
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 36                                                  February 2006 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

36.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 April 2006. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 

36.2 DEATH OF KERRY PACKER 
 

Kerry Francis Bullmore Packer died in his sleep on 26 December 2005, aged 68. Packer, who 

was Australia‟s wealthiest citizen, was a sometime newspaper owner (mainly regional 

newspapers, but also the Canberra Times, 1987-89), and the principal shareholder in 

Publishing & Broadcasting Ltd (PBL), which runs, amongst other enterprises, the biggest 

stable of magazines in Australia and the Nine television network. He was the third-generation 

member of the Packer media dynasty. His father, Sir Frank Packer, owned the Daily 

Telegraph from 1936-72 and started Channel 9 in both Sydney and Melbourne; and Kerry‟s 

grandfather, Robert Clyde Packer, was a newspaper manager and owner whose fortunes 

received a wonderful boost when he was given a one-third interest in Smith’s Weekly. 

 

On 28 December and on succeeding days, Australian newspapers gave extensive coverage to 

the death of Kerry Packer and its implications for the future of PBL, but especially the Nine 

Network. The death and related issues occupied the first five pages of the Australian on 28 

December; and Pages 1 and 4-8 in the Sydney Morning Herald, which had long feared falling 

into the hands of Packer (the front page banner headline was “Death of a giant”). The Herald 

ran a full double-column broadsheet editorial on Packer (p.16) and devoted its Opinion Page 

(p.17) to comment pieces by Philip Derriman, Rod Tiffen, Malcolm Turnbull and Robert 

Pullan. The Australian also ran an editorial on Packer on 28 December and 10 letters from 

readers (p.11), and devoted two-thirds of its Opinion Page (p.10) to Packer. 

 

The Packer-owned Bulletin magazine published a 100-page “special tribute issue” devoted 

entirely to Kerry Packer on 4 January 2006. It took 48 hours to produce the edition and it 

became a best-seller, with newsagents ringing up to double and treble their orders. Editor 

Garry Linnell said the original print run was three times as many as for an ordinary issue of 

the magazine. Linnell had special praise for the article he commissioned from Les Carlyon. 

“Twelve hours later he filed 4,000 untouchable words, not one spelling error, beautiful copy; 

that‟s what he‟s like.” A reprint of the special issue was on sale at the state memorial service 

on 17 February and until sold out (Mediaweek, 23-30 January 2006, pp.1, 10). 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 2 

The Australian published a report (6 January 2006, pp.1-2) on an interview with Francis 

Packer, son of Clyde Packer and the only nephew of Kerry Packer. It is clear that Kerry and 

Clyde remained close after Clyde‟s split with their father. 

 

The monthly magazine, the Australian Women’s Weekly, published a tribute to Kerry Packer 

in its February 2006 edition (pp.18-39), including a 2½-page tribute from the editorial 

director, Deborah Thomas and an 18-page “A Fond Farewell” section, which is 

predominantly pictorial . 

 

The Monthly (February 2006, pp.20-24) ran a five-page article, “Some Velvet Mourning”, by 

the academic who has studied the Packers most intensively, Bridget Griffen-Foley. 

  

More than 2,000 people attended a 75-minute state memorial service for Kerry Packer in the 

concert hall at thr Sydney Opera House on 17 February. It was telecast live by the Nine 

Network. The service was attended by five men who had captained Australia in cricket, two 

who had been Prime Minister, and five who had been premiers. There were also three 

Hollywood stars and at least three billionaires (Weekend Australian, 18-19 February 2006, 

pp.1, 4-5). The Sydney Morning Herald ran a four-page wraparound of the memorial service 

(18-19 February). 

 

Phillip Adams wrote in the Weekend Australian Magazine (18-19 February 2006, pp.14-17) 

of a complex and troubled Kerry Packer, a wistful, vulnerable man who admitted he had 

inside him “a big black hole”. 

 

“I‟m doing my best … so don‟t compare me with Dad,” was the message James Packer 

conveyed during an interview on Channel 9‟s Sunday program on 19 February (Australian, 20 

February 2006, p.3). 

 

Chris Anderson has been appointed deputy chairman of the board of PBL in place of the late 

Kerry Packer. Anderson is a former chief executive of telco Optus and a former editor-in-

chief of the Sydney Morning Herald (Australian, 26 January 2006, p.19). 

 
For background reading: 

Barry, Paul (1993), The rise and rise of Kerry Packer, Bantam and ABC Books. 

Griffen-Foley, Bridget (1999), The House of Packer: The making of a media empire, Sydney: Allen & 

Unwin. 

 
36.3 COURIER-MAIL TO CHANGE TO HALF THE PRESENT BROADSHEET SIZE 

 

“We are changing our size, not our news values,” declared Courier-Mail editor David Fagan 

when announcing that the paper would convert to tabloid format some time in the first half of 

2006. Well, he didn‟t quite say that; he didn‟t use the T-word, apparently for fear that some 

readers would associate “tabloid” with a change in values. The word Fagan used, throughout 

his announcement of the format change, was “compact”, which he then felt the need to 

explain to readers was “half the present broadsheet size”. (See David Fagan, “Paper to take on 

new look in 2006”, Courier-Mail, 15 December 2005, pp.1-2; John Lehmann, “Courier-Mail 

turns tabloid”, Australian, 15 December 2005, p.13.) 

 

When the Courier-Mail has become a tabloid, the only remaining broadsheet metropolitan 

daily newspapers will be the Sydney Morning Herald, the Age (Melbourne), the Canberra 

Times and the Australian. The Sunday Age is the only remaining broadsheet Sunday paper 

and the Sunraysia Daily, Mildura, is the only broadsheet regional daily. At the Courier-Mail, 

David Fagan says the format change is in response to reader surveys. But some newspaper 

observers might suggest the declining Monday-to-Friday circulations have had some 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 3 

influence on the decision. The Courier-Mail has lost 10 per cent of the Monday-to-Friday 

circulation that it had in 1990, dropping from 233,666 to 211,279 (in the first half of 2005).  

 

The date for the Courier-Mail’s conversion to tabloid has been set: Monday, 13 March. The 

Saturday paper has been the biggest challenge, says Fagan. “We have nutted out a few ways 

to present it so there aren‟t so many sections and to make it easier to get around than perhaps 

it is now.” (Mediaweek, 13 February 2006, p.5)  

 

The Courier-Mail will raise advertising rates by 9 per cent on 13 March when it changes to a 

tabloid format. The increase, four months earlier than expected, will offset a 7 to 8 per cent 

loss of revue because of lower charges for smaller tabloid ads (Australian, 16 February 2006, 

p.17). 

 

[See ANHG 36.43 for background to changes of format in Australian newspapers.] 

 

36.4 PAMELA BONE SAYS ADIEU 

 

Pamela Bone‟s farewell column in the Age prompted many readers to write to wish her well 

and to thank her for sharing her opinions over the years. Bone wrote the column after a year 

of treatment for multiple myeloma (cancer of the bone marrow). An associate editor of the 

Age, Bone retired on 16 December after 23 years with the paper. In her farewell, published on 

19 December (p.13), Bone shared what she had learned over the 12 months of her illness and 

said that legislation for assisted suicide – for the right to die at a time of one‟s own choosing – 

“will and should come”. Letters from seven readers, commenting on Bone‟s column, were 

published on 20 December under the heading, “A voice of humanity and compassion”. 

 
36.5 AGE APPOINTMENTS 

 

Paul Ramadge, a former Newcastle Herald journalist and one-time editor of the Dubbo Daily 

Liberal, became the senior deputy editor of the Age on 1 January. Over nearly 10 years at the 

Age, Ramadge has edited most parts of the paper: the Saturday Age, the daily sections, and in 

2000 the extensive coverage of the Sydney Olympic Games. He now has responsibility for the 

Age’s news, business and sports coverage. Simon Mann, the former senior deputy editor, has 

become the paper‟s chief correspondent. He leads the newspaper‟s reporting on issues around 

Australia and, when necessary, overseas (Age, 20 December 2005, p.2). 

