
        

Ginger Meggs, Australia’s longest-running and most popular comic strip, was created in the early 

1920s by Jimmy Bancks. The strip follows the escapades of a red-haired prepubescent mischief-maker 

who lives in an inner suburban working-class household. While employed at the Bulletin, Bancks 

submitted cartoons to the Sydney Sunday Sun, where he began his “Us Fellers” strip in 1921 in the 

“Sunbeams” section of the Sunday Sun. Ginger first appeared in “Us Fellers” on 13 November 1921, 

drawn by Bancks. When Bancks died on 1 July 1952 from a heart attack, Ron Vivian took over the strip, 

followed by Lloyd Piper, James Kemsley and since 2007, Jason Chatfield. See ANHG 102.4.1 and 2 

below. 

 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 102                            May 2019 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 31 July 2019. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

Index to issues 1-100 

The Australian Newspaper History Group has accepted a quotation for the 
indexing of issues 76 to 100 of the ANHG Newsletter, with the index to be 
incorporated in a master index covering Nos. 1 to 100. The quote is about $650 
more than the funds we hold. Because the index is so important to facilitating 
access to the wealth of material in the Newsletter, we have accepted the quote 
and are appealing for at least 26 people to contribute $25 each to the compiling 
of the index. Your contribution will, of course, entitle you to an electronic copy of 
the index. It will also earn you the gratitude of many historians over the coming 
years. [Banking details foot of Page 20.] 

Please note: I will be overseas from 10 June to 18 July. Victor Isaacs, at 
abvi@iinet.net.au, will act as editor during my absence. – Rod Kirkpatrick, Editor. 

 

102.1.1 Geoffrey Rush awarded damages; newspaper appeals 

Geoffrey Rush has been awarded $850,000 in aggravated damages and could pocket millions more 

for losing movie roles while fighting a defamation case, after a Federal Court judge found a claim 

against the Oscar winner by an actress of inappropriate behaviour was not “credible” or “reliable” 

(Australian, 12 April 2019). In a colourful judgment, Justice Michael Wigney attacked the Daily 

Telegraph’s “sensationalist” account of harassment claims by actress Eryn Jean Norvill, who he 

also dismissed as “prone to exaggeration and embellishment”. Both actors emerged from court on 

11 April saying there were no winners in the case. The case was sparked by front-page articles the 

Sydney paper published in late 2017, reporting that Rush was the subject of a complaint, of 

“inappropriate behaviour“, by the young actress during the Sydney Theatre Company’s production 

of King Lear. 

Rush, 67, denied the allegation, and said the Telegraph’s articles portrayed him as a “sexual 

predator” and a “pervert’’. Justice Wigney found that all of the defamatory imputations claimed by 

Rush’s lawyers were contained in the articles. He also found the newspaper had failed to establish 

the allegations were true, saying he believed Rush’s account, backed up by his friend director Neil 

Armfield and two other actors, including Robyn Nevin, and did not accept the alleged victim’s 

version, which was supported by actor Mark Winter. 

Norvill gave evidence during the trial last year that Rush “deliberately” touched her right breast 

during a King Lear preview, caressed her back against her wishes, sent her suggestive text 

messages and simulated groping her breasts. Outside the court on 11 April, Norvill said: “I stand 

by everything I said. I told the truth and what happened. I was there … I would’ve been content to 

receive a simple apology and a promise to do better, without any of this. I never wanted these 

issues to be dealt with by a court.” Norvill, 34, also referred to the “need to make genuine cultural 

change in our professions and industries … It has to be possible for a young woman working in 

theatre who feels unsafe in her workplace to get that situation fixed.” 

mailto:abvi@iinet.net.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 3 

 

She said she was “grateful to (actress) Yael Stone, who had the courage to speak out and lend her 

voice towards making positive and lasting cultural change a reality‘‘. But Justice Wigney said he 

was not satisfied, on the balance of probabilities, that the alleged breast touching had occurred. He 

found Winter’s evidence about the skit “far from convincing”. The judge described the articles as 

“misleading” and “a recklessly irresponsible piece of sensationalist journalism of the worst kind”. 

Norvill was the newspaper’s key witness during the trial, and Justice Wigney concluded her 

evidence was uncorroborated and “at times, prone to exaggeration and embellishment’’. He said, “I 

was not ultimately persuaded that Ms Norvill was an entirely credible witness.’’ 

6 May: The Daily Telegraph has appealed the decision in the Geoffrey Rush case on 16 grounds, 

including that Justice Wigney’s conduct “gave rise to an apprehension of bias”. 

10 May: During a post-trial hearing, Justice Wigney announced he would hear the Daily 

Telegraph’s recusal application, and consider arguments about the final sum for damages related 

to Rush’s economic losses, on 20 May. He would also consider Rush’s lawyers’ application for 

permanent injunctions over articles that may defame him by referring to the King Lear allegations. 

Justice Wigney lifted the suppression order on the identity of the unnamed witness who was barred 

from giving evidence at the defamation trial. She has been identified as Yael Stone, star of Orange 

if the New Black. The details of her proposed testimony remain suppressed. 

102.1.2 The Pell case and suppression orders 

26 February 2019: The verdict in the trial of George Pell, Cardinal, on charges of sexual abuse of 

two choirboys in 1996 shortly after he became the Archbishop of Melbourne was allowed to be made 

public in Australia on 26 February. The printed editions of newspapers issued in the six Australian 

states and two territories on 27 February carried the news that had been withheld for two and a 

half months. The Australian’s front-page headline was simply: CARDINAL TO CONVICT (see 

below). The strapline above it said: “George Pell guilty: Catholic Church in crisis”. Apart from 

dominating Page 1, the newspaper’s coverage of the verdict and its implications filled Pages 4 to 7. 

The Australian reported (27 February): More than 

140 international news reports about Cardinal George 

Pell’s guilty verdict were published within 24 hours of 

his conviction last December, despite strict 

suppression orders. While Australian media outlets 

did not name Pell or the charges for which he had been 

convicted on December 11, international publications, 

including the Washington Post and the Daily Beast, 

reported the verdict in full, with media monitoring 

agency Streem recording 144 “global news articles” in 

24 hours. That information then flowed to social 

media. 

Media lawyer Justin Quill of M+K Lawyers, whose 

clients include the Australian, said the Pell case was 

a “perfect storm” of suppression orders being ignored online by international media and private 

individuals. “The problem is, with this unusual case that attracts such international notoriety, the 

international media organisations published,” Quill said. “That meant individuals in Australia, on 

Facebook and Twitter and other social media, were talking about it and the only people who were 

not talking about it was the mainstream media in Australia. This case is the perfect storm to 

demonstrate the law hasn’t kept up with developments in social media.’’ 

Peter Bartlett, who represents the Age and several international media outlets such as the BBC 

and CNN, which did not report on the conviction for Australian audiences until 26 February, said 

suppression orders had become common in Victoria: “Suppression orders are simply out of control. 

That said it’s understandable why the Pell suppression order was made, because clearly reporting 

of the conviction in the first trial would prejudice the second trial if it went ahead.’’ 

26 March 2019: Dozens of journalists, editors and media companies from across Australia were 

summonsed to face the Supreme Court of Victoria over coverage of the George Pell case. Victoria’s 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 4 

 

Director of Public Prosecutions, Kerri Judd, QC, called for jail terms or hefty fines for 36 separate 

respondents in documents lodged with the court. 

102.1.3 Meet Siobhan McKenna, of News Corp 

John McDuling and Jennifer Duke have written a feature on Siobhan McKenna, a high flyer at 

News Corp Australia (Age, 11 March 2019, p.20). Some details have been foraged from that article. 

She is group head of broadcasting at News Corp. “It is well known that her influence out-ranks 

that of Michael Miller, the News Corp Australia executive chairman. Her fingerprints are all over 

the major strategic decisions that have shaped News’s current direction. Occasionally, she is even 

said to bypass [News Corp CEO Robert] Thomson in important matters. ‘All roads lead to Siobhan,’ 

says one former News Corp executive. ‘Whatever she says happens, happens,’ says another.” She 

is one of the most important and talked about figures in corporate Australia. 

102.1.4 Buttrose new chair of ABC 

Ita Buttrose, 77, former newspaper and magazine editor, has been appointed to chair the 

Australian Broadcasting Corporation (Australian, 1 March 2019). The appointment was made by 

the Prime Minister, Scott Morrison, with the support of Cabinet. Morrison rejected the 

recommendation of an independent panel charged with finding a new chairman. Buttrose is best 

known as the first editor of Cleo and later as editor of the Australian Women’s Weekly. She was a 

panellist on the Channel 10 morning program, Studio 10, from 2013-2018. 

102.1.5 Age is on the move 

The Age is on the move again – this time leaving its home in Media House at 655 Collins Street to 

take up residence in the Nine premises at 717 Bourke Street. Nine merged with Fairfax Media last 

year. The move will take place in June, according to a report in the Age (13 April 2019). The 

Australian Financial Review’s Melbourne bureau will move with the Age, too.   

