
 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 84                            October 2015 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740. 
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 9 December 2015. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

THREE VICTORIAN COUNTRY NEWSPAPER OFFICES THAT YOUR 

EDITOR PHOTOGRAPHED DURING RESEARCH TRIPS IN 2002. 
ABOVE: BACCHUS MARSH EXPRESS.   RIGHT: CAMPERDOWN 

CHRONICLE, WITH WILLIAM JOHN HESKETH, AN EMPLOYEE 

FOR 53 YEARS TO THE END OF THE 1990S, STANDING 

OUTSIDE. BELOW: BULOKE TIMES, DONALD. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

84.1.1 Profitability (1): News Corp reports loss 

News Corp’s acquisitions of American digital real estate company Move, and book publisher 

Harlequin, are already paying off, lifting full-year earnings by 11 per cent following a strong fourth-

quarter finish (Australian, 13 August 2015). The company’s total revenue of $US8.63 billion for 

the financial year 2015 reflected growth in the Book Publishing and Digital Real Estate Services 

segments. Earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation increased 11 per cent to 

$US852m. On a full-year basis, News Corporation made a net loss of $US149m, compared to net 

income of $US237 million in the previous year. This included impairment and restructuring  

84.1.2 Profitability (2): Fairfax profit declines 

Fairfax Media has posted a 63 per cent decline in full-year profit, but says it has seen positive signs 

in early fiscal 2016 trading. In the year to June, Fairfax (FXJ) posted a net profit of $83.2 million, 

a 62.9 per cent decline on the previous year’s $224.4m. Revenue in the period fell 5.3 per cent to 

$1.867 billion. Underlying revenue -- excluding the sale of two print plants and closed operations -

- rose 0.3 per cent to $1.84 billion on the back of a 45 per cent increase from Domain, Fairfax’s real 

estate division (Australian, 13 August 2015). 

84.1.3 Readership remains stable 

Readership of the country’s major newspapers remained stable in June, with the number of 

Australians who read a paper in print or online rising 1 per cent to 16.4 million compared with the 

same period a year earlier (Australian, 6 August 2015). The number of people reading on 

smartphones increased by 16 per cent over the period, while tablet audiences were up 3 per cent, 

adding half a million readers across both channels compared with a year earlier. Industry body 

TheNewspaperWorks said total digital readership for newspapers rose by 3 per cent year-on-year 

to 11.6 million readers, while print slipped 4 per cent to 13.8 million. 

A number of newspapers recorded increases in their June audience across all platforms. The 

Northern Territory News was up 20.7 per cent to 338,000 compared with a year earlier, according 

to Enhanced Media Metrics Australia data, while the Sunshine Coast Daily’s readership grew 12.3 

per cent to 357,000. The Sydney Morning Herald’s audience fell 5.5 per cent, but it was still the 

most-read masthead across print and digital, with a total audience of 5.106 million, ahead of the 

Daily Telegraph (4.125 million), which also slipped 5.5 per cent compared with June last year. 

The Australian remained the top national masthead, with an audience more than double that of 

the Australian Financial Review’s 1.4 million. Month-on-month, the Daily Telegraph, Canberra 

Times and Sunday Times (Perth) all recorded audience growth across all channels. 

84.1.4 Courier-Mail admitted to business hall of fame 

The Courier-Mail, Brisbane’s only daily printed paid-circulation newspaper since the closure of the 

Sun on 10 December 1991, has been admitted to the Queensland Business Leaders’ Hall of Fame. 

The hall of fame is a joint initiative of the QUT business school, the State Library of Queensland 

and the Queensland Library Foundation. The Courier-Mail began publication on 20 June 1846 as 

the weekly Moreton Bay Courier. It became a daily on 14 May 1861, changing its name to the 

Courier; in 1864 it became the Brisbane Courier; and in August 1933 it merged with the Daily Mail 

http://markets.theaustralian.com.au/shares/FXJ/fairfax-media-limited


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 3 

 

(estab. 1903) to become the Courier-Mail (Courier-Mail, 31 July 2015, p.2; Rod Kirkpatrick’s 

research notes). 

You can watch a nine-minute video of extracts from interviews with former editors of the Courier-

Mail and the current editor, as well as the ANHG editor, Rod Kirkpatrick, if you go to 

http://leaders.slq.qld.gov.au/inductees/the-courier-mail/ 

84.1.5 Recent events 

 84.1.5.1 Deaths 

Fraser, Jane: D. 23 September 2015 in Sydney, aged 72; born Johannesburg, South Africa; 

studied mathematics; became a high-school teacher before entering journalism; joined the 

Australian in 1983 and became founding editor of the paper’s women’s section; wrote about 

families, the home and royal tours; often wrote about history and power; at university she had been 

a member of the African National Congress and her return to South Africa in the 1990s to cover 

its historic free elections was regarded as a journalistic triumph; long-term columnist and 

celebrated feature writer, wrote two novels (Weekend Australian, 26-27 September 2015, “Review” 

section, p.2). 

Gibson, Mike: D. 23 September 2015 on the NSW Central Coast, aged 75; sports journalist who 

began career in newspapers; worked for Daily Telegraph, covering various sports and writing a 

sports column; wrote whimsical column for Australian Women’s Weekly; appointed co-anchor of 

Channel 9’s Wide World of Sports in 1981 with Ian Chappell; read news for Nine; switched to 

Channel 10 and later Fox Sports; presented 720 editions of Back Page on Fox Sports, 1997-2012 

(various websites). 

Hansen, Brian Edward: D. 14 May 2015 in Melbourne, aged 82; Argus, Melbourne, 1950-56; 

Border Morning Mail, Albury, 1957-60; Truth, Melbourne (incl. editor, Truth Sport) 1960-90; sports 

public relations, publican, businessman, author of 20 books, mostly AFL football club histories and 

other sporting histories; autobiography, The Awful Truth (2004). (Contributed by Robert Alexander 

Murray.) 

Keegan, Desmond Joseph: D. 11 June 2015, aged 81; born Narrabri, NSW; cadet surveyor; did 

national service in the RAAF; joined merchant navy; graduated with honours in economics and 

accounting at Sydney University; worked for Australian Financial Review during its transition 

from a weekly to a daily; spent years as financial editor of the Sun News-Pictorial, Melbourne; 

later worked for London’s Financial Times and Toronto’s Financial Post; twice financial editor of 

the Australian; at end of career worked in Melbourne corporate public relations (Age, 15 July 2015). 

84.1.6 Stop the presses: Bangkok bombing 

The Sydney Daily Telegraph, Melbourne Herald Sun and 

Brisbane Courier-Mail pulled out all the stops to print early 

morning editions of the Bangkok bomb blast that killed more 

than 20 people on 17 August. News of the tragedy emerged late 

at night Australian time (Australian, 18 August 2015). Although 

the Telegraph and Herald Sun have late printing times, the time 

of the incident meant last editions had already been sent to News 

Corp’s NSW print centre at Chullora and the Victorian facility 

at Fisherman’s Bend. But Herald Sun editor Damon Johnston 

was willing and able to change up at the last minute, getting the 

story into 180,000 printed copies of the newspaper with a special 

1am edition. “We ripped up the first three pages of the edition to 

cover the bombing,” Johnston said. “A small team came back into 

the office about 11pm and completely redid the front to capture 

the drama of the terror attack.” 

http://leaders.slq.qld.gov.au/inductees/the-courier-mail/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 4 

 

Courier-Mail editor Chris Dore stopped the presses at 11.40pm, enabling a new front page to make 

the entire second edition print run of 60-70,000 newspapers. Dore sent a remade edition to the 

newspaper’s printers in Murarrie, situated in Brisbane’s eastern suburbs, at 12.40pm. Telegraph 

editor Paul Whittaker made changes in the early hours of the morning with only 50,000-60,000 

newsprint editions unprinted when he received a phone call from night editor Steve Jackson just 

after 1am as more information on the magnitude of the bombing and the death toll came to hand. 

