
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 17                                                April 2002 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

17.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 June 2002.  Subscription details at end of Newsletter. 
 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 
Current Developments: Metro (17.2-29); Current Developments: Provincial (17.30-43);  

Items related to Newspaper History (17.44-64). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 

 

17.2 THE NEW BLACK VOICE 
 

Owen Carriage has established his second national indigenous newspaper. He launched the 

Koori Mail on 23 May 1991 and ceased to be its owner in early 1992 (Kirkpatrick, Country 

Conscience, p.401). On 27 February 2002 he launched the National Indigenous Times, a 

fortnightly, as a direct competitor to the Koori Mail. Carriage says many indigenous readers 

now feel the Koori Mail and some other indigenous media “haven‟t done their homework” or 

“properly investigated” issues ranging from unaccountable governments to high indigenous 

school dropout rates and the indigenous child abuse inquiry recently set up by the West 

Australian Government. Todd Condie, editor of the Koori Mail, disagrees strongly with 

Carriage‟s criticisms (Australian, Media liftout, 7 March 2002, p.10; see 17.63.5). 

 

17.3 POSSIBILITY OF FAIRFAX NEWSPAPER BUREAUX MERGER 

The editor of The Age is refusing to rule out a possible merger of various sections run by the 

two major Fairfax newspapers The Age and Sydney Morning Herald. Editor Michael 

Gawenda says has confirmed that discussions are taking place about the possible merger of 

the business section and Canberra bureau but says his aim is to preserve the integrity of The 

Age masthead. Gawenda says it is all part of leading the company into the future. “It‟s 

certainly being talked about. I don‟t deny that,” he said. “Media companies around the world 

are looking at their structure and revenue base and trying to work out how best to lead their 

companies into the future.” (ABC Radio, 15 March 2002; also see Australian, Media section, 

21 March 2002, p.3, and “Diary, 4 April 2002, p.2; see items 17.8, 17.22 and 17.27) 

 

17.4 LACHLAN MURDOCH‟S CHANGING ROLE 

 

Who said you can‟t be a prince of print and queen of the screen? Lachlan Murdoch, who has 

been managing the New York Post and HarperCollins Publishers for two years, has now been 

given responsibility for managing the 33 American television stations in the Fox 

Entertainment Group. Lachlan, 30, is the heir apparent to the media empire put together by his 

father, Rupert, the major owner of Australian metropolitan newspapers (Sydney Morning 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 2 

Herald, 27 February 02, p.3; Australian, 27 February 02, p.21; see also 17.63.10 and 

17.63.11). 

17.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 3 

12 February 

2002 

Death: Malcolm Stening, aged 58 in Sydney; personal assistant to a young Kerry 

Packer; sales manager, Channel 7, Sydney, for two years; sales director, Macquarie 

Radio Network; group advertising manager of all Fairfax publications; publisher, 

Sun-Herald, in late 1980s and saw it establish readership lead of 130,000 over rival 

Sunday Telegraph (Australian, 18 February 02, p.10; Sydney Morning Herald, 22 

February 2002, p.25). 

27 February 

2002 

First issue of the National Indigenous Times, established by Owen Carriage, founder 

11 years ago of the Koori Mail (see 17.2 and 17.63.5). 

28 February 

2002 

Death: Ian Millar aged 78 in Sydney; completed B.A. at Sydney University in 1949 

while cadet journalist at Sydney Morning Herald; sub-editor for Reuters in Fleet 

Street; subbed at Sydney Sun for three years; worked for Consolidated Press from 

1953-59, becoming news editor of the Daily and Sunday Telegraphs; entered 

advertising and became chief executive Australia of the international advertising 

agency, Hansen Rubensohn-McCann Erickson; supervised the Labor Party‟s “It‟s 

Time” 1972 campaign and its 1974 re-election campaign (Australian, 12 March 

2002, p.14). 

February/ 

March 2002 

Death: Lachie McDonald, distinguished New Zealand war correspondent, aged 92; 

worked on Australian papers, including the Star, Melbourne, the Truth, the Sydney 

Daily Telegraph and the Bulletin; finished career as leader and feature writer for the 

New Zealand Herald (Age, Melbourne, 5 March 2002, The Culture, p.9; see also 

McDonald‟s Bylines: Memoirs of a War Correspondent, Kangaroo Press, 1998). 

February/ 

March 2002 

Death: Lionel Vivian “Bill” Hudson, in Sydney aged 85; joined Sydney Sun as 

copy boy in 1930 when other copy boys included Alan Reid, Paul Brickhill, D‟Arcy 

Niland and Peter Finch; obtained cadetship and stayed with Sun until war started in 

1939; joined air force; war correspondent late in war; joined AAP-Reuters as a 

foreign correspondent; became editor of the AAP-Reuters desk in New York; 

entered TV news and later was director of news at the newly fledged Channel 10; 

author of several books (Sydney Morning Herald, 19 March 2002, p.27). 

 

March Final issue  and the biggest (300 pages)  of Elle magazine, Australia (Australian, 

14 February 2002, p.3). 

4 March 2002 Tenth anniversary issue of Who Weekly magazine established 4 March 1992. 

6 March 2002 Death: Stuart Watson, at Tumut, NSW, aged 57; former owner of Junee Southern 

Cross, NSW, and Dimboola Banner, Vic.; member of Tumut family that has owned 

the Tumut & Adelong Times since 1900 (Border Mail, Albury, 7 March 2002). 

12 March 2002 160
th

 anniversary of first issue of The Examiner, Launceston, Tasmania (se Rural 

Press News, March 2002, p.6).  

21 March 2002 New cross-media ownership laws introduced into Federal Parliament. 

March In final week of March, Australian Consolidated Press closes its niche magazine 

She, part of a long-running joint venture between ACP and US publisher Hearst 

Corporation. She was nine years old; readership reached 218,000 in the December 

quarter but the advertising support was too weak (Matthew Doman, “She fails top 

survive Australia‟s mag slump”, Australian, Media liftout, 4 April 2002, p.9). 

 

April Australian edition of Rolling Stone turns 30 this month (see Australian, Media 

liftout, 4 April 2002, p.9, and Bruce Elder, “Written in Stone”, Sydney Morning 

Herald, 13-14 April 2002, Metropolitan, p.4). 

7 April 2002 Death: Peter McFarline, in Melbourne at 57 of a degenerative illness that had 

caused him to be bedridden for nearly a decade; great sportswriter for the Age; 

covered Olympics, cricket, Australian rules (Age, 8 April 2002, p.3). 

8 April 2002 Media Watch returns to ABC-TV, with a new presenter, David Marr, who is on 

leave this year from his position as a journalist with the Sydney Morning Herald 

(see Jenny Tabakoff, „The watchdog barks again‟, Sydney Morning Herald, The 

Guide, 1 April 2002, pp.4-5; and Errol Simper, “Under Marr‟s watch”, Australian, 

Media liftout, 4 April 2002, p.7). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 4 

17.6 LAUER AND LIBEL 

 

The former New South Wales police commissioner Tony Lauer has agreed to an out-of-court 

settlement, reputed to be for a six-figure sum, for his long-running defamation suit against the 

Sydney Morning Herald (Australian, 15 February 02, p.6). 

 

17.7 READERS 

 

Leading newspaper publishers disputed the accuracy of the annual survey of newspaper 

readership after it was issued on 21 February. Fairfax and News Ltd have criticised Morgan 

Research for ignoring higher-income readers and oversampling retirees and the elderly 

(Australian, 22 February 02, p.24). Yet the Weekend Sydney Morning Herald reported the 

Morgan survey, conducted in December 2001, as showing that that paper recorded an average 

increase of 43,000 in readers in 2001. “This consolidated the Herald’s position as the nation‟s 

most widely read quality newspaper.” [Note the word quality, dear Herald Sun readers.] In 

addition, the readership profile of the weekend edition improved, with “nearly 46 per cent of 

readers now drawn from upper income and higher education backgrounds; the so-called „AB‟ 

readers” (Sydney Morning Herald, 23-24 February 02, p.2). 

 

17.8 FAIRFAX SLUMP 

 

John Fairfax Holdings has reported a 34.7 per cent drop in its interim net profit, for the six 

months to 31 December 2001. Before significant items, Fairfax made a net profit of $47.1 

million. One major cause was seen as an unrelentingly poor advertising climate and continued 

losses in its online f2 division (Australian, 15 February 02, p.21; see 17.3, 17.22 and 17.27). 

