
 
Final issue of the News of the World, 10 July 2011. 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 63                                                                       July 2011 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 62-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

ANHG is on Twitter now at #rodkirkpatrick. 
Contributing editor: Victor Isaacs, of Canberra. 

Deadline for the next Newsletter:  30 September 2011. 
Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

It has appeared five times a year since 2001. 
 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

63.1.1 WHEN THE SKY SEEMS TO BE FALLING 

How will the closure of Britain‘s News of the World on 10 July affect long-term the world-

wide media empire of Rupert Murdoch, the Australian-born media mogul who became an 

American citizen in 1985? That was the question hanging over the dramatic closure of the 

British Sunday paper which provided Murdoch with his entrée to the international 

newspaper world in 1969 when its circulation was six million. Extensive Australian 

newspaper coverage of the implications of the crisis for Murdoch appeared for several 

days before 10 July and during the week afterwards (when this newsletter went to press).  

    13 July: News Corporation withdraws its $11.7 billion for total control of BSkyB.  

    14 July: Australian Prime Minister Julia Gillard says she was open to the idea of a 

sweeping parliamentary inquiry into Australia media ownership, regulation and ethics.  

    15 July: Rebekah Brooks resigns as chief executive of News International. Fairfax 

Media chief executive Greg Hywood criticises News‘s Australian for equating the phone 

hacking scandal in Britain to an investigation of a political database by Fairfax‘s 

Melbourne broadsheet, the Age. Rupert Murdoch and son James both reverse their 

original decisions and agree to appear before a House of Commons select committee on 19 

July.  

    16 July: Les Hinton, the former chief executive of News International and current 

chief executive of Dow Jones, resigns. News International says ―We are sorry‖ in 

advertisements in British national newspapers. 

63.1.2 FAIRFAX AND SUB-EDITING 

Fairfax Media Ltd will proceed with its plan to outsource a major part of the sub-editing 

of the Sydney Morning Herald and the Age to Pagemasters. CEO Greg Hywood confirmed 

this in an email to staff on 12 May 2011. Part of the email said: 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 2 
 

 

Sub-editing: All down-table sub-editing for News, Business and Sport for the Age, the 

Sydney Morning Herald and the Sunday newspapers will be outsourced to Pagemasters, 

with the implementation to be completed by 30 June. Quality will be maintained through 

a service-level agreement between Fairfax and Pagemasters. The publishers and editors 

will be involved in negotiating the agreement. Pagemasters has agreed to give priority to 

job applications from Fairfax staff. 

Page editing: A new internal role of page editor will be created to take responsibility for 

in-house editing of pages, from layout to commissioning elements, managing copy flow 

and getting pages away on time. 

Story editors: Another new internal role, story editor, will be created in Sydney and 

Melbourne. These editors will work closely with news editors and page editors to ensure 

that stories are fine-tuned, structured and adhere to quality standards before being sent 

for sub-editing. Under this structure, the night news desk will have the resources to edit 

prominent or sensitive stories and pages in-house. 

Designers and Graphic Artists: We will outsource some design work to Pagemasters 

and we will also increase shared designs and artwork across the Sydney and Melbourne 

mastheads. 

Readers’ editors: The Herald and the Age will each introduce the position of readers‘ 

editor. The readers‘ editors will act as advocates on issues relating to editorial policy, 

ethics and overall editorial performance. These roles have proved to be extremely 

valuable on leading British and United States newspapers. 

Redundancies: The changes outlined above are expected to result in about 82 FTE 

redundancies in editorial production. This means we will begin a voluntary redundancy 

program open to all staff covered by the EBA in the affected business units. If we do not 

achieve the required number of suitable applicants in the voluntary redundancy program, 

then we reserve our rights to move to a compulsory redundancy process. The Publishers 

will explain this process in the days ahead. 

Re-investment in quality journalism: The company has re-confirmed its promise to 

invest more than $3 million in the Sydney and Melbourne newsrooms. We will recruit up 

to 10 reporters and writers across Sydney and Melbourne. We will expand our trainee 

program. There will be a minimum of six trainees for both Melbourne and Sydney in the 

FY12 intake. We will increase our training budgets with a focus on multi-media training 

by more than $300,000. 

63.1.3 THE EDITOR AND THE PM 

Caroline Overington reports (Australian, Media section, 9 May 2011, ―The Diary‖): 

Length of time between Paul Whittaker being told he was the new editor of the Daily 

Telegraph and moving to his new office: 36 hours. Time between the announcement and 

Whittaker‘s first call from Julia Gillard: 30 minutes. Time between that call and the first 

lunch at Kirribilli House: three business days. 

63.1.4 TV GUIDES AND NEWSAGENTS 

Victor Isaacs writes: In mid April Fairfax Media advised its readers in NSW and the 

ACT that the separate television guides in Sunday‘s Sun-Herald and Monday‘s Sydney 

Morning Herald would be replaced by one enlarged television guide. Readers could choose 

to receive it either on Sunday with the Sun-Herald or on Monday with their SMH. It 

appears that Fairfax did not consider the extra workload on newsagents. There was a 

virtual revolt by newsagents who objected to the increased workload required to: 

 Record the preferences of readers, 

 Manually insert the TV guide into copies of the Sun-Herald and into copies of the 

SMH (formerly these papers came with the TV guides already inserted), 

 Separate the Sun-Heralds into two categories for delivery – one with the guide in, 

and the other category without the guide, and differentiate these in delivery 

vehicles in the early morning darkness, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 3 
 

 

 Similarly, divide the Monday SMH into two categories 

 Similarly divide the Sun-Heralds and Monday SMH in their shops for retail sales 

into two categories. 

A large number of newsagents maintained that Fairfax‘s offer of an extra 15c per copy 

was inadequate, and that they would start favouring the Sunday Telegraph. 

Fairfax first delayed the scheme for a week until 15 May. Then around 10 May (the 

circular to newsagents is undated), they backed down almost completely. The new TV 

guide will now be included automatically in all copies of the Sun-Herald, and on request 

in Monday‘s SMH. 

63.1.5 PEOPLE 

    Andrew Bolt, allegedly Australia‘s best-read columnist, was the subject of ―Ten 

Questions‖ from Caroline Overington, Australian, Media section, 27 June 2011, p.31. 

    Bob Cronin, 68, editor-in-chief of the West Australian, was awarded an Order of 

Australia in the Queen‘s Birthday honours for services to the media and journalism 

(Australian, Media section, 13 June 2011, p.34). 

    Matt Cunningham, deputy editor of the Northern Territory News, has been promoted 

to editor. He replaces Julian Ricci, who has been promoted to a new role as assistant 

editor – News Central in Sydney.  

    Graeme Dazeley, 70, the Hobart Mercury cartoonist, retired on 23 June after 50 

years of putting a humorous spin on daily news. He was inspired to try cartooning by 

Bulletin cartoonists such as Norman Lindsay and Stan Cross. As a cadet engineer with 

the Hydro he met Saturday Evening Mercury columnist Ray Jeffrey who asked him to do 

his first cartoon on 24 June 1961. He has had 9642 cartoons published since 1982 when 

he started at the Launceston Examiner, followed by a spell with the Australian. For the 

past 11 years he has provided weekly cartoons for the Mercury (Mercury, 24 June 2011). 

    David Dick (Age) and Stephen Hutcheon (SMH), the iPad editors for Fairfax Media, 

were interviewed by Mediaweek publisher James Manning (13 June 2011, p.6).  

    Ross Dunkley, the Australian co-founder of the Myanmar Times, Burma, is free again 

after a Burma court convicted him assault (Age, 1 July 2011). 

    James Fallows, chair in US media at the US Studies Centre, University of Sydney, is 

the subject of ―Ten Questions‖, Australian, Media section, 13 June 2011, p.35. He is the 

author of nine books and many essays on US national security policy, the US congress 

and the future of the print media. 

    Tony Koch, Queensland chief reporter for the Australian, retired at the end of June, 

aged 60. He is a former Graham Perkin Australian Journalist of the Year and a five-time 

Walkley Award winner.  

    Gary Linnell, former editor of the Sydney Daily Telegraph, has been appointed to the 

newly created position of national editor, Metro Media Division, of Fairfax Media Ltd. 

Linnell is also a former editor-in-chief of the Bulletin and former director of news and 

currents affairs at the Nine Network. Linnell begins duties in September (Mediaweek, 27 

June 2011, p.6). 

    Clive Mathieson, editor of the Australian, was ―Person of the Week‖, Mediaweek, 20 

June 2011, p.6. One quote: ―We have a funny model at the moment where we have the 

[iPad] app which is sold with slightly less content than the website which is free.‖ 

    Roger Maynard, freelance foreign correspondent, was interviewed by Neil McMahon, 

Mediaweek, 13 June 2011, p.12. 

