
 

At the family-run Kiama Independent in 1997: Marjory Weston, with sons John (seated) and Colin (rear) and Bruce.  
See 68.1.1, 68.3.2 and 68.4.11.  

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 68                                                                                   July 2012 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, Glenella, Qld, 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  30 September 2012. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

68.1.1 GIGANTIC SHUDDER HITS NEWSROOMS ACROSS AUSTRALIA 

A gigantic shudder was transmitted to Fairfax and News Ltd newspaper offices throughout the 

country on 18 and 20 June. Suddenly the future was tremendously uncertain for 3000 or more 

employees of the two major Australian newspaper companies and hundreds of thousands of 

readers. Probably one-quarter of the uncertain jobs belonged to journalists and editors. Fairfax 

was specific: 1900 jobs would be lost. News did not set a figure, but the estimates by observers 

put the losses at between 1000 and 1500 jobs. Let’s look at recent developments in chronological 

order, starting with the regional scene: 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     2 

 

3 December 2011: APN News & Media closed its dailies at Tweed Heads and Coffs Harbour. 

The Tweed Daily News became a weekly paid paper and a daily online news outlet; and the Coffs 

Coast Advocate became a bi-weekly “free” and a daily online news outlet. 

30 May 2012: Fairfax Media announced it was outsourcing to its New Zealand editorial services 

division the editorial production of two of its major regional dailies, the Newcastle Herald and 

the Illawarra Mercury. The move would cost more than 50 jobs on those papers. Editorial 

production of the Newcastle Star, Port Stephens Examiner, Lakes Mail and Myall Coast Nota, 

Wollongong Advertiser, Lake Times and Kiama Independent would also be shifted to NZ. In all, 

56 full-time-equivalent positions, comprising 66 full-time, part-time and casual positions, would 

be abolished. Fairfax Media also closed three titles in its agricultural media division, including 

32-year-old Australian Farm Journal, and others are said to be under review. AFJ, Australian 

Horticultural Magazine and the online-only Australian Landcare Magazine were all shut down 

as of 31 May, with the June, issue to be the final issue of each title (Australian, 30 May 2012). 

6 June 2012: Fairfax converted the Kiama Independent from a paid weekly to a free weekly. 

Other Fairfax newspapers in the Wollongong-to-Kiama area were affected by related changes. 

The Lake Times, previously a regional free, now focuses on the Shellharbour Council area and is 

delivered solely to that area. The Wollongong Advertiser focuses on that council area. Both the 

Shellharbour and Kiama Advertiser newspapers have ceased publication. The Kiama office closed 

at the end of May and reporting staff moved to Warilla (Kiama Independent, 30 May 2012; also 

see ANHG 68.3.2 and 68.4.10).  

18 June 2012: Fairfax Media announced it would shed 1900 jobs over the coming three years, 

begin charging for access to its main websites, close its Sydney (Chullora) and Melbourne 

(Tullamarine) printing plants and convert the Sydney Morning Herald and Melbourne Age from 

broadsheet to tabloid on 4 March 2013. One-fifth of the job cuts will be from editorial, CEO Greg 

Hywood announced. About 150 editorial jobs will be lost at metropolitan mastheads—including 

the Herald, Age and Canberra Times—by about the end of September. Voluntary redundancies 

would be sought, but compulsory cuts were not ruled out. It therefore appears that about 250 jobs 

will be shed from the editorial departments of Fairfax’s regional dailies (nine in NSW, three in 

Victoria, two in Tasmania, and one in Queensland) and country non-dailies. 

20 June 2012: News Limited will close 14 of its 19 divisions on Australia’s eastern seaboard 

under a major restructuring that is likely to result in a significant number of  redundancies 

(possibly about 1000). News chief executive Kim Williams briefed senior staff today on the 

changes, which will take between 18 and 24 months to implement (Australian, 20 June 2012, 

online). The remaining divisions will be News NSW, News Qld, News Victoria, the Australian 

and NewsLifeMedia, the company formerly known as News Magazines. The restructure 

announcement came as Consolidated Media Holdings confirmed this morning to the Australian 

Securities Exchange that News had proposed to pay $3.50 a share in cash for the pay TV 

holdings company in a conditional, non-binding $2 billion deal. CMH owns 50 per cent of Fox 

Sports Australia and 25 per cent of Foxtel. News Limited also yesterday completed the purchase 

of Australian Independent Business Media, publisher of the Business Spectator website and 

Eureka Report. Williams said News remained committed to its print businesses. 

22 June 2012: David Fagan is editorial director of News Queensland and Jason Scott is regional 

director. Fagan has been News Queensland’s editor-in-chief for the past two years, after eight 

years as editor of the Courier-Mail. In his new role, Fagan will oversee News Limited’s stable of 

papers in Queensland, including the Courier-Mail and the Sunday Mail, Gold Coast Bulletin, 

Townsville Bulletin, and Cairns Post and Quest Newspapers and the network of weekly and bi-

weekly publications. 

23 June 2012: Newspapers are not on the brink of extinction, according to Seven West Media, 

the owner of the West Australian. Chris Wharton, chief executive of Seven West Media (WA), 

dismissed the pessimism about newspapers in some quarters as premature. Wharton said the 

West Australian remained “the heart and soul” of Seven West Media’s WA business and had “a 

lot of good years ahead of it”. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     3 

 

25 June 2012: The Media section of the Australian announced: News Ltd has made redundant 

Gold Coast Bulletin managing director Sylvia Bradshaw and financial controller Peter Johnston, 

and Geelong Advertiser managing director Wayne Buttner. 

25 June 2012: Three top Fairfax editors resigned. They are the Sydney Morning Herald’s editor-

in-chief Peter Fray, its editor Amanda Wilson and the Melbourne’s Age’s editor-in-chief Paul 

Ramadge. Fray said he would leave the company on 5 July, although he did not have a job to go 

to. Ramadge, too, will depart Fairfax. [The front page of the Australian the next day carried a 

report headed “Editors spiked as Fairfax newspapers get digital and ‘white knight’ Rinehart 

circles”. 

25 June 2012 (four hours after the above resignations): Fairfax Media editorial director Garry 

Linnell announced that Sean Aylmer would be the new editor-in-chief of the Sydney Morning 

Herald and Darren Goodsir, the editor of smh.com.au, would be news director and deputy to 

Aylmer. 

26 June 2012: Andrew Holden, former editor of the Christchurch Press, was appointed editor-in-

chief of the Melbourne Age. Earlier in his career, he worked on a variety of suburban papers in 

Melbourne and spent seven-and-a-half years with the Sunday Age and the Age, including a stint 

as chief sub-editor of the Sunday Age. He was also responsible for editorial production for all 

Fairfax metro papers during the 2000 Olympics in Sydney. In 2001, he was editor of Melbourne 

Express, the free Fairfax commuter tabloid. Steve Foley has been appointed news director. 

26 June 2012: By today more than 100 jobs had already been shed by News Limited from its 

east coast operations. Between 105 and 115 positions had been lost in the current round, about 

70 of them coming from the digital teams on its metropolitan, community and regional titles. 

Others were cut in editorial, administrative support and library services, with jobs going on the 

Gold Coast, in Townsville, Cairns and the capital cities. Thirty sub-editors have been made 

redundant at the Gold Coast Bulletin, Townsville Bulletin and Cairns Post (Australian online 

and Sky News, 27 June 2012). 

26 June 2012: A group of Age readers, including Glyn Davis, Julian Burnside, Malcolm Fraser, 

Ged Kearney, Gareth Evans, Gus Nossal, Geoffrey Rush, songwriter Paul Kelly and academic 

Matthew Ricketson signed a letter published in the Age, calling for “strenuous protection” of the 

Fairfax editorial charter. 

3 July 2012: Seven chief executives from all sectors of the media industry joined forces to write 

to the Prime Minister with a call to abandon reforms due to go to Federal Cabinet within weeks 

(Australian, 4 July 2012, p.1). 

6 July 2012: Gina Rinehart sold $50 million worth of shares in Fairfax Media to drop her 

shareholding to just under 14.9 per cent in an aggressive tactical move that added pressure on 

chairman Roger Corbett to allow her into the boardroom (Weekend Australian, 7-8 July 2012, 

p.27). 

6 July 2012: Simon Pristel, editor of the Melbourne Herald Sun for four years, was replaced by 

Damon Johnston, editor of the Sunday Herald Sun (Weekend Australian, 7-8 July 2012, p.7). 

This happened despite the fact that Pristel had reportedly been told five weeks earlier that he 

would be appointed editor of the newspaper’s new seven-day integrated newsroom and 

operations. Pristel had been editor of the Sunday Herald Sun for three years before editing the 

daily. He had been with the company for 23 years (Australian, Media section, 9 July 2012, p.28). 

10 July 2012: All Fairfax Media staff received an information package offering them two weeks' 

severance pay, four weeks' pay for each year of service plus any leave entitlements. They have 

until 24 August to apply for voluntary redundancy (Australian online, 11 July 2012). 

13 July 2012: ABC news reported that the Fairfax-owned Canberra Times will outsource its 

book review pages, long regarded highly throughout Australia. In future, the content will be 

produced by reviewers in Melbourne and Sydney. This meant the position of literary editor, held 

by Gia Metherell, was now “surplus to requirement”. Arts editor Diana Streak has also been 

demoted as reporting becomes more centralised.  

