David Tulloch relives the hot-metal era at the old Maffra Spectator office, near Sale, Victoria, 2002.
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 53 July 2009

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive,
Andergrove, Qld, 4740. Ph. 61-7-4955 7838. Email: rodthejourno@uqconnect.net
Contributing editors are Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Tamworth.
Deadline for the next Newsletter: 30 September 2009.

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at
http://espace.uq.edu.au/)

| 1 - CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN|

53.1.1. NATIONAL TIMES TO LAUNCH ON WEB

Fairfax Media says it will relaunch one of Australia’s historic newspaper brands, the
National Times, as an opinion and editorial website covering the nation’s political and
national affairs debates (Sydney Morning Herald, 13 June 2009). The masthead’s online
revival as Nationaltimes.com.au comes more than two decades after the paper (by then
called the Times on Sunday) was forced to fold after the 1987 October share-market crash
and Warwick Fairfax’s failed takeover of the publisher. The final issue appeared on 13
March 1988, the day before the final issue of Fairfax’s Sydney evening paper, the Sun.
Incurring public wrath from powerbrokers such as the former premier Neville Wran and
the prime ministers Paul Keating and Bob Hawke, the National Times had won praise
and notoriety for its independent and confronting journalism. Under editors such as Max
Suich, David Marr and Brian Toohey, several of its stories prompted the establishment of
royal commissions.



mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://espace.uq.edu.au/

The website is expected to be launched in August. It will replace the opinion section on
news sites including smh.com.au and will feature the best of Fairfax’s opinion writing,
commentary and analysis, coupled with guest commentaries from politicians, academics
and other public figures, the publisher said. It will also contain a “Goanna” column,
recognising the paper’s infamous role in publishing documents from the Costigan royal
commission in 1984 that accused Kerry Packer of crimes including involvement in drug
trafficking, pornography, fraud, money laundering, and tax evasion — allegations the late
media magnate, codenamed the Goanna, vehemently denied. Jack Matthews, the head of
Fairfax Digital, said the advertising-funded site would include interactive features such
as blogging tools, forums and polls (see also Australian, Media section, 15 June 2009,
p.33).

53.1.2 BUDGET (1): THE LAST LOCKUP?

One of journalism’s great traditions should, if common sense prevails, have ended in May
in Canberra, with the last hurrah of the great anachronism that is the annual federal
budget lock-up. Well, this is Michael Wilkins’ view (Australian, Media section, 11 May
pp.35-36). He says: “This ambition won’t come as a surprise to Wayne Swan, who has,
like most past custodians of the grand theatre that is the budget, chosen to try to
preserve an archaic practice despite years of lobbying by publishers to end it. To describe
the road trip undertaken by hundreds of my colleagues each May as a waste of time is
frankly an artful understatement of its true nature. News Limited this year will send
almost 90 people to Canberra — editors, reporters, op-ed writers and the odd cartoonist —
to be shut in a wing of parliament for six hours and fed the worst sandwiches and party
pies ever inflicted on civilised people (OK, maybe we deserve that — and we still love
them). Then, via encrypted phone lines and computer links, temporarily set up at a cost
of tens of thousands of dollars, they will transmit the decisions of Prime Minister Kevin
Rudd and Swan back to our various state papers.

“There, so-called ‘subs lock-ups’ in our papers’ home HQs will have yet more people
preparing the actual pages -- production staff, subs, layout designers plus senior editors
and a couple of re-writers to massage the copy. And here the folly continues apace.
Treasury insists we’re not allowed to have anyone with the title journalist’ in these subs
lock-ups. Just a note, treasurer: sub-editors are journalists too. It’s like saying a
backbencher isn’t an MP. I know you’d like to believe that but it isn’t true. What he 1s
really trying to say of course is no reporters actually generating the content should be
outside the guarded environment of the Canberra shindig. And why? Simple. It’s the
spin, stupid. The Government rarely has the chance to hold the nation’s journalistic
leaders hostage within its walls, an opportunity during which officials can ply their take
on the numbers to a captive audience searching for answers. Shortly after they arrive in
Canberra to be sequestered, handing over mobile phones and signing a document
threatening legal action for any external communication in the process, journos are
confronted with mountains of paper consisting of budget books, press releases and
analytics, which they have until the Treasurer rises at 7.30pm to decipher. The time for
any real analysis gives way to deadline pressure and the chance of any external input is,
of course, nil.”

53.1.3 BUDGET (2): COVERAGE ROUNDUP

Victor Isaacs reports: The 2009-10 Federal Budget coverage in major newspapers on 13
May was:

e Australian: 14 page broadsheet wraparound (of which 1 page was an ad).

e Financial Review: 32 page tabloid wraparound

e  Sydney Morning Herald: 20 page tabloid (!) wraparound (of which 1 page was an

ad).

e Daily Telegraph: 17 tabloid pages

e Age: 10 broadsheet pages (of which 1 was an ad).

e  Herald Sun: 20 page tabloid wraparound:

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 2



e Canberra Times: Front broadsheet page, plus 24 page tabloid insert.

53.1.4 PAUL AMSTRONG JOINS PR FIRM

Former editor of the West Australian Paul Armstrong has left journalism to take up a
consulting role at the Subiaco PR company, Read Corporate. Armstrong was on a
reported $430,000 a year package at the West (PerthNow, 11 May 2009).

53.1.5 WAN REVENUE DOWN

The West Australian’s circulation revenue fell by 5.6 per cent, partly resulting from the
introduction of a new distributor compensation arrangement. Disgruntled distributors
had been for several years calling for their contracts to be renegotiated in light of higher
oil prices and a larger Saturday newspaper, which required it to be distributed in two
sections. Circulation of the Saturday edition rose 0.2 per cent in the March quarter
compared to the same quarter in 2008, while circulation of the weekday editions lifted 1.6
per cent. The Kerry Stokes-led company said its digital publishing division recorded a
loss of $4 million for the nine months to March 31 but, “the rate of loss has shown a
steady improvement each quarter.” CEO Chris Wharton said in February the financial
performance of this division would improve through an online news joint venture between
WAN and Yahoo!7, which is operated by the publisher’s largest shareholder Seven
Network Ltd. “The revenue and cost saving benefits to flow from the Yahoo!7
arrangement should start to appear in the first quarter of the next financial year, when
the new site will be fully operational,” WAN said in a company statement. (AAP, 5 May
2009).

53.1.6 NT NEWS EDITOR AND DRINK DRIVING

The editor of the Northern Territory News, Julian Ricci, 46, pleaded guilty in Darwin
Magistrates Court on 7 May to driving with a blood alcohol concentration of 0.18 per cent.
The NT News had been running a campaign against drink driving, printing the names,
charges and sentences of all drink-drivers facing court. Magistrate Melanie Little said
Ricci would probably endure more than the usual publicity. She did not convict him but
fined him $350 and disqualified him from driving for six months (ABC News online, 7
May 2009; Australian, Media section, 11 May 2009, p.40).

53.1.7 NEWS CORP PROFIT DOWN 47pc

News Corporation reported a 47 per cent fall in operating profit — to $A1 billion — for the
three months to 31 March. Chairman Rupert Murdoch believes there are “emerging
signs” of the end of precipitous declines for media companies (Australian, 8 May 2009,
p.17).

53.1.8 WAR-ZONE SAFETY COSTS RISE

Australia’s media are spending more to train journalists before they head into war zones
and natural disaster areas but bureau closures mean journalists are less familiar with
local dangers than in the past. Experts in training corporate employees, including
journalists, say the reduction in staff numbers at TV stations, newspapers and other
media outlets is increasing the likelihood that news-gathers will be exposed to dangerous
situations. Former Australian Army Commando Anthony Moorhouse, who founded global
crisis and travel risk management company Dynamiq three years ago, says the days of
journalists relying on their “street smarts” to get them out of dangerous situations are
over (Australian, Media section, 11 May 2009, p.37; see also John Stapleton’s “Perils and
satisfactions of covering Afghan conflict”, same page).

