
 

The Manning River Times, Taree, NSW, published online a series of 217 photos related to its past when it 

celebrated its 145th birthday on 8 January 2014. The above picture, taken no earlier than January 1968, 

was one of them. Published with permission, it shows the Swiss Duplex press that was used at the Times 

for about 50 years until 1975 when printing of the newspaper was shifted to sister publication, the Maitland 

Mercury, owned by Australian Consolidated Press. It is now printed at Beresfield on the Newcastle Herald 

plant. See 76.4.6 and 76.4.7. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 76                                                                                    March 2014 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  An Index to issues 1-75 is available (see flyer). 
Deadline for the next Newsletter:  30 April 2014 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

                               

 

76.1.1 Big weekend in Australian newspaper publishing 

Circle the dates 1-3 March 2014 on the calendar of your memory. On 1 March, a new weekend 

newspaper was launched, and two old daily newspapers ditched their broadsheet weekend editions 

in favour of tabloid or “compact” editions. On 2 March, a Sunday newspaper also changed to 

“compact”. Concurrently, Fairfax Media launched new mobile sites. On 3 March, in Melbourne, the 

first and only issue of Sirius, an unusual newspaper, appeared. 

Saturday Paper: On 1 March, Morry Schwartz, the property developer and publisher of the 

Quarterly Essay and the Monthly, launched the Saturday Paper—aimed at Sydney, Melbourne and 

Canberra markets—with a cover price of $3 (Age, 29 January 

2014). It is sold only at newsagents. The first issue was 32 

tabloid size pages printed on high quality paper. It avoids 

small or local issues and focuses on serious issues of national 

importance. With the articles being reviews and commentary, 

the Saturday Paper is more a viewspaper (or a magazine) than 

a newspaper. It is printed on Fridays by Fairfax Media and is 

edited by Erik Jensen. Also see 76.5.2 Simons. 

SMH and Age; The Sydney Morning Herald (est. 1831) and 

the Age (est. 1854) ended weekday broadsheet publication on 

1 March 2013 (see ANHG 71.1.) and precisely a year later they 

published their first compact Saturday editions. They had 

published their final broadsheet Saturday editions on 22 

February. The Sunday Age published its final broadsheet 

issue on 23 February and its first compact issue on 2 March. 

The Australian (27 January 2014) reported that Fairfax had 

confirmed that at the same time as it abandoned the 

broadsheet format this month it would close operations at its 

printing plants at Chullora in Sydney and Tullamarine in 

Melbourne. It now prints its Sydney and Melbourne dailies at 

North Richmond and Ballarat. Fairfax Media continues to 

publish the Canberra Times as a broadsheet, but even its 

days as a broadsheet are probably numbered.  

Whether by coincidence or design on 1 March, the main news sections of the Age and SMH were 

72 tabloid pages. The Herald provided a guide to its layout on page 2, the Age on pages 2 and 3. 

The masthead of the redesigned Age still retains the British Royal Coat of Arms! 

Sirius: On Monday 3 March, Rachel Buchanan launched Melbourne’s newest newspaper, 

Melbourne Sirius. She gave out 525 copies of Sirius – one for every defunct newspaper made in the 

city between 1838 and now – outside newspaper buildings past and present. The paper invites 

readers to stop and contemplate what this moment might mean for them and for their city. It asks 

you to read slowly. What other moments are suggested by the long list of dead newspapers and the 

radical variety in the lifespan, purpose and tone of each of these papers? 

Sirius exists only as a paper object. There is no website to scan, no button to click, no link to share. 

The newspaper has been funded by a 2013-14 creative fellowship at the State Library of Victoria. 

PAGE 1 OF THE FIRST ISSUE OF THE 

SATURDAY PAPER, 1 MARCH 2014. 

http://www.slv.vic.gov.au/our-community/fellows-scholars/creative-fellowships/current-recipients


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 3 

 

Buchanan was the publisher, editor, researcher, writer, photographer, sub-editor and proof-reader. 

She says: “Inside is my illustrated obituary of newspapers. Aside from listing the birth and death 

dates of 525 dead newspapers, Sirius also includes a four-page centrespread of mastheads 

photographs. The mastheads are laid out alphabetically. The first is The Abstainer (the Official 

Organ of the Grand Lodge of Victoria), a bi-weekly made in Melbourne from May 1889 until May 

1890. The last is Zundnadeln Blatter fur die heitere und ernste Welt (Paper for the serene and 

serious world). Only two issues of this small German-language paper were made, in March and 

May 1873 and it is cared for in the State Library’s rare newspapers collection… 

“The paper was printed by Arena in Fitzroy. Every aspect of Sirius pays homage to the beauty of 

newspapers and the mongrel creativity, ingenuity, passion and guts of the people who have 

manufactured them in Melbourne for the past 176 years.” 

76.1.2 Circulation: Experience shockproofs us for double-digit declines 

We paddle along now, almost shockproofed to double-digit print circulation declines and 

unsurprised at the rapid increase in digital sales. So, what is the overall situation for newspapers? 

According to Tim Burrowes, of Mumbrella, the circulation and other data issued on 14 February 

provide “the strongest signal yet that paywalls will not make up for lost print revenues”. He said: 

“We’ve been talking about it for five years, but there is now finally enough data on paywalls to call 

it. Digital subscriptions will not save the newspaper business model.” 

Look back 10 years—as you can through the circulation table for the national and metropolitan 

dailies and Sunday newspapers, compiled by ANHG and inserted below—and you’ll see that during 

the decade: 

 three newspapers lost more than 40 per cent of their print sales; 

 10 lost 30-40 per cent; 

 16 lost 20-30 per cent;  

 five lost 10-20 per cent;  

 only one lost 0-10 per cent (the Australian, weekdays, 3.13pc);  

 the average circulation decline was 27.94 per cent. 

In the three months to December 2013, digital sales for newspapers continued their rapid rise and 

print sales continued their sharp decline, according to data released on 14 February by the Audited 

Media Association of Australia. Leading national and metropolitan mastheads all increased sales 

strongly compared with the same quarter in 2012. The Australian rose almost 45 per cent on 

weekdays and on Saturdays. Melbourne’s Age posted a 217 per cent increase in its digital weekday 

and Sunday sales and almost 195 per cent rise on Saturdays.  

Sales of printed newspapers continued their steep decline. The weekday edition of the Age was 

down by 17 per cent and the weekday SMH by 16.6 per cent. Thanks to the digital sales gains most 

of the major mastheads reported lifts in their combined print and digital circulation. Total print 

and digital masthead sales of the Age were up 19.5 per cent on weekdays and 4.3 per cent on 

Saturdays. The Weekend Australian declined 2.6 per cent with print sales down about 9 per cent 

(Australian, 14 February 2014). 

PRINT editions only Oct-Dec 

2013 

Oct-Dec 

2012 

July-Dec 

2003 

% variation over 

10 years 

    National     

Australian [M-F] 122,269 122,428 126,210 — 3.13 

Weekend Australian 242,158 266,696 291,823 — 17.02 

Aust Financial Review [M-F] 62,455 66,709 88,457 —29.40 

Aust Financial Review (Sat) 71,733 78,978 85,067 —15.67 

    New South Wales     

Daily Telegraph [M-F] 293,512 333,424 400,885 —26.78 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 4 

 

