
 

Horace Burgess Harvey as a 15-year-old apprentice (on $1.49 a week) at Prompt Printery, 

Bundaberg, in 1941. Owner Jack Eather is in the background. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 54                                                                 October 2009 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, 
Andergrove, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net/ 

Contributing editors are Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Tamworth. 
Deadline for the next Newsletter:  5 December 2009. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at 

http://espace.uq.edu.au/) 
 
 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

 

54.1.1 CHAIRING THE FAIRFAX MEDIA BOARD 

War has erupted inside the boardroom of Fairfax Media after major shareholder and 

director John B. Fairfax publicly declared a bid to dump the company‘s chairman, Ron 

Walker, reported Rebecca Urban and Clive Mathieson (Australian, 18 September 2009, 

pp.19-20). Fairfax issued a statement on 17 September claiming Walker was ―well aware 

of significant shareholder dissatisfaction with his tenure‖, and he would use his 

substantial shareholding to vote against the chairman‘s re-election at the company‘s 

annual meeting. The statement, issued through Fairfax‘s Marinya Media (which owns 9.7 

per cent of Fairfax Media), came within hours of Walker‘s telling the Australian 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 2 
 

 

Financial Review that he would stand for re-election, ahead of stepping down in August 

2010. ―Marinya, for one, cannot see how Mr Walker‘s stated intention to delay his 

retirement assists the company or its shareholders,‖ Fairfax said. 

 

 18 Sept: Walker signalled he might voluntarily leave the Fairfax board as early 

as the first quarter of 2010 (Weekend Australian, 19-20 September, pp.25, 34). 

Fairfax‘s five independent directors pledged their support for Walker, but 

institutional directors were lining up to support John B. Fairfax‘s call for Walker 

to be dumped. On 20 September, Walker turned 70. 

 21 Sept: the Australian (Media section, p.32) reported that Roger Corbett, a 

former chief executive of Woolworths and a very new deputy chairman at Fairfax 

Media (see Weekend Australian, 22-23 August 2009, p.27), was firming as 

favourite to become the next chairman. 

 24 Sept: the Australian reported (pp.19-20) that major shareholders were 

refusing to accept Roger Corbett‘s ascent to the chairman‘s role at Fairfax media 

as a fait accompli, arguing that the company would be best served by an external 

candidate. 

 29 Sept:  the Australian reported (p.23) reported Walker would not stand for re-

election as chairman in November. Five directors blamed the company‘s sinking 

share price on dissenting directors, John B. Fairfax and son Nicholas. 

 

See Gerard Noonan, ―Fairfax too important to be ill-run‖, and Geoff Elliott, ―Fairfax lists 

like a rudderless ship without a rudder,‖ Australian, Media section, 28 September 2009, 

p.27. 

 

54.1.2 NEW DATA ON AD REVENUE 

Australia‘s media proprietors were reported (Australian, Media section, 27 July 2009, 

p.33) to be preparing to do battle with a start-up consultancy that plans to reveal the 

exact value of the advertising revenues booked by Australia‘s top media buyers with each 

media company every month. The company, called Standard Media Index, is the 

brainchild of Jane Schulze, who was the editor of the Media section of the Australian 

until early July. She and her business partner, Sue Fennessy, who has worked in 

marketing and sponsorship businesses in Australia and Asia, have signed Australia‘s 

largest 23 media-buying companies to supply them with every media booking they make 

each month. That data will be aggregated to give a real-time picture of where money is 

being spent in Australia‘s $12 billion-a-year advertising market. The move has reportedly 

led to fears among media companies, especially those publicly listed, that negative trends 

revealed in the data could destabilise their share price.  

 

Jane Schulze was ―Person of the Week‖, Mediaweek, 14 September 2009, p.6. 

 

54.1.3 MAKING A BUNDLE ON SALES 

Publishers have begun experimenting with suitable products to match with their 

mastheads in the wake of the audit rule change allowing bundled sales to be included in 

average net paid sales figures (reports Sally Jackson, Australian, Media section, 20 July 

2009, p.35). News Limited launched two bundling trials in July, partnering with Coles 

Express supermarkets in Sydney and with Boost Juice Bars in Melbourne. Bundled sales, 

which previously could not be included in a newspaper‘s average net paid sales figure 

unless a newspaper was the ―primary purchase‖ in the transaction are being counted by 

the Audit Bureau of Circulations from 1 July 2009. 

 
54.1.4 CHANGES AT THE AUSTRALIAN PRESS COUNCIL 

The Australian Press Council is undergoing change, as it declares in a front-page article 

in the July issue of its Australian Press Council News. The News itself will appear only 

three times a year instead of quarterly. In addition, there will be no State of the News 

Print Media report or an Annual Address during the year. The ANHG notes ―seismic 

movement‖ at the council over recent months. Several months ago the major contributing 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 3 
 

 

publishers jointly declared they wanted to slash the council‘s budget by some 33 per cent 

in keeping with the financial stringencies they were applying across their operations in 

the face of the Global Financial Crisis.  

 

The smaller contributing members and the public members were surprised. Implicit in 

the proposal from the big publishers was a reduction in emphasis of the council‘s 

advocacy role (freedom of speech issues, court suppression orders, libel and slander 

legislation, privacy legislation, etc). Some saw other motives at work in the proposed 

budgetary cut (e.g. the main interest of the big publishers was now in the Right to Know 

campaign and other vehicles in which the publishers had a stake) but the publishers 

denied this continue to do so. Inez Ryan, the council‘s valuable policy research officer, 

facing a cut in her allocated time to three days a week, has opted to resign, much to the 

disappointment of the public members, in particular. (The council has advertised for a 

part-time replacement). 

 

A budget reduction was agreed to, but smaller than 33 per cent, and the major groups 

proposed that the council should be cut from 22 members to 13. The public members 

responded with a proposal for 15 members which would tip the balance in favour of public 

members. At a meeting in the final week of July the issue was finally resolved. As the 

constitutional change required a two-third majority there was a risk of stalemate. 

However, the vote for the 15-member council did prevail. There is general agreement that 

the council had grown too large and some reforms were necessary. However, the public 

members and many of the contributing bodies acknowledge that both strands of the 

council‘s operations – complaints resolution and advocacy – should continue. The 

advocacy role has grown in importance over the years; governments, the judiciary, police 

and other bodies are now routinely asking the council for input, submissions or advice. 

Council members regularly give up their time for case study sessions at universities and 

the chairman (Prof. Ken McKinnon) and deputy chairman (Prof. H.P. Lee) have 

significant weight in the areas of law reform, privacy, FOI and other matters of 

immediate concern for the press and its role. It will be interesting to see how the council 

weathers the months and years ahead. The new, slim-line model means fewer but more 

intense meetings (one day instead of two) and how the advocacy work will be carried out 

remains to be seen.  

 

McKinnon will not seek a new term as chairman when he completes nine years in office 

at the end of October. He says the financial cuts made by the council are ―shortsighted‖. 

The funding had been reduced too far, he said. ―It‘s very important for the newspaper 

industry that the Press Council is strong enough and well enough funded to be a genuine 

self-regulator.‖ (Australian, Media section, 3 August 2009, p.37) 

 

54.1.5 THE MEDIA AND PETER HOLLINGWORTH AS G-G 

Lecturing on the role of the media in Australian politics at the University of Melbourne 

on 4 August, former Prime Minister John Howard said the media‘s pursuit of Dr 

Hollingworth was a ―character assassination‖. Howard recommended Dr Hollingworth‘s 

appointment as the Queen‘s representative in Australia in June 2001. In May 2003 he 

resigned amid intense criticism of his handling of child abuse allegations during his time 

as the Archbishop of Brisbane and accusations that he showed little or no compassion for 

sex abuse victims (ABC News Online). ―On the negative side, I have to say that I thought 

by and large that the Australian media treated Peter Hollingworth disgracefully,‖ 

Howard said. ―You can criticise his judgment. You can criticise the prime minister who 

was responsible for the recommendation, but I thought the relentless pursuit and 

character assassination of a very, very decent man, I thought that was appalling, and it 

went largely right across the media.‖ 

 

54.1.6 CAN YOU TRUST THE MEDIA? 

It‘s a toss up as to whether you can trust today‘s newspaper, the 6pm news, and breaking 

news, according to the IQ2 debate on 4 August on the topic ‗‗The media cannot be trusted 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 4 
 

 

with the truth‘‘. Looking to turn around a huge pre-debate poll of 64 per cent for the 

proposition and 18 against, by the end of the night the negative case secured a narrow 46 

per cent victory, against the affirmative‘s 45 per cent. Jonathan Holmes, presenter of 

ABC‘s Media Watch, opened debate with a string of recent headlines from his show that 

proved the media was prone to some sizeable errors. ‗‗Journalists and editors are human. 

