
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 18                                                July 2002 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

18.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 September 2002.  Subscription details appear at end of 
Newsletter. [Number 1 appeared in October 1999.] 

 
The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 
Current Developments: Metro (18.2-27), and Provincial (18.28-36);  

Items related to Newspaper History (18.37-58); Recently Published Books and Articles 
(18.59-60); and Chronology, 1910-1919 (18.61). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 

 

18.2 NEWS LTD SHIFTS EDITORS 

 

Chris Mitchell, editor-in-chief of Brisbane‟s Courier-Mail, has been appointed editor-in-chief 

of the Australian. Mitchell was editor of the Australian from 1992-95 when he was appointed 

editor of the Courier-Mail. David Fagan, deputy editor (weekend) of the Australian, becomes 

editor of the Courier-Mail. Fagan joined the Warwick Daily News as a cadet after graduating 

in 1979 from the journalism program at the Darling Downs Institute of Advanced Education, 

Toowoomba. He joined the Courier-Mail in 1983 and he became the Queensland bureau chief 

of the Australian in 1993. Mitchell replaces David Armstrong as editor-in-chief of the 

Australian. Armstrong, who had become the Australian’s longest-serving editor-in-chief, is to 

undertake a significant national initiative for News Ltd (Australian and Courier-Mail, 26 June 

2002, p.2). 

 

18.3 NEWS CORP’S $7.7bn LOSS FOR THREE MONTHS 

 
The News Corporation Ltd reported on 14 May 2002 (Federal Budget night) a $7.7 billion 

quarterly loss, the largest in Australian corporate history. The company had written down the 

value of its stake in its US-based Gemstar TV Guide. The huge loss was triggered by the 

company‟s $8.2 billion asset writedown on the 42.6 per cent owned Gemstar, an interactive 

home TV guide business, and took the total value of writedowns by News to $9.8 billion 

three-quarters of the way through its financial year (Australian, 15 May 2002, pp1, 27). 

 

18.4 NEWSPRINT RECYCLING 

Australia recycled 72.4 per cent of all newsprint used to print newspapers in 2001, making it a 

world leader in newspaper recycling, a study has found. The study, by the Publishers National 

Environment Bureau, reveals that almost half a million tonnes of old newspapers and printers‟ 

waste were recovered for recycling in 2001. Of this, almost 96,000 tonnes went back into 

producing Australian newsprint (Canberra Times, 23 April 2002; PANPA Bulletin, May 2002, 

pp.19-23). 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 2 

18.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
7 April 2002 Death: Peter McFarline, aged 57, Melbourne sportswriter (already mentioned in 

17.5); extensive obituary by cricket writer Mike Coward appeared Australian, 16 

April 2002, p.13. 

10 April 2002 Death: Douglas Wilkie, in Melbourne, aged 93; joined Hobart Mercury as a copy 

boy; Keith Murdoch gave him job at Melbourne Herald and sent him to Geelong as 

correspondent; made name as war correspondent for Herald, but became one of 

nation‟s most respected commentators in the Sun News-Pictorial, 1946-86; the only 

journalist in the past century to be summoned to the Bar of the Victorian State 

Parliament to answer charges of breaching parliamentary privilege (obits., Herald 

Sun, 11 April 2002, and Age, 18 April 2002, The Culture section, p.11). 

3 May 2002 Death: Melbourne Leander Mott, in Melbourne aged 86; chairman, Border 

Morning Mail Pty Ltd, Albury, New South Wales, 1963-96; last remaining child of 

one of the Mail’s founders, H.C. Mott (Border Mail online edition, 6 May 2002; 

Age, Melbourne, 11 May 2002). 

25 May 2002 In Perth, after more than 13 years as a broadsheet, the Big Weekend converted to a 

broadsheet and changed its title to Weekend Extra. It began on 24 December 1988. 

An insert in the West Australian each Saturday, it carries features, travel articles, 

lifestyle hints and various columns. 

3 June 2002 Death: Morag Johnstone, in Sydney aged 41; features editor of Illawarra Mercury; 

joined Mercury in 1979 (Illawarra Mercury, 6 June 2002). 

7 June 2002 Death: Neil O’Reilly, of Moruya, NSW, aged 74; journalist for Melbourne Herald, 

and political correspondent for Sydney Sun and Sun-Herald; probably the first 

journalist to learn that Governor-General Sir John Kerr had sacked Prime Minister 

Gough Whitlam on 11 November 1975 (Sydney Morning Herald, obit., 19 June 

2002, p.36, and death notice, 11 June 2002, p.17). 

26 June 2002 News Ltd announces new editor-in-chief for the Australian and new editor for the 

Courier-Mail (Page 2 in both those papers). See 18.2. 

30 June 2002 Death: Antony Whitlock, aged 84; joined New Zealand Herald in 1935 at 16; 

served five years as a signals sergeant during war; accredited as correspondent for 

Sydney Morning Herald to Pacific Fleet late in war; became SMH chief of staff; 

headed Fairfax‟s London bureau; returned to NZ for thee years in late 1950s to edit 

the Hawkes Bay Herald; foundation member of staff of the Australian; became 

general manager of Peter Isaacson‟s Melbourne printing business; helped 

established the Australian and New Zealand Web Offset Newspaper Association 

which became the Pacific Area Newspaper Production Association (PANPA), with 

“Publishers” replacing “Production” in the title later; he was executive director till 

1983 (Age, 3 July 2002, The Culture section, p.11; Australian, 5 July 2002, p.8). 

 

18.6 ADVERTISING SLUMP A RECORD 

 

Advertising spending in Australia fell 6.2 per cent in 2001, the worst on record. The 

Commercial Economic Advisory Service of Australia said total advertising expenditure for 

2001 was $8.39 billion, and the 6.2 per cent decline was worse that the decrease (6 per cent) 

during the 1991 recession. Radio was the only medium to increase its share. The decline was 

the greatest in business publications followed by television, cinema and newspapers 

(Australian, 17 April 2002, p.20). 

 

18.7 WAN PROFIT DOWN 

 

West Australian Newspapers Ltd has reported a 15.8 per cent decline in net profit to $39.1 

million for the nine months to March as lower costs failed to offset an even larger downturn 

in advertising. Ian Law has been chief executive for only two of those nine months; he took 

up the position on 28 February. Inaugural chairman Trevor Eastwood is to leave the position 

after 10 years. New chairman is to be Bank West managing director Warwick Kent 

(Australian, 3 May 2002, p.21). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 3 

18.8 CIRCULATION FIGURES 

 

The publishers‟ statements of circulation for the six months to 31 March 2002 showed some 

modest gains for some metropolitan daily and weekend papers compared with the same 

period a year earlier (see Australian, Media liftout, 25April 2002, p.11). 

 

 

18.9 SPECIAL PUBLICATIONS 

 

 The Sunday Mail and Courier-Mail published a series of 12 historical magazine 

inserts entitled “Our Queensland” from Sunday-Friday, 12-17 May, and Sunday-

Friday, 19-24 May 2002. 

 The Australian published on 17 May a “special tribute edition”, “Farewell to the 

Anzacs” to mark the death of the last Gallipoli veteran, Alec Campbell, at 103. 

 The Sydney Morning Herald’s Monday media publication, “The Guide”, has marked 

its 20
th
 birthday by publishing John Casimir‟s reflection on the 20 years, “The way 

we were” (The Guide, 6 May 2002, pp.4-8). 

 The Sydney Morning Herald published on 18 June 2002 the 20
th
 anniversary edition 

of its liftout section for foodies, “Good Living”. Page 7 carries an article by Jenny 

Tabakoff in which the section‟s first editor look‟s back at the section‟s early days. 

 John Fairfax has closed e)mag, one of the special-interest magazines inserted weekly 

into the Sydney Morning Herald and the Age. The magazine was launched in June 

1999 and appeared finally on 4 and 5 July 2002 in the SMH and Age respectively. 

Greg Hywood, who has responsibility for Fairfax magazines, blamed the closure on 

the dot.com crash and the accompanying cut in discretionary advertising by many 

customers during the worst advertising downturn for many years (PANPA Bulletin, 

July 2002, p.25). 

 

18.10  MEDIA LIFTOUT REDESIGNED; MEADE BACK 

 

Lots of adverse feedback followed when the Australian redesigned its Media liftout section 

(inserted in Thursday‟s edition), especially the television programs. The newly designed 

Media section, with Amanda Meade returning to “The Diary”, first appeared on 2 May. The 

TV programs are now labelled “The View” and are at least a little complex to study 

(Australian, Media liftout, 9 May 2002, p.12). 

