
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 44                                                             September 2007 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, PO Box 675  Mount Ommaney Qld 4074.  

Ph. 61-7-3279 2279.  Email: rodthejourno@hotmail.com  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 30 November 2007. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

EDITOR’S NOTE 
From this issue, each section of the Newsletter is numbered and a new section has 
been added: “Current Developments: Online News”. It appears as Section 2, with 
“Current Developments: Metropolitan” as Section 1. Within each section, there is 
now numbering unique to that section. The ANHG gives special thanks this issue to 
Peter T. Gill who forwarded extracts from three publications that gave rise to three 
items – including the one on the “Press Dress” – that appear in Section 4, 
“Newspaper History”. – Rod Kirkpatrick 
 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN    
 

44.1.1 MURDOCH AND DOW JONES: THE REPORTS 

News Corporation has succeeded in its protracted $US5 billion acquisition of Dow Jones, 

publisher of the Wall Street Journal. The deal was clinched on 1 August. All parts of the 

News Corporation empire are expected to benefit from the deal. Nick Tabakoff reports 

(Australian, 2 August 2007, p.19): News Corp will use the purchase of Down Jones as a 

beachhead to broaden its reach in business journalism and beyond, as it looks to expand in 

print, television and online operations. Australian media analysts said the move was all about 

“international distribution of premium content over multiple platforms” – but warned the full 

benefits of the purchase would take some years to emerge. 

 

Below is a list of articles reporting the latter stages of the acquisition. 

 

18 July: “Dow Jones board to vote on News-WSJ deal”, Australian, p.31. (Includes useful 

“Takeover Timeline” to that point.) 

19 July: “Board OKs Dow bid but Bancrofts the key”, Australian, p.19; and “Dow clan 

verdict approaches as hold-out son scrambles for votes”, Australian, Media section, p.31. 

20 July: “Our future‟s brighter with News”, Australian, pp.21-22. 

23 July: “Family stands too close to call on News offer”, Australian, p.29. 

25 July: “Murdoch will swing it: Dow Jones insider”, Australian, p.31. 

26 July: “At long last, almost a done deal”, Australian, Media section, p.31. 

30 July: “Dow ponders launching free finance news website to fill market gap”, Australian, 

p.31. 

1 August: “Murdoch within cooee of Dow”, Australian, pp.31-32. 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 2 
 

 

2 August: Murdoch takes Dow prize”, Australian, pp.1, 6, and “Dow deal triggers global 

waves”, Media section, p. 31 (includes a timeline of the development of the Murdoch 

empire; also see other reports, pp.31-32). 

10 August: “Murdoch unveils record profit”, Australian, pp.1-2. (This article reports that 

Murdoch considered walking away from his bid for the Wall Street Journal at the height 

of a personal campaign against him.) 

 

44.1.2 THINKING ABOUT A NEW DAILY FOR BRISBANE 

A multi-millionaire Brisbane businessman is considering setting up a newspaper in opposition 

to the Courier-Mail. Liberal Party backer David Kemp said on 31 July that he had last week 

met a group of 15 “high profile” businessmen to discuss establishing a second daily 

newspaper in Brisbane. Kemp said the Courier-Mail, the city‟s only daily, had failed to take 

the Beattie Labor Government to task over issues such as the water crisis. He was considering 

talking to Fairfax, the publisher of Melbourne‟s Age and the Sydney Morning Herald, to 

gauge its interest. Fairfax earlier this year set up the brisbanetimes.com.au website. Kemp 

runs a highly successful shop-fitting company and has been one of the largest donors to the 

Liberals (Sydney Morning Herald, 1 August 2007, online). 

 

44.1.3 MERCURY LEAPS INTO 21
ST

 CENTURY 

Hobart‟s Mercury is to gain a state-of-the-art printing press, costing $31 million. News 

Limited chairman and chief executive John Hartigan announced the plan on 25 July and 

issued a statement with details on 26 July. Garry Bailey, Mercury editor, wrote about the 

press in a Page 5 story on 26 July. Davies Bros, a subsidiary of News Ltd, will develop the 

new print centre at Technopark, north of Hobart. All other operations of the newspaper group 

will continue to be based in the heart of Hobart at the landmark art-deco headquarters at 93 

Macquarie Street where the paper began publication in 1854. The new press will replace the 

35-year-old Goss Urbanite press housed in the Argyle Street wing of the company‟s city site; 

the Mercury installed that press in 1993. Bailey‟s article included a timeline of technological 

advances at the Mercury, headed “Steps on way to a vibrant future”. 

 

44.1.4 NAVY SCUTTLES SYDNEY CLAIM, REPORTS AUSTRALIAN 

Paige Taylor and Tony Barrass report, Weekend Australian, 18-19 August 2007, p.8: “A 

Royal Australian Navy ship has found „nothing of interest‟ at a wreck site off the West 

Australian coast that newspapers [Fairfax newspapers, the West Australian and the Seven 

Network) last week claimed was the resting place of HMAS Sydney.” See also: Tony Barrass, 

“Loose lips sink a few reputations”, Australian, Media section, 30 August 2007, pp.31-32. 

 

44.1.5 PEOPLE 

    Nancy Bates, editor-in-chief, Fraser Coast Chronicle, and Richard Reynolds, general 

manager, Coffs Coast Newspaper Company, are interviewed in the August issue of APN 

Password, pp.12-13. 

    Pamela Bone, former Age journalist, has written about living with cancer in a book, Bad 

Hair Days, just published. Caroline Overington (Weekend Australian, 25-26 August 2007, 

p.28) writes a sympathetic reminiscence of working with Bone at the Age “when it was 

great”. She says: “The Age was once a magnificent place to work. It had editors who cared 

about journalism. It had senior writers, such as Pamela, who cared about words and tried to 

teach those of us who were cubs to string our sentences together in a readable way. The 

masthead had authority. We were part of a tradition. The work seemed important.” (See “In 

praise of Pamela Bone”, Age, letters, 27 August 2007; and ANHG Newsletter, February 2006, 

item 36.4) 

   Liz Deegan, editor of the Sunday Mail, Brisbane, was “Person of the Week” in Mediaweek, 

23 July 23007, pp.4-5, and there is more from her in Mediaweek, 30 July, p.8. [She says the 

total Sunday Mail staff – including production and photographic – is 63.] 

   Mark Elgood, managing director, News Limited Community Newspapers, was “Person of 

the Week” in Mediaweek, 16 July 23007, pp.4, 8. (Some figures: News‟s community 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 3 
 

 

newspapers: more than 110 titles; delivered to more than 85 per cent of Australian 

households; 5,100,000 copies delivered each week; 80 per cent of all advertising revenue for 

community newspapers in Australia goes to News Ltd.)  

   John Garnault has been appointed as the Sydney Morning Herald’s second correspondent 

to its China bureau. He will write about economics, reports Amanda Meade (Australian, 

Media section, 19 July 2007, p.36). He has joined Mary-Anne Toy in the bureau. 

   Joe Hildebrand, political reporter, columnist and blogger for Sydney‟s Daily Telegraph, is 

profiled in Mediaweek, 23 July 2007, pp.8-9. 

   Lisa Hudson, chief executive and publisher, Fairfax Magazines, was “Person of the Week” 

in Mediaweek, 30 July 2007, pp.4-5. 

   Patrick Joyce, general manager of operations for FM radio‟s Austereo Group, has left to 

take on the newly created role of investment director of Marinya Media, the private 

investment company for John B. and Timothy Fairfax. Much of his role will be to “re-invest 

the cash that came in the door by virtue of the sale of Rural Press to Fairfax Media” 

(Australian, 7 August 2007, p.23). 

   Terry Lane, better known as a broadcaster, has written his final column for the Sunday Age 

(19 August 2007). He made his debut as a regular newspaper columnist in the Herald, 

Melbourne, on 12 June 1987, wrote for it for two years and then for the Sunday Age. 

   John Lyons, 45, confirmed on 16 July that he had resigned as executive producer of 

Sunday to join the Australian as a senior reporter. A former editor of the Sydney Morning 

Herald and correspondent for the Bulletin, Lyons was Washington correspondent for the 

Australian before joining Fairfax (Australian, 17 July 2007). 

  Peter McNamara has stepped down as pictorial editor of the Courier-Mail after 15 years. 

His role now is to help the Courier-Mail collate its negative library into a digital form that 

will be easier to use and, ultimately, accessible online. The new pictorial editor is David 

Hele, formerly of the Sunday Mail (Courier-Mail, 4 August 2007). 

   Jack Marx, journalist and blogger, was sacked by email on 20 August over an entry in his 

Fairfax blog, “The Daily Truth”, about Kevin Rudd (Australian, 21 August 2007, p.2; also, 

Australian, Media section, 23 August 2007, p.36). 

   Sam Weir, 32, editor of the Sunday Times, Perth, was “Person of the Week”, Mediaweek, 

10 September 2007, pp.4, 2. 

   John Wiseman, 53, the former national editor of Ten News, has joined the Australian as 

South Australian political reporter. He has had extensive experience as a political reporter and 

as a foreign correspondent (Weekend Australian, 21-22 July 2007, p.2). 

