
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 13                           July 2001 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

13.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 31 August 2001.  Subscription details at end of Newsletter. 
 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 

CURRENT DEVELOPMENTS 
 

13.2 MURDOCH (1): DYNASTIC SUCCESSION  

 

Does Rupert Murdoch have a well-stated succession plan for News Corporation, the $25 

billion international media enterprise? This was the question on the lips  again  of corporate 

analysts when it was announced (Sydney Morning Herald, 11 May 01, p.1) that Murdoch‟s 

third wife, Wendi Deng, is expecting their first child. Murdoch had one child (Prudence) by 

his first wife, Patricia; and three children (Elisabeth, Lachlan and James) by his second wife, 

Anna. Lachlan is seen as the most likely family member to succeed, eventually, Rupert 

Murdoch at the controls of News Corp, but if Rupert stepped under a bus tomorrow, News 

Corp‟s chief operating officer, Peter Chernin, would be expected to take charge. 

 

The news of Wendi‟s pregnancy came as a big surprise. Not even Murdoch seems to have 

expected it. An extract from Pilita Clark‟s second-day report in the SMH (12-13 May 01, p.3): 

“In an interview with the British Journalism Review magazine in late 1999, nearly five 

months after he wed Ms Deng, he was asked if he and his new wife planned to start a family. 

„No,‟ he said. Five months later he was diagnosed with prostate cancer and underwent 

radiation therapy, a procedure commonly thought to induce infertility. But according to St 

Vincent‟s Clinic consultant urologist Dr Phillip Stricker, such treatment does not necessarily 

make patients infertile, unlike more radical procedures.” 

 

Meanwhile, Elisabeth Murdoch, daughter of Rupert and his second wife, Anna, is to marry 

Matthew Freud, a British public-relations executive and great-grandson of psychoanalyst 

Sigmund Freud (Courier-Mail, 25 May 01, p.9). 

 

13.3 MURDOCH (2): NEWS A ‘MINNOW’ 

 

The News Corporation Ltd was a “minnow” compared with rivals such as AOL Time Warner 

and would remain so even if it acquired US satellite broadcaster DirecTV, according to 

Rupert Murdoch (Australian, 16 May 01, p.21). 

 

13.4 HISTORIC PAGES FROM THE DAILY TELEGRAPH 

 

The Sydney Daily Telegraph published reproductions of a total of 39 historic pages from its 

files over the five days from 21 to 25 May 2001.  The cover plus seven pages on the first day 

and eight pages on each of the other four days combined to form a 40-page publication. The 

featured news ranged from the sinking of the Titanic (17 April 1912) and the Gallipoli 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 2 

landing (30 April 1915) to the death of Phar Lap (7 April 1932) and the death of Princess 

Diana (1 September 1997). The change in the Daily Telegraph from a serious publication in 

the 1900s to a popular newspaper later was very apparent. 

 

13.5      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
24 January 2001 Death: Darnley Harry Gilmore Taylor, at Adelaide, aged 64; chairman 

and managing director of the Murray Pioneer, Renmark, South Aust., 

1979-2001; editor, 1965-79; third-generation newspaperman; his 

grandfather Harry bought the Pioneer in 1905 and father Gilmore 

followed as proprietor (PANPA Bulletin, June 01, p.14; Murray Pioneer, 

30 January and 2 February 01). 
29 April 2001 First issue of Ipswich on Sunday, a free newspaper published by the 

Queensland Times (see 13.27). 
8 May 2001 Few letters to the editor make news. This was one: the Australian 

publishes a letter to the editor from Michael Chamberlain, “Dingo 

tragedy worst vindication for me”, p.10. 
11 May 2001 Sydney Morning Herald announces that Rupert Murdoch‟s third wife, 

Wendi Deng, is three months pregnant. In April 2000 Murdoch was 

diagnosed with prostate cancer (see 13.2 and 6.5). 
11 May 2001 John Cowley, 58, announces he will retire on 1 August as managing 

director of Queensland Newspapers Pty Ltd. He has been a News 

Corporation employee for 41 years (Courier-Mail, 12 May 01, p.4; 

PANPA Bulletin, June 01, pp.12-13). 
20 May 2001 The Sunday Advertiser, Geelong, established in September 2000, ceases 

publication with no warning (see 10.15 and 13.24).  
21 May 2001 The Australian announces (p.3) it has revamped its website, 

theaustralian.com.au, offering summaries of each day‟s news along 

with insights into what editor Michael Stutchbury and the reporters are 

working on for the next day‟s edition. 
30 May 2001 The media empires of Kerry Packer and Rupert Murdoch are rocked 

by the collapse of cut-price mobile phone company One.Tel, exposing 

them to losses of up to $1 billion (Australian, 31 May 01, p.1). 
13 June 2001 The Australian Review of Books (supplement to the Australian) published 

for final time. 
14 June 2001 The Age, Melbourne, (pp.1, 8-9) and Sydney Morning Herald (pp.1, 10-

11) publish a major investigative report by Andrew Rule alleging that 

Geoff Clark, current chairman of the Aboriginal and Torres Straits 

Islander Commission, committed four rapes in the 1970s and 1980s [see 

also 13.46.16-18].  
14 June 2001 ANHG Newsletter mentioned in the Australian’s Media liftout: will we 

henceforth be known as the newsletter with the “clunky title”? 
20 June 2001 Death: Keith Noud, aged 88 in Brisbane; turf editor for Telegraph, 

Brisbane, for 17 years; famed race caller for ABC and later 4BK for 45 

years (Courier-Mail, 22 June 01, p.50). 
28 June 2001 Newspaper coverage of the John Marsden NSW Supreme Court 

defamation judgment ($525,000 plus interest). Longest running 

defamation case in Australian legal history (229 sittings days). Channel 7 

says it will appeal (e.g. see SMH, 28 June 01, pp.1-2 and 13 
 

13.6 READERSHIP (1): LAVINE’S EIGHT STEPS 

 

John Lavine, professor of journalism at Northwestern University, Illinois, believes the next 

three years are crucial for the future of newspapers. They present a golden opportunity for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 3 

print media to shore up and build up their readership before the new media get any stronger 

and begin to grab a significant share of advertising. Lavine is the author of the Impact report 

prepared in April for the Newspaper Association of America and the American Society of 

Newspaper Editors. The report lists eight steps that it says newspapers can  indeed, must  

implement right now in order to increase readership and circulation. The report is available at 

www.readership.org and was outlined in Sally Jackson‟s “Writing on newsprint wall”, 

Australian, Media liftout, 10 May 01, p.15. 

 

13.7 READERSHIP (2): ROY MORGAN’S LATEST 

 

The Australian (4.4 per cent), the Herald Sun (1.3pc) and the Courier-Mail (1.2pc) were the 

only capital-city dailies to record Monday-to-Friday readership growth in the year to 31 

March, according to Roy Morgan Research. For weekend publication, the increases recorded 

came from the Australian Financial Review (4.7 pc), the Sydney Morning Herald (1.1pc), the 

Sunday Telegraph (2.4pc), the Herald Sun (2.2.0pc), the Sunday Herald Sun (2.9pc), the 

Courier-Mail (4.0pc) and the Sunday Tasmanian (2.2pc). [Courier-Mail, 18 May 01, p.34; see 

also “New free Melbourne papers surge ahead in readership poll”, PANPA Bulletin, June 01, 

p.9.] 

 

13.8 JOHN HARTIGAN INTERVIEWED 

 

John Hartigan is Rupert Murdoch‟s man in Australia, running the local part of News 

Corporation, a global company valued at more than $US70 billion. Mick O‟Regan 

interviewed him for ABC Radio National‟s Media Report for 19 April. Extracts from the 

interview follow. 

 

Q: How important is it as Chief Executive of News Limited to have been a journalist? 

Hartigan: I think it‟s important, I don‟t think it‟s overriding … 

 

Q: … when you were appointed Chief Executive, people in your newsroom, said, „Hooray, 

he‟s one of us …‟ Do you think there is a sense that there is … a former editor and journalist 

running the organisation and that that changes how people will prioritise news values? 

Hartigan: I think it does. I consider myself a journalist; if someone asks me today what my 

job is, I say I‟m a journalist, and I‟ll continue to believe that. But I guess ultimately the 

hoorays will be for the job that I do, not the appointment, so I‟d like to think that in 10 years 

people will say hooray, not essentially when my appointment was announced. 