Daily Telegraph (Sat) 286,683 320,505 336,126 —14.71 

Sunday Telegraph 525,123 599,165 729,663 —28.03 

Sydney Morning Herald [M-F] 131,737 157,931 221,815 —40.61 

Sydney Morning Herald (Sat) 228,392 272,849 372,798 —38.74 

Sun-Herald 264,434 313,477 526,188 —49.75 

    Victoria     

Herald Sun [M-F] 394,597 450,090 553,000 —28.64 

Herald Sun (Sat) 395,105 444,250 511,500 —22.76 

Sunday Herald Sun 453,268 514,671 590,000 —23.17 

Age [M-F] 130,767 157,480 197,040 —33.63 

Saturday Age 196,051 227,826 305,000 —35.72 

Sunday Age 164,243 191,139 196,130 —16.26 

    Queensland     

Courier-Mail [M-F] 161,172 185,770 214,155 —24.74 

Courier-Mail (Sat) 214,603 237,798 335,550 —36.04 

Sunday Mail 397,481 438,994 613,212 —35.18 

    South Australia     

Advertiser [M-F] 150,583 166,178 199,340 —24.46 

Advertiser (Sat) 197,900 218,669 274,858 —27.80 

Sunday Mail 236,261 259,791 332,127 —28.86 

    Western Australia    
 

West Australian [M-F] 166,468 176,105 201,826 —17.52 

West Australian (Sat) 279,334 306,479 376,115 —25.73 

Sunday Times 237,721 267,279 351,000 —32.40 

    Tasmania     

Mercury [M-F] 36,616 40,033 48,630 —24.70 

Mercury (Sat) 49,671 54,047 63,550 —21.84 

Sunday Tasmanian 46,909 50,976 58,649 —20.02 

Sunday Examiner 31,075 34,660 43,186 —28.04 

    Northern Territory     

Northern Territory News [M-F] 15,485 17,782 22,997 —32.67 

NT News   23,193 26,926 32,548 —28.74 

Sunday Territorian 16,691 19,990 26,014 —35.85 

    ACT     

Canberra Times [M-F] 24,851 27,974 38,340 —35.18 

Canberra Times (Sat) 36,829 43,641 70,732 —47.93 

Canberra Times (Sun) 24,424 27,717 38,293 —36.22 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 5 

 

Source: Audited Media Association of Australia (and its predecessor, the Audited Bureau of Circulations), with percentages 

calculated by ANHG. 

76.1.3 Newsweek returns to print 

Newsweek, the weekly magazine that ceased print publication in 2012, plans to return to print in 

2014. The magazine expected to begin a 64-page weekly edition in January or February, Newsweek 

editor-in-chief Jim Impoco said in December. He said Newsweek would depend more heavily on 

subscribers than advertisers to pay its bills — and that readers would pay more than in the past. 

At its height in 1991, the magazine had 3.3 million readers. In 2010, Newsweek’s owner, the 

Washington Post, sold it to the billionaire investor Sidney Harman for $1. Harman, who also 

assumed $40 million in liabilities, then merged it with The Daily Beast, the website owned by 

IAC/InterActiveCorp (The Newspaper Works, 11 December 2013). 

76.1.4 Recent chronology 

 76.1.4.1 Events 

22 February 2014: Final broadsheet issue of Saturday editions of Sydney Morning Herald and 

Age, whose weekday issues changed to tabloid on 1 March 2013. 

23 February 2014: Final broadsheet newspaper to run off the Fairfax Media press at Tullamarine. 

1 March 2014: First issue of the Saturday Paper, published for Sydney, Canberra and Melbourne. 

1 March 2014: First tabloid or compact editions of the Saturday Sydney Morning Herald and Age. 

2 March 2014: First tabloid or compact edition of the Sunday Age. 

76.1.4.2 Deaths 

Anderson, Walter James (Jim): D. 16 September 2012, aged 81; turf editor of Courier-Mail and 

Sunday Mail, Brisbane, 1975-1988, when he retired (Walkley Magazine, Issue 74, December 2012-

January 2013, p.72). 

Fatchen, Max: D. 14 October 2014, aged 92; legendary journalist in Adelaide for the News, 

Sunday Mail and Advertiser; his career spanned 75 years and more than 10,000 pieces of 

journalism; 20 books, including children’s stories, poetry and prose. Recognised with an Order of 

Australia for services to literature in 1980; inducted in 2007 into the South Australian Media 

Awards Hall of Fame; he wrote his own obituary, published in Walkley Magazine, Issue 74, 

December 2012-January 2013, p.73. 

Hocking, Jack Kyle: D. 27 January 2014 at Esperance, WA, aged 85; began his career as a printer 

on the Kalgoorlie Miner, owned by the Hocking family since 1895; worked as a journalist for 10 

years, including a period as a sub-editor on the Daily News, Perth; in April 1970 West Australian 

Newspapers bought the Miner from the Hockings and in June appointed Jack as manager; he 

managed it until the end of 1974, leaving to return to Perth to work on the West Australian as a 

general sub-editor and then finance sub-editor until his retirement in 1987 (Rod Kirkpatrick, A 

Short History of the Australian Country Press, p.102; West Australian, 20 January 2014, p.10).  

Loizou, John: D. 17 January 2013, aged 70; won ABC cadetship at 17; worked at the Age, 

Melbourne, and the Northern Territory News, under editor Jim Bowditch; worked as casual sub at 

Sydney Morning Herald after Cyclone Tracy hit Darwin at Christmas 1974; returned to Darwin 

and worked as a council labourer, then ABC Radio, and then edited the independently owned 

Darwin Star before rejoining the NT News; joined Vietnam’s first English-language newspaper, 

the Vietnam News, in early 1990s and stayed 15 years, on and off, until illness forced him home to 

Australia in 2010; in 2000 John and partner Christina Pas launched the Southeast Asian Times as 

a broadsheet but soon made it an online digest, for 12 years (Walkley Magazine, Issue 76, July-

September 2013, p.,52). 

Menzies, Colin: D. 25 May 2012 in Hunter Valley, aged 61; born at Kyabram, Vic; began as unpaid 

teenage contributor to the Lachlander, Condobolin, NSW; while touring Greece in 1974, edited the 

Athens News; graduated BA at University of Sydney; worked as casual then full-time sub-editor at 

Sun-Herald; became the paper’s theatre critic, reviewing more than 500 plays; switched to testing 

the latest high-powered motorcycles for the paper; chief sub and assistant editor of Wheels 

magazine, 1988-1993; later subbed for Australian Financial Review, Courier-Mail and Sunday 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 6 

 

Mail (Brisbane), Sydney Morning Herald and Newcastle Herald; moved to property near Singleton 

and for five years produced the Australian Holstein Journal (Walkley Magazine, Issue 73, October-

November 2012, p.49. 

Price, Tanya: D. 11 September 2012, aged 44; born at Bowen Qld; after winning Rural Press 

university scholarship, studied at Queensland University of Technology; worked at Gympie Times 

and Hawkesbury Gazette; became a sub-editor at the Sunday Telegraph for seven years; returned 

north and worked as a sub on the Townsville Bulletin; graduated with a teaching degree (Walkley 

Magazine, Issue 73, October-November 2012, p.50. 

Wain, Barry: D. 5 February 2013, aged 68; began journalism career at Channel 9, Brisbane; joined 

Redcliffe Herald, then ABC, then the Australian’s Brisbane bureau where he later became bureau 

chief; became defence correspondent for the paper in Canberra; worked in Hong Kong for the Star 

and then the Far Eastern Economic Review; joined Asian Wall Street Journal 1976 and was posted 

to Kuala Lumpur where he launched into a career immersed in the politics and personalities of 

South-East Asia; one of first Western journalists to get back into hotspots such as Vietnam, 

Cambodia, Laos and Myanmar once they began to open (Walkley Magazine, Issue 75, April-June 

2013, pp.47-48. 

Waites, James: D. 12 February 2014 in Sydney, aged 58; from the early 1980s, reviewed for the 

National Times; after H.G. Kippax retired in 1989 following a long and distinguished career as 

chief drama critic of the Herald, Waites was named his successor; championed young independent 

artists and campaigned for theatre making that raised awareness and revealed the human 

condition; his reviews of the Australian play Cloudstreet and the musical The Boy from Oz 

recognised a coming-of-age in Australian theatre (Sydney Morning Herald, 27 February 2014). 

Watson, Chris: D. 28 April 2013, aged 63; began journalism career on Cessnock Eagle; spent 40 

years at Newcastle Herald as reporter, sub-editor, chief sub-editor, chief of staff, deputy editor, and 

editor; acted as editor three times between 1996 and 2000 and served as editor, 2002-2003; when 

he voluntarily stepped down as editor, he created his own job, designing a stable of highly profitable 

magazines that were inserted in the Herald and other Fairfax papers; took redundancy in 2012 

when Fairfax sent production jobs to New Zealand (Walkley Magazine, Issue 76, July-September 

2013, p.53). 

76.1.5 Fairfax loses action by Kim Williams 

Fairfax Media has agreed to pay Kim Williams $95,000 plus his legal costs after gossip columnist 

Joe Aston incorrectly claimed the former News Corp Australia chief executive had stormed out of 

a meeting of the Opera House trustees (Australian, 29 January 2014). The settlement was reached 

through consent orders in the NSW Supreme Court. The offending article appeared on 30 

September last year in the Sydney Morning Herald, the Age and the Australian Financial Review.  