 

44.1.6 WAR OF WORDS OVER LEAK 

A so-called “war of words” developed after the Australian published a Page 1 story (“Haneef: 

I‟m no radical”) on 18 July based on the 142-page transcript of Dr Mohamed Haneef‟s first 

interview with Australian Federal Police officers. Haneef had been in police custody since 2 

July for allegedly supporting a terrorist organisation. The arrest arose from the failed car 

bombings in London and Glasgow at the end of June. Haneef‟s barrister, Stephen Keim, 

admitted he leaked the document. See reports in the Australian on 18, 19 and 20 July (Page 1 

and elsewhere); the Australian’s Media section articles, 19 July, p.32; Weekend Australian, 

21-22 July 2007, p.23; and Walkley Magazine, Issue 46, August-September 23007, pp.9-10. 

 

44.1.7 THE HEART OF THE NATION 

On 21-22 July, the Australian/Weekend Australian changed the line under its masthead from 

“Keeping the Nation Informed” to “The Heart of the Nation”. It explained why on Page 3 in 

that issue and editorialized on the matter on Page 18. The Page 3 article said: “The Heart of 

the Nation is a statement of the central role the Australian has occupied as the national 

newspaper since its launch on July 15, 1964. It will be the cornerstone of a major brand 

campaign from tomorrow. The statement reflects the Australian’s role at the heart of 

reporting, opinion and national debate, with a positive, forward-looking attitude.” The article 

carried an extract from the first issue of the Australian and the paper‟s new brand statement. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 4 
 

 

An extract from one of the advertisements in the campaign (see Weekend Australian, 28-29 

July, p.56): “When the old and the new/are both true blue/That‟s Australian. When the call 

that help is needed/won‟t go unheeded/That‟s Australian. When persistence is the answer for 

curing a cancer/That‟s Australian.”  

 

 The Weekend Australian, 18-19 August 2007 carried across the top of its front page 

two photographs related to a story: “Found: the secret river in the nation‟s parched 

heart”, pointing to Nicolas Rothwell‟s feature, “Slow train to Kallakoopah”, Weekend 

Australian Magazine of those dates, pp.22-28.  

 The Australian began a series, “Voices from the Heart of the Nation”, on Monday, 27 

August, p.15, with “Yuendumu keen to tackle its issues”, etc. (From Yuendumu, 

Nicolas Rothwell previewed the series, Weekend Australian, 25-26 August 2007, 

p.25). 

 

44.1.8 MAGID BUYS AUSTRALIAN JEWISH NEWS 

Multi-millionaire property developer Robert Magid has bought the Australian Jewish News 

(AJN) from sisters Kathy Shand and Roxanne Dunkel. They had owned the paper since 1991. 

Magid has also bought the AJN’s website, two property newspapers and several new media 

properties. With a circulation of 12,000 in Sydney and Melbourne, the AJN claims readership 

of 50,000. Magid, a director of Ten Network, plans to extend the paper‟s reach Australia-wide 

and to New Zealand, reports Jill Rowbotham (Weekend Australian, 28-29 July 2007, p.7). 

 

44.1.9 CIRCULATIONS RISE WORLDWIDE 

Newspaper circulations worldwide rose 2.3 per cent in 2006 and have risen by 9.48 per cent 

over the five years to 2006, according to the World Association of Newspapers (WAN). This 

is a remarkable result, given the fact that all and sundry, including many print journalists, 

claim that newspapers are in irrevocable decline. WAN says, too, that newspaper advertising 

revenues have also been showing substantial gains (Australian Printer, July 2007, pp.52, 54. 

 

44.1.10  RECENT CHRONOLOGY  

   44.1.10.1 EVENTS 

17 July: One hundred years since the first issue of the Hastings Gazette, Wauchope (renamed 

the Wauchope Gazette on 21 September 2006). 

25 July: News Ltd announces that it will spend $31 million on giving the Hobart Mercury a 

state-of-the-art printing press within two years (see 44.1.3) 

25 July: First issue of Warrnambool Extra (see 44.3.9). 

1 August: News Corporation‟s $US5 billion bid for Dow Jones is accepted (see 44.1.1). 

 

   44.1.10.2 DEATHS  

   Clarke, Barry Allan: D. 27 July 2007 in Canberra; managing editor of the Cootamundra 

Herald, NSW, for 34 years (see Cootamundra Herald tribute issue, 3 August 2007; also 

PANPA Bulletin, September 1997, and Rod Kirkpatrick‟s Country Conscience, pp.367-368). 

   Collyer, Alan Charles Douglas: D. 18 June 2007 in Toowoomba; managing director, 

South Burnett Times Ltd, 1979-94, during period of significant expansion; president of 

Queensland Country Press Association, 1983-85 and 1991-93 (Courier-Mail, 9 July 2007). 

   Egan, Jack (1941-2007): D. July; farmer, author and journalist; began contributing column 

on vicissitudes of country life and the realities of economics to National Times when Max 

Suich was editor; author of such books as One Who Will, an unathorised biography of 

cricketer Stephen Waugh, and Buried Alive, a narrative drawn from the diaries of the first 

convicts and their guards (Sydney Morning Herald, 19 July 2007). 

   Fairfax, Nancy (1916-2007): D. 7 July 2007, widow of Sir Vincent Fairfax, a key member 

of the family that owned the Sydney Morning Herald for nearly 150 years and that in May this 

year re-established an interest in the paper through sons John Bremer and Timothy; known as 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 5 
 

 

Lady Vincent Fairfax to avoid confusion with the other Lady Fairfax, the wife of Sir Warwick 

Fairfax (Sydney Morning Herald, 13 July 2007). 

   Fidgeon, Robert: D. 1 September 2007 in Melbourne, aged 66; highly respected television 

critic for Herald Sun; doyen of TV writers; feared yet loved by TV‟s producers and on-

camera stars who devoured his weekly column  with apprehension sometimes bordering on 

panic; one of the true believers who called it as he saw it, and people in the business respected 

him for it; formerly an accomplished cartoonist, layout artist and illustrator who, as a self-

confessed “TV tragic” pestered editor Colin Duck until he achieved his ambition to write on 

the subject; became editor of the paper‟s TV Guide. – Robert Coleman. 

   Jeffress, Neville: D. 13 September 2007 in UK, aged 87; founder and chairman of Media 

Monitors, a press cutting and monitoring services group; joined afternoon Sun, Sydney, in 

1936 as clerk; after RAAF service in World War II, bought newsagency in Fairlight, Sydney, 

and began a classified advertising service from rear of shop; Neville Jeffress Advertising 

grew into largest Australian-owned advertising agency with offices across Australia and in 

New York and London; it was sold in 1996 to TMP; in 1982, bought the NSW Country Press 

and merged it with clipping agency Lynch Pidler Pty Ltd to create Neville Jeffress/Pidler Pty 

Ltd.; firm grew steadily through acquisitions over next 10 years, and took over Media 

Monitors Australia in 1993; company changed its name to Media Monitors and today has 

more than 4,000 clients and more than 500 staff; he was awarded Member of the Order of 

Australia in 2006 for services to advertising and media and to community (Sydney Morning 

Herald, 14 September 2007 online). 

  Oberman, Robert Stanley: D. August 2007; adventurous editorial driver, Sydney Morning 

Herald, 1955-79 (Sydney Morning Herald, 28 August 2007). 

   Sinclair, Richard William [Rick] (1932-2007): D. 20 July 2007 in Melbourne, aged 74; 

ed. Eltham High School; started work as a cadet accountant at Gas and Fuel Co., 1947; 

accountant there till 1960; asst. Federal Secretary, Printing and Allied Trades Employers‟ 

Federation of Australia, 1960-70; chief executive officer, Regional Dailies of Australia Ltd., 

1970-June 1997; industrial relations consultant for various newspapers since (Age, 24 July 

2007, “In Memoriam” notice; John Sellars, telephone interview with Rod Kirkpatrick, 25 July 

2007; Rod Kirkpatrick, “Ghost of Caution Haunts House of Dunn”, PhD thesis, Department 

of History, University of Queensland, 1995, viz biographical register). 

 

44.1.11 PREMIERS RESIGN 

Metropolitan newspapers provided extensive coverage on 28 July and 11 September of the 

resignation of two Premiers: Steve Bracks (Victoria) and Peter Beattie (Queensland), 

respectively. Both also resigned from Parliament. Melbourne‟s Herald Sun (28/7) included a 

four-page wrap-around on Bracks, and an editorial (with a photograph) filled two pages. The 

Courier-Mail (11/9) devoted its first eight-pages to Beattie, and an editorial (p.20). 

 

44.1.12 HERALD SUN AND POSSIBLE MOVE 

Melbourne‟s Herald Sun is investigating whether it should move from its Southbank offices. 

The paper has a space requirement of 16,000 square metres. The Herald & Weekly Times Ltd 

has engaged Jones Lang LaSalle to advise on whether the move should be made, Maurice 

Dunlevy reports (Australian, 12 July 2007, p.24).  

 

44.1.13 CONSUMERS CALL SHOTS 

Consumers call the shots in the media industry more than ever, a new report has found. The 

PricewaterhouseCoopers media and entertainment report stated the balance of power in the 

industry continued to shift to consumers from content owners – because of technological 

changes and the internet. Paul McNab, PWC‟s lead partner for technology, entertainment and 

media, said consumer spending on media and entertainment – tipped to rise from $11.8 billion 

in 2006 to $15.3 billion by 2011 – was driving the direction of the industry. Double-digit 

spending growth on the internet, recorded music and pay television sectors dominated in 

2006, and are likely to comprise 47 per cent of the total consumer outlay by 2011. The 

Australian Entertainment & Media Outlook 2007-11 analysed 11 industry segments and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 6 
 

 

forecasts the overall industry will grow at a 5 per cent compounded annual rate from 2006 to 

be worth $28.7 billion by 2011. The report stated 2006 marked a “tipping point”, where 

digital media generated the greatest amount of new revenue (Herald Sun, 1 August 2007). 