[For commentary on issues related to 68.1.1, see 68.5.2, Section 1.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     4 

 

 

68.1.2 THE BUDGET PAPERS 

Wednesday 9 May 2012 was a significant day in the continuing standardisation of the major 

Fairfax metropolitan newspapers. This was the day after delivery of the Federal Budget. As 

usual, all major Australian newspapers had extensive coverage. The major Fairfax papers, the 

Sydney Morning Herald, Melbourne Age and the Canberra Times each had a 20-page tabloid 

supplement on the Budget. All three supplements were virtually identical. Of the 20 pages, 12 

pages were completely identical in all three; two pages were identical in the Age and Canberra 

Times and slightly different in the SMH; one page was partially identical; three pages were 

different (mainly impact of the Budget on local families); and two pages were full page 

advertisements. Although the major Fairfax papers have had almost identical lifestyle and other 

supplements for some time, and have shared a high proportion of stories, this was probably the 

first time that news coverage has been identical in both content and layout on such a large scale. 

News Ltd’s Australian published a 14-page broadsheet Budget special, which included only 1½ 

pages of advertising. 

68.1.3 RECENT CHRONOLOGY 

 68.1.3.1 EVENTS 

30 May 2012: Fairfax Media announces the outsourcing to its New Zealand editorial services 

division of the editorial production of the Newcastle Herald and the Illawarra Mercury (see 

68.1.1 above). 

18 June 2012: Fairfax Media announces 1900 job losses, the closure of its Chullora and 

Tullamarine presses and much more (see 68.1.1 above). 

20 June 2012: News Ltd announces it will reduce its Australian publishing operations from 19 

divisions to five. No figure was put on the job losses that would occur (see 68.1.1 above). 

 68.1.3.2 DEATHS 

    Dunn, Anne: D. 1 July 2012 in Sydney; born 1950; had been president of the Journalism 

Education Association of Australia since 2009; associate professor of journalism at the University 

of Sydney; former executive at BBC and SBS. 

    Gonelli, Atanasio (born Luigi): D. May 2012 in Sydney, aged 89; a Catholic priest who 

emigrated from Italy to Australia in 1949 to begin his apostalate work among Sydney’s 

flourishing Italian community; founded the Italian community newspaper, La Fiamma, and 

served as its editor-in-chief for eight years; started at Italian radio program on Radio 2SM; the 

Italian government recognised his community work in 1996 by conferring on him the title of 

Knight of the Order of Merit of the Republic of Italy (Sydney Morning Herald, 10 May 2012). 

    Hoey, Bill: D. April/May 2012, aged 84/85; joined Sun News-Pictorial, Melbourne, early in 

1940; enlisted for service in World War II in September 1942, first with the army and then the 

Air Force; returned to Sun  in 1946; became a general and courts reporter; ascended through sub-

editing ranks to become Page 1 sub-editor in 1958, deputy chief sub-editor in 1961 and eventually 

chief sub; became industrial relations manager for the Sun’s publisher, Herald & Weekly Times 

Ltd; served as member of National Catholic Commission for Justice and Peace (Herald Sun, 15 

May 2012, p.57). 

    Hoskin, Greeba Jamison: D. 9 April 2012 in Melbourne, aged 91; joined Melbourne Argus as 

a cadet reporter before becoming a general news reporter and then moving to the women’s pages; 

colleagues included George Johnston and Charmian Clift; joined the Age in 1946, again working 

as a general news reporter; in 1951 she worked for 10 months in the Age’s London office, writing 

features; in 1956, editor Harold Campbell appointed her “women’s editress” and she oversaw a 

staff of eight; with the introduction of the less tradition “Accent” pages in 19866, she retired and 

so she was the last old-style “women’s editress” of the Age (Age, 17 May 2012). 

    Werder, Felix:  D. 3 May 2012 in Melbourne, aged 90; respected music critic for the Age from 

1960 to 1977; one of “the Dunera boys” who arrived in Australia in 1940 and while he was 

interned as an” enemy alien” in Victoria produced a number of his early compositions; went on to 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     5 

 

write seven operas and several books on music; established himself as a major voice in 

Australian musical life in the 1950s after fleeing Nazi Germany as a boy (John Tidey, email to 

author, 10 May 2012).  

Footnote: On 26 June the Sydney Morning Herald published an obituary for a tortoise. Lonesome 

George, thought to be 100 years of age, died on the Galapagos Islands. Told of this, obituaries expert 

Dr Nigel Starck, of Adelaide, said it was only the second “animal” obituary that he had encountered: 

“the first, published a few years ago by a New Mexico newspaper, was of a prize steer”. 

68.1.4 CIRCULATION 

Both the Sydney Morning Herald and the Melbourne Age experienced double-digit declines in 

their circulation for weekday and Saturday editions for the first quarter of 2012 compared with 

the same period last year. The only other double-digit declines amongst the metropolitan and 

national dailies were the Sun-Herald and the Saturday edition of the Australian Financial 

Review. The weekday edition of the SMH fell 13.8 per cent and the weekday edition of the Age, 

13.4 per cent. The only increases in circulation for the metros and nationals were: Daily 

Telegraph (Saturday), 0.8 per cent; Advertiser, Adelaide (weekdays), 0.1 per cent; and Weekend 

West, Perth, 0.5 per cent (Australian, 11 May 2012, p.25).  

Three Queensland regional dailies recorded double-digit declines for the first quarter: the 

Bundaberg NewsMail, Gympie Times and Rockhampton Morning Bulletin. And five more were 

close (within 1.25pc): the Cairns, Ipswich, Mackay, Sunshine Coast, Fraser Coast and 

Toowoomba dailies. 

The first audited newspaper digital sales data to be released in Australia show: Age (M-F), print 

160,694, digital 9,311; total 170,005; Age (Sat), 236,228, 9,369, 245,597; Sun-Herald, 362,082, 

40,268, 402,350; SMH (M-F), 161,519, 36,816, 198,335; SMH (Sat), 270,252, 40,158, 310,410 

(Australian, 11 May 2012, p.25). 

N.B. The ANHG publishes full figures for the mid-year and end-of-year circulations for dailies and Sundays, as issued by the 
Audit Bureau of Circulations. 

68.1.5 CANBERRA THROUGH THE LENS 

The Canberra Times runs an occasional pictorial feature called “Canberra through the Lens”. On 

4 June 2012, p.9, the feature focused on the Canberra Times’s own press room, which is located at 

Fyshwick. There were 10 colour images. Approximately 5000 plates are made each week for the 

press. The accompanying words referred to the “86-year-old newspaper factory”. The newspaper 

itself is 86 years old, but the paper was printed in the Canberra CBD until 1964 when production 

was shifted to Fyshwick. The paper has been produced from the current Fyshwick press hall, 

next to the old site, since 1996 (see “Innovative new print centre officially opened for the 

Canberra Times’, PANPA Bulletin, October 1996, ppp.7-8). 

68.1.6 PEOPLE 

Monica Attard lasted only 14 weeks as editor of the online news outlet, The Global Mail. Attard 

is a former ABC foreign correspondent and Media Watch presenter (Age, 9 May 2012). 

Charles Bezzina, a retired Victorian policeman, is writing blogs, opinion pieces and in-depth 

analysis of crime stories for the Herald Sun – behind its paywall (Mediaweek, 11 June 2012, p.8). 

Phillip Coorey, a Canberra-based political correspondent for the Sydney Morning Herald, has 

won the Paul Lyneham Award for Excellence in Journalism (Mediaweek, 9 July 2012, p.8). 

Judi Cox, 74, a retired primary-school teacher of Springfield, Queensland, writes three letters to 

the editor each day and has had more than 5000 letters published in newspapers since 1989. She 

says (Courier-Mail, Qweekender magazine, 7 July 2012, p.6): “The letters page is a real 

battlefield, which is part of the reason I love it so much—there are people who absolutely hate me 

and those who stick up for me. A couple of years ago [Courier-Mail columnist and its former 

editor] Des Houghton chose me as his Irritant of the Week, so I wrote to the paper thanking him 

for the great honour. They published that letter, too.” 

Melvin Mansell, a long-serving editor of the Adelaide Advertiser, has been appointed to the new 

role of News Limited’s state editorial director for South Australia, Western Australia and the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     6 

 

Northern Territory. This gives him editorial oversight of the Advertiser, Sunday Mail and 

Messenger titles (SA), the Sunday Times (WA) and Northern Territory News (Mediaweek, 30 

April 2012, p.10).  

Neil Melloy, editor of the Cairns Post, was “Person of the Week”, in Mediaweek, 11 June 2012, 

p.6. He is a former general manager of Quest Newspapers and was the foundation editor of the 

Brisbane edition of mX. 

Chris Mitchell, editor-in-chief of the Australian, was featured in an article that occupied two-

thirds of a page in the Media section of the Australian, 4 June 2012, p.29. The article looked back 

on the 20 years since Mitchell, now 55, became the editor of a News Ltd daily. He became the 

editor of the Australian in April 1992, the editor of the Courier-Mail in 1995, and the editor-in-

chief of the Australian in 2002. 

Stephanie Peatling, Canberra correspondent for the Sun-Herald, was interviewed by Neil 

McMahon in Mediaweek, 7 May 2012, p.10. 

68.1.7 COVER PRICES OF DAILIES AND SUNDAY PAPERS, MAY 2012 

Victor Isaacs writes: Following is a table of the cover prices of Australian daily and Sunday 

newspapers compiled in May 2012. 