    Nick Papps, deputy editor of the Sunday Mail, Adelaide, has been appointed editor of 

the Geelong Advertiser, replacing Steele Tallon (see below). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 4 
 

 

    Gerard Ryle, deputy editor of the Canberra Times, and wife Kim Porteous, digital 

editor, have left the paper so that Ryle can take up the role of director of the 

International Consortium of Investigative Journalists in Washington, DC (Australian, 

Media section, ―The Diary‖, 11 July 2011, p.35. 

    Steele Tallon, recently the editor of the Geelong Advertiser, has become head of news 

at the Brisbane Courier-Mail. He is responsible for the paper‘s news content and digital 

products (Courier-Mail, 14-15 May 2011, p.7). 

    Nui Te Koha, pop writer for the Sunday Herald Sun, received his big break when 

Andrew Bolt, as Herald Sun features editor, and Piers Akerman, as editor-in-chief, asked 

him to head up a weekly entertainment section, ―Hit Magazine‖ (Mediaweek, 20 June 

2011, p.9). 

    Paola Totaro, Europe correspondent for the Sydney Morning Herald and the Age, was 

the only Australian reporter invited to cover the royal wedding from inside Westminster 

Abbey. She was interviewed for Mediaweek, 9 May 2011, p.8. 

    Peter van Onselen, well established as an academic in Western Australia and as an 

author, has become a full-time commentator and columnist (―Contributing Editor‖), 

dividing his time between the Australian and Sky News. Mediaweek (27 June 2011, p.10) 

explains how the transition took place. Also see Australian, Media section, ―The Diary‖, 

11 July 2011, p.35. 

    Paul Whittaker, editor of the Daily Telegraph, was featured in ―Ten Questions‖ in 

―The Diary‖, Australian, Media section, 16 May 2011, p.35, and was ―Person of the week‖ 

in Mediaweek, 11 July 2011, p.6.  

63.1.6 CIRCULATION 

Total average Monday-to-Sunday circulation for national, metropolitan and regional daily 

newspapers fell 2.8 per cent in the March quarter compared with the same quarter last 

year. The latest national and metropolitan figures from the Audit Bureau of Circulations 

were published in the Australian, Media section, 16 May 2011, p.34. Mediaweek, 16 May 

2011, published those figures plus the available regional daily figures, plus figures for 

inserted magazines (such as the Weekend Australian Magazine and the Good Weekend). 

The ANHG Newsletter publishes circulation figures twice a year—for the June quarter 

and the December quarter. 

From 1 July, major and medium-sized newspapers have begun reporting average 

quarterly sales figures for each day of the week under long-awaited rules unveiled by the 

Audit Bureau of Circulations (theaustralian.com.au/business/media, 1 July 2011). 

Previously, Monday-to-Friday sales were lumped together into one average quarterly 

figure, although newspapers already reported individual circulation averages for 

Saturday and Sunday editions. The new rules cover national newspapers and 

metropolitan dailies, as well as regional dailies with an average circulation of 25,000 

copies or more. Publishers can start reporting the extra sales data from 1 July and must 

provide it from the new year. The requirement for more information was in response to 

the demands of advertisers and media buyers for a more detailed sales breakdown, said 

Audit Bureau chairman Stephen Hollings, who is also director of sales strategy at News 

Limited. Publishers are now also able to report audited issue-specific circulation data --

sales figures for an individual edition of a newspaper or magazine -- whenever they 

choose to do so. This would, for example, allow a newspaper to show advertisers how well 

its Melbourne Cup day edition sold and a magazine to demonstrate the popularity of its 

royal wedding souvenir issue. Other changes under the new rules include a tightening of 

the definitions around the newspaper education sales category, which has been replaced 

by the separate categories of school sales and tertiary education subscription sales. 

63.1.7 GEORDIE WILLIAMSON NAMED TOP CRITIC 

Geordie Williamson, 38, chief literary critic of the Australian and a regular commentator 

on ABC radio, was presented on 21 May 2011 with the $15,000 Pascall Prize as 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 5 
 

 

Australia‘s critic of the year (Weekend Australian, 21-22 May 2011, p.2). He was born in 

Sydney, grew up in rural NSW and was educated in Sydney and London, where he lived 

for five years, working variously as a rare-book dealer and gossip columnist. He started 

writing book reviews for a range of publications on his return to Australia in 2006 and 

has been with the Australian since 2008. The Pascall judges praised Williamson‘s 

―beautiful and striking‖ prose and ―light touch with big ideas‖. They said he exemplified 

the ―critic‘s job to help readers see more‖. ―He enlarges our thinking in every way,‖ they 

said. ―He also makes his reviews and essays accessible to readers who might not be 

familiar with his subject, and he invites them in very gently.‖ The judges said Williamson 

treated every book as if there were ―something of value at stake‖. ―It is not just a matter 

of reviewing but something more profound and engaged with where we are headed as a 

culture.‖ Where we are headed as a culture, as with the critic‘s relevance to that journey, 

is being debated amid the explosion in online commentary. If anyone can be a critic, do 

critics still matter? Williamson thinks so, while welcoming the ―democratising effect of 

the internet‖. ―There are an estimated 15 billion pages of text on the web,‖ he said. ―The 

critic is still useful, surely, if only to sort through the digital haystack. He or she is after 

the needles.‖ 

63.1.8 RECENT CHRONOLOGY 

 63.1.8.1 EVENTS 

14 May 2011: The Courier-Mail celebrates 150 years of daily publication. The Moreton 

Bay Courier, Queensland‘s first newspaper, became a daily and changed its name to the 

Courier on 14 May 1861. Rod Kirkpatrick wrote about the event in the Courier-Mail, 14 

May 2011, in a four-page insert that included a reproduction of the first front page of the 

daily. 

4 July 2011: 150th birthday of the Toowoomba Chronicle (see 63.5.1). 

9 July 2011: 150th birthday of the Morning Bulletin, Rockhampton, which started as the 

Rockhampton Bulletin. It was Queensland‘s first provincial daily (2 January 1873) and 

changed its name to the Morning Bulletin on 1 January 1878. 

63.1.8.2 DEATHS 

    Livingstone, Peter Michael: D. 28 May 2011, aged 76 in Melbourne; born at 

Invercargill, New Zealand; educated at a primary school in Drummond and as a boarder 

at Timaru High School where, in Year 11, he was co-editor of the school‘s monthly 

Bulletin, which gave him his first brush with the legal trouble publications can 

encounter; became a cub reporter on the Otago Daily Times in 1953 and moved to the 

New Zealand Herald as a reporter; joined a Sydney newspaper before becoming police 

roundsman on the Sun News-Pictorial, Melbourne; had a 50-year association with the 

paper—rising to become chief of staff but spending years as a motoring writer, too—

broken by a brief separation when he took early retirement in 1988 only to return to 

bolster the legal; team and to mentor young reporters, finally retiring three weeks before 

he died; gained peak peer recognition in 1998 when he won the Melbourne Press Club ‘s 

inaugural Grant Hattam Award for the most significant contribution to the advancement 

of media freedom in Victoria—this recognised his commitment over the years to the 

interplay of the law and the media and in particular the part he played in gaining legal 

protection for the media when publishing police photos of people who might appear before 

the courts; as chief of staff he played a key role in coordinating countless major stories, 

ranging from the October 1972 Faraday kidnapping, involving schoolteacher Mary Gibbs 

and six girl students, aged five to 10, to the flattening of Darwin by cyclone Tracy in 

December 1974, and a road safety campaign that led to seat belts being made compulsory 

(Age, 10 June 2011, p.24). 

    Peterson, Alan: D. June/July 2011, aged 91 in Sydney; became a proof-reader at the 

Newcastle Morning Herald in 1937 and a cadet journalist in 1939; became a reporter and 

then, too soon for his liking, a sub-editor; moved to Sydney Morning Herald in 1944 to 

become a reporter, but was soon shifted to the subs‘ table; was soon unmatched for his 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 6 
 

 

steady hand on fast-developing stories and his ability to lead coordination of multiple 

reports of big events, such as bushfires and floods; promoted to executive roles, such as 

London news editor, chief of staff, chief sub, and news editor; wrote a column on words for 

SMH for 12½ years from 1979 (Sydney Morning Herald, 8 July 2011). 

