
 

Office of the Kangaroo Island Courier office, Kingscote, 1936.  

– Courtesy of the State Library of South Australia. SLSA: B29238. 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 62                                                                       May 2011 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 62-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor: Victor Isaacs, of Canberra. 
Deadline for the next Newsletter:  15 July 2011. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
It has appeared five times a year since 2001. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

62.1.1 SEVEN WEST MEDIA FORMED 

Kerry Stokes was ―extremely excited‖ about the creation of Australia‘s newest media 

giant, Seven West Media, after he convinced his fellow West Australian Newspapers 

shareholders to back the $4.1 billion purchase of Seven Media Group on 11 April.  At a 

two-hour extraordinary general meeting in Perth, WAN shareholders voted in favour of 

five resolutions needed to approve a deal to create the biggest listed media company 

based in Australia. But the meeting was dominated by small shareholders expressing 

strong concerns about the related-party nature of the deal, the high debt levels of the 

merged entity and the threat that WAN‘s traditionally high dividend payouts would end. 

The chairman of the meeting, WAN independent director Doug Flynn, was berated by 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 2 
 

 

shareholders over the proposal, with one investor telling him WAN had performed a 

―first-class snow job‖ and the so-called synergies of the merger were ―laughable‖. 

But Flynn assured shareholders that the stronger earnings stream of the new company 

would enable it to rapidly pay down its forecast $2bn debt pile. Stokes is the chairman 

and biggest shareholder of both WAN and Seven Group Holdings, which is WAN‘s biggest 

shareholder. The deal combines WAN with SMG, the privately owned joint venture that 

owns the Seven Network, Pacific Magazines and 50 per cent of Yahoo!7. WAN owns the 

West Australian newspaper in Perth. Seven Group expected the steps to create Seven 

West Media to be completed by 21 April. It lodged an application to the corporate 

regulator that day to make the name change. Seven Group holds a 29.6 per cent stake in 

the new company. The merger is Stokes‘s second major deal in the past year, following 

the $5bn merger of Seven Group and his heavy equipment business, WesTrac, in April 

2010 (Australian, 12 April 2011, pp.19-20, and 21 April 2011, p.28). 

62.1.2 MEDIA SHIELD LAW WIDENED AND PASSED 

Bloggers, tweeters and ―citizen journalists‖ will have the same right to protect sources as 

professional journalists after Federal Parliament‘s acceptance of a push by the Australian 

Greens to dramatically broaden the definition of journalism. The House of 

Representatives on 21 March backed new shield laws for journalists that will allow 

anyone involved in the production of news, regardless of where they work, to seek to 

avoid identifying a source. Courts will have to decide whether to accept their claims with 

regard to whether they received the information legally and whether there could be 

potential harm to the source, or the journalist, if a source was revealed. The shield law 

was originally conceived by Tasmanian independent MP Andrew Wilkie, but was 

amended by the Greens in the Senate. The House of Representatives supported the 

amended bill by 72 votes to 70, making it the first private member‘s bill to be passed by 

the current Parliament (Australian, 22 March 2011, p.3). 

62.1.3 SAVE OUR MERCURY 

The Tasmanian Times (tasmaniantimes.com/) reported (17 March 2011): Last week 32 

editorial staff members—reporters, editors, photographers—gathered nervously in the 

canteen area deep in the bowels of the Hobart Mercury building. The press was relocated 

to Glenorchy last year, and all the production staff have gone from the CBD site. In the 

past two years about 40 jobs have been axed from the Mercury across all departments. 

This week it was announced the staff canteen would be closing down, at least 

temporarily. Most of the editorial staff remaining at the Mercury attended this meeting. 

One member did not trust himself to remain civil at the meeting and so did not attend. 

News Ltd announced plans to shift the editing of the Mercury offsite to Melbourne. The 

editors on the chopping block fear for their jobs and their families. Those facing the axe 

are career journalists with vast experience in Tasmania, interstate and overseas. They 

have worked 10, 20, 30 years and beyond to become editors in charge of designing pages 

and checking and editing stories for legal, factual and grammatical errors. Many have 

undergraduate degrees and some have postgraduate qualifications. Read more on this 

issue by going to tasmaniantimes.com/index.php?/weblog/article/a-heading/ 

When managing director Rex Gardner addressed Mercury editorial staff on 18 March, he 

advised them that the iconic Mercury building may be sold. There are too few staff 

members to warrant such a large building, he said. Smaller premises are being sought. 

Here is Mr Gardner‘s announcement as published in the office newsletter. ―As discussed 

with many staff in the last week, we‘ve reached the crossroads with our Macquarie St 

building. 

Since the print centre was established out at Technopark in 2009, our city building has 

been very much under-utilised and, as with all old buildings, is expensive to maintain. 

A thorough building condition report put together by experts over the last year has 

indicated several areas where serious upgrading will be required if we choose to remain 

for any length of time. Even over the next 12 months, expenditure could exceed $1 

million. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 3 
 

 

―So now we hit this crossroad — and we‘re confronted with quite a few roads leading from 

it. 

1. We can stay and refurbish the Macquarie St site. 

2. We can stay and refurbish the Argyle St site. Both of these options would cost up 

to $15 million, but the costs would be defrayed by the sale of the other, unused portion of 

the existing land.  

3. We can move to an as yet unknown, but purpose-built/renovated premises. 

To explore the third option, we‘ve engaged Knight Frank to look at all options from the 

CBD down to the waterfront.  

―Knight Frank will research the market over the next few months and talk to developers, 

landowners and government agencies. Whatever road we take on this exercise, we‘ve got 

a lot to look forward to. We‘ll emerge with superior office accommodation and a more 

cohesive, user-friendly space to work within. Our workplace will be designed to cope 

with the demands of a modern media company. Interaction between departments will 

be a key ingredient, along with building a sense of unity and purpose. 

I‘ll keep you informed as we head along this path. At the moment our options are an open 

book—we could stay and refurbish, or we could move on. Nothing can be ruled in or out 

until we get a full picture of all options.‖ 

62.1.4 SYDNEY WEEKEND DUELS 

Sally Jackson has written at length in the Australian’s Media section (28 February 2011, 

p.30) about weekend rivalry in Sydney between Fairfax Media (Sydney Morning Herald 

and Sun-Herald) and News Limited (Daily and Sunday Telegraph). Daily Telegraph 

editor Garry Linnell is reportedly working hard to catch the Sydney Morning Herald’s 

circulation on Saturdays—the gap was only about 14,000 in the quarter to 31 December 

2011 (SMH 341,041 and DT 327,177). Sunday Telegraph editor Neil Breen wants to be 

200,000 head of the Sun-Herald each circulation audit, but was only about 175,000 ahead 

in the latest audit (617,824 to 442,650). 

62.1.5 RECENT CHRONOLOGY 

      62.1.5.1 EVENTS 

18 April 2011: Australia‘s oldest newspaper, the Sydney Morning Herald, is 180 years 

old today. 

26 April 2011: South Australia‘s oldest country newspaper, Mount Gambier‘s Border 

Watch, is 150 years old today. 