Whittaker immediately contacted NSW circulation boss James King, who held up two trucks at 

the print centre, enabling the paper to print more than 5,000 copies in a 3am special edition with 

the headline ‘Bangkok Terror’. The last version of page one was sent to Chullora at 2.40am, with 

last minute changes made just before 3am. “It was all hands to the wheel,” Whittaker said. “We’re 

here to publish newspapers if practical at any time of the night or day for big news events.” 

84.1.7 Appointments: Good Weekend and Australian 

Ben Naparstek, editor of the Good Weekend magazine for Fairfax Media, has resigned to join SBS 

as its new head of editorial, online and emerging platforms (Australian, 20 July 2015). 

Naparstek, a former editor of the Monthly, leaves after three and a half years at Fairfax’s 

weekly magazine. He oversaw changes in style and direction not always embraced by 

readers.  

John Lehmann has been appointed deputy editor of the Australian, returning to the newspaper 

he first worked on as a reporter almost two decades ago (Australian, 29 September 2015). 

Currently editor-at-large to the Daily Telegraph and the Sunday Telegraph, Lehmann is 

the former editor-in-chief of the Bulletin. Lehmann replaces Peter Fray, who has been 

appointed University of Technology Sydney’s new professor of journalism. 

84.1.8 Fairfax Sydney print site sold for $45m 

Fairfax Media’s former Sydney print and distribution centre at Chullora has been sold for $45 

million to Charter Hall Group’s flagship, Core Plus Industrial Fund. The sale was announced days 

after entrepreneur Bobby Zagame paid $16 million for Fairfax’s former Melbourne print centre at 

Tullamarine (Weekend Australian, 8-9 August 2015, p., 8-9 August 2015). 

84.1.9 Australian journalist acquitted in Thailand 

The acquittal of Australian journalist Alan Morison and his Thai colleague Chutima Sidasathian 

on charges of defaming the Royal Thai Navy has struck a blow for press freedom in the region 

(Bulletin, TheNewspaperWorks, September 2015, p.3). The two faced the possibility of a prison 

term of up to two years for defamation and five years if they had been found to have breached the 

Computer Crimes Act over the article published on Morison’s small Phuket news website, 

Phuketwan in July 2013. 

84.1.10 Cover price of Australian rises 

The cover price of the Australian rose by 20c to $2.70 on 31 August. The cover price of the Weekend 

Australian rose by 20c to $3.50 on 5 September. No change was made to existing subscriptions for 

the newspaper (Australian, 31 August 2015, p.2). 

84.1.11 Hobart and the snow coverage: staff runs hot 

Tasmania has recently had its best snowfalls in a decade and despite road and school closures, the 

Hobart Mercury really delivered (Stop Press, Davies Brothers Staff News, Issue 207, 17 August 

2015). Newspaper deliveries got through in all areas, with only minor delays in some places. 

Business carried on as normal in all the Mercury’s offices, despite most departments having one or 

two staff snowed in at home. Editor Matt Deighton said reporters, photographers and advertising 

staff had responded magnificently, sending in photographs and snow updates from the road. “From 

Paul Carter’s rolling coverage to Paula Sward working on her day off, to Rox Casey battling the 

snow to actually get in here, to Imogen Elliott controlling our Facebook feed, to Damian Bester and 

Karolin McGregor who hit the road to get pics, to Jen Crawley using her powers of persuasion to 

http://www.theaustralian.com.au/news/world/bangkok-bomb-no-reports-of-australian-deaths/story-e6frg6so-1227487826981


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 5 

 

get us a fresh news pic, to the snappers getting brilliant shows, to our news reporters on the road, 

it was a great example of how we can and should run a major news event,” Deighton said. Special 

mention was made of advertising employee Selina Smith who captured an amazing scene of cars 

scattered across the Tasman Highway. This image also appeared in the Australian.  

Tom Salom has been appointed executive general manager of the Mercury on a temporary basis 

after the retirement of CEO Rex Gardner (Stop Press, Issue 206, 28 July 2015, p.5). 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

84.2.1 News websites and popularity 

Despite intense competition from a growing crop of overseas entrants, news.com.au remains the 

most popular free news website in Australia. The Australian’s website has cemented its status as 

the No 1 source for news among those with a comprehensive paywall (Australian, 27 July 2015). 

The Australian has applied its own analysis to official Nielsen online ratings audience data to 

reflect the newspaper industry’s turn towards “paywalls”, that is, charging for online access. Each 

month the Australian will publish Nielsen figures under three segments: free websites, moderate 

paywall websites, and comprehensive paywall websites. At present, Nielsen ranks Australia’s news 

websites based on unique visitors alone, which (says the Australian) fails to address the dominant 

trend among newspapers owners, which have eschewed free models in favour of paywalls to 

generate subscription revenue. 

After News Corp and Fairfax Media launched digital subscriptions models, Australia’s third-

largest newspaper publisher, APN News & Media, said in May it would become the first regional 

publisher to charge for online content, with the launch of a metered model at its Queensland daily 

publications. Under a metered model readers get a certain number of articles for free before being 

asked to pay a subscription fee. Under a “freemium” model, or more rigid paywall, certain content 

is always locked for subscribers only. The Australian, the Australian Financial Review and the 

Wall Street Journal use this model. Among the free websites, where all content is available and 

the website typically earns most of its revenue from advertising, visitors continue to flock to 

news.com.au. 

It had a unique audience of 3.7 million in June even though its market leadership position has 

faced a strong challenge from sites such as Daily Mail Australia, the Huffington Post, the Guardian 

and the ABC. Of the moderate paywalls, whose sites offer metered models, the top two places are 

held by Fairfax Media’s the Sydney Morning Herald and the Age, with three News Corp-owned 

mastheads in the next three positions. The Daily Telegraph’s site was third with a unique audience 

of 1.6 million, followed by the Herald Sun’s, and the Courier-Mail’s, with 1.5 million and 1.3 million 

respectively. 

84.2.2 Pendulum has swung too far: Sorrell 

TheNewspaperWorks, 18 September: The pendulum has “swung too far” towards video and online 

content and may swing back in favour of traditional media, Sir Martin Sorrell, founder and chief 

executive of the world’s largest media agency WPP, told delegates at the Future Forum at the 

Sydney Hilton Hotel. Sir Martin also questioned the effectiveness of advertising on digital 

platforms like Google and Facebook, criticising the relatively low audience measurement standards 

used online, compared to the engagement of newspaper media. “About half of all video is watched 

online without the sound. The scale that is used for viewership is three seconds. Now that I would 

even say is ludicrous in relation to the hurdle that a TV viewer … or newspaper readership has to 

reach,” he said. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 6 

 

84.2.3 A ‘bold’ prediction: print will outlive the internet 

Brian Rock writes (Bulletin, TheNewspaperWorks, September 2015, p.17): “Print Newspapers 

will outlive the internet. (Not to mention broadcast TV and video games.)” Rock, who has spent 

most of his career in advertising, provides figures to support his “bold prediction”. He concludes 

his half-page column with this statement: “My expectation is that digital newspaper media 

consumption will overtake print readership in the next three to five years, after which both print 

and digital readership trends will stabilize.” 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

FAIRFAX CONTINUES WIELDING SCYTHE: In the previous issue, ANHG highlighted that the 
“revitalisation program” outlined in items 83.3.1, 2 and 3 for Fairfax Media’s country 
newspapers had huge implications for the future of the regional press throughout Australia. The 
job cuts totalled 127 with about two-thirds of those being from editorial departments. Now, in 
this latest issue, the news in items 84.3.1, 2 and 3—affecting Tasmania, the Hunter region of 
NSW, and Western Australia—continues the crushing story of job losses in the former Rural 
Press Ltd papers, with more than 82 jobs likely to go and three papers to close. 