 
36.6 AAP MOVES TO RHODES 

 

Australian Associated Press (AAP) has shifted its headquarters from the heart of Sydney‟s 

CBD to suburban Rhodes, not far from the Sydney Olympics village of 2000. The CEO of 

AAP, Clive Marshall, was “Person of the Week” in Mediaweek on 13 February, pp.2, 7. The 

AAP shareholding is: News Ltd 45 per cent; John Fairfax Holdings 45 pc; West Australian 

Newspapers Holdings 8pc; Rural Press Ltd 2pc (RPL obtained its shareholding when it 

bought the Harris Group, publisher of the Burnie Advocate). About 130 journalists and sub-

editors work in the Rhodes newsroom while AAP maintains an office for 18 reporters in York 

Street in the Sydney CBD. Reporters based at Rhodes also use this office as a “drop-in office” 

as required. 

 

36.7 FAIRFAX JOURNALISTS WALK OUT AND ARE ORDERED BACK 

 

Five hundred journalists from the John Fairfax Group in Sydney, who went on strike 

indefinitely on 14 December over failed wages negotiations, returned to work two days later 

on an order from the Australian Industrial Relations Commission (Australian, 15 December 

2005, p.5; Weekend Australian, 17-18 2005, p.9). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 4 

 

36.8 NEWSPAPERS IN EDUCATION 

 

The Herald Sun made available in Federation Square, Melbourne, free copies of its early 

edition of 17 January 2006. The edition carried lists of the offers of tertiary places. The 

special edition was made available on the evening of 16 January and sold at selected 

newsagencies sub-agencies and 24-hour convenience stores throughout Melbourne. 

 

36.9 AID FOR EAST TIMOR PAPER 

 

East Timor newspaper Diario Tempo has received a New Year‟s gift from the partnership 

between Fairfax members and Union Aid Abroad (APHEDA). Diario Tempo, one of East 

Timor‟s newest independent newspapers, was given a Layout Computer on 28 December 

2005, bought with the funds raised by Fairfax staff and other individual community members. 

The partnership between Fairfax members and Union Aid Abroad-APHEDA to support the 

development Diario Tempo could not have taken place at a more opportune time. 

 

Diario Tempo’s only Layout Computer was taken away by its owner just before Christmas, 

three weeks before the termination of the rental agreement. Thanks to the efficient and 

dedicated Union Aid Abroad-APHEDA staff in Dili, East Timor, Diario Tempo managed to 

secure a new computer almost immediately. APHEDA staff gave up their Christmas leave to 

assist Diario Tempo to save data from the rented computer, developed a new contract 

agreement, and facilitated the transfer of funds to purchase a new computer. 

 
36.10 FAIRFAX TAKEOVER TALK 

 

John Fairfax Holdings could face a $3 billion-plus takeover bid from a consortium of bidders, 

potentially including Macquarie Bank. Advertising industry executive Harold Mitchell says 

there are plans in Europe to put together a consortium to bid for Fairfax, owner of the Sydney 

Morning Herald, the Melbourne Age, the Australian Financial Review, the Sun-Herald (A 

NSW-based Sunday paper), three regional dailies in NSW and Victoria and various suburban 

newspapers in Sydney and Melbourne (Australian, 26 January 2006, pp.1, 4). 

 

On 27 January, shares in John Fairfax Holdings rocketed to their biggest single-day gain in 

more than five years as rumour intensified that an overseas bidder would make a move on the 

media group before the Government‟s proposed media law overhaul (Sydney Morning 

Herald, 28 January 2006, online). 

 

36.11 LATHAM’S LATEST CHAPTER 

 

Former Federal Opposition Leader Mark Latham will appear in Campbelltown Local Court 

on 22 March charged with assault, theft and malicious damage after an altercation at Henry 

Jack‟s at Campbelltown on 19 January, 12 months after Latham had left politics.  Latham 

allegedly smashed a $12,000 digital camera owned by the Daily Telegraph after allegedly 

snatching it from Schultz (Weekend Australian, 21-21 January 2006, p.8; Daily Telegraph, 7 

February 2006). 

 
 

36.12 QWEEKEND LOSES AN ISSUE 

 

The Courier-Mail’s weekend glossy magazine, Qweekend, launched last October, planned to 

devote an issue on 7 January 2006 to “Memorable Summers”, with a “great collection” of 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 5 

summer stories, including a piece by best-selling novelist Di Morrissey. The issue was 

printer-ready when it was canned because of a lack of advertising revenue, reports 

Mediaweek, 23-30 January 2006, p.2. 

 

36.13 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
3 November 

2005 

Death: Gordon Currie, aged 88 in California; former war correspondent, radio 

correspondent, journalist and caricaturist; born in Sydney; worked for Australian 

and American papers and broadcast organisations (Age, 24 November 2005, p.9). 

4 December 

2005 

Death: Tom Prior, aged 77 at Apollo Bay, Victoria; worked for Melbourne Truth 

and Sydney Daily Telegraph before joining Melbourne Sun as chief crime reporter; 

was one of 12 journalists present at hanging of Ronald Ryan on 3 February 1967, 

the last execution in Australia; became chief football and cricket writer; was a ghost 

writer for Lou Richards‟ column in the Sun and invented terms that became part of 

football folklore (Herald Sun, 5 December 2005). 

17 December 

2005 

Death: Keith Andrew Warrington Connolly, aged 77 in Melbourne; widely 

experienced journalist, but best known as film critic for the Melbourne Herald, 

1975-1990; entered journalism with Perth Sunday Times at 14; political activism led 

to his being blacklisted from newspapers for several years in the 1950s but he 

returned as football writer for the Argus and was sports editor for that paper during 

the 1956 Olympic Games in Melbourne (Age, 20 December 2005, p.10). 

25 December 

2005 

One hundredth birthday of Noel Keith Welsh; retired from Hobart Mercury in 

December 1970 after 24 years as senior reporter and sportswriter; entered 

journalism at Albury Daily News in 1923; then worked for Border Morning Mail 

(Albury), Star (Melbourne), Daily Advertiser (Wagga Wagga); joined Mercury in 

1946 after war service with RAAF; AJA Gold Honour Badge holder; Tasmania‟s 

leading journalism award is named in his honour (writes ANHG subscriber Robert 

Coleman, of Melbourne). 

26 December 

2005 

Death: Kerry Francis Bullmore Packer, aged 68 in Sydney; media proprietor and 

business magnate (see 36.2). 

3 January 

2006 

Death: Bruce Paul Wilson, aged 64 in London; widely travelled News Ltd foreign 

correspondent; entered journalism as a cadet with the Courier-Mail, Brisbane, in 

1958; moved to short-lived Melbourne evening paper, Newsday, in 1969, and a year 

later to the Melbourne Sun and then the Herald; first overseas posting was in 

Singapore, 1971-77, including a three-year tour of duty in the Vietnam war 

(Australian, 5 January 2006, p.2; Courier-Mail, 5 January 2006, p.24; Age, 7 

January 2006, p.13). 

2 February 

2006 

Media section of the Australian appears for first time since 15 December 2005. 

17 February 

2006 

State memorial service held at Sydney Opera House for Kerry Packer (see 36.2). 

 

36.14 PETER FRAY’S VIEWS 

 

Peter Fray has no plans to change the Sunday Age from broadsheet to tabloid, says Mediaweek 

(23-30 January 2006, p.8) in reporting an interview with the new editor of the newspaper.  

 

36.15 CHAIR APPOINTED FOR ACMA 

 

Chris Chapman, 51, a former acting managing director of the Seven Network and chief 

executive of Stadium Australia in the lead-up to the Sydney Olympics, has been appointed the 

first chair of the Australian Communications and Media Authority (ACMA). He will take up 

the appointment on 27 February. ACMA has been operating under an acting chair, Lyn 

Maddock, since it opened its doors in July 2005. As well as playing umpire to powerful media 

owners such as Rupert Murdoch and James Packer, Chapman will share with the Australian 

Competition and Consumer Commission responsibility for Australia‟s $30 billion a year 

telecommunications industry – including Telstra, which has taken a strong anti-regulation 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 6 

stance in the past seven months (Australian, 31 January 2006, p.17, and Media section, 2 

February 2006, p.13). 