      62.1.5.2 DEATHS 

   Fitzgerald, Alan John: D. 31 March 2011 in Canberra, aged 75; an astute observer of 

life in Canberra seen through a satirical lens over 45 years; parodied everything and 

everyone from career public servants to self-serving local, state and federal politicians; 

gained national notoriety through his newspaper columns, work on commercial radio and 

regular contributions to the Bulletin, Quadrant and the Open Road; wrote mainly for the 

Canberra Times and the Sun-Herald; played big part in helping to form the National 

Press Club and served 1969-71 as president; served on the ACT Advisory Council for 

nearly 20 years (Dominic Fitzgerald, Dominic and Fitzgerald, Julian, ―Satirist captured 

Canberra‘s heart‖, Sydney Morning Herald, 7 April 2011, p. 20; Jack Waterford,  ―Popular 

satirist made a serious contribution to ACT politics‖, Canberra Times, 2 April 2011, p.11). 

    Mayer, Peter Ronald: D. 4 February 2011, in Melbourne, aged 69; entered 

journalism as a copy boy on the Herald, Melbourne; became a reporter and then a sub-

editor; worked for other newspapers and ABC; later rejoined the Herald; left again to 

work on a local paper, the Western Times; joined Sunday Press and later was chief of staff 

at infant Sunday Sun; left and worked for Pacific Publications; became casual sub at 

Sunday Herald Sun (obit., Ross Brundrett, ―True to his words‖, Walkley Magazine, Issue 

65, February-April 2011, p.356). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 4 
 

 

    Ruehl, Peter: D. 11 April 2011 in Sydney, aged 64; American journalist who became 

popular satirical columnist for 24 years in Australian Financial Review and News Ltd 

papers, poking fun at politics, business and life in general, often comparing Australia 

with his native US; born in New York City and raised in the Washington suburbs, he 

worked for a while on the Baltimore Sun in the state capital of Annapolis, where he 

became fond of an upmarket bar he christened ―Maloney‘s‖ in later columns, and would 

drink with a real friend he called ―Otis‖; in 1983, covering the America‘s Cup, he met 

Australian journalist Jennifer Hewett; they married and he moved to Perth in 1987 to 

cover Alan Bond‘s defence of the Cup for the Financial Review; wrote columns for the 

paper until 1994, when he was hired by the Daily Telegraph and became a syndicated 

writer; returned to the Financial Review in 1999 to write a regular column (Australian 

Financial Review, 12 April 2011; also see Australian, Media section, 18 April 2011, p.29, 

and Caroline Overington, ―Buoyant send-off for wordsmith Ruehl‖, Australian, 21 April 

2011, p.7)). 

 62.1.6 MEDIAWEEK’S 1000TH ISSUE 

Mediaweek, established on 12 June 1990, published its 1000th issue on 7 March 2011. At 

the beginning, the sub-title was The Press, Television & Radio Business. ―Twenty-one 

years ago,‖ says Mediaweek (7 March 2011), ―desktop publishing was still in its relative 

infancy, cable TV did not exist in this country, the first web page was still a year away 

and mobile phones were still in their infancy. As a trade journal with a wide brief (now 

even wider, covering subscription TV, digital media, outdoor media and entertainment 

media), it has always been our mantra to act as a source of market intelligence for our 

subscribers.‖ Founding publisher Phillip Luker passed the baton to current publisher 

James Manning in 2000. 

62.1.7 CLEGG REPLACES GILL IN FAIRFAX BUSINESS PUBLISHING UNIT 

Fairfax Media has brought to an end the reign of Michael Gill at the helm of its business 

publishing unit, including the Australian Financial Review, after months of speculation 

about his future. Fairfax announced Gill would be leaving the company after it was 

revealed it had lured Brett Clegg, deputy CEO of the Australian and a former deputy 

managing editor of the AFR, back to Fairfax to replace Gill as chief executive of the 

Financial Review Group. Glenn Burge, editor of the AFR since 2000, has been told he is 

to take on a yet to be defined role within Fairfax. The shake-up is the clearest sign yet of 

the plans by Fairfax Media‘s newly appointed CEO Greg Hywood to undertake major 

changes at the media group, writes Simon Canning (Australian, 22 March 2011, p.23). 

62.1.8 REPORTING OF SUICIDE 

The Senate has issued a report, ―The Hidden Toll‖, which calls for a review of media 

guidelines on the reporting of suicide and the regular release of national suicide figures. 

Sally Jackson discussed this and related issues in an article in the Australian, Media 

section, 21 March 2011, p.30. In February a cover story by Kate Legge in the Weekend 

Australian Magazine (26-27 February 2011, pp.10-15) examined media practices in the 

reporting of suicide. It provoked dozens of responses, with most supporting the call for a 

national awareness campaign. Mental health researcher Professor Patrick McGorry, the 

2010 Australian of the Year, wants to see a less restrictive approach from the media. The 

Australian Press Council has been reviewing its guidelines on the reporting of suicides, 

holding roundtables of mental health experts and media representatives. Public 

comments can be sent to the executive secretary, at info@presscouncil.org.au or Suite 

10.02, 117 York St, Sydney, 2000. 

62.1.9 PEOPLE 

    Stephen Brook became the new Media editor of the Australian on 1 March. He 

replaced Geoff Elliott, who has been appointed deputy editor (business), with 

responsibility for directing all business coverage in the newspaper and online. Brook 

returned to the Australian after eight years in Britain, most of it spent covering media at 

the Guardian. He had started his career at the Australian in 1995 and was a media and 

mailto:info@presscouncil.org.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 5 
 

 

marketing writer at the newspaper when he left to travel and work overseas in 2003 

(Australian, Media section, 28 February 2011). 

    Jonathan Chancellor, property editor of the Sydney Morning Herald for more than a 

quarter of a century, has departed that newspaper. He is best known for his column, 

―Title Deeds‖. He specialised in breaking news of the sales of the rich and famous, 

peppering his stories with salacious gossip about how properties were coming on to the 

market as a result of everything from bankruptcy to marital infidelity and divorce 

(Australian, 7 April 2011, p.3). 

    Jennifer Cooke, a Sydney Morning Herald journalist, was in Birmingham to cover 

the murder trial of alleged ―honeymoon killer‖ Gabe Watson when she sought shelter in 

the bathroom of her hotel room during the highly destructive wave of tornadoes that hit 

the southern US states at the end of April. Husband Brad Norington, a journalist for the 

Australian, was there, too (smh.com.au, 28 April 2011). 

    Greg Hywood, CEO and managing director of Fairfax Media Ltd, was ―Person of the 

Week‖ in Mediaweek, 14 March 2011, p.10, and was interviewed by Jonathan Holmes on 

ABC-TV‘s Media Watch, 25 April 2011; the interview occupied the program. 

    Christine Middap has been appointed editor of the Weekend Australian Magazine. 

Middap had been editor of Qweekend since its launch in 2005 as the Courier-Mail’s 

weekend magazine. Middap is a former Courier-Mail chief of staff, and a former London 

correspondent. Steve Waterson, formerly editor of the Weekend Australian Magazine, 

moves to a new role, overseeing the Australian‘s daily features page, and the weekend 

Inquirer section (Mediaweek, online, 10 March 2011). Matthew Condon is the new editor 

of Qweekend. 

    Paul Whittaker is the new editor of the Daily Telegraph, replacing Garry Linnell who 

has left to ―pursue other interests‖. Clive Mathieson replaces Whittaker as editor of the 

Australian (Daily Telegraph, 29 April 2011, p.7; Australian, Media section, 2 May 2011, 

p.36). 