    Scully, Gary Vincent: D. 6 May 2011, aged 77 on the Gold Coast; began journalism 

career as a copy boy for Consolidated Press in 1949, and started a cadetship on the Daily 

Mirror in 1950; worked for Richmond River Express, Casino, in 1951-52, when it was an 

afternoon daily; there, editor Harry Rayner lectured him with advice that stayed with 

him for the rest of his life: ―Young Scully, you must always remember one thing: today‘s 

story is tomorrow‘s history, whether you are writing for the Casino Express, the Sydney 

Morning Herald or anywhere else. That is why accuracy and impartiality are all-

important. Never forget: today‘s story, tomorrow‘s history! Accuracy! Impartiality!‖; in 

1953, he joined the ABC as a cadet and worked for it for 38 years from 1953 until his 

retirement, apart from 2½ years seconded to Canberra in the mid-1980s to establish and 

head the Hawke Labor government‘s national media liaison service; he won both a 

Walkley and a Thorn award; he was an industrial and political specialist, foreign 

correspondent and the ABC‘s aviation reporter (Gary Scully wrote his own obituary, 

which appeared in the Sydney Morning Herald, 27 May 2011; he used to be an ANHG 

subscriber). 

63.1.9 SCULLY ENDNOTE 

Gary Scully wrote his own obituary (see 63.1.8.2 above), and it prompted this response 

from Brenda Conroy, of Narrabundah, ACT, in the letters page of the Sydney Morning 

Herald on 30 May 2011:  

Gary Scully’s self-penned obituary failed his own test of “accuracy and impartiality”. In his 

modesty, he failed to report the very deep respect and affection felt for him by his 

colleagues. Fortunately, the principle is one of the many legacies Gary left to those of us who 

were privileged to have worked with him. 

63.1.10 HOW TO KILL A SCOOP 

In one week in late May the office of Federal Communications Minister Stephen Conroy 

did the following three times: it answered a reporter‘s questions via press release, thus 

disseminating the reporter‘s story to rivals and killed off all chance of a scoop for the 

reporter. Stephen Brook explains more in his report, ―Killing scoop via press release clear 

signal pollies are hurting‖, Australian, Media section, 30 May 2011, p.32. 

63.1.11 REPORTERS AND COPYRIGHT 

Print journalists will receive a $3.5 million windfall in copyright payments this financial 

year from the Copyright Agency Limited, more than double that of last year (writes Lara 

Sinclair, Australian, Media section, 30 May 2011, p.29). But the boost in payments is 

under threat from the growth of digital copying because revenue from that goes to the 

publishers.CAL corporate communications manager Paul Murton said the collective 

payout, more than double the $1.3m paid to journalists last year, had been boosted by 

back pay over the past five years from state and territory governments. Newspaper 

journalists said they had received notification from CAL advising them they could be 

eligible for four-figure copyright payments, after receiving little or nothing in recent 

years. Murton said the delay was because of prolonged negotiations with state and 

territory governments over their use of newspaper and magazine material. These talks 

were concluded late last year. 

63.1.12 FAIRFAX JOINS THE READERSHIP WORKS 

The Readership Works announced on 10 June 2011 that Fairfax Media will join the 

company that was created to develop a new print readership measurement metric. 

The Readership Works, started by News Ltd, West Australian Newspapers and APN 

News & Media, was established to develop a world-class readership measurement metric. 

The Chairman of The Readership Works, Tony Hale, said he was delighted at Fairfax 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 7 
 

 

Media‘s decision. ―I always remained hopeful that Fairfax would reconsider and join The 

Readership Works and I‘m obviously extremely pleased that this decision has been made. 

A new metric that provides sophisticated audience data in a more complex and dynamic 

consumer and media landscape is a critical initiative for newspapers and key 

stakeholders including advertisers and their agencies,‖ Hale said. 

Fairfax Media CEO Greg Hywood, who is chairman of The Newspaper Works, said 

Fairfax‘s decision to be part of process of creating a new readership metric was made 

after careful consideration (Mediaweek, online, 10 June 2011). 

63.1.13 THE AUSTRALIAN AND THE AGE 

The Australian and the Melbourne Age have been at one another‘s throats recently. It 

smacks of the unpleasantness between newspapers in the colonial era in Australia. A 

good example is the editorial that appeared in the Australian on 16 June 2011. It began:  

―Readers of Melbourne‘s Age yesterday were provided with an amazingly stark, if 

unwitting, confession about how Fairfax seems to have ceased pretending to publish 

newspapers in favour of political pamphleteering.‖ The Australian commented: ―The 

fleeting moment of frankness from The Age enlightens us to the dark heart of Fairfax, 

where complex debates are distilled to simple viewpoints, peddled to a deliberately 

misinformed readership... The decline in relevance of these papers is directly related to 

their surrender to advocacy journalism. They no longer attempt to appeal to the broad 

population of the cities they serve but increasingly reflect the narrow interests of those 

who would shut down any argument that does not accord with their prejudices. To their 

journalists and editors, life is a battle between right thinkers and wrong thinkers in 

which they, naturally, are on the side of the angels. A newspaper which aspires to play a 

constructive role in civic society cannot afford such conceit, or such contempt for its 

readers. Its pages should be a clearing house for ideas that stimulate rather than 

suppress debate and play a part in the development of sound public policy. The vast 

majority of Australians have open minds and are willing to change them when presented 

with new evidence or fresh information.‖ 

The Age, 17 June 2011, p.12, said it did not usually even acknowledge such attacks, but 

―yesterday‘s editorial rant‖ demanded a reply. After discussion of what led to the attack 

by the Australian, the Age said: ―It is the Australian that has aligned its reporting with 

editorial agendas, which include the declared goal of destroying the Greens. The focus on 

Dame Elisabeth appears to irk the Murdoch press; she is not fair game like Cate 

Blanchett, who got the Australian’s front-page treatment: ‗Blanchett silent as ad 

campaign draws heat‘. Cue waves of comment on trendy, leftie, green elites. We suspect 

Dame Elisabeth will be spared. As for a ‗decline in relevance‘, let the readers decide: 

Victoria‘s Age and the Sydney Morning Herald, each with 1½ times as many weekday 

readers as the national Australian, have widened the gap. The Age does not need the 

silly, self-serving advice of a reactionary rival to run a serious newspaper. 

With the resignation of Simon Overland as the Chief Commissioner of the Victoria Police 

on 16 June, the Australian’s ―Cut & Paste‖ column (17 June 2011, p.15) published a 

series of extracts from what different journalists had said about the Overland issues in 

the past 12 months. The column‘s intent may be gauged from the tone of the headline: 

―Melbourne‘s media mourns as paper‘s scurrilous campaign claims blameless police 

chief‖. The Australian published seven letters in ―Talking Point‖ (17 June 2011, p.15) 

commenting on its attack on the Age. Only one of the published letters criticised the 

Australian. See also Mark Day, ―Robust debate healthy for democracy‖, Australian, 

Media section, 27 June 2011, p.27.  

63.1.14 MEET mX 

Part of the address by Campbell Reid, editorial director of News Limited, to the 

Mumbrella360 conference centred on the commuter newspaper, mX (see ANHG 63.5.2 

Reid). Separate editions of mX are published in Melbourne, Sydney and Brisbane. Reid 

said: ―Let me introduce you to a friend of mine. This is mX. You can get it every afternoon 

on the train station down the road. Ten years ago it didn‘t exist. Today it is the third 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 8 
 

 

biggest daily newspaper in the country. It has a total circulation nudging 250,000 people 

across Sydney, Melbourne and Brisbane. It is strongly in profit. It is growing. It has one 

of the most devoted and youngest audiences in the country. It offers advertisers arguably 

the world‘s most flexible and creative print advertising environment – particularly 

cinema advertisers. People love mX. It is great content when they want it. It is designed 

to be read where they want it. It takes 20 minutes from cover to cover and you get off the 

train feeling better than you did when you got on. MX is proof for all of us in the media 

that no matter what the platform, great content is still king.‖ 

63.1.15 ONE EDITION OF THE DAILY TELEGRAPH 

According to www.newsagencyblog.com.au the Daily Telegraph is discontinuing its 

country edition and now will have only one edition. No date was given for this. 

63.1.16 FAIRFAX NOT INTERESTED IN SELLING AGE 

Fairfax Media has shown no interest in a bid for the Age made by a syndicate of wealthy 

Melbourne families, including former Fairfax chairman Ron Walker. The bid reportedly 

was for both the Age and Melbourne radio station 3AW (Australian, 15 June 2011, p.35). 

63.1.17 BIG ISSUE AT 15 

The street magazine, the Big Issue, is 15 years old. The idea for the magazine originated 

in Britain in 1991 and was brought to Melbourne five years later. One aim of the Big 

Issue is to help the homeless and disadvantaged vendors get back on their feet socially 

and financially. The vendors buy the magazine for $2.50 and sell it for $5, keeping the 

profit. More than six million copies have been sold around Australia in the past 15 years, 

earning more than $13 million for sellers. There are now 450 vendors across Australia. 

The editor is Alan Attwood (Age, 20 June 2011, p.22; also see, Sally Jackson, ―Happy 

birthday: street-wise magazine doing good‖, Australia, 4 July 2011, p.32). 