53.1.9 RECENT CHRONOLOGY

53.1.9.1 EVENTS

21 June 2009: The Daily Examiner, Grafton, is 150 years old. It began on 21 June 1859
as the Clarence & Richmond Examiner. It was ostensibly launched by William Edward
Vincent, but the man holding the purse strings was wealthy politician Clark Irving, who
was seeking re-election. It became the Daily Examiner on 1 July 1915.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 3



22 June 2009: Merger of the Age and Sydney Morning Herald bureaux in the Canberra
press gallery (Australian, Media section, 22 June 2009, p.36).

7 July 2009: The Star Observer, Sydney, publishes its 30th anniversary issue. The free
weekly gay and lesbian newspaper began on 6 July 1979. Its audited distribution is now
almost 21,000 copies a week. Its website (www.starobserver.com.au) gets about 40,000
hits a week. Check out the link to the 7 July 2009 issue for historical information about
the paper. Also see Sally Jackson’s article, Australian, Media section, 13 July 2009, p.34.

53.1.9.2 DEATHS

Burney, John: D. late June in Sydney, aged 81; his first scoop was an interview with
entertainer Bing Crosby; he started writing articles for a local paper in his home town of
Glasgow, while still a schoolboy; left school at 15 for a job as a copy boy on the Glasgow
Daily Record; after working in newspapers in the UK and as a freelance, Burney (with
his family) arrived in Australia in 1968 and was recruited to the Daily Telegraph as a
feature writer; became a senior writer with the paper; his son John is a former picture
editor on the Australian (Mediaweek online, 30 June 2009).

Cockburn, Stewart: D. 6 July 2009 in Adelaide, aged 87; began journalism career as a
copy boy on Adelaide Advertiser in 1938; moved to the Melbourne Herald and later wrote
for the Reuters news agency in London; at Advertiser in the 1970s and 1980s, he did
much of the investigative journalism for which he became renowned; his investigation of
the case of convicted murderer Edward Splatt whom Cockburn was convinced had been
wrongly convicted forced a royal commission and Splatt was released, pardoned and
compensated; wrote books about high-profile South Australians, such as atomic scientist
Mark Oliphant and premier Thomas Playford; retired from Advertiser in 1983 (report,
Australian, 7 July 2009, p.2, and Don Riddell’s obituary, Media section, 13 July 2009).

Devine, Frank Derek: D. 3 July 2009 aged 77; born on 17 December 1931 at
Blenheim, New Zealand; began career as a journalist at age 17 on Marlborough Express;
took a second job on the railways to help pay for world trip; worked for West Australian
and married a women’s-page reporter, Jacqueline Magee; became a foreign correspondent
for three years in New York and five years in Tokyo; became editor-in-chief of the
Australian and NZ editions of Reader’s Digest; moved to US to become an editor of the
American edition of the Digest and met Rupert Murdoch; became editor of Murdoch’s
Chicago Sun-Times in 1986; then edited New York Post; in 1988-89 edited the Australian
until he was sacked for reasons not explained to him; stayed with the Australian as a
columnist for 17 years, his final column appearing on 24 April 2009 (report, Weekend
Australian, 4-5 July 2009, p.19; tributes by Errol Simper, Australian, Media section, 6
July 2009, p.36, and Christopher Pearson, Weekend Australian, 11-12 July 2009, p.26;
obituaries by Jane Fraser, Australian, 8 July 2009, and Damien Murphy, Age, 13 July
2009; funeral report, Australian, 9 July 2009 — in all a rich fund of journalistic memories
and historical anecdotes).

Gardiner, John Gregory (Greg): D. 14 May 2009 in Sydney, aged 66; appointed chief
executive of the John Fairfax company at age 37 in 1980; resigned when “young Warwick”
Fairfax took over the company in 1987; before that he had built a cooperative group out of
the highly competitive and diverse interests of the Sydney-based papers, including the
Herald, Sun and the Australian Financial Review, the Age in Melbourne, the magazine
group of mainly women’s titles, Channels 7 in Sydney and Brisbane, the Macquarie Radio
network and major shareholdings in Rural Press and AAP; born in Sydney; grew up at
Bondi; studied economics at night at Sydney University, then accountancy; worked for
Bowater Paper; appointed general manager of Delfin, the merchant banking arm of
Development Finance Corporation, in 1971; Fairfax hired him in 1975 (Sydney Morning
Herald, 18 May 2009).

Heinrichs, Arthur: D. 12 May 2009 on the Gold Coast, aged 85; began career as cadet
journalist on the West Australian; served in WW2 at Moritai before moving to Melbourne
in 1951 where he became a reporter on the Sun News-Pictorial; after stints as a sub-
editor and news editor, was promoted to editor in 1972; became press secretary to Kim
Beazley sen. in 1974-1975 (Herald Sun, 13 May 2009).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 4


http://www.starobserver.com.au/

Holland, Gordon: D. 18 May 2009 in Melbourne, aged 96; became a cadet on the
Bendigo Advertiser before joining Melbourne Age in 1935; enlisted in Army during WW2;
posted to Port Moresby as adjutant of Army’s public relations unit; discharged May 1944
to become war correspondent for operations in the South-West Pacific; also became an
accredited war correspondent at Allied supremo General Douglas MacArthur’s general
headquarters; at the Age after the war, covered state politics before becoming chief of
staff in the 1950s; left Age shortly after new editor Keith Sinclair made Graham Perkin,
the assistant editor; entered public relations and became state manager of Eric White
Associates; after 10 years joined Australian Finance Conference, an association of major
finance companies; at age 69 and opened his own public relations firm (Michael
MacGeorge, an ANHG member, wrote the obituary for Holland, Age, 24 June 2009, p.19).

Murphy, James Joseph (Jim): D. 18 April 2009, aged 74; popular chief sports writer
for the Courier, Ballarat, for 30 years until he retired in 1999; began his working life as a
fitter and turner for the railways, but dabbled in writing as a stringer for the Courier in
the early-1960s, covering local football matches; loved sport and especially Ballarat sport,
so he took up a full-time job with the newspaper in 1969; he was a justice of the peace
who signed warrants at all hours for Ballarat police; married Una in 1959, and they had
eight children, including two sets of twins (Age, 7 May 2009, p.16).

Powis, Jon Bartlett: D. in June, aged 78; joined Sydney Morning Herald in 1948 as
cadet and worked in Sydney, Canberra and Darwin; in 1956 married journalist Mary
Metcalf and sailed for the UK and the Herald’s London office; became reliable all-rounder
and was appointed the London correspondent for the Australian Financial Review; moved
to Munich in 1960 to work for the US-owned Radio Free Europe (at that time
broadcasting in 21 languages to Eastern Europe under communist control), and
eventually became editor-in-charge; after 16 years returned to Sydney and became senior
feature writer for the National Times; entered public relations two years later; became
press secretary to John Howard when he was Federal Treasurer; with fall of Fraser
Government, Powis established his own public relations consultancy (Sydney Morning
Herald, 24 June 2009).

Whittaker, Bill: D. 8 May 2009 in Sydney, aged 79; born at Malanda, Atherton
Tableland; family moved to Sydney in 1942; spent two years as a clerk in Customs House,
and contributed to Ron Casey’s Turf Monthly; at 19, joined the Newsletter, a weekly
racing publication; began writing about trotting; worked for Trotguide, edited the
Trotting Recorder, and joined Daily Telegraph in 1954; Sir Frank Packer would telephone
him for tips; joined Sydney Morning Herald in 1959; succeeded Bert Lillye as SMH turf
editor in 1983; “retired” in 1988 but continued to contribute articles until 2004; won
Racing Writer of the Year and Sportswriter of the Year awards and was declared a living
legend by Harness Racing NSW (Sydney Morning Herald, 12 May 2009).

