents, Lamplough boasts of 

its Advertiser, the fourth issue of which I had the honour of perusing while eating my mutton at 

the Lexton. The leader is, of course, in very large type, and severely leaded. The burden of its 

strain is a solicitation for support, put in the most naïve and undisguised manner. I sincerely 

trust the appeal may not be in vain, particularly as the sheet of foolscap, printed on one side 

only, is distributed gratis.  

In my early digging days I have a vivid recollection of a gratis print of the same size, and 

containing very little more matter, termed the Trumpeter, bursting upon Ballarat one fine 

morning, and shortly afterwards becoming almost a recognised organ of opinion. I am not sure it 

was not finally incorporated with one of the present dailies of that great mining city. In that case, 

however, the proprietor, editor, printer, reader, and collector (for I believe all the functions were 

performed by the same individual) was indefatigable in all the departments. I hope this little 

anecdote will be taken in good part by the gentleman who attends to the Lamplough Advertiser, 

and that he will not snuff me out in a single article, for my unwarrantable impertinence. 

69.4.10 PRIMITIVE PRODUCTION FACILITIES AT BAIRNSDALE 

Argus (Melbourne), 2 August 1870, p.7: The Mitchell River Herald [Bairnsdale] continues to 

make its appearance under circumstances of difficulty. “Our printing and composing room,” says 

our young contemporary, “is simply a horse-box, 16ft. wide by 14ft., made into one room by 

taking down the partition which before divided it into two loose boxes—in short, only a 

subdivision of a stable, the building itself being principally occupied by equine tenants. However, 

the new printing office is now nearly completed, and before the next number appears we hope to 

have emerged from the stable and permanently established ourselves in more comfortable 

quarters.” 

69.4.11 MAITLAND MERCURY: DISTRICT ORACLE FOR LOWER BALONNE 

Queenslander, 14 March 1885, p.413 (Colonial Fragments by  E.K.V.) 

The Lower Balonne in the sixties: The greater part of the country was taken up by men of small 

means, whose earth hunger was moderate and who were contented with a ten or fifteen mile 

frontage—for nobody dreamt of paying Government rent for back blocks. Many of the stations 

were built on opposite sides of the river, facing each other not only for mutual protection but for 

co operation as well; for some of the country was stocked as far back as the forties, and the 

Balonne blacks were perfect terrors—of a very different stamp to the out- West tribes. And it 

must also be remembered that breech-loaders and revolvers were unknown. I myself have seen 

some of the old flint-and-steel carbines that were used by some of the old pioneers on the Moonie. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     13 

 

The entire trade of the district was with Maitland, to which place the fat cattle, boilers, hides, 

and tallow used to be sent, and from which stores and rations were received. The cheques and 

orders were all drawn on New South Wales, and the Maitland Mercury was the district oracle.  

69.4.12 DEATH RATE AMONG COUNTRY NEWSPAPERS 

Kilmore Free Press, 25 May 1911, p.2: The death-rate amongst country papers in Queensland has 

been heavy this year, Last year the Gympie Miner, established in 1880 [actually, 1878], put up 

the shutters and went out of the business for good. The Miner had hardly time to be decently 

buried before the Port Denison Times, the oldest paper in North Queensland, established in 1864, 

flickered out. In its last two years no less than thirteen different editors had tried to pump 

oxygen into the dying paper, amongst them being two well-known Australian bards—Francis 

Kenna and E. S. Emerson (“Milky White”). The last editor, A. V. Vennar, was only called in when 

the patient was gasping, The Geraldton [Innisfail] Sentinel, which had been sickly since its birth, 

also succumbed, and that tragedy was followed by the death of the Ravenswood Mining Journal, 

whose plant is now being a shifted to Proserpine—one of the districts which “white” sugar is 

making to boom. The Clifton Courier has changed hands and another country newspaper is 

advertised for sale. Evidently the running of country newspapers at present is not a very easy 

job. 

