
 

A Linotype that was used at the Warwick Daily News, Queensland, before the newspaper changed to 
computerised typesetting and web offset printing in October 1971. (Photo courtesy of John Irwin.) 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 92                                   May 2017 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com (new address) 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 15 July 2017. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

mailto:rodk99anhg@gmail.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

92.1.1 Redundancies at News Corp Australia 

News Corp Australia has announced a national redundancy program and outlined plans to 

modernise newsrooms (Australian, 12 April 2017). The publisher did not specify a number, but 

confirmed changes include moving from an in-house photographic model to a hybrid model as part 

of a wider move to cut costs and gain efficiencies from production processes. A core team of 

photographic specialists will be complemented by freelance and agency contributors, and print 

edition production teams will be rationalised. The changes accelerate ongoing efforts designed to 

make the print newspaper more sustainable for the long haul and help boost the newsroom’s digital 

transformation. 

The Age reported (12 April 2017), p.9: News Corp will sack significant numbers of photographers 

in each capital city. Up to 40 photography jobs are at risk in Melbourne alone, with some people to 

be hired back as freelancers, according to sources. In Adelaide, a department of 24 photographers 

is expected to be reduced to just eight. 

The Australian, again: Campbell Reid, director of editorial management, told staff at the 

metropolitan mastheads about the changes on 11 April. Reid said: “These changes are necessary 

to achieve the balance of resourcing between content creation, content production and digital 

excellence. Our core franchise is journalism and we will always protect and preserve that.”  

Advertising expenditure on newspaper print ads fell by 8.7 per cent to $US52.6 billion ($70bn) in 

2016, according to GroupM, the media-buying arm of British ad giant WPP. The New York Times, 

the Guardian and the Daily Mail have all reduced staff in the past 12 months.  

92.1.2 Bill Leak, cartoonist, 1956-2017 

Bill Leak, newspaper cartoonist and artist, died on 10 March. He had had a suspected heart attack. 

Leak won nine Walkley Awards for excellence in journalism, 19 Stanley Awards from the 

Australian Cartoonists Association, and two News Corp awards for cartoonist of the year. For his 

paintings, he was 12 times a finalist in the Archibald Prize. The Weekend Australian, with which 

he concluded his career, honoured him on 11-12 March and the Australian followed up with more 

in in the Media section on Monday, 13 March. Many readers paid tribute, too, through letters to 

the editor. Here is a summary of the coverage in the Australian (which was sprinkled, of course, 

with examples of Leak’s cartoons): 

Weekend Australian, 11-12 March 2017:  

✓ Pages 1-2: Trent Dalton, “Fearless and funny, 

philosopher and cartoonist without peer: Leak drew us 

out of our comfort zone” (half of p.1).  

✓ Matthew Westwood, “ ‘Prophet not acknowledged in own 

land’ ”.  

✓ Hedley Thomas, “Nobody was spared by this unabashed 

warrior of the pen”.  

✓ David Crowe, “Leaders laud a free speech champion”. 

BILL LEAK 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 3 

 

✓ Four-page “Inquirer” wraparound, headed “Bill Leak 1956-2017”, pp.15-16 and 23-24.  

✓ Greg Sheridan, “Vale Bill the brave”.  

✓ Bill Leak, “Suck it up, Snowflakes” (transcript of speech that Leak delivered on 8 March at 

the launch of his latest book, Trigger Warning, a collection of his most popular cartoons 

published in the Australian in 2016; the report on the book launch appeared in the 

Australian, 9 March 2017, p.3.)  

✓ Nick Cater, “He cut down bullies with his pen”.  

✓ Leigh Sales, “Generous to a fault”.  

✓ Barry Humphries, “Unacknowledged prophet”.  

✓ Patrick Cook, “All passion and discipline”. Warren Brown, “ ‘It was always a top night when 

you were there, Bill’ ”. 

✓ Brendan O’Neill, “Larrikin spirit made flesh”. 

✓ Stephen Fitzpatrick, “Obituary: The people’s choice”. 

✓ James Jeffrey, “Strewth!” 

✓ Commentary page (p.22): Editorial, “Bill Leak was brilliant, fearless and widely loved” 

(double-column editorial, full length of page). Cartoon: Blank, with Bill Leak’s signature at 

bottom right. All the letters to the editor commented on Bill Leak. So, too, did the “Cut & 

Paste” column. Many more letters in the Australian on 13 March commented on Leak; the 

first letter in “Last Post” was from Dorothy Macleod, of Sandy Bay, Tas.: “I have just 

finished reading every word published about Bill Leak in the Weekend Australian, 

including your wonderful editorial, but what moved me the most was the blank space on 

the editorial page with just two words on the bottom right hand corner—‘Bill Leak’. The 13 

March letters were accompanied by a Bill Leak cartoon on the theme “Man hit by cartoon” 

(and being taken to the “Hurt Feelings Unit” of a hospital on a stretcher carried by two 

lawyers. 

Australian, 13 March 2017, Media section:  

✓ Chris Mitchell, “We’re here to ‘push, prod and offend’ ”. (In this article the former long-

serving editor-in-chief of the Australian explains why he wanted Leak to leave Fairfax and 

join the Australian. “It was a decision many in the company did not initially support, yet I 

was clear why I wanted Bill, and the company went with it. I wanted the paper to reclaim 

some of the larrikin personality that marked it out from the then stodgy Sydney Morning 

Herald and the Age of the 1960s. We launched the daily Strewth column and a daily comedy 

piece called ‘The Wry Side’. I hired John Durie from the Australian Financial Review and 

for a while called his daily business column Martin Collins, another nod to the original 

genius of the paper launch by Rupert Murdoch in 1964.”  

✓ Bill Leak, “Vilified because someone, somewhere, was affronted” (Submission to the 

Parliamentary Joint Committee on Human Rights inquiry into the Freedom of Speech in 

Australia). 

✓ “News Corp renames award after legend”. (News Corp announced that it had renamed its 

“Cartoonist of the Year Award” in honour of Bill Leak. 

Leak was privately cremated a few days before the public memorial service, attended by more than 

750 people, in Sydney Town Hall on 17 March. Report, Weekend Australian, 18-19 March 2017, 

pp.1, 8. And on Page 17 of that issue, see: Steve Waterson, “Cartooning genius turned friendship 

into an art form”; and Paul Kelly, “Courage and principle shaped ordinary bloke who became a 

great Australian” (transcript of the speech Kelly delivered at Leak’s memorial service). 

92.1.3 Rugby League Week closes 

Rugby League Week closed on 27 March after being published since 1970. Publisher Bauer Media 

sold off the magazine’s major assets, the rights to the Immortals, to the National Rugby League, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 4 

 

which has vowed to reinvigorate it. The NRL didn’t want the magazine because it had big plans to 

beef up its nrl.com news website, published by Telstra. But the NRL’s Telstra contract runs out at 

the end of the year and the “Diary” section of the Australian’s Media section believes the league 

has big plans to get into rugby league journalism to compete with the Daily Telegraph and Sydney 

Morning Herald. The NRL is reportedly looking to hire up to 80 people, including journalists, to 

beef up its digital content business.  