Nicole Lindsay reports: “Journalists and advertising staff once filled all 16,600 sq m of [Media 

House]. But years of redundancies have reduced occupancy to just two floors. Macquarie Media—

3AW—will remain after June, holed up in its radio studios on the top floor, sharing space with 

community newspapers.” 

102.1.6 Deaths 

Carlyon, Leslie Allen: D. 5 March in Melbourne, aged 76; born in Elmore, northern Victoria, in 

1942; became a cadet journalist in 1960 on Melbourne’s Sun News-Pictorial; reporter on the Age; 

John Tidey said Carlyon “soon developed into one of those rare people who could do anything on 

the newspaper: a gifted writer, very interested in production, a capable news executive”; became a 

leader writer shortly after Graham Perkin became editor in 1966, then finance editor, news editor, 

assistant editor; he won a Walkley Award in 1971 for magazine feature writing; at age 33 became 

editor of the Age after the death in October 1975 of Perkin; pneumonia and exhaustion ended 

Carlyon’s editorship a year later; lectured in journalism at RMIT in early 1980s; editor-in-chief of 

the Herald and Weekly Times Ltd, 1985-87; author of Gallipoli (2001) and The Great War 2006); 

columnist for the Bulletin and Business Review Weekly; about a decade ago, he said: “The main 

troubles with journalism are sloppy writing and sloppy editing, advocacy masquerading as 

reporting, gossip masquerading as reporting, stories that abound in loose ends and clichés, stories 

that are half-right, stories that insult the reader’s intelligence. In other words, most of the 

problems of journalism are our fault. They’re matters of craft, not ethics. Why … do we talk about 

everything but the words? The words are the only thing that readers judge us by.” Awarded 

Companion of the Order of Australia in 2014 for his “eminent service to literature through the 

promotion of the national identity” (Garry Linnell, in Australian, 6 March 2019; John Tidey Stories 

from a Bygone Age, p.29). 

Carroll, Victor J.: D. 2 April 2019 in Sydney, aged 94; born in Mackay, Queensland, the son of a 

publican and newsagent; attended boarding school in Charters Towers; joined Army on leaving 

school and served as a gunner in New Guinea and Borneo in World War II; after war, studied 

commerce at University of Queensland; worked for stockbroker; recruited by Brisbane ’s Courier-

Mail in 1952 as a financial journalist; joined Sun-Herald, Sydney, in 1960 as financial editor; 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 5 

 

appointed editor of Australian Financial Review, 1964-70; became managing editor of both the 

Financial Review and the National Times 1970-75; chief executive of Fairfax’s magazine 

subsidiary, Sungravure, 1975-80; editor then editor-in-chief, Sydney Morning Herald, 1980-84; 

Andrew Clark said: “Through his editing of the Australian Financial Review and the Sydney 

Morning Herald, launching of the National Times, brilliant technical skills, vast knowledge of 

Australian politics, economics and business, grasp of world history, ability to pick and nurture 

talent, curiosity, capacity to ask the right questions and ramrod integrity, Carroll was a force like 

no other in Australian newspapers.” (Brad Norington, Australian, 3 April 2019; and Andrew Clark, 

Australian Financial Review, 3 April 2019). 

Cole-Adams, Peter: D. 3 April 2019 in Melbourne, aged 81; grew up in Stanthorpe, Queensland, 

after being evacuated as an infant with his family from Borneo where his father was a British 

administrator; completed a cadetship at the Courier-Mail, Brisbane, and worked in London for 

AAP before joining the Age shortly before Graham Perkin became editor; went on to hold senior 

posts as a foreign bureau chief in Europe and the US, and was a columnist, feature writer and 

associate editor; Cameron Forbes said Cole-Adams “possessed style, wit and substance as a 

correspondent but also as an executive [and] was a thinker, which not all executives are”; after 28 

years with the Age, moved to Canberra to become political editor of the Canberra Times under the 

editorship of former Age colleague Michelle Grattan; at career’s end, he and artist wife Brigid drove 

around Australia for seven months writing and illustrating their adventures for the Age; their 

travels were also recorded in a handsome book Journey into Australia (1989). [Sources: John Tidey; 

and Age, 5 April 2019, p.50.]  

Coleman, William Peter (Peter): D. 31 March 2019 in Sydney, aged 90; born in Melbourne; 

attended North Sydney Boys High; studied arts at Sydney University; became a widely published 

journalist for more than 60 years; editor, the Bulletin, 1964-67, and of Quadrant for 20 years; 

published 16 books on political, biographical and cultural subjects; was a Liberal MP 1968-78 in 

the NSW Legislative Assembly and was Leader of the Opposition in the final year; appointed 

Administrator of Norfolk Island in 1979; elected for Wentworth in Federal Parliament, 1981-87; in 

June 1987, before the federal election, resigned from parliament and resumed writing full-time; 

contributed to the Australian edition of the Spectator, the ABC and the Australian; awarded the 

Centenary Medal in 2001 and in 2008, was admitted to the degree of Doctor of Letters (honoris 

causa) at the University of Sydney; was later made an Officer of the Order of Australia (AO)  

(Sydney Morning Herald, 3 April 2019). 

Hurst, Herschel Joseph: D. 13 February 2019 in Melbourne, aged 91; left school at 14; worked 

for a year as  judges’ messenger in Sydney’s District Court; joined Sydney Daily Telegraph in July 

1942, aged 15; Telegraph owner Frank Packer had decreed that no copy boy would be promoted till 

the war was over; Hurst started writing to newspapers all over Australia and in 1944 joined the 

Evening Advocate, Innisfail (a daily since 1940) as a cadet; a year later he became a sub-editor on 

the Townsville Daily Bulletin; joined Herald & Weekly Times Ltd in 1949 as a general reporter on 

the Melbourne Herald; served as Canberra bureau chief for Melbourne Sun News-Pictorial, 1961-

68; joined Australian News and Information Bureau in 1970 and served as public affairs officer 

and spokesperson in Australia’s diplomatic missions in New York and Washington for almost 10 

years; distinguished himself as a public affairs office-cum-diplomat for another decade (Canberra 

Times, 13 April 2019). 

Jones, Kevin John (Bill): D. 14 April 2019 in Sydney; journalist for five decades; started career 

on daily Burnie Advocate; joined Brisbane Telegraph and Sydney Morning Herald before finding 

his home at the Australian a few years after its launch in 1964; was sports editor of the paper, 

1977-1989 (Australian, 16 April 2019). 

Williams, Evan: D. ca 12 May 2019 in Sydney, aged 84; began career as cadet journalist at Sydney 

Morning Herald in 1952; appointed in augural editor of the Sunday Australian in 1971 (published 

for just over a year before being merged with Sunday Telegraph after Rupert Murdoch bought the 

Telegraphs);  a decade later he returned to the Australian as a film critic and stayed for 33 years; 

long career in public service first as Gough Whitlam’s press secretary and speechwriter where he 

worked with Graham Freudenberg, then as NSW Premier Neville Wran’s director of cultural 

activities; when the arts got its own department, Williams headed it under successive governments 

(Australian, 13 May 2019). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 6 

 

Wylie, Peter: D. 12 May 2019 in Adelaide, aged 76; in a newspaper career of more than 50 years, 

became managing director and chairman of Advertiser Newspapers, Adelaide; also was editor of 

the Sunday Mail, Adelaide, the Adelaide News and Sydney Daily Mirror; started at Glenelg 

Guardian in 1960 before working at Messenger Newspapers and joining the News as a copy editor 

in 1967; became editor-in-chief of Daily and Sunday Telegraphs in 1986, and general manager of 

News Ltd’s Sydney newspaper division, 1987-91; then managing director of Advertiser 

Newspapers, 1991-2002 (Australian, 13 May 2019). 

102.1.7 Correction on Australia Day award 

Correction: In ANHG 101.1.6 it was reported that Graeme Ross McPherson, of Arcadia, Victoria, 

was awarded an Order of Australia Medal (OAM) for service to print and digital media and the 

community. In fact, he was awarded an AM: he was made a Member of the General Division of the 

Order of Australia. 

Also, Ian Colin Willis, of Camden, NSW, a long-time ANHG subscriber and occasional 

contributor, was awarded a Medal (OAM) of the Order of Australia in the General Division for 

service to community history. 

102.1.8 The Murdochs and their influence 

On 3 April, the New York Times published an article headed, “How Rupert Murdoch’s empire of 

influence remade the world”. The 20,000-word article dealt with the influence of the Murdoch 

family (Rupert, James and Lachlan) and the developing divisions within it. See link below to the 

article. 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-

trump.html?smid=nytcore-ios-share 

See below for a few extracts from this New York Times article. And see further below for Andrew 

Bolt’s comments. 

‘Trump’s Aussie mates’ 

Even as James was pursuing his bid to take full control of Sky in Britain, the company’s Australian 
division — Lachlan’s domain — was closing a much smaller but still significant deal for the family to 
take full control of a different Sky subsidiary: Sky News Australia, which it jointly owned with two 
Australian media companies. It was the country’s only 24-hour cable news channel and an unexploited 
opportunity for influence on another continent. 