Title Mon-

Fri 

Sat Publisher 

Australian 1.70 2.60 News 

Australian Financial Review 3.00 3.00 Fairfax 

Daily Telegraph, Sydney 1.00 1.60 News 

Sydney Morning Herald 1.70 2.50 Fairfax 

mX, Sydney Free NA News 

Manly Daily (not Mondays) Free NA News 

Herald Sun, Melbourne 1.10 1.50 News 

Age, Melbourne 1.70 2.70 Fairfax 

mX, Melbourne Free NA News 

Courier-Mail, Brisbane 1.10 2.00 News 

mX, Brisbane Free NA News 

West Australian 1.30 2.30 WAN 

Advertiser, Adelaide 1.10 2.00 News 

Mercury, Hobart 1.10 1.70 News 

Canberra Times 1.50 2.60 Fairfax 

NT News 1.20 1.60 News 

Herald, Newcastle 1.40 2.00 Fairfax 

Illawarra Mercury 1.30 2.20 Fairfax 

Daily Advertiser, Wagga 1.40 1.80 Fairfax 

Western Advocate, Bathurst 1.50 1.60? Fairfax 

Central Western Daily, Orange 1.50 1.60? Fairfax 

Daily Liberal, Dubbo 1.50 1.60? Fairfax 

Barrier Daily Truth 1.10 1.10 Barrier Industrial 

Council 

Maitland Mercury (not Sats.) 1.40 NA Fairfax 

Northern Daily Leader, Tamworth 1.40 1.70 Fairfax 

Daily Examiner, Grafton 1.10 1.20 APN 

Northern Star, Lismore 1.20 1.80 APN 

Geelong Advertiser 1.10 1.70 News 

Courier, Ballarat 1.40 1.70 Fairfax 

Advertiser, Bendigo 1.40 1.70 Fairfax 

Border Mail, Albury-Wodonga 1.30 1.80 Fairfax 

Standard Warrnambool 1.30 1.70 Fairfax 

Shepparton News (Mon-Thurs) 

Shepparton News (Fri & Sat) 

1.10  

1.60 

McPherson 

McPherson 

Sunraysia Daily, Mildura 1.20 1.60 Elliott 

Examiner, Launceston 1.30 1.70 Fairfax 

Advocate, Burnie 1.40 1.60 Fairfax 

Gold Coast Bulletin 1.00 1.80 News 

Queensland Times, Ipswich 1.10 1.60 APN 

Chronicle, Toowoomba 1.20 2.00 APN 

Warwick Daily News 1.10 1.40 APN 

Sunshine Coast Daily 1.00 2.00 APN 

Gympie Times (not Mondays) 1.20 1.30 APN 

Fraser Coast Chronicle 1.20 1.30 APN 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     7 

 

NewsMail, Bundaberg 1.20 1.60 APN 

Gladstone Observer 1.10 1.50 APN 

Morning Bulletin, Rockhampton 1.20 1.70 APN 

Daily Mercury, Mackay 1.20 1.60 APN 

Townsville Bulletin 1.20 2.00 News 

Cairns Post 1.10 1.70 News 

North West Star, Mt Isa 1.40 NA Fairfax 

Kalgoorlie Miner 1.00 1.40 WAN 

 

NA: Not applicable – Not published on Saturdays 

 

SUNDAYS 

 
Sunday Telegraph 2.00 News 

Sun-Herald 2.30 Fairfax 

Sunday Herald Sun 2.00 News 

Sunday Age 2.20 Fairfax 

Sunday Mail, Brisbane 2.00 News 

Sunday Mail, Adelaide 2.00 News 

Sunday Times, Perth 2.20 News 

Sunday Canberra Times 2.00 Fairfax 

Sunday Tasmanian 1.80 News 

Sunday Examiner 2.00 Fairfax 

Sunday Territorian 1.30 News 

Sunshine Coast Sunday 1.40 APN 

 

Compared with the last time an ANHG price survey was conducted in December 2009 (see 

ANHG 56.1.7), the following has happened: 

Fairfax: With the exception of the Financial Review (which was already the most expensive 

newspaper, and still is), all Fairfax newspapers have increased prices, whether on weekdays, 

Saturdays or Sundays. News: A few News publications have increased prices. APN: Most APN 

titles have increased prices. WAN: No WAN titles have increased their prices. 

Footnote: The cover price of the Herald Sun Monday to Friday will increase by 10c to $1.20 

effective from Monday 23 July and on Saturdays by 10c to $1.60 from Saturday 8 September.  

The Canberra Times increased by 20c to $1.70 Mon-Fri, and by 20c to $2.80 Sat from Monday 1 

July. 

68.1.8 PRESS COUNCIL’S REVIEW OF STANDARDS OF PRACTICE 

The chair of the Australian Press Council, Professor Julian Disney, commented in a letter to the 

editor of the Australian (12 July 2012, p.13) on the newspaper’s coverage of the council’s review 

of its standards of practice. Some extracts: “[the Australian] overlooked our extensive ongoing 

consultation with editors and journalists. Last year we held at least 40 consultations with 

individual editors and journalists. We convened seven round table discussions in four different 

states, involving 50 editors and journalists from national, state and regional papers. This level of 

consultation will approximately double during the next year.” 

68.1.9 JOURNALISM TRAINEES 

News Limited’s Victorian media outlets have appointed six new journalism trainees: Theresa 

Allaoui, Patrick Hatch, Huda Hayek, Samantha Landy, Tom Minear and Julia Rabar. The 

traineeship scheme is in its third year (Mediaweek, 11 June 2012, p.4). 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

68.2.1 AUSTRALIAN FINANCIAL REVIEW LAUNCHES APP 

Mark Fletcher wrote on 22 May 2012 (newsagencyblog.com.au): The new iPad App for the 

Australian Financial Review launches today with a wraparound for the newspaper. I don’t mind 

the wrap around as it presents the page one story of the day as it appears in the iPad edition 

today. Very smart. I know some newsagents are upset that Fairfax is promoting the iPad App 

using the print product. I understand the frustration. The thing is – how else could/should they 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     8 

 

promote the new platform? It makes sense even though it is an invitation to migrate from print. 

The pricing is appealing for people to get the print and digital editions so newsagents should be 

happy to see this. 

I have been sent a promotional video for the AFR iPad App. We need to understand that the 

digital platform will not go away. Consumers have embraced it and publishers need to get there 

if they are to have a future. The end game for some newspapers will be a complete migration. 

Given the penetration of iPads in Australia, I’d expect the AFR to be a strong candidate for 

complete migration from print to digital at some stage. That’s certainly a goal I would have if I 

were Fairfax. 

It is difficult for newsagents to deal with long-term suppliers apparently turning their backs on 

our channel. The reality is that such moves should not come as a surprise. We can complain or 

we can embrace the changes we see. Some newsagents are doing this in their businesses with 

wonderful success. What we have seen happen with the AFR today is exactly the same News in 

doing with The Australian and the Herald Sun. Newspaper publishers are doing what they need 

to do. We should do the same. 

68.2.2 HERALD SUN EVENING EDITION—VIA iPAD 

Melbourne’s Herald Sun has launched Version 2 of its iPad app—complete with a fully curated 

digital edition for subscribers, delivered at 7pm daily (reports Neil McMahon, Mediaweek, 2 July 

2012, p.8).  

68.2.3 FAIRFAX AND iPHONES 

James Manning writes (Mediaweek, 18 June 2012): The augmented reality space is getting 

pretty crowded in the print media world. So far we have seen separate offerings from Fairfax 

Media, ACP Magazines and Pacific Magazines. The idea is that the reader has the publisher’s 

software installed on a smartphone or tablet and then scans an item of interest in their 

newspaper and magazine which takes them to a website offering video or photo galleries. The 

Fairfax Media offering launched lat [in May] is called AirLink and to date works only with an 

iPhone and is restricted to the Sydney Morning Herald. The buzzwords surrounding AirLink are 

that it allows the paper to bridge newspaper and mobile platforms.  

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

68.3.1 GRAFTON: NEW EDITOR APPOINTED 

Jenna Cairney has been appointed editor of the Daily Examiner in Grafton. Cairney has been 

with APN since 2009 at its Warwick and Stanthorpe operations, most recently as chief of staff of 

the Warwick Daily News. Previously she worked in Scotland as a reporter for the Courier, 

Evening Telegraph and Sunday Post. She has covered music and the arts for Livingson Music 

Magazine in Scotland and the North Texas Daily in the city of Denton in the United States. 

Former Examiner editor David Bancroft has taken up the new role of group editor for APN’s 

Rural Weekly products (APN online, 1 April 2012). 

68.3.2 DEATHS OF THREE WOMEN 

The Queensland Country Press Association has learned of the deaths in May/June of Barbara 

Reye, a former director of Provincial Newspapers (Qld) Ltd and a champion of “Newspapers-in-

Education”, and Mary Hollingworth (née Irwin). Rod Kirkpatrick wrote of Mary Hollingworth 

in his PhD thesis, “Ghost of caution haunts House of Dunn” (p.303) on the end of six Queensland 

provincial newspaper dynasties: 

The formation of PNQ was inspired at least partly by the desire to keep metropolitan media predators at bay. Three years 
after the PNQ merger [in 1968], Rupert Murdoch’s News Ltd. entered the fray again. News had leaked out that PNQ was to 
seek listing on the Stock Exchange. Queensland Press Ltd. (forty per cent owned by the Herald and Weekly Times Ltd.) 
made a written offer to buy up to 491,000 PNQ shares ─ approximately thirty per cent of the PNQ capital ─  at $3.50 a 
share. Murdoch countered with a similar offer. On 21 July 1971 PNQ chairman Clarrie Manning told directors that ‘Mr 
Murdoch and/or his representatives had telephoned a number of shareholders, offering to purchase their shares at $3.50 
each’.  The board sent a telegram to all shareholders advising them to ‘TAKE NO ACTION ─ REPEAT TAKE NO ACTION’ on 
the Murdoch offer. A letter of explanation followed. The directors can hardly have endeared themselves to Murdoch by 

http://www.newsagencyblog.com.au/wp-content/uploads/2012/05/AFR-iPad-App-30-Sec_Email.mp4


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     9 

 

writing to tell him that next time they would prefer that he approach them direct. After all, he had demonstrated his 
readiness to enter through the back door: his representatives had made offers by telephone to people whom they 
believed were non-Dunn, non-Manning and non-Irwin shareholders. But the secretive ring-around had burst into the open 
when they had telephoned Mary Hollingworth, little realising she was an Irwin. On 8 November 1941 she had married 
Edwin Hollingworth, who became business manager of the Warwick Daily News in 1946, managing director (1962-79) and 
a director of PNQ (1968-85).  