53.1.10 PAGING OF METRO SATURDAY PAPERS ON 9 MAY 2009
Compiled by Victor Isaacs

1 2 3 4 5 6 7 8 9
Aust. 26/16/10B 36T 40T 6B - - 12B 6B =108B
Fin. 64T - 16T - - - - - 80T
Rev.
SMH 34/20/14B 48T 56T 24T 68T 28B 36T - =212B
DT 72T 12T - - 32T 36T 8T 16T 192T
Age 28/16/10B 48T 56T 24T 68T 26B 48T 12T =196B
Herald | 120T - 28T - ? - - - 148T*
Sun
Courier | 120T 36T 40T - 56T 20T 36T 28 (Week- | 336T*
Mail end

Shopper)

Advtsr 112T - 40T - 56T 36T 32T 40T 316T
Merc 80T - 12T - ? 20T - - 112T*
CTimes | 36B & 20T 32T - - 72T 8B 14B - =130B

* Plus Real Estate

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 5



KEY: 1. News/Business/Sport; 2. Entertainment / Literary; 3.Magazine; 4. Travel; 5. Real
Estate; 6. Cars; 7.Employment; 8.0ne-off supplement; 9. TOTAL.
B = Broadsheet; T = Tabloid

NOTES: The West Australian not yet available for 9 May. Herald Sun & Mercury real
estate sections not available in Canberra. The divisions are somewhat arbitrary, as they
vary between papers. In particular, the categorisation of “Entertainment/Literary” or
“Magazine” is especially arbitrary. Magazine pages are counted as “T'abloid”, even though
they are a smaller size.

53.1.11 PEOPLE

Roger Brock, editor of the Newcastle Herald, talks about localism in a Mediaweek
interview (6 July 2009, p.9).

Bob Gordon, editor-in-chief of the Gold Coast Bulletin, retired on 3 July after 13 years
in the position (see 52.1.4 and 53.3.12). Bruce Loudon profiles him in “Sun, serves and
keeping in circulation: golden years of Bob Gordon”, Australian, Media section, 1 June
2009, p.35.

Garrett Jones has been presented with the Media Alliance’s Gold Badge, the union’s
highest award. He became a member of the AJA (Australian Journalists Association)
when he was offered a cadetship on the South West Times, Bunbury, WA, in 1963. His
career has since included Tasmania, the Daily Mirror, Sydney (including reporting from
Vietnam), the London bureau of News Limited, the Times on Sunday and the Australian
Financial Review (see Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009, p.11.

Ben Naparstek, 23, has been appointed editor of the Monthly after the departure of
Sally Warhaft. He started on 25 May and declared his independence, saying he will
commission the stories, including from conservatives (Australian, 27 May 2009, p.6).

David Penberthy, editor of The Punch, is “Person of the Week” in Mediaweek, 8 June
2009, pp.6, 9. The Punch, an opinion-driven current affairs site, was launched at the
beginning of June.

Kenneth Maxwell Randall, of Chifley, ACT, has been awarded an Order of Australia
Medal for his continued service to journalism and public affairs and through raising
awareness of issues affecting the future of Australia and contributions to national debate.
He has been president of the National Press Club since 1991 (Australian, 8 June 2009,
p.6; see ANHG 50.1.16).

Chris Wharton, the relatively new CEO of West Australian Newspaper Holdings, was
‘Person of the Week’ in Mediaweek, 1 June 2009, p.6.

53.1.12 ARIZONA: OUR EPITAPH

Arizona’s oldest continuously published newspaper, the Tucson Citizen, produced on 16
May its final edition, headlined “Our Epitaph”. The 48-page commemorative edition was
filled with individual columns by editors and staffers, along with highlights of the paper’s
138 years of publication. The Citizen, whose circulation of 60,000 in the 1960s had fallen
to 17,000, continues only in an online format. The Ann Arbor News, Michigan, plans to
publish its final edition on 23 July (Australian, Media section, 18 May 2009, p.32).

53.1.13 COMPETING READERSHIP RESEARCH LIKELY

Australia’s newspaper industry could soon have competing readership research after the
sector’s peak group began on 10 June the search for figures it will officially endorse
(writes Jane Schulze, Australian, 11 June 2009, p.19). The Newspaper Works, the
industry’s peak body, has launched a tender for a measurement contract and hopes to
have data available by the first quarter of next year. The move follows complaints by
publishers about figures provided by Roy Morgan Research, which collects readership
data as part of its Single Source survey. Newspaper Works chief executive Tony Hale said
with the media continuing to fragment and usage changing, the industry needed the best
possible information on consumer behaviour. He said the new research might, for the
first time, measure the viewing of newspapers on mobile phones. Independent research

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 6



consultant Ian Muir has been hired to oversee the tender and “undertake an extensive
review of best-practice readership standards and trends throughout the world”. Hale
expected “three or four” research groups to respond, but Roy Morgan Research chief
executive Michelle Levine said her company would not be one of them. (See also “Dual
poll for print under fire”, Australian, Media section, 22 June 2009, p.31.)

53.1.14 CIRCULATION FIGURES JANUARY TO MARCH

The January-to-March circulation figures were issued on 15 May. The Australian’s daily
weekday circulation rose by 3.6 per cent to 134,000 and its weekend circulation by 3.7 per
cent to 305,000. The Australian Financial Review went backwards: 6.5pc on weekdays
and 3.9pc on weekends. The West Australian, under new management, was up 1.6pc on
weekdays and 0.2pc on weekends. Most metropolitan dailies and weekend papers simply
held ground or lost slightly in the quarter (Australian, 15 May 2009, p.18; also see
Mediaweek, 18 May 2009, pp.8-9). Please note: ANHG will publish the April-June and
October-December figures.

53.1.15 FAUX PAS IN CANBERRA

Victor Isaacs reports: On Monday 8 June, Queen’s Birthday, the Canberra Times
printed only a portion of the Queen’s Birthday honours list. It omitted all of the gallantry
awards and all of the functional awards, including the public service medals — the latter a
matter of very great interest in Canberra. On Tuesday, 9 June, the following appeared:
“Parts of the Queen’s Birthday honours list was omitted from the yesterday’s Canberra
Times due to a production problem... We apologise for any inconvenience.” The missing
awards occupied an entire page.

53.1.16 NEWSAGENCIES: McGILLS CLOSES; AND ADELAIDE CHANGES
McGills Newsagency in Elizabeth S, Melbourne, opposite the former GPO, closed on 5
June, citing increased costs, and competition from nearby bookshops. McGills was the
second oldest newsagency in Australia, having operated since 1850. Birchall’s
Newsagency in Launceston is the oldest surviving newsagency in Australia, having
operated on the same site since 1844 (Age, 3 June 2009; see ANHG 43.37 and 53.4.4).

The Adelaide Advertiser, over the next 18 months, is to take control from newsagents of
all subscribers’ accounts. Although newsagents will remain vital in the delivery and
retailing of the Advertiser, this raises some questions about their future. It also poses the
question as to whether this will be extended to all other News Ltd newspapers in
Australia.

53.1.17 REUNION OF NEWSDAY JOURNALISTS 40 YEARS ON

Former Newsday journalists will gather for a reunion on 30 September, 40 years after
David Syme & Company launched the tabloid evening daily in Melbourne. Newsday was
meant to challenge the dominance of the broadsheet Herald, then selling about 500,000
copies a day. The first editor was Tim Hewat, but when Newsday ran into trouble,
Graham Perkin was drafted to try to save it. He spent several months working around
the clock, editing both the Age and Newsday. The new daily closed on 3 May 1970. Ex-
Newsday  journalists are encouraged to contact Trevor Grant on
grant.trevor@hotmail.com if they wish to attend the reunion (Amanda Meade, “The
Diary”, Australian, Media section, 15 June 2009, p.36).

53.1.18 DEFENCE DEFENDS MINISTER (WHO IS NO LONGER MINISTER)
Defence Department secretary Nick Warner dismissed as “pure fiction” claims by Fairfax
newspapers that his officials had spied on Defence Minister Joel Fitzgibbon. Warner said
an exhaustive review of the claims found no evidence to suggest anyone in Defence had
held any concerns about Fitzgibbon’s friendship with Chinese-Australian businesswoman
Helen Liu. Fitzgibbon resigned as Minister for Defence on 4 June after breaching the
ministerial code of conduct (Weekend Australian, 30-31 May 2009, and SMH online, 4
June 2009).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 7


mailto:grant.trevor@hotmail.com

53.1.19 JOHN HARTIGAN ON FUTURE OF NEWSPAPERS

John Hartigan, the chairman and CEO of News Limited, believes the future of
newspapers, especially Australian ones, is bright. He told the National Press Club that,
in contrast to newspapers in the US and UK, advertising revenues in Australia had been
growing over the past five years while circulation declines had been modest. Hartigan
said Australian papers were far less reliant on classifieds. “In the UK there are simply
too many newspapers. In the US, newspapers haven’t kept up with television as a source
of news, especially local news.” He said Australian papers reached a greater proportion of
readers than overseas papers did. Consequently, Australian papers accounted for 35 per
cent of all advertising revenue, while US newspapers accounted for less than 25 per cent.
Hartigan suggested newspaper journalists would have to rethink their news values. For
example, he believed that most people were bored by “the politics of politics”. And so he
suggested the Canberra press gallery move out of Parliament House and away from
politicians. He forecast there would be a move to hire more specialist writers. “I think we
are going to see an upsurge in recruitment of highly educated people with specialist
knowledge to fill our newsrooms.” Several newspapers, notably the Wall Street Journal
and the Australian, had prospered by investing in quality reporting (Australian, 2 July
2009, p.6, and see p.12 for extract from Hartigan’s speech, and 3 July, p.13, for editorial).