The Murdochs’ newspaper holdings accounted for some 60 percent of the Australian [metro daily] print 
market, and included the country’s sole national general-interest paper, the Australian. As the face of 
this continental newspaper empire, Lachlan wielded an enormous amount of political power in the 
country. Over the previous decade, Murdoch papers helped push out two different prime ministers, 
Kevin Rudd and Julia Gillard. When Gillard’s treasurer, Wayne Swan, was worried that the Murdoch 
attacks were hurting the national economy, he sought out Lachlan to make an appeal, Swan told us. 
Lachlan built alliances, too, drawing close to Tony Abbott, a member of Parliament whose right-wing 
politics and confrontational style had earned him frequent comparisons to Newt Gingrich. When 
Abbott served as prime minister, from 2013 to 2015, he would discuss legislation with the Murdochs’ 
editors — and occasionally the Murdochs themselves — before introducing it, the former editor of The 
Australian, Chris Mitchell, wrote in his memoir. 

Now Murdoch’s Australian empire was expanding into cable news. The country’s dominant broadcaster 
was the Australian Broadcasting Corporation, a publicly financed institution modelled after the BBC. Its 
reporting was similarly straight and sober. Sky News Australia — which also airs in New Zealand — was, 
notionally, a competitor, but its audience was small, even by Australian standards. Still, the network 
offered Lachlan his own opportunity for redemption: After his split with his father, he presided over 
the implosion of the Australian TV network Ten. His failed efforts to save it included giving a reality-TV 
dance show to his wife and signing off on a weekly show for a controversial right-wing firebrand, 
Andrew Bolt. A columnist at the Murdoch-owned Herald Sun, Bolt had impressed Lachlan years earlier 
at a company retreat in Pebble Beach, Calif., when he aggressively questioned Al Gore after Gore 
presented his slide show on climate change. When Bolt was awarded his show on Ten, he was facing 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html?smid=nytcore-ios-share
https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/03/magazine/rupert-murdoch-fox-news-trump.html?smid=nytcore-ios-share
https://www.crikey.com.au/2011/04/08/inside-lachlan-murdochs-first-ten-media-market-briefing/
https://www.heraldsun.com.au/blogs/andrew-bolt/column--rinehart-and-the-hypocrites/news-story/23332b1f9a75c35962457b95787b1fce
https://www.abc.net.au/news/2011-09-28/bolt-found-guilty-of-breaching-discrimination-act/3025918


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 7 

 

charges for violating the country’s Racial Discrimination Act by writing that light-skinned Aborigines 
were claiming indigenous status for personal gain. (Bolt was found guilty, and the publisher was forced 
to print a lengthy statement acknowledging the offence.) 

Andrew Bolt shared his experience of being asked to answer questions from the New York Times 

for what became the above-mentioned article on the Murdochs. Here’s an extract from what Bolt 

wrote in the Herald Sun, Melbourne, on 8 April: “Two months ago, the Times’s Jim Rutenberg 

asked to talk to me ‘about the Murdoch empire at this time of transition’ and about its Sky News 

where I host The Bolt Report. I said no, I’d be wasting my time, given he was certain to take a 

‘hostile look at the Murdochs, one tailored to suit the prejudices of a New York Times audience’. 

Rutenberg protested his series ‘will not be hostile’, but that wasn’t true. It ran last week, claiming 

to describe ‘the Murdoch family’s role in destabilising democracy’ on three continents. But it’s not 

worth spit, to judge by its account of my role.” 

Bolt proceeds to shoot holes in the New York Times’s description of the forces that helped move 

Malcolm Turnbull from the prime ministership. Bolt says he had opposed Turnbull from the day 

he became prime minister. “That day I wrote he had no judgment and would ‘be the leader of a 

party he cannot unite’. He’d fail because his global warming beliefs were ‘potentially another party-

splitter’.”  

See also: Jennifer Duke, “All eyes on Murdoch family’s next move”, Sydney Morning Herald, 

Saturday 13 April 2019, page 29; and Matthew Knott, “Murdoch feud: ‘You will not have a son!’’, 

Age, 5 April 2019, p.13. 

102.1.9 ‘Old’ look of Canberra Times’s new look 

Victor Isaacs writes: From Tuesday 9 April the Canberra Times introduced a revised layout, the 

most noticeable feature of which is a larger type size throughout the paper. The masthead slogan 

changed from “Independent. Always.” to “To Serve the National City”, a partial revival of an earlier 

slogan. 

There may be three reasons for the change to larger type size, all of which may be valid 

simultaneously: 

1. Larger type size means less content is required. 

2. Larger type size will bring the CT in line with the other Nine country dailies, rather than 

the metropolitan Age and SMH—part of the preparation for the sale of these papers, as 

also is the change of masthead slogan. 

3. Larger type size is an admission that the newspaper is now mainly read by older people. 

The Canberra Times now looks different from the Age and SMH. Many articles are still sourced 

from the SMH and Age, but possibly fewer than previously. Business coverage has decreased. The 

front page is usually completely devoted to local stories. 

After a few weeks of the new arrangements, I judge the Canberra Times to be indeed an improved 

newspaper, with more serious news coverage. [See also, ANHG 102.3.1 below, “Nine sells 

community media division”.] 

102.1.10 Readership climbs for Herald Sun 

The Sunday Herald Sun, Melbourne, reports (7 April 2019, p.2) that it had 11,000 more readers in 

January this year than last year. Fiona Byrne’s column, “Gossip Queen”, had 11,000 more readers, 

too. The Sunday Age had 21,000 fewer readers in January this year than last year. The figures 

come from emma (Enhanced Media Metrics Australia). 

102.1.11 The invisible women 

Jenna Price, who used to be a journalist at the Sydney Morning Herald but is now a lecturer at the 

University of Technology Sydney, has been involved in a study that shows that two-thirds of news 

sources are males and that male reporters are more likely to rely even more heavily on male 

sources. Price’s colleague in conducting the study, in each of the four weeks in October 2018, was 

Anne Maree Payne, also of UTS. They looked at the top five stories in each of 15 new sites over 

https://www.abc.net.au/news/2011-09-28/bolt-found-guilty-of-breaching-discrimination-act/3025918


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 8 

 

lunchtime. From that data set of 300 stories, they examined the gender of the sources and the 

gender of the bylines. See: Jenna Price, “The invisible women in media”, Age, 5 April 2019, p.23.  

102.1.12 Print down-down and digital up-up 

Figures revealed by News Corp to the US Securities & Exchange Commission have revealed how 

far its metro titles have fallen since the advent of the GFC. At the same time the figures show 

digital readership is skyrocketing (print21.com.au, March-April 2019). The country’s biggest 

selling newsprint paper remains the Sunday Telegraph in Sydney with print sales of 334,209. 

However, the Sunday Tele’s sales are now well below the 734,000 average back in 2003, losing 60 

per cent of its print run. It prints nearly 40 per cent fewer than the 516,000 copies a day it was 

selling only five years ago. 

Sales of the Sunday Herald Sun sales are also way off the heights of 2006, when they topped 

623,000. Today they are just behind the Sunday Tele, coming in at 325,592. The figures reveal that 

the print run of the Herald Sun is down by 8.5 per cent in the year to 386,867. Total print figure 

of the Courier Mail is 125,000 compared to the peak print figure of 204,500 in 2008, and Adelaide’s 

Advertiser print sales of 106,000 are way off its 2003 print figure of 222,600. Digital uptake, 

however, is rocketing ahead, many News titles showing digital growth of 40 to 50 per cent in the 

year, led by the Australian where digital growth jumped by 53 per cent. 

102.1.13 Henry the VIII double dips 

Oddity: two portraits of King Henry VIII appeared in the Weekend Australian of 27-28 April 2019, 

one on page 11 (“How death of grandmother put fear of plague into Henry VIII”) and the other on 

page 36 in the business section (“Leaving kings to rule courts disaster”) 

102.1.14 Redundancies at the West 

The loss of decades of journalistic experience and knowledge from the latest round of redundancies 

at the West Australian will “denude” its newsroom, diminishing its ability to cover state issues and 

hold power to account, according to a veteran editor (ABC News online, 18 April 2019). Managing 

editor and owner of Post Newspapers, Bret Christian, was joined by government ministers and 

media academics in expressing concern at the loss of around 30 journalists from WA’s major 

newspaper. Among those to accept voluntary redundancies are high-profile state political editor 

Gary Adshead, named Western Australia’s journalist of the year at the 2018 WA Media Awards, 

and health editor Cathy O’Leary, who was recognised at the awards for her outstanding 

contribution to journalism over more than 30 years. 

In March, the paper’s editor Anthony De Ceglie — who took the job in January — called for 

voluntary redundancies to deal with “excess capability” ahead of the integration of newsrooms at 

the West, the Sunday Times and website Perth Now. The West and the Sunday Times are also 

moving to a seven-day-a-week newsroom, with staff working to both mastheads. It is the third 

major round of redundancies at the West Australian since 2016 when at least 35 senior editorial 

staff left following the acquisition of the Sunday Times by the paper’s parent company, Seven West 

Media. 