They can be careless, they can be reckless … They‘re under deadline pressure more so 

than ever … which is partly why the media can be trusted to tell the truth arguably less 

than ever,‘‘ he argued. However, the Fairfax Media director John B. Fairfax retorted that 

it was the ‗‗three Ps‘‘ who could not be trusted: politicians, PR professionals, and the 

public. Take the recent false-eyewitness account of Clare Werbeloff in Kings Cross, he 

argued, with his own version of ‗‗chk, chk, boom‘‘. But for all the ‗‗salacious headlines and 

outright falsehoods‘‘ that had appeared in papers, he defended journalists as trustworthy 

people with a passion for the truth. Mark Scott, managing director of the ABC, said that 

by consuming the media in all its various forms the public was given an emerging picture 

of the truth. ‗‗It is the best way of getting clarity and understanding about what is 

happening in this complex world.‘‘ (SMH Online, 5 August 2009). 

 

54.1.7 THE POLICE AND THE AUSTRALIAN 

Three inquiries are under way into how details of a secret investigation into an alleged 

Melbourne-based terrorist group were leaked to the media. The Australian Federal Police 

announced on 5 August that it had launched its investigation on 31 July, the day after a 

journalist from the Australian informed senior officers he had details of the operation. 

But when the Age asked the AFP on 4 August if it had begun a leak investigation, a 

spokesman responded that no decision had been made. The Victorian Office of Police 

Integrity has begun its own inquiry, while a third probe by the Australian Commission 

for Law Enforcement Integrity was also announced on 5 August. Victorian Police 

Commissioner Simon Overland has expressed grave concerns over a deal struck by the 

AFP with the newspaper, which allowed a reporter to publish details of the impending 

raids several hours before they began. Overland said the notice of the raids had left his 

officers confronting a ‗‗real and present risk to [their] lives‘‘ (Age, 6 August 2009; see also, 

―Federal and Victorian police at odds over coverage: editor‖, Australian, 6 August 20909, 

p.5; and ―Why arrest terrorists when you can arrest journalists?‖ Australian, 7 August 

2009, p.15). 

 

The Australian reported that Federal Attorney-General Robert McClelland was 

examining the need for a protocol for dealing with national security leaks to the media 

(Media section, 10 August 2009, p.31). The journalist who broke the terror-raid story, 

Cameron Stewart, presented the story behind the story (Australian, Media section, 10 

August 2009, p.32). 

 

54.1.8 TRADING POST TO DITCH PRINT EDITION 

From the end of October, the weekly Trading Post will close its print edition and appear 

only online. This will mean the loss of 279 jobs. The publication n was first printed in 

November 1966 and became a must-read for shoppers searching for just about anything. 

The readership declined 32 per cent to 469,000 in the past 12 months (Australian, 1 

October 2009, p.4). 

 

54.1.9 RECENT CHRONOLOGY 

 

54.1.9.1 EVENTS 

   17 August 2009: The Australian is printed in Hobart for the first time. 

   5 September 2009: The Weekend Australian is printed in Hobart for the first time. 

   7 September 2009: The Media section of the Australian is no longer a stand-alone 

liftout, appearing instead as the tail end of a liftout which features the Business section 

at the front. 

   14 September 2009: Fairfax Media Ltd launches NationalTimes.com.au/ as a 

―breaking opinion‖ website; it competes with News Ltd‘s ThePunch.com.au/ 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 5 
 

 

   September: Vogue Australia publishes its 50th anniversary issue in September. 

   25 September 2009: The Wimmera Mail-Times, Horsham, celebrates its 50th 

anniversary. It resulted from the amalgamation of Natimuk‘s West Wimmera Mail (estab. 

1887) and the Horsham Times (1873). A reunion will be held on 17 October. 

 

54.1.9.2 DEATHS 

   Brenchley, Frederick Ronald: D. 29 August 2009 in Canberra, aged 67; born in 

Sydney, attended Cleveland St High School; joined Daily Telegraph in 1959 as a copy boy; 

moved to Telegraph’s Canberra bureau; studied economics degree part-time; joined 

Newsday, ill-fate Melbourne afternoon daily; joined Australian Financial Review’s 

Canberra bureau; became bureau chief of the National Times and in 1974 became deputy 

editor of the Financial Review and in 1979, editor; in 1980 he became manager of the 

Fairfax-owned Sungravure magazine group; returned to journalism when young Warwick 

Fairfax took over Fairfax in 1987 and spent six years in London for the AFR and 

managing the Fairfax bureau; became Canberra correspondent of the Bulletin, 1998-

2004, and then turned much of his time to books, including a biography of Professor Allan 

Fels, who had been chairman of the Australian Competition and Consumer Commission 

(Sydney Morning Herald and Age, 1 September 2009). 

   Carter, Leonard William: D. 2 January 2009 in Hobart, aged 89; news photographer 

for the Hobart Mercury for 41 years; covered 25 Sydney-Hobart yacht races; began career 

at age 19; was a Rat of Tobruk in World War II (Mercury, 12 January 2009). 

   Catchpole, Henry: D. 12 August 2009 in Hobart, aged 78; journalist with the Advocate 

in Burnie for almost 50 years, retiring in June 1995 after six years as editor; active 

member of the Catholic Church; accomplished snooker player and keen golfer (Mercury, 

Hobart, and Advocate, Burnie, 13 August 2009).  

   Farrelly, Alan: D. 27 September 2009 at Cooma, NSW, aged 69; son of a coal miner, he 

started his journalism career at the Newcastle Morning Herald in 1957; became news 

editor of Newcastle Sun in 1972; assistant editor of Sydney Sun 1974; after ill-fated 

partnership with Derryn Hinch in magazine publishing, joined News Limited in 1978 as 

night editor of the Australian; became editor of the Sunday Telegraph, editor-in-chief of 

the Daily Telegraph and Sunday Telegraph; editor of the Australian in 1984-85 and 1987-

88; editor of the South China Morning Post, and founding editor of Melbourne‘s Sunday 

Herald in 1989; retired to Jindabyne in 2007 when suffering from leukemia (Australian, 

29 September 2009, p.4). 

   Hellaby, David: D. 31 July 2009, aged 58; born in Hutt Valley, NZ; stumbled into 

journalism after teaching an editor‘s children to swim; cut his teeth reporting on New 

Zealand‘s Mr Asia heroin syndicate while still a cadet and returned to the investigation 

10 years later as a senior journalist in Melbourne; worked in Australia during 1970s; 

returned to NZ in 1981 to work on the New Zealand Truth and Dominion; returned to 

Australia in 1990; reported for Adelaide Advertiser in collapse of State Bank of South 

Australia; fined $5000 for contempt of court after refusing to divulge one of his sources; 

worked for Courier-Mail as business editor; set up freelance IT editorial agency, Meg A 

Byte Syndication (Courtier-Mail, 8-9 August 2009, p.96). 

   Murray, James: D. 29 September 2009 in Sydney, aged 82; born in Ireland, he grew 

up in Melbourne, attending Scots College, and Trinity College at the University of 

Melbourne; worked as a teacher, but entered Anglican priesthood despite his father‘s 

opposition; served the tough working class suburb of Broadmeadows and also served as 

chaplain at Pentridge Prison; contributed to the Australian for many years and most 

recently carried the title of religious affairs editor (Australian, 30 September 2009, p.4). 

   Punshon, Greg: D. 4 August in Cairns, aged 52; born at Latrobe, Tasmania; began 

newspaper career at the Examiner, Launceston, before going on to become editor of the 

Port Macquarie News and the Armidale Express; also worked at the Northern Daily 

Leader, Tamworth; joined Cairns Post in April 2004 as chief sub-editor, becoming chief-of-

staff and later business editor (Mediaweek online, 6 Aug 2009). 

   Welsh, Noel Keith: D. 19 July 2009 at Sandy Bay, Hobart, aged 103; born on 

Christmas Day 1905 at Benalla, Victoria; began journalism career on Albury Daily News 

on 12 February 1923; it closed two years later and he joined Border Morning Mail; in 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 6 
 

 

1933, moved to Melbourne to join the Star, an afternoon paper produced by the Argus; it 

closed in May 1936; worked for Wagga Wagga Daily Advertiser for six years before 

serving in World War II; short stint in public relations after war and then worked for 

Hobart Mercury for 23 years until his retirement in 1970; became known for his accurate 

coverage of Hobart City Council affairs and of Australian rules football; served as 

secretary of the Tasmanian branch of the Australian Journalists‘ Association, 1958-78; 

when he stepped down, the Press Club in Hobart instituted The Keith Welsh Award for 

the best contribution to journalism in Tasmania (Mercury, 21 July 2009, re his death; Rod 

Kirkpatrick, ―A tale of two country dailies that struggled against the odds‖, PANPA 

Bulletin, November 2001, pp.33-35). 