 

18.11  MAGAZINES (1): OLD IDEA 

 

From 13 May New Idea fell into line with Woman’s Day by increasing its page size. Last 

November Woman’s Day launched its new A4 format with a $5 million promotional 

campaign. Now New Idea has increased its page size to be slightly taller and slightly narrower 

than its competitor. Editor Jennifer Gilbert says the change was planned 12 months ago but 

corporate obstacles got in her way (Australian, Media liftout, 9 May 2002, p.2, “The Diary”). 

 

18.12 MAGAZINES (2): NINE, SEVEN AND TV WEEK AND TV+ 

 

Kerry Packer‟s Publishing & Broadcasting Limited has bought for $60 million the 50 per cent 

interest the Kerry Stokes-controlled Pacific Magazines held in TV Week. PBL is now a 100 

per cent owner of the magazine. Packer, of course controls the Nine Network (Australian, 5 

July 2002, p.3). Stokes, who controls the Seven Network, acquired in June 100 per cent of 

Pacific Magazines in a two-step deal valued at $130 million. Less than a week after the above 

deal, Pacific Magazines announced that it would launch a new magazine TV+. It began 

touting mock-ups of the new product to media buyers (Australian, 12 July 2002, p.19). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 4 

18.13 MAGAZINES (3): FREE GUIDE 

 

Newsagents have begun issuing complimentary copies of a magazine called Nmag, which 

contains information about other magazines available from that same newsagency. A similar 

concept, The Magazine Guide, has been successful in Britain, reportedly lifting the sales of 

some niche titles by up to 80 per cent. Nmag, published by Jim Clarke, a Walkley-Award-

winning journalist formerly with the Age, will appear four times a year (Australian, Media 

liftout, 30 May 2002, p.3). 

 

18.14  PICTORIAL ETHICS: PIM FORTUYN 

 

The Page 1 caption in the Australian on 8 May 2002 read: “Assassination: The body of 

Fortuyn in a carpark after being shot outside a radio station and, below, the provocative 

politician.” The top picture was a close-up of the body of the far-Right Dutch political leader 

who had been shot dead. The presentation of the picture unleashed a storm of protest from 

readers. Editor Michael Stutchbury said in part (9 May, p.2): “The Australian understands that 

such depictions may cause distress for some. But our decision to print this image – also taken 

by Dutch newspapers and by British publications such as The Independent – was not driven 

by any gratuitous desire to sensationalise. To the contrary, it was part of a genuine attempt to 

accurately portray the reality of the human experience, from the joyous to the horrific. The 

judgment on where to draw the line in such matters depends on the importance of the story 

and the information in the image.” 

 

A reader, Jane Leigh, of Innisfail, Queensland, wrote (14 May 2002, p.10): “Why do people 

buy newspapers when they don‟t want the news (Letters 11-12/5)? Yes, a corpse for breakfast 

is distressing (Letters, 9/5), and I have no doubt that the photographers themselves found it 

distressing, but their story is news and must be told. I‟m sorry, but a photo is needed to 

accompany the story, however well written it is. We would live in a very dull world if news 

photographs were censored.” 

 

18.15  OPPOSITION MOOTED FOR COURIER-MAIL 

 

Fairfax CEO Fred Hilmer told a Senate committee that his company might consider opening a 

paper in Brisbane in opposition to the long-established Courier-Mail if it were allowed to join 

forces with a television network (Australian, Media liftout, 30 May 2002, p.7). 

 

18.16 THE SMH AND THAT OTHER PAPER 

 

A coincidence that editors would probably want to forget: The main front page headlines of 

the two Sydney newspapers on Wednesday 5 June 2002 reporting the Budget of New South 

Wales Premier Bob Carr (at least in the first editions obtainable in Canberra) were: 

 

Daily Telegraph:   Bob the builder 

Sydney Morning Herald: Bob the builder rides boom 

 

18.17 OVERSEAS: MEDIA OWNERSHIP AND NEWSPAPER READERSHIP 

 

If you are interested in United States media ownership, Belinda Weaver recommends you try 
www.mediachannel.org/news/indepth/fcc/index.shtml 

 

Belinda Weaver reports: People in the United Kingdom read newspapers ahead of every 

other type of publication, a new survey of British couples has found.  

Details from the BBC‟s story, “Newspapers top reading survey” are at 

http://news.bbc.co.uk/hi/english/uk/newsid_2009000/2009746.stm 

 

http://www.mediachannel.org/news/indepth/fcc/index.shtml
http://news.bbc.co.uk/hi/english/uk/newsid_2009000/2009746.stm


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 5 

18.18 HOBART BLUNTNESS 

 

The Hobart Mercury advertised for a G3-G5 sub-editor (Australian, Media liftout, 30 May 

2002, p.8). Qualifications sought? The advert. said: “If you don‟t know what we‟re looking 

for, don‟t bother applying.” Garry Bailey is editor. 

 

18.19 JUDGE AWARDS MAGISTRATE $246,500 AGAINST HERALD SUN 

 

Victoria‟s Deputy Chief Magistrate Jelena Popovic has won libel damages of $246,500 and 

costs. Ms Popovic sued the Herald Sun, Melbourne, over an article written by Andrew Bolt 

and published on 13 December 2000. Bolt claimed she had hugged two drug traffickers and 

bullied a police prosecutor. A jury had found the article was untrue, unfair and inaccurate and 

had defamed the magistrate. In making the damages award in the Victorian Supreme Court, 

Judge Bernard Bongiorno criticised Bolt and the Herald Sun for attempting to put a 

favourable “spin” on the damages claim before it was decided and for comments Bolt made 

outside the court following the jury‟s verdict. The Herald Sun will appeal the Supreme 

Court‟s decision (Australian, 7 June 2002, p.3). 

 

18.20 MICHELLE GRATTAN RETURNS TO AGE 

 

Michelle Grattan, the Sydney Morning Herald’s chief political correspondent, has returned to 

the Age, Melbourne, for which she held a similar position in the 1980s. She arranged the 

transfer between the two Fairfax newspapers in protest against proposals to share Canberra 

political copy between the two newspapers and because she objected to plans, abandoned for 

now, to merge the Herald and Age Canberra bureaux (Daily Telegraph, Sydney, 1 June 2002). 

 

18.21 ERIC BEECHER SCALES BACK 

 

Text Media founder Eric Beecher has further scaled back his involvement in the group and 

becomes a non-executive director in July 2002 (Australian, 14 June 2002, p.25). Beecher is a 

former editor of the Sydney Morning Herald and the Melbourne Herald. 

 

18.22 JACK LUNN RETIRES 

 

Jack Lunn, deputy chair of Queensland Press Ltd since 1991, retired on 11 July, aged 63. He 

retired also as director of corporate affairs for Queensland Newspapers Pty Ltd and as a 

director of the Brisbane Broncos Limited. Lunn joined the Courier-Mail as a cadet in 1958. 

He is a former editor-in-chief of Queensland Newspapers and a former general manager 

(Courier-Mail, 22 June 2002, p.2). 

 

18.23 THE LAST NEW ZEALAND METRO AFTERNOON DAILY CLOSES 

 

Independent Newspapers Limited merged on 8 July 2002 the two Wellington daily 

newspapers, the Dominion (morning) and the Evening Post, into a new morning newspaper, 

the Dominion Post. INL Chief Executive Tom Mockridge said the new paper would be much 

larger and stronger, offering readers more news and features. The papers had suffered an 

advertising downturn that had coincided with a steady decline in the Evening Post’s 

circulation and a recent increase in the price of newsprint. The company believed two daily 

newspapers were no longer sustainable in the Wellington market (the city has a population of 

about 400,000). The papers were published by INL subsidiary, Wellington Newspapers 

Limited, and had separate editorial staffs but shared advertising, production and printing 

facilities under a single management.  

 

The company consulted with staff and unions over a few days before confirming its plans to 

close the evening paper. From a high of 99,704 in 1974, the Post’s circulation had fallen to 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 6 

54,000. The Dominion’s most recent audited circulation figure of 70,565 was an increase of 

1,994 on the previous audit, but down from a high of 77,268 in 1968. INL is 46 per cent 

owned by News Ltd. The Evening Post, published since 1865, had been the final metropolitan 

paid-circulation evening paper in New Zealand or Australia (Dominion Post, 24June 2002; 

Australian, 4 July 2002, Media liftout, p.7; PANPA Bulletin, July 2002, pp.11-12). 