Another round of redundancies came in January last year in the face of what chief executive John 

Driscoll called “the challenges our industry is facing”. The ABC has been told the long list of 

reporters, sub-editors and photographers now heading out the door is leaving for a mix of reasons. 

Some were keen to take good payouts before their enterprise bargaining agreement is renegotiated, 

and others were not comfortable with the paper’s more tabloid direction since De Ceglie took over. 

De Ceglie is a former deputy editor of News Corp’s Daily Telegraph, Sydney.  

102.1.15 The Sydney Morning Telegraph? 

A printing error led to the inclusion in the early (country) editions of the Sydney Daily Telegraph 

of pages from its rival, the Sydney Morning Herald, on 25 April. The Herald’s editorial page 

appeared adjacent to the Telegraph’s gossip page, “Sydney Confidential”. The Herald’s obituary 

page also featured. When questions were asked, it emerged that a printing error at News Corp ’s 

Chullora plant had resulted in content from the two newspapers being mixed. The newspapers 

https://www.abc.net.au/news/2016-06-30/west-australian-30-job-cuts-ahead-of-sunday-times-takeover/7559534
https://www.abc.net.au/news/2016-06-30/west-australian-30-job-cuts-ahead-of-sunday-times-takeover/7559534
https://www.abc.net.au/news/2016-06-30/west-australian-30-job-cuts-ahead-of-sunday-times-takeover/7559534
https://www.abc.net.au/news/2018-01-24/more-job-losses-seven-west-media-the-west-australian-sunday-time/9354480


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 9 

 

have been produced at the same location since a deal was struck last year (theguardian.com/media, 

25 April 2019). 

102.1.16 On the bus only some of the time 

Nine Entertainment Co. decided against sending journalists from the Sydney Morning Herald and 

the Age to report on Scott Morrison and Bill Shorten from the election hustings during most of the 

five-week campaign (Australian, 9 May 2019). Nine Entertainment’s major newspapers, did not 

rejoin the two leaders on the trail until Sunday, 12 May, after sitting out the middle three weeks 

of the campaign. Journalists from the two newspapers, owned by Fairfax Media before the $4 

billion merger with television broadcaster Nine in December, were following the Prime Minister 

and the Opposition Leader in the first week. The papers were believed to be relying on Nine’s TV 

journalists and agencies, including Australian Associated Press, to ask questions of the leaders on 

key issues. A Nine Entertainment newspaper photographer has been on the trail at various times 

of the campaign. 

The bill for sending at least two crew on the five-week campaign trail has been estimated as being 

as high as $50,000, including hotels, airfares, meals, taxi fares and other expenses. Nine’s national 

business newspaper, the Australian Financial Review, has been on the campaign buses. AAP had 

a journalist and photographer with both leaders throughout the entire campaign, plus a 

videographer with each for the first and last week. And a reporter was on the “wombat trail” with 

Nationals leader Michael McCormack for about 10 days, AAP editor Mike Osborne said.  

James Chessell, the group executive editor for the SMH and Age, defended the decision not to send 

reporters on the leaders’ buses for the full campaign, saying the company had spent “a record 

amount on this election”. No specific figures were made available. “Rather than stationing our 

reporters permanently on the buses to digest pre-prepared talking points, we sent them around 

the country to break stories by talking to voters and candidates,” he said. “It’s meant we’ve broken 

more stories and produced more balanced coverage.” 

Chessell said Nine’s newspapers had had “journalists travelling with the leaders at times that 

work best for our readers, such as the first week and again from this Sunday [12 May]”. He said 

senior journalists David Crowe and Deborah Snow had also joined the campaign buses for “stints 

during the past three weeks”. “Our approach means our crew has been able to do a huge amount 

of great reporting right up and down the east coast, in regional and rural seats and every day in 

Sydney and Melbourne,” he said. “We have also had multiple interviews with both leaders.” 

101.1.17 News Corp earnings jump 

Subscriptions to Foxtel’s Kayo streaming service doubled in the March quarter as paid digital users 

rose across News Corp’s media properties and helped drive a 36 per cent jump in March quarter 

pre-tax earnings (Weekend Australian, 11-12 May 2019). In total, News Corp booked a 17 per cent 

increase in revenue to $US2.46 billion ($3.52bn) for the three months ended 31 March, helped by 

the consolidation of Foxtel, which is two-thirds owned by News following its merger with Fox 

Sports. The fiscal third-quarter earnings before interest, tax, depreciation and amortisation of 

$US247 million for the quarter were up 36 per cent from $US181m a year earlier. Paid digital 

subscribers at the Wall Street Journal rose by almost 20 per cent to $1.78m, and by 21 per cent at 

Australian mastheads including the Australian, Daily Telegraph and Herald Sun. Digital 

subscribers accounted for more than 36 per cent of the publishing business’s total subscriber base. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 10 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

102.2.1 Digital giants and responsibility 

Campbell Reid writes (Australian, 25 March 2019): Journalism, as the first cut of history, tells 

in real time the good, bad and ugly stories of human society as it rushes through every day of its 

life. The live reporting of events the world has never seen before is the ultimate challenge to 

confront any newsroom. There is no time for considered reflection; in times of crisis the world 

deserves to know what is going on — who is doing what, and why. The fundamental questions of 

journalism need to be answered. Right now. With the Christchurch massacre (51 people died in 

shootings at two mosques on 15 March 2019), newsrooms faced that ultimate news event — 

something the world had never seen before — a killer live-streaming his own mass murder and 

releasing an accompanying manifesto of hate to explain his actions. 

In the subsequent seconds, minutes and hours, responsible newsrooms and editors made both good 

and flawed decisions. But at the heart of it, every one of those newsrooms took responsibility for 

what they were showing and how much the public should see before the boundaries of the need to 

know and offensive, unpublishable material were crossed. They then wrestled with their role as 

town crier, about how much information was enough to tell the story and how much was too much 

to bear. 

The debate about who made the right call and who didn’t is not evidence of our failings or of 

irresponsibility or who is to blame; it is evidence of an open society confronting a despicable act 

and having a conversation about what we are going to do to learn from it and make our world safer. 

Showing the first moments of the video of the killer, reading from his manifesto of hate, is not 

misbehaviour or misjudgement; it is a moment in history in all its shock and confrontation being 

revealed to the world. 

It has triggered a long overdue and serious demand for the digital platforms — who allow their 

dark corners to foster and share hatreds and then stream the killers’ video and permit it to be 

shared over and over — to join the rest of society and take responsibility for their actions. This is 

a moment in time — one brought into the open by the very fact that mainstream journalism showed 

the initial moments of this killer’s appalling video and shared parts of his hate manifesto. In doing 

so, in all its confronting and challenging decision-making, professional journalism played the role 

that serves society best. It is a role that mainstream media has fulfilled throughout its history from 

the World Wars to Vietnam to 9/11 and since. 

As appalling as it is, the frozen still image from this killer’s head camera is the image of a moment 

that changed the world. It is not something to hide from; like other moment-in-time images and 

photographs from human history, it is something not to bury from view but to keep in the open, so 

we never forget. At the same time, there is a world of difference between an edited slice of an 

appalling act and the uncontrolled live-streaming of an entire crime — in this case the mass 

murder of innocents — as it unfolds. 

No mainstream media organisation did that. The open airing of confrontation and extreme views 

from all corners of society allows reasonable people to decide for themselves what they agree with, 

what they disagree with, what they regard as acceptable and what is reprehensible. It serves no 

purpose to have an after-the-event debate about who in mainstream media is right or wrong in 

what they said or what they published because all conversations held in open society inform that 

society about itself, what it values, what it believes in and what it doesn’t. The danger is not open 

and discordant debate. The danger is dark cupboards and hidden conspiracies that are allowed to 

fester before they finally burst into the open, and this is where the spotlight should be shining. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 11 

 

Mainstream publishers played their role in telling the story of an appalling event and letting the 

world know who the deranged killer was and what he was prepared to do. They made choices, as 

part of the community they serve, as to what to publish and what not to. This same kind of 

responsibility has to now be accepted by the leaders of the digital platforms who have created the 

biggest information-sharing networks the world has ever seen. These businesses play a pervasive 

role in billions of people’s lives — they have to accept that they are not separate from modern 

society; they have created machines that can help shape that society for good or for evil, and now 

is the moment in time to accept that responsibility. 

Campbell Reid is News Corp Australia’s group executive, corporate affairs, policy and 

government relations, and is a former editor of the Australian and the Daily Telegraph. 

102.2.2 Apple and publication subscriptions 

Apple has announced an upgrade to Apple News with a subscription service called News+ 

(Australian, 27 March 2019). This was available immediately in the US and Canada and will 

become available in Australia and Britain from later this year. Mastheads such as the New York 

Times and the Washington Post have not joined News+ following reports that Apple wants 50 per 

cent commission from proceeds. The Los Angeles Times, Wall Street Journal and Toronto Star in 

Canada were the only major papers announced as having joined.  

