
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 61                                                              February 2011 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editors: Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Uralla, NSW. 
Deadline for the next Newsletter:  2 May 2011. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

61.1.1 DISASTERS (1): AUSTRALIA—FLOODS AND CYCLONE  

Floods: APN dailies in Queensland published extensive flood coverage during the week 

of the Brisbane flood and the ―inland tsunami‖ that hit Toowoomba and the Lockyer 

Valley towns of Grantham, Murphy‘s Creek, Withcott, and so on. For example, the Daily 

Mercury, Mackay, published 14-pages of flood coverage on 12 January and 11 pages on 13 

January. News Ltd‘s Brisbane Courier-Mail published a 28-page flood wraparound on 13 

January and 24 pages on 14 January. On 22 January the APN dailies in Queensland 

published a 32-page ―special‖, entitled ―Flood Crisis‖. Leading off the edition was an 

article, ―Human spirit rises from devastation‖, by Shane Rodgers, who is now the 

editorial director of APN Australian Regional Media. Rodgers is a former senior executive 

with Queensland Newspapers Pty Ltd and a former editor-in-chief of Quest Community 

Newspapers. The Courier-Mail’s ―Qweekend‖ magazine ran a 56-page special issue on 

―The Flood 2011‖ on 22-23 January. 

Fairfax Media, via the Fairfax Agricultural Publishing division, donated $75,000 to the 

Elders Rural Flood Appeal. This appeal will provide funds for fencing, fodder or livestock 

needs, or for farm infrastructure, household and equipment repairs. 

In Victoria: The Kerang Times published a free flood issue on 21 January. The Swan Hill 

Guardian of 21 January devoted ten pages to its flood coverage. 

When the Media section returned to the Australian on 31 January, Tony Koch, a 

veteran Queensland journalist, wrote about the reporting of the floods in his home state. 

He said hundreds of journalists, photographers and television cameramen had spent 

weeks in gumboots, sleeping in emergency refuges, cars or wherever they could grab a 

bed and a feed. He said the standout was ABC Radio, particularly in regional centres. In 

the regions, ABC Local Radio scrapped all programs except news bulletins and became a 

24-hour flood information service. ―I listened to at least 100 callers from far-flung places 

that are little more than postcodes saying they depended on the ABC for vital information 

on rainfall, creek and river heights, police warnings, evacuations and road conditions. 

Roads and bridges were washed away, communication lines were down, television 

services and landlines were patchy at best. But the ABC provided timely information and 

warnings, relayed calls from emergency service workers, stranded truckies, farmers and 

others, ensuring the information was disseminated. There is no doubt whatsoever that 

ABC journalists and management saved townships, homes and lives.‖ 

Koch‘s article (see 61.5.2 Koch) paid special tribute to some regional print journalists, a 

factor which is highly unusual in an article from a metro journalist. Here are some 

examples: 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 2 
 

 

On one occasion in the Lockyer Valley, photographer Jack Tran and Koch had got 

themselves into ―a spot of bother‖ which involved driving around road blocks and across 

flooded creeks. ―One of the penalties was that my laptop was rendered inoperable, so by 

late afternoon I was in a pickle about how to send copy. In Gatton, across the road from 

the main emergency refuge was the office of the APN-owned Gatton Star, a weekly 

servicing the Lockyer Valley. I asked editor Brendan Steinhardt if he could help. He 

saw we were fellow journalists in trouble and without hesitation he offered assistance. He 

invited Tran and me in and gave us access to a computer and desks. Without his 

assistance our contribution would have been very poor. 

―As well, he introduced us to Melanie Maeseele, a young journalist from his sister 

paper, the Ipswich [Queensland] Times. Maeseele had spent a fortnight in the Brisbane 

bureau of the Australian doing work experience five years ago, so we had at least met. 

She knew the local area, the people, the police. She also knew where to get fuel when it 

was being rationed, all the back roads through the farmland to get us around police road 

blocks to Grantham and other spots without being arrested, and when we ran foul of the 

police, inevitably it was a local cop who knew her and all was well. 

―One forgets how hard these regional reporters work – she had to drive, interview people 

(many of whom were severely distressed), take her own photographs and then get back to 

the office, file the pictures and provide two or three pages of copy. An amazing effort from 

a talented reporter who is in touch with her readership and knows her patch.‖ 

Mediaweek (31 January 2011, pp.5, 10-12) also reported on how the Queensland floods 

were covered through interviews with Adam Davies, reporter, Toowoomba Chronicle; 

Andrew Quilty, photographer, New York Times; Michael Crutcher, editor, Courier-

Mail; Susann Kovacs, video journalist, Queensland Newspapers; and Wendy Kingston 

and Allison Langdon, news anchors, Nine Network. The Mediaweek coverage includes 

four graphic front pages from the Toowoomba Chronicle with these headlines: ―Four die 

in flash flood‖, ―Teen gives life to save brother‖, ―Our darkest hour‖ and ―Heartbreak‖. 

Mediaweek (7 February 2011, pp.5, 11) reported on newspaper coverage of the flooding in 

Victoria and the advent of Cyclone Yasi in Queensland, and on 14 February (p.10) 

reported more on Yasi‘s impact on newspaper publication, especially in Cairns (the Post 

set up in a hotel) and Innisfail.  

Cyclone Yasi: The Innisfail Advocate, which published the day after Cyclone Larry hit 

the town in 2006, published on 2 February, the day before Cyclone Yasi hit, and aimed to 

meet its next deadline, on Saturday, reports Andrew Fraser in the Australian (3 

February). The twice-weekly Advocate, owned by News Limited, became on 2 February 

the de facto office of journalists from around the country who descended on the town. 

Advocate journalist Duncan Patterson, who worked through Cyclone Larry in 2006, said 

staff aimed to file for Saturday. The Australian printed a special edition on 3 February 

morning in Townsville as well as in Brisbane, Sydney and Melbourne. The Herald Sun 

published a special edition of the paper on 3 February, with in-depth coverage, 

photographs and first-hand reports from the towns hit hardest by Cyclone Yasi overnight. 

The special edition hit city streets by lunchtime. The Daily Telegraph published a special 

afternoon edition to provide readers with special updated coverage on the aftermath of 

Tropical Cyclone Yasi. The Weekend Australian, 5-6 February, devoted seven pages of its 

12-page Inquirer section to stories and pictures related mainly to Cyclone Yasi but also to 

flooding. See DISASTERS (2), (3) and (4): 61.1.2, 61.3.1 and 61.4.2. 

