
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 26                             February 2004 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

 

26.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 April 2004. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

Barry Blair, of Tamworth, NSW, and Victor Isaacs, of Canberra, are major 

contributors to this Newsletter. 

 

26.2 TOOHEY (1): TRESPASS CASE OVERTURNED 

 

Paul Toohey has successfully appealed his conviction on a charge of trespassing on 

Aboriginal land in the Northern Territory during a funeral. The former Darwin correspondent 

of the Australian was convicted in May of entering Aboriginal land without a permit. Toohey 

had been arrested in November 2002 at the Port Keats Aboriginal Community, southwest of 

Darwin, after going to the remote community to report on the death of an 18-year-old man 

allegedly shot by police. The NT Court of Appeal overturned the Supreme Court‘s conviction 

of Toohey (Australian, 12 December 2003, p.5; see ANHG 23.8). 

 

26.3 TOOHEY (2): SWITCHES TO BULLETIN 

 

Paul Toohey, who won a Walkley Award while based in Darwin for the Australian, has 

joined the Bulletin. In his first article for the Packer-owned magazine (27 January 2004), 

Toohey wrote the cover piece, ―Gone to pot: How drugs and organised crime infiltrated the 

Australian Army‖, a seven-page special investigation. It made the headlines on radio and 

television news that day. 

 

26.4 MURDOCH CHILDREN 

 

Rupert Murdoch, the chairman and chief executive of News Corporation Ltd, has vowed to 

put the interests of shareholders ahead of his own ambitions for his children (Australian, 30 

December 2003, p.19). 

 

26.5 JOURNALISTS, ASIO AND JAIL 

 

Journalists face up to five years‘ jail if they report detailed circumstances surrounding the 

detention and questioning of terrorism suspects, under new ASIO laws passed in Parliament. 

Attorney-General Philip Ruddock believes the secrecy provisions ―enhance‖ Australia‘s 

national security and counter terrorism capabilities and ―protect‖ the effectiveness of 

intelligence gathering. But media organisations and Greens senator Bob Brown have warned 

that the limitations on the reporting of ASIO activities threaten democracy. Labor supported 

the amendments, which also double the duration of detention for questioning if an interpreter 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 2 

is needed (from 24 to 48 hours) and allow ASIO officers to confiscate passports (Australian, 

11 December 2003). 

 
26.6 WEEKEND EDITIONS 

 

Barry Blair notes: The Sydney Morning Herald Christmas Weekend, published on Boxing 

Day 2003, covered three days, 26-28 December. Priced at $2.20, the main body of the paper 

ran to 60 pp, while pre-printed supplements included an un-numbered 28 pp tabloid Special 

Advertising Supplement, Summer Spectrum a 28 pp tabloid, Drive a 16 pp broadsheet and 72 

Hours a 26 pp broadsheet. Taking the lead before Christmas, the Australian Financial Review 

ran its Weekend Edition styled as Christmas 23-28 December 2003. Promoted as a ―Bumper 

Issue‖, the edition ran to 72 pp. Among Sydney suburban papers to publish between 

Christmas and New Year, were the North Shore Times and the Manly Daily. The former 

contained a 16 pp SALE A THON wraparound.  

 

26.7 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 

 
26 November 

2003 

Death: David Alexander Rath Aldridge, in Melbourne aged 71; noted journalist 

with HWT for more than 50 years. For final 10 years of his life, edited letters pages 

of Herald Sun; suffering inoperable cancer, he insisted on coming to work until two 

weeks before his death; political correspondent in Canberra in 1960s and then chief 

of staff of the Sun News-Pictorial. In mid-1970s, was sent to New York as part of 

the team given the task of introducing the company‘s first computer system; worked 

in computer area until News Ltd takeover in late ‗80s; retired, but returned in late 

‗90s to edit the letters pages (Herald Sun, 17 December 2003). 

19 December 

2003 

Death: Les Hollings, in Sydney aged 80; editor, Australian, June 1975 to April 

1980, and January 1983 to December 1984 and editor-in-chief, December 1984 until 

1988; former News Ltd CEO Ken Cowley said Hollings‘s editorship was the turning 

point for the Australian; born at Hull, 1923; worked on provincial newspapers, then 

Fleet Street; migrated to Perth in 1965 and joined West Australian; then joined 

Australian as a sub-editor, working in Canberra then Sydney (Weekend Australian, 

20-21 December 2003, p.6; Australian, 24 December 2003, p.11; Courier-Mail, 24 

December 2003, p.22; see also Errol Simper, Australian, 12 February 2004, Media 

and Marketing liftout, p.24). 

1 January 2004 Death: Cedric James, at Maclean, NSW, aged 68; joined Sydney Morning Herald 

as cadet journalist; moved to Daily Telegraph and then Australian Financial 

Review, which sent him to London for two years when European Union was in 

formative days; was one of the AFR journalists that Rupert Murdoch purloined to 

start the Australian in 1964; James was first business editor of the Australian; left 

Australian in 1970 for stockbroking but returned to journalism as finance editor of 

the Bulletin (Australian, 20 January 2004, p.12). 

22 January 

2004 

Death: Tom Mead, in Sydney aged 85; founder of St George and Sutherland Shire 

Leader, Hurstville, Sydney, in 1960; served 11 years as Liberal MP for Hurstville; 

author of the semi-autobiographical Breaking the News and seven other books, 

including one about killer whales at Twofold Bay (St George and Sutherland Shire 

Leader, 29 January 2004, p.2). 

28 January 

2004 

Death: Lorraine Juliet Palmer, née Streeter and formerly Stumm, on the Gold 

Coast aged 89; born at Charters Towers, raised in Brisbane; war correspondent 

based in Singapore for Daily Mirror; later worked for Daily Telegraph; started the 

first free newspaper on the Gold Coast, the South Coast Express, and closed it in 

1951; final full-time journalism job was as women‘s editor of the Sun, Sydney 

(Courier-Mail, 5 February 2004, p.26; also see Peter Sekuless, A Handful of Hacks, 

pp.29-47). 

5 February 

2004 

Broadsheet ―Media and Marketing‖ liftout begins in the Australian (see 26.9). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 3 

26.8 AUSTRALIAN (1): NEW APPOINTMENTS 

 

The Australian announced a series of senior appointments on 31 January 2004, as it was about 

to expand some existing sections and launch some new ones. Bruce Guthrie was appointed 

editor of the Weekend Australian Magazine. He is a former editor of Melbourne‘s Age and 

Sunday Age and of Who Weekly. Paul Whittaker begins as national chief of staff on 1 March. 

He has most recently been news editor and chief of staff at Brisbane‘s Courier-Mail. Karen 

Brown, former deputy editor of the West Australian, has joined the Australian as its West 

Australian editor. Lara Sinclair has joined the Australian’s Media team as marketing writer. 

She was the editor of B&T Weekly for three years (Weekend Australian, 31 January-1 

February 2004, p.2). The revamped business section first appeared on Tuesday, 3 February. 

 

26.9 AUSTRALIAN (2): MEDIA SECTION GOES BROADSHEET 

 

The tabloid pre-printed ―Media‖ liftout that had been appearing in Thursday‘s Australian 

since 25 March 1999 finished on 1 January 2004. On 15, 22 and 29 January a page of media 

news appeared in the broadsheet business section. On 5 February a new weekly liftout 

section, ―Media & Marketing‖, began appearing in broadsheet format. The first two issues 

contained 10 pages. It is printed at the same time as the Thursday edition. This means the 

section can carry more up-to-date news. The pre-printed tabloid version had a Monday 

evening deadline. The week‘s television programs, previously part of the Media liftout, are 

now included in the Review section of the Weekend Australian. Jane Schulze, Sally Jackson, 

former Adbrief editor Simon Canning and former B&T Weekly editor Lara Sinclair are the 

main writers (Australian, Media liftout, 1 January 2004, and Australian, 29 January 2004, 

p.23).  
 

26.10 A PICTORIAL REMEMBRANCE OF 2003 

 

The Sydney Morning Herald (3-4 January 2004) published a 20-page tabloid liftout of the best 

news photographs of 2003 under the title, ―Click: The Best Images of 2003‖. The Weekend 

Australian did a similar thing on 27-28 December 2003 in a 16-page tabloid liftout under the 

title ―2003: The Year in Pictures‖. 
 