69.4.13 REALITY CHECK AT MAYTOWN 

Rockhampton Bulletin, 24 Nov 1876, p.2: Judging by the leading article in the issue of the Golden 

Age [Maytown, Qld] of the 4th instant, the proprietor of that journal has discovered that it is not 

possible for a newspaper man to live on the smell of an oil rag, or to carry on a publication 

without the co-operation of the residents of the town and district in which it is issued. In 

reference to the apathy of business men in regard to advertising, and miners in subscribing to the 

journal, the proprietor moans as follows:  

“The storekeepers complain that they are not doing any business, and that consequently they 

cannot advertise, and the miners say that the times are too bad, and that they cannot afford to 

take the paper ; but we notice when they come into town the publicans reap the benefit of any 

spare cash that they may happen to be possessed of, and the newspaper, a journal especially for 

their benefit and interest, is ignored, and the unfortunate proprietor is thrown on his own 

resources, without means to procure the common necessaries of life. As matters are at present, 

the proprietor does not feel justified in increasing his difficulties, and unless some action is taken 

in the matter by the public, he will be compelled to stop the publication of the Golden Age. It was 

his intention to have enlarged the journal to double its present size, had he met with the support 

he naturally expected, but under the present circumstances its publication must cease, unless it 

receives additional support.” 

69.4.14 THE FIRST NEWS SHEET IN THE NORTH-WEST OF WA 

Northern Times, Carnarvon, WA, 8 October 1910, p.3: Twenty years ago there were no 

newspapers in the Nor’-West, and mail communication was not only irregular, but long intervals 

occurred between steamers from the south. Sometimes, during the willy-willy season, seven to 

eight weeks would elapse between mails, and consequently the doings of the outside world were 

little known to the pioneers of the northern ports. Roebourne was the then principal town in the 

Nor’-West, and its port, Cossack, was the centre of the pearling industry, a position now occupied 

by Broome. Mr E. H. Angelo was a junior clerk in the Government Resident’s office in Roebourne, 

and it occurred to him that something might be done in the way of obtaining and circulating 

news regularly. He therefore arranged with the West Australian newspaper to send him a press 

telegram twice a week, giving all the principal items of news. On receipt of these Mr Angelo 

copied out the telegrams carefully on a sheet of foolscap, and, by means of a gelatine pad, much 

in use in offices at that time, printed off about seventy copies. The sheet was headed “Latest 

Telegrams”, and at times advertisements were published on the margin and back. Copies of this, 

the first circulating medium in the Nor’-West, were readily sold at 1s. (10c) each, subscribers 

being found not only in Roebourne and Cossack, but also in the district and pearling grounds.  

After this sheet had been going for about eight months, Mr Angelo entered the service of the 

Union Bank, and had to discontinue his journalistic venture. The people of the Roebourne 

district, however, had by this time become so accustomed to receiving news regularly that they 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     14 

 

immediately called a public meeting, and formed a company for the purpose of purchasing a 

plant and running a paper. Dr H. T. Kelsall, now of Perth, was, we believe, the chairman of this 

meeting, and it was attended by all the principal inhabitants of the two towns. A plant was soon 

afterwards purchased in Port Darwin, and the first issue of the new journal was made on August 

8, 1891. 

The Nor’-West Times was the title under which this journal made its first appearance. A couple of 

years later, Mr. H. B. Greyer joined Mr. Wilkie Watson in partnership, and started the Northern 

Public Opinion in Roebourne, the former journal occupying an early grave. Within three years, 

the partners produced the Pilbarra Goldfields News at Marble Bar. The Public Opinion, ceased 

publication in 1902, and in 1906 Mr. Geyer was back in the North-West, and established the 

Northern Times in Carnarvon. Since then the Broome Chronicle and the Hedland Advocate have 

appeared on the scene. 

69.4.15 BROAD SOUND MANUSCRIPT NEWSPAPERS 

Some Queensland historians know that the Broad Sound Gazette began publication at St 

Lawrence (north of Rockhampton) early in the second half of 1862. Now, Trove is making it 

easier to find out more about this publication. It was a manuscript newspaper that began at the 

very beginning of July. The Rockhampton Bulletin, 5 July 1862, reported: “The first number of 

[the Broad Sound Gazette] came to hand yesterday.” It had news from Waverley, Tooloombah 

and Glenprairie. The Rockhampton correspondent of the Courier, Brisbane, 12 July 1862, p.3, 

reported (datelined 10 July): “Through some mysterious channel, a sheet of blue [xxx?] post 

written on all sides, in not the neatest style, had reached town from that lank and dank hole, 

yclept [by the name of] Broad Sound. It is styled the Broad Sound Gazette. The writer blandly 

says the first few copies will be issued gratis until the printing plant arrives, which he daily 

expects. Shades of Tom Pepper!” The Broad Sound Gazette survived only a few issues, at most. It 

was replaced by another manuscript newspaper, the Northern Times and Broad Sound 

Advertiser, in late September. Extracts from the first issue were published in the Darling Downs 

Gazette, Toowoomba, reported the Courier, 4 October 1862, p.3. Whether a second issue appeared 

is unclear. 