61.1.2 DISASTERS (2): NEW ZEALAND--EARTHQUAKE 

In the earthquake that struck Christchurch on 22 February, the beautiful, old building 

that housed the headquarters of the city‘s 150--year-old daily, the Press, owned by Fairfax 

NZ, was badly damaged. The building was in Cathedral Square in the centre of the city. 

A number of staff members were trapped inside, and one died. The next day, 23 

February, a 24-page issue of the Press was published. Editorial staff worked from 

emergency accommodation at the Press‘ printing plant near the airport on the outskirts of 

Christchurch. That building was not damaged. The premises of the Star, APN‘s bi-weekly 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 3 
 

 

free newspaper (a daily until the 1990s), were also seriously damaged. But it too 

managed to publish an emergency edition on the morning after the earthquake. It was 

produced drawing on NZ-wide APN resources, especially those of the NZ Herald of 

Auckland. The front page included the mastheads of both the Star and the NZ Herald. 

Among the many dramatic photos in the Sydney Morning Herald and the Age of 23 

February were shots of the Press building. One was an exterior view of the badly 

damaged building.  

Even without the death of one of its employees, covering the Christchurch earthquake 

was one of the toughest assignments for staff in the history of the Press (Canberra Times 

and other Fairfax dailies, 24 February 2011). The edition that appeared the day after the 

earthquake was produced on about six surviving laptops and a single functioning desktop 

computer in the cafeteria of the Fairfax-owned paper's new printing works on the city's 

outskirts. Editor Andrew Holden said many of the reporters out in the streets reporting 

on the city's disaster were themselves in shock and, for many, their homes were either 

destroyed or severely damaged. He said the name of the dead employee, a woman who 

worked in the paper's finance department, had not been issued because she had not been 

formally identified. The top floor of the four-storey 103-year-old building where she 

worked suffered the most damage in the 6.3-magnitude quake, with the collapse of half of 

its concrete roof.  

''There is a cafe on the top floor and some of the four trapped in the building were there. 

We had search and rescue people who cut through the concrete and were able to rescue 

three of them ... Our reporters and photographers are doing their best trying to report on 

this. Like police and other emergency people they are very upset but they are trying to 

get the story out to our readers.''  

Holden said he was in his office on the second floor when the earthquake hit and was 

enveloped by dust while trying to dodge flying glass. He and most of the hundred or so 

people in the building escaped down one of the three main staircases. ''Out in the street 

we were dodging falling rubble from our own building and being right next to the 

cathedral, when we saw that the spire had collapsed, we realised the earthquake was a 

monster.'' He said they had set up a newsroom in the cafe and conference room of the two-

year-old printing works near the airport, while the reporters and photographers in the 

field filed stories and photos from laptops and iPhones to a central hub of Fairfax New 

Zealand's operations in the country's capital, Wellington.  

''The night editor of the Dominion Post [the Wellington paper] and his production team, 

first put out their paper and then they put out ours and sent it [electronically] to our 

printing works where we managed a print run of 90,000. We even had home deliveries in 

some suburbs.'' Holden said the paper's staff would not return to the heritage-listed 

building, now owned by a Sydney-based development company. He said they were due to 

move into an adjacent new building in three weeks, but that would now be delayed until 

it was repaired.  

61.1.3 FAIRFAX CONFIRMS INTERIM CEO IN THE JOB 

Greg Hywood was appointed CEO of Fairfax Media Ltd on 7 February 2011 after having 

served as interim CEO since 6 December when Brian McCarthy resigned. Hywood is a 

former publisher and editor-in-chief, at different times, of the Australian Financial 

Review, Sydney Morning Herald/Sun-Herald and the Age. The Fairfax chairman, Roger 

Corbett, said Hywood met the board‘s three criteria: digital expertise, ability to change 

corporate culture and journalistic credibility (Fairfax Media corporate announcement, 7 

February 2011). 

The Australian, as always, provided plenty of coverage of Fairfax affairs, and so Mark 

Day commented on Hywood‘s appointment, and his challenges (Media section, 7 February 

2011, pp.32, 27). James Chessell reported (8 February 2011, p.19) that Hywood would 

press on with small digital acquisitions and key management appointments in a bid to 

speed change. Chessell wrote a fuller background piece a few days later (Weekend 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 4 
 

 

Australian, 12-13 February 2011, pp.25, 34); it paid much more attention to his career 

and to the challenges he faces in his new role. 

On 24 February, Hywood appointed Jack Matthews, the Fairfax Digital boss, to run the 

newly created Metro Division, which brings together the online and print parts of the 

Sydney Morning Herald and the Age. Hywood announced the company‘s interim financial 

results on 24 February. The SMH and the Age contributed less than 20 per cent of the 

group‘s earnings. Group EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and 

amortisation) was up 7.3 per cent to $347 million (Australian, 25 February 2011, pp.21-

22). 

61.1.4 WIKILEAKS AND THE MEDIA 

WikiLeaks was doing what the media had always done, bringing to light material 

governments would prefer to keep secret, newspaper editors and other media figures said 

in an open letter to Prime Minister Julia Gillard (Mediaweek online, 15 December 2010). 

They said the reaction of the Australian and US governments was deeply troubling and 

there was no evidence Julian Assange and WikiLeaks had broken Australian law. The 

letter said the government was investigating whether Assange had committed an offence 

while Gillard had condemned WikiLeaks‘ action as ―illegal‖, but so far it ―has been able to 

point to no Australian law that has been breached‖. Among the signatories were Paul 

Ramadge, editor-in-chief, Age, Melbourne; Peter Fray, editor-in-chief, Sydney Morning 

Herald; Simon Pristel, editor, Herald Sun, Melbourne; Melvin Mansell, editor, Advertiser, 

Adelaide; Michael Crutcher, editor, Courier-Mail, Brisbane; Garry Linnell, editor, Daily 

Telegraph, Sydney; Gay Alcorn, editor, Sunday Age, Melbourne; Eric Beecher, chairman, 

Crikey; Kate Torney, director of news, ABC; Mike van Niekerk, editor-in-chief, Fairfax 

Digital; Rick Feneley, editor, Sun-Herald, Sydney; and David Penberthy, editor-in-chief, 

news.com.au.  

61.1.5 THE SILLY SEASON 

A month-by-month summary of the major happenings in the media during 2010 appeared 

in the Australian, Media section, 13 December 2010, pp.28-29. It was the final issue of 

the Media section for 2010. The first issue for 2011 was 31 January (and it was good to 

have it back). 