26.11 NEW NET WILL BYPASS RECREATIONAL USERS  
 

American scientists and researchers, frustrated that the internet‘s popularity has crowded them 

out and slowed serious research, are building their own new information superhighway. The 

National LambdaRail system, described by some as the internet of the future, is an $US80 

million ($A108 million) fibre-optic network designed to do for science in cyberspace what 

motorways did for two-lane roads. On this thoroughfare, speed will be measured in billions of 

bits a second and information will zip across the US on beams of light.  

This story was found at: http://www.smh.com.au/articles/2003/12/05/1070351787656.html  

 

For most Americans under the age of 30, the Internet rivals newspapers as a source of 

Presidential campaign news, a recent consumer survey shows. Among the most popular sites 

consulted are those operated by CNN, the New York Times, AOL and Yahoo (see Star 

Tribune, 22 January 2004). 

 

26.12 HEADLINES 

 

Harsher water restrictions may be in the pipeline (ABC, Tamworth, posted 10 Dec 2003). 

Minute weevil discovered as lesser evil (News-Mail, Bundaberg, 10 Dec 2003) 

 

Lobster prices at rock bottom (ABC, Mt Gambier, posted 10 Dec 2003 13:20 ACST). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 4 

Stationeers Right on Track [A current Keep Australia Beautiful Victoria program to tizzy up 

railway stations] 

 

Mayor out to muzzle media mongrels (Courier-Mail, 21 January 2004: Redcliffe mayor Alan 

Boulton was attacked for calling a meeting to discuss a thorny development issue without ―the 

mongrels from the newspapers watching‖.) 

 

26.13 ADELAIDE TO DARWIN AND WAUGH AT RETIREMENT 

 

The Australian published on 15 January 2004 an eight-page broadsheet colour 

commemorative special on the opening of the rail link from Adelaide to Darwin and on 2 

January 2004 five-pages of a six-page sport special on Steve Waugh‘s final cricket Test. 

 

26.14 AWARD-WINNING TEAM 

 

On the final day of 2003 the Courier-Mail, Brisbane, winner of the PANPA Newspaper of the 

Year Award in 2003, ran a half-page promotion on Page 4 about the awards it and its 

journalists had won during the year, complete with pictures of 19 of the journalists and 

photographers. 

 

26.15 AGE AT 150 

 

On 29 December 2003 in its annual report to its readers the Age, Melbourne, foreshadowed 

events to commemorate its 150
th
 anniversary. On 26 January, as part of its Australia Day 

observance, the Age published a 32-page magazine, 1854-2004, with articles on ―the State 

Library, the Museum, the MCG, Melbourne City Mission, State Rail, the Age [because]150 

years ago many of the institutions that make Melbourne marvellous were founded‖. The 

magazine set out to ―tell the story of how a village on the Yarra became the city we know 

today‖. The article about Age is entitled ―Newsfront‖ and occupies pages 12-14. It includes 

black and white photographs of old production and distribution methods. An advertisement on 

page 15 announces: ―To celebrate 150 years of excellence in journalism, the Age is producing 

a commemorative, hard cover coffee table book. To be published in August this year, the 

book promises to be an invaluable publication, documenting some of the most memorable 

events of the past 150 years from the perspective of Melbourne‘s most respected newspaper.  

 

26.16 ONE YEAR AFTER THE NATIONAL CAPITAL WAS AFLAME 

 

The Canberra Sunday Times published on 18 January 2004 a 24-page tabloid liftout 

supplement, ―One Year On‖, remembering and reflecting on the bushfire devastation of 

Canberra precisely one year earlier. Megan Doherty wrote nearly every article. 

 

26.17 HUMAN RIGHTS AWARD 

 
The Australian‘s investigations editor Natalie O‘Brien and senior writer Elisabeth Wynhausen 

won the 2003 Human Rights print media award for their articles exposing the sex-trafficking 

trade. The two wrote more than 35 articles on the issue in 2003. The Federal Government has 

since set up an anti-trafficking task force. The Human Rights and Equal Opportunity 

Commission made the award (Australian, 11 December 2003, p.2). 

 

26.18 AUSTRALIA DAY HONOURS 

 

The political journalist Michelle Grattan, who has worked in Canberra since 1971 and who 

was the editor of the Canberra Times, 1993-1995, has been awarded an Order of Australia for 

―services to journalism through commentary on politics and government and analysis of 

Australian civic life‖. Grattan works for the Age (Canberra Times, 26 January 2004). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 5 

Professor Elizabeth Anne Webby, of the University of Sydney, was made a Member of the 

Order of Australia in the General Division for service to the study, teaching and promotion of 

Australian literature, and for fostering links between the academic and general communities. 

Prof Webby was a speaker at the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium on 1 

March 2003. 

 

26.19 GRANNY GEORGE CALLS IT A DAY 

 

Column 8 began in the Sydney Morning Herald on 11 January 1947 and has since been 

written by a string of anonymous writers. The only byline used was ―Granny‖ – for the first 

20 years. On 31 January 2004 George Richards, who had written the column for a record 

fifteen and a half years, retired after 45 years with Fairfax and passed the pen to James 

Cockington.  But nothing else changed. ―To paraphrase Jim Macdougall, who wrote columns 

for Other Papers almost to his death on his 92
nd

 birthday, Column 8 for 57 years has drawn 

on the brains, wit and wisdom of its readers. It is staying that way.‖ George Richards first 

attempted retirement in 1989. That attempt lasted only five and a half months; he didn‘t like 

carrying the shopping, he said.  (Sydney Morning Herald, 31 January-1 February, Column 8, 

p.24). 

 

On 4 February, political commentator Alan Ramsey devoted his Wednesday column to 

Richards‘s departure SMH, p.11). Richards thought he could just walk away after 45 years, 

Ramsey wrote. ―Not so. When the lift doors opened on the ground floor at the Sydney office 

that afternoon, his colleagues were waiting. ‗We all stood in the foyer, rattling steel trays and 

shaking jars filled with paper clips,‘ Julia Baird, the Opinion page editor, said later. ‗There 

must have been 200 of us.‘ 

 

Of Column 8, Gavin Souter‘s Company of Heralds, p.280, notes: ―During the late 1940s the 

Herald could still think of itself naturally and without embarrassment as ‗Granny‘. The paper 

was by then better attuned to its time than during the 1930s; but it was also secure enough to 

acknowledge and even make rueful use of the old-fashioned sobriquet. When a column of 

short paragraphs first appeared on the far right-hand side of the front page on 11 January 

1947, it was called simply ‗Column 8‘ and signed in an elderly hand, ‗Granny‘.  

 

At the top of the column was a figurehead with Granny‘s bonnet, mitten and knitting needle, 

and the hawk-nosed, waspish features of 55-year-old Sydney Harold Deamer. In allotting this 

role to Deamer, his old editor at the Melbourne Herald and later founding editor of Packer‘s 

Telegraph, [Angus] McLachlan, had made an excellent choice. Syd Deamer occasionally 

went on alcoholic benders; but apart from the few nights when an aghast news editor had to 

complete the column, or even put an entire column together himself, Deamer took endless 

pains, writing and rewriting his paragraphs, paring them down until they contained not a 

single superfluous word. 

 

―Column 8 was no rival to David McNicoll‘s Earl Wilson-Walter Winchell type of column 

which had been on the front page of the Telegraph for the last eleven months; nor was it mean 

to be. It contained oddities of news, acid items of comment, and revelations about public 

figures, always with some touch of humour. For its first few years at least, Column 8 was the 

most talked about feature of the Herald, and one of the best-known features of Sydney 

journalism. 