62.1.10 NEWS CORP PROMOTES JAMES MURDOCH 

News Corporation has appointed James Murdoch to the newly created role of deputy chief 

operating officer and chairman and CEO, international. He will maintain direct 

responsibility for the Company‘s operations in Europe and Asia. Murdoch will relocate to 

New York, continue to report to News Corp deputy chairman, president and chief 

operating officer, Chase Carey and work closely with Rupert Murdoch, Chairman and 

Chief Executive Officer of News Corporation (Mediaweek online, 31 March 2011). 

62.1.11 NEWSPAPERS AND AFL ACCESS 

The chief executives of AFL clubs have agreed to discuss media access after an 

unprecedented coalition of rival newspaper editors and journalists banded together to 

demand greater contact with players. The coalition formed after a string of incidents 

where some clubs refused Sydney-based reporters the most basic access. With the AFL 

desperately trying to make inroads into Sydney by launching the Greater Western 

Sydney club next year, editors, publishers and journalists covering the code have accused 

interstate AFL teams of blocking the majority of media requests. A letter lodged with 

AFL corporate affairs manager Brian Walsh late on 15 April and signed by executives 

from both Fairfax and News Limited demanded the AFL intervene and crack down on 

clubs denying access. 

The demands are the latest in a series of long-running tensions between media and major 

sports. Four years ago, Cricket Australia locked journalists out of Tests in a battle over 

accreditation and online reporting. The issue escalated to include all major sports as 

debate raged about the limits that should be put on online reporting as sports tried to sell 

digital rights. The clash led to a Senate inquiry (Australian, Media section, 18 April 2011, 

p.32). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 6 
 

 

62.1.12 REPORT CARD FOR EDITORS 

Judging how well editors of newspaper sections do their job can be a matter of opinion, 

but that is set to change with the release of research that will rate newspaper sections 

based on how well they engage their readers (reports Lara Sinclair, Australian, Media 

section, 18 April 2011, p.32). The data – already being dubbed a report card for editors – 

is due to be released by Roy Morgan Research (RMR) between August and November. It 

will follow the company‘s planned 31 May launch of the first formal readership data on 

newspaper sections and topics of interest, which advertisers and media buyers, who 

invest close to $4 billion in newspaper advertising annually, have been requesting for 

more than a decade. RMR has had an often fractious relationship with the newspaper 

industry based on complaints about how the firm compiles its quarterly readership data. 

Last year, several newspaper publishers, under the banner The Readership Works, 

appointed Ipsos as an alternative readership data provider, with its first data due at the 

end of the year. 

The move has spurred RMR into action on several fronts. The company has been 

collecting data on how involved various reader demographics are with 22 topics of 

interest – such as travel, health, sport, business, news and others – for all newspapers. 

But from June, it will release the first topic readership information that will quantify 

how many of a newspaper‘s readers also read those topics and related sections. Sectional 

readership data has long been resisted by publishers worried that buyers will use the 

data to push down ad rates. 

RMR director William Burlace said the readership study would shortly afterwards 

include an ―engagement metric‖ that he claimed would be revolutionary. ―It will indicate 

how engaged readers of a section are in that section,‖ Burlace said. ―We‘re marrying 

measures of the extent to which they choose to read that section with whether they really 

enjoy it or not. You get a score for a section so you can see which sections score differently 

on what we‘re calling engagement.‖ 

62.1.13 ROYAL WEDDING 

Mediaweek presented a media roundup of the Royal wedding (Prince William and Kate 

Middleton, 29 April) in its issue of 18 April 2011, pp.4-5. For newspapers, it reported:  

Herald Sun: Producing a 52-page glossy magazine on the wedding highlights, available 

Monday 2 May. Andrew Rule and Miranda Devine will be in London for the event while 

entertainment editor Fiona Byrne and fashion reporter will cover the event from 

Melbourne.  

Australian: Europe correspondent Peter Wilson will cover the event from London. 

Special wedding coverage with extra pagination and extended deadlines to ensure 

coverage from London is the latest. 

Daily Telegraph: Has a mini-site at www.dailytelgraph.com.au/specials/royal wedding/ 

including the hilarious Build A Royal Baby app! Special edition planned for 30 April. 

For magazines, Mediaweek reported: 

ACP: Special editions of Woman’s Day, Grazia and OK! Will be released on Sunday, 1 

May.  

Australian Women’s Weekly: Will bring out a collectors‘ edition on 4 May; will also 

publish a 100 plus page souvenir magazine on 20 May. 

Woman’s Day: Already has a collectors‘ special, ―William & Kate: The Royal Wedding‖, 

picture tribute on the stands; will also publish a companion wedding day special on 

premium glossy stock, which will be on sale mid-May. 

62.1.14 TIMES OF INDIA APOLOGISES TO AUSTRALIAN CRICKET TEAM 

The Times of India apologised on 25 March to the Australian cricket team over ―baseless‖ 

claims of spot fixing during the recent 50-overs World Cup. 

http://www.dailytelgraph.com.au/specials/royal%20wedding/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 7 
 

 

62.1.15 FAIRFAX AND APN IN NZ TALKS 

Fairfax Media and APN News and Media are considering ways to combine some New 

Zealand printing presses in an attempt to overcome some of the financial challenges 

facing the industry, report James Chessell and Nabila Ahmed (Australian, Media section, 

25 April 2011, p.26). It is understood that executives at Fairfax and APN have held 

preliminary discussions about a printing and distribution joint venture in New Zealand, 

where both companies dominate the newspaper market. The discussions mirror talks 

held by Fairfax and News Limited Australian) over a potential partnership to reduce 

costs at the companies‘ over-capitalised Melbourne and Sydney printing facilities. Neither 

Fairfax nor APN would comment specifically on what options were being discussed and 

there was no guarantee a deal would be struck. But APN chief executive Brett 

Chenoweth said: ―The industry is changing. In a digital world it makes sense for media 

companies to look at infrastructure-light business models. We need to focus on content, 

editorial, sales and marketing through a range of different platforms.‖ 

APN publishes the New Zealand Herald, seven regional dailies and more than 40 

community newspapers focusing on the North Island. Fairfax publishes nine dailies and 

more than 60 community newspapers in New Zealand. Local publishers have failed to 

form partnerships in the past. But the move has succeeded in Britain, where the Daily 

Telegraph is printed on presses owned by arch-rival the Times. 

62.1.16 FAIRFAX ANNOUNCES IT WILL OUTSOURCE SUBBING 

Fairfax Media chief executive Greg Hywood will push ahead with plans to outsource sub-

editing at the group‘s flagship mastheads in a move that rejects a union compromise deal 

and could lead to industrial action (Australian, 5 May 2011). Hywood made it clear in an 

email to staff on 4 May that plans to outsource the sub-editing of news, sport and 

business stories at the Age, Sydney Morning Herald and Canberra Times to an external 

company called Pagemasters, a subsidiary of AAP, would not be scrapped, despite 

opposition from journalists. ―The company remains committed to its proposal to change 

editorial production processes through outsourcing the sub-editing of these mastheads to 

Pagemasters,‖ Hywood told staff. ―We have agreed to continue to talk and consult on this 

issue. On Monday next [9 May] week, a final decision will be made.‖ The outsourcing, as 

well as cuts to printing operations, were expected to cost about 350 jobs and save the 

diversified media company $15 million a year. 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

62.2.1 THE POLICE AND FACEBOOK  

In the past, whenever an emergency hit the state of Queensland, whether it be flood or 

fire or drought, the Queensland Police Service would communicate with the media via 

press release – as many as 15 a day ( writes Fran Foo, Australian, Media section, 18 April 

2011, p.28). But not this year. During the height of the January floods and Cyclone Yasi, 

the service distributed an average of just one release a day, a staggering statistic for an 

agency steeped in tradition and that relies on mainstream media to get its news out to 

the public. 