69.4.16 ‘ONE-MAN SHOW’ AT GERALDTON (INNISFAIL), QLD 

Cairns Post, 1 March 1890, p.2: A correspondent was writing about a voyage from Cairns to 

Townsville via the SS Palmer: “At Geraldton the Palmer goes alongside a good wharf, and there I 

met a journalistic phenomenon in the editor of the Geraldton Independent. Mr Greenwood, the 

gentleman in question, slings his own type, and is everything on the establishment (down to the 

printer’s devil) in his own person. Mr Greenwood grew communicative and informed me that he 

worked so hard that his hands were generally covered with printer’s ink and gum, and in 

consequence he was often unable to shake hands with people when they came to congratulate 

him on a soul-stirring issue. He seemed in low spirits but he revived considerably when I told 

him how some of the newspapers were run in Cairns, and made him a present of some back 

numbers of Tit-Bits, and a pair of scissors. Without joking, however, he produces, single-handed, 

a paper (in book form) which is lively in tone and smartly written; and considering the 

disadvantage under which it is produced it is well got up. Mr Greenwood does not receive the 

support he deserves, but his paper will grow with the town. He speaks gratefully of the notices 

his effort received at the hands of the press, and of the “lifts” the Boomerang gives him.” [The 

Geraldton Independent was published for at least 12 months from early 1889.] 

69.4.17 WONDER AT THE WEEKLY 

The Australian Women’s Weekly began running a small feature on unusual Australian newspaper 

names in 1969. The second such feature (8 October 1969, p.18) mentioned a paper at Goomalling, 

Western Australia: the Central Districts Herald-Tribune with which is incorporated the 

Goomalling Gazette, Toodyay Herald, Wongan-Ballidu Budget, Dowerin Guardian, North 

Eastern Courier, Wheatbelt Tribune. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     15 

 

 69.4.18 DEATH OF JOHN JOSEPH SULLIVAN 

Sydney Morning Herald, 4 August 1936, p.7: Mr J.J. Sullivan, proprietor of the Cowra Guardian 

for the past 17 years, died suddenly at the weekend. He was born at Cathcart about 56 years ago. 

He gained his first newspaper experience in the Cooma Express office, then conducted by the late 

Mr Gus Miller, MLA. Later Mr Sullivan joined two of his brothers in establishing the Gundagai 

Independent, which was afterwards carried on by the late Mr Patrick Sullivan. Later, Mr J.J. 

Sullivan acquired the Coonamble Independent, which he conducted for about 10 years, 

afterwards owning the Leeton Irrigator, which he sold and purchased the Cowra Guardian. Mr 

Sullivan was one of the early presidents of the Country Press Association. [Rod Kirkpatrick 

writes: He established the Orange Star on 21 May 1926, intending to make it an afternoon daily 

in 1927. He closed it on 25 January 1927. He also owned the Carcoar Chronicle and the Bondi 

Daily, Sydney.] 

69.4.19 RUNNING A COUNTRY NEWSPAPER 

 69.4.19.1 SUCCESSFULLY 

Alexandra and Yea Standard, Gobur, Thornton and Acheron Express, 10 July 1903, p.3: The 

Grafton Grip thus prescribes for the successful running of a country newspaper: “(1) Mix a large 

quantity of smooge with a great quantity of sponge, and kow-tow to everything and everybody, 

including the town pump. (2) Take a great interest in all local movements, especially those to 

which advertising and job printing are attached. (3) Do not cultivate a large mind. (4) Never 

adopt an outspoken, independent attitude. (5) Do not have the courage of your opinions, and 

never give offence even to the local nightman as he may be a possible subscriber. By strict 

attention to these matters you will go ahead, and your district will stay where it is. If you cannot 

follow out these instructions you must put up with less butter on your bread.” 