Mediaweek looked back on 2010 in its issue of 20 December 2010. On pages 20-21, it 

published the newspaper ―covers of the year‖, as nominated by the editors of the 

publications. They included the Sydney Morning Herald of 13 October: the release of the 

trapped Chilean miners coincided with the arrest, 13 months after the act, of some of the 

alleged conspirators in the murder of Sydney businessman and standover man, Michael 

McGurk; the Illawarra Mercury of 25 June: the redhead front page, ―Julia reignites 

Labor‘s chances‖; the Weekend Australian of 19-20 June (―Poll the key as mutineers circle 

Rudd‖) and the Australian of 24 June (―Push for Gillard to replace Rudd‖); and the Age of 

8 December: the front page that launched the paper‘s coverage of the WikiLeaks cabkles 

relating to Australia (―Scathing attacks on Rudd‖). 

Mediaweek named the following among its 25 ―Media people of 2010‖: Chris Mitchell, 

editor-in-chief of the Australian; and Antony Catalano, who launched the Weekly Review 

(full of glossy real estate ads) in Melbourne in May. 

Sydney mX ceased publication on Wednesday, 22 December 2010, and resumed 

publication on Monday 17 January 2011.  

 

With Christmas Day 2010 falling on a Saturday, the Sydney Morning Herald, Age and 

Australian brought some of their usual Saturday features one day forward to Friday 24 

December, Christmas Eve. The Canberra Times, however, went the opposite way. It 

published what was, in effect, a deferred Saturday edition of the Canberra Times on 

Sunday 26 December, St Stephen‘s Day, replacing the Sunday Canberra Times. It had all 

the characteristics of the Canberra Times, including title and broadsheet size, and none 

of the Sunday Canberra Times. 

http://mediaweek.us1.list-manage1.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=9bd27202e3&e=b72154d779


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 5 
 

 

 

In February, the Victorian Weekly Times published a series of glossy prints of illustrated 

pages from their Annuals of the 1930s. 

61.1.6 WALKLEYS 

Journalists employed by Fairfax Media dominated the print sections of the Walkley 

Awards in December 2010. Among the awards were:  

Best print, wire service journalism: Paul McGeough, Sydney Morning Herald, 

―Prayers, tear gas and terror‖. 

Magazine feature writing: David Marr, Quarterly Essay, ―Power Trip: The 

Political Journey of Kevin Rudd‖. [Marr works for the SMH.] 

All media—best scoop of the year: Lenore Taylor, Sydney Morning Herald, 

―ETS off the agenda until late next term‖. 

Outstanding continuous coverage of an issue or event: Stephen Fitzpatrick, 

Australian, ―Sri Lankan asylum seeker stand-off‖. 

Newspaper feature writing: Pamela Williams, Australian Financial Review, 

―Labor‘s trial‖. 

For more award winners, just Google ―Walkley award winners, 2010‖. 

61.1.7 RECENT CHRONOLOGY 

    61.1.7.1 EVENTS 

18 December 2010: Adelaide Advertiser starts promoting its iPad app. 

20 December 2010: Courier-Mail starts promoting its iPad app. 

20 December 2010: Age starts promoting its iPad app. 

31 December 2010: 100 years since the first issue of the Tamworth Daily Observer, 

which became the Northern Daily Leader on 1 January 1921.  

Late December 2010: Peanuts comic strip ceases in Australian newspapers after about 

25 years (source Advertiser of 18 Dec). 

2 January 2011: The Sunday Mail (Qld) pledges to give 50c of the $2 from each copy sold 

that day to the Queensland Premier‘s Flood Appeal. That should be about $257,000. 

12-13 January 2011: Floods devastate Brisbane, causing more damage even than the 

1974 floods. 

22 January 2011: The Daily Mercury, Mackay, gives 50c from the sale of each issue of 

the Saturday edition of the paper to the Queensland Premier‘s Flood Appeal. [APN News 

& Media had already given $100,000 to the appeal.] 

2 February 2011: Launch of the Daily, Rupert Murdoch‘s first paperless newspaper. See 

ANHG 61.2.1. 

5 February 2011: The Age on Saturdays is relaunched as the Saturday Age. ANHG 

correspondent Peter T. Gill reported: The paper carried 28 broadsheet pages plus 360 

tabloid pages (or an equivalent of 208 broadsheet pages). The tabloidization of the Fairfax 

broadsheets continues! The first issue of the revamped Saturday title carried: 28 

broadsheet pages of news and the following in tabloid 9or approx.): Life & Style, 52pp; 

Sport, 28pp; Business Day, 40pp; Good Weekend magazine, 32pp; My Career, 44pp; 

Domain, 88pp; Drive, 44pp; Traveller, 32pp. 

    61.1.7.2 DEATHS 

Park, Rosina Ruth Lucia: D. 16 December 2010 in Sydney, aged 93; career as a 

novelist was launched when she won the inaugural Sydney Morning Herald literary 

competition in 1946 with The Harp in the South (as part of her prize, Angus & Robertson 

published the novel); born in New Zealand, she moved to Sydney in 1942 to take a 

newspaper job and to marry fellow journalist, D‘Arcy Niland, later the author of The 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 6 
 

 

Sharalee; Park wrote eight more novels, including Poor Man’s Orange and Swords and 

Crowns and Rings, which won the Miles Franklin Award in 1977, and two dozen 

children‘s books, including Playing Beatie Bow and The Muddleheaded Wombat, based on 

her long-running radio serial; she kept a connection with the SMH and the National 

Times, writing journalism and features that brought ecents of the Depression and earlier 

history to life (Age, 17-18 December 2010, p.8). 

Van Bedaf, Bert: D. 3 November 2011 at Leongatha, aged 61; journalism all-rounder; 

ranged from bureau chief for Sydney-based Yaffa Publications to senior writer for Soccer 

International and Soccer Australia and to working for Reuters in the Netherlands; known 

recently for his incisive reporting on local government, the environment and the arts for 

the Great Southern Star, Leongatha; author of About the Dutch: The First Europeans to 

Explore Australia (1988); his prose, short stories and poetry have appeared in various 

publications (Age, 6 December 2010, p.15). 

61.1.8 BARROW BUSHWALKING SERIES CONTINUES 

Canberra journalist Graeme Barrow has published another bushwalking guide, 

Exploring Namadgi on foot: 40 bushwalks in Canberra’s National Park, his 16th title in a 

long-running series. Graeme began writing about bushwalking in Canberra and its region 

in 1977 when his first guidebook was published. He has also published books on local 

history and is a former editor of the ‗Canberra Historical Journal‘.  