 

54.1.10 WAN PROFIT FALLS 21pc 

West Australian Newspapers Holdings Ltd‘s annual net profit dropped 21 per cent as 

advertising revenue fell but the group says trading conditions are improving, helped by 

new resources projects in Western Australia. WAN reported that net profit fell to $87.2 

million for the 12 months to June 30, compared with $109.9 million in 2007/08. The 

publisher and radio station operator forecast in June a net profit between $93 million and 

$98 million for 2008/09, as it announced it was cutting full-time equivalent staff numbers 

by 8.6 per cent across the group. WAN now says that normalised profit, which removes 

one-off reorganisation costs, fell 20 per cent to $97.1 million and revenue fell 11 per cent 

to $418.6 million. Wharton said the company halted a long-term circulation slide in the 

March quarter. The company appointed Brett McCarthy editor of The West Australian in 

March, after Seven Network Ltd chairman Kerry Stokes also took over as chairman of 

WAN after securing a 22 per cent stake in the company (WA Today, 7 August 2009). 

 

54.1.11 NEWS CORP LOSES $4.04bn 

News Corporation reported a net loss of $US3.4 billion ($4.04 bn AUD) for 2008/09 after 

writedowns of $US8.9 billion. But Rupert Murdoch, chairman and chief executive, sees 

better times ahead (Australian, 7 August 2009, p.19). 

 

54.1.12 PMP AND EVANS SETTLE 

Printing and distribution group PMP and its former chief executive Brian Evans (once 

the 2IC at Fairfax) have settled a $1.6 million law suit he launched in March against the 

company after it had refused to pay him a termination benefit, reports Nick Tabakoff 

(Australian, 4 August 2009, p.19). 

 

54.1.13 THE AUSTRALIAN NOW PRINTED IN HOBART 

On 17 August the Australian was printed in Hobart for the first time and the cover price 

of the paper slashed from $1.90 to $1.50 for Tasmanian buyers. (And from 5 September, 

the Weekend Australian has been printed in Hobart, too.) The paper will also reach their 

newsagents at least four hours earlier than previously. Home delivery will be much 

simpler to arrange and far more likely to happen. Before, fog often delayed delivery of the 

Australian by aircraft from Melbourne to Hobart and Launceston. News Ltd made the 

decision to print the national title on its new $32 million state-of-the-art printing plant at 

Hobart‘s Technopark (Australian, Media section, 17 August 2009, p.36; see also Peter 

Coleman, ―Tassie tough‖, gxpress, 9/3, August 2009, pp.14-16.). 

 

From this month Fairfax Media is expected to print weekend editions of the Age, 

Melbourne, on its Launceston presses, where the Launceston Examiner and Burnie 

Advocate are printed (Australian, Media section, 28 September 2009, p.28). 

 

54.1.14 CHINA AND THE NATIONAL PRESS CLUB 

The Chinese government tried to pressure Australia‘s National Press Club into cancelling 

a nationally televised speech by Uighur leader Rebiya Kadeer on 11 August. The political 

counsellor at the Chinese embassy in Canberra, Liu Jing, met press club officials a week 

earlier and asked the club to withdraw the invitation to Kadeer. A director of the club 

said, ―Mr Liu said to us, ‗You must withdraw the invitation to Ms Kadeer.‘ He was 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 7 
 

 

insistent but polite.‖ He said Liu had pointed out that the Chinese government believed it 

would be ―regrettable‖ if bilateral relations were harmed by Kadeer‘s speech at the club 

(Australian, 11 August 2009, p.1). 

 

54.1.15 PEOPLE 

   Andrew Butcher, publishing director for Time and Fortune for the Asia Pacific, is 

―Person of the Week‖ in Mediaweek, 24 August 2009, p.6. 

   Greg Callaghan is the new deputy editor of the Weekend Australian Magazine. 

   Geoff Elliott, the Australian’s former Washington correspondent, is the new editor of 

its Media section (Mediaweek, 28 September 2009, p.4). 

   Adele Ferguson, award-winning business writer and columnist, will join Fairfax in 

October, writing for the Age, Sydney Morning Herald and BusinessDay online. She has 

been a business writer and columnist for almost 20 years (Mediaweek online, 28 

September 2009). 

   Toni Hetherington, editor-in-chief of Leader Newspapers, Victoria, has been 

promoted to deputy editor of the Sunday Herald Sun.  

   Amelia Lester, 26, of Sydney, has been appointed managing editor of the New Yorker. 

The magazine has more than one million subscribers (Australian, 20 August 2009, p.8). 

   Helen McCabe, a former Canberra press gallery television journalist and self-

confessed political junkie, has been appointed editor-in-chief of the Australian Women’s 

Weekly. McCabe had been deputy editor of the Sunday Telegraph for the past three years. 

   Sue McVay, deputy editor of the Sunday Mail, becomes managing editor for both the 

Courier-Mail and the Sunday Mail. 

   Stephen Matchett, former chief leader writer of the Australian, is to work on the 

Higher Education section as well as remaining on the leader writers‘ team. 

   Neil Melloy, executive editor of the Courier-Mail, has been appointed editor-in-chief of 

Quest Newspapers. 

  Alan Oakley talks to Mediaweek (3 August 2009, p.9) about his return to News Ltd 

after a number of years as a Fairfax editor (Newcastle Herald, Sunday Age and Sydney 

Morning Herald). 

   Ed O’Loughlin, who threw in his job as an Australian foreign correspondent based in 

Africa to try his hand as a novelist, was named in July as one of the 13 contenders for the 

Booker Prize.  

   Daniel Sankey, formerly managing editor of brisbanetimes.com.au, has been 

appointed editor of theage.com.au. Sankey is a former editor of the Queensland Times, 

Ipswich and of the Daily News, Warwick (Mediaweek, 31 August 2009, p.7). 

   Scott Thompson, editor-in-chief at Quest Newspapers in Queensland, has become 

deputy editor of the Sunday Mail in Brisbane. 

   Paola Totaro, Europe correspondent for the Age and Sydney Morning Herald, is 

profiled in the Age Extra, Issue 6, September 2009, pp.1, 4-5.   

   John Trevorrow, managing editor of the Herald and Weekly Times group, has been 

appointed Leader‘s editor-in-chief.  

   Helen Trinca, former magazine editor, is the new senior leader writer of the 

Australian. 

   Steve Waterson, former editor of Time South Pacific, is the new editor of the Weekend 

Australian Magazine. He is ―Person of the Week‖ in Mediaweek, 7 September 2009, p.7. 

His intention is to give the magazine a ―newsier feel‖. He says: ―… basically we are 

Australia‘s national news weekly magazine.‖  

 

54.1.16 SPECIAL DEAL FOR ADELAIDE ADVERTISER SUBSCRIBERS 

Adelaide‘s Advertiser has adopted a new strategy to make home delivery more appealing. 

As from 10 August, subscribers receive a different front page than casual purchasers do. 

Subscribers receive improved navigation details on Page 1 followed up with some other 

subscriber-only perks, detailed on Page 2.Advertiser marketing director told Mediaweek 

(10 August 2009, p.13) the subscription front page is designed to give readers a better 

sense of what is inside the paper whereas the retail edition is designed to be more eye-



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 8 
 

 

catching ―at the street level‖. The home-delivery edition departs on the first truck runs 

while the retail edition is being put on the press. 

 

54.1.17 FAIRFAX LOSES $380m 

Fairfax media lost $380 million during 2008/09 after making a profit of $386.9 million the 

previous year. CEO Brian McCarthy said the year was the ―worst environment‖ he had 

ever experienced in the media sector. The company employed about 1000 fewer people 

than it had a year earlier. This was a reduction of 9 per cent. McCarthy did not see any 

immediate improvement in earnings (Australian, 25 August 2009, p.17). 

 

54.1.18 SMH MOVES A LITTLE AWAY FROM BROADSHEET 

Fairfax Media announced on 26 August: The Sydney Morning Herald weekday edition is 

changing format in response to the evolving habits of our readers. With 2.5 million 

Sydneysiders commuting to work each day, the Herald is adapting to meet their needs. 

From Monday, 21 September, a new Monday-Friday format for the Herald will have the 

broadsheet news and opinion section fold around a daily business and sport compact 

liftout. With ―BusinessDay‖ leading in from the front of the compact section, and Sport 

from the back, readers will be able to access the Herald’s business and sport news, 

commentary and information in a ―more convenient new format‖. Simultaneous with the 

format change, the news section will undergo a minor design overhaul to improve 

readability and navigation. The Saturday Herald’s format remains unchanged (see also 

Mediaweek, 21 September 2009, pp.8-9). 

 

54.1.19 PRINT READERSHIP  

TheNewspaperWorks, in conjunction with magazine publishers, has called for 

expressions of interest from companies interested in participating in a tender process to 

select a supplier of Australian readership metrics to encompass newspapers and 

magazines and/or its associated analytical software (Australian, Media section, 24 August 

2009, p.35, advert.; see also ―Print circulation ‗heading to online model‘‖, Australian, 

Media section, 14 September 2009, p.31). 