 

36.16 WAN JOB AND PROFIT LOSSES 

 

West Australian Newspapers Holdings dropped 50 per cent in first-half profits largely 

because of a $26.6 million provision for redundancy payments to 207 production staff. Their 

jobs will be cut over the next two years as a result of new printing and publishing equipment. 

WAN also allowed $13.4 million for accelerated depreciation of old plant. The company has 

warned of a slowdown in advertising revenue growth (Australian, 3 February 2006, p.21). 

 

36.17 MARKETING ARM FOR NEWSPAPERS 

 

An industry-wide newspaper marketing body has been established by Australia‟s largest five 

newspaper publishers: News Limited, John Fairfax Holdings Ltd, APN News & Media Ltd, 

West Australian Newspapers Holdings Ltd and Rural Press Ltd. Chairing the so-far unnamed 

organisation is News Ltd executive chairman John Hartigan. News and Fairfax are believed to 

want the organisation to consider seeking an overhaul of the quarterly readership studies 

conducted by research firm Roy Morgan. The new organisation will be funded on a sliding 

scale according to the size of the publisher. A chief executive will be appointed by mid-year 

(Australian, Media section, 9 February 2006, p.15). 

 

Rod Kirkpatrick writes: In 1969 the Australian Newspapers Council nearly persuaded the 

Regional Dailies of Australia Ltd to join the council, but a threatened mass walkout by 

Queensland RDA members scuttled what would have been an organisation much like the one 

now being established. 

 

36.18 CARTOONS  

 

There has been extensive debate about freedom-of-the-press issues following the protests and 

violence related to the publication of cartoons related to Mohammed. For example, see Mark 

Day, Australian, Media section, 9 February 2006, p.20; Matt Rubinstein, Australian Financial 

Review, 10 Feb 2006, Review 3; Alan Moir, Sydney Morning Herald, 11 Feb 2006, online; 

Gerard Henderson, Sydney Morning Herald, 14 Feb 2006, p.11. Two Australian newspapers, 

the Courier-Mail and the Rockhampton Morning Bulletin, published one of the “offending” 

cartoons. Des Houghton, a current columnist for and former editor of the Courier-Mail, 

defended the Courier-Mail’s decision (Courier-Mail, 11-12 Feb 2006, p.26). 

 

A Michael Leunig cartoon, which the Age refused to publish in 2002, has been falsely entered 

in an Iranian competition to find the world‟s most offensive Holocaust cartoon (Australian, 15 

February 2006, pp.1-2, and editorial p.11). 

 

36.19 NEWSPAPER CIRCULATION AUDIT 

 

Clear winner in the Monday-to-Friday newspaper circulation field in the second half of 2005 

was the Sydney Daily Telegraph, with an increase of 1.7 per cent followed by the Australian 

with 1.3pc. Biggest loser was the Canberra Times (which lost across the board) with a drop of 

3.2pc followed by the Hobart Mercury with a 1.9pc fall. The Audit Bureau of Circulations 

released the figures on 16 February. Big winner on Saturdays was the Weekend Financial 

Review (up 5pc) and on Sundays the Sunday Age (up 3.8 pc).  

 

Commenting on the latest figures, chairman and CEO of News Limited, John Hartigan, said, 

“Newspapers are alive and well – more Australians are buying and reading newspapers than a 

year ago, and this is occurring at the same time as strong growth in traffic to online sites.” He 

said there had been a strong recovery of newspapers on Monday to Friday, “dispelling the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 7 

myth that more and more Australians no longer have time to read a newspaper”. Hartigan 

seems to ignore the fact that the Australian population is rising at a faster rate than any small 

increases that newspapers are recording overall in circulation. And, in any case, if he looks 

back even only five years he will find that quite a few metropolitan dailies are selling fewer 

copies now on weekdays than in the second half of 2000. Since then, the Sydney Morning 

Herald has lost about 9,000 copies a day, the Courier-Mail about 4,150 copies, and the 

Advertiser about 3,500, while the Herald Sun has gained 9,000 and the Age 5,000 (see 

Australian, 17 February 2006, pp.2 and 21, and 23 February 2006, Media section, p.17, 

including Mark Day‟s annual report card on editors). 

 

Metropolitan and national papers 
 

Newspaper Six months to 

31/12/2005 

Six months to 

31/12/2004 

Change % 

        Monday to Friday Daily sales Daily sales  

Australian 133,434 131,753 + 1.3 

Australian Financial Review  85,843 85,293 + 0.6 

Daily Telegraph (NSW) 397,054 390,410 + 1.7 

Sydney Morning Herald (NSW) 214,299 214,005 + 0.1 

Herald Sun (Vic) 554,000 553,100 + 0.2 

Age (Vic) 195,100 196,250 – 0.6 

Courier-Mail (Qld) 208,202 208,902 – 0.3 

Advertiser (SA) 196,849 198,172 – 0.7 

West Australian  202,774 204,403 – 0.8 

Mercury (Tas) 47,539 48,451 – 1.9 

Canberra Times  36,091 37,272 – 3.2 

Northern Territory News  22,618 22,957 – 1.5 

                                                       Total  2,293,803 2,290,968  

        Saturday Weekly sales Weekly sales  

Weekend Australian  293,444 289,968 + 1.2 

Australian Financial Review  84,073 80,023 + 5.0 

Sydney Morning Herald (NSW) 357,800 352,482 + 1.5 

Daily Telegraph (NSW) 342,204 337,263 + 1.5 

Herald Sun (Vic) 514,000 512,000 + 0.4 

Age (Vic) 296,800 292,250 + 1.6 

Courier-Mail (Qld) 320,735 332,335 – 3.5 

Advertiser (SA) 267,186 272,341 – 1.9 

West Australian  370,948 373,153 – 0.6 

Mercury (Tas) 62,108 63,414 – 2.1 

Canberra Times  66,340 68,446 – 3.1 

Northern Territory News  32,892 32,588 + 0.9 

                                                       Total 3,008,530 3,006,263  

        Sunday Weekly sales Weekly sales  

Sunday Telegraph (NSW) 701,739 716,326 – 2.0 

Sun-Herald (NSW) 519,068 513,888 + 1.0 

Sunday Herald Sun (Vic) 618,000 605,000 + 2.0 

Sunday Age (Vic) 202,200 194,750 + 3.8 

Sunday Mail (Qld) 613,026 621,419 – 1.4 

Sunday Mail (SA) 327,456 331,755 – 1.3 

Sunday Times (WA) 348,000 353,000 – 1.4 

Sunday Tasmanian 60,086 59,939 + 0.2 

Sunday Examiner 43,407 43,884 – 1.09 

Canberra Sunday Times  36,273 37,610 – 3.6 

Sunday Territorian 24,703 25,381 – 2.7 

                                                  Total 3,493,958 3,502,952  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 8 

Regional dailies 
 

Newspaper  

(Mon-Sat unless otherwise stated) 
Six months to 

31/12/2005 

Six months to 

31/12/2004 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 26,361 26,780 – 1.56 

Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,112 4,478 – 8.17 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 5,812 5,926 – 1.92 

Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,651 5,641 + 0.18 

Daily Examiner, Grafton  5,944 6,094 – 2.46 

Northern Star, Lismore  16,674 16,760 – 0.51 

Maitland Mercury (M-F) 4,499 4,493 + 0.13 

Newcastle Herald (M-Fri) 53,028 52,598 + 0.82 

Central Western Daily, Orange 5,396 5,446 – 0.92 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,344 8,447 – 1.22 