61.1.9 ‘WRITING ON THE WALL’ FOR PRINTING 

The ANHG circulated via email the web link to Tim Boreham‘s article, ―Unify or die: 

writing‘s on the wall for printing‖, Australian, 4 January 2011, p.20. We received 

interesting feedback. Peter Coleman, editor and publisher of newspaper technology 

magazine GXpress, wrote: ―An interesting piece, but one which does not really appear to 

touch the fact that bigger, more automated, more productive sheetfed – as well as 

commercial and newspaper – presses are doing the same amount of work that two or 

three were doing before. The growth in the last decade of ‗long perfectors‘ which print 

four to six colours on each side of a sheet in one pass at 13,000-15,000 copies per hour (or 

more) is an example. That‘s often (at least) a quarter of the number of press set-ups and 

passes of doing the same job on a smaller press. And it‘s worth noting that printers in 

China and other emerging countries are going straight to this stuff.‖ 

Dr Dirk Spennemann, of Charles Sturt University, commented: ―Another issue is the 

total decline/if not vanishing of book binders, ever since the majority of academic journals 

went online.‖ 

Coleman again: ―Yes, binding is probably the only part of ‗printing‘ which has gone up in 

price with everything else. In many cases, magazines cost much the same to print as they 

did ten years ago, with the printer having his own saddlebinder (and probably some form 

of perfect binding). I guess every university printery has adhesive binding on the end of 

its Xerox machines these days. So far as binding goes, that just leaves the book printers 

where binding is part of the process, and specialists who do limited editions and put 

library books back together.‖ 

61.1.10 NORTHERN AND SOUTHERN EDITION OF FAIRFAX DAILY 

Victor Isaacs writes: The major Fairfax newspapers, the Sydney Morning Herald and 

the Age, now share a large proportion of their content – to the extent that some describe 

them as the ―Northern edition‖ and the ―Southern edition‖ of the same publication. Until 

recently that sharing did not extend to what might be regarded as the next most 

important Fairfax newspaper, the Canberra Times. The exception was with major stories 

by the Canberra Times’ then security correspondent and now freelancer, Phillip Dorling, 

which usually appear in all three newspapers. This was especially the case with most, but 

not all, articles in the series in December 2010/January 2011 about diplomatic cables 

leaked from the US Embassy in Canberra.  Recently, occasionally, articles by other 

journalists have also appeared in all three papers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 7 
 

 

61.1.11 FEWER PAPERS CLOSE 

In 2010, 151 US papers shut down, compared with more than 300 in 2009, according to 

―State of the Media 2011‖, produced by the research arm of public relations software 

company Vocus Inc. Of the newspapers that closed in 2010, 109 were weeklies, 12 were 

monthlies, and six were dailies. When it comes to magazines, the report found that 169 

titles were launched in 2010, while 167 were closed (Mediaweek, online, 27 January 

2011). 

61.1.12 NEWS LIMITED AND CIRCULATION by Victor Isaacs 

News Limited is examining a possible modification of the Australian newspaper 

circulation model. As 58 per cent of all newspapers sold on Mondays to Saturdays, and 70 

per cent on Sundays, are News Ltd titles, any decision it makes will have a profound 

effect. In response, in December 2010, the Australian Newsagents Federation (ANF), 

Newsagents Association of NSW & ACT (NANA), Victorian Association for Newsagents 

(VANA), and Queensland Newsagents Federation (QNF) made a joint submission to 

News Ltd. The associations argued that the unique Australian newspaper circulation 

model (of local geographic monopolies) was a reason why there has been only a small 

decline in newspaper circulation in Australia, in contrast to dramatic declines in other 

major English-speaking countries. It said, ―The unique newsagent based distribution 

system in Australia has been a major factor that has sustained circulation levels and is a 

significant ‗value add‘ that Australian newsagents contribute to Australian publishers.‖ 

Nevertheless, they acknowledged that change is inevitable. News Ltd is quoted as saying 

that ―the current model is broken‖. 

The submission presents the results of workshops held by the associations. It says the 

―level of trust between newsagents and News Limited has suffered as a result of past 

distribution arrangements‖ and that ―it is clear that current arrangements are not 

meeting the needs of newsagents and customers and newspaper sales are lost as a 

result.‖ The News Ltd IT based system is said to be major cause of frustration for 

newsagents and customers. News Limited advised that it remains committed to the 

newsprint channel and seeks to: 

 Maintain the existing customer service levels and identify opportunities to exceed 

them; 

 Create a national approach for any changes to territorial distribution and/or 

retail operations, and 

 Strive for industry best practice and excellence across the network. 

In summary, the view at workshops was that the current system was not delivering good 

business outcomes for newsagents in terms of remuneration, efficient operations, 

business trust, contract certainty, delivery timing, OH&S, staff quality and training and 

technological support. It did not meet News Ltd‘s objective of industry best practice and 

excellence, nor did it exceed customer expectations. There was a recognition that there 

needs to be better ways of doing business, and that newsagents are keen to participate as 

partners with publishers in developing better business relationships and systems that 

would provide better outcomes 

The newsagents identified a range of possible adjustments including fewer newsagents, 

bigger newsagencies, greater diversification in product lines and reduced dependence on 

newspapers. There are likely to be different outcomes in different geographic and market 

areas. The submission notes the geographically widespread nature of newsagents and 

their importance in local communities and hence that they ―have a potentially powerful 

political voice‖. Newsagents are strongly of the opinion that the structural relationship 

between sub-agents and newsagents should remain. The associations do not have 

preferred model and state that they ―would be pleased to consider options developed by 

News Limited‖. 

The full submission can be accessed on NANA‘s website at 

www.nana.com.au/downloads/RevNewsSubmission%20Fina%20211210l.pdf  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 8 
 

 

61.1.13 PEOPLE 

    Leonard John Ashworth, editor of the Lithgow Mercury for 26 years, was awarded 

an Order of Australia Medal in the General Division in the Australia Day honours 

(Australian, 26 January 2011, p.6). Ashworth began working at the paper 54 years ago as 

a cadet journalist. [NB Sally Sara, ABC broadcast journalist, received an Order of 

Australia for services to journalism and to the community as a foreign correspondent and 

as a reporter on rural Australia.] 

    Richard Baker and Nick McKenzie, investigative journalists at the Age, were 

interviewed for a feature in the Age Extra, February 2011, pp.4-5. Baker, who started as 

a cadet at the Age in 1999, joined the paper‘s investigative unit in 2005. McKenzie, a two-

time Walkley Award winner, joined the unit in 2006 after working for the ABC, 

sometimes for the 7.30 Report and Four Corners. 