 

Q: As the Chief Executive Officer of such a major news organisation, do you think it‟s 

incumbent upon you to somehow leave your mark on the culture, the type of journalism that 

your employees perform? 

Hartigan: I think that‟s ultimately the most important thing of all. Our business is journalism; 

my job is to raise the quality of the people that work for our organisation, to raise the 

opportunity for the people that work for our organisation to achieve their goals, and to 

ultimately provide our readers and people who assimilate our products in different ways, with 

a better quality of journalism. 

 

Q: What do you think the quality of Australian journalism is? 

Hartigan: Well I think it depends. I think if you look at what our company stands for, I think 

it‟s relevance, it‟s relevance to the audience; I think there are various degrees of quality. I 

have an old-fashioned belief that sometimes media in this country is very pretentious, is very 

snobbish; I think that probably the most important thing that I stand for is relevant, that we 

provide relevant journalism to the communities that we service. 

 

Q: So in that sense, the media has a representative role, as a conduit between what‟s 

important to the community and the information that you put in your papers. There has to be 

http://www.readership.org/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 4 

that correspondence between the values of the community and the values that are endorsed by 

your papers? 

Hartigan: I think that‟s right. I think that so often the news agenda is driven by cliques. I 

think an example of that is the current debate about the NRMA. I think while the board level 

discussions are important, I don‟t think they‟re of an overriding importance that we need to 

read about it on the front pages of newspapers day after day. I think I would approach it from 

a viewpoint of does it affect the NRMA membership at large? Well I‟m sure that they want to 

be aware of it, but I don‟t think it should jump up the news ladder of importance to be on the 

front page of the newspaper day after day. 

 

Q: … in previous interviews you‟ve talked about your disdain for pretentiousness, how in 

favour of egalitarianism you are, but it comes up as this notion of other people‟s agendas, that 

as you‟ve just said, there are cliques and there are agendas. What do you mean in journalistic 

terms of agendas? Because it would seem to me in some ways that all journalism involves 

agendas, it‟s part of the editorial process whereby priorities are assessed. What do you mean 

by agendas? 

Hartigan: I guess I mean that people who look at news values are representative of the 

broader readership rather than specific elements of it, and I think that too often, that 

journalists aren‟t representative of the geography that they serve. For instance, that the 

journalism that they service is largely bounded by areas in this city of Sydney. That‟s what I 

call snobbish, pretentious journalism. Now it needs to be driven one step further. There are 

issues right across the spectrum that I think don‟t affect everyday values and the readership 

requirements of the public we service… 

 

13.9 NEW ZEALAND CIRCULATION FIGURES ON THE NET 

 

New Zealand newspaper circulation figures can be accessed via the web site of the Wairarapa 

Times-Age of Masterton (one of the few remaining independent newspapers in NZ).  Follow 

the links or go direct to http://times-age.co.nz/industry/npa.html 

 

13.10 WE WERE WRONG (1): THE AGE 

 

Michael Provis told the JEA (Journalism Education Association) net: On May 7, The Age 

published (page 4 Col.6) the following: “We Were Wrong”: 

 

On April 25 “Today” published incorrectly the number of years since the Gallipoli landing; 

the correct number was 86. On April 26 “Today” published the wrong date for the Tiananmen 

Square massacre. The correct date is June 4, 1989. The mistakes were made by a reporter.  

 

Queen Victoria died in 1901, not 1900, as reported in an information panel on Federation 

published on May 1. The mistake was made by an editor.  

 

An article in today's Federation liftout reports that Melbourne's trams were horse-drawn in 

1901. This is incorrect: they were cable trams. The mistake was made by a reporter." 

 

On May 10, page 4, Col 6, “We Were Wrong”  A story published in The Age on Tuesday, 

May 8, referred to Melbourne Girls College as Richmond Secondary Girls College. The 

mistake was made by a reporter. 

 

13.11 WE WERE WRONG (2): SPOTLIGHT 

 

Your editor noticed the following at the foot of the “In the spotlight:” feature in “The Diary” 

column in the Media section of the Australian, 24 May 01, p.2 (the feature highlights how 

someone in the news has reacted to his/her media coverage): “In last week‟s Spotlight the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 5 

photograph accompanying the story about Sean Healy was of another Sean Healy  the 

organiser of the Electrofringe 99 festival. Diary apologises for this error.” 

 

13.12 BLUNDEN’S ROLE EXPANDS 

Herald Sun editor Peter Blunden has been appointed Editor-in-Chief of the Herald and 

Weekly Times publications. He‟ll retain his existing position and take over editorial 

responsibility for the Weekly Times, The Sunday Herald Sun and Melbourne Extra. News 

Limited chief executive officer, John Hartigan, says Blunden‟s new role will better utilise his 

extensive newspaper experience (Australian, 10 May 01, p.2). 

 

13.13 TABLOID FORMAT AND THE CANBERRA SUNDAY TIMES 

 

Canberra Sunday Times, 6 May 2001, p.2:  “Today the Canberra Sunday Times celebrates its 

first birthday since its  relaunch as a tabloid newspaper on May 7, 2000. We would like to 

take the opportunity of thanking the people of Canberra and the region for their support and 

interest in the new-look Sunday Times. The latest figure for the six months to March 2001 

shows circulation increased by 4.75 per cent to 37,970.  This is the biggest circulation 

increase achieved by any Sunday newspaper in Australia. To celebrate its first birthday, the 

Sunday Times is giving readers the opportunity to win a Gateway computer ...” 

 

13.14 NEWSPAPERS SET MEDIA AGENDA, SAYS ABA 

 

Journalists see newspapers, in particular the Australian and the Daily Telegraph, as the most 

important news and current affairs services, according to a study commissioned by the 

Australian Broadcasting Authority. The study created a great deal of media interest and an 

attack on the ABA chair, Professor David Flint, by Stuart Littlemore on Littlemore on ABC-

TV (see Aust., 3 May 01, p.4, and 4 May 01, p.5; and PANPA Bulletin, May 01, pp.26-27). 

 

13.15 OLYMPICS HONOUR FOR HARRY GORDON 

 

Australian journalist and author, Harry Gordon, was awarded the Olympic Order in Silver in 

Moscow in May for outstanding service to the Olympic cause. Gordon is a former editor-in-

chief of the Herald and Weekly Times Ltd and of Queensland Newspapers Pty Ltd (Courier-

Mail, 26 May 01, p.11). 

 
13.16 LAST OF THE COPYKIDS 

 

Under the above heading, Jim Buckell wrote in “The Diary” in the Media liftout in the 

Australian on 24 May 01, p.2: 

 

‘Next week marks the passing of an era in journalism training at the Sydney branch of 

News Limited, MATP (Mirror Australian Telegraph Publications). It will be the last 
occasion when cadet journalists are chosen from the ranks of copykids - a system which 
had clung on at MATP after it had been abandoned by the other major employers in the 
country. Group editorial manager Warren Beeby, himself a copyboy on the now defunct 
Sydney Daily Mirror in 1960 (along with Blanche D’Alpuget and Anna Torv, a former wife 
of News Corporation chairman Rupert Murdoch), says its a sad passing of an era. “The 
system has served us well but times have changed,” says Beeby, Now, when most 
applicants for cadetships are university graduates, it seems inappropriate to have them 
running errands. Not to mention inefficient. More than one graduate has passed up a 
copy position at MATP in favour of a cadetship at another paper, sometimes in the same 
group. The Daily Telegraph will appoint four cadets next week and the Sunday Telegraph 
one. Together with five cadets on the Australian, they take up their positions in July. 

Copyperson duties will in future be undertaken by clerical staff.’ 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 6 

 

13.17 ALTONA STAR ON CD ROM 

 

In Victoria, Hobsons Bay mayor Brad Matheson has launched the Altona Star on CD ROM. 

The Star, published by the Neyland family in the 1960s and bought by the John Fairfax group 

in the early 1970s, ceased publication about 1978. Guests at the launch on 17 May of three 

CD ROMs, containing digitised pages of the Star, included Bruce and Peter Neyland, sons of 

former Star proprietors Keith and Margaret Neyland. Bruce Neyland says his father told him 

the Star began publication in 1958. Hobsons Bay library manager Peter Hunt says staff 

members Amanda Peckham and Trevor Trotter initiated the plan to digitise the frail copies of 

the Star (Hobsons Bay Times, 23 May 01, p.20  copy forwarded to ANHG by Tom Darragh). 