In Australia, publications are taking a wait-and-see approach. Nicholas Gray, managing director 

of the Australian, NSW, and Prestige Titles at News Corp Australia, said, “We will wait to hear 

more about Apple’s plans in Australia before making a decision about participation.” News 

Corporation chief executive Robert Thomson said the Wall Street Journal in the service “is a 

profound example of a technology company treating journalism and other premium content in a 

manner that benefits News Corp and the societies in which we operate”. 

The Apple News subscription announcement was made within the context of announcements such 

as an Apple credit card (that offers users cash rewards and no fees) and other services. 

See also: David Swan and Supratim Adhikari, “Apple in the newsroom”, Australian, 27 March 

2019, p.13.  

102.2.3 Protections for journalism in new tech laws 

Attorney-General Christian Porter has declared there will be protections for journalism, advocacy, 

research and artistic works under the Morrison government’s crackdown on tech giants, which 

passed Federal Parliament in two days amid a growing backlash from the tech and media 

industries (Australian, 5 April 2019). The passage of the Sharing of Abhorrent Violent Material 

Bill, designed to change the behaviour of social media companies and prevent a repeat of the type 

of livestreaming seen in the Christchurch terror attack, united small and large publishers which 

condemned the legislation as “risky”. Media, tech and legal experts warned of unintended 

consequences after the legislation was drafted in weeks and sailed through both chambers of 

parliament. 

Atlassian boss Mike Cannon-Brookes joined the revolt and described the “flawed” bill’s passage as 

a sad day for Australia’s technology industry. “No one is complaining that this content should be 

allowed on the internet. But it is very different to say this is the right bill to do it. It’s not,” Cannon-

Brookes said. Under the legislation, social media and other company executives could be jailed for 

up to three years or a company fined 10 per cent of its annual global turnover if it failed to quickly 

remove the content within a reasonable time. Platforms around the world would also have to notify 

the Australian Federal Police if they knew their service was streaming abhorrent violent conduct 

that occurred or was occurring in Australia, or face fines of up to $168,000 for an individual or 

$840,000 for a corporation. 

“The bill does include defences to the offence in certain circumstances,” Porter said. They include 

“for law-enforcement purposes where the material relates to a news or current affairs report that 

is in the public interest, for court and tribunal proceedings where the accessibility of the material 

is for lawful advocacy purposes and where the accessibility of the material relates to research or 

artistic works created in good faith”. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 12 

 

The Law Council of Australia said important news could now be censored across social media 

platforms, contrary to the democratic principle of a free press. 

102.2.4 News Corp launches podcasting unit 

News Corp Australia has launched a podcasting unit, NewsCast. The portfolio of podcasts will 

draw on talent from News Corp’s businesses and cover a range of topics, including news, sport, 

travel, food, lifestyle, finance and true crime (Telum Media Alert, 20 March 2019).  

102.2.5 Facebook, etc.: ‘High-stakes error in judgment’ 

The New Yorker magazine has published a long article about the founder and CEO of Twitter, Jack 

Dorsey, that contained the following eye-catching sentence (writes Alan Kohler, Australian, 3 

May 2019): “Since the 2016 election, it has grown increasingly clear that allowing young, mostly 

male technologists to build largely unregulated, proprietary, international networks, might have 

been a large-scale, high-stakes error in judgment.” The writer, Anna Weiner, didn’t really develop 

that thought, and she was mainly on about Twitter and the fact that it’s more or less out of control 

now, but she was also obviously referring to Facebook, YouTube and Instagram as well. There are 

a few other wannabe social media platforms but they’re the ones that matter. 

Dorsey created Twitter in 2006 as an undergraduate student at New York University. The idea 

was simply to use an SMS service as a way of sharing short messages with a small group of people, 

but a year later it took off and, by 2008, millions of tweets were being sent. Facebook was started 

by a Harvard student named Mark Zuckerberg in 2003 and it opened to the public in 2006. By July 

2010 it had 500 million users. The founders of Instagram (now owned by Facebook), Kevin Systrom 

and Mike Krieger, were not students but software engineers and entrepreneurs but in 2010 when 

they started their photo-sharing platform they were both in their mid-20s, so near enough to 

students. YouTube, now owned by Google, was started by three young employees of PayPal, Chad 

Hurley, Steve Chen and Jawed Karim, who raised some money from Sequoia Capital in 2005 

because they had had trouble sharing a video of a dinner party at Chen’s place. The first YouTube 

video was Jawed Karim at the San Diego Zoo on April 23, 2005. 

Now each of these things is a global monster. Facebook has 2.3 billion users and Twitter 330 

million. There are 400 hours of video uploaded to YouTube every minute; Taylor Swift’s Me! video 

got 65.2 million YouTube views within 24 hours last week [end of April], breaking the record and 

demonstrating YouTube’s power. Instagram is receiving close to a 100 million posts a day and there 

are well over 40 billion photos on the site. Is the fact that they were started by young men relevant, 

as Anna Weiner suggests? Well, I was one of them once, and I can confirm that young men have a 

talent for blind ambition, which can be both admirable and a bit dangerous. 

The problem is the colossal scale that has happened so quickly, for several reasons. Publishing 

used to be an activity in which a publisher’s staff checked the material before sending it out. That 

still goes on, expensively, and a lot less profitably than before, but it’s now being swamped by the 

new “platform” publishers — Facebook, Twitter, YouTube and Instagram — providing their 

technology for everyone to use, for free, with no friction. 

The lack of friction creates the scale, and thus the sheer impossibility of checking everything before 

it goes out. Each of them has a mechanism for dealing with content that is flagged or otherwise 

complained about but checking material before it’s seen or read is simply out of the question, and 

becoming less so as time goes on. [This is an extract only.] 

102.2.6 New policy on social-media posts 

The freewheeling days of social media postings by reporters at the Sydney Morning Herald and the 

Melbourne Age appear to be over, reports Elias Visontay (Australian, 15 April 2019). A new social 

media policy introduced by Nine Entertainment after its takeover of Fairfax last year could land 

several of its mastheads’ high-profile commentators in hot water given their past record on the 

social media platform. The changes, which came just in time for the federal election, seek to put 

an end to journalists and contributors personally advocating for a political cause or expressing a 

bias online, and were prompted by “recent incidents involving staff use of Twitter and Instagram 

which reflected poorly on the staff involved and on our mastheads”, the new policy says. The 

binding policy is not just for employees but all editorial contributors including producers and 

https://www.newyorker.com/news/letter-from-silicon-valley/jack-dorseys-ted-interview-and-the-end-of-an-era
https://www.youtube.com/watch?v=FuXNumBwDOM


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 13 

 

photographers, and states they must “not editorialise, express personal biases, personally 

campaign or advocate for (or against) policies or do anything to undermine our reputation and 

stated objective of being ‘Independent. Always’.” 

Staff at the Nine newspapers, including the Sydney Morning Herald and the Age, are advised to 

take care with what they retweet, not to use social media to make customer service complaints, 

not to live-tweet events if it interferes with their work, and not to share breaking news or tips from 

other organisations without attribution or confirmation. The new policy also advises staff not to 

use social media to directly attack rival journalists or publications and not attack trolls, even if 

abused. 

The policy comes after former columnist Clementine Ford resigned in response to being suspended 

over a tweet in September that called the Prime Minister a[n] “[expletive] disgrace” — a comment 

that appears to be addressed by the policy instruction to not campaign against a politician. Of 

current contributors who stand to be affected, Peter Fitzsimons’ vocal opposition to the demolition 

and rebuilding of Sydney’s Allianz Stadium could be classified as “personally campaigning or 

advocating against” the state government’s policy, as seen in a 7 March tweet urging his followers 

to sign a petition to Premier Gladys Berejiklian to “STOP THE BULLDOZERS”. 

A spokesman from the Sydney Morning Herald and the Age said the new policy was consistent 

with social media policies at other major newsrooms around the world, including those of the BBC 

and New York Times. 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

 

102.3.1 Nine sells its community media division 

Nine Entertainment has sold its regional newspapers and printing business—centred on the 

former Rural Press Ltd newspapers—to former Domain boss Antony Catalano and Thorney 

Investment Group for a total of $125 million, five months after wrapping up its $4 billion merger 

with Fairfax Media (Australian, 30 April 2019). The Australian Community Media and Printing 

titles, comprising more than 160 papers, including the Canberra Times, Newcastle Herald, 

Illawarra Mercury (Wollongong), Examiner (Launceston) and Border Mail (Albury), were acquired 

by Nine as part of the Fairfax deal. Nine chief executive Hugh Marks said the sale of the titles 

aligned with its “strategy to exit non-core businesses and to focus on Nine’s portfolio of high-

growth, digital assets”. He added: “We will retain a commercial relationship with ACM and look 

forward to continuing to work with the business in areas where there are mutual benefits to both 

Nine and ACM,” Marks said in a statement. Nine said the parties had agreed to “preserve the 

commercial relationships” that have existed during its ownership of ACM, including the printing 

of its metropolitan newspapers, the Age, Sydney Morning Herald and Australian Financial Review 

and, “for a short transitional period, sharing of content between ACM publications and the 

metropolitan publications”.  