Daily News, Tweed Heads  4,904 5,018 – 2.27 

Daily Advertiser, Wagga Wagga  13,587 14,149 + 0.47 

Illawarra Mercury, Wollongong 29,688 29,583 + 0.35 

Ballarat Courier (Victoria) 19,390 19,528 – 0.70 

Bendigo Advertiser 14,462 14,699 – 1.61 

Geelong Advertiser (Mon-Fri) 29,896 29,877 + 0.06 

Sunraysia Daily, Mildura 7,187 7,171 + 0.22 

Shepparton News (M-F) 10,534 10,475 – 1.96 

Warrnambool Standard 12,772 12,849 – 0.60 

Bundaberg News-Mail (Qld) (Mon-Fri) 11,904 11,878 + 0.22 

Cairns Post (M-Sat) 30,920 30,675 + 0.80 

Gladstone Observer (Tu-Fri) 7,694 7,654 + 0.52 

Gold Coast Bulletin 48,437 47,069 + 2.91 

Gympie Times (Tu-Sat) 5,782 5,780 + 0.03 

Queensland Times, Ipswich  12,183 12,808 – 4.88 

Daily Mercury, Mackay  15,922 15,942 – 0.13 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore  23,552 23,416 + 0.58 

Fraser Coast Chronicle, Hervey Bay  10,237 10,129 + 1.07 

North-West Star, Mount Isa (Mon-Fri) 3,601 3,611 – 0.28 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,442 18,426 + 0.09 

Toowoomba Chronicle  24,658 24,972 – 1.26 

Townsville Bulletin  29,699 29,407 + 0.99 

Daily News, Warwick 3,699 3,619 + 2.21 

Kalgoorlie Miner (WA) 5,688 5,746 – 1.01 

Advocate, Burnie (Tas.) 24,619 24,764 – 0.59 

Examiner, Launceston 35,237 35,707 – 1.32 

Total 590,515 591,615  

 

36.20 HABIB DEFAMED 

 

Former Guantanamo Bay inmate Mamdouh Habib was defamed by a Piers Akerman column 

in the Sydney Daily Telegraph that suggested he had knowingly made false claims, a NSW 

Supreme Court jury has found. A NSW Supreme Court judge will hear defences and 

determine whether Habib should be awarded damages (Australian, 15 February 2006, p.2). 

 

36.21 PROTECTING JOURNALISTS’ SOURCES 

 

The Australian Law Reform Commission has urged all states and territories to give the 

confidential sources of journalists more protection than that favoured by the Federal 

Government. The commission recommended that all governments introduce a discretionary 

privilege covering all professional confidences, including those between journalists and their 

sources. The commission‟s plan provides less protection than that favoured by media 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 9 

proprietors but it would provide more protection than the scheme favoured by the 

Commonwealth (Australian, 9 February 2006, p.8). 

 

36.22 ADELAIDE EDITORIAL MOVES 

 

Adelaide‟s Independent Weekly has lost another editor and two of its senior staff. Publisher 

Paul Hamra said that editor Nick Carne and deputy editor Ian Williams had quit on 8 

February “because the Adelaide newspaper was going in a direction they weren‟t comfortable 

with”. Part-time writer Karen Phillips said she was leaving, but she did not resign. Carne had 

been editor since July last year (Advertiser, 10 February 2006, online; Australian, Media 

section, 23 February 2006, “The Diary”, p.24). 

 

36.23 CRIKEY, IT’S COME TO THIS 

 

“This week,” wrote Hugo Kelly, “Crikey.com.au celebrated its sixth anniversary by 

publishing a special edition commemorating the event – and by sacking one of the journalists 

who founded the internet gadfly on Valentine‟s Day 2000. That journalist was me. And I was 

axed because, in the words of Crikey‟s new management, I‟ve been „putting a few noses out 

of joint‟.” Kelly‟s article appeared in the Media section of the Australian on 16 February 2006 

(pp.15-16). A response from Eric Beecher, crikey proprietor, appeared on p.16.  

 

36.24 QUEENSLAND MEDIA MOGUL UNDER SIEGE 

 

The media empire of high-profile Queensland businessman Mike Norris is in disarray with 

administrators appointed to a web of companies that control key assets, including Brisbane 

newspapers, the Reporter (Logan), Ipswich’s Own and Westside Weekly (Queensland 

Business Review, 15 February 2006, online; Australian, Media section, 23 February 2006, 

p.14, advert.). 

 

36.25 BALI NINE: AUSTRALIAN STORY RUSHED 

 

Brisbane‟s Courier-Mail (“Mule had history of crime”, 14 February 2006, pp.1, 4) presented 

the public with a chance to review seriously feelings they may have had after viewing ABC-

TV‟s Australian Story of 13 February about Scott Rush and his family. Your editor felt 

Australian Story was rushing things by presenting this episode on the evening of the day on 

which drugs mule Rush had been sentenced to life imprisonment. The Courier-Mail’s report 

confirmed that there would have been wisdom in waiting (later in the week, the 

Commissioner of the Australian Federal Police referred to the episode as “Australian Half-

Story”). Here‟s now Courier-Mail crime editor Paula Doneman began her front-page exposé 

the next day: “He claimed he was an innocent abroad, duped into running heroin from Bali to 

Australia, but Brisbane man Scott Anthony Rush has clocked up an extensive criminal history 

in his short adult life.” Doneman reported that Rush, 20, had committed 16 crimes in 

Queensland over two years stemming from an addiction to illicit and prescription drugs. 

 

Later in the week, Doneman and Jeff Somerfeld reported (Courier-Mail, 18-19 February, 

pp.1, 4) more intensively on Rush‟s criminal career and his ignoring of warnings from 

magistrates and his contemptuous treatment of appointments he was requited to keep for drug 

rehabilitation and with Queensland Community Corrections. The Courier-Mail editorialised 

in that issue (p.32), “Federal police not bad guys in sad affair of Bali Nine”. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 10 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

36.26 NEW OWNER FOR TULLY TIMES 

 

John Hughes, former managing editor of the Longreach Leader, bought the Tully Times from 

Vivian Dickson on 27 November 2005. Dickson is the widow of Bruce Dickson, former the 

owner-editor and a brother of the founder of the Times. 

 

36.27 WESTONS TAKE A PARTNER 

 

The Weston family has been running the Kiama Independent on the New South Wales South 

Coast since Joseph Weston established it in July 1863. It is the oldest of the current 

newspaper ownership dynasties in Australia. Now, looking to the future, the Westons have 

formed a partnership with a Sydney-based printing family, the Hannans. WestonPrint and the 

Hannan-owned Independent Print Media Group have combined to form a new company 

called Southern Independent Publishers Pty Ltd. It publishes the Kiama Independent, Lake 

Times, Northern Leader and Property Link (Lake Times, 14 December 2005; also see 

Mediaweek, 23-30 January 2006, p.9). 

 

36.28 MUDGEE GUARDIAN INCREASES PUBLICATION FREQUENCY 

 

The Mudgee Guardian resumed tri-weekly publication on Monday, 9 January 2006, after 

appearing twice weekly for 31 years. The Guardian had last appeared three times a week 

(Monday/Wednesday/Friday) on 20 December 1974. It thereafter appeared each Tuesday and 

Friday. Rural Press ltd owns the paper (Mudgee Guardian, 9 January 2006). 

 

36.29 NEW EDITOR (1): KALGOORLIE MINER 

 

Michael Gorey, a 39-year-old father of four from western Victoria, is the new editor of the 

Kalgoorlie Miner, Western Australia‟s only regional daily (Australian, Media section, 2 

February 2006, p.18). 

 

36.30 NEW EDITOR (2): NORTHERN RIVERS ECHO 

 

After nine years as the Northern Rivers Echo’s 

editor, Simon Thomsen, has put down his pen, 

finishing with the Christmas edition. Thomsen has 

moved to Sydney to become the chief restaurant 

critic for the Sydney Morning Herald. He 

continues as a major shareholder of the Lismore-

based Echo. The former chief of staff, Terra 

Sword (pictured), was appointed editor in his 

place. Sword acted as editor for more than nine 

months in 2004-05. 

 

36.31 NEW EDITOR (3): MAITLAND MERCURY 

 
The Maitland Mercury, the oldest provincial newspaper in New South Wales, has appointed a 

new editor, Liz Tickner, a journalist with more than 20 years‟ experience. She has gone 

to Maitland after an 18-month stint as editor at the Inverell Times, where the paper 

recorded strong circulation growth under her leadership. Tickner has a strong practical 

background in newspaper, running the gamut of regional and metropolitan press. She has a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 11 

Masters of Journalism degree and has worked with the West Australian, the Perth daily. 