 

13.18 THE COMMUTER PAPERS: AN UPDATE 

 

Peter T. Gill writes from Melbourne: “I have seen more copies of MX (the Murdoch 

publication) as the Melbourne Express (Fairfax) is distributed in the morning. After initially 

having MX distributed by young people outside railway stations, News Ltd now leaves copies 

in serve-yourself containers. MX is certainly popular with train travellers! Certainly a higher 

proportion of train travellers are reading MX compared with the Melbourne Herald in the 

glory days of the 1960s.” (See 11.2) 

 

Roy Morgan Research has found (PANPA Bulletin, June 01, p.9) that the Melbourne Express, 

distributed to 60,000 morning commuters, had an average February/March daily readership of 

70,000 while its afternoon rival, MX, had an average readership of 108,000. By March the 

average daily readership of the Express has risen to 88,000 and MX to 125,000. Distribution 

of MX had been stepped up to 75,000 from its start-up figure of 60,000. Morgan also found 

that 56 per cent of Express readers and 59 per cent of MX readers were under 30. By contrast 

only 27 per cent of the weekday readers of Fairfax‟s Melbourne flagship, the Age, and 26 per 

cent of News Ltd‟s tabloid Herald Sun are under 30. 

 

13.19 A CELEBRATION OF LIFE 

 

To mark the Centenary of Federation, the Quest Newspapers group published  under the 

above heading  a 32-page special weekend issue of each of their suburban newspapers in 

Brisbane. For example, the issue of the South-West News was dated Sunday, 20 May 2001. 

 

13.20 MELBOURNE’S LEADER RE-BRANDS 

 

Leader Community Newspapers is gradually re-badging or re-branding its 32 free weeklies 

with a small in-paper campaign managed by Wilson Everard, reports the Media Flash site. 

Here‟s a progress report. 

 

Box Hill: Simon Kinch, now 79, was one of the journalists who worked on the Nunawading 

Gazette and Box Hill Gazette newspapers, after a career that included stints at the Argus and 

the Age. The Whitehorse Gazette becomes the Whitehorse Leader. The paper was established 

by George Baker on 29 January 1965. An early district newspaper was the Box Hill Reporter. 

 

Essendon: The Essendon Gazette started in 1888, and changed its masthead with local 

government amalgamation to become the Moonee Valley Gazette. It too has adopted the 

Leader title. 

 

Heidelberg: The Heidelberger becomes the Heidelberg Leader. The paper began on 26 

March 1897 as the Heidelberg News; it became the Heidelberger on 12 November 1958. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 7 

Keilor/Brimbank: Founding publisher Ray Foletta was used for the name change to 

Brimbank Leader from a publication known for many years as the Keilor Messenger. He was 

joined by journalists Bob Grant and Ralph Wilson in starting the paper: “In those days the 

Broadmeadows Shire Council was unhappy with the coverage it was getting from the 

Essendon Gazette so it approached Leader, but they were not interested.” The men stepped in 

and started the Broadmeadows Observer, then the Messenger in 1969. (“Not even Leader or 

the State Library of Victoria have copies of the Observer before 1964,” notes the article.) 

 

Knox: Pat Hegarty, Neville Hoare and Judith Norton‟s proprietorship of the Knox News in 

1970 was remembered as journalist Ben Hopkinson traced the history of Leader‟s newspaper 

 which started on 19 April 1967. The paper, which is now the Knox Leader, traces its origins 

to a local Knox Severance Association newsletter. Leader bought the paper in 1972. 

 

Lillydale to Lilydale: William Axford established the Lillydale & Yarra Valley Express on 

30 June 1886. That paper has become the Lilydale-Yarra Valley Leader. It has been within the 

local newspaper group since the 1970s. The first proprietor, Axford, set out to “do all in our 

power to promote the prosperity of the district, develop its resources, maintain its rights and 

stimulate its progress” (Lilydale & Yarra Valley Leader, 28 May 01, pp.1, 3). 

 

Maroondah: Jack Bates, veteran journalist, 92, was used to ease the changeover from the 

Maroondah Mail to the Maroondah Leader. The paper started life in 1924 as the Croydon - 

Mount Dandenong Advertiser, but soon was better known under its Ringwood - Croydon Mail 

masthead. Bates worked as a racing writer on the Age for 45 years before he was made 

redundant: „A few of the oldies copped it. I was 61 and it came as a bit of a blow to me.” 

Bates said he walked into the Mail office at Mitcham on the Monday after leaving the Age: 

“We used to have great fun on the paper, no one cared about anything. It was a good paper 

really. It had the support of Ringwood.” 

 

Moorabbin: The Moorabbin News started life in 1889, adopting the Moorabbin Standard 

News Pictorial name 60 years later after being absorbed within the Standard Newspapers Ltd 

group. The Moorabbin-Glen Eira Leader is the new title. 

 

Mordialloc:  The Mordialloc Chelsea News also takes on the Leader nomenclature. It started 

life in 1902 as the Seaside News, then as the Carrum Borough Gazette, and also with separate 

editions for each district. The two News entities were brought together in 1966: “It will have 

an immediate paid circulation of 10,000 and a readership several times in excess of this 

figure.” 

 

Mornington: Phillip Pitt Nind set up the Mornington County Herald on March 22, 1889. The 

Lang Lang Guardian  from 22 February 1902  was owned variously by J.C. Ryan, H. 

Furze, T. Henderson and G.F. Hopkins, with the last-named setting up the Koo-Wee-Rup Sun, 

incorporating the other titles. Later owners included A.E. Millard, W.J. Bath, Bill Giles and 

Chris Fisher, who started the Cranbourne Sun. The paper now becomes the Cranbourne 

Leader. 

 

Mountain district: In 1946 John and Nell Bennett founded the Mountain District Free Press, 

which has just become the Ranges Leader. The paper was variously under subsequent 

ownership of Rupert Murdoch‟s Cumberland Newspapers, and the Mott family‟s Leader 

group, before Murdoch interests purchased Leader. 

 

Oakleigh-Springvale: Sally Bird reported on the long history of the Oakleigh and Ferntree 

Gully Times which started life in 1887. Its successors, the Oakleigh-Monash Times and the 

Springvale-Dandenong Times, change to Leader badging. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 8 

Preston: The Whalley brothers, who came from Creswick in country Victoria, were 

remembered in the history piece for the Preston Post-Times, upon its name change to the 

Preston Leader. The flagship Northcote Leader began publication in 1888, soon branched out 

in Preston with its own Preston Post edition, and the Northern Times in Reservoir. The 

Whalley Bros. sold to Decimus Mott and his sons in 1924. 

 

Whittlesea: Walter Mott jun. was chosen as the face to announce that the 66-year-old 

Whittlesea Post will henceforth be the Whittlesea Leader. Mott is part of the family that 

published the paper from its beginnings in 1935, until their sell-out to The Herald & Weekly 

Times Ltd. in the mid-1980s. Mott said the recipe of the family firm‟s local newspapers was: 

“Photos and names of people and what they were doing was the most important part of a 

suburban newspaper.” Editor Rick Edwards and manager Peter Zawacki included several 

pages about the paper‟s history, noting that Mott remains in the media business as a director 

of East Gippsland -Newspapers including the Bairnsdale Advertiser. 

 

13.21 TEN YEARS OF NEWSPAPER CIRCULATIONS 

 

PANPA Bulletin summarises 10 years of metropolitan newspaper circulations in its May issue 

(p.10). Some snapshots: the two 24-hour papers, the Daily Telegraph and the Herald Sun, 

have lost 20.19 per cent and 15.7 per cent respectively on weekdays; other Monday-to-Friday 

falls:  West Australian 13.85 per cent; Canberra Times 9.89 per cent; and Courier-Mail, 8.93 

per cent. Best weekday gains: Northern Territory News 23.91 per cent and Australian 

Financial Review 19.95 per cent. 

 

13.22 NEWSTEXT 

 
Various News Ltd newspapers published articles on 9 June about Newstext, the online means 

of gaining access to current and archival copes of the company‟s Australian newspapers. For 

example, the Adelaide Advertiser said: The archives of The Advertiser and Sunday Mail are 

now available online to the public through Newstext. Newstext, found at 

www.newstext.com.au, is one of the biggest and most comprehensive newspaper databases 

in the world. It contains more than 15 million articles drawn from News Ltd's 130 Australian 

newspapers, and is updated daily. The archives of The Advertiser date back to January 1986 

and the Sunday Mail to August 1988.  