84.3.1 Fairfax (1): Tasmania—appointments and disappointments 

Appointments: They used to be foes, Launceston’s Examiner and Burnie’s Advocate. They fought 

circulation battles when the Examiner tried to barge into the Advocate’s territory. But, for a dozen 

years now, they have been controlled by the one company, which is now Fairfax Media Ltd. And 

Fairfax has appointed a group managing editor for its two Tasmanian regional dailies. Mark Baker 

is the appointee. The appointment came as Advocate editor Julian O’Brien was shifted to 

Wollongong, NSW, to become editor of the Illawarra Mercury. Baker has been with the Examiner 

since 2003, most recently as editor (Examiner, Launceston, 25 July 2015, p.2). He has since 

appointed new editors for both the Examiner and the Advocate (Examiner and Advocate, both 19 

September 2015, both p.2):  

Examiner: Simon Tennant, 45, is the new Examiner editor. He started work there in 1986 and 

began his journalism career in 1996. After several years reporting, he became a sub-editor 

in 2000 and was promoted to night news editor in 2005. He was most recently the paper’s 

digital editor. 

Advocate: Courtney Griesbach is the new Advocate editor and the first woman to fill the role. She 

began as a cadet journalist at the paper in 2009 and became the chief of staff in 2012. She 

was recently named Team Player in the Executive Excellence category at the PANPA 

Awards. 

Disappointments: Up to 13 full-time jobs could be cut at the Examiner and the Advocate as 

Fairfax undertakes a major restructure (ABC News, 30 September 2015). Staff in Launceston, 

Burnie and Devonport were told about the proposed changes on 30 September. Voluntary 

redundancies will be called for about eight full-time positions in editorial, with the remainder from 

administration and sales. The cuts are part of Fairfax's NewsNow system, which started in 2013 

in Victoria and will soon be rolled out in Tasmania. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 7 

 

84.3.2 Fairfax (2): 69 jobs to go in Hunter region, NSW 

Fairfax newspaper staff across the Hunter region were reeling when the company announced 69 

jobs would be axed in the region, ABC News reported (27 August 2015). Thirty-seven of the jobs 

that would go would be at the Newcastle Herald. The Maitland Mercury, the oldest NSW country 

paper, would drop back from daily issue to three days a week [see 84.4.2 for Rod Kirkpatrick’s 

“Maitland Mercury memories”.]. The bi-weekly Singleton Argus would become a weekly. Two thirds 

of the cuts were thought to be editorial positions and staff said the cuts would have a significant 

impact on output. 

Staff in Newcastle and the Hunter were briefed on 27 August about the proposed changes at the 

Newcastle Herald, the Maitland Mercury, Newcastle & Lake Macquarie Star, Port Stephens 

Examiner, Lakes Mail, Cessnock Advertiser, Lower Hunter Star, Dungog Chronicle, Singleton 

Argus, Muswellbrook Chronicle, Scone Advocate, Hunter Valley News and the Hunter Valley and 

North Coast Town & Country. 

It is the second time in as many years Fairfax papers in the Hunter have been hit with job losses. 

Maitland mayor Peter Blackmore said it was extremely disappointing the city was losing its daily 

paper. “The dedicated journos, the dedicated photographers, and even people in the local 

newsagencies, and now down to three days a week, I think it's terrible. Absolutely terrible, and 

shame on Fairfax.” He says with the recent move to farm out the paper's sub-editing process to 

New Zealand, he is worried for the future of the Maitland Mercury. "For ages, in Maitland if it was 

in the Mercury, it was gospel, it was the truth. Now to cut down to three days a week, I'm sorry, 

but this is the beginning of the end as far as I can see." 

In a statement, Fairfax Media said the restructure is all about “delivering a stronger, sustainable 

and modern rural and regional network of newspapers and websites, introducing new technology 

and contemporary editorial and commercial processes”. Recently appointed Hunter group 

managing editor Chad Watson and group sales manager Jo Dryden will lead the restructured 

editorial and sales teams, respectively. Newcastle, where the Herald is planned to relocate to new 

offices on Honeysuckle Drive later this year, will operate as a hub for some group services. 

Reporters and sales staff will continue working from locations across the region. 

84.3.3 Fairfax (3): Three papers to close in WA 

Fairfax Media Ltd will close three of its country newspapers in Western Australia (ABC News, 18 

September 2015). The three, all weeklies, are the Wagin Argus, the Merredin-Wheatbelt Mercury 

and the Central Midlands & Coastal Advocate. Merrel Pond, who was the editor of the Central 

Midlands & Coastal Advocate for 20 years until May this year, said she was not surprised at the 

closures. Fairfax will replace the three papers with an expanded Farm Weekly newspaper, as part 

of its centralisation plan. But Pond said this was unlikely to work. "The telecommunications today, 

it's easy enough to do, but you don't have the feet on the ground, hearing the local stories," Pond 

said. "I think it loses the local focus. To start with it might work reasonably well but I can already 

see, there's a lot of stories in there that aren't particularly pertaining to our region and that's been 

happening in the last six months since they haven't actually had someone on the ground. When 

you don't have that personal contact with people you just miss out on so much and you lose that 

local content. Local content, a lot of the stories are quite fluff pieces but they're also a lot of the 

piece that people like to read." 

The editor of one of the papers set to be culled told the ABC that Fairfax Media staff were not 

allowed to make comments to the media during the two-week consultation period that started 

today. The company has also flagged voluntary redundancies of about 21 full-time equivalent 

positions across WA, in the editorial, administration and sales divisions. 

84.3.4 Mount Isa: A grandson’s reminiscence 

On 1 September 2015, the Fairfax-owned North West Star, Mount Isa, became a tri-weekly after 

having been published as a daily since its first issue on 12 May 1966. James Joyce, a grandson of 

the founding managing editor of the North West Star, wrote an historical reminiscence for the first 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 8 

 

Saturday issue of the paper (5 September 2015). What appears below is largely extracted from 

Joyce’s article.  

Joyce is executive editor of Fairfax’s regional, rural and suburban publishing business, Australian 

Community Media. A journalist for more than 25 years, he is a former editor of the Canberra Times 

and a former deputy editor of the Newcastle Herald. His grandfather didn’t stay at the North West 

Star for long because he did not like having Kelvin Fairbairn being given managerial authority 

over him (see Rod Kirkpatrick, ‘A whirlwind of change for Northern Territory News, ‘PANPA 

Bulletin, June 2006, pp.44-45). Bill Moloney’s copy of that launch edition of the Star remains a 

treasured family keepsake.    

Joyce says the launch of the North West Star was a brave 

bid by a band of enterprising adventurers to build 

something new in Queensland’s rugged north-west: 

specifically, a new morning newspaper to compete 

directly with the Mount Isa Mail—an afternoon daily 

published by a young Rupert Murdoch. The North West Star, under the headline “A Star is born”, 

spelled out its purpose on Page 1 of the first edition in May 1966: “Fearlessly and without favour, 

the Star . . . will dedicate itself to serving the interests of all the people of this great part of 

Australia.” 

Bill Moloney, a qualified printer who had moved into journalism as a reporter at the Manly Daily 

in beachside Sydney, had ventured to Mount Isa in the early 1960s with his wife Patricia and their 

five children to work for Mount Isa Mines. At MIM Ltd (now Glencore-Xstrata) Bill had taken a 

job as the staff journalist producing the company’s in-house newsletter, Minews, and as associate 

editor of its regular gloss magazine, Mimag. Before making that trek to outback Queensland with 

the Moloney tribe in tow, Bill had started his own weekly newspaper in north-west NSW, the 

Collarenebri Gazette, which he’d run as a family concern for three years. 

So when MIM management grew frustrated with coverage of the Mount Isa Mail and the 

company’s public relations consultant, Sir Asher Joel, resolved to start his own newspaper in the 

town, the new publishing venture had an editor ready to steer it in Bill Moloney. 

The Mount Isa Mail, launched as a bi-weekly in June 1953 and initially printed on the Northern 

Territory News presses in Darwin and flown to Mount Isa, had been purchased—along with the 

NT News—by Rupert Murdoch in 1960. On 22 November 1965, Murdoch made the Mail into an 

afternoon daily. But its editorial line, including in its coverage of strikes at the mines, apparently 

irked MIM management, prompting the entrepreneurial Sir Asher to launch a local paper in 

competition. The Sydney businessman and NSW Country Party MP had begun his media career 

as a copyboy at Sydney’s Daily Telegraph in the 1920s. 