Mike Colman wrote in the Sunday Mail, Brisbane, on 12 March, p.61: “If you loved rugby league 

in the 1970s and ’80s, you loved Rugby League Week. Under the editorship of the one-and-only 

Geoff ‘Pinky’ Prenter, it was brash, fun and outrageous, much like Pinky himself. A weekly 

publication set up in competition to mainstream newspapers, it could only succeed if it gave readers 

something different, something they simply could not ignore.  No one could have provided that 

with more aplomb than Pinky, a man who could blow up a story within an inch of its life better 

than just about anyone in the game. Pink’s front pages were legendary—Tommy Raudonikis 

wearing a mask under the headline ‘I’m the Phantom Biter!’, or my personal favourite, an empty 

space with the caption ‘a picture of Bill Mullins’ broken jaw that was too shocking to print’.  

“When Pinky moved on after 10 frantic years, his seat was filled by the well respected Ian Heads 

who took a less sensationalist approach but still produced some unforgettable front pages—Wayne 

‘Junior’ Pearce in a nappy; feuding Manly teammates Paul Vautin and Noel Cleal dressed in US 

Civil War uniforms before an origin campaign; and a stunning shot of muddied Eel Paul Taylor 

walking off Parramatta Oval in semi-darkness. 

“Over the years RLW published the work of the game’s top writers and reporters. Some, like the 

late, great Mike Gibson, wrote under aliases so as not to upset their full-time employers (he was 

Stewart Calder). For others, like Neil Cadigan, whose interview with Paul Hayward in a Bangkok 

was arguably the magazine’s best article, it provided the springboard to an illustrious career.” 

92.1.4 People 

❖ Peter Game, “who blew the lid on the 1975 ‘Khemlani loans affair’”, was featured in the 

“In Black & White” column in the Herald Sun on his 90th birthday, 7 April 2017. Game 

wrote the “In Black & White” column in the Melbourne Herald in the early 1970s. His 

reporting on the Khemlani loans affair also appeared in the Herald. Game said his 

Khemlani scoop had resulted from a letter he had written to Pakistani commodity dealer 

Tirath Khemlani via his daughter, Shanti, in Singapore. Game told Shanti her father ought 

to tell his story because his name was being blackened in the Australian Parliament. 

Eventually, Khemlani responded from London and they arranged to meet in Sydney and 

then London where Game recorded 19 hours of interviews. Game’s scoop, in which 

Khemlani revealed he still had the go-ahead to raise the loans, appeared in the Melbourne 

Herald on 8 October 1975, sending shockwaves through Australian politics. After further 

revelations by Game, the Minerals and Energy Minister Rex Connor resigned, giving 

Opposition Leader Malcolm Fraser the “reprehensible circumstance” he had sought to 

justify blocking supply. The crisis culminated with the sacking of Prime Minister Gough 

Whitlam by the Governor-General Sir John Kerr on 11 November 1975. Game won a 

Walkley Award that year for his scoop, the highlight of a career that began when he was 

hired as a cadet by Herald and Weekly Times chairman Sir Keith Murdoch in 1947.Initially 

he wrote shipping news for £3 ($6) a week. Over six decades, Game was investigative 

reporter, feature writer, editorial writer, columnist, chief of staff and assistant to the 

editor. He retired at age 81 (Jen Kelly, “Career game-changer”, Herald Sun, 7 April 2017, 

p.27). 

❖ Jane Harper, who has worked as a journalist at the Geelong Advertiser, Victoria, and the 

Hull Daily Mail, England, has won the $4000 book of the year prize at the Indie Awards 

(voted by Australia’s independent booksellers). She won the prize with her first novel, The 

Dry, published by Pan Macmillan in May 2016. It has since been sold to 20 international 

publishers and film rights have been optioned by Reese Wotherspoon’s production company 

(Australian, 21 March 2017, p.3). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 5 

 

❖ Ken McGregor has been appointed editor of the Sunday Territorian, Darwin, and deputy 

editor of the NT News (Telum Media Alert, 17 March 2017). 

❖ Nikki Savva has been honoured by the Melbourne Press Club with its Lifetime 

Achievement Award for her outstanding coverage of Australian politics—as reporter, 

columnist and author. Savva had worked twice for the Australian as political 

correspondent and was national political editor for Melbourne’s Herald Sun and bureau 

chief for the Age. She has been a political columnist for the Australian since 2010 (Weekend 

Australian, 18-19 March 2017, p.2). 

❖ Nick Tabakoff, winner of the 2016 Walkley Award for national scoop of the year, has been 

appointed associate editor of the Australian. He is a former editor-at-large and associate 

editor of Sydney’s Daily Telegraph.  

92.1.5 Australian’s brand campaign 

In an era of ground-shaking political upheaval and “fake news”, there has never been a greater 

“need for quality information”. That’s the message driven home by the Australian’s first 

promotional campaign since 2013. The newspaper is promoting itself as being “For the informed 

Australian”. Spearheaded by a 30-second TV commercial, the marketing campaign was launched 

on 6 March, supported by billboards, radio advertising and print ads displaying evocative and 

defining moments from the past year, writes Darren Davidson (Australian, Media section, 6 

March 2017, p.25). 

92.1.6 Printing at Rockhampton 

The Australian and the Brisbane Courier-Mail are now being printed at three Queensland 

locations: Brisbane, Townsville and Rockhampton. The Rockhampton printing began with the 

editions of 6 March 2017. The Rockhampton presses, formerly owned by Australian Regional Media 

(part of APN News & Media Ltd), became part of the News Corp Australia operation when the 

company acquired ARM at the end of 2016. ARM owned 10 regional dailies in Queensland, 

including Rockhampton’s Morning Bulletin, and two in northern NSW (Courier-Mail, 6 March 

2017, p.11). 

92.1.7 A new paper in the inner-Sydney neighbourhood 

A free monthly newspaper, Neighbourhood, begins publication in Sydney this month. Jonathan 

Samway has been working towards this goal for two years. “This really came about because we felt 

that there was a digital saturation point and that once reached, to get to the most user-friendly 

way of communicating actually came back to a newspaper,” says Samway, who is backing the new 

venture himself from a grand sandstone terrace in inner-Sydney Surry Hills. “From my point of 

view it is far more user-friendly than an iPad.” Hence the launch of Neighbourhood, a monthly 20-

page newspaper printed in the narrow broadsheet Berliner format on imported French newsprint 

(Australian, 10 April 2017). The paper, with a monthly print run of 75,000 copies, is aimed at 

creating a local intimacy for readers who are standing firm against the digital flood of information 

online. 

“I would like to feel that we are embedded and a part of this inner-city community and that we are 

felt to be an integral contributor to it,” says editor Mark Mordue, an award-winning journalist who 

was the 2010 Pascall Prize Australian critic of the year. “I would like the publication to be 

something that people are excited to see.” Mordue has contributed to the Australian, Sydney 

Morning Herald, Saturday Paper, Guardian Australia, Interview, Salon and Rolling Stone, where 

he won a Human Rights Media Award in the 1990s for a feature on AIDS. 

“Unlike a lot of local papers, it’s a creative and cultural entity as well and I don’t see a lot of local 

papers doing that,” he says. “We are fortunate that the nature of the community across the inner 

city and inner east and inner west is receptive to that type of approach.” That community comprises 

a beltway of 12 Sydney suburbs from harbourside Potts Point to the inner-west enclave of 

Marrickville, as well as Bondi Beach. 

Backing the venture is Samway, who owns creative content company Moth Projects, which 

produces advertising and marketing content for clients. He would not divulge financing for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 6 

 

venture. Corporate advertisers are being engaged for a 12-month period rather than an issue-by-

issue basis, he says. “I am running this contrary to what a lot of other newspapers do,” Samway 

says. “I am running editorial at 80 per cent and trying to keep the advertising at 20 per cent. I 

know that is lofty ideals, but so far we are getting there.” The website was to be launched two 

weeks ahead of a print launch in the first week in May. Listening to the pair extol the virtues of 

their new product does have an element of the passion project to it.  