The Kiama Independent reports (4 July 2012) the death on 1 July of Marjory Weston, 90, the 

matriarch of the Weston family, which founded the newspaper in 1863 and operated it until 2005 

(see ANHG 68.4.10 below). She died in hospital because of complications following surgery earlier 

this year. Marjory Weston took over running the family business in 1963 when her husband Bert 

died aged 42. She had three sons—the oldest aged 15 and the youngest, seven months.  She was 

honoured several years ago by the Country Press Association for her role in maintaining the 

history of the Independent (viz. Rod Kirkpatrick, Country Conscience, pp.272-274).   

68.3.3 SYDNEY SUBURBANS 

In Sydney, NewsLocal general manager John Webster says editors and journalists on community 

newspapers have had to learn that often there is “a disconnect between what seems interesting 

in the newsroom and what readers actually want”. NewsLocal includes the old Cumberland titles 

as well as the Courier group titles. He says readership surveys have shown that readers want 

newspapers to do more than report on problems; they want to know what the possible solutions 

are. Neil McMahon interviewed Webster for Mediaweek, 4 June 2012, p.10. 

68.3.4 PORT PIRIE: EDITOR NOMINATES FOR SENATE SEAT 

Greg Mayfield, editor of the Port Pirie Recorder, has nominated to fill the Liberal Senate vacancy 

caused by the resignation of Mary Jo Fisher. He was among six candidates for the vacancy. He 

said he would not stand aside from his editorial duties during the three-week preselection 

process (Australian, 3 July 2012, p.7). Within 24 hours, Fairfax’s regional media chief Allan 

Browne had asked Mayfield to stand down until after the preselection decision. Mayfield said if 

his attempt for the Senate seat was rejected by the Liberal Party state council on 27 July, he 

would seek preselection for the state seat of Frome, an electorate based around Port Pirie held by 

independent Geoff Brock (Australian online, 4 July 2012). 

68.3.5 ROCKHAMPTON AND GLADSTONE: NEW PAPER 

In the week that Fairfax Media and News announced significant job losses and changes in the 

future for newspapers, Queensland Media Holdings introduced the Queensland Telegraph for 

Rockhampton and Gladstone (23 June). The company has published the Mackay Telegraph 

weekly since 10 March 2012. That paper, originally intended to be bi-weekly, has a staff of 15. On 

14 July, it announced that from the following week a partnership with another Mackay “free”, 

Mackay Real Estate Plus, would begin. The Telegraph’s “residential” guide would be re-branded 

“Residential power by Real Estate Plus”. So, Mackay returns to being a two-newspaper town 

rather than three (Mackay Telegraph, 23 June 2012, pp.3 and 12, and 14 July 2012, p.5). 

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

68.4.1 CUNNAMULLA: AUSTRALIAN STORY FEATURES WATCHMAN 

Rod Kirkpatrick writes: ABC-TV’s Australian Story featured James Clark and the Cunnamulla 

weekly, the Warrego Watchman, on Monday, 9 July. Clark, on the Watchman website, describes 

his paper as “that beacon of individuality jutting out of the mediocre mire of corporatised local 

newspapers”. The ABC blurb told us that Clark was “living the dream in Paris when he decided 

to put his future, his relationship and the family sheep station on the line to chase his dream of 

running a little local newspaper in outback Queensland”. [You can view the program through 

abc.net.au and clicking on the appropriate links.] It was said that the Watchman was 125 years 

old, but, in fact, it began publication in July 1894 and so is 118 years old this month. The 

Watchman, however, likes to trace its origins to the Cunnamulla Argus, which started in 1888—

124 years ago. Let’s attempt a potted history of the pioneering Cunnamulla newspapers: 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     10 

 

1883, 19 May: Cunnamulla Express begins, ceases 1 May 1888. 

1888, 24 July: Cunnamulla Argus begins; ceases 14 July 1894. 

1894, 21 July: Warrego Watchman begins; still published. 

1898, 2 April: Cunnamulla Comet begins; ceases May 1900. 

The Express, launched by Carkeek and Hart, proclaimed it would be “independent” and the 

editor declared he would “court no favour and fear no frown”. A libel action apparently killed the 

Express. The Express was said to have become the Argus, but six weeks after the Argus was 

launched, one report said the Express was about to be “re-born and the Argus already quakes in 

its cradle” (Queensland Figaro, 2 June 1883, p.6; 21 April 1888, p.5; and 8 September 1888, p.4). 

The Express did not resume publication. By year’s end the Argus had farewelled one editor, and 

was about to welcome a new one, John Sandford, a 29-year-old Scot, but he drowned at the 

Mack’s Creek mail stage, midway between Charleville and Cunnamulla. “He was,” reported the 

Capricornian (1 December 1888, p.6), “suffering severely from the effects of liquor, and wandered 

from the stage at night-time.” 

The Argus continued until 14 July 1894 and the Warrego Watchman was launched a week later. 

The Watchman was later the Cunnamulla Watchman and later the Western Sun before resuming 

its original title. The Comet began publication in 1898 and survived until May 1900. Peter Joseph 

Nally, who went on to bigger, brighter things, was the editor for the final 21 months. When 

Cunnamulla farewelled Nally, his editorial ability was highly praised. (Worker, Brisbane, 16 

April, p.6; Brisbane Courier, 1 May 1900, p.6). They were good judges: in later years, Nally 

became the Government Compiler of Publications for the Queensland Intelligence and Tourist 

Bureau” (e.g. 1922) and later the Director of the Queensland Government Tourist Bureau in 

Sydney. He was the author of a number of books, whose topics included Mount Coot-tha, the 

Queensland cattle industry and the Whitsundays (Capricornian, 14 October 1922, p.35; Brisbane 

Courier, 4 July 1929, p.13). 

Starting with Jack and Allan Tonkin in 1936, the Tonkin family owned and operated the 

Cunnamulla Watchman until 2009 (although they changed the title to the Western Sun for about 

a dozen years from the late 1980s). Ian Tonkin, who had worked on the paper for 47 years, sold it 

to James Clark in July 2009 and he changed the title to the Warrego Watchman (ABC News 

online, 21 July 2009). 

68.4.2 AN AUSTRALIAN NEWSPAPER IN PARAGUAY 1894–1904 

Victor Isaacs writes: One of the most peculiar episodes in Australian history has been the 

settlement of a group of radical idealists in Paraguay in 1893 following the failure of the 

maritime dispute in 1890, the shearers’ dispute in 1891 and the great economic depression of the 

early 1890s. The venture was led by the charismatic labour leader William Lane, a founding 

editor of the Worker, Brisbane. The venture was well chronicled in newspapers at the time. While 

the group was still organising in Australia and seeking members, it published a journal entitled 

New Australia – Journal of New Australia. This began on 19 November 1892 and appeared 

monthly, apparently until July 1894. Issues 1 to 4 were published in Wagga Wagga, by the 

publisher of the labour newspaper, the Hummer (forerunner of the Australian Worker). From 

issue no. 5 it was published from Sydney. 

Cosme Monthly was a small monthly news-cum-propaganda journal produced in Lane’s 

breakaway settlement of Cosme, Paraguay. From its first issue in November 1894 until 

December 1896 it was handwritten and duplicated on a spirit duplicator. It looked crude and was 

handwritten, probably by William Lane. All these issues were four or six pages. The next three 

issues, January, February and March 1897, were printed in Britain by Willets & Son, Trade 

Union Printers of East London. From April 1897 it was hand printed in Cosme, using type 

imported from England. There was an immediate deterioration in quality, but this gradually 

improved. From March 1901 each issue included a photograph (or map or diagram) at the 

beginning. From July 1903 this became six photographs per issue.  

Cosme Monthly usually notified that subscriptions were accepted at Trades’ Halls or addresses of 

other radical organisations in Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, Kalgoorlie and an address 

in England. Cosme Monthly published a mixture of propaganda about the settlement, social chit-

chat and reports on the progress of the settlement. The propaganda displayed a fervent belief in 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     11 

 

the socialistic nature of the experiment, but it was strongly overlaid with cautionary 

admonitions. Many paragraphs were devoted to arguing that unless a person was prepared to 

pitch in, to put up with primitive conditions and a lack of amenities, s/he should not even 

consider coming. From its inception in January 1895 until August 1903 the journal appeared 

monthly. The next issue was just called Cosme and was dated November-December 1903/January 

1904. Then there was an issue for June 1904 (the last). The first item in this issue read: 

Among those who left Cosme disillusioned with its failure was no less than its leader, William 

Lane. He resigned as chairman in June 1899 and left for Auckland, New Zealand. He had 

obtained an appointment on the New Zealand Herald. Then, as now, NZ’s largest and most 

important daily newspaper. This newspaper espoused one of the most conservative editorial 

stances in NZ. After only a short time there, in early 1900 he was invited by the Australian 

Workers’ Union to become the first full-time editor of the Sydney Worker, So Lane was back with 

the Australian Labour movement, but he remained in this position only three months. Officially 

he left because of ill-health. In reality, it is believed he left because his views were no longer 

compatible with those of the Labour movement. In particular, he had advocated a strong 

imperialistic line in support of the Boer War.  

He returned to the New Zealand Herald and was editorial writer there from May or June 1900. 

He ardently advocated a rabidly imperialistic tone. His biographer in the Dictionary of New 

Zealand Biography assesses that “Much of his writing was apocalyptic in tone and revealed an 

obsession with racial purity, religion and war.” In 1906 Lane was among the founders of the 

National Defence League of New Zealand which advocated the introduction of compulsory 

military training. He used his writings to warn of such things as the imminent danger from Asia, 

to urge increased local defence spending, especially a NZ Navy. His writings also advocated 

eugenics and opposition of breeding by the “unfit”. He attacked the NZ Federation of Labour 

describing its members as “designing agitators, largely foreign and wholly incapable”. In 1913 

Lane became the editor of the New Zealand Herald. His interest continued to be in editorial 

views rather than news management. He continued to write a column in the enlarged Saturday 

edition, under the name of Tohunga (Maori for expert or prophet). Following the outbreak of the 

Great War, this was a platform for rabid British patriotism and anti-German views. His articles 

were generally reprinted in the NZ Herald’s weekly publication, the Auckland Weekly News. 