(Maitland Mercury, 30 January 2006, online). 

 

36.32 NEW EDITOR (4): DAILY LIBERAL, DUBBO 

 

Dubbo resident Jen Cowley has been appointed the editor of the Daily Liberal, Dubbo. 

General manager Ian George announced that Mrs Cowley would take up the reins of “the 

131-year-old local institution”. Cowley had been a columnist for the Daily Liberal for 12 

months before taking up a full- time position last year in the busy newsroom (Daily Liberal, 

15 February 2006.)  Less than a year ago, ANHG 33.32 announced the appointment of Jodie 

Sullivan as editor of the Daily Liberal. 

 

Rod Kirkpatrick writes: The Daily Liberal is not 131 years old. It began publication as the 

Dubbo Liberal on 8 October 1887, and so it is 118 years old. Some Dubbo historians have 

confused the origins of the Liberal by wrongly stating that it descended from the Dubbo 

Advertiser, launched on 5 August 1875. And the Daily Liberal announced on Page 1 of 21 

October 1974 that it was “100 years old today”. It even timed the opening of its new building 

in Wingewarra Street, Dubbo, for that day. Yet no newspaper started in Dubbo in 1874. (See 

36.44 for more on newspapers uncertain of their dates of birth.) 

 

36.33 ALICE SPRINGS NEWS SPEAKS OUT ON SPIN MANAGEMENT 

 

The Alice Springs News speaks out (21 December 2005): “The Alice Springs News reported 

on Country Liberal Party governments ruling with massive majorities during our first eight 

years in publication. We thought we‟d seen it all so far as manipulative strategies of secretive 

administrations are concerned. So when Labor came to power in 2001, on a platform of open 

and transparent government, we thought this was the dawn of a long yearned-for new era: 

easy access to information in the public interest, and enlightened debates with ministers 

representing „the people‟ rather than narrow sectional interests. The disappointment is 

crushing.  

 

“What the Martin regime has put in place makes the CLP, even in its former incarnations, 

appear a shining beacon of democracy. These days an army of minders is presuming to tell 

journalists not only what to write, but also what to ask, and whom. Elected politicians – with 

their apparent consent – are reduced to parroting scripted spiels at stage-managed events. Or 

are kept out of sight altogether. This is fine for the “rip (or download) and read” and the “rip 

and print” sections of the media, whose “reporting” rarely goes beyond putting their bylines 

on handouts. To investigative reporters this Stalinist style of media “management” is 

presenting new challenges, as well as new opportunities. Whistle blowers are having a field 

day. Leaks are turning into torrents.” 

 

36.34 RACISM EXPOSED ON THE COAST 

 

A local newspaper experiment with two staff dressed in Middle Eastern burkhas has exposed 

racism in a Coffs Harbour shopping centre on the New South Wales mid-north coast. Two 

Coffs Advocate staff agreed to the experiment after hearing that a local family who had done 

the same thing were pushed, told to go home and threatened with violence. The family had 

lived in the Middle East and was motivated to dress up in the burkhas by the news of the race 

riots in Sydney. Newspaper journalist Belinda Scott says her colleagues received less overt 

treatment a day later, but she says she is still shocked by the results. “They got much more 

thinly veiled sort of comments and less obvious reaction, but I was quite shocked,” she said. 

“Like the mother of the girls, she said I did not expect this reaction and who would?” (ABC 

Online, 15 December 2005.) 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 12 

36.35 ARMIDALE EXPRESS SEEKS BIRTHDAY BONUS 

 

The Armidale Express, which will be 150 years old on 5 April, will publish a commemorative 

tribute to the babies born in the Armidale area between 5 April 2005 and 5 April 2006. The 

special supplement will be published on Friday, 7 April 2006. The paper has invited recent 

local parents to place their tribute advertisement and enter the draw to win a $1,000 deposit 

for their child. Each individual tribute will measure 6cm high x 9cm wide and include a photo 

and personal message of up to 20 words, for just $45. The competition opened on 3 January 

2006 and closes on Wednesday April 5, 2006.  

 

36.36 ALBANY ACTION 

 

There‟s been action aplenty at the Albany Advertiser since the appointment of Andrew Mole 

as managing editor. Within a few months, he launched the Great Southern Guide and the 

Great Southern Farmer as weekly full-colour publications inserted into the Albany Advertiser 

on Tuesdays and into the Narrogin Observer and the Great Southern Herald, Katanning. The 

Great Southern Guide is also now inserted in the Manjimup-Bridgetown Times, lifting its 

weekly circulation to more than 15,000. All the titles are owned by West Australian Regional 

Newspapers Ltd, a subsidiary of WAN Holdings Ltd (West Australian Regional Newspapers 

Bulletin, November 29005, p.4). 

 

36.37 RURAL PRESS LTD JOINS ONLINE BATTLE 

 

Rural Press Ltd plans to become seriously involved in the battle for online advertising dollars. 

RPL has posted a $58.56 million net profit for the first half of 2005-06, up just 0.4 per cent on 

the same period last year. Managing director Brian McCarthy has said the company now 

plans to step up efforts to boost earnings from the online advertising market, an area that has 

been neglected in the past (Australian, 10 February 2006, p.25; for fuller report, see 

Australian Financial Review, 13 February 2006, p.50). 

 

36.38 NANNUP INCLUDED 

 

The Donnybrook-Bridgetown Mail has expanded its coverage to include the Nannup district. 

The town has a population of about 550 and is about half an hour‟s drive west of Bridgetown 

(Donnybrook-Bridgetown Mail, 14 February 2006, online).  

 

36.39 RURAL PRESS AND EVENTS MANAGEMENT 

 

Barry Blair writes: Rural Press Events, based in Tamworth, NSW, is a little known 

subsidiary of Rural Press Ltd. Formerly known as BAL Marketing, the organisation was 

formerly part of radio station 2TM. Rural Press Events, in line with the “true to country areas” 

philosophy of RPL, facilitates and is a major player in events such as Tamworth‟s annual 

country music festival, AgQuip at Gunnedah, Elders Farmfest at Toowoomba, and the newly 

acquired Field Days at Palmerston, New Zealand. Associated with these events are a range of 

regular and annual publications, including Country Music Capital News, Telstra Official 

Guide to Tamworth, Directory of Australian Country Music, AgQuip and Farmfest guide 

books, Elders Farmfest Rural Mail and AgQuip Rural Mail (both these last two are “frees” 

distributed to mailboxes within the catchment areas of Gunnedah and Toowoomba 

respectively). General manager of Rural Press Events is Barry Harley, group circulation and 

marketing manager of RPL.  

 

36.40 LEADER ONLINE 

 

Barry Blair writes (on 17 February 2006): Tamworth‟s Northern Daily Leader is one of the 

most reliable online newspapers throughout Australia. The next day‟s headlines are usually 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 13 

available at about 9pm. The metropolitan dailies usually post their news just after midnight, 

while weekly provincial papers usually post their news mid-morning on their publication day. 

Some recalcitrants, and Rural Press is no exception, get around to doing it eventually. The 

“Kiama Indifferent” is currently living up to its nickname, with its most recent posting dated 

14 December 2005. 

 

36.41 RENMARK NEWSPAPER FAMILY EXPANDS CHAIN 

 

The Taylor family, owner of a small chain of newspapers based on the bi-weekly Murray 

Pioneer, Renmark, bought the Pinnaroo-Border Times and the Burra Broadcaster (which 

includes the Eudunda and Peterborough titles, too) in January – the first at the beginning of 

the month and the second at the end. Ron and Beth Marshall sold the Pinnaroo title and Terry 

Wilson sold the Burra title. The Taylors also own the Bunyip, Gawler, the River News, 

Waikerie, the Loxton News and a printery at Berri. All the papers are printed at Renmark (Rob 

Wilson, E-mail to Rod Kirkpatrick, 17 February 2006; Paul Taylor, telephone interview with 

Rod Kirkpatrick, 20 February 2006). 