 

Newstext contains also the digital archives of the Australian and Weekend Australian, the 

Daily Telegraph and Sunday Telegraph (Sydney), Courier-Mail and Sunday Mail 

(Brisbane),the Herald Sun, Sunday Herald Sun,  MX and Weekly Times (Melbourne), The 

Mercury and Sunday Tasmanian (Hobart), Northern Territory News and Sunday Territorian 

(Darwin), the Sunday Times (Perth), and regional papers such as the Gold Coast Bulletin, 

Cairns Post, Townsville Bulletin and the Alice Springs Centralian, plus scores of community 

newspapers from the Quest group of newspapers in Brisbane, Leader in Melbourne, 

Cumberland in Sydney and Messenger in Adelaide.  

 

Recently Newstext added data from four leading British papers – The Times, the Sunday 

Times, The Sun and the News of the World – and 11 papers from New Zealand including The 

Dominion in Wellington and the Press in Christchurch. Newstext is available from any 

Internet-enabled PC in the world. It has an online credit card transaction facility, and is 

backed by a rapid search engine and sophisticated database. Searching the database is free – 

downloaded articles for casual users cost $1 each (includes GST) with a minimum purchase 

of 10 download credits. Discount rates are available for schools and large users on 

application.  
 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 9 

13.23 NON-ENGLISH DAILIES 

 

Further to items 8.23 and 11.10  which recorded non-English daily newspapers available in 

Australia  we can now report a new title: Vesti, a Serbian daily, albeit in Latin script.  

Proclaiming itself as “the First Daily Serbian Language Newspaper in Australia”, it appears to 

be based on an expatriate Serbian publication published in Germany, but also includes local 

content. Cost is $2. 

 

13.24 SUNDAY PAPERS (1): GEELONG DEATH 

 

Geelong‟s Sunday Advertiser ceased publication on 20 May 2001 (see 13.5) after only eight 

months. Chief executive Colin Duck said the state of the economy and the effects of the GST 

had produced a difficult environment in which to launch the paper. “We had good support 

from local advertisers and readers but found it very difficult to attract national advertising into 

the new product,” Duck said. In better circumstances, the Sunday title may be relaunched 

(Geelong Advertiser, 23 May 01, p.3). 

 

13.25 SUNDAY PAPERS (2): IPSWICH BIRTH 

 

The Queensland Times, Ipswich, began publishing a free Sunday paper on 29 April. It 

delivers 32,000 copies of the paper, Ipswich on Sunday, to homes in the Ipswich area.  

 

13.26 SUBSCRIPTION DEALS 

 

The Sydney Morning Herald offered (26-27 May, p.2) 40 per cent off cover prices if you had 

the Saturday SMH and the Sun-Herald home-delivered (i.e. $2 a week) and 35 per cent off if 

you had the SMH six days a week and the Sun-Herald home-delivered ($5.60 a week). [Also 

see 12.7, 12.8 and 12.9.] The Australian plugged heavily its $4.40 offer for six-day delivery 

of the Australian and Weekend Australian. The offer closed on 30 June. 

 

13.27 RON McLEAN WINS SECOND BUDD AWARD 

 

Ron McLean, editor of the Namoi Valley Independent, Gunnedah, NSW, since 1979 (apart 

from six months in 1998-99 when he started a paper at Ulverstone, Tasmania), has won his 

second Sir Harry Budd Memorial Award for country journalism in NSW (North West 

Magazine, 11 June 01, p.3). He won the award with a series of articles entitles, “Snapshots of 

Gunnedah”. He first won the award in 1998. 

 

13.28 TERRY O’SHANE (1): NEWSPAPER GAGGED 

 

Lawyers acting for Terry O‟Shane, a north Queensland ATSIC leader, successfully obtained a 

Queensland Supreme Court interim injunction preventing the Courier-Mail, Brisbane, from 

publishing a story about him (Courier-Mail, 23 June 01, p.1). The lawyers also contacted the 

Australian, threatening the same legal action if allegations about Mr O‟Shane were to be 

published (Australian, 25 June 01, p.5). On 27 June in the Supreme Court in Cairns, Justice 

Stanley Jones confirmed the injunction. In reporting the court‟s decision, the Courier-Mail 

said: “But it is worth emphasising the Courier-Mail never told Mr O‟Shane that it had 

explosive material, that the allegations against him emanated from Dr Scott, or that it had 

lined up a string of victims who were prepared to launch into print against him. Far from 

stifling discussion, the injunction was destined to shake out more information… The Courier-

Mail at no stage sought to have the allegation raised in Parliament [see 13.29] (Courier-Mail, 

28 June 01, pp.1-2). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 10 

13.29 TERRY O’SHANE (2): NAMED IN SENATE 

 

In the Senate on 25 June, Senator Bill Heffernan named Terry O‟Shane as the alleged abuser 

of the daughters of prominent Aboriginal activist, Dr Evelyn Scott. Senator Heffernan said the 

allegations against Mr O‟Shane were widespread. Mr O‟Shane vehemently denies them. 

Senator Heffernan also accused the deputy chair of ATSIC, Ray Robinson, of hypocrisy in 

calling for chair Geoff Clark to stand aside while allegations against him of rape were 

investigated. Senator Heffernan said Mr Robinson had been convicted of rape and jailed in 

the 1960s (Courier-Mail, 26 June 01, p.1).  See also 13.46.16-18. 

 

13.30 WORKING WITH SIN 

 

Your editor has received, from Ben Hawke, executive producer of Australian Story, a copy of 

the Straddie Island News (the SIN, for short). It‟s a monthly quarterfold that serves North 

Stradbroke Island, Moreton Bay, Queensland. Editors are Ben‟s wife, Trish Lake, and Liz 

Johnston. 

 
ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

13.31 THE ARGUS, THE CONFERENCE 

 

“The Argus: The life and death of a great Melbourne newspaper”: A one-day conference 

exploring aspects of The Argus newspaper (1846-1957) will be held on Monday, 24 

September 2001, 10am-4pm, at RMIT University, City campus, Melbourne. It‟s expected to 

interest journalists, historians, academics and others interested in what became a Melbourne 

institution. Register your interest now, and you will be sent full details closer to the date. 

Phone inquiries: Dr Muriel Porter (03) 99252914. Email inquiries: sybil.nolan@rmit.edu.au 

or visit the conference homepage at http://fifth.estate.rmit.edu.au/argus 

 

13.32 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS CONFERENCE 

 

From Rockhampton, Denis Cryle reports: The Australian Media Traditions conference, held 

at Rydge‟s Resort, Yeppoon (13-15 June), featured a range of prominent speakers and media 

historians.  The first day was dedicated to a seminar on public culture and consensus-making, 

including a keynote address by Paul Kelly, international editor of the Australian, and a range 

of papers on federation and national issues. Two important themes of ANHG interest, 

developed over the following two days, were, firstly, cartooning and visual traditions in 

association with a panel of prominent newspaper cartoonists (such as Bill Leak and Rod 

Emmerson) and a number of academic papers (Andrew Wallace, Marian Sawer) and 

secondly, the role and evolution of regional media through the testimony of practitioners as 

well as academic analyses (Meadows, Hand Kirkpatrick). 

 

On the latter theme, it was pointed out by both Rod Manning (formerly editor of the Daily 

Mercury, Mackay) and Rod Kirkpatrick that, under recent corporate control, there has been a 

tendency to downgrade the preservation of local in-house newspaper collections. The 

overseas experience, outlined by Philip Cass, is that different newspaper groups are opting for 

different preservation methods and technologies, thereby creating further uneveness in quality 

and access. 

 

The issue of preserving newspaper archives was also raised in the Author Panel by Bridget 

Griffen-Foley in relation to her work on Consolidated Press and further developed in her 

feature published on the conference in the Media liftout in the Australian (see 13.46.14). Her 

concerns extended to company records where a lack of indexing, of systematic indexing and, 

more recently, moves to computerisation, pose significant new challenges for researchers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 11 

Similar concerns were voiced in other sessions in relation to researching the historical role of 

women in the media or the place and significance of alternative publications and broadcasters. 