53.1.20 FAIRFAX CHIEF SELLS PART OF HIS STAKE

Fairfax Media CEO Brian McCarthy has reduced his overall holding in the company. He
sold 350,000 shares on 15 June for $467,250 to reduce his personal debt. Fairfax’s share
price that day was the highest in nearly five months (Australian, 23 June 2009, p.7).

53.1.21 PERTH WEEKDAY FREEBIE

The WA Public Transport Authority has called tenders for a free weekday newspaper to
be distributed at Perth railway stations. News Ltd, Fairfax Media and West Australian
Newspapers are expected to tender (Australian Financial Review, 17 June 2009, p. 52).

53.1.22 STAMPEDE FOR WAN REDUNDANCIES

West Australian Newspapers Holdings has significantly increased the size of a
redundancy program announced early in June, with about 90 full-time staff departing the
group under an organisation restructure completed on 25 June. Originally it was planned
to cut the staff by 5 per cent, but 8.6 per cent of employees are departing. The
redundancies had “virtually all” been voluntary, according to CEO Chris Wharton
(Australian, 26 June 2009, p.21).

53.1.23 MICHAEL JACKSON COVERAGE
Mediaweek devoted four pages to how different media covered the death of pop star
Michael Jackson, first reported in Australia early on 26 June (6 July 2009, pp.11-14).

53.1.24 CHANGES TO WALKLEYS

The Walkley Foundation has unveiled major changes to its Walkley Awards to ensure
they recognise “skills-based” journalism as media forms continue to converge, writes Jane
Schulze (Australian, Media section, 13 dJuly 2009, p.34). The Walkley trustees
commissioned new Walkley advisory board chair Quentin Dempster (ABC) and former
chair Paul Bailey (Fairfax) to conduct the first review of the awards in 10 years. (For
reference to Dempster’s summary of the review findings, see 53.5.2 Dempster.) The 2009
Walkleys will feature the first award, across all media, for the Best Scoop of the Year,
and a new award, Outstanding Continuous Coverage of an Issue or Event, replacing the
Best Use of Media award.

53.1.25 STOKES AND PACKER AND CONSMEDIA

James Packer has made an 11th hour bid to keep control of his family’s only remaining
stake in a once mighty media empire. Kerry Stokes lifted his stake in Consolidated Media
Holdings (ConsMedia) to 19.8 per cent on 15 July after spending $262.3 million in a week.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 8



Packer’s private company, Consolidated Press Holdings, bought 2.87 per cent of stock
during the same week. Packer’s stake is now 40.8 per cent (15 July). Through ConsMedia,
James Packer has 25 per cent of pay-TV operator Foxtel, 50 per cent of Premier Media
Group, which produces Fox Sports, and 26 per cent of online jobs site SEEK (Daily
Telegraph, 11 July 23009, and Australian, 16 July 2009, pp.17-18).

2 - CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE

53.2.1 ABC WEB HUBS: VIRTUAL TOWN SQUARE

Mark Day reports and comments (Australian, 1 June 2009, p.36) on the Federal Budget’s
allocation of $15 million to the ABC to set up 50 local web hubs around the nation. The
proposal allows the ABC to move into areas which, up to now, have been judged to be
non-viable by commercial operators. One APN reaction was that it would “suck the
oxygen” out of regional markets for commercial ventures. ABC managing director Mark
Scott told the Senate Estimates Committee the grant would allow the ABC to hire
“specialist video content makers” in each of its local radio stations across 50 communities
in Australia. “They will be filming, editing and uploading original local content for that
market, for that community, so content from that region and for that region will be
distributed through our ABC local website. This allows the community to create its own
content, to develop its own stories and to share those with the broader community. We
will be establishing community websites and genre portals which allow Australians to
talk with each other and to share experiences. This is the creation of a virtual town
square, a place where Australians can come together to listen to each other, to learn from
each other, to speak and to be heard.”

Scott said the plan was to match the development of the hubs with the rollout of the
proposed $43 billion high-speed National Broadband Network. The ABC plan also ticks
what Day describes as “some globally trendy boxes”. It is hyper-local, thus meting the
conventional wisdom that future media will be relevant at the quality and local ends of
the market, with the middle under the greatest threat. It is an incubator for new skills,
bringing show-and-tell minstrels to country towns that otherwise would not attract them.
If anything kicks along the emergence of citizen journalism, it will be these new rural
“specialist video content makers”, says Day. And the plan completes a circle of local
content: ABC local radio stations will draw traffic to local websites as well as drawing
content from them. Day then gets stuck into APN and Rural Press for criticising the ABC
plan after failing to do something similar. He says: “Their local websites are weak
extensions of their newspapers — flimsy on news and largely devoid of any local
inspiration that could be described as coming close to the ABC’s video/citizen journalism
plans. If the regional operators have run the numbers on what it would take to build
viable and profitable sites in key regional markets, they’ve backed away from serious
investment because they haven’t been able to make a commercial case for it.” (See also:
“ABC web centres a threat to investors”, Australian, Media section, 25 May 2009, p.31.)

53.2.2 MURDOCH AND ONLINE

As US newspapers shrivel up and die, an unlikely figure is emerging as their potential
savior: News Corp. chairman Rupert Murdoch. The much-vilified Australian-born media
tycoon is preparing to battle against the practice many hold largely responsible for
newspapers’ current plight -- the “original sin” of giving away their content for free
online. The 78-year-old Murdoch announced this week that the days of free are over. He
said he planned to begin charging readers of the websites of News Corp. newspapers
“within the next 12 months,” testing the scheme “first on some of our stronger ones. “We
are now in the midst of an epochal debate over the value of content, and it is clear to
many newspapers the current model is malfunctioning,” said Murdoch, whose newspaper
holdings include the Wall Street Journal, the New York Post, the Times of London, the
Sun and the Australian, among others. The Wall Street Journal online already requires a
subscription fee but newspaper owners across the United States will be closely watching
as Murdoch bucks the conventional wisdom and extends a pay wall to other publications.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 9



Murdoch himself is a late convert to the notion of making readers pay online, having
planned before buying the Journal two years ago to do away with the subscription system
in a bid to increase traffic to wsj.com. He changed his mind after taking over the paper,
but it is precisely that kind of flexibility that some analysts point to when they say
Murdoch may be the media magnate best equipped to lead newspapers into the digital
age (Sydney Morning Herald, 9 May 2009).

53.2.3 INTERACTIVE DIGITAL WORLD

) . S

To see your newspaper come to life, you need a PC or Mac with a web camera, internet access and the
target icons, as shown above. (Photo by Sunday Herald Sun.)

On 17 May the Sunday Herald Sun (and other News Ltd Sunday papers) became part of
a newspaper revolution, where readers are given the chance to enter an interactive
digital world. Using new technology powered by Total Immersion, the readers were
among the first to access the digital experience, called Papermotion. The technology has
been brought to Australia through French company Total Immersion’s partnership with
Dreamscape Group. To try it, you need is a personal webcam on your computer. Turn to
an advertisement on Page 25 of the 17 May Sunday Herald Sun and go to
heraldsun.com.au/papermotion, following the links. Holding the ad in front of a
webcam brings the media to life by triggering interactive displays of 3D animation, film
clips, music, mini-sites and games. For the launch on 17 May, readers were able to
celebrate the release of the new Ben Stiller film, Night at the Museum: Battle of the
Smithsonian, by activating a virtual-reality world where they could interact with
characters from the film. News Limited group marketing director Joe Talcott said the
technology enhanced readers’ experience by adding a new dimension to their newspaper,
using video and interactive content. “Papermotion, powered by Total Immersion, is the
greatest innovation in print media since coloured ink,” he said.