 

26.20 EXTRA! FEWER READ ALL ABOUT IT 

 

The above heading appeared in the Australian over the report and table of the latest six-

monthly Australian national and metropolitan newspaper circulation figures. It could just as 

easily have referred to the opportunity of some Australians to read about those figures. For 

example, the Sydney Morning Herald reported the figures only in its online edition, and the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 6 

Age carried only puff pieces because it did well this time. Brisbane‘s Courier-Mail, the 

―Newspaper of the Year‖, reported nothing about the figures on 13 or 14 February but 

presented a report on Monday, 16 February (p.3): ―The Courier-Mail is Queensland‘s 

newspaper powerhouse, with new figures showing its daily sales are close to the combined 

sales of every other daily newspaper in the State.‖ It ran a table in the business section (on 

p.19) to compare the July-December figures for 2003 and 2002 for the Courier-Mail and all 

the Queensland regional dailies. The Courier-Mail’s Monday-Friday circulation fell by 1.8 

per cent and its Saturday circulation by 1.4 per cent. The Sunday Mail, Brisbane, reported that 

it had retained its place as Australia‘s second biggest-selling newspaper, but did not mention 

that its circulation had actually fallen. During the six months, there was a steady decline in 

circulation for most of the metropolitan newspapers, with Sydney‘s Sun-Herald being the 

outstanding loser, dropping 4.3 per cent (from 550,000 to 526,188). In a departure, the 

Australian’s circulations table grouped all the News Ltd results together and ―Others‖ under 

separate sections of ―Monday-Friday‖, ―Saturday‖ and ―Sunday‖, complete with totals for 

News and Others. 

 

Newspaper Six months to 

31/12/2003 

Six months to 

31/12/2002 

Change % 

Australian (M-F) 126,210 128,686 – 1.9 

Australian (Sat.) 291,823 296,058 – 1.4 

Australian Financial Review (M-F) 88,457 89,779 – 1.5 

AFR Weekend Edition (Sat.) 85,067 86,256 – 1.4 

Daily Telegraph (M-F) 400,885 409,493 – 2.1 

Daily Telegraph (Sat.) 336,126 341,224 – 1.5 

Sydney Morning Herald (M-F) 221,815 222,000 – 0.1 

Sydney Morning Herald (Weekend) 372,798 386,500 – 3.5 

Sun-Herald 526,188 550,000 – 4.3 

Sunday Telegraph 729,663 731,366 – 0.2 

Herald Sun (M-F) 553,000 552,000 + 0.2 

Herald Sun (Sat.) 511,500 510,000 + 0.3 

Age (M-F) 197,040 193,343 + 1.9 

Age (Sat.) 305,000 304,846 + 0.1 

Sunday Herald Sun 590,000 574,500 + 2.7 

Sunday Age 196,130 193,399 + 1.4 

Courier-Mail (M-F) 214,155 218,104 – 1.8 

Courier-Mail (Sat.) 335,550 340,143 – 1.4 

Sunday Mail (Qld) 613,212 613,626 – 0.1 

Advertiser (M-F) 199,340 204,320 – 2.4 

Advertiser (Sat.) 274,858 277,235 – 0.9 

Sunday Mail (SA) 332,127 342,130 – 2.9 

West Australian (M-F) 201,826 202,565 – 0.4 

West Australian (Sat.) 376,115 380,081 – 1.0 

Sunday Times (WA) 351,000 348,000 + 0.9 

Mercury (M-F) 48,630 49,778 – 2.3 

Mercury (Sat.) 63,550 64,708 – 1.8 

Sunday Tasmanian 58,649 58,779 – 0.2 

Sunday Examiner 43,186 42,472 + 1.7 

Canberra Times (M-F) 38,340 39,029 – 1.8 

Canberra Times (Sat.) 70,732 70,064 + 1.0 

Canberra Times (Sun.) 38,293 38,604 – 0.8 

Northern Territory News (M-F) 22,997 23,314 – 1.4 

Northern Territory News (Sat.) 32,548 32,843 – 0.9 

Sunday Territorian 26,014 26,912 – 3.3 

Total 8,872,824 8,942,157  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 7 

On the regional scene, the Herald, Newcastle and Central Coast, rose by 4.4 per cent for 

Monday-Saturday sales (from 53,183 to 55,499). This sounds good, but considering the high 

hopes Fairfax had for the Central Coast edition, it is moderate at best. Why? The Newcastle 

Herald had a circulation of 52,974 for the six months to 31 December 2001. This was in the 

days before the launch of the Central Coast edition. The latest figures show an increase of 

only 2,525 sales an issue – or 4.8 per cent – over two years, despite the extension of the so=-

called Herald ―footprint‖ into the Central Coast region. 

 

26.21 MAGAZINE TRENDS 

 

David Dale explored (Age, 16 February 2004, p.3) what the magazine circulation trends, 

revealed in the latest audit, meant. New Idea, NW and Who Weekly enjoyed small recoveries 

in circulation; the ABC‘s lifestyle magazine Delicious rose while Super Food Ideas dropped; 

and there was a sudden boom in magazines for girls under 15. 

 

26.22 MURDOCH-WATCHERS WATCH MALONE 

 

Those who watch closely the fortunes of Rupert Murdoch‘s News Corporation Limited are 

now watching John Malone‘s increasing financial interest in the global media empire. 

Malone, a cable TV giant, had 9.15 per cent of News‘s voting stock at 23 January (Weekend 

Australian, 24-25 January 2004, p.29; Canberra Times, 24 January 2004, p.B4). 

 

26.23 ADVERTISER CHAIRMAN RETIRES 

 

Advertiser Newspapers Limited chairman Brian Sallis will retire in March after a 56-year 

association with the Adelaide company. He joined the Advertiser in 1948 as a 17-year-old 

junior clerk in the commercial department. Eleven years later he became the company 

secretary of the paper‘s TV station, ADS7, which was just beginning transmission. Later he 

rose through the managerial ranks to managing director of the newspaper. He retired as group 

managing director on 1 January 1990, taking over as chairman (Advertiser, 31 January 2004, 

online edition). 

 

26.24 ARGUS SITE TO BE LA TROBE’S NEW CAMPUS 

 

La Trobe University is expected to establish a new Melbourne city campus after buying the 

historic Argus building on the corner of Elizabeth and La Trobe streets for $8 million. The 

university will spend $50 to redevelop the six-storey building to accommodate postgraduate 

legal and business courses in time for the 2006 academic year. The Argus building, classified 

by the National Trust and Heritage Victoria, was constructed in 1926 and for 31 years housed 

the Argus, Melbourne‘s oldest newspaper until its demise in 1957 (Age, 5 February 2004, 

online edition). 

 

26.25 PNG NEWSPAPER TORCHED 

 

A gang of 15 set fire to the offices of Papua New Guinea‘s only pidgin-language newspaper, 

the Wantok, in Port Moresby on Saturday, 31 January, during an almost city-wide blackout. 

General manager Jeremy Burgess said firefighters could save only some files from the 

newspaper‘s library (Australian, 3 February 2004, p.8). 

 

26.26 FOI LAWS BAD NEWS 

 

Australia‘s freedom-of-information laws are so complex, and so costly to take advantage of, 

that the number of articles critical of the process exceeds the number taking advantage of the 

process. This is the finding of a study by Sunshine Coast University coordinator Stephen 

Lamble. In the 12 months to March 2002, 185 stories were generated by journalists‘ FOI 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 8 

requests and 267 articles critical of the system were published (Australian, 12 February 2004, 

Media & Marketing liftout, p.17). 

 

26.27 NEW PANPA CEO 

 

Alan Armsden has been appointed chief executive officer of the Pacific Area Newspaper 

Publishers Association (Australian, 12 February 2004, Media & Marketing liftout, p.23). 

 

26.28 MEDIA WATCH AND THE AUSTRALIAN 

 

The Australian editorially attacked the ABC‘s Media Watch after its first program of the year 

(9 February) – or, more particularly, its presenter, David Marr, the journalist entering his third 

year of leave from Fairfax‘s Sydney Morning Herald. ―There was a time when Media Watch 

broke stories, but the taxpayer-funded Marr has now spent about 21 of his past 30 minutes on 

air turning it into his personal soap-box.‖ (Australian, 11 February 2004, p.12). 

 

Letters to the editor from Russell Balding, ABC managing director, and Sandra Levy, ABC 

director of television, were published in response to the editorial (Australian, 16 February 

2004, p.6). 