 

The other important issue, aired but not discussed in any detail was Elizabeth Morrison‟'s 

reminder that (5 March) 2003 marks the bicentenary of Australia‟s first newspaper, the 

Sydney Gazette. [Dr Morrison and some conference-goers proposed a one-day seminar at the 

State Library of New South Wales and investigations are proceeding.  Editor] What should 

be done in conjunction with this event and whether a Historical Dictionary of Newspapers 

should engage media historians collectively are still significant questions waiting to be 

addressed. Clem Lloyd rightly pointed to the interstate hurdles confronting individual 

researchers so a collective approach seems the most likely to succeed down the track.  

 

AMT Conference papers will become available online c/o CQU or in book form c/o UQP. For 

further information, contact conference convenor Denis Cryle on email at 

d.cryle@cqu.edu.au 

 

13.33 FRONT-PAGE NEWS 

 

Item 3.6 recorded the dates on which some Australian newspapers first placed news instead of 

advertisements on their front pages.  Some more dates are listed below, as contributed by 

Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick. (If you can add to this list, contact the editor and he will add to 

the list and eventually publish a much more comprehensive list.) 

 

Maryborough Chronicle Qld 1 September 1938 

Telegraph Brisbane, Qld 10 January 1931 

Tweed Daily  Murwillumbah, NSW 20 February 1941 

Bendigo Advertiser Bendigo, Victoria 4 June 1941 

Newcastle Morning Herald New South Wales 30 June 1941 

Toowoomba Chronicle Qld 25 May 1942 

Morning Bulletin Rockhampton, Qld 19 October 1942 

 

Victor Isaacs continues: Now for some information about the process in New Zealand.  NZ 

dailies started to change to front-page news only well after the process was finished in 

Australia (the West Australian aside). The first NZ newspaper to place news instead of 

advertisements on its front page was the Christchurch Star-Times, an evening paper, as late as 

February 1946. Soon after, another evening paper under the same ownership, the Auckland 

Star, also did so. About the same time an evening Labour paper, the Southern Cross, began 

publication in Wellington and had front-page news.  Also in 1946, the Wellington Evening 

Post, adopted back-page news.  Sometime between 1946 and 1953, the Otago Daily Times of 

Dunedin adopted front-page news. In 1953 this was still the only morning paper in NZ to 

have front page news! [Reference: Newspaper News 25th Anniversary Issue, Sydney, May 

1953, p.70] 

 

13.34 A SORRY TALE OF PRESS, PULPIT AND BISHOP 

 

From Sydney, Ken Sanz writes: In 1896 under the chairmanship of Alexander Forrest, in 

Perth The Morning Herald newspaper was born. It had been a successful financial venture 

making $22,000 in its first year. In March 1905 the Catholic Bishop of Western Australia 

purchased the newspaper on behalf of the church as an investment and as a means of 

influence for the church. The vicar general of the diocese became the chairman, but its 

circulation began to fall off. Some said that this was because of the bishop‟s decision to give 

no information on horse racing! He considered the public obsession with gambling was 

excessive and not in the best interests of the State. 

 

mailto:d.cryle@cqu.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 12 

In December 1908 the vicar general died and the losses on the newspaper were revealed to the 

bishop for the first time. It was also revealed that the diocese was liable for these debts. The 

Morning Herald ceased publication on 20 January 1909 and was placed in the hands of 

liquidators. The indebtedness, thought to be around $47,400 was later discovered to be close 

to $90,690. The church instituted an inquiry and it found that there had been no underhand 

illegality. The cost of running newspaper at a debt plus the money owing on the properties the 

church had purchased had run the diocese into debt. 

 

In May 1910 the 72-year-old bishop handed in his resignation, because of the economic 

conditions of his diocese. I am not sure what the moral of this is, but here are some 

possibilities: Never let a church near a daily newspaper. Invest in a newspaper or a business 

you know nothing about and you will go broke. Don‟t take on the issue of gambling single-

handedly or your own gamble might come to light. Piety has no place in journalism. 

 

[Source: The History of the Catholic Church in Western Australia 1829-1979, Archdiocese of 

Perth 1979] 
 

13.35 A PRINTER FROM THE MANLY DAILY IN 1924 

 
Following is the edited version of a letter to Rod Kirkpatrick from Charles W. Goodman, of 
Harbord, NSW,  postmarked 16 March 2001. 

 

I started my apprenticeship with The Manly Daily in 1924 as “letterpress machinist” on 

Platens and Wharfedales, Demy Folios, Royal and D. Royals hand-fed machines, in the 

Commercial Dept., and The Daily itself, four pages, was printed on an 18-inch Bell and 

Valentine Rotary.  

 

Like most printers of those days we served a six-year term, and most carry the scars of no 

guards on machines  in my case and top of left middle finger and various twists and scars on 

other fingers. I finished my indentures at Xmas 1929 in the big depression. No work 

anywhere. A mate and I rolled our blues and set off and cycled over most of South NSW and 

Victoria. To no avail. Everywhere the same story. Most towns, 85% or so out of work. I 

would not like to see those times again. 

 

The 18-inch Rotary printed from four half-circle stereos and fed from a reel and the printed 

paper was cut off by a rotating knife which ran cross-wise and had serrated knife and as it 

rotated it cut with a helluva whack which could be heard about a mile away on still, clear 

nights. By the time the machinists fitted the plates set up machines, paper roll, etc., it would 

be midnight, so you can imagine the neighbours‟ anger, etc. Quite often the paper crew were 

not game to go out as there would be a mob outside threatening to tear them limb from limb. 

Sorry for my lousy writing but you can blame the Platens for crook fingers. 

 

The Manly Daily was started by a Mr Trennery. He bought out a cove by name of Lincoln 

who printed the first papers in Manly. Trennery‟s was officially started in 1906. Lincoln used 

to print his on a Double-Royal Flatbed. I was apprenticed to Trennery who went to school 

with my mother in a gold-mining town, Newtown, out from Ballarat in the gold-rush days. 

 

Eventually the Daily built new premises rear of Sydney Road, Manly, with a basement and 

put in a 36-page Rotary, still using half-circle stereos. This machine ran for years but by now 

I had no connection with the Daily, what with Depression followed by World War II. I was 

working in Sydney at my trade of letterpress machinists and finished up in 1974. Retirement 

after 20 years as factory manager with the Dee Why Printing Works.  

 

The Daily, like others, has gone the modern way, is still delivered five days a week but 

printed at Parramatta, about 20 miles away and, of course, modern as tomorrow. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 13 

 

P.S. I am now 92 and fit as a Mallee bull. I spent my 70
th
 birthday cycling around the South 

Island of New Zealand. 

 
13.36 NEWSPAPER INDEXES 

 

From the National Library of Australia, Paul Livingston (plivings@nla.gov.au) writes:  

“Newspaper Indexes - [State]” is a new category added to the National Library of Australia 

(NLA) web pages under the “Indexes and Databases” listings. To get to it from the NLA 

home page (http://www.nla.gov.au) choose “Research and Information Services” then 

“Indexes & Databases”.  

 

The newspaper indexes are those items held in the NLA in print, microfilm, and microfiche 

formats. Some electronic sources will be identified. I am working on the Australian 

newspaper indexes first and once we have them up will start with the overseas indexes. The 

object is to provide a single point identifying newspaper indexes held in the NLA or online 

for the benefit of researchers. The listing will contain all indexes including those that refer 

only to births, deaths and marriages, Internet and CD-ROM indexes. [Readers should not 

forget the listing of Indexes in the ANHG Newsletter No 4, February 2000, item 4.4]  

 

13.37 PRINTING MUSEUMS (1): MELBOURNE 

 

Here is the URL for Michael Isaachson‟s Melbourne Museum of Printing: 

http://home.vicnet.net.au/~typo/welcome.htm 

It‟s located at Footscray but you need to telephone to arrange an inspection. The Website 

includes a Collection Index (machines, founts, artefacts, etc.); a Program Index (classes and 

workshops for students and professional development, etc.); and Glossary of Type and 

Printing (clear definitions of hundreds of terms  alphabetic and thematic browsing). [The 

glossary is fabulous.  Editor.} 

 

13.38 PRINTING MUSEUMS (2): PINNAROO  

 

From Sydney, Jürgen Wegner writes: Located just inside the South Australian border, near 

Murray Bridge, the Pinnaroo Printing Museum is worth a stop if you are ever driving across 

to Adelaide. It‟s on the Mallee Highway, the shortest route between Sydney and Adelaide. 