 

18.24 MATT PRICE WINS FIRST LYNEHAM PRIZE 

 

Matt Price, a senior writer in the Australian’s Canberra bureau, has won the inaugural Paul 

Lyneham Award for Excellence in Press Gallery Journalism, and a $5,000 prize. His work – 

which included hard news, satire, profiles and columns – was described by the judges as 

“versatile”, “wonderfully written” and “an editor‟s dream” (Australian, 27 June 2002, p.2). 

 

18.25 LACHLAN MURDOCH TO DELIVER OLLE LECTURE 

 

News Ltd chair Lachlan Murdoch will deliver the Andrew Olle Lecture in October. The Olle 

lectures, introduced in 1996 to honour ABC broadcaster Andrew Olle who died in 1995, focus 

on the role and future of the news media (Australian, 27 June 2002, p.2). 

 

18.26 A NEW TYRANNY 

 

“… the elimination of the time interval in communication has become a tyranny of its own. 

The real tyranny is not distance as measured by an interval of space, but the lack of it 

measured as an interval of time,” writes Vic Carroll in arguing that modern communication 

has robbed our leaders of the time they need to deal properly with issues (“Crisis of our time”, 

Sydney Morning Herald, 29-30 June 2002, Spectrum liftout, pp.8-9).  

 

18.27 PRICE RISE FOR AUSTRALIAN  

 

The cover price of the Australian rose 10c to $1.20 on 1 July 2002 (and the home-delivery 

deal from $4.40 a week to $4.95). In Tasmania, with freight costs, the price rose to $1.40 

(Australian, 1 July 2002, p.2). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

18.28 APN GEARS FOR ACQUISITIONS 

 

At its annual general meeting on 2 May, APN News and Media Ltd readied itself for more 

acquisitions by doubling its directors‟ fees to $500,000. APN, with major interests in radio 

and in regional newspapers, is counting on an upturn in advertising to meet its forecast $92.5 

million net profit. The 2002 calendar result will be the first full year since APN‟s $1.2 billion 

merger with New Zealand‟s Wilson & Horton.  

 

APN, which is 45 per cent owned by Sir Anthony O‟Reilly‟s (Irish) Independent News & 

Media plc, is undergoing a number of senior executive changes. Liam Healy has resigned as 

chairman of the board and a director, James Parkinson, replaces him. Vincent Crowley is 

being replaced as chief executive by John Sanders (see 17.41). (Courier-Mail, 3 May 2002, 

p.33; see also APN Password, April-May 2002, pp.2-6; PANPA Bulletin, May 2002, p.10.) 

 

18.29 RURAL PRESS (1): AFTER LAW 

 

Rural Press Ltd has restructured its senior management after the departure in January this year 

of Ian Law, who had been general manager and editor-in-chief of the company‟s regional 

publishing division. From 1 July, Lloyd Whish-Wilson, chief executive of The Examiner, 

Launceston, Tasmania, will oversee Rural Press‟s Canberra, Victorian and Tasmania 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 7 

operations. He will be the general manager, regional, Canberra and southern. The general 

manager Hunter/Tamworth/New England, Allan Browne, has been appointed general 

manager New South Wales regional (Canberra Times, 25 April 2002, p.13). 
 

18.30 RURAL PRESS (2): O’MEARA TO LAUNCESTON EXAMINER 

 

Tom O‟Meara, a former Launceston journalist who has most recently been the general 

manager of the Federal Capital Press (publisher of the Canberra Times), has taken up an 

appointment as chief executive officer of the Examiner, Launceston. The appointment was 

one of the early decisions of Rural Press Ltd‟s new general manager of Canberra and southern 

region, Lloyd Whish-Wilson (see 18.31). O‟Meara had been general manager of the Canberra 

Times and associated publications since late 1999 and was formerly the general manager of 

the Courier, Ballarat (Canberra Times, 25 May 2002). No replacement for O‟Meara in 

Canberra was announced. 

 
18.31 RURAL PRESS (3): BENDIGO AND HORSHAM 

 

Rural Press Ltd has expanded its limited group of Victorian provincial newspapers by buying 

the Bendigo Advertiser (a daily since April 1856) and the Wimmera Mail-Times, Horsham (a 

tri-weekly) from New Zealand‟s largest media company, INL. Rural Press already owned the 

Courier, Ballarat (a daily), and the Stawell Times-News (a bi-weekly) and the Ararat 

Advertiser (a tri-weekly) [ABC, Melbourne, 19 June 2002; Australian Financial Review, 20 

June 2002, p.15; Bendigo Advertiser, 20 June 2002, p.3). ANHG editor: It will be interesting 

to see whether Ballarat or Bendigo becomes the print centre. The odds seem to favour 

Ballarat. 

 

18.32 FAIRFAX REGIONALS (1): NEW UNIT ESTABLISHED  
 

A single unit is being set up to run Fairfax‟s 40-strong stable of regional and community 

newspapers in New South Wales and Victoria. The regionals include three dailies – the 

Newcastle Herald and Wollongong‟s Illawarra Mercury in NSW and Warrnambool‟s 

Standard, Victoria. The task of welding all the publications into an operation that costs less 

has been given to Brian Evans, general manager of the Newcastle Herald. Evans will continue 

to operate from Newcastle (PANPA Bulletin, May 2002, p.5). 

 

18.33 FAIRFAX REGIONALS (2): WALK-OFF AT NEWCASTLE HERALD 

The union representing journalists at the Newcastle Herald said in early June that additional 

full-time employees were needed to ease working conditions (see 18.32). The Media, 

Entertainment and Arts Alliance discussed the issue with Fairfax executives after more than 

100 staff walked off the job in the final week of May over health and safety concerns, 

including claims some staff are forced to work 50 hours a week. Industrial organiser Richard 

Harris said the issue was an ongoing concern for staff, and it was crucial an immediate 

resolution is reached. “The house committee of the Newcastle Herald has done quite an 

intensive study of shifts being worked on the paper...[and] they‟ve established that they‟re at 

least four full-time equivalent positions down on where they should be – that‟s what we‟re 

looking for is four extra staff to make the place run safely and effectively,” he said (ABC, 

Newcastle, 4 June 2002). 

 

18.34 WRITING ON WALL 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 8 

Country newspapers, television and radio stations faced severe job losses and cuts to local 

content unless the Government reformed media ownership laws, three of the nation‟s largest 

regional media companies told a Senate inquiry on 21 May 2002. WIN Television, RG 

Capital Radio and Rural Press Ltd told the inquiry that the writing was on the wall for several 

services and publications unless they were allowed to combine forces, a course which is 

prohibited under current cross-media ownership regulations. Rural Press managing director 

Brian McCarthy said the community would benefit from cross-media ownership in regional 

areas because it would mean comprehensive coverage of news and local issues. It would also 

make many marginal businesses more viable. “There is no doubt that some of our smaller 

papers are at the point where their viability and sustainability are threatened. If there are other 

ways of spreading the cost base over other opportunities, it becomes more attractive [to 

maintain those services],” McCarthy said (Canberra Times, 22 May 2002, p.4). 

18.35 GOLD COAST BULLETIN GOES HIGH-TECH 

 

A state-of-the-art $40 million print centre will be built at the Gold Coast Bulletin’s 

Molendinar headquarters over the next two years. The proposed new press will allow the 

newspaper to print a full-colour edition of more than 400 pages (Gold Coast Bulletin, 3 May 

2002). 

 

18.36 NEW EDITORS AT CAIRNS AND WAGGA WAGGA 

 

Scott Thompson has been appointed editor of the Cairns Post, replacing Don Iedema, who is 

staying with News Ltd “in a senior editorial position”. Thompson had been managing editor 

of the Redcliffe and Bayside Herald, Brisbane. 