 

17.9 THE HANGED MAN  
 

Dr Mike Richards, journalist turned academic and now author of The Hanged Man: The Life 

and Death of Ronald Ryan, just released by Scribe (rrp $39.95), was profiled in “The Face”, 

Weekend Australian, Review section, 16-17 February 02, p.3. 

 

17.10 FLYING TOGETHER AS THE JOURNAL 

 

Two titles, the Frankston and Longbeach Flier and the Mornington Peninsula Flier, have 

banded together to become the Frankston and District Journal. The change took place on 18 

June 2001 and was notified to the National Library recently. The website link has been 

changed to www.fcnonline.com.au/frankstonjournal (Source: email from Damien Batey, 

editor, 19 February 02). 

 

17.11 WORD MAP 

 

Barry Blair reports that on 15 February 2002, on ABC Classic FM at about 7.30am, Kel 

Richards mentioned the following: 

 
Word Map, a new feature of ABC Online, is an interactive website mapping Australian 
regionalism – words, phrases or expressions used by particular language groups in different 
bits of Australia. The site gives you the opportunity to search the map, to search for a 
particular word, or to add your own regionalism – perhaps a treasured word or phrase from 
the spot where you grew up. What exactly is a regionalism? Well, do you pack a suitcase, or a 
port? When you go for a dip do you wear your cossie, your swimmers, your togs, or your 
trunks? And there’s a whole heap of these the Word Map is exploring as it builds up a picture 
of the Australian language in all its colourful variations. It even gives you a chance to vote on 
what should be correct usage. It’s a joint project of the ABC and the Macquarie Dictionary, 
and you’ll find it at www.abc.net.au/wordmap 

http://www.fcnonline.com.au/frankstonjournal


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 5 

 

17.12 MAGAZINES: TOP 20 

 

As Stephen Brook writes (Australian, Media liftout, 14 February 02, p.10): Teen, TV, gossip 

and business titles are being eschewed by magazine readers in favour of simples “things you 

can do” magazines, judging by the latest Audit Bureau of Circulation figures. Among the top 

20 magazines, the biggest decline was 13.79 by B, followed closely by Who Weekly, 13.76, 

and the biggest rise, 18.85, by Superfood Ideas. Time finished 24
th
 with 99,637 sales per 

week. 

 

 Magazine title Circulation for six 

months to 31/12/01 

Circulation for six 

months to 31/12/00 

Percentage 

change 

1 Australian Women’s Weekly 707 733 703 929 + 0.54 

2 Woman’s Day 536 074 570 824  6.09 

3 Reader’s Digest 405 073 463 414  12.59 

4 New Idea 395 000 401 000  1.50 

5 That’s Life 395 000 405 000  2.47 

6 Superfood Ideas 361 211 303 920 + 18.85 

7 Better Homes & Gardens 300 513 311 522  3.53 

8 TV Week 265 000 286 000  7.34 

9 Take 5 233 748 206 764 + 13.05 

10 Cleo 206 784 206 023 + 0.37 

11 Cosmopolitan 206 127 205 629 + 0.24 

12 Australian Good Taste 175 669 167 281 + 5.01 

13 Who Weekly 171 533 198 897  13.76 

14 NW 143 602 142 053 + 1.09 

15 Dolly 140 083 163 416  14.28 

16 Kzone 135 000 122 000 + 10.66 

17 B 125 000 145 000  13.79 

18 Australian Family Circle 121 233 120 402 + 0.69 

19 Burke’s Backyard 112 000  97 000 + 15.46 

20 Girlfriend 110 000 118 500  7.17 

 

17.13 FORGET CIRCULATION: LOOK AT SIZE 

 

The Weekend Sydney Morning Herald of 16-17 February 2002 contained the tabloid 

equivalent of 508 pages, compared with 604 pages on 7-8 April 2001 and 656 pages on 8 

April 2000 see 12.25) – that is a percentage decrease of 22.56 per cent in 22 months. The 

Courier-Mail, Brisbane, was the tabloid equivalent of 396 pages on 16 February 2002 and the 

Weekend Australian of 16-17 February carried 224 tabloid equivalents. 
 

17.14 SPECIAL PUBLICATION (1): THE HUMAN BODY 

 

The Daily Telegraph, Sydney, began issuing a free six-part weekly colour magazine series, 

“The Human Body” with its issue of Monday, 18 February 2002.  

 

17.15 SPECIAL PUBLICATION (2): POLITICAL ALMANAC 

 

The Australian has published a Political Almanac, boasting profiles of every federal Member 

of Parliament, electorate snapshots and authoritative election analysis. Edited by Peter 

Wilson, it is promoted as a “unique survey” of the individuals and political parties that make 

up the Australian Parliament, drawn from the research and reporting of 55 of the Australian’s 

journalists (Weekend Australian, 16-17 March 02, p.16, editorial). It sells for $49.95 plus 

$4.95 postage and packing (advert., Australian, 22 March 02, p.11). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 6 

17.16 SPECIAL PUBLICATION (3): WAR ON OUR DOORSTEP 

 

The Weekend Australian inserted a four-page broadsheet liftout on 16-17 March 2002, “Slow 

train to victory”, marking the 60
th
 anniversary of the darkest days of World War II for 

Australia and the arrival of general Douglas Macarthur on our shores. 

 

17.17 SPECIAL PUBLICATION (4): SYDNEY HARBOUR BRIDGE AT 70 

 

The Sydney Morning Herald published a 16-page tabloid liftout supplement on 19 March to 

mark the 70
th
 anniversary of the opening of the Sydney Harbour Bridge and the Daily 

Telegraph published a four-page (tabloid) wraparound. 

 

17.18 SPECIAL PUBLICATION (5): DEATH OF THE QUEEN MOTHER 

 

Following are details of the coverage of the death on 30 March of the Queen Mother that 

appeared in some Australian newspapers at the beginning of April: 

 Australian: six-page broadsheet special section (1/4) 

 Canberra Times: four-page broadsheet wraparound (1/4) 

 Sydney Morning Herald: seven and a half broadsheet pages – half the front page, two 

news pages and five in public holiday News Review (1/4); and 16-page tabloid 

supplement (2/4) 

 Age: three and a half broadsheet pages – half the front page and three news pages 

(1/4) 

 Daily Telegraph: 12 tabloid pages, including 11 out of the first 12 pages (1/4), and a 

16-page supplement (2/4) 

 Herald-Sun: 16 tabloid pages – eight in a wraparound and eight in news pages (1/4) 

 Courier-Mail, four-page broadsheet news special and 20-page tabloid tribute souvenir 

(1/4) 

 Weekend Australian: 12-page broadsheet liftout, “Her Life, Our Times” (6-7 /4). 

 The Canberra Times had a 4-page wraparound for the funeral around its second 

section (10/4). 

 

17.19 SPECIAL PUBLICATION (6): THE AGENDA 

 

The Weekend Australian, 6-7 April 2002, published a special edition of its Weekend Inquirer 

section entitled “The Agenda” to mark a week-long conference run by the Australian and the 

Institute of Applied Economic and Social Research, Melbourne. Nine broadsheet pages were 

devoted to the coverage and discussion. 

 

17.20 AFTERNOON PAPERS 

 

One of our subscribers points out (see 16.3 and 16.11) that, really, Australia still does have 

one afternoon daily, albeit a free one: MX, the Melbourne commuter paper.  

 

17.21 FAIRFAX‟S JAKARTA CORRESPONDENT BARRED 

 

The Indonesian Government has refused to extend the work visa of Lindsay Murdoch, the 

Jakarta correspondent for the Age, Melbourne, and the Sydney Morning Herald. The decision 

means that Murdoch, who has covered Indonesia for more than three years for the two papers, 

can no longer work as a journalist in the country. Murdoch has won two Walkley Awards for 

his reports from Indonesia. The editors of the SMH and the Age said the Indonesian 

Government had made it perfectly clear that the refusal to extend the work visa arises from 

“the authoritative reporting of Mr Murdoch on human rights and related issues in Indonesia” 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 7 

(Age, 18 March 02, p.1, and 19 March 02, p.3; Sydney Morning Herald, 18 March 02, pp.1, 7 

and 10, and 20 March 02, p.8; and Australian, 18 March 02, p.7;). 