 

44.1.14 PROFIT IN THE WEST 

West Australian Newspaper Holdings expects the recent completion of a $200 million 

upgrade of its printing plant will ensure the continuing success of its flagship newspaper, the 

West Australian. WAN revealed a 22.1 per cent drop in annual profit to $54 million, although 

the result was skewed by a $60 million write-down in the value of its stake in Hoyts Cinemas. 

The company‟s normalised profit was up 19.5 per cent to $128.4 million, helped by a 16.1 per 

cent increase in advertising revenue for the West Australian (Age, 3 August 2007). 

 

44.1.15 CONTEMPT PROCEEDINGS AGAINST THE WEST AND ITS EDITOR 

The WA Director of Public Prosecutions has begun contempt proceedings in the Perth 

Supreme Court against the West Australian and its editor Paul Armstrong. The proceedings 

relate to a District Court manslaughter trial which was aborted late last year. It is alleged the 

trial of a 20-year-old man was aborted after the newspaper published a letter to the editor 

relating to the case. In his opening address, DPP Robert Cock told the court publishing the 

letter compromised a fair trial as it could evoke sympathy towards the victim and his family. 

The defence rejected the argument saying it is unlikely the letter would have interfered with 

the jury‟s decision-making ability (ABC online, 3 August 2007). 

 

44.1.16 WAN MAY SELL STAKE IN HOYTS 

West Australian Newspapers may sell its 50 per cent stake in the Hoyts cinema chain. It has 

allowed its exclusive right to take over the chain to expire, saying the price that PBLK asked 

for its 50 per cent stake was not appropriate for it to pursue the transaction (Australian, Media 

section, 9 August 2007, p.33). 

 

44.1.17 QUEENSLANDS NEWSPAPERS CONSIDERS BUILDING PLAN 

Queensland Newspapers Pty Ltd is considering a plan to develop a 15,000sqm to 20,000sqm 

office building on its site in the inner-Brisbane suburb of Bowen Hills. Managing director 

Jerry Harris said a decision would be made after the State Government had released its master 

plan for Bowen Hills where QN owns two sites covering a total of four hectares (Australian, 2 

August 2007). 

 

44.1.18 NEW MODES OF DELIVERY MAKE JOURNALISM MORE EXCITING 

John Hartigan, chief executive of News Limited, said on 7 August (Australian, 8 August 

2007, p.15): “If we were starting a newspaper company today, how would we do it? We 

would, obviously, look at the threats and opportunities emanating from the new technology. 

But the guiding principle remains the same: that is, what we do must be relevant to our 

audiences. There‟s a lot of talk about technology. But in my opinion the key is still about the 

quality of our journalism: whether it‟s delivered in print, online, on a mobile, with video, 

audio, or by other means, or by other means. In my 40 years plus in this industry, I can 

honestly say there has never been a more exciting time for journalism. The social function and 

value of quality journalism is [sic] even moire important today than it was.” 

 

44.1.19 NEWS CORP’S RECORD PROFIT 

News Corporation recorded a 15 per cent rise in full-year operating profit to $US4.45 billion 

(5.16 bn AUD) for 2006-07. The biggest contributor was the cable TV network‟s 

programming division, which includes the Fox News Channel. The company forecasts more 

of the same in 2007-08. News Corp‟s newspaper group improved profits by 26 per cent to 

$US653 million, although the Australian arm of the global newspaper business reported a 

slight decline in operating income because of increased newsprint and production costs 

(Australian, 10 August 2007, pp.23, 27, but see also pp.1-2). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 7 
 

 

44.1.20 LATEST CIRCULATION AND READERSHIP FIGURES 

The Audit Bureau of Circulations released on 16 August the circulation figures for April-June 

2007. There are no directly comparable figures for the June quarter, 2006, because the ABC 

has since changed its rules for compiling the circulation figures. Newspaper publishers are 

now required to disclose the number of average net paid sales made from commercial deals 

struck with hotels, airlines, and educational institutions. The limit for total sales on event sales 

is 1 per cent. Roy Morgan Research has also released its latest data on newspaper readership. 

The national and metropolitan figures appear below and the regional daily figures at 44.3.8. 

 

                                    Readership (12 months)       Circulation 
   To June 

2007 

To June 

2006 

% 

variation 

April-June 

2007 

% 

variation 

National      

Australian 449,000 416,000  + 7.9 133,000 + 3.10 

Weekend Australian 824,000 843,000  – 2.3  299,500 + 0.17 

Aust Financial Review 258,000 268,000 – 3.7 88,264 + 2.01 

Aust Financial Review (Sat) 154,000 181,000 – 14.9 92,194 + 0.73 

NSW      

Daily Telegraph 1,158,000 1,183,000 – 2.1 392,000 + 5.38 

Daily Telegraph (Sat) 964,000 981,000 – 1.7 340,000+  – 1.73 

Sunday Telegraph 1,785,000 1,818,000 – 1.8 671,500+ – 1.97 

Sydney Morning Herald 893,000 876,000 + 1.9 212,7000+ + 0.09 

Sydney Morning Herald 

(Sat) 

1,176,000 1,176,000 Static 364,000+ – 1.62 

Sun-Herald 1,362,000 1,354,000 + 0.6 505,000+ – 0.98 

Victoria      

Herald Sun 1,467,000 1,484,000 – 1.1 535,000+ + 1.90 

Herald Sun (Sat) 1,404,000 1,384,000 + 1.4 513,000+ + 0.20 

Sunday Herald Sun 1,523,000 1,531,000 – 0.5 620,000 + 0.32 

Age 749,000 724,000 + 3.5 207,000+ + 2.22 

Age (Sat) 954,000 960,000 – 0.6 301,000+ + 0.17 

Sunday Age 732,000 699,000 + 4.7 225,000+ + 21.3 

Queensland      

Courier-Mail 614,000 596,000 + 3.0 221,049 + 3.08 

Courier-Mail (Sat) 874,000 870,000 + 0.5 316,662 – 2.50 

Sunday Mail 1,473,000 1,493,000 – 1.3 592,440 – 1.28 

South Australia      

Advertiser 542,000 564,000 – 3.9 191,325+ + 0.04 

Advertiser (Sat) 691,000 734,000 – 5.9 259,807 – 1.40 

Sunday Mail 739,000 790,000 – 6.5 318,179 – 0.85 

Western Australia      

West Australian 583,000 584,000 – 0.2 203,328 – 1.31 

West Australian (Sat) 925,000 969,000 – 4.5 356,844 – 3.00 

Sunday Times 840,000 854,000 – 1.6 336,500+ – 1.32 

Tasmania      

Mercury 128,000 131,000 – 2.3 46,985 – 2.01 

Mercury (Sat) 153,000 154,000 – 0.6 61,895 – 2.86 

Sunday Tasmanian 142,000 148,000 – 4.1 60,134 – 1.49 

Sunday Examiner 100,000 103,000 – 2.91 42,734 – 1.41 

Northern Territory      

Northern Territory News 45,000 52,000 – 13.5 20,880+ + 4.15 

NT News (Sat) 58,000 67,000 – 13.4 31,150+  + 1.45 

Sunday Territorian 46,000 51,000 – 9.8 22,340 + 3.40 

ACT      

Canberra Times 103,000 122,000 – 15.6 33,935 – 1.85 

Canberra Times (Sat) 160,000 178,000 – 10.1 63,115 – 2.52 

Canberra Times (Sun) 94,000 103,000 – 8.7 34,074 – 3.34 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 8 
 

 

44.1.21 GAWENDA WAS NOT ‘TERMINATED’ 

Michael Gawenda declares that when he was editor of the Melbourne Age he “wasn‟t 

terminated”; he says he chose to leave the editorship. Gawenda, later the paper‟s Washington 

correspondent but now a freelancer, told Mediaweek (6 August 2007, p.8) this. He says he had 

been editor or editor-in-chief for seven years and “that was long enough”. Gawenda‟s book, 

American Notebook: A Personal and Political Journey, has been published. 

 

44.1.22 AGE WINS PANPA NEWSPAPER OF YEAR AWARD 
Melbourne‟s Age won the Pacific Area Newspaper Publishers Association‟s newspaper of the 

year award for the 50,000-plus circulation category. The judges said the Age had excelled in 

content, design, production and campaign journalism (Age, 9 August 2007). 

 

44.1.23 NZ SUBEDITING OUTSOURCED 

From Auckland, Gavin Ellis writes: Most of the New Zealand Herald’s sub-editing and page 

makeup is being outsourced to an operation run by the Australian Associated Press subsidiary, 

Pagemasters, from a site about 5km from the Auckland daily‟s newsroom. The plan calls for 

Herald pages to be produced by Pagemasters by mid-September, with in-house sub-editing 

largely restricted to front-of-sections. Most of APN‟s New Zealand regionals are expected to 

follow by November. A farewell function for sub-editors was held by the Herald’s editorial 

department on 9 August and the changeover began on 13 August (see also Australian, 13 

August 2007). 

 

44.1.24 RECYCLING NEWSPAPERS 

Nearly 600,000 tonnes of newsprint was recycled in Australia in 2005 – 75.4 per cent of the 

newsprint used. Recycling rates have been growing alongside the diversification of print 

media formats and are so far unaffected by changing consumer behaviour and the growth of 

the internet (Australian, Media section, 16 August 2007, p.35). 