The museum is part of the Mallee Heritage Centre complex containing the Gum Family 

Collection of more than 1500 exhibits (90 engines, tractors, farm machinery, a bush kitchen, 

etc.), a Mallee Panorama, the Wurfel Grain Collection, and a Heritage Museum. The Printing 

Museum is intended as a working museum and has been put together to show what the 

average regional letterpress printery 1920-1950 would have been like. Apart from the usual 

paraphernalia, it contains six presses (including an Albion, Chandler & Price, Payne 

newspaper press, Swift and Kelly presses), four Linotypes (including a Model 8 and an 

English „48‟), an Intertype and a Monotype. 

 

The printer, Robert W. Wilson, can be contacted at 2 South Terrace, Pinnaroo SA 5304. Open 

Monday to Saturday, 10 am-1 pm. Or by arrangement. Ph.: 08 8577 8644; Fax: 08 8577 8655.  

 

mailto:plivings@nla.gov.au
http://home.vicnet.net.au/~typo/welcome.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 14 

13.39 ENGRAVERS (1): RESEARCH INTERESTS 

 

Add to 12.42: 

 

BURGOYNE, Sandy (Warrandyte, Vic.): Is researching the 30-year history of the 

Warrandyte Diary, a community newspaper, for his Masters thesis; has worked with the 

Diary on and off for more than 20 years as a journalist and photographer; has come to 

appreciate the importance of local news in an increasingly globalised world.  

Email: leanburn@telstra.com 

 

DARRAGH, Tom (Melbourne): Is compiling a directory and biographical dictionary of 

Victorian 19th Century engravers and lithographers. This includes both individuals and firms. 

Although it is now in its final stages of completion, any information that could be of use 

would be gratefully received. Because of the nature of the trade, a lot of information on 

letterpress printing firms will be incorporated and even a bit on newspapers when they 

impinge on the main theme, this particularly applies to principals of some of the letterpress 

firms that also dabbled in lithography. Email: tdarragh@museum.vic.gov.au 

 

FARRELL, Frank (Sydney): Teaching and research interests in the media and Australian 

Identity, with special interests in media imagery and society. Presently working on a second 

edition of Themes in Australian History. (School of History, University of NSW, Sydney 

2052.) 

 

13.40 ENGRAVERS (2): MUSIC PUBLISHERS 

 

When the ANHG list received an email of Tom Darragh‟s research interests (see above), 

Gordon Woolf (gordon@worsleypress.com) responded: In England, many of the larger 

music publishers employed lithographic engravers, and I believe at least a few of the bigger 

ones in Australia did, too. I can recall asking a question about this when speaking to one of 

the executives of Nicholson‟s in Sydney about 1971 while I was in negotiations to buy Music 

Maker magazine from them (it cost me less than $400 including the subscription addressing 

machine and before long I found out why). 

 

I recall being told that they had employed engravers but I‟m not sure how recently they‟d 

gone. Nicholson‟s group, then owned by EMI, included Allen‟s and other retailer/publisher 

businesses in the UK tradition of Chappells, Francis Day & Hunter, etc., and I was asking 

because I'd done a story on the FD&H engravers in London in the late 1960s at a time when 

they were threatened by the first electric music typewriters. 

 

In London, a very substantial proportion of sheet music was printed by Lowe & Brydone (not 

sure about that final “e‟) in North London, who, being used to high volume lithographic work 

for popular sheet music were well placed to produce what they claimed had been the first 

photo-illustrated London newspaper, though I can no longer remember whether that was in 

the early 20th or late 19th century. Songsheets were a very early way of distributing news on 

the streets, and it seems the music/newspaper link occurred in many ways before the present 

“entertainment” conglomerates.   

 

13.41 SOME REFERENCES TO NOTE 

 

13.41.1 Table Talk, the business and social weekly magazine published in Melbourne, carried 

from 6 October 1893 until 16 February 1894 a series entitled “The Newspaper Press of New 

South Wales”.  After reviewing the history of the Sydney press, it gave a description of all 

current daily and weekly newspapers and of magazines (reports Victor Isaacs). 

 

mailto:tdarragh@museum.vic.gov.au
mailto:gordon@worsleypress.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 15 

13.41.2 Kelly Burke, “Fulfilment comes first for Fred”, Sydney Morning Herald, 29 July 

1996, p.18. Saying goodbye is always hard, but after more than 6,700 stories and 33 years, 

music critic Fred Blanks is retiring. And: Fred Blanks, “Reflections on the role of a music 

critic”, also SMH, 29 July 1996, p.18. 

 

13.41.3 “Digest of 25 Years …”, Newspaper News, 25
th
 Anniversary Magazine, May 1953, 

p.44. This article covers, very briefly, some of the main newspaper events of the period 

covered by the first 25 years of the trade publication, Newspaper News. 

 

13.42 NORTHERN DISTRICT TIMES CELEBRATES 80
TH

 ANNIVERSARY 

 

Albert Jagger began publishing the Epping and District Times (soon to be the Northern 

District Times) in 1921 in his family home in Norfolk Street, Epping, on Sydney‟s Hornsby 

(via Strathfield) railway line. Albert‟s seven children played their part in the paper which 

soon moved into Notsons‟ Garage before settling into 10 Bridge Street. Arthur was the 

reporter, Fred was a Linotype operator, Wally and Leonard were machinists, Cyril was a 

compositor and Esmé and Ethel worked behind the front counter. The Jaggers sold to Harry 

Campbell about 1943. Earl White bought it in the early fifties and it became part of the 

Cumberland Newspapers group, which Rupert Murdoch bought in February 1961. On 9 May 

2001 the Northern District Times it published its 80
th
 anniversary issue complete with 

historical articles  the basis for the notes in this paragraph. It counts the Prime Minister, John 

Howard, as one of its regular readers. Distribution is 55,000 and readership is put at 132,000. 

Di Bartok has been the editor for the past 10 years. (Your editor was featured in the main 

story on Page 1 of the Northern District Times of 28 August 1963 as the spokesman for a 

group asking Ryde Council to rescind a decision it had made.) 

 
From Lismore, Roy Dunstan, who sent the special issue of the ND Times to the ANHG, 

writes: “My father, A.A. „Gus‟ Dunstan, took a job with the Times in May 1940 when the 

paper was still being produced at Epping, and he continued at Epping until his retirement 

about 1965  except for a couple of months at the Molong Express in the second half of 1949 

[when owned by the Orange-based Rural Newspapers Ltd group, not to be confused with 

Rural Press Ltd, which emerged in 1981]. The dates mentioned in the article on Page 3 are not 

accurate as far as I can remember … As for me, I worked at the printery [at Epping] on 

Saturdays and holidays while at school and early University  1942 to 1944, as well as I can 

remember, and I became expert at the foot platen! I graduated to occasional jobs on the power 

platen and on the folio machine, as well as the usual tasks of melting the scrap lead and 

cleaning up. Regular productions during the 1940s included church papers, Fook’s Famous 

Fowls catalogue each year, and the State chess magazine edited by Mr Purdy.” 

 
13.43 FIRST EDITOR OF SMH A PIONEER VOICE OF FEDERALISM  

Having languished, substantially forgotten, for nearly 150 years, the first editor of the Sydney 

Morning Herald is enjoying something of a revival with two collections of his work being 

published. Best known for his history of Tasmania, John West is now being acknowledged for 

his persistent efforts promoting federalism, through both the Anti-Transportation League and 

a series of essays. Under the rallying cry of “The Australias are one”, West argued in 1854 for 

a Great Council of the Australias with the power to raise an army, among other things. “Laws 

affecting life and liberty, the regulation of courts, the removal of judges, the court of last 

appeals would all be naturally confided to the great council of the Australias.” West was the 

Herald's first official editor, a post he held from 1854 until his death in 1873. He also 

designed one of the first Australian flags, a standard which bears a striking resemblance to the 

present national flag. This first flag, made for the Australasian League in 1851, was hand-

sewn by West‟s wife and members of the Launceston Congregationalist Church. (See Sydney 

Morning Herald, 10 May 01). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 16 

 

13.44 NEW YORK POST BEING DIGITISED 

 
The New York Post has teamed up with Cold North Wind to digitise and publish the archives 

of the newspaper on the Internet. The Post was founded in 1801 and is the oldest 

continuously-published daily paper in the United States. It is anticipated that the archives will 

be available for the Post’s 200th anniversary in November 2001. 