The paper is expected to emphasise “essay-like thinking” and “in-depth features” alongside opinion, 

reviews, art, poetry, humour and community issues. The aim is to bring a local intimacy that 

connects readers to bigger, global issues as well. Typical features might include a profile of a singer 

or poet,transport issues, how to curb digital addiction. 

92.1.8 Booth leaves production role 

News Corp Australia veteran Geoff Booth will leave his role as managing director of operations 

after 37 years with the company (NewsMediaWorks, 13 April 2017). Booth previously held the 

positions of national director of production and logistics and general manager Nationwide News. 

He was also had executive roles at the New York Post, and the Herald and Weekly Times Ltd. He 

will continue as a consultant for the company. In leaving, he will be joined by national director of 

pre-media Bruce Harvey, who has been with the company 20 years, and Mark Whitby, national 

logistics specialist, who has been with News for 13 years. General manager of logistics and support 

Marc Bouza also will be departing. 

92.1.9 Centre for independent journalism closes 

The Australian Centre for Independent Journalism, based at the University of Technology Sydney, 

has closed. Formed in 1990, the centre collaborated on major investigations with a wide range of 

media outlets including the Sydney Morning Herald, ABC-TV’s Media Watch, the Global Mail, 

Crikey and New Matilda. It was also involved in both national and research collaborations such as 

the Global Environmental Journalism Initiative (via the Erasmus Mundus program overseen by 

the European Commission). (Telum Media Alert, 12 April 2017). 

92.1.10 Panama Papers investigation wins a Pulitzer 

The Panama Papers investigation, published in April 2016, has been awarded the Pulitzer Prize 

for Explanatory Reporting. The prize was given to the International Consortium of Investigative 

Journalists which included Australian journalists from Four Corners, the Australian Financial 

Review and Guardian Australia. The investigation involved more than 300 reporters across six 

continents (Telum Media Alert, 12 April 2017). 

92.1.11 Fairfax and real estate ads 

Justice Bernard Murphy has ruled in the Federal Court that most of the content in a Domain 

advertising campaign did not breach consumer laws. The court case was launched after Fairfax 

Media’s subsidiary, Domain, began a new advertising campaign in February 2016. The REA Group, 

which runs the realestate.com.au website and is majority owned by News Corp, began legal action 

in the Federal Court. Justice Murphy ruled that five out of seven advertisements published by 

Domain were entirely reasonable claims or just “advertising puffery”. But he found two ads were 

misleading or deceptive because they falsely implied Domain had the most listings in greater 

Sydney and the caveats on the claim in the newspaper ads were too small for readers to find easily. 

REA Group had wanted to stop Domain using any phrases claiming it was the “#1 property app in 

Australia” or that its website or app had the most property listings in Sydney or the best property 

listings in Melbourne. Seven print and billboard ads were identified in the complaint (Age, 14 

February 2017, p.23). 

92.1.12 Recent chronology 

 92.1.12.1 Deaths 

Isaacson, Peter Stuart: D. 7 April 2017 in Melbourne, aged 96; began as messenger boy at the 

Age, Melbourne, and finished media career as largest independent newspaper publisher in the 

country; after a distinguished career in the air force in World War II (DFM, DFC), he worked as 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 7 

 

the aviation correspondent for the Melbourne Argus before establishing his first newspaper, the 

Elsternwick Advertiser, in 1947; opened Peter Isaacson Publications that year; among the 60 titles 

it eventually published were dozens of industry publications and the Sunday Observer; in 1986 his 

company took over the Asher Joel Media Group; inducted into Melbourne Press Club Hall of Fame 

in 2014; from 1956, he served as a trustee, chairman and then life governor of the Victorian Shrine 

of Remembrance; awarded Order of Australia Medal (Age, 16 April 2017). 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

92.2.1 News Corp unhappy with ‘digital duopoly’ 

The chief executive of News Corp has labelled Google and Facebook a “digital duopoly”, blasting 

the global tech giants for manipulating the flow of information to suit their financial advantage 

and creating a “dysfunctional and socially destructive” environment for journalists and publishers 

(Australian, 31 March 2017). Robert Thomson, in a speech delivered at the Asia Society in Hong 

Kong on 29 March, accused Google of tailoring its confidential algorithm — which answers users’ 

search queries — to boost its bottom line and blurring the distinction between fake and quality 

news to the detriment of traditional media companies. “Both companies could have done far more 

to highlight that there is a hierarchy of content, but, instead, they have prospered mightily by 

peddling a flat earth philosophy that doesn’t wish to distinguish between the fake and the real 

because they make copious amounts of money from both — for them, free content has been free 

money,” Thomson said. 

In 25,000 random Google searches, Thomson said, advertisements for Google products appeared in 

the most prominent slots more than 90 per cent of the time, highlighting the ubiquity of Google 

Chromebook ads when users searched for laptops. “How on earth is that not the unfair leveraging 

of search dominance and the abuse of the algorithm? Candidly, Kim Jong-un in North Korea would 

be envious of results like that at election time,” he said. 

In a speech entitled “The Fake, The Faux, The Facts, The Future”, the veteran journalist and 

former editor of the Times and the Wall Street Journal said Google had misled advertisers by 

allowing their brands to appear alongside extremist or pornographic material. “It is risible, no, no, 

no, beyond risible, that Google/YouTube, which has earned, literally, hundreds of billions of dollars 

from other people’s content, should now be lamenting that it can’t possibly be held responsible for 

monitoring that content,” he said. 

Telstra has joined a growing list of companies such as Bunnings, Foxtel, Toyota, Ford, and Caltex 

that have pulled their advertising from YouTube, which is owned by Google, after it emerged their 

brands had been sullied by such associations. The backlash could cost Google as much as $US750 

million ($980m), according to Nomura. “The digital duopoly has rewritten the rules in a way that 

has written much journalism and integrity out of the script,” Thomson said, arguing the two firms 

were publishers — the most powerful in history — and needed to be held to the same standards as 

others. Google and Facebook have enjoyed about 90 per cent of the growth in advertising revenue 

over the past two years. Unlike traditional media companies, which have large overheads to 

produce news and analysis, Google and Facebook can source their content for free. The only cost of 

content for these companies has been lucrative contracts for lobbyists and lawyers, but the social 

cost of that strategy is far higher, as is becoming painfully and thankfully clear,” Thomson said. 

News Corp is engaged in a longstanding antitrust dispute with Google in Europe. 

See also: Mark Day, “We must unite against the content thieves before it’s too late”, Australian, 1 

May 2017, p.24. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 8 

 

92.2.2 Digital takes precedence at ABC News 

ABC News seems set to become the major online news competitor for Australian newspapers. It is 

planning a major refocus away from TV and radio to concentrate on expanding its digital news 

output in a move that could affect the 7pm flagship news. The strategy is already under 

implementation across ABC newsrooms around the country and is part of a 2017 ABC News 

business plan, seen by the Australian, that is set to more than double funding and activity aimed 

at digital audiences over the next three years (Australian, 3 April 2017). One element of the 

business plan calls for “changes to broadcast programming” next year, which could lead to a shake-

up of news and current affairs programs. A strategy document is due for completion in August; this 

would then be submitted to the ABC board. 

