
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 45                                                             December 2007 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, PO Box 675  Mount Ommaney Qld 4074.  

Ph. 61-7-3279 2279.  Email: rodthejourno@hotmail.com  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 20 February 2008. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN    
 

45.1.1 WEST AUSTRALIAN (1): NO CONTEMPT, COURT RULES 

The Supreme Court of Western Australia has ruled that no contempt was committed when the 

West Australian published a letter to the editor on 11 December 2005 during the final days of 

the manslaughter trial of Jake Dylan Becker. The letter led the judge to abort the trial. Becker 

was retried and found not guilty of a manslaughter charge. Justice Geoffrey Miller criticised 

the WA Director of Public Prosecutions, Robert Cock, for a lack of evidence to back the case 

and said the newspaper had been „unwise‟ in publishing the letter on one of the final days of 

the trial (Australian, 5 October 2007, p.7). 

 

45.1.2 WEST AUSTRALIAN (2): THE FLAG, AND BRIAN BURKE 

The West Australian had egg on its face again, according to perthnow.com.au, 3 October 

2007. Following up a story on New Zealand Prime Minister Helen Clark‟s call for the Union 

Jack to be stripped from the Kiwi flag, the paper set out to obtain comments from West 

Australian Returned Services League president Bill Gaynor, a long-time supporter of the 

British emblem and a staunch monarchist. Canberra-based journalist Rhianna King found a 

Bill Gaynor in Glenelg in South Australia, and quoted him. But it was the wrong Bill Gaynor, 

and his views upset RSL members in WA.  

 

The West Australian has been accused of misrepresenting a damning report on the influence 

of the disgraced former West Australian Premier Brian Burke by claiming he had been 

cleared of wrongdoing when, in fact, he had been widely criticized by a corruption watchdog. 

Peter van Onselen, an associate professor at Perth‟s Edith Cowan University, said he was 

„flabbergasted‟ by the West Australian’s coverage of a Corruption and Crime Commission 

report on a $330 million tourist development in the State‟s southwest. The West Australian 

headlined its Page 1 report on 10 October: „Burke, Grill, Buswell cleared by CCC report‟ 

(Australian, Media section, 11 October 2007, p.35. 

 

45.1.3 WEST AUSTRAIAN (3): EDITOR ‘OUT OF CONTROL’ 

WAN Holdings board nominee Stephen Mayne has launched a stinging attack against the 

publisher for railing to rein in its „out of control‟ editor Paul Armstrong. Addressing the WAN 

annual meeting in Perth on 9 November, Mayne said: „The Premier Alan Carpenter said on 

May 15 that our editor was „an immature, dishonest, unethical person who should not be in 

that position‟.‟ Armstrong receives an annual pay package of $467,000. WAN announced a 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 2 
 

 

12.4 percent rise in earnings before interested and tax to $52.6 million for the three months 

ending 30 September (Weekend Australian, 10-11 November 2007, p.35). 

 

45.1.4 WEST AUSTRALIAN (4): SEVEN BUYS MORE OF WAN 

Kerry Stokes‟ Seven Network has increased to 19.4 per cent its stake in West Australian 

Newspaper Holdings Ltd – just short of the 19.9 per cent threshold. Cross that threshold and a 

full bid must be made. WAN‟s flagship is the Perth daily, the West Australian (Sydney 

Morning Herald, 20 November 2007, p.20). 

 

45.1.5 COME FLY WITH ME 

Fairfax Media‟s journalists have accused the company of „prostitution‟ as they vented their 

fury at an advertising-driven wraparound supplement that ran with the 26 October edition of 

the Sydney Morning Herald. Staff met and accused the company of disguising as news a four-

page supplement paid for by Singapore Airlines to mark the maiden commercial flight of the 

Airbus A380. The unrest came amid concern among senior staff that Fairfax‟s merger with 

Rural Press has led to a decline in editorial standards. The newspaper ran its main story about 

the Australian SAS soldier killed in Afghanistan on the front of the wraparound, then filled 

the remainder of the four pages with stories, graphics and large advertisements about the new 

Singapore Airlines jet. The paper failed to declare the wraparound was an advertising 

supplement, despite running a second „front page‟ – also featuring the Sydney Morning 

Herald masthead – inside. One prominent journalist was so outraged she sent a message to 

Fairfax chairman Ron Walker. „It is the prostitution of editorial integrity on a scale never seen 

before, an absolute disgrace,‟ she wrote. Gerard Noonan, co-convener of the Fairfax house 

committee in Sydney, said: „We‟re very concerned that the new culture that has come our way 

as a result of the merger with Rural Press ... [and] is bringing to the Fairfax culture a 

management-level mindset where the distinction between editorial and advertorial is more 

blurred.‟ (Australian, 27 October 2007). 

 

The editor of the Herald, Alan Oakley, told a gathering of journalists and production workers 

at Fairfax Sydney headquarters on 29 October that he took responsibility for the controversial 

wraparound. „The decision was mine and mine alone, and I take responsibility for that. Those 

who feel that it was a bad call should blame me, because it was a call made by me in 

isolation.‟ (Australian, 30 October 2007, p.3). 

 

45.1.6 RECENT CHRONOLOGY 

45.1.6.1 EVENTS 

   14 October 2007: Federal election is called for 24 November. Extensive newspaper 

coverage of the election followed in daily newspapers on 15 October.  

   21 October 2007: Prime Minister John Howard and Opposition Leader Kevin Rudd debate 

one another on prime-time television. 

   25 November 2007: All newspapers devoted many pages to reporting a change of 

government at a federal level: e.g. „Rudd triumphs‟ (Sunday Mail, Queensland). Some papers 

carried supplements devoted to seat-by-seat results. Probably the most unusual was the 

tabloid Sunday Canberra Times which had an eight-page broadsheet wraparound. 

   30 November 2007: Newspapers list the ministry on the new Federal Government, led by 

Kevin Rudd, and report the election of Dr Brendan Nelson as the new Liberal leader. 

 

45.1.6.2 DEATHS 

   Anderson, Dave: D. October/November 2007, aged 84; delivered about 325 copies of the 

St George & Sutherland Shire Leader in his area for 20 years after retiring from newspaper 

industry at 60 (St George & Sutherland Shire Leader, 6 November 2007, p.19). 

   Cannon, John George (Jack): D. 16 November 2007 at Ocean Grove, Vic., aged 82; the 

third doyen of Melbourne‟s golden age of journalism to die in five weeks (see Elliott and 

Fitzgerald below); colourful character and stylish dresser known in the industry as Dapper 

Jack; widely experienced general reporter, sportswriter and  feature writer whose postings 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 3 
 

 

included: editor, the Sunday Press, sports editor, the Herald,  HWT London Bureau (1963-

66), RAAF public relations officer Middle East 1953-56; led HWT team to 1968 Olympic 

Games, Mexico City; started with Argus as copy boy 1942, cadet 1943; served three years 

RAAF, Europe, as rear gunner and was sole survivor of Lancaster bomber crash; won Weary 

Dunlop Foundation award, 2002; known off-duty as a popular and companionable raconteur 

(source: Robert Coleman; see also Age, 26 November 2007, p.18). 

   Elliott, John Denis (Jack), OAM: D. 4 November 2007 in Melbourne, aged 85; doyen of 

Australian racing writers; died in Melbourne Cup week, two days  before the event itself – the 

scene of many of his scoops; chief racing writer for the Herald  for 30 years in an era when 

big racing stories were front page news; reported almost 50 Melbourne Cups, starting in 1937 

as a copy boy at Truth; after army service in WW2, returned to the Argus in 1946; chief 

racing writer for the Sporting Globe 1954-57; awarded Order of Australia for service to racing 

in which he had an enormous number of contacts at all levels; founder of Australian Racing 

Writers‟ Association, long-serving president of Victorian Racing Writers‟ Association 

(Herald Sun, 5 November 2007, p.43).   

  Fitzgerald, John: D. 11 October 2007 in Melbourne aged 76; started in journalism as 

cadet on Warrnambool Standard after failing to win job on Bendigo Advertiser and 

Melbourne Herald; became personal clerical assistant to Herald managing director Sir Keith 

Murdoch in 1951; courageous editor of the Herald, Melbourne, 1974-78, publishing the 

Khemlani loans affair reports that contributed to the downfall of the Whitlam Government, 

and, after the murder of Donald Mackay in Griffith, a series of articles outlining Italian links 

with Australian drug dealers; began hugely successful career in corporate public relations in 

1978; recipient of Melbourne Press Club „Lifetime Achievement Award‟ (Age, 12 Oct 2007, 

Business, p.12; Herald Sun, 12 October 2007, p.39).  See also 45.1.15. 

   Johnson, Paul: D. 3 November 2007, in Melbourne, aged 60; widely experienced and 

skilled sub-editor at the Herald and Weekly Times, also the ABC; emigrated from London in 

1974; in recent years, specialised in laying out and sub-editing the Herald Sun opinion and 

letters pages (Herald Sun, 5 November 2007). 

   Johnston, Tony: D. September 2007 in Townsville, aged 58; popular figure in Melbourne 

publishing and TV circles for 40 years; was editor of TV Week; also had been publicity 

director at Channel 7 and also contributor to Sunday Herald Sun TV Guide. TJ, as he was 

affectionately known, retired to live with relatives at Kuranda, near Cairns, while enduring a 

two-year battle with cancer (Bob Coleman, 2 Oct). 