 

Paul McLoughlin has been appointed editor of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, replacing 

the editor of 11 years, Michael McCormack, who was asked to step down in February (see 

16.37). Deputy editor Peter Mahoney had been acting as editor in the interim. McLoughlin 

has been editor of the Highlands News, Bowral, in the NSW Southern Highlands. He was 

earlier senior journalist, chief of staff and deputy editor of the Courier, Ballarat, for six years. 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

18.37 THE ARGUS ON FILM IN 1911: FROM COPY TO BOOKSTALL 

 

Item 17.44, about “newspaper marches”, inspired Peter T. Gill, of Melbourne, to suggest an 

item on films about Australian newspapers. He says he has made “some modest attempts” to 

locate any existing copy of a film made about the Argus, shown in 1911 during the Empire 

Exhibition held at White City, London, during the Coronation year. He is aware that the 

chance of any film from 1911 surviving until now is slender. ScreenSound Australia (the 

National Film and Sound Archive) has no record of the film about the Argus (described in the 

extract below). It does have some material about films made about the Sydney Morning 

Herald in 1909, 1910 and 1920. The British Film Institute‟s National Film and TV Archive 

also has no copy of the Argus film. In a letter to Gill, dated 29 May 2002, the BFI 

acknowledge that “a great deal of material from that time has not survived”. 

 

“My own Argus interest,” writes Gill, “had a brief moment of pleasure in viewing a video of 

the 1955 film Geordie (about a boy from Scotland who became strong enough to succeed in 

the 1956 Olympic Games in Melbourne). Somehow, at one stage, a photograph taken by a 

Melbourne Sun photographer appears to be used on an Argus front page. Perhaps ownership 

of the Argus by the English Mirror Group helped to influence use of the Argus front page.” [If 

any reader knows anything about the 1911 Argus film, please contact Peter Gill at 2 Mernda 

Ave, Ashburton, Vic, 3147.] 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 9 

From the Exhibition in London, the Argus’ correspondent reported on 18 July 1911: “Among 

the more solid attractions is a display of the newspapers of the empire. The great hall which 

housed the wonderful collection of machinery at the Franco-British Exhibition has been 

refurnished. In place of turbines and dynamos, the vast building is now stocked with exhibits 

illustrating the multitudinous energies which go to the making of a modern newspaper… The 

halfpenny picture papers show with what celerity process blocks can be made for a morning 

newspaper. The illustrated weeklies, such as the Graphic, display hundreds of original 

drawings … There is a Koenig rotary press built in London over 130 years ago, offering a 

quaint contrast to the double octuple press which can be seen working in the cinematographic 

theatre elsewhere. The [modern] press delivers 50,000 complete copies per hour, folded, cut, 

and counted… The Australian newspapers are shown in a special Empire Press Union stand, 

which has a prominent position in the court. Here are files of all the leading newspapers of the 

empire, from Montreal to Wellington, from Melbourne to Brisbane or Perth, from Cape Town 

to Cairo. Hundreds of Australian visitors are flocking daily to the White City. Few pass the 

Empire Press Union‟s exhibit without dipping into the Australian „files‟. 

 

“But for readers of the Argus and the Australasian the most attractive corner of the newspaper 

court is the electric theatre fitted up by the Daily Chronicle, to which reference has already 

been made. Here are being shown the remarkable series of cinematographic films picturing 

the process of printing and distributing the Argus, which have already been exhibited 

throughout Australia. Nothing better has been seen in a London electric theatre for years. 

When I visited the newspaper court at the White City this week, I found the Daily Chronicle 

theatre packed. Yet it was only 5 o‟clock, some time before the exhibition grounds begin to 

fill with the crowds who flock to the Shepherd‟s Bush every night after office hours. An 

audience of 500 gazed on the Argus films as if they were watching the very operations that 

were actually in progress at that moment 13,000 miles away for 5.00pm in London is 3.30am 

in Melbourne. The scenes cannot have been familiar to more than a small minority of people 

in the theatre, but the remarks passed showed that they followed every step in the process, 

from „copy to bookstall‟. [They saw the] electric saw cut the plate. The reel of paper was 

inserted in the machine. The signal to go ahead was given. When the Argus began to pour out 

at the rate of 24,000 copies an hour, the audience accepted the miracle as an expected thing… 

The Argus films are shown every hour, and will be seen by hundreds of thousands of 

Coronation visitors before the Shepherd‟s Bush exhibition closes in October.” 

 

From Wagga Wagga, Ross Harvey writes: I have a group of students who work with film at 

ScreenSound Australia (SSA) and National Archives of Australia, so I posted a request onto 

the online subject forum. Julie responded: I did not have any luck finding [the title about the 

Argus, but] it appears that the Argus (and other newspapers) was often involved in the 

production of early newsreels about Melbourne, ca 1910-ca 1920. I suspect this might be with 

Pathe, but I would have to check. Other titles that may be of use that SSA holds are:  

 

Timber Makes News (1947): The story of newsprint production at Boyer, Tasmania, from tree 

felling to printing to selling.  

Today It’s News (1955): Documentary on newspaper production to satisfy the news hungry 

public. 

There is also a scene of the Argus building, Melbourne, ca 1920 

From Press to Print (1949): amateur documentary showing newspaper delivery in south west 

NSW. 

Daily Miracle (1949): shows the production of the West Australian; SSA has no holdings of 

title. 

 

18.38 WA PARLIAMENT JAILS JOHN DRAYTON 

 

Biographical information is sought on: John Drayton, editor of the Coolgardie miner, 

Kalgoorlie sun, Truth (Perth) and Morning herald (Perth and Fremantle) was jailed for 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 10 

contempt by the Western Australian Parliament in late 1904. He later worked for Smith’s 

Weekly in the 1920s.  

 

Contact: Peter Bridge of Hesperian Press, PO Box 317, Victoria Park, WA, 6979; tel. (08) 

9362 5955; fax (08) 9361 2333 (no email). Bridge has been given details on the 1904 case 

from the Western Australian Law Review, volume 25 (July 1995) 

 

18.39 MELBOURNE NEWSPAPER EXHIBITION 

 

An exhibition of historic Melbourne newspapers was held in Melbourne from 20 to 25 May 

2002, being officially opened by the Governor, John Landy, on 19 May. The exhibition was 

sponsored by Roy Morgan Research to commemorate the opening of their new premises and 

exhibits were provided by Paper World, purveyors of old original newspapers. 

 

Over the period nearly 2000 people visited. They viewed exhibits providing an overview of 

the development of newspapers in Melbourne, and of significant events from Federation to 11 

September. Folders of extracts of the main Melbourne titles were available for viewing. 

Especially popular was the provision of complete editions of old newspapers, which enabled 

people to get a feel for what papers were like in the past. 

 

All visitors were provided with a pamphlet summarising the history of Melbourne 

newspapers. In addition, talks were given to the general public and to journalism students 

from RMIT University. (Copies of the pamphlet are available at no cost from the author, 

Victor Isaacs, at ahdb@compuserve.com or 43 Lowanna Street, Braddon ACT 2612, or 

02-6257 1742). 

 

18.40 THE DIARIES (1): NEIL BEDFORD’S STORY 

 

When Neil Bedford turned up for duty on June 1, 1942, her newspaper editor told her that 

Japanese submarines had attacked Sydney and 19 sailors were dead. “I broke out in a cold 

sweat. I had covered lots of exciting stories in my time, I knew we were at war, but that was 

unbelievable,” she says. “Some of us in the newspaper world knew the Japs had bombed 

Darwin, although even that was hushed up through censorship. But to think they were in 

Sydney …‟ Bedford (now Mrs Whitlock) lives in Melbourne, was the first woman appointed 

a cadet reporter on the Sydney Morning Herald. Of that day in 1942, she says that “all hell 

broke loose” as reporters rushed out to get the story. “But some people were so excited they 

mistook whale spouts for more Japanese submarines.” (Weekend Australian, 27-28 April 

2002, p.24, “War on Our Doorstep: The Diaries”.) In 1945 Neil married fellow-journalist 

Antony Whitlock (see reference to his obituary in 18.5). 

 

18.41 THE DIARIES (2): GEORGE JOHNSTON’S STORY 

 

George Johnston, journalist and author, was reporting on the war in the Pacific for the Argus, 

Melbourne, when the Battle of the Coral Sea began in May 1942. From 4-8 May, US and 

Australian ships held off a Japanese invasion of Port Moresby. The Japanese had planned to 

capture the Allies‟ important airbase to stop Allied attacks against Japanese movements in 

New Guinea and as a logical point from which to push down over northern Queensland. The 

Weekend Australian, 4-5 May 2002, p.10, ran extracts from his diary for 4 May 1942 in its 

“War on Our Doorstep: The Diaries”. The Australian, 2 April 2002, p.3, ran extracts from his 

diary of 2 April 1942 and on 26 June 2002, p.2, ran extracts from his diary of 26 June 1942. 

Johnston‟s diaries are held at the National Library of Australia. 