What happened to cause this revolution? In a word, Facebook. QPS was one of the first 

public-facing organisations to widely and effectively use social media in crisis 

communication, and that came to fore at the height of the floods in January, described by 

Premier Anna Bligh as the worst natural disaster in the state‘s history. The agency‘s 

Facebook page became the de facto one-stop-shop for all of Australia, and for journalists 

across the different mediums who clambered for minute-by-minute updates. 

During the floods and cyclone, the twin weapons of Facebook and Twitter were the main 

reasons why QPS Media was less reliant on press releases. QPS was able in essence to 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 8 
 

 

cut out the middle man – the journalist – and create a connection directly with the 

masses. In the old days, QPS Media would be over 90 per cent reactive in a crisis as it 

tried to respond to media enquires. But now the tables are drastically turned and QPS 

was freed from having to respond to questions from journalists. 

―Kym Charlton, executive director, media and public affairs, at QPS, says social media 

have dramatically crunched the time QPS normally took to get a media statement 

approved, from up to five hours to just a few minutes. Today, if a police officer told the 

media unit of a road closure, the information would immediately be posted on Facebook 

and Twitter, she says. Traditionally, it could take a few hours and go through several 

layers of responsibility before even a one-paragraph media statement would be issued. 

Charlton says QPS relied on the immediacy of Facebook and Twitter to nip rumours in 

the bud before they hit the airwaves. The police credited both sites with instilling a sense 

of accountability among journalists ―not to spread misinformation‖, she says. Police used 

the mythbuster hashtag (#mythbuster) to great effect. Charlton‘s team of 25 media 

officers have one set of guidelines for the release of public information, regardless of 

whether the platform is print, digital, TV or radio. 

Charlton recalls that 24 hours after the floods hit Grantham in the Lockyer Valley it had 

39 million story views on Facebook. The number of people who clicked on ―like‖ on the 

QPS page skyrocketed from 18,000 to 165,000. ―On that day we were updating Facebook 

on average every 10 minutes,‖ Charlton says. Social media was a godsend during the 

crises because of the robustness of the platform. As Charlton says: ―If the QPS website 

was used during the floods and cyclone to post information, we would still be in Band-

aids.‖  

62.2.2 ELECTRONIC ACCESS TO NEWSPAPER ARTICLES 

News Ltd‘s newstext provides access to electronic copies of archived articles from their 

newspapers. It covers a large number of titles from Australia, USA, UK and PNG. The 

commencing dates vary from January 1984 (Courier-Mail) to March 2004 (Darwin 

community papers). Articles from NZ titles are also available between, usually, January 

1999 and June 2003, when these titles were sold to Fairfax. The cost is $1.75 per view. 

The address is www.newstext.com.au 

Electronic access to archived articles in Fairfax titles is available at 

http://newsstore.smh.com.au The cost for access has recently been removed and there 

is now no charge. This site covers Fairfax titles, except for the Financial Review and 

other business publications which have been transferred to www.afr.com . The available 

Fairfax articles seem to start around the early 1990s. 

62.2.3 CANCELLING PRINT  

Mediaweek writes (online edition, 31 March 2011): Even though it‘s our job [and one we 

love, on most days!] to read newspapers, Mediaweek is getting close to cancelling print 

subscriptions. But not because there is a better digital alternative – there‘s not, except at 

the Age. We are growing weary of the papers arriving after we go to work, of climbing 

around the front of our property in the dark looking for them, of having to unroll acres of 

plastic and we are tired of not being able to read inserted glossy magazines without 

having them curl up into a little tube every time we let go of them.  

62.2.4 MELTDOWN ON THE MONTHLY WEBSITE 

The Monthly, a public-affairs magazine, became a centre of global attention in mid-March 

thanks to its profile of WikiLeaks founder Julian Assange by Robert Manne. About 1pm 

on Friday, 18 March, WikiLeaks broadcast a link to the online version to more than 

800,000 followers of its Twitter account, declaring it easily the best article on Assange.  

By 1.14pm the deluge of hits on the Monthly’s website was so great that its server, which 

is rated to handle up to 500,000 visits a day if they are evenly spread, went into 

meltdown. Staff quickly posted the article in three parts on Facebook, which has the 

http://www.newstext.com.au/
http://newsstore.smh.com.au/
http://www.afr.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 9 
 

 

capacity to handle an enormous traffic load, and redirected readers there instead (―Small 

Talk‖ column, Australian, Media section, 21 March 2011, p.30). 

62.2.5 BEST WEEK FOR HERALDSUN.COM.AU 

Heraldsun.com.au recorded at the beginning of April its best week for unique browsers: 

1,874,856. HWT digital editor Matthew Pinkney said this was better than the best result 

for theage.com.au: 1,767,290 in the week ended 6 February 2011 (Mediaweek, 11 April 

2011, p.7). 
 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

62.3.1 CAMDEN, NSW (1): FOOTY’S BACK 

Ian Willis reports from Camden: On 8 March two of Camden‘s weekly newspapers, 

Fairfax Media‘s Camden-Narellan Advertiser and Cumberland Newspaper Group‘s 

Macarthur Chronicle, both published eight-page wraparounds featuring the Wests Tigers 

Rugby League teams. Under the banner headline, ―NRL Glory Calls‖ player Loti 

Tuquiri was featured in a full-page feature in the Chronicle, complemented by a season 

draw. The Advertiser went further and had two popular players, Chris Lawrence and 

Gareth Ellis, in a double page spread, while the inside two pages featured a 

―Footy Tipping Guide‖ for the die-hard fans. All for the start of the official footy season!  

62.3.2 CAMDEN, NSW (2): THE SHOW 

Ian Willis reports from Camden: Camden‘s three free weeklies each had a major 

feature on the 125th 2011 Camden Show. The show is a yearly event and is promoted as 

the largest regional show in Australia, with expected attendances in excess of 30,000. The 

District Reporter, an independent, published a 24-page special advertising feature for the 

event, which is ‘still a country show‘. Items ranged from the opening by the Governor-

General, to entertainment, horse events, grand parade, Miss Showgirl, and a guide to 

community groups performances (schools, community band) and local artists.  

The Cumberland Press‘s Macarthur Chronicle had a 12-page wraparound and noted that 

the show was ‗still going strong‘ after 125 years, and the appearance of the ―G-G‖ was the 

―icing on the cake‖.  It was reported that the inaugural show in 1886 was ―met with 

enthusiasm and approval‖ by those attending. Fairfax‘s Camden-Narellan Advertiser had 

an 8 page wraparound ‗souvenir edition‘ and featured a double page spread of an 

attractive young ‗bloke‘ from the show organising committee, Daniel Dickenson. Daniel 

stated that he was ‘dedicated to making sure the country show continue[d] for many 

years‘, while the Advertiser assured its readers that the show was ―an age-old event that 

stop[ped] Camden in its tracks‖.  