On 8 July 1966, two months after the arrival of the North West Star, Rupert Murdoch closed the 

Mount Isa Mail. The Joel family continued to operate the Star until October 2006, when it sold the 

paper to Rural Press ahead of that group’s merger with Fairfax Media in 2007. 

84.3.5 Goulburn council decides against publishing a newspaper 

A bid for the Goulburn Mulwaree Council to publish its own newspaper has narrowly failed at a 

council meeting, ABC News reported on 16 September 2015. The plan was put forward after some 

in the council claimed the Goulburn Post was not providing fair coverage. The Goulburn Post, a 

Fairfax publication, is the town's primary media outlet. The proposal for a fortnightly publication 

included pulling all of the council's advertising from the Post.  

Councillor Robin Saville, who voted against the project, said the exercise would have cost the 

ratepayers $265,000. He said the proposal failed "by just one vote". "It was not our core business. 

The newspaper that we would produce would be inadequate," he said. "The newspaper would just 

become junk mail and so I successfully moved a motion and argued to my fellow councillors not to 

http://www.abc.net.au/news/2015-09-15/council-consider-publishing-rate-payer-funded-paper-in-goulburn/6775334


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 9 

 

pursue a newspaper."  Despite supporting the publishing proposal, Mayor Geoff Kettle said he was 

comfortable with the council's resolution. "How do we improve our community engagement 

strategy? One of the ways I would have suggested was to put out a regular newsletter or paper," 

he said. "It is not about being in competition with our local press.” 

84.3.6 APN profit slides 

APN News & Media has suffered a slide in first-half profit after ploughing money into trying to 

boost revenues at its newspaper and radio stations (Australian, 20 August 2015). The trans-

Tasman media group, which owns the KIIS, iHeartRadio, and Pure Gold radio networks, saw net 

profit fall 67 per cent to $7.5 million in the six months to June 30. It was $22.6 million in the 

previous corresponding period. The result was weighed down by more than $17 million in 

exceptional items related to the group’s investments in revenue growth strategies. Revenues from 

continuing operations rose five per cent to $427.6 million, with APN saying the softness in the ad 

market during the second quarter had continued into July. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

84.4.1 A reminiscence by Ken Sanz: Size and shape 

Ken Sanz has had a long association with newspapers, sometimes very tenuously. Starting as an 

afternoon paperboy in Marrickville, Sydney, while a high school student, he later joined the Sydney 

Morning Herald as a messenger, then became an apprentice hand and machine compositor and a 

journeyman compositor. He became a Salvation Army officer who once wrote the front page article four 

weeks in a row for a country weekly and ended his career as editor-in-chief in the Army’s eastern states. 

In retirement he spent five years running the Army’s eastern territory heritage centre and museum 

which included both hard copy and microfilms of 140 years of the War Cry. His passion for collecting all 

began with the purchase of the last issue of the Argus, Melbourne, at a free Sydney Symphony Orchestra 

recital at the Town Hall! And then he was addicted to collecting all manner of historical issues of 

Australian newspapers. He gave those away, and then started again. This is the first of two 

reminiscences. 

Ken Sanz writes: There seems to me to be some confusion about what some people are calling “the 

rivers of gold”, a term introduced to describe the classified advertisements in the Sydney Morning 

Herald. Classified ads are paid by the line, display ad by the single column centimetre. The Daily 

Telegraph in Sydney, like the Melbourne Sun-News Pictorial, did not have as much classified 

advertising as did the broadsheets. During World War II, because of paper rationing, proprietors 

had to choose between restricting the actual page numbers, but retaining circulation, or keeping 

more pages but restrict the circulation. Those with large classified ads sought to use the second 

method of newsprint rationing. 

After the war the Sydney Morning Herald profit base was helped by these line advertisements. 

They were set in 5-point Times Roman type. But with larger page numbers the ability of the presses 

reached their limits. At first it was decided that they could move from ten columns at 9½ ems per 

page for these ads to 11 columns at 9 ems, whilst retaining the line charge. Then, when papers 

continued to grow, it was decided to change the font from 5pt times roman to 4 ¾ pt adsans. This 

meant more lines per column, but to make it readable the letters were slightly wider. 

 As an apprentice we had the task of saving each day’s adverts for inclusion in the following day’s 

insertion. Some ads were daily, some every Wednesday and Saturday and some Saturday only. All 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 10 

 

of these ads were collated in a galley and stored for the night of publication. Now all standing 

adverts had to be reset, reread and placed ready for publication. All of the 5pt ads were then melted 

down to return as linotype ingots. 

Saturday’s classified ads were started in spare time from Wednesday night, with full shifts on 

Thursdays and extra full staff on Friday nights. Linotypes had a limit on speed, limited to the 

speed of the operator and the speed of the machine in producing the slugs of type. In an effort to 

speed things up the Herald turned to tape driven linotypes. Later they bought four high speed 

linotypes to do some of this setting. The tapes were produced by teletype machines using a 

typewriter keyboard. These operators were paid a flat hourly rate from the linotype operators who 

were paid for every line set minus corrections. 

The Daily Telegraph in the late 50s decided to print free classified adverts including births, 

marriages, deaths and funerals. The Herald discovered this when it printed some false adverts 

only to see them appear in the Telegraph. But court action was not successful—only the credit 

squeeze stopped the practice. 

Some may remember the “Australia Unlimited” supplements which were produced annually in the 

50s and 60s. They grew so big in page numbers that the sections had to be pre-printed and hand 

inserted until the time they no longer could be produced at a profit. They used good art work and 

photographs and had professional as well as staff writers. 

Photosetting was another area to which Fairfax moved. There was set up a photocomposing 

department, not on the composing room floor but in the sixth floor with the art department on one 

side and the photo-engraving department on the other. Heading and captions were set there for 

Sungravure magazines such as Woman’s Day. In the corner was a machine put out by the linotype 

corporation, which like a linotype had brass matrices, but a negative film in the middle with the 

letter on it. Instead of being made into a slug it was photographed as a line on a photographic strip. 

These were pasted up to fit the magazine layout. 

84.4.2 Maitland Mercury memories 

Saddened by the news that the Maitland Mercury is soon to cease appearing daily after 121 years, 

Rod Kirkpatrick has written a reminiscence of his time at the paper in the 1960s. Rod worked at 

the Mercury for three periods: 15 June 1964 to 25 May 1967; 25 September 1967 to 12 January 

1968; and (as assistant editor) 14 October 1968 to 16 January 1970. In between, in 1967 he worked 

for Cumberland Newspapers for four months and in 1969 he was senior journalist at the Packer-

owned Manning River Times, Taree, for nine months. He was the editor there in 1970-71. [The 

boxed circulation figures below and the line graph are based on figures from the Audit Bureau of 

Circulations. The Mercury changed from evening to morning issue on 5 June 1989.] 

HISTORY was the last thing on my mind 

when I started work at the Maitland 

Mercury in June 1964 as a 20-year-old D-

grade reporter who had been a Sydney 

television journalist for two years. Yet little 

did I know that history surrounded me in 

the Mercury’s cavernous two-storey, bank-

style building at the corner of High and 

Hunter Streets. The Mercury, a daily 

afternoon newspaper printed in tabloid 

format on site, was the oldest country 

newspaper in NSW and had been published 

daily since January 1894. In 1964 the 

general manager, Ken Tucker, was a 

descendant of one of the founders of the 
MAITLAND MERCURY BUILDING, 1977 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 11 

 

Mercury, Thomas William Tucker. And Ken Tucker’s daughter, Terry, was one of two cadet 

journalists on staff, both female. Near the editorial offices on the first floor was a file room housing 

bound volumes of the Mercury going back to the beginning. And staring down at me from one of 

the walls in the editorial office was a copy of the editorial from the first issue of the Maitland 

Mercury and Hunter River General Advertiser, of 7 January 1843. It began: “We now present to the 

inhabitants of Maitland…”  

When the Mercury’s building was opened in September 1936, the paper could barely contain its 

excitement: “Imposing in outward appearance and designed within to afford every modern facility 

for newspaper production and provide for the expansion of the business for many years to come, 

the new home of the Maitland Daily Mercury stands on a frontage of 78 feet (24 metres) to High-

street, and the visitor is immediately impressed with the artistic yet restrained architectural 

design of the building.” The main entrance was up “a short flight of red and white terrazzo steps 

through massive plate-glass swinging doors into the main vestibule”. But in the 1960s we 

journalists normally entered via a side door because the main office was not open by 8am when we 

started. Polished Queensland maple was liberally used in the hallway and offices. In 1936, a 10-

metre long hall led through from the vestibule to the main printing room and the first room to the 

right, just inside the glass doorway, was the office of the “Lady Reporters”. In 1964, there was one 

newsroom and it was up a broad flight of stairs, covered in 1936 in “rich, soundless rubber”. I ran 

up and down those stairs many times. In 1936, news and advertising copy was fired to all parts of 

the building through air carrier chutes. 