 

18.42 THE DIARIES (3): DAME MARY GILMORE’S STORY 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 11 

Dame Mary Gilmore, a poet and journalist, was 77 and living in an inner-city flat in Sydney 

in 1942 and continued her writing during the war. She continued to get around town, talking 

with the US sailors and commenting the changes in her extensive diaries. On 8 June 1942 she 

recorded the shelling of Sydney harbourside suburbs, which coincided with a similar attack on 

Newcastle. Dame Mary Gilmore‟s diaries are now held at the Mitchell Library, State Library 

of New South Wales. A typed transcript is also held at the National Library (Weekend 

Australian, “War on Our Doorstep”: The Diaries”, 8-9 June 2002, p.8). 

 

18.43 THE DIARIES (4): JOSEPH ALEXANDER’S STORY 

 

Joseph Alexander, journalist and later bureaucrat, was a close confidante of John Curtin, 

Prime Minister, 1942-45. He and his wife saw the Curtins regularly. Alexander wrote daily in 

his diary, giving his views on the war both in the Pacific and Europe and occasionally 

attaching stories he had written or found. His diary is held at the National Library (Weekend 

Australian, “War on Our Doorstep”: The Diaries”, 22-23 June 2002, p.4). 

 

18.44 PUBLISHED IN GERMAN, 1856 AND 1867 

 

From Canberra, John Russell writes: I saw an interesting column in the Bendigo Advertiser. 

Germans were numerous immigrants to SA, and I have references to at least one provincial 

SA newspaper (not just from Gilson & Zubrzycki). But, there were obviously enough 

Germans on the Melbourne diggings (in Victoria the German-born population rose from 

3,955 in 1854 to 10,418 in 1861) for Der Kasmopolit, a German-language paper published in 

Melbourne (1856-1857) to be advertised in the Bendigo Advertiser for several issues in 1857 

(extract below).  

 

Also I have noticed adverts in German from time to time. But I was surprised to see (the only 

time so far) half a column in the Mount Alexander Mail, Friday, 1 February 1856, with 

reports in German about the main diggings. The heading: DIE DIGGINGS. 

 

DER KOSMOPOLIT 

The only German newspaper published in the Colony, has now been established for one year. 

It is published in Melbourne, twice a week, on Tuesday and Friday; enjoys an extensive 

circulation on Bendigo and throughout the Colony… – Advert., Bendigo Advertiser, 

Sandhurst, Friday, 21 August 1857, p.1. 

 

Rod Kirkpatrick provides the following: “In consequence of the great and increasing 

proportion of Germans in the Albury district, owing to the arrivals from South Australia, a 

portion of the Albury Banner has been printed in German, for the information of those who 

are unable to read English.” – Argus, Melbourne, 10 July 1867, p.5e. 

 

18.45 MOTT AND WILKIE MEMORIES 

 

ANHG member and former Melbourne Herald journalist Robert Coleman sent the ANHG a 

copy of the Age’s obituary of Melbourne Mott and reflected a little also on the late Douglas 

Wilkie (see 18.7): “Herewith obit of Melbourne Mott. I think he would be the last of the sons 

of H.C. Mott (“the old man”, as we called him), founder of the Border Morning Mail. I was a 

small boy at Albury Grammar School in Mel Mott‟s last year, 1933. (The obit is wrong in 

saying he started full-time work in 1932.) I remember him winning the mile race – one of the 

few recollections I have of him. I think he may have been in the Middle East when I went to 

work there in Feb. 1940.”  

 

Of Wilkie, Coleman wrote: “I knew him casually for 30 years but he never said anything 

about his wartime exploits. In the vast open 3
rd

 floor at the HWT building, the Sun journalists 

occupied one end and the Herald the other. Wilkie, when writing his column, had a daily 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 12 

routine of walking around chatting to everybody. He would try out his ideas on anybody he 

encountered and would always end up with Noel Hawken.  

 

“He was, of course, one of the last (if not the last) of the great Australian WWII 

correspondents. He had an elegant turn of phrase. I recall in one column at Christmas time, 

when there was a rash of stealing of garden plants, that he wrote “we must watch our phlox by 

night” (or something like that). He was also one of a small band of genuine intelligentsia. The 

others included Noel Hawken, Geoffrey Tebbutt, Stuart Brown, Keith Connolly, and E.W. 

(Bill) Tipping, with whom I once shared a room.” 

 

18.46 A TASMANIAN NEWSPAPER CHRONICLE 

 

Moore-Robinson, J. Chronological list of Tasmanian newspapers from 1810 to 1933. Hobart 

: Reprinted from “The Voice”, 1933. [9] p. 

 

This scarce pamphlet provides a chronological list of 109 Tasmanian newspapers 

commencing with The Derwent star and Van Diemen’s Land intelligencer. Note that the 

following information is taken from this list and may not necessarily still be completely 

accurate. However, it may be a useful starting point for your own research into the subject. 

The Derwent star is listed as the first Tasmanian newspaper (from 8 Jan. 1810). It was 

produced on a wooden hand or common press. 

 

“In the early part of 1810 the first newspaper printed in the colony made its appearance under 

the aspiring title of the Derwent Star and Van Diemen’s Land Intelligencer. It contained half a 

sheet of foolscap printed both sides. It was issued fortnightly, at two shillings a copy. In the 

V.D. Land Almanac, 1829, Bent says:- “Governor Collins brought out the press and the type, 

his orders having been printed for some time, both at Port Phillip and Van Diemen‟s Land, 

under a tree in the woods”. The editor was G.P. Harris, deputy-surveyor-general, and it was 

printed by J. Barnes and T. Clark “at the Government Press, Hobart Town”, all being under 

the supervision of the Governor. The paper did not pay even at two shillings: it expired after a 

brief existence of a few months”. (Fenton, James, A history of Tasmania from its discovery in 

1642 to the present time, Melanie Productions, Hobart, 1978 (Facsimile reprint of the original 

ed.: J. Walsh and Sons, Hobart, 1884), p. 35). 

 

Item 109, the last item, is for The Tasmanian tourist, first produced 1909. And there is much, 

much more in between, including some of these stirring titles … 

 

 

 Bell’s life in Tasmania, sporting chronicle, agricultural gazette and country journal. 

By Charles W. Hall, Hobart; from 12 July, 1859; 

 The clipper. Hobart; 1893-1909; 

 The Emu Bay times. From 1 January 1898; 

 The Horton herald. Published by “Caleb Comical”; from January 1835; contains 

literary material, not news;  

 The Irish exile and freedom advocate. Printed by John Moore, Hobart; from 26 

January 1850; 

 The leader and the truth, the whole truth and nothing but the truth. Published by 

William Norton and Edward George Webberly in the interests of the Orange 

Movement; from 1 April [sic], 1868; 

 The monotone sporting record. Printed and published by C.D. Stevens, Hobart; from 

May 1914; 

 The news [sic]. Hobart; 1924-1925; 

 The omnibus. A gratis advertising sheet from the Hobart Courier Office; from 1 

December 1848; 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 13 

 The people’s horn boy. Published by Gilbert Robertson, Hobart; from 22 August 

1834; 

 The sporting news and axemen’s journal. Published by W.A. Whittaker, Launceston; 

for three years from July 1901; 

 Sunbeams: a monthly journal for the home. Published by W.J. McWilliams, Hobart; 

from April 1896; 

 The Tasmanian bandsman. Hobart; from 1914; 

 The Tasmanian Catholic standard. Hobart; from 1 November 1876; 

 Tasmanian weekly dictator [sic]. Printed and published by John Morgan, Hobart; 

from 4 October 1839; 

 The Tassie digger. Official organ of the RSSILA, Hobart; from 1921; 

 The teetotal advocate. Proprietor John Knight, Launceston; from 3 April 1843; 

 The trumpeter. Issued by J.C. Stacey; printed by Henry Melville, Hobart; from 7 May 

1833; 

 

And lastly:  

 Zeehan and Dundas herald. From 14 Oct. 1890. 

 
18.47 KATE WEBB MENTIONED IN DISPATCHES 

 

On the jhistory net on 12 June 2002, Tracy Wood (Tracy023@aol.com) an American, 

responded to an inquiry by Bridget Griffen-Foley, an Australian (and ANHG member): “… 

one of the finest combat correspondents, male or female, is the Australian Kate Webb. Kate 

began her career with UPI covering combat in Vietnam. She was the UPI bureau chief in 

Cambodia, was captured by the North Vietnamese, held for three weeks and nearly died of 

malaria before being released. She wrote a book about her capture that was published in about 

1972 or 1973. I don‟t have the title with me. Kate later worked for AFP and just recently 

retired after serving as the AFP bureau chief in Indonesia. She has a chapter in a new book 

coming out in August called War Torn, stories of war from the women reporters who covered 

Vietnam. The publisher is Random House.”  