76.1.6 Lack of shield laws seen as a weakness 

Australia has been criticised for lacking laws to protect the confidentiality of journalists’ sources 

in the latest World Press Freedom Index by lobby group Reporters Without Borders. This year’s 

list of 180 countries, ranked according to their level of press freedom, put Australia in 28th spot, 

down from 26th last year. The top 10 countries in order were Finland, the Netherlands, Norway, 

Luxembourg, Andorra, Lichtenstein, Denmark, Iceland, New Zealand and Sweden (Australian, 12 

February 2014). 

76.1.7 Singleton sells Fairfax shares 

The future of Fairfax Media's struggling radio business was uncertain after advertising baron John 

Singleton sold out of the company on 28 February following the collapse of a $200 million joint 

venture between Macquarie Radio Network and Fairfax Radio's stations. Singleton and 

investment banker Mark Carnegie offloaded a small strategic stake in Fairfax held by their 

investment vehicle Gutenberg, which acted in concert with Fairfax shareholder Gina Rinehart's 

Hancock Prospecting. The tiny 0.15 per cent stake in Fairfax was sold on market at 94c a share, 

netting the partners $3.1m, which means Gutenberg doubled its investment after buying in at 47c 

a year ago (Australian, 1 March 2014). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 7 

 

76.1.8 Newspaper prices December 2013 

Victor Isaacs has compiled a lists of the cover prices of national, capital city and most regional 

dailies and Sunday papers. The prices of many Fairfax regional dailies were not available. 

Title Mon-

Fri 

Sat Owner Title Mon-Fri Sat Owner 

National    Daily Examiner, 

Grafton 

1.20 1.30 APN 

Australian 2.20 3.30 News Northern Star, 

Lismore 

1.20 2.00 APN 

Financial 

Review 

3.30 3.30 Fairfax Barrier Daily Truth, 

Broken Hill 

1.10 1.10 Barrier 

Industrial 

Council 

Sydney    Provincial—Vic     

Daily 

Telegraph 

1.20 2.00 News Geelong Advertiser 1.20 2.00 News 

Sydney 

Morning 

Herald 

2.30 3.30 Fairfax Border Mail, 

Albury-Wodonga 

1.40  Fairfax 

mX Sydney Free n.a. News Ballarat Courier 1.50  Fairfax 

Manly Daily 

(not Mon) 

Free Free News Bendigo Advertiser 1.40  Fairfax 

Melbourne    Warrnambool 

Standard 

1.40  Fairfax 

Herald Sun 1.20 2.00 News Shepparton News 1.10  McPherson 

Age 2.30 3.30 Fairfax Provincial--Qld    

mX Melbourne Free n.a. News Gold Coast Bulletin 1.00 1.80 News 

Brisbane    Townsville Bulletin 1.20 2.00 News 

Courier-Mail 1.20 2.00 News Cairns Post 1.20 1.70 News 

mX Brisbane Free n.a. News Daily Mercury, 

Mackay 

1.20 1.60 APN 

Other capitals    Morning Bulletin, 

Rockhampton 

1.20 1.70 APN 

West Australian 1.50 2.50 Seven 

West 

Observer, Gladstone 1.10 1.50 APN 

Advertiser 1.20 2.00 News NewsMail, 

Bundaberg 

1.20 1.70 APN 

Mercury, 

Hobart 

1.00 2.00 News Fraser Coast 

Chronicle 

1.20 1.40 APN 

Canberra 

Times 

2.00 3.00 Fairfax Gympie Times (not 

Mondays) 

1.20 1.50 APN 

NT News 1.20 2.00 News Sunshine Coast 

Daily 

1.20 2.00 APN 

Provincial—

NSW  

   Queensland Times, 

Ipswich 

1.20 1.70 APN 

Newcastle 

Herald 

1.50 2.10 Fairfax Chronicle, 

Toowoomba 

1.20 2.00 APN 

Illawarra 

Mercury 

1.40 2.30 Fairfax Daily News, 

Warwick 

1.10 1.50 APN 

Sunday newspapers 

Sunday Telegraph 2.50 News Sunday Times, Perth 2.20 News 

Sun-Herald 2.50 Fairfax Sunday Canberra Times 2.00 Fairfax 

Sunday Herald-Sun 2.50 News Sunday Tasmanian 2.20 News 

Sunday Age 2.80 Fairfax Sunday Examiner 2.00 Fairfax 

Sunday Mail, Brisbane 2.50 News Sunday Territorian 1.30 News 

Sunday Mail, Adelaide 2.50 News Sunshine Coast Sunday 1.50 APN 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 8 

 

 

 

76.1.9 Newsagents and distribution fees 

From 17 March 2014 distribution fees for newsagents for News Corp newspapers will move to a 

fixed fee per copy, rather than the former percentage of the cover price. From 17 September 2013 

News Corp placed newsagents with fixed territorial agreements on secure three-year agreements. 

News Corp is continuing to review home delivery fees. 

On 23 January 2014 Fairfax Media wrote to newsagents to confirm that their contracts remain 

active. They said that while News Corp is rolling out new contracts, without knowing more 

information, it is difficult for Fairfax to know whether it will be necessary to change their 

agreements. 

76.1.10 People 

Wayne Buttner, a former general manager of the Geelong Advertiser, has been appointed editor 

of the Weekly Review Greater Geelong edition. It is owned by Metro Media Publishing and Fairfax 

Media (Mediaweek, 3 February 2014, p.4). 

Julian Clarke, CEO of News Corp Australia, was made a Member of the Order of Australia, in 

the Australia Day honours, for services to the media (Australian, Media section, 27 January 2014, 

p.25). 

Matt Deighton, assistant editor of the Daily Telegraph, Sydney, has been appointed editor of the 

Hobart Mercury, replacing Andrew Holman (see below). Before his Sydney appointment, Deighton 

was editor-in-chief of the Messenger Community Newspaper group in Adelaide (Stop! Press, Davies 

Brothers Staff News, 31 January 2014). 

Timothy Fairfax, formerly a significant shareholder in what is now Fairfax Media, was made a 

Companion of the Order of Australia in the Australia Day honours announced in January. He was 

recognised for eminent service to business and to the community, as an advocate for philanthropy 

and as a major supporter of the visual arts, the promotion of higher education opportunities, and 

rural and regional development programs. In 2012, Fairfax undertook the pro bono role of 

chancellor at Queensland’s University of Technology and in 2008 he started the Tim Fairfax 

Family Foundation, which donates $3.2 million a year, principally to rural charities from his 

adopted home state of Queensland (Australian, 27 January 2014). 

Peter Fray, most recently of PolitiFact Australia, has been appointed deputy editor (news) of the 

Australian. He is a former editor of the Canberra Times and Sunday Age and a former editor, 

editor-in-chief and publisher of the Sydney Morning Herald. He left Fairfax Media in June 2012 

during a round of mass redundancies. At the Australian, Fray replaces David King (see below). 

Andrew Holman, editor of the Hobart Mercury, has been appointed editor of the Sunday Mail, 

Adelaide.  Holman, originally from Adelaide’s western suburbs, returns to his home city after a 

number of senior News postings, including as editor of the Cairns Post. He replaces David 

Penberthy, who resigned from the Sunday Mail to take up a position in Adelaide radio, although 

he still writes a column for the group (Stop! Press, Davies Brothers Staff News, 24 January 2014). 

David King, deputy editor of the Australian, announced last month that he was moving to SBS 

to become the network’s domestic editor, world news. He had been at the Australian for 14 years 

where, according to Nick Leys, he had become a respected and central part of newspaper’s news 

coverage as national chief of staff over the past four years and will be missed by his colleagues. He 

began his career in the newspaper’s Holt Street newsroom in 2000 as a copyboy and went on to 

become a business reporter, news reporter in the Perth bureau and Sydney court reporter before 

being promoted to Sydney bureau chief (Australian, 21 January 2014; Mediaweek online, 22 

January 2014). 

Nick Leys, former Media editor at the Australian, has been appointed head of corporate 

communications at the ABC. His replacement is Sharri Markson, a former Cleo editor and a 

former chief of staff at the Sunday Telegraph.   