When I began duties at the Mercury, manual telephony 

was in its last days in the district. The Mercury’s number 

was Maitland 3. The Maitland switchboard operators 

knew better than anyone who the illegal S.P. bookies were 

in the city. When automatic telephony was introduced, 

and the Mercury’s number became 33 6633, I was assigned 

to write a story on the great advance in technology—and 

privacy for telephone callers (see photo).  

Each morning we reporters had to produce a steady flow 

of news stories for the early pages of the afternoon daily. 

If we weren’t working the phones to obtain updated details 

on a story first reported in the Newcastle Morning Herald 

that day or obtaining details from a local organisation’s 

meeting the previous night, then we were striding across 

High Street to the Town Hall on the civic rounds or 

through the shopping centre up the street to the police 

station and court house. And two or three typewriters 

always seemed to be clacking away against the seemingly 

ceaseless chatter of the teleprinter bring in AAP, Associated 

Press and other news from around the nation and the globe. 

Screwed up copy paper would be lobbed into a wastepaper bin 

as we hunted down an “intro” that would capture the main 

point of the story.  

On that first day, 15 June 1964, my main task was to find somewhere to live. David Lonsdale, a 

future editor of the Illawarra Mercury, Wollongong, and the Sunshine Coast Daily, Queensland, 

was given the job of taking me to a few prospective homes that accepted boarders. It was David’s 

final day at the Mercury because he was joining the Canberra Courier, a weekly started by John 

Fairfax and Sons in Canberra to help sop up advertising that might have otherwise gone to Rupert 

Murdoch’s planned national newspaper. Murdoch launched the Australian in Canberra on 14 July 

1964. By then Fairfax had taken over the Canberra Times under a standing agreement (the 

Mentmore agreement) with the Shakespeare family and had lured John Richardson from the 

Rod Kirkpatrick poses for a 

Mercury photo, 1964, using an 

early telephone 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 12 

 

Maitland Mercury editorial chair to launch the Canberra Courier. Richardson, in turn, lured some 

of his former staff members, such as Lonsdale.  

Four years before I joined 

the Mercury, Sir Frank 

Packer’s Australian 

Consolidated Press acquired 

the newspaper. John 

Bollard, a former editor of 

the Horsham Times, 

Victoria, and a Packer 

employee, was sent to 

Maitland on a temporary 

basis to edit the paper when 

Richardson departed in 

1964. Dan Austin, later to 

become the regional 

editorial supremo for 

Australian Consolidated 

Press and Rural Press Ltd, 

was the news editor. Bollard 

was at times a volatile 

character. He sometimes 

referred to Packer as “God”, 

and on one occasion stood 

near my desk and declared, 

as though it were the final statement in any discussion, “I speak with the power of the Packers.” 

At one point, in an attempt to smarten up the sub-editing and layout, he began sending out a 

“marked paper” each afternoon after publication. He would circle offending items in red and insert 

some comments. One day Bollard himself acted as the news editor and so was responsible for Page 

1. One photo appeared twice on the front page that day. Red face, but no “red” paper after that. 

I soon settled into a mix of sport and general reporting. I began writing the Tuesday back-page 

sporting column two weeks after I started. Doug Cole, who had previously been writing the sporting 

column, had departed. Sport produced its own timetable for the reporter, including a 6.30 start on 

Monday morning to cope with reporting on the weekend 

matches. I would leave Sydney about 3am on Mondays to 

drive to Maitland, ready to start work at 6.30. I would 

work an extra couple of hours on Mondays so that I could 

get away about 3pm on Fridays to drive back to Sydney. 

My car, a 1959 FC Holden, did not have a heater and I 

used to wear extra clothing underneath my work clothes 

for the drive to Maitland. Because I was returning to 

Sydney each weekend, I did not see any of the weekend 

sport, particularly the Maitland matches in the 

Newcastle Rugby League competition. This routine lasted 

only three months, however, because immediately before 

joining the Mercury, I had become engaged to my Sydney 

girlfriend, Maureen, and we married three months later. 

[We celebrated our 51st anniversary last month.]Several 

journalists left the Mercury within weeks of my starting 

there. Two of the replacement journalists married the 

female cadet journalists who were on staff when I joined. 

Another of the journalistic newcomers was Simon 

The Mercury ran a series of lectures for its journalists on various aspects of 

the newspaper business. Here Peter Brownlie (far right), the advertising 

manager, speaks to journalists (from left): Judith Clemens, Rod Kirkpatrick, 

Bob Roulston, Dan Austin (standing), Barry Low and Terry Tucker. 

Maitland Mercury circulation: 

1944:    5358 

1954:    6614 

1964:   7165 

1974:    8070 

1984:   7979 

1994:    5505 

2004:    4642 

2014:    2804 

NB: The 2014 circulation was little more 
than the 1859 print run when the paper 
was a tri-weekly (Mercury, 1/1/1859, p.2) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 13 

 

Townsend, of Woy Woy. He was to become famous for being jailed as a conscientious objector to 

National Service during the Vietnam War and later for his children’s television program, Simon 

Townsend’s Wonder World. At the Mercury, he wrote the teenagers’ column and did general 

reporting.  

So, there was an influx of young journalists competing for the C-grade positions that were needed 

to satisfy the required Australian Journalists’ Association Award structure. I won the one of the 

C-grades two months into my newspaper career and was soon sub-editing the free weekly Cessnock 

Advertiser, which competed against the paid Cessnock Eagle. I would write sport for the Mercury 

from 8am to 10am and then move across to the subs’ table to sub the Advertiser copy which was 

delivered hourly by bus from Cessnock. There was a bus stop outside the Mercury’s front door. 

When the Advertiser reporter took three weeks’ leave in July 1965, I drove to Cessnock each day 

to report the coal-mining town’s news.  

 

I loved writing the sports column. It gave me the freedom to explore the stories I chose, to use 

different styles of writing and to delve into fascinating areas of Maitland’s sporting present and 

past. Near the upstairs editorial office was a room housing bound volumes of the Mercury going 

back deep into the 19th century. I could have lost myself in the file room for hours. When single-

wicket cricket challenges were in the news in the 1960s, I recall studying reports of single-wicket 

matches played in Maitland as early as 1845 (see Mercury, 21 June 1845, p.2, col. 3). I was 

fascinated to discover that the captain of an 1880s representative British Rugby team, Robert L. 

Seddon, had drowned in the Hunter River at West Maitland on 15 August 1888. He is buried at 

nearby Campbell’s Hill. Two weeks before the Great Britain Rugby League team played Newcastle 

in June 1966, I checked through the files for results in matches going back 30 or more years. 

Newcastle, it seemed, had always provided the Brits with stiff opposition. Newcastle defeated 

Great Britain 21-16 in 1936 and 11-7 in 1954. [The Brits won 5-2 in the mud on 13 June 1966.] In 

December 1965 when Doug Walters, who grew up on a dairy farm at Marshdale, near Dungog, 

scored a century against England in his first cricket Test, the Mercury photographer George Steele 

was on hand to photograph Doug’s dad as he put in a congratulatory call to the new cricket 

sensation. And I was writing a front-page story about the Walters family and the century in the 

Mercury the next day. A couple of years later I stood in for Walters when he was a no-show at a 

Maitland District Junior Cricket Association awards night.  