Catalano spent 26 years with Fairfax and was chief executive of Domain for four years, leading the 

property classifieds business through its 2017 spinoff from Fairfax into a separately listed 

business. He quit in January last year and failed in a last-ditch attempt in Federal Court to prevent 

the merger between Fairfax and Nine by buying a blocking stake in the old newspaper publisher. 

Following the completion of the Fairfax merger on 7 December, Nine flagged the sale of ACM, plus 

its events business, which produces the annual City2Surf running race in Sydney, and New 

Zealand division Stuff. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 14 

 

6 May 2019: Antony Catalano is reported to be prepared to consider consolidation among regional 

publishers but remains committed to trying to grow revenues and readership of his newspapers 

rather than cutting more deeply into costs (Australian, 6 May 2019). Brian McCarthy, who helped 

aggregate the titles in ACM when he ran Rural Press for 13 years, said there was a “simplistic” 

but effective strategy to grow the business now that it was again a stand-alone, rather than lost 

within a big conglomerate. That involved growing revenue, attracting talent to the business and 

restoring relationships in the communities that the paper operated in. He also suggested that 

offering equity in the newspaper to local businesses or identities could also grow revenue and 

readership of the papers. “He needs to get a team around him that is focused on growth, not just 

on cutting costs,” McCarthy said of Catalano. Earnings before interest, tax, depreciation and 

amortisation have shrunk from $193m at the time Rural Press merged with Fairfax in 2007 to 

$43m at the time of the latest sale. 

102.3.2 Illawarra: NewsLocal launches new title 

NewsLocal has launched its first local title in the Illawarra region. The Illawarra Star is covering 

news from Helensburgh to the Shoalhaven region, focusing on local news topics such as politics, 

council, court and crime, transport, health and lifestyle (Telum Media Alert, 5 April 2019). 

102.3.3 Hard copy hard to find 

News Corp seems to be running down the daily papers it acquired from APN a couple of years ago 

(at least the Mon-Fri hard copies). Evidence: The recent cover price increase makes them the most 

expensive regional dailies in Australia on Monday-Friday. Subscription packages offered are: 

Digital only, or Digital plus Saturday delivery. The option offered for Monday to Friday hard copy 

delivery is extremely hard to find on the websites. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

102.4.1 Ginger Meggs (1): How he began life  

Following is an edited, extract from Barry Gomm, “The Adventures of Ginger Meggs, an Aussie 

icon”, Burwood Bulletin, Melbourne, December 2018-February 2019, pp.6-7: Many older 

Australians will recall the weekend newspaper supplements which included Ginger Meggs’s latest 

adventures. Today that little Aussie appears in daily comic strips in more than 100 newspapers 

throughout the world, including many within Australia. He can be found also on GoComics.com, 

Facebook, Instagram and Twitter, as well as having his own phone app.  

As a lad of 12 to 13 years of age—going on 97—Ginger Meggs is Australia’s oldest comic character 

and one of the oldest in the world. His creator was Jimmy Bancks. Four others have since taken 

over the Ginger Meggs strip. The current artist is Jason Chatfield, an Australian who now lives in 

the US where he draws political cartoons as well as the Meggs strip. Ginger first appeared in 1921 

as Ginger Smith in a comic strip called “Us Fellers”, which was about a gang of boys who got into 

all sorts of trouble; a lone heroine, Gladsome Gladys, was included. The theme was for the little 

girl to use her charm to get the boys out of trouble if their cricket ball broke a window, their billy-

cart knocked someone over or any other tragedy befell them. Gladys was named after the lady who 

taught Bancks to draw. 

Bancks soon ran out of ideas for that theme and so brought Ginger forward in a lead role, changing 

his surname from Smith to Meggs and modelling him on Charles Somerville, a schooldays friend. 

He also gave him red hair because that was one of only two colours, other than black, used in 

printing newspapers. Gladys was renamed Minnie Peters and given the role of Ginger’s girlfriend. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 15 

 

Other characters drawn from people in Bancks’s life were added as time went on, and so was born 

a uniquely Australian comic that captured Australia’s heart. In 1939 the strip was renamed 

“Ginger Meggs”. 

Newspapers ran children’s competition pages in conjunction with the weekly Ginger Meggs 

supplement. In Melbourne’s Sun News-Pictorial there was a 

children’s club called The Sunbeam Army. This popular feature 

offered graded certificates for competition entries and original 

works of art, prose and poetry with small cash prizes for selected 

competitions. Ginger Meggs’s popularity has not waned over the 

years. In fact (says Barry Gomm), I am now regularly asked to 

give talks at Probus clubs and the like for his many fond fans. 

102.4.2 Ginger Meggs (2): His creator 

Following is what appeared in the Advertiser, Adelaide, on 17 

November 1926, p.10, when the creator of Ginger Meggs arrived 

in town:  Thousands of people throughout Australia know Ginger 

Meggs, but few know anything about Mr J. C. Bancks, the shock-

headed youngster’s creator, who arrived in Adelaide from 

Melbourne yesterday. “There isn’t anything to know,” he would 

protest with the shyness of a very young man, for “Ginger’s 

father”, as he calls himself, is young for his years, and those are 

not yet thirty. Even the pince-nez, which was the penalty of 

drawing by candle light, lamp light, or any other illuminant he 

could get at night, cannot hide the twinkle in his eyes when he 

really smiles. “I had to draw at night,” he said, “simply because it had to be done in my spare time. 

I had too many responsibilities to devote myself to art and Bohemia.”  

Probably if asked about wool, this singularly reticent, tall young man, who firmly refuses to admit 

that he has achieved any-thing out of the ordinary, and declares that he is “just normal,” would 

blossom out as a conversationalist. He knows nearly all there is to know about that subject, for he 

worked in a wool broker’s office for six years, and he is a qualified wool classer as well. Also, he 

admits he knows a little bit about fighting. “Ginger Meggs is fond of fighting,” he said, “and I find 

that my visits to the Stadium keep him from making impossible jabs or wild swipes.”  

Mr Bancks is a fine cricketer and has played with Mailey and Macartney. Perhaps that is why, 

when Ginger Meggs has to throw a ball in his pages in the Saturday Express, he can do it to the 

satisfaction of even the small boy cricketing enthusiasts of the park lands. “He wears a cowboy 

outfit sometimes,” said Mr Bancks with a smile. “but please don’t think I am trying to cut out Tom 

Mix because of that or wanting to pose as the Complete Athlete, any more than Ginger would pose 

as Little Lord Fauntleroy.”  

“Of course, Ginger Meggs is real,” he said, almost indignantly, when he was asked if his famous 

character had merely “grown” like Topsy. “He is, or rather he was when we started, a little boy 

who lived next door to us in North Sydney, where I was born and brought up. I saw him grow up 

from a baby to the kindergarten stage and so on, and he spent every available moment in my room 

trying to draw, spilling my ink, messing up my paints, and doing all the things a healthy youngster 

will do given the opportunity. He did many of the things Ginger Meggs has done in print, but the 

last letter I had showed that the young rascal had far outdistanced him and had thought out 

several special brands of devilment of his own. He was not a precocious kid. I should have hated 

him if he had been. I attribute the popularity of my little character to the fact that fundamentally 

he is real. If I once tried to make him deliberately funny in print, he would just be a precocious 

youngster, and nobody would really care for him.”  

When Mr Bancks first began to draw Ginger Meggs it was intended that he should live for only a 

few weeks, but he proved so successful that the artist has had to make his life a picture serial, 

which is running in every State in the Commonwealth now, and even in Rabaul. “It has been fine 

to get letters from nurses in the hospitals to say that Ginger has brought a smile to the face of 

some sick kiddie,” he said. “I get lots of letters from mothers, too, suggesting things that Ginger 

GINGER MEGGS 

https://www.bing.com/images/search?q=ginger+meggs%2c+image&id=8FB2596C812FFCE02EC9B522C2282FD9173A0759&FORM=IQFRBA


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 16 

 

might do in the future, based, no doubt, on what their own youngsters have done in the past. Best 

of all, however, are the letters that come for Ginger himself, straggling and blotted and childish, 

but the best appreciation of all, for children always love other children, and are more, interested 

in their doings than those of any grown-up. So long as these letters come, I shall know Ginger is a 

real boy. You can only reflect human nature as you move about among people to see it. If an artist 

did not really have a soft spot in his heart for kiddies he could not be bothered to watch and listen 

to them, and then his creation would only be a drawing of a little automation. I did a lot of theatrical 

caricaturing for the Bulletin at one time, and I pass most stage stars in fear and trembling now for 

fear they recognise me. Every day now I do a caricature of ‘Mr Melbourne’, and it is a strenuous 

job, too. Once Ginger Meggs is finished for the week I breathe freely for 24 hours, and then I wonder 

what on earth he is going to do next week, and sometimes I turn cold at the thought that the little 

beggar will let me down, or go on strike, but someone is sure to say something that will set me off 

on a new tack.”  