ABC director of news Gaven Morris did not confirm the size or scope of any possible changes, but 

said the broadcaster was “weaving digital into everything we are doing”. “That’s what the business 

plan is saying. It is as much about a focus on the activities we are doing with our teams than any 

issues of resources,” Morris said. “If that means we do a little less on TV and radio to do a little 

more on digital then that is part of the equation — but only a part of it.” The business plan states 

ABC News, the largest news organisation in Australia with 1400 staff, will “develop a proposal for 

board approval to reshape ABC News broadcast services to enable greater resourcing for digital 

services”. 

The dimensions of the reshaping are unclear, but ABC News has already cut its budget by 2 per 

cent by axing 40 support and news operation jobs as part of the 200 jobs ABC managing director 

Michelle Guthrie cut in March. The job cuts will divert money into a contestable content fund open 

to ABC divisions and external program makers. A $20 million fund will be available next financial 

year, rising to $50 million. Staff are set to attend workshops in May for briefings about how to 

pitch ideas to the fund. 

92.2.3 Facebook and fake news 

A former employee of social media giant Facebook says the site is abdicating its responsibilities as 

a media company, as questions are raised over what the US firm is doing with Australians’ data 

(Australian, 11 April 2017). Adam Schrader, a journalist with Facebook before its entire newsroom 

was scrapped, told the ABC’s Four Corners program on 10 April the company was failing the public 

by letting fake news run rampant. “After the trending news team was let go, there was a big 

problem with sensational or factually incorrect or misleading news sources and trending topics. It 

was just a disaster,” he said. “I don’t think that I trust the general public’s ability to identify fake 

news, real news, you know, anything like that.” 

The ex-journalist, whose job was handed to an algorithm, said Facebook chief executive Mark 

Zuckerberg had declared Facebook was not a media company. “I think that’s a mistake, a kind of 

a denial. They’re definitely a media company and I think that they should try and treat themselves 

more as one in the future,” he said. As reported by the Australian late last year, Facebook had to 

issue a mea culpa to Australian advertising executives amid anger it allegedly overestimated video 

viewing for two years. According to Schrader, Facebook likely influenced the US election results, 

and its political power was a reason government security agencies went to such lengths to collect 

citizens’ data. 

“I think that Facebook and algorithms are partially responsible, if not ... the main reason, why 

there’s this shift towards hyper-partisan belief systems these days,” he said. “(Algorithms) don’t 

have the ability to reason ... Artificial intelligence hasn’t gotten to the point where it can ... really 

function like a human brain and determine what has news value, what is good for the public, what 

is not.” 

The Four Corners episode was reported by journalist Peter Greste, who said Facebook had been 

one of the most important tools in the campaign that ultimately led to his being freed from 

Egyptian prison, but the site had also censored his Facebook page. “Three years ago, I was 

imprisoned in Egypt on trumped-up terrorism charges. My own family used Facebook to help 

organise supporters, and keep them informed,” he said. “The Facebook page became a place 

anybody could find the latest on our case, and the underlying algorithms helped push it to people 

who might have been interested in supporting our cause.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 9 

 

However, Greste said his Facebook page was suspended after an Egyptian court convicted him of 

terrorism charges, but the company refused to say why. Similarly, United Patriots Front leader 

Blair Cottrell said Facebook had censored the use of the word “Muslim” to the point where he had 

to start spelling it differently. “(Facebook has been) indispensable to the development of our 

organisation ... (But) if we’d explained an incident or a point of view and we’ve used the world 

Muslim, sometimes that registers in Facebook’s computer and they automatically delete it.” 

Other incidents cited as examples of Facebook’s censorship include women named Isis whose 

accounts were deactivated in 2015 after being wrongly identified as being run by terrorists, and 

the iconic Vietnam War “napalm girl” image which was deleted by Facebook, which later 

apologised. 

“The community standards are developed by (Zuckerberg’s) staff,” Rebecca McKinnon, internet 

freedom advocate for the New America Foundation told Four Corners. “The community didn’t 

develop those standards. They’re called community standards but they were developed by 

Facebook ... They also get input from governments. It’s not like the community got together and 

developed these standards.” 

The site claims 1.8 billion users. However, IT security consultant Nik Cubrilovic warned, in five to 

10 years users will need to be much better equipped to grapple with Facebook’s influence on their 

lives: “One of the problems in the privacy realm is that we only have one identity, and we can’t 

take back what we’ve already handed over.” 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

 

92.3.1 When Debbie dropped in up north 

When word of the possibility of a tropical cyclone forming reached the Townsville Bulletin 

newsroom on 21 March, the editorial team started planning (NewsMediaWorks, 30 March 2017). 

Led by editor, Ben English, the team started to put together early plans for workflow and staff 

management. English said there were a lot of moving parts, a lot of planning in terms of what 

roads to use, how reporters were going to get to where they needed to be. Would they have enough 

supplies, access to power, phones, staff connections. “There was a whole host of logistical things 

going on in the background,” he said. 

Tropical Cyclone Debbie formed on 25 March before making landfall as a category 4 cyclone on 28 

March, near Airlie Beach. With winds in excess of 240km/h and dumping more than 200mm of rain 

along the north Queensland coast, Cyclone Debbie was the only Queensland cyclone so far this 

season. The Bulletin has 40 staff, with nine general reporters. Split into teams, reporters and 

photographers travelled along the coast to various centres that were likely targets. One team, led 

by journalist Domanii Cameron, was sent to Bowen, while John Anderson led the team in Airlie. 

The pair worked independently and filed to the Townsville newsroom. 

The Bulletin team was aided by neighbouring News Corp regional mastheads, the Burdekin 

Advocate and Bowen Independent. The Courier-Mail, the Brisbane-based morning daily, had its 

own reporters in the affected areas, but the Townsville Bulletin’s material was available to boost 

its coverage. Kelsie Iorio, a reporter from the Advocate, was on her second day as a journalist when 

she was assigned to help cover the cyclone. After power was lost the Bulletin journalists were able 

to continue to file stories by phone and laptop because they were equipped with a portable 

generator – one of the results of the forward planning sessions. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 10 

 

“As this was an emergency, people depend on us as a regional newspaper for vital information,” 

English said. “We decided we would be digital first about everything, we weren’t going to hold back, 

and in fact that did remarkably well. Social media was an important feature of the Bulletin’s 

strategy to get the most recent news to its readers, which included regular tweets, posts and 

videos.” English said the response from readers was overwhelming. “We made a number of key 

decisions early and one was to be very active on Facebook and Twitter and we were essentially 

sharing with our social media audience as rapidly and richly as possible. If your audience is 

engaged, they have a really strong sense of ownership of the paper,” he said. 

The most popular story shared through social media was a photo of Debbie, the Cockatoo. Named 

after the cyclone, the drenched and exhausted bird was photographed, then rescued by staff 

photographer Alix Sweeney. The photo received more than 500,000 impressions and the paper’s 

Facebook page gained more than 1000 likes. 

While the printing and distribution of the Bulletin was largely unaffected, the Bowen Independent 

was unable to meet its regular schedule. Sending copy to Townsville, the Bulletin printed and 

bundled the Independent’s next edition, but road and rail closures delayed its distribution.  

The Whitsunday Times, published for Airlie, was at ground zero of Cyclone Debbie. Huddled 

around a table in the paper’s office, the team was without power and water. Quick thinking from 

editor Sharon Smallwood had the team running a power inverter from one of the company cars 

into the editorial room, allowing the team to charge laptops and phones. As the eye of the storm 

passed, Smallwood and journalist Peter Carruthers were able to leave the office to gather stories 

and take photos and video. 