53.2.4 NEW WAYS OF DELIVERING HIGH QUALITY JOURNALISM SOUGHT
An experiment in new media journalism was launched on 2 June (writes Andrew Dodd,
on Crikey.com), based loosely on an innovative US website called Spot.us/ Melbourne’s
Swinburne University has set up the Foundation for Public Interest Journalism,
promising to bring together journalists, academics and the public to experiment with new
ways of delivering high quality journalism in the new media world. Its aim is to foster
interactive and investigative reporting in an age when traditional mainstream media
companies are cutting costs, shedding reporters and centralising their operations. The
foundation is seeking donations from the public and philanthropic trusts and will
establish a website, bringing together journalists and the public to pitch, fund and
publish the types of stories the rest of the media are neglecting to cover. “It’'s an
experiment and like experiments it will change over time,” says Dr Margaret Simons,
who when she’s not writing for Crikey, is an academic at Swinburne University’s
Institute for Social Research, the body behind the foundation.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 10


http://www.heraldsun.com.au/papermotion

The spot.us model relies on individuals pitching stories which they would like to write
themselves or which they’d like someone else to write for the public’s benefit. The public
are then invited to make a donation to fund that story. The donors are transparent and
the editorial direction is left in the hands of the reporter and the site’s editor. The
Foundation for Public Interest Journalism hopes to be operating by the end of the year.

53.2.5 INCREASE IN VISITORS TO US NEWSPAPER WEBSITES

American newspaper Web sites attracted an average of 73.3 million unique visitors per
month in the first three months of the year, a 10.5 percent jump from the same period
last year, according to Nielsen Online. The average number of pages views climbed nearly
13 percent to 3.5 billion. Both figures were the highest since 2004, according to the
Newspaper Association of America, which commissioned the analysis. The Nielsen figures
are the latest to show a growing audience for newspapers on the Web, even as publishers
continue to struggle in their search for a viable online business model to replace falling
print revenue (SMH online, 24 April 2009).

53.2.6 BREWARRINA 10 YEARS ON

On 4 August 1999, writes Barry Blair, news was broadcast on ABC Orange/Dubbo that
Brewarrina was to begin a local newspaper. Almost 10 years later you may read it online
at http://www.breshire.com/news/html

53.2.7 JOURNALISTS AND TWITTER

Sally Jackson writes (Australian, Media section, 29 June 2009, pp.31, 34) about
journalists who have a presence on Twitter. Created in early 2006 by US software
architect Jack Dorsey, Twitter is now beginning to gain mass popularity. Twitter Inc.
won’t divulge an official count of registered users but research firm eMarketer estimates
that there were about six million US users last year. This total is expected to double this
year. Julie Posetti, a journalism lecturer at the University of Canberra, is one of the first
in the world to study the media activity on Twitter. She says there has been an
“explosion” of media professionals on the Twittersphere this year and has described local
journalists as “literally in a Twittering frenzy”.

Posetti has told the network of Australian journalism educators (the JEA net): “I've been
researching journalists’ engagement with Twitter — the ethical, professional and industry
implications — and I've just published the third instalment in a series based on this
research at the PBS website Mediashift (www.pbs.org/mediashift) I've received lots of
feedback from media employers and journalists around the world who are keen to engage
with these issues and many journalism students have also contacted me seeking input
into their own Social Media Age definitions of journalism. So, it’s timely stuff and
probably relevant to your teaching. If you're interested you can source the articles via
these links:

e Part 1: How  Journalists are Using  Twitter in  Australia
(http://www.pbs.org/mediashift/2009/05/how-journalists-are-using-twitter-in-
australial47.html)

e Part 2: How dJournalists Balance Work, Personal Lives on Twitter
(http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/how-journalists-balance-work-personal-
lives-on-twitter159.htm]l)

e Part 3: Rules of Engagement for Journalists on Twitter

(http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/rules-of-engagement-for-journalists-on-
twitter170.html)This article includes a list of 20 tips for journos using Twitter.

Posetti says: “T've also published an overview on New Matilda here
http://newmatilda.com/2009/06/16/twitters-difficult-gift-journalism (note the bizarre
comments thread!) and on request, I've excised the TOP 20 TAKE-AWAY TIPS FOR

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 11


www.pbs.org/mediashift
http://www.pbs.org/mediashift/2009/05/how-journalists-are-using-twitter-in-australia147.html
http://www.pbs.org/mediashift/2009/05/how-journalists-are-using-twitter-in-australia147.html
http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/how-journalists-balance-work-personal-lives-on-twitter159.html
http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/how-journalists-balance-work-personal-lives-on-twitter159.html
http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/rules-of-engagement-for-journalists-on-twitter170.html)This
http://www.pbs.org/mediashift/2009/06/rules-of-engagement-for-journalists-on-twitter170.html)This
http://newmatilda.com/2009/06/16/twitters-difficult-gift-journalism

TWEETING JOURNOS list and posted at my blog here: http://www.j-
scribe.com/2009/06/top-20-tips-for-journo-twits.html”

53.2.8 WARWICK: SOUTHERN FREE TIMES
Barry Blair reports that the Southern Free Times at Warwick is finally online. The web
page is at: http://www.freetimes.com.au/

| 3 - CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL

53.3.1 APN SEES TOUGH TIMES AHEAD

APN News and Media has warned the tough times for the media sector are far from over,
announcing its second major profit downgrade in less than three months. Chairman
Gavin O’Reilly told APN’s annual general meeting on 5 May that the company’s net profit
after tax (NPAT) for the year to December 2009 would be up to $20 million, or 16.7 per
cent, lower than the previously anticipated $120 million. APN is now forecasting an
NPAT excluding one-off items of between $100 and $110 million for calendar 2009
(Australian, 6 May 2009).

53.3. 2 APN ‘NOT FOR SALE’

The new Independent News & Media chief executive Gavin O’Reilly says the company’s
39 per cent stake in APN News & Media is now “not for sale”. His comments came after
INM in January shelved a sale of its APN stake, which would have helped it to pay down
its debt. Last week, INM admitted there was a “strong likelihood” of a breach of its debt
covenants this year as it battled to pay off a bond in May: raising questions about
whether it could be forced into selling assets such as APN. But in response to a question
from the Australian, O’Reilly — who is also APN chairman — said a sell-off of APN was not
an option (Australian, 6 May 2009).

53.3.3 DIMBOOLA: BANNER CELEBRATES 130 YEARS

The Dimboola Banner was 130 years old on 10 May and published a special anniversary
edition on 13 May. Owner David Ward invited readers to join current and former staff at
the Dimboola office to celebrate the newspaper’s milestone. Ward credited the supportive
Dimboola community with ensuring the newspaper’s longevity. “The Banner is very
important to the community which is evidenced by the fact that its circulation almost
equals the population of Dimboola,” he said. Business advertising consultant Jenny
Stewart agreed. “The Banner receives terrific support from the community,” she said.
“We have many valued contributors and advertisers, without whom the paper would not
exist.” Readers received a commemorative poster printed on one of the historic printing
presses featured in the Dimboola Print Museum. Two of the Banner’s oldest readers cut
an anniversary cake. A prolific publisher, Henry Barnes, launched the Banner on 10 May
1879, with his brother William as editor. The paper is now printed at Warracknabeal, but
the Dimboola office continues with Audrey Hurst as journalist, office manager and
photographer. Ward also owns the Warracknabeal Herald.