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 9 

 

Garry Linnell, director of news media for Fairfax Media, moved to radio full-time in January. He 

became part of Sydney station 2UE’s new breakfast line-up alongside John Stanley (The 

Newspaper Works, 18 December 2013). 

Chris Warren, secretary of the journalists’ union since 1987, will step down early next year even 

as the Media, Entertainment and Arts Alliance (MEAA) consider whether to change the secretary’s 

position from an elected one to an appointed one. Warren started his career as a cadet on the 

Sydney Morning Herald and also worked as a press secretary for Labor federal MP Brian Howe 

before joining the union full-time in 1986, when it was still the Australian Journalists’ Association. 

In 1992 it amalgamated with Actors Equity and the Australian Theatrical and Amusement 

Employees Association to form MEAA, representing journalists, actors and production crew. There 

are now 6000 journalist members among the 16,000 MEAA members (Australian, 17 February 

2014). 

Pamela Williams, the Australian Financial Review journalist whose book, Killing Fairfax, was 

published last year, has taken voluntary redundancy after 27 years. The multi-Walkley winning 

Williams will focus on fiction with plans to write a novel. Williams applied for redundancy from 

Fairfax several months ago but was knocked back. When she re-applied, she was granted a 

redundancy (Australian, 23 January 2014.) 

76.1.11 Fairfax changes recruiting technique 

Fairfax Media is employing a different recruiting technique to select its latest round of journalist 

trainees. Applicants are asked to produce a 90-second video addressing the question, “What is the 

future of journalism in the digital world?” Of the hundreds of young journalists that have applied 

for the latest intake of traineeships, Fairfax hopes to speak to as many as possible by using a 

recruitment technique described as a “walk in”.  

To earn a “walk-in”, applicants have been asked to provide a CV no longer than four pages plus the 

video. Fairfax recruitment manager for Australia and New Zealand Kylie Goodwin says the 

company has adopted the technique to reach out and engage with more candidates, allowing for 

about 100 candidates who impress in their initial application to come to Fairfax’s offices in both 

Sydney and Melbourne and have a chance to meet the journalists they’ll hopefully be learning from 

in the future. 

76.1.12 Fairfax and finances 

Fairfax Media’s net profit for the six months to December 31 fell to $193.8 million from 

$386.3million a year earlier when the 2012 half was boosted by the sale of a controlling stake in 

New Zealand online auction website Trade Me. Revenue fell 1.2 per cent to $1.08 billion. The 

company will pay an interim dividend of 2c per share fully franked, up from 1c.  

The magnitude of a deep cost-cutting drive that has claimed huge job losses and the closure of key 

publications underpinned the result, which was also boosted by the disposal of FRG Asia, 

InvestSmart and the Stayz Group businesses during the period, which generated net proceeds of 

$221m. Operationally, print revenues continue to decline, with digital revenues only partially 

offsetting declines (Australian, 21 February 2014). 

76.1.13 Australian and finances 

The ANHG generally turns a blind eye to the tit-for-tat warfare that goes on between the 

Australian and the ABC’s Media Watch. But some information has emerged from the latest 

sniping: Editor-in-chief of the Australian, Chris Mitchell, said in the paper (27 February 2014, p.3) 

that claims by Media Watch that the paper newspaper was losing $50 million were “3½ more than 

the Australian’s actual loss”. This suggests that the Australian’s annual loss is about $14.28 million 

and that each issue would lose on average, just under $46,000. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 10 

 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

76.2.1 Australians are going online for news much more now 

Australians are spending more than twice as much time on news websites now than a year ago, 

according to data released in December by Nielsen online. The data highlight that during the 

December quarter 2012 Australians would spend on average one hour 19 minutes a month on news 

websites.  This rose to two hours 39 minutes in the December quarter 2013. Nielsen media industry 

group head Monique Perry said that Australians were tapping into the new ways of consuming 

news, most recently via news apps on mobile phones and tablets. “During 2013 unique audience 

numbers have remained stable but engagement levels have significantly increased. Despite the 

fanfare of new arrivals – on average two new websites a month – the larger sites have grown, and 

not lost share of time online,” Perry said. “Among these there have been some standouts – in the 

last year the ABC grew unique audiences by 34 per cent, the Telegraph by 25 per cent and even 

the Guardian, without an extra media platform, has increased unique audience by 11 per cent.” 

(The Newspaper Works, 11 December 2013). 

76.2.2 Digital audiences rise 

The digital audience for newspapers rose 7 per cent in the year to December, ensuring a slight 

increase in total readership for the industry in the past six months, according to the latest EMMA 

cross-platform survey (Australian, 10 February 2014). Titles with the strongest rises in combined 

print and digital readers included Adelaide’s Advertiser (up 5 per cent), the Canberra Times (up 

12.6 per cent) and the Sunshine Coast Daily (up 7.5 per cent). The mastheads with the biggest 

overall readerships were Fairfax Media’s Sydney Morning Herald (4.75 million) and News Corp’s 

Herald Sun (four million) and Daily Telegraph (3.99 million). The figures released show the 

monthly digital audiences in their thousands in 2013 averaged:  

Newspaper Monthly 000s Newspaper Monthly 000s 

Advertiser (Adelaide) 1486 Sunday Times (Perth) 1350 

Canberra Times 734 Sunshine Coast Daily 342 

Courier-Mail (Brisbane) 2977 Sydney Morning Herald 4751 

Daily Telegraph 3998 Age (Melbourne) 3205 

Financial Review 1284 Australian 3087 

Herald Sun (Melbourne) 4012 West Australian (Perth) 2057 

Mercury (Hobart) 354   

76.2.3 Global Mail backer withdraws 

Another altruistic millionaire is being sought by staff of The Global Mail to bankroll the news 

website after its original backer, internet entrepreneur Graeme Wood, announced he would no 

longer fund the site (Australian, 31 January 2014). Wood, who also co-founded travel website 

Wotif.com, reportedly told the Mail’s approximately 20 staff members on 29 January that he would 

not continue supporting it after 20 February but that they were free to seek other investors. 

The publication’s management, headed by chief executive Jane Nicholls, tried to put a positive spin 

on his withdrawal, saying in a statement that it “allows us to pursue ambitious plans for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 11 

 

future”. The website launched in February 2012 under founding editor Monica Attard, specialising 

in long-form and international reporting, with Wood saying he had committed up to $20 million 

over five years to the project. Last year he also invested in the launch of news website Guardian 

Australia, a local digital offshoot of London’s Guardian newspaper, which competes for the same 

audience. He is said to have told The Global Mail staff that the site had failed to reach its audience 

targets. The statement said that the site averaged 120,000 unique visitors and had more than 

18,000 subscribers. 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

76.3.1 Temora, Lake Cargelligo: Bradley sells to Watson 

Arthur Bradley sold the Temora Independent and the Lake Cargelligo News to the Watson family 

of Tumut on 16 August 2013. The sale ended 106 years of Bradley family ownership of the Temora 

paper. Arthur Bradley stills holds a 60 per cent interest (with Fairfax, 40pc) in the West Wyalong 

Advocate. Keith Bradley, a Canberra lawyer, wrote a book about his family’s involvement in 

newspapers: “Naked Nellie has a rag at last”: The Bradley family and NSW country newspapers 

1889-1990. Rod Kirkpatrick devoted a chapter in his Country Conscience (2000) to the Bradley 

family. In the Tumut district, the Wilkie Watson family has been producing newspapers since 1900. 

Luke Watson, a four-generation member of the family, now publishes three biweeklies—the Tumut 

& Adelong Times, Gundagai Times and Temora Independent—and two weeklies—the 

Tumbarumba Times and Lake Cargelligo News. Initially, Watson had the Temora and Lake 

Cargelligo papers printed at Fairfax’s Wodonga plant, but from January this year he has added 

them to his Tumut printing jobs (Keith Bradley, note to Rod Kirkpatrick, December 2013; Luke 

Watson, emails to Rod Kirkpatrick, 29 and 30 December 2013). 