 

44.1.25 THENEWSPAPERWORKS 

Yes, it‟s one word – the name of the newspaper-industry organisation, TheNewspaperWorks, 

that has launched a $10 million press campaign (e.g. see advert., Weekend Australian, 25-26 

August 2007, p.51) aimed at persuading marketers to spend an extra $100 million a year on 

newspaper advertising. (A journalist rang the ANHG to ask for the telephone number of the 

organisation; he‟d been unable to obtain it by Googling it; it‟s one word, we said. And he had 

the phone number in two shakes of a lamb‟s tail – well, two clicks of a mouse.) 

 

44.1.26 COURTING THE COURT REPORTER 

Journalists have been given permission to record the proceedings of all civil and criminal 

matters in the Supreme Court of Queensland. The Chief Justice Paul de Jersey has enshrined 

the new policy, believed to be without precedent in Australia. And now the NSW Supreme 

Court will consider following a similar path (Australian, Media section, 23 August 2007, 

p.33, and Legal Affairs Section, 24 August 2007, p.39). 

 

44.1.27 FREELANCERS NOT SO FREE 

Freelance journalists writing for Fairfax Media are being pressured to sign far-reaching 

exclusive contracts that effectively prevent them from writing for any other company, reports 

Amanda Meade (Australian, Media section, 16 August 2007, p.40). 

 

44.1.28 FAIRFAX AND CHANGE 

Nick Tabakoff reports (Australian, 24 August 2007, p.27): Three months into his new job as 

boss of Fairfax Media‟s Australian newspapers, former Rural Press CEO Brian McCarthy is 

“impatient” for change to happen faster at the company. Amidst a series of cost-cutting 

initiatives at Fairfax‟s Australian papers, McCarthy admitted he was unlikely to win any 

popularity contests among Fairfax staff. McCarthy‟s comments came as Fairfax unveiled a 

net profit rise of 15.9 per cent to $263.5 million for the year to July 1 – with strong 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 9 
 

 

performances at its online and regional operations balancing tough conditions in the Sydney 

metropolitan and New Zealand newspaper market. Fairfax chief executive David Kirk said 

the news on the company‟s Australian publishing operations was “a story of two cities”. 

While advertising in parts of Sydney – particularly in the west and south-west – was weak in 

areas like real estate, Victorian newspapers had registered a strong performance.  

 

44.1.29 ACCC INQUIRES INTO FAIRFAX BUY 

The Australian Competition and Consumer Commission has begun market inquiries into 

Fairfax Media‟s $480 million purchase of Southern Cross Broadcasting‟s TV production and 

radio assets (Australian, 14 August 2007). 

 

44.1.30 FLU REGARDLESS, THE RACE MUST GO ON -- SOMEWHERE 

Commencing on 29 August, during the equine flu crisis, the Herald Sun and Daily Telegraph, 

at least, printed Form Guides for horse racing in New Zealand, South Africa and England.  

 

44.1.31 FAIRFAX TO SPEND $26 MILLION ON NZ PLANT 

Fairfax Media will invest about $A26.1 million on new printing and production facilities for 

the Christchurch-based Press. Fairfax Media New Zealand chief executive Joan Withers said 

the new operation would be housed in a dedicated facility on a greenfield site on the fringes 

of Christchurch. The Press‟s general manager Chris Jagusch said the new printing press 

would be state-of-the-art in terms of its colour capabilities and speed, and comprise 

specialised publishing equipment to better manage pre-printed sections and packaging. The 

new press will also continue to print the southern edition of the Sunday Star-Times and a 

range of community newspapers. About 80 to 90 staff out of a total workforce of 350 would 

need to relocate to the greenfield site. The Press has been published in Christchurch for 146 

years. The new facilities are expected to be operational in 18 months (Age online, 22 August 

2007). 
 

 2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

44.2.1 ONLINE SECTION INTRODUCED 

The ANHG Newsletter introduces this issue a new section, “Current Developments: Online”. 

Barry Blair writes:  Newspapers have been online in Australia for about 12 years, with The 

Sydney Morning Herald being one of the earliest. Since those early days of online 

newspapers, many changes and developments have taken place. This new section plans to 

keep track of what is happening online. In terms of numbers, there are about 260 Australian 

newspapers online, including metropolitan dailies 14, Sunday papers 11, Fairfax Media/RPL 

170, rural 10, McPherson 11, APN 16, and independents/miscellaneous about 32. Three 

interesting online independents are the Armidale Independent, the Bendigo Weekly, and the 

Barrier Miner, Broken Hill, as all pages may be either viewed or flipped, online. News of 

online developments from readers of the ANHG Newsletter would be welcomed. 

 

44.2.2 HERALD SUN ONLINE GROWS RAPIDLY 

The Herald Sun Online is Victoria‟s fastest growing metropolitan newspaper website, making 

spectacular gains in the past 12 months according to a report published 16 August. Page 

impressions grew by 85 per cent during the past year and unique browsers by 69 per cent, 

according to Nielsen Net Ratings. Latest figures show 1,167,296 domestic unique browsers 

visited the site in July. The Herald Sun continues to be Australia‟s biggest selling and best 

read daily newspaper.  

 

44.2.3 INTERNET USE COULD KILL OFF LOCAL NEWSPAPERS 

Overseas news audiences are ditching television and newspapers and using the Internet as 

their main source of information, in a trend that could eventually see the demise of local 

papers, according to a new study. A Sydney Morning Herald online breaking-news report in 

August said the numbers of people using the Internet as a news source have increased – 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 10 
 

 

exponentially, in some cases. Traffic to websites that post news produced by a third source, 

including search engines and service providers, aggregators, such as topix.net or digg.com, 

which use software to monitor and post web content; and blogs – increased across the board 

between April 2006 and the same month in 2007. 

 

44.2.4 NEWSPAPER HISTORY CHRONOLOGY 

Rod Kirkpatrick‟s chronology of significant events in Australian newspaper history, 1802-

2005, is available through a National Library of Australia website, www.nla.gov.au/anplan/ 

Click on the “Chronology” link. 

 

44.2.5 THE NET AND THE US PRESIDENTIAL CAMPAIGN 

The rise of cyberspace as a US presidential campaign tool is discussed by Mark Simkin in 

Walkley Magazine, Issue 45, June/July 2007, p.13. For the 2008 election, the internet is seen 

as crucial. For example, James Wolcott says in Vanity Fair: “It‟s the end of the old-fashioned, 

literary presidential epic and the dawn of YouTube politics.” 

 

44.2.6 ONLINE PAPERS OVERTAKE NINEMSN 

The reign of PBL Media‟s ninemsn as Australia most popular online news site is over as 

traditional newspaper mastheads continue to experience surging internet traffic at the expense 

of broad-based portals in a report published in the Australian, August 03, 2007. Ninemsn‟s 

National Nine News site was overtaken in unique browsers, the internet‟s most accepted 

traffic measure, by Fairfax Digital‟s the Sydney Morning Herald website for the month of 

July. It marked the first time the Nine News site had been beaten. Since January this year, 

Nine News traffic has grown only 12per cent, compared with the Herald‟s 76 per cent.  

 
44.2.7 PHENOMENAL GROWTH FOR PerthNow.com.au  

West Australians are turning to PerthNow.com.au as a source for their daily news, with the 

website enjoying huge growth. Since its launch in June last year, News Ltd‟s 

PerthNow.com.au has experienced growth beyond expectation in key areas such as unique 

browsers, page impressions and average time spent on the site. PerthNow.com.au offers up-

to-the-minute local, national and international news, with a dedicated editorial team working 

around the clock to make sure WA is well informed. The website also draws on the resources 

of local television and radio newsrooms in a unique joint-venture, with Channel 9 Perth 

supplying local video content and Southern Cross Radio supplying audio from 6PR and 

96FM. News Digital Media Network‟s heavy investment in its video products across all its 

media sites is reflected by the immense growth in video traffic of 984 percent this year.  

 

44.2.8 COURIER-MAIL POPULAR BOTH IN PRINT AND ONLINE  

Figures published on 17 August show The Courier-Mail continuing to increase its audience 

both in print and online with the number of people reading the newspaper increasing by 3 per 

cent since June last year. Weekend readership also increased 0.5 per cent over the year. The 

Courier-Mail Weekend edition now reaches 874,000 readers or 26.4 per cent of adult 

Queenslanders. Its increased popularity in an otherwise flat weekend media market is partly 

attributable to the success of QWeekend magazine. The Courier-Mail‟s readership growth 

coincides with a flurry of online activity which has seen exponential growth of 

couriermail.com.au. The number of unique browsers visiting the site in July was up 79 per 

cent on a year ago to 483,000 users. This was boosted by increased video content, including 

regular sports panels and a video TV column by the Courier-Mail‟s Di Butler. 

 
44.2.9 NEW SMH HOMEPAGE 

The Sydney Morning Herald took up nearly half of Page 4 on 7 August to detail the changes 

in its new-look homepage, unveiled that day. Fairfax says the page now offers more news, 

more videos and more features, and is easier to use (Mediaweek online, 7 August 2007). 