    Brett Clegg will become deputy chief executive of the Australian’s commercial 

operations on 1 March. He is currently the deputy editor in charge of business and is a 

former deputy managing editor of the Australian Financial Review. Clegg will succeed 

Nick Leeder, who is to become managing director of Google Australia (Australian, 26 

January 2011, p.2). 

    Martin Flanagan, a senior writer for the Age, wrote a brief profile of himself in the 

Age on Australia Day, 26 January (p.3). Flanagan is the author of 10 books, including two 

novels and a book of poetry. 

    Michael Miller, managing director, Nationwide News, News Limited, was ―Person of 

the Week‖, Mediaweek, 21 February 2011, p.6. 

    Paul Ramadge, editor-in-chief of the Age, Melbourne, was ―Person of the Week‖ in 

Mediaweek, 31 January 2011, p.8. It was on the eve of the relaunch of the Saturday 

edition of the Age as the Saturday Age, with newly packaged sections (see Age Extra, 

February 2011, pp.1-3). 

    Andrew Rule, twice the winner of the Graham Perkin Award for Australian 

Journalist of the Year and a Gold Walkley winner, has left Fairfax Media‘s Melbourne 

Ager, to join the Herald Sun. Rule‘s decision to leave came two days the relaunch of the 

Saturday Age (Australian, online, 4 February 2011; Herald Sun, 4 February 2011, p.3). 

    Julie Szego, a senior writer for the Age, wrote a brief profile of herself in the Age on 

Australia Day, 26 January (p.3). A former lawyer, she is the daughter of Hungarian Jews 

who survived both the Holocaust and the 1956 revolution. Her parents migrated to 

Australia in the early 1960s. 

    Amanda Wilson has been appointed the editor of the Sydney Morning Herald. She is 

the first female editor of the newspaper, which will be 180 years old on 18 April this year. 

Wilson has had 30 years‘ experience as a journalist, working in Sydney, Melbourne, 

London, Hong Kong and Beijing. She joined the SMH in 1994 as foreign editor and has 

since being deputy editor (sections and features), Saturday editor, Spectrum editor, 

features editor and news editor. She was deputy editor for two years before acting as 

editor immediately before she began acting as editor when Peter Fray was promoted to 

editor-in-chief. Wilson was ―Person of the Week‖ in Mediaweek, 14 February 2011, p.9. 

61.1.14 NEWS LIMITED SHOPS 

News Limited‘s shops are an excellent source for some interstate and overseas 

newspapers, and newspaper related publications. The main one is in Melbourne. It has 

recently moved from opposite the HWT Tower to inside the building (just beyond the 

memorial plaque to Sir Keith Murdoch). Its opening hours are 9am to 5pm, weekdays. It 

stocks News Limited newspapers that are published locally, interstate and even overseas. 

It also stocks a wide range of books and other memorabilia. The Sydney shop has a 

similar range of publications available, but it has more limited opening hours, Mon-Fri 

10am to 3pm, perhaps because it is not as conveniently situated as in its Melbourne 

sibling. It is inside News Limited‘s building in Holt St, Surry Hills. The Adelaide shop is 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 9 
 

 

in the lobby of the Advertiser‘s building, which is conveniently situated in Waymouth St, 

City, but it has a more limited range. It is open during normal business hours. The 

Brisbane News Limited publishing office is well out of the CBD in Bowen Hills, and 

hence there appears to be no News Limited shop there, nor, as far as is known, in other 

cities. The only location which is mentioned on News Limited‘s websites is the main 

Melbourne shop. 

61.1.15 CIRCULATION STILL DECLINING 

Total Monday-to-Sunday sales of national, metropolitan and regional newspapers 

declined 2.7 per cent in the final three months of 2010 compared with the same period in 

2009, according to the latest figures from the Audit Bureau of Circulations. Only a 

handful of papers improved sales: for example, the Saturday edition of the Daily 

Telegraph, the Sun-Herald, the Sunday Age, the Gladstone Observer, and the Sunraysia 

Daily, Mildura. Michael Gill, of the Australian Financial Review, revealed (Mediaweek, 

14 February 2011, p.4) that at 1 February the publication had 6,711 digital subscribers. 

This represented 9 per cent of its print circulation. 

   Oct-Dec 2010 Oct-Dec 2009 % variation 

    National    

Australian [M-F] 129,166 131,246 – 1.60   

Weekend Australian 290,286 300,941 – 3.50 

Aust Financial Review [M-F] 74,733 77,470 – 3.50 

Aust Financial Review (Sat) 78,783 84,528 –6.80 

    New South Wales    

Daily Telegraph [M-F] 354,252 359,171 –1.40 

Daily Telegraph (Sat) 327,177 322,456 + 1.50 

Sunday Telegraph 617,824 632,009 –2.20 

Sydney Morning Herald [M-F] 209,644 211,006 –0.60 

Sydney Morning Herald (Sat) 341,041 353,878 –3.60 

Sun-Herald 442,650+ 442,357 + 0.10 
      Regional    

Border Mail (Albury) 24,330 24,734 –1.63 

Western Advocate (Bathurst) 

[M-F] 

3,704 3,802 –2.58 

Barrier Daily Truth (Broken 

Hill) 

5,875 5,928 –0.89 

Daily Liberal (Dubbo) [M-F] 5,190 5,299 –2.06 

Daily Examiner (Grafton) 5,467 5,554 –1.57 

Northern Star (Lismore) 13,619 14,466 –5.86 

Maitland Mercury [M-F] 4,236 4,353 –2.69 

Herald (Newcastle) 48,100 48,500 –0.82 

Central Western Daily (Orange) 4,790 4,919 –2.62 

Northern Daily Leader 

(Tamworth) 

7,348 7,454 –1.42 

Daily News (Tweed) 3,939 4,396 –10.40 

Daily Advertiser (Wagga 

Wagga) [M-F] 

11,353 11,655 –2.59 

Illawarra Mercury (Wollongong) 26,310 26,997 –2.54 

    Victoria    

Herald Sun [M-F] 495,000+ 514,000+ –3.70 

Herald Sun (Sat) 489,000+ 503,000+ –2.80 

Sunday Herald Sun 578,500+ 601,000+ –3.70 

Age [M-F] 195,900+ 202,100 –3.10 

Age (Sat) 281,500+ 291,000 –3.30 

Sunday Age 231,000+ 228,600 + 1.00 
     Regional    



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 10 
 

 