 

18.48 PRESS GALLERY (1): MELBOURNE, 1856 

 

The Argus, Melbourne, reported on 23 July 1856, p.5: “THE REPORTERS‟ GALLERIES IN 

THE NEW HOUSES OF PARLIAMENT. – Yesterday, in compliance with a request from 

the Commissioner of Public Works, a gentleman from each of the Melbourne journals waited 

on Mr Knight at Evelyn House, Nicholson-street, in order to make any suggestions that might 

seem requisite as to the accommodation to be provided for reporters in the New Houses of 

Legislature. It was decided to adopt the plan followed by Mr Barry in the erection of the New 

Houses of Parliament in London. It is due to the gentlemen engaged in the works to state that 

a very anxious desire to provide all the requirements of the press has been evinced by them.” 

 

18.49 PRESS GALLERY (2): SYDNEY 

 

Alex Mitchell, president of the New South Wales Parliamentary Press Gallery, is gathering 

material to write a history of that gallery (source: his phone call to ANHG editor). 

 

18.50 CIRCULATION: BALLARAT, 1864, AND MELBOURNE, 1894 

 

The Ballarat Evening Post on 1 January 1864 proclaimed it had the “largest local circulation 

ever obtained by a provincial newspaper in Victoria”. It said it was issuing “an average of 

eighteen hundred copies nightly … and circulates in places where no other paper is seen”. 

 

mailto:Tracy023@aol.com


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 14 

On 22 March 1894 the Age, Melbourne, asserted in display type, presented in the style of an 

advertisement but immediately above its leading article: “The Circulation of THE AGE Is 

Now FOUR TIMES LARGER Than that of any other Melbourne morning paper.” 

18.51 NEWSPAPER MUSIC: A FEARLESS PRESS 

 

From Canberra, John Russell reports that the Australasian Typographical Journal 

(Melbourne), April 1890, p.2022, included the following in its “Our South Australian Letter”, 

datelined Adelaide, 31 March: 

 

The Advertiser Wayzgoose 

Saturday last [29 March] was the day chosen for the annual wayzgoose in connection with the 

Advertiser printing departments, and the spot selected for the outing was Teatree Gully... The 

dinner was held at the Teatree Hotel… 

There were many other toasts ... and the programme was interspersed with songs and choruses 

(two of which were original) by the Advertiser Glee Club and orchestra ... The principal song, 

entitled “Our Press” was written by Mr J. B. Mather and set to music by Mr E. Best, both 

employés of the Advertiser. It evoked the utmost enthusiasm. The words were as follows: 

 
                  Companions met for social glee, 

                We sing the praises of our art – 

                The art preservative, with power 

                To feed the mind and cheer the heart. 

                Then let each cry whose lot it is 
                To labour in a noble cause – 

                Long live the Press, the true defence 

                Of all our liberties and laws. 

                                Chorus: 

                                Raise we our voices all -- 

                                Our theme, ‘A Fearless Press,’ 
                                To guard our liberties and laws, 

                                To win us just redress. 

                 

                Time was when knowledge was confined 

                To learned men – a noble few – 
                From whose reserves the student world 

                Its oral lessons slowly drew; 

                Till Printing, like another sense, 

                Evoked a grateful world’s applause. 

                Long live the Press, the true defence 

                Of all our liberties and laws. 
                 

                Through our great art the author tells 

                His thoughts to an approving world; 

                While commerce night and morning sees 

                Her news-sheets everywhere unfurled; 
                In print comes thought from every land – 

                A stream that knows not any pause, 

                Long live the Press, the true defence 

                Of all our liberties and laws. 

                 

                As long as there are wrongs to right, 
                So long may wisdom guide the Press; 

                Of right our craft the bulwarks be, 

                Our aim to make all evil less. 

                Then shall we win from men the cry 

                (Mid lusty, well-deserved huzzahs) – 
                Long live the Press, the true defence 

                Of all our liberties and laws. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 15 

 

 

 

18.52 BILL TULLY REFLECTS ON HIS YEARS AT THE NATIONAL LIBRARY 

 

ANHG member Bill Tully will retire from the National Library of Australia in early 

September. Your editor first met him more than 20 years ago when Bill was the Senior 

Librarian in the NLA‟s Newspaper Microcopy Room. At the editor‟s request, Bill reflects 

below on his years at the NLA, particularly in the newspaper microcopy room: 

 

In 1980 I was put in the Newspaper Microcopy area of the National Library. I went with a 

measure of reluctance. I hadn‟t used micromaterial much. I blanched at the thought of those 

rows and rows of heavy bound volumes. The thought of getting newsprint on my fingers did 

not decrease this pessimism. The pre-1985 room was small. The staff was an unknown entity. 

Would they feel resentful? I had got the job by fiat of a senior manager who chose me over 

the selection panel‟s original choice. He was a young man who had been in the area for over 

five years and loved it. All this worried me. 

 

I need not have worried. The clientele was fascinating. It varied from family history buffs to 

scholars like Manning Clark‟s research assistant (Ros Russell) working on the final volumes 

of A History of Australia, Amirah Inglis looking at Australia‟s responses to the Spanish Civil 

War, and Rod Kirkpatrick putting his microscope over Queensland provincial newspapers. 

Manning Clark came in once looking for a Canberra Times citation. I gave him the Australian 

by mistake, but the Professor was more apologetic than me! Murray Farquhar (of Fine Cotton 

fame) rushed in quickly looking for a vital paragraph to do with his involvement in the case – 

and was just as quickly satisfied by the efficient Luis Codina and Bob Small. Ken Begg, one 

of Canberra‟s parliamentary journalists, brought in a TV crew to film a microfilmed 

newspaper image on a microfilm machine, while he declaimed alongside. 

 

We moved to a new room in late 1985 – larger and with a view of shrubs and greenery, more 

tables and a bigger and better display area. The move was done by the staff during the annual 

Library Christmas party – the way we wanted it to be – before senior staff (not generally part 

of our working routine) could wreak too many unsuitable changes. I chose a range of wall 

photographic images from the Canberra Times and other Australian and international papers 

for the CT 60th birthday in September 1986. We got newer and better micro reader/copiers 

and Grahame (the man from the suppliers) came in regularly and kept them in trim. Helen 

Tsogas was our administrator and keeper of the records in a splendid team of workers who put 

up with my whims and extravagances with patience and goodwill. We got a 1988 gift of 

microfilmed Irish convict data from the Irish Government, lots of family history microfiche, 

rolls and rolls of Australian, US and British history from cartoons to CIA transcripts, British 

Labour Party data, left-wing and right wing pamphlets from the French Revolution to the 

Vietnam War. Before she left in 1989 Beth Stone compiled a meticulous descriptive list of 

these and many more items. 

 

In 1991-92 it was, with much more reluctance than 12 years earlier, that I moved back to the 

ground floor main reference area, from where I will retire at three score years and five this 

September. I have loved every minute of this part of my life at the National Library, met 

many people, helped them where possible, made lifelong friends and became aware of the 

oceans of experiences in newspapers going back to the Armada and covering every country of 

the globe. The era of Internet and digitisation will not entirely dispose of the reels, fiche 

pages, volumes and sheafs of print and images – and the people making them accessible. 

 

18.53 WORLD’S ‘FIRST’ PHOTOGRAPH 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 16 

From the Sydney Morning Herald, 23-24 March 2002, p.15: “The world‟s first photograph 

has emerged after 50 years in a private home to fetch 450,000 euros ($749,000) at an auction 

in Paris – and force experts to rewrite photographic history.” 

 

18.54 EARLY QUEENSLAND PHOTOGRAPHER 

 

Alan North (anorth@webone.com.au) expands on a research inquiry that he made to the 

ANHG: My interest in the Boomerang, Brisbane, arises from research which I am doing about 

an early Queensland photographer (also my grandfather), Thomas Mathewson, 1842-1934. 

Besides being regarded as the “Father of Photography in Queensland” in the days of wet-plate 

photography, before the days of the film, he also wrote numerous articles to the newspapers 

of his day about early Queensland history. He had arrived in Brisbane aged 10 years in1853. 