In his spare time Mr Bancks is fond or motoring, and one of Ginger’s presents to him was a fine 

Vauxhall car. It looks as if that is only one of many presents to come, for in his creator’s own 

expressive phrase, “Ginger Meggs has brought home the bacon.” So far, the real Ginger has no 

rival in Mr Bancks’s heart, for the artist is unmarried. Everywhere he has been he has got in touch 

with hundreds of his little friend’s admirers, and he owns that he has derived much of his 

inspiration from their naive childish remarks, and expressions of opinion. A typical Australian 

himself, he has made the character essentially Australian also. He refused to say what Ginger 

Meggs was going to do next for the Saturday Express, but admitted that he was ‘“thinking of going 

in for rabbits”. “If he does,” he said, “there will be something doing. You ask any parent whose 

youngsters have kept them.” 

102.4.3 Mobile darkroom is being restored 

Jen Kelly writes (“In Black & White”, Herald Sun, 12 March 2019, p.14): It nearly finished up life 

as a hot dog van, but now a treasured piece of Victoria’s history is a step closer to restoration after 

an eagle-eyed reader triggered a series of happy events. This “mobile darkroom” was central to the 

Herald’s operations in the 1950s. It 

allowed photographers to print photos in 

transit from the Melbourne and Caulfield 

cups and other events, saving previous 

minutes before the afternoon’s deadline. 

After our story following the death last 

month of former picture editor Lester 

Howard, who helped design the mobile 

darkroom, car restorer John Keane, from 

Older Car Repairs in Blackburn, recalled seeing the van. John’s tip led us to vehicle restorer Troy 

Kinsmore who bought the 1950 Dodge several years ago for under $1000 from a man who intended 

to turn it into a hot dog van, but never got around to it. Troy, from Slammed Creations in Lilydale, 

only realised what he had stumbled upon when he began rubbing paint off and discovered the 

original writing promoting the Sun News-Pictorial on one side and the Herald on the other. 

He has been trying ever since to find original photos in order to restore it, while taking it to various 

car shows—even picking up a trophy for “best unrestored truck” at one in Healesville. “As someone 

said to us once at a show, it’s very ironic because it was a vehicle made to take photos—but no one 

ever took a photo of it,” Troy says. We contacted veteran Herald & Weekly Times photographer 

Bruce Howard who directed us to this photo (reproduced from Herald Sun, 12 March 2019) of the 

mobile darkroom in the May 1952 edition of the company’s internal newsletter, House News, in our 

archives. Now Troy hopes to restore the truck with the help of this photo and Bruce ’s detailed 

memory of the van’s interior and exterior.  

Jen Kelly was back on the mobile darkroom story in her column on 15 March 2019, p.23: The 

Herald’s mobile darkroom for our newspaper photographers in the 1950s had a second career as a 

mobile forklift workshop. Former staffer Keith Haines, from West Footscray, says the 1950 Dodge 

… was fitted out as a mobile workshop to service the Herald & Weekly Times’ fleet of forklifts in 

the 1970s and 1980s. “I used the Dodge van to travel to the paper warehouses the Herald then 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 17 

 

owned at Flinders St, and various sites in South Melbourne and Port Melbourne, and also to the 

old printing works at Hawthorn,” says the former forklift mechanic. “The Dodge could be a cranky 

old beast at times, with its outdated six-volt electrical system and pretty dodgy braking system, 

but it certainly had a bit of character and drew quite a few comments from interested passers-by.” 

102.4.4 Sydney tries to invade country newspaper territory in 1946 

Picton Post, 8 August 1946, p.6: Latest development in the struggle for supremacy among Sydney 

newspapers is a high-pressure attempt to invade the NSW country districts. Frantic efforts are 

being made by Sunday newspapers and the morning dailies to secure circulation and business in 

the country towns and rural areas. Country affairs and county people who have been treated, with 

almost complete contempt by Sydney’s “great dailies”, for a decade or more are now being flattered 

with extraordinary attention (says the Countryman). Free supplements and pages of this and that 

are being poured out for the benefit of “our country readers” with remarkable generosity.  

Chief aim by Sydney newspapers in this business war is to hit at each other, but in the process, 

they will take all they can get at the expense of the local papers. It is to be hoped for their own 

sake that the Sydney newspapers are not expecting to score at the expense of the local newspapers. 

If they are, they will be sadly disappointed, for no attempt by a metropolitan printed daily to 

supplant a local newspaper giving the local news will ever succeed. Country newspapers have 

shown what they think of the new offensive from Sydney by freely accepting advertisements 

singing the praises of a certain Sydney newspaper. They know they can do that with perfect safety 

as far as their own interests are concerned’. There is nothing to stop Sydney’s “great dailies” 

attempting to gain an octopus grip of the newspaper business over the whole of country NSW.  

They are entitled to go wherever they like, but many country people will see in this latest 

development a further instance of the greed of certain big, city interests. If they could, they would 

trample all country newspapers out of existence, especially the many excellent provincial dailies 

which are doing such a wonderful job for their respective areas, and which, are a fine example of 

decentralisation. There are unsurmountable difficulties in the way, of such newspaper slaughter, 

fortunately, but country people who may be tempted to discount the service given by their local 

paper when compared in certain respects with metropolitan dailies should bear in mind that they 

themselves largely decide the scope and character of their local papers.  

102.4.5 Mr Front Page: appeal to finance archive for SLV 

State Library Victoria has launched a public appeal to raise $75,000 to make the extensive archive 

of award-winning newspaper photographer Bruce Postle available to the public (SLV media 

release, 26 March 2019). The Bruce Postle Archive will offer an important and compelling insight 

into the images that have captured the social, political and sporting history of Australia. For more 

than 50 years working as a photojournalist for Queensland Country Life, the Courier-Mail and the 

Melbourne Age, Bruce Postle gained rare access to significant people, places and events. Known 

for his ability to capture the perfect frame at any cost, Postle was highly sought after because his 

pictures often elevated a story to the front page. 

His personal archive contains nearly 100,000 items including prints, transparencies and 

ephemera. The collection will join the Library’s photographic archive of more than one million 

images, and is the largest of its kind to be acquired by the Library. Highlights of the archive include 

the 1970 Vietnam War moratorium rallies, the aftermath of the 1970 West Gate Bridge collapse 

and the 2009 Black Saturday bushfires. Happier moments include the Rolling Stones’ first tour of 

Australia in 1965 and the iconic image of Malcolm Fraser in his Windsor Hotel bed on the morning 

after his 1980 re-election. 

Bruce Postle said: “I’ve been passionate about photography ever since I took my first photo of the 

family cat when I was nine. I’ve lost and destroyed 36 cameras over the course of my career all in 

the name of getting ‘that shot’. I have always loved telling stories through pictures and the public’s 

support for this appeal will help bring those stories to life for future generations to come.” 

State Library Victoria CEO Kate Torney said the archive serves as an irreplaceable record of the 

most important moments in Australian history from the past 50 years. “Nearly every Australian 

would have seen a Bruce Postle photograph. He scaled bridges and braved floods, fires and mobs 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 18 

 

to put viewers in the moment and capture the spirit of his subjects – be it a sporting star, performer, 

factory worker or politician.” 

Postle was born in 1940, the son of a press photographer, and began his career at Queensland 

Country Life, then the Courier-Mail in Brisbane before moving to the Age in Melbourne in 1969, 

where he shot the front-page image on his first day. In a time before digital photography and hard 

drives, Postle shot sparingly on film. Despite these limitations he was known to detour from a job 

when he saw a great photo opportunity, with some of his best-known images spontaneously 

captured on the way to other jobs. He received a Quill Lifetime Achievement Award from the 

Melbourne Press Club in 2007 and was inducted into The Australian Media Hall of Fame in 2014. 

The Bruce Postle appeal will run until 30 June 2019. 

See also: “Appeal to scoop archive of ‘Mr Front Page’”, Age, 26 March 2019, p.3. 

102.4.6 Weekly Times Annual, 1911-1934 

Peter Gill has extracted the following from the “Introduction” to Index to the Weekly Times Annual 

1911-1934 with a Bibliography of Charles Leslie Barrett by Ian F. McLaren (1986): 

During a search in 1980-1 through various publications of The Herald and Weekly Times Limited 

for contributions to C.J. Dennis in The Herald and Weekly Times (Dalriada Press, 1981), [items 

3162-7] I re-discovered the Weekly Times Annual. This was one of the special publications of The 

Herald and Weekly Times Limited, well printed on art paper, with articles by leading Australian 

authors and illustrated by equally talented Australian artists, illustrators and photographers. The 

Herald library has a complete set of the twenty-four annual issues from 1911 to 1934, Victoria’s 

centenary year; there is an incomplete run in the State Library of Victoria. 