“In the eye of cyclone we did manage to get photos. I stress I don’t recommend anyone go out in the 

middle of a cyclone. However, the eye was over 100km wide so we had quite a time window to get 

out safely and back,” Smallwood said. Some of the stories covered include the looting of a local 

restaurant and two iconic concrete mermaids being washed into the sea. While the paper went to 

the printers on 28 March, accessibility issues prevented it from being delivered to the Whitsundays 

the next day. 

92.3.2 Launceston: Examiner marks 175 years 

Launceston’s daily, the Examiner, turned 175 years old on 12 March. The paper started as a weekly 

on 12 March 1842 and appeared twice a week from 12 October that year. It became a tri-weekly on 

4 January 1853 and a daily on 21 December 1877. [Note: The NewsMediaWorks article of 16 March 

2017 about the Examiner’s 175th anniversary had a string of factual errors about important dates 

in its history.] 

92.3.3 New England newspapers 

Barry Blair reports: The Guyra Argus closed its doors as a separate publication on 12 August 

2016. It is still published, but as an insert in the Armidale Express. In Guyra, a locally produced 

community newsletter, the  Guyra Gazette, began in February this year. It is published by the 

Guyra Adult Learning Association. 

The Walcha News closed its office sometime in 2016. The Walcha News local contact is maintained 

via one locally-based mobile phone. According to website information, all New England newspapers 

(from Walcha to Tenterfield, including the Armidale Express) are edited by Laurie Bullock, the 

former Inverell Times editor. 

The Northern Daily Leader, Tamworth, of 25 March 2017 contained 64 pages plus a 56-page glossy 

“Domain” real estate magazine. The Armidale Express of 24 March contained 28 pages including 

four pages of “Domain” (newsprint). There has been no household delivery of the Armidale Express 

for some months. Only major pickup points are in New England. For about a year a group of New 

England real estate agents has published an independent glossy magazine, generally fortnightly 

and generally 28 pages. 

92.3.4 Kalgoorlie: Female reporter stays put 

A Kalgoorlie Miner reporter, Monique Preston, refused to leave the courtroom when Aboriginal 

leaders, including a local pastor, ordered her out of a trial because she is a woman (Australian, 3 

https://www.whitsundaytimes.com.au/news/leave-town-whitsundays-looting-victim-warns-culpri/3160539/
https://www.whitsundaytimes.com.au/news/leave-town-whitsundays-looting-victim-warns-culpri/3160539/
https://www.whitsundaytimes.com.au/news/iconic-daydream-island-mermaids-washed-sea/3160262/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 11 

 

April 2017). Preston held her nerve for two days running after she was ordered out of the Kalgoorlie 

courthouse by Aboriginal pastor Geoffrey Stokes, who was on trial. He allegedly fired a rifle over 

the heads of workers in a dispute over mining on traditional lands. His lawyer, Brendan Slattery, 

did not make a formal application to the court, but backed his client’s request for all the women 

present in the courtroom to leave. Why? Because the male witness wanted to speak about culturally 

sensitive Aboriginal men’s business and could not do so with any women present. 

Preston, 40, who has been a reporter on and off for 15 years, in between stints working in a winery, 

a cheese shop and managing a restaurant, sat defiantly in court, joined by female colleagues from 

the Miner. Magistrate John O’Sullivan has reserved his verdict in the case until June. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

92.4.1 Letters to the editor (2): Getting your point across 

Rod Kirkpatrick writes: This is the second in a series of articles about letters to the editor and 

the nation’s keenest contributors of such items to newspapers. I am drawing on my “letters to the 

editor” clippings file that goes back to 1974. [The first article in this ANHG series appeared as item 

91.4.5 in the previous ANHG.] In 1979 the Letters Editor of the Sydney Morning Herald wrote a 

column called “Post Script” mainly to provide readers with advice about writing letters to the editor 

or to provide readers with comments about issues arising from the publication of recent letters. 

Here’s the column from 29 March 1979, p.6, headed “Getting your point across” and sub-titled “It’s 

a stiff contest of wills”.  

The style of letter that the Letters Editor most likes to receive makes its points simply and briefly. Flourishes 
and fine writing can often cloud the issue. Repetition only makes the readers yawn. It takes up space which 
another letter could be occupying more profitably. These are faultless principles. Try putting them to a 
letter-writer when he is convinced every word he has written is a gem, and every paragraph an 
indispensable step in his final argument.  

We are not tough editors. To cram every letter into a bald minimum of words would spoil the flavour of 
our diversified letters column. Probably more than half the letters printed are exactly as they come from 
the writer’s pen or typewriter. (We are very happy to have them typed and double-spaced too.) But—yes, 
some letters do have to be edited. And our rule is that changes have to be approved by the letter’s author. 
Only recently we lost an interesting opinion about affairs in Queensland as the author, Mr Jet Black of the 
New Wave group The Stranglers, had already left Sydney for London. Sometimes we get our London and 
other overseas offices to check letters. 

Some correspondents are easygoing about suggested changes. Some are grateful. Some fret. In a stiff 
contest of wills they demand we print the whole letter or nothing. Sometimes we lose a good letter that 
way. Mostly we reach commonsense agreement. One dissatisfied customer recently wrote: “I would like 
to first say that it is with the greatest reluctance that I submit an abridged version of the original letter. I 
am sure that the letter has lost both information and impact.” The original was long and muddled. And 
even the re-submitted version required three vital corrections. Strong letters are only strong if firmly based 
on fact.  

For all our checking we can still fall in. We fell in unexpectedly with a letter in the series about x-ray perils. 
Mr M. Bills, of Allawah, a radiographer, put forward his case for the registration of radiographers, based 
on American experience. His own qualifications include those of ARRT (American Register of Radiography 
Technicians) and ASRT (American Society of Radiography Technicians). We made a few changes to shorten 
his letter and had his approval. One change we neglected to check. It introduced, quite innocently, the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 12 

 

word “technician” as a description of a radiographer. Unwittingly we struck a sore point. Radiographers in 
America may well be called Radiology Technicians. Here a lot of them feel strongly that technician is an 
inappropriate term—and we landed it right in the middle of Mr Bills’s letter. Sorry. We should have checked 
more thoroughly. 

We do have a conscience and our pencil can hover before we settle on a suggested cut. So letter writers 
must not worry if we get into finicky discussions over the telephone about the wording in a letter or its 
length. We just want to get it right. Above all they should not worry about having their prose ruined. An 
outsider’s impartial eye can usually tell whether a writer is putting over his point to the best advantage or 
whether he has muffled his argument. In suggesting changes we are only trying to do justice to the letter 
and to the quality of the page. 

92.4.2 What do you think this is, Bush Week? 

John Dunnet, of Toronto, NSW, writes: “The idea of a glorified gunyah in Centennial Park is 

nothing less than tommyrot!” That was the view of one outspoken country newspaperman in 1919 

about a proposed gala exposition to be staged in Sydney at the beginning of 1920 to feature the 

produce, promise and potential of regional New South Wales. In a long diatribe against the 

untrustworthy inhabitants of the “City”, John Joseph Sullivan, of the Cowra Guardian, warned 

fellow members of the NSW Country Press Association at its 1919 conference about the dangers of 

such a venture. He said the idea was “degrading to the intelligence of the country districts” and 

urged the meeting to have nothing to do with an event bearing the name “Bush Week”. But fellow 

country newspapermen did not share the dark views of the motives of city slickers and the vote to 

allocate 750 pounds to the enterprise was approved. 