63.1.18 SHIELD LAW IN NSW 

NSW has become the first state to pass a shield law for journalists and Victoria seems set 

to follow, with both rejecting the federal shield law that protects bloggers and community 

activists, reports Chris Merritt, Australian, Media section, 11 July 2011, p.34. 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

63.2.1 THE ROYAL ONSLAUGHT 

The wedding of the Duke and Duchess of Cambridge has provided another gauge of  

Victorians‘ appetite for newspaper coverage of big events (Mediaweek online, 5 May 

2011). The editor-in-chief of the Herald & Weekly Times Ltd, Phil Gardner, released sales 

figures for the weekend‘s coverage of the wedding which showed tens of thousands of 

extra readers had bought the paper from the Friday of the wedding to the Monday. And 

again on Tuesday, with the coverage of Osama bin Laden’s death, circulation soared. 

Official sales figures showed: 

 Saturday – up 50,000 copies 

 Sunday – up 25,000 copies 

 Monday – up 20,000 copies (indicative only) 

 Tuesday – up 20,000 copies (indicative only) 

Gardner said the Official Royal Wedding Commemorative Medallion, produced by the 

Royal Australian Mint and available free with the Saturday paper (30 April), had been a 

winner with readers and the special 52-page gloss magazine, which was available on 

Monday for $2 with purchase of the paper was a sell-out. To top it off, the Herald Sun 

customer service line received more than 1000 calls on Monday alone regarding the 

special edition gloss magazine and medallions. 

Online, 231,000 visitors viewed the Royal Wedding coverage at heraldsun.com.au from 

Friday to Monday, including 20,000 fans who joined the conversation with columnist 

http://www.newsagencyblog.com.au/
http://mediaweek.us1.list-manage.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=6d47c5a20d&e=b72154d779


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 9 
 

 

Susie O‘Brien in a live blog during the ceremony. Overall the number of visitors to 

heraldsun.com.au was 25 per cent above average on Friday, up 33 per cent on Saturday 

and 46 per cent on Sunday. ―Additionally,‖ Gardner said, ―over half a million visitors 

came to the site on Monday – that‘s 56 per cent above average mainly because of the 

Logies coverage and the death of Osama bin Laden.‖  

63.2.2 AD GROWTH SLIPS 

Online display advertising experienced its slowest quarter in a decade, growing only 3 per 

cent in the March quarter this year compared with the same quarter last year. The 

March quarter growth figures for 2008, 2009 and 2010 were 26 per cent, 16 per cent and 

15 per cent, respectively (Australian, Media section, 9 May 2011, p.33). 

63.2.3 NINE NEWS AND MSN COMMIT TO LIFE TOGETHER 

In mid-May, Nine News chief Mark Calvert and Hal Crawford, his opposite number at 

digital publisher Ninemsn, were about to integrate their separate digital and television 

news rooms so their journalists can break more stories online and boost the network‘s 

exposure to the viral nature of the internet. A dozen journalists from digital publisher 

Ninemsn, which is jointly owned by Microsoft and Nine Entertainment, were set to move 

into Nine‘s Willoughby television newsroom in Sydney, while the company‘s two news 

staff members in Melbourne are also co-located. The joint news team will number more 

than 420 nationally. 

Crawford said staff members were already receiving training in each other‘s areas of 

expertise, including deploying digital staff on network programs, while Ninemsn will 

benefit from immediate access to international news video feeds that come into the 

television newsroom. ―9Raw, (which) is unpolished video, is our most popular video 

category online,‖ Crawford says. ―Even in a slow month we‘re seeing an increase of about 

100 per cent in the amount of video streams on the site compared with last year.‖ 

63.2.4 POLICE ‘ARREST’ TECHNO JOURNO AND SEIZE iPAD 

A technology journalist has hit out at Queensland police after they arrested him and 

confiscated his iPad at an IT security conference on the Gold Coast, reports Alex 

Dickinson in the Courier-Mail (Mediaweek online, 19 May 2011). Ben Grubb, deputy 

technology editor for Fairfax websites, was arrested while police were questioning him 

over an alleged hacking at the AUSCert IT security conference. Grubb, 20, published a 

story on websites including brisbanetimes.com.au which detailed how security expert 

Christian Heinrich acquired private photos from a Facebook member without being their 

―friend‖. In a demonstration on the weekend, Heinrich displayed pictures of the wife of a 

rival security consultant – Chris Gatford – which he had acquired by exploiting a loophole 

in Facebook‘s security. It‘s believed Gatford made a complaint to police about the 

incident. Police arrested Grubb in relation to ―receiving unlawfully obtained property‖ 

but quickly ―unarrested‖ him after seizing his iPad.  

Also, see: Caroline Overington, ―Journalist arrested after clash between IT rivals‖, 

Australian, Media section, 23 May 2011, p.30. Grubb was also featured in ―Ten 

Questions‖ on the same page. 

63.2.5 NEW ECONOMIC MODEL FOR JOURNALISM 

James Chessell sees the ―next six months [as] absolutely critical‖ for News Ltd and 

Fairfax Media Ltd as they lay out their digital strategies in full (Australian, Media 

section, 6 June 2011, pp.32, 27). Fairfax took a big step on 30 May when it not only 

announced proper iPad apps for the Sydney Morning Herald and the Age but also 

confirmed that it would soon charge for some content on its websites. Chessell‘s article, 

―Papers in race to fashion new economic model for journalism‖, discusses where Fairfax 

and News stand on digital issues. Where News stands became clearer the day after 

Chessell‘s article was published. 

http://mediaweek.us1.list-manage1.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=d34f66191d&e=b72154d779
http://mediaweek.us1.list-manage.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=2e523eb651&e=b72154d779


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 10 
 

 

Richard Freudenstein, chief executive of the Australian and News Digital Media, gave 

the keynote address to the Mumbrella360 conference in Sydney on 7 June 

(theaustralian.com.au/business/media/). Following are some extracts from his speech:  

―The Australian’s content is unique and of real value to its readers, making it this 

country‘s best, and most influential, news brand. Which is why asking people to pay 

something for it is a very reasonable—and very logical—next step. We are creating a 

value proposition for the Australian in a digital world, but we believe it is important to 

give large audiences access to some of our content. Which is why, when we launch digital 

subscriptions, we will be using the freemium model [which uses a mix of free and 

subscription-only content. This model has been used successfully by the Wall Street 

Journal.] The free content is important to drive large audiences to the site, leading them 

to the premium content. It also allows us to continue to sell advertising to a mass market. 

―There is no set rule about how much will be free: it will be up to the editor of each 

section. It is likely that breaking news, wire stories, broad-interest stories, general blogs 

and basic stock-market data will be free. But only our subscribers will be able to access 

the large amount of unique content in our key verticals: National Affairs, Business, 

Media, Higher Education, IT and so on. Subscribers will benefit from access to exclusive 

stories and opinion in almost all sections of the site. 

―To coincide with the launch, we will be unveiling a re-designed website that will have 

many new features, simplified navigation and enhanced functionality. We will also 

launch a brand new m-site (mobile site)… Our intention is to launch in October, when we 

have finished testing the new technology. A digital subscription to the Australian will 

cost just $2.95 a week. This will give you access to the entire website, to our iPad and 

Android tablet apps and to the m-site. There will be one subscription, one log-in across all 

platforms and no hassles. 

―We will have two print plus digital packages: six days print and digital access will be 

$7.95 a week. The Weekend Australian plus digital will be $4.50 a week. If you‘re an 

existing six-day-a-week print subscriber, you‘ll receive complimentary access to all our 

digital platforms.‖ 

63.2.6 FAIRFAX LAUNCHES iPAD APPS FOR SMH AND AGE 

Fairfax Media has launched iPad applications for the Sydney Morning Herald and the 

Melbourne Age. They will be free for six months, but then will cost $8.99 a month. News 

Ltd charges $8.99 a month for the app for the Australian. Fairfax says it will begin 

charging for some of its website content before the year is out. It will introduce a three-

tiered access model comprising free content, content available free to those customers 

who register to read it, and paid content (Australian, 31 May 2011, p.5; Mediaweek, 6 

June 2011, pp.8-9). 

James Manning comments (Mediaweek, 6 June 2011, p.9): ―We are still addicted to the 

app for the Age which features a digital edition of the complete newspaper. It costs $18 a 

month if you buy only the app, but packages are available of you get the newspaper home 

delivered. It‘s now the first newspaper that I read every day as it‘s delivered by 5am 

seven days a week and you don‘t need to fish around in the dark outside your home to 

find it. It downloads quickly and on Saturdays the complete paper of over 400 pages is 

available almost instantly. Browsing is a breeze flicking between the pages—it brings the 

best of the print and digital world together. The big secret that many digital developers 

don‘t seem to understand is that there is nothing wrong with the format of a newspaper; 

it‘s just that printing and delivery are expensive and slow. You also get an instant Age 

library online which looks very cool and takes up very little room.‖ 

On 18 June, theage.com.au reported that downloads of the SMH and Age iPad apps had 

surpassed 100,000 in the first fortnight. Media‘s metropolitan digital publisher Jane 

Huxley said combined downloads of the two apps were sitting at around 110,000. 

