
 

The Printery (above) on Norfolk Island where the Norfolk Islander (circulation 1360, 

international subscriptions 120) is printed each Friday for sale from Saturday. Tom 

and (wife) Tim Lloyd started the weekly paper in 1965 and sold it in 2005 to the 

current owners, Jonno, Jo and Croyden Snell. Tim died in October 2005, but Tom 

(pictured left), at age 83, continues as co-editor, with Jonno Snell. The glass sliding 

doors (far right in pic) are never locked. You can pop in and collect a copy of the 

latest newspaper and leave your cash in the box on the front desk. That’s what your 

editor did when staying across the road at the end of October. The Norfolk Islander 

varies from 40 to 90 A4 pages (two staples at left), but is generally around 60 pages 

at present. It includes a Norfolk Island Government Gazette section (seven pages on 26 

October).—Pictures by Rod Kirkpatrick. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 75                                                                            December 2013 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  25 February 2014 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

INDEX to first 75 issues of ANHG available January 2014, CD format only.  
Email order, with your postal address, to editor. Banking details at foot of Page 20. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

                               

 

75.1.1 Number of journalists continues to decline 

The number of journalists and other writers in Australia fell by 16 per cent in the year to August 

as traditional media organisations slashed staff numbers, according to the latest jobs report by 

consultancy Economic and Market Development Advisors (Australian, 4 November 2013). Staff 

numbers in public relations also fell “as this sub-sector experienced a fairly dismal year”, the report 

said. The media and marketing sector employed 291,000 people in the year, including about 23,500 

journalists and writers, 19,300 public relations people, 131,000 sales and marketing managers and 

another 51,000 sales and marketing professionals. “This sector is one that is most responsive to 

the state of the economy and as the economy and business confidence improves, jobs growth is 

anticipated to return,” the report said. The number of journalists and writers was still historically 

high, having risen 19 per cent over the past 15 years, said EMDA director Michael Emerson.  

Over the same period, the number of PR operatives had grown 79 per cent. The Media, 

Entertainment and Arts Alliance estimated that in the past 18 months 1500 journalist jobs had 

been cut by major media outlets and over the past six years the number of newsroom staff had 

halved. It estimated there were now fewer than 9000 working journalists in Australia. The union 

estimated that “well over” 500 jobs were cut at News Corp Australia in calendar 2012, although 

the company refused to comment on that figure, as well as about 400 at Fairfax Media and 100 at 

Ten Network.  

14 November: The Australian Financial Review farewelled some of its most senior journalists in 

the second half of November. Among an estimated 30 voluntary redundancies at Fairfax Media. 

Among the estimated 30 departures were: senior writer and columnist Andrew Cornell (20 years 

with AFR); political and industrial relations reporter Mark Skulley (almost 20 years); companies 

and markets editor Nabila Ahmed; Perth-based mining sector writer Luke Forrestal; and markets 

reporter Peter Wells. And at Fairfax’s BRW, another senior writer and columnist Leo D’Angelo 

Fisher has confirmed on social media he will join the redundancy list (Australian, 14 November 

2013).  

2 December: Lower pay but a less stressful life were two of the biggest life changes reported by 

some of the hundreds of journalists who took redundancy packages last year, according to initial 

findings from a three-year survey of their experiences. Dr Lawrie Zion, of La Trobe University, 

presented the findings at the Journalism Education of Australia’s conference at Mooloolaba on 2 

December. He said feelings about leaving had been mixed, with 65 per cent of those surveyed 

saying they had chosen to do so, while 35 per cent said they wanted to continue to work in 

journalism but no work was available. One of the most striking findings was how much journalistic 

experience has departed: the average age of the respondents was 49 and they had spent about 25 

years working as journalists.  

75.1.2 Number of newsagents dwindling 

The number of newsagencies in Australia is dwindling. Figures from Gordon & Gotch show that in 

2012 the number of newsagents to which the distribution company made deliveries fell by about 

500. This doesn’t mean they all shut up shop: some would have become sub-agents or stopped 

taking G&G deliveries for other reasons. Five years ago, G&G serviced about 4800 newsagencies, 

and now services 4168 newsagents, of which 3956 are retail, 2447 do home delivery and 212 are 

delivery-only.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 3 

 

The Australian Newsagents Federation says about 100 Queensland newsagents were shut last 

year, making it the worst affected market. In comparison, just one closed its doors in Tasmania. 

The great new hope for newsagents is a system called Connect, which is backed by millionaire 

former magazine publisher Matt Handbury, a nephew of Rupert Murdoch. Digital kiosks are 

installed in newsagents, allowing customers to pay bills, subscribe to newspapers and magazines 

and send parcels for a fraction of the cost Australia Post charges, among other services. After a 

small trial Connect was set to be rolled out to 60 sites in November, with another 400 to come after 

that, says ANF national policy manager Ben Kearney.  

According to ANF statistics, about 17 per cent of people who visit a newsagent go there to buy a 

newspaper and 18 per cent to buy a magazine. Lotteries of one form or another account for 30 per 

cent of visits.  

Footnote: Deakin Newsagency in Canberra informed its newspaper and magazine home-delivery 

customers by letter on 30 September that from 28 October NewsXpress Belconnen would 

undertake the Deakin deliveries. The Deakin Newsagency would continue operating for over-the-

counter trade, the letter said.  

75.1.3 New batch of inductions into Press Club Hall of Fame 

Olympic historian Harry Gordon, cartoonist Bruce Petty and Rupert Murdoch have become the 

first living Australians to be inducted into the Melbourne Press Club’s Hall of Fame (Weekend 

Australian, 12-13 October 2013, p.5). They were among 30 inductees announced at a ceremony at 

the Victorian State Library on 11 October, the second phase of establishing the Hall of Fame to 

honour the public benefit of great journalism. Last year, 20 journalists and editors, many from the 

19th century and the first half of the 20th century were inducted. Next year there will bring an 

influx of contemporary media figures. In future, it is expected one or two new members will be 

chosen each year.  

Gordon, 87, a reporter, war correspondent, editor, Olympic historian and mentor to young 

journalists for seven decades, was at the 11 October dinner at the State Library, which will become 

home for the Hall of Fame. He can be credited with saving thousands of lives. As editor of the Sun 

News-Pictorial, he launched the campaign for seat belts and road safety, after which the state’s 

road toll fell from 1034 in 1970 to about 300 a year currently. “Journalism provides a most 

wonderful life of contrasts,” Gordon said. “Twice I went from battlefields in Korea and Algeria, 

where people were killing each other, to Olympic Games in Helsinki and Rome, where the mood 

was peace and good will.”  Visit http://www.melbournepressclub.com/halloffame/inductees and 

you can view YouTube presentations of short biographies for the inductees. 

The 30 inductees in 2013 

Archibald, Jules 1856-1919 Gordon, Harry 1925- Moses, Sir Charles 1900-1988 

Banks, Norman 1905-1985 Grover, Monty 1879-1940 Murdoch, Rupert 1931- 

Bednall, Colin 1913-1976 Gurney, Alex 1902-1955 Pearl, Cyril 1904-1987 

Casey, Ron 1927-2000 Hooper, Duncan 1912-1990 Perkin, Graham 1929-1975 

Crisp, Christopher 1844-1915 Horan, Tom 1854-1916 Petty, Bruce 1929- 

Cross, Stanley 1888-1977 Hughes, Richard 1906-1984 Rivett, Rohan 1917-1977 

Dunstan, Keith 1925-2013 Isaacson, Caroline 1900-1962 Schuler, Phillip  1879-1917 

Dennis, C.J. 1876-1938 Maxwell, May 1876-1977 Warner, Denis 1917-2012 

Dexter, Nancy 1923-1982 Monks, Noel ca1908-1960  White, Osmar 1909-1991 

Finn, Edmund 1819-1898 Morrison, Philip C. 1900-1958 Wolfe, Bert 1897-1968 

75.1.4 Australian now printed in Darwin 

The Australian began printing editions in Darwin on Monday 21 October. Freight charges have 

been removed for copies of the weekday and weekend editions sold in Darwin. The charges have 

been reduced for copies sold in Katherine, Jabiru, Alyangula and Nhulunbuy. Previously, the 

newspapers were air-freighted from other states, resulting in delays and the extra charge. Editor-

in-chief of the Australian, Chris Mitchell, said the printing in Darwin lifted the number of 

Australia-wide printing presses for the paper to eight. The paper has two journalists based in 

Darwin—senior writer Nicolas Rothwell and northern correspondent Amos Aikman.   

http://www.melbournepressclub.com/halloffame/inductees


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 4 

 

75.1.5 Canberra Times restructured 

Fairfax Media has restructured the Canberra Times, shifting it from the company’s metropolitan 

media division to be part of its Australian Community Media Group, which includes Fairfax’s 

regional, agricultural and community newspapers in NSW (ABC ACT online news, 16 October 

2013). The weekday Canberra Times now sells for $2, up from $1.70 and the Saturday price is $3, 

formerly $2.80 (Canberra Times, 28 October and 2 November 2013) 

75.1.6 People 

Ben Cubby, environment writer for the Sydney Morning Herald, was featured in Mediaweek, 7 

October 2013, p.8.  