 

26.29 CATHARINE LUMBY WRITES FOR THE AGE 

 

Catharine Lumby, an associate professor of media studies at the University of Sydney, has 

ceased writing for the Bulletin and begun writing for the Age, Melbourne. She is to write 

regularly for the Opinion page in the Age. Her first article appeared on 4 February, p.15, and 

discussed political correctness in university courses. She concludes by saying: ―The next time 

a politician decides to dispense free advice about what ought to be taught in our universities, 

they ought to do what all first-year students are expected to do in their essays. Get their facts 

straight. And put the polemics to one side.‖ 

 

26.30NEWS CORP’S 58PC PROFIT JUMP 

 

News Corp has upgraded its profit forecast for 2004 after a 58 per cent jump in half-year net 

profit to $1.14 billion  (Australian, 13 February 2004, p.22). 

 

26.31 EDITORS WANT PARLIAMENT HOUSE RULES CHANGED 

 

Editors of Australia‘s biggest daily newspapers are demanding changes to rules governing the 

photographic coverage of Federal Parliament. Speaker Neil Andrew banned their 

photographers from working in the House of Representatives for seven sitting days because 

their newspapers published pictures of an intruder in the House. Under guidelines prohibit the 

publication of disturbances caused by visitors to the House (Australian, 17 February 2004, 

news report and comment, p.2, and editorial, p.12). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

26.32 HIGH COURT AND RURAL PRESS 

 

In December the High Court had some good news and some bad news for Rural Press Ltd. 

The court rejected by a 5-1 majority a Federal Court finding that Rural Press Ltd had misused 

its market power and breached Section 46 of the Trade Practices Act when it threatened to set 

up a rival newspaper in the South Australian riverland. The court, however, rejected an appeal 

by Rural Press and upheld an earlier Federal Court finding that Rural Press had breached the 

Trade Practices Act, but not Section 46, when it struck a deal to force a market competitor to 

keep out of its market. The Australian Competition and Consumer Commission alleged Rural 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 9 

Press struck a deal to abandon plans to start a newspaper in Mannum to oppose the Waikerie-

based River News, which had begun circulating in Mannum after local-government boundary 

changes. In exchange for the River News’s withdrawal from Mannum, Rural Press dropped its 

Mannum plan, the ACCC alleged. The Federal Court fined Rural Press $670,000 in 2001 for 

anti-competitive behaviour – fines that still stand under the High Court decision (Australian, 

Media liftout, 18 December 2003, p.3; see also ANHG 12.11). 

 

26.33 DAILY AT DANDENONG 

 

From Sydney, Ken Sanz writes: When we were on holidays at Daylesford some months ago I 

purchased a copy of  the Daily Journal from Dandenong with the date Tuesday May 15, 1973. 

I do not know for how long the Dandenong Journal was a daily – for instance was it only 

during the Centenary of Dandenong? It has 60 pages. It is a tabloid but it has a hybrid copy of 

the front page of the South Bourke and Mornington Journal. It consists of this masthead plus 

five columns of news from various issues and says ―Centenary 1973 from our own files 1878-

81‖. There is an ad on page 49 stating: ―During the week of the Daily Journal from Monday 

May 14 to Friday May 18 employment and classified advertisers are asked to note the 

following deadlines:‖ It was printed by Cumberland Newspapers (Victoria) at 602 LaTrobe 

Street Melbourne. This means that this paper was then owned by News Ltd before this group 

of newspapers was sold to the Age and became a part of Fairfax Community Newspapers. 

 

My son-in-law sent me a copy of the ―125 Years of News‖ issue of the Albert and Logan 

News. It is dated September but no specific date and has a letter in it from Ray Goodey the 

editor. It has a gloss cover and page three has a short article on the history of newspapers in 

the area starting with the Logan and Albert Witness. The article proves that the Logan and 

Albert News really began on 8 October 1966 as the Albert Advisor. Page 4 has messages from 

the two mayors and Peter Beattie. The rest of the paper consists of single page advertorials. 

 

26.34 A NEW WORKER 

 

Australian Consolidated Press and the Australian Workers Union announced plans to issue the 

Australian Worker from February in a magazine format – described as a cross between the 

Bulletin and the Australian Women’s Weekly. Selling price was expected to be $4.50 

(Australian, Media liftout, 4 December 2003, p.9). 

 

26.35 HIGH SCHOOL STUDENTS PRODUCE NEWSPAPER SECTION 

 

A team of 13 Year 10 Macintyre High School students at Inverell produced the annual 

supplement for the Inverell Times that profiles the academic, sporting and cultural 

achievements of the school. The team wrote, interviewed, researched and laid out the pages 

during November (Inverell Times, 28 November 2003, online). 

 

26.36 AGGIE’S COASTAL RAG 

 

Your editor bought a copy of the Coastal Rag at Agnes Water (known locally as Aggie), 

Queensland. Dated 20 December 2003, the Rag is No. 310 and provides community news for 

Miriam Vale Shire and the so-called ―Discovery Coast‖ (which includes the Town of 1770). It 

is a weekly quarterfold. 

 

26.37 HEADING DEFIES BELIEF 

 

Front-page main headline in Bundaberg‘s News-Mail on 20 December 2003: ―Defies belief‖. 

The story accompanied a picture of a dog behind a metal grid. In case you are wondering 

what ―defies belief‖, it is the way Bundaberg people treat their animals (apparently). The 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 10 

Bundaberg region had more prosecutions for animal-cruelty cases than any other region in 

Queensland in 2003. 

 

26.38 EDITORS ON THE MOVE 

 

New editors have been appointed at: 

Canberra Chronicle: Leanne Abernethy, formerly managing editor of the Magnet, Eden. 

Bay Post, Bateman‘s Bay: Sean Mooney, formerly editor of Southern Courier, Sydney. 

Central Western Daily, Orange: Tony Rhead, formerly deputy chief of staff at Western 

Advocate, Bathurst. 

Catholic Weekly, Sydney: Kerry Myers, formerly editor of Central Western Daily. 

Macleay Argus, Kempsey: David Coren, formerly editor of Port Macquarie News. 

Southern Highland News, Bowral: Tim Byrne, formerly operator of a transport business at 

Pittwater and a journalist before that. 

Maitland Mercury: Tony Linane, formerly editor of Southern Highland News. 

(Rural Press News, December 2003). 

The Queensland Times has just lost editor Rod Rehbein and the Bundaberg News-Mail has 

lost editor Damien Cocks. Both have left journalism. Cocks is the South Australian 

Opposition Leader‘s media person. 

 

The Monitor, a community-owned and operated newspaper at Roxby Downs, is seeking a 

managing editor. Roxby Downs is 550km north of Adelaide. The advertisement says: ―The 

small but vibrant paper offers its editor the opportunity to make a significant contribution 

through reporting hard news and community activities and initiatives.‖ (Australian, 12 

February 2004, Media & Marketing liftout, p.23). 

 

26.39 WHEN THEY GOT SADDAM  

 

On 15 December 2003, a number of regional daily online print media took the unusual step of 

headlining an international event of significance, the capture of Saddam Hussein. Two 

examples follow.  

 

Townsville Bulletin 

―WE GOT HIM‖ 

By PHILLIP COOREY 

SADDAM Hussein was in US custody last night after US forces caught him cowering in a 

hole under a mud hut near his hometown of Tikrit. ―Ladies and gentlemen, we got him,‖ US 

civilian administrator Paul Bremer announced to the world at 10.15pm (AEST) yesterday. 

―This is a great day in Iraq‘s history. The tyrant is a prisoner.‖ 

 

Daily Mercury, Mackay. 

(no headline) 

WASHINGTON, AP. - US raiders were not certain at first they had their man when they 

pulled a bearded man from a hole in an Iraq cellar, but soon were able to determine it was 

Saddam Hussein. The Associated Press was shown documentary evidence that the person 

captured was Saddam Hussein. The evidence depicted Saddam as dishevelled and wearing a 

long beard. Further evidence depicted Saddam with his trademark moustache but otherwise 

clean shaven. At a news conference in Baghdad, US military officials played a video showing 

Saddam Hussein wearing beard and being examined by medics. 