 69.4.19.2 UNSUCCESSFULLY 

Horsham Times, 20 Jan 1914, p.6: In the following manner, Mr Fred Thompson unbosoms 

himself prior to relinquishing control of the Port Douglas and Mossman Record, after 12 years’ 

worry and ingratitude:—”It seems incredible that there should be so many people in the world so 

studiously exact in the proper observance of their religious duties, yet so criminally callous of 

either truth or even honesty. Shallow-minded individuals in small communities sometimes reach 

the very apex of their alleged sense of alleged humor by referring disparagingly to the local 

newspaper. It is, of course, quite beyond the depth of their weak intellect to realise that the more 

unpretentious the print the more soul-dragging is the lot of the proprietor, and anyway no 

country newspaper costs more than the price of a long beer, and the majority only half, so that 

the person who cannot spare its cost, whilst wasting his money on beer, deserves to die in the 

horrors. Like everyone else, the newspaper man must cut his cloth according to his measure. He 

cannot afford to pay compositors for setting up lengthy reports of local happenings with an 

occasional four column speech of some well-paid legislator unless the revenue received by him 

from advertisements and subscriptions justifies the cost. Yet there are many vaporous critics who 

never subscribe to any newspaper who appear to think it the duty of the struggling country 

newspaper man to publish in his paper all the latest telegraphic information sporting news, and 

racing tips, so that they can read the paper in some hotel back parlor, or borrow it from a 

neighbor, and thus in two weeks’ time save the cost of a long beer, a cigar, or a packet of 

cigarettes. This is the sort of thing the average newspaperman has to put up with, and the writer 

has had more than the average share of it.” Even when you give the newspaper to some people, in 

order to get a circulation, they complain that you should print in larger type. 

[On 12 March 1914, Fred Thompson, the above editor, bobbed up in Darwin as editor of the 

Northern Territory Times & Gazette. Read what he wrote in his introductory editorial, on page 2 

of that edition, by searching that issue of the digitised newspaper via Trove.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     16 

 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

69.5.1 BOOKS 

Beahm, George (editor), The Sun King: Rupert Murdoch in his own words, Hardie Grant 

Books, Melbourne/London, 190pp., paperback, $17.95, available from Dymocks / SBS 

Books. Includes a chronology. 

69.5.2. ARTICLES 

Brown, Malcolm, “A privilege to report the news and fight injustice” Sydney Morning Herald, 

18 August 2012, News Review section, p. 12. Malcolm Brown’s valedictory after 40 years 

with the SMH. 

Coleman, Peter, “The little engines that might”, GXpress, August 2012, pp.30-31. The author 

examines Fairfax Media’s plan to print its flagship metro titles at its much smaller 

regional print sites. Discusses, for instance, how realistic are the aims of converting the 

Sydney Morning Herald and the Age to tabloid on 4 March 2013 and closing the Chullora 

(Sydney) and Tullamarine (Melbourne) plants by June 2014. 

Craven, Peter, “Rinehart could be Fairfax’s saviour”, Australian, Media section, 30 July 2012, 

p.26. Her conservative views are not the end of the world, the author contends. 

Day, Mark, “It’s murder out there for newspapers”, Australian, Media section, 30 July 2012, 

p.26. This is one of the rare newspaper articles where circulation figures over a decade 

are compared. But the author also reports that the Sydney Morning Herald lost 4 per 

cent of its circulation during that month (July 2012) along with “a catastrophic year-on-

year fall of nearly 100,000 copies for [the] Sun-Herald”. [See ANHG 64.1.18 for full 

comparison of metro circulations for June 2001 and June 2011.] 

Day, Mark, “A launch that broke grip of 1950s torpor”, Australian, Media section, 20 August 

2012, p.24. Day, a third-year cadet on the Australian when it was launched, writes about 

Don Davies’ memoir. Davies, 80 on 26 August, was “one of the key operatives” in the 

establishment of the newspaper in Canberra in 1964. Davies’ book, A Miracle Every Day, 

includes a [facsimile] selection of daily critiques of the Australian, written by its founder, 

Rupert Murdoch. Davies has donated a collection of dummy editions of the Australian, 

created before the launch of the paper, to the National Library of Australia. 

Glasgow, Will, “Anxious times for newsagents”, Financial Review, 16 July 2012, p. 39. Discusses 

impending changes to the distribution strategies of newspaper publishers which could 

threaten the livelihoods of newsagents. 