Helen McCabe, editor of the Australian Women’s Weekly, was featured in Mediaweek, 7 October 

2013, p.9. The monthly Weekly is now 80 years old. 

Clive Mathieson, editor of the Australian, was interviewed by Neil McMahon for a full-page 

article Mediaweek, 4 November 2013, p.7, about emma, the new readership system, the paper’s 

digital reach, and the printing of the paper in Darwin. 

Ruth Pollard, Fairfax Media’s Middle East correspondent, has won the United Nations 

Association of Australia’s best print feature award for ‘“Price of Life’”, published in Good Weekend. 

It was described as a compelling account of human trafficking, torture and ransom demands faced 

by Eritrean asylum seekers fleeing civil strife. Paul McGeough, Fairfax Media’s chief 

correspondent, and photographer Kate Geraghty won best online award for ‘‘Afghanistan 

Uncensored’’, a comprehensive multimedia package of feature articles, photo galleries and video 

drawn from several weeks reporting on the ground in Oruzgan province, without the constraint of 

Australian military minders. 

Hedley Thomas, chief correspondent of the Australian, was awarded the News Corp Australia 

Sir Keith Murdoch Award for Journalist of the Year. The Australian’s editor, Clive Mathieson, 

was recognised as Feature Writer of the Year, for an article telling the survival story of his son, 

Will, born in 2011 with congenital heart disease (Mediaweek online, 4 November 2013). 

Catherine Webber, fairly new editor of the Gold Coast Bulletin, was featured in Mediaweek, 21 

October 2013, p.7, within weeks of presenting readers with a redesigned paper and a rebranded 

Bulletin website. 

Rebecca Wilson, of the Sydney Daily Telegraph, was featured in Mediaweek, 2 December 2013, 

p.8. Neil McMahon interviewed her about the coverage of drugs in sport.  

75.1.7 BRW closes print edition 

Weekend Australian, 12-13 October 2013, p.5: The final print edition of Fairfax Media’s Business 

Review Weekly appeared on 28 November after 32 years of publication. Sources said that publisher 

Amanda Gome had made a strong business case for the title to go down to 15 issues a year, 

comprising 11 monthly magazines and four special quarterly editions featuring its popular annual 

lists, which include the Rich List and the Young Rich. However, the company’s top executives, who 

are being advised by consulting firm Bain & Co, ruled against the plan. BRW is now no longer be 

behind a paywall. Some popular annual lists will be published in the Australian Financial Review 

and possibly also the Sydney Morning Herald and the Age. Staff were told of the magazine’s closure 

at noon on 11 October, and informed that Fairfax had increased the number of jobs it wanted to 

cut from its Business Media unit from 25 to 30.  

75.1.8 Snippets: Fire and Opera House 

Some snippets of news: 

 The Sydney Morning Herald published an eight-page wraparound tribute to rural 

firefighters on 25 October. 

 The Daily Telegraph gave $1 from each newspaper sold on 26 October to the appeal for 

NSW bushfire victims and published a 12-page insert as a tribute to rural firefighters. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 5 

 

 The Sydney Morning Herald published a four-page wraparound on 26 October to mark the 

40th anniversary of the opening of the Sydney Opera House. 

75.1.9 Readership figures up 

Thirteen newspapers that report their full print and digital data achieved a 4 per cent increase in 

their combined total audience for the year to September 2013 compared with the year to June 2013 

(Australian, 11 November 2013). The figures have been disclosed by Enhanced Media Metrics 

Australia (emma) in its latest cross-platform audience survey. The figures show monthly audiences 

as follow (for print + web + mobile + tablet): Adelaide Advertiser 1,470,000; Canberra Times, 

731,000; Courier-Mail, 2,962,000; Daily Telegraph, 4,188,000; Financial Review, 1,468,000; Herald 

Sun, 4,177,000; Mercury, 338,000; Sunday Times (Perth), 1,412,000; Sunshine Coast Daily, 

375,000; Sydney Morning Herald, 4,813,000; Age, 3,439,000; Australian, 3,327,000; and West 

Australian, 1,940,000. 

The Newspaper Works commented: The emma figures are supported by new data from the Audited 

Media Association of Australia (AMAA), which shows paid digital sales have more than doubled 

year-on-year (up 111 per cent) for the weekday editions of bellwether titles the Age, Australian and 

Sydney Morning Herald. Each of these titles pursues the dual strategy of print sales and digital 

subscriptions. 

Mediaweek (18 November 2013, p.7) published detailed emma figures for metro and regional 

newspapers. 

75.1.10 News Corp returns to profit 

News Corporation has returned to a $US38 million ($A40.7m) profit for the first quarter ended 

September and signalled that it will expand its operations in the coming months. The quarterly 

result, which compared with a net loss of $US83m in the previous year, was the first from the new 

News Corp, which is made up of News Corporation’s publishing and Australian media assets 

following a split in June. The other company, 21st Century Fox, comprises broadcasting and film 

assets. News Corp revenue fell 3 per cent to $US2.07 billion. Analysts had expected revenue for 

the quarter of just under $US2.2bn.The profit was boosted by cost cuts and a higher contribution 

from pay-TV operator Foxtel after the company increased ownership from 25 per cent to 50 per 

cent in November 2012. The inclusion of Fox Sports Australia, which News Corp began 

consolidating in November 2012 following the acquisition of Consolidated Media Holdings, also 

increased profitability, as did the continued strength of REA (see below), operator of 

realestate.com.au/ (Australian, 13 November 2013). 

Investors cheered online advertising company REA’s inaugural quarterly result, sending shares to 

a record high on the back of a 42 per cent surge in earnings. The realestate.com.au operator posted 

pre-tax earnings of $US48 million ($51m), up from $US34m in the three months ended September. 

Revenue soared 27 per cent to $US99m, up from $US78m in the previous corresponding period. 

Shares in REA gained 6.13 per cent, or $2.45, to close at a record high of $42.45. News Corp owns 

a 62 per cent interest in REA. 

75.1.11 Recent chronology 

75.1.11.1 Events 

21 October: The Australian begins printing in Darwin; it is also printed in each state capital and 

Townsville. 

13 November: Eric Beecher and Bruce Guthrie launch the online-only New Daily. Editor is Daniel 

Sankey. 

13 November: Publication of New Zealand Herald, Auckland, 150th Anniversary edition. Included 

four-page wraparound, including 36 reproductions of significant front pages or (before 1960) main 

news pages, and 108 page inserted magazine 150 Years of Great New Zealanders. 

25 November: Publication of Australian Financial Review, 50th anniversary as a daily newspaper. 

Included a 20-page tabloid wraparound commemorative section. The editorial from the first daily 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 6 

 

issue was reprinted. See also 75.5.2 Clark, Hywood and Stutchbury [The paper began as a weekly 

on 16 August 1951, changed to bi-weekly on 24 October 1961, and daily on 21 October 1963.] 

28 November: The final print edition of Fairfax Media’s Business Review Weekly appears after 32 

years of publication  

75.1.11.2 Deaths 

Law, Ian: D. 30 September 2013, aged 62; a Rural Press executive who became chief executive of 

West Australian Newspapers in 2002, impressed the Packers as WAN and PBL ran the Hoyts 

cinema chain as a joint venture around 2004-05; in 2006, he moved from his position as chief 

executive of PBL’s publishing division, ACP Magazines, to run PBL Media, the company jointly 

owned by CVC Asia Pacific and PBL, one of Australia’s biggest companies including the Nine 

Network and a half share in ninemsn (Australian, 2 October 2013). 

Reeves, Tony: D. 25 September 2013, aged 73; investigative journalist most famous for fearless 

reporting of the disappearance of Juanita Nielsen, presumed murdered by former police and 

underworld figures; born in UK, emigrated to Australia as a teenager in 1954; began work as a 

copy boy at Sydney’s Daily Mirror in 1955; stayed nine years; later worked for ABC, Nation Review, 

Sunday Telegraph and Sunday Australian before becoming a freelance writer and crime author; 

was a Labor aldermen on Sydney City Council in the late 1970s and early 1980s (source: 

http://archiebutterfly.wordpress.com/2013/10/01/vale-tony-reeves-a-wonderful-journalist-a-great-

man/; also see Walkley Magazine, Issue 78, Dec 2013-Feb 2014, p.33) 

75.1.12 Slogans on newspaper mastheads, September 2013 

The following information on slogans for major Australian newspapers was compiled by Victor 

Isaacs in September 2013. 