Now, people living in rural and regional Australia are generally well aware of the divide between 

“the city and the bush”. Rarely a day goes by when there is not another political or media reminder 

that the Australia’s population today is one of the most urbanised in the world with something like 

two-thirds living and working in the major metropolitan areas. The roughly 34 per cent of people 

who continue to live in the “real Australia” producing agricultural wealth, harvesting the seas, 

managing timber resources, mining, processing and manufacturing or conducting education and 

research facilities often chafe at the apparent inequities which are the lot of a political or social 

minority. What country area does not have a long list of infrastructure, services and lifestyle 

shortcomings which seem unfair and unjustified? 

You may think the so-called city-country divide was not always so... but this is not the case. In the 

early 1900s more than 40 per cent of the population lived and worked in “the bush”. Indeed, 48 per 

cent of the population could be found in communities with fewer than 3,000 people. And, if you 

lived in a big city—say, Sydney—it was likely that you had relations and friends who lived in a 

country area. The early part of the 20th century saw NSW dotted with a great many small, but 

busy towns and districts. The road system may have been pretty average but the railway network 

reached near and far, carrying passengers and freight to the coastal cities and ports. The telephone 

was making gradually inroads into the regions. There was reason for optimism in the future of 

agriculture. However, there were also some disturbing signs that change was on the way. More 

people were beginning to leave rural areas for the prospects and opportunities that the 

metropolitan areas appeared to offer. And governments, both State and Federal, did not seem to 

be giving the country areas their due.  

It was a time when almost every small community had a local newspaper. There would have been 

close to 200 such publications operating in NSW. The proprietors of these worthy organs were 

independent, hard-working, opinionated and patriotic. Above all, they were proud of their districts 

and keen promoters of rural agriculture and industry. The “local” was truly a mirror of its 

circulation areas and a forum for ideas and discussion. But, country papers were doing it tough at 

the time; faced with a serious newsprint shortages and rising costs, along with the economic impact 

of a serious drought. 

Immediately after the horror, hardship and human losses of the Great War (World War I), country 

newspapers everywhere were looking towards a happier future. An idea, initiated in the Grenfell 

Record on 12 February 1918, to highlight and demonstrate the importance of the bush to NSW and 

Australia was enthusiastically taken up by many papers and community leaders across the state. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 13 

 

What better to proudly show the strength and depth of country NSW than by staging a big festival 

in Sydney! Despite the hard times the NSW Country Press Association backed the plan in 1919 

and “Bush Week” was born. 

As mentioned earlier, it should be said that not all proprietors were keen to spend the £750 ($1500) 

allocated by the Association to the city-based organising body “The Bush Week Council of Control”. 

Cowra’s J.J. Sullivan was opposed because he saw it as a scheme to draw country people to the city 

to extract their money.  

“If there is anything more than another to damn the whole scheme it is to call it Bush Week,” was 

his view. But Sullivan’s amendment failed and the recommendation succeeded. From the Country 

Press perspective, the event offered an opportunity to address a growing problem of population 

drift to the city and to highlight the employment and investment opportunities offered by regional 

areas. (It should be noted that the name Bush Week was not overly popular, but no one could come 

up with a better alternative). 

 

From Farmer & Settler, 13 February 1920. Image: Trove 

The city cousins showed themselves to be keen supporters of the project. Major firms, such as 

Farmer’s, committed themselves to the idea. And, after the event Farmer’s issued a special booklet, 

A Souvenir of Bush Week. The event was planned to run for as many as four days in Sydney from 

9 February 1920. When it went ahead, the attractions included an exhibition in Sydney Town Hall, 

impressive street decorations in George Street and Martin Place, featuring flags and arches 

displaying produce, shop window arrangements, a three-day spectacle at the Sydney Sports 

Ground, and more, including a parade through the city streets. Farmer’s department store was 

festooned with decorations celebrating the productivity of agriculture and industry. 

The success of Bush Week was such that it generated its own memories, stories, opinions and a 

typical Australian deprecation (probably to the chagrin of J.J. Sullivan). An outcome of the 

excitement was the emergence of a new laconic idiomatic expression: “What do you think this 

is, Bush Week?” The figurative sense of the phrase took hold as a more or less indignant response 

to a city-slicker asking a silly question or trying to pull a fast one. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 14 

 

An interesting excursion into the story of Bush Week is contained in a blog called Ozwords 

published in October 2016. Ozwords is from the Australian National Dictionary Centre, a joint 

project of the ANU and Oxford University Press. The author, Julia Robinson, traces the journey of 

Bush Week from its inception in Grenfell to its realisation in Sydney in 1920 - and the emergence 

of the term as an expression that implicitly recognises the Australian stereotypes of city slicker 

and bush bumpkin. The pejorative association that Bush Week conjured was quickly evident. A 

scathing observation was made in the Gundagai Independent (16 February 1920) after the event. 

“... the whole damn thing is an insult to the bush”. 

Ozwords researcher Julie Robinson traces the evolution of the term through the years but notes 

that the term has also been appropriated by university students in Melbourne. She found a more 

nostalgic and sympathetic treatment in the staging of a Bush Week festival in Moss Vale (Southern 

Highland News, 9 March 2015). Bush Week, it seems, is here to stay. 

92.4.3 John Joseph Sullivan dies 

Sun, Sydney, Monday, 3 August 1936, p.14: Cowra, Monday: Proprietor of the Cowra Guardian for 

the past 16 years, Mr John Joseph Sullivan, died in a private hospital, a few days after admission, 

at the age of 56. A native of Monaro, Mr Sullivan obtained his first journalistic experience in the 

office of the Cooma Express under the late Augustus Miller, MLA. With two brothers, he 

established the Gundagai Independent, later acquiring the Coonamble Independent, which he 

conducted for 10 years. Afterwards he owned the Leeton Irrigator and then the Cowra Guardian. 

Mr Sullivan also started daily papers at Bondi and Orange, but eventually disposes of them and 

devoted all his time to the Cowra Guardian.  

He was several times president of the Country Press. He was a constant advocate of closer 

settlement and formed the Advance Cowra League. A widow and two sons survive. 

92.4.4 Death of William Kippen, 70 years with the Queensland Times 

Queensland Times, 1 February 1940, p.6: Mr. William Kippen, one of the pioneers in the newspaper 

industry in Queensland, and who, for 70 years, was actively associated with the production of the 

Queensland Times, died in his 90th year yesterday afternoon at his residence in Syntax-street, 

Ipswich. Mr. Kippen became one of the proprietors, of the newspaper in 1877 and succeeded to the 

chairmanship of the board of the directors in 1914, a position he filled until 1938.  

Born in Aberfeldy, Perthshire, Scotland, Mr. Kippen came to Australia as a boy with his parents. 

At a farm at Texas he lost his father through drowning, and with his mother he made the 

hazardous trip to Ipswich by horse and sulky. He secured employment with the Ipswich Herald 

(estab. 1859), which shortly afterwards (1861) changed its name to the Queensland Times. In 1877, 

with the late Mr. A. J. Stephenson, he joined in partnership with the late Mr. Hugh Parkinson. 

and until a few years ago he was actively associated with the business. Mr. Kippen passed through 

the whole of the operations of newspaper production. He was at times “printer's devil”, compositor, 

proof-reader, floor hand, make-up man, leader writer, and finally Chairman of Directors.  