―As far as we know, this is the fastest moving news app ever in the App Store,‖ said 

Huxley. She said the iPad apps in their current state should be viewed as a first version 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 11 
 

 

that will be augmented and improved in the coming months and years. Fairfax Media 

metropolitan media chief executive Jack Matthews said, ―At times it‘s been a complicated 

pregnancy, but in the end it turned out to be a beautiful baby. Importantly, the feedback 

from our readers about the apps has been overwhelmingly positive. In short, they love it.‖ 

Huxley said another early finding was that readers were finding the app very engaging. 

―We are seeing the average page views per user around the 50 to 60 mark, which is a lot 

more engaged than what we see on our websites, which is around the 40 mark. That 

really speaks to the personal nature of this device and when you add the content, you ‘re 

getting something that is very, very sticky.‖ It was also becoming clear that prime time 

on the iPad app was in the evenings—in bed and in front of the TV. 

63.2.7 VACANCY FOR TABLET EDITION DEPUTY EDITOR 

News Queensland advertised in the Courier-Mail, 28-29 May 2011, Careerone, p.13, thus:  

Deputy editor, tablet edition: We are looking for an experienced production journalist to 

help deliver our twice-daily iPad editions of the Courier-Mail and the Sunday Mail, and 

drive their ongoing development. The successful applicant will have proven experience in 

roles requiring high-level news judgment, preferably as part of a newspaper backbench. 

You will also have a passion for delivering news first and presenting it well. The deputy 

editor of our tablet edition will work closely with the tablet edition editor, and be 

responsible for the tablet edition in his absence. The position will involve shift and 

weekend work as part of a seven-day roster. You will be expected to help identify and 

produce high-quality content for our print newspapers and commissioning iPad-exclusive 

content from News Queensland journalists and outside sources. Experience in an online 

news role will be well-regarded, as will familiarity with Adobe and InDesign.  

63.2.8 KEEPING UP THE TIMES 

When it is night time in London a group of journalists is still hard at work updating the 

websites of the major British newspapers with breaking stories from all over the world 

(Australian, Media section, 13 June 2011, p.34). Thanks to technology enabling online 

publishing systems to be accessed from anywhere, the journalists are able to keep readers 

in the loop while harbourside in sunny Sydney. The Times is believed to be the first 

London paper to have come up with the idea of basing its ―overnight‖ team in Australia, 

taking advantage of the time difference which was previously nothing but a bane for 

editors.  

The paper‘s Southeast Asia editor Anne Barrowclough and an offsider have been keeping 

Thetimes.co.uk website ticking over during the European darkness for the past three 

years. ―During daylight hours (in Australia) I act as night foreign editor,‖ Barrowclough 

says. ―We have quite a big readership in the (US) and we will be ahead of the New York 

Times and the Washington Post quite frequently. And when people (in Britain) start 

going back on to the site at 6am . . . they can see the most up-to-date version of every 

story.‖ 

Bonnie Malkin has been covering Australia and the Pacific for London‘s Daily Telegraph, 

and has also been assistant foreign editor on Telegraph.co.uk since October 2008. ―My 

time zone (includes) Japan, China, India, Pakistan, Afghanistan, sometimes the odd 

Middle East story. It‘s whoever is awake when I am,‖ she says. ―The job involves keeping 

an eye on breaking news and updating mainly foreign stories. For example, when Osama 

bin Laden was killed that was solidly in my time zone.‖ Also working up there from down 

here (reports Sally Jackson) is the Guardian’s Lee Glendinning, who moved from 

London to Sydney to be news editor of the Asia-Pacific time zone for Guardian.co.uk in 

September – just in time for the Chilean miner rescue, the Queensland floods, the Japan 

tsunami and the Christchurch earthquake. 

63.2.9 TWITTER HELPS JOURNALISTS 

Sally Jackson writes (Australian, Media section, 4 July 2011, p.32): Caught short 

without a working mobile phone or even a pen, the New York Times journalist Brian 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 12 
 

 

Stelter gave a masterclass in how to use Twitter as a news platform in May when he 

turned to the microblogging service to report on the aftermath of a Missouri tornado. 

Stelter‘s series of maximum 140-character posts on his thoughts and observations was 

hailed as a breakthrough in real-time reporting and a demonstration of how powerful a 

media platform Twitter can be. Now Twitter is trying to encourage us all to be Stelters, 

with the company publishing guidelines designed to help journalists – traditional, new 

media, professional, citizen, or any other kind yet to be coined – to use the platform 

effectively. As Twitter itself explains: ―We want to make our tools easier to use so you can 

focus on your job: finding sources, verifying facts, publishing stories, promoting your work 

and yourself -- and doing all of it faster and faster all the time.‖ See 

media.twitter.com/newsrooms 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

63.3.1 SCOTTSDALE, TAS.: PRINTED IN LAUNCESTON 

The North-Eastern Advertiser, the weekly newspaper that has been published in the 

Tasmanian town of Scottsdale since 1909, has been printed by Fairfax Media‘s 

Launceston Examiner since 4 May 2011. Editor Peter Fish says it was a decision made by 

the owner for commercial reasons. ―The paper has not been sold,‖ he said. ―The north-east 

of Tasmania has been particularly hard hit by the downturn in the forestry industry with 

hundreds of jobs lost in the past 12 months including the shutdown of a mill. All the 

editorial and design work is still being done in Scottsdale.‖  

63.3.2 DANDENONG: AFGHAN MAGAZINE BREAKS DOWN BARRIERS 

Saeda Olomi, an Afghan woman who lives at Cranbourne, Vic., and who is on leave from 

her job at Centrelink, started a magazine, Aghaaz, in November 2009 (reports Lawrence 

Money, Age, 20 June 2011, p.22). It described itself as ―Australia‘s first ever Afghan 

entertainment magazine‖ in English. ―Aghaaz‖ means ―the beginning‖, and so the title 

suggests the new life for Afghans in Australia. Olomi was 26 when she started the 

publication (print run 5000). Certain Afghanistan-born males were so uncomfortable 

dealing with a female that she had to take husband Ezatullah along with her when 

seeking advertising. The magazine is printed at Abbotsford and delivered to Afghan and 

Indian shops around Dandenong. Some copies are mailed to Sydney, Adelaide and Perth. 

63.3.3 APN: NEW CEO OF AUSTRALIAN REGIONAL MEDIA 

APN News & Media Ltd has announced the appointment of Warren Bright as CEO of 

Australian Regional Media. He will report directly to APN‘s CEO Brett Chenoweth. 

Bright has been the CEO of a digital joint venture in the UK between News International 

and the RAE Group. Bright has also served as managing director and chief operating 

officer of News Interactive in Australia (now News Digital Media). (Mediaweek, 23 May 

2011, p.4). Bright was interviewed by Neil McMahon in Mediaweek, 4 July 2011, p.11. 

63.3.4 MACKAY (1): NEW EDITOR 

Jennifer Pomfrett, a journalist for the Daily Mercury for 17 years, has been appointed the 

editor. She is the first female editor of the 145-year-old Mackay daily. She writes 

whimsically about her appointment in her column, ―Just Jen‖ (Daily Mercury, 7 May 

2011, p.8). She says she was pushing a trolley around a supermarket on the first day of 

her annual leave when she received a call on her mobile phone from Mercury general 

manager Darren McVean. There‘s also a cartoon in the Mercury (same date, same page) 

about a female Governor-General, a female Premier of Queensland, a female Prime 

Minister and ―a female editor of the Mercury, now that‘s huge‖. 

63.3.5 MACKAY (2): BEST MATES’ BREAKFAST 

Mackay‘s Daily Mercury staged a breakfast on 24 May at the local Souths Leagues Club 

for subscribers who had been receiving the paper for 10 years or more. One woman who 

attended had been subscribing since the late 1940s. Editor Jennifer Pomfrett apparently 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 13 
 

 

revealed her age at the breakfast but did not carry the revelation over into her column, 

―Just Jen‖, the following Saturday (Daily Mercury, 28 May 2011, pp.8 and 34). 

63.3.6 DAILIES PRINTED AWAY FROM THEIR PUBLICATION TOWN  

APN News & Media Ltd announced in May that it would close its Mackay print centre in 

July and its Bundaberg print centre in September. Printing of the Daily Mercury, 

Mackay, would be shifted to Rockhampton and of the NewsMail, Bundaberg, and the 

Fraser Coast Chronicle, Hervey Bay and Maryborough, to Yandina. Twenty-five of the 40 

production jobs were expected to be lost; the other 15 are expected to be relocated to other 

print centres (Daily Mercury, 6 May 2011, p.3). 