Fairfax    

Sydney Morning 

Herald 

Independent. Always. Sun-Herald Independent. Always. 

Age Independent. Always. Sunday Age Independent. Always. 

Canberra Times Independent. Always. Sunday Canberra 

Times 

Independent. Always. 

Newcastle Herald Voice of the Hunter Illawarra Mercury Since 1855 

News Corp Aust    

Daily Telegraph We’re for Sydney Sunday Telegraph — — 

Herald Sun We’re for Victoria Sunday Herald Sun  We’re for Victoria 

Courier-Mail We’re for Queensland Sunday Mail (Qld) We’re for Queensland 

Advertiser We’re for SA Sunday Mail (SA) We’re for SA 

Mercury The Voice of 

Tasmania 

Sunday Tasmanian — — 

Australian Heart of the Nation Geelong Advertiser The Voice of Geelong 

since 1840 

Gold Coast Bulletin We’re for the Gold 

Coast 

Cairns Post We’re for Cairns 

NT News Your Voice in the 

Territory 

Sunday Territorian — — 

Sunday Times We’re for Perth   

Other owner    

West Australian — —   

75.1.13 AAP to look at new growth prospects for Pagemasters 

Australian Associated Press says it will turn to new growth prospects for its news services 

operation, Pagemasters, to offset projected declines in its traditional publishing businesses (reports 

the Australian, Media section, 18 November 2013). AAP recorded a bottom-line net loss of $3.56 

million for the year to 30 June, compared with a $1.26m loss for the 2011-12 financial year. Much 

http://archiebutterfly.wordpress.com/2013/10/01/vale-tony-reeves-a-wonderful-journalist-a-great-man/
http://archiebutterfly.wordpress.com/2013/10/01/vale-tony-reeves-a-wonderful-journalist-a-great-man/


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 7 

 

of the blowout could be attributed to $1.7m in restructuring costs as a result of the redundancies 

of 23 journalists this year, but it is understood part of the fall was pressure on what AAP could 

charge for subscriptions to its wire service. AAP chief Bruce Davidson says the company’s revenue 

is likely to fall over the next year following the sale of its media monitoring business to iSentia, 

subject to the approval of the Australian Competition & Consumer Commission. But he says the 

company is looking to Pagemasters—best known for providing sub-editing services to many 

Australian newspaper groups—for new revenue growth areas: including the production of 

“corporate journals and websites”.   

75.1.14 Saturday Paper to begin 

Morry Schwartz, publisher of the Monthly magazine, plans to start a printed newspaper called the 

Saturday Paper. It is designed to be an upmarket mix of features, investigations and analysis. The 

publication will be available on news-stands and through home delivery in Sydney, Canberra, 

Melbourne and Perth, probably for $3. The editor will be Erik Jensen (Nick Leys and Mark Day in 

the Australian, Media section, 18 November 2013). 

75.1.15 Newspaper recycling now at 78pc 

The Australian newspaper industry continues to lead the environmental charge with the latest 

report on old newsprint (ONP) recovery by the Publishers National Environmental Bureau (PNEB) 

showing 78 per cent of Australia’s newspapers are recycled every day, compared with 75 per cent 

in the USA. In addition, exports of recycled newspapers have almost doubled in the past decade 

from 27 per cent to 52 per cent according to the report, which was conducted by Industry Edge for 

the PNEB (part of The Newspaper Works).  

75.1.16 Gold Walkley to Joanne McCarthy 

Newcastle Herald journalist Joanne McCarthy has won the Gold Walkley Award for 2013. She won 

for spearheading a long-running investigation into the sexual abuse of children, primarily by 

Catholic clergy, in Newcastle and the Hunter Valley. Hundreds of journalists and supporters 

gathered in Brisbane for the awards on 28 November. ABC Australian Story host Caroline Jones 

capped her 50th year of association with the national broadcaster by winning the Walkley Award 

for Outstanding Contribution to Journalism for 2013. International Consortium of Investigative 

Journalists director Gerard Ryle was also honoured with the Walkley Leadership Award. 

McCarthy, with Newcastle Herald colleagues Chad Watson, Ian Kirkwood and Jason Gordon, won 

the All Media Coverage of Community and Regional Affairs category for “Shine the Light” 

(Mediaweek online, 29 Nov 2013). 

 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

75.2.1 Anne Summers launches online magazine 

Anne Summers has launched an online magazine, Anne Summers Reports 

(http://annesummers.com.au/asr/).  She was in the news in October because of the interest in her 

interviews at the Sydney Opera House and in Melbourne the next evening with Julia Gillard, 

former prime minister. The interviews were telecast. These were the first in an intended series of 

“Anne Summers Conversations”. The events form part of the business model for the magazine, 

which has subscribers but does not charge them. The publisher is funding the venture through 

other means, ranging from donations to sponsorships to events such as the “conversations” 

(Mediaweek, 14 October 2013, p.9). 

 

http://annesummers.com.au/asr/


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 8 

 

75.2.2 Digital executives depart Fairfax after 10 months 

Two of Fairfax Media’s top digital executives including well-known technology investor Daniel 

Petre have left the company 10 months after joining amid signs of a falling out with top 

management about the company’s strategy. Petre and business partner Alison Deans have left 

Fairfax after selling their technology investment firm Netus to the company in December. Petre 

has held senior level positions at Microsoft, where he reported directly to founder Bill Gates, and 

Publishing and Broadcasting Limited, which was once owned by the Packer family. He confirmed 

his exit to the Australian, but declined to comment on suggestions he was leaving following 

disagreements about recent changes to its structure and future direction. 

75.2.3 Social media and the Blue Mountains fires 

Laurel Papworth writes (Australian, 28 October 2013): I was on the Blue Mountains train 

heading home to Wentworth Falls (a few kilometres down the road from the Springwood fires) from 

Sydney 11 days ago when I saw a friend post on Facebook: “I can see flames a kilometre away. 

What should we do? There are no fire engines here, and no one to ask!” That first post on a day 

when almost 200 homes were destroyed just down the road brought our community alive. So early 

in the season, everyone was surprised by the ferocity and speed of the fires. Responses quickly 

came back: “Yes I can see the fire too”; “I’ve rung 000”; “Which way is the wind blowing?”; “Get out 

now!” Friends and family used social media to keep the information flowing.  

Unfortunately, my friend lost his house and we, a few kilometres further into the mountains, were 

stunned as his personal tragedy unfolded on Facebook. Talkback radio has long been the primary 

source of real-time, human stories of heroes and bravery, tragedy and loss. We shared in the stories 

we heard on radio by listening silently as we drove cars and cooked dinners. But social media has 

become a new challenger as the primary community bulletin board. Anyone with a Facebook page 

or Twitter account can be just like a virtual talkback presenter: hosting thousands of stories and 

discussions.  

For many in the Blue Mountains, the online village became a source of critical and timely 

information. I was staggered in the next few hours and days to see how comprehensively and 

naturally those in the Blue Mountains would use social media. The team on the non-government-

funded Blue Mountains Australia Facebook Page—with 146,000 fans—started posting information 

minute by minute as heard, seen or posted on social media.  

From photos of freeways empty of traffic to requests for help for an elderly citizen to Gary Hayes’s 

smoke-filled photos of skies alight at sunset, the page attempted to fill in the gaps, helping us 

understand a shared experience. Initially erratic with photos of bushwalkers and tourists rock 

climbing, postings on the site became more focused as the bushfire crisis intensified.  

In social media, it’s not about the “likes”, but engagement. The unofficial (fan-run) NSW 

Emergency Coverage has 164,000 likes, but 268,000 people “talking about this”. In other words, 

the reach of the content is double that of the subscribers. One story on the site about a Winmalee 

firefighter received 10,000 likes and 600 comments in 20 minutes. The official NSW Rural Fire 

Service on Facebook has more than 277,000 fans.  

While its Twitter account @NSWRFS has only 36,000 followers, the huge number of retweets 

means its tweets are reaching one million people on Twitter every 4.5 minutes. Crowdsourcing 

clothing donations were something that everyone took on via social media - with rapid responses. 

I tweeted out requests for kids’ clothing, hats, shoes and cot sheets. Within minutes I had 50 

retweets, within 10 minutes requests for where to go with the donations and within two hours I 

was told items were no longer needed. Social media was also used to name and shame.  

When a Mercedes owner flicked a cigarette out the window and said “who cares” when 

reprimanded, a photo of the car’s number plate was shared 6000 times in 24 hours on Facebook. 

Busy people at the forefront of the crisis found time to keep Blue Mountains residents up to date 

on social media, and we took their information eagerly and passed it on. Firemen recorded videos 

for YouTube and police tweeted warnings.  