 

26.40 BENDIGO ADVERTISER AT 150 

 

Bendigo‘s Advertiser – which ceased being the Bendigo Advertiser and became the Advertiser 

on 10 November 2003 – celebrated its 150
th
 birthday on 9 December 2003. It published a 68-

page supplement to mark the occasion. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 11 

 

26.41 APN SEEKS EDITOR-IN-CHIEF 

 

APN News & Media advertised on 15 and 17 January 2004 for an Editor-in-Chief for its 23 

regional daily newspapers: 14 in Australia and nine in New Zealand. The advertisement said: 

―Based in Brisbane and reporting to the Chief Executive, the Editor-in-Chief will take up the 

challenge of building on the excellent circulation growth achieved during 2003 through 

targeting content to reader expectations. Mentoring of editors and training of senior editorial 

staff will also be key responsibilities of the role.‘ The APN CEO is Martin Simons, a former 

Queensland regional daily editor (Australian, 15 January 2004, p.20; Weekend Australian, 17-

18 January 2004, Recruiting p.11). 

 

26.42 GOLD COAST BULLETIN RECORD ISSUE 

 

On 17-18 January 2004 the Gold Coast Bulletin published its biggest issue yet, a 416-page 

Weekend Bulletin. It comprised a 192-page news section, a 32-page Weekender, and a 192-

page real estate section. 

 

26.43 NSW COUNTRY PRESS ASSOCIATION HAS NEW EXECUTIVE OFFICER 

 

Rachel Creek has become the executive officer of the Country Press Association of New 

South Wales. She replaces David Sommerlad, the long-serving former executive director. The 

association has shifted its office from Castle Hill to the Sydney CBD: at Level 14, Lumley 

House, 309 Kent Street, Sydney.  

 

26.44 AVID AVON VALLEY NEWSPAPER READER 

 

Doreen Casey, of Northam, Western Australia, is 84 and reads the West Australian each day 

and the Avon Valley Advocate each Wednesday. The Advocate is descended from the 

Northam Advertiser, which Doreen‘s father, Ernest Philpot, edited for 28 years when Sir Hal 

Colebatch owned it. Philpot was previously editor of the Toodyay Herald for six years (Avon 

Valley Advocate, online edition, 21 January 2004). 

 

26.45 ADVERTISING BOOM 

 

Rural Press Ltd recorded a net profit of $42 million for the six months to 31 December 2003 

and expects to increase its second-half net profit by at least 15 per cent. Strong economic 

conditions boosted nationwide advertising volumes by 9.4 per cent in the July-December 

period (Sydney Morning Herald, 13 February 2004, online edition; Australian, 13 February 

2004, p.22). 

 

26.46 AUDIT FOR ELECTRONIC READERSHIP 

 

The Morning Bulletin, Rockhampton, has become the first newspaper in Australia to release 

audited subscription figures of its online edition. Editor John Schalch says the online editions 

of the Bulletin have been a boon for remote rural readers whose hard copy might take three 

days to arrive (Australian, 12 February 2004, Media & Marketing liftout, p.16). 

 

26.48 FAMILY-OWNED PAPER SOLD AFTER 113 YEARS 

 

The Harris family owned the Advocate, the daily that serves the north-west coast of Tasmania, 

for 113 years until its recent protracted takeover by Rural Press Ltd (Australian, 15 October 

2003, p.39, 17 October 2003, p.18, 28 October 2003, p.19, 15 December 2003, p.25, 16 

December 2003, p.21; and Advocate, Burnie, 16 December 2003, pp.1-2.) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 12 

NEWSPAPER HISTORY 
 

26.48 COPY OF AN 1851 ADELAIDE GERMAN PAPER FOUND 

 

From Melbourne, Tom Darragh writes: To keep myself occupied in my retirement, I work 

two days a week at the National Herbarium on the Ferdinand von Mueller Correspondence 

Project transcribing and translating letters in the old German handwriting. A few weeks ago at 

tea one of the staff, who mounts plants on herbarium sheets for preservation in the collection, 

asked me if I was interested in a sheet of paper with German printing that had been used to 

dry one of Ferdinand von Mueller‘s plants collected in the 1850s. To my amazement I quickly 

saw I was holding an issue of the Adelaide Deutsche Zeitung, no. 76, 24 December 1851, 

which I knew was unique. Unfortunately it comprised only Pages 1 and 2 of what was a four-

page newspaper (one sheet folded to make two pages). Page 1 included an article by Mueller, 

about which we knew but of which we had never seen a copy. Apparently the plant mounters 

often came across old newspapers used to press the plants when originally collected and never 

thrown away until the plant was mounted. Given that the Herbarium holds more one million 

sheets and that many of the older specimens have not yet been mounted, there exists a 

possibility that other issues could turn up. I‘ve asked to see anything else that is found, but so 

far only old Government Gazettes from the 1870s and the odd issue of the Age or Argus. After 

the excitement one staff member produced the bottom half of pages 1 and 2 of another 

newspaper, which proved to be another issue of the Adelaide Deutsche Zeitung of October 

1851. The originals are now held in the library of the Royal Botanic Gardens and copies have 

been lodged with the State Library of Victoria and the State Library of South Australia. The 

holdings of the first German newspapers published in South Australia are very patchy, so I 

hope that more turn up. If any reader of the Newsletter knows of issues that have not been 

recorded and so microfilmed by the State Library of South Australia, I‘d be interested to 

know about them. Mueller published at least two other articles in the early South Australian 

German newspapers that we know of, but no copies of the papers or the articles survive.  

 

26.49 ENGINE DRIVER DIES IN PRESS AT SMH 

 

From Sydney, Janette Pelosi writes: This is the story that begins with a photograph I took of 

a gravestone at Rookwood Cemetery, Sydney. It is located in the Independent Old Ground, 

Row 1, Grave 99. It reads: ―In memory of Gerritt Hendrick Middenway who was accidentally 

killed at the Sydney Morning Herald Office 15
th
 May 1875. Aged 65 years. He was a good 

man; to him sudden death was sudden glory. Also Anna Maria, wife of the above who died 

16
th
 May 1879. Aged 67 years. She always made [?] home happy.‖ 

 

On the gravestone, the words Sydney Morning Herald appear in the gothic type of the paper‘s 

masthead. Middenway worked at the SMH office as an engine-driver or fireman. He used to 

oil the printing machine. On Saturday 15 May 1875 at about 4.15am he became caught in the 

machine. Among his fatal injuries were three broken ribs and fractured and dislocated 

vertebrae. His fellow workers stopped the printing machine and removed his body before 

calling Dr Wright who pronounced life extinct. It was stated at the inquest that ―the deceased 

was a sober temperate man‖ and was never seen otherwise. The Coroner‘s verdict was that 

―the said Gerritt Hendric [sic] Middenway died from the effects of injuries accidentally 

received on Saturday morning at the Herald office‖.  

 

The SMH noted: ―The above fatal accident is a matter of deep regret to the proprietors of this 

journal. They deceased had been in their employ for nearly twenty-eight years, and was a 

sober, industrious and faithful servant. He leaves a widow and three grown-up children; the 

former, as long as she lives, will be cared for by the proprietors of the Herald.‖ 

 

The coronial inquest was reported in the Herald, Monday, 17 May 1875, and the death notice 

appeared on Tuesday, 18 May 1875. One of Middenway‘s sons, John Saunders Middenway, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 13 

married Sarah Elizabeth Venteman and they had a son in 1879 whom they named Gerritt 

Hendrick Middenway.  

 

26.50 MEDIA COLUMNISTS 

 

Your editor writes: This item is an attempt to begin piecing together a useful amount of 

detail on those who have written columns on the news media in Australian newspapers and 

magazines. Much of the research I have done for this arises from consulting my own files.  

 

Ken Inglis wrote regularly on newspapers for the fortnightly political review, Nation, ca the 

1960s/70s. (Can anyone provide details?). 

 

Colin Bednall contributed a column on the media to the Age from (Monday) 10 March 1975 

until 16 February 1976. It generally appeared fortnightly. Bednall‘s column began shortly 

after the editor-in-chief Graham Perkin had attended a Canberra summer school on the mass 

media. One of the issues raised at the three-day school was the openness of newspapers about 

everything but themselves and other mass media. When the column began, the Age described 

Bednall as ―veteran newspaperman, television pioneer, lately a media adviser to the Prime 

Minister‖. It said that Bednall‘s column would provide ―analytical commentary on the Press 

(sic), radio, television – and the media apparatus of government‖. The first column was 

headed: ―Labor cultivates the Press‖. Bednall had left Prime Minister Gough Whitlam‘s 

employ after one year six weeks. He said: ―Canberra today is a stygian cave where people 

huddle miserably waiting for the next public relations disaster.‖ Bednall‘s final column was 

headed: ―Say what you like, but say for whom‖. See below. 