Victor Isaacs writes: In the light of APN‘s decision reported immediately above, I have 

listed Australian daily newspapers which are (or will soon be) printed away from their 

town of publication. I have calculated what I call a ―Newspaper Transport Index‖ to show 

the relative transport burden of transporting these newspapers. This is derived by 

multiplying the distance in kilometres from printing plant to publication town by each 

newspaper‘s circulation (in ‗000s). This shows that the Mackay Daily Mercury leads on 

this measure by a large margin, followed by the Kalgoorlie Miner, Manly Daily, 

Bundaberg NewsMail, Burnie Advocate, Geelong Advertiser and Illawarra Mercury. 

 
Title Primary 

market 
Where printed App. 

km 
Circulation 
Dec 2010: 
‘000 

Index 
(Km x 
Circ.) 

Company 

Daily Mercury Mackay Rockhampton 320 15 4800 APN 

Kalgoorlie Miner Kalgoorlie Perth (Osborne 
Park) 

600 5 3000 WAN 

Manly Daily (Tues-Sat; 
local free) 

Manly Sydney 
(Chullora) 

30 93 2790 News 

Advocate Burnie Launceston 120 23 2760 Fairfax 

NewsMail Bundaberg Yandina 225 11 2475 APN 

Geelong Advertiser Geelong Melbourne 
(Fisherman’s 
Bend) 

80 28 2240 News 

Warrnambool Standard Warrnambool Ballarat 150 13 1950 Fairfax 

Illawarra Mercury Wollongong North 
Richmond 

70 26 1820 Fairfax 

Queensland Times Ipswich Monday-Friday: 
Toowoomba 
Saturday: 
Yandina 

150 
 

140 

11 
 

14 

M-F 
1650 

Sat 
1960 

APN 

Bendigo Advertiser Bendigo Ballarat 120 13 1560 Fairfax 

Fraser Coast Chronicle Hervey Bay-
Maryborough 

Yandina 145 9 1305 APN 

Daily Examiner Grafton Ballina 130 6 780 APN 

Observer Gladstone Rockhampton 110 7 770 APN 

Daily Advertiser Wagga Wagga Wodonga 65 11 715 Fairfax 

Coffs Coast Advocate Coffs Harbour Ballina 190 3 570 APN 

Western Advocate Bathurst Dubbo 110 4 440 Fairfax 

Central Western Daily Orange Dubbo 80 5 400 Fairfax 

Tweed Daily News Tweed Heads Ballina 100 4 400 APN 

Gympie Times (Tues-Sat) Gympie Yandina 60 5 300 APN 

Daily News Warwick Toowoomba 85 3 255 APN 

Maitland Mercury Maitland Newcastle 20 4 80 Fairfax 

63.3.7 ST GEORGE, NSW: LEADER MOVES AGAIN 

Janette Pelosi reports from Sydney: The St George and Sutherland Shire Leader, 50 

years old last year, has shifted offices again. It shifted from the Princes Highway, 

Rockdale, and opened on 27 June at Level 1, 13a Montgomery Street, Kogarah, near the 

St George Bank headquarters. The editor is Albert Martinez, deputy editor Christine 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 14 
 

 

Ryan, and editor-at-large Pat Musick. The CAB audit for the March quarter showed the 

Leader distribution is 148,713. The Leader now issues local magazines: Cronulla 

Magazine, Georges River Magazine and Engadine Menai Magazine, as well as the 

Domain Real Estate Magazine, all as inserts. The magazines regularly publish stories on 

the local history of each area. 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

63.4.1 FOUR DECADES ON, MIKE O’CONNOR REFLECTS  

Mike O’Connor wrote this reflection on a change of newsrooms at the Courier-Mail 

(Courier-Mail’s ―Qweekend‖ magazine, 21-22 May 2011, p.42): All my professional effects 

fitted into one box, which didn‘t seem much after decades of toil. This done, I headed 

home and the next morning returned to work and found my new desk in a freshly 

refurbished section of the building in which I‘ve spent all my working life. Later that day, 

I walked back to the old newsroom, deserted now, and listened for the ghosts of all those 

journos who had walked its floors. I arrived in 1969, freshfaced, hair neatly parted and 

shoes newly shined, not knowing that I had found my niche in the world. They gave me a 

desk in a corner and I began by sorting teleprinter messages into different piles and 

catching the big, grey company bus to the old Stock Exchange in Queen Street from 

where I would telephone in the share prices.  

I eventually became a ―real‖ reporter and moved into the newsroom proper, sitting at a 

desk scorched by a thousand cigarettes. On it sat a green rotary-dial phone and an 

ancient Imperial typewriter. The editor screamed a lot, causing his normally red face to 

turn a deep purple, chain-smoked and, it was said, consumed prodigious quantities of 

whisky. The chief of staff, my immediate boss, was a small, laconic man who took a 

minute to walk five metres and who talked even more slowly. He too chain-smoked and 

drank prodigious quantities of Scotch. Whenever he received a phone call from an irate 

reader, he would place the receiver in his top drawer and walk around the newsroom. 

This took at least 20 minutes at his agonisingly slow pace and few callers lasted the 

distance.  

Sitting in front of me was Max, who chainsmoked, drank prodigious quantities of 

anything containing alcohol, had been known to write 20 news stories in a single day and, 

when well into his third bottle of port, would sing loudly and melodiously. Near him sat 

Jim, a police reporter who drank vast quantities of rum and chain-smoked. On some 

mornings the unmistakable aroma of Bundy would rise from Jim‘s coffee cup, a sign that 

the previous night‘s social intercourse with his various police contacts had been 

particularly onerous. The chief police reporter was Pat who, when he wasn‘t puffing on 

his pipe, smoked cigarettes and was, to my knowledge, the only person in the newsroom 

who didn‘t drink. It was whispered that he had once done so and there were such 

disastrous consequences that he had sworn off it. I was in awe of them all and emulated 

them, smoking cigarettes at my desk and placing them on its edge, adding to the 

generations of burn marks already there. 

I went to the pub with them and listened to their stories. I joined in the shout and tried to 

keep up as the glasses were emptied and the barmaid replaced them with fresh ones. 

There are just bare, worn patches on the floor where these men, all gone now, once sat 

and bellowed ―copy!‖ to the copy boys and girls as they ripped sheets of triplicated paper 

from their typewriters. I took one last look and walked back to the new newsroom and my 

spotless new desk. What a different world it was, I thought as a slide show of these long-

gone faces rolled through my mind, and what a time we had.  

63.4.2 BIBLIOGRAPHY OF NZ NEWSPAPER HISTORY 

Two additional entries to the list in ANHG 62.4.7 are: 

Crean, Mike, The Press: First with the news – An Illustrated History, Random House 

NZ/The Press, 2011, paperback. A history of the Press, Christchurch‘s daily 

newspaper, published to commemorate its 150th anniversary. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 15 
 

 

Rees-Jones, Margaret, Printers’ Progress, Gisborne Herald, forthcoming. This book, likely 

to be published in 2012, will chart the history of the Gisborne Herald (formerly 

the Poverty Bay Herald) from 1840 to the present day. The Gisborne Herald is one 

of the very few newspapers in NZ still independently owned. 

63.4.3 THE SYDNEY MONITOR: DAILY AND WEEKLY 

Rod Kirkpatrick writes: The Sydney Monitor, published from 19 May 1826 until the 

early 1840s, appeared daily for the second half of 1840. In 1842, it appeared weekly, for a 

few months, which may surprise some ANHG readers.  

Firstly, here‘s how the Monitor introduced daily publication: ―In presenting our 

Subscribers and the Public with the first number of our Daily Journal, we have 

particularly to call their attention to the alteration of the Terms of Subscription. It has 

been requisite that in doubling the number of our publications, we should make an 

additional charge to defray the expense. We have taken the present opportunity in 

endeavouring to give the public a cheap Newspaper, to attempt introducing the system so 

successfully practised in London, namely that of CASH PAYMENTS. The poorest 

Mechanic, at our present price, can have his newspaper once a week for 3d., the higher 

class their Daily Paper for 15s. per quarter, or 2d. each, and this will assure our friends 

will remunerate the Newspaper proprietor better than the present ruinous system of 

credit prevalent in the Colony.‖ 

Secondly, R.B. Walker said in The Newspaper Press in New South Wales, 1803-1920, p.25: 

―On 29 December 1841 the Monitor published its last issue, a promise to continue it as a 

weekly in the new year not being fulfilled.‖ The Monitor did make that promise on 29 

December 1841 in a detailed editorial, part of which said:  

[W]e shall make our appearance [from Saturday morning, 1 January] under the old name, but as a full 
sized WEEKLY JOURNAL, intended from the nature and variety of its contents, and from the low price of 
its subscription, to insure an extensive circulation both in Town and Country... [A]lthough we have a daily 
paper, and, including ourselves, seven other newspapers, presenting the reader with twenty-three 
separate publications in the course of the week, we have nevertheless no READING paper among the 
whole of them. Either the columns of each respective Journal are filled with advertisements, or the 
extracted matter is not of a nature to please the general reader, and still less is it calculated to please the 
parties in whose hands the real sovereignty lies—to wit—the LADY READERS. 