Traditional media worked alongside other media and content creators to deliver the most 

comprehensive coverage of a crisis to date. Notably absent from online community discussions was 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 9 

 

the Blue Mountains Council, which only created a Twitter account in the middle of last week. The 

council’s lack of social media engagement for much of the crisis was noted, especially in the 

discussions on the causes of the fire - Department of Defence, 11-year-old boys and power cables in 

Springwood. Luckily, the shortfall was made up for by the community. No longer do we look to one 

media channel or one emergency body to bring us the message. Now we are all the media. 

75.2.4 Model that works for news.com.au 

Veteran print journalist Luke McIlveen, as editor of news.com.au, is at the helm of what is claimed 

to be the country’s most popular news site. It draws, from Australia and around the world, an 

audience that has divergent needs and expectations (reports Neil McMahon, Mediaweek, 28 

October 2013, p.10). McIlveen has adopted a philosophy that, regardless of the high-tech tools at 

his disposal, has been to focus on good storytelling. “We’re about storytelling. We’re about the angle 

of the story that generates the most attention,” he said.  

75.2.5 New Daily launched 

Eric Beecher and Bruce Guthrie launched the online-only New Daily on 13 November. Daniel 

Sankey, formerly with Fairfax’s brisbanetimes.com.au, is the editor. The New Daily is an expanded 

version of Adelaide’s InDaily, which Beecher owns 50 per cent of in partnership with Solstice Media 

(Australian, Media section, 11 November 2013; see also Mediaweek, 18 November 2013, p.8).  

AustralianSuper is one of the investors in newdaily.com.au/ Judith Sloan has written about this 

in “I’ve got some news for you: not with my super you don’t”, Weekend Australian, 16-17 November 

2013, p.22. 

75.2.6 Blogs more prominent in NZ 

Blogs became more prominent and influential in New Zealand during 2013, finds the JMAD New 

Zealand Media Ownership Report 2013. There are 280 ranked blogs, and the top political blogs 

record high visitor numbers. To be ranked, blogs must have a publicly accessible site meter that 

tracks visitor numbers.  

While the financial ownership of New Zealand media has increased, and mainstream media 

become even more commercial, interest in public interest journalism is increasing. “It is not 

surprising that citizen journalists and bloggers have started to take a more active role. The 

blogosphere is thriving right now because it provides an alternative to commercially focused 

media,” says AUT communication studies lecturer Merja Myllylahti, author of the report.  

75.2.7 Sunshine Coast Daily goes viral on Facebook 

A campaign to celebrate region has helped drive the Sunshine Coast Daily’s Facebook page well 

past the magic 100,000 “likes” milestone. The Daily’s Facebook fans have been nominating and 

voting for their favourite businesses in different Sunshine Coast towns. As part of the Town Proud 

campaign, the companies with the most likes make up the top 10 businesses list that runs in the 

paper the following day.  

As a result, the Sunshine Coast Daily Facebook page likes have increased by more than 2000, 

pushing the page over the 101,000 likes. APN Australian Regional Media social media coordinator 

Alexia Purcell said the campaign far exceeded her expectations (The Newspaper Works, 4 

December 2013). 

75.2.8 Catalano CEO of Domain 

Fairfax Media has announced former employee Antony Catalano as the new CEO of its real-estate 

business Domain. Catalano founded Metro Media Publishing in 2010, of which real estate 

magazine the Weekly Review, was a part. In 2012, Fairfax Media purchased a 50 per cent stake in 

the business, which since then has been responsible for sales of Domain in Melbourne. Catalano 

said he saw great potential in Domain, and wanted to take the website to the next level. He said 

the website had a cross-platform presence which was unrivalled in Australia, and he hoped to 

capitalise on that (The Newspaper Works, 1 December 2013). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 10 

 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

75.3.1 Shepparton: How to thrive in the digital environment 

It is rare that one of the metros highlights how well a country newspaper business is doing, but, in 

the Australian, on 10 October 2013, Alan Kohler did just that in “Business Spectator”. Part of his 

article is reproduced below. 

One Australian newspaper company has just made a record profit. It owns 12 newspapers, earns 

$40 million in revenue, pays healthy dividends, has more Facebook users than readers—oh, and, 

you guessed it, it’s a family business. McPherson Media Group is based in Shepparton in Victoria 

and started with the Shepparton News in 1888. It’s now in the hands of the fourth generation of 

McPhersons and owns 11 other papers around country Victoria. Ross McPherson, who I spoke to 

this week, is executive chairman and his brothers Chris and Paul are directors. The three of them 

own a third of the business each and they have a non-family chief executive, Damien Tresize. So 

what’s the McPherson formula for success in newspapers in the 21st century? Close focus on local 

community. Cut costs. Never give the stuff away free online. Take a long-term view. Use social 

media. Own an internet service provider and telco as well. Most of all, understand that publishers 

are no longer just broadcasters, they must be networkers.  

The two key parts of the formula are that there are no public shareholders to worry about and the 

newspapers are all local monopolies. Having said that, the McPherson brothers did see earlier than 

most what was happening in their corner of the business world, and moved quickly to set up paid 

websites and to establish internet service businesses in each community, as well as a wireless 

communications operation. These are now very profitable businesses that help to support the 

newspapers with cash as well as digital knowledge and connections with customers.  

75.3.2 Bauer buys APN’s NZ magazines 

Bauer Media Group has announced it will acquire the New Zealand magazines business of APN 

News & Media, subject to competition clearance. The purchase would add New Zealand Woman’s 

Weekly, The Listener, Simply You, Simply You Living and Creme to Bauer’s portfolio. The price 

was not disclosed. APN would continue to publish the New Zealand editions of New Idea, That’s 

Life and Girlfriend under licence from Seven West Media’s Pacific Magazines.  

APN’s New Zealand media head Martin Simons said the print magazine portfolio sale reflected 

APN’s strategy of emphasising growth assets, particularly digital. “The development of new, 

transactional verticals in food, travel and fashion is the priority for APN’s New Zealand Media 

business,” he said. “This includes the further integration of APN’s highly successful New Zealand 

Herald inserted magazines and Herald Online which together will continue to provide high quality 

content to readers across New Zealand.” (Australian, 1 November 2013). 

75.3.3 Albany, WA: Great Southern Weekender celebrates 20 years 

Albany’s locally-owned Great Southern Weekender, presented in magazine format, has celebrated 

20 years of publication by issuing a 16-page historical feature focused on the newspaper and its 

staff rather than what the newspaper has reported. Howard Gaskin, who was already running the 

Hills Gazette, was the founder of the paper. He discussed the proposed Albany publication with 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 11 

 

colleagues Tony Rees and Peter McIntyre. It was Rees’ idea that the newspaper should appear as 

a quarterfold and as a magazine-style publication.  

Gaskin’s Albany team comprised editor Peter Terlick, cadet journalist Jenne Mannion, 

photographer Brad Barber, production manager Chris Searle, advertising representative Anne 

Simpson and receptionist Jan Sims. The pages were formatted on the early Macintosh computers. 

Gaskin’s Hills Gazette was believed to be the first newspaper in Western Australia to implement 

desktop publishing. Readers can now access the Weekender by computer, tablet or smartphone 

from anywhere in the world. [Thanks to Douglas Sellick, of Albany, for sending ANHG a copy.] 

75.3.4 Queanbeyan: Jim Woods at 100 

Lial James (Jim) Woods, former long-time owner of the Queanbeyan Age, was toasted at a mayoral 

reception to celebrate his 100th birthday on 11 November (Canberra Times, 12 November 2013). 

Woods bought the Queanbeyan paper from the Shakespeare family in 1956, after starting in the 

newspaper industry at age 14, sweeping the floors at the Bradley family’s Temora Independent. 

The talented sportsman and musician moved to Queanbeyan later and edited the paper, co-owned 

with Jack and Arthur Bradley, for 15 years. It was part of a regional NSW printing empire that 

extended to 10 papers. Queanbeyan mayor Tim Overall said the co-owner of the city’s leading paper 

for 38 years had also been a prominent community organiser. Woods received recognition from 80 

people at the Queanbeyan Arts Performing Centre, as well as letters from the Queen, Governor-

General and Prime Minister, and said he was proud of his time with the paper, which ended in 

1994 when it was sold to Rural Press. 

75.3.5 Mackay: Editor takes maternity leave 

Jennifer Spilsbury, first female editor of the Daily Mercury, Mackay, began maternity leave at the 

beginning of December. Her “final column”—which is called “Just Jen”—appeared on 30 November, 

p.20. As Jennifer Pomfrett, she entered journalism as a Sarina Midweek correspondent in 1994. 