 

54.1.20 KIRK RECEIVED $4.1m TERMINATION PAYMENT 

The indignity of David Kirk‘s sudden ousting as Fairfax Media chief executive was 

softened by a $4.1 million termination payout. The Fairfax Media annual report, released 

on 1 September, reveals that the World Cup-winning All Blacks captain collected the one-

off payment in December 2008. His total pay for 2008-09, including a base rate of 

$762,000 for about five months‘ work, was $4.98m, compared with $3.41m in the previous 

year. An explanation for the size of the payout is expected at the Fairfax annual meeting 

on 10 November. Kirk was recently named executive chairman of the Hoyts cinema 

group, which was once controlled by the Packer family but is owned by private equity 

firm Private Equity Partners. The annual report reveals that McCarthy suffered a pay 

cut in 2008-09 – from $2.43m to $2.07m – after his bonus was more than halved 

(Australian, 2 September 2009, p.21.) 

 

54.1.21 NO COMMUTER PAPER FOR PERTH – AT THIS STAGE 

Perth‘s Public Transport Authority has scrapped plans to distribute a free afternoon 

commuter newspaper after receiving only two bids to print and distribute the publication 

from special dispensing bins at train stations. PTA spokesman David Hynes said that 

given the response, and the current economic climate, the PTA would not proceed with 

the proposal which would have given Perth two daily newspapers for the first time since 

the Daily News closed in 1990 (West Australian, 20 August 2009). 

 

54.1.22 PACKER SELLS 54 PARK STREET 

James Packer has ended what is believed to be a history of more than 40 years‘ 

ownership by his family of 54 Park Street, Sydney. Consolidated Media Holdings has sold 

the property for $50 million to AMP Capital Investors (Australian, 26 August 2009, p.3). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 9 
 

 

54.1.23 CIRCULATION FIGURES FOR APRIL TO JUNE 

The Audit Bureau of Circulations has issued figures for the April-June quarter this year. 

The overall impression is of a fairly steady market, although the Australian Financial 

Review lost 8.4 per cent of its weekday sales compared with the same quarter last year. 

 

                                                         Circulation       Readership 
   April-June 

2009 

April-June 

2008 

% 

variation 

12 months to 

June 2009 

% 

variation 

National      

Australian 135,831 136,000+ – 0.1 437,000 – 7.2 

Weekend Australian 307,390 301,000+ + 2.1 876,000 + 0.5 

Aust Financial Review 81,845 89,329 – 8.4 285,000 + 8.8 

Aust Financial Review (Sat) 90,692 92,415 – 1.9 184,000 + 12.2 

New South Wales      

Daily Telegraph 389,254 385,000+ + 1.1 1,054,000 – 7.5 

Daily Telegraph (Sat) 337,000+ 327,000+ + 3.1 893,000 – 4.8 

Sunday Telegraph 657,424 663,000+ – 0.8 1,612,000 – 6.4 

Sydney Morning Herald 210,000+ 212,500+ – 1.2 807,000 – 15.4 

Sydney M. Herald (Sat) 359,200+ 358,224 + 0.3 1,081,000 – 8.8 

Sun-Herald 461,509 483,220 – 4.5 1,200,000 – 9.5 

Victoria      

Herald Sun 526,500+ 530,000+ – 0.7 1,373,000 – 7.3 

Herald Sun (Sat) 514,500+ 510,500+ + 0.8 1,394,000 – 3.7 

Sunday Herald Sun 617,000+ 622,000+ – 0.8 1,526,000 – 1.3 

Age 206,700 208,000+ – 0.6 704,000 – 6.4 

Age (Sat) 291,600 301,500+ – 3.3 964,000 + 0.5 

Sunday Age 225,250 227,500+ – 1.0 724,000 – 0.7 

Queensland      

Courier-Mail 219,811 217,575 + 1.0 594,000 – 8.1 

Courier-Mail (Sat) 308,747 309,602 – 0.3 800,000 – 9.9 

Sunday Mail 551,845 565,173 – 2.4 1,266,000 – 10.8 

South Australia      

Advertiser 187,841 189,668 – 1.0 487,000 – 3.2 

Advertiser (Sat) 251,098 256,063 – 1.9 647,000 + 1.4 

Sunday Mail 305,808 313,469 – 2.4 696,000 – 5.8 

Western Australia      

West Australian 196,761 195,033 + 0.9 543,000 – 7.8 

West Australian (Sat) 343,460 342,787 + 0.2 852,000 – 5.8 

Sunday Times 320,901 328,000 – 2.2 749,000 – 8.3 

Tasmania      

Mercury 46,056 46,758 – 1.5 116,000 + 7.4 

Mercury (Sat) 61,624 61,813 – 0.3 145,000 + 1.4 

Sunday Tasmanian 59,140 59,930 – 1.3 133,000 + 3.1 

Sunday Examiner 40,531 41,434 – 2.2 100,000 – 5.7 

Northern Territory      

Northern Territory News 21,826+ 21,319 + 2.4 48,000 + 14.3 

NT News (Sat) 32,611+ 31,860 + 2.4 58,000 + 1.8 

Sunday Territorian 23,372+ 22,658 + 3.2 40,000 –  9.1 

ACT      

Canberra Times 34,038 34,068 – 0.9 84,000 – 23.6 

Canberra Times (Sat) 57,869 59,939 – 3.5 148,000 – 10.3 

Canberra Times (Sun) 34,804 34,316 + 1.4 92,000 – 6.1 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 10 
 

 

54.1.24 AUSTRALIAN REDESIGNED  

News Limited unveiled a multi-million-dollar relaunch of the Australian on 5 September, 

backed by a marketing campaign under the slogan ―Think. Again.‖ Here‘s what the 

Weekend Australian reported on 5-6 September, p.5: ―As the Weekend Australian rolled 

off seven presses across the continent last night, a new era was dawning for the nation‘s 

fastest growing newspaper.‖ (The ―fastest-growing‖ description is apparently based on the 

latest circulation figures.) Lots of fine-sounding adjectives were sprayed around as the 

design changes were outlined. The arts, culture and entertainment section, ―Review‖, was 

published in magazine format from that day (same size as the ―Good Weekend‖ in SMH 

and Age). The first new-style review carried Jane Fraser‘s column, formerly ―Last Look‖ 

and now ―Plainly Jane‖ (p.4). She took readers on a ramble through her journalism 

career, but mainly in relation to her experience as a columnist in Australia after she had 

left the Rand Daily Mail in Johannesburg.  

 

The weekend paper also introduced a new section, ―Focus‖, which analyses the week‘s 

events features various commentators led by editor-at-large Paul Kelly. ―Inquirer‖ has 

become the ―agenda-setting engine room of the newspaper.‖ We are told that it will 

―detach itself from the ephemeral 24/7 news cycle and crystallise the issues of the month, 

decade or century‖. And in the weekday Australian, from 7 September, ―A Plus‖ was 

introduced, giving the paper a dedicated daily features section, including long-form 

journalism, two pages of arts and entertainment, plus a revamped TV page with daily 

reviews, as well as a new dedicated games page. By the way, for those subscribers who 

have been wondering where the Wish magazine went from the Australian on the first 

Friday of the month: the small print in an ad. for Wish says that it is ―available with the 

Australian at retailers in metropolitan Sydney, Melbourne, Brisbane, Canberra, Adelaide 

and Perth‖ (Australian, 1 September 2009, p.7; Mediaweek, 14 September 2009, pp.8-9).  

 

The Australian, Media section, 7 September 2009, p.27, carried an article on the man 

behind various major News Corporation redesign projects, Alfredo Trivino. He has been a 

consultant to News Ltd on the rolling overhaul of the Australian. The Media section is 

now at the rear-end of the Business section. 

 

54.1.25 BLOWING UP A STORM IN THE TELE 

The Sydney newspapers of 24 September reported the huge dust storm which hit Sydney 

on the preceding day. The Sydney Morning Herald had two broadsheet pages (including 

ads) plus a front page article. This paled compared to the Daily Telegraph which devoted 

15 tabloid pages (including ads) to the story. This included an eight page wraparound. A 

particularly interesting feature in the Telegraph was that some advertisers had devised 

storm-specific innovative advertisements (also see ―Dust dawn whipped up  social storm 

of photos and comment‖, Australian, Media section, 28 September 2009, p.27). 
 