 

http://www.nla.gov.au/anplan/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 11 
 

 

44.2.10 CRIKEY FOUNDER SPEAKS 

Stephen Mayne, founder of crikey.com spoke on 20 July as part of the regular lecture series 

sponsored by the Senate.  He made some interesting points about politically-oriented websites 

such as his.  Content, he said, is everything. A site that just looks good or repeats what is 

elsewhere has little impact.   Websites have little impact beyond political addicts and 

specialists unless the information in them is picked up the mainstream media.  Crikey.com has 

a large subscriber base among political addicts. But it has no further impact unless something 

is packed up by News Ltd, Fairfax or the ABC. Meanwhile, the internet is contributing to the 

decline of quality journalism. Sites such as seek.com take revenue from advertisements that 

would formerly have flowed to newspapers. Hence, papers no longer have this income to 

sustain investigations. ”Citizen journalism” where anyone can post news or pictures on the 

internet has changed politics.  Cyclone Katrina was a turning point. When President Bush 

junior claimed that the Administration did not have information to enable it to respond to the 

disaster, people turned to the internet and found masses of information posted there by 

ordinary people. Mayne said Bush had never recovered. 

 

44.2.11 FACING THE FUTURE 

John Morton, an American newspaper consultant and columnist for American Journalism 

Review, writes (AJR, April-May 2007): “The internet has jolted the newspaper industry, 

forcing a rethinking of how to practice journalism and do business.” He gives examples from 

sweeping changes announced at the Atlanta Journal-Constitution and at newspapers owned 

by Gannett. One is an emphasis on “hyperlocal news coverage”. 

 

44.2.12 GOLD COAST WEBPAGE REVAMPED 

The Gold Coast Bulletin has relaunched its website and had combined conventional 

newspaper content with non-news-related tourist information. Gold Coast Publications‟ new 

online manager, Dean Gould, told Mediaweek (30 July 2007, p.9) that the relaunched online 

presence is “more than a newspaper site and more than a news site”. He said, “It‟s a portal to 

the city and in that regards we have a lot of information for visitors. The Gold Coast is 

predominantly a tourist area and we‟ve put a lot of general tourism information on that site.” 

Gould said he had “never been more excited about the future of good quality journalism than I 

am now, because there is so much drivel on the internet that the call for good journalism has 

never been greater”. The site is www.goldcoast.com.au 

 

44.2.13 DIGITAL MAKES GIANT STRIDES 

For the first time, last year the global entertainment and media sector experienced more 

revenue growth by digital formats than competing physical types. Spending on digital formats 

increased by $US21.8 billion (25.3 bn AUD) in 2006, compared with a $US15.1 bn gain for 

their direct physical counterparts, says the annual Pricewaterhouse-Coopers industry outlook 

released on 31 July. The best-performing industry in the 12 months was the internet, with 

spending increasing 37.4 per cent year-on-year and topping the $3 billion barrier. Spending 

on newspapers rose by 1.1 per cent (Australian, 1 August 2007, p.33). 

 

44.2.14 ONLINE ADVERTISING BREAKS NEW RECORD 

General advertising on the internet has retrieved some of its share from the dominant 

classified advertising sector. Australian online ad spending increased by 10.7 per cent in the 

second quarter of 2007 to $325.5 million, up $99.5 million on the same quarter last year 

(Australian, Media section, 9 August 2007, p.33). 

 

44.2.15 BROADCAST NEWS ‘NOT SUCCUMBING TO INTERNET’ 

Reports of the imminent death of the 6pm television news bulletin, killed off by newspaper 

websites that are more attuned to the 24-hour news cycle, were a complete fantasy, Peter 

Meakin, Seven Network‟s director of news and current affairs, says (Australian, Media 

section, 9 August 2007, p.33). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 12 
 

 

44.2.16 BLOGGERS AND NEWSPAPERS 

Newspapers have a greater chance of surviving the 21
st
 century if they embrace bloggers, rely 

more heavily on readers to provide news coverage and abolish subscriber fees for use of 

online archival material. Canadian blogger Cory Doctorow, the 36-year-old award-winning 

science-fiction novelist and international champion of the digital age, said newspapers and 

their journalists should welcome the vast range of opinion now available on the internet rather 

than fear it (Corrie Perkin, Australian, 27 August 2007, p.5). 

 

44.2.17 THOSE BLOOMING GREY BLOGGERS 

Older journalists, released from the constraints of sub-editors and print deadlines, make better 

bloggers for news organisations than tech-savvy young turks. Kevin Anderson, head of 

blogging and interaction at London‟s Guardian, said old warhorses had proved to be some of 

the newspaper‟s most successful bloggers (Australian, Media section, 16 August 2007), p.37. 

 

44.2.18 REPORTERS’ NETWORK  

Fairfax Media has launched a plan to put an iMate Jasjam mobile device in the hands of every 

reporter and photographer at the Sydney Morning Herald and Age, as well as at Fairfax 

Digital, to enable them to file video, audio, still images and copy on the fly (Australian, 

Media section, 23 August 2007, p.32). 

 

44.2.19 GOOGLE AND NEWS AND ADS 

Search engine Google will run text-based advertising on the websites of the Daily Telegraph, 

Herald Sun and the Australian, among others, after striking a deal to add News Digital Media 

(NDM) to its content network. The multi-year deal, which could generate millions of dollars 

in pay-per-click revenue to be shared between the two companies, will also result in Google 

replacing Yahoo as the search results provider on NDM websites (Lara Sinclair, Australian, 

27 August 2007, p.32). 

 

44.2.20 eBOOKS AND THAT MUSTY, DUSTY, CRUSTY FEEL 

Jurgen Wegner writes (24 August): Yesterday‟s Sydney free city paper mX on the latest 

innovation to hit eBooks. Apparently students felt what was missing in their reading 

experience with digital books was the smell of old books. Yes, eBooks apparently have not 

been the marketing revolution that many had hoped or expected them to be. In this state-of-

the-art innovation you can now experience all the pleasure of reading books on your computer 

and not have to forgo the olfactory pleasure of all those crusty, musty, dusty – not to mention 

dirty – outdated paper objects. I was expecting some great breakthrough in programming 

whereby the sense of smell was programmed directly into you via the eBook but the reality is 

much more mundane… they send you a scratch-„n‟-sniff sticker instead! Read all about it at 

CafeScribe.com [“CaféScribe introduces musty e-books” – note the “e”.] 

 

44.2.21 FAIRFAX COMMUNITY NEWSPAPERS ONLINE 

Fairfax Sydney Community newspapers serving the following areas went online on 10 

September: Blacktown, Bringelly, Camden, Campbelltown, Castle Hill, Fairfield, 

Hawkesbury, Liverpool, Parramatta, Penrith, Rouse Hill, St George, St Mary‟s, Sutherland, 

and Wollondilly. The titles may be viewed individually at: 

              http://stgeorge.yourguide.com.au/home.asp?mast_id=190&src= 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

44.3.1 THE LAST REGIONAL BROADSHEET GOES TABLOID 

The Sunraysia Daily, Mildura, the final regional daily published as a broadsheet, converted to 

tabloid on Saturday, 15 September 2007. The previous Australian daily to convert was the 

Courier-Mail on 13 March 2006 (ANHG 37.3) and the previous regional daily to convert was 

the Geelong Advertiser, on 21 November 2001 (ANHG 16.3). 

 

http://stgeorge.yourguide.com.au/home.asp?mast_id=190&src


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 13 
 

 

44.3.2 MACKAY: FACE OF A TEENAGE KILLER SHOWN 

Mackay‟s Daily Mercury headlined its front page on 23 June 2007 thus: “A special court 

order allows us to reveal the … FACE OF A TEENAGE KILLER”. It carried a photograph of 

the killer on Page 1 and reported: Eimeo teenager Jack Whitehouse lost his appeal yesterday 

against a 12-year jail sentence for the cold-blooded murder of his father, Peter Whitehouse. 

The troubled teen, who was 16 when he shot his father in the head while he slept, must serve 

70 per cent of his sentence, the Court of Appeal said. The court ruling means that Jack 

Whitehouse can now be publicly identified for the first time since the murder in May last 

year. The Daily Mercury obtained a special and rare court order allowing us to identify him 

and his dead father. The amazing and shocking story of the gay lovers, the SMS text 

messages, the “list of people to kill before I die”, and a murder that has shocked and intrigued 

Mackay, appears on Pages 6 and 7 (See ANHG 41.42). 

 

44.3.3 TOOWOOMBA: APN TAKES INTEREST TO 100pc 

APN News & Media Ltd lifted from 50 per cent to 100 per cent its interest in Toowoomba 

Newspapers Pty Ltd, publisher of the daily Chronicle and a string of other papers including 

the Gatton Star, the Roma Western Star and the Dalbv Herald. The Toowoomba company 

had not been 100 per cent owned by anybody since Provincial Newspapers (Qld) Ltd agreed 

to merge the Chronicle with the Downs Star in October 1970. APN acquired PNQ in 1988 

(Mediaweek, 9 July 2007, p.2; Rod Kirkpatrick, research notes). 

 

44.3.4 APN: READY TO ACQUIRE  

APN News & Media says it has “plenty” of firepower to make acquisitions, after posting a 

small lift in interim earnings. APN also said (13 August) it had not received any further 

takeover approaches after a private equity bid for the diversified media business failed. APN 

posted a 0.5 per cent rise in first-half net profit to $72.5 million as trading revenue increased 

1.3 per cent to $627.5 million. Chief executive Brendan Hopkins predicted full-year net profit 

before one-off items would conform with APN‟s previous guidance for growth of five to 10 

per cent. Hopkins said there were no plans to outsource sub-editing processes in Australia, 

despite outsourcing editing for some of its regional New Zealand operations. “(We‟re) not 

looking at outsourcing sub-editing in Australia for the time being,” he said. “We find it very 

difficult in regional New Zealand to attract high quality sub-editing. It‟s a quality issue rather 

than a cost issue,” he said (Courier-Mail online, 14 August 2007). 