   Lee, Robert: D. 30 September 2007, aged 77; began career as apprentice at Wellington 

Times, NSW, and then worked at Dubbo Dispatch; compositor at Canberra Times, 1953-1988 

(Canberra Times, 20 October 2007). 

   McAuliffe, Mick: D. 19 August 2007 in Townsville, aged 60; began career as cadet at 

Cairns Post; worked on papers in Brisbane; finished career as a sub-editor at the Townsville 

Bulletin (Walkley Magazine, Issue 47, October-November 2007, p.40). 

   Martyn, Norman Leslie: D. 15 May 2007; former owner-editor of Mirboo North Times, 

Victoria (obit, Age, 13 October 2007, p.13; see ANHG 43.20.2). 

   Price, Matt: D. 25 November 2007, in Perth, aged 46; gained Arts degree at University of 

Western Australia; worked briefly in a politician‟s office; journalism cadetship at Albany 

Advertiser; joined Daily News, Perth, and then Channel 9 News; in late 1980s worked in 

London at various TV news bureaus; joined the Australian in 1997 and was transferred to the 

Canberra press gallery a few years later; made an art form of the political sketch; brilliant 

wordsmith and versatile reporter; wrote book on his beloved Fremantle Dockers football 

team; remembered as man with a big heart; told colleagues on 8 October that doctors had 

discovered tumours in his brain; underwent exploratory surgery on 10 October (Australian, 9 

October 2007, online, and obituary 26 November 2007, p.2007; tributes in Australian, Media 

section, 29 November 2007, pp.33, 36, 38; see extracts from some of his columns in „A few 

words from an astute observer‟, Weekend Australian, 1-2 December 2007, p.18, and eulogy 

from News Ltd CEO John Hartigan, same issue, p.23). 

   Thorpe, David: D. 10 September 2007; helped transform the Age of the 1960s; Graham 

Perkin was an unstoppable young editor, but Thorpe‟s skills as a production editor and as a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 4 
 

 

beautiful writer daily made the changes happen that turned the newspaper from a „frumpish 

old tart‟ into „one of the ten great newspapers of the world‟; assigned himself to cover the 

hanging of Ronald Ryan, the last man hanged in Australia so that no one else would have that 

terrible experience, and he wept terribly later (Age, 5 October 2007). 

 

45.1.7 WHEN RUPERT GETS INVOLVED 

Some insights into when Rupert Murdoch chips his editors: News Ltd CEO John Hartigan 

said in the Andrew Olle Lecture on 19 October, „When [Murdoch] gets involved it‟s not as a 

proprietor, it‟s as a newspaperman. He will challenge our editors on why they put one story 

on Page 1 over another story. Or why they wasted a great pic by running it too small. Rupert 

doesn‟t vet the copy and nor do I. But I do answer to him and I appoint the editors. What we 

both look for in editors are many qualities. These include audacity, the willingness to take 

risks and to challenge the status quo. They also include enterprise and creativity that‟s not just 

about making money. Suspicion, often contempt, of authority, and that includes our own. We 

don‟t like yes-men, or yes-women. We like people with hunger to get after the establishment.‟ 

(Australian, 22 October 2007). 

 

45.1.8 CATALYST FOR RESIGNATION OF EDITOR 

A student magazine has come under fire for printing racist and sexist remarks. The editor of 

RMIT‟s Student Union publication, Catalyst, resigned after publishing a series of offensive 

articles. One repeatedly referred to „niggers‟ and another talked of a woman who „spreads like 

peanut butter‟. John Alexander Ng stepped down from the role amid a backlash from students 

outraged by the offensive material in the publication (Herald Sun, 14 October 2007). 

 

45.1.9 PEOPLE 

  Cynthia Banham, Fairfax foreign affairs reporter, survived the Yogyakarta plane crash in 

March this year. In the Sydney Morning Herald, 9 October (pp.1, 8), she wrote the first of a 

series of articles about her road to recovery. „Seven months ago I lost both my legs as a result 

of a plane crash. My left leg was amputated above the knee, my right leg below the knee. 

After two agonisingly slow months lying in a bed in a hospital burns unit, forbidden from 

sitting up because of a broken back, I became the new owner of a wheelchair. At first I was 

overjoyed. It was like receiving a new bicycle at Christmas. When my partner Michael first 

saw me in it, he had tears of happiness in his eyes. It meant so many things – at last I could 

eat my meals sitting up, I was mobile again, I could venture outside the hospital walls and 

breathe fresh air. And how sweet that air tasted, that first time. My delight at reclaiming these 

lost parts of my life quickly turned into resentment towards my wheelchair, however, because 

of what it represented – those things I would never get back such as my legs, my ability to 

walk, to run, to dance‟ (Mediaweek, 9 October 2007, online). 

   Garry Barker, technology editor at the Age, talks about the digital revolution and his 

career (Mediaweek, 29 October 2007, p.9). 

   Paul Barry has won a court battle with Alan Bond. The Federal Court has rejected Bond‟s 

bid to sue Barry and News Limited over an article published in the News Ltd Sunday papers 

on 3 June 2007 (Weekend Australian, 22-23 September 2007). 

   David Dick has been appointed executive editor of sport for the Age. He joined the paper in 

2005 as executive editor (development) after a career in the Scottish media, which included 

freelance sports reporting, editing and design roles on the Evening Times in Glasgow, helping 

launch the Sunday Herald in 1999, and going on to become the paper‟s sports editor and then 

deputy editor.  

   Colleen Egan, of the Sunday Times, Perth, has won News Limited‟s 2007 Sir Keith 

Murdoch Award for Journalism for an eight-year investigation that led to the freeing of a man 

who was wrongly jailed for murder. 

   David Fagan, editor of the Courier-Mail, talks about his paper‟s election coverage 

(Mediaweek, 29 October 2007, p.8). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 5 
 

 

   Martin Flanagan, interviewed by Mediaweek (12 November 2007, p.9), says that, for him, 

„the art of newspaper writing is to [write so simply that you] take as many people with you as 

you can, without compromising the integrity of what you‟re on about‟. 

   Richard Freudenstein, CEO of News Digital, was „Person of the Week‟ in Mediaweek, 27 

August 2007, p.4. 

   Michael Gawenda, former editor of the Age, has been appointed director of the University 

of Melbourne‟s Centre for the Advanced Study of Journalism, which will open in 2009 

(Australian, Media section, 15 November 2007, p.33. 

   Jonathan Holmes, a former executive producer of The 7.30 Report and Foreign 

Correspondent, will host ABC-TV‟s Media Watch in 2008 (Australian, 28 November 2007). 

   Garry Linnell, 43, until recently the director of news and current affairs for the Nine 

Network, has joined the Daily Telegraph as editor at large. .Regarded as one of the nation‟s 

leading journalists and finest writers, Linnell is a Walkley Award winner who has written 

extensively across sport, news and business (Daily Telegraph, 19 September 2007). 

   Hedley Thomas, of the Australian’s Brisbane bureau, won the Gold Walkley at the 2007 

Walkley Awards on 29 November 2007. For details of award winners, visit www.walkleys.com 

   Lloyd Whish-Wilson, chief executive and publisher, NSW and ACT metros for Fairfax 

Media Ltd, was „Person of the Week‟ in Mediaweek, 17 September 2007, pp.4-5. 

 

45.1.10 GOOD WORKS AND FAIRFAX NEWSPAPERS 

Victor Isaacs writes: On Monday 22 October the Sydney Morning Herald, Age, Illawarra 

Mercury and Newcastle Herald, all Fairfax newspapers, printed on pink paper to 

commemorate National Breast Cancer Awareness Day. A proportion of that day‟s sales 

revenue was donated to the cause. The Canberra Times printed its masthead in bright pink. 

On the same day an identical supplement, 50 Years of The Guide Dogs was „Published by 

John Fairfax Publications Pty Ltd for inclusion in the Sydney Morning Herald, the Canberra 

Times, Newcastle Herald and Illawarra Mercury.‟ This is the first such joint publication since 

the Fairfax/Rural Press merger. So, oddly, non-Sydney readers had advertisements for Sydney 

items. 

 

45.1.11 WALL STREET JOURNAL (1): PAGE IN THE AUSTRALIAN 

The first Australian consequence of the takeover by News Ltd of the Dow Jones company 

became apparent on 2 November. From that day, the page of articles provided by Britain‟s 

Financial Times was dropped from the Australian‟s business section and replaced by articles 

provided by Dow Jones‟ Wall Street Journal. These occupy a page and occasionally more. 

The Business section has been re-branded as „Business with the Wall Street Journal‟. The first 

WSJ page was on p.26 of 2 November. See article, p.1, of that date. 

 

45.1.12 WALL STREET JOURNAL (2): TO GROW FATTER 

News Corporation‟s acquisition of the Wall Street Journal will be the most important the 

company has made in the past decade, Rupert Murdoch said in unveiling plans to increase the 

newspaper‟s size and to create new joint-venture editions in markets such as India and China. 

Asked about any long-term plans to bring the Asian Wall Street Journal to Australia, 

Murdoch said: „I‟d hope we could continue to improve the financial section of the Australian 

to the point where that is not necessary.‟ (Australian, 13 November 2007, pp.21-22.) 

 

45.1.13 FREE SPEECH AND A FREE PRESS 

Matthew Ricketson reported (Age, 6 November 2007): Free speech and the media‟s ability to 

report are under threat from governments gripped by secrecy and spin, according to the first 

national audit of free speech in Australia. An independent report by former anti-corruption 

and anti-racism commissioner Irene Moss, released on 5 November, found the nation‟s 

freedom-of-information laws seriously flawed, whistleblower legislation inadequate or non-

existent in some jurisdictions, and anti-terrorism laws endangering civil liberties. The 307-

page report documented federal and state government legislation clotted with 335 secrecy 

provisions and the courts awash with suppression orders. There are 917 suppression orders 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 6 
 

 

around the country, of which 697 are in Victoria, largely flowing from the gangland wars. 