54.1.26 FOOTBALL POSTERS CONTINUE 

The legacy of WEG will live on through Herald Sun cartoonist Mark Knight, who has 

taken over as the artist for the official AFL Premiership poster. He continues the 

tradition William Ellis Green began when he marked Footscray‘s 1954 Premiership 

victory with the first poster. Green died last year. All 55 of his posters are on display at 

the National Sports Museum at the Melbourne Cricket Ground until 1 November. Knight 

has cartooned for the Herald Sun since 1987 (Herald Sun, 25 September 2009). 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 
54.2.1 PAYING FOR ONLINE NEWS  

The loyalty of readers accustomed to paying nothing to get their news online is about to 

be tested, as Australia‘s largest newspaper groups prepare to charge for access to their 

websites. Fairfax Media is considering two levels of access, one free and the other 

incurring a charge, as newspapers move to protect declining revenues. News Limited 

chief executive Rupert Murdoch announced in early August that sites featuring the news 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 11 
 

 

content of his stable of papers would no longer be free. The plan to erect pay-walls around 

their online sites comes as newspaper companies confront a decline in the advertising 

revenue that has financed print production. Between them, Fairfax and News Ltd own all 

but one of Australia‘s metropolitan dailies, most of the suburban and regional papers, 

and websites that in total claim more than 10 million browsers a month. Fairfax chief 

executive Brian McCarthy told the Sunday Age (9 August 2009) that charging for online 

access was essential if publishers were to maintain their newsroom staff. Speaking before 

the announcement by Murdoch, McCarthy said the industry faced a challenge in 

‗‗monetising‘‘ its online news. ‗‗Monetisation will have to happen, because without 

monetisation of the online sites that the newspaper industries have operated very 

successfully, we can‘t afford to keep the big newsroom staffs we have,‘‘ he said.  

 

Fairfax was looking at a number of pay models, including offering readers two levels of 

access - free entry for a mass audience, with a charge for ‗‗more upmarket, high quality 

data‘‘. McCarthy said a two-level scheme could work for Fairfax‘s new national online 

news, commentary and analysis site, nationaltimes.com.au, launched on 14 September, 

initially free. He said theage.com.au and smh.com.au could also have free and paid 

access levels. The number of people reading newspaper online sites is reported to have 

doubled in the past two years, but the problem for the industry is that while it has been 

giving away its core product, online advertising has not compensated for revenue decline 

from newspaper advertising. News Ltd, publisher of the Herald Sun and the Australian, 

plans to introduce online charges by June next year. Fairfax has not set a date. The move 

is a risk for both publishers, which are gambling on readers being prepared to pay for 

news they have been receiving free - and will remain free on sources such as the ABC. 

While newspaper websites carry advertising, they do not finance the news content, most 

of which comes from the papers. (Also see Australian, 7 August 2009, pp.19, 22, for what 

Rupert Murdoch said; and Mark Day‘s comments, Australian, Media section 10 August 

2009, p.36. See 54.5.2, Hyland.) 

 

54.2.2 JAMES MURDOCH AND THE EDINBURGH SPEECH 

An out-of-control BBC and addiction to central planning by regulators are damaging 

democracy and media choice in Britain, James Murdoch said in the annual MacTaggart 

Lecture in Edinburgh at the end of August. Murdoch is the chief executive of the 

European and Asian operations of News Corporation (Australian, Media section, 31 

August 2009, p.31). 

 

Peter Preston in the Guardian writes (Australian, 2 September 2009, p.13): ―Forget 

‗chilling‘ hyperbole about ‗state-sponsored news‘ and standard Orwellian allusions: James 

Murdoch is right. There is a burgeoning problem for news on air and in print and hiding 

behind the old barricades of fear and loathing won‘t solve it. Everybody from the chief 

executive of the Guardian Media Group to the editor of the independent [and] the lords of 

the Mail agrees with James about the BBC‘s website, consuming upwards of £150 million 

(291 million) in licence-fee cash. How does a newspaper that wants (nay, needs) to move 

on to the web and pay for the words it puts there cope when the BBC dishes them out for 

free? Just get Joe Public to stump up £142.50 a time and your worries are relatively few.‖ 

(see also editorial comment in Sydney Morning Herald and Australian, 1 September 

2009). 

 

54.2.3 WIDER LOOK AT WEB FEES PROPOSED 

APN News & Media CEO Brendan Hopkins says print media companies must look at a 

two-tiered system of charging for their online content if they are to maximise their 

revenue. He says that while attention has been focused on how to get readers to pay, 

exploring partnerships that were on-selling newspaper content was potentially much 

more profitable (Australian, Media section, 14 September 2009, p.34). Hopkins, also chair 

of TheNewspaperWorks, says the body is to seek talks with search-engine companies 

about receiving a share of the revenue generated from links to their online news content 

(Australian, 11 September 2009, p.21). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 12 
 

 

 

54.2.4 LEADER ONLINE 

A database from the National Library of Australia provides access to Leader Group 

community newspapers for the Greater Melbourne, Victoria region.  

Go to: http://leader.newspaperdirect.com/epaper/viewer.aspx  

 

54.2.5 WEB JOURNALISM COMING OF AGE FAST 

For report on web journalism fast coming of age, see Australian, Media section, 28 

September 2009, p.28 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

54.3.1 CUMBERLAND AND THE COURIERS 

Cumberland Newspapers, which amalgamated with Courier Newspapers in 2007, has 

combined three titles into one: the Glebe, the Inner West Weekly and the Inner West 

Courier have taken the Inner West Courier title (Mediaweek, 20 July 2009, p.11). 

 

54.3.2 CUNNAMULLA: TONKINS SELL 

After more than seven decades in the publishing business, a Cunnamulla family has sold 

its independent newspaper in south-west Queensland (ABC News online, 21 July 2009). 

The Tonkin family began producing the Cunnamulla Watchman in 1936 and every family 

member since then was involved in the production of the paper, which was renamed the 

Western Sun in the 1980s. Ian Tonkin says he printed more than four million copies in his 

time as editor and it was a hard decision to sell. ―The whole family has been there for 73 

years and I‘ve been there since 1962, so this was my 47th year,‖ he said. ―I didn‘t have 

anyone who wanted to carry on. So the choice was to carry on until retirement or to sell 

the business out in an effort to keep newspaper publishing in Cunnamulla going.‖ The 

paper has been sold to a district grazier and journalist, James Clarke, and has been 

renamed the Warrego Watchman. 

 

54.3.3 QUIRINDI: PRINTER RETIRES AFTER 49 YEARS 

Graeme Collins retired from the Quirindi Advocate on 15 July. He had worked for the 

newspaper and printing company for 49 years, one month and 15 days (Quirindi 

Advocate, 15 July 2009). Collins began work at the Advocate (QA) as a hand and machine 

compositor apprentice on 1 June 1960 when the paper was set up on a linotype (hot metal 

process) and only two pages were printed at a time on a flatbed press called a ―Rex‖. 

These two pages were locked in a chase and then locked on the flatbed of the press during 

printing. The chase and type would weigh anything up to 50 kg (100 lb plus). The 

Advocate was printed twice a week then, Tuesday and Friday, with each edition timed to 

be finished by 3.30 p.m., so that the bundles of ―news‖ were delivered to school bus 

drivers and delivered to Murrurundi, Willow Tree, Werris Creek and outlying villages. 

 

As with all apprentices, Collins found that the first day on the job was to learn the ―case‖ 

(it took a week to learn properly). The ―case‖ was where the handset type letters were 

stored and one needed to know where they were so that the handset headings could be 

put together as quick as possible, and if a letter was in the wrong compartment then it 

was trouble for the apprentice. In those days handset headings, ranging in size from 36 

point to 72 point, were common, and it kept an apprentice‘s life busy making up headings 

and then dissing them back into the case during the clean-up after each publication. As 

the years progressed and a new apprentice started these responsibilities were handed 

over to the ―new‖ boy and eventually Collins was promoted to operating the linotype. It 

was a mechanical marvel which spat out hot metal ―slugs‖, which eventually formed into 

columns of type to be ―proofed‖, and taken away for the proof-reader to correct.  

 

He had served seven years as an operator on the linotype when a new challenge was 

introduced into the print factory: offset printing. He mastered the intricacies of 

combining ink and water to produce quality commercial work. There had been few 

changes in the printing industry during his first 10 years, but the introduction of an 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 13 
 

 

offset printing press, a darkroom, reproductive cameras and computers things changed 

things dramatically. These processes, introduced by the late Ken Goodwin, included acid 

etch zinc plates which allowed staff the luxury of taking a photograph, make a print and 

then have a ―block‖ made on a same day ready for printing, and not have to wait a week 

or more for a photograph to be sent to Newcastle/Sydney and return. The first offset 

printing press at QA was a Hamada Star and Collins became quite proficient with this 

press, putting out a number of high quality jobs. The introduction of the Heidelberg 

KORD in the early 70s was like stepping up from driving a Mini Minor to a Rolls Royce, 

and this was where Collins excelled, especially in full-colour printing.  

 

As the years progressed Collins continued to embrace, with enthusiasm, new technology 

which was evolving at a dramatic pace. The age of computers came and new processes 

were introduced. Digital printing arrived. During his time at the Advocate there have 

been eight editors/managers and 118 staff members come and go. ―How things have 

changed, as the apprentice I had to do the paper route, on pushbike, each publication day, 

this meant deliveries along the specified route to people who subscribed, visit the local 

hospital where patients looked forward to my arrival with the ‗local rag‘, and deliver to 

business houses in the main shopping centre. The ‗paper boy‘ disappeared years ago,‖ 

Collins said.  