 

36.42 WAYZGOOSE SET FOR PINNAROO IN SEPTEMBER 

 

A wayzgoose (printers‟ picnic) will be held at the Pinnaroo Printing Museum (South 

Australia) on 30 September as part of the town‟s centenary celebrations. Contact Rob Wilson 

at robgloria.paradise@bigpond.com  or 2 South Tce, Pinnaroo, SA, 5304. 

 

NEWSPAPER HISTORY 

 

36.43 BROADSHEET TO TABLOID: AUSTRALIAN DAILIES 

 
By Victor Isaacs 

 

With the imminent (and undesirable) changeover of Brisbane‟s Courier-Mail to tabloid page 

size from Monday, 13 March, it is timely to look at the history of change to page sizes in 

Australian daily and Sunday newspapers. There has been a general trend over the years for 

Australian newspapers to change from broadsheet to tabloid size. (There are also papers that 

have always been tabloid, or always were: eg, the Melbourne Sun News-Pictorial and the 

Sydney Daily Mirror). Australia‟s first changeover to tabloid occurred as far back as 1870. 

The South Australian Register (Adelaide‟s first newspaper) went to this size on 1 January 

1870, citing the now-familiar argument of greater convenience. However, this did not last. It 

went to a mid-size between tabloid and broadsheet from 18 April 1875, and subsequently 

reverted to broadsheet. 

 

The John Fairfax company of Sydney established a penny afternoon paper called the Echo 

from 1 May 1875. This was another very early tabloid. However, it too converted to a 

conventional broadsheet size from 1 October 1886. The Echo was also notable for being the 

first Australian d0aily newspaper not to devote its front page to advertisements, but to 

editorial matter (although the main news page remained inside). It was a somewhat 

downmarket newspaper for its time, quite different from its parent, the august Sydney 

Morning Herald. The Echo ceased publication on 22 July 1893, possibly as a result of Fairfax 

having reduced the price of the SMH to a penny, making s second penny paper superfluous. 

There were also two other evening penny papers in a competitive Sydney market. (The 

modern tabloid measures 40cm by 28cm. The early examples were a slightly different size). 

 

mailto:robgloria.paradise@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 14 

Melbourne‟s Sun News-Pictorial was a tabloid from its establishment on 11 September 1922. 

The first major paper to change to tabloid in the twentieth century was the Sydney Daily 

Telegraph in 1927. This was part of its general move to a much more downmarket style. 

Subsequently in 1936, it moved back to the mid-market and returned to being a broadsheet. 

But this did not last, as we shall see. In 1929, the Adelaide Register followed the same path to 

popular status as a tabloid. This also did not last – in this case, the paper ceased in 1931. In 

1930, the Brisbane Labour paper, the Daily Standard, went tabloid. In 1939 the Perth 

afternooner, the Daily News changed over, arguing the greater convenience of the tabloid size. 

 

The stringent requirements of newsprint rationing in World War II convinced many papers 

that they would be better as tabloids. The Sunday Telegraph changed in 1941, followed by its 

daily counterpart in 1942. The Daily Telegraph said then that the change “will last only as 

long as the war”. That promise was forgotten. Soon after, the Hobart Mercury and the 

Melbourne Argus changed. Subsequently, both of these papers went to a peculiar size midway 

between broadsheet and tabloid. Then in 1944, the Ballarat Courier downsized 

 

The West Australian changed in 1947. This was most peculiar. Before the change the poor old 

West still maintained the ancient practice of having classified advertisements on its front page, 

with the main news pages the middle pages. This was maintained even after it became a 

tabloid. After a month it did make pages 2 and 3 the main news and editorial pages. But 

classified ads still filled the entire tabloid front page, making for a most strange appearance. 

This continued until December 1949. 

 

Further stringent restrictions on imports from dollar countries, including of newsprint, caused 

a number of newspapers to change their format in this period. Although restricted newsprint 

supply, as such, would not necessarily make tabloid design more desirable, it seems to have 

prompted a number of newspapers to examine their layouts. Just a few days after the West 

Australian changed, the Brisbane Telegraph, the Adelaide News and Launceston Examiner all 

changed on the same day – 1 January 1948. Shortly after, the Albury Border Morning Mail, 

Burnie Advocate and Warrnambool Standard also changed. In 1951 the Kalgoorlie Miner 

followed. 

 

In 1956 the Canberra Times went tabloid. However, as part of its upgrading in 1964 to meet 

the competition of the new Australian it changed back to a broadsheet. This is the only 

example of an Australian paper permanently going the other way. In 1962 it was the turn of 

the Wagga Wagga Daily Advertiser and in 1966 the Maryborough (Queensland) Chronicle. A 

few years ago, there was a quite a fashion for the remaining major papers to change. In 1997 

the Adelaide Advertiser and the Townsville Bulletin, in 1998 the Newcastle Herald and the 

Bendigo Advertiser, and in 2001 the Geelong Advertiser. How you respond to appearance is, 

of course, a matter of preference. I think the Newcastle Herald and Geelong Advertiser look 

attractive in this size, whereas the Adelaide Advertiser looks poor. 

 

So, there are very few papers remaining in Australia that are broadsheet. Those that remain do 

so for two reasons. Some papers are so big with advertising that they would be unmanageable 

as other than broadsheets. This applies to the Sydney Morning Herald and the Melbourne Age. 

The Sunday Age is now the only broadsheet Sunday paper in Australia – presumably to 

clearly differentiate itself from its rival, the Sunday Herald-Sun. There is also one remaining 

broadsheet regional daily newspaper in Australia: the Sunraysia Daily of Mildura. This is a 

paper of tiny pagination, yet it has steadfastly remained as a broadsheet. 

 

There is also a perception that a broadsheet paper looks more authoritative. This applies to the 

thinking of the Australian, the Sydney Morning Herald, the Age, Sunday Age and Canberra 

Times. The Sydney Morning Herald and Age thus have two reasons to remain broadsheets. 

Yet there is no real reason why broadsheet is more authoritative. In Britain, two upmarket 

papers, the Independent and the venerable Times have changed to tabloid. Here the Australian 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 15 

Financial Review is, of course, a tabloid – and you can‟t get more upmarket than that. In 

Spain, there is no such thing as a downmarket daily newspaper, and no such thing as a 

broadsheet newspaper. On the other hand, in North America, almost all newspapers are 

broadsheet, and in New Zealand tabloid daily papers are virtually unknown. In my view, the 

idea that for a paper to be authoritative must necessarily be a broadsheet has as much basis in 

fact as the once prevalent idea that for a paper to be authoritative it must fill its front page 

with classified advertisements. In reality, there are just different perceptions in different 

societies. A further minor reason for broadsheet is that these papers can separate their sections 

more easily. 

 

The tabloid preference in Australia is curious – just an unthinking fashion. I cannot see that 

tabloids offer any advantage. My objection is one of convenience. Although it is claimed the 

page size is easier for readers, I dispute this. The only circumstance in which this is so is 

when reading on crowded public transport. But there is a declining per capita use of public 

transport in Australia. Indeed this declining per capita use of public transport is one major 

reason for the declining per capita readership of daily newspapers. Thus it is hard to work out 

why Australian newspapers are keen on this change. 

 

Tabloid also means there is double the number of pages to turn. This is a particular 

disadvantage on Saturdays (when there are even fewer public transport readers). The Saturday 

editions of the Perth West Australian and Adelaide Advertiser are massive door-stoppers, 

which are very difficult to handle, and very difficult to find things in. I expect that the 

Saturday Courier-Mail will be as bad (or worse). 

 

[I wish to thank the staff of the Newspaper and Microform Room of the National Library of 

Australia for their valuable assistance in the research conducted for this article.] 

 

Broadsheet to Tabloid: Australian Dailies and Sundays 
 

This table excludes newspapers that were tabloid from their establishment. 