Through the John Oxley Library and other sources, I have been able to find articles from early 

newspapers, including the Moreton Bay Courier, the Queenslander, Brisbane Courier, the 

Queensland Times, the Daily Mail, the Logan Witness, the Port Denison Times, the Nashville 

Times (and Gympie Times), the Dalby Herald and various journals. Mathewson seemed to be 

a great newspaper contributor in Brisbane from about 1903 till 1926.  

 

The John Oxley have told me that the Courier-Mail came into being on 28 August 1933, upon 

the merger of the Daily Mail and the Brisbane Courier. The Courier-Mail tells me that there 

is no index of these papers before that date, so I can expect no help from that source. Without 

an index, it is just too big a task to look across fifty years or so. My question is: Is there any 

other avenue which I can pursue to try and locate further articles which I feel sure are still 

hidden from view? Without any more leads, my research is beginning to dry up and I am 

looking towards formatting my book. 
 
18.55 BURKE AND WILLS AND THE ARGUS 

 

Melbourne‟s Argus reported on 15 November 1861, p.5, col. 7: “The despatch recently 

received from Mr Howitt, accompanying the narrative of King and the diaries of Burke and 

Wills, have been reprinted from the Argus, in pamphlet form. The publication is convenient 

for reference, and it is interesting, as containing all the information we are ever likely to 

receive respecting the extraordinary journey of the unfortunate explorers across the continent 

of Australia, and from which the main portion of the history of the expedition, yet to be 

written, will have to be prepared.” 

 

Definite news of the deaths of Burke and Wills during the Victorian Exploration Expedition 

had been telegraphed from Bendigo to Melbourne late on 2 November 1861. It sparked 

international interest with articles appearing in Britain, Ireland, Holland, Germany and 

America. For several days Melbourne‟s newspapers printed special editions, and plans were 

under way for commemorative portraits and maps (Sarah Murgatroyd, The Dig Tree, pp.295-

297). 

 

18.56 V.F. KILGALLON: BIOGRAPHICAL NOTES 

 

In the first issue of the Innisfail Star on 5 November 1975, the owner, Vincent Ferrer 

Kilgallon introduced his staff – Stuart King, editor; John Jones, manager; and Barry Simpson, 

advertising manager – and ran head-and-shoulders shots of them. He then gave details on 

himself at the foot of the page, minus a picture, in what at first looked like an extensive 

publisher‟s imprint. It is worth placing on record:  

 

“Publisher of the Star, V.F. Kilgallon, is a Scot and second generation journalist. Edited first 

paper at 17 in 1941 before joining H.M. Minesweepers. Four years later joined mass-

circulation Daily Express, spent almost 15 years in Fleet Street and was night editor of 

London Evening Standard before joining Sydney Morning Herald in 1964. Proposed paper‟s 

mailto:anorth@webone.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 17 

first Diary column. Left to buy local weekly Moruya Examiner. Won Somerlad (sic) Award 

for Journalism first year there; was taken over by Maxwell Newton at end of second. Next 

started Australia‟s first metropolitan free daily, Postscript (circulation on 120,000) for 

Melbourne millionaire. Later restyled it as successful paid Statewide, and later National 

weekly Weekender. Put up blueprint for first area magazine to circulate in all local papers in 

NSW wheatbelt. Took over Tablelands Advertiser in late 1969 and recently re-equipped plant 

for second time. Now plant includes IBM setting and double-unit Cotterill Vanguard printing 

press, the first web-offset machine north of Bundaberg, capable of producing 16,000 16-page 

papers an hour.”  

 

18.57 AUSTRALIAN PRESS BICENTENARY SYMPOSIUM: AN UPDATE 

 

A one-day event, titled “The Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium”, will be 

held at the State Library of New South Wales on Saturday, 1 March 2003. The event will 

mark the bicentenary, on 5 March 2003, of the first issue of the first Australian newspaper, 

the Sydney Gazette and New South Wales Advertiser (1803-1842). The ANHG editor is 

organising the event, to run from 10am to 4pm, with advice from a small group of ANHG 

members. The following have accepted invitations to speak: Professor Elizabeth Webby, Dr 

Grace Karskens, Dr Sandy Blair, and Mr V.J. Carroll. Others are being invited. A display of 

early Australian newspapers and journals and other printing records is being organised in 

conjunction with the symposium. 

 

If you are likely to want to attend the symposium, please indicate by email or letter to the 

ANHG editor at the address at the head of this newsletter. The symposium registration fee 

will be kept to a minimum. Sponsorship will be sought from the Fairfax and Murdoch 

newspaper groups. Updated information on the symposium will be provided in later issues of 

this Newsletter. 

 

18.58 AUDIT OF MEMBERS’ RESEARCH INTERESTS (see 12.46 and 13.39) 
(Hard-copy subscribers are invited to submit their research interests in the following format, with, 

if appropriate, postal address in place of email address. Deadline: 1 September.) 

 

BURGOYNE, Sandy (Melbourne): Researching the 30-year history of the Warrandyte Diary 

community newspaper for her MA by research. Email: leanburn@bigpond.com.au 

 

EDMONDS, Leigh (Ballarat, Vic.): Historian with a major interest in technology, particularly 

the technologies of transport and communication including newspapers.  

E-mail: hhandc@bigpond.com 

 

EMERY, Victoria (Melbourne): Research interests include late 19th-early 20th century 

sectional particularly Catholic) periodicals and amateur journalism.  

Email: vemery@deakin.edu.au 

 

HUGHES, Sue (Melbourne, Vic): researching what remains of 19th century newspaper 

offices in the Central Victorian Goldfields to write an Honours thesis.  

Email: sueh1@hotkey.net.au 

 

KIRKPATRICK, Rod (Brisbane): Researching the history of daily-newspaper publication in 

provincial centres throughout Australia for a book; currently putting finishing touches to a 

biography of Thadeus O‟Kane, owner/editor, Northern Miner, Charters Towers, 1873-1890. 

E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

PARES, Philip (Brisbane): Researching the emergence of the idea of the photographic image 

as evidence; particularly the change from illustration to photographic image use in Australian 

newspapers and periodicals 1870 - 1915. E-mail: p.pares@mailbox.gu.edu.au 

mailto:hhandc@bigpond.com
mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 18 

 

QUINN, Stephen (Dubai, United Arab Emirates): Knowledge and information management in 

the newsroom at all forms of media organisations. Technology and its relationship to 

journalism and the media. Computer-assisted reporting. Email: Stephen.Quinn@zu.ac.ae 

 

REES JONES Margaret (RMIT, Melbourne): Researching selected 19thC. NZ newspapers for 

a PhD. Thesis title: Printers‟ ink in their veins. The thread is briefly Wellington, with James 

Muir - printer on the NZ Gazette and Britannia Spectator (1840) and part proprietor The 

Independent - and the early newspapers of the Poverty Bay district from 1872-1914 - with 

particular emphasis on the Poverty Bay Herald, owned by one or more members of the Muir 

family from 1884 to this day. Email: margaret_jones@smartchat.net.au  

 

RUSSELL, John (Canberra): Compiling a bibliographical and biographical database on 

printing and publishing within colonial Australia (people and products) and related activities 

(e.g. booksellers, photographers, print artists, etc.). E-mail: karinrussell@optusnet.com.au 

 

18.59 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOKS 
 

18.59.1.GALE FORCE: JOHN GALE AND THE SITING OF THE NATIONAL CAPITAL, 

by Susan Mary Woolcock Withycombe, published by the Queanbeyan and District Centenary 

of Federation Committee, PO Box 131 Queanbeyan NSW 2620, 2001, ISBN 0-9579662-0-2, 

144 pages, illustrated, paperback, $27.50. The story of John Gale and his family, the 

Queanbeyan Age and other newspapers in the region he was associated with. Also covers 

Gale‟s influence on the Federal Parliament‟s choice of Canberra as the site for the national 

capital. 

 

18.59.2 OFF THE RECORD: THE WESTERN HERALD STORY by Brian F. Smith, who is 

also the publisher. Order through: western21@bigpond.com or Off the Record, PO Box 

297, Rosebery, Tas, 7470. $10 (incl. p&p). A well written account of the first 10 years of a 

newspaper that serves many western coastal areas of Tasmania. 