76.3.2 NewsLocal: Osburn leaves, Lipari starts, Advertiser moves 

NewsLocal editor-in-chief Bob Osburn has announced his retirement, after a 33-year career across 

Australia and 12 years as editor-in-chief (TheNewspaperWorks, 10 January 2014). Osburn began 

his career as a reporter with the Geelong Advertiser, and later worked at the Age, and the Herald 

and Weekly Times. He joined Leader Newspapers in 1991, before accepting the appointment as 

editor-in-chief of Cumberland Newspapers in Sydney. Osborn has also served on the Australian 

Press Council, has been a director of Community Newspaper of Australia, and a member of the 

Australian Arab Business Council. 

Osburn’s replacement is Kathy Lipari, who began her career with News as a copy person and cadet 

reporter with the Daily Telegraph in 1993. She held several senior positions on that newspaper, 

including state political bureau chief, chief-of-staff and news editor, before moving to the Manly 

Daily as editor in 2007. She later edited the Daily Telegraph website before becoming head of 

digital with the news network. 

76.3.3 Yandina prints six dailies 

APN’s closures of print centres at Ballina, Mackay and Bundaberg in recent years has left it with 

only three print centres: Yandina, Toowoomba and North Rockhampton. The three centres print 

12 daily newspapers. Yandina prints six (Grafton’s Daily Examiner, Lismore’s Northern Star, 

Bundaberg’s NewsMail, the Fraser Coast Chronicle, the Gympie Times and the Sunshine Coast 

Daily. North Rockhampton prints Mackay’s Daily Mercury, Rockhampton’s Morning Bulletin and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 12 

 

Gladstone’s Observer. Toowoomba prints Ipswich’s Queensland Times, Toowoomba’s Chronicle and 

Warwick’s Daily News. 

76.3.4 Geelong and Wollongong: Readership rises 

Readership of some regional newspapers is on the rise, according to the latest emma (Enhanced 

Media Metrics Australia) data. The Geelong Advertiser (up 6 per cent) and Illawarra Mercury (up 

4 per cent), along with some other titles, have experienced readership growth since June. The 

September 2013 federal election appears to have contributed to a spike in reader retention for the 

Canberra Times. Regional newspapers have been included in the monthly emma data since June, 

allowing for planning alongside metro and national titles. The Newspaper Works chief executive 

Mark Hollands said the continuing growth in total audience numbers provided reason for industry 

optimism for the year ahead.  

The trend for print audiences is down slightly on weekdays, slipping 0.7 per cent over five months. 

It was stable in November compared to October, and the overall readership continues to be 

bolstered by growth in digital numbers. Each monthly emma report features 12-month rolling data 

with cross-platform audience figures, readership of all titles, comprehensive consumer profiles and 

product data, plus fused Nielsen Online Ratings data (TheNewspaperWorks, 20 January 2014). 

76.3.5 Mackay: Ortlieb stands in for Spilsbury as editor 

Jon Ortlieb, a former senior editor at the Adelaide Advertiser, is acting as editor of the Daily 

Mercury, Mackay, while editor Jennifer Spilsbury is on maternity leave this year. He has worked 

mainly for News Corp Australia, for instance, at the Herald Sun. He has also filled the role of 

editor on newspapers on Palm Island and at Cairns (Daily Mercury, 17 January 2014, p.5). 

76.3.6 APN: Surge in full-year profit 

APN News & Media Ltd posted a net profit of $2.6 million in the 2013 calendar year, a 101 per 

cent increase on its $507.36 million loss in 2012. CEO officer Michael Miller said results were the 

group’s best in a number of years. “The results reflect strong earnings growth in our radio 

businesses as they increased market share, a record result at Adshel, an improved second-half 

performance from our publishing businesses as cost saving benefits start to flow through and the 

impact of the sale of a number of non-core businesses,” he said. The group declined to pay a 

dividend. 

APN will acquire the remaining 50 per cent stake in the Australian Radio Network (ARN) and The 

Radio Network (TRN) from Clear Channel Communications at a cost of $246.5 million. APN had 

been partners with Clear Channel for almost 20 years. In a statement to the Australian Securities 

Exchange, APN said the acquisition would provide it with greater flexibility to pursue new revenue 

generating opportunities through closer collaboration between its media businesses in both 

Australia and New Zealand. As part of the acquisition, APN also secured an exclusive 10-year 

arrangement with Clear Channel to operate and broadcast the iHeartRadio digital radio platform 

in Australia and New Zealand. 

 

4—Newspaper History 

 

76.4.1 The Australian at 50: a symposium 

A symposium will be held on 7-8 July in Sydney to mark the 50th anniversary of the launch of the 

Australian on 15 July 1964. The Centre for Media History at Macquarie University is organising 

the event, to be held at Macquarie Graduate School of Management, CBD Executive Conference 

Centre, Level 7, 37 Pitt Street, Sydney. It is hoped the symposium will cover many aspects of the 

paper’s history, such as: how it has reported international, national, and state politics, including 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 13 

 

indigenous affairs, as well as business, education, work, family, the arts, the media, the law, and 

sport; its columnists, and its leader writers; its cartoonists, and its photographers; its supplements 

and magazines; its use of journalists other than its own, from wire services to the Wall Street 

Journal; its editors, its designers, and its distribution networks; its business models, and its work 

practices; its market research; and so on.  

Expressions of interest in submitting papers (c.200 words) should be sent by Monday, 10 

March, to Professor Bridget Griffen-Foley, Director of the Centre for Media History 

(b.foley@mq.edu.au), or to Professor Murray Goot, Deputy Director (murray.goot@mq.edu.au). 

76.4.2 Wyalong Argus sold for £5 

Barrier Miner, Broken Hill, 22 October 1900, p.2: Intercolonial News (By Telegraph)—Sydney, 

Monday: The Wyalong Argus has succumbed to financial difficulties, and, sold at auction, the paper 

realised only £5 ($10), the purchaser being Mr Smethurst, the local council clerk, at one time of 

Broken Hill. 

76.4.3 Press excluded from ACTU Congress 

Daily News, Perth, 16 May 1950, p.5: MELBOURNE, Tues.: The Press has been excluded from 

today’s big ACTU congress meeting which is discussing the basic wage, the Crimes Act and 

proposed legislation affecting trade union leaders. Exclusion of the Press from ACTU congresses is 

unusual, but the possibility of being “declared” under the anti-communist legislation now before 

Parliament influenced many delegates against admitting journalists. As delegates entered the 

hall, they were given free copies of a newspaper printed at a communist printery. It listed powerful 

unions which were “mobilising throughout the Commonwealth” to defeat the anti-communist Bill. 

Prime Minister Menzies was attacked as a dictator, seeking “to give himself absolute power to 

destroy any person or organisation that opposes him or his policies”. The newspaper published a 

picture of the Rev. Frank Hartley, president of the Democratic Rights Council, and quoted him as 

saying: “There is no doubt in my mind that Christians and communists should stand shoulder to 

shoulder on this issue.” 

76.4.4 Time flies (4) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: Let’s stick with my 

experiences at the Darling Downs Institute of Advanced Education (DDIAE), Toowoomba, 1975-

1982, before moving on. The senior lecturer took a year’s sabbatical plus three months holidays 

from August 1978. The DDIAE operated on a three-term year and so I was responsible for the three 

levels (first, second and third year) of journalism students for four terms. The senior lecturer was 

supposed to have arranged for part-time teachers to cover his full teaching load during his absence. 

He arranged for none. And when I began to consider the difficulties of obtaining guest lecturers 

from Brisbane and elsewhere, I soon realised that it was going to be easier for me to present all 

the journalism lectures and take all the tutorials for the four terms. In that era, I was responsible 

for teaching print, radio and television journalism.  

One of the outlets for the journalism students to gain practical experience was on the community 

radio station, 4DDB-FM, which was based on campus. One evening the students had a scoop; they 

reported a serious fire in the Administration Building at the DDIAE. Practical experience in print 

journalism came for the students through working in pairs, on a roster system, to gather and write 

the school news column at the local daily, the Chronicle. During the agricultural show season I 

would take four or five students to towns such as Tara, Jandowae and Crow’s Nest to gather news 

for the district’s show supplement to appear in the Chronicle. I would sub-edit the supplement and 

comment to each student about their stories. Among the students at this time were some who made 

their mark later: David Fagan, as editor of the Courier-Mail, and Lee Anderson, as news director 

of Channel 9 Brisbane. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 14 

 

Throughout my time at the DDIAE, I regularly received snippets in the post from Professor Henry 

Mayer, professor of political science at the University of Sydney. 