 

17.22 FAIRFAX TIGHTENS SCREWS 

 

John Fairfax Holdings is reviewing its operational structures to seek more opportunities to cut 

costs, with chief executive Fred Hilmer saying that the company is experiencing the worst 

advertising recession in 10 years. Fairfax fears that when the advertising downturn ends, 

levels of ad expenditure won‟t return to traditional levels (Australian, 7 March 02, p.21; see 

also 17.63.14). 

 

17.23 AUSTRALIAN EDITS THE TIMES 

 

Robert Thomson, a former Sydney Morning Herald and Age correspondent in Beijing, has 

become the editor of The Times, London. He was born at Torrumbarry, near Echuca, Victoria, 

but grew up in Melbourne where he attended St Kilda Christian Brothers College. He joined 

the Melbourne Herald first as a copy boy and then as a cadet journalist. Most recently, he was 

the managing editor in New York of the successful US edition of London‟s Financial Times 

(Sydney Morning Herald, 16-17 March 02, p.31). 

 

17.24 „PLAN TO REGULATE THE PRESS‟ 

 

The above heading appeared across the front page of the Australian on 22 March 02 when Ian 

Henderson reported: “A Government regulator would rule over the operation of newspaper 

newsrooms under the Howard Government‟s long-awaited bill to ease restrictions on media 

ownership. Media companies could apply for exemptions to the ban on their owning 

newspapers and TV stations in the same city or region under the legislation introduced into 

the Parliament yesterday by Communications Minister Richard Alston… to be granted 

exemption, media companies would have to meet conditions aimed at ensuring commonly 

owned newspapers and TV stations had their own separate newsroom. The conditions 

include: separate editorial policies for each outlet; appropriate organisational charts; and 

separate news management, news gathering and interpretation facilities.” (See also Page 4 of 

that issue; Weekend Australian, 23-24 March 02, editorial, “Government media plan is half-

baked”, p.18, and “Keating urges media ownership free-for-all, p.10; and 17.63.14). For an 

examination of the impact of the proposed changes on regional media, see Andrew Dodd, 

“One owner, two news outlets”, Australian, Media liftout, 28 March 2002, p.3, and Jane 

Schulze, „Alston sees safe sex for Keating‟s princes and queens‟, Australian, Media liftout, 4 

April 2002, p.3). 

 

17.25 THE AGE’S NATIONAL EDITION 

 

Arising from an inquiry he made to ANHG, Dennis List writes from Adelaide 

(dennis.list@unisa.edu.au): Thanks for sending that newspaper chronology (1980-

2000) the other day. I noticed that it included the launch of the Melbourne Age’s National 

Edition, but not its quiet demise.  Living in Adelaide, I buy the Age occasionally, and some 

time last year I noticed it was no longer labelled the “National Edition” and no longer had the 

three or four daily stories that seemed to distinguish it from the Melbourne edition. I just 

searched the Web to see if there had been any announcement about the demise of the National 

Edition. I didn‟t find it, but I did find this, at www.mediaflash.com.au/feb__14,2000.htm 

With editor Michael Gawenda, Harris has re-badged the Country Edition of the paper as 

“Victorian Edition”, and has added less than 800 extra copies daily with the “National 

Edition” in Adelaide. Insiders say that the Spencer Street management team may now look to 

expand the paper‟s mind-set as an inner-metropolitan paper, and re-discover the Melbourne 

suburbs from which the newspaper historically earned a bulk of its paid sales.  

 

mailto:dennis.list@unisa.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 8 

17.26 ANDREW RULE WINS SECOND PERKIN AWARD 

 

Andrew Rule, senior report for Melbourne‟s Age, has won the Graham Perkin Award for the 

Australian Journalist of the Year in 2001, becoming the first person to win it twice. He won 

the award this time for his investigative report, “Geoff Clark: Power and Rape” (PANPA 

Bulletin, April 2002, p.7). 

 

17.27 NOVEL FAIRFAX MARKETING DRIVE 

 

From Sydney, Jurgen Wegner writes: The Sydney Morning Herald has just (dated 9th but 

received 8th April, 2002) commenced a new marketing drive aimed at boosting their 

subscriber base. Individuals not already on their list received as addressed mail via Australia 

Post a letter containing the usual hype about subscribing to “tomorrow‟s paper”, etc. This in 

itself is a novel concept and at the very least an interesting use of language. “Save up to 37% 

on home delivery and get two free movie tickets”. What makes this unusual is that it also 

contains a folded leaflet in the form of a “newspaper broadsheet advertising poster” with 

personalised news sensation: Wegner addresses key issues [sic]. A bit like those generic 

family history scams which were so popular a few years ago. “Gimmick” is the word which 

immediately springs to mind. What next? A whole newspaper stuffed under your door with 

your own personal/family history as the breaking cover story? Followed by the usual 

tragedies as by-lines? 

 

17.28 COINCIDENCES 
 

Coincidences: On 9 April much of the front page of the Australian was allocated to the effect 

of the National Australia Bank (NAB) closures on the small NSW town of Gunning, not far 

from Canberra; ditto for the Canberra Times front page. On 10 April the banner headline in 

the Australian, for the coverage of the Queen Mother‟s funeral, was “A Final Farewell”; for 

the Canberra Times it was “Final Farewell”. 

 

17.29 McGEOUGH WINS INTERNATIONAL RECOGNITION 

 

Paul McGeough, a former Sydney Morning Herald editor, has been awarded third prize for 

excellence in international journalism at the SAIS-Novartist awards given by the Johns 

Hopkins School of Advanced International Studies. The judges said McGeough‟s entry, a 

series of articles entitled “Afghanistan: Journey of desperation” had “vividly profiled the 

appalling life of the Afghan people, the outrageous degradation of women, the atrocities of 

war and politics, as well as the desperate and heart-breaking stories of families …” (Sydney 

Morning Herald, 13-145 April 2002, p.34; see also 17.63.12). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

17.30 EDITING (1): TAMWORTH 

 

John Sommerlad has been appointed the managing editor of the Northern Daily Leader, 

Tamworth, and Greg Punshon, the editor. Punshon, a former chief sports sub with the 

Advocate, Burnie, Tasmania, followed Sommerlad as editor of the Port Macquarie News 5½ 

years ago. (Northern Daily Leader, 2 March 02). Sommerlad‟s elevation followed the 

retirement of Robert Darby as general manager (see 16.46). 

 

17.31 EDITING (2): WAGGA WAGGA 

 

The Riverina Media Group advertised in mid-March the position of Editor of the Daily 

Advertiser, Wagga Wagga, NSW (Weekend Australian, 16-17 March 2002, Recruiting p.12). 

The vacancy was created by the removal of Michael McCormack as editor (see 16.37). The 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 9 

advertisement says the editorial staff comprises “a deputy editor, sports editor, 10 sub-editors, 

12 journalists, three photographers as well as casual journalists, photographers and 

correspondents”. What does the RMG seek? “The successful applicant will be a seasoned 

individual with strong management, communication and leadership skills, with confidence in 

their ability to lead others. You will require the skills to build circulation and possess a 

leadership style that creates a sense of teamwork, challenges the status quo and encourages 

editorial excellence.” So, where did McCormack fall down? See Walkley Magazine, Issue 16, 

Autumn 2002, p.19.  

 
17.32 EDITING (3): TWEED HEADS 

 

The jargon used in advertisements for editors is becoming increasingly market and product 

oriented. Example: the Daily News, Tweed Heads, advertised (Australian, Media liftout, 4 

April 2002, p.8) for an editor whose “initial focus” will be to Our emphasis added): 

 Quickly understand the different demographics and dynamics in the market 

place. 

 Reposition the product and re-establish ties with the community and readers 

particularly in the Northern NSW area. 

 Understand the needs and wants of both long term residents and newcomers to 

the area. 

 Produce an excellent product every day that will make readers and advertisers 

come back again and again. 

 Re-energise and re-focus the staff to believe in a new philosophy. 