 

13.45  STARTING A NEWSPAPER AT MUNGINDI 
 

Rod Kirkpatrick writes: If you study a map of eastern Australia and trace your finger along 

the New South Wales-Queensland border west from Tweed Heads/Coolangatta almost until 

the border becomes a straight line (instead of following a mountain range or a river), you‟ll be 

close to Mungindi (pron. Mung-in-dye), NSW. It‟s about 120km north-west of Moree, NSW, 

and about the same distance south of St George, Qld. It was in this town on 2 April 1898 that 

Charles Herbert Walker, who had “never had any connection with a newspaper, or experience 

in anything in the way of journalism”, established the town‟s first paper, the Mungindi News 

and NSW-Queensland Border Record. For three years he had been trying to gather enough 

support and equipment to start a paper, but try how he could, “nothing could be brought to a 

head”. Repeatedly, just when his hopes would be rising, something unforeseen would turn up 

and they would be dashed again. But things had changed since the beginning of 1898 and the 

amount of advertising support received for the first issue  considering nobody knew what the 

paper would be like and Walker lacked newspaper experience  had been surprising.  

 

Walker intended to make the Mungindi News  it appeared each Saturday and cost sixpence  

a “bright, readable, and useful little paper” and he noted that he had been thrown almost 

entirely on his own resources to produce the first issue. “Some of my friends, whom I was 

depending on for assistance, deserted me to battle through as best I could.” Walker said the 

paper‟s policy would be “to deal with all political and social subjects on the broad principles 

of Liberality and Justice to all classes”. The News would give “brief but accurate reports of all 

general topics such as law and police news, public meetings, committee and general meetings 

of all district institutions and societies, matter relating to pasture, flock, and wool sales, 

agriculture, religious notices, commerce, trade and finance, sporting, mining and other doings, 

within the scope of a well-conducted, independent journal”. The policy outline continued: 

 
To publish all public matters without reservation, compatible with the desire to foster the 

goods elements of the district, in a fair an impartial manner, not recognizing nor catering 

to party or faction, and in all ways to give a succinct and accurate exposition of functions 

tending to trending towards good an improved conditions and the public weal  indeed, 

strenuously to avoid the hurtful, and promoting the harmony of matters affecting the 

community and district.  

To claim independence in politics, so that political matters of local importance shall 

occupy a zone of local tendency, while at the same time matters of national importance 

may be dealt with broadly according to national principles and ethics. 

 

And so, Walker‟s policy unfolded, belying his lack of newspaper experience. Telegrams and 

cablegrams would be used because of the need for brief, quick and early news from the chief 

centres of commerce. James Henry Madgwick deserved the credit for how well the journal 

had been printed, Walker said. “The News is with the people and for the people, and will be 

always at their service; therefore, I hope they will make use of it whenever an opportunity 

occurs.” He was well aware that “there are a few who are dubious as to the result of our 

venture”. Walker knew how to deal with topics briefly. The first item in his “Local Notes” 

column” read: “Cricket match to-day, Watercourse v. Mungindi. Play to commence at 10 

o‟clock.” The second: “P. and A. Society meeting also to-day. Business important. All 

members requested to attend.”  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 17 

 

Walker sent out a free copy of the first issue to everyone in the district who had not already 

subscribed and asked them to post it back if they did not wish to subscribe. They were to 

attach their names so that they could be struck off the mailing list. Walker cannot have been 

overwhelmed with support, for he sold the newspaper some time late in 1899 and he himself 

left Mungindi at the end of November 1898. He was farewelled by 25 people at the 

Commercial Hotel on Saturday evening, 26 November, and left at 5am the next day, by 

bicycle, for Moree, arriving there at 6pm. He then caught a train to Toowoomba, Qld. (Now I 

want to know what he did with his life after Mungindi.) 

 

Following is a brief chronology of the Mungindi News, drawn up from available files. The 

paper continued publication until the 1920s. 

 

The Mungindi News and NSW-Queensland Border Record 
 

1898:  2 April  Began publication. Weekly.  

 Proprietor: Charles Herbert WALKER. 

 Printed at office, St George Street, Mungindi. 

1898: 26 Nov.  Printed and Published by James Henry Madgwick jun.  

for Charles Herbert Walker. (James H. Madgwick [sen.?] ran a newsagency in 

Mungindi). Same imprint until 29 July 1899. Missing from files: August-Dec. 1899. 

1900: January  Proprietors: Charles Herbert McGee and Wallace F. Thompson. 

 (McGee was running a business as a Practical Watchmaker and a Manufacturing 

 Jeweller in Mungindi) 

1900: 19 Nov.  Printed and published by James Henry Madgwick for the proprietress, 

 Martha Elizabeth Madgwick. J.H. Madgwick was listed as Editor and Manager  

 in editorial masthead.  To end 1901. Missing from files: Jan. - April 1902. 

1902: May  Herbert John Davison now appears as proprietor (Jan.-April files missing). 

 To 8 August 1903. 

1903: 15 August  Printed and published by Ernest A. Pratt-Bingham, for the proprietors, 

 C.J. Davison and E. Pratt-Bingham. To c.1 Jan. 1904.  

 (8 and 15 Jan. imprints obliterated). 

1904: ca 8 Jan.  Ernest Pratt-Bingham, sole proprietor. To 25 July 1907. 

1907: 1 August  Proprietors E.A. Bingham (sic) and H.G. McKay.  

 (They were listed also as Stock and Station agents.) 

 

13.46 RECENTLY PUBLISHED (1): ARTICLES 

 
13.46.1 MARKED MAGS by Natasha Bita, Australian, Media liftout, 17 May 01, pp.6-7. 

The key players in the cut-throat game of magazine publishing are examined as PMP‟s stable 

of 33 Australian magazines and a clutch of British titles is on offer.  

 

13.46.2 BLUNDEN TO BE SUNDAY DRIVER by Andrew Dodd and MAKING NEWS by 

Martin Chulov, Australian, Media liftout, 17 May 01, pp.12-13. Recent editorial changes at 

News Ltd, especially at the Australian, Daily Telegraph and Herald Sun and Sunday Herald 

Sun, are discussed. 

 

13.46.3 VOICE OF THE PEOPLE by Andrew Fraser, Australian, Media liftout, 17 May 01, 

p.9. Reflections on the first 10 years of the Koori Mail. 

 

13.46.4 FAIRFAX FIGHTS BACK IN MELBOURNE COMMUTER WAR by Jack 

Beverley, PANPA Bulletin, May 01, p.37. Fairfax has responded well to the nasty wake-up 

call it received in the early stages of Melbourne‟s free daily commuter war. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 18 

13.46.5 DRAWING BLOOD by Elizabeth Farrelly, Sydney Morning Herald, Spectrum 

section, 19-20 May 01, pp.8-9. Australia‟s tradition of brilliant cartooning has made rocking 

the establishment boat a seriously funny business. 

 

13.46.6 THE HIDDEN PERSUADERS by Jane Cadzow, Sydney Morning Herald, Good 

Weekend Magazine, 26 May 01, pp.20-24. It‟s the invisible hand behind much of the news, 

the sophisticated spin machine that can rescue reputations or crucify a competitor. And some 

of its practitioners will stop at nothing. 

 

13.46.7 CONSUMER COMPLAINTS ABOUT THE PRESS by Professor Ken McKinnon, 

Australian Press Council News, May 2001, p.6. In an opinion piece originally written for the 

Newcastle Herald, the Press Council‟s chairman gives his interpretation of the council‟s role. 

 

13.46.8 PRINT‟S PRINCELINGS by Andrew Dodd, Australian, Media liftout, 31 May 01, 

pp.6-8. Targeting hobbies, lifestyles and small business, independent spirits are finding there 

are profits to be made in publishing‟s nooks and byways. Publishers featured are Larry 

O‟Toole, of Castlemaine, Vic., Rob Sloane, of Tasmania, Andrew Smith, of Perth, Joanna 

Love, of Sydney, and Andrew Stewart, of Brisbane. 