The Midweek is a weekly issued from the Mercury’s stable. 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

75.4.1 The ANHG Newsletter at 75 

Yes, I know we are not 75 years old, but I think it is worth celebrating issue no 75 after 14 years 

two months (writes ANHG editor Rod Kirkpatrick). Little did Victor Isaacs know when he 

published the first issue of ANHG in October 1999—and said it would not have a schedule, but 

would appear on an irregular basis “when there is something to impart”—that it would become 

firmly established and become required reading in newspaper reading rooms in the National 

Library and various State Libraries. ANHG has published more than three quarters of a million 

words in its 75 issues and has also publiszhedc 12 books (see list below). The “current 

developments” sections of the newsletter from a dozen years ago now contain much material that 

is “history” for today’s generation of media researchers. We have published indexes of the first 25 

and 50 issues in hard copy, but the index for the 75 issues will appear only in electronic format—

CD and on a website. Since issue No. 51, we have generally published a photograph on the cover.  

In chronological order, the ANHG’s 12 books are: 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 12 

 

1. Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod (2003), Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short 

History. Sydney: with assistance of Rural Press Limited. [Now out of print, but available on CD.] 

2. Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod, eds. (2003), The Australian Press: A Bicentennial Retrospect. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-0-2. 

3. Isaacs, Victor, Kirkpatrick, Rod, and Russell, John (2004), Australian Newspaper History: A 

Bibliography. Brisbane. ISBN 0-9751552-1-0. 

4. Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2004), The ANHG Index: Australian Newspaper 

History Group Newsletter Numbers 1 to 25 (1999-2003). Brisbane. ISBN 0-9751552-2-9. 

5. Russell, John C., transcr. (2005), Bibliographical Notes for Henry Mayer’s The Press in Australia. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-3-7. 

6. Russell, John C., comp. (2005), Early Printers of Melbourne: An Index. Brisbane: Australian 

Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-4-5. 

7. Kirkpatrick, Rod, comp. (2006), Press Timeline: Select chronology of significant Australian press 

events 1802-2005. Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9803128-0-9. 

8. Isaacs, Victor (2007), Looking Good: The Changing Appearance of Australian Newspapers. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 978-0-9803128-1-2. 44 pages.  

9. Isaacs, Victor (2008), How We Got the News: Newspaper Distribution in Australia and New 

Zealand. Mackay: Australian Newspaper History Group. ISBN 978-0-9803 128-2-9. 67pages. 

10. Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2009), Fifty ANHG issues indexed: An index of the 

Australian Newspaper History Group Newsletter Numbers 1 to 50 (1999-2008). Mackay: Australian 

Newspaper History Group. 180pp. ISBN 978-0-9803128-3-6. [This is also available on CD.] 

11. Russell, John, Kirkpatrick, Rod, and Isaacs, Victor, comp. (2009), Australian Newspaper History: A 

Bibliography, 2nd ed. Mackay: Australian Newspaper History Group.  ISBN 978-0-9803128-4-3. 

[Available in book form and CD format.] 

12. Kirkpatrick, Rod, comp. (2009), Press Timeline: Select chronology of significant Australian press 

events 1802-2008. Mackay: Australian Newspaper History Group. Available only in CD format. 

Photos run on cover page of ANHG issues: 

ANHG 

Issue no. 

Picture used 

51 Hobart Mercury pressroom 1902. 

52 Dungog Chronicle office, early 1900s. 

53 David Tulloch at Maffra Spectator office. 

54 Horace Burgess Harvey as 15 year-old apprentice at Prompt Printery, Bundaberg, 1941. 

55 Wagin Argus office, WA, 2007. 

56 Joyce Saunders at centenary of North-Eastern Advertiser, Scottsdale, Tas 

57 Delegates to the Australian Provincial Press Association Conference held in Brisbane in 

1936 

58 Manning River News plaque at Tinonee, NSW 

59-61 Nil 

62 Office of the Kangaroo Island Courier, Kingscote, 1936. 

63 Final issue of the News of the World, 10 July 2011. 

64 Nil 

65 Rob Wilson at Pinnaroo Printing Museum, 2003. 

66 Kalgoorlie Miner building, August 2003. 

67 Launch of Media Archives Database project: Angelos Frangopoulos, Bridget Griffen-Foley 

and Harold Mitchell. 

68 Weston family pic, 1997, Kiama Independent. 

69 Albany Advertiser building, 2003. 

70 Nil, but inside pages carried: (1) William Pettit and Ken McPhan, of the Gippsland 

Independent and Express, Drouin, Victoria. (2) Bacchus Marsh Express office. (3) Islander 

office, Kangaroo Island, SA. 

71 Front pages of first tabloid issues of Sydney Morning Herald and Age. 

72 Charlton Tribune workroom in hand-type era. 

73 Rod Kirkpatrick researching bound volumes of Maryborough Chronicle, 1992 

74 Offices of the Bunyip, Gawler, South Australia, in 2003. 

75  Office of the Norfolk Islander and separate image of founder Tom Lloyd. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 13 

 

75.4.2 Time flies (3) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: Towards the end of 1976, my 

first year of teaching journalism at the Darling Downs Institute of Advanced Education, 

Toowoomba, it was suggested that I should enrol in a Master’s degree. My regional location made 

this difficult, but the School of General Studies at the University of New South Wales offered an 

external Master’s that appealed. Firstly, however, I had to submit an acceptable thesis proposal. 

Before I could do that, I had to find a topic that would interest and enthuse me. I discovered it in 

a letter to the editor, published in the Journalist, in August 1976. The letter was written by Lex 

Dunn, who was the managing director of PNQ (see paragraph 4 below). Dunn’s letter responded to 

claims that the Herald & Weekly Times controlled Queensland country dailies. Dunn said majority 

ownership still rested with pioneering provincial press families with links with Queensland papers 

going back up to more than 100 years. This fascinated me. 

My research began with the three major families with three generations involved: the Dunns, 

Mannings and Irwins. The starting point was really the members of the generation then involved in 

running the papers. My first interviews were in 1977 immediately after Sydney’s Granville train 

disaster (18 January). At Buderim on 19 January, I interviewed Clarence Morcom (Clarrie) Manning 

(1917-2013), who was then the managing editor of the Daily Mercury, Mackay and chairman of 

Provincial Newspapers (Qld) Ltd, and his father, Henry John (Jack) Manning (1889-1978), who had 

been involved with newspapers for 70 years. At Caloundra the next day, I interviewed Andrew Dunn 

(1910-1994), third-generation member of the Dunn newspaper dynasty. In November 1975, before 

committing myself to the thesis topic, I had interviewed Albert Thomas (Bert) Hinchliffe (1901-1993), 

former editor of the Toowoomba Chronicle, 1951-1969, and he had typed out various reminiscences 

for me. These have been invaluable lately as I have prepared an entry on Bert Hinchliffe for the 

Australian Dictionary of Biography. 

In March 1977 I visited Dr Denis Murphy, a history lecturer at the University of Queensland, because 

in his office sat a timber filing cabinet which had belonged to Allan Arthur Morrison (1911-1955). The 

cabinet included a drawer of files containing Morrison’s handwritten notes from his research on the 

Queensland provincial press. Murphy allowed me to photocopy material from these notes. Morrison 

had drawn on these files to write “Some aspects of Queensland provincial journalism”, Royal Historical 

Society of Queensland Journal, 4:5, December 1952. [In 2011, the John Oxley Library acquired 

Morrison’s personal papers and photographs. You can read about this acquisition at 

http://blogs.slq.qld.gov.au/jol/2011/12/21/new-acquisition-allan-arthur-morrison-papers/] Murphy 

encouraged me in my research and said he was looking forward to reading Sworn to No Master 

when it was published, but he died three months before publication (see Australian Dictionary of 

Biography, Vol 18). 

During my March 1977 visit to Brisbane I interviewed Lex Seymour Dunn (1913-1993)—the letter 

writer mentioned above—managing director of Provincial Newspapers (Qld) Ltd. It was the first 

of a series of interviews over the next 15 years. He was the first person I interviewed in 1992 when, 

upon returning to Queensland from NSW, I began work on my PhD thesis. Within a few months 

he lacked the same precision of thought and he died in February 1993. I stayed in touch with his 

widow, Audrey, after his death and she died in October 2012. Now I have contact with their 

daughter, Diana Scudamore. 

In my newspaper history research, the first major discovery I made was that the Toowoomba 

Chronicle was 12 days older than it thought it was. It had celebrated its centenary on 16 July 1961, 

but the paper began publication on 4 July 1861 (five days before the Rockhampton Bulletin). I 

discovered this because a former employee of the Chronicle gave me a file of the earliest extant issues 

of the newspaper (from No. 3). The Chronicle ran a photo of me on Page 1 and pointed to my story 

about the “wrong birthday” discovery on Page 6. Some other newspapers, I have found over the years, 

have not been so ready to correct incorrect birth claims. 