 
TITLE DATE NOTES 

South Australian Register, 

Adelaide 

1 Jan 1870 To mid-size 18 April 1875, but reverted 

to broadsheet (but read on). 

Daily Telegraph, Sydney 27 April 1927 Reverted to broadsheet 22 March 1936 

(but read on). 

Register, Adelaide 2 Feb 1929 Also changed title to Register News-

Pictorial and style. Ceased 20 Feb 1932. 

Daily Standard, Brisbane 8 Nov 1930 Ceased 8 July 1936. 

Daily News, Perth 6 March 1939 Before change, broadsheet version had 

main news on back page and p.1 was 

second main news page. Ceased 11 Sept 

1990. 

Sunday Telegraph, Sydney 7 Dec 1941  

Barrier Miner, Broken Hill 1 June 1942 Ceased 25 Nov 1974. 

Daily Telegraph, Sydney 1 Sept 1942 Page 1 said the change “…will last only 

as long as the war”. 

Mercury, Hobart 1 Oct 1942, then to mid-size 3 

Feb 1958; to tabloid again 

from 15 Feb 1993 

 

Argus, Melbourne 5 Oct 1942, then to mid-size 

19 July 1950. 

Ceased 19 January 1957. 

Courier, Ballarat 18 Dec 1944  

Sun, Sydney 17 Nov 1947 Ceased 14 March 1989. 

West Australian, Perth 29 Dec 1947 Retained classified advertisements on its 

front page, even as a tabloid. For a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 16 

month after 29 December 1947, it also 

retained editorial and main news pages 

as centre pages. From 24 Jan 1948 these 

were changed to pages 2 and 3. 

Telegraph, Brisbane 1 Jan 1948 Ceased 5 Feb 1988. 

News, Adelaide 1 Jan 1948 Ceased 27 March 1992. 

Examiner, Launceston 1 Jan 1948  

Border Morning Mail, Albury 16 Feb 1948  

Advocate, Burnie 24 Aug 1948  

Standard, Warrnambool 1 Oct 1949  

Kalgoorlie Miner 13 Aug 1951 Front page still not main news page 

(only commercial news) until 17 June 

1953. 

Shepparton News 6 Jan 1952 Then a tri-weekly. 

Sun-Herald, Sydney 11 Oct 1953 Upon amalgamation of former 

broadsheet Sunday Herald and tabloid 

Sunday Sun. 

Canberra Times 11 June 1956 Reverted to broadsheet from 1 July 

1964. 

Evening Post, Goulburn 11 Feb 1957 To tri-weekly as Goulburn Post from 31 

March 1992. 

NT News, Darwin 13 Sept 1960 Then a bi-weekly. 

Daily Advertiser, Wagga 

Wagga 

23 July 1962  

Chronicle, Maryborough 

Queensland 

12 Dec 1966  

Daily Examiner, Grafton 15 April 1969 Coincided with introduction of 

renumbering. 

Chronicle, Toowoomba 20 Oct 1969  

Queensland Times, Ipswich 20 Oct 1969  

News-Mail, Bundaberg 27 July 1970 Before tabloid, was a mid-size. 

Gympie Times 20 Oct 1970 Then a tri-weekly. 

Northern Daily Leader, 

Tamworth 

1 Dec 1975  

Northern Star, Lismore 2 May 1977  

Morning Bulletin, 

Rockhampton 

1 Nov 1979 Prior to tabloid, was a mid-size. 

Weekend Herald (ie, Saturday 

edition), Melbourne 

21 Sept 1985 Saturday edition only lasted 15 months 

in this format as it ceased 20 December 

1986. Mon-Fri edition remained 

broadsheet. 

Cairns Post 1 July 1986 Coincided with introduction of colour. 

Sunday Mail, Brisbane 29 March 1992  

Mercury, Hobart 15 Feb 1993  

Townsville Bulletin 27 Oct 1997  

Advertiser, Adelaide 3 Nov 1997  

Bendigo Advertiser 29 June 1998  

Newcastle Herald 27 July 1998  

Canberra Sunday Times 7 May 2000 Coincided with change of name from 

Sunday Times 

Geelong Advertiser 21 Nov 2001  

Courier-Mail, Brisbane 13 March 2006  

 

 
Tabloid to Broadsheet or to Mid-size: 

Australian Dailies and Sundays 
 
TITLE DATE REVERTED COMMENTS 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 17 

TO TABLOID 

South Australian 

Register, Adelaide 

18 April 1875 to mid-

size and subsequently 

to broadsheet 

2 Feb 1929 To mid-size, then broadsheet 

Daily Telegraph, 

Sydney 

22 March 1936 1 Sept 1942 To broadsheet 

Argus, Melbourne 19 July 1950  To mid-size. Ceased 

publication 19 Jan. 1957. 

Mercury, Hobart 3 Feb 1958 15 Feb 1993 To mid-size, using former 

Argus press. 

Canberra Times 1 July 1964  To broadsheet. Part of 

upgrading by new owners 

(Fairfax) to meet competition 

of the Australian. Only 

newspaper to revert to 

broadsheet long-term. 

 

Broadsheet to Tabloid: British National Titles 
 

TITLE DATE NOTES 

Sun 17 Nov 1969  

Daily Mail 11 May 1971  

Daily Express 23 Jan 1977  

News of the World 

[Sunday] 

May 1984  

Sunday Express 5 July 1992  

Independent Mon-Fri: 30 Sept 2003 

Saturdays: Jan 2004 

In addition to the broadsheet edition on 

Mon-Fri until 17 May 2004. Since then 

only a tabloid edition has been published. 

Times 26 Nov 2003 /  

1 Nov 2004 

I November 2003: In addition to broad-

sheet on Mon-Fri only. 

1 November 2004: Only tabloid. 

Scotsman 14 Aug 2004  

Guardian 12 Sept 2005 To mid-size 

Independent on Sunday 16 Oct 2005  

Observer [Sunday] 8 Jan 2006 To mid-size 

 
Sources: 
1969-1992 dates: Greenslade, Roy: Press Gang: How Newspapers Make Profits from 

Propaganda, Macmillan, 2003. 

2003-2004 dates: www.guardian.co.uk/presspublishing 

 

36.44 ONE HUNDRED YEARS OLD BUT STILL UNSURE OF EXACT BIRTHDAY 

 

Rod Kirkpatrick writes: The Gloucester Advocate (which began as the Gloucester Advocate, 

Stroud, Copeland, Barrington and Port Stephens Recorder) celebrated its centenary last July 

by issuing a 24-page feature, “Turning the pages of history”. Appearing on 20 July 2005, the 

feature says the Advocate began on 22 July 1905. Sadly, this is wrong.  

 

The front of the feature carries a large extract from the issue of 22 July 1905 as well as an 

extract from the issue of 22 July 1955, headed “Advocate Reaches Half Century”. The 

Advocate said on Page 3 of the centenary feature that the first issue was published on “Friday, 

July 22, 1905”. Not only was that date not a Friday (as the front page extract in that issue 

indicates, and as a check of an “Easy Reference Calendar” confirms), but also the Advocate 

actually began on Saturday, 8 July 1905, two weeks earlier than stated in the centenary and 

50
th
 anniversary issues of the paper.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 18 

The confusion seems to have arisen partly because the first extant issue of the Advocate is 22 

July 1905, and partly because there is no volume or folio number on this issue. A good 

journalistic principle is: Never assume; always check. There were even clues present in that 

22 July 1905 issue (and reproduced in the centenary issue) that this was not number 1. There 

was a report with a bracketed sentence that says: “In a former issue we inadvertently stated 

that failure in horseracing prompted the unfortunate man to destroy himself.” Clearly that 22 

July 1905 issue was not the first issue of the journal!  