His connection with the paper, lasting for 70 years, is probably unique. Mr. Kippen was one of the 

first journalists in Queensland to learn shorthand. His versatility as a newspaperman was shown 

by the fact that in the hand-setting days he frequently put his leading articles into type as he went 

along because pressure of time prevented him from writing it first.  

Throughout his life Mr. Kippen was noted for his innate modesty. Of his own accomplishments, 

and the help he gave in a quiet way to many citizens, he would never speak. Those who were 

privileged to know him learned to admire his lofty conception of citizenship and his. unflagging 

moral courage. Always industrious himself, he greatly admired industry and devotion to duty; and 

the welfare of every member of his staff always was assured of his genuine interest. His sound 

judgment, wide experience, and honesty were attributes which meant much to the Queensland 

Times in its progress,  

Just over 60 years ago the late Mr. Kippen married Miss Mary Broughton, a daughter of the late 

Mr. and Mrs. Joseph Broughton. Mrs. Kippen died in August 1938. Except for a period of about 12 

years at Southport, Mr. Kippen spent the greater part of his life in his home in Syntax-street, 

where he practised his favourite hobby, the growing of rose trees. The late Mr. Kippen is survived 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 15 

 

by two sons: Messrs. James Kippen, Waghorn-street, and Norman Kippen, Thorn-street, and two 

daughters, Mesdames C. W. Aylward and F. Lockhead, Syntax-street. There are seven 

grandchildren. The funeral will take place to-day to the Ipswich Cemetery. 

[Rod Kirkpatrick writes: On 17 April 1979 at the Queensland Times, I interviewed Norol Devon 

(Kip) Kippen, a grandson of the above William Kippen. One or two things in the obituary published 

above are not strictly accurate. William Kippen became a run boy for the QT in 1862 and a printer’s 

devil some months later (not in 1860 or 1861). N.D. Kippen retired as deputy editor of the 

newspaper on 27 November 1980, ending the 118-year link between the Kippen family and the QT. 

Kip’s son, Andrew, became national news editor for the APN group of newspapers.] 

92.4.5 Tasmania: Newly digitised papers on Trove 

Ian Morrison writes (NLA website, 30 March 2017): The latest Tasmanian additions to Trove, 

funded by the Tasmanian Archive and Heritage Office, include more than 30 titles, spanning the 

1820s to the 1920s. Trove now provides access to more than 100 of the approximately 130 

newspapers published in Tasmania before 1954. 

The most significant new addition is the suite of titles that began with the merger of the 

Tasmanian (Hobart, 1827-29) and Murray’s Austral-Asiatic Review  (Hobart, 1828) to form the 

Tasmanian and Austral-Asiatic Review. It went through a dozen title changes, splits and mergers 

until its eventual absorption by the Colonial Times in 1845. Its principal editor, Robert Lathrop 

Murray (1777-1850), was a colourful controversialist who indulged in petty personal vendettas as 

fiercely as he engaged with broad political issues. Historian E. Morris Miller described him as “a 

master of literary finesse and insinuation” but one who “frequently dissipated the points of his 

argument in vaporizings” (Pressmen and Governors, pp.9-11). 

Other newly added titles from this period include: 

➢ Independent (Launceston, 1831-35) 

➢ Bent's News and Tasmanian Three-Penny Register (Hobart, 1836-38) 

➢ Irish Exile and Freedom’s Advocate (Hobart, 1850-51) 

Also among the new additions are four short-lived titles that deepen Trove’s regional coverage of 

Tasmania: 

➢  Mount Lyell Standard and Strahan Gazette (Queenstown, 1896-1902) 

➢ Banner (Strahan, 1900-01) 

➢ Midland News (Oatlands, 1902-04) 

➢ Northern Standard (Ulverstone, 1921-23) 

➢ Tasmanian Punch 

A highlight is a group of titles loosely described as ‘Tasmanian Punch’: 

➢ Tasmanian Punch (1866) 

➢ Hobart Town Punch (1867-68) 

➢ Fun, or The Tasmanian Charivari (1867) 

➢ Tasmanian Punch (1869-70, 1877-1878) 

➢ Hobart Town Punch (1878) 

Tasmanian Punch was among the earliest of many imitators of the iconic London-based satirical 

magazine Punch (1841-2002), characterised by its erudite wit and visually complex 

cartoons. Although short-lived in comparison with Melbourne Punch (1855-1925), Tasmanian 

Punch and its successors were notable contributors to the political and social debates of the time. 

The editors explicitly saw themselves as competing with the major newspapers: “We mean going 

it this time, my boys!” depicts Punch beating other newspapers (including the Mercury and the 

Evening Mail) in a velocipede race.  

92.4.6 And, somewhere, somehow, a printing press 

Rod Kirkpatrick writes: When the eleven ships that comprised the First Fleet sailed from Portsmouth 

on 13 May 1787, the officers on board included the first three governors of the colony of New South 

Wales. Captain Arthur Phillip, the commander, had the honour of serving as the first governor; the 

second-in-command of Sirius, Captain John Hunter, who was destined to be the second governor, 

became the first publisher of printed ‘news’ in the colony; and the third governor, Lieutenant Philip 

http://nla.gov.au/nla.news-title1230
http://trove.nla.gov.au/work/216998134
http://nla.gov.au/nla.news-title1234
http://nla.gov.au/nla.news-title24
http://nla.gov.au/nla.party-551572
http://nla.gov.au/nla.party-551572
http://trove.nla.gov.au/work/191662285
http://nla.gov.au/nla.news-title1237
http://nla.gov.au/nla.news-title1238
http://nla.gov.au/nla.news-title1244
http://nla.gov.au/nla.news-title1251
http://nla.gov.au/nla.news-title1252
http://nla.gov.au/nla.news-title1253
http://nla.gov.au/nla.news-title1256
http://nla.gov.au/nla.news-title1258
http://nla.gov.au/nla.news-title1259
http://nla.gov.au/nla.news-title1260
http://nla.gov.au/nla.news-title1261
http://nla.gov.au/nla.news-title1262
http://nla.gov.au/nla.news-title874


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 16 

 

Gidley King, became the colony’s first newspaper publisher. The equipment and stores sent out with 

the First Fleet included: ‘guns, cannonades, ammunition; barrels of flour, pease, rice, firkins of butter, 

tierces of beef, pork; casks of water and beer; chauldrons of coal, chords of wood, bags of bread; 

portable soup; cheese; Hogsheads of seeds; beads, looking glasses and other trifles for natives 

encountered; tools, agricultural implements; spirits, medical supplies, bandages, surgical implements; 

handcuffs, leg irons, chains’. Among the tools and implements were 700 steel spades, 700 iron shovels, 

700 garden-hoes, 700 felling axes, 747,000 nails, 504 saw files and much, much more. A prefabricated 

house was constructed for the governor to specific measurements and packed flat. Bricklayers and 

labourers stowed 5000 bricks on board. And, somewhere, somehow, a printing press and type founts 

were included.  

John Hunter, governor, 1795-1800, has irrefutable claims to be recognised as the first publisher of 

printed ‘news’ in the Australian colonies. It was under Hunter’s command that the printing press and 

plant which arrived at Port Jackson from England on 26 January 1788 were, nearly eight years later, 

put to use. Hunter discovered among the convict population of Sydney a printer, George Hughes, who 

had apparently arrived on 14 February 1792. Now Hunter had not only the means for issuing printed 

government orders, but also the man. Within two months of formally assuming the governorship on 11 

September 1795, Hunter was issuing proclamations, orders and notices which Hughes was setting up in 

type and printing on the small wooden screw press in a skillion room attached to Government House. 