 

17.33 EDITING (4): PRODUCTION UNIT AT LISMORE  

 

The APN Group has advertised for a Production Journalist to join its Southern Regional 

Editorial Production Unit (journalists call it the “sub hub”) at Lismore. The unit services the 

editorial production requirements of four APN regional daily newspapers, associated weeklies 

and magazines from Tweed Heads to Coffs Harbour. “This position will appeal to a print 

journalist able to demonstrate strong design skills and to work in a deadline-driven 

environment. … Salary is $45k p.a. negotiable.” (Weekend Australian, 6-7 April 2002, 

Recruitment, p.13) 

 

17.34 DARLING DOWNS DEAL: PITTSWORTH BUYS OAKEY 

 

On Queensland‟s Darling Downs, John Schmidt, of the Pittsworth Sentinel, bought the Oakey 

Champion from Wayne and Dianne McIntosh on 15 March 2002, reports Neil Lomas, a 

Crows Nest newspaper proprietor and University of Southern Queensland journalism lecturer. 

Schmidt is printing the Oakey paper at Pittsworth. The South Burnett Times, Kingaroy, is now 

being printed at Maroochydore. 

 

17.35 TAMWORTH TIMES TURNS 21 

 

A free weekly established in Tamworth, country music capital of Australia, has celebrated its 

21
st
 birthday. Pilot-turned-publisher Frank Crosling launched the Tamworth Times on 24 

February 1981 when the town‟s established newspaper, the Northern Daily Leader, was 

owned by News Ltd. Crosling sold to the NDL in 1988. The Tamworth Times published an 

interesting four-page tabloid historical liftout in its 60-page issue on 13 March 2002 (Barry 

Blair provided ANHG with a copy). 

 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 10 

17.36 REGIONAL DAILIES: CIRCULATION 

 

In the six months to 31 December 2001, Australia‟s regional dailies continued to lose 

circulation, according to figures issued by the Audit Bureau of Circulations for the 35 such 

titles that it audits. [Warwick‟s Daily News and the Coffs Harbour Advocate are not 

members.] ANHG has calculated the actual changes in sales as well as the percentage 

changes. Six papers had negligible changes – of 50 sales or fewer: Gympie, Mount Isa, 

Broken Hill, Dubbo, Shepparton and Warrnambool. Twelve papers had declines exceeding 3 

per cent: Ipswich (6.13), Tweed Heads (6.10), Mildura (5.75), Mackay (5.34), Bundaberg and 

Wollongong (4.92), Grafton (4.18), Maitland (4.11), Tamworth (3.92), Kalgoorlie (3.69), 

Toowoomba (3.53), and Lismore (3.21). Significant percentage increases were few: 

Maryborough, Qld (4.12), Gold Coast (3.86) and Gladstone (2.79). The only other percentage 

increases above 1 per cent were: Albury (1.32), Wagga Wagga (1.24) and Maroochydore 

91.22). The overall report card: needs to do much better. 
 

City where daily 
published 

Circulation in 
to 31/12/2001 

Circulation to 
31/12/2000 

Variation in 
sales 

Percentage 
variation 

Bundaberg (Qld) 11,097 11,671  574  4.92 

Cairns 29,570 30,460  890  2.92 

Gladstone 7775 7564 + 211 + 2.79 

Gold Coast 45,257 43,576 + 1,681 + 3.86 

Gympie 5203 5183 + 20 + 0.39 

Ipswich 12,377 13,185  808  6.13 

Mackay 15,098 15,949  851  5.34 

Maroochydore 20,401 20,156 + 245 + 1.22 

Maryborough 8877 8527 + 350 + 4.12 

Mount Isa 3919 3891 + 28 + 0.72 

Rockhampton 18,732 19,254  522  2.71 

Toowoomba 26,810 27,790  980  3.53 

Townsville 

 

28,615 28,481 + 134 + 0.47 

Albury (NSW) 26,518 26,173 + 345 + 1.32 

Bathurst 4374 4499  125  2.78 

Broken Hill 6460 6454 + 6 + 0.09 

Dubbo 5696 5692 + 4 + 0.07 

Grafton 5665 5912  247  4.18 

Lismore 16,353 16,896  543  3.21 

Maitland 4525 4719  194  4.11 

Newcastle 53,067 52,577 + 490 + 0.93 

Orange 5308 5429  121  2.23 

Tamworth 8588 8907  349  3.92 

Tweed Heads 5433 5786  353  6.10 

Wagga Wagga 15,201 15,015 + 186 + 1.24 

Wollongong 

 

31,966 33,618  1652  4.92 

Ballarat (Vic.) 20,411 20,476  65  0.32 

Bendigo 14,301 14,486  185  1.28 

Geelong 27,283 27,811  528  1.90 

Mildura 7572 8034  462  5.75 

Shepparton 10,261 10,306  45  0.43 

Warrnambool 

 

12,706 12,656 + 50 + 0.40 

Burnie (Tas.) 24,614 24,414 + 200 + 0.82 

Launceston 

 

35,342 36,003  661  1.84 

Kalgoorlie (WA) 6271 6511  240  3.69 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 11 

 

17.37 REGIONAL READERSHIP 

 

Regional newspapers were the most powerful medium in which to advertise local products 

and services, a survey has found. Seventy-six per cent of regional Australians 14 years and 

over turned to regional newspapers for news and advertising, swamping metropolitan 

newspaper reach in regional markets, the Gallup Regional Audience Measurement project 

concluded. The survey, commissioned by Australian regional media companies and 

organisations, measured responses to 4500 interviews to determine the readership of regional 

and metropolitan newspapers, viewing of free-to-air, pay television and listening to 

commercial radio. It reinforced the power of newspapers as a stand-alone advertising medium 

or as part of a multimedia mix. The research also concluded: 81 per cent of regional people 

read one or more issues of a regional newspaper in a month; and regional newspapers had 

strong reach across all age groups (Hawkesbury Gazette, 4 April 2002). 

 

17.38 RURAL PRESS ON RISE 

 

Rural Press Ltd has reported a first-half net profit of $24.5 million, a 10 per cent rise despite 

the tough advertising market (Australian, 15 February 02, p.23). 

 

17.39 APN (1): EARNINGS DOWN 

 

A weak advertising market slashed 5 per cent from the full-year earnings of APN News & 

Media Ltd, which has announced a net profit of $48.2 million for 2001. The profit was $50.7 

million in 2000. APN‟s main media properties are 10 regional dailies in Queensland and four 

in NSW (Courier-Mail, 6 March 02, p.31). A month later and APN chief executive Vincent 

Crowley was predicting that a buoyant advertising market in rural areas would lift profit for 

the 2002 calendar year to $92 million (see Glena Korporaal, “APN rides the rural boom”, 

Australian, Media liftout, 4 April 2002, p.7). 

 

17.40 APN (2): CAMERON O‟REILLY RETURNS 

 

Cameron O‟Reilly, a former chief executive of APN, is returning to Australia, but not to 

assume an executive role in the publishing and media group. He will continue as a non-

executive director. He shifted to France with his family in 2000 after leaving the APN CEO 

role (Australian, 6 March 02, p.37; see ANHG 8.14). 

 

17.41 APN (3): CROWLEY TO IRELAND; SANDERS FROM NZ TO AUSTRALIA 

 

Vincent Crowley, chief executive of APN News & Media Ltd for the past two years, will 

move to Ireland within months to become chief executive of APN‟s parent company, 

Independent News & Media plc. His place at APN will be taken by John Sanders, the former 

chief executive of New Zealand newspaper group, Wilson & Horton, which APN now owns. 

Sanders, currently APN‟s chief operating officer, is a former head of APN‟s regional 

newspaper business (Australian, 9 April 2002, p.21). 

 

17.42 QUARTERFOLDS 

 

ANHG has obtained copies of the following A4 quarterfolds: 

 New South Western Standard Bulletin, Vol. 22, No. 22, 31 January 2002, circulating 

in Wentworth, Curlwaa, Dareton, Buronga, Pomona, Palinyewah, Pooncarie, and the 

rich grazing land and agricultural districts of the Murray, Lower Darling and 

Anabranch. Printed by Sunnyland Press, printers, of 18 Jamieson Avenue, Red Cliffs, 

Victoria (near Mildura). Weekly. P.O. Box 121, Wentworth, NSW, 2648. 

 Millewa News, Issue 3, Vol. 6, 29 January 2002, an A4 stapled newsletter. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 12 

Both publications disclaim responsibility for the contents because “the opinions and 

comments printed … are given to us by individuals in the community and are not necessarily 

the Editor‟s views”. Someone should tell the editor to seek advice on the liability that may 

befall him/her in the event of a defamation action. 