62.3.3 EASTERN SUBURBS, SYDNEY: AN UNUSUAL LOCAL NEWSPAPER 

Victor Isaacs reports: Is this Australia‘s most unusual local newspaper? A 16 page 

tabloid newspaper is published in Sydney‘s Eastern Suburbs. That means it is a tiddler 

compared to News Ltd‘s giant and glossy Wentworth Courier and the Eastern Suburbs 

Domain supplement in Fairfax‘s Sydney Morning Herald. 

The name of this minnow? The front page has a masthead with the title Eastern Suburbs 

Spectator. But turn over to the fifth page, and there is another masthead. This bears two 

titles: Coogee Chronicle and Maroubra Messenger. Four pages further on is another 

masthead, the Paddington Woollahra Double Bay Times. But wait, there‘s more! Another 

four pages further on is yet another masthead and yet another title: Randwick 

Kensington Kingsford Leader. So, four mastheads and five titles! 

This newspaper is not home delivered, but is available in shops and clubs in the area. It 

claims a circulation of 42,500. It has a website: www.thespectator.com.au which 

includes pdfs of recent issues. 

Another independent tiddler in this area is the Bondi View, which is published monthly. 

http://www.thespectator.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 10 
 

 

62.3.4 MACKAY: EDITOR LEAVES, PROPERLY THIS TIME 

The editor of Mackay‘s Daily Mercury, David Fisher, has resigned to become the senior 

media adviser to NSW Environment Minister Robyn Parker (Daily Mercury, 23 April 

2011, p.4). Fisher, who served four and a half years in Mackay, had only recently rejoined 

the paper after resigning so he could stand for a vacancy on Mackay Regional Council. He 

failed to win the seat and applied and regained his old job. See ANHG 60.3.2 and 39.40. 

62.3.5 ROBINA: NEW TITLE LAUNCHED 

APN News & Media has launched a Robina Mail to work with its Tweed Border Mail and 

Gold Coast Mail. All are weeklies. Robina is a planned community on the Gold Coast and 

home of Bond University (Mediaweek, 25 April 2011, p.9). 

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

 

62.4.1 TIMES CHANGE BUT WOMEN ROAR STILL 

John Farquharson writes: Friday 5 September 1975 opened as any other day at the 

Canberra Times. Things were just settling down after lunch when Ross Campbell-Jones, 

the advertising manager, came rushing in, breathless, to say that a bunch of women were 

marching down Mort Street, Braddon, bent on invading our offices. I‘d had about 10 

minutes warning when about 200 women came surging into the building, occupying the 

editorial floor. They cut phone lines, they jumped on desks, they yelled and postured, and 

journalists, including men, were frightened. 

They were delegates to the first national conference on the status of women, sponsored by 

the Whitlam Government, which committed Australia to celebrating International 

Women‘s Day with other members of the United Nations. They were angry and had come 

to protest about press coverage of the conference. In particular, they took exception to an 

editorial the Canberra Times had published on Tuesday, 2 September 1975. The paper, 

being the closest, became a catalyst in unlocking the years of anger women had been 

harbouring. The Canberra Times had said that the conference would fail unless it was 

more placatory to men and revised its strident, militant tone. The women didn‘t object to 

the substance of the editorial, just an observation in passing that, ―although about half of 

the women at yesterday‘s [conference] session were dressed like men hardly any had so 

far relinquished their feminine identity to go without a handbag‖. 

When they had settled down a bit I, as acting editor, spoke to the women, suggesting that 

the best way to deal with their complaints about our editorial would be for four or five of 

them to have a discussion with me in my office. After some protest, they agreed. The 

result was I arranged for them to prepare a statement, which I undertook to run on Page 

3 on the paper‘s next edition, subject to its going through the normal editing process as 

any other news report. They had wanted it to run on Page 1. I told them that was not 

going to happen. 

While the melee in the news room was going on the police had arrived, unsummoned. The 

police asked me if I wanted to have the women removed. I declined their offer, but 

requested that a police presence remain. And they did, along with the women. 

Meanwhile, I had a visit from the secretary of the Printers‘ Union, who supported the 

women. How he became involved I had no idea. He suggested he might call a stoppage of 

his members, a threat he never carried out. After I had discussed the affair with him, he 

left quietly. I knew our compositors and printers would not come out in support of the 

women. 

The women presented their statement to me about 5pm. However, I was not happy with 

several paragraphs in their statement and warned them that these would be deleted. 

This resulted in more action from the women, most of whom had drifted back to their 

conference after the initial protest. In the evening, as we were endeavouring to deal with 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 11 
 

 

the statement, some 80 of them burst through the editorial doors. A staff reporter, Bruce 

Juddery, attempted to bar their entrance, but then some partition walls looked like 

giving way, I told him to desist and let the women in. After further negotiations resulting 

in agreement to disagree, most of them left apart from some of the militants. 

 

 

John Farquharson, acting editor (extreme bottom left) talks to the women who invaded the Canberra 
Times editorial offices on 5 September 1975. 
 

One of them, a Sydney journalist, Liz Fell, who worked for the ABC, sought to prevent 

one of our women journalists from sub-editing their statement in accordance with my 

instructions. A few of the women stayed on in the office until about 3am. Despite the 

presence of police to keep an eye on them, we discovered next day, that they had cut the 

wires from several desk phones. 

On the 30th anniversary of the conference, the Fairfax Good Weekend magazine ran an 

article by Fenella Souter. It included, among other things, an account of the invasion of 

our office. She asserted, without checking with me, that I, as acting editor, ―refused to 

talk to the mob‖. In fact, I talked to the women for some time and had negotiated with 

them. A picture, published by the Good Weekend, clearly shows me talking to the women. 

Fenella Souter also said that I was at a loss when asked to define feminism and my reply 

was, ―um, femininity‖. In a letter I wrote to the Good Weekend, I said, ―I am not disputing 

that exchange. It may have happened. I just don‘t remember.‖ Fenella Souter never 

disclosed who had given her an account of the events of that day. However, I surmise it 

was Liz Fell, who seemed to have it in for me ever since that day. All I can say is that the 

Canberra Times took the conference seriously and reported it day-by-day, as we would 

any other significant event on our patch. 

For us at the Canberra Times the whole affair represented an unprofessional approach by 

people seeking to have their cause taken seriously, especially as our coverage of the 

conference excelled that of any other paper. Some of my colleagues even suggested I 

should have received a ―bravery‖ award. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 12 
 

 

62.4.2 THE BUDGET (1): ARMIDALE 

Barry Blair forwarded an inquiry to ANHG about the Armidale Budget, apparently 

published in NSW from about 1894-1896. There are no copies of the Armidale Budget at 

the State Library of NSW and the National Library of Australia. The Armidale Budget is 

mentioned in the Barrier Miner, Broken Hill, 10 December 1894, p.2, and in the Sydney 

Morning Herald, 19 June 1902, p.7. The latter of the two entries says: ARMIDALE, 

Wednesday.— Trooper Phil Wickerson, who died of enteric fever at Johannesburg, was a 

son of Mr Wickerson, editor of the Armidale Budget. He had gone to the front for the 

second time with Australian contingents. 

62.4.3 THE BUDGET (2): BOGGABRI 

ANHG received an inquiry about John Charles Humphries, one-time owner of the 

Boggabri Budget. During some research on that title, we discovered the following: The 

Queanbeyan Age, 8 February 1910, p.2: ―The Boggabri Budget has printed its own 

obituary notice, and in plain language has told its readers that the paper will cease to 

exist owing to the said subscribers not paying their just debts.‖ Interestingly, the 

Boggabri Budget is listed in relation to an ―illustrated report for country newspapers‖ at 

the Royal Easter Exhibition in Sydney in 1913 (see Sydney Morning Herald, 17 March 

1913, p.8). 