 

Rod Kirkpatrick contributed a weekly column, ―You & Media‖ to the Chronicle, 

Toowoomba, from 2 February 1976 until 6 September that year. For mention of it, see Media 

Information Australia, No. 1, p.189, Item No. 1.265 and 1.266, and No. 2, p.86, Item 2.456. 

MIA editor Henry Mayer said: ―To our knowledge it is the first weekly column on this topic 

in any Australian newspaper.‖ [On 14 June 1976, Kirkpatrick wrote about Bednall‘s media 

column in the Age, and the demise of that column. He quoted from Bednall‘s letter of 3 

March to him, saying: ―I have been informed that my column will shortly come to an end – I 

am surprised it survived so long after [Graham] Perkin‘s lamentable death.‖ Perkin died on 16 

October 1975, aged 45. Bednall himself died at the age of 63 on 26 April 1976, 10 weeks 

after his column ceased.] 

 

Myles Wright contributed a column to the Age some time – possibly six months or a year –

after Bednall‘s column ceased. Wright was a former chairman of the Australian Broadcasting 

Control Board. [Does anyone have details?] 

 

David Bowman contributed a monthly column, ―Fourth Estate‖, to Australian Society from 

May 1983 [or earlier] to January-February 1992. The column then appeared in Modern Times 

in April, May, June and July 1992. 

 

Max Suich contributed a fortnightly column called ―Media Notebook‖ to the Sydney Morning 

Herald from 4 October 1988 until at least 13 March 1990. 

 

Sam Lipski wrote a weekly column on ―The press‖ in the Australian from 15 June 1992 [or 

earlier] until at least 20 June 1994. Before that he had a similar column in the Bulletin. Any 

dates any one? He apparently also wrote about the media in Quadrant at one stage. 

 

Julianne Schultz contributed a column on news-media issues to the Courier-Mail, Brisbane, 

from 5 October 1995 until 17 December 1997. She concluded her final column with this 

statement: ―I have enjoyed the opportunity to apply some of the insights I have gained from 

two decades of analysing journalism and the media in a topical column directed at both a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 14 

general audience and those in the industry. It ends now – but not, as I predicted, in tears. An 

interstate move takes me away. I will miss the task of crafting a column, the letters and calls 

from readers and participating in an attempt to encourage bolder, more innovative and 

responsible journalism in the Sunshine State.‖ 

 

Jack Waterford has written a column, ―Addendum‖, in the Panorama magazine/review 

section of Saturday‘s Canberra Times since November 1997 (according to the Canberra 

Times editorial library). He often uses the column to explain editorial decisions at the 

newspaper. Some of his columns have been mentioned in the ―Recently Published: Articles‖ 

section of this newsletter (see, for example, 20.51.7 about which letters to the editor are 

accepted and which rejected, and 26.58.15 below). Waterford was the paper‘s editor and is 

now the editor-in-chief.  

 

26.51 IN THE CENSORSHIP REALM 

 

State Records NSW is staging an exhibition at its Sydney Records Centre (2 Globe Street, 

The Rocks) from February 2004 to January 2005 entitled ―In the Realm of the Censors‖. It 

focuses on censorship in the State between 1955 and 1982. Featured is an array of Australian 

and international publications that are now a part of the State archives collection. The 

publications range from the low to high brow. Once they had a life of their own, out and about 

in the world, circulating via bookstores and sex shops, on the street and through the mail. 

Then they were bought, seized or submitted to censorship authorities for research, review, 

classification or possible prosecution. For the past 20 years these novels, pictorials, 

magazines, newspapers, manuals and catalogues have been closed to the public within the 

State archives. ―In the Realm of the Censors‖ opens the contents of the cultural time capsule 

for historical reappraisal (Vital Signs, Issue 5, December 2003, pp.3-10). 

 

26.52 HOT METAL: LAST MAN STANDING 

 

Rod Kirkpatrick writes [see also ANHG 8.7, 8.8, 8.9 and 9.26]: It‘s almost as though we are 

watching a rerun of the passing of the last Anzacs. The few country newspapers still produced 

by hot-metal technology that dates back to the nineteenth century have been abandoning 

Linotypes and letterpresses in an age of printing technology where printers no longer get their 

hands dirty but push buttons, program computers and wear collar and tie. Any printer or 

journalist who worked with hot metal experiences great waves of sadness when hot metal is 

forsaken at another paper. 

 

Five years ago there were five hot-metal country papers remaining in Australia: four in New 

South Wales and one in Western Australia. Now there are two and after the middle of March 

there will be one. Country newspapers have been virtually the alpha and omega of the 

newspaper technology revolution of the past four decades. They were there at the beginning 

of the new and they are there at the end of the old. Their smallness of economic scale allowed 

them to change more swiftly than their metropolitan cousins and their isolation allowed some 

to cling to the old ways while all around were grasping the nettle of undreamed of 

technological wizardry and trying to stay up to date with a lexicon of terms that changed 

faster than the seasons.  

 

Twenty years before the Sydney Morning Herald produced its final hot-metal issue on 25 

March 1984, the first web offset press was sold in Australia to a commercial printing firm in 

Sydney. Among newspapers, suburban and country titles led the shift from letterpress to 

offset printing. In March 1968 the Moree Champion was the first country title to change – and 

in August the same year the Advocate, Burnie, on Tasmania‘s north-west coast, was the first 

daily to change. Generally, the papers also ditched hot-metal typesetting in favour of 

computerised phototypesetting.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 15 

By the middle of March this year, 20 years after Granny Herald’s revolution, the only hot-

metal country newspaper left in Australia will be the Don Dorrigo Gazette and Guy Fawkes 

Advocate, independently owned and published in the misty highlands between Coffs Harbour 

and Armidale, NSW. On 12 March, the Koondrook and Barham Bridge, a NSW-Victoria 

bordertown newspaper that serves the Murray district about an hour‘s drive upstream from 

Swan Hill, will produce its final hot-metal issue. It has been published at Barham, NSW, 

since 1917 after starting at Koondrook, Victoria, in 1909. Lindsay and Sue Harrington have 

owned the paper since 1 July 1976. Sue Harrington says they have decided to end their hot 

metal days by choice rather than have it forced on them by the lack of availability of Linotype 

parts or other material. They will have the Bridge printed on the offset press at the 

Yarrawonga Chronicle, which has long been owned by the Loughnan family. They would 

like their old hot-metal equipment to be the heart of a printing museum, but financing it is the 

main concern. 

 

The Manilla Express, NSW, changed its technology on 1 June 1999. And last year the roll 

call of four surviving hot-metal newspapers was halved. On 26 June a combination of 

economic factors forced Margaret Walker and son Bill to close the Gnowangerup Star, 

published since 1915 by the Walker family in rich agricultural country 350km south-east of 

Perth. Breakdowns in mechanical typesetters hastened the change in technology for 

Condobolin‘s Lachlander in the central west of NSW. 

 

The Lachlander, established in 1895, produced its final hot metal issue on 14 November  

2003. Manager Graham Scott said the paper, which appears twice a week, was printed locally 

until the end of the year, but had been printed by Rural Press Ltd at its Dubbo regional 

printery this year – on the same press that prints the opposition Condobolin Argus. The 

weekly Argus began publication on 2 May 2001, making Condobolin possibly the only town 

in Australia where there are competing paid-circulation newspapers. A syndicate of 30 local 

shareholders had tried to buy the Lachlander, but had run out of patience. The managing 

editor of the Argus, Rodney Gwynn, said the syndicate wanted to give Condobolin a ―modern 

newspaper‖. The owner of the Lachlander, Doretta Mary Ryder-Wood, had edited it for 22 

years until the age of 87 in 1999. She died on 10 June 2002. 

 

The Vane-Tempest brothers bought the Lachlander in January last year. For a few weeks, it 

appeared as a weekly and was printed offset at Dubbo, but in February it reverted to hot-metal 

typesetting and letterpress printing and bi-weekly publication. The first February issue said: 

―Hope you have enjoyed our computerised version of the Lachlander for the past month, but 

we are back in the unique style – and we‘re proud of it!‖ The pride in the old ways at 

Condobolin was eventually killed by necessity and competition, but at Dorrigo it survives at 

the paper and in the community. The proprietor of the Don Dorrigo Gazette, John English, 

says the only way he can stay independent is by continuing to use hot metal and his 

letterpress. He produces his newspaper in the back rooms of a newsagency that he used to 

own in Dorrigo‘s main street. 