 

54.3.4 APN PROFIT FALLS 53pc 

APN News & Media has reported a 53 per cent fall in first-half net profit as advertising 

demand remained stagnant amid the economic downturn. But chief executive Brendan 

Hopkins is confident the publisher has seen the bottom of the economic cycle. Hopkins 

believes this year is shaping up to be more like 2007 than 2008 when the earnings of 

media companies globally were ravaged. APN, part-owned by Ireland‘s Independent 

News & Media, said net profit for the six months to 30 June fell to $US33.6 million 

($40.5m) from $US71.9m (Weekend Australian, 22 August 2009). 

 

54.3.5 BENDIGO: NEW MANAGER 

Margot Falconer has been appointed general manager of The Advertiser and The Bendigo 

Miner following the transfer of Peter Dehnert to the Hunter Valley. Falconer was born 

and educated in Bendigo and spent 12 years working with the former Channel 8 in 

Bendigo before moving to Melbourne. She has also worked in the advertising industry in 

the United Kingdom.Falconer is the newspaper‘s first female general manager in its 156-

year history. Dehnert has become the Fairfax Media regional manager for the Hunter 

Valley, which includes overall management of Fairfax business units in the upper and 

lower Hunter region (Bendigo Advertiser, 5 September 2009). 

 
54.3.6 MOUNT GAMBIER: ALLAN SCOTT  

Allan Scott‘s death (see ANHG 50.1.10.2) has sparked a family split over his estimated 

$600 million estate, reports Renato Costello (Sunday Mail, Adelaide, 30 August 2009). 

Two children will receive the bulk of the late trucking magnate‘s empire. Scott owned the 

Border Watch, which is published four times a week at Mount Gambier. A rift is 

reportedly developing in his family over the fortune he left behind. Scott, 85, one of South 

Australia‘s richest men, died from heart failure in Mount Gambier Hospital in October 

2008. He left an estimated $600 million in properties, cars and shares amassed over a 55-

year career building a transport, property and media empire. Control of his empire passes 

to daughter Zena Kaye Winser, 62, and son Raymond Walter Scott, 59.  

 

The Advertiser reported (30 September 2009): Scott‘s youngest daughter has launched a 

civil claim in the Supreme Court contesting the split of his estate. Julie Margaret 

Jackson, 53, referred to in the will as Julie Spong, the surname of her first husband, was 

to receive $4 million in $1000-per-month installments.   

 

The Sunday Mail reported (6 September 2009) that the medical care given to Scott in his 

final months is being investigated by police. The paper reported that Coroner Mark Johns 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 14 
 

 

had ordered the investigation, which was being conducted by a team of detectives in the 

Coronial Investigation Section. The Scott investigation is reportedly being treated as a 

Tier 3 case – the most complex of coronial matters – and is being conducted by up to five 

detectives in the CIS, part of the Major Crime Investigation Branch. The results of the 

CIS investigation will be examined by Coroner Johns who will decide if an inquest is 

warranted or, if there is any evidence of criminality, whether further investigations are 

carried out by major-crime detectives (Sunday Mail, Adelaide, 6 September 2009). 

 

54.3.7 TAREE: TALKING TIMES CELEBRATES 15 YEARS 

Forty thousand copies of the Manning River Times – in voice form – have helped keep 50 

Taree and district residents informed and in touch with their local community over the 

past 15 years. The hardworking team behind the Talking Times celebrated the 15th 

birthday of the organisation with a luncheon and award presentation at Taree ‘s Uniting 

Church, together with some of their appreciative clients. The Talking Times is an audio 

production for people in the community who are blind or have low vision or print 

disability. Co-ordinated by Vision Australia and manned by a small band of local 

volunteers, it is produced every week for 48 weeks of the year. The ―talking newspaper‖ 

starts with volunteer narrators reading each of the three editions of the Times each week 

and selecting sufficient news stories, sport, social snippets, letters to the editor and even 

some of the classifieds, to fill a 90 minute audio tape. The narrators then ―read‖ the 

stories onto tape, after which a production team takes over, making sufficient copies for 

the number of clients scattered across the Manning area. The production team then 

hands over the personally addressed tapes to the post office for distribution to clients‘ 

homes. At the end of the week, clients return their tapes to be copied over again with the 

following week‘s news. In the 15 years since the Talking Times began on 23 August 1994, 

a total of 730 master tapes have been recorded and in the vicinity of 40,000 copy tapes 

produced and sent to about 50 local recipients (Manning River Times, 4 September 2009). 
 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

54.4.1 DIGITAL UPDATE (1) 

The National Library of Australia has announced that the open source software code for 

the Australian Historic Newspapers discovery service (version 1) has been released. The 

service had been in beta mode for a year while users tested it, used to and provided 

feedback. The service allows users to correct the OCR text in historic newspapers to 

improve it, and also to add tags and comments to articles. During July, major 

improvements to the OCRE text correction feature were made. Users have corrected more 

than five million lines of text since release. The service was officially launched as Version 

1 on 6 August 2009. All State Libraries and Territory Libraries in Australia are 

contributing historic newspaper content to the service. Current content is dated 1803-

1954.  

 

The code is available from:  

https://code.nla.goc.au/redmine/projects/show/ndp-beta 

The service is available from: http://newspapers.nla.gov.au/ndp/del/home 

Details about user engagement and text correction activity are available at: 

http://www.nla.gov.au/ndp/project_details/documents/ANDP_ManyHands.pdf 

 

54.4.2 DIGITAL UPDATE (2) 

Rose Holley, manager, Australian Newspaper Digitisation Program, wrote on 3 August 

2009: It is now a year since the Australian Newspapers beta service 

http://ndpbeta.nla.gov.au was released to the public. This is the outcome of the 

collaborative Australian Newspapers Digitisation Program (ANDP 

http://www.nla.gov.au/ndp). The service contains 5.5 million historic newspaper articles 

dating from 1803-1954. More articles are added every week and there will be 40 million 

by the end of next year.  

 

http://ndpbeta.nla.gov.au/
http://www.nla.gov.au/ndp


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 15 
 

 

The Australian Historical Association recently held their annual conference at the 

Sunshine Coast and the historians raved about the Australian Newspapers online service 

and how much time it has saved them. It is no longer necessary to physically go to a 

library and browse through reels of microfilmed newspapers. Researchers can now 

keyword search across millions of newspaper articles in a matter of seconds via the 

internet. Having easy, free access from home increases their hours spent in ―productive 

pleasure‖. Researchers, authors and historians are finding fascinating, unusual and 

unique information in the newspapers, which is helping to further our knowledge of early 

Australian history.  

 

The Light Railway Research Society of Australia (LRRSA) aims to record the history of 

the use of rail transport in Australian industry. They focus on the ―little lines‖ rather 

than the ―main lines‖ because they are largely undocumented in libraries and archives. 

Frank Stamford, Publications Officer says: ―For over forty years old newspaper files have 

played a very important part in the historical research done by members of this Society, 

and having the newspapers online has made our task much easier and more productive‖. 

The service has generated a great deal of interest, discussion and enthusiasm amongst 

the 250 members of the Society. John Browning and Phil Rickard are two of the key 

researchers and are looking for information on sugar cane mills and tramways in 

Queensland, and early tramways and tram roads in the Northern Territory and 

Tasmania respectively. They have found reference to tramways whose existence was not 

previously known, especially in the Northern Territory. Also newspaper articles on the 

early use of timber tramways in Queensland (c 1860) and industrial railways used in 

collieries, convict establishments and sawmilling in Tasmania (c 1830-1870) which were 

in operation almost forty years before the first steam-operated public railway opened in 

Tasmania in 1871. 

 

Phil Rickard says: ―The Australian Newspapers online enables any member who may be 

living far (or near) from a capital city library, to do a bit of researching from home and 

share the results with all members. For us the ANDP is reversing the tyranny of 

distance.‖ John Browning says: ―Members see the service as a very valuable and much 

appreciated research tool‖. 

 

Another historical transport researcher, Ross Wilson, is researching Perth Tramways for 

the publication of a book. He says: ―I‘m often able to verify information on tramways more 

accurately from newspapers than other published resources, so this is really saving me 

time‖.  

 

Dr Clare Wright (researcher and author) is fascinated with women in early Australian 

history. She says: ―In women‘s history, it is incredibly difficult to follow a thread. Women 

change their names when they get married, and tend not to feature in official records.‖ 

However by being able to keyword search early digital Australian newspapers she has 

been able to find the threads of women‘s lives and link them together. She has easily 

tracked down women who ―disappeared‖ from records, but who actually moved state. She 

is currently researching the women of the Eureka Stockade. She found that the fugitive 

figure Sarah Hanmer (Eureka sympathiser in whose Ballarat theatre, the Adelphi, the 

Eureka miners intended meeting after burning their licences) left Ballarat and moved 

north, opening a new theatre in Brisbane.  