62.4.4 FROM SOUTH AUSTRALIA TO CALIFORNIA 

The Adelaide Advertiser reported (24 February 1911, p.8) under a Yorktown dateline of 

21 February: One of the oldest residents in the district (Mr. A Buttfield) was interviewed 

by the Advertiser some time ago about early life on Yorke Peninsula. A copy of the 

Chronicle containing the interview reached San Diego, in America, and the article was 

reprinted in a paper there, a copy of which, together with a letter from the editor reached 

Mr. Buttfield last week. Mr. Buttfield, in the early days, was engaged in journalistic work 

in that locality, where, he says, the work was done with a pen in one hand and a pistol in 

the other. He is naturally pleased at the attention paid him. The editor of the paper, in 

his letter, says that the unrest among the people in California is terrible: over 70 

outrages on newspaper offices being reported during 12 months, while food is almost at 

famine prices. The editor is a South Australian, and asserts that this State is a paradise 

as compared to the locality where he is stationed. 

62.4.5 MURDOCH ON COMPETITION AND MONOPOLY—IN 1953 

Rupert Murdoch laid it on the line to the newspaper Establishment in Adelaide early in 

his control of News Limited, but take note of some of his comments on monopoly. 

In the Mail (SA), on Sunday 21 November 1953, p.1 (some extracts follow): 

In recent weeks there has been much gossip, speculation and rumor about South 

Australia‘s newspapers. Here are the facts: There are two major newspaper companies in 

South Australia — News Limited and Advertiser Newspapers Limited. The two 

companies have no director or major shareholder in common. They are in full and avowed 

competition. News Limited publishes the News, the Mail, Radio Call, the Barrier Miner, 

and the national women‘s magazine, the New Idea. The company‘s directors all live in 

South Australia. There are no representatives of interstate newspaper interests. In 

recent years News Limited has pursued an entirely independent editorial policy without 

party or sectional bias. This has frequently brought its policy into direct conflict with the 

views expressed in its morning contemporary. Advertiser Newspapers Limited publishes 

the Advertiser, the Sunday Advertiser, the Chronicle, and Eagle comics. It is linked to, 

and largely controlled by, Australia‘s biggest and most extensive interstate newspaper 

concern with headquarters in Melbourne. Two members of the Melbourne board are 

directors of Advertiser Newspapers.  

Soon after the death of the principal shareholder in News Limited, Sir Keith Murdoch, 

his widow was approached by the chairman of Advertiser Newspapers with a view to 

outright purchase of a controlling interest in News Limited. Alternatively, Advertiser 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 13 
 

 

Newspapers sought to take over the biggest circulation paper in the State, the Mail. A 

refusal to sell, they declared, would lead to publication of a new weekend paper to outsell 

the Mail. The approach was made under terms of the strictest secrecy. Sir Keith‘s widow 

was bound not to seek advice from anybody closely connected with News Limited. 

Furthermore, it was stated that the offer was prompted because the Mail had become a 

threat to the Advertiser. Had this offer been accepted it would have created for Advertiser 

Newspapers a monopoly in South Australia with the morning, the afternoon, and the 

weekend newspapers all in the hands of the one group of businessmen. The offer was 

rejected. Hence, the Sunday Advertiser with its feverish publicity campaign. News 

Limited, believing that competition is healthy and makes for better newspapers, not only 

welcomed the new challenge, but announced, on evidence obtained both in Adelaide and 

interstate, the appearance of the opposition paper more than a month before Advertiser 

Newspapers admitted in public what their plan was.  

Before the new paper‘s appearance on 24 October, the Mail had carried a masthead 

stating its sales at more than 173,000 copies a week. This figure is confirmed by the 

independent Audit Bureau of Circulations for the six months ending 30 September. In a 

statement to advertisers, Advertiser Newspapers said: ―Assuming that the combined 

sales of the two Sunday papers reach 240,000, and that our share is at least 120,000, we 

propose to charge the same rates as the weekday issue of the Advertiser.‖ So the Mail 

would be reduced below 120,000 copies. Such was the claim! The fact is that in each week 

since the new paper   appeared the audited net paid sales of The Mail have always 

exceeded 169,000 copies. On 24 October— the day when the Sunday Advertiser inevitably 

had a large curiosity sale — the Mail sold 169,650 copies. And the figure is rising already. 

We now challenge the Sunday Advertiser to state its audited net paid sales each week 

since their initial issue of 24 October. All could then see the truth. We have made these 

facts public because we believe that no monopoly is more harmful to free thought in a 

democracy than a blanket Press monopoly. WE BELIEVE THE PUBLIC IS OPPOSED 

TO ALL ATTEMPTS TO CORNER THE COMMUNITY‘S PRESS IN THE INTERESTS 

OF ANY ONE PARTICULAR GROUP, SECTION, PARTY, COMPANY, OR CLIQUE. 

[The auditor reported:] We report that we have examined the books and records of the 

Circulation Department and now certify that the circulation of the Mail for the issues of 

24 and 31 October, 1953 was as follows: Net paid sales, 24 October, 169,650; 31 October, 

170,143.  

62.4.6 FUNDS SUBSCRIBED QUICK SMART 

Maitland Mercury, 8 July 1876, p.3: [Extract from report by Molong correspondent of the 

Evening News] Negotiations are pending for the purpose of starting a newspaper here to 

be called the Molong Argus. The necessary funds were all subscribed within twenty-four 

hours. Rod Kirkpatrick writes: The Molong Express started on 1 October 1876; the 

Molong Argus started on 6 September 1895. The Express continues to this day. 

62.4.7 A BIBLIOGRAPHY OF NEW ZEALAND NEWSPAPER HISTORY 

Victor Isaacs writes: This is a preliminary list of books relating to New Zealand 

newspaper history. More contributions are invited. 

100 Years of News 1863-1963 Centennial Record, The New Zealand Herald, (also titled as 

100 Years of News as Presented by The New Zealand Herald, also titled as The 

New Zealand Centennial Record), New Zealand Herald, Auckland, 1963. The 

introduction is a very, very brief history of the NZ Herald. 

Anonymous, The Press 1861-1961: The story of a Newspaper, Christchurch Press Co. Ltd, 

Christchurch, 1963. The centenary history of Christchurch‘s morning newspaper. 

This is a model of a good newspaper history. It includes the fascinating story of 

the newspaper war in Christchurch in the 1920s, the most competitive newspaper 

situation ever in NZ, and of the Weekly Press. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 14 
 

 

Barnett, Stephen, Those were the days: a nostalgic look at the 1920s from the pages of The 

Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1987. Reproductions from the Weekly 

News, the weekly newspaper of the NZ Herald, which enjoyed a wide national 

circulation. For more in this series, see ―Ridge‖ below. 

Barnett, Stephen, Those were the days: a nostalgic look at the 1930s from the pages of The 

Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1987. 

Barnett, Stephen, Those were the days: a nostalgic look at the 1950s from the pages of The 

Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1987. 

Barnett, Stephen, Those were the days: a nostalgic look at the 1960s from the pages of The 

Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1989. 