Courier (Ballarat) 18,557 18,631 –0.40 

Advertiser (Bendigo) 13,466 13,860 –2.84 

Geelong Advertiser 28,290 29,276 –3.37 

Sunraysia Daily (Mildura) 7,382 7,268 + 1.57 

News (Shepparton) [M-F] 9,882 10,414 –5.11 

Standard (Warrnambool) 12,572 12,801 –1.79 

    Queensland    

Courier-Mail [M-F] 201,687 211,230 –4.50 

Courier-Mail (Sat) 275,610 288,924 –4.60 

Sunday Mail 498,673 300,483 –5.10 
      Regional    

NewsMail (Bundaberg) 10,835 10,926 –0.83 

Cairns Post 24,053 25,626 –6.14 

Gladstone Observer 7,107 6,949 + 2.27 

Gold Coast Bulletin 41,340 44,232 –6.54 

Gympie Times 5,238 5,630 –6.96 

Queensland Times (Ipswich) 10,324 10,512 –1.79 

Daily Mercury (Mackay) 14,941 15,421 –3.11 

Sunshine Coast Daily 19,259 20,603 –6.52 

Fraser Coast Chronicle 9,258 9,406 –1.57 

Morning Bulletin 

(Rockhampton) 

17,634 18,036 –2.23 

Chronicle (Toowoomba) 22,298 22,644 –1.53 

Townsville Bulletin 28,309 29,147 –2.88 

Daily News (Warwick) [M-F] 3,101 3,344 –2.51 

    South Australia    

Advertiser [M-F] 180,963 180,853 + 0.10 

Advertiser (Sat) 239,319 250,757 –4.60 

Sunday Mail 288,603 300,483 –4.00 

    Western Australia    

West Australian [M-F] 184,545 188,211 –1.90 

West Australian (Sat) 314,004 327,251 –4.00 

Sunday Times 293,244 315,024 –6.90 
   Regional    

Kalgoorlie Miner 5,436 5,612 –3.14 

    Tasmania    

Mercury [M-F] 44,094 45,210 –2.50 

Mercury (Sat) 59,975 61,123 –1.90 

Sunday Tasmanian 57,283 58,968 –2.90 
     Regional    

Advocate (Burnie) 23,208 23,545 –1.43 

Examiner (Launceston) 32,221 32,245 –0.07 

Sunday Examiner 39,097 39,307 –0.53 

    Northern Territory    

Northern Territory News [M-F] 19,066 20,553 –7.20 

NT News (Sat) 28,955 31,084 –6.80 

Sunday Territorian 20,670 21,640 –4.50 

    ACT    

Canberra Times [M-F] 32,364 33,000 –3.40 

Canberra Times (Sat) 52,182 55,000 –5.10 

Canberra Times (Sun) 32,315 33,000 –3.30 
Source: Audit Bureau of Circulations 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 11 
 

 

61.1.16 NEWS CORP DOUBLES PROFITS 

News Corporation reported a $US642 million net profit for the three months to 31 

December, more than double the previous second quarter result (which was affected by a 

$500 million legal settlement). News Corp will consider selling its social networking 

website, MySpace (Australian, 4 February 2011, p.23). 

61.1.17 WAN AND SEVEN 

Kerry Stokes was hoping the lure of being part of a bigger, more diverse media company 

would overcome any doubts West Australian Newspapers shareholders had about the 

value of media assets or absorbing $2.1 billion in debt as part of a proposed merger with 

Seven Media Group (wrote James Chessell, Australian, 22 February 2011, p.19). The 

Seven Group Holdings executive chairman spelt out on 21 February the rationales for a 

$5.5 billion deal that is expected to create Australia‘s largest listed media company, 

Seven West Media, with combined annual revenue of $2 billion and earnings of $300 

million if it is approved by 50.1 per cent of WAN investors at an extraordinary general 

meeting on 11 April. 

One of the side benefits of the latest corporate reshuffle of Kerry Stokes's interests—the 

the $4-billion-plus acquisition by West Australian Newspapers (WAN) of Seven Media 

Group (SMG)—is that it might result in the almost permanent deferral of a potential 

$400 million tax liability for Seven Group Holdings (SGH), equivalent to approximately 

$1.30 a share (writes Bryan Frith, Australian, 22 February 2011).  

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

61.2.1 THE DAILY IS LAUNCHED 

News Corporation executive chairman Rupert Murdoch and Apple‘s Eddy Cue launched 

the new digital newspaper The Daily on 2 February at a function in New York at the 

Guggenheim Museum, Mediaweek online reported (3 February). The Australian 

Financial Review‘s Tony Boyd examined the deal Apple might have with News Corp for 

The Daily in his Chanticleer column (3 February). There was plenty of video, both in 

stories and the ads that were strewn through The Daily. In some cases, rather than use 

ordinary photographs, there were 360-degree panoramic shots that you could swipe 

around. Sometimes these videos and panoramas feel gimmicky, but occasionally they 

work well. The Apple Blog summarised: ―The Daily isn‘t aimed at those who pore 

obsessively over their Twitter and RSS feeds, eager for the latest news. Instead, it seems 

designed to appeal to iPad users adjusting to life without physical newspapers and 

finding current solutions inadequate. And it performs quite admirably in this capacity.‖ 

The question now is: can The Daily successfully find a daily place in the lives of iPad 

users?  

The Daily claims it will provide (amongst other things): 

 Original content every single day of the year 

 Original videos 

 360-degree photos you can explore by swiping 

 Immersive photography 

 Interactive charts, info-graphics and clickable hot spots 

 Web-friendly versions of articles you can share via Twitter, Facebook and e-mail 

 Your favorite sports teams‘ scores, news and photos 

 Your local weather 

 Crossword and Sudoku puzzles every day 

Murdoch was in an expansive mood as he launched The Daily.  An iPad publication built 

from the ground up at a cost of $US30 million ($29.6m), The Daily represents a chance to 

―make the business of news gathering viable again‖, according to Murdoch. ―Simply put, 

the iPad demands that we completely reimagine our craft. The magic of newspapers and 

blogs is the element of surprise and the deft touch of a good editor.‖ News Corporation is 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 12 
 

 

hoping that by making the The Daily from scratch, it can tap a fresh audience at a time 

when many readers are turning away from newspapers and magazines. ―There is a 

growing segment of the population that is educated, and sophisticated, and does not read 

national print newspapers, or watch television news,‖ Murdoch said. ―But they do 

consume media.‖ 

61.2.2 ONLINE ADVERTISING JUMPS 21pc 

Online advertising revenue in the December 2010 quarter of $627.8 million was 21 per 

cent higher than for the same period in 2009. This brought the total expenditure for 2010 

to $2.26 billion (Australian, Media section, 14 February 2011, p.29). 