Lane died on 26 August 1917. In Ross’ Monthly of Protest, Personality and Progress, Robert Ross 

wrote, “‘Billy’ Lane is dead – dear old Billy Lane. And he died in the camp of the enemy! There 

was the infinite tragedy of it. Nevertheless peace be to his ashes!” That summed up the views of 

the Australian labour movement. 

68.4.3 FIRST KAPUNDA PAPER SURVIVED LONGER THAN THOUGHT 

Rod Kirkpatrick writes: It has generally been accepted that the first regular and continuing 

South Australian country paper, Kapunda’s Northern Star, ceased without explanation at end of 

1863. Through Trove, I have found that it certainly went into 1864, probably until September. 

Let’s examine the following: 

 Maitland Mercury (NSW), Saturday, 4 June 1864, p.3: Carried Melbourne Argus report 

extracted from Kapunda Northern Star, Kapunda, of 26 March [1864]. 

 SA Register, Saturday, 17 September 1864, p.3: Refers to the Northern Star, “which is 

only taken by a few people around Kapunda” (somebody was complaining that an apology 

had been published only in the Northern Star and not in the leading papers of the 

colony).  

 SA Register, Tuesday, 4 October 1864, p.3: It having been announced privately that the 

Northern Star property was in the market, the amount required was at once subscribed 

by a few gentlemen, but after a protracted correspondence with the vendors it fell 

through. 

 SA Register, Monday, 24 October 1864, p.3 (re SAR report of 22 October): Carries letter 

dated from Chas H Barton, who was at least a part-owner of the former Northern Star 

property. Denies that Kapunda Herald, soon to start, will be published “in the squatting 

interest” or of any other individual interest. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     12 

 

 SA Register, Thursday, 27 October 1864, p.3: Kapunda correspondent, 25 October, writes: 

I hear that a new paper is to come out on Saturday next from the late Northern Star 

office under the name of the Kapunda Herald. 

 

68.4.4 BRAIDWOOD DAILY NEWS—NEW INFORMATION 
 

Rod Kirkpatrick writes: The first provincial daily in NSW was the Braidwood Daily News, 

established on 10 February 1859. Hampered by a lack of extant files and by few extracts in the 

newspapers I studied, I had estimated that the paper was published for four to six months. After 

trawling Trove recently, I have established that the title appeared daily for at least 18 months 

(and possibly a few months longer). The latest extract I have found from the paper appeared in 

the Sydney Empire, 27 August 1860, p.4. The Daily News became the bi-weekly Braidwood News, 

certainly by March 1862, extant files show. 

 

68.4.5 NEWCASTLE DAILIES IN 1880s 

Newcastle had a spate of short-lived dailies in the 1880s. Some examples follow. 

Newcastle Daily News: The Maitland Mercury (Tues 9 March 1886, p.5) reported that it had 

have received the first two numbers of the Newcastle Daily News, a morning newspaper which 

a company was publishing in that city. “The printing is capable of improvement, but the 

arrangement of the matter is excellent. There is a good selection of news and reading, local 

affairs receive large attention, and the politics of the paper are outspoken and democratic. The 

numbers of the new venture before us give evidence of vigour and a determination to make the 

thing a success, but we doubt whether Newcastle can support three daily newspapers.” The other 

two dailies at that point were the Newcastle Morning Herald (est. 1876) and the Evening Call 

(1886). The Daily News survived only until December 1886. 

Daily Express and Evening Call: Another Newcastle daily in the 1880s was the Daily Express, 

for which publication dates were unknown. Reg Pogonoski said it was published about 1889. Via 

Trove, ANHG has discovered that the Daily Express was published from 17 September 1889 to 12 

November that year. Publisher was the Evening Call Newspaper Company, which also published 

the Evening Call (2 January 1886 to 12 November 1889).  

Some snippets—(1) Maitland Mercury, Saturday 14 September 1889, p.7 (Newcastle 

correspondent, 13 September): Evening Call Newspaper Company has announced intention to 

issue a penny broadsheet, the Daily Express, beginning Wednesday. (2) Australian Town & 

Country Journal, Saturday 28 September 1889, p.14: The Press has developed to the extent of 

another morning paper in Newcastle—the Daily Express, an independent advocate of northern 

interests as opposed to Sydney centralism. (3) Maitland Mercury, Saturday 16 November 1889, 

p.7 (Newcastle correspondent, 15 November): On Tuesday last the Call Newspaper Company 

ceased to issue their two publications, the Daily Morning Express and the Evening Call. This 

came about in a rather sudden and unexpected manner and is the means of throwing about fifty 

hands out of employ. The plant is advertised for sale by the mortgagees. 

Newcastle Evening Standard: The Maitland Mercury (17 April 1890, p.4), reported: After a 

short and merry existence of 15 weeks, the Newcastle Evening Standard ceased to exist [on 15 

April 1890]. This is to be regretted as a place with such a large population as the Newcastle 

district—nearly 60,000—should have a second paper; but it is no use for any one to enter the field 

unless they have a large capital at their command. 

68.4.6 LISMORE OWNER-EDITOR GREETS BALLINA PAPER 

Northern Star, Lismore, Saturday 25 April 1885, p.2: Ballina Pilot—We have received the 

opening numbers of a new journal published at Ballina, under the above title, and to which (in a 

cosmopolitan spirit), we wish better luck than has hitherto attended our efforts to establish an 

impartial journal in this district, as, after 10 years hard work, we find that the game is hardly 

worth the candle, as what with losses and defalcations, a newspaper costs more to get it out than 

it really produces. Of course our Ballina friend may have cast his lines in more pleasant times 

and places than others; but looking at the conflicting interests involved in this district, where 

every little town is jealous of the other, and where, if all were rolled into one there would hardly 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     13 

 

he enough trade to support a first-class paper, we fail to see how matters will mend. Of course 

things may improve but we think four newspapers in a district like this, where the bulk of the 

settlers being pioneers, are poor, are too many, while it must be conceded that two newspapers 

and three printing offices in a township like Lismore, with less than 2000 inhabitants, is rather 

much of a good thing, especially when we look at Newcastle, with nearly 100,000 inhabitants and 

only one paper. But of course here, as elsewhere, the end will be the survival of the fittest; but in 

all sincerity of spirit, we should be sorry that our Ballina friend should be compelled to undergo 

the privations and anxiety we have gone through here, in endeavoring to keep the Star going.  

But the proof of the pudding is in the eating. [Note: The Ballina Pilot was published until 1899 

and the North Coast Beacon followed on from it, surviving until 1940.] 

68.4.7 TANUNDA, SA: NEW GERMAN NEWSPAPER 

South Australian Advertiser, Friday, 7 January 1859, p.2: The first number of the Sued 

Australische Zeitung, published at Tanunda, appeared on Thursday. As far as the typography is 

concerned, it presents a very creditable appearance. In the first article, “To our Readers”, the 

editor promises in future numbers to explain to his compatriots in South Australia the nature of 

the position which they occupy in an English colony existing under self-government. Then follows 

an article on distillation, being a review of the past and present Acts of Parliament on that 

subject. There is a tolerably good show of foreign, colonial, and local information. The commercial 

intelligence is rather scanty, but, in a first number, one has hardly a right to expect everything. 

As matters wear on, there can be no doubt our contemporary will keep pace with the commercial 

and agricultural requirements of the district of which he seeks to be the newspaper 

representative. We cordially wish the new undertaking every success. [The paper ceased on 29 

December 1874.] 

68.4.8 THANK YOU AND GOODBYE 

Rod Kirkpatrick writes: Many Australian country newspapers died in their infancy or shortly 

afterwards. The cause of death varied. Eight examples of newspapers in their death throes 

follow. 

1) Forbes, 1864: Sydney Morning Herald, Friday, 25 November 1864, p.4—Forbes, 

Thursday, 11am: The plant of the Lachlan Star [est. 1864] has been seized by the police 

in consequence of the non-fulfilment of a clause in the Act requiring registration. 

2) Gundagai, 1866: Sydney Morning Herald, Wednesday, 25 July 1866, p.3—Another Well 

conducted provincial newspaper has been discontinued owing to inadequate support on 

the part of residents of the district—the Gundagai Herald [est. 1865] having appeared for 

the last time on Saturday the 21st instant [i.e. 21 July 1866]. 

3) Gulgong, 1877: Australian Town & Country Journal, 29 September 1877, p.10—The 

friends of Mr. J. B. Stormer, the proprietor of the Gulgong Evening Argus [est. 1871], will 

regret to learn that he is now an inmate of the Mudgee Gaol undergoing treatment for 

lunacy He was sent here by an order of the Gulgong Bench, who considered the Mudgee 

Gaol as likely to afford more advantages for such successful treatment, and consequently 

a better chance of speedy recovery. It is believed that grief has been the principal agent in 

bringing about this mental affliction and it is to he hoped that his aberration of intellect 

is but temporary. [The Argus, once a daily, ceased publication a month later.] 