(See also: Chris Merritt, „Flow of information blocked by government secrecy‟, Australian, 6 

November 2007, pp.1-2 plus editorial, p.11, and Cameron Stewart, „All we want is the truth‟, 

p.12; and two reports, Australian, Legal Affairs section, 9 November 2007, pp.33 and 33-34; 

Mediaweek, 12 November 2007, pp.3, 8; David Salter article, ANHG 45.5.2.). 

 

45.1.14 LOCKOUT ON FIRST DAY OF FIRST CRICKET TEST 

The start of the first cricket Test between Australia and Sri Lanka at the Gabba in Brisbane 

was marred when journalists were locked out of the ground after Reuters, Agence France-

Presse, Associated Press and News Limited refused to sign accreditation documents that 

would have limited their ability to report on the match. News Ltd reached an agreement with 

Cricket Australia that resulted in its journalists being admitted on the second and subsequent 

days, but the other organisations did not settle matters until after the end of the first Test 

(Australian, 9 November 2007, p.2). 

 

45.1.15 JOHN FITZGERALD, EDITOR, HAD A ‘GREAT RIDE’ 

From Melbourne, Robert Coleman writes: Former Herald editor John Alexander Fitzgerald, 

AM, who died aged 76 on 11 October, was one of Melbourne‟s most outstanding newspaper 

editors. Long-time associate and mate, Harry Gordon, wrote (Age, 12 October 2007): „John 

Fitzgerald was the kind of newspaperman most newspapermen would like to be. He was bold, 

decisive, irreverent, funny, and relentless in his pursuit of truth. He loved a good one-liner, 

and created many of them.‟ Fitzie, as he liked to be known, came from a brief cadetship at the 

Warrnambool Standard to join the Melbourne Herald in 1951. Colleague John Dunn said  

(Herald Sun, 12 October): „He was simply irrepressible, a larger-than-life figure who lobbed 

like a grenade into the reporters‟ room.‟ He went on to a career covering the world‟s news-

spots, mainly in sport, working variously for AAP and the Herald, of which he became chief 

of staff in 1966. In 1971, he was appointed managing editor of the South Pacific Post, Papua 

New Guinea, returning to Melbourne in 1974 to take the editor‟s chair at the Herald. In 1979, 

he turned to a new and spectacular career in the lush pastures of public relations as managing 

director and chairman of IPR (now Shandwick). But he never lost his love for newspapers. It 

was the blood of his veins, the music of his soul.  

 

He was a smiley, blokey country boy who rose to command wide respect among the country‟s 

highest flyers, none of whom overshadowed him. More than 400 people crammed historic St 

John‟s Church in the street where he lived in suburban Malvern East on 19 October. Eulogists 

included Olympic power broker Kevan Gosper and TV presenter Tony Barber. A wonderful 

reunion of former Herald journalists followed. „John Fitzgerald was one of the last of his 

breed – a hard-driving, fast-thinking, fast-talking afternoon newspaper editor,‟ said celebrated 

writer John Hamilton. „He could sniff a story a continent away and mobilise and motivate his 

reporters and photographers to bring home the goods. Tough on the outside, heart of gold on 

the inside and – above all – a lovely bloke.‟ 

 

And thus Colin Duck, onetime editor of the Sun News-Pictorial and Geelong Advertiser: „He 

was a passionate, enthusiastic newspaperman who inspired all who worked with him. As 

chief-of-staff and later editor, he oversaw outstanding newspapers and nurtured journalistic 

talent. He had a great sense of humour and treated people with warmth and real affection. 

When he left the HWT group, he left a hole too big for anyone else to fill and the company 

was never the same again.‟ Harry Gordon has to be given the last word – again from his 

obituary in the Age: „About 10 days before his death, after a particularly uncomfortable day, 

Fitzie looked up from his bed at this visitor. His face suddenly lit up, he gave a grin, and said: 

“Hasn‟t it been a great ride?” It was trade-mark Fitzie ... and he was so right.‟ 

 

45.1.16 CIRCULATION: NATIONAL AND METROPOLITAN 

Most metropolitan newspapers recorded smaller circulations during the July-September 

period than they did for the corresponding period last year. The outstanding performer was 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 7 
 

 

the Sunday Age, which lifted sales by 8.94 per cent. The Audit Bureau of Circulations figures 

and the Roy Morgan readership figures appear below.  

 

                                                         Circulation       Readership 
   July-Sept 

2007 

July-Sept  

2006 

% 

variation 

12 mths to 

Sept 2007 

% 

variation 

National      
Australian 137,000 135,000 + 1.48 477,000 + 12.0 
Weekend Australian 303,000 299,150 + 1.29 840,000 + 0.2 
Aust Financial Review 88,162 86,310 + 2.15 264,00 – 0.4  
Aust Financial Review (Sat) 78,292 78,292 + 8.47 155,000 – 11.4 
NSW      
Daily Telegraph 383,000+ 393,874 – 2.76 1,161,000 – 0.4 
Daily Telegraph (Sat) 327,000+ 335,452 –2.52 973,000 + 2.6 
Sunday Telegraph 668,500+ 694,528 – 3.75 1,755,000 – 2.3 
Sydney Morning Herald 211,700 211,990 – 0.14 919,000 + 3.6 
Sydney Morning Herald 

(Sat) 

355,850+ 355,750 + 0.03 1,180,000 – 1.1 

Sun-Herald 500,038 507,245 – 1.42 1,343,000 – 0.6 

Victoria      

Herald Sun 530,500+ 540,000+ – 1.76 1,452,000 – 2.0 

Herald Sun (Sat) 510,000+ 505,000+ + 0.99 1,396,000 + 0.8 

Sunday Herald Sun 622,500+ 615,000+ + 1.22 1,515,000 – 0.5 

Age 203,500+ 200,000+ + 1.75 766,000 + 4.1 

Age (Sat) 296,500+ 295,5000_ + 0.34 971,000 + 2.1 

Sunday Age 225,500+ 207,000+ + 8.94 737,000 + 2.6 

Queensland      

Courier-Mail 221,828 224,690 – 1.27 618,000 + 2.5 

Courier-Mail (Sat) 316,251 326,767 – 3.22 853,000 – 3.6 

Sunday Mail 594,846 608,657 – 2.27 1,467,000 – 2.3 

South Australia      
Advertiser 188,936 190,824 – 0.99 528,000 – 6.0 
Advertiser (Sat) 259,893 262,730 – 1.08 680,000 – 7.5 
Sunday Mail 314,745 321,529 – 2.11 750,000 – 2.2 
Western Australia      
West Australian 200,317 201,047 – 0.36 589,000 + 1.4 
West Australian (Sat) 349,538 362,277 – 3.52 907,000 – 7.0 
Sunday Times 340,000+ 348,500+ – 2.44 839,000 – 1.1 
Tasmania      
Mercury 45,791 46,140 – 0.76 125,000 – 4.6 
Mercury (Sat) 60,868 61,023 – 0.25 147,000 – 5.8 

Sunday Tasmanian 59,811 59,858 – 0.08 139,000 – 6.1 

Sunday Examiner 41,979 42,585 – 1.42 104,000 Static 

Northern Territory      

Northern Territory News 21,017 21,255 – 1.12 44,000 – 15.4 

NT News (Sat) 32,226 32,570 – 1.06 58,000 – 12.1 

Sunday Territorian 22,881 22,989 – 0.47 46,000 – 13.21 

ACT      

Canberra Times – 3.00 35,715 – 2.11 108,000  – 6.9 

Canberra Times (Sat) 62,322 64,464 – 3.32 168,000 + 0.60 

Canberra Times (Sun) 35,536 36,398 – 2.37 97,000 – 3.00 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 8 
 

 

 

 

45.1.17 NEWS CORP AND FAIRFAX HOLD ANNUAL MEETINGS 

David Nason wrote (Australian, 22 October 2007, p.29) an entertaining description of the 

annual meeting of News Corporation in New York as „the best show in town‟. Nick Tabakoff 

reports on the Fairfax Media‟s first AGM with Rural Press on board (Weekend Australian, 1-2 

December 2007, p.33). 

 

45.1.18 AGE TO MOVE TO COLLINS AND SPENCER 

After months of speculation, the Age, has confirmed that it will move journalists and 

commercial staff to a high-tech building on the corner of Collins and Spencer streets by 2010. 

The building should stretch about 150 metres along Collins Street and it is believed it will 

cost about $110 million (Age, 23 November 2007). 

 
45.1.19 JULIAN CLARKE FAREWELLED 

Politicians, business leaders and sport stars farewelled Julian Clarke on 12 November as 

managing director of the Herald and Weekly Times Ltd (Herald Sun, 13 November 2007). 

The guest list included News Corporation chairman and chief executive Rupert Murdoch, his 

mother Dame Elisabeth, son Lachlan and wife Sarah, James Hird, Steve Bracks and Christine 

Nixon. They celebrated Clarke‟s 16 years at the helm of Victoria‟s leading newspaper 

publisher with a lavish dinner at the National Gallery of Victoria.  