 

18.60 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 
 

18.60.1 „THE CRUMBS ARE BETTER THAN A FEAST ELSEWHERE‟: AUSTRALIAN 

JOURNALISTS ON FLEET STREET by Bridget Griffen-Foley, Journalism History, 28:1 

(Spring 2002), pp.26-37. An exploration of the experiences of Australian journalists who 

worked on Fleet Street between 1900 and 1939. Concentrating on a number of individual 

journalists, the article considers the powerful lure of Fleet Street, why journalists left 

Australia, their first impressions of London, the opportunities provided by being abroad, 

experiences of success and failure, working and social life, and the particular challenges and 

opportunities that faced women journalists. 

 

18.60.2 A SCRAMBLE OF BRUISED EGOS WITH EGG ON FACES by Alan Ramsey, 

Sydney Morning Herald, 27-28 April 2002, p.31. How journalists in the Press Gallery misread 

the last Federal election. Quotes from a 46-page analysis by Scott Bennett, of the Australian 

Parliamentary Library‟s politics research group.  

 

18.60.3 PILLORY TO POST by Mark Day, Australian, Media liftout, 18 April 2002, pp.4-5. 

A profile of New York Post editor Col Allan, the Australian who started his career in Dubbo, 

New South Wales. He has boosted the Post’s circulation by 75,000 in his first year as editor. 

 

18.60.4 TAYLORS REAP HARVEST OF EDITOR‟S HARD WORK AT PIONEER by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, May 2002, pp.37-39. A brief history of the Murray Pioneer, 

Renmark, South Australia, and the Taylor family‟s involvement as owners since 1905. 

 

mailto:western21@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 19 

18.60.5 BILL, KERRY AND OTHER NEWS by Robert Gottliebsen, Weekend Australian, 

20-21 April 2002, p.46. Microsoft‟s chief has convinced the big players, such as Kerry 

Packer, that the tech revolution, not newspapers, is the future. 

 

18.60.6 THE CLASSIE CATASTROPHE by George Megalogenis, Australian, Media liftout, 

30 May 2002, pp.4-5. The newspaper ad slump grinds on as publishers struggle to adjust to a 

new media environment. Includes line graphs showing total advertising as a share of GDP; 

total advertising revenue for print, TV, radio, other; annual advertising spending in $m since 

1992. 

 

18.60.7 QUARTERLY FIGURES GO FOR A SPIN by Andrew Dodd, Australian, Media 

liftout, 30 May 2002, p.12. An analysis of the latest quarterly reading figures for newspapers 

and magazines and how they are being interpreted differently. See also Andrew Dodd, “News 

tabloids defy falling readership”, Australian, 24 May 2002, p.23. 

 

18.60.8 The papers from the June 2001 Australian Media Traditions conference at Yeppoon, 

Qld, are now available online at www.ejournalism.au.com/ejournalist/v1n2.html The issue 

has been dedicated to a participant, Clem Lloyd, who died on 31 December 2001 at Gympie. 

 

18.60.9 CROSS-MEDIA RULES, Australian Press Council News, Vol. 14, No. 2, May 2002, 

pp.1-4. Details of the Press Council‟s submission in April to the Senate committee inquiring 

into proposed amendments to the Broadcasting Services Act regulating cross-media 

ownership rules. 

 

18.60.10 A CENTURY OF SERVICE TO THE COUNTRY PRESS by E.Lloyd Sommerlad, 

History (published by the Royal Australian Historical Society), June 2002, pp.4-5. The author 

of Serving the Country Press gives a potted account of how the New South Wales Country 

Press Association emerged. 

 

18.60.11 L’ITALO-AUSTRALIAN: AUSTRALIA‟S FIRST ITALIAN LANGUAGE 

NEWSPAPER by Francesca A. Musico, History, June 2002, p.6 (see also back cover). How 

the first Italian-language newspaper emerged in Sydney in 1885. 

 

18.60.12 HISTORY RESEARCH IN NEWSPAPERS by Cynthia Hunter, History, June 2002, 

p.7 and OLD NEWSPAPERS AND THE FAMILY HISTORIAN by Rod and Wendy Gow, 

History, June 2002, pp.8-9. The benefits of using newspapers extensively in historical 

research are expounded. 

 

18.60.13 THE EDITOR WHO MISSED OUT ON A NED KELLY SCOOP by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 2002, pp.29-31. An investigation of a little-publicised 

episode in provincial journalism history: the editor who missed out on publishing Ned Kelly‟s 

so-called Jerilderie Letter 120 years before it was finally published. The article also examines 

how the illustrated press covered the Kelly Gang and provides a potted history of Jerilderie‟s 

newspapers. 

 

18.60.14 GALLERY‟S OLD MASTERS GIVEN NEW ORDERS by Errol Simper, 

Australian, Media liftout 13 June 2002, pp.4-5. Editors are demanding a different style of 

political coverage from their journalists: an exploration of market research and its impact on 

what is expected from reports in the Canberra press gallery. 

 

18.60.15 COME IN, SPINNERS by Paola Totaro, Sydney Morning Herald, 15-16 June 2002, 

pp.25, 32. NSW Premier Bob Carr‟s Cabinet boasts 19 ministers – and 29 press secretaries –

as Labor‟s slick juggernaut gears up for the election, expected in March 2003. 

 

http://www.ejournalism.au.com/ejournalist/v1n2.html


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 20 

18.60.16 JACK-OF-ALL-TRADES EDITOR REFLECTS ON THE ENDLESS WORK by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, July 2002, pp.36-38. Charles Barclay Chappel, nomadic 

editor-printer tells his story of half a lifetime of starting and/or running country newspapers 

throughout New South Wales and Queensland. 

 

18.60.17 FAIRFAX BROTHERS‟ EYES ON THE PAPER by Brian Robins, Sydney Morning 

Herald, 6-7 July 2002, pp. 45, 49. An exploration of what the sons of Sir Vincent Fairfax 

(John B. and Tim) have done with their return from the ill-fated 1987 privatisation of the John 

Fairfax newspaper group and the possibility that they could yet bid for a controlling interest in 

the Sydney Morning Herald, Age, et al. 
 

18.60.18 NEWS CORP GETS THE BEST OF BOTH WORLDS by Brian Robins, Sydney 

Morning Herald, 6-7 July 2002, p.47. Global accounting helps smooth the profit for Rupert 

Murdoch‟s international media organisation, and why the group continues to call Australia 

home when its principal decided years ago to call the USA home. 

 

18.60.19 LAUGHING WITH KNIVES by Patti Miller, Good Weekend, 13 July 2002, pp.14-

18. Death threats. Letter bombs. Hate mail. If cartoons are supposed to be funny, why do they 

anger so many people (and make editors nervous)? Leading political cartoonists discuss why 

a few squiggly lines prickle the national conscience. 

 

18.60.20 FROM CANDLES TO GAS: THE POVERTY BAY HERALD AND 

NEWSPAPER PRODUCTION IN GISBORNE, 1874-1884 by Margaret Rees Jones, 

Bibliographic Society of Australia and New Zealand Bulletin, 26:1, 2002, pp.2-28. A richly-

detailed New Zealand article that will fascinate Australian press historians. 

 

18.60.21 The midyear issue of Australian Journalism Review carries the following articles of 

interest to the ANHG: “Clem Lloyd 1939-2001 – Profession: Journalism educator, ” by 

Jolyon Sykes, pp.7-17; “Political opinion polling and the professionalisation of public 

relations: Keith Murdoch, Robert Menzies, and the Liberal Party of Australia” by Bridget 

Griffen-Foley, pp.41-59; “Shooting folly as it flies: Greatness and country editors” by Rod 

Kirkpatrick, pp.99-114. 
 

18.61 A Select Chronology of Australian Newspaper Events, 
1910-1919 

 

1 July 1910 The Sun, Sydney, launched by Hugh Denison; replaces the Australian Star. 

10 June 1910 The North Queensland Newspaper Co. Limited is formed by the amalgamation of 

The Townsville Newspaper Co. Limited and The Northern Mining Printing and 

Publishing Co. Limited. Capital £48,000. 

11 October 1916 Northern Times, Newcastle, begins; forerunner of Newcastle Sun 

23 March 1918 Newcastle Sun begins; new all over Page 1 

12 October 1918 Labor News, Sydney, begins 

December 1918 Charles Brunsdon Fletcher appointed editor of Sydney Morning Herald 

1 March 1919 Smith’s Weekly, Sydney, begins publication 

 

NEW ANHG SUBSCRIPTIONS   NEW ANHG SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 18     July  2002 Page 21 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

 