4) Inverell, 1878: Sydney Morning Herald, 7 March 1878, p.7—On the night of 21st instant 

[Feb] the office of the Inverell Dispatch [est. 1873] was burglariously entered, and a 

considerable amount of damage done to the plant. Two pages of type, which were setup 

ready for printing off, were maliciously broken up and converted into hopeless “pye,” 

while a large quantity of type was thrown out into the street. On the news becoming 

known next day, great sympathy was expressed for the proprietor of the newspaper (Mr 

Frank Newton) who has been long confined to his room through severe illness. A reward 

of £50 was at once offered for the detection of the scoundrel who had committed the 

dastardly outrage but up till now, I understand that the efforts of the police in that 

direction have been unavailing. The Dispatch appeared last Saturday with three pages of 

letter press; but the loss occasioned to the proprietor must be considerable. [Newton died 

on 31 March 1878. The Dispatch did not appear after his death.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     14 

 

5) Grafton, 1881: Clarence & Richmond Examiner, Saturday, 1 October 1881, p.2—The 

Grafton Observer [est. 1867] plant and copyright was offered at auction on Thursday last, 

but failed to find a purchaser. It was subsequently sold privately to the proprietors of this 

journal [Examiner]. 

6) Wentworth, 1886: South Australian Register, Thursday 17 June 1886, p.7—[From our 

own correspondent, Wentworth, NSW, June 14] During this month the issue of one of our 

local papers—the Wentworth Telegraph [est. 1878]—will cease, the business, plant, &c., 

having been purchased by one of the present proprietors of the Wentworth Advocate. It is 

intended to remove the plant to Swan Hill, Victoria, and to start a paper there under the 

title of the Swan Hill Telegraph. 

7) Goulburn, 1888: Australian Town & Country Journal, Saturday, 26 May 1888, p.18—

The Southern Argus [est. 1864], which has been published in Goulburn for nearly 25 

years, has ceased to exist. The issue of May 18, in a pathetic paragraph, took leave of its 

friends and supporters and announced that the Southern Argus would not appear any 

more. 

8) Wyalong, 1900: Barrier Miner, Broken Hill, Monday 22 October 1900, p.2—SYDNEY, 

Monday.—The Wyalong Argus has succumbed to financial difficulties, and, sold at 

auction, the paper realised only £5, the purchaser being Mr Smethurst, the local council 

clerk, at one time of Broken Hill, 

68.4.9 ADELAIDE SUNDAY MAIL’S CENTENARY 

The Adelaide Sunday Mail was first published (as the Mail) on 4 May 1912. The Sunday Mail 

published a special Centenary Souvenir Edition on 6 May 2012. This included a wraparound 16 

page tabloid section (three pages full page advertisements) with a brief history of the Sunday 

Mail and SA in that period. The wraparound revived an old masthead which included a 

representation of a steam locomotive. It also revived the custom that applied until 5 November 

1972 when Sunday newspapers were illegal in SA. The wraparound was therefore dated 

“Saturday Night, May 5, 2012” 

68.4.10 THE JOYS OF RUNNING A COUNTRY NEWSPAPER 

Queanbeyan Age, 3 March 1914, p.2:  

Thus Bombala Times—It’s great fun running a country newspaper. If you trample on Smith’s 

cabbage garden Jones howls with delight, and calls on the editor full of smiles and compliments. 

Smith stops his paper. But the time comes when the paper walks over Jones’ potato patch, and 

then a curt note is received from Jones to “discontinue sending me the paper”. Meantime Smith is 

rushing round the town telling everyone what a good article that was in yesterday’s paper, 

rubbing it into Jones and he ends up at the newspaper office with a breathless request to send 

along the paper again. The editor doesn’t worry; he has been through it a dozen times, and still 

manages to keep the old flag flying. As one subscriber goes off, another comes on. It’s like putting 

your finger in a dish of water and looking for the hole when you take it out. 

68.4.11 UPDATE ON WESTONS OF KIAMA 

In February 2006, in item 36.27, ANHG reported that the Weston family, which had been 

running the Kiama Independent on the NSW South Coast since its launch in 1863, had formed a 

partnership with a Sydney-based printing family, the Hannans. The ANHG can now clarify the 

arrangement that took place: The Hannan-owned Independent Print Media Group formed a new 

company, Southern Independent Publishers Pty Ltd, to take over the Kiama Independent, Lake 

Times, Northern Leader and Property Link. IPMG acquired a 90 per cent interest in the 

publications on 14 December 2005, with the Weston family taking 10 per cent. Michael Hannan 

says, “It was never a partnership. We had management rights from the date of acquisition and 

the Weston family members exited the business at that time. However, for a short time the 

printing was undertaken by the Weston family on a contract basis.” Hannan said also that the 

Hannans also had the right to acquire the 10 per cent they did not own on the sesquicentenary, 

in 2013, of the Kiama Independent. The Weston family had imposed this condition. The Hannans 

sold Southern Independent to Fairfax Media in March 2011, having acquired the other 10 per 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     15 

 

cent before this sale (Michael Hannan, emailed answers to Rod Kirkpatrick’s questions, 22 May 

2012). 

The Federal Government has awarded an $83,000 grant to Kiama Library to digitise all editions 

of the Kiama Independent from 1863 until 1964 online. The Kiama Independent’s 150th birthday 

in July 2013 made the project a funding priority. The finished result will be available through 

Trove on the National Library website (Kiama Independent, 9 May 2012). 

 68.4.12 PERIPATETIC PROPRIETORS (1): JOSEPH PLOWRIGHT 

Sydney Morning Herald, Monday, 4 February 1929, p.12:  

BOMBALA, Saturday: Mr Joseph Plowright, who died in Newcastle Hospital at the age of 70, 

was a native of Bombala, and for many years he was on the staffs of the Bombala Herald and 

Bombala Times newspapers. After leaving Bombala he founded the Delegate Argus, which he 

conducted successfully for some time. He afterwards conducted weekly papers at Braidwood, 

Wyong, and Nyngan, and was conducting a paper at Murrurundi, when he had a seizure, from 

which he died. 

68.4.13 PERIPATETIC PROPRIETORS (2): DAVID MILLAR 

Sydney Morning Herald, Monday, 17 November 1930, p.10: 

BRISBANE, Sunday. Mr David Millar, formerly of New South Wales, died at Toogoolawah 

yesterday. He retired from active participation in newspaper work in 1927 on account of ill-

health. He was born at Hamilton in Victoria In 1869, and commenced his journalistic career at 

Murtoa. At the age of 19 he had control of the Northern Argus at Warracknabeal. Later, he 

founded the Hamilton Independent, and subsequently took over the Deniliquin Chronicle. In 

1920, he purchased the Cessnock Express, and controlled it until his retirement. At one time he 

was on the executive of the New South Wales [Country] Press Association. He is survived by a 

widow and three sons. 

68.4.14 HIDDEN FAIRFAX/SYME TREASURE AT NLA 

Rod Kirkpatrick writes: I was enjoying reading Ben Hills’s Breaking News: The Golden Age of 

Graham Perkin when my eyes widened and I grabbed a tag to mark the page. In researching the 

tensions between the Fairfaxes and the Symes, Hills discovered the diaries of former Fairfax 

director and executive Angus McLachlan in the manuscript section at the National Library of 

Australia (MS8005: 10 boxes and 10 cartons). Hill said the diaries shed “extraordinary new light 

on the saga of greed, intrigue, and treachery which would temporarily reprieve the Age, but 

ultimately lead to its demise as an independent company”. Hills writes (p.230): “The find is a 

collection of more than 20 locked iron strong-boxes, some with notes taped to their lids that read: 

‘In the event of my death this is not to be opened but handed to my executor.’ 

“Inside the boxes are scores of thick diaries, each one crammed with tiny, meticulous 

handwriting, and many with copies of letters, board minutes, and other documents glued to 

them—more than a million words in all, enough to fill a dozen average-sized novels. These 

diaries were the secret of a man named Angus McLachlan, a secret so closely guarded that 

McLachlan instructed the library not to allow anyone to see them for 10 years after his death. 

Why the embargo? Because they deal in intimate and occasionally scandalous detail with the 

public and private lives of all the main players in the Fairfax and David Syme dynasties, from 

their tantrums and infidelities to the board-room plots and corporate back-stabbing of the 

proprietors, directors and executives of the two companies.” 

68.4.15 CALICO AND GREEN INK 

Daily News, Perth, 25 Jan 1921, p.3 (“Mainly about people” by “Franziska”): “Cygnus” gives an 

instance of the struggling fight against great odds of pioneer pressmen in 1890, when the Central 

Australian (Bourke), during flood-time, printed on calico. One of the earliest press pioneers was 

Charles I. Watson, who founded the first newspapers established in the Braidwood and 

Shoalhaven districts, and subsequently quite a large number of others. With Thomas Garrett 

(afterwards Minister for Lands), Watson conducted a paper at Kiandra in the early fifties. The 

proprietors had often to print the paper on calico, through shortage of supplies, owing to the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     16 

 

blockage of the district by snow, and frequently, in this extremity, they had to do what the 

Bourke conductors were not called upon to do — wash the calico after one press-printing, so as to 

serve for another printing. The calicoes were collected each issue after the sub scribers (mainly 

miners) had read them, Kiandra being then in the gold boom. A big flood in the Shoalhaven 50 

years ago washed away all the black printing ink Watson had at the time, and several issues of 

the paper had to be printed in green ink, quantities of which had not been reached by the waters. 

One issue was brought out on brown paper. Watson, who did in 1886, was one of the most 

imperturbable of men. He delighted in a struggle to overcome difficulties 

68.4.16 PAYING TO HAVE POLITICAL SPEECHES PUBLISHED, 1907 

Windsor & Richmond Gazette, 17 August 1907, p.2: “Some country newspapers are making a 

charge of £1 1s [$2.10] a column for printing political speeches during the coming election. And it 

is only a just charge. As a rule the Parliamentary candidate pays about £5 [$10] for advertising 

and gets £50 [$100] worth free.” 