53.3.4 FAIRFAX EXITS NSW CENTRAL COAST

Fairfax closed the Central Coast Sun Weekly on 30 April 2009. It has since become
www.coastingtoday.com.au/ It was from the offices of the Sun that Fairfax launched
its ill-fated daily, the Central Coast Herald, on 28 September 2002. News Ltd responded
by converting its bi-weekly free, the Express Advocate, into a free daily and by issuing a
‘Central Coast Extra’ liftout in the Daily Telegraph each day from 27 September 2002.
The Herald closed on 12 June 2004. Alan Oakley, the editor of the Newcastle Herald, said
the aim all along had been to “extend the footprint” of the Newcastle daily, but that is not
how editor Dean Gould saw it. Interestingly, both Oakley and Gould are now News Ltd
employees. Fairfax bought the Central Coast Sun in July 2001 and rebadged it as the
Central Coast Sun Weekly (Rod Kirkpatrick, ‘When the gloves are off: the Central Coast
newspaper fight’, Australian Journalism Review, 28 (2), December 2006, pp.53-65; also
see Australian, Media section, 11 May 2009, p.37).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 12


http://www.j-scribe.com/2009/06/top-20-tips-for-journo-twits.html
http://www.j-scribe.com/2009/06/top-20-tips-for-journo-twits.html

53.3.5 ADELAIDE: MESSENGER SETS OUT TO BUILD BRIDGES

Messenger Community Newspapers has launched a “Building Bridges” campaign across
its 11 free titles with a claimed readership of about 700,000. Editor-in-chief Matt
Deighton says the focus is on “solution-based journalism” (Mediaweek, 4 May 2009, p.11).

53.3.6 WARIALDA AND BINGARA: WAR OF WORDS

Following on from ANHG 52.3.10: At the end of April and in early May a war of words
broke out between the Warialda Standard and the Gwydir Shire Council, with the
Bingara Advocate taking part. Then the Standard was sold to Rachel Sherman, a former
Inverell radio journalist who moved to Warialda in mid 2008. She was born in Warialda
and grew up there. She introduced herself in an editorial in the Standard on 10 June.

53.3.7 MACKAY: SMASHING DOWN THE WALLS

Mercury House, on Wellington Street, Mackay, has been transformed from a labyrinth of
corridors and closed doors into a single open office space that takes up most of the ground
floor. Three separate departments — newspaper sales and marketing, editorial and
advertising — now all work alongside each other, reports Sarah Crawford (Daily Mercury,
20 May 2009). On 19 May APN Australian Publishing chief executive Mark Jamieson
toured the new office and met staff. APN project manager of group facilities Anne Brider
said the dramatic office renovation had been a great success. The construction phase
took 16 weeks. “The idea was to bring everyone together to work as a cohesive team
instead of people being squirreled away in their individual hidey-holes,” she said. The
Daily Mercury is the first site in the APN Australian Publishing group to receive the
makeover. Eventually all Australian sites will be refitted in the same style.

53.3.8 BRITAIN: LOCAL PRESSES ROLL TOWARDS OBLIVION

One of the most accurate barometers of the recession’s impact on the UK city of Bristol
writes Martin Fletcher, is the volume of advertising in the Bristol Evening Post and its
sister paper, the 150-year-old regional Western Daly Press. In one recent week the
Evening Post property section was 44 pages, compared with 72 in the same week last
year. The jobs section shrank from 25 pages to 12, the motoring section 24 to 12, and the
classifieds from 57 to 40. Neither editor would talk to Fletcher, but Susie Weldon, the
journalists’ union convener, said: “Advertising has fallen off a cliff.” Bristol has been
home to at least 114 newspapers over three centuries. (Times, 9 April 2009, p.14.)

53.3.9 FRASER COAST: BATES RETIRES AFTER 21 YEARS AS EDITOR

When Nancy Bates retired as editor of the Fraser Coast Chronicle, the daily that serves
Maryborough and Hervey Bay, Queensland Premier Anna Bligh gave her a send-off in
Parliament. She said Bates had been with the Chronicle for nearly 40 years, including 21
as editor. T understand that in that time she has written more than 5,500 editorials. I
can personally attest to the fact that not all of them have supported my side of politics.’
(Australian, Media section, 15 June 2009, p.33).

53.3.10 TAMWORTH: NEWS ON WHEELS

For 20 years, Tamworth’s News on Wheels has provided disabled residents with their
local news, reports Haley Sheridan (Northern Daily Leader, 5 May 2009, p.12). A group of
about 20 people meets weekly and records articles from the Northern Daily Leader in
audio format, puts them on CD, and posts them around the district to housebound people
who desire the service. The service began in 1989 when a local man was rendered
quadriplegic after an accident on his bicycle. He was unable to read. The service
gradually expanded to encompass other people. Sixteen people now do the reading.

53.3.11 LEADER REBADGES

In the week of 29 June-4 July, Victoria’s Leader Community Newspaper group
relaunched all 33 of its titles with new designs and a “greater commitment to local news”,
reports Simon Canning (Australian, Media section 29 June 2009, p.35).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 13



53.3.12 GOLD COAST: AFFLECK ENDS LONG ASSOCIATION WITH BULLETIN

Deputy editor John Affleck left the Gold Coast Bulletin in late June after an association
that began almost 30 years ago (Mediaweek inline, 23 June 2009). Affleck joined the
Bulletin as a sub-editor in 1981 after working on newspapers in regional Victoria and
Queensland. He was seconded to edit the bi-weekly Albert and Logan News and became
the first editor-in-chief of Quest Community Newspapers, Brisbane. He returned to the
Gold Coast Bulletin in 1988 and after rising to the rank of editor was, in November, 1998,
appointed editor of the Townsville Bulletin. He returned to the Gold Coast Bulletin in
2004 as deputy editor. The new deputy editor of the Bulletin is Ken Robinson, the former
night editor. See also 53.1.11 for Bob Gordon’s retirement as editor-in-chief.

|4 - NEWSPAPER HISTORY|

53.4.1 HORSHAM: FIRST FEMALE EMPLOYEE AT THE TIMES

This is a story about an item of mail that took nearly four and a half years to be delivered
from Queensland to Victoria, but it is really a story about how some stories come to be
written. Rona Connel Riley, born on 19 May 1919 at Horsham, became the first female
employee of the Horsham Times in 1935 when John Vyvian Snaith Ward was proprietor
and Andrew Millett was the editor. Ward required one of her parents to sign a document
that declared that they would not ask her about the business affairs of the newspaper,
and she would not divulge details of the affairs. She worked at the Times for 16 years,
gradually moving from office work to journalism. Early in World War II she became
engaged to a local man, William John Laidler, and he went off to war, but was listed as
missing in the Siege of Tobruk a year and a half later. Riley and Laidler were both 22.
She says, “It was 17 months before his mother, who was very precious to me and I to her,
went into the bank in Wangaratta and the accountant said the manager wanted to see
her and it was the manager who said her son was now posted as dead. Seven of them
went out on patrol and were never seen again.”

Rona Young, when nearly 90.

Ten years later Rona met Andrew Dickson Young, “a very wonderful man, a gentle quiet
man — he had a degree in civil engineering; he was 10 years my senior; he came out of
Melbourne University towards the end of the Great Depression and they couldn’t afford
to have the degree conferred”. He could not find a job and so returned to the farm which
was about 30km north of Horsham towards Warracknabeal. Young and Riley married on
27 October 1951 at St John’s Anglican Church, Horsham, the church in which she had
been baptised and confirmed. The marriage produced two children: Elizabeth (b. 1953)
and Andrew Paul (b. 1955). Rona Young wrote a history of the Anglican church at
Warracknabeal in 1988 and of St John’s, Horsham, in 1996. She published privately a
book of poetry. She contributed regularly to the Wimmera-Mail Times when Allan
Lockwood was editor.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 14



There is much more, but that is for another time and place. I first interviewed Rona
Young by telephone on 3 August 2004, shortly before my article on the Horsham and
Natimuk newspapers was published in PANPA Bulletin (September 2004, pp.58-59).
About six weeks later I posted a photocopy of the article to Rona Young. It arrived four
years four months later, in January 2009 — and helped contribute to the jargon of the age,
“snail mail”. She wrote to me on 2 May 2009 and her letter was forwarded to me in
Mackay by former employer, the University of Queensland. I rang her on 11 May, eight
days before she turned 90. She is well and her memory as is sharp as a tack. She lives
independently but has a carer call each morning and evening. “I'm still very blessed,” she
says. “Life is still good. When it’s time, it won’t be me who’ll say when I go. God will look
after that. It’s nothing to do with me. I really am very happy.”

53.4.2 HOW THE NYT DROPPED THE BALL ON WATERGATE

The New York Times could so easily have broken Watergate before the Washington Post,
it seems. In August 1972, Times reporter Robert Smith, in his final days at the
newspaper before leaving to study at Yale Law School, heard aspects of the tale of
intrigue and corruption that reached all the way to the White House. Acting FBI director
Patrick Gray told Smith the Attorney-General was involved in a cover-up and he gained
the distinct impression the matter went right to the top. Smith repeated Gray’s disclosure
to a Times editor, Robert Phelps, but the story died because the paper was consumed with
other political stories (Australian, 27 May 2009, p.3).