Great Moments in History: 140 years of Front Page News 1868-2008, Christchurch Star 

2008. This (together with the associated next entry) is the most comprehensive 

collection of facsimiles ever published for any Australasian newspaper. It enables 

the history of the Christchurch Star, a former evening daily and now free 

community paper, to be followed. 

Moon Souvenir, Christchurch Star 2009. A reproduction of two editions of the 

Christchurch Star from July 1969 recording the landing on the moon. 

Harvey, D. Ross, Union list of New Zealand newspapers before 1940 preserved in libraries, 

newspaper offices, local authority offices, and museums in New Zealand, National 

Library of New Zealand, Wellington, 1985. 

Isaacs, Victor, Looking Good: The Changing Appearance of Australian Newspapers, 

Australian Newspaper History Group, 2007. Notwithstanding its title, contains 

information on NZ newspaper design. 

Isaacs, Victor, How We Got the News: Newspaper Distribution in Australia and New 

Zealand, Australian Newspaper History Group, 2008. Includes historical and 

contemporary information. 

Priestley, Brian, News News News: Fifty years of history from the pages of major New 

Zealand daily newspapers. Beckett Publishing, Auckland, 1984. A fascinating 

collection of facsimiles. 

Ridge, Philip, Barnett, Stephen, Those were the days : a nostalgic look at the early days 

1900-1919 from the pages of The Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1989. 

More in the series recorded under ―Barnett‖ above. 

Ridge, Philip, Those were the days: a nostalgic look at the 1940s from the pages of The 

Weekly News, Moa Publications, Auckland, 1988. 

Tucker, Jim, Kiwi Journalist: A Practical Guide to News Journalists, New Zealand 

Journalists Training Organisation and Longman Paul, Auckland, 1992. A manual 

for students. 

Scholefield, Guy, Newspapers in New Zealand, 1958. Provides an excellent summary of 

every NZ newspaper up to 1958. 

Verry, Leslie, Seven Days A Week: The story of Independent Newspapers Limited, INL 

Print Ltd Lower Hutt, 1985. A commercial - not journalistic - history of this 

Wellington based group. Provides a comprehensive business history of the 

Evening Post, Dominion, Truth, Sunday Times, Waikato Times, Manawatu 

Evening Standard, Southland Times and Timaru Herald. 

Yska, Redmer, New Zealand Truth: The rise and fall of the People’s Paper, Craig Potton 

Publishing, Nelson, 2010. A readable but authoritative account of one of NZ‘s few 

national newspapers. 

 

 

http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102
http://catalogue.nla.gov.au/Record/1806263?lookfor=title:(Those%20were%20the%20days%20Weekly%20News)%20%23%5bformat:Book%5d&offset=1&max=87102


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 15 
 

 

62.4.8 THE MISSING YEARS IN NEWCASTLE 

The search by Newcastle journalist Greg Ray (see 62.5.2, Cockington) for the copies of 

MAN magazine that he does not already own led him in 2002 to pick up a collection of old 

glass photo negatives at an auction. Once he scanned them, he realised these were 

professional-quality photographs of Newcastle from the 1930s and 1940s. He and his wife 

Sylvia have turned this archive into a book, Newcastle: The Missing Years, now available 

from the Newcastle Herald and the Newcastle Region Library ($35). (Age, 24 November 

2011, p.13.) 

62.4.9 SUCH PROMISE, SUCH BREVITY  

The Mercury, Hobart, 3 June 1933, p.11, reported: ―Sydney last Sunday produced the first 

issue of a new Sunday newspaper, the Sunday Observer, which is apparently to move 

along lines other than those of the ‗yellowish‘ colour of the past. The freshly launched 

journal intends to make the problems of the hour a prominent feature. In the words of its 

first editorial, it ‗hopes to give the public something of permanent value‘, and to do this it 

proposes to be no part organ or political opportunist, but to give news and comment with 

wide vision. Such is its ideal and the first issue is within its own definition. It is a good 

journal, and if its standard remains at opening level it should meet with success.‖ The 

Barrier Miner, Broken Hill, reported, 14 June 1933, p.1, that the Sunday Observer had 

ceased publication after two issues because of mechanical difficulties.  

62.4.10 OBITUARIES ONLINE 

They have been described as the ‗‗first draft of history‘‘, the richest form of journalism 

and an entertaining celebration of life. Obsessively devoured at the breakfast table by a 

devoted group of newspaper readers, obituaries provide people with a taste of death, a 

validation of life and a window into the behaviours and morals of times long gone. The 

mysterious art of obituary writing took on new meaning on 14 April when the Australian 

National University launched a free online database of death notices that document the 

lives of bushrangers, cricket heroes, First Fleet convicts, prime ministers and ordinary 

people. The Obituaries Australia website is linked to items in the National Library of 

Australia‘s digitised newspapers and hopes to archive every published obituary of an 

Australian.  

ANU National Centre of Biography director Melanie Nolan said the new website would 

put the spotlight on worthy Australians who had not been included in the university‘s 

Australian Dictionary of Biography, which is predominantly written by academics. ‗‗This 

project illustrates the democratic potential of the internet. The Australian Dictionary of 

Biography doesn‘t contain a great deal of Aboriginal, Irish or working class people. This 

project will let us put the spotlight on many worthy Australians who have contributed to 

life in different ways. It contains farmers, women on the land and local figures who have 

been considered important in their communities.‘‘  

The website is based on 300,000 individual citations that have been stored in quaint 

wooden drawers at the ANU since 1954. The site includes 1500 obituaries that range 

from long-serving Labor politicians and well-known Canberra identity Frederick Michael 

Daly to the ‗‗generally lamented‘‘ James Bloodworth who arrived in 1788 on the First 

Fleet. But ANU staff are appealing to the public to provide more obituaries that may 

have been self-written or published in newspapers, church newsletters or rural 

publications. Copyright laws prevent obituaries published in the past 50 years from being 

uploaded on to the site without the author or news agency‘s permission. But website 

organisers hope to create an easier system where writers can give Obituaries Australia 

permission to republish work when submitted to a newspaper.  

Obituary writer and former deputy editor of the Canberra Times John Farquharson has 

already offered the website a selection of work. As well as capturing the lives of 

Australians, the project maps relationships between its subjects and contains interactive 

family trees. A creative writing teacher at the University of South Australia who 

published a PhD about obituaries, Nigel Starck, said his favourite website entry 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 16 
 

 

documented the life of Ben Hall ‗‗a desperate bushranger, who has eluded the grasp of a 

strong and active police force for three years, and who was ultimately captured, but not 

until his body was pierced by bullets and slugs from his feet to the crown of his head‘‘.  

Dr Starck has travelled the world interviewing obituary writers about their craft and was 

the keynote speaker at the launch of the website. He said obituaries had evolved a great 

deal since the first one had been published in 1622 (Canberra Times, 14 April 2011, 

ppp.1-2. 

62.4.11 PLAYBILL ADDED TO MEMORY OF THE WORLD REGISTER 

One of the treasures of the National Library of Australia has been added to the UNESCO 

Australian Memory of the World Register. The playbill, which advertises a theatrical 

performance in Sydney on Saturday 30 July 1796, is believed to be the earliest surviving 

document printed in Australia. The Australian register is one of 60 Memory of the World 

programs established globally to ensure that valuable archive holdings and library 

collections are kept safe for future generations. The playbill will go on permanent display 

when the National Library‘s Treasures Gallery opens in October (NLA eNews, April 

2011). 

