
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 35                                                  December 2005 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

35.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 February 2006. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 

35.2 JOURNALISTS CHALLENGE CHARGES IN SUPREME COURT 

 

Gerard McManus and Michael Harvey, of the Melbourne Herald Sun, charged with contempt 

of court, have challenged the charges in the Victorian Supreme Court. The counter-claim by 

the two political journalists questions the authority of the chief judge of the Victorian County 

Court, who ordered them to give evidence in a government-initiated trial against a senior 

public servant. Chief Judge Michael Rozenes has rejected the argument of the 

Commonwealth Solicitor-General David Bennett QC to dismiss the charges against Harvey 

and McManus. The Commonwealth argued that the Government would soon amend 

Commonwealth legislation giving journalists‟ sources a right to confidentiality. Bennett‟s call 

for the charges to be dismissed was in direct opposition to the Commonwealth Director of 

Public Prosecution‟s insistence that the two journalists be called as witnesses at the Supreme 

Court trial of public servant Desmond Patrick Kelly on 23 January. Judge Rozenes adjourned 

the case to a date to be fixed, pending the outcome of McManus and Harvey‟s counter-claim 

in the Supreme Court (Australian, 11 November 2005, p.3). 

 

35.3 FAIRFAX (1): EXCHANGE OF EXECUTIVES 

 

David Kirk, the former chief executive of magazine publisher PMP Ltd, brought forward his 

departure date so that his replacement, Brian Evans, chief operating officer of newspaper 

publisher John Fairfax Holdings Ltd, could slip into his chair more quickly. Kirk went to 

Fairfax, and Evans, after only six months as 2IC at Fairfax, jumped ship to PMP (Australian, 

11 October 2005, p.19, and Media section, 13 October 2005, pp.15 and 16). 

 

Former Fairfax CEO Fred Hilmer will become the next vice-chancellor of the University of 

NSW. He will take up the position next June (Australian, 17 October 2005, p.3). 

 

See 35.59.5 for various articles about Fairfax and the CEO changeover from Hilmer to Kirk. 

On 4 November Fairfax provided new information on the terms of Kirk‟s incentive package 

after some fund managers demanded more detail before the Fairfax annual meeting on 18 

November (Weekend Australian, 5-6 November 2005, p.35). Similar pressure was being felt 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 2 

at PMP over the salary package awarded to incoming CEO Brian Evans (Australian, 9 

November 2005, p.42). 

 

See: John Lehmann, “Fairfax boss‟s bitter farewell”, Australian, Media section, 24 November 

2005, p.13, and Errol Simper‟s “A Certain Scribe” column in the same issue, p.18. 

 

New Fairfax CEO David Kirk has talked of diversifying into radio and of the appeal of 

extending the Fairfax “footprint” by buying West Australian Newspapers Holdings if it were 

available at the right price (Australian, 12 December 2005, p.27). 

 

35.4 FAIRFAX (2): FRAY TO EDIT SUNDAY AGE 

 

Peter Fray has been appointed editor of the Sunday Age, Melbourne, replacing Alan Oakley, 

who is the new editor of the Sydney Morning Herald. Fray is currently deputy editor of the 

Sun-Herald in Melbourne. Fray has a journalistic career spanning 20 years, including 

correspondent positions with the Bulletin in Canberra and the Age and the Sydney Morning 

Herald in London (ABC online news, 8 December 2005). 

 

35.5 FAIRFAX (3): JOURNALISTS STRIKE OVER JOB CUTS 

 

About 200 editorial staff at the Sydney Morning Herald and the Sun-Herald went on strike 

overnight on 27 October to protest against plans to axe up to 68 jobs at Fairfax newspapers. 

The journalists voted on 28 October to return to work, but said they had no confidence in the 

new CEO, David Kirk, to devise a competitive business plan for the company‟s newspapers 

and online business (Australian, 26, 27 and 28 October 2005, pp.3, 15 and 5, respectively, and 

Weekend Australian, 29-20 October p.4).  

 

About 100 members of the editorial sections of the SMH and the Age applied for the 

redundancies on offer. Fairfax accepted 71 of the applications (35 at the SMH and 36 at the 

Age), reports the Australian, 12 December 2005, p.4. 

 

It was a doubly dark occasion for John Fairfax Holdings on 18 November when a former 

owner of the group, the Canadian Conrad Black, was charged in Chicago with criminal fraud, 

and the lights went out on a new chairman and a new chief executive as they were being 

publicly attacked by their own journalists at the Fairfax annual meeting. The new CEO David 

Kirk forecast flat earnings in the first half of 2005-06 (Australian, 19-20 November 2005, 

pp.1-2, and 37). 

 

35.6 FAIRFAX (4): TABLOID CONSIDERATION 

 

Melbourne fund manager Portfolio Partners, which has acquired a 5.1 per cent stake in John 

Fairfax Holdings, says the media group should consider converting some of its broadsheet 

newspapers to tabloid formats. Portfolio Partners deputy head of equities Nick Pashias said 

that while Fairfax had managed its costs tightly in recent years, it needed to aggressively 

develop new products. “Product innovation is important and moving to a compact size is 

something that should be looked at,” he said. The move to tabloid has gathered pace in recent 

years with English broadsheets such as the Times and the Independent leading the charge to 

the smaller formats. Executives at Queensland‟s Courier-Mail discussed the possibility of 

changing its format with News Corporation chairman Rupert Murdoch during his visit to 

Brisbane this week. Portfolio Partners, which has $6 billion under management, has informed 

the market that it now holds 47,144,759 Fairfax shares, worth almost $188 million at the 

market close of $3.98 on 24 November. It has bought up almost half of its stake in the past 

four months,” he said (Australian, 25 November 2005). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 3 

35.7 THE DISMISSAL, AND THE DRIVER, 30 YEARS ON 

 

On 17 October 1975, the Australian reported the threat of a national strike in response to the 

constitutional crisis developing in Canberra. This was just one step in the unfolding saga that 

led to the dismissal of the Whitlam government on 11 November 1975 – the most dramatic 

day in Australia‟s political history. From 17 October 2005, the Australian began publishing 

on Page 2 edited reports recalling the news stories, commentary and analysis of the events 

leading to the dismissal 30 years earlier. Among the articles were those appearing on the 

following dates: 17, 18, 19, 20, 21, 22-23, 24, 25, 26, 27, 28, 29-30 and 31 October; and 1, 4, 

5-6 (p.6), 7, 8, 10, 11 and 12 November. The Australian also published editorials on issues 

related to the dismissal on 1 Nov. (p.13), 11 Nov. (p.17) and 12-13 Nov. (p.18), as well as 

letters to the editor (e.g. see the seven letters on 11 Nov., p.17) and major features and 

comment pieces (see Mike Steketee and David Smith, 1-6 Nov., pp.24 and 25, respectively, 

and Lindsay Tanner and Stephen Loosley, 11 Nov., both p.16). 

 

On 31 October, Mike Steketee reported on Page 1 in the Australian that Malcolm Fraser‟s 

driver on 11 November 1975 arrived early at Government House “because of a mix-up over 

times”. Driver Harry Rundle says he parked the car on the side of the house where he could 

see Gough Whitlam arrive. The car was from the Commonwealth car pool and was not 

hidden. This destroys a myth that had survived 30 years: that Fraser ordered his driver to hide 

his car around the back of Government House because he did not want Whitlam to know he 

was in the building. The Australian editorialised on the issue on 1 November, p.13. 

 

The Bulletin magazine of 8 November 2005 was a “special anniversary issue”, focussing on 

“1975, the year that changed Australia”. In one of the articles (pp.26-27), Laurie Oakes, then 

the Canberra bureau chief for the Melbourne Sun, recalled the drama and intrigue of the day 

Gough Whitlam was “betrayed”. 

 

35.8 ATTARD TO FRONT MEDIA WATCH 

 

Senior ABC journalist and former foreign correspondent, Monica Attard, will replace Liz 

Jackson as the host of Media Watch during the coming year. Attard, the winner of five 

Walkley Awards, has most recently been the host of the in-depth interview program, Sunday 

Profile, on ABC Local Radio (Australian, 7 December 2005, p.3). 