53.4.3 NEWSPAPERS THAT GATHER DUST

If there’s a stack of old newspapers gathering dust under the bed or out in the shed,
Australian libraries want to know about it. The search is on for these valuable pieces of
our social history, as part of the Australian Newspaper Plan, a nation-wide initiative of
state and territory libraries designed to find, collect and preserve access to historic
newspapers.

Some of Australia’s most wanted newspapers include:

. Cairns Advocate (1897-1882);

. Croydon Miner, Qld (1887-1888)
Mundic Miner and Etheridge Gazette (1889-1917);
Pilbarra Goldfields News (1901);
Renmark Pioneer (1893-1895).

Once the wanted newspapers have been tracked down, they will be saved to ensure their
preservation for future generations. Access will be available through the libraries. For a
full list of the wanted newspapers, go to www.nla.gov.au/anplan

53.4.4 WHERE CAN I BUY MY OVERSEAS, INTERSTATE OR COUNTRY DAILY?
By Victor Isaacs

With the recent closure of the long-established McGills Newsagency in Elizabeth St,

central Melbourne (53.1.16), the question arises of remaining places in Australia where

overseas, interstate and country daily newspapers can be bought outside their primary

distribution areas. Overseas daily newspapers are indeed rare in Australia. The

West Australian is rarely seen in eastern Australia.

The following list is a preliminary attempt. You are invited to provide additional entries
and corrections.

Overseas dailies

News Ltd newspapers (Times, Sunday Times, London Sun, News of the World, and
New York Post): at:

Sydney, Daily Telegraph shop, Holt and Kippax Streets, Surry Hills

Melbourne, Herald Sun shop, opposite HWT Tower, Southbank

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 15



Brisbane City newsagency, Creek and Elizabeth Streets
London Financial Times, Asian edition at most of the “Interstate” entries below.

(The Guardian Weekly, Weekly Telegraph and International Express, being the weekly
edition of London dailies, are available almost everywhere).

Interstate dailies at newsagencies or newspaper kiosks at:
ALL MAJOR AIRPORTS

SYDNEY

Daily Telegraph shop, Holt and Kippax Streets, Surry Hills (News Ltd papers)
Central station

Queen Victoria Building basement, next to Town Hall station

Wynyard station

Circular Quay ferry terminals/station

Bondi Beach, Campbell Parade

MELBOURNE

Sun-Herald and Sunday Telegraph generally available

Herald Sun shop, opposite HWT Tower, Southbank (News Ltd papers)
Melbourne Central station, opposite State Library, Swanston St
Southern Cross (Spencer St) station

South Melbourne, Clarendon St

SE QUEENSLAND
Sydney Morning Herald, at many outlets. Sun-Herald and Sunday Telegraph generally
available

BRISBANE
City, Creek and Elizabeth Streets
Brisbane Transit Centre (Roma Street station), first floor

PERTH
Plaza Arcade, between Murray and Hay Streets

ADELAIDE

Age at many outlets

City, Regent Arcade
Glenelg, Jetty Road

Port Adelaide, St Vincent St

CANBERRA

Sydney and Melbourne daily newspapers are available everywhere. Some other major
interstate dailies at:

Civic, Bus Interchange, East Row

Civic, West Row

Civic, Petrie Plaza

Kingston, Giles St

Manuka, Franklin St

Belconnen Mall

Woden Plaza (now also known as Westfield Woden)

RIVERINA & SE NSW
Age, Herald Sun and Canberra Times generally available

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 16



TASMANIA
Age and Herald Sun available everywhere

Country dailies

SYDNEY
Central station — Newcastle’s Herald and Wollongong’s Illawarra Mercury only
MELBOURNE
Southern Cross (Spencer Street) station — Geelong Advertiser only
BRISBANE
Creek and Elizabeth Streets — all Queensland country dailies
WESTERN AUSTRALIA
Kalgoorlie Miner commonly available throughout south-west WA
TASMANIA

Launceston Examiner available almost everywhere
Burnie Advocate sometimes available.

53.4.5 NINETEENTH CENTURY UK PERIODICALS

The National Library of Australia (NLA) reports: “19th Century UK Periodicals” is a
database using content from the British Library, the National Library of Scotland, the
NLA, and many other sources, to make available digitised versions of key 19th Century
UK Periodicals. For the more than 180 periodicals currently available, every front page,
editorial, article, poem, recipe, advertisement and classified advertisement that appeared
within their pages for the period available is accessible. Users of the database will be
able to search every word on every page. The database is to be released in five series.
The NLA currently has access to Series 1: New Readerships: Women’s, Children’s,
Humour and Leisure/Sport, and Series 2: Empire: Travel and Anthropology, Economics,
Missionary and Colonial. This database is accessible from offsite to all registered NLA
Readers through their reader’s card.

53.4.6 SIR GEOFFREY SYME
Dr Veronica Condon, a Melbourne-based ANHG subscriber, is putting together a
comprehensive website about her late father, Sir Geoffrey Syme. It is a work in progress
but is growing into an impressive historical resource. Visit it at
www.sirgeoffreysyme.com.au

53.4.7 SOMETHING ABOUT NEWSPAPERS

Phillip Adams has written a nostalgic piece about newspapers (Weekend Australian
Magazine, 6-7 June 2009, p.38). An extract: “A few weeks ago a kind reader sent me a
copy of the very first edition of the Australian from 1964 in such mint condition it might
have been printed last night. And as I turned the pages with fascination I realised how
much newspapers have changed in these few decades. In typography, illustration, layout
and emphases. Here was hard evidence of an era when the newspaper was, without
question, the dominant force in setting a national agenda. Back then the only threat
came from television. Now, as technologies pull a plague of rabbits from electronic hats,
we struggle to find a new raison d’étre, new methods of holding reader interest. But as a
paperboy who became a pundit I still love the damn things. Even when editorials
infuriate and many of the columnists seem certifiably insane. There’s something about
the feel, the smell, the rustle of a newspaper that cannot be replaced or replicated. Stop
the presses? No thanks.”

53.4.8 BIOGRAPHICAL SCOOP FOR BRITISH AND IRISH JOURNALISTS

Allow the ANHG to introduce you to Scoop! With over 24,000 entries — the result of 16
years of research — Scoop! represents the most comprehensive biographical dictionary of
British and Irish journalists ever compiled and an invaluable resource for anyone
interested in newspaper history: http:/www.scoop-database.com/ Scoop!/ covers the
period in media history when the modern newspaper began to emerge. It also embraces
the beginnings of radio and newsreel journalism. The men and women in the Scoop/

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 17


http://www.scoop-database.com/

biographical dictionary are British or Irish journalists who died between 1800 and 1960.
Also included are a small number of journalists who, although not born in Britain or
Ireland, spent a significant proportion of their career there. Scoop! is described as “an
invaluable resource for both family history and genealogical researchers as well as those
interested in house and property history“.

53.4.9 RESEARCH IN PROGRESS

Margaret Rees-Jones, of Melbourne, is writing the story of her “printing family”,
which begins in Edinburgh then moves to New Zealand. Her great-great-grandfather,
James Muir, was apprenticed to James Ballantyne in Edinburgh and worked on Sir
Walter Scott’s Waverley Novels. He found himself in New Zealand by a circuitous route
and pulled the first damp sheet from New Zealand’s first newspaper, the New Zealand
Gazette and Wellington Spectator, in April 1840. Rees-Jones’s cousin, Michael Muir, who
owns the Gisborne Herald, will publish the book. Her deadline is some time next year,
which will be the family’s 160th year of printing in New Zealand, bar a three-year break.

John Tidey, of Melbourne, is writing a biography of former Age editor Creighton
Burns.

Ben Hills, of Melbourne, is writing a biography of former Age editor Graham Perkin.

|5 - RECENTLY PUBLISHED|

53.5.1 BOOKS

Levi, Vie, Hot Metal, Hot Stories and Cold Cases: Requiem for a Newspaper. Self
published by Vic Levi, 4 Gordon St, Eleebana NSW, 2282, $25. Levi, formerly a
reporter and executive of the Newcastle Sun from 1954 to 1980, recounts in a
light-hearted way his period there, and especially stories of his colleagues.