 

44.3.5 BENDIGO: ADVERTISER WINS AWARD 

The Bendigo Advertiser’s “Strictly Classified” column won an award for its marketing 

initiative in a field attracting entries from prestigious metropolitan titles, including the Age 

and South China Morning Post, to smaller regional dailies and free weekly papers across the 

entire Pacific region. Even before recognition of the column by the Pacific Area Newspaper 

Publishers‟ Association, the novel column concept had been picked up by others papers in the 

Rural Press network. Judges described the column by Sarah Harris as “effective and 

interesting” because it delved into the personal and emotional motives behind advertisements 

appearing in the newspaper‟s classified section (Advertiser, Bendigo, 11 August 2007). 

 

44.3.6 BENDIGO: GOVERNOR OF VICTORIA OPENS NEW WEEKLY BUILDING 

The Governor of Victoria, Professor David de Kretser, officially opened the Bendigo 

Weekly’s new office building in Bridge Street, Bendigo on Monday 27 August. The opening 

of the Weekly’s new office was the culmination of a major project and much planning by 

Bendigo Publishing, the newspaper‟s publisher. The newspaper, which began as Bendigo 

Homes and Property, was 10 years old on 4 July. Editor-at-large Anthony Radford writes 

about the paper in Walkley Magazine, Issue 46, August-September 2007, pp.28-29. 

 

44.3.7 COFFS HARBOUR: PAPER CHANGES TITLE 

Kay Hynes writes: Coffs Harbour & District independent weekly changed its title on 19 July 

2007 to Coffs Coast independent. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 14 
 

 

44.3.8 CIRCULATION OF REGIONAL DAILIES 

The Audit Bureau of Circulations has released the April-June figures for the regional dailies 

throughout Australia. The Daily Advertiser, Wagga Wagga, had the highest percentage 

increase (6.75pc) compared with the January-March figures. The worst decline was recorded 

by the North West Star, Mount Isa (3.09pc). 
   

 Publicn 

days 

3 months to 

June 2007 

3 months to 

March 2007 

% variation 

NSW     

Border Mail, Albury M-S 25,843 26,617 –  2.91 

Western Advocate, Bathurst M-F 4,033 4,067 – 0.84 

Barrier Daily Truth, Broken Hill M-S 5,5831 5,811 + 0.34 

Daily Liberal, Dubbo M-F 5,208 5,330 – 2.29 

Daily Examiner, Grafton M-S 5,638 5,694 – 0.98 

Northern Star, Lismore M-S 15,298 15,633 – 2.14 

Maitland Mercury M-F 4,463 4,348 + 2.64 

Herald, Newcastle M-S 51,000 51,000 static 

Central Western Daily, Orange M-S 5,442 5,375 + 1.25 

Northern Daily Leader, 

Tamworth 

M-S 8,292 7,977 + 3.95 

Daily News, Tweed Heads M-S 4,867 4,790 + 1.61 

Daily Advertiser, Wagga Wagga M-S 14,320 13,415 + 6.75 

Illawarra Mercury, Wollongong M-S 28,000 28,500 – 1.75 

Queensland     

News-Mail, Bundaberg M-S 11,654 11,657 Static 

Cairns Post M-S 30,923 31,120 – 0.63 

Gladstone Observer M-S 7,337 7,346 Static 

Gold Coast Bulletin M-S 48,277 48,192 + 0.18 

Gympie Times Tues-Sat 5,894 5,843 + 0.87 

Queensland Times, Ipswich M-S 11,171 10,947 + 2.05 

Daily Mercury, Mackay M-S 16,364 16,557 – 1.17 

Sunshine Coast Daily, 

Maroochydore 

M-S 22,330 22,743 – 1.82 

Fraser Coast Chronicle, 

Maryborough 

M-S 10,053 9,989 + 0.64 

North-West Star, Mount Isa M-F 3,512 3,624 – 3.09 

Morning Bulletin, Rockhampton M-S 18,376 1,452 – 0.41 

Chronicle, Toowoomba M-S 23,450 23,676 – 0.95 

Townsville Bulletin M-S 29,589 29,671 – 0.28 

Daily News, Warwick M-S 3,160 3,150 + 0.32 

Victoria     

Courier, Ballarat M-S 19,399 19,275 + 0.64 

Advertiser, Bendigo M-S 14,582 14,485 + 0.67 

Geelong Advertiser M-S 30,167 30,601 – 1.42 

Sunraysia Daily, Mildura M-S 7,256 7,169 + 1.21 

News, Shepparton M-F 10,405 10,425 – 0.19 

Standard, Warrnambool M-S 13,124 12,769 + 2.78 

Tasmania     

Advocate, Burnie M-S 24,585 24,811 – 0.91 

Examiner, Launceston M-S 34,358 34,558 – 0.58 

Western Australia     

Kalgoorlie Miner M-S 5,643 5,584 + 1.06 

 

44.3.9 WARRNAMBOOL: NEW WEEKLY 

Fairfax Media launched a new weekly in Warrnambool on 25 July, the Warrnambool Extra. It 

is an offshoot of the daily Standard. The group also publishes the Corangamite Extra in the 

Colac region (Age, 25 July 2007). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 15 
 

 

44.3.10 NOWRA AND MORWELL: WOMEN IN PRINTING 

Sue Betts and Helen Woods are leading printers in a male-dominated industry. Helen moved 

from photographic and pasteup roles at the South Coast Register, Nowra, to become 

production manager at Rural Press‟s South Nowra print site, but now she is moving to 

Morwell to become printing manager with the Latrobe Valley Express partnership. Sue Betts 

became the manager of the South Nowra site after moving from Canweb in Canberra 

(gxpress, July 2007, p.25). 

 

44.3.11 THE RURAL DOMAIN.COM 

Fairfax Media announced on 30 August more than 150 Rural Press mastheads will have their 

in-paper property guides rebadged to the Domain.com.au real estate brand. All properties 

listed on propertyguide.com.au will be migrated to Domain.com.au. The move from 

propertyguide.com.au to Domain.com.au will result in many new real estate agents joining 

Domain.com.au and thousands of regional listings added to the website. Real estate agents 

who advertise in Rural Press titles will now receive a bundled print and online offer including 

a subscription to Domain.com.au, allowing them to list sales and rental listings on 

Domain.com.au.  

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

44.4.1 THE OLDEST SURVIVING PRINTED DOCUMENT 

The oldest surviving document printed in Australia has been discovered in a Canadian 

archive. The document, a playbill printed in June 1796, must have been in the hands of Philip 

Gidley King, Governor of NSW from 1800 to 1806. King wrote notes on the back of the 

document. It advertises the plays Jane Shore, The Wapping Landlady and The Miraculous 

Cure, which were to be performed at The Theatre, Sydney, on 30 July 1796. Ean Higgins 

reports (Australian, 11 September 2007, p.8) that the extraordinary discovery of the playbill 

was a complete fluke. In preparation for his international visits, Canadian Prime Minister 

Stephen Harper had an archivist trawl through Canada‟s national archives to try to find an 

interesting quirk of history between Canada and Australia. Canadian rare book specialist 

Elaine Hoag found the playbill and drew it to the Canadian Prime Minister‟s attention. Harper 

decided to present the playbill to Australian Prime Minister John Howard at the tail end of the 

APEC visit. The document will be lodged with the National Library of Australia. Colin 

Warner, ephemera librarian at the State Library of NSW, said that until the discovery of the 

playbill the oldest printed document known to be in existence from the printing press set up in 

Sydney in 1795 was a public notice entitled “Instructions for the Constables of the Country 

Districts”, printed in November 1796. 

 

44.4.2 WALTZING MATILDA IN HER PRESS DRESS 

Mrs Butters‟ extraordinary “Press Dress”, donated to the Pictures Collection of the State 

Library of Victoria in 1951, has undergone extensive conservation at the library. The dress, 

made for Mrs Matilda Butters to wear at the Mayor‟s fancy dress ball in Melbourne in 1866, 

is considered by National Gallery of Australia curator Roger Butler to be one of the great 

Australian printed works of the 19
th
 century (you can view the dress at 

www.slv.vic.gov.au/pressdress). Originally, the dress consisted of a satin-silk boned bodice and 

hooped skirt and sash with gilded trim, while the silk panels of the skirt were decorated with 

images from printing plates from 14 Melbourne newspapers. Mrs Butters also wore a 

headdress representing a coronet of liberty and carried a staff with a functioning hand-printing 

press, upon which she printed out ribbons for other guests at the ball.  

 

Today, the bodice, headdress and staff are missing, and the skirt and sash have suffered 

extensive damage, but the newspaper articles and illustrations of the day give fascinating and 

useful descriptions of Mrs Butters and the dress. This information has been invaluable in 

guiding the current conservation treatment and planned display of the dress. The skirt is a 

classic, full-length crinoline shape, measuring more than five metres around the bottom edge. 

http://www.slv.vic.gov.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 16 
 

 

The complex treatment took more than three months and involved deconstruction of the skirt, 

cleaning and stabilisation of the 14 panels and then reconstruction. The treatment also 

included analysis of the fabric and fibres to gain a greater understanding of the materials that 

make up this complex garment.  