 

35.9 WALKLEY AWARDS 

 

Tim Palmer, of the ABC, won the Gold Walkley at this year‟s Walkley Awards for his 

coverage of Indonesian affairs, and especially the Boxing Day tsunami in Aceh. See 

metropolitan daily newspapers of 3-4 December 2005 for their accounts of how well they did 

at the Walkleys. 

 
35.10 CARSALES.COM AND REALESTATE.COM  AND MOOTER 

 

Publishing & Broadcasting Ltd (PBL) has emerged as the dominant force in internet 

automotive classifieds by acquiring control of carsales.com.au in a prelude to stock-market 

listing of the business next year. In grabbing a 41 per cent stake in carsales, PBL‟s executive 

chairman James Packer has beaten classifieds rival Fairfax to the punch in the internet battle 

again (Australian, 4 October 2005, p.19). 

 

News Limited won clear control of realestate.com.au, Australia‟s most popular online 

property-listing business, only days before the internet group was expected to launch a $20 

million push into Britain (Australian, 1 November 2005, p.27).  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 4 

Rupert Murdoch is aiming to build Britain‟s leading online real estate classifieds business 

after snapping up the third-biggest market player in a deal involving newly acquired 

realestate.com.au (Australian, 3 November 2005, p.23). 

 

John Fairfax Holdings has snapped up a strategic stake in internet advertising company, 

Mooter Media. It paid $4.1 million for 6.35 million shares, or 19.9 per cent, of Mooter, which 

is a developer of business-to-business advertising targeting and intelligence clustering tools 

(Australian, 6 December 2005, p.20). 

 
35.11 SUPER PANORAMA POSTERS 

 

Fairfax has published the first in a series of super panorama posters. The super panorama is a 

four-broadsheet-page poster printed using the latest technology from Japan. Under a two-year 

exclusive deal, the equipment has been installed at the Age’s Melbourne print centre, making 

it the first plant in Australia to offer the super panorama to readers and advertisers. Only 10 

press sites worldwide have access to the technology (mainly in China and Japan). The image 

area of the super panorama is 1596mm (wide) by 550mm (deep). First to use the poster was 

Mitsubishi as part of the mediaedge:cia launch campaign for the 380 sedan (Mediaweek, 17 

October 2005, p.2). 

 
35.12  CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
23 August 

2005 

Death: David English, in Brisbane aged 56; journalist for South Pacific Post, Port 

Moresby; Courier-Mail, Brisbane; Age, Melbourne; Advertiser, Adelaide; New 

Zealand Herald; Channel 10 in Adelaide, Perth and Brisbane; Terry Willesee’s 

Tonight at Channel 7, Sydney; ABC-TV; Today Tonight, Brisbane; and the Sunday 

Mail, Brisbane (Age, 12 September 2005, p.10; Courier-Mail, 6 October 2005, 

p.26). 

20 September 

2005 

Death: Tony Curtis, on Gold Coast aged 69; newspaper and wire-agency 

correspondent for most of his life; worked for Daily Mirror and later Daily 

Telegraph  in Sydney for 22 years until retirement in 2003 (Australian, 7 October 

2005, p.11). 

30 September 

2005 

Death: Ian Miller, in Perth aged 58; began as copy boy on with Australian in 

Canberra in 1966 and was awarded a cadetship; transferred to Australian’s Brisbane 

bureau in 1968; joined Brisbane Telegraph in 1971 as its political reporter; became 

Telegraph’s chief features writer, deputy chief of staff and news editor; after stint in 

TV journalism, joined Courier-Mail as chief of staff and then became political 

reporter and analyst on Sunday Mail; later rejoined Telegraph and, after it closed, 

joined the Sunday Times, Perth (Courier-Mail, 13 October 2005, p.30). 

1-2 October 

2005 

First issue of Qweekend, the weekly colour magazine that appears each Saturday 

with the Courier-Mail. First two issues were 48 pages. Courier-Mail weekend 

edition cover price rose from $1.60 to $1.80 on 22-23 October. 

7 October 2005 First issue of Wish magazine, a lifestyle magazine that appears on the first Friday of 

each month with the Australian; 88 pages. 

8 October 2005 The 150
th

 birthday of the Illawarra Mercury, Wollongong‟s daily (see 35.59.8). 

16 October 

2005 

Messenger Community Newspapers launches Sunday suburban newspaper in 

Adelaide, the Northern Weekly (Mediaweek, 10 October 2005, pp.1, 7). 

6 December 

2005 

Death: Michael Davie, the Englishman who edited The Age from 1979-1981, in the 

UK at 81; an Oxford graduate who spent most of his professional life on the staff of 

the Observer in London was summed up in one obituary as “ a charming, urbane 

Englishman with a passion for good writing, editorial independence and cricket.” 

(Age, 9 December 2005.) 

 

35.13 PUBLISHERS‟ CIRCULATION FIGURES 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 5 

The circulation figures based on publishers‟ statements for the six months to 30 September 

(not the fully audited figures as issued for the six months to 30 June and 31 December) 

confirm some interesting trends. Sales of the Australian continue to grow consistently (up 

2.95 per cent to 136,917, a total figure that is still 61,000 behind a moderate capital-city daily 

such as Adelaide‟s Advertiser and 420,000 behind the biggest-selling daily, the Herald-Sun). 

The top three in the weekday, Saturday and Sunday sales charts are: 

 

WEEKDAY: Herald Sun (557,000); Daily Telegraph (399,799); and Courier-Mail (211,483). 

SATURDAY: Herald Sun (520,000); West Australian (376,825); and Sydney Morning Herald 

(353,852). 

SUNDAY: Sunday Telegraph (706,253); Sunday Herald Sun (621,000); and Sunday Mail, 

Brisbane (616,448). 

 

Mediaweek, 17 October 2005, p.6, published the full metropolitan and regional daily figures, 

noting that 14 of the 36 audited regional dailies gained in circulation. The Gold Coast Bulletin 

had the biggest rise (3.68pc) and Bathurst‟s Western Advocate had the biggest fall (7.84pc). 

The Queensland Times, Ipswich, fell 5.7pc. 

 

John Fairfax‟s director of marketing and sales, Robert Whitehead, has merged the marketing 

and circulation departments (Australian, Media section, 20 October 2005, p.16). 

 

35.14 WAN (1): CEO IAN LAW TO JOIN ACP 

 

Ian Law, the managing director and chief executive officer of West Australian Newspapers, 

has resigned to join the Packer media stable. Law will become the chief executive officer of 

the Packer-owned, Australian Consolidated Press (the magazines division of Publishing & 

Broadcasting Ltd). WA Newspapers says Law has made a significant contribution in the four 

years as managing director and the company is now looking for his replacement (Australian, 

29 November 2005, p.19; also see ANHG 16.8, 18.7 and 25.17). 

 

Natalie O‟Brien, formerly of the West Australian, wrote a profile of Law in the Australian, 

Media section, 1 December 2005, p.13. Law leaves in May 2006. See also West Australian, 

12 December 2005, for Cathy Bolt‟s article, “Specialist not crucial for WANH: chairman”. 

 

35.15 WAN (2): PROFITS AND PRESSES 

 

First-quarter profit at West Australian Newspapers (WAN) fell by 19 per cent as the company 

paid for job cuts and wrote down the value of its printing presses, which it plans to replace.  

WAN plans to spend about $190 million on new presses, publishing systems and buildings in 

the next four years. The cost includes payments for 220 workers who will lose their jobs 

(Australian, 7 October 2005, p.23). 

 

35.16 NEWS CORP (1): ADVERTISER’S NEW HOME 

 

The new Adelaide home of News Corporation is a showpiece for the city and a sign of the 

company‟s commitment to Australia, chairman and chief executive Rupert Murdoch says. 

Opening the $60 million building, home to the Advertiser, Sunday Mail and the Australian, 

Murdoch said the stunning glass structure was part of a four-year, $500 million capital 

investment plan for Australia. He said the move of the company‟s headquarters to the US did 

not diminish its future in Australia. The opening of Keith Murdoch House, at 31 Waymouth 

Street, marked the end of the Advertiser’s 136-year history at 121 King William Street. The 

foyer of the new building bears a picture of Sir Keith, chosen by Rupert Murdoch‟s sister, 

Janet Calvert-Jones, and his daughter, Prudence McLeod. It bears the following 1946 quote 

from Sir Keith: “The press must be more than merely free. It must be fact-finding, truth-



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 6 

telling, truth-seeking to the limit of human capacity and enterprise.” (Advertiser, 17 

November 2005, online; PANPA Bulletin, November/December 2005, p.17.) 