Gordon, Michael, “How Murdoch’s scoop got Whitlam”, a pointer to the Jenny Hocking extract. 

Sun-Herald, 26 August 2012, p.2 (also Sunday Age, p.3, and Sunday Canberra Times, 

p.8). See below. 

Guthrie, Bruce, “An intern really hits the male on the head, if you’ll pardon The Hun”, Sunday 

Age, 12 August 2012, p.15. The hurly-burly of the newsroom can be too robust for some. 

This article discusses the case of the journalism intern who did an internship at the 

Herald Sun and later denounced the paper in an article in the Melbourne University 

student publication, Farrago. 

Hocking, Jenny, “When Murdoch fought Whitlam”, Sun-Herald, 26 August 2012, p.75 (also 

Sunday Age, p.14 and Sunday Canberra Times, p.19). A description of the events of the 

Iraqi Loans Affair of 1976, an extract from her biography of Gough Whitlam. 

Kerr, Christian, “A little more media latitude”, Australian, 25 July 2012, p.11.Labor is looking 

for a middle way through the press freedom minefield. 

Kerr, Christian, “An insult to the memory of many”, Weekend Australian, 25-26 August 2012, 

p.18. A Press Council ruling should make fans of Finkelstein stop and think, argues the 

author. Steve Waterson’s comment, “Giving in to the green-ink brigade”, is included 

below the Kerr article. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 69, October 2012    —     17 

 

Kirkpatrick, Rod, “Leonora hoists the flag”, GXpress, August 2012, pp.38-39. The story of a 

remarkable young Victorian woman, Leonora Gregory, who resurrected a newspaper at 

Croydon in far northern Queensland. The second part of this article (“From the Gulf to 

Fleet Street”) is available online only through www.gxpress.net [The first part is, too]. 

McCrann, Terry, “Fairfax a business no one wants to purchase”, Daily Telegraph, 4 September 

2012, p.27. 

Murphy, Katharine, “Read all about it: journalism has a future”, Age, 3 September 2012, p.11. 

If balance is a pillar of the new media, then truth will still win out, argues one of the 

Fairfax journalists who has not taken a redundancy. She says modern journalism should 

be about providing clarity in the clamour.  

Prisk, Judy, “The longest, liveliest conversation I’ve ever had”, Sydney Morning Herald, 5 

September 2012, p.11. The farewell column from the herald’s first readers’ editor. She 

offered a parting thought for those who share their ideas in print or online: “Be polite 

when you are being critical; use humour, or at least be engaging and thoughtful, when 

you want to make a point. It is so much more effective.” 

Schubert, Misha, “Behind their often prickly public personas, politicians too are human,” 

Sunday Age, 26 August 2012, p.17. The final column of the Age’s national political editor 

who spent a decade in the Canberra press gallery. She took a redundancy. 

Shanahan, Dennis, “Marr amazed at how media spun so much from so little dirt in Tony’s tale”, 

Australian, 20 September 2012, pp.1-2. Discusses the changes in political reporting that 

have arisen when 24-hour news, minority government, superficial reporting, instant 

commentary and gotcha journalism collide.  

Sheil, Pat, “Clue: puzzles for half a ton of gold”, Sydney Morning Herald, 21 September 2012, 

page 2. A profile of David Plomley, who has been compiling crosswords for the SMH for 

52 years. 

Thomas, Hedley, “Media’s shameful silence”, Weekend Australian, 25-26 August 2012, p.14. The 

journalist who pursued the story about Julia Gillard’s conduct at a legal firm before she 

entered politics comments on how the rest of the media reacted to the developing story. 

Van Niekerk, Mike, “Taking a swipe at Fairfax, Media Watch ditches its own standards”, 

Sydney Morning Herald, 6 September 2012, p.11. Analyses Media Watch’s coverage of the 

author’s reasons for departure from Fairfax and says the coverage was inaccurate. 

Verrender, Ian, “End of an era: how the Murdochs lost control”, Sydney Morning Herald 

Business Day section page 7, 24 July 2012. 

Williams, George, “Challenge to print regulation would almost certainly fail”, Sydney Morning 

Herald, 17 July 2012, page 9. 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  A 

subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (no fee for electronic version, but financial 

contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for individuals; $75 

for institutions). 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or you can email 

Rod to obtain the ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

http://www.gxpress.net/
mailto:rkhistory3@bigpond.com