Contrary, however, to what Walker indicated about the closure, the Monitor actually kept 

the promise to appear as a weekly in the new year. Hobart‘s Colonial Times reported, 25 

January 1842, p.3, that the Sydney Monitor was being published weekly. An 

advertisement related to the Monitor appeared in the Sydney Gazette, 15 February 1842, 

p. 3; and another in the Australian, 3 March 1842, p.1. I have researched the digitised 

files of Australian newspapers for March 1842 and there is no mention that month of the 

Monitor’s closure. Instead, the Australasian Chronicle, of Saturday 2 April 1842, p.3, 

carried a notice that the proprietors of the New South Wales Examiner, which was 

launched that day, had bought the copyright of the Monitor. The Monitor was now 

absorbed in the new title, which would be published each Wednesday and Saturday 

evening from the former Monitor office. Subscribers to the Monitor would receive copies of 

the Examiner instead. The weight of the evidence suggests the Monitor was published 

until the end of March 1842, with Saturday, 26 March, almost certainly being the final 

publication date.  

63.4.4 CAMDEN (NSW): AN EDITOR’S LIFE 

Ian Willis reports from Camden: An account of life as the editor/proprietor of the District 

Reporter, Lee Abrahams, was published in the March journal of the Camden Historical 

Society, Camden History. The District Reporter is a 16pp free weekly published each 

Monday in Camden. Lee Abrahams and her husband Noel started the newspaper as a 

monthly in 1997 in the Austral area. They moved the paper to Camden to fill a vacuum 

left by the closure of the Camden Crier, a free weekly. The Reporter has a circulation of 

17,000 and a footprint of 37,000 homes. It has been online for 12 months with around 200 

weekly downloads. The most popular feature is the weekly history page, ‗Back Then‘. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 16 
 

 

According to Abrahams the masthead colours of blue and green reflect the rural 

landscape of sky and grass. 

63.4.5 SESQUI-CENTENARY OF NEWSPAPERS IN ORANGE, NSW 

Retired Central Western Daily journalist Elisabeth Edwards is working on a book to mark 

the 150th anniversary, on 7 December this year, of the publication of Orange‘s first 

newspaper, the Western Examiner. Edwards is particularly focusing on reproducing some 

of the articles Glasson wrote during the 1940s and 1950s about the Orange he 

remembered during his younger years. Glasson reported Orange for various local 

newspapers for 50 years (1904-1954). Edwards is trying to find out where she can obtain 

an original of the half-tone reproduced in the Central Western Daily in December 1986 

(see below) when the city was celebrating 125 years of newspapers. The Orange Advocate 

and the Leader, both tri-weeklies, amalgamated on 1 October 1945 to become the Central 

Western Daily. Edwards is also seeking a photo of Joe Glasson. If you can help, let the 

ANHG editor know. 

 

63.4.6 THE SEARCH FOR MISSING NEWSPAPERS 

Here is the latest report from the National Library of Australia‘s website about the 

newspapers discovered under the Australian Newspaper Plan 

http://www.nla.gov.au/anplan/about/found.html) . No copies of the first editions (1908-

1911) of the Blyth Agriculturist, a mid-north South Australian newspaper, were known to 

have survived until a brittle bundle of them was discovered in the offices of the Northern 

Argus, Clare, in 2006. The Clare Regional History Group recognised their significance 

from the list of missing newspapers that the State Library of South Australia maintains 

through the Australian Newspaper Plan, and donated the papers to the Library for 

preservation. The pages of the 1908 issues were in brittle fragments and before the 

Library‘s reformatting staff could microfilm them for ANPlan, conservation staff 

humidified the fragments to remove creases, painstakingly reassembled them and 

http://www.nla.gov.au/anplan/about/found.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 17 
 

 

adhered them to acid-free backing tissue with wheat starch. Photo courtesy of the State 

Library of South Australia.  

In 2009/10, the following newspapers were found: 

o Braidwood dispatch and mining journal (1858-1860) donated to National Library 

of Australia 

o *Catholic Standard (1937). See below re Archives Office of Tasmania. 

o North Eastern Advertiser (various issues, 1913-1914 & 1917) to Tasmanian 

Archive and Heritage Office; collaboration with publisher 

o Esk Record (19 Jun 1942) to State Library of Queensland (SLQ) 

o Goondiwindi Argus (selected issues 1915 & 1931) to SLQ 

o McIntyre Herald (selected issues Apr-May 1915) to SLQ 

o Norwester (May 1926) to SLQ. See below. 

o Pacific Airlines News (Oct 1969 - Apr 1977) will be loaned to SLQ by Gold Coast 

Local Studies Library for microfilming  

o Queensland Times (23 June 1896) donated to SLQ by Queen Victoria Museum and 

Art Gallery, Tasmania 

o Queenslander Annual (6 Nov 1934) donated to SLQ by Gold Coast Local Studies 

Library 

o Sun News Pictorial (11 Dec 1927) donated to SLQ by Gold Coast Local Studies 

Library 

o Thargomindah Herald (pages from 14 Jan 1913; 13 Jan 1914; 12 Jan 1915) to 

SLQ 

o Wide Bay and Burnett News (4 Feb 1893) to SLQ 

The Archives Office of Tasmania (AOT) combined in 2008 with the Heritage Collections 

section of the State Library of Tasmania to form the Tasmanian Archive and Heritage 

Office (TAHO). As a result, a number of titles formerly on the ―missing‖ list that were in 

AOT are to be incorporated into the one Newspaper collection in TAHO.  

Norwester: John Oxley Library, Brisbane, has recently received a donation of the 

newspaper the Norwester: A monthly budget of sense and humour. Copies of this 

newspaper, dated May 1926, were found rolled up inside the brick wall of an old 

Townsville building which was being renovated. The rolls were labeled with the names of 

businesses to which the newspapers were meant to be delivered. One was labeled 

―Terminus Hotel, Ingham‖, and the other ―Royal Oak Hotel, Townsville‖. Staff at the 

State Library of Queensland had not previously known about the Norwester. It is possible 

that these copies are the only surviving issues. Following their arrival at State Library, 

the newspapers were carefully unrolled by the library‘s Conservation staff, with the 

result that they can now be read. The Norwester vol. 1 no. 2, May 1926 is 32 pages long 

and the size of a magazine.  

5 – RECENTLY PUBLISHED 

63.5.1 BOOKS  

Kirkham, Jessie, A Chronicle on the Life of Darius Hunt: A man of principle, Jessie 

Kirkham, 2011. 129pp. Hunt was the founder of the Toowoomba Chronicle, 

launched on 4 July 1861. Kirkham is a great-great-great grandchild. This is more 

a family-history than a penetrating look at Hunt the newspaper owner and editor 

Toowoomba Chronicle, 150 Years of News: The Chronicle Toowoomba 1861-2011. A 

commemorative publication to celebrate the Toowoomba Chronicle‘s 150th 

anniversary, featuring front pages and its history. Published by the Toowoomba 

Chronicle, 09-4690 9300, 2011, $10 (see 63.1.8.2). 

63.5.2 ARTICLES 

Allan, James, ―Misguided legislation puts the big chill into freedom of speech‖, 

Australian, 21 June 2011, p.12. The Garrick Professor of Law at the University of 

Queensland suggests one person‘s hate speech is another‘s fair political comment, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 18 
 

 

and so it should be. The article arises from his address to a Melbourne rally to 

support freedom of speech. 

Chenoweth, Neil, ―Murdoch‘s Big Problem‖, Australian Financial Review, 2 July 2011, 

pp.45-47. As the Rupert Murdoch reshapes his media empire, the big test for his 

family is to make sure there is someone strong enough to take over from him. 

Chessell, James, ―Sub-editors feel sting of Fairfax move‖, Weekend Australian, 7-8 May 

2011, p.29.  

Chessell, James, ―Cuts hurt but Fairfax in search of a future‖, Australian, Media 

section, 16 May 2011, p.31. There‘s more to the outsourcing plan than cost 

savings. One aim is to recast the newsroom for a digital environment. 

Clarke, Patricia, ―Government propaganda in the 1950s: The role of the News and 

Information Bureau‖, Media International Australia, No. 139, May 2011, pp. 64-

72. The article draws on her experience as a journalist with the News and 

Information Bureau in Melbourne and Canberra during the 1950s. 