 

35.17 NEWS CORP (2): MURDOCH AND PILLS 

 

News Corporation did not want to poison its continuing friendly discussions with investor 

John Malone by putting takeover defences to shareholders for approval, News chairman and 

chief executive Rupert Murdoch said. He was speaking in New York at the first annual 

meeting the company has held outside of Adelaide (Australian, 24 October 2005, p.27; see 

also “How Murdoch won the test”, Australian Financial Review, 24 October 2005, pp.64, 11). 

 

Rupert Murdoch flew to Adelaide to report to Australian shareholders, in the absence of a real 

AGM in Adelaide for the first time. He conceded that News Corp‟s share price was “rotten”, 

but insisted it failed to reflect the group‟s financial strength and growth prospects (Australian, 

17 November 2005, p.21). 

 

35.18 NEWS CORP (3): PRISTEL EDITS SUNDAY HERALD SUN 

 

Simon Pristel has replaced Alan Howe as the editor of the Sunday Herald Sun, Melbourne. 

Since its emergence in April 1991 through the merger of the Sunday Herald and the Sunday 

Sun, the Sunday Herald Sun has nearly doubled its circulation lead over the Sunday Age, 

which was launched in August 1989 (Australian, Media section, 3 November 2005, pp.15, 

18). Annie Lawson (Age, 31 October 2005) says Howe – “said to be devastated” – has 

become executive editor of Herald & Weekly Times publications. 

 

35.19 NEWS CORP (4): COMPANY AWARDS 

 

The inaugural News Awards ceremony has been held – with Rupert Murdoch and his mother, 

Dame Elisabeth Murdoch, attending – and the gongs have been taken home, after some 

problems with airport security in Adelaide. Hedley Thomas, of the Courier-Mail, won the Sir 

Keith Murdoch Award for his investigation of the Dr Death scandal in Queensland. The 

Australian was named the News “Newspaper of the Year”. See the Advertiser, Adelaide, 16 

November 2005, for a full list of the awards. See Mark Day‟s comments, Australian, Media 

section, 17 November 2005, p.18. 

 

35.20 NEWS CORP (5): SKY‟S THE LIMIT 

 

From Monday, 28 November, the Australian joined forces with Sky News to deliver business 

news on pay television. The Australian’s business team, led by Jane Schulze, provides news 

and commentary on the day‟s top business stories on the nightly business program, Sky 

Business Report, hosted by Karen Tso (at 8.30pm and 11.30pm). The Australian’s reports are 

broadcast from a new studio in the paper‟s Sydney headquarters (Weekend Australian, 26-27 

November 2005, p.33). 

 

35.21 PANPA APPOINTS NEW CEO 

 

The Pacific Area Newspaper Publishers Association (PANPA) has appointed Michael 

Richards as its new chief executive officer. Richards, who replaces Alan Armsden, has a 

strong commercial newspaper background. He has most recently been CEO and publisher of 

the independent Fiji Sun group of newspapers. He took up his new position on 7 November 

(PANPA Bulletin, October 2005, p.5; see also 35.59.13). His first column as CEO appears in 

the November-December issue of PANPA Bulletin, p.5. 

 

35.22 ADVERTISING IN MAIN MEDIA 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 7 

Fifteen new magazine launches since January and the continued strong growth of the internet 

will push main media advertising above $1 billion by next year, according to Fusion Strategy 

(Australian, 15 November 2005, p.26). 

 

For comparative figures on advertising spending in main media for January-June 2000 to 

2005, see Mediaweek, 19 September 2005, p.4. The table includes a breakdown of spending 

in the various main media. 

 

35.23 KEY PEOPLE RESIGN AT THE WEEKLY 

 

Founding editor Alex Kennedy and chairman Ian Meikle have resigned from the Independent 

Weekly, Adelaide. Kennedy stepped down from the editorship in July and resigned from the 

paper on 31 October, apparently over an apology the paper published about a story she had 

written. Meikle‟s resignation as chairman is said to be unrelated to Kennedy‟s departure. 

Meikle remains a significant shareholder (Australian, Media section, 3 November 2005, 

p.18). Meikle rejected suggestions that he quit the post because he was not living in South 

Australia. He cited a growing lack of confidence in management‟s ability to take the 

newspaper forward as the main reason he had quit. He said also that he had sympathy for the 

position of Kennedy (Australian, Media section, 17 November 2005, p.14). See 35.24. 

 

35.24 IAN MEIKLE MOVES ON 

 

Canberra‟s 11-year old, giveaway, glossy, fortnightly, City News, has been acquired by 

Macquarie Publishing, a joint venture between founder and current owner Michael Hawke 

and Ian Meikle. This follows Meikle‟s resignation as chairman of Adelaide‟s Independent 

Weekly (see 35.23). Hawke has management experience with News‟ former Brisbane Sunday 

Sun and Daily Sun. Meikle has edited the Advertiser (Adelaide) and, the Australian and been 

managing director of the Canberra Times and Pacific Publications. The pair said that they 

intend to improve the City News and develop new niche publishing opportunities for 

Macquarie Publishing (see the City News, Canberra, 1 December 2005, p.30). 

 

35.25 AUSTRALIAN JEWISH NEWS CELEBRATES 110
th

 BIRTHDAY 

 

Dan Goldberg, national editor of the Australian Jewish News, may have one of the trickiest 

newspaper jobs of all. The 100,000-strong Jewish community in Australia keeps a keen eye 

on developments in the Middle East and is often divided on the best course for peace in the 

region. The heated debates are played out on the letters page of the AJN every week, writes 

Amanda Meade (Australian, Media section, 17 November 2005, p.15). The independent, 

privately owned paper celebrated its 110
th
 birthday with a souvenir edition and an exhibition 

of famous front covers that opened at the Jewish Museum of Australia in Melbourne in the 

second week of November. The exhibition opened at the Central Synagogue in Sydney on 20 

November. 

 

35.26 HANNAN VERSUS PACKER IN MAGAZINE WAR 

 

Michael Hannan‟s IPMG has launched a weekly celebrity magazine, Star Enquirer, and 

seems ready to take on ACP Magazines. For details of the Hannan family‟s expansion plans, 

see Neil Shoebridge, “Hannan hits Packer in magazine war”, Australian Financial Review, 28 

November 2005, pp.1, 49. 

 

35.27 COFFEE AND THE NEWS 

 

Barry Blair in the air: “At Sydney Airport on 10 November I noticed at Starbuck‟s Coffee 

outlet that the Sydney Morning Herald or the Sun-Herald is 50c a copy with any Starbuck‟s 

coffee purchase. Picked up a copy of MX at Wynyard and noticed at both Town Hall and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 8 

Central railway stations that passengers boarded with copy in hand. Quick head count 

guesstimate that about 50 per cent of passengers were „engrossed‟ with their copy of MX.” 

 

35.28 AMT CONFERENCE IN CANBERRA 

 

The University of Canberra‟s Division of Communication and Education combined with Old 

Parliament House to present the fourth Australian Media Traditions conference on 24-25 

November at Old Parliament House, Canberra. There were some excellent papers. For details, 

visit the following website: www.ce.canberra.edu.au/amt/LevelTwo/AMT2005details.htm 

 

35.29 SPECIAL ISSUE OF AUSTRALIAN STUDIES IN JOURNALISM 

 

Journalism history in Australia and the history of journalism education are themes for a 

special issue of Australian Studies in Journalism, to be issued in mid-2006. The issue will be 

part of the celebration of 85 years of journalism studies at the University of Queensland. The 

journal, which appears twice a year (as of 2005), is published by the School of Journalism and 

Communication. Deadline for subtracts for the special issue is 15 January 2006 and the final 

articles must be received by 28 February 2006. E-mail Rod Kirkpatrick, editor of ASJ, on 

r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

35.30 CHANGES TO LAWS BACK FREE SPEECH 

 

Australia‟s sedition laws will contain a new “public interest” defence to reflect the concerns 

of media outlets and Coalition MPs that the provisions could harm free speech, writes 

Samantha Maiden (Australian, 1 December 2005, p.5). A special meeting of the Coalition 

party room approved on 30 November further changes to the planned anti-terror legislation 

after marathon negotiations. Under the changes, terror suspects who are under 18 will secure 

greater protections, the Commonwealth Ombudsman will secure a greater role and protocols 

will be developed over new stop, search and question powers. The legislation will prohibit a 

reliance on hearsay evidence to extend control orders that allow terror suspects to be held 

without charge for up to 12 months. The definition of a seditious intention will also be 

tightened to ensure there is a direct relationship with the intention to encourage the use of 

force or violence. (See also Philip Ruddock, Australian, Media section, 8 December 2005, 

p.17, and Sheena MacLean‟s article, p.19; and Warren Beeby‟s comments, Courier-Mail, 9 

December 2005, p.5.) 