 
45.1.20 HOW TO VOTE: WHAT THE PAPERS SAID 

In Sydney, both Fairfax‟s Sydney Morning Herald and News‟s Daily Telegraph advocated a 

vote for Kevin Rudd‟s Labor for the 24 November federal poll. So, too, did, for example, the 

Australian, Brisbane‟s Courier-Mail, the Sunday Telegraph and the Sunday Mail, 

Queensland. Melbourne‟s Herald Sun split ranks with its News sister papers by supporting 

John Howard‟s Coalition (Daily Telegraph, 23 November 2007, p.40). 

 

45.1.21 QUEENSLAND FOI LAWS UNDER REVIEW 

Queensland Premier Anna Bligh has asked journalist, barrister and author David Solomon to 

review the State‟s freedom-of-information laws. He has been asked to produce an information 

paper by January and a final report by the middle of 2008 (Australian, 12 October 2007, 

Legal Affairs section, p.33). 

 

45.1.22 OVERINGTON AND NEWHOUSE 

The Australian has apologised (4 December 2007, p.2) to defeated Labor candidate George 

Newhouse for the behaviour of reporter Caroline Overington on election day, 24 November. 

Newhouse said Overington had given him a „closed whack‟ to the head, but Overington, 

through The Australian’s editor-in-chief, Chris Mitchell, described it as an open-handed push. 

The „incident‟ occurred as Overington queued to vote where Newhouse was campaigning. A 

witness said Overington was upset her children had read about an earlier email exchange 

between the two (Age, 4 December 2007). 

 

45.1.23 PRESS COUNCIL ANNUAL REPORT 

The 31
st
 annual report of the Australian Press Council can be accessed at 

www.presscouncil.org.au/pcsite/pubs/ar31.pdf 

 

 2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

45.2.1 BUSINESS SPECTATOR LAUNCHED 

AFR.com faces a fresh challenge from a new specialist online finance media product, 

Business Spectator, which was launched on 30 October. Owned by a combination of business 

people (John Wylie) and journalists (Stephen Bartholomeusz, Robert Gottliebsen, Alan 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 9 
 

 

Kohler), Business Spectator is aimed at about 40,000 top business executives, lawyers, senior 

public servants, politicians and regulators with estimated average annual incomes of 

$150,000, according to a pitch that has been shown to prospective clients. The online 

publication has hired journalists for a 24-hour newsroom to provide continuous breaking news 

(Age, Business Day, 3 October 2007). 

 
 

45.2.2 D IS FOR ‘DIGITAL’, BUT NOT NECESSARILY ‘DUMB’ 

The commonly held idea that Australian media was being dumbed down and corrupted by the 

digital age was a myth, News Limited chief executive John Hartigan said on 19 October in the 

Andrew Olle Media Lecture (Herald Sun, 20 October 2007). Australian journalism was in 

better shape now than during the so-called golden era, he said. „The move into digital and 

online media should be celebrated rather than seen as the death of great journalism.‟ 

 

45.2.3. PERTH ONLINE PAPER MOOTED 

Fairfax Media is reported to be planning to launch a new online news outlet in Perth. It is 

expected to be called the PerthLeader. Fairfax Media was to take possession of Radio 6PR, 

Perth, in November, as part of its acquisition of Southern Cross‟s radio stations (Australian, 2 

November 2007, p.25). 

 
45.2.4 WHEN NEWS TEASERS ARE ONLY JUST AN OLD TEASE  
Barry Blair writes about the time-consuming exercise of having to trawl through old news 

dressed up as current news on metropolitan and national newspaper websites. Old news, often 

up to a month (and, in one case, nearly five months) old, is being re-badged with new 

headlines and new pictorial thumbs. Unfortunately old news and current news are often 

mixed, with no chronological order. 
 

45.2.5 FAIRFAX STANDS BY FINANCIAL REVIEW WEBSITE FEE 

A report in the Sydney Morning Herald of 8 November says Fairfax will continue to charge 

users of The Australian Financial Review’s website, afr.com, defying market expectations 

that it might offer more free content to increase readership and advertising sales. But Fairfax 

Business Media has simplified its pricing model, scrapping fees that range from $25 to $150 a 

month. Users will be charged $109 a month for the entire range of services, including access 

to archives, stock quotes, company information, statistics, and tools such as customised news 

alerts. Subscribers of the printed publication will pay $45 a month. A recent relaunch of the 

site, the second this year, followed criticisms that it was hard to navigate and downloading 

from the site was slow. Chief executive of Fairfax Business Media, Michael Gill, said that, in 

an attempt to increase its „speed and functionality‟, the site would undergo technical and 

design changes. 

 

45.2.6 MAJOR STAFF SHIFT TO ONLINE 
‘One Danish newspaper … has accepted that news has less value on the day after it 
happens, so it has moved 30 staff from its print edition to its website to produce 
breaking news.’ – Conor Pope, Irish Times, ‘Innovation’ magazine, October 2007, p.52. 

 

45.2.7 WAN REGIONALS ONLINE AND ON THEIR OWN  

Barry Blair writes: The task of finding just a few of the 24 or so West Australian 

Newspapers‟ provincial titles online is a reward in itself. While the Kalgoorlie Miner adopts 

the same online format as the West Australian (thewest.com.au) other provincial titles that are 

online have non-conforming websites. Such titles include the newly acquired Kimberley 

Echo, Kununurra, along with the South West Times, Bunbury, and the Narrogin Observer. All 

other WAN provincial titles have promotional websites. Is this related to how WAN sees its 

competition? The Kalgoorlie Miner competes with Fairfax Media‟s Golden Mail, whereas 

WAN‟s Bunbury Herald competes with Fairfax‟s Bunbury Mail. Fairfax is firmly ensconced 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 10 
 

 

in the south-west of WA, having titles published for Albany, Bridgetown/Donnybrook, 

Bunbury, Busselton, Collie, Esperance, Mandurah, and Augusta-Margaret River. 

 

45.2.8 REWARDING INTERNET MOVE FOR NEWS CORP 

Speaking at News Corp‟s annual meeting of stockholders in New York late in October, 

Rupert Murdoch said the company‟s online revenues had grown an average of 14 percent a 

year over the past five years and operating income is up 14 percent a year on average over the 

past four years. „We … [are] starting to be rewarded for our efforts to transform ourselves 

into a company for the digital age.‟ 

 

45 2.9 HERALD’S NEWSROOM OF THE FUTURE MELDS PRINT AND ONLINE 

The first Sydney Morning Herald to be produced, in print and online, occurred on 12 

November, from a state-of-the-art newsroom at Fairfax Media‟s new headquarters at One 

Darling Island, Pyrmont. The new five-storey building, with the latest multimedia technology, 

is a world apart from the former warehouse on George Street where the The Sydney Herald 

was first published on Monday, April 18, 1831. More than 450 Herald journalists and support 

staff are now seated on one floor, close to TV, audio and photographic studios and editing 

suites. The Herald’s editor, Alan Oakley, said the newsroom, with its massive floor area and 

uninterrupted sight lines, enabled the best possible communication between the digital news-

gathering operation and print/online production. At its core is an orbital nerve centre that 

brings the integrated newsroom to life, Oakley said. „The key decision-makers for the 

newspaper and website are all within a few metres of each other and they don‟t need to leave 

their desks to view on large screens, multiple TV and online news services from around the 

world,‟ he said. 

 
45.2.10 NEW NEWCASTLE HERALD WEBSITE 

The Herald, Newcastle, new web page as of 3-4 December 2007 is: 
http://theherald.yourguide.com.au/home.asp?ix=2&mast_id=192 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

45.3.1 SUNRAYSIA DAILY HAS A MAKEOVER 

Victor Isaacs writes: When the Sunraysia Daily of Mildura Victoria, became the final 

regional daily newspaper in Australia to change from broadsheet to tabloid format on 

Saturday, 15 September 2007 (ANHG 44.3.1), the change was more than just of page size; it 

was a complete makeover of the newspaper. The Sunraysia Daily was completely redesigned 

and now stands proudly amongst 21
st
 century tabloids. The change even went beyond 

appearance. The Sunraysia Daily formerly only covered local news. It now includes two 

complete pages every day of national news and two complete pages of international news. For 

the first time, it provides comprehensive news coverage. There is still no daily editorial, but 

there is a daily political cartoon – probably more important than editorials these days (but the 

comics have been cut from four to two). The masthead, which formerly carried the slogan 

„Bringing people together‟ is now „Serving Mildura and district since 1920‟. The price 

remains at $1.10 on weekdays and $1.50 on Saturdays. 

 

The final broadsheet Sunraysia Daily on Friday 14 September included a 32 broadsheet page 

souvenir supplement. This covered the history of the Mildura area and of the paper, which has 

been published since October 1920. It included 25 reproductions of notable front pages. The 

first tabloid paper next day included a four page wraparound which included messages from 

the Prime Minister and the Premiers of Victoria and NSW, reflecting its dual state circulation 

area. The Sunraysia Daily sponsored a community breakfast on Saturday 15 September to 

launch their new look. 

 

 The Sunraysia Daily is one of only three daily newspapers in Australia remaining 

independent of large groups (the others are the Shepparton News and Broken Hill‟s Barrier 

http://theherald.yourguide.com.au/home.asp?ix=2&mast_id=192


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 11 
 

 

Daily Truth) It has been owned by the Lanyon family since 1950 when they took over the 

Elliott Newspaper Group after the death of Senator R D Elliott. The Sunraysia Daily remains 

one of the few [only?] daily newspapers in Australia not to have a web site. 

 

 The remaining daily/Sunday broadsheet newspapers in Australia are: Australian, Weekend 

Australian, Sydney Morning Herald, Age, Sunday Age and Canberra Times. 