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

9000

1944 1954 1964 1974 1984 1994 2004 2014

Maitland Mercury circulation over 70 years



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 14 

 

The Mercury used to be on the streets at 3pm, Monday to Friday, except on Melbourne Cup day. 

In that pre-daylight-saving era, the Cup was run at 2.40pm. Printing would be delayed for about 

20 minutes on Cup day and I would write the report on the Cup race. I would type out a few pars 

of background beforehand, listen to the Cup on radio, and type out several pars about the actual 

race with each slip of copy paper being snatched from me as it came out of the typewriter and taken 

to a Linotype operator. Another annual sporting episode was the visit in May of a former Mercury 

reporter to the newsroom to remind the sportswriter that 24 May would be the anniversary of the 

death at the age of 21 of the Maitland-born Australian boxing legend Les Darcy (James Leslie 

Darcy, 1895-1917, see ADB Vol 8). We would dutifully run a small story each year.  

I did much more than write sport, however. For instance, 

I researched and wrote a two-part unassigned 

feature that examined what changes Maitland had 

made in the 10 years since the devastating 

February 1955 flood. My findings were basically 

that, despite a lot of promises and plans and talk in the months after the flood, little had changed 

and such a flood, if repeated, would be just as devastating. Writing the “Week by Week” and 

“Crosscurrents” columns was shared among the reporters. For “Week by Week”, you would walk 

the High Street shops from one end to the other, seeking news from the city’s business folk. Ken 

Lane, a Newcastle radio Rugby League commentator who ran a menswear store, was always good 

for an item or two. Johnston’s Shoe Store, run by cricketers Col and Alan Johnston, the Misses 

McLeod women’s clothing store and Ken Tubman’s pharmacy (diagonally opposite the Mercury 

office) were regular ports of call. In 1953 Tubman, with co-driver John Marshall, won the first 

Redex Around-Australia car rally, driving a Peugeot 203. “Crosscurrents” was the equivalent of 

the Sydney Morning Herald’s “Column 8”—well, we aimed high.  

About February 1965 I became the Maitland correspondent to the Sydney Daily Telegraph—in 

addition, of course, to working full-time at the Mercury. This meant I was paid a retainer each 

month as well as so much per line for each of my stories that the Telegraph published. I was paid 

a fixed amount for covering the Maitland trots and greyhound meetings and a coalfields Rugby 

League match each weekend during winter. If there was not a match at Maitland, I would go to 

Kurri Kurri and cover the match there or even to Cessnock. After the match I had no time to sit 

down and write my report. I had to head for the nearest public telephone and make a reverse-

charge press call to the Sunday Telegraph where a typist would take down the story that I 

composed on the phone. During some months the Telegraph correspondence earned me the 

equivalent of an extra week’s wages—not to be sniffed at by someone who began married life with 

virtually a zero bank balance. 

The reporter sometimes ended up as part of the story—at least so far as the photographer was 

concerned—and so I featured in two front-page pictures during my times at the Mercury. The first 

was in the Daily Telegraph (31 August 1966), when I was interviewing a PMG training school 

superintendent and a police officer near a Greta mines subsidence area where two boys, aged eight 

and 12, had died that afternoon when crushed by a clay boulder. The second was in the Mercury 

(15 February 1967), when I helped an ambulance officer load a stretcher into an ambulance. On 

the stretcher was one of the 17 children who had suffered burns in a Maitland bakery blast. I was 

captioned as “an onlooker”, but a tell-tale notebook can be seen sticking out of my back pocket. In 

both instances, the picture accompanied my front-page story. 

In September 1969, when I was the assistant editor of the Mercury and still writing my weekly 

sports column, my loyalties were tested. I had written what I thought was a great column item 

about the parents of two opponents in the Sydney Rugby League grand final who lived in the same 

street in Kurri Kurri. And I had a picture of the two fathers looking at a supplement previewing 

the grand final. The players were South Sydney (and Australian) captain John Sattler and Manly 

forward Bill Hamilton. The editor wanted to put the story on Page 1, I wanted it for my column. 

The editor won (see 4 September 1969, p.1), and so he should have. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 15 

 

In 1969 Maitland won three Newcastle football premierships: in first-grade Rugby League and 

Rugby Union and second-division soccer. I played a key role in reporting that amazing climax to 

the winter sporting season even though I was assistant editor. In my 15 months in that role, I acted 

as editor for three months, including the period of the first moon landing. I left the Mercury, for 

the final time, in January 1970 to become the editor of the Manning River Times. In 1983, while 

editing the Central Western Daily, Orange, I wrote many of the articles for the Maitland Mercury’s 

historical feature to mark its 140th birthday. And in 1990-91, when I was based in Canberra as the 

Rural Press Ltd national affairs writer for its regional papers, many of my articles appeared in the 

Mercury. 

84.4.3 Temora gold and the rush to get into print 

William Francois Leighton Bailey, 

who had been news editor of the 

Sydney Evening News, wrote in 

1928 a reminiscence of his father’s 

newspaper experiences (Newspaper 

News, 1 August 1928, p.7). His 

father was William Henry Leighton 

Bailey, the founder of a string of 

newspapers in Queensland and 

NSW (including Sydney). This is 

what he wrote about Temora, NSW: 

“[In 1880] gold was discovered at 

Temora, and very soon there was a big rush there. Miners came from everywhere and it was not 

long before there was a tented field of fully 10,000. With characteristic energy, my father again got 

on the job and speedily arranged with F.T. Wimble & Co to supply a plant to print a double-demy 

4-page newspaper weekly, to be called the Temora Herald. The late Sam Hawkins, who was 

proprietor of the old Wagga Express, also saw the possibilities of [a] paper on the new goldfield and 

announced he intended to publish the Temora Star. My father’s big difficulty was transport from 

Sydney. The plant had to travel by goods train to Cootamundra, and thence 35 miles by bullock 

team to Temora. Sam Hawkins had a similar difficulty to contend with, but was many miles nearer 

Cootamundra, and everything was in favour of his beating my father by at least a week.’ 

“However, W.H.L.B. had a brilliant brain-wave, the result of which has in all probability never 

happened before in Australian journalistic enterprise. He interviewed his employer, the late Mr 

Alfred Bennett (who was the managing proprietor of the Evening News), explained his predicament 

and suggested in order to out-manoeuvre his adversary, that Mr Bennett should print 2000 extra 

copies of the next day’s (Saturday) News with the title altered to Temora Herald and to imprint 

W.H.L.B., etc. These were to be sent away by train to Cootamundra, from whence they would be 

carried on to Temora by one of Cobb and Cop.’s big mail coaches. 

“Alfred Bennett, being the sport he was, readily joined in the fight, and gave orders for the printing 

of the papers. They were quickly parceled and I accompanied my father to Temora where, each on 

foot, we distributed the papers free to the miners. Our plans succeeded, very much to the chagrin 

of Sam Hawkins. A week later a small printing plant, including a second-hand Albion hand-press, 

arrived safely; a galvanized shed was run up, and the Temora Herald was established. The Star 

came out a fortnight later [in fact, three weeks: ANHG editor], but the Herald was first in the field 

[research indicates three Temora papers, including the Herald, first appeared on 29 July 1880; one 

of these, the Temora Telegraph, is on Trove: ANHG]. So pleased with Alfred Bennett with my 

father’s clever tactics that he refused to accept any payment for printing the first issue of the 

Temora Herald. 

“After two years in Temora my father went to Gundagai and established the Herald there, in 

opposition to the Gundagai Times, Elsworthy’s old paper that had had a free run of 25 years [15 

years: ANHG]. Later on [my father] started the Adelong Miner, a small sheet issued weekly [from 

August 1884: ANHG], and placed me in charge at the age of 16 years. He sold out after 12 months, 

TEMORA HERALD MASTHEAD, 2 MAY 1882 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 16 

 

fully satisfied that running country newspapers in those days was not the game it was cracked up 

to be.”  