Coleman, Peter, ―Caring and sharing‖, GXpress, May/June 2011, pp.14-15. Speakers at 

conferences in Bangkok and Hobart have emphasised changed priorities for 

newspaper print sites, while senior management is talking cooperation; considers 

the question of what impact the ―sunset industry‖ mindset is having on the 

production of newspapers. Also see, Vaughan Coleman, ―Now take care of it‖, 

GXpress, May/June 2011, p.30.  

Cunningham, Stuart, and Potts, Jason, ―The price of our great digital divide‖, 

Weekend Australian, 14-15 May 2011, Inquirer section, p.4. Relative cultural 

deprivation in the bush adds to support for fast broadband. Cunningham is 

direction of the Australian Research Council Centre for Excellence for Creative 

Industries and Innovation at Queensland University of Technology, and Potts is 

ARC research fellow at the centre and also senior lecturer in economics at the 

University of Queensland. 

Dale, David, ―Strike me lucky‖, Walkley Magazine, Issue 66, May-June 2011, p.36. The 

author recalls that for a young single male the metro journos‘ month-long strike 

in 1980 was the best of times. 

Day, Mark, ―Fairfax hopes to trade on its credibility as it trades in its traditions‖ 

Weekend Australian, Inquirer section, 7-8 May 2011, p.2. Outsourcing a vital part 

of the quality chain is not the way to hang on to readers. 

Day, Mark, ―Lesson of hard knocks relevant still‖, Australian, Media section, 16 May 

2011, p.31. Sometimes a craft‘s folklore holds an essential truth—especially in 

journalism. 

Du Fresne, Karl, ―Pulling the plug on NZPA‖, Walkley Magazine, Issue 66, May-June 

2011, p.20. Fairfax‘s decision to pull out of the New Zealand Press Association 

was a death sentence for the 130-year-old news agency. The author believes 

NZPA was doomed from the moment it fell under Australian control. 

Ester, Helen, ―Fault lines in the federal fourth estate, Australasian Parliamentary 

Review: Journal of the Australasian Study of Parliament Group, Autumn 2011, 

Vol. 26 No. 1, pages 123-130. Examines faults in media reporting of Federal 

politics, particularly arising from the location of the media in Parliament House. 

Flanagan, Martin, ―Saturday Reflection‖, 23 April 2011. Discusses what it takes to be a 

great journalist; includes quotes from Carl Bernstein; says a journalist must be a 

―doubting Thomas‖. 

Game, Peter, ―A life in print‖, Walkley Magazine, Issue 66, May-June 2011, pp.34-35. 

The author, who retired in 2008 after a 61-year career at the Melbourne Herald 

and Herald Sun, had to pass Sir Keith Murdoch‘s personal scrutiny before he got 

his start in journalism. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 19 
 

 

Gralton, Elizabeth, ―This (typewritten) life‖, Weekend Australian, 18-019 June 2011, 

Review, p.2. A whimsical reflection on typewriters and the part they played in our 

lives. 

Green, Shane, ―Media and a changing Age‖ Saturday Age, 28 May 2011, p. 17. A review 

of the current economics of the newspaper industry, especially Fairfax, and the 

role of sub-editors. 

Hull, Crispin, ―Sub-editors caught in a web in fast-changing world of newspapers‖, 

Canberra Times, 28 May 2011, Forum section p. 11. An excellent explanation of 

the work of sub-editors and why some newspapers are now outsourcing their role. 

Jackson, Sally, ―Pagemasters founder hits back at critics of quality‖, Australian, Media 

section, 9 May 2011, p.34. 

Jackson, Sally, ―Sex, lies & ethics: a media dilemma‖, Australian, 20 June 2011, pp.32, 

28. Discussion of the ―St Kilda schoolgirl‖ (Kim Duthie) story that involved AFL 

footballers, etc. Includes interview with Mark Pearson, Bond University‘s 

professor of journalism, about the Vulnerable Sources Project. The project, funded 

by the Australian Research Council, is examining newspaper interactions with 

vulnerable interviewees, such as Kim Duthie. 

Kennett, Jeff, ―Death rattle for The Age‖, Herald Sun, 20 May 2011, pp.36-37. The 

former Premier argues that the Age has lost its reputation, and its importance, 

and that it has missed opportunities with new media. He predicts its demise. 

Kirkpatrick, Rod, ―Digging for dailies‖, GXpress, March 2011, p.30. Some insights into 

two of three newly discovered provincial dailies that take the number of non-

metro dailies published in Australia since 1849 to 170. The third of the three 

―new‖ dailies is discussed in the May/June issue of GXpress (see below). 

Kirkpatrick, Rod, ―Digger daily on the move‖, GXpress, May/June 2011, pp., May/June 

2011, pp.34-35. When the Army moved in on Atherton, north Queensland, local 

publisher George Groom was less than impressed. This is a history of Table Tops, 

the Army daily published for two years from Atherton and eight months offshore, 

1943-1946.  

Knight, Alan, ―Schooner for his Holiness!‖ Walkley Magazine, Issue 66, May-June 2011, 

pp.38-39. Visitors to Sydney‘s Journalists‘ Club, among them prime ministers and 

a pope, could expect lively debate, copious quantities of beer and the odd flying 

fruit machine. 

Mackie, Amanda and Pells, Philip, ―Carl Oscar Schulze: one of Australia‘s finest 

engineers‖, Journal of the Royal Australian Historical Society, June 2011, Vol. 97, 

Part 1. Pages 38-41 of this article detail Sydney‘s German-Language newspapers 

1893-1901 and Schulze‘s involvement. 

Mannheim, Markus, ―Enough whingeing: get online and lift the level of debate‖, 

 Canberra Times, 4 June 2011, Forum section p.15. Discusses the relationship 

between Federal Ministers and journalists, especially from News Ltd. 

Phelan, Seumas, ―Sub-humans practise the invisible art of making a newspaper shine‖, 

Australian, Media section, 9 May 2011, pp.36, 34. A sub-editor on the Australian 

explains the importance of sub-editors who know their newspaper and its 

audience. 

Pietsch, Juliet and Martin, Aaron, ―Media use and its effect on politicians, parties 

and democracy‖, Australasian Parliamentary Review: Journal of the Australasian 

Study of Parliament Group, Autumn 2011, Vol. 26 No. 1, pp.131-141. Examines 

where people obtain their political news during elections. 

Reid, Campbell, ―Do not buy tickets to newspapers‘ funeral‖, Australian, Media section, 

13 June 2011, p.31. The editorial director of News Limited makes the case for 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 63                    July 2011 Page 20 
 

 

print. He made the presentation in the Battle of the Media debate at the 

Munbrella360 conference and won the debate for newspapers. 

Reynolds, Steven, ―The tablecloth and the long bell: Media perceptions of the NSW 

Legislative Council 1999-2009, Australasian Parliamentary Review: Journal of 

the Australasian Study of Parliament Group, Autumn 2011, Vol. 26 No. 1, pages 

142-156. Examines media perceptions of the NSW Legislative Council and 

discovers an anomaly between views that it is anachronistic and significant 

reporting of its useful detailed work. 

Richards, Ian, Chia, Joy, and Bowd, Kathryn, ―When communities communicate: 

rural media and social capital‖, Australian Journalism Review, 33 (1), July 2011, 

pp.97-106. This paper reports on a pilot study which examined the part played by 

local media in fostering a sense of community in two South Australian regional 

towns—the remote desert mining township of Roxby Downs and the provincial 

centre of Mount Gambier. 

Silvester, John, ―(They‘re) Watching the reporters‖, Saturday Age, 21 May 2011, p.28. 

The author discusses police and the claims of tapping the phones of nosey crime 

reporters. He suggests only senior police take crime reporters seriously. ―Within 

the inner sanctums of the media, such reporters have long ago been identified as 

lacking the necessary brainpower to chase anything but ambulances and 

hearses.‖ 

Van Heekeren, Margaret, ―‗Office boys‘ or intellectuals? Sydney Morning Herald 

editors from 1903-1937‖, Australian Journalism Review, Vol 32 (2), December 

2010, pp.75-88. This articles focuses on two men who edited the Herald from 

1903-1937, Thomas William Heney and Charles Brunsdon Fletcher, and explores 

the notion of newspaper editors as intellectuals. 

Walkley Magazine, ―The AJA‘s poets and campaigners‖, Walkley Magazine, Issue 66, 

May-June 2011, p.37. The Australian Journalists‘ Association (now part of the 

Media, Entertainment and Arts Alliance) is celebrating its centenary. Portraits of 

some of its leading members over the years are provided, in this case: Kenneth 

Slessor (1903-1971); Dame Mary Gilmore (1865-1962); and George Fuller Godfrey 

(1904-1989). 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (financial contribution welcomed, but 

no fee for electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or you can 

obtain the ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

mailto:rkhistory3@bigpond.com