Mayer (1919-1991), is best known as the author of The Press in 

Australia, first published 50 years ago (1964). I first made contact 

with Prof. Mayer when I was a full-time journalist and part-time 

journalism student at Canberra CAE in 1974. I was researching an 

essay about the public-access radio stations that the Whitlam 

Government was introducing. Jonathan Dawson, my Canberra 

CAE lecturer, mentioned Henry Mayer in relation to this.  

Over the next 15 years or so I regularly received from Henry 

packages containing newsletters or clippings with items of 

interest, often with a scrawled note of about 30 words or so. It 

might take me 15 minutes to decipher his scrawl, but it was 

important to do so. It always contained good advice or thought-

provoking ideas. I remember that when I wrote my first thesis 

proposal—for a Masters in General Studies through the University 

of NSW—he commented that the scope was far too wide. [He was 

correct.] In later years, I often gave that advice to my own students. And I have tried to follow his 

example in sending clippings and notes (much easier now via email) to a wide range of students 

and ex-students and other researchers. Two years ago, I discovered that one of my former school-

mates has established a friendship with Henry’s widow, Elaine. I wrote Elaine a letter to say how 

grateful I had been for Henry’s interest in me, and sent her a copy of my Country Conscience as 

evidence of what that assistance had helped produce. 

76.4.5 ANHG editor interviewed by Clive Robertson 

Janette Pelosi writes: ANHG Editor, Rod Kirkpatrick, was interviewed by broadcaster Clive 

Robertson on Radio 2UE, Sydney, on Monday evening, 30 December 2013. Clive referred to Rod’s 

role in the Australian Newspaper History Group before asking him about the early years of print 

in Australia. Rod told the listeners of George Hughes, Australia’s first printer who doubled as an 

actor in the play Jane Shore. Hughes’ Jane Shore playbill is the oldest known document printed in 

Australia and was a gift from Canada where it was discovered to the people of Australia. It is now 

held at the National Library of Australia. Rod talked about the difficulties in producing the Sydney 

Gazette. Being the official government paper there could be no editorial independence from the 

Governor. It was usually issued as four printed pages (sometimes just two), the type for each of 

which had to be dismantled before the next page could be composed – a good reason for making the 

paper a weekly! Asked the most prolific period of Australian newspaper production, Rod said it 

was the 1880s and 1890s. Clive expressed his disgust at editors who do not append their names to 

their editorials but was pleased when Rod recalled that when he was the editor of the Central 

Western Daily at Orange 30 years ago he had always included his name with his editorials. Clive 

then asked Rod about the future of print newspapers in a digital era and Rod linked the future of 

both to advertising sales and audience, with the prediction that print newspapers will still be 

around for at least twenty years despite online competition. Thanks to Rod for a great interview 

and for informing Clive’s listeners of our wonderful newspaper history! 

76.4.6 Taree (1): Editor reflects on changes 

Toni Bell, editor of the Manning River Times, Taree, wrote an article about the paper when it 

celebrated its 145th birthday on 8 January. She said she had begun as a cadet at the paper in 1976. 

She continued: “I had just missed the ‘hot metal’ days and ‘bromide’ was the new format, not that 

that concerned a cadet too much. The newsroom was dominated by typewriters and photographers 

printed their own photos from rolls of film in the Times darkroom, all black and white. We typed 

our stories on copy paper, the first paragraph on one piece of paper because it needed to be set in 

PROFESSOR HENRY MAYER 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 15 

 

a larger font by the typesetters for the compositor to place on the page before the proof reader 

would check it. Typesetters, compositors and proof readers no longer exist. 

“The arrival of computer technology has seen the news team assume more and more of these roles, 

until today when we are responsible for getting the finished pages to the press (so please forgive 

the mistakes). But from my first day at the Times, the focus has not changed. Our focus is local 

news—we are parochial and unapologetic about that. 

“And today we have several new ways to deliver that news. Our online presence allows us to deliver 

breaking news. Floods and bushfires are always big news in the Manning and through our web 

page we can provide almost immediate updates on such serious events. Feedback tells us that our 

coverage helps. Online we can also deliver more in-depth news, photo galleries and video of news 

and events around the Manning. And it gives us a broader audience: news from the Manning is 

reaching the world.” 

76.4.7 Taree (2): A long time Manning River Times employee 

Rod Kirkpatrick writes: The photograph of the Swiss Duplex flatbed Manning River Times press 

on the cover of this issue of ANHG led me to telephone John Doust, one of the two people in the 

photo. I wanted to know when the photograph was taken. I knew Doust from my two stints at the 

Manning River Times more than 40 years ago. I was the senior journalist (on loan from the 

Maitland Mercury) for nine months in 1968 and the editor of the paper, 1970-71. The Times was 

published four times a week. Now it appears twice a week as a paid paper, and its journalists also help 

produce the regional “free”, the Manning-Great Lakes 

Extra, and sub the weekly Wingham Chronicle.  

Doust (b. 1931) began as an apprentice 

compositor at the Manning River Times on 5 

August 1946 at age 15. There were only six others 

on the staff. Doust said he had applied partly 

because W.B. Boyce, then the owner of the Times, 

had been his Sunday school superintendent at the 

Methodist church. Doust served a six-year 

apprenticeship and was appointed foreman the 

week the apprenticeship ended. He served as 

foreman until he became the general manager on 

8 April 1975. He retired from that post on 5 

August 1994 after precisely 48 years with the 

paper. He had also served as regional manager 

for the north coast for Regional Publishers Pty 

Ltd, a subsidiary of Rural Press Ltd. Doust says the photo on previous page was taken in 1978. 

[One of those photographed, Ian Crowther, went on to become a senior newspaper manager, 

serving as CEO of Fairfax Community Newspapers in Sydney, as CEO of Harris & CO, publishers 

of the Burnie Advocate (before Rural Press took over), and as general manager of the Adelaide 

Review.] Doust said Packer made a few visits to the MR Times and always showed a keen interest 

in the details of the newspaper and its staff. NB: I interviewed Doust at his Taree home on 17 April 

1996 when I was researching what became Country Conscience: A History of the New South Wales 

Provincial Press, 1841-1995 (2000). 

Doust thought the cover photograph for this ANHG issue might have been taken around 1963, but 

research by Rod Gow, newspaper indexer, of Cundletown, near Taree, shows that it could not have 

been taken before January 1968. I asked Gow to check when the masthead that appears in the 

cover photo of a newspaper rolling off the press had first appeared (I emailed him an enlarged 

image). The previous masthead last appeared on 29 December 1967, and the “new” masthead 

appeared from the first issue in January 1968. I joined the Manning River Times as senior 

journalist on 22 January 1968. 

OWNER KERRY PACKER, EDITOR KEN MCDONALD, MANAGER JOHN 

DOUST AND JOURNALIST IAN CROWTHER AT THE MANNING RIVER TIMES 

IN 1978. CROWTHER BECAME A HIGH-FLYING NEWSPAPER MANAGER. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 16 

 

In the 12 February issue of the Parramatta Advertiser, the editor in chief advised that the 

Macquarie Street premises would be vacated by that day and the Advertiser and the Parramatta 

office of the Daily Telegraph would move to a new smaller office at 111 Phillip Street, Parramatta. 

The main regional team had already moved to the Holt Street offices for News Local in Sydney. 

The paper is printed at Chullora, but the press was still at the back of the Macquarie Street 

building in Parramatta. 

76.4.8 Camden: The heritage of ‘unique Australian potholes’ 

The Campbelltown Library’s “History Buff” blog says the library recently discovered a copy of the 

Macarthur Misleader in its collection of newspapers in local studies. The Apex Club of Camden 

published this newspaper from the mid-1960s to raise money for local charity and the community. 

Its other purpose was generally to amuse readers with various nonsense articles and funny 

photographs. Only three or four editions were published. Campbelltown Library has the second 

issue, published just before Christmas 1965. One article related to Elizabeth Macarthur Drive, 

Camden. It announced that the road was to be taken over by the National Trust “to preserve the 

unique Australian potholes that exist in this wonderful, rugged stretch of road”. 