 

17.43 BUSHFIRES COVERAGE 

 

The South Coast Register, Nowra, NSW, published in mid-February a 28-page colour 

magazine, with glossy cover, as a tribute to its bushfire fighters and other volunteers. It was 

entitled: “Our fighting spirit: The first of Christmas 2001”. On pages 12 and 123 the register 

listed the names of all the members of the local Rural Fire Service. (Thanks to Alan Clark, of 

Nowra, for the copy.) 

 
ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 

 

17.44 MARCHING TO THE BEAT OF A DIFFERENT DRUMMER 

 

Your editor was puzzled at first when he saw the following subject heading for an email 

inquiry that an Indian University professor sent to the international “jhistory” net: 

“Newspaper Marches”. The email began: “Around the turn of the [20
th
] century many 

newspapers sponsored the writing of marches that honored and carried the names of the 

papers.” It wasn‟t until “sheet music” was mentioned in the final sentence of the email that 

the penny dropped fully: the marches were not physical but musical. One response, from 

Wally Eberhard, of Georgia, said an academic at a small Kentucky college had amassed a list 

of 300 marches with newspapers in their titles, written primarily in the late nineteenth 

century. Eric Fettmann said he had a collection of such musical pieces, some of which long 

predated the turn of the twentieth century (e.g. 1849, 1854). Among the titles were: The 

Washington Post March by John Philip Sousa (1889); The Milwaukee Sentinel March by 

Joseph Clauder (1892); The Cincinnati Enquirer March and Two Step Dance by B.F. 

Kleinbeck (1901). 

 

Larry Lorenz, Professor of Journalism, Loyola University, New Orleans, said United Press 

president Hugh Baillie had commissioned “The United Press March” and had had it 

distributed to UP‟s radio clients for use as a signature tune on their newscasts. What other 

journalism-related music is out there? he asked. “Not long ago I came across „Don‟t you want 

a paper, dearie?‟ by Paul West and Jerome Kern („Don‟t you want a paper, dearie? / Read it 

through and through. / Tales of war and tales of money, / Things that people do; / Tales of 

lovers true forever, / Just like me and you! / Look a little closer, dearie, / That‟s in the paper 

too).” 

 

The obvious questions are: have newspaper march tunes been written in Australia, and what 

about newspaper songs? On behalf of the ANHG, John Russell, of Canberra, has done some 

delving into this topic at the National Library of Australia. Among his discoveries: “The 

Sydney Herald Polka, 1863” (music; Douglas Callen); “Herald waltzes” (composed by John 

D. Macdonald; published between 1858 and 1861); “The Argus galop, 187-” (music; 

Zelman); “Albury march foxtrot” (composed by Reginald Stoneham and specially written for 

The Weekly Times, 14 May 1932); and “When I am grown song” (words by Edith Beckett; 

music by Herbert Cosgrove; words by arrangement with Sydney Morning Herald). 

 

The Weekly Times, Melbourne, was publishing music in the 1930s: for example, it published 

at least two pieces in 1932 in honour of provincial centres, Bendigo and Maryborough. The 

first, published on 30 April 1932, was a musical piece written for it by R. Stoneham and 

entitled “Bendigo”, which was dedicated to the “pioneers of a glorious inland city”. It was 

played on 3DB, 3BO and other stations. On 28 May 1932 the Weekly Times published a piece 

for voice and piano, entitled “Maryborough”, also written by R. Stoneham. About 1941 the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 13 

Australian Women’s Weekly commissioned “I know a quiet place” with lyrics by Dorothy 

Gibson and music by Mildred Bell. The Manly Daily had an extensive involvement with the 

publication of music and songs in the 1920s and 1930s and even ran competitions for 

composers and song writers. Examples of what it published: “The Woolloomooloo comic 

song”, words and music by Rex Shaw, 193? (a prize winner); “The old bush shack song”, 

music arranged by Charles Ryder with words and music by Henry A. Forsyth, 192?; 

“Australian unity: a Federal song”, words by George Essex Evans and music by J. Donaldson, 

192?. Another publisher was the daily Examiner, Grafton, NSW, with dance music for the 

1949 Grafton Jacaranda Festival, including “Shoemaker‟s dance”, “Paw paw patch”, “Furry 

day song”, and “Jacaranda dance”, an air composed by Mrs Leith Charleston and arranged by 

Irene Fletcher. 

 

17.45 SYDNEY SUN CHANGES FROM BROADSHEET TO TABLOID 

 

An inquiry to the ANHG editor led to a search of microfilm and hard copy files that revealed 

that the Sydney Sun became a tabloid on 17 November 1947. The research was conducted at 

the National Library and the State Library of New South Wales. The Sunday Sun was still a 

broadsheet at the end of 1947. The Sunday Sun was a tabloid by the time it was amalgamated 

with the broadsheet Sunday Herald (established 21 January 1949). The result, on 11 October 

1953, was the Sun-Herald and followed rationalisation undertaken by John Fairfax & Sons, 

which had taken over Associated Newspapers, publishers of the Sun and Sunday Sun. (Files of 

Sun and Sunday Sun; Gavin Souter, Company of Heralds, pp.309, 597) 

 

At the same time that the Sun became a tabloid it changed its body type to Excelsior, making 

the paper “the most legible, most easily read, and most modern newspaper in Sydney” (Sun, 

17 November 1947, p.17). A reader congratulated the new-style Sun for being “excellent in 

every way; easy to handle and convenient”. Above all, the new type face was outstanding 

(Sun, 18 November 1947). 

 

The Sun had its antecedents in the Star, and began on 1 July 1910 with front-page news. Its 

“net sales” climbed from 24,500 in 1911 to 35,095 in 1912, 49,640 in 1913 and steadily up to 

147,706 in 1920 and 207,050 in 1928. 

 

On 1 September 1942 the Daily Telegraph, Sydney, announced – with newsprint shortages 

becoming worse – that it would appear as a tabloid for the duration of the war. It did not 

revert to broadsheet, of course. The Sunday Telegraph had become a tabloid on 7 December 

1941 (Source: Bridget Griffen-Foley, The House of Packer, p.114). 

 

17.46 THE BEGINNING OF PRINTING IN CANADA: 250 YEARS 

 

Canada has celebrated 250 years of newspaper publication. The first issue of the first 

Canadian newspaper, the Halifax Gazette, was printed on 23 March 1752 by John Bushell at 

his printshop on Grafton Street in the new town of Halifax. Nova Scotia has the distinction of 

being the location not only of the beginning of printing in Canada, but also of other print 

cultural firsts including freedom of the press which was won when Joseph Howe was 

acquitted of the charge of criminal libel in 1835. Several events were held in Ottawa and 

Halifax to mark the anniversary of this significant event in Canadian history. 

 

In Ottawa on 19 March 2002, statements were made in the House of Commons and the 

Senate, and on 20 March the Minister of Canadian Heritage and the National Librarian 

unveiled the original first edition of the Halifax Gazette of 23 March 1752 at a press 

conference at the National Library. The Massachusetts Historical Society in Boston lent the 

only known extant copy of the first issue of the Gazette to the Newational Library. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 14 

In Halifax, the following public events were held: On Saturday morning, 23 March, a public 

lecture, “Print and the People in Eighteenth-Century Halifax”, was presented by Dr. Patricia 

Fleming, FRSC, University of Toronto, the project director of the History of the Book in 

Canada Project; a ceremonial reprinting of the first issue of the Halifax Gazette followed; in 

the afternoon, Open House at the Dawson Printshop, Killam Library (basement), Dalhousie 

University, Halifax. On Monday evening, 25 March, there was a public lecture, “On Crusoe‟s 

Island: Imagining the Colonial Reader” by Dr. Bill Bell, University of Edinburgh, General 

Editor, History of the Book in Scotland Project. 