61.2.3 READING NEWSPAPERS ONLINE IN THE US  

US newspaper websites drew an average monthly audience of 105.3 million unique 

visitors in the fourth quarter of 2010, according to comScore and the Newspaper 

Association of America, and drew 62 per cent of all adult Internet users, reports The 

Street (Mediaweek online, 27 January 2011). 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

61.3.1 DISASTERS (3): TULLY, TOWNSVILLE, YANDINA 

John Hughes, owner and editor of the weekly Tully Times, kept his vow that Cyclone Yasi 

would not stop him getting out his paper. He produced one issue two days early, before 

the cyclone, and another issue (32 pages) the following week, 10 February, on time. The 

front-page headline was: ―Time to rebuild, time to dig in‖. In the Audit Bureau of 

Circulations figures for the three months to December, the Times climbed from an 

average of 2973 sales to 3,032 (Australian, 14 February 2011, p.30). See ANHG 61.1.1. 

News Limited‘s news Townsville pressline escaped damage when Cyclone Yasi swept 

through North Queensland on 2-3 February. North Queensland Newspapers group 

production manager Peter Bull said a skeleton crew of journalists, IT people, prepress 

people, printers and publishers weather the storm at the print centre. ―We printed a 20-

page emergency paper under generator load,‖ he told GXpress (3 February 2011, online). 

News had print centres at both Townsville and Cairns and the cyclone sliced across the 

coast about halfway between the two cities. 

APN Print had to juggle production of its string of Queensland dailies as floods closed 

roads in a number of regional cities in the state around 11 January. APN print operations 

regional general manager Gary Osborne told GXpress: ―We printed seven dailies in 

Yandina last night, and will have to juggle things some more tonight. We‘re relatively 

used to floods, but there‘s been nothing like (the flash floods in) Toowoomba yesterday.‖ 

Osborne said all APN‘s sites had so far escaped flooding or damage. Most are located out 

of city centres, and the new plant in Toowoomba was almost 12 kilometres out of town, 

safely away from the CBD where sudden flooding led to cars and trees being bounced 

through the main street, and lives lost. Despite heavy rain and floods in the areas, plants 

in Mackay and Rockhampton were operating, although supplies are getting short. 

Production of APN‘s Ipswich daily the Queensland Times was switched to Yandina on 10 

January (GXpress, 11 January 2011). 

61.3.2 NEW ENGLAND: LIFESTYLE MAGAZINE LAUNCHED 

The Uralla-based Barry Blair reports: Competition for the advertising dollar has taken 

a new turn with the launch of the lifestyle magazine New England Country Living. 

Retailing at $7.95, the 148pp glossy was launched in Tamworth on 14 December 2010 

and is published by Farr & Co. Tamworth. Making a return to editing is Jon Wolfe, 

former editor of Tamworth City News. Other known lifestyle magazines throughout New 

England/North West include Spring: From paddock to plate (16pp A4 glossy with locally 

sourced material published by the Namoi Valley Independent); QLife (16pp A4 glossy 

locally sourced material published bi-monthly by the Quirindi Advocate); Seasons 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 13 
 

 

(352x280mm 32pp glossy with local and syndicated material published quarterly – 

Spring, summer, autumn, winter, by The Armidale Express); and New England Focus 

(342x277mm glossy locally sourced material independent free published monthly –

January 2011 ed. 60pp.) 

61.3.3 GEELONG ADVERTISER AND PRINTING 

Victor Isaacs writes: The Geelong Advertiser is now printed by the Herald Sun in 

Melbourne. This follows a period of about two years when it was printed by the Ballarat 

Courier. The contract to print the Geelong Advertiser was curious, because the Geelong 

Advertiser is owned by News Limited, and the Ballarat Courier by Fairfax Media. 

Printing of the Geelong Advertiser in Melbourne restores it to a News Limited site. The 

Fairfax Media printing plant at Ballarat still prints three daily titles, each an in-house 

one – the Ballarat Courier, the Bendigo Advertiser and the Warrnambool Standard – as 

well as a number of weekly newspapers. Printing of the Geelong Advertiser, however, was 

a significant contract, as it was the largest newspaper printed in Ballarat (Geelong 

Advertiser 29,000, Ballarat Courier 19,000, Bendigo Advertiser 14,000, Warrnambool 

Standard 11,000). (All four of these Victorian country daily titles - but no others – 

continue to be sold at the Melbourne Southern Cross [née Spencer St] Station 

newsagency). 

61.3.4 NEW NORFOLK AND FRANKLIN, TASMANIA: CONTRAST 

A reflection on big and small. Davies Brothers Pty Ltd, publishers of Hobart‘s only daily, 

the Mercury, is a subsidiary of News Ltd and so part of Rupert Murdoch‘s global media 

empire. Davies Brothers also publishes the weekly Gazette, serving the Derwent Valley. 

The Gazette began life as the Derwent Gazette on 27 March 1953 and had an office in New 

Norfolk, about an hour‘s drive from Hobart. It became the Derwent Valley Gazette 13 

months later and in 1981 was sold to Davies Brothers. On 22 December 2010 Davies 

Brothers closed the office of the Gazette at New Norfolk. The journalist and advertising 

representative normally located at New Norfolk have been relocated to the Mercury office 

in Hobart. The Gazette continues (generally fluctuating between 12 and 16 pages weekly). 

At Franklin, the Yeates family, of Bairnsdale, owns the Huon Valley News.  On 22 

December the Huon Valley News published a Christmas issue of 52 pages inside a 16-

page wrap-around of Christmas greetings inside a glossy four-page cover.  

61.3.5 APN ANNUAL RESULT 

APN News & Media released on 25 February its result for the 12 months ending 31 

December 2010. Revenue was up 2.8 per cent to $1,059.1m, EBIT (Earnings Before 

Interest and Tax) was up 8.7 per cent to $205.4m and net profit after tax (before 

exceptional items and discontinued operations) was up 9.5 per cent to $103.1 million 

(Mediaweek, online, 25 February 2011). 

61.3.6 WOLLONGING: PAPER CLOSES 

The weekly Wollongong and Northern Leader is believed to have ceased publication, with 

10 redundancies. It was owned by Southern Independent Publishers. Fairfax Media has 

acquired the other titles formerly published by Southern Independent Publishers, the 

Lake Times and the Kiama Independent. The ACC has agreed to this. Fairfax did not 

seek to acquire the Wollongong and Northern Leader (Illawarra Mercury, Friday 25 

February, p. 24). 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

61.4.1 ANNIVERSARIES 

    61.4.1.1 CENTENARY: THE LAND, NSW 

The NSW rural weekly, the Land, celebrated its 100th birthday on 27 January 2011. It 

has published a book on its history (see below); it published a 100-page centenary 

magazine, ―Our First 100 Years‖ on 27 January; and it held a centenary dinner at Sydney 

Olympic Park, Homebush, on 26 February. The dinner officially began a year of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 14 
 

 

celebrations designed to acknowledge ―those who have supported us over the last 100 

years‖.  