 

Dr Bruce Moore, director of the Australian National Dictionary Centre at ANU 

(researcher and author) has been tracing the development of the Australian accent and 

the Australian vocabulary of Australian English, and linking these to the major 

movements in Australian history and culture. He and his colleagues are now determining 

words that originated in Australia (Aussie lingo). After finding verification in the past 

very difficult he says: ―We can now search Australian Newspapers online and easily find 

occurrences of words we are trying to verify as being first used in Australia.‖  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 16 
 

 

Angus Trumble (author) is another happy researcher full of praise. He says on his blog: ―I 

cannot think of any single resource for the study of Australian history that has in my 

lifetime come as close to providing almost overnight such an enormous sweep of access as 

does the National Library of Australia‘s brilliant Australian Newspapers beta service—

‖Historic Australian Newspapers, 1803 to 1954.‖ I am wholly and happily addicted, and 

Australian Newspapers beta has already shone an important sidelight onto one or two 

pressing matters to do with fingernails that will feature in my next book to be published 

in 2010 (The Finger: A handbook).‖ 

 

54.4.3 NEWSPAPERS SEEM TO BE SOWN BY THE CAPRICE OF THE WINDS 

Janette Pelosi, of Sydney, sent the ANHG this item from the Sydney Morning Herald, 

28 April 1854, p.2, col. 6 (extracted from Frazer’s Magazine): ―Newspapers contain 

everything and are found everywhere. The only difficulty is to read them. The threads of 

newspaper correspondents enclose the whole world in a network of espionage. Nothing 

can happen that is not sure to get into a newspaper while it is happening, and sometimes 

before it has happened. It is no idle bluster to say that the eyes of Europe are on you. The 

eyes of Europe are the newspapers of Europe; and these same eyes are on every man, 

woman and child, whose lives are of the slightest interest outside their own circles.  

 

―It has been beautifully said of flowers that they start up in the most unexpected places, 

where there is hardly a handful of soil, and even where there is none, striking their 

tender yet vigorous roots into the crevices of the naked rock. The same thing may be said 

of newspapers. They seem to be sown like certain wild seeds, by the caprice of the winds. 

Wherever there is a settlement of a dozen people you may look out for a newspaper. The 

first necessity of a new population is a newspaper. It inverts sometimes the vulgar 

principle of political economy, which will insist that the demand produces the supply; for 

it happens with newspapers every now and then that the supply produces the demand. 

The newspaper of a little colony often comes into existence before the readers; some far-

sighted speculator always being in advance with an article of consumption which he 

knows well enough will become indispensable by-and-by.  

 

―Even New Zealand, while it was yet undergoing the early stages of an excruciating 

experiment, had a newspaper; and Hong-Kong, where the fatality of the climate might be 

supposed to deter any sensible man from risking more than a month‘s subscription, has 

its Gazette. Indeed we are not quite sure that a newspaper is not of social instinct. People 

get up newspapers where there is nobody to read them but themselves. Passengers on a 

long voyage, who have no news to tell except that which they get from each other, and 

nobody to tell it to when they get it, frequently amuse themselves by playing at 

newspapers. This is more remarkable than the most out of the way birth of flowers. A 

harebell on a rock is not half so surprising as a newspaper on board a ship.‖ 

 
54.4.4 THE ESSENTIAL PRINTER 

Without him tyrants and humbugs in all countries would have their own way. He is a 
friend of intelligence and thought, a friend of liberty, of freedom of law, indeed, the 
friend of every man who is a friend of order. 
 
Of all inventions, of all discoveries in science and art, of all the great results in the 
wonderful progress of mechanical energy and skill, the Printer is the only product of 
civilisation necessary to the existence of free men.  

– Charles Dickens, circa 1850 

 
54.4.5 THE GLUE AND CURRENCY OF GOSSIP 

Lalita Tademy‘s Red River (Headline, 2006), a novel based in the Deep South of the USA, 

tells how, about a century ago, the people shared the news essential to their daily living 

(pp.265-266):   

 
In the four square miles of The Bottom, it is possible during the busiest times of the year to go 

without catching sight of one another for days or weeks or sometimes months at a stretch. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 17 
 

 

Nonetheless, detailed goings-on within each family unit, whether of critical consequence like 

birth, death, or illness, or the not so essential, such as the misdeeds of a wayward child or 

philandering husband, or successes or failures in dealing with the white man, are preserved 

and passed along from one household to the next, reported and repeated, absorbed and 

commented upon as the glue and currency of the community. Out of sight does not equate to 

out of mind, but first-hand improves the flavour of gossip.  

 
54.4.6 STATE LIBRARY PUTS GOVERNMENT GAZETTES ONLINE 

The State Library of Victoria has made its complete collection of Victorian Government 

Gazettes available online. These include, NSW Government Gazettes, 1836-1851; Port 

Phillip Government Gazettes, 1843-1851; Victorian Government Gazettes, 1851-1997. The 

gazettes from 1998 were already available online. See State Library of Victoria News, 

March-June 2009, p.10. 

 
54.4.7 YOUR SAY 

John Graham, president, Ryerson Index Inc., writes: In ANHG no. 31 (2005), you first 

mentioned the Ryerson Index. For those who came in late, this is an index to (mainly) 

contemporary death and funeral notices in Australian newspapers. It is aimed squarely 

at genealogists, but we know of numerous government departments, legal firms, direct 

marketing firms and other businesses who are also regular users.  

 

Much has changed since 2005. The Index has more than doubled, and now contains over 

2.1 million entries. It is growing at the rate of about 900 new entries per day. There are 

complete runs of a number of important papers, among them the Sydney Morning Herald 

from 1969 to date, the Lismore Northern Star from 1968 to date, and the Mudgee 

Guardian from 1960 to date. We now have coverage of newspapers from all states except 

WA, plus the ACT.    

 

The website has changed too, and now has a much easier to remember URL at 

www.ryersonindex.org/. Organisationally, Ryerson Index Inc is now an incorporated 

association, and has a membership in excess of 130 active indexers. As well as 

concentrating on current newspapers, we also work with various libraries and family 

history societies to incorporate data from other indexes. We are currently working with 

the Goulburn Regional Library to include about 25,000 entries from the Ted Cross Index 

to the Goulburn Post, covering the period from 1930 to the present. We expect to have 

this data online by the end of the year.   

 

54.4.8 PRINTING EXHIBITS INSPIRE STUDENTS 

An exhibition of TAFE Graphic Design students‘ posters, influenced by their time spent 

at Armidale‘s Museum of Printing, was held recently at the New England Regional Art 

Museum (NERAM). Students interacted and photographed a variety of machinery and 

objects at the Museum of Printing on the lower floor of NERAM. The machines in the 

museum came from an era when industrial aesthetics were as important as functionality. 

One example on show was the beautiful carved lion‘s feet on a printing press, which 

might not have made for better mechanics, but would have enhanced the experience of 

those using the press every day. Can the economic value of aesthetics be measured? 

Viewers considered this as they saw posters that showed a modern take on an era of 

aesthetically pleasing machinery that was part of the printing press industry (Armidale 

Express, 5 August 2009).  

 
54.4.9 NEWSPAPERS IN BOSTON 

Victor Isaacs, of Canberra, recently visited Boston, USA, and reflects on the newspapers 

available to Bostonians: I looked at every possible newspaper I could find and read a 

number of them daily. The impression I got was that, compared to my previous visits to 

the US, weekday newspapers were thinner. The Sunday newspapers, however, are still 

enormous. Dailies cost 75c or $1, except the NY Times and Wall Street Journal which 

were $2. Sunday papers were up to $5. Editorials were lengthy, and I gathered, unlike in 

Australia, are actually read by people! 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 18 
 

 

 

What is hugely annoying in American newspapers is the ridiculous practice of not 

completing any article on the front page, requiring continuous page turning. There is no 

reason for this annoying practice. It even extends to articles on the front page of inside 

sections. USA Today is the honourable exception to this practice, and I lament that it is 

now common in Australia, especially with the Australian. 

 

I found the narrower American broadsheet size convenient for reading on trains. 

 

Boston is one of the few American cities still with more than one home-town daily. They 

are the Boston Globe (owned by the New York Times), which is a broadsheet, high quality 

paper; the Boston Herald, which is a tabloid size, popular paper; and Metro a free, 

morning commuter paper, on the usual style of these papers, a very lightweight read. I 

was surprised to find that all the New York dailies were readily available everywhere in 

Boston – not just, as expected, the NY Times, but also the two tabloid size popular 

papers, the NY Post and the Daily News. 

 

My usual daily reading was Metro (because it was free) (M-F only), Boston Globe, NY 

Times and the two national papers, USA Today (which is M-F only) and Wall Street 

Journal (M-Sat only). Foreign news coverage in USA Today was okay and quite good in 

the Boston Globe, NY Times and Wall St Journal. As far as I can tell, both general news 

coverage and appearance have significantly improved in the WSJ since the Murdoch 

takeover. Certainly, compared to the WSJ, the NY Times seems a tired and old looking 

paper. I now know why it is called the ―grey old lady‖. The foreign news articles in the NY 

Times, are often, in fact, more in the nature of extended background reports, at the 

expense of broad news coverage. 