 

35.31 TURBULENT TIMES IN CANBERRA 
 

From Canberra, Victor Isaacs writes: A huge storm moved across south-east Australia on 

Friday afternoon, 2 December 2005. Canberra was the worst affected centre, and within 

Canberra, the suburb of Fyshwick, where the Canberra Times, is located, was the worst 

affected suburb. At about 4.45 pm, just as production was about to commence on the biggest 

edition of the week, a tornado tore the roof off the Canberra Times’ new $17 million 

extension to its press hall, opened only on 9 August (see ANHG 34.22). Two 600 kg roof 

sections were hurled 50 metres, one crashing through the roof of another section of the Times 

building. Rain poured in as staff ran for cover. Rain fell on the new press units. Canberra 

Times staff, the builders of the extension and ACT Emergency Services worked on 

emergency repairs. Staff mopped up water around the presses and repaired damage to 

electrical components before they could resume printing. Saturday‟s Canberra Times ran one 

and a half hours late, and the classified advertising sections could not be sectionalised in the 

normal way. In the circumstances, this was an amazing effort. (See the Canberra Times, 

Saturday, 3 December 2005, p.2, and Sunday Canberra Times, 4 December, p.3). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 9 

(This is reminiscent of the Ballarat Courier’s presses being completely flooded early on 

Saturday morning, 10 December 1988, just as printing was starting on its biggest edition of 

the year. That day, the Courier appeared about 2 pm). 

 

 

35.32 IS THE “WEST” BEST? by Victor Isaacs 

 

The West Australian on 19 November 2005 carried a boastful, but very interesting 

advertisement. It starts: “Your daily newspaper now out-sells most of the big boys in the East. 

The West Australian how has higher daily sales than the Sydney Morning Herald, the 

Australian, the Melbourne Age, the Brisbane Courier-Mail and the Adelaide Advertiser. Over 

six days, Monday to Saturday, The West Australian now sells 1,419,987 copies while The 

West’s Saturday edition with sales of 380,417 copies out-sells all other Saturday newspapers 

with the exception of Melbourne‟s Herald Sun.” 

 

The main interest is in the table, which is: 

 

Circulation figures six months ending June 2005. 

Total Sales Monday to Saturday. 
 

Newspaper Circulation Population Sales 

per 

Capita 

Herald-Sun, Vic. 3,281,000 5,002,300 1:1.5 

Daily Telegraph, NSW 2,332,296 6,760,000 1:2.9 

West Australian, WA 1,419,987 1,998,400 1:1.4 

Sydney Morning Herald, NSW 1,413,160 6,760,000 1:4.8 

Courier-Mail, Qld 1,390,305 3,919,500 1:2.8 

Advertiser, SA 1,280,524 1,537,900 1:1.2 

Age, Vic. 1,265,000 5,002,300 1:4.0 

Australian, national 961,526 20,229,800 1:21.0 

Australian Financial Review, national 518,015 20,229,800 1:39.1 

Mercury, Tas. 312,301 484,000 1:1.5 

Canberra Times, ACT 252,518 324,000 1:1.3 

 

The idea of totalling the figures for Monday to Saturday, rather than Monday to Friday, is 

interesting. This enables the West Australian to claim that it is now the third highest 

circulating newspaper in Australia. (If the Monday to Friday figures are used, the Courier-

Mail is the third highest). Either way, the dominance of the Herald-Sun is very striking. 

 

More interesting, is their idea of showing Sales per Capita. This is a very rough method of 

showing comparisons. Nevertheless, it shows some revealing information: 

o The best performing newspaper on the Sales per Capita measure is the Advertiser. 

o The second-best performing newspaper on this measure is the Canberra Times – 

despite its steady decline in absolute numbers in recent audits. 

o States with strong regional newspaper markets, NSW and Queensland, perform more 

poorly. The Sales per Capita figure, in fact, might be as much a reflection of the 

dispersal of population as of sales success. 

o Despite having a much smaller circulation in absolute terms, the Age on a Sales per 

Capita basis performs much better than the Sydney Morning Herald. 

 

No doubt, other conclusions are also possible. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 10 

 

35.33 NEW PAPER (1): ROCKHAMPTON 

 

Rockhampton, served by newspapers since the Morning Bulletin began as the Rockhampton 

Bulletin in 1861, has a new paper, a free weekly called the Weekend Choice. It was launched 

on 26-27 November by former APN cartoonist Tim O‟Bree. Mediaweek says (28 November 

2005, pp.1, 7) that O‟Bree has not gone into the venture alone and may well have Fairfax 

backing. “It‟s being printed by a Fairfax-owned company,” says O‟Bree, “and there is more 

Fairfax involvement than that, but I‟m hush-hush about it at the moment.” Distribution is 

30,000 – about 11,500 greater than the circulation of the Morning Bulletin, Rockhamprton‟s 

daily. O‟Bree says the publication takes into account especially the growing number of 

readers from the AB demographics. “Our paper will reflect and cater to the growing 

sophistication of Rockhampton, but it‟s not just limited to here. We are looking at other 

markets where the local newspapers aren‟t doing anything to cater for this level.” The 

Sunshine Coast was a possible location. Rod Kirkpatrick notes: APN News & Media Ltd 

owns 10 dailies in Queensland, including those serving Mackay, Rockhampton, Gladstone, 

Bundaberg, the Fraser Coast and the Sunshine Coast. News Ltd has coastal dailies at Cairns, 

Townsville and the Gold Coast. 

 

35.34 NEW PAPER (2): BROKEN HILL  

 

Broken Hill will get a new paper with an old name on 16 December. The new paper will be 

the Barrier Miner, the same title as the daily afternoon paper that closed in 1974. Managing 

director Peter Jinks says it will be a free colour magazine appearing each Friday and will have 

a print run of 10,000. It will be printed in Mildura. It will be delivered to every home in 

Broken Hill and to Tibooburra, White Cliffs, Wilcannia and Menindee (ABC online news, 1 

December 2005; Australian, Media section, 8 December 2005, p.19). 

 

35.35 COASTAL NEWSPAPER BATTLE ENDS 

 

Greg Wane writes: A mini battle between two weekly newspapers has been fought and won 

in Ocean Grove (Vic.). The papers: Ocean Grove Voice and Ocean Grove -Barwon Heads 

Times, launched within weeks of each other in March this year, has ended with the Times 

ceasing publication in late October. Ocean Grove Times editor John Stoward is also a director 

of the publishing company Suva Press. According to the rival weekly the Bellarine Peninsula 

Independent, Melbourne insolvency firm Cole Downey & Co. has begun administering Suva 

Press. It is understood Stoward‟s other publishing venture the weekly Surf Coast Times 

(Torquay Vic.) was sold to property developer Mark Casey of Massey Pty Ltd two days 

before Suva Press went into administration.  

 

35.36 ON THE ROAD 

 

Barry Blair has sent packages of newspapers recently from South Australia. One includes a 

three-in-one tabloid newspaper (printed on 70gsm paper), with the four-page Peterborough 

Times on the outside, and a 12-page paper inside, comprising eight pages of the Burra 

Broadcaster and four pages of the Eudunda Observer. The paper is printed at Burra, one of 

Australia‟s oldest and best preserved mining towns (copper). Until 17 January 2001, the 

Broadcaster was published in newspaper format on A4 pages. 

 

35.37 THE SWANSEA PELICAN ITCH 

 

The ANHG has received a copy of the Swansea Pelican Itch, a community newsletter 

published monthly for the Pelican, Swansea, Blacksmiths, Caves Beach and Catherine Hill 

Bay area (south of Newcastle, NSW). The September 2005 issue is a 56-page A5 publication 

with no colour. (Email is pelicanitch@ozemail.com.au). It has a high advertising content. 

mailto:pelicanitch@ozemail.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 11 

 

35.38 NAME GAME ON WANE 

 

At Maldon, Victoria, the Tarrangower Times editor Wayne Gregson lamented in his “Bush 

Whacked” column in September about how local readers could not get his name right. 