 

17.47 THE SAGA OF THE DAILY COMMERCIAL NEWS 

 

This is an account of various changes that have occurred in recent years to a newspaper that 

claims to have been that rare animal, a national daily newspaper in Australia. It now appears 

weekly as Lloyds List CN but is the successor to the Daily Commercial News, which began 

publication as the Daily Commercial News and Shipping List on 13 April 1891 and continued 

until 24 April 1975. It published daily shipping newspapers in each of the five mainland 

capital cities. Then (date unknown) it became one national daily shipping newspaper. It 

became the DCN (initials only) from 28 April 1975 to 3 September 1976 before changing to 

the Daily Commercial News from then until 7 April 1999. Meanwhile, on 22 December 1993, 

Australian Provincial Newspapers Holdings had acquired Peter Isaacson Publications, 

Melbourne, publisher of more than 40 titles including the Daily Commercial News. In early 

March 1999 APN sold the Daily Commercial News to the Informa Group plc, a merger of the 

IBC Group plc and LLP Group plc, formerly Lloyd‟s of London Press. As a consequence, the 

Daily Commercial News was merged with Lloyd’s List Australia Weekly and appeared as a 

tri-weekly from 12 April 1999 as Lloyd’s List Daily Commercial News – each Monday, 

Wednesday and Friday. Tri-weekly issue ceased on Friday, 2 February 2001. From 5 

February 2001 publication frequency dropped back to twice a week (Mondays and 

Thursdays), and an announcement appeared on Page 3 that day: “Lloyd‟s List DCN 

subscribers will today receive their first Newswire via email, and they will be able to access 

www.lloydslistdcn.com.au for the latest news.” Bi-weekly issue continued until 

Thursday, 7 March 2002. The publication has appeared weekly, on Thursdays, since 14 

March 2002.  

 

From the National Library, Paul Livingston supplies the following background on the title, 

Lloyd’s List, from the book, The English Newspaper: an illustrated history to 1900, by Keith 

Williams, 1977, ISBN 0905947150, printed by Springwood Books Limited, London, pp.16-

18: “Towards the end of the seventeenth century Edward Lloyd was the proprietor of a coffee 

house in Lombard Street, London. It was the „in‟ place for merchants of every kind. They 

came to Lloyd‟s Coffee House to meet colleagues, competitors, and clients, to discuss and 

conduct their business. It became a centre for the sale of ships and wines, and an informal 

club for the City business set. Shrewdly judging what would be a useful service to his clients, 

Lloyd organised a private network of correspondents. These were mostly other coffee-house 

owners in commercial or shipping centres who would send him regular reports which he 

posted as bulletins in his establishment. ... About 1696 Lloyd began to publish these daily 

bulletins as a weekly news sheet under the title Lloyd’s News. Oddly enough, it does not seem 

to have been a great success, and died out ... until Thomas Jemson took it [the Coffee House] 

over. He did all the spadework necessary to revive the paper, but the first issue of Lloyd’s List 

did not come out until 1734, several weeks after Jemson had died.” The oldest surviving copy 

of Lloyd’s List is No 560 Friday, 2 January 1740. Copy of the title page of this issue is in the 

referenced book on Page 19.  

 

17.48 A HAND-SOME NUMBER OF LETTERS 

 

Hand-setting: “The number of letters set up during the last week in the office of the Argus 

amounted to 2,527,813,” the Melbourne Argus reported on 22 August 1853 (p.5, col.6). 

http://www.lloydslistdcn.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 15 

“Those acquainted with the trade will probably bear us out in the impression that this number 

is scarcely exceeded in any newspaper office in the world.” 

 

17.49 HOW QUEENSLAND GUARDIAN (PROBABLY) GOT TO WARRNAMBOOL 

 

Remember 16.58 when your editor told of his amazement at finding in the file room of the 

Standard, Warrnambool, the bound files for 1860 and 1861 of the Queensland Guardian, 

Brisbane? Standard managing editor Ian Pech showed me the files when I visited the 

Standard on December 10 during a week-long research visit to various Victorian country 

newspapers. Within 24 hours of the distribution of the newsletter, Tom Darragh emailed me 

to suggest an explanation of how the Brisbane files ended up at Warrnambool. The highly 

probable scenario centres on William Fairfax, a co-founder of the Standard. 

 

Darragh, a curator at the Museum of Victoria, who compiled a recent book recording printer 

and newspaper registrations throughout Victoria, 1838-1924, told me that William Fairfax, 

who had been managing the Argus job printing office in Melbourne at the end of the 1850s, 

resigned from a partnership with Wilson & McKinnon in 1860. Fairfax went into partnership 

on October 1 that year in Brisbane with William Charles Belbridge, who had established the 

Queensland Guardian on March 31, less than four months after the separation of Queensland 

from New South Wales. Belbridge withdrew from the Guardian partnership on September 30, 

1861, and Fairfax continued as sole proprietor for 15 months until he took the Rev. George 

Wight into partnership on January 1, 1863. Fairfax and Wight made the paper a daily on April 

4 that year and eight weeks later Fairfax sold his interest to Wight and set up as a general 

printer in Brisbane. The Daily Guardian, a dynamic, forthright paper, ceased publication on 

June 27, 1868, but Fairfax had left Brisbane in 1866 and returned to Melbourne to buy the 

former Argus general printing business. 

 

This failed and in October 1867 he joined Henry Laurie in leasing the Warrnambool 

Examiner from its founder, Richard Osburne. When the lease expired five years later, 

Osburne refused to renew it and Laurie and Fairfax established the Warrnambool Standard on 

October 1, 1872, in opposition to the Examiner. Darragh believes it is strongly likely that 

Fairfax took the Queensland Guardian files to Warrnambool with him. The bound volumes of 

the Guardian at the Standard cover from the first issue, March 31, 1860, to the end of that 

year and all of 1861. The State Library of Queensland told your editor that it had a copy of the 

bound files for 1861 but none for 1860. Virtually a complete set of the Guardian files is on 

microfilm. 

 

17.50 DEATH OF THE FREE OBIT?  

 

From Nigel Starck in Adelaide: The column creep of advertorial copy has now penetrated the 

obituary pages of North America. The report, on the growing incidence of paid obituaries, 

comes from the International Association of Obituarists, at its headquarters in Dallas, Texas. 

In two typical examples, says the association, North Carolina‟s Charlotte Observer charges 

$2 a line after seven free lines and Colorado‟s Daily Sentinel charges $12 an inch. Then 

there‟s Iowa‟s Cedar Rapids Gazette, which demands 35 cents a word for “information the 

newsroom wouldn‟t normally include”.  It‟s this feature of the paid obituary, which has some 

critics especially worried. 

 

Former University of Montana journalism professor Nathaniel Blumberg says: “It‟s the worst 

example of giving over control of the news columns. Now they‟re even allowing such 

expressions as „gone to be with the Lord‟.” But Charles McCollum, editor of Utah‟s Herald-

Journal disagrees. “The wonderful thing about paid obits is that you run them „as is‟,” he 

says. “You don‟t have to fight with dead people‟s relatives day after day.” Australia‟s 

newspaper publishers have always welcomed new commercial opportunities. Is there any 

evidence of this one catching on?  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 16 

 

17.51 HARD COPIES OR MICROFILM – OR BOTH? 

 

From the National Library of Australia, Canberra, Paul Livingston writes: Viz. 16.53: Hard 

Copies or Microfilms – The NLA has the Sydney Morning Herald in both formats. Library 

policy is to use the film but if references cannot be found on filmed version we call in the 

print from the off-site storage. The microfilm is often only of a single edition of each day‟s 

newspaper –late edition I believe for the SMH – while the print version held at various 

locations may be earlier versions. This drives researchers crazy when they have what appears 

to be a valid and trusted reference and cannot locate it on the microfilm only to find it was in 

the earlier edition. Our print copy is also used for photographic reproduction devoted to the 

coverage. 

 

17.52 A STRANGER ON THE DARLING 

 

The Review section of the Weekend Australian ran on 23-24 February an edited extract from 

historian Geoffrey Blainey‟s introduction to his Henry Lawson: A Selection of Stories and 

Poems (released by Text Publishing on 4 March). The article, titled “back from Bourke”, 

made no mention of the fact that Lawson – during his stay in Bourke in 1892-93 contributed a 

number of poems sub rosa to the Western Herald, one of Bourke‟s newspapers. Robyn 

Burrows and Alan Barton have told the story sensitively in Henry Lawson: A Stranger on the 

Darling (Angus & Robertson, 1996). That book published a number of Lawson poems not 

previously published between covers. Lawson went off to Bourke, not very willingly, on a 

journey funded by J.F. Archibald, of the Bulletin, at the tail end of a public stoush in print 

with A.B. Paterson over who could lay claim to the title the “Bard of the Bush”. Here‟s an 

extract from Robyn Burrows‟ “Introduction” to Stranger on the Darling: 

 
… Lawson spent his first few weeks in [Bourke] writing almost-libellous verse for the 

local newspaper, the Western Herald and Darling River Advocate. The poems elicited 

several retaliatory replies from a rival paper, the Central Australian and Bourke 

Telegraph. For many years, researchers investigating the poems believed that no copies 

of the Western Herald had survived, and that the poems would never be recovered. It was 

not until 1992 that Lawson‟s verses were discovered, exactly one hundred years after 

their initial publication. 