So, as Dennis contributions were sought, from his first in 1913, another list began of contributions 

by other writers and illustrators. As this is a list that could be of use to others, it was decided to 

reproduce the details. Contents of the Weekly Times Annual from 1911-1934 are listed under three 

main headings: 

1. Short stories, verse and features are listed in author alphabetical order, showing the 

illustrator, if any, whether it was a short story [SS], verse [V] or feature [F], and the annual 

in which it appeared with relative page number.  

2. Name index to signed illustrations lists artists and photographers in alphabetical order, 

showing the type of illustration and its location. It includes the illustrations listed in the 

first section for short stories, verse and features in text [IT], with those authors’ names 

shown in square brackets; as a result, some anonymous illustrations appear in this section 

instead of section 3. As the standard of illustration for advertisements was excellent, a few 

examples have been included, e.g. Northfield. 

3. Chronological index to anonymous illustrations lists given title of illustrations in 

chronological order. It was apparently editorial policy up to the 1925 Annual to 

acknowledge the artist, but from 1926 many acknowledgements were waived; more 

illustrations were taken from State tourist bodies, probably because they were free. Where 

illustrations were published without a title, an attempt has been made to give them a short 

description. 

In addition to the Weekly Times Annual, consideration is given to Charles Leslie Barrett, who was 

a journalist and naturalist on the Herald and its companion publications for 33 years. As many of 

Barrett’s works, including the Weekly Times nature book and the Sun Travel and Nature books 

were published by the Herald, it was thought appropriate to include here his bibliography. This 

section also includes Pals which was edited by Barrett over the period in which it was produced at 

the Herald.  

Archives: Although the Herald can trace its beginnings back to the birth of the Port Phillip 

District, a definitive history of the paper has yet to be written. There are snatches of history in the 

centenary issues of the Herald and the Weekly Times, but the company has no formal archives from 

which the story could be written, except in the daily, weekly and special issues they have produced 

over 150 years. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 19 

 

Brief history of the Herald: The Herald began as the Port Phillip Herald which was first 

published in Melbourne on 3 January 1840. After a varied career, the Melbourne Newspaper Co. 

Ltd. Was acquired in 1871 by Samuel Vincent Winter (1843-1904) and John Halfey (1825-89). On 

Halfey’s death in 1889, his half share was purchased by William L. Baillieu, Theodore Fink, A.H. 

Massina, Donald Munro and G.A. Walstab. The company was sold in 1891 to the City Newspaper 

Co. which acquired the Weekly Times when the Daily Telegraph ceased publication in May 1892. 

The purchaser failed to meet purchase payments and Massina and Fink forced the company into 

liquidation, resumed ownership and Winter returned from retirement to become Managing Editor 

of the Herald. The Herald & Standard Newspaper Co. Ltd. was formed in 1892 to consolidate these 

new arrangements.  

Australian weeklies: Many Australian daily papers launched a weekly companion to their daily 

newspaper in the middle of the nineteenth century. The first to do so in Australia was David Syme, 

who launched the Leader in 1856 as a companion weekly to the Melbourne Age. The Melbourne 

Argus introduced the Australasian on 1 October 1864; this became the Australasian Post in 1946. 

The Sydney Morning Herald published the Sydney Mail from 1860 to 1938; the South Australian 

Advertiser started the Weekly Chronicle in July 1858, and the Brisbane Courier published the 

Queenslander in February 1866. The Launceston Examiner began the Weekly Examiner in1872 

and the Mercury, Hobart, the Tasmanian Mail in 1877. The acquisition of the Weekly Times by the 

Herald was more complicated. 

A brief history of the Weekly Times: The Herald, Melbourne, was a morning paper until it was 

converted to evening distribution on 4 January 1869. As a result, a large number of compositors, 

finding themselves unemployed, formed themselves into a limited company to publish the 

Melbourne Daily Telegraph which commenced publication in 1869. The new company was 

managed by Charles F. Somerton who had been in charge of the printing department of the Herald. 

The policy of the Daily Telegraph was stated in the motto: “The Liberal deviseth Liberal things.” 

Somerton and the Daily Telegraph saw the advantages of publishing a weekly companion journal, 

and it was launched on 11 September 1869 as the Weekly Times: A journal of society, politics, 

literature, science, agriculture and sport. The paper was of folio size, commencing with 16 pages 

which was expanded to 32 or 40 pages, and sold for threepence. The over-long title was reduced in 

the issue of 25 September 1875 to the Weekly Times and Town and Country Journal. The Daily 

Telegraph was sold in 1882 to a Melbourne group, who “doubled the size of the sheet, and brought 

it out with the object of waging war against agnosticism, atheism and a variety of other ‘isms’, as 

well as supplying the current news of the day”. It remained a supporter of the Liberals. However, 

it advertised in 1888 that “the Farmer’s Gazette and Story Teller are issued as Supplements to the 

Weekly Times, thus making it the Family Paper of the Colony”. 

After the Daily Telegraph ceased publication in 1892, the Weekly Times and the modern presses at 

192 Collins Street, Melbourne, were acquired by the Melbourne Herald & Standard Newspaper 

Co. Ltd. Circulation of the Weekly Times, which was 16,000 in 1888, rose to 30,000 in the 1930s, 

50,000 in the 1940s, and 100,000 in the 1950s. The present editor is only the eighth holder of that 

position in the paper’s 117 years of existence. 

   

 

5—Recently Published 

 

102.5.1 Books 

Abramson, Jill, Merchants of Truth: Inside the News Revolution, Penguin, $35. 544pp. The 

author, a former editor of the New York Times, has written a “gripping and definitive in-

the-room account of the revolution that has swept the news industry over the last decade 

and reshaped our world”. 

Jones, Howard C., Startling Stories from Albury, available from hcampblljones@gmail.com, 48 

pages, price not stated.  Jones was a journalist on the Border Mail, Albury. 

mailto:hcampblljones@gmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 102, May 2019— 20 

 

102.5.2 Articles 

Bongiorno, Frank, “Brickbats and bouquets”, Inside Story, 23 April 2019. Twitter has changed 

the landscape of political reporting, and there’s no going back. The author is head of the 

School of History at the Australian National University. 

Cooke, Richard, “Democracy’s Greatest Threat: Denialism, nihilism and the Murdoch 

propaganda machine,” Monthly, May 2019, pp.22-31, A passionate argument against the 

News Corp newspapers during the 2019 Federal election campaign.  

Duke, Jennifer, “Nine’s regional papers sale puts focus on costs, Sydney Morning Herald, 5 April, 

p.12. Foresees further cost cutting ahead of and after the proposed sale of Nine’s regional 

newspapers. 

Ergas, Henry, “Public deserves right to pass judgment on courts”, Australian, 8 March 2019, p.12. 

It’s scandalous that Australian judges still retain the power to shut down debate. 

Haigh, Gideon, “The politics and power of print media”, Sydney Morning Herald, 23 March 2019, 

p.18. 

Knott, Matthew, “Murdoch Family: Feud at the heart of a media empire”, Sydney Morning 

Herald, 5 April, p.12. Summarises a New York Times investigation that claims Rupert 

Murdoch’s fall in January 2018 was very serious, that Lachlan Murdoch very strongly 

opposed the sale of 21st Century Fox; and that Lachlan and James are barely on speaking 

terms because of their different philosophies. 

Neill, Rosemary, “Rush verdict a victory for theatre’s ‘cabal of dinosaurs’”, Weekend Australian, 

13-14 April 2019, p.17. Supporters fear Eryn Jean Norvill’s experience will make others 

scared to reveal alleged abuse. 

Pryor, Sally, “Photo collection shows old Canberra in a new light”, Canberra Times, 9 March 2019, 

p.14. More than 3500 press photographs from the Fairfax archives showing Canberra from 

the 1920s to the 1990s have been saved from obscurity by the Canberra Museum and 

Gallery. The images were among those transferred by Fairfax to a company in Arkansas 

in 2013, but which have since languished. 

Scott, Paul, “What a local newspaper means to a regional city like Newcastle”, 

theconversation.com, 3 May 2019. [This article wrongly says the Newcastle Herald began 

as the Newcastle Chronicle in 1858; the Herald actually began as the Newcastle Morning 

Herald and Miners Advocate in April 1876. It incorporated the Newcastle Chronicle four 

months later.] 

Shanahan, Dennis, “Critical thinking key to conveying message”, Australian, Media section, 29 

April 2019, p.25. Journalism evolves but freedom of speech still matters. The article is an 

edited version of a speech the author, the political editor of the Australian, gave when 

receiving an honorary doctorate from the University of Wollongong. 

Tiffen, Rodney, “WikiLeaks deconstructed”, Inside Story, 18 April 2019. The upsides and 

downsides of the organisation and its controversial founder, Julian Assange. 

Willis, Ian, “A notable archive of newspapers and stories”, History, Royal Australian Historical 

Society, March 2019, pp.11-13. Lauds the usefulness of the National Library of Australia’s 

Trove archive of digitised Australian newspapers, with an emphasis on some NSW titles. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R and M Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 