 For the record: final broadsheet issue, Friday 14 September: 16 broadsheet pages, plus 32 

souvenir broadsheet supplement, plus three tabloid supplements (football 16 pages, property 

12 pages, and autos 16 pages). 

First tabloid issue, Saturday 15 September: 56 tabloid pages, plus autos 16 pages, property 12 

pages and four page wraparound. 

First weekday tabloid issue: Monday 17 September: 32 pages, plus football supplement of 16 

pages. 

  

In summary, the Sunraysia Daily used to give the impression of a tired and struggling 

newspaper. Now it gives the appearance of a comprehensive, modern, confident newspaper. 

(Also see Mediaweek, 1 October 2007, pp.8, 3). 

 

Rod Kirkpatrick writes: On 14 September the final broadsheet issue of the Sunraysia Daily 

– No. 18,789 (Vol. 87, No. 217) – included a 32-page Souvenir Edition, loaded with historical 

articles and flashbacks on important, interesting and unusual events in the Mildura region‟s 

history. The special supplement was written and compiled by Allan Murphy, until recently the 

editor of the newspaper. Lyall Corless is the new editor for the new format. The first tabloid 

edition of the Sunraysia Daily, on 15 September, included a four-page souvenir wraparound, 

which included a message from Bill Lanyon, the chairman of directors of the Elliott 

Newspaper Group, the publisher. He wrote: „The time has come for a change of format for 

Sunraysia Daily. Having such a long relationship with the paper, at first I was a little reluctant 

to agree. However, after considering all the issues, I feel the time is now right.‟ Lanyon 

reflected on the paper‟s history and thanked the people who had worked to make the change 

happen. Lanyon was the man the younger generation had to persuade before the format 

change could take place. He announced the Corless appointment. 

  

45.3.2 HUON VALLEY NEWS INSTALLS NEW PRESS 

The Huon Valley News, owned by Bob Yeates, has installed a single-width Goss Community 

press to print its weekly newspaper (Huon Valley News, 3 October 2007, p.14). 

 

45.3.3 WENTWORTH COURIER (1): AT SIXTY 

The Wentworth Courier celebrated its 60th birthday by publishing a special issue on 20 

September 2007. [The paper changed hands earlier this year when it moved from the Hannan 

family to News Limited.] The special issue included a magnificent 12-page section tracing the 

paper‟s history. The paper started life in Rose Bay in 1947. Back then people used to be able 

to catch a flying boat bound for London from Rose Bay! It took five days and the plane only 

carried 15 passengers. The Hannan family bought the paper in 1958. Along the way the 

family fought off a challenge from a young Clyde Packer who launched Wentworth News in 

1955. On 19 September News Limited Community Newspapers held a function and charity 

auction at Rose Bay‟s Royal Motor Yacht Club. The event was attended by senior 

management from community newspapers around Australia (Mediaweek, 20 September 2007, 

online). 

 

45.3.4 WENTWORTH COURIER (2): CHANGES 

News Limited has been changing the design and format of the former FPC title, the 

Wentworth Courier, in recent months. No longer, for instance, can an advertiser, such as 

David Jones, buy the front cover. The only way to get an ad on Page 1 now is to buy the panel 

at the base of the page. Cumberland has changed the fonts to bolder ones – Emona for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 12 
 

 

main heads, Poynter Gothic for supporting heads, and Century Schoolbook for the text 

(Mediaweek, 27 August 2007, p.6). 

 

45.3.5 KIAMA NEWSPAPERS 

The Kiama-based Southern Independent Publishers – which publishes the Kiama Independent 

(established 1863), the Lake Times and the Wollongong and Northern Leader – remains in the 

hands of Michael Hannan‟s Federal Publishing Company – well, FPC and, of course, the 

Weston family, which has run the Kiama Independent since its establishment on 7 July 1863. 

Of all Australian current newspaper-ownership families, the Westons have the longest-

unbroken continuing link with their newspaper (Mediaweek, 27 August 2007, p.6). 

 

45.3.6 RIVERINA TAKEOVER GETS GREEN LIGHT 

The competition watchdog will not stand in the way of Fairfax Media Ltd‟s absorption of the 

Riverina Media Group (RMG). Rural Press bought seven RMG mastheads in a $64.5 million 

deal in early May, a short time before Fairfax swallowed Rural Press in a $2.7 billion merger 

(see 43.22). The Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) investigated the 

potential for aggregation of agricultural publications in the greater Riverina southern NSW 

area (SMH 18 Sept 2007, online). 

 

45.3.7 SCONE ADVOCATE AT 120 

The Scone Advocate has celebrated its 120
th
 birthday with success in a quest to obtain a copy 

of a film taken at the newspaper office 45 years ago by NBN TV. Filming for the segment, 

„Producing a country newspaper‟, was done by NBN stringer David Croaker, of Wingen. The 

film featured all the staff of the Advocate at the time, including editor Joe Court. The film was 

found in the Canberra office of the National Film and Sound Archive (Scone Advocate, 4 

October 2007, online). 

 

45.3.8 AROUND ALTONA CELEBRATES EIGHTH ISSUE 

Larry Noye writes: Around Altona, a newsletter circulating in the Melbourne suburb of 

Altona, commemorated its eighth issue with a luncheon in a Girl Guides Hall on 9 September 

2007. Issue 8 comprised 24 pages, with notes and illustrations related to local organisations 

and people. Business and community organisations place ads. Copies are free and distribution 

relies on volunteers. Editor Bill McPherson writes of the need for a group to assist community 

organisations to apply for government grants on offer. 

 

45.3.9 NZ REGIONAL DAILY SHIFTS TO MORNING ISSUE 

Warren Page writes (PANPA Bulletin, August-September 2007, p.14): After 128 years as a 

daily afternoon broadsheet in New Zealand, the Ashburton Guardian (circulation 5,670) 

switched to morning publication on 13 August 2007.  

 

45.3.10 FAIRFAX CLOSES THREE REGIONAL PRINTERIES 

About 50 jobs were expected to be lost when Fairfax Media closed three regional printing 

presses – at Warrnambool, Victoria, and Nowra and Wagga Wagga, NSW – in November. A 

Fairfax spokesman said the decision was driven by an increased customer demand for full-

colour advertising, pagination growth and better capacity utilisation at the high quality, more 

modern presses. He said the work carried out by the three presses had been transferred to 

other printing sites within the group, including the Canberra, Albury and Ballarat sites. 

Fairfax inherited some of the presses when it merged with Rural Press in May this year. 

Fairfax said employees would be offered jobs at the Ballarat plant, while others unable to 

relocate would receive redundancy settlements (Sydney Morning Herald, 23 October 2007). 

 

45.3.11 BRETT CHRISTIAN’S UNCONVENTIONAL 30 YEARS 

Brett Christian‟s unconventional Post newspaper group in Perth has celebrated its 30
th
 

birthday. And Paige Taylor, who worked for the Subiaco Post, 2000-04, wrote about it in the 

Media section of the Australian, 25 October 2007, p.33. Taylor says Christian unconventional 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 13 
 

 

management style runs to „Christmas bonuses for all staff, giving cadets the right to argue 

about headlines, and allowing reporters a level of autonomy unheard of elsewhere‟. He has 

always refused „advertorials‟, even when other newspapers taught advertisers to expect them 

(Australian, 25 October 2007, p.33). 

 

45.3.12 WAUCHOPE GAZETTE CELEBRATES CENTENARY 

The Wauchope Gazette issued a 100-page centenary edition of the newspaper with its 24-page 

ordinary issue of 18 October 2007.The centenary issue is loaded with historical articles about 

town and district and about the newspaper itself. 

 

45.3.13 KALGOORLIE CAN’T ATTRACT SENIOR JOURNALISTS 

The editor of the Kalgoorlie Miner, Michael Gorey, is finding he cannot attract senior 

journalists, or even those who have completed a cadetship, to work on Western Australia‟s 

only regional daily. The Miner has finally gone online in the past couple of months 

(Mediaweek, 5 November 2007, p.7. (See 45.2.10) 

 

45.3.14 DUBBO’S GOOD-NEWS PAPER 

Dubbo, home of Fairfax Media‟s Daily Liberal, has been since June 2005 the home also of a 

free local paper that „offers no bad news – in fact, no hard news at all – just pages of colourful 

photos of smiling residents and cheerful titbits about their doings‟ (Australian, Media section, 

25 October 2007, p.34). Dubbo Photo News started as a monthly, distributing 4,000 copies. 

After five months it went weekly and in October 2007 it increased its print run for the seventh 

time, this time to 11,000 copies. Bob Holland is the paper‟s co-founder and also the business 

development manager at Panscott Media. Panscott owner Tim Pankhurst has been surprised at 

how well the paper is doing, surprised enough to start another title, the Orange Photo News, 

in September this year. It began with a print run of 6,000 copies and has already gone to 

7,000. The Orange partner is John Miller, a former long-time journalist with Fairfax Media‟s 

Central Western Daily and also a former mayor of Orange. Other country centres where a 

Photo News may be started include Bathurst, Lithgow, Mudgee, Parkes-Forbes, Tamworth 

and even Wollongong and Newcastle. 

 

45.3.15 COOKTOWN LOCAL NEWS ENLARGES TO TABLOID 

Most newspapers that convert to tabloid downsize from broadsheet, but the Cooktown Local 

News had been a quarterfold for about 21 years. In fact, it began life as a school newsletter. 

The News, owned since April 2001 by Annii Baird, enlarged to tabloid on 18 July 2007. 