David Collins, Judge-Advocate of New South Wales, noted: 

A small printing press, which had been brought into the settlement by Mr Phillip, and had remained 

from that time unemployed, was now found very useful; a very decent young man, George Hughes, 

of some abilities in the printing line, having been found equal to conducting the whole business of 

the press. All orders were now printed, and a number thrown off sufficient to ensure a more general 

publication of them than had hitherto been accomplished. 

The orders carried the force of law; they set the parameters for how life could be lived in the fledgling 

colony. This could range from banning loitering on the wharves by those who had no official reason for 

being there to reminding people owning pigs that they must ensure their animals did not interfere with 

the gardening plots at Dawes Point. If you read the orders in reverse, ‘they tell us what ordinary people 

were up to’. The printed orders were, in effect, ‘news’ sheets. Grace Karskens writes: ‘Before 1803 the 

boats from Sydney to the outlying districts brought the latest Government and General Orders from 

Sydney—a kind of de facto news service-cum-list of regulations.’ 

[The above is an extract from Rod Kirkpatrick’s Dailies in the 

Colonial Capitals: A Short History.  It is now available at a much 

reduced price. See below.] 

DAILIES IN THE COLONIAL CAPITALS  

Dailies in the Colonial Capitals: A Short History by Rod Kirkpatrick. 

Details: 72,000 words; 14 chapters; biographical register; bibliography; index; 19 illustrations; 12 tables. 
Soft cover. ISBN 978-0-9751552-7-1.  

Price $30 plus $15 post and packing. Contact: Rod Kirkpatrick, email: rkhistory3@bigpond.com; or 
ring him on his Mobile 0400 031 614. Pay by internet transfer: A/c name: R. and M. 
Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705; or by cheque made out to Rodney 
Kirkpatrick. Postal address at head of newsletter. 

92.4.7 New digitised newspapers 

Recent additions to the digitised newspapers in Trove are: the Kyneton Guardian (Vic: 1870-1880) 

and Bent's Monthly Advertiser (Hobart, Tas: 1828).  

92.4.8 Pacific Islands Monthly digitised 

The National Library recently completed the digitisation of the entire run of the Pacific Islands 

monthly (PIM) magazine, from August 1930 to June 2000. Founded in Sydney by New Zealand-

born journalist Robbie Robson, the magazine was originally published by Pacific Publications with 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://nationallibraryofaustralia.cmail20.com/t/i-l-uiljill-bydluiuli-a/
http://nationallibraryofaustralia.cmail20.com/t/i-l-uiljill-bydluiuli-f/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 17 

 

£1000 worth of £1 shares. The first issue was in newspaper format and boasted 12 pages. By its 

17th issue, in December 1931, it had become a magazine and by its later life, a glossy colour 

magazine.  

In 1930, the Pacific Islands Monthly was the only place to go to read about the islanders’ current 

affairs, politics, weather, social to shipping news, it had no peer. It was also the place to go for the 

equally important news: which tinned biscuits survived best in the tropics? Or which refrigerator 

was ‘a marvel of modern science’ and ‘the miracle of ice from heat’? Many of these advertisements 

told the real story of island life and today provide us with valuable insight into a time long gone. 

Browse, search and view all issues of PIM on Trove or you can learn more in Julie Whiting’s 

wonderful blog post (source: posting to Australian Media History list, 1 April 2017). 

   

 

5—Recently Published 

 

92.5.1 Books 

Farram, Steven, Charles James Kirkland: The Life and Times of a Pioneer Newspaperman in 

the Top End of Australia. Darwin: Uniprint (Charles Darwin University), 2017. 240pp. 

Paperback. $30. Charles Kirkland arrived in Palmerston (Darwin) in 1878, less than a 

decade after the settlement’s establishment. Kirkland proved to be one of the Northern 

Territory’s most enduring and successful pioneers and was one of the best-known 

individuals in the Palmerston/Darwin of his day. He had a long career as editor and 

owner of the Northern Territory Times and Gazette, but during his half century in the 

Territory capital he was also active in its social, civic and political life. As a result, 

Kirkland became well-acquainted with all the major figures in the community. A 

biography of Kirkland is long overdue. This book not only tells the story of Kirkland, 

but is brimming with detail about many of the major and minor characters who also 

played a part in the Territory’s early history. [ANHG has one free copy it can supply for 

$15 post and packing.] 

Smee, Ben, and Walsh, Christopher A., Crocs in the Cabinet – Northern Territory politics: An 

instruction manual on how not to run a government, Hachette Australia, 2016, paperback, 

320 pages, $30. The deputy editor and a political journalist at the NT News chronicle the 

dysfunctional NT Country Liberal Party government of 2012 to 2016. The narrative 

includes many extracts from articles in the NT News and includes 16 illustrations of NT 

News front pages. It includes references to relationships and contacts between the NT 

News and NT politicians, and how the NT News came by and developed stories. 

92.5.2 Articles 

The latest issue of Australian Journalism Review—Vol 38 (2), December 2016—is a themed issue, 

“Rethinking news media and local government’. The themed articles fill pages 5 to 98. 

Hess, Kristy, and Waller, Lisa, “Rethinking news media and local government: Journalism, 

politics and symbolic power”. 

Freeman, Julie, and Hutchins, Brett, “Digital media and local democracy: News media, 

local governments and civic action”. 

Sissons, Helen, “Journalists versus public relations practitioners: Power and agency at a 

media conference”. 

Waller, Lisa, Hess, Kristy, and Demetrious, Kristin, “Twitter feeders: An analysis of 

dominant 'voices' and patterns in a local government mosque controversy”. 

Strong, Catherine, “Local authority codes of conduct: Anti-conflict and anti-media?”. 

English, Peter, Fynes-Clinton, Jane, and Barnes, Renee, “Roles, routines, and 

responsibilities: The 3Rs of educating journalists for local government reporting”. 

http://search.informit.org/documentSummary;dn=637972747135107;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=637972747135107;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=637991380106365;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=637991380106365;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638010013077623;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638010013077623;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638028646048881;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638028646048881;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638047279020139;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638065911991398;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638065911991398;res=IELLCC


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 92, May 2017— 18 

 

Simmons, Peter, and Erskine, Victoria, “Public mission as strategy for future Australian 

local government communication”. 

Mitchell, Chris, “Incisive interviews and objective reporting will never go out of date”, Australian, 

1 May 2017, Media section, p.25. Extracts (intro; and conclusion): “ The pre-eminence of 

opinion journalism  is destroying both the profession and our politics.” And: “TV and radio 

news directors need to cut the pejoratives and loaded adjectives from their news bulletins 

and be rigid about excising comment from straight news and newspaper editors ought to 

concentrate on breaking news. After all, electronic media have always followed the news 

lead provided each morning by the capital city daily papers.” 

Morrison, Michael, and Lisa Clausen, “The Gardener & The Dame”, Weekend Australian, 15-

16 April 2017, pp.18-22. Edited extract from their book, Cruden Farm Garden Diaries, 

Lantern Books.] Over four decades Dame Elisabeth Murdoch, widow of newspaper 

proprietor Sir Keith Murdoch, and mother of media magnate Rupert Murdoch, cultivated 

a magnificent country garden—and an extraordinary friendship.  

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ Alternative email 
address is rodkp@icloud.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R and M Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Email Rod first. 

 

http://search.informit.org/documentSummary;dn=638084544962656;res=IELLCC
http://search.informit.org/documentSummary;dn=638084544962656;res=IELLCC
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