My research did not gain serious momentum until 1979. After a 12-day research trip to Maryborough, 

Bundaberg, Rockhampton, and Mackay, I withdrew from my Master’s enrolment and concentrated on 

researching and writing the book that became Sworn to No Master. I wrote the final half-dozen 

chapters in mid-1983, a year after becoming the editor of the Central Western Daily, Orange. 

http://blogs.slq.qld.gov.au/jol/2011/12/21/new-acquisition-allan-arthur-morrison-papers/


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 14 

 

75.4.3 Memoirs of Mackay editor Harry Moore,  

Harry Moore, editor of the Daily Mercury, Mackay, 1941-1949, was featured in three historical 

articles in the newspaper—on 11 October 2013, pp.32-33; and 1 and 8 November 2013, pp.34-35, 

both times. Much of the second and third articles was based on Moore’s memoirs, transcripts of 

tape-recorded recollections and reminiscences. His son, Harry, recorded the material at the 

Kangaroo Point nursing home where Harry Moore sen. spent his final days.  

In the midst of publishing the three Moore articles, the Daily Mercury moved from Wellington 

Street, Mackay, to the corner of Gordon and Gregory Streets (Level 1, 47 Gordon Street). 

75.4.4 War correspondents to be remembered at AWM 

For the Anzac Centenary in 2015 a site has been allocated within the grounds of the Australian 

War Memorial in Canberra for the construction of the War Correspondents Memorial, a $ 1 million 

project honouring the work of generations of correspondents who witnessed the realities of war. It 

is the result of a partnership between the CEW Bean Foundation and the Australian War 

Memorial. News Corporation CEO Julian Clarke has said the company is committed to allocating 

some funding for the project (Daily Telegraph, 6 December 2013, p.6). 

75.4.5 John Fairfax and partner buy Herald 

In Killing Fairfax (2013), author Pamela Williams writes (p.197): “James Reading Fairfax was the 

son of John Fairfax who, together with a partner, had bought the Sydney Morning Herald in 1851 

from its founders.” There are three errors in that sentence. In fact, John Fairfax and Charles Kemp 

bought the newspaper in 1841 (8 February) when it was the Sydney Herald and they bought it from 

Frederick Stokes, one of the three founders (see Gavin Souter, Company of Herald, pp.27 and 591). 

75.4.6 Latest newspaper titles added to Trove 

Catriona Bryce, of the National Library of Australia, has announced that the following newspapers 

are the latest to have had issues added to “Digitised newspapers and More” on Trove. Many of 

these newspapers are currently being added to Trove and further issues will become available 

shortly. 

 

 NSW 

Adelong and Tumut Express (1925) 

Clear Hills Standard and Daysdale and Saverneke Times (1914)  

Country Life Stock & Station Journal (Sydney: 1924 - 1925)  

Daily Witness (Young: 1913 -1923) 

Hillston Spectator and Lachlan River Advertiser (1898 - 1953)  

Maitland Daily Mercury (1894 - 1939) 

Maitland Mercury (1939)  

Maitland Weekly Mercury (1894 - 1931) 

Mirror (Sydney: 1917 - 1919) 

Mullumbimby Star (1906 - 1936) 

Northern Times (Newcastle: 1916 - 1918) 

People (Sydney: 1900 - 1919) 

Raleigh Sun (Bellingen: 1898 - 1918) 

Richmond River Herald and Northern Districts Advertiser (1886 - 1942) 

Robertson Mail (1924 - 1930) 

Scrutineer and Berrima District Press (1892 - 1948) 

Southern Record and Advertiser (1910 - 1938) 

Sunday News (Sydney: 1919) 

Tocumwal Guardian and Finley Free Press (1908 - 1913)  

Tocumwal Guardian and Riverina Stock Journal (1919 - 1922)  

West Wyalong Advocate (1928)  

World’s News (Sydney: 1901 - 1955) 

 

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/625
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/626
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/676
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/628
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/489
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/492
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/629
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/493
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/441
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/495
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/496
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/497
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/498
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/501
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/531
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/502
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/504
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/623
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/633
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/634
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/632
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/466


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 15 

 

 Victoria 

Alpine Observer and North-Eastern Herald (1916 - 1918)  

Berringa Herald (1914 - 1918) 

Birchip Advertiser and Watchem Sentinel (1914 - 1918)  

Bruthen and Tambo Times (1914 - 1918)  

Bunyip Free Press and Berwick Shire Guardian (1914 - 1915)  

Castlemaine Mail (1917 - 1918) 

Chiltern and Howlong Times and Ovens Register (1914 - 1918) 

Cobram Courier (1914 - 1918)  

Cohuna Farmer’s Weekly (1914 - 1918) 

Donald Times (1915 - 1918)  

Foster and Toora Mirror and South Gippsland Shire Advocate (1914)  

Foster Mirror and South Gippsland Shire Advocate (1914 - 1918) 

Gippsland Independent, Buln Buln, Warragul, Berwick, Poowong & Jeetho Shire Advocate (1914 - 

1918) 

Gippsland Standard and Alberton Shire Representative (1914 - 1918) 

Gippslander and Mirboo Times (1914 - 1918) 

Gisborne Gazette (1914 - 1918) 

Glengarry, Toongabbie & Cowwarr Journal and Central Gippsland Reporter (1914)  

Gordon, Egerton and Ballan Advertiser (1914 - 1918) 

Heyfield Herald (1914 - 1918)  

Hopetoun Courier and Mallee Pioneer (1914 - 1918) 

Inglewood Advertiser (1914 - 1918) 

Kooweerup Sun, Lang Lang Guardian and Cranbourne Shire Record (1918)  

Kyneton Guardian (1914 - 1918)  

Lancefield Mercury and West Bourke Agricultural Record (1914 - 1918)  

Lismore, Derrinallum and Cressy Advertiser (1914 - 1918) 

Mortlake Dispatch (1914 - 1918) 

Myrtleford Mail and Whorouly Witness (1914 - 1918)  

Narracan Shire Advocate (1914 - 1918)  

Nhill Free Press (1914 - 1918)  

Northcote Leader (1914 - 1918)  

Omeo Standard and Mining Gazette (1914 - 1918) 

Pitfield Banner and Hollybush Times (1914 - 1918) 

Punch (Melbourne, Vic. : 1914 - 1918) 

Quambatook Times (1914 - 1918) 

Rainbow Argus (1914 - 1918) 

Rosedale Courier (1914 - 1918) 

Rupanyup Spectator and Lubeck, Banyena, Rich Avon and Lallat Advertiser (1914 - 1918) 

Rutherglen Sun and Chiltern Valley Advertiser (1914 - 1918) 

Shepparton News (1914 - 1918)  

Stawell News and Pleasant Creek Chronicle (1914 - 1918) 

Stratford Sentinel and Briagolong Express (1911 - 1916) 

Terang Express (1914 - 1918)  

Trafalgar & Yarragon Times (1914 - 1918)  

Truth (Melbourne ed.) (1914 - 1918) 

Tungamah & Lake Rowan Express and St. James Gazette (1914 - 1918)  

Ultima & Chillingollah Star (1914 - 1918)  

Upper Murray & Mitta Herald (1914 - 1918) 

Violet Town Sentinel (1914 - 1918) 

Wedderburn Express and Korongshire Advertiser (1914 - 1918)  

Weekly Times (1914 - 1918) 

West Wimmera Mail and Natimuk Advertiser (1914 - 1918) 

 

Digitisation of titles has been supported by the State Library of NSW as part of the Digital 

Excellence Program, funded by the NSW Government. Digitisation of Victorian titles has been 

supported by the State Library of Victoria in collaboration with Public Libraries Victoria Network. 

Through Trove, the national resource discovery service, there is now free online access to over 11 

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/533
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/535
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/536
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/538
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/539
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/540
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/541
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/545
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/546
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/552
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/556
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/557
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/559
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/560
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/561
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/562
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/563
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/564
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/568
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/569
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/570
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/572
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/575
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/576
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/578
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/581
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/584
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/586
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/588
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/589
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/592
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/594
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/596
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/597
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/598
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/602
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/603
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/604
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/605
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/606
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/607
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/609
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/612
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/613
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/614
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/615
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/616
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/617
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/619
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/621
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/622


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 16 

 

million pages from over 580 Australian newspapers. All of the digitised newspapers are fully text-

searchable and users can enrich and enhance the data through subject tagging, text correction and 

annotations. To find out the latest titles which have been added to Trove, subscribe to one of the 

Trove Web feeds. For those libraries and organisations wishing to digitise a newspaper title, check 

out the Contributor Guidelines. [Also see 75.5.3 Berthon below.] For more information, email the 

librarians at andp@nla.gov.au/  

75.4.7 Errol Simper’s moving column 

Errol Simper’s column in the Media section of the Australian (21 October 2013, p.25) provided some 

brief recollections of past editors of the newspaper. His excuse for the reminiscences was the fact that 

people had been getting moved around in the paper’s newsroom. “It has been remorseless. Pretty well 

everyone has had to vacate their old desk and get used to a fresh location and new neighbours. The 

floor must be reconfigured. Other branches of the company are moving in. Editorial staff must be 

concentrated in a tidier, more logical grouping.”  