62.4.12 SOMETHING TO PONDER ON WINIFRED, AGAIN 

Rod Kirkpatrick writes: I first bumped into Miss Winfred Ponder late last year (see 

ANHG 60.4.8), but she has crossed my path twice since then. I met her in the columns of 

the Hobart Mercury, of 11 August 1928, through the digitised newspapers available 

through Trove. Since then I have met her twice in the columns of the Australasian 

Journalist, in October 1922 and June 1924. Here are the items: Miss Winifred Ponder, 

formerly sub-editor and writer on the Sunraysia Daily, Mildura, has returned to 

Australia from a seven months‘ tour of Samoa, Tonga, Fiji and New Zealand in search of 

‗copy‘ and is now working on the Murray Pioneer, Renmark, SA. (October 1922.)  

Miss Winifred Ponder, a member of the Victorian district of the A.J.A., returned to 

Australia recently by the Ascanium. She is an ―adventuress‖ in the best sense of the 

word. Originally a vocalist in England, she came to Australia in search of health when 

her voice broke down, and though a graduate of an English University, became a 

domestic on an outback station in Queensland. Later, tried of earning ―fifteen bob‖ a 

week, she took a mail contract riding a horse 60 miles twice a week, delivering the mail to 

six stations, where she also gave singing lessons to the squatters‘ daughters. Her next job 

was writing for the local paper [at Dalby], and when war took away the sub-editor of the 

bi-weekly journal, Miss Ponder took on his work and ran the paper for three years. After 

that she sent to Mildura and joined the staff of the Sunraysia Daily. Finally she took a 

trip to England where she became associated with the Dame Muriel Talbot, head of the 

Overseas Settlement Office. (June 1924.) 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

62.5.1 BOOKS  

Yska, Redmer, Truth: The rise and fall of the people’s paper, Craig Potton Publishing, 

2011. RRP $49.99. This is a history of the New Zealand Truth, which ceased 

publication in 2009. For a review, see: Neville Martin, ―Truth and dare‖, Walkley 

Magazine, Issue 65, February-April 2011, p.36. 

Anderson, Fay, and Trembath, Richard, Witnesses to War: The History of Australian 

Conflict Reporting, MUP, 2011. 512pp, soft cover, $36.99. 

62.5.2 ARTICLES 

Australian, Media section, ―Captains agree content is king but are divided on 

delivery‖, 14 March 2011, pp.28-29. The Australian and Deutsche Bank hosted a 

Future of Media forum on 11 March 2011. This article provided an edited 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 17 
 

 

transcript of the forum, which included APN News & Media chief executive Brett 

Chenoweth and various broadcast media chiefs. 

Ball, Desmond, ―I believe Lockwood lied to Petrov commission to save his family‘s 

honour‖, Weekend Australian, Inquirer section, 23-24 April 2011, p.7. On his 

deathbed journalist Rupert Lockwood admitted his role in the Soviet espionage 

scandal. 

Besser, Linton, ―Once upon a time in the west‖, Walkley Magazine, Issue 65, February-

April 2011, p.5. The author, a Sydney Morning Herald reporter who won the 

Walkley Award for investigative journalism in 2010, thought he knew about 

journalism, then he shifted to Dubbo. He says,     ―I learned many things in Dubbo 

about journalism—about original research, about how news interacts with 

governments and businesses, and about the way good journalism reflects back to 

people their own community.‖ 

Bowers, Mike, ―Behind the camera—and in front of the game‖, Walkley Magazine, Issue 

65, February-April 2011, p.29. The pioneers of Australian photojournalism set a 

standard for innovation that continues today, writes the author, a freelance 

photographer and editor of Century of Pictures: 100 Years of Herald Photography 

(2008). 

Cockington, James, ―War‘s other bombshells‖, Age, 24 November 2010, p.13. Focuses on 

Newcastle journalist Greg Ray and his collection of MAN magazine and its 

history. Ray gathered an almost complete set of the magazine, started by Sydney 

adman Ken G. Murray in 1936. 

Cook, Henrietta, ―Every Australian obit to go online‖ Canberra Times, 14 April, pages 

1-2. The launching of the Obituaries Australia website by the ANU National 

Centre of Biography.  

Dick, Tom, ―Turning the page on guilty pleasures‖, Sydney Morning Herald, 22-24 April 

2011, News Review section, p. 34. Women‘s gossip magazines face stiff 

competition from new media.  

Este, Jonathan, ―Hey friend, have you heard the news?‖, Walkley Magazine, Issue 65, 

February-April 2011, p.20. With so much traffic to media websites coming 

through Facebook, being liked is more important than ever, writes the author, 

contributing editor of Walkley Magazine. 

Garnaut, John, ―Propaganda central filters the Chinese news‖, Sydney Morning Herald, 

News Review section pages 14-15, Saturday 9 April 2011. An examination of how 

the Chinese Government spares no effort in ‗guiding‘ opinions at home and 

overseas, including in Chinese language newspapers in Australia. 

Holden, Andrew, editor of the Christchurch Press, ―Don‘t stop the Press‖, Age Insight 

section, 26 February, pages 18-19. A description of the effect of the Christchurch 

earthquake, both personally and on the Christchurch daily newspaper, the Press. 

Also appeared under the title ―Reduced to rubble, scoured by grief‖ in Sydney 

Morning Herald 26 February, News Review section, pages 4-5. 

Kennedy, Alan, ―A union of true minds‖, Walkley Magazine, Issue 65, February-April 

2011, pp.26-28. The author joined the Australian Journalists‘ Association in the 

1960s. Today he sees the same passions and principles at work. Another in the 

articles marking 100 years since the founding of the AJA. 

Koch, Tony, ―Decency, decency everywhere‖, Walkley Magazine, Issue 65, February-

April 2011, pp.16-17. As the waters rose, so did the courage of Queenslanders—

and the dedication and sensitivity of the media, according to the author, chief 

reporter for the Australian. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 62                    May 2011 Page 18 
 

 

Lapkin, Ted, ―Bolt on trial for heresy against high church of political correctness‖, Age, 1 

April 2011. Trying to ban words that some find personally upsetting is a travesty 

of free speech. 

Myers, Paul, ―Fairfax must harness Rural Press to power ahead‖, Australian, Media 

section, 28 February 2011, p.27. There is disquiet among rural staff as the shares 

in Fairfax Media slide. 

Penberthy, David, ―Coverage of disasters takes its toll‖, Australian, Media section, 28 

February 2011, p.27. A discussion of saturation coverage of disasters such as the 

Queensland floods and the Christchurch earthquake. 

Sagaidak, Shannon, ―My island home‖, Walkley Magazine, Issue 65, February-April 

2011, pp.18-19. It‘s hard to cover an event that is turning your own world upside 

down, as the floods in Ipswich did for the author, a reporter on the Ipswich News. 

Wardle, Claire, ―How social media can rock your world‖, Walkley Magazine, Issue 65, 

February-April 2011, pp.22-23. Got 10 minutes? The author, a digital media 

consultant, trainer and researcher specialising in journalism, social media and 

user-generated content, explains how you can  use RSS, Facebook and Twitter to 

gather news. See also Wardle‘s ―The personal is public‖, p.23. 

Waterford, Jack, ―News (Ltd) passes in a blur‖, Canberra Times Forum section, p. 16. 

Ethics and the news media. 

  

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (financial contribution welcomed, but 

no fee for electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or obtain 

ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

mailto:rkhistory3@bigpond.com