“What‟s so hard to remember about Wayne,” wailed the former Bendigo Advertiser editor. It 

seems everyone wanted to call him Greg or Grant. Wayne decided all this frustration was too 

much and he booked a two-week break to New Zealand in late September and called on a 

colleague to sit in as editor at the Times. Filling the editor‟s chair for a fortnight was Greg 

Wane, who complained the local readers kept calling him “Wane”. 

 

35.39 NEW PRESS AT PORT MACQUARIE 

 

Rural Press Ltd‟s new Port Macquarie Print Centre was officially opened on 11 November. At 

its present location in Milton Circuit since 1982, the print centre has been continually 

improving and is now capable of producing 335,000 papers each week. Deputy Prime 

Minister Mark Vaile and Rural Press chairman John Fairfax officially opened the new centre. 

The new updates consist of a Man Roland six colour press, MBO Folding Machine and an 

Osaka Stitch and Trim Line. The print centre prints 30 mastheads, or publications, a week, 

including the Port Macquarie News (Port Macquarie News, 14 Nov 2005) 

 

35.40 PRIME MINISTER OPENS CONFERENCE 

 

John Howard has become the first Prime Minister to open a conference of the Country Press 

Association of NSW. In his address to the 105th conference of the association Howard 

explained to delegates it would be “unthinkable” these days not to have your local country 

paper on a media schedule and acknowledged that readership of country newspapers is now 

up to six times more than readership of the metropolitan paper in some regional communities. 

At the association‟s annual general meeting, Alan Pont, general manager, special projects, for 

Rural Press Ltd, was elected unopposed as the new president of Country Press NSW 

(Tenterfield Star, 28 October 2005). 

 

35.41 RUDDICK LEAVES LEADER 

 

Gary Ruddick retired in October as the local government reporter of the Northern Daily 

Leader, Tamworth. He had spent about 50 years “on and off” in the journalism and publishing 

worlds, including several years as the Leader’s senior and local government reporter 

(Northern Daily Leader, 24 November 2005). 

 

35.42 THE ELECTRONIC CORRESPONDENT 

 

The Northern Daily Leader has decided that it has an untapped resource of reportage overseas 

and has invited its overseas-based online readers to contribute items about where they are 

living and why. The NDL says: Please send your articles (up to 500 words) to: 

mail.ndl@ruralpress.com with “expat” clearly written in the subject line.” (Northern Daily 

Leader, 15 November 2005).  

 
35.43 CLASSIES INSPIRE STORIES 

 
Regional readers are again taking up an offer to “meet the great people in the marvellous 

community” of classified advertising. After an absence of a few years, “Classie Corner”, an 

editorial column by Tasmanian-born journalist John Rumney, has resumed in south-east 

Queensland, promising again to unveil “the soapies behind the phone numbers”. The latest 

season of “Classie Corner” is in the Rural Press paper, Bayside Bulletin, which services 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 12 

Moreton Bay‟s Redlands district. John started “Classie Corner” in 1980 for the then 

independently owned Mid-Coast Observer in Kempsey, NSW. In the 1990s, he wrote 

columns for the Sunshine Coast Daily and Sunshine Coast Sunday, before providing weekly 

columns for APN papers from Coffs Harbour to Rockhampton in 2001 and 2002. 

 

The column stemmed from John‟s use of the classifieds for story leads throughout his career 

with metropolitan, regional and community media. “I always found it rather sad that reporters 

would harvest a wealth of ideas from the classies but rarely acknowledge the source as part of 

their own newspaper „family‟,” he said. “It has been heart-warming to see a wider use of 

similar editorial columns over the years drawing on the classies‟ human interest. The 

relationship between reporting and classified advertising is long and deep and runs past 

matters of great public importance and into the cultural fabric.  

 

One of the best examples I have experienced was in the early 1980s in the ABC Brisbane 

newsroom when one Saturday I had a few minutes between „major‟ stories of the day. I 

scanned the Courier-Mail classies and saw a positions-vacant ad for the rare trade of gilder. A 

few minutes later I had filed three or four pars. The story received a „used nationally‟ stamp, 

which was like a badge of honour, while the national editors ignored my „important‟ stories.” 

 

In 1997, the PANPA Bulletin said: “Of all the many great ideas that emerged out of PANPA‟s 

CAMS97 seminar, none was more enthusiastically received than the use of a daily editorial 

„column‟ in the Sunshine Coast Daily...” The first Redland column on 22 November 2005, 

emphasised that John does not intend to chase anyone over the back fence but rather looks for 

smiles not frowns. He plans to post a PDF on the internet soon to mark the 25th anniversary 

of “Classie Corner”. The collection comprising mainly the humorous columns will be free on 

the download section of www.BayJournal.com.au, which hosts John‟s online publishing 

venture, Welcome Magazine. John Rumney is at <fourjays@bigpond.com.au> 

 

35.44 WAGIN ARGUS CELEBRATES CENTENARY 

 

The Wagin Argus, a weekly in Western Australia, celebrated its centenary this year and 

published a 13-page historical feature on 13 October. The paper began on 5 April 1905 as the 

Southern Argus and Wagin-Arthur Express. It became the Wagin Argus and Arthur, 

Dumbleyung, Lake Grace Express from 2 January 1925. The Absolon-Davies family ran the 

Argus for 88 years until Rural Press Ltd bought it in 1993. The paper is now printed on the 

Rural Press state-of-the-art press at Mandurah. The editor is Veanna Scott, who has been with 

the Argus for 22 years (Rural Press News, December 2005, p.4; State Library of Western 

Australia catalogue). 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

35.45 NLA (1): NEW-LOOK NEWSPAPER READING ROOM 

 
Ian Morris, manager of the newspaper/microform reading room at the National Library of 

Australia, writes: The Newspaper/Microform Reading Room at the National Library of 

Australia was refurbished this year. The work involved a general upgrading of facilities, and 

the replacement of nine-year-old microform reader/printers. There are now 24 microform 

digital readers/scanners – 23 Canon 300 machines and one Canon 800 (for A3 viewing). Each 

machine is linked to a networked printer and a computer which enables the reader to access 

the Library‟s catalogue, indexes and databases, the Internet and Microsoft Office programs. 

Each machine has a multi-function carrier for microfilm and microfiche. Images from the film 

or fiche can be scanned and downloaded to the computer to be saved to a USB stick, disk or 

to the hard drive to send as an e-mail attachment. Alternatively the image can be printed 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 13 

either from the scanned image or directly from the reader. There is no charge for scanning; 

printing costs 15 cents per A4 page. 

 

There are also two microfilm readers, three microfiche readers and one microprint reader that 

are not networked to computers or printers. There are 10 other PCs in the reading room which 

also have access to the catalogue, indexes, databases and the Internet. Electronic newspaper 

resources such as Factiva and The Times digital archive and various newspaper indexes are 

accessible on all the PCs. 

 

The layout of the room has been changed so as to give readers access to natural light and 

garden views. Current capital city daily newspapers and a selection of overseas newspapers 

are on display as well as previous issues which are removed to stacks when the microfilm is 

received. Other newspaper titles are in closed access stacks and are retrieved by staff as 

requested. 

 

The Library‟s collection of newspapers continues to grow – we receive currently over 450 

Australian titles on legal deposit, with the total number of titles in hardcopy just over 1700. 

We also have current microfilm subscriptions for 22 Australian newspapers in addition to 

purchasing backsets on microfilm, either of titles we do not already hold or to fill gaps in 

holdings of titles already in the collection. More than 150 newspapers from overseas are 

received on current subscriptions, some hardcopy and some on microfilm. We also hold the 

microfilm set of Early English Newspapers, well over 5000 reels. All the newspapers in the 

collection are catalogued – see the Library‟s catalogue accessible through the website at 

http://www.nla.gov.au.  

 

In addition to newspapers, the Newspaper/Microform Reading Room has a large collection of 

family history resources on microfilm, microfiche and electronic. Much of this material is on 

open access (self-service) in the reading room – see the list at 

http://www.nla.gov.au/pathways/jnls/newsite/view/826.html. Hundreds of research 

collections on microform are also accessed through this reading room as well as journals, 

government papers, manuscripts and Australian Joint Copying Project (AJCP) microfilm. 