 

 

17.53 DAVID McNICOLL: A DATE TO NOTE 

 

In his autobiography, David McNicoll wrote (p.128): “I was appointed editor-in-chief of 

Consolidated Press on November 11, 1953, and took over on December 1, my 39
th
 birthday.” 

(He replaced E.W. MacAlpine as editor-in-chief.) He ceased to be editor-in-chief when Sir 

Frank Packer sold the goodwill of the Daily and Sunday Telegraphs in June 1972. McNicoll 

was holidaying in England at the time. Their formal association ceased on 15 July 1972 

(pp.304-305). 

 

17.54 A TASMANIAN HOLIDAY 

 

Reflecting on a three-week holiday in Tasmania, Ken Sanz wrote on 11 March: The Hobart 

Mercury print museum (next to the Mercury office) is under the direction of Rod Boucher, the 

education services manager. They encourage schools to visit the centre as part of their 

Newspapers-in-Education package. They have the original Stanhope press on which Thomas 

Bent printed the Hobarton Gazette (lent from the Museum of Tasmania) plus many other 

interesting items. I had a good talk to James Oakham, an ex-compositor who was on duty the 

day we visited. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 17 

The Launceston Examiner was about to mark its 160
th
 birthday (12 March) by publishing a 

copy of a flood-in-the-north issue of the Examiner from the 1920s and a copy of their weekly 

magazine publication for its coverage the same month of the floods. I saw the originals in a 

tin museum at Derby in the north-west some days before I saw the announcement. This Derby 

museum has the Wharfedale that printed Scottsdale‟s North-Eastern Advertiser before it 

moved to offset. 

 

The Western Herald, Strahan, etc., is to celebrate its 10th birthday on 23 April 2002. It is 

publishing a book, Off the Record, to mark the occasion and a special issue of the paper on 26 

April. Details are available on the paper‟s Website: www.nvo.com/westernherald/ 

 

There are a number of monthly papers published in the north and south with weeklies at 

Huonville, New Norfolk, Scottsdale, Smithton and Tullah. Only the New Norfolk paper is 

owned by one of the dailies – the Mercury. The rest appear to be printed offset on sheetfed 

Heidelbergs.  

 

17.55 FIJI COUPS REPORTING 

 

Anthony Mason, of Canberra, writes: I‟m a Masters student at the University of Canberra, 

where I have also lectured and tutored in journalism. My thesis is on the Australian 

newspaper reporting of the Fiji coups in 1987 and 2000. Mostly, I am interested in some of 

the historical data on Australian newspapers. I am interested in hearing from members whose 

research interests coincide in any way with mine or who have worked in Fiji at any time. I am 

at a.mason@student.canberra.edu.au  (4 Braine Street, Page, ACT, 2614; ph 02 

6254 7818). 

 

17.56 THE LIFE OF A PRINTER 

 

In March 2002 Ray Muller put up for auction the printing equipment of Crystal Press, 

operated by the Muller family at Crystal Brook and Jamestown, South Australia, from 1956-

1990. When Ray started work he would hand-set type from the 200 type cases containing 

letters of every size. He stayed for six years before going to Adelaide for eight years and then 

returning to run the family business – when it had a Linotype (Recorder, Port Pirie, 14 March 

2002, p.6).  

 

Rod Kirkpatrick writes: About the beginning of November 1971 the Mullers acquired the 

printery business that had been conducted by the Northern Review, Jamestown, before it 

became the Review-Times. The Northern Review, established on 14 March 1878 as the 

Jamestown Review, arose from the Review’s amalgamation with the Agriculturist and Review, 

the Area Express and the Laura Standard in 1949. In turn, the Northern Review combined 

with the Peterborough Times and the Orroroo Enterprise on 2 April 1970 to become the 

Review-Times. A lot of the equipment auctioned last month came from the Review printery, 

which was hived off from the Review-Times business in October 1971 when ownership 

changes resulted from the Port Pirie Recorder announcing it would no longer print the 

Review-Times and on the same day, 15 October 1971, beginning to issue its own paper free in 

the Jamestown area (Jamestown Review, 14 March 1878; Northern Review, 25 March 1970, 

and Review-Times, 20 October 1971). 

 

17.57 AN EDITOR FOR MORE THAN 66 YEARS 

 

Your ANHG editor has discovered an editor who appears to have surpassed Godfrey William 

(“Goff”) Letts, of Donald, Victoria, in the length of time (66 years) he spent editing a 

newspaper. Here‟s part of what I wrote about Letts in PANPA Bulletin, December 2000:  

 

mailto:a.mason@student.canberra.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 18 

In April 1921, William Morgan brought his nephew, Godfrey William Letts (1898-1987), a 

grandson of the founder of the Donald Times, from Kalgoorlie as editor. Letts, who had topped 

Western Australia in the Government scholarship examinations before attending Scotch College 

where he matriculated, had been working on the Kalgoorlie Miner. He travelled by train from 

Western Australia, arriving in Donald in the early morning with his bicycle, his carry bag and 

his rifle. This Godfrey William was also known as Goff and he would edit the Donald Times for 

66 years, which the Letts family and the Guinness Book of Records believe is a record term for 

an Australian newspaper.   

 

Well, Thomas Hunt, who founded the Free Press, Kilmore, on 23 March 1865, edited that 

paper from then until 1933 (Australian Dictionary of Biography, Vol 4, p.447) or until his 

retirement in June 1934 (Newspaper News, 1 January 1935, p.6) – 68 or 69 years. Either way, 

he was editor for longer than the 66 years claimed for Goff Letts. Hunt acquired or 

established other newspapers, the Seymour Express in 1872, the Lancefield Mercury in 1874, 

the Nagambie Times in 1878 and the Moira Independent in 1883, but they had passed from 

his possession by the 1890s. He represented the local electorate in the Victorian Parliament 

for more than 20 years. Hunt died on 8 December 1934, aged 93 (ADB, Vol. 4, pp.447-448). 

 

17.58 THE NEWS FROM LONDON, 104 DAYS LATER 

 

From The Colonist, Sydney, Friday, 16 July 1841: ENGLISH NEWS: By the Herald, which 

arrived yesterday from Glasgow (being the first of a line of emigrant ships from the Clyde), 

we received Glasgow papers to the 5
th
 of April, containing London news to the evening of the 

3d (sic). 

 

17.59 GEORGE JOHNSTON‟S DIARY 

 

George Johnston, journalist and author of My Brother Jack, was a war correspondent for the 

Melbourne Argus in 1942. He kept a diary, which was published by Angus & Robertson 

under the title New Guinea Diary. The original is now held by the National Library of 

Australia. The Australian published an extract on 2 April 2002, p.3, in its “War on our 

doorstep: The diaries” series. 

 

17.60 PLATEN PRESS FOR SALE 
 

The Yass & District Historical Society Inc., NSW, has a platen press for sale:  

Manufactured by the Chandler & Price Co., Cleveland, Ohio, USA, date unknown, but 
believed to be pre-1914. Originally designed for manual operation, fitted with small motor 
attached to fly wheel and belt.  In use until 1996. Rescued from destruction by our Historical 
Society in January 1997 for museum display as a working/functional exhibit. 

Photograph, further details etc supplied to interested parties. Inquiries to: The Hon. Secretary, 

Yass & District Historical Society Inc., PO Box 304, Yass, NSW, 2582. 

 

17.61 MELBOURNE NEWSPAPER DISPLAY 

 

Paper World will stage in Melbourne from 20-24 May an exhibition of original Melbourne 

newspapers covering the major news stories from Federation 1901 to “September 11” 2001. 

Venue is the refurbished offices of Roy Morgan Research at 401 Collins Street, Melbourne. 

Colin Leitch, of Paper World (an ANHG member), says the exhibits will also show the 

evolving format and style of Melbourne‟s major dailies, the Sun, Herald, Age, Argus and 

Herald Sun (more information at www.paperworld.com.au) 

 

 

 

 

http://www.paperworld.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 19 

17.62 AUSTRALIAN PRESS BICENTENARY 

 

Apart from the symposium being organised for 1 March 2003 by ANHG (see 16.2), another 

event is being organised by Joy Jorgensen, of Kenthurst, NSW. Her event will commemorate 

the first edition of the Sydney Gazette (5 March 1803) and provide an opportunity for a 

reunion of descendants of founding publisher George Howe. Email Joy on 

joyj@ihug.com.au for more details. 