68.4.17 EUCLA: A REMOTE MONTHLY 

Barrier Miner, Tuesday, 8 November 1898, p.1: [By telegraph] Adelaide, Monday afternoon.—At 

Eucla, on the borders of South and West Australia, where the total population numbers about 40, 

some members of the telegraph staff have bought a small plant and are printing a monthly 

paper, which made its first appearance last month.; no pecuniary benefit is derived by any person 

connected with the publication, the work being done to promote a good feeling among the 

residents. Until three months ago nobody concerned with the printing had ever seen a printing 

press or type. The paper is well printed and contains a lot of interesting local information.  

Eucla (WA) was “not renowned as a place of even mild pleasures and amusements”, said the 

Sunday Times, Perth, 13 November 1898, p.9, although it does have an unobstructed view of the 

Great Australian Bight. The settlement is about 12km west of the border with South Australia. 

The eight-page paper was called the Eucla Recorder, according to the Western Mail, Perth, 14 

July 1899, p.37, in an article about the border telegraph station. The press allowed only one page 

to be printed at a time. The literary and composing staff were elected by ballot every six months. 

Also see “Links with the past: A telegraphist’s memories”, West Australian, 11 April 1927, p.10.] 

The State Library of Western Australia holds the following issue of the Eucla Recorder: Vol. 1, 

no. 1 (15 Oct. 1898)-v. 5, no. 1 (15 Sept. 1900). 

68.4.18 NON-ENGLISH LANGUAGE NEWSPAPER AVAILABLE THROUGH TROVE 

The first non-English language newspapers have been added to Trove, the National Library’s 

free online search service. Through the Australian Newspapers Digitisation Program, selected 

German, Italian and Estonian newspapers have now been digitised. The German newspapers 

digitised so far include Adelaider Deutsche Zeitung (1851 and 1860-1862), Suedaustralische 

Zeitung/Sud-Australische Zeitung (1850-1851) and Sud-Australische Zeitung (1860-1874); the 

Italian, Il Giornale Italiano (1932-1940); and the Estonian, Meie Kodu (1949-1954). More than 

seven million pages from a total of 270 newspapers are now online through Trove. 

68.4.19 LONDON SUNDAY TIMES DIGITAL ARCHIVE 

The London Sunday Times digital archive (1822-2006) is now available as an eResource through 

the National Library of Australia website to holders of a National Library card. 

68.4.20 PRESS PHOTOGRAPHY (1): GRANT FOR A HISTORY 

The Australian Research Council has awarded a linkage grant totalling $203,627 to Michael 

Gawenda, Dr Sally Young, Dr Fay Anderson and Professor Kate Darian-Smith for the project, “A 

history of press photography in Australia”. The project is summarised as: “Press photography has 

long influenced how Australians understood themselves and their world. In collaboration with 

the National Library of Australia and the Walkley Foundation, the project explores the evolving 

role of photographs in breaking news, and historical shifts in photographic technologies, media 

practices and ethics.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     17 

 

68.4.21 PRESS PHOTOGRAPHY (2): ‘THE SNAPPERS’ 

ABC’s Radio National presented on Sunday, 1 July, “The Snappers”, which the blurb described 

as: “A wild ride back to the halcyon mid 20th century decades of the newspaper industry in 

Australia, as some old time press photographers reflect on life behind the camera lens, and their 

willingness to do just about anything in pursuit of the front page shot. When producer Catherine 

Merchant began looking into her late father’s profession as a respected press photographer, she 

uncovered an almost forgotten era of media social history—of men and women who were 

passionate to the point of reckless about their profession, about the next big picture, who rubbed 

shoulders with cops and crims alike, and bonded amid the glamour of the celebrity set, or the 

tragedy of a grisly crime scene.” Interviewees who appear in this program include: Ern 

McQuillan, former photographer ACP; Geoff Henderson, former photographer, Sydney Morning 

Herald and Daily Telegraph; Clive McKinnon, former photographer, Age and Herald Sun; John 

Smith, former photographer and picture editor, Daily Telegraph; Russell McPhedran, former 

photographer for Fairfax and Associated Press; Steve Cooper, working photographer, Daily 

Telegraph; Warwick Lawson, former photographer, Daily Mirror; John Lamb, former 

photographer, Age; Frances Dyke, former picture editor secretary at ACP and News Limited; 

George Richards, former subeditor and editor and SMH Column 8 editor; Ita Buttrose, former 

editor, Australian Woman’s Weekly and the Sunday Telegraph; John Burney, former 

photographer, Daily Telegraph, and picture editor, Australian; Neville Waller, former ACP 

photographer and head of photographic; John Hawryluc, former photographer, Daily Mirror. 

68.4.22 LINOTYPE 

ANHG searched Trove for the first mention of “Linotype” in the Australian newspapers digitised 

so far. The first found was in the Portland Guardian, Vic., 19 July 1889, p.3: 

“London, July 17. (Afternoon.) A new composing machine, called the Linotype, has been 

exhibited, and it is regarded as a great mechanical triumph. It is claimed to effect a saving of 70 

per cent in the cost of type-setting. The New York Tribune has adopted it, and states that it saves 

£300 weekly in its outlay on composition.” 

The South Australian Register, 22 July 1889, p.7, had a much more extensive article, providing 

extracts from an article in Engineering News, 2 May 1889. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

68.5.1 BOOKS 

Garland, Maurie, Horace Dean: A Pocketful of Lies: The True Story behind an Australian 

Scandal, paperback, 306pp, illustrated, Brolga Publishing Melbourne, 2011, $24.95. A 

biography of the ambiguous career in South Australia and New South Wales of Horace 

Dean, aka as William Thomas Haskett, aka Horace Dean Williams, the founding editor of 

the Manning River News of Tinonee, NSW. 

Tilbrook, Kym, Through Our Eyes: 100 Years of Country Press SA Inc., Adelaide: Country Press 

SA Inc., 2012. 252pp. This book marks the centenary of what began as the Provincial 

Press Association of South Australia. The book has more a coffee-table style than that of 

a serious history. Twenty-one pages are devoted to a general history of the country 

newspapers of South Australia. A half-page of text is devoted to each of the current 

member newspapers, including the Katherine Times (NT) and the Barrier Daily Truth 

(NSW). Thirty-one pages are given to (mainly) extracts from the minutes of the Country 

Press association for the various periods during the first century. Many pages are 

devoted to photos and reproductions of newspaper pages. 

Watson, Tom, and Hickman, Martin, Dial M for Murdoch: News Corporation and the 

Corruption of Britain, Allen Lane/Penguin Books, paperback, 360pp. $29.95. Tom Watson 

is the British MP who has been prominent in the recent campaign against phone-hacking 

and other illegal/questionable practices at News’ British tabloids. Martin Hickman is a 

journalist on the British Independent newspaper who has also investigated these 

matters. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     18 

 

68.5.2 ARTICLES 

 Section 1 (arising from Fairfax/News announcements, 18 & 20 June 2012; see 68.1.1): 

Anonymous, “The world according to Lang Hancock”, Australian Financial Review, 20 June 2012, pp.52-53. Lang Hancock 
established two newspapers, the Independent in 1969 and the National Miner in 1974. The article includes edited 
extracts from opinion pieces that he wrote and speeches that he made. 

Carson, Vanda, “Stop Press: Why Australia’s media will never be the same again”, Daily Telegraph, 23 June 2012, pp.38-39. 

Davidson, Darren, “A revolution in culture and cost base”, Weekend Australian, 30 June-1 July 2012, p17. The blueprint for 
newsgathering and delivery is being completely rewritten. This includes a timeline (18-29 June) headed “The 
biggest shake-up of Australian media for the past 20 years”. 

Day, Mark, “Thanks for the answers but questions remain”, Australian, Media section, 25 June 2012, pp.28, 24. A 
discussion of questions arising from the Fairfax-News announcements. 

Chenoweth, Neil, “Downsizing to a compact solution”, Australian Financial Review, 19 June 2012, p.25. The move to 
tabloid for the Sydney Morning Herald and the Age is the next step to entirely digital publications. 

Chenoweth, Neil, “”Abandon Ship”, Australian Financial Review, 30 June/1 July. Examines the News Corp break-up. 

Chozik, Amy, “News break-up end of an era for media empire”, Age Business Day section, 29 June, pp.4-5. 

Devine, Miranda, “Gina more like SMH than its own staff”, Sunday Telegraph, 24 June 2012, p.99. 

Flanagan, Martin, “Why editorial independence must never be sacrificed”, Saturday Age, 23 June 2012, p.24. An Age 
senior writer discusses the importance of the Age’s editorial independence. He concludes: “...in 27 years, this 
newspaper has overwhelmingly honoured the stories I have submitted so that they appeared as I had written 
them and were not altered to suit some stance dictated from above. If editorial independence goes, so does the 
spirit of the Age.” 

Gawenda, Michael, “Our politicians are missing the story on newspapers”, Australian, 22 June 2012, p.14. The digital 
revolution will change everything but Stephen Conroy is being alarmist. 

Gluyas, Richard, “Tomorrow’s News today”, Australian, 21 June 2012, p.13. The CEO of News has offered what the paper 
calls “a challenging but exciting vision of transformation”. 

Guthrie, Bruce, “The news—limited”, Sunday Age, 24 June 2012. Fewer journalists mean less light cast in dark places, and 
that diminishes democracy. 

Henderson, Gerald, “Power of the press a lot less muscular than some imagine”, Sydney Morning Herald, 26 June 2012, p. 
11. 

Ireland, Judith, “Those who want the good news still read the fine print”, Canberra Times, 23 June 2012, Forum, p.7. 

Jopson, Debra, “It’s all about journalism, stupid”, Sydney Morning Herald, 23 June 2012, News Review section, p.6. Same 
article under the title “Journalism meets its digital future”, Canberra Times, 23 June 2012, Forum section, p.5. 

Lewis, Peter, “Sometimes free press doesn’t come for free”, Daily Telegraph, 27 June 2012, p.23. 