 

What he has seen locally makes English wary of changing to computerised typesetting and 

having the paper printed by Rural Press Ltd. Through its subsidiary, Rural Press bought the 

Bellinger Courier-Sun and the Seaboard Valley Star, Urunga, on 1 December 2000. The 

Urunga paper, which had not been able to pay its printing debts to Rural Press, was closed 

and incorporated in the Bellingen paper.  Rural Press also began making forays into the nearby 

Dorrigo district. Advertisers were approached and offered cheaper advertising than the 

Gazette was providing. Soon the Dorrigo Chamber of Commerce was expressing concern and 

a letter to the editor on the issue appeared in the Gazette, urging advertisers to remain loyal to 

the local paper.  And so Dorrigo, NSW, still clings to independence and hot metal, but outside 

of NSW the state-by-state demise of hot metal in country newspapers is shown in the 

accompanying table. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 16 

   

State Final hot-metal country title Date of final hot-metal issue 

WA Gnowangerup Star (no longer published) 26 June 2003  

Queensland Clifton Courier 11 August 1994 

Victoria Tarrangower Times, Maldon 30 June 1994 

Tasmania North-Eastern Advertiser, Scottsdale 6 May 1993 

SA Leader, Angaston, and Southern Argus, 

Strathalbyn 

13 September 1979 

 

26.53 FEMALE COLUMNIST UNA IDENTIFIED 

 

In 25.59, we asked: Does anyone know the identity of a columnist who used the byline ―Una‖ 

in the Sydney Daily Telegraph in 1903?  She (or he) wrote about various social welfare 

institutions and activities, often concerning the experiences of women and children, and about 

social issues of the day.  A researcher has discovered ―Una‖ while researching the 

introduction of female federal suffrage in 1903 and is intrigued by her identity. 

 

John Low, of the Blue Mountains City Library, responds: This was the writer and women‘s 

activist Lauretta Caroline Maria Luffman (1846-1929). You will find an entry on her in the 

Australian Dictionary of Biography, Vol. 10, p.167. 

 

26.54 REVIEW OF REVIEWS ARTICLES 

 

The Review of Reviews (Australasian edition) carried a series of articles in 1892-1893 on the 

press in Australia and New Zealand. They appeared in a series loosely called ―Great 

Australasian Dailies‖, even though some of the articles dealt more generally with journalism. 

 

The articles began in August 1892 and continued until November 1893. Following is a list of 

the articles and the month in which they appeared in the Review of Reviews: 

 
Title 1892 Pages Title 1893 Pages 

Sydney Morning Herald August 32-35 The Labour Press of 

Australasia 

January 12-17 

Argus, Melbourne September 49-55 Brisbane Courier February 39-41 

Daily Telegraph, Sydney October 73-76 New Zealand 

Journalism 

April 84-87 

Age, Melbourne November 98-101 New Zealand Herald May 115-117 

South Australian 

Advertiser 

122-125  Christchurch Journalism July 158-161 

   New Zealand Times August 180-182 

   Tasmanian Journalism September 205-211 

   South Australian 

Register 

October 229-232 

   The Humorous Press of 

Australasia 

November 259-262 

 

26.55 STATE LIBRARY OF VICTORIA APPOINTS NEWSPAPER LIBRARIAN 

 

The State Library of Victoria has appointed a Newspaper Librarian to manage its newspaper 

collection.  Tim Hogan (an ANHG member) took up the position in December 2003, and will 

be assisted by another Librarian.  Management of the collection had been shared amongst a 

number of library staff for several years.  In recognition of the importance of the collection 

and its high use by researchers and the general public, the Library decided to restore the 

position of Newspaper Librarian, which had been discontinued after a 1997 staff restructure. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 17 

The newspaper collection is one of the largest and most significant in Australia.  It consists of 

a very comprehensive set of Victorian newspapers and a diverse range of Australian and 

international newspapers.  The appointment of a Newspaper Librarian enables a more 

coordinated and vigorous approach to the care and management of the collection, the 

provision of services, and the fostering of links between librarians responsible for the 

management of newspaper collections. 

 

General inquiries about the State Library of Victoria‘s newspaper collection and services can 

be made to the Newspaper Information Desk: (03) 8664 7011, or by using the Library‘s 

inquiry service at http://www.statelibrary.vic.gov.au/slv/inquiry_service/index.html. 

 
26.56 MANNING RIVER NEWS INDEX  
 

From Cundletown, near Taree, NSW, those tireless indexers Rod and Wendy Gow 

(rgow@ceinternet.com.au) write: We have published the Manning River News 1865-1873 

newspaper index to Court Cases, Births, Deaths, Marriages, Funerals, Inquests, Licences, etc. 

This newspaper, although based in the Manning Valley (Tinonee), included reports from 

Sydney to the Far North Coast and out to New England. It is available on CD-ROM only 

(readable via Acrobat Reader) and retails for $30, postage free within Australia. If you would 

like us to check to see whether there are any entries for one or two surnames you are 

researching, email us, and we will be pleased to assist. Further details showing examples of 

entries are on our web site (address at the end of this e-mail), along with a full listing of the 

newspaper indexes and books we have completed. http://www3.ceinternet.com.au/~rgow 

 
RECENTLY PUBLISHED 

 
26.57 BOOKS 

 

26.57.1 KEITH MURDOCH: FOUNDER OF A MEDIA EMPIRE by R.M. Younger, 

HarperCollins Publishers 2003, 421 pages, 47 illustrations, rrp $49.95.  

 

Reviewed by Victor Isaacs: Considering his huge impact on newspaper publishing in 

Australia, it is surprising that a full-length biography of Sir Keith Murdoch has appeared only 

now – over 50 years after his death.  This is in marked contrast to biographies of his son, of 

which a new one seems to be produced every couple of years, a minor industry. 

 

Younger‘s biography, when combined with Don Garden‘s 1998 biography of Theodore Fink, 

Keith Murdoch‘s sometime sponsor and later antagonist, means that the Melbourne Herald 

joins the very few Australian newspapers for which there are comprehensive histories 

available. Younger acknowledges the assistance he received from Sir Keith‘s widow and 

children and from News Limited.  The book is published by a company within the News 

Limited group.  The result therefore, not surprisingly, is a comprehensive history, but one that 

is not critical of its subject. 

 

This reviewer was particularly interested by revelations in the biography of Murdoch‘s efforts 

to inveigle Richard Casey into Chairmanship of Herald and Weekly Times, and by the story 

of Murdoch‘s idea, late in his life, to break away from HWT and establish a new national 

newspaper chain based on taking over the ailing Melbourne Argus plus his personal holdings 

in the Adelaide News and Brisbane Courier-Mail. 

 

The biography is thorough in its treatment of Keith Murdoch‘s life and his involvement with 

Melbourne newspapers, particularly the Herald.  It is, however, disappointing that very little 

is said about Murdoch‘s interstate newspaper interests. Ronald Younger‘s biography is a most 

welcome addition to the history of newspapers in Australia. 

 

http://www3.ceinternet.com.au/~rgow


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 18 

26.57.2 WHERE WERE YOU WHEN: THE NEWS THAT STOPPED A NATION, 

published by News Limited and Nine Network, 2003, 211 pages plus a DVD, $49.95. The 

latest in a series of News Limited publications from Melbourne drawing on their extensive 

archives is a popular history of Australia from 1960 to 2003. A number of stories are 

presented, each introduced by an appropriate reproduction of the front page of a News 

Limited newspaper. There is a significant Melbourne bias in the newspapers selected. 

 

26.57.3 FICTION PUBLISHED IN NINETEENTH CENTURY SAMOA NEWSPAPERS 

(1877–1900) by Dirk H.R. Spennemann. Canberra: Mulini Press. iv, 94 pp. ISBN 0-949910-

99-6.  Softcover RRP 15.00. 