75.4.8 Media, war and conflict: call for papers 

The Media, War and Conflict Journal is hoping to mark the 100 years since the start of Word War 

1 by publishing a themed issue of the journal in 2014. The journal is particularly interested in 

offering an international perspective on the centenary and will welcome contributions from beyond 

the UK and US and articles that reflect diverse national perspectives and topics related to World 

War 1. Submissions are in March 2014.  

Articles should be between 5,000 to 7,000 words. All articles should be accompanied by an abstract 

of 150 words and up to 6 keywords. The journal uses the Harvard system of referencing with the 

author’s name and date in the text, and a full reference list in alphabetical order at the end of the 

article. All submissions will be peer reviewed. Use the online submission system to submit your 

article: http://mc.manuscriptcentral.com/mwc 

75.4.9 Sydney, 1906: Daily Telegraph a ‘newspaper gold mine’ 

Albury Banner & Wodonga Express, 6 April 1906, p.28: During the hearing of the action, 

Daily   Telegraph Newspaper Co. v John McLaughlin, some evidence came out   which indicates 

what a profitable business the D.T. is to the shareholders, or rather to those of them who bought 

in several years ago, and before that. ‘‘At the end of 1900 Mr McLaughlin was the owner of 118 

shares. In addition, he had 39 new shares, which were created and distributed pro rata among the 

shareholders. The practice of the Company is to pay a dividend of 12½ per cent, per annum on its 

capital. It could easily pay three times this amount, but instead of doing so it at intervals creates 

new shares which are credited to the shareholders, and on these it pays the same rate of dividend 

as on the old ones.  

At the time Mr McLaughlin had his 39 new shares given to him the value of the old stock was 

about £40 a share the new ones were saleable at the same price and carried a dividend of l2½ per 

cent, so it will be seen that his investment had been exceedingly profitable. It may be mentioned 

that the market value of the D.T. shares had risen to more than £60 each, and they are snapped 

up at that figure, because it is believed by purchasers that the process of creating new stock, at no 

cost to the shareholders, which will produce dividends at the rate of 12½ per cent, per annum, will 

go on for some years.  

A correspondent points out that although the D.T. is a   rich gold mine, the Sydney Morning Herald 

is a considerably richer one. The net income of the paper is said to be about £20,000 a year, more 

than that of its rival. The value of the Herald is at least a million sterling, and indeed some years 

ago the proprietors were offered that sum for it. Of course, advertisements are the main source of 

its revenue, and as long as business people feel that there is no medium for advertising so good as 

a newspaper — which conviction shows no sign of weakening—it is not at all likely that the 

Herald’s earnings will diminish. Great as those earnings are. However, they are small compared 

with those of several of the leading newspapers in America. For example, the net income of the 

New York Herald is about £200,000 per annum.   

mailto:andp@nla.gov.au/
http://mc.manuscriptcentral.com/mwc


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 17 

 

75.4.10 Trevor Knaggs and his newspaper books 

Phyl Knaggs writes (Prahran Mechanics Institute Victorian History Library Newsletter): Trevor 

Knaggs, who died in May 2013, was a Stonnington resident most of his life. His wide range of 

interests included an extensive knowledge of local history and an interest in military history from 

his years in the army. He embarked on a career as a hobby bookbinder. One of the projects in which 

he was involved with the Genealogical Society of Victoria was the binding of their collection of early 

newspapers. He had been keeping newspapers reporting sensational events for many years—they 

were kept in bundles, tied with a piece of string. With his keen eye for history in the making and 

aware of their fragility, he decided to preserve his own collection by binding them into hardback 

volumes. The collection contains reports of national and international events between 1934 and 

2005 and is interesting also for the social history and advertisements, and as a record of 20th 

century life. There are four indexed volumes which include whole sections of the Melbourne Age, 

Argus, Sun, Herald and Star. Prahran Mechanics Institute has acquired the collection. 

75.4.11 Reporting the assassination of JFK 

A whole edition of the Canberra Times was overhauled and reprinted in the early hours of 

Saturday, 23 November 1963. The Canberra Times has claimed (22 November 2013) it was the 

only newspaper in Australia to report that day the assassination of US President John F. Kennedy. 

Journalists and printers were called back to work at the Canberra Times when a taxi driver 

happened to ask editor David Bowman for news of the 46-year-old leader’s possible assassination 

in Texas. Just hours before, Kennedy’s motorcade had flashed past huge crowds in downtown 

Dallas and into the range of assassin Lee Harvey Oswald, perched on the sixth floor of the Texas 

School Book Depository. 

Ian Mathews, a subeditor at the newspaper in 1963 and later the editor-in-chief, said: “The print 

run at the Mort Street office and printery would have been about 2am or 3am … The main body of 

printers, apart from those who had headed home, gathered in the bindery for their ritual Friday 

night-Saturday morning poker game.” The news was reported just after 4.30am, prompting only 

momentary shock from Bowman and chief subeditor Frank Hamilton who snapped to action. ‘‘The 

radio was switched on; AAP, who supplied the newspaper with foreign news, was called; the single 

teleprinter was turned on again. And the news began to flow,’’ Mathews said. ‘‘To print a new 

edition Bowman needed printers and he found them playing poker. On any other night it would 

have been different.’’ 

Returning for a shift on the subeditors’ desk on Sunday afternoon, Mathews helped fit news of the 

tragedy into a Monday edition, alongside weekly fixtures including local sport results and the 

television guide. ‘‘As usual we ran late. This was fortunate because just after 3.30am Canberra 

time, [nightclub owner] Jack Ruby shot Harvey Oswald – and once again we rushed to produce a 

second edition,’’ he said. [Trove does not have the second edition of the Canberra Times of 23 

November 1963.] 

75.4.12 ‘Blamey’s baby’: Guinea Gold closes after 3½ years 

Geraldton Guardian & Express, 23 July 1946, p.1: After an unbroken seven-day-a-week career of 

more than three-and-a-half years, Guinea Gold, an extremely popular newspaper amongst 

servicemen, ceased publication on June 30th. This paper was the “baby” of the former Commander-

in-Chief of the Australian Military Forces (General Sir Thomas Blamey), who not only founded it 

but gave it the name which is identified with this Australian Army field paper over a good part of 

the earth. He personally selected Australian, metropolitan journalists for the editors and paid 

warm tribute to them in his farewell message to Guinea Gold.  

General Blamey said that at one stage of the Pacific war the paper served 800,000 Australian, 

United States and New Zealand servicemen, with a peak circulation of 64,900. The area covered 

was from Morotai to Bougainville. The paper was published first at Port Moresby, and an American 

edition, with special news from the United States, at one time exceeded in numbers of copies the 

Australian edition. Other publication headquarters were Dobodura, Lae and, finally, Rabaul.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 18 

 

One of the highest tributes paid to Guinea Gold, declared General Blamey, was when General 

Douglas MacArthur decided that it was so satisfactory for his troops that there was no necessity 

for the United States Army to publish its own newspaper in the South-West Pacific Area. General 

Blamey said that the germ of the idea of such an army newspaper formed in his mind in 1915 on 

Gallipoli. Rumour was always rife on a battlefield, and the best way to combat it was by the 

publication of an army newspaper as independent as possible of army influence and all 

propaganda. The troops must trust in the paper and rely on the news service that it relayed. He 

had observed that policy with Guinea Gold. 

75.4.13 Oral histories of 3 Press Gallery legends 

The Museum of Australian Democracy (MoAD) at Old Parliament House, Canberra, is has 

announced it is gradually putting its “open access” oral histories online in full. MoAD records and 

collects interviews relating to Australian parliamentary democracy, political party activism and 

the story of the Old Parliament House heritage building, which was home to Australia’s national 

parliament from 1927 to 1988. The first batch of online interviews include three legends of the 

Australian Parliamentary Press Gallery, the 1954 ‘Petrov Affair’, and a couple of others. You can 

check out the on-line delivery at http://oralhistories.moadoph.gov.au/  

75.4.14 Cartooning exhibition at NSW Parliament House in March 

Forthcoming exhibition: “Constructing an Australian Identity: Newspaper Cartoons and 

Illustrations from 1880 to 1940”, at NSW Parliament House, Macquarie St Sydney, 3 to 28 March 

2014, organised by the Royal Australian Historical Society. 