 

The Newspaper/Microfilm Reading Room is open 9.00am to 9.00pm, Monday to Thursday 

and 9.00am to 5.00pm Friday and Saturday – shorter opening hours are in operation in 

December and January. A reference service is available – see the Ask Us webpage 

http://www.nla.gov.au/infoserv/askus.html. Copies of articles or photographs may be ordered 

through Copies Direct, see http://www.nla.gov.au/copiesdirect/index.html, or copies and loans 

can be arranged at your local library through the interlibrary loan system. For further 

information about the newspaper collection and links to related Library services, see the 

website http://www.nla.gov.au/find/news.html and for information on resources for family 

history researchers, see http://www.nla.gov.au/infoserv/family.html.  

 

The National Library is involved with other institutions in some new developments in 

providing electronic access to newspapers and their contents. “Hot off the press” news is that 

the online Argus index 1870-1879 became available on 8 December– see 

http://www.nla.gov.au/argus. In addition, the Library is investigating the feasibility of 

digitising some 19
th
 century to early 20

th
 century Australian newspapers: watch for news of 

this exciting development. 

 
35.46 NLA (2): VJ DAY REVISITED 

 

Ian Morris has followed up the ANHG item (34.42) on the Age article of 13 August 2005, to 

determine which major Australian newspapers were published the day after VJ (Victory over 

Japan) Day in World War II. These are his findings: 

 

http://www.nla.gov.au/
http://www.nla.gov.au/pathways/jnls/newsite/view/826.html
http://www.nla.gov.au/infoserv/askus.html
http://www.nla.gov.au/copiesdirect/index.html
http://www.nla.gov.au/find/news.html
http://www.nla.gov.au/infoserv/family.html
http://www.nla.gov.au/argus


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 14 

In conjunction with the 60th anniversary celebrations of the end of the Second World War in 

August 1945, it was discovered that some newspapers did not publish on some dates in 

August 1945. The dates checked were Wednesday 15 August to Saturday 18 August. 

 

Melbourne: As already reported, there was no issue of the Age, Argus, Sun or Herald 

published on Thursday, 16 August 1945. 

 

Sydney: Sydney Morning Herald: published 15, 16, 17 August; the edition of 16 August 

included a 12-page Pacific Victory supplement. Daily Telegraph: published 15, 16, 17 

August. Daily Mirror. No. 1318, Wednesday 15 August; no. 1319, Friday 17 August. 

Therefore not published on 16 August. Sun. No. 11,097, Wednesday 15 August; no. 11,098, 

Friday 17 August. Therefore not published on 16 August. 

 

Brisbane: Courier-Mail: published 15,16, 17 August. Telegraph: published 15, 16, 17 

August. 

 

Canberra: Canberra Times: published 15, 16, 17 August 

 

Hobart: Mercury: published 15 August; vol. CLX11 no. 23,307, Thursday 16 August, 

including a 20 page Peace supplement. Vol.CLX11 no. 23,308 was published on 18 August. 

Therefore not published on 17 August. 

 

Adelaide: Advertiser: Vol. 88 no. 27,103, Wednesday 15 August; vol. 88 no. 27,104, Friday 

17 August. Therefore not published on 16 August. News: Vol.45 no. 6877, Wednesday 15 

August; Vol.45, no. 6878, Friday 17 August. Therefore not published on 16 August. 

 

Perth: West Australian: two editions dated 15 August, vol. 61, no. 18437, and an 

Extraordinary edition, Vol.61, no. 18438, dated 16 August. Daily News: published 15, 16 and 

17 August. 

 
Summary:  

Wednesday August 15: All newspapers published, with the West Australian published two 

editions.  

Thursday August 16: The Age, Argus, Herald, Sun (Melbourne), Daily Mirror, Sun 

(Sydney), Advertiser, News (Adelaide) were not published that day. All others published.  

Friday August 17: Mercury was not published that day. All others published. 

 

35.47 NLA (3): ARGUS INDEX, 1870-1879, ONLINE 

 

Ian Morris writes: An online index to the Argus newspaper for the decade 1870-1879 has 

just been published on the National Library of Australia‟s website. The details are: 

Geraldine Suter (chief indexer) and John Hirst (editor-in-chief) 

 The Argus Index 1870-1879 

 National Library of Australia, 2005  

http://www.nla.gov.au/argus/ <http://www.nla.gov.au/argus/> 

 

The Argus was a major Australian metropolitan daily, published in Melbourne from 1846 to 

1957. It is the primary resource for data on 19
th
 century Australia and is widely recognised as 

the general Australian newspaper of record for this period. The Argus Index 1870-1879 was 

created as part of the Argus Index Project based at La Trobe University. The decade of the 

1870s is the first index to the Argus to be made available in this form. As further decades are 

completed they will be made available online, as will the 1860s which so far has been issued 

only in hard copy.  

 

35.48 TROLLEY-LOADS MARCHED OUT OF FAIRFAX LIBRARY 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 15 

 

Susan Wyndham writes, in her “Undercover” column in the Spectrum liftout, Sydney 

Morning Herald, 8-9 October 2005: “ … The Fairfax library used by generations of Herald 

journalists is disappearing. Trolley-loads of books have been marched out of the building to 

be stored in the archives or sent to book heaven. Apart from a small research library, we now 

rely on the internet and loans from other libraries, and our librarians have been reinvented as 

researchers attached to newsdesks. This is the trend in the world‟s major newspapers, 

distressing to those of us who like the company of books.” 

 

35.49 GOLF COLUMN FOR SYDNEY MAIL 

 

John Ruffles is seeking information, descendants and/or private papers of E.D. Hoben, who 

wrote a golf column for the Sydney Mail (ca 1890s) as well as other articles. He co-founded 

the Royal Sydney Golf Club. In 1914 he wrote lyrics for some popular songs. John Ruffles is 

at PO Box 111, Randwick, NSW, 2031. 

 
35.50 WARRNAMBOOL AND AN EDITOR WITH AN INTEREST IN HISTORY 

 

Bruce Morris edited Warrnambool‟s daily Standard, from 1946 to 1968 and later wrote many 

articles on the town‟s history for the paper. At History House, Warrnambool, the local 

historical society has indexed more than 300 of his articles by title. “They are,” says the 

Warrnambool & District Historical Society Newsletter, November 2005, “notable for their 

research and for their recording of aspects of our history that hitherto no one had noticed or 

bothered to write about.” Excerpts from three of the articles are reproduced (pp.2-4). 

 

35.51 THE OED AND THE ADJECTIVE „NEWSPAPERISH‟ 

 

What does “newspaperish” mean? It was the OED Online “word of the day a few months ago, 

and here‟s what the esteemed dictionary says of the usage of such an adjective: 

 

Somewhat characteristic of or like a newspaper; having a style associated with newspapers; 

journalistic.  

1825, M. Wilmot, Let., 26 Sept (1935) 225: And so ends my story, which is a stupid 

newspaperish sort of thing, tho‟ it was exceedingly interesting and amusing and pretty to 

look at at the time.  

1873, Appletons’ Journal, 8 Mar. 348/2: If we were criticising only its literary merits we 

should find fault with the somewhat “newspaperish” style in which much of it is written. 

1892, Academy, 10 Feb. 120/1: Some of these essays are a little too newspaperish.  

1929, A. Noyes, Return of Scare-crow, iv. 54: I know that it‟s all very noble and 

distinguished and broad-minded and generally newspaperish.  

1980, Washington Post (Nexis), 5 June C1: His version of the very best … like all things 

newspaperish has either mellowed by now or wound up in the bottom of a parakeet cage.  

2001, Computing (Nexis), 8 Mar. 50: We wanted to differentiate the site from eBookers, 

which is very newspaperish. 