 

I was very surprised and pleased that there was a lot of Australian news in the 

newspapers. This was certainly not the case on previous visits to the US. Of course, this 

may have just been co-incidence of what was making news at the time. Obituaries and 

death notices are very big in the US. Some local non-dailies sometimes gave the 

impression of being just a bit of wrapping around the obits. Reflecting Boston‘s 

demographics, there were three Boston Irish weeklies. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 
 

54.5.1 BOOKS 

Jacobsen, Kris, A Land of Promise: An Account of Jacob Isaacs, Jewish Convict and 

Benjamin Isaacs, Christian Printer and Publisher, published by Kris Jacobsen, 

116 Marconi Crescent, Kambah ACT 2902, kljacobsen@ozemail.com.au, 202 

pages, paperback, illustrated (including of newspaper pages), $27.50 plus postage. 

A comprehensive account of the lives of Jacob Isaacs and his son Benjamin Isaacs, 

who established the first newspapers in Parramatta and Bathurst, as well as 

being associated with newspapers in Sydney, Windsor, Goulburn and NZ. 

 

O’Connor, Terry, A Pictorial History of Queensland, 2nd edition, 2009, Courier-

Mail/Acacia Press, 336 pages, hardback. This book draws upon the pictorial 

resources of the Courier-Mail to lavishly illustrate the history of Queensland. 
 

REVIEW: A Land of Promise: An Account of Jacob Isaacs, Jewish Convict and 

Benjamin Isaacs, Christian Printer and Publisher, by Kris Jacobsen. 

 

Review by Victor Isaacs (The reviewer is not related to the subjects of the book) 

 

This book has clearly been a labour of love for the author, comprehensively chronicling 

the lives of his forebears, Jacob and Benjamin Isaacs. Jacob was twice transported from 

England to New South Wales for crimes. Although this part of the story has no bearing 

mailto:kljacobsen@ozemail.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 19 
 

 

on newspaper history, nevertheless it is an absorbing account of grim conditions of 

poverty and vice in England and of the severe lives of convicts in NSW. 

 

Jacob‘s son, Benjamin, was abandoned by his parents when a babe. He migrated to NSW. 

Benjamin had been trained as a printer. The narrative of his time in the newspaper 

and/or printing trade occupies the main part of this book. Benjamin was associated as 

printer and/or editor and/or publisher of newspapers in Sydney, the Bay of Islands (New 

Zealand)(twice), Parramatta (thrice), Bathurst, Goulburn and Windsor. He established 

the first newspapers in both Parramatta and Bathurst. The description of his struggles in 

the new, tiny settlement of Bathurst are especially interesting, particularly his loss of the 

newspaper as a result of a libellous feud with the local Chief of Police, himself also at 

times associated with early newspapers. 

 

The book includes a number of attractive colour pictures of early NSW and reproductions 

of newspaper pages. It is very comprehensively sourced. This title is recommended as an 

excellent account of nineteenth century newspaper history. 

 

54.5.2 ARTICLES 

Bowd, Kathryn, ― ‗Did you see that in the paper?‘: country newspapers and perceptions 

of local ownership‖, Australian Journalism Review, 31 (1), July 2009, pp.49-61. 

How much does ownership of the media matter to readers of country newspapers? 

This paper explores perceptions of ownership of four country non-daily 

newspapers in Victoria and South Australia from the perspectives of journalists, 

newspaper managers/owners and readers.  

Camden Historical Society Inc., ―Camden retrospective: George Victor Sidman‖, 

Camden Historical Society Newsletter, Winter 2009, p.4. Sidman, owner of the 

Camden News, was made a life member of the New South Wales Country Press 

Association; he had been president in 1942-1944. 

Coleman, Peter, ―Busy Fairfax sites upgrade‖ and ―Seven, then eight towers make a 

‗nice little press‘ ―, gxpress, 9/3, August 2009, pp.10-11. Two articles reporting and 

discussing upgrades of press at Fairfax Media sites, such as Wagga Wagga and 

Tamworth, NSW, and Murray Bridge, SA, and at the McPherson family‘s print 

centre at Shepparton, Victoria. 

Fairfax, John B., ―Trust, like respect, must be earned, and the media take their job 

seriously‖, Sydney Morning Herald, 5 August 2009, p.15.  

Foley, Steve, ―The battle of Sunday: The inside story of Melbourne‘s paper war‖, Sunday 

Age, 16 August, p. 13. On the 20th anniversary of Melbourne‘s Sunday 

newspapers, this article tells the story of the simultaneous launch of three 

papers. See also James Manning‘s interview with Sunday Age editor Gay Alcorn, 

Mediaweek, 14 September 2009, p.9, and the Age Extra, Issue 6, September 2009, 

pp.6-7. 
Gourley, Paddy, Canberra Times, Public Sector Informant supplement, Tuesday 4 

August 2009, ―The OzCar wreck: a lesson in gross incompetence‖. The author 

argues that ―the Opposition‘s and News Ltd‘s skulduggery backfired, but not 

before harming the public service.‖ 

Harris, Steve, ―The future is now‖, Sunday Age 20th anniversary supplement, 23 

August. An essay, by the founding editor of the Sunday Age, about the future of 

newspapers. 

Howe, David, ―Will newspapers ever turn a profit online?‖, Australian Policy Oneline, 

29 September 2009.  http://apo.org.au/commentary/will-newspapers-ever-turn-

profit-online Everybody‘s talking about content monetisation. In New Matilda, 

David Howe looks at proposals from Google and Microsoft 

Hyland, Tom, ―Stop the presses. Read all about it!‖, Sunday Age, 9 August 2009, Extra, 

p.11. The future of newspapers, and journalism, is under attack from the web. 

Can online pay walls save them? 

Keenan, Nick, ―Publishers shy of revealing detail‖, Australian, Media section, 17 August 

2009, p.36. The head of print at MediaCom argues the need for a more 

http://apo.org.au/commentary/will-newspapers-ever-turn-profit-online
http://apo.org.au/commentary/will-newspapers-ever-turn-profit-online


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 54         October 2009 Page 20 
 

 

sophisticated level of detail in readership studies – such as figures on readership 

of particular sections within newspapers. 

Marr, David, ―Raised from the dead‖, Sydney Morning Herald, Saturday 12 September 

2009. The National Times was meant to stir, and it did, says the author, a former 

editor of the paper, on the eve of its revival as a Fairfax website. 
Parsons, Alan, ―This (Paperboy) Life‖, Weekend Australian, 25-26 July 2009, Review, 

p.2. A whimsical recollection of a doing a paper run in Britain as a boy. 

Peterson, Ellen, ―Letters of a Nation‖, Memento, Issue 37, July 2009, pp.22-23. This 

year marks the bicentenary of Australia‘s postal service, the introduction of which 

would prove to be an important milestone for newspaper development in the 

colonies. To celebrate the anniversary, the National Archives of Australia has 

teamed up with Australia Post to encourage the sharing and preservation of 

letters that reflect aspects of the nation‘s history. 

Powell, Graeme, ―The Literary statesman: Alfred Deakin and his papers‖, National 

Library Magazine, September 2009, pp.18-20. Powell, who was for many years 

the Manuscript Librarian at the National Library, describes Alfred Deakin‘s dual 

life: politician by day, prolific reader and writer by night. 

Smith, Neil, ―What else happened in 1883?‖ Photographic Trader, no. 140, September- 

October 2009), pp.22-24. Discusses the introduction of photo-engraving into 

Australian newspapers. Lists sources. 

Starck, Nigel, ―The mind of Russell Braddon‖, National Library Magazine, September 

2009, pp.12-15. A description of storyteller and journalist Russell Braddon‘s 

remarkable life during and after suffering slavery in Changi prison camp. 

Tiffen, Rodney, ―The Australian at forty-five‖, inside.org.au/the-australian-at-forty-

five/ For all its faults, it‘s a miracle that the Australian exists, but it could be a 

whole lot better. 

 
EDITOR’S NOTE: The ANHG celebrates its 10th birthday this month (October). The story of 
how the group and the newsletter began was told at length in issue 50 (at 50.4.8). Victor 
Isaacs, the founder, continues to contribute significantly to the Newsletter, as does Barry Blair, 
of Tamworth. Regular contributors over the past few years have included Larry Noye, Peter 
Gill, John Tidey and Robert Coleman, of Melbourne; Kay Hynes and Janette Pelosi, of 
Sydney; and Damian Bester, of Hobart. 
 

The ANHG has for sale a handful of copies of its 503-page Australian Newspaper History: A 
Bibliography (2nd edition). The price is $67 (incl. p&p) for individuals and $80 for institutions. 
 
 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 
Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but 
contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 
individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