There are three on the staff – owner, editor and cadet journalist, but no sales reps. The two on-

site staff members do everything „from writing, laying out, taking ads, phone calls, reception 

and emptying the bins‟. Baird is a former journalist and manager at the Port Douglas and 

Mossman Gazette. Editor is Narelle Hine, who began as a cadet with WAN at the Broome 

Advertiser in 2001, worked at the Darwin Sun 2004-05 and then at the Cairns Post’s Port 

Douglas Bureau from May 2005 to November 2006. Former owners of the News – after it 

ceased to be a school newsletter – have been Bev Boucher, Graham and Ellie Campbell, and 

Peter Stapley (Source: Narelle Hine, E-mail messages to Rod Kirkpatrick, 20 and 22 October 

2007). 

 

45.3.16 TOOWOOMBA’S NEW PRINTERY 

A new $10 million press will soon be servicing the Toowoomba Chronicle from a site outside 

the CBD (in Industrial Avenue). Work is expected to be finished by about late January 

(Chronicle, 27 October 2007; APN Password, November 2007, p.48). 

 

45.3.17 SCHOOL NEWS 

The St George and Sutherland Shire Leader has adopted a student from each of 18 high 

schools in its region in a program to assist students interested in obtaining a career in the news 

media. The paper ran a workshop for the students on 23 August and afterwards were asked to 

submit an article to gauge what they had learned. They were given feedback on their articles 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 14 
 

 

and suggestions on how to improve their writing. The Leader published one of the articles in 

hard copy and made other articles available online at theleader.com.au (St George & 

Sutherland Shire Leader, 11 October 2007, p.26).  

 

45.3.18 LIGHTNING RIDGE PAPER CLOSES 

The Black Opal Advocate, Lightning Ridge, NSW, closed on 20 December 2006, seven years 

after the Lightning Flash ceased publication there. 

 

45.3.19 BENDIGO EDITOR ON MOVE 

The editor of the Bendigo Advertiser, Leanne Younes, is leaving to take charge of educating 

„journalists of the future‟ for Fairfax Media (Advertiser, Bendigo, 1 December 2007, online). 

 

45.3.20 PORT AUGUSTA 

ANHG 44.4.8 should have made clear that the Transcontinental news item mentioned had 

appeared in the online issue. The hard-copy issue carried more historical detail. 

 

45.3.21 ECHUCA SCHOOLBOY’S WEEKLY NEWSPAPER 

Harry McLaurin, 13, lives in Crofton Street in the Murray River town of Echuca, and wants to 

be a journalist. So, he produces a weekly newspaper, the Crofton Street Times. He does the 

interviews, takes the photos, writes the stories, lays out the pages, prints the paper, and 

delivers it to the 18 homes in the street. He also writes to State, national and world leaders and 

they respond (A Current Affair, Nine Network, 30 November 2007). 

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

 

45.4.1 CHANGES AT THE NATIONAL LIBRARY 

The Newspapers and Microforms Reading Room at the National Library has introduced e-call 

slips for requesting hardcopy and microform newspaper material. In the catalogue these are 

indicated with an X in the call number, for example: 
mfm NX – Australian newspapers on microfilm 

mfm X – overseas newspapers on microfilm 

NX – hardcopy Australian newspapers 

X – hardcopy overseas newspapers 
The NLA will extend e-call slips to other formats held in the Newspapers and Microforms 

Reading Room later in the year. This development enables you to request newspaper material 

online through the National Library‟s catalogue in the same way as you can already order 

books and journals. Collection material can be requested from any location with Internet 

access, such as from home or work and from any of the Library‟s reading rooms using your 

reader‟s card. You will be able to plan ahead and request newspaper material before coming 

to the Library. Library staff members have prepared instructions on searching the catalogue 

for newspaper titles and on how to request newspapers. These are available on the Library‟s 

website at http://www.nla.gov.au/find/news.html and in the Reading Rooms. [Inquiries to Mary 

Gosling, manager – newspapers and microforms reading room, phone (02) 6262 1505 or 

email mgosling@nla.gov.au ] 

 

45.4.2 DIGITISATION OF NEWSPAPERS (1): AUSTRALIA 

Rosemary Sorensen reports (Weekend Australian, 13-14 October 2007, Review p.9): The 

National Library of Australia is not far from achieving the extraordinary goal of digitising 

every copy of a newspaper from every state, from the first edition through to 1954 (when 

copyright issues kick in). NLA director-general Jan Fullerton says that when the process is 

complete it will be possible to word-search the entire archive from home and for free.  

 

On 23 November, the manager of the NLA‟s newspaper-digitisation program, Rose Holley, 

gave the Australian Media Traditions conference in Bathurst a full account of the program so 

http://www.nla.gov.au/find/news.html
mailto:mgosling@nla.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 15 
 

 

far. Holley joined the NLA in April after a 20-year career in libraries, most recently at the 

University of Auckland. She is managing an $8 million budget for a project to digitise three 

million pages over four years. The project initially covers the equivalent of one newspaper in 

each State, up to a late as 1954. The newspapers selected are: Argus (Victoria); Canberra 

Times (ACT); Sydney Gazette (NSW); Courier-Mail (Queensland); Northern Territory Times 

and Northern Standard (Northern Territory); West Australian (Western Australia); Advertiser 

(South Australia); Hobart Town Gazette, Courier, Colonial Times, Mercury (Tasmania). Ms 

Holley said a donation from the Vincent Fairfax Foundation would allow the Sydney Morning 

Herald, from 1831-1954, to be added to the program. A public launch of the digitisation 

service would be conducted in 2008. For full information, you are strongly advised to visit 
www.nla.gov.au/ndp/ 

 

45.4.3 DIGITISATION OF NEWSPAPERS (2): NEW ZEALAND 
Fryer Library at the University of Queensland reports: The National Library of New 

Zealand has produced a superb database of online full text newspapers and periodicals from 

1840 to 1915 entitled „Papers Past‟: http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bin/paperspast 

  

From the sample searches that have been done we can see there is substantial reporting of 

Australian news here. In addition, the fact that much news reporting was syndicated means 

that this resource acts as useful entrée into Australian sources of the times in the absence of an 

Australian equivalent resource. University of Queensland staff and students are now able to 

access the Sydney Morning Herald Archives providing a searchable full text version of the 

Sydney Morning Herald from 1955 to 1990  http://library.uq.edu.au/record=b1633274 

 

45.4.4 DIGITISATION OF NEWSPAPERS (3): UNITED KINGDOM 

The Guardian, a famous United Kingdom newspaper, and the Observer, which claims to be 

the world‟s first Sunday newspaper, are going digital. So far, issues of the Guardian, 1821-

1975, and the Observer, 1900-1975, are available. In early 2008, both newspapers will be 

online in their entirety. Both newspapers are searchable. Searching is free, but you must buy a 

timed access pass to view entire articles. Visit the Guardian website for more information: 
http://archive.guardian.co.uk/Default/Skins/DigitalArchive/Client.asp?Skin=DigitalArchive&ent

er=true&AW=1194298449025&AppName=2 

 

45.4.5 PERTH DAILY NEWS BACK PAGE AND FRONT PAGE NEWS 

Victor Isaacs writes: For much of the 1930s the Perth Daily News adopted a conventional 

arrangement for an afternoon paper, with Page 1 as the main news page. On 6 September 

1938 it made a radical change, making the back page the main news page. The front page 

became the second most important news page. The Daily News explained that it should be 

read back page, turn to front page, then pages 2, 3 and so on. This it said „makes the paper 

easier to read, especially in trams and buses… and you can get all the main news of the day 

without having to turn a page‟. Only six months later on 6 March 1939, the Daily News 

changed from broadsheet to tabloid. It also then reverted to a conventional news arrangement, 

ie, with page 1 the main news page. [This information expands and alters the description of 

the Perth Daily News’ format in Isaacs‟ book, Looking Good: The Changing Appearance of 

Australian Newspapers, recently published by the Australian Newspaper History Group. The 

book is available for $22, including p&p, by cheque made out to R. Kirkpatrick (ANHG).] 
 

45.4.6 THURSDAY ISLAND NEWSPAPER PRINTED ON SATIN 

Rod Kirkpatrick writes: On 20 April 1889, the Governor of Queensland, Sir Henry Norman, 

was given two copies of the Torres Straits Pilot printed on satin when he visited Thursday 

Island (Queensland Figaro, 27 April 1889, p.647, col.2). The Pilot began publication on 31 

December 1887. Edwin Rhode was manager, and Pat Dempsey, editor (Townsville Daily 

Bulletin, 3 and 11 January 1888). There is one copy of the Torres Straits Pilot and New 

Guinea Gazette on microfilm at the State Library of Queensland: Vol. III, No. 127, dated 

Saturday, 21 June 1890. The paper is said to have been published daily from 1923 until 1949. 

http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bin/paperspast
http://library.uq.edu.au/record=b1633274


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 16 
 

 

(See also: John Harrison, „Does the Torres Straits Pilot enlighten our frontier history?‟, 

Australian Studies in Journalism, No. 12, 2003, pp.1-17.) 

 

45.4.7 A LITERARY MAN IN A LITERARY PLACE 

A bronze bust of Hamilton Mott, a co-founder and first editor of the Border Morning Mail, 

Albury, has been unveiled in the Albury Library-Museum. The unveiling by Robert Mott, 

grandson of Hamilton, marked the official opening of the Border Mail Info-zone, an 

interactive display that presents moments in Albury‟s history as a virtual newspaper and 

allows users to „flip the page‟ by touching the screen (Border Mail, 26 November 2007). 