 

To display the dress – it was lent to the National Gallery of Australia to feature prominently 

in an exhibition, “The Story of Australian Printmaking 1801-2005” – a supportive 

undergarment was constructed. This gave the dress its classic crinoline shape (appropriate to 

1866) and at the same time supported the skirt when it is on display. A reproduction bodice, 

based on newspaper descriptions and illustrations, was also constructed. 

 

Matilda Butters was the second wife of the colourful Melbourne politician and businessman, 

James Butters. She wore the “press dress” first to at a ball held at the new Exhibition Building 

to celebrate the arrival of the new Governor of Victoria, Sir James Manners-Sutton. During 

the succeeding year Matilda Butters also wore the dress on at least two other occasions, the 

second of which was when the Duke of Edinburgh, second son of Queen Victoria, visited 

Melbourne and laid the foundation stone for the town hall (State Library of Victoria News, 

Number 34, March-June 2007, pp.8-9). 

 

44.4.3 AUDIT OF ANHG MEMBERS’ RESEARCH INTERESTS 

   Cameron, Louisa: Researching the media about soccer in Australia, focusing on the 1960s. 

Aiming to write a book or two. Email: cameronlouisa@yahoo.com.au. Phone: 0408 522 091 

   Clarke, Arthur: Seeking identity of correspondents in lower Huon Valley, Tasmania: 

Dover (Port Esperance), Hastings, Southport (Hythe), Lune River, Leprena, etc., for 

Tasmanian (or mainland) daily newspapers of late 1880s-early and late 1890s, especially 

those reporting cave discoveries or cave visits; research for book being co-authored with 

historian Nic Haygarth; I have some correspondents‟ pen names, but not identities: e.g., 

“Pedal”, “Cyclo” and “Flotsam” (Esperance); “Dashwood” (Hastings); and “Whip-Poor-Will” 

(Southport). Email: arthurc@southcom.com.au  or phone (03) 6228 2099.   

   Crawford, Robert: Working on history of advertising (across all media outlets); my history 

of Australia‟s advertising industry, But Wait, There’s More: A History of Australia’s 

Advertising Industry, 1900-2000, will be published by MUP in February 2008. 

   Griffen-Foley, Bridget: Researching Australian radio periodicals. Email: 

bgfoley@hmn.mq.edu.au. Phone: 02 9850 8828. 

   Harvey, Ross: Researching 19
th
 C New Zealand newspapers, especially reasons why and 

how they were published, their role in imperial press system and networks, and their 

connections with the Australian press; also has an interest in the Federal Standard (Chiltern); 

publications listed at www.elibank.net. Email: rossharvey@csu.edu.au. Phone: 03 9654 4347 

   Isaacs, Victor: Newspaper distribution.  Email: abvi@webone.com.au.  Ph. 02-6257 1742. 

   Jones, Dianne: Researching the sports press‟ coverage of women‟s sports and female 

athletes; so far published two journal articles (a third is on the way); also undertaking PhD 

research in this area but examining online media. Email: jonesd@usq.edu.au   Phone: 07 4631 

1052. 

   Kirkpatrick, Rod: Writing centenary history of the Queensland Country Press Association, 

with major focus on the newspapers and their family ownership; researching press history in 

the capital cities in the 19
th
 century; researching the history of the press in Western Australia. 

Email: rodthejourno@hotmail.com 

   Lee, Carolyne: Researching all the main mass-circulation newspapers in Australia, 2000-

2009; have so far written most of the intro, and one of the chapters, the latter to be presented 

at the Newspaper Futures conference in Cardiff in September; all of this is intended to form a 

book, working title: The Press in Perspective: A Comparative Study of Australian 

Newspapers, 2000-2009. Email: carolyne@unimelb.edu.au, phone: 03 834 43751 (uni office). 

   Low, John: General research interest in the history of newspapers and newspapermen of the 

Blue Mountains NSW; also interested in any information about a journalist/compositor, Bruce 

Lewin, who began his career in Mudgee but worked all over Australia apparently and on his 

mailto:cameronlouisa@yahoo.com.au
mailto:arthurc@southcom.com.au
mailto:bgfoley@hmn.mq.edu.au
www.elibank.net
mailto:abvi@webone.com.au
mailto:jonesd@usq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 17 
 

 

retirement took to walking the country; he visited the office of the Katoomba Daily in April 

1932 and that paper headlined a short article about him, “Veteran Journalist – Walked 44,000 

Miles”. Email: grizzlybear3au@yahoo.com   

   Morrison, Elizabeth: Researching the Age newspaper business under David Syme‟s 

direction, 1860 to 1908; working towards a book; email: liz.morrison@bigpond.com 

   Morse, Neil Wynes: Compiling a bibliography of Australian masonic periodicals, with an 

emphasis on 19th century publications, with a view to publication. Email: 

morse@netspeed.com.au Phone (02) 6286 3482. 

   Scott, Claire: Researching Sydney Morning Herald’s reporting of war, particularly 

armistice, in seven major conflicts from Boer War to Iraq War, from a linguistic perspective; 

working on a PhD thesis and some journal articles. Email: claire.scott@ling.mq.edu.au 

Phone: (02) 9850 9185. Address: Department of Linguistics, Macquarie University, NSW, 

2109. 

   Starck, Nigel: Newspaper records of Anthony Trollope‟s travels in Australia (1871-72 and 

1875), for Trollopian dissertations. Email: Nigel.Starck@unisa.edu.au 

   Tidey, John: Colonial era journalist (South Australia and southern Queensland) 

C.H.Barton; so far one journal article; working on a full biography. Email: tidey@brd.com.au   

Phone (03) 9645 9602. 

 

44.4.4 DID YOU KNOW?  

The Herald-Sun, formed on 8 October 1990 by the amalgamation of the Melbourne Herald 

and the Sun News-Pictorial, dropped its hyphen in May 1993 and became the Herald Sun. 

The Daily Telegraph-Mirror, formed on 8 October 1990 by the amalgamation of Sydney‟s 

Daily Telegraph and Daily Mirror, reverted to simply the Daily Telegraph on 2 January 1996. 

Both amalgamations had occurred as a result of Rupert Murdoch‟s expressed desire to 

produce “24-hour newspapers”.  

 

44.4.5 ARGUS BOAT SEEKS NEWS, BUT MAKES IT INSTEAD 

The Encyclopedia of Australian Shipwrecks (2006), p.62, carries the following entry:  

Argus newspaper boat: (Not its name.) The Argus was a Melbourne newspaper until the 

1950s. Newspaper boats would go out to (mainly international) incoming vessels to get the 

latest news and be the first in print. Just before Christmas Day 1855, the Argus “express boat” 

was swamped when it went alongside the vessel, Invincible, some twelve miles down Port 

Phillip. Four of those on board were saved, but one drowned. The Age newspaper also had a 

boat out and it assisted in the rescue. (Details: Sydney Morning Herald, 24 December 1855.) 

 

44.4.6 NEWSEUM AND FAMOUS FRONT PAGES 

If you want pdfs of newspaper front pages that Americans regard as “famous”, the best place 

to go is the Newseum http://www.newseum.org/ 

 

44.4.7 SOUTHERN COURIER ORIGINS 

This item arises from an inquiry from the FPC Courier group of Sydney suburban 

newspapers, Since the News Limited acquisition of FPC from the Hannan family earlier this 

year, the group has done much searching of historical records so that the Courier websites can 

be updated, especially in relation to history. One of the hardest-to-track titles has been the 

Southern Courier, which originates from Randwick publications of seventy or more years 

ago. The Hannan family said its newspaper interests began in 1934 when Norman Hannan 

launched the Randwick District News. The first mention in a newspaper directory of a 

Randwick newspaper appears to be the one in the 1928 edition of the Australian and New 

Zealand Press Directory. It lists the Randwick and Coogee News (published Saturday). In the 

1930 directory, Randwick‟s only listing was: Eastern Districts Weekly News. In 1933 and 

1951, the only listing is: Randwick and Coogee News (the 1951 listing says: Est.1920). In 

1958, Randwick has two listings: Randwick Coogee News, weekly, Thursday, free; and the 

Weekly Courier, est. 1954, Wednesday, free. In 1961, Randwick has only one listing: the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 18 
 

 

Weekly Courier (which now claims to have been established in 1920 – so it has probably 

swallowed the Randwick Coogee News, which has already laid claim to origins in 1920). 

  

44.4.8 PORT AUGUSTA: 130 YEARS OF NEWSPAPERS 

Rod Kirkpatrick writes: The first Port Augusta newspaper, the Port Augusta Dispatch was 

issued on 18 August 1877 and ceased publication on 21 April 1916. The current Port Augusta 

paper is the Transcontinental, which first appeared on 24 October 1914, when the Dispatch 

was still being published. So the Trans is stretching a long bow to imply that it is 130 years 

old, as it did in the issue of 17 August 2007 in an article that gave no details at all of the 

origins of the Transcontinental and did not even mention the Dispatch. 

 

44.4.9 CERAMIC TOBACCO JAR IN FORM OF AGE READER 

“The Age Diary” tells the story (Age, 10 August 2007, p.22) of an “ancient, ceramic tobacco 

jar in the form of a bespectacled Age reader”. The story goes back to 1862 and features 

insights from Melbourne historian (and ANHG subscriber) Wallace Kirsop. Fascinating stuff! 