 

35.52 BIOGRAPHIES OF NEWSPAPER PEOPLE AND LISTS OF NEWSPAPERS 

 

Sue Hughes writes: I recently acquired some CDs from Archive CD Books (government 

gazettes and directories). Included in the package was a free copy of the Australian 

Dictionary of Dates and Men of the Time, containing the history of Australasia from 1542 to 

May 1879 by J.H. Heaton, printed in 1879. It contains a searchable pdf file. In it I found 

biographies of newspapermen and lists of newspapers. The web page is at 

www.archivecdbooks.com.au 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 16 

 

35.53 ST ARNAUD CELEBRATES 150 YEARS 

 

The North Central News, St Arnaud, Victoria, published a 32-page supplement, “Between the 

Headlines, 1855-2005”, with its issue of 28 September to mark the 150
th
 anniversary of the 

town. The supplement devotes Pages 31 and 32 to articles and photographs related to the 

history of newspapers in St Arnaud and Charlton. There is a magnificent picture of the staff 

outside the office of the St Arnaud Mercury in the early years of the 20
th
 century. The picture 

was supplied by Dora Lewis, a grand-daughter of Charles Ferris Lewis, who bought the 

Mercury in 1868. The Lewis family owned the paper for 61 years. The current editor of the 

North Central News, Ella Ebery, will turn 90 on 23 December (see ANHG 11.20, 11.46.10, 

12.14, 12.15, 16.60.2, and 24.26). Greg Wane sent the ANHG a copy of the 150-years special 

issue. 

 

35.54 MAYBE TYPE‟S AN OBSESSION WITH ME 

 

Rod Kirkpatrick writes: When the A.I.F. News began publication on 15 March 1940, it was 

published in Palestine and appeared as a three-page sheet turned out on a duplicating 

machine. From 25 March 1940 it was printed in newspaper format, in Tel Aviv. Later, the 

headquarters of the paper shifted to Jerusalem. It was there on 8 March 1941 that the 

Jerusalem Post, which printed the A.I.F. News, ran an advertisement in the military paper for 

its printery. The advertisement, which included an etching of a printer handsetting type, was 

headed, “I‟m an Old Man – I guess!‟  

 

It said: “Fifty years in the printing business and still going strong … Maybe type‟s an 

obsession with me. Look at „em there now, like a lot of crisp little soldiers. They‟ll make a 

pretty picture, when, on dress parade, they show their faces to the world. Then they‟ll be 

words, eloquent words, thoughtful words. The story they‟re to tell will be greater than me or 

my printshop, maybe, but I can say, „I held them, each and every one, in my hands before the 

press kissed them and gave them life and recognition.‟ Many‟s the grand word that has been 

set by these old hands! … The clicking of these little lead nuggets in thousands of printshops 

through the years has been the rhythm to which the world has moved. They can sing out the 

truth with clarion clearness, and, oh, they can lie so beautifully …  

 

“When I set these little fellows up in lines – every line that same length – and I make them up 

in a page that is square and true, and pull a proof that is clean and white, another perfect 

pattern will go into that tapestry in my mind, the tapestry that represents my career as a printer 

… Type has form and meaning. Its clean touch lends clarity and order to many things in a 

world which is often sordid and chaotic. Type has shaped my life. Any wonder that I seem to 

caress these bits of lead?”  
[For Quality Printing Consult Wilson who prints at The Jerusalem Press Limited.] 

 

35.55 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP: A POTTED HISTORY 

 

This item sets out to record a little of the history of this newsletter, the means of keeping 

informed people interested in newspaper history, current and long since past, and helping 

these people form networks amongst themselves. Canberra‟s Victor Isaacs, the founder of the 

ANHG, edited the first four newsletters, and then Brisbane‟s Rod Kirkpatrick became the 

editor. He has edited and distributed all issues since, except that Isaacs edited Issue No. 30 

when Kirkpatrick was on long service leave from his employment. Isaacs remains a 

significant contributor. In addition, Barry Blair, of Tamworth, has been a significant 

contributor for several years. The Newsletter became a five-times-a-year publication in 2001, 

after 10 issues had appeared between October 1999 and December 2000 period. The ANHG 

has also published six books (see below) and run a conference (the March 2003 event to mark 

200 years of newspaper publication in Australia). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 17 

 

Basic publication details of the Newsletter:  
1999: No. 1, October (4pp); No. 2, November (4pp). 

2000: No. 3, January (8pp); No. 4, February (10pp); No. 5, April (6pp); No. 6, May (9pp); No. 7, 

June (12pp); No. 8, August (18pp); No. 9, October (14pp); No. 10, December (15pp). 

2001: No. 11, March (22pp); No. 12, May (19pp); No. 13, July (20pp); No. 14, September (20pp); 

No. 15, November (20pp). 

2002: No. 16, February 2002 (20pp); No. 17, April 2002 (20pp); No. 18, July 2002 (20pp); No. 19, 

September 2002 (18pp); No. 20, December 2002 (20pp). 

2003: No. 21, February (15pp); No. 22, May (20pp); No. 23, July (20pp); No. 24, October (18pp); 

No. 25, December (19pp). 

2004: No. 26, February (20pp); No. 27, May (20pp); No. 28, July (18pp); No. 29, September 

(20pp); No. 30, December (20pp). 

2005: No. 31, February (20pp); No. 32, May (20pp); No. 33, July (20pp); No. 34, September 

(20pp); No. 35, December (20pp).  
 

That is a total of 589 pages, with the average issue size being 16.82 pp. The total wordage is 

about 310,000. The normal size has long been 20 pages, as the details above show. The 

Newsletter is displayed in the magazine rack in the Newspaper Reading Room of the National 

Library of Australia. 

 

The ANHG has also published the following books. Each, apart from the first title, is still 

available. Prices on request to r.kirkpatrick@uq.edu.au: 

 

Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short History by Victor Isaacs and Rod 

Kirkpatrick (2003). 

The Australian Press: A Bicentennial Retrospect edited by Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick 

(2003); ISBN 0-9751552-0-2. 

The ANHG Index: Australian Newspaper History Group Newsletter Numbers 1 to 25 (1999-

2003) compiled by Karen Gillen and edited by Rod Kirkpatrick (2004). ISBN 0-

9751552-2-9. 

Australian Newspaper History: A Bibliography compiled by Victor Isaacs, John Russell and 

Rod Kirkpatrick (2004). ISBN 0-9751552-1-0 

Bibliographical Notes for Henry Mayer’s The Press in Australia transcribed by John C. 

Russell (2005). ISBN 0-9751552-3-7. [Only two copies remain.] 

Early Printers of Melbourne: An Index compiled by John C. Russell (2005). ISBN 0-

9751552-4-5. [Only four copies remain.] 
 

35.56 REGISTER OF HISTORIC PRINTING MACHINERY 

 

Peter Marsh writes: In researching the history of the Government Printing Office in 

Melbourne (VGPO), which spanned 145 years from 1850, I am establishing a register of 

historic printing machinery and related artefacts in an effort to document the introduction of 

new technology to Australia. Recent research into the existence of a Bell & Valentine rotary 

newspaper press that began life at The Age newspaper in 1930, suggests it found its way to H. 

Godfrey & Company in Northcote, Melbourne. It was offered to the then Science Museum of 

Victoria, subject to an offer of the press to the Newcastle Morning Herald, who accepted the 

machine. The Museum wrote to the Herald advising it of its interest and asked to be informed 

when the press became surplus to their needs. The Museum‟s Curator of Technology made 

the following comment in February 1973: ─ 

 
I consider that the Museum should accept this item despite its size, [6 - 10 Tons] as it is the 

smallest variation of a continuous rotary press made and in principle it represents an important 

advance in printing technology; also it used curved plate type plates and is possibly the only 

existing machine made in Australia of the type. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 18 

There is no further notice of the matter in Museum archives. There is an image on the State 

Library of Victoria web site that may be the press in question, but this is assumption. 

(See www.slv.vic.gov.au/pictoria/a/4/6/doc/a46085.shtml) 

 

I would like to know what happened to the press. In 1977 the Museum accepted a Cottrell 

Magazine Rotary Web Perfector from the Victorian Government Printing Office, which 

had been installed by the Commonwealth in 1915. The acquisition of this press may have 

precluded any further interest in the Bell & Valentine, which is a pity, as the machine was 

home grown and more than likely an engineering rarity. 