 

The State Library of New South Wales says no mention of volume or folio numbers appeared 

in the Advocate until Saturday, 7 October 1905, which was Volume 1, No. 14. A countback 

indicates that 8 July 1905 was the first issue. (This is supported by the fact that Vol. 2, No. 1, 

was dated 7 July 1906.) This is consistent with various sources:  Bonnie Townshend, the 

daughter of the founder of the Advocate, has recorded (Gloucester District Historical Society 

Journal, 1980) that the paper started on 8 July 1905. Her father, Frank Townshend, who had 

established the Walcha Witness in 1889, rode from Walcha to Gloucester to start the new 

paper when the Australian Agricultural Company‟s 500,000-acre estate was being subdivided 

(before the North Coast Railway ran through the district). The Advocate itself acknowledged 

8 July 1905 as its starting date when it published its 75
th
 anniversary issue. So, too, did 

Gloucester’s Book of Memories and Reg. C. Pogonoski, a respected Newcastle and Hunter 

district newspaper and printing historian, in the Gloucester District Historical Society Journal 

in 1968.  

 

36.45 POSTERS SOUGHT FOR PRESS GALLERY EXHIBITION 
 

Edwina Jans, of Old Parliament House, Canberra, writes: 

 

In May 2006 Old Parliament House will permanently open to the public the Press 

Gallery - the offices, corridors and gallery from where the major political events, scandals, 

leaks, and scoops were reported. The Press Gallery will be presented in all its squalor and 

glory: as a cramped and frantic place; a group of extraordinary people and a synonym for 

expert reporting of political issues.  

 

We are on the look out for a good source of old newspapers and in particular newspaper 

posters advertising headlines/stories of the day (i.e. those that appeared in front of 

newsagents, on street corners, etc).  We would be interested in anything that dates from 1927 

to 1988. We would be keen to purchase originals of such items but if we have to facsimile 

precious originals then we would be willing to do this.  

 

[Edwina Jans is at: Interpretation, Old Parliament House, King George Terrace, Parkes, ACT, 

2600. Tel: (02) 6270 8234. Fax: (02) 6270 8207. Email: edwina.jans@dcita.gov.au ] 

 

36.46 SYDNEY GAZETTE WINDOW, MITCHELL LIBRARY  

 
From Jurgen Wegner, in Sydney: The State Library of New South Wales is located in the 

centre of Sydney‟s cultural precinct and adjoins a strip of historic buildings and museums in 

Macquarie Street. It is a short walk from Sydney Harbour and the Opera House, the Royal 

Botanic Gardens and the Art Gallery of New South Wales. The older part of the building and 

especially the Mitchell Library (formerly the General Reference Library) wing are well worth 

a bibliographical excursion – and not for their books and exhibitions alone. There are never 

enough things to see and do on the history of books and printing and the five splendid stained 

glass windows on the subject in this library are one of the treasures of the Sydney, and of 

Australia. 

 

Of course, the most significant is the so-called Sydney Gazette window, the sole window 

depicting an episode in early Australian printing history. The window is entitled The 

mailto:edwina.jans@dcita.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 19 

publication of the first Australian newspaper 1803, and depicts Australia‟s first newspaper 

printer, George Howe, respectfully handing a copy of the first issue of the Sydney Gazette to 

Governor King. Depicted are Howe and the Governor, his wife, the Governor‟s son?, 

Howe‟s? dog, and what may well be the printer‟s devil. A prominent feature is the wooden 

common press in the centre of the window.  This window was presented to the Library in 

1940 by the proprietors of the Sun newspaper to commemorate the 500
th
 anniversary of the 

invention of printing by Gutenberg in Mainz, Germany. Although a stylised, romanticised 

portrayal, it is a fine example of its craft by artist Arthur Benfield working for the company 

Frank O‟Brien Pty. Ltd. 

 

In addition there are four related windows. The three Chaucer windows were presented by Sir 

William Dixson, one of the library‟s early benefactors, and these also are the work of 

Benfield. They depict the poet and scenes from his Canterbury tales. The final window is 

called the Caxton window. It depicts Caxton presenting his translation of Recuyell of the 

histories of Troye to his patroness, Duchess Margaret of Burgundy. The window was 

designed and executed by John Radecki for J. Ashwin and Company and presented to the 

Library by John Fairfax Ltd., the proprietors of the Sydney Morning Herald. 

 

The Sydney Gazette window is illustrated in colour on p. 159 of David J. Jones‟ A source of 

inspiration and delight (Sydney: Library Council of New South Wales, 1988) and on the 

cover of Gwenda Robb‟s George Howe (Melbourne: Australian Scholarly Publishing, 2003). 

Details on the above are from Jones‟ book (and with thanks to Colin Warner, Ephemera 

Librarian, SLNSW, for the reference). 

 

36.47 H.E. GODFREY AND HISTORIC PRINTING MACHINERY 

 

In response to 35.56, Peter Gill, of Melbourne, writes: I was interested to see the item about 

H.E. Godfrey and a rotary press in Melbourne. I visited H.E. Godfrey & Co Linotypers from 

time to time and recall seeing a rotary press in his premises, probably around 1980. From his 

conversation at that time, I doubt that the press was functioning… I do have a card with 

“Typefaces” available from H.E. Godfrey & Co Linotypers, dated August 1966. Harry 

Godfrey was, at that stage, a typesetter, not a printer as such. 

 
36.48 COMING ANNIVERSARIES 

 

Among the Australian newspaper anniversaries this year are: 

 175
th
:  Sydney Morning Herald, 18 April. 

 150
th
:  Armidale Express, NSW, 5 April. 

 130
th
:  Herald, Newcastle, 3 April. 

 100
th
:  Circular Head Chronicle, Smithton, Tasmania, 18 July. 

 10
th
:   Armidale Independent, NSW, 11 October. 

 

36.49 MUSEUM OFFERS LETTERPRESS PRINTING EQUIPMENT 

 

Museum Victoria is offering some items of letterpress printing and typesetting equipment to 

appropriate non-profit organisations, such as historical societies, education institutions and 

libraries. The equipment is surplus and in some cases duplicates other equipment held by the 

museum. The list of “deaccessioned” equipment can be downloaded, together with an 

expression-of-interest form, from www.museum.vic.gov.au/deaccessioning/. Postal address 

for expressions of interest is: The Senior Curator, Information & Communication, Museum 

Victoria, PO Box 666, Melbourne, Vic, 3001. Phone (03) 8341 7777. 

 

36.50 MAPPING A PATH TO BUSINESS SUCCESS 

 

http://www.museum.vic.gov.au/deaccessioning/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 36         February 2006 Page 20 

The Tamworth Times carried an article (8 February 2006, p.4) about Cecil Albert Gregory, the 

founder of the famed Sydney street directory, Gregory’s (which began 70 years ago). The 

article was told through the recollections of the youngest daughter, Joy Bosler. Gregory began 

his working life as a cadet journalist on the daily Bathurst Times in 1909. He used to take 

shorthand at more than 200 words a minute. He later became a feature writer and sub-editor 

for the Sydney Daily Telegraph.  He worked for the National Roads and Motorists‟ 

Association (NRMA) and is said to have founded that organisation‟s magazine, the Open 

Road. That fuelled his interest in mapping and the rest, as they say, is history. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

36.51 BOOK 

 

BEHIND THE NEWS: A BIOGRAPHY OF PETER RUSSO by Prue Torney-Parlicki, 

University of Western Australia Press. 412pp, $39.95. Peter Russo began life in 1908 as the 

child of Italian immigrants who settled in Ballarat. He ended it in Melbourne in 1985, still 

speaking out about the poor quality of foreign affairs commentary in Australia, a failing he 

had spent a lifetime exposing and trying to improve. 

 

36.52 ARTICLES 

 

36.52.1 ALL SET FOR MEDIA SHAKE-UP by James McCulloch, Courier-Mail, 4-5 

February 2006, pp.35-36. The most sweeping changes to the media since the introduction of 

television nearly 50 years ago are about to be unveiled. More: CHANGE ON CARDS AS 

YEAR KICKS ON by Mark Day, Australian, Media section, 2 February 2006, pp.13, 16. 

 

36.52.2 TIME FOR AUSTRALIA TO EXTRACT ITS DIGITAL by Harold Mitchell, Age, 15 

February 2006. We need new rules for a new media world, Harold Mitchell told the 

Melbourne Press Club. 

 
ANHG membership stands at 223 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