 

17.63 RECENTLY PUBLISHED: ARTICLES 

 
17.63.1 THE BATTLE OF MELBOURNE: THE RISE AND FALL OF THE STAR by 

Bridget-Griffen-Foley, From the Frontier: essays in honour of Duncan Waterson, special 

joint issue of Journal of Australian Studies, No 69, and Cultural History, No. 20, 2001, pp.89-

102.  

 

17.63.2. TORPEDOED BY THE TRUTH by Rodney Dalton, Australian, 15 February 02, 

p.13. As the Government spread the deception of asylum seekers throwing children 

overboard, it was the Australian that cut through to the truth (virtually a full-page article and 

chronology). 

 

17.63.3 MURDOCH‟S GREAT ESCAPE by Neil Chenoweth, Australian Financial Review 

Weekend, 16-17 February 02, pp.21, 23. How does he do it? Murdoch may have just 

announced $7 billion worth of losses but he has waved off the market and has set the 

company up for big profits in the future. 

 

17.63.4 SHIPPING OUT by Scott Rochfort, Sydney Morning Herald, 23-24 February 02, 

Metropolitan, p.4. The SMH has published shipping lists since it began life as the Sydney 

Herald on 18 April 1831. A reflection on the changing nature of shipping news, prompted by 

the release in Australia of the movie version of Annie Proulx‟s novel, The Shipping News. 

 

17.63.5 NEW BLACK VOICE CHECKS THE MAIL by Rosemary Neill, Australian, Media 

liftout, 7 March 02, p.10. An account of the launch of a new national newspaper for 

indigenous people (see 17.3 and 17.5). 

 

17.63.6 PAPERS FOLLOW THE PORTS AND POPULATION AS VICTORIA EXPANDS by 

Rod Kirkpatrick PANPA Bulletin, March 2002, pp.33-35. A potted history of Warrnambool‟s 

newspapers. 

 

17.63.7 THE SOUL OF AUSTRALIA: USING CHURCH NEWSPAPERS TO OPEN UP 

AUSTRALIAN HISTORY by Jennifer Clark, National Library of Australia News, March 

2002. Summarises the large range of Church newspapers held in the National Library, and 

comments on their usefulness for research into Australian social history 

 

17.63.8 NICHE TITLES PROVE TOUGH BUSINESS by Mark Day, Australian, Media 

liftout, 14 March 02, p.6. Day‟s “On Media” column explores ventures seeking growth in the 

Fairfax newspaper enterprise, especially as related to business publications, including online 

areas. 

 

17.63.9 CHOGM SECURITY STORY TRIGGERS ROW by Martin Chulov, Australian, 

Media liftout, 14 March 02, p.7. The Herald Sun is defending the accuracy and 

newsworthiness of a “Terror alert” story in blasted across its front page on 2 March 2002, the 

eve of the Commonwealth Heads of Government Meeting on the Sunshine Coast, 

Queensland. 

 

mailto:joyj@ihug.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 20 

17.63.10 HEIR APPARENT by Max Walsh, Bulletin, 19 March 02, pp.18-22. News Corp‟s 

Lachlan Murdoch is being groomed to run the global media giant. He talks about the media, 

pay TV and running a global business (see 17.4). 

 

17.63.11 JUST PLAYING THE HAND THAT LIFE DELIVERED by Cosima Marriner, 

Sydney Morning Herald, 23-24 March 02, p.48. News Corp‟s heir apparent says he has his 

work cut out to follow his father (see 17.4 and 17.63.10). 

 

17.63.12 IN THE HEAT OF THE NIGHT by Paul McGeough, Good Weekend (SMH), 9 

March 02, pp.22-27. The war on terror has brought the world‟s reporters – one-time rivals 

suddenly allied – to Afghanistan. Among them was McGeough, a former Sydney Morning 

Herald editor, an old hand at filing from the front line. But nothing could have prepared him 

for the terrifying Taliban ambush that left three of his colleagues dead. 

 
17.63.13 PULP FRICTION: PAPER TIGER STALKS NEWSAGENTS by Robert 

Gottliebsen, Australian, 20 March 02, p.30. UK chain W.H. Smith has designs on Australia‟s 

newsagency business and the stage is set for a battle to change the way Australians buy 

newspapers and magazines. 

 

17.63.14 BOTTOM LINE BLUES by Mark Westfield, Australian, Media liftout, 21 March 

02, pp.4-5. The cost-cutting strategies of Fairfax CEO Fred Hilmer have failed to get the 

newspaper company back on track (see also 17.3 and 17.21). 

 
17.63.15 A PRINTER‟S DEVIL FINDS HIS WAY AROUND THE COUNTRY CIRCUIT 

by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, April 2002, pp.29-31. A profile of a country printer 

who made good, told against the backdrop of the history of newspapers in the Victorian town 

of Stawell. 

 

17.63.16 BAD NEWS by Ivor Ries, Bulletin, 26 February 2002, pp.41-43 (cover story). It has 

been a shocking start to the year for News Corp supreme Rupert Murdoch. Beware the 

cornered lion, warns the writer. 

 

17.64 A Select Chronology of Australian Newspaper Events,  
1920-1929 

 
Henry Mayer described the twenties as “by far the toughest and most ruthless 
period in Australian journalism” (The Press in Australia, 1964, p.29). 

 
September 1922 First issue of Sun News-Pictorial, Melbourne‟s first new daily for 31 years; 

launched by Sydney-based Hugh Denison, publisher of that city‟s Sun and 

modelled on London‟s Daily Sketch and Daily Mirror. 

April 1923 Denison launches Evening Sun, Melbourne; it is coloured pink and is 

sensational and sets out to pick at little faults in the Herald. 

2 July 1923 Daily Guardian launched in Sydney after Smith‟s Newspapers Ltd 

(publisher of Smith’s Weekly) was incorporated. 

1924 Keith Murdoch becomes managing director of Herald and Weekly Times. 

January 1924 The Labour News, Sydney, becomes Labor Daily. 

15 September 

1924 
Ballarat Courier incorporates its older rival daily, the Ballarat Star, 

from today. 

31 December 

1924 
Albury Daily News ceases; incorporated in Border Morning Mail 

from January 1925. 

September 1925 Warwick Oswald Fairfax joins John Fairfax & Sons. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 17     April  2002 Page 21 

25 April 1925  Denison closes Melbourne Evening Sun (lost between £200,000 and 

£300,000) and sells Sun News-Pictorial to Herald & Weekly Times. 

29 October 1925 First issue of Morning Star, Melbourne, daily issued by Victorian Farmers 

Union; sold at one penny a copy, one-third cheaper than the other dailies. 

Ceased two years later – with circulation that never exceeded 50,000 – 

when sold for £31,000 to Pictorial Newspapers Pty Ltd, registered 

publisher of Sun News-Pictorial. The Farmers Union lost 12s in the £. 

Sept 1926 Murdoch leads Melbourne syndicate to buy Perth West Australian and 

issues shares to locals to appease concern about interstate control. 

3 September 

1926 
The Shakespeare family, with Thomas Mitchell Shakespeare at its head, 

launches the Canberra Times as a weekly (eight months before the 

“temporary” Parliament House is opened). Motto: “To serve the National 

City and through it the Nation.” 

3 May 1927 Canberra Times becomes a bi-weekly. 

1927 Ailing Morning Star sold to HWT subsidiary. 

20 Feb 1928 Canberra Times becomes a daily.  

1928 Murdoch-led syndicate buys South Australia‟s oldest, sickest paper, 

the Adelaide Register, tarts it up, cuts the cover price and soon 

pressures long-time owner of the successful Adelaide Advertiser, Sir 

Langdon Bonython, to sell for £1 million. Syndicate closes Register 

three years later. 

18 July 1928 Death of Sir James Oswald Fairfax (1863-1928), Partner John Fairfax & 

Sons, 1889-1916; director, John Fairfax & Sons Ltd, 1916-28. 

29 Sept 1929 Sunday Guardian, Sydney, launched. 

 

 

 NEW ANHG SUBSCRIPTIONS   NEW ANHG SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