84.4.4 Gnowangerup Star: mother’s dying wish 

Rod Walker, now the owner of the defunct Gnowangerup Star [see ANHG 23.39] and its museum-

like collection of hot-metal equipment and letterpresses, wonders whether, out there, he will find 

a few old printers who miss the smell of ink and the chatter of linotypes. “My late mother’s wish 

was that it would not be sold off piecemeal,” says Walker, who’s seeking a buyer for the historic 

newspaper building and its contents (writes Graham Osborne, Print21.com.au). “The Star was 

established in August 1915 by my grandfather and remained one of the very last hot metal 

newspaper shops in Australia until [26 June 2003] when my brother Bill and my mother closed the 

doors,” says Walker. “Both my mother and brother, who were residing in Gnowangerup, died two 

years ago, leaving me as a sole beneficiary of the Gnowangerup Star.” [Gnowangerup is 400km 

south-east of Perth.] 

The paper had an unusual editorial policy of trying to report only good news. “We didn’t have court 

reporting or anything like that because one day it could be your mate up on a drunk driving charge 

and they wouldn’t be very happy to see their name all over the paper,” says Walker. “It was a 

typical small town – kick one person and 50 fall over.” Walker’s mother, Margaret, wrote some of 

the newspaper copy and also helped her sons to hand deliver about 800 copies of the paper once a 

week. Walker completed his five-year apprenticeship at the Star with his father Zic Walker and 

says he has been reluctant to walk away from the building. 

“But it has come to pass that as I am no longer living in Gnowangerup – I’m 130 km away in Albany 

– and I’m now approaching 70 years of age so the Star has become too much for me to handle,” he 

says. “My mother’s wish was that it would not be sold off piece by piece so I’m hoping to find a 

home for the Star office and buildings at a reasonable sale price. Walk in, walk out. A two-bedroom 

house and the office and machinery, all in working order, would be on offer.” Rod Walker can be 

contacted at gnostar@wn.com.au/ 

84.4.5 A newspaper is like… 

The Western Champion, Barcaldine, mused on the different characteristics of a newspaper (3 July 

1894, p.1). It said: “A newspaper is something like a family—it is mighty easy to start. It is also 

like fishing results—one of the most prolific  sources for exaggeration; the fish as regards size and 

weight, the newspaper as regards circulation and weight of earnings during the first three 

months.” 

84.4.6 New and silent master for the Daily Telegraph’s presses, 1905 

Dungog Chronicle, 13 October 1905, p.3: Once more the Sydney Daily Telegraph has demonstrated 

its right and title to be regarded as the most enterprising of Australasian newspaper properties. It 

is not necessary to be in accord with a journal's views or policy to recognise its influence or 

ambitions. An entire community is interested in the development and expansion of an institution— 

and a great newspaper is a national institution.  

No apology is therefore needed in referring to the latest instance of the progress and expansion of 

the Daily Telegraph and its bright and interesting little weekly, the World's News. It concerns the 

application of electricity to the magnificent machinery that prints the great journal of King-street, 

Sydney. The installation of the electric current—the harnessing of the beautiful Three-roll Hoe 

Presses used by the Daily Telegraph to the modern motive power—took place the other day, and 

was made the occasion of an interesting ceremony. The directors and management had the 

pleasure of inviting and welcoming to the machine-room a number of gentlemen representative of 

the civic and other interests of Sydney, as well as the principal members of the literary, commercial 

and mechanical staffs of the newspaper, to witness the formal starting of an installation that gives 

the establishment the distinction of being the best equipped and most up-to-date outside Europe 

and the United States.  

This, is something for the commercial capital to be proud of — that the Daily Telegraph office 

should prove to be one of the first great press establishments, south of the line, in which lightning, 

brought to earth, has been chained to the chariot of information, literature and commerce. And the 

mailto:gnostar@wn.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 17 

 

magical transition from steam to electricity was effected instantaneously, and without hitch or 

hindrance. The great machines, which, in the small hours of one day, obeyed the hot, muscular 

insistence of steam, swung at their next commissioning as truly and as dutifully at the bidding of 

a new and silent master. And all this means economy of material and less wear and tear to the 

splendid machinery that serves the journalistic and commercial necessities of the Daily 

Telegraph's and World News’ readers arid clients. It, also, represents a nicety in calculation of the 

motive power, required on any occasion— a calculation formerly arrived at by conjecture.  

After the machine containing the Daily Telegraph had been duly started, that containing the 

World's News was started, and excited a great deal of interest. The paper running in from great 

rolls was printed in black and red, folded up and bound together, and the edges trimmed —coming 

out in its complete form, ready for widespread distribution, and without any subsequent handling, 

at the rate of 24,000 copies per hour 

Before manipulating the controller, the President of the Daily Telegraph Company, Major J. R. 

Carey, briefly addressed the gathering and tributed (sic) to the care and skill of the engineers 

engaged. He traced the history of the journal’s machinery of 26 years, from the gas engine and two-

feeder Wharfedale to the present Three-roll Hoe Presses. Subsequently, Major Carey proposed 

“Success to the Corporation of Sydney”, from which the machinery drew its supply of electricity. 

Mr T. H. Nesbitt (Town Clerk) replied in the unavoidable absence of the Lord Mayor. He proposed 

success to the Daily Telegraph. Major Carey and Mr F. W. Ward (Editor) responded. Mr W. Wynne 

(General Manager of Daily Telegraph) proposed the “Australian General Electric Company”. When 

the contract, was made, be said, they were assured that a plant would be supplied second to none 

in the world in regard to excellence. There were many large plants, perhaps, but none of a more 

complete and up-to-date character. In the two-motor system they had an improvement on anything 

else in Australia. The machinery, as put in, ran excellently, and answered all tests. He believed 

the plant was what it was described to be — the best in Australasia. Mr McKittrick, Managing 

Director of the Australian General Electric Company responded, and mentioned that world-wide 

interest had been taken in the construction of the plant. Other toasts were honored, including those 

of the President and General Manager of the Daily Telegraph. The warmly expressed 

congratulations will be cordially endorsed throughout the land. 

84.4.7 Correction 

Rod Kirkpatrick writes: I said in 83.4.7 that two errors of fact had jumped out at me from 

newspaper-related extracts from The Encyclopedia of Victoria. The errors were, indeed, errors, but 

I made an error in the title of the source. It should have read: The Encyclopedia of Melbourne (the 

Cyclopedia of Victoria appeared in three volumes before the advent of the Sun News-Pictorial; it 

has a significant section on the Victoria press). 

84.4.8 Hobart: Pictures of Our Past 

From 30 August to 8 September 2015 the Hobart daily and Sunday papers published a 10-part 

pictorial magazine insert, “Pictures of Our Past”, featuring a pictorial cavalcade of Hobart and 

Tasmanian events of the 1920s and early 1930s. The inserts began with the Sunday Tasmanian 

on 30 August and continued in the Mercury during the week, the Sunday Tasmanian again on 6 

September and concluded on 8 September in the Mercury. Many of the early images were taken 

from the Illustrated Tasmanian Mail which was the Mercury's weekly stablemate from 1877-

1935.  Damian Bester edited the “Pictures of Our Past” series. In the introduction, Bester noted 

that a panorama of the Royal Hobart Regatta is believed to have been the first news photo to 

appear in the Mercury, albeit well after politicians and advertisers had started supplying their own 

pictorial blocks. The inserted magazines were labelled: Sports & Recreation; Royal visits; 

Tasmanians at work; Streetscapes; People & Fashion; School days; On the road; On the water; 

Country shows and regattas; and On the town. Bester said, “It was a huge success all round, 

boosting circulation and generating a lot of goodwill. We piggybacked it with an education resource 

for schools which was well received, too.” 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 18 

 

84.4.9 Memorial for war correspondents opened in Canberra 

A memorial dedicated to war correspondents was opened by Prime Minister Malcolm Turnbull at 

the Australian War Memorial in Canberra on 23 September (ABC News, 23 September 2015). 