 

45.4.8 AUSTRALIAN MEDIA HISTORY DATABASE EXPANDS 

At the Australian Media Traditions conference in Bathurst on 22-23 November, Dr Bridget 

Griffen-Foley launched a significantly expanded version of the Australian Media History 

database: http://www.amhd.org.au/ 

 

45.4.9 THE DAVID SYME CENTENARY 

Elizabeth Morrison writes: The centenary of the death of Australia‟s nineteenth-century 

press magnate, David Syme, will be on 14 February 2008. Syme was a reticent man, not a 

socialiser. But if the grandeur of his Egyptianate tomb in the Boroondara Cemetery, 

Melbourne, is anything to go by (it was designed and built to his specifications) he was not 

modest about his importance and his achievements. They were considerable. Syme was 

known as the „kingmaker‟ for his and his newspaper‟s political influence during his 48-year 

„reign‟. Proprietor (albeit for some of the time in family partnerships), managing editor and 

publisher, he built up the liberal-reformist Melbourne Age from being a shaky and struggling 

paper with a tiny circulation to being by the late 19
th
 century the daily with the biggest 

circulation figures of any in the British Empire outside London. This is the stuff of legend – 

and history (Pratt, Sayers, McIntyre and others).  

 

That he oversaw the policy, production and distribution of at least seven other publications 

has not yet received the same attention. When he took control of the Age in March 1860 he 

also acquired two weeklies that had been started early in 1855: the Melbourne Leader, then a 

„family‟ magazine, and the Weekly Age, a digest for country readers of six issues of the daily 

Age. Four months later he launched a third weekly, the Victorian Farmers’ Journal and 

Gardeners’ Chronicle, the first agricultural periodical for Victoria. In 1864 the Farmers’ 

Journal (Victorian had been dropped from the title in 1862) was incorporated into the Weekly 

Age and in 1868 the latter Weekly Age was incorporated into the Leader (Melbourne had also 

been dropped), which only then became the distinctive weekly for country people that ran 

until 1957. 

 

In 1861 Syme started the Australian News for Home Readers, published monthly to catch the 

P&O mailboat. Incrementally it became the Illustrated Australian News, and appeared until 

1896, the longest-lasting of the nineteenth-century Australian illustrated newspapers. In 

December 1868 Syme bought out a morning daily competitor, the Herald, and its companion 

monthly Illustrated Melbourne Post. The former he turned into an evening paper and on-sold 

it about two years later. The latter he had incorporated into his illustrated monthly. 

 

For 20 years, from 1875 to 1894 Syme‟s newspaper business published the Age Annual, a 

directory and reference book for home and business. And, finally, from 1902 there was the 

weekly magazine Every Saturday, which was basically a miscellany of light reading. Its 

topics were taken from a selection of overseas newspapers. It ceased in 1912, four years after 

his death. The Melbourne daily Age is still going strong, even if its circulation to population 

ratio is not as favourable as at the time of David Syme‟s death. In 1908 there were 130,000 

issues circulating daily for a Victorian population of some 1,240,000 persons: an impressive 

paper to persons ratio of 1 to 9.5. 
(Dr Elizabeth Morrison is working on a book about David Syme and his newspapers.) 

http://www.amhd.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 17 
 

 

 

45.4.10 AUDIT OF RESEARCH INTERESTS (cont. from ANHG 44.4.3) 

Farquharson, John: I have begun to research William Kerr, founder and first editor of the 

Argus in Melbourne. He was my wife‟s great-great grandfather. There are various published 

references to him, but I have in mind to put together a biography, initially for the family and, 

if possible, with a view to publication. I know there are family connections in Tasmania, 

where a portrait of Kerr is held by a family member. I would like to make some contact with 

them. If anyone can help I‟d be grateful. Email: mirrima@bigpond.com  

 

Condon, Veronica: Graduate of the University of Melbourne (MA, PhD) is editing the 

original manuscripts of David Syme‟s autobiography with a view to their publication; difficult 

because Syme is so repetitive and crosses out and re-writes topic after topic; many of the 

loose pages are without numbers and some comments are libelous; has finished Volume I of a 

more lighthearted work on Geoffrey Syme, his fourth son, who, aged almost 35, followed his 

81-year-old father as managing editor of the Age and the Leader; she comments on the 

reasons behind the curious problem of why a hard-working journalist, a member of the Age 

staff since 1892 and knighted for his services to journalism in Australia, has been cut out of 

the history of the Age; Volume 2 is almost, but not quite finished; she has also written an 

analysis of the formation of the ill-fated company „Syme partners‟; this study is based on 

relevant contemporary documents, including notes taken at the first two meetings. 

 

45.4.11 DISCOVERIES AT STATE RECORDS NSW 

Janette Pelosi writes: I have found at State Records NSW eight issues of New South Wales 

newspapers previously not known to be extant and a further three new titles not previously 

known to be extant. None of these issues is listed as being held by the State Library of NSW. 

None of the discoveries below would have been possible without researcher Joan Reese‟s 

Indexes to Convicts and Others. Joan has been trawling through the Colonial Secretary‟s 

correspondence starting at 1826 and her published microfiche indexes, so far, go to 1877. She 

has noted all sorts of unusual and interesting documents which have been enclosed with 

letters received by the Colonial Secretary. Fortunately she has been noting newspaper issues 

and continues to do so. Thank you, Joan! 

 

Every one of the issues below was an enclosure to a letter sent to the Colonial Secretary and 

often an article which was the subject of the letter was indicated by crosses or other marks on 

the newspaper. Many relate to reporting of criminal cases. 

 

New extant issues:  

   Armidale Express and New England General Advertiser [SRNSW: NRS 905, 4/3471 

enclosure to Letter No.62/2442 with Letter No.62/2999]. No.311, Saturday, 10 May 1862. 

Printed and published by William Hipgrave 

   Central Australian and Bourke Telegraph [SRNSW: NRS 905, 1/2384 enclosure to Letter 

No.77/7811]. No. XXXVI, Vol. 6, Saturday, 15 September 1877.  
Printed and published by Caspar Joseph August Becker, at the office, Mitchell-street, Bourke, in the 

Colony of New South Wales. Terms of Subscription per annum in Advance, In Town  ₤1; by post,  ₤1 

4s. 1 s per qr. extra if Credit. Proprietor, Mr C.J.A. Becker. Broadsheet of 4pp each with six columns. 

    Forbes Times and Currajong News [SRNSW: NRS 905, 1/2161 enclosure to Letter 

No.72/156]. No.63, Saturday, 11 November 1871 (Price 6d.).  
The paper is 4 broadsheet pages with 7 columns wide. Some advertisements are illustrated (eg. G. 

Bollinger, Watchmaker, Tobacconist). Bush Reading. Bundles containing Twelve Uncu[t] Newspapers 

for One Shilling. Suitable for killing time and helping to relieve the monotony of life in the remote 

bush To be had at the Times Office, Forbes. This Journal is published every Saturday morning at 6 

o‟clock, and forwarded to all parts of the Lachlan and Burrangong districts, and by Mail circulated 

through all parts of New South Wales and adjacent colonies. Subscriptions. Town Subscribers 6s. 6d 

per Quarter, payable in advance Country Subscribers, payable in advance, 7s. 6d. Single copies, 6d.  

Printed and published by Charles St. Baker (sole proprietor) at Court House Square, Forbes . The 

Masthead crest is a kangaroo on the left and an emu on the right with the motto ADVANCE 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 18 
 

 

AUSTRALIA. Published at Forbes & Currajong every Saturday morning at eight o‟clock and 

Distributed by Runners over the Whole of the Diggings. 

    Hay Standard and Advertiser for Balranald, Wentworth, Maude, Booligal, 

Wilcannia, Menindee, Bourke, &c. [SRNSW: NRS 905, 1/2264 enclosure to Letter 

No.74/4085 with Letter No.74/5455]. No.153 Hay, Murrumbidgee River, Wednesday, 8 July 

1874. 5s. per quarter in advance. Motto: Impartial, Not Neutral.  
Printed and published by Frederick Jellieffe Steane for the proprietors, D.G. Jones and Co., at Wharf, 

Hay, Murrumbidgee River, New South Wales. This issue was filed with correspondence relating to the 

possibly irregular filling of a vacancy as an alderman in the Municipal District of Hay. 

    Mining Record and Grenfell General Advertiser [SRNSW: NRS 905, 1/2252 enclosure to 

Letter No. 74/1903 with Letter No.74/1943]. Vol. VI No.356, Grenfell, Saturday, March 21, 

1874 (Price 6d.)  
The Mining Record is published at the Office, George-street, Grenfell, every Saturday morning. It is a 

broadsheet paper of 4 pages. Page one includes an advertisement for The „Mining Record‟ Job Printing 

Office. 

    Newcastle Pilot and Shipping, Mining and Mercantile Record [SRNSW: NRS 905, 4/649 

enclosure to Letter No.69/1143]. Vol. II No.106  14 April 1869 Newcastle, Wednesday, April 

4, 1869 (Price 2d.) 
Published every Wednesday and Saturday morning. At five o‟clock. Printed and Published by the 

Proprietor, Maxted & Co., at their General Printing Establishment, Hunter-street, Newcastle aforesaid. 