 

13.46.9 BIG IDEA‟S PROSAIC END by David Brearley, Australian, Media liftout, 7 June 

01, p.3. A potted history of the Australian Review of Books, upon its demise two issues short 

of what would have been its fifth anniversary. [The first issue appeared in September 1996 

and the final issue appeared in the Australian on 13 June 2001. The “Weekend Review”, in 

the Weekend Australian, now carries “an expanded books section, with something of an ARB 

flavour, once a month.] See also: IDEAL GLOWS IN JOURNAL‟S ASHES by Luke 

Slattery, Australian, 13 June 01, p.11, and PLAN FOR THE ARB, letter to the editor, by Jill 

Kitson, Australian, 14 June 01, p.10. 

 

13.46.10 THE JUMPING STOPS IN JOONDALUP by Tony Rees, Scoop, Vol. 15, No. 1, 

Summer 2001 (published by MEAA, Western Australia), pp.8-9. The Joondalup City Times 

was a brave attempt to establish a new suburban paper. It began on 15 May 2000 and ceased 

in October. 

 

13.46.11 WHERE NEWSPAPERS ARE FEW AND REPORTERS AND PRINTERS ARE 

SCANTY, by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 01, pp.37-39. A history of newspapers in 

Blackall, Queensland, since the Western Champion began publication there in 1879. The town 

lost its newspaper, the Blackall Leader, on 29 March this year. 

 

13.46.12 PRINTING‟S HISTORY FINDS A NEW HOME IN ARMIDALE, North West 

Magazine (NSW), 28 May 01, pp.1-2. The story of the rehousing in Armidale‟s New England 

Regional Art Museum of the F.T. Wimble and Co. printing collection from Rydalmere, Sydney. 

 

13.46.13 Two pamphlets by John Gale, the founder and long-time editor of the Queanbeyan 

Age, have been reprinted.  They are “The Federal Capital.  Dalgety or Canberra: Which?”, 

originally published in 1907, and “Trout Fishing on the Goodradigbee”, originally published 

in 1904. They are available from Claire Lewis, 1 Dakin Place Hackett ACT 2602; tel. 02-

6248 0302. 

 

13.46.14 JOURNALISM TRAPPED IN THE PRESENT SENSE by Bridget Griffen-Foley, 

Australian, Media liftout, 14 June 01, pp.12-13. Australia‟s news media, focused on the 

present, has neglected to preserve its past. 

 

13.46.15 APPROACHING THE END OF THE PRINT RUN by Richard Walsh, Australian 

Financial Review, 4 May 2001, pp.6-7. How online technology is remaking the publishing 

industry. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 19 

 

13.46.16 WHEN THE PRESS IS JUDGE, JURY AND EXECUTIONER by Geoff Clark, 

Sydney Morning Herald, 20 June 01, p.18. The ATSIC chair declares his innocence of the 

rape allegations contained in the SMH and Age reports of 14 June (see 13.5, and 13.30). 

 

13.46.17 VIOLATION, BUT OF WHOM? By Stuart Rintoul, Australian, Media liftout, 21 

June 01, p.3. Was the Fairfax press right to print allegations that Geoff Clark raped four 

women? 

 

13.46.18 MEDIA ISN‟T OUT TO CONVICT CLARK by Frank Devine, Australian, 21 June 

01, p.11. Defence of the publication by the Fairfax newspapers of the rape allegations against 

Geoff Clark. Devine says failure to tackle the real problem of Aboriginal family violence is an 

outrage. 

 

13.46.19 THE PRESS PROPRIETOR AND THE POLITICIAN: SIR FRANK PACKER 

AND SIR ROBERT MENZIES by Bridget Griffen-Foley, Media International Australia, No. 

99, May 2001, pp.23-34. Insights into Sir Frank‟s sometimes turbulent relationship with Sir 

Robert  from Packer‟s most recent biographer (in this special “Australian Media history” 

issue of MIA which includes a 2½-page introduction in which Griffen-Foley and David 

McKnight discuss recent significant contributions to Australian media history). 

 

13.46.20 FACTS VERSUS STORIES: FROM OBJECTIVE TO INTERPRETIVE 

REPORTING by David McKnight, Media International Australia, No. 99, May 2001, pp.49-

58. An examination of both objective and interpretive modes of reporting by the Sydney 

Morning Herald since World War II. 

 

13.46.21 HIDE AND SEEK by Martin Chulov, Australian, Media section, 21 June 01, pp.6-7. 

Freedom of Information laws have not loosened the political gatekeepers‟ hold on sensitive 

information. 

 

13.46.22 CONVERGENT VIEWS by Sally Jackson, Australian, Media section, 28 June 01, 

pp.12-13. The layout of tomorrow‟s newsroom will facilitate cross-disciplinary teamwork. 

 

13.46.23 PERIODCIAL PERILS OF PRINT by Kerrie Murphy, Australian, Media section, 

28 June 01, p.14. Some commuters are ditching their usual reading matter and upstaging 

fellow commuters with some strange magazines. 

 

13.47 A select chronology of Australian newspaper events,  
1960-1969 

 
February 1960 Rupert Murdoch makes first move into Sydney, acquiring Cumberland 

Newspapers Pty Ltd, a chain of 24 suburban titles. 

1960 In response to Murdoch‟s purchase of Cumberland, John Fairfax 

and Consolidated Press establish Suburban Publications Pty Ltd. 

20 May 1960 Rupert Murdoch buys Daily Mirror, Sydney, from O‟Connell Pty Ltd 

(Fairfax). 

1960 Sir Frank Packer‟s Consolidated Press acquires the Maitland 

Mercury. 

14 January 1961 W.O. Fairfax resigns from the chairmanship of John Fairfax Ltd. 

11 March 1961 W.O. Fairfax re-appointed chairman of John Fairfax Ltd. 

30 September 1961 John Fairfax acquires 45 per cent interest in Newcastle Newspapers Pty 

Ltd, publisher of Newcastle Morning Herald and Newcastle Sun. 

24 October 1961 The weekly Australian Financial Review becomes a bi-weekly. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 20 

1 April 1963 Western Advocate, Bathurst, results from amalgamation of the 

Western Times and the National Advocate, both dailies (Western 

Advocate, 1/4/1963, p.1). 

21 October 1963 The Australian Financial Review becomes a daily. 

30 April 1964 John Fairfax acquires Federal Capital Press of Australia Pty Ltd, 

publisher of Canberra Times. 

15 July 1964 News Ltd launches The Australian. 

13 December 1966 John Fairfax acquires interest in David Syme & Co Ltd, publisher 

of the Age. 

1967 First production computer installed at Broadway (Sydney) plant of the 

John Fairfax group. 

1968/69 The Maxwell Newton South Coast newspaper purchases begin, 

especially two at Nowra. 

1 September 1969 Area News, Griffith, bi-weekly, and Riverina Advocate, Griffith, weekly, 

merge to become the Riverina Daily News (morning daily), the first 

NSW regional daily printed on a web offset press. 

September 1969 John Fairfax acquires South Coast Times Pty Ltd, publisher of Illawarra 

Mercury, Wollongong. 

30 September 1969 David Syme launches evening daily, Newsday, in Melbourne to compete 

directly with the Herald. 

12 November 1969 Fairfax launches a daily afternoon paper in the national capital, the 

Canberra News. 

23 December 1969 Sir Warwick Fairfax is appointed a committee of one at John Fairfax, 

with all the administrative and management powers exercisable by the 

directors under the Articles of Association, subject to the overriding 

authority of the board. 
 

If you have entries that should be added to the above chronology, send details to the editor. 

 

13.48 140 YEARS ON: A MISCELLANEOUS MUSING 

 

Toowoomba‟s daily, The Chronicle, will celebrate its 140
th
 birthday on 4 July 2001 and 

Rockhampton‟s daily, the Morning Bulletin, will do so five days later. The Chronicle 

competed with the Darling Downs Gazette, established on 10 June 1858, until absorbing it in 

October 1922. The Chronicle celebrated its centenary at a dinner on 15 July 1961, thinking 

the anniversary was the next day. Your editor discovered the mistake, and the continuing 

incorrect observance, when he began his provincial newspaper-history research in 1977. A 

native of Rockhampton, Rod Laver, won the Wimbledon men‟s singles tennis crown hours 

before the centenary issue of the Morning Bulletin went to press and the paper can claim one 

of the biggest local news stories of its first century appeared as the front-page main in its 

centenary edition. 

 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