See http://campbelltown-library.blogspot.com.au/2014/01/the-macarthur-misleader.html 

76.4.9 An artist and a newspaper 

Danila Vassilieff was an artist you might think had been dreamed up by a romantic novelist (writes 

Kitty Hauser, Weekend Australian Review, 4-5 January 2014). A Cossack who fought against the 

Bolsheviks before being captured by the Red Army, Vassilieff (1897-1958) travelled in China, the 

Northern Territory, France, Brazil, the West Indies, Spain and England before washing up in 

Melbourne in 1935. He has been posited as a missing link in Australian art history. Without his 

example in the late 1930s and 1940s, some say, the later work of the so-called Angry Penguin 

painters would not have been possible. Certainly he was an important figure for younger artists 

such as Sidney Nolan, Arthur Boyd and Joy Hester. 

At Warrandyte on the outskirts of Melbourne, Vassilieff built himself a house out of rocks that he 

quarried out of the ground; he called it Stonygrad. He lived in a series of lodgings in Mildura, Swan 

Hill and Melbourne, earning money from teaching, but never lasted long at any post. In the last 

months of his life he was living in a fishing shack owned by a fellow teacher, Colin Wilson, at 

Buronga on the banks of the Murray River. 

He had been dismissed from his last teaching job and turfed out from his beloved Stonygrad by his 

wife. His health was bad. He did a lot of fishing. And in the evenings he painted, usually on pages 

of the Sunraysia Daily, by the light of a kerosene lamp. His subject was the river, populated with 

birds, animals and alarming-looking women; he gave his pictures titles such as Many twists and 

turns has Mother Darling on Sunday but not as many as the girl from Wentworth. “Reflection in 

the Darling” was the last painting he did. 

It is painted on newsprint, its bright colours reflecting Vassilieff’s exuberant love of the river and 

its flora and fauna. “Reflection” is one of 34 paintings given by Wilson (the owner of the shack) to 

Mildura Arts Centre, which is hosting an exhibition of Vassilieff’s works until 20 April 2014. [N.B. 

There’s an Australian Dictionary of Biography entry on Vassilieff.] 

76.4.10 Dubbo Dispatch and Sir Henry Parkes 

Rod Kirkpatrick writes: I have recently read a newly published biography of Sir Henry Parkes. 

It’s an enjoyable read, and is well written and thoroughly researched. It’s written by Stephen 

Dando-Collins, and is called Sir Henry Parkes: An Australian Colossus. On pages 301-303 the 

author tells of Sir Henry allowing a Dubbo Dispatch journalist to observe a day in his life and write 

about it. An extract (pp.301-302): ‘… after Sir Henry rose at daybreak, he spent thirty minutes 

breakfasting on a little toast and a cup of tea. With the reporter watching on, Parkes granted an 

audience to friends wanting a private word during breakfast, listening to their requests with a 

cheerful countenance as he ate. He then worked for several hours at his large “partner’s desk”, 

http://campbelltown-library.blogspot.com.au/2014/01/the-macarthur-misleader.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 17 

 

which sat in the middle of the expansive Colonial Secretary’s office like a ship in the middle of an 

ocean. At noon, he donned his silk top hat, left the office, and went for a thirty-minute stroll to 

clear his head.’ 

76.4.11 Lone Hand ceases 

Riverina Recorder, Balranald, 16 February 1921, p.2: The Lone Hand magazine, which for 14 years 

battled to obtain a solid footing as a truly Australian magazine, has given the fight best. In his 

final hit the editor says, “The Lone Hand was slaughtered on the altar of Charlie Chaplinism.”  

76.4.12 Canberra Times digitisation completed 

The National Library’s centenary gift to the capital—the complete digitisation of the Canberra 

Times from 1926 onwards—was finished in Christmas week 2013 (Canberra Times, 26 December 

2013). This makes the ACT’s newspaper one of the only daily papers to be fully available online 

via the library’s Trove database to 1995, and through other databases from 1996 onwards. Library 

assistant director-general Cathy Pilgrim, who helped set up the project in 2011, said the 

digitisation of the paper was a genuine community collaboration, made possible through donations 

and made better through user corrections and contributions. The NLA raised about $180,000 in 

sponsorships and donations for the Canberra project alone, while the community of Trove users 

has corrected more than 100 million lines of text where small errors were made by automatic 

scanning software across the entire database.  

Digitising the newspaper has made almost 90 years of Canberra’s immediate history fully 

searchable in a way that hasn’t been possible before. The Trove database to date has been mined 

for information by family historians and academics, and even advertising and sports results have 

been put to use in studies or by communities, such as an international online group of knitters 

named Ravelry, which has scoured Trove’s old newspapers for historic knitting patterns. Pilgrim 

said the complete digitisation of the Canberra Times across 481,875 pages—including 2,225,323 

articles, 650,607 ads and 22,511 family notices—meant the first draft of the city’s history had now 

become a genuine chronicle of historical events easily accessible by anyone, anywhere.  

76.4.13 A century and a printing press, 1888 

Newspaper extract: “As this issue of the Australian Town and Country Journal (28 January 1888, 

p.10) comes leaping by its tens of thousands from the most complete and elaborate printing 

machinery which modern mechanical science can produce, the day is opening which marks the 

centenary of the first establishment of European settlement on the shores of Port Jackson. And in 

this, the second of two numbers of the Town and Country Journal published to specially 

commemorate the centenary, it may be permissible—it will, indeed, be appropriate—to point out 

that few things work mark more strongly the great progress made by New South Wales during her 

hundred years of existence than does her newspaper press seen in the highest form of literary, 

artistic, and mechanical developments in the pages now before the reader.  

“A hundred years ago to-day, there lay on board ship in Sydney Cove, soon to be landed, a 

printing press and some type of the fashion then in use, which, as far as the press was concerned, 

would be very old fashioned now. There was no one among the first settlers able to use either 

press or type, so that some time had to elapse before they were put to proper purpose for printing 

Government proclamations.  

“Now the country teems with printing machinery and type, which give not only the latest news of 

the whole world, but free discussion of public men and public affairs, subject always to the 

peculiar views of judges and juries as to what is or is not libel.” 

76.4.14 Newspaper digitisation in NSW 

Manager of Trove, Dr Tim Sherratt, has announced that the following NSW newspapers are being 

digitised in 2013/14 for inclusion on Trove, funded by the State Library of NSW’s Digital Excellence 

Program. He is particularly excited about “our first Chinese language newspapers”. 

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/11
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/11


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 18 

 

Title Date range Title  Date range 

Southern Star (Bega) 1900-1923 Branxton Advocate: Greta and 
Rothbury Recorder 

3 Mar 1916 

Tumut & Adelong Times 1864-1949 Gloucester Advocate 1905-1954 

Lockhart Review & Oaklands 
Advertiser 

1910-1954 Newcastle Sun 1918-1954 

Western Age (Cobar, 1899) 1914-1936 Murrumbidgee Irrigator (Leeton) 1915-1954 

Dispatch (Dubbo) 1932-1933 Daily Commercial News and 
Shipping List 

1891-1954 

Western Grazier (Wilcannia) 1896-1951 Methodist 1892-1954 

Cootamundra Herald 1877-1946 Mudgee Guardian and North-
western Representative 

1890-1954 

Cootamundra Daily Herald 1946-1954 National Advocate (Bathurst) 1889-1954 

Barrier Daily Truth 1908-1954 Northern Champion (Taree) 1913-1954 

Bombala Times and Monaro and 
Coast Districts General Advertiser 

1899-1905 Scone Advocate 1887-1954 

Bombala Times 1912-1938 Sydney Sportsman 1900-1954 

Dungog Chronicle: Durham and 
Gloucester Advertiser. 