 

I would be grateful to hear from anyone who has knowledge of the machine or can point 

me towards any archival material that may help. Bell & Valentine at South Melbourne 

made a number of items for the VGPO but only a Ticket Printer survives at the Museum of 

Victoria. Contact me (Peter Marsh) at PO Box 571, South Melbourne, Victoria, 3205, or e-

mail: plmarsh@bigpond.com  

 
35.57 WHEN JOURNALISM IS THE ONLY OPTION 

 

Andrew Marr, My Trade: A Short History of British Journalism (London: Macmillan, 2004), 

p.xvi:  

 
I didn’t decide to become a journalist. I stumbled into journalism. I’d done the requisite 
English degree, played politics, drawn cartoons and learned how to smoke sixty 
cigarettes a day without being sick. I’d started a PhD, washed dishes and been turned 
down for a job in a second-hand bookshop. Despite having a first-class degree and 
having read an unfeasibly large number of books, it began to dawn on me that I 
couldn’t actually do anything. I couldn’t sing, act, tell jokes, play any musical 
instrument, hit, kick or catch a ball, run for more than a few yards without panting, 
speak another language, or assemble things without them falling apart immediately. I 
was a scientifically illiterate innocent with the entrepreneurial instincts of a thirteenth-
century peasant and the determination of a butterfly. Journalism seemed the only 
option. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

35.58 BOOK 

 

35.58.1 DO NOT DISTURB: IS THE MEDIA FAILING AUSTRALIA? Edited by Robert 

Manne, Black Inc. 232pp. RRP $29.95. Paul Malone reviewed this book in the Canberra 

Times, 10 September 2005, Panorama, p.16, and Sylvia Lawson reviewed it in Australian 

Book Review, October 2005, pp.28-29. 

 

35.58.2 MEMOIRS OF A REBEL JOURNALIST: THE AUTOBIOGRAPHY OF WILFRED 

BURCHETT edited by George Burchett and Nick Shimmin. UNSW Press, 2005. 860pp. 

$59.95. Filled with extraordinary events and insights, this autobiography of Australian war 

journalist Wilfred Burchett invites readers to witness and participate in the greatest moments 

of 20
th
 century history. 

 

35.58.3 THE MARK KNIGHT COLLECTION – A LIFETIME OF CARTOONS AND 

DRAWINGS. A book devoted to the Herald-Sun’s main cartoonist. Herald-Sun Shop, $45 or 

$39 with readers‟ special offer, plus $6 postage. 

 

35.58.4 MEDIA MONITORS AUSTRALIA 1904-2004; THE FASCINATING 100 YEAR 

HISTORY OF AUSTRALIA‟S LARGEST PRESS CLIPPING AND BROADCAST 

MONITORING SERVICE edited by Peter Allen Media Monitors, 2004, $20. 

 

http://www.slv.vic.gov.au/pictoria/a/4/6/doc/a46085.shtml
mailto:plmarsh@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 19 

35.58.5 THE BIG PICTURE: DIARY OF A NATION edited by Max Prisk, Tony Stephens 

and Michael Bowers. Published by the Sydney Morning Herald. Large, lavishly illustrated 

book dealing with Australia in the 20
th
 century. Nearly 400pp. $70. 

 

35.59 ARTICLES 

 

35.59.1 SMALL BUT PERFECTLY INFORMED by Sheena MacLean, Australian, Media 

section, 6 October 2005, p.16. In a fast-paced world, readers are returning to [free] 

community newspapers for news and advertising. Many readers trust the local paper more 

than other media. 

 

35.59.2 NEED FOR NEW RULES HAS A DEFINITE RING by Gerard Goggin, Sydney 

Morning Herald, 14 October 2005, p.13 Media law reform is being left in the wake of mobile 

technology, says Dr Goggin, an Australian Research Council research fellow at the University 

of Queensland. 

 

35.59.3 SECRET SOCIETY by Tom Richardson and Verity Edwards, Australian, 17 October 

2005, p.10. A deeply embedded inferiority complex has caused the police, judiciary and 

government to keep South Australians in the dark. SA‟s judiciary has the highest suppression 

rate in the country. 

 

35.59.4 A SALE WHERE SOMETIMES YOU PAY, AND SOMETIMES YOU DON‟T by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, October 2005, pp.48-49. A potted history of newspapers in 

Sale and surrounding Gippsland towns. 

 

35.59.5 FREDDY & THE DREAMERS by Alan Deans and Nick Tabakoff, Bulletin, 1 

November 2005, pp.49-52. The bold new world for Fairfax envisioned by Fred Hilmer, when 

he was CEO, did not eventuate. The new team must start from scratch. MASTHEAD & 

COMMANDER by Max Walsh, Bulletin, 1 November 2005, pp.53-54. If new boss David 

Kirk wants to stop the Fairfax circulation slide, he needs to get its newspapers on the right 

page of history. ONLINE GROWTH VITAL, SAYS FAIRFAX CHIEF by Neil Shoebridge, 

Australian Financial Review, 24 October 2005, p.11. New boss David Kirk wants an internet 

focus and isn‟t expecting a merger frenzy. FAIRFAX CHIEF‟S WOBBLY KICK-OFF by 

Mark ay, Australian, Media section, 8 December 2005, pp.117-18, and Day‟s column, p.22. 

 

35.59. 6 THE STRAIGHT SHOOTERS by John Swainston, Walkley Magazine, Issue 35, 

October-November 2005, p.7. Before 1969, photographers didn‟t get their bylines in 

newspapers. This article traces the growing recognition of the press photographer‟s craft. 

 

35.59.7 IT‟S IN THE BLOOD, About the House, November 2005, p.46. Pen picture of 

Canberra Times parliamentary bureau chief, Andrew Fraser, son of former Labor MP, Jim 

Fraser. 

 

35.59.8 THE MERCURY 150 YEARS, Illawarra Mercury, “Celebrating 150 Years” 

magazine (112pp), 8 October 2005, pp.9-16. Snapshots of 150 years of publication of the 

Illawarra Mercury, Wollongong‟s daily newspaper. [Copies available, for cost of postage: 

contact Victor Isaacs at E-mail: abvi@webone.com.au.] 

 

35.59.9 STOP PRESS: NEWSPAPERS‟ DOG DAYS by Leonie Wood, Age, 5 November 

2005, Business & Money section p. 1. As revenue stalls and costs rise, newspapers are 

shedding staff, but publishers may be missing their moment in new media. 

 

35.59.10 BORING BUT IMPORTANT … by Jeremy Moore, Honi Soit, 13 September 2005, 

p.3. An editorial on News Limited‟s Sydney commuter title, mX, discussing issues of 

competition, cross-media ownership and journalistic ideals. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 35         December 2005 Page 20 

 

35.59.11 THE TERROR BEAT, OR WHY LAW GRADUATES DON‟T ALWAYS MAKE 

GOOD JOURNALISTS, Australian, 10 November 2005, p.13. The editorialist discusses the 

pressures of reporting the news on terrorism issues. 

 

35.59.12 THEY‟RE FREE, BUT THEY ALSO GET LANCED by Mark Juddery, Australian, 

Media section, 17 November 2005, p.14. Freelancing may sound like a cosy alternative to the 

daily grind of journalism, but it often involves insecurity and low pay. 

 

35.59.13 PRINT SHOULD FIGHT BACK by Brian Moore, Australian Printer, November 

2005, pp.24-25. A profile of departing Pacific Area Newspaper Publishers Association CEO 

Alan Armsden. 

 

35.59.14 THE RESPONSIBLE REPORTER by Chris McLeod, Australian Press Council 

News, Vol. 17, No. 4, November 2005, pp.1-2, 11. A member of the Australian Press Council 

examines the legal concept of “reasonableness”, its application to defamation law and how it 

is affecting journalists‟ defences. 

 

35.59.15 CONCILIATING COMPLAINTS by Helen Edwards, John Fleetwood and Rex 

Jory, Australian Press Council News, Vol. 17, No. 4, November 2005, pp.7, 12. Three Press 

Council members examine the use of conciliation in settling complaints to the Council. 

 

35.59.16 PLETHORA OF PAPERS AND PULCHRITUDE IN NOOSA by Peter Isaacson, 

PANPA Bulletin, November/December 2005, p.69. Semi-retired publisher Isaacson takes a 

look at newspaper competition on the Sunshine Coast while holidaying in Noosa. 

 

35.59.17 UNRAVELLING THE REAL BIRTH OF THE NORTHERN MINER by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, November/December 2005, pp.70-71. A potted history of the 

Northern Miner, Charters Towers, including an explanation of when it really began. 

 

 
ANHG membership stands at 217 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers. 

 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