 

44.4.10 FIFTY YEARS IN PRINTING 

Reg Dibley has drawn the ANHG‟s attention to the following: Gordon Stewart, “Fifty years 

in the printing industry”, Grist Mills: Campbelltown & Airds Historical Society, Vol. 6, No. 2, 

December 1991, pp.18-36. The article includes important historical information about 

Campbelltown newspapers. 

 
Take note also of: 100 Years Ago: extracts from the Moruya Examiner. Index 1899 to 1906, 

published by Moruya and District Historical Society Inc. July 2007. And: 100 Years of News, 

Coffs Coast Advocate (2007); rrp. $9.95. 

 
 

 5 – RECENTLY PUBLISHED 

44.5.1 BOOKS 

   Ellis, Ulrich, A Pen in Politics, Canberra: Ginninderra Press, 2007. 271pp. Rrp $27.50. 

Review in Canberra Times, 18 August 2007, by John Farquharson, an ANHG subscriber. 

Extract from review: “To anyone who worked in the federal press gallery through the 1950s, 

as I did, Ulrich [Ellis] would have been a familiar figure delivering his handouts for Sir Earle 

Page (then health minister), the Country Party or the New England New State Movement. As 

a lobbyist he was in a class of his own, a quiet but effective operator… Ellis has been dead for 

26 years. However, the time lapse before the appearance of these memoirs, covering another 

era in politics, has in no way diminished their value or importance. They are as fresh as ever – 

alive with acute observations and facts about newspaper history …” 

 

   Murray, Robert, 150 Years of Spring Street - Victorian Government 1850s to 21st 

Century, Melbourne: Australian Scholarly Publishing (PO Box 299, Kew, Vic. 3101); 244pp 

($34.95). [See review in Weekend Australian, 18-19 August 2007, Review 15.] 

A new book of political history, 150 Years of Spring Street – Victorian Government: 1850s to 

21st Century has many glimpses of media of old. The Age and the Argus, one-time rival 

morning broadsheets, feature in several cartoons lampooning 19th century events. The early 

cartoons are from Melbourne Punch, the satirical black and white monthly of the decades 

between then gold rush and World War 1, and The Bulletin, whose prime target was corpulent 

Premier Thomas (“Tommy”) Bent, 1904-9. The text dissects Premier (Sir) Henry Bolte‟s 

(1955-72) media relations, including his daily press conferences where he developed some of 

his famous one-liners, and his first foray in TV electioneering – where he cut the cost to 

taxpayers to a few 1958 pounds.  

 

   Payne, Trish, War and Words: The Australian Press and the Vietnam War (MUP: 2007 as 

a d-book and e-book). Australia‟s involvement in the Vietnam War presented moral dilemmas 

that divided the nation. The changing ways that Australian newspapers covered the conflict 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 19 
 

 

both reflected these dilemmas and inflamed them. Payne‟s insightful analysis of Australian 

reporting of the Vietnam War traces the shifts in emphasis of the coverage, the influence of 

government on the news that reached the public, the extent of our allegiance to the American 

viewpoint and the lack of a balancing Vietnamese perspective.  

   Salter, David, The Media we Deserve: Underachievement in the Fourth Estate, Melbourne 

University Press, 320 pp, $34.95 

   Simons, Margaret, The Content Makers: Understanding the Media in Australia, Penguin, 

528pp, $35. 

 

44.5.2 ARTICLES 

Alton, Roger, “In a flash: history framed by Fleet Street snapper‟s camera”, Australian 

Financial Review, 21 July 2007. An exhibition at London‟s National Portrait Gallery 

celebrates the press photography of Fleet Street from its origins in the early 20
th
 century 

to the 1980s. 

Buchanan, Rachel, “Black and white and all over?”, Age Insight section, 25 August 2007.  

An evocatively written discussion of the past and future of newspapers. Buchanan 

lectures in media studies at La Trobe University. 

Castle, Tim, “Constructing death: Newspaper reports of executions in colonial New South 

Wales, 1826-1837”, Journal of Australian Colonial History, Vol. 9 (2007), pp.51-68.  

This article examines how the ongoing series of articles on public executions in Sydney – 

337 prisoners were hanged between 1826 and 1837 – contributed to public attitudes and 

conversation in the colony. 

Cohen, David, „”A stellar performance”, Walkley Magazine, Issue 46, August-September 

2007, p.26. From court reporter to union official to university lecturer, Margot Lang can 

look back on her 54 years in journalism with enormous pride. 

Cryle, Denis, “„For the Lords and Ladies?‟: the Empire Press Union and the participation of 

Australian and New Zealand journalists 1909-1939”, Australian Journalism Review, 29 

(1), July 2007, pp.87-96. An assessment of the part played by journalists in the Empire 

Press Union over three decades. 

Day, Mark, “A bad story, until the facts get in the way”, Australian Literary Review, 5 

September 2007, pp.16-17, 26. Constructive criticism, not know-all carping, will better 

help readers understand the digital media revolution, says Day in his reviews of the Salter 

and Simons books mentioned in 44.5.1. 

Ellem, Peter, “Taking a glance at a brave new world”, APN Password, August 2007, pp.2-3. 

Peter Ellem, editor of Grafton‟s Daily Examiner, and Steve Hutton, general manager of 

Ipswich‟s Queensland Times, attended the International Newspaper Marketing 

Association‟s 77
th
 annual World Congress, held in Paris in April. See also, “Beer, Bob 

and Beatles (etc.)”, p.4. 

Foyle, Lindsay, „Comics – child‟s play? No way‟, PANPA Bulletin, July 2007, pp.38-39. 

Why comics are worth serious consideration in the history of publishing in Australia. 

Gibbons, Lawrence, “Support independent media”, City Hub, Sydney, August 2007, p.3. 

Extracted from a speech delivered at a fundraising benefit event in support of the South 

Sydney Herald at the Australian Technology Park on Sunday, 8 July. Deals with 

implications of real estate advertising contracts held by the FPC Courier chain of Sydney 

weeklies, now under the control of News Limited. 

Kirkpatrick, Rod, “From Uralla to Kyogle, the Vincents started newspapers”, PANPA 

Bulletin, June 2007, pp.34-35. Part 2 of a two-part article on the Vincent family of 

newspaper printers and journalists.  

Lalor, Peter, “Game on”, Weekend Australian, 15-16 September 2007, Review pp.4-5. The 

online worlds in which people play are rapidly reinventing media and entertainment, if 

not our concept of society. 

Moms, Emma, “Time & Type”, Wartime: Official Magazine of the Australian War 

Memorial, no. 39.  Discusses newspapers, ranging from handwritten to typeset, produced 

by Australian servicemen held in German prisoner-of-war camps in Europe. It also 

mentions a newspaper produced by the Germans for POWs. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 44       September 2007 Page 20 
 

 

Norington, Brad, “Blog‟s breakfast”, Weekend Australian, 4-5 August 2007, p.26. Bloggers 

and mainstream media coexist uneasily suggests this article. 

Razer, Helen, “Who‟s afraid of the world wide web”, Australian Literary Review, 5 

September 2007, pp.15-16. A booming online culture is being blamed for a host of evils, 

says Razer in a review of three books – by Andrew Keen, Don Tapscott and Anthony 

Williams, and Sherman Young. 

Reid, Campbell, “Audiences call the shots in newsroom”, Australian, Media section, 19 July 

2007, p.32. The group editorial operations director at News Limited discusses the “where 

to now?” session at the World Association of Newspapers conference in Cape Town. 

Shanahan, Dennis, “The media should be skeptical of Kevin Rudd, too”, Australian, 17 

August 2007, p.12. Peter Costello turned the antics of three Canberra journalists into a 

positive in Parliament. See also: Walker, Jamie, “„Off the record‟ an ethical dilemma”, 

Australian, Media section, 16 August 2007, p.33, plus p.4, and p.15; and Michael Gordon 

and Matthew Ricketson, Age, 16 August 2007, p.13. 

Simons, Margaret, “Newspapers? They‟re still giving them away”, crikey.com.au, 18 May 

2007. A discussion of the all-but-free newspaper that is emerging as newspaper 

companies compete for subscribers with special deals. 

Simper, Errol, “Envelope sums up an editor‟s generosity”, Australian, Media section, 2 

August 2007, p.36. A nostalgic reflection on the editorship of Warren Beeby at the 

Australian.  

Statham, Larine, “More to drought than dry statistics”, Walkley Magazine, Issue 46, August-

September 2007, p.27. Telling the real story of Australia‟s drought, but telling the real 

story requires persistence and the ability to listen while people pour out their hearts. 

Stewart, Andrew, “Privacy must be balanced against our other rights”, Australian, Legal 

Affairs section, 14 September 2007, p.30. A media law partner discusses the fight for free 

speech. See also: Michael Pelly, Australian, Media section, 13 September 2007, p.33. 

 

TENDERS CALLED  
FOR ANHG INDEX 

Tenders are called for the compilation of an index to issues 26 to 50 of the 
Australian Newspaper History Group Newsletter. The aim is to combine the 
index with that prepared for issues 1 to 25 and to have the composite index 
(for issues 1 to 50) published within two or three months of the publication 
of issue 50 in December 2008. Tenders to compile the index close on 15 
November 2007. Inquiries and tenders should be directed to Rod 
Kirkpatrick at rodthejourno@hotmail.com or PO Box 675, Mount Ommaney, 
Qld, 4074. Phone 07 3279 2279. 

 

 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@hotmail.com (no fee for electronic version, but 

contribution welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074 (hard copy, $50 for 

individuals; $60 for institutions). 

 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@hotmail.com
mailto:rodthejourno@hotmail.com