Australian journalist Peter Greste and the widow of Balibo Five journalist Greg Shackleton, 

Shirley Shackleton, were among those who laid wreaths at the ceremony. The idea of a formal 

memorial to journalists killed in conflict zones was sparked a decade ago. About 26 Australian 

correspondents have lost their lives reporting in conflict zones.  

Journalist Peter Greste, who was jailed by the Egyptian authorities in 2014 and released earlier 

this year, reflected on the increasingly dangerous space foreign correspondents find themselves in. 

"The war on terror has hollowed out the neutral ground that journalists used to occupy," Greste 

said. "For a long time there was an understanding that journalists had a right to be on the 

battlefield even if they weren't always welcome," he said. "Now journalists are a part of the 

battlefield, we've got a war over an idea. We become targets in a way that we've never been before.” 

  

 

5—Recently Published 

 

84.5.1 Books 

Baker, Jeannine, Australian Women War Reporters: Boer War to Vietnam (NewSouth). 

Paperback, 288pp. $39.99. This book provides a much-needed account of the pioneering 

women who reported from the biggest conflicts of the twentieth century. Two women 

covered the South African War at the turn of the century, and Louise Mack witnessed the 

fall of Antwerp in 1914. Others such Anne Matheson, Lorraine Stumm and Kate Webb 

wrote about momentous events including the rise of Nazism, the liberation of the 

concentration camps, the aftermath of the atomic bombing of Hiroshima and the Cold War 

conflicts in Korea and Southeast Asia. These women carved a path for new generations of 

female foreign correspondents who have built upon their legacy. More information: 

https://www.newsouthbooks.com.au/collections/september-2015-non-fiction-titles/lead-

titles/australian-women-war-reporters/ 

A book review by Professor John Henningham 

Alix Christie, Gutenberg’s Apprentice, Harper Collins, NY, 2014, 406pp. 

For those of us who enjoy picking up a bit of history from historical fiction, Gutenberg’s Apprentice 

by Alix Christie is a good read. Its central character, Peter Schoeffer, adopted son of Gutenberg’s 

financier Johann Fust, was to become the world’s first successful printer and publisher. Gutenberg 

himself emerges as a not always likeable rogue, scheming, cantankerous, ethically shady, 

constantly in disputes and a merciless boss—traits for which there is historic evidence. Yet his 

genius in devising, driving and marketing the new technology is apparent. Schoeffer, a talented 

young scribe drawn unwillingly into the embryonic industry, is cast as the sober, sensible manager 

who keeps Gutenberg in line as best he can, constantly frustrated by the master’s willingness to 

risk their major project for short-term gain (e.g. in doing a quick run of papal indulgences thus 

drawing attention to their big secret). There is real fear that church or state authorities will take 

over printing or suppress it. 

In what seems a crazy brave scheme for their first project, Gutenberg as we all know settles on no 

less a challenge than the Bible, in Latin, together with St Jerome’s wordy commentaries.  It takes 

more than two years, for a print run of only 180 copies of its more than 1200 pages, and all done 

behind closed doors—the elaborate carving of letter punches and making moulds, manufacture of 

https://www.newsouthbooks.com.au/collections/september-2015-non-fiction-titles/lead-titles/australian-women-war-reporters/
https://www.newsouthbooks.com.au/collections/september-2015-non-fiction-titles/lead-titles/australian-women-war-reporters/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 19 

 

type in the hot furnace, the arduous process of setting the type letter by letter, compositing, inking, 

printing, drying, proofing. Detail on the mechanics of printing abound—the formation of letters 

and casting of type, constant  experimenting with techniques and mixtures of metals to get durable 

typefaces, as well as getting ink to dry and to print on both sides of the paper (or vellum). 

All sorts of things are worked out on the fly, including some of the basics that have endured for 

half a millennium. Young Schoeffer even comes up with the idea of type justification, while the 

notion of printing spot colour through second passes also emerges—although it is initially 

abandoned for hand-drawn colour letters and illustrations added to each copy after printing. 

Chapter headings give a chronology of the project in terms of the number of completed quires. As 

might be expected, the publisher has used historic typefaces in the book, including Historical Fell 

Type, one of the earliest book faces used in England, and floriated initial capitals used by 

Gutenberg. 

The novel is not entirely satisfactory; some of the characterisation is weak and attempts at artistic 

writing sometimes descend into artifice (though it can also hit the right note).  At times the 

narrative drags, echoing the slow progress in getting the Bible printed.  But Christie knows her 

stuff, as a letterpress printer as well as journalist and author, and she has closely studied the 

research on Gutenberg. The denouement, with hawking of the new product to bemused merchants 

at the Frankfurt Fair, is written with flair, evoking the excitement and risks involved in unveiling 

a discovery that would change the world. 

The book evokes the spirit of the times. As well as rumblings within the church and the 

emboldening of secular rulers, the big shocker in mid-15th century international news was the fall 

of Constantinople to the Turk, resulting in financial crisis with the loss of trade routes, the call to 

a new crusade and even the arrival of refugees. Resonances with today don’t need emphasis.    

The new way of producing books caused angst to the existing industry, fears of devilry at work as 

well as derision of flaws in the first outputs and conviction that hand-written books would always 

be superior. Among her other achievements Christie brings to life the scriptoria—the writing 

factories where scribes did their hand copying of manuscripts, relishing their superior role in a 

growing and indispensable technology that would seemingly last forever.  

84.5.2 Articles 

Bennett, Lachlan, “150-year-old paper leads digital revolution”, Bulletin, TheNewspaperWorks, 

September 2015, p.19. This is about the Toowoomba Chronicle and its place in the 

vanguard of APN’s digital-subscription newspapers. 

Callick, Rowan, “My 40-year love affair with PNG”, Weekend Australian, 12-13 September 2015, 

p.20. A journalist writes of his 40-year association with Papua New Guinea, with particular 

perspectives on the journalistic and publishing challenges that arose. 

Cheng, Amy, “On yer bike, Rex”, Bulletin (TheNewspaperWorks) September 2015, p.15. Rex 

Gardner has spent more than four decades in newspapers. Now, after retiring in July, the 

former managing director of Davies Bros is following one of his life’s great passions: riding 

a motor bike. 

Cox, Peter, “Here’s a quid. Take this photo to my pal on the paper please, it’s urgent”, obituary 

of Neville Bowler, press photographer 1930-2015, Age, 16 September, p.52. 

Ellis, Gavin, “Writing on the wall for outsourcing newsrooms”, Bulletin, TheNewspaperWorks, 

September 2015, p.18. Dr Ellis discusses the future for PageMasters after recent changes 

in the outsourcing-of-subbing policy of Fairfax Media and APN. 

Holmes, Jonathan, “Objective reporting: it’s a thing of the past”, Age, 9 September 2015, page 

45. 

Howell, P.A., “Lois Quarrel: A notable mid-20th-century journalist and her impact”, Journal of the 

Historical Society of South Australia, no. 42, 2014, pages 29-42. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 84, October 2015— 20 

 

Morris, James, “Froth from the right—not serious history”, a review of Hal G.P. Colebatch, 

Australia’s Secret War: How unionists sabotaged our troops in World War II, published in 

Queensland Journal of Labour History, Issue 21, September 2015. The author uses 

newspaper sources to check on the accuracy of Colebatch’s statements. 

Putnis, Peter, “Writing media history”, Australian Review of Public Affairs, September 2015. 

http://www.australianreview.net/digest/2015/09/putnis.html 

Secombe, Mike, “Civil war at News Corp”, Saturday Paper, 26 September 2015, pp.1 and 4. 

Analyses coverage of new Prime Minister Turnbull, contrasting the approaches of the 

Daily Telegraph and columnist Andrew Bolt (very bitter at the change of PMs) and in the 

Australian and elsewhere in News Corp papers (accepting). 

Westfield, Mark, “Malcolm Turnbull: law, journalism, business deals, banking”, Australian, 21 

September 2015. A professional profile of the new Prime Minister, who was sworn in on 15 

September. 

 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Contact Rod first. 

http://www.australianreview.net/digest/2015/09/putnis.html
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