McCrann, Terry, “What on earth will we do with an unFairfax?”, Daily Telegraph, 27 June 2012, p.51. 

McCrann, Terry, “Two companies, one News future”, Herald Sun, 29 June, p.42. 

Munro, Ian, and Chandler, Jo, “A charter for all Ages”, Age, 20 June 2012, p.11. Gina Rinehart, largest shareholder in 
Fairfax Media, is believed to want a say in the editorial direction of its newspapers, although this defies more 
than 150 years of hard-fought editorial independence. 

Norington, Brad, “Fit to print”, Weekend Australian, 7-8 July 2012, pp.15-16. Rather than singing the death of newspapers, 
the two most successful titles in the US see growth in print as well as digital publishing. 

Penberthy, David, “Taking pot shots at Gina is akin to shooting the horses of Fairfax’s rescuing cavalry” Sunday Telegraph, 
24 June 2012, p.98. 

Ryan, Colleen, “Giants of print yield to evolution, Australian Financial Review¸ 19 June 2012, pp.60-61. Two once fiercely 
independent newspapers, the Sydney Morning Herald and the Age, are now locked together in their greatest 
struggle for survival. 

Shand, Adam, “The power of print”, Weekend Australian, 23-24 June 2012, pp.15-16. Newspapers have a role in today’s 
rich media mix, argues a News Limited journalist. 

Simper, Errol, “Print crisis mainly concerns the high end”, Australian, Media section, 2 July 2012, p.24. Some say the ABC 
will be quality journalism’s last hope. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     19 

 

Simpson, Kirsty, “Stop the presses: troubled newspapers become worldwide phenomenon as online takes over”, Sydney 
Morning Herald Business section, pp.6-7. 

Simpson, Kirsty, “Splitting News Corp ’right thing to do’”, Sydney Morning Herald Weekend Business section, 30 June, p.8. 

Stevens, Matthew, “Fairfax finally faces up to reality”, Australian Financial Review, 19 June 2012, p.46. Too often in the 
past Fairfax has shown neither the wit nor the will to push through changes that might have mitigated the need 
for the Big Bang that it has fallen to Hywood to enforce. 

Stuart, Nicholas, “The tale of the ‘evil genius’ who wrecked’ our newspapers”, Canberra Times, 23 June 2012, Forum 
section, p.7. Discusses Fred Hilmer’s management of Fairfax. 

Zappone, Chris, “A Fairfax failure is the last thing News wants, says Murdoch”, Sydney Morning Herald Weekend Business 
section, 30 June, p.8. 

 Section 2 (general topics): 

Albrechtsen, Janet, “Silencing critics in seven illiberal steps”, Australian, 11 July 2012, p.12. We, the 

people, must reaffirm our commitment to a free press. 

Birnbauer, Bill, “Tax breaks to boost reporting diversity”, Australian, Media section, 16 July 2012, p.28. 

Long investigations need independent funding from, say, non-profit investigative reporting centres. 

Callick, Rowan, “The shrinking world of news”, Weekend Australian, 30 June-1 July 2012, p.24. The role 

of the foreign correspondent is exciting and demanding—and under threat. 

Day, Mark, “The Murdoch way of battling for success”, Australian, Media section, 14 May 2012, p.24. The 

lessons Murdoch learned in the stoushes of the early years at Adelaide’s Sunday Mail proved 

invaluable. This article marks the centenary of the Sunday Mail which, for its first 60 years, was 

simply the Mail and carried a Saturday dateline. It had been illegal to publish on Sundays, but the 

paper was certainly written for Sunday readers. The paper was first published on a Sunday on 5 

November 1972. The paper began on 4 May 1912. News Limited bought it in May 1923. (Some of 

the above is based on the Sunday Mail entry in the SA Memory website of the State Library of 

South Australia.) 

Day, Mark, “Disney sitting pretty for power over press”, Australian, Media section, 11 June 2012, p.24. The 

“On Media” columnist discusses the way Julian Disney has been transforming the Australian Press 

Council. It has a new constitution, new members, new funding arrangements, new powers to 

impose its will on recalcitrant editors and a new executive secretary. 

Disney, Julian, “Towards a better, stronger Press Council”, Walkley Magazine, Issue 71, May-June 2012, 

p.23. 

Drewe, Robert, “Early dispatches from the powerful and the plastic”, Saturday Age, 14 April 2012. 

Recently Good Weekend asked Drewe to recall youthful years on the Bulletin with his old 

journalistic colleagues Bob Carr and Malcolm Turnbull. Tony Abbott followed a little later. This is a 

reminiscence arising out of that reminiscence. 

Ferguson, Sarah, “Hunting a kingpin”, Australian, 7 June 2012, p.15. The Four Corners journalist 

explains how the ABC uncovered a people-smuggler who had eluded ASIO and the Australian 

Federal Police. The ABC’s coverage, “Smugglers’ Paradise—Australia’, screened on Monday night, 

4 June. It was a front-page newspaper story the next day. 

Gorman, Alice, “Farmer wants a voice”, Walkley Magazine, Issue 71, May-June 2012, p.19 It seems editors 

are interested in rural issues only if they affect city dwellers. The author thinks farmers deserve 

better, and social media may be the way to deliver it. 

Hull, Crispin, “Jobs the price of keeping Fairfax afloat”, Canberra Times, 16 June 20912, Forum section, 

p.2. Discusses the role of sub-editors, their outsourcing by Fairfax Media, and newspaper content. 

Jordan, Brian, “Front page no place for kids caught in family disputes”, Australian, Media section, 21 May 

2012, p.26. A retired Brisbane family court judge discusses the media coverage (especially in the 

Courier-Mail) of the four children caught in a Family Court dispute between their Italian father 

and Australian mother. The issue is also report on p.30 of the same issue of the Media section. 

Kennedy, Alan, “Independent and effective or muzzle for the media?” Walkley Magazine, Issue 71, May-

June 2012, p.22. Argues that a revamped and fully funded Press Council would provide strong 

ethical leadership for the news media. On the same page, Hal Crawford, editor-in-chief of ninemsn, 

presents a contrary viewpoint. 

Kennedy, Trevor, “Publishing can sometimes be a board game”, Australian, Media section, 28 May 2012, 

p.28. A former editor of the National Times and the Bulletin and former chief executive of 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 68, July 2012    —     20 

 

Consolidated Press argues that the boards of newspaper publishing companies must have an input 

into editorial policy. Gina Rinehart and the Fairfax Media board are discussed. 

Kirkpatrick, Rod, “Yass badge of courage”, GXpress, June 2012, p.34. Editors of the Yass Tribune, Bert 

Mudge, and his son, also Bert, established a tradition of straight-talking in the country town. 

Manne, Robert, “Murdoch & Company: Rupert is finally reaping what he sowed,” Monthly, June 2012, 

pp.22-28. An extended review of Dial M for Murdoch. 

Money, Lawrence, “A collection of fond farewells”, Age, 9 May 2012, p.18. Former publisher and pilot 

Peter Isaacson has made a book of his goodbyes [the book is As I Remember Them]. 

Nugent, Ann, “The Queensland shearers’ strike in the 1890s”, National Library Magazine, June 2012, 

pp.18-20. A Henry Lawson poem (“Freedom on the wallaby”, published in the William Lane-edited 

Brisbane Worker), a song and a tree were the legacy of the lesser known of two armed insurrections 

between white settlers and government-backed forces. The well known instance was the Eureka 

revolt of December 1854; the Queensland shearer’s strike of the 1890s was the lesser known one. 

Radford, Anthony, “Despite gloom, regional papers thriving”, Australian, Media section, 9 July 2012, p.24. 

Bush papers are more trusted than the internet, argues the editor of the free weekly, the Bendigo 

Weekly. And “free” bush papers are doing particularly well. Also see Errol Simper’s “Upscale goes 

down river”, Australian, Media section, 16 July 2012, p.28. 

Ricketson, Matthew, “Why I fear for the future of Australian journalism”, Age, 26 May 2012, p.20. 

Professor Ricketson, an assistant to the Finkelstein print media inquiry, reflects on why he decided 

to assist the inquiry and on the media reaction to the Finkelstein report. 

Rintoul, Stuart, “ ‘Azaria’s sprit can rest’ “, Australian, 13 June 2012, p.13. A report that comes the day 

after the Northern Territory deputy coroner found that a dingo did take baby Azaria Chamberlain 

at [what is now] Uluru in 1980. This article provides a timeline on and discussion of the 32-year 

saga of baby Azaria Chamberlain that has involved four inquests and a murder trial, as well as 

appeals against the murder conviction that went as far as the High Court. The media’s reporting of 

this case has been discussed at length at different times during the 32 years. See Waterford article 

below on “Lindy”. 

Sexton, Michael, “From sport to the media, we must be free to offend”, Australian, 12 July 2012, p.12. In 

all aspects of life, we have to stand up for the right of people we loathe to criticise us. The 

discussion touches on the Finkelstein report, too. 

Staight, Kerry, “All in the family”, Walkley Magazine, Issue 71, May-June 2012, p.9. Harry Samuel 

Taylor’s Murray Pioneer provided solid farming nous as well as news to inexperienced irrigators in 

South Australia’s Riverland. The paper is still owned by his descendants. 

Waterford, Jack, “Rinehart doesn’t need such a pulpit”, Canberra Times, 16 June 2012, Forum section, 

p.1. Discusses Gina Rinehart and the future of Fairfax Media. 

Waterford, Jack, “Lindy reminds us of media at its feral worst”, Sunday Canberra Times, 17 June 2012, p. 

20. Discusses the media’s coverage of the Azaria Chamberlain case in the 1980s. 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  A 

subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (no fee for electronic version, but financial 

contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for individuals; $75 

for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or you can email 
Rod to obtain the ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

mailto:rkhistory3@bigpond.com