North, Louise, The Gendered Newsroom: how journalists experience the changing world
of media, Hampton Press, 2009. ISBN 978-1-57273-872-0. Cloth format. $62.50.
An exploration of the gendered production of news — and in particular the
experiences of women — in the Australian print news media. North’s fascination
with newsroom gender politics was born from her own experience during a 20-
year print career which included stints with the Messenger newspaper group and
Hobart’s Mercury.

53.5.2 ARTICLES

Adams, Phillip, “Phillip Adams”, Weekend Australian Magazine, 16-17 May 2009, p.46.
Discussion of columnists in newspapers. Extract: “Increasingly abrasive columns
began to fill newspapers in the early ’60s. Struggling to compete with the
immediacy and visual wallop of TV, papers had to rethink their role — and opted
for an emphasis on analysis and opinion.”

Coleman, Peter, “ ‘Hunger’ as teased Brisbane burns for print alternative”, gxpress,
May 2009, pp.13-14. The author discusses the intentions of Fairfax media for the
south-east Queensland market after it published one print edition of
brisbanetimes.com.au

Day, Mark, “Newspapers can survive by playing host to the web”, Australian, Media
section, 15 June 2009, p.36. Gives special mention to News Ltd’s The Punch and
to the proposed online National Times venture by Fairfax.

Dempster, Quentin, “The Walkleys are changing”, Walkley magazine, Issue 57, July-
August 2009, p.25. The Walkley Advisory Board chair shares the results of the
first review of the Walkley Awards in 10 years.

Dobbie, Mike, and Este, Jonathan, “The shrink rap”, Walkley Magazine, Issue 56,
May-June 2009, pp.13-14 (in a section “Making News Pay” — see also Jarvis,
Mayne and Mutter). Newspapers are in crisis with ad revenues diving and
editions getting skinnier. So do we need an iTunes of journalism? Or a sugar
daddy with deep pockets? Or a government handout?

Emerson, Craig, “Rorts-and-all ‘gotcha!” unfairly tainted this honest bloke”, Weekend
Australian, 30-31 May 2009. An Australian Government Minister discusses

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 18


http://www.scoop-database.com/about/the_biographical_dictionary/
http://www.scoop-database.com/about/family_history_and_genealogy/
http://www.scoop-database.com/about/house_and_property_history/

tabloid newspaper representations of him as an alleged rorter of parliamentary
expenses.

Gardner, P.D., “Brief Notes on Some Fraudulent Aspects of the Secret Compositions of
William Lawrence Ballieu and Friends 1892”, Victorian Historical Journal, Vol.
80, No. 1, June 2009, Royal Historical Society of Victoria, pp. 61-75. Among the
secret compositions examined are those of Theodore Fink, proprietor of the
Melbourne Herald.

Haigh, Gideon, “3000 characters in search of content”, Age, 16 May 2009, A2, p.15. A
remarkable public project — the Australian Newspaper Digitisation Program — is
sealing the cracks in Australia’s written history.

Haigh, Gideon, “When the media is the story”, Age, 2 May 2009, Insight p.5. A former
Monthly contributor gives his perspective on the convulsions that culminated in
the ousting of the magazine’s editor, Sally Warhaft.

Hoag, Elaine, “The earliest extant Australian imprint with distinguished provenance”,
Script & Print: Bulletin of the Bibliographical Society of Australia & New
Zealand, 31 (1), 2007, pp.5-19. This is an important article about the first extant
printing known to have occurred in Australia. See also Kirsop entry below.

Hudson, Sally, “Fighting on to preserve the past”, Weekly Times, 20 May 2009, pp.33-34.
Locals are rallying to save regional Victoria’s historical relics. Special mention of
Curides River Bridge, Timbooon; Murtoa Stick Shed; and Bessiebelle
Sheepwashes.

Hull, Crispin, “Newspapers will thrive while people pay for quality journalism”,
Canberra Times, 4 July 2009, Forum section, p.15. See Bernard Salt below.
Jackson, Sally, ‘Hacks find escape between the covers’, Australian, Media section, 11
May 2009, pp.35-36. A review and discussion of the number of journalists

(generally from print) now writing books.

Jarvis, Jeff, “Tear down the wall”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009, pp.16-
17. Putting a pay wall around online news is cyber suicide, losing you links,
viewers and potential advertising revenue.

Jones, David, “Dusty old newspapers a hard copy of history, Daily Telegraph, 8 July
2009, p. 27. The discoverer of the old newspaper hoard describes the collection.

Kirsop, Wallace, “Searching for George Hughes: a first report on a new investigation”,
Script & Print: Bulletin of the Bibliographical Society of Australia & New
Zealand, 31 (1), 2007, pp.58-62. See Hoag entry above.

Knight, Mark, “Flame-resistant laughs”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009,
pp.19-20 (in a section, “Black Saturday” devoted to the Victorian bushfires of 7
February — see also Ricketson, Robson and Tippet). Cartoonist Knight never
expected to be drawing on the front line, but eventually he regained his humour.

Llewellyn Tyler, Robert, “The Welsh-Language Press in Colonial Victoria”, Victorian
Historical Journal, Vol. 80, No. 1, June 2009, Royal Historical Society of Victoria,
pp. 45-60.

Longmire, Anne, “Raciness and Ease? S.T. Gill and the Arm-Chair”, Victorian
Historical Journal, Vol. 80, No. 1, June 2009, Royal Historical Society of Victoria,
pp.22-44. Examines the artist S.T. Gill’s involvement with the short-lived (1853-
54) Melbourne satirical weekly, the Arm-Chair.

Loy-Wilson, Sophie, “Reading in Brown Paper: Beckett’s Budget and the
Sensationalist Press in inter-War Sydney”, Media International Australia, no.
131, May 2009, pp. 70-82. Describes the social aspects of reading the salacious
Beckett’s Budget and the perceived association of the paper with the Labor Party.

Mayne, Stephen, “Prophets of loss?”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009, p.15.
Business news is now the fiercest fight on the Aussie net. The competition is good
for consumers, but it’s a case of diminishing returns for the producers.

Mutter, Alan D., “Just pay the word”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009,
pp.17-18. Mutter delivers a free article about why people should pay for
journalism.

Ricketson, Matthew, “News or disaster porn?”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June
2009, pp.21-22. Stories from the Victorian bushfires’ survivors were dramatic and

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 19



affecting, but accusations of exploitation weren’t far behind (see also dramatic
photographs and notes by photographers, pp.24-26)

Robson, Lou, “Clichés fire away”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June 2009, pp.34-
35. There were some brilliant reports on the Black Saturday fires, and then there
were the flame-grilled clichés — and they were infectious.

Salt, Bernard, “The new [media] world order”’, Walkley Magazine, Issue 56, May-June
2009, p.12. Demographer Salt says the days of broad-based, quality journalism
are numbered. There will be expert opinions, but they won’t be delivered through
people called journalists. See Crispin Hull above.

Tippet, Gary, “Everybody hurts sometimes”, Walkley Magazine, Issue 56, May-June
2009, p.28. Covering bad news can hurt, but we should not underestimate human
resilience.

Toy, Naomi, “Mast from the past: Newspaper treasure found in cupboard”, Daily
Telegraph, 8 July 2009, p. 13. Details the discovery in Sydney of a hoard of
newspapers recording historic events.

Warden, Ian, “Frivolous gaiety or mental sweat?”, National Library Magazine, June
2009, pp.24-27. The author uses the National Library’s newspaper files to try to
discover what motivated the founders of Australia’s iconic agricultural shows.

SEE SEPARATE ADVERTISEMENT FOR PUBLICATIONS
AVAILABLE FROM THE ANHG
AND ESPECIALLY THE FABULOUS-CENTURY DEAL
PLUS ORMINUS $10

ANHG Subscriptions
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group
Newsletter:
(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but
contribution welcomed); or
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for
individuals; $60 for institutions).

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to

(Name) (Address)

Postcode
Ienclose $ - cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) - for TEN issues.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 53 July 2009 Page 20



mailto:rodthejourno@uqconnect.net