75.4.15 Melbourne Sun on sale in Perth same day in 1934 

Perth’s Daily News reported on 8 September 1934, p.1, that as the result of co-operation between 

itself and Sir Charles Kingsford Smith “newspaper history was made today, when a newspaper 

printed and published in Melbourne, this morning was sold in the streets of Perth this afternoon”. 

By the shortest route Melbourne is about 2000 miles (3200km) from Perth. The paper was the Sun-

News Pictorial which had a daily circulation in Victoria of nearly 200,000 copies. A limited supply 

of that issue was rushed from the press to Sir Charles’ plane that morning, the Daily News 

reported, and was “brought by him on his amazing flight across Australia”. The report continued: 

“For some years now speed and power have been rapidly subjugating distance to the ticking of the 

clock. By the used of speed, time is annihilating mileage in a way that was beyond the wildest 

dreams of but a few years ago. And now a Melbourne newspaper on which the printer’s ink is 

hardly dry and which today is being read in thousands of Melbourne homes as the latest news of 

the world, is being sold in the streets in Perth — 2000 miles away!” 

 

5—Recently Published 

 

 

 

75.5.1 Books 

Buchanan, Rachel, Stop Press: The last days of newspapers, Scribe Melbourne, paperback, 172 

pages, $24.95. A journalist discusses newspapers and her experiences, mainly with Fairfax 

in Melbourne (the Age) and Wellington (sub-editing the Newcastle Herald and Illawarra 

Mercury). 

Dando-Collins, Stephen, Sir Henry Parkes: Australian Colossus, Knopf 2013, hardback, 414 pp., 

illustrations. Includes details of Parkes’ involvement with the Empire newspaper. 

http://oralhistories.moadoph.gov.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 19 

 

Haigh, Gideon, The Deserted Newsroom, Penguin Specials ebook, 2012, $3.99. About the future 

of journalism in the digital age. 

75.5.2 PhD thesis 

Cahill, Rowan, Rupert Lockwood (1908-1997): Journalist, Communist, Intellectual, Doctor of 

Philosophy thesis, School of History and Politics, University of Wollongong, 2013. 
http://ro.uow.edu.au/theses/3942 

Abstract: This thesis explores aspects of the life, times, and career of Australian journalist Rupert 

Lockwood (1908-1997). During the Cold War, Lockwood was one of the best known members of the 

Communist Party of Australia (CPA), variously journalist, commentator, author, editor, orator, 

pamphleteer, broadcaster. His name is inextricably linked to the Royal Commission on Espionage (1954-

55), as an unwilling, recalcitrant and hostile witness. This thesis is an exploration of the life and the 

sixty-year career of Lockwood as a journalist and writer, in which membership of the CPA was but part 

(1939-1969). A general chronological framework is adopted, and the account developed with regard to 

three aspects of his life and career– as a journalist, as a communist, and as an intellectual. 

75.5.3 Articles  

Berthon, Hilary, “News for our time”, National Library of Australia Magazine, December 2013, 

pp.24-27. Hilary Berthon, manager of the Australian Newspaper Plan at the NLA, 

summarises the digitisation of Australian newspapers and their placement and availability 

on the NLA’s Trove website. 

Bolt, Andrew, “Walkleys feed the foul-mouth beasts of the left”, Daily Telegraph, 21 October 2013, 

p.23. 

Cater, Nick, “Giving up on the search for truth”, Weekend Australian Inquirer section, pp.13-14. 

The author argues that modern Australian journalism risks irrelevance as it loses its 

hunger for facts. 

Clark, Andrew, “The paper that shaped Australia”, Australian Financial Review, 25 November 

2013, 50th anniversary as a daily paper commemorative section, p.3. How the AFR has 

contributed to the national debate over the past 50 years. 

Cockerill, Michael, “Redundancy and re-invention”, Walkley Magazine, Issue 76, July-

September 2013, p.38. Yes, there is life after redundancy, writes a journalist who took a 

redundancy from the Sydney Morning Herald in August 2012. 

Foyle, Lindsay, “The dead wombat is now extinct”, Walkley Magazine, Issue 76, July-September 

2013, pp.49-50. The New Journalist magazine shone a cheeky, radical light on Australian 

media during the 1970s. The first issue appeared in May 1972. The author was one of those 

who put it together. [And the ANHG editor was a subscriber—and contributed: ‘The 

prejudices of Mr Gates’, New Journalist, No. 13, March-April 1974, pp.21-25.] 

Hywood, Gregory, CEO, Fairfax Media, past editor-in-chief of Australian Financial Review, 

“From the CEO: my time at AFR”, Australian Financial Review, 25 November 2013, 50th 

anniversary as a daily paper commemorative section, p.2. Extract: “By the mid-1970s, two 

decades after its launch, the Financial Review was becoming seriously influential. Max 

Walsh was editor, Fred Brenchley his deputy, Robert Haupt was Washington 

correspondent. Paddy McGuinness was economics editor. I was surrounded by the best and 

the brightest in Australian journalism.” 

Kenins, Ian, “Talk of the Town”, Monthly, November 2013, Issue 95, pp.14-16. A glance back at 

the career of Ella Ebery, 97, until recently editor of the North Central News, St Arnaud, 

Victoria. 

Kenny, Chris, “Better to observe than play dangerous game of follow the tweeter”, Weekend 

Australian, 2-3 November 2013, p.22. Politicians and journalists need to proceed with care 

when they react to new media’s hyperbole. Kenny quotes Today presenter Lisa Wilkinson 



Australian Newspaper History Group Newsletter, December 2013— 20 

 

as having said in her Andrew Olle lecture at the end of October: “Media bosses tell me that 

a journalist’s social media following is now a real factor when it comes to hiring and 

promotion. It’s measurable, it’s of tangible benefit and value to an employer and it’s being 

viewed by media bosses as your own personal circulation number ... in fact, I know of at 

least one news boss who will, in the next few months, have a real-time ticker giving him 

daily updates on the social media following of each of his journalists.” 

Keogh, Luke, “In the margins: The scrapbook of Arthur J. Vogan”, National Library of Australia 

Magazine, September 2013, pp.10-12. A forgotten journalist’s rich collection of clippings is 

examined. 

Kirkpatrick, Rod, “Cherrys ripe in Burnie”, GXpress, November 2013, pp.34-35. Tracing a four-

generation dynasty of editors at the Advocate, on Tasmania’s north-west coast. 

McIlroy, Tom, “How we scooped the rest of Australia in reporting the assassination of JFK”, 

Canberra Times, Friday, 22 November 2013, p.6. Explains how the Canberra Times was 

the only newspaper in Australia to report the assassination of President Kennedy on the 

morning of Saturday, 23 November 1963, and also managed to report the murder of Lee 

Harvey Oswald on the morning of Monday, 25 November 1963. 

Manne, Robert, “The Power of One: Why Rupert Murdoch can’t be stopped”, (on the front cover 

as “News Goes Feral: And there is nothing we can do about it”), Monthly, November 2013, 

Issue 95, pp.22-29. Why Rupert Murdoch can’t be stopped. Discusses, amongst other 

things, the way the major News Corp Australia dailies covered the federal election 

campaign. 

Murdoch, Rupert, “Let’s learn to thrive on disruption”, Australian, 1 November 2013, p. 12; (also 

on p. 3 as “Australia’s role is as a disruptive economy: Murdoch”) Also “Australia’s destiny 

will be shaped by its people”, Daily Telegraph, p. 13, (on front page as “It’s Australia’s time 

to shine”), “Destiny is there to be shaped”, Herald Sun, pp.76-77, (and, no doubt, also in 

other News Ltd newspapers). “In this time of constant change, the future is Australia’s for 

the taking”, Sydney Morning Herald, p.20, “We can surpass even our most inspiring 

neighbours”, Age, page 31. The transcript of Rupert Murdoch’s speech to the Lowy Institute 

on 31 October. Also in Fairfax newspapers: All articles 1 November 2013. 

Stutchbury, Michael, editor-in-chief, Australian Financial Review, “Serving readers for the next 

50 years”, Australian Financial Review, 25 November 2013, 50th anniversary as a daily 

paper commemorative section, p.2. 

Tiffen, Rodney, “Rupert Murdoch’s sixtieth anniversary and the hazards of longevity”, 

InsideStory (online), 16 October 2013. Rupert Murdoch may have set a world record for 

longevity in corporate governance, but his reputation would stand higher if he had retired 

10 years ago. 

Warren, Christopher, “Journalism’s new shape”, Walkley Magazine, Issue 76, July-September 

2013, p.4. A reflective article on the “exciting disruptions that are reshaping journalism”. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque. Or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/