1894-1954 Truth (Sydney) 1894-1954 

Molong Express and Western 
Districts Advertiser 

1887-1954 Ulladulla and Milton Times 1895-1917 

Riverine Grazier (Hay) 1873-1954 Wingham Chronicle and Manning 
River Observer 

1899-1954 

Wellington Times 1899-1954 Sydney General Trade List 17 May 1828-8 Oct 
1829 

Camden News 1895-1954 Sydney General Trade List, and 
Mercantile Advertiser 

15 Oct 1829-19 Feb 
1830 

Jerilderie Herald and Urana 
Advertiser 

1892-1954 Sydney General Trade List, 
Mercantile Chronicle and Advertiser 

29 Apr 1830-14 
May 1830 

North Western Courier (Narrabri) 1913-1954 Sydney General Trade List (1834) 1834-1842 

Raymond Terrace Examiner and 
Lower Hunter and Port Stephens 
Advertiser 

1912-1954 Shipping Gazette and Sydney 
General Trade List 

23 Mar 1844-31 
Dec 1860 

Riverina Recorder (Balranald) 1887-1944 Sydney Mail July 7, 1860-Feb. 
25, 1871 

Daily Advertiser (Wagga Wagga) 1911-1954 Sydney Mail and New South Wales 
Advertiser 

4 Mar 1871-27 Mar 
1912 

Wagga Wagga Express (1875) 1879-1919 Sydney Mail (1912) 3 Apr 1912-28 Dec 
1938 

South Coast Times and Wollongong 
Argus 

1900-1954 Gosford Times and Gosford and 
Wollombi Express 

1906 

Western Herald (Bourke) 1887-1895, 1915-
1951, 1962-1968 

Gosford Times and Wyong District 
Advocate 

1906-1954 

76.4.15 Mackay: Letters between a newspaper owner/manager and a GI 

The “Our History” section in Mackay’s Daily Mercury has been publishing a series of letters from 

the late 1940s between its owner-manager and an American GI. Henry John (Jack) Manning, who 

succeeded his father, William Joseph Manning, in 1943 as principal of the Mercury, befriended the 

GI, Richard M. Fetter, when the latter spent some R&R time in Mackay during World War II. The 

letters were published in the Mercury on 3 January 2014, pp.14-15, and 10 January, p.25. 

This follows on from the 75.4.3 when ANHG mentioned: Harry Moore, editor of the Daily Mercury, 

Mackay, 1941-1949, was featured in three historical articles in the newspaper—on 11 October 

2013, pp.32-33; and 1 and 8 November 2013, pp.34-35, both times. Much of the second and third 

articles was based on Moore’s memoirs, transcripts of tape-recorded recollections and 

reminiscences. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 19 

 

 

5—Recently Published 

 

 

 

76.5.1 Books 

Barber, Laurie, Massacre at Myall Creek. This is based on the following event: On Sunday, June 

10, 1838, 12 horsemen bound about 28 indigenous Australians camping peacefully on Myall 

Creek Station. They took them over the hill and murdered them by cutting off their heads 

and throwing them into a fire. As a result of two one-day trials, seven men were hanged a 

week prior to Christmas that year. 

Dunlop, Tim, The New Front Page: New Media and the Rise of the Audience, Scribe Melbourne, 

2013, paperback, 258 pages, $27.95. 

Ellis, John, A Working Life, 2nd ed. (2012). A memoir of the printing industry 1945-1990, 

incorporating the author’s political activism and his passion for photography. 64pp. The 

first edition was printed and distributed by J.P. Wegner at the Blackdawn Press in 2012, 

for private circulation to friends and supporters of the Brandywine Archive project. The 

second edition was printed by Paxton Press, Ocean Grove, Vic. John Ellis is at 13/231a 

Point Lonsdale Road, Point Lonsdale, Vic., 3225. 

Folkenfelk, David, Murdoch’s World: The Last of the Old Media Empires, BBS Public Affairs, 

New York, paperback, 373 pages, $21.99. 

Jericho, Greg, The Rise of the Fifth Estate: Social Media and Blogging in Australia Politics, 

Scribe, Melbourne, 2012, paperback, 320 pages, $29.95. 

Simons, Margaret, Journalism at the Crossroads: Crisis and Opportunity for the Press, Scribe, 

Melbourne, 2012, paperback, 144 pages, $24.95. 

76.5.2. Articles 

Clarke, Patricia, “Queensland’s first professional woman journalist: Mary Hannay Foott”, 

Queensland History Journal, Vol 22, No 4, February 2014, pp.302-315. 

Davis, Matt, “The net’s next big thing”, Walkley Magazine, Issue 77, October-November 2013, 

p.38. The author sees quality webcasting as a tool to put journalism back at the top of the 

viewing agenda, no matter what device you’re on. 

Keane, John, “Cheering a new generation of muckrakers”, Walkley Magazine, Issue 75, April-

June 2013, pp.14-15. Online muckrakers are continuing a tradition begun in the 19th 

century where activism, not objectivity, was the point. 

Kenny, Chris, “Changing the truth: digital media is distorting mainstream coverage”, Weekend 

Australian, 21-22 December 2013, p.15. Journalists are moving further away from 

engagement with their readers.  

Legge, Kate, “Paper tiger” Weekend Australian Magazine, 14-15 December 2013, pp.20-24. He’s a 

publisher with a grand plan to expand … into newspapers. Who is Morry Schwartz? 

Matthews, Jack, “The new house of Fairfax”, Walkley Magazine, Issue 73, October-November 

2012, p.17. The digital-first approach may still be a culture shock for traditional print 

journalists, but Fairfax needed a new newsroom model to survive, the author argues. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 76, March 2014— 20 

 

Rodgers, Shane, “APN flies its local colours”, Walkley Magazine, Issue 73, October-November 

2012, p.18. Regional and local news has been doing it hard. APN’s Shane Rodgers explains 

how its newsrooms are being transformed to face up to some tough challenges. 

Simons, Margaret, “The Saturday Paper: who on earth would launch a newspaper today?”, 

theguardian.com, 28 February 2014. Publisher Morry Schwartz tells of his audacious plan 

to buck the rampant trend towards digital. 

Tiffen, Rodney, “The Odd Couple”, Good Weekend (in Sydney Morning Herald and Age), 25 

January 2014, pp.22-23. The relationship between Gough Whitlam and Rupert Murdoch 

in 1972-1975. 

Torsh, Daniela, “How Women’s Lib came to the Journalists’ Club”, Walkley Magazine, Issue 75, 

April-June 2013, pp.43-44. Women may have gained equal pay as journalists, but in 1971 

they didn’t have equal rights at the Journalists’ Club. 

Wood, Stephanie, “Amid constant change, Herald tells story of Sydney and the nation”, Sydney 

Morning Herald, 22 February 2014, p.6. In the last broadsheet SMH, a very brief summary 

of the evolution of the SMH. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

[Advertisements] 

Books for cost of postage  

Victor Isaacs is disposing of duplicate books in his collection. They are available in return for the 

cost of postage. They are: 

 Gilson, Miriam, and Zubrzycki, Jerzy, The Foreign-language Press in Australia, Australian National 

University Press, 1967, 267pp, hardback. 

 Griffin-Foley, Bridget. Party Games: Australian Politicians and the Media from War to Dismissal, 

Text Publishing, 2003, 300pp, paperback. 

 Lord, Peter, 125 Years of the Advertiser, Griffin Press, 1983, 222pp, paperback. Extracts from the 

Adelaide Advertiser. 

 Moyal, Ann, Breakfast with Beaverbrook: Memoirs of an Independent Woman, Hale Iremonger, 1995, 

220pp, paperback. Memoirs of a varied career, including working closely with Lord Beaverbrook on 

his histories, and the beginning of the Australian Dictionary of Biography. 

 Read, Donald. The Power of News: The History of Reuters, Oxford University Press, 1993, 440pp, 

paperback. 

 Rolfe, Patricia, The Journalistic Javelin: An Illustrated History of the Bulletin 1880-1980, Wildcat 

Press, 1979, 314pp, hardback. 

 Sommerlad, E.C., Mightier than the Sword: A Handbook on Journalism, Broadcasting, Propaganda, 

Public Relations, Advertising, Angus & Robertson, 1950, 254pp, hardback. 

Please write to Victor Isaacs at abvi@iinet.net.au or 11 Blacket St Downer ACT 2602 or ring 

(02) 6257 1742. 

A Short History of the Australian Country Press 

By Rod Kirkpatrick 

265pp; includes 26-page index, bibliography, 19th century chronology of births and deaths of 
country papers for each colony; 35 tables; and 34 black and white illustrations. Soft cover. ISBN 
978 0 9803128 5 0. $45 incl. p&p. 

Email Rod for flyer on book sale details at rkhistory3@bigpond.com 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/
mailto:abvi@iinet.net.au