The paper is printed on a sheet with dimensions 460mm by 615mm folded folio making four printed 

pages. Pages are unnumbered and have six columns per page. The issue includes advertisements on 

page 1, Shipping Intelligence, Garden and Field Calendar, Latest Intelligence and an editorial on page 

2, Local Intelligence, Correspondence, Police Intelligence and advertisements on page 3. Page 4 

includes a counter petition re Wallsend Municipality which was also published in the Newcastle 

Chronicle on 10 and/or 13 April 1869 according to an annotation. The letter enclosing the issue 

(SRNSW: NRS 905, 4/649 Letter No. 69/1143) relates to this counter petition. 

    Tamworth News and Liverpool Plains and Gwydir Districts’ Advertiser [SRNSW: NRS 

905, 1/2283 enclosure to Letter No.75/845]. Vol. III Tuesday Morning, Jan. 12, 1875 (earliest 

extant issue) 

    Western Independent [SRNSW: NRS 905, 1/2283 enclosure to Letter No.74/2563 with 

Letter No.75/807]. Vol. IV. No.180, Bathurst, Tuesday, 21 April 1874 (Price 4d.) 
Motto: „Sworn to No Master: of No Sect Am I‟ 

Published in Bathurst and circulating largely there, as well as in the district, through the Macquarie 

Plains generally, and in adjacent towns, also in the Western Goldfields and Copper Mines. Issued from 

the office of the proprietor, A.B. Rae, William-street, Bathurst, each Tuesday and Friday morning.  

  

New extant titles 

The three titles which it appears were previously not known to be extant are: 

    New England Times [SRNSW: NRS 905, 1/2649 enclosure to Letter No.72/3604] 

No.40 Vol. 1, Glen Innes, Wednesday, 4 October 1871. Printed and published by Thomas 

Connor and Jesse Enhwood Wiblen, General Printing Office, Grey-street, Glen Innes. The 

title is in Gothic. It is four pages each of seven columns. 

    Newcastle Figaro, and Great Northern Licensed Victuallers’ Gazette [SRNSW: NRS 905, 

1/2649 enclosure to Letter No. 87/6720]. Vol. I. No.9. Newcastle, Saturday, 18 June1887 

(mentioned in Rod Kirkpatrick, Country Conscience, p.61, as Newcastle Illustrated Figaro, 

April 1887, two or three months). Illustrated. Editor is James Edward Craswell.. 

    Sunday Newsman [SRNSW: NRS 905, 1/2270 enclosure to Dept. of Justice and Public 

Instruction Letter No.74/7635 with CSIL Letter No.74/7190]. Vol. I No.1, Sydney, Sunday, 

15 November 1874. Printed for the Proprietor by F. Cunninghame & Co. at 186 Pitt-street, 

Sydney. (Continued by Stockwhip in 1875.) 
 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 

45.5.1 BOOKS 

French, Jackie, The Shaggy Gully Times. Harper Collins, 2007. ISBN 9780732284107. 

Signed copies available at Studio Altenburg for $29.95 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 19 
 

 

Children‟s book that takes on the format of a local paper for Shaggy Gully, the scene of some of 

French‟s earlier books such as Diary of a Wombat, and Josephine Loves to Dance; large format 

hardback, 32pp of news, letters, advertising and even Horror Scopes. French prefaces the book with „A 

Tribute to Country Weeklies‟ saying that „a country town‟s newspaper is the heart of its community‟.   

 

O’Grady, Desmond, Dinny Going Down: Melbourne, Arcadia/Australian Scholarly 

Publishing (PO Box 299, Kew, Vic. 3101), 329 pp, ($24.95). A novel about the gritty world 

of the Sydney evening papers about 40 years ago.  

 

Spennemann, Dirk H.R., Gedruckt in Samoa. A bibliographic Analysis of the Samoanisches 

Gouvernements-Blatt and other Printing in German Samoa (1901–1914). Albury, NSW 

(2006). 21cm, xii, 174 pp. ISBN 978 1 921220 05 0. (Available free via the web from 

www.heritagefutures.biz) 
   Germany was a relative late-comer on the colonial scene. While the impact and legacy of the German 

colonial experience in Africa, China and the South Pacific has been examined by historians, few 

studies exist which try to assess the nature of newspaper publishing in the German colonies. What 

exists are very general overviews or a well repeated discussion of a specific event, namely as the 

conflict between the press and the colonial administration in German East Africa. The Pacific has been 

ignored in this regard. The present study of the publication output of the Samoanische Zeitung breaks 

new ground in two aspects. It is the first of its kind dealing with the situation in the German Pacific, 

and it is the first of its kind that tries to look holistically at the entire publication output of a single 

publisher. 

 

45.5.2 ARTICLES 

Bantick, Stephen, „The State Library of Victoria: Custodian of Victoria‟s cultural life‟, 

National Library of Australia News, November 2007, pp.18-21. A Melbourne journalist 

interviews Jock Murphy, the Collection Service Manager at the State Library of 

Victoria, about how the library‟s collections have changed over the years. 

Chadwick, Paul, „Journalism must adapt to change‟, Age, 17 September 2007. Technology 

has brought a new transparency to the publication of news in a wide range of formats. 

Clarke, Patricia, „Pioneer woman journalist: Stella Allan in Wellington and Melbourne‟, 

Margin, No 71, April 2007, pp.15-26. 

Holt, Stephen, „The ultimate insider‟, National Library of Australia News, July 2006. An 

article reflecting on the career of influential political journalist Alan Reid. 

Holt, Stephen, „The Bandar-Log: A literary hot potato‟, National Library of Australia News, 

April 2004,. The Colin Roderick Papers, in the Manuscripts Collection of the National 

Library, include a caché of material from the early 1960s that illuminates an intriguing 

incident in Australian political and literary history. 

Horsfield, Jennifer, „Pro Patria: The conscription debates in the Great War‟, National 

Library of Australia News, November 2007, pp.7-10. The author draws upon written 

records in the Library to examine the effect on some of the women who lived in the 

Canberra region of the bitter conscription debates of 1916 and 1917 (A major arena for 

the debates was the newspapers, and the Horsfield article features two items extracted 

from the Queanbeyan Age). 

Huxley, John, „Ghost of the past finally laid to rest‟, Sydney Morning Herald, 15-16 

September 2007, p.10. An unusual story of an aircraft owned by the Herald that 

crashed on 14 September 1954 on a flight during which it was to deliver newspapers to 

Taree, Kempsey, Armidale, Glen Innes, Inverell and Bingara. 

Kirkpatrick, Rod, „Esperance lived in hope of news for 66 years‟, PANPA Bulletin, August-

September 2007, pp.58-59. A potted history of newspapers in Esperance, Western 

Australia. 

Pearson, Christopher, „Fourth estate let us down‟, Weekend Australian, 24-25 November 

2007, p.25. A review of the news media‟s coverage of the election issues and party 

leaders in the lead-up to the 24 November federal election. 

Pollard, Ruth, „An imbalance of experience‟, Walkley Magazine, Issue 47, October-

November 2007, pp.33-34. Crackpots and nay-sayers are hijacking journalists‟ 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 45       December 2007 Page 20 
 

 

commitment to balanced reporting. It‟s time to shrug off these false experts and 

concentrate on delivering the facts, argues the federal media president of the Media, 

Entertainment and Arts Alliance. 

Pope, Conor, „Stop the press‟, Irish Times, „Innovation‟ magazine, October 2007, pp.51-52. 

The long-heralded death of traditional news media may be some time away, but the 

pace of change is increasing. 

Putnis, Peter, „Overseas News in the Australian Press in 1870 and the Colonial Experience of 

the Franco-Prussian War‟ in History Australia, vol. 4, no. 1, 2007. Examines content 

and forms of overseas news in Australian press in 1870; considers the way the 

production of such news was determined by the available channels of communication 

between Australia and rest of the world.  

Rankin, Gwen, „Power to Sell: Women and the aesthetics of the commodity culture‟, 

National Library of Australia News, December 2007.  The author examines the 

female form in advertisements as revealed in the National Library‟s newspapers 

collection. 

Ricketson, Matthew, „The media‟s scrutineer still has value‟, Age, 22 September 2007. What 

form Media Watch on ABC-TV will take next year is anyone‟s guess. (See also: 

Australian, „Media Watch producer quits‟, 19 September 2007, p.3; „Media Watch 

talent search as Attard goes‟, 20 September, p.7; and „Silence prolongs the suffering‟, 

editorial, Australian, 8 October 2007). 

Ricketson, Matthew, „Cyberspace democracy‟, Age, 15 October 2007, p.8. Politicians are 

struggling to get a grip on the new media. 

Salter, David, „Cloak of „public interest‟ masks more selfish motives‟, Australian, 12 

November 2007, p.16. Memo to the Right to Know campaign: freedom of speech and 

freedom of the press are not the same thing, argues a former Media Watch producer. 

Samandar, Lema, „All the Bundeena PS news that‟s fit to print‟, St George and Sutherland 

Shire Leader, 11 October 2007, p.27. Bundeena Public School students produce the 

school‟s new newspaper, Our School, in lead-up to 60th anniversary celebrations in 

2008. 

Saunders, Sarah, „In Print‟, 50 Something, October/November 2007, pp.16-18. An interview 

with Ita Buttrose, former editor of the Australian Women’s Weekly (amongst other 

publications). 

Warden, Ian, „„Nervous wreck restored to health‟: Australian press advertisements during 

the Great War‟, National Library of Australia News, October 2007, pp.12-40. An 

investigation of some imaginative wartime promotions seen in the Newspapers 

Collection of the National Library. 

 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@hotmail.com (no fee for electronic version, but 

contribution welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074 (hard copy, $50 for 

individuals; $60 for institutions). 

 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@hotmail.com