 

Perched at ‗The Beach‖ (now Apia) on Upolu, a small community of expatriate traders and 

planters gained a foothold during the second part of the nineteenth century. German, 

American and British interests competed for supremacy by interfering with local Samoan 

politics.  Despite the small readership base, three newspapers were started up: the Samoa 

Times in its two incarnations (1877–1881 and 1888–1896) and the Samoa Weekly Herald 

(1892–1900). 

 

Typical country newspapers by nature and outlook, these papers provided their readers with 

local and regional news, political debate through letters to the editor—and a regular a dose of 

poetry and short fiction. While little is known about the reading habits of the expatriate 

community on Samoa, these papers provide a glimpse of what the traders and planters read. 

The book provides an overview of the history papers and an analysis of the origin of the 

fiction content as well as an index to poetry and short fiction published in  the three 

newspapers. 

 

26.58 ARTICLES 

 

26.58.1 FREE SPEECH ENDANGERED BY TANGLE OF LAWS by John Hartigan, 

Australian, Media liftout, 4 December 2003, p.10. The chief executive officer of News Ltd , 

in presenting the annual address to the Australian Press Council, argues that the existence of 

eight different defamation jurisdictions across Australia is a ridiculous situation that hinders 

open debate and requires urgent federal redress. 

 

26.58.2 FREE SPEECH PROVES COSTLY by Michael Stutchbury, Weekend Australian, 6-7 

December 2003, p.18. The editor of the Australian explores the issues behind a defamation 

judgment against the columnist Andrew Bolt. The case was brought by a Victorian 

magistrate. 

 

26.58.3 PNG NEWSPAPERS: THE NEED FOR CHANGE by Dick Rooney, Australian 

Journalism Review, 25 (2), December 2003, pp.121-132. A preliminary report on a pilot 

survey that examines Papua New Guinean journalists and their sources of information. It 

suggests that journalism in PNG concerns itself with a small section of society to the 

exclusion of the vast majority of people. 

 

26.58.4 CLASSIFIED ADVERTISING AND THE ‗NEW‘ SERVICES ECONOMY: 

IMPLICATIONS FOR NEWSPAPERS BY Christine Spurgeon, Australian Journalism 

Review, 25 (2), December 2003, pp.51-62. An examination of the factors that have 

contributed to the apparent erosion of classified advertising revenues for metropolitan daily 

newspapers. 

 

26.58.5 LESSONS FOR BLACK IN SKASE‘S DEMISE by Robert Gottliebsen, Weekend 

Australian, 20-21 December 2003, p.29. A leading business writer reflects on the similarities 

between the situation of Conrad Black, the Canadian media proprietor who is a former 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 19 

principal shareholder of John Fairfax Holdings, and the disgraced (and late) former Australian 

media proprietor, Christopher Skase. See also 26.58.6 

 

26.58.6 SINKING OF THE TYCOON by Peter Oborne, Australian, 12 February 2004, Media 

& Marketing liftout, p.18. Conrad Black was a great newspaper proprietor, but he and his 

wife overreached themselves in America. The same page carries: Peter Wilson‘s BLACK 

DAYS FOR BROKE MAGNATE. 

 

26.58.7 RUPERT RULES, BUT WHO COMES NEXT? Sydney Morning Herald, 30 

December 2003, pp.25-26. 

 

26.58.8 MEDIA‘S END OF AN ERA by Laurie Barber, Northern Daily Leader, Tamworth, 

10 January 2004, p.27. A former colleague writes of the retirement of David Sommerlad as 

executive director of the NSW Country Press Association. Sommerlad‘s father amalgamated 

the competing papers of Glen Innes, then those of Inverell and then Armidale in the 1920s 

before helping save the NSW Country Press Association from financial ruin. There have been 

few years since 1929 when either E.C. Sommerlad or one of his two sons has not been at the 

helm of the NSWCPA. 

 

26.58.9 SHAPING UP by Jane Schulze, Weekend Australian, 31 January-1 February 2004, 

pp.31, 34. Both the public and private arms of the Packer empire have kept a low profile since 

the collapse of One.Tel in 2001. But they‘ve been far from idle. 

 

26.58.10 THE INVESTIGATORS by Paul Chadwick, Walkley Magazine, Issue 24, Summer 

2004, pp.14-15. The Victorian Privacy Commissioner explores the tension between the 

public‘s need to know and an individual‘s right to privacy, a tension that‘s played out every 

day in journalism.  

 

26.58.11 ROW HEATS UP OVER FILM AND SOUND ARCHIVE by Lynden Barber, 

Australian, 11 February 2004, p.10. The question of who should control the record of 

Australia‘s cinematic history is debated strongly as ScreenSound (formerly the National Film 

and Sound Archive) has been taken under the wing of the Sydney-based federal agency, the 

Australian Film Commission. 

 

26.58.12 WEEKEND WARRIORS by Sheena MacLean, Australian, 12 February 2004, 

Media & Marketing liftout, pp.15, 20. News and Fairfax are pumping millions into their 

Sunday newspapers‘ colour magazine inserts in a new turf war. The article charts a shift in 

culture as newspapers upgrade the importance of their magazines and employ magazine 

specialists to produce them. Page 20 also includes MacLean‘s WRITING A RECIPE FOR 

DISTINCTION on a similar theme. 

 

26.58.13 VIEW FROM THE GLASS HOUSE by Sophie Tedmanson, Australian, 12 

February 2004, p.19. Review of the film, Shattered Glass, about the journalist Stephen Glass, 

disgraced because 27 of 41 articles he had written for New Republic were fabricated. 

 

26.58.14 THE BUNGENDORE MIRROR AND LAKE GEORGE ADVERTISER, 1887-

1888: A VALUABLE SOURCE FOR LOCAL AND FAMILY HISTORIANS by Geoffrey 

Burkhardt, The Ancestral Searcher, Vol 26, No 4, December 2003, pp.173-177. [This 

quarterly journal is published by the Heraldry and Genealogy Society of Canberra Inc. ISSN 

0313-251X]  

 

26.58.15 A CHOICE OF NEWSPAPER SIZE AND SHAPE by Jack Waterford, Canberra 

Times, 8 November 2003, Panorama, p.2. A discussion of broadsheet versus tabloid, 

prompted by the appearance in both formats of the Independent, London. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 26    February 2004 Page 20 

28.59  STOP PRESS:  TELSTRA AND FAIRFAX 

 

Telstra‘s board has rejected a plan by its chairman and chief executive for a takeover of 

newspaper publisher John Fairfax. The Federal Government – the majority shareholder of 

Telstra – confirmed on 17 February that it had been approached by the company about the 

proposal to buy the media group. But a spokeswoman for the Communications Minister, 

Daryl Williams, said the Government had declined to intervene. The Bulletin of 24 February 

(issued on 18 February) reported (―Telstra‘s failed paper chase‖, pp.10-11) that Telstra 

chairman Bob Mansfield and chief executive Ziggy Switkowski took a $3.5 billion proposal 

to the board on 11 February to buy Fairfax, publisher of The Sydney Morning Herald, The 

Age and The Australian Financial Review. However, it is understood they were rolled by 

fellow directors, led by Sam Chisholm, the Foxtel chairman and a former chief executive of 

the Nine Network. The Prime Minister, John Howard, said the rejected deal highlighted the 

―absurdity‖ of the Federal Government owning slightly more than 50.1 per cent of Telstra. 

―Inevitably there are limits beyond which that company can‘t go, and as a result the 

shareholders, the ordinary shareholders, suffer,‖ Howard said. 
 

CONTRIBUTIONS TO ANHG RECEIVED GRATEFULLY 
 
On 27 January the ANHG invited electronic members to contribute financial to the support of 
the group so that it could expand usefulness. The ANHG records it thanks to those who 

responded to this invitation.  

 

The ANHG Book Store  

 
(1) The book arising from the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium held at 
the State Library of NSW on 1 March 2003 is selling steadily. The Australian Press: A 
Bicentennial Retrospect features the papers presented at the symposium and is a 106-page A5 
perfect-bound book, complete with ISBN. It will cost you $18 (including post and packing) for 
one copy or $30 for two copies. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG). No plastic. 
  
(2) The companion volume, Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short History, which 
was published in February this year, is available separately for $4 (including postage and 
packing). Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  
  
(3) Combo deal: You can buy one copy of (1) and one copy of (2) for a total of $20, including 
postage and packing. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