Victor Isaacs writes: The Land, Fairfax‘s NSW rural weekly newspaper, has just 

published a centenary history book. It is entitled The Story of The Land: The Bible of the 

Bush turns 100 1911-2011. In 1994 the highest circulating rural weekly newspaper in 

Australia, News‘ Weekly Times in Victoria, published its commemorative book. It is titled 

The Bible of the Bush: 125 Years of the Weekly Times 1869-1994. By looking at 

Fairfax/Rural Press‘ website, we discover that their Queensland Country Life weekly is 

also ―The Bible of the Bush‖. Not only that, but their SA rural weekly, the Stock Journal 

is ―The Farmers‘ Bible‖. Indeed, Fairfax makes a generic claim on their corporate website 

for all of their rural weeklies as ―Farmers‘ Bibles‖ However, if one turns to News Ltd‘s 

corporate site about their Tasmanian weekly, Tasmanian Country, we discover, surprise, 

surprise, that it is also ―the farmers‘ bible‖. 

Alternatively, on its masthead and on its corporate website, the Weekly Times is 

described as ―the voice of the bush since 1869‖. But, on West Australian Newspapers‘ 

website we learn that their weekly, the Countryman, has been ―The voice of the bush 

since 1885‖ (It was originally titled the Western Mail). Despite this, the North 

Queensland Register (Fairfax) describes itself as ―Australia‘s oldest rural newspaper‖ – 

this is despite starting in 1891. Perhaps, we can allow that claim – because both the 

Weekly Times and Western Mail were originally general newspapers.  

Ken Sanz picked up on the same sort of theme as Victor Isaacs, above. He notes that 

there is nothing in the text of the book to identify how this title came about or to justify 

the use of the term, ―Bible of the Bush‖ in the title. I have read of the North Queensland 

Register being called ―the Bible of the Bush.‖ The Bulletin was the ―Bushman‘s Bible‖ in 

its day, long gone.  

Rod Kirkpatrick writes: The ―bible of the bush‖ term is justified in the Land’s 

centenary historical magazine, 27 January 2011, p.27, in an article by Peter Austin 

entitled ―Sticking by the ‗stockies‘ bible‘ ―. Here‘s an extract: 

For most of the Land’s history, people on the land were referred to (and thought of 

themselves) as ―farmers‖ or ―graziers‖. The ―graziers‖ tended to get their news from the 

Land’s long-time NSW competition, Country Life, which consequently made that paper 

also the first choice of agents and pastoral houses. In fact, Country Life was sub-titled 

―Official organ of the NSW Stock and Station Agents Association‖. As recently as the 

1970s, the association held its council meetings in Country Life offices, and a Country 

Life, market reporter, Colin Bray, served as the association‘s secretary. For its part, the 

Land – which started life as the official organ of the Farmers and Settlers Association – 

tended to service the mixed farmer and the smaller (settler) class of grazier. Such farmers 

were no less important, as a bloc, to agents or pastoral houses than their ―grazier‖ 

clientele, so most advertising was duplicated in both papers. Both papers also reported on 

wool and stock markets, and carried news reports of these industry sectors.  

But these time-honoured distinctions of class and perception came to a grinding halt with 

the wool downturn of the late 1960s and ‗70s, when most ―graziers‖ became by necessity 

―farmers‖. It was no coincidence that the same decade (the 1970s) that saw Country Life 

absorbed by the Land also saw the merger of the State‘s ―grazier‖ and ―farmer‖ 

organisations (Graziers Association of NSW with the United Farmers and Woolgrowers 

Association respectively), to form the Livestock and Grain Producers Association (today‘s 

NSW Farmers Association). The agency industry had lost its ―official organ‖ with the 

demise of Country Life, but found that the Land, following the takeover, had itself 

become a wider-ranging newspaper, with expanding livestock and market sections, well 

equipped to cater to all classes of ―farmer‖ and ―agent‖ alike. Third-generation Dubbo 

agent Peter Milling, who became the inaugural chairman of the Australian Council of 

Livestock Agents in 1974, remembers well the discussions he had with his father, Herb 

Milling, at the time of the Country Life/Land merger. ―Dad was on the board of Country 

Life and he was dead against the merger as he saw the Land very much as a ‗cockies‘ 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 15 
 

 

paper that wouldn‘t service our needs,‖ he said. ―I told him, ‗You‘re mad—look at the 

money we‘ll save in advertising, not having to advertise in both papers.‘ In the event, the 

Land had become ‗the bible‘ for everyone in the industry, and it‘s a tremendous 

advantage for us to have just one paper for statewide advertising.‘ 

    61.4.1.2 TAMWORTH: CENTENARY 

On 31 December 2010 the Northern Daily Leader marked 100 years since the beginning 

of daily newspaper publication in Tamworth, NSW, by publishing souvenir historic 

posters of the front page of the first issue of the Tamworth Daily Observer (31 December 

1910) and of the front page of the newspaper that it became on 1 January 1921: the 

Northern Daily Leader. The Tamworth Daily Observer arose out of the merger of the 

Tamworth News, which began as the Tamworth Weekly News on 30 August 1872, and the 

Tamworth Observer, launched on 10 June 1876, On 1 January 2011, The Northern Daily 

Leader reprinted an article that had appeared in the Glen Innes Examiner on 6 April 

1935. The author was Ernest Christian Sommerlad, then the managing director of ther 

Country Press Cooperative Co of Australia Ltd and a past president of the NSW Country 

Press Association. Sommerlad had written about the role of the local paper in country 

communities. He described it as the ―mirror of local life‖. Sommerlad (1886-1952) was the 

paternal grandfather of the current general manager of the Northern Daily Leader, John 

Sommerlad, himself a past president of the NSW Country Press Association. See 

Australian Dictionary of Biography, Vol. 12, p.16. 

    61.4.1.3 MAROOCHYDORE: 30 YEARS 

On 8 December the Sunshine Coast Daily, Maroochydore, published a 32-page 

supplement to commemorate its anniversary, entitled ―Celebrating 30 Years 1980-2010: 

Sunshine Coast Daily‖. The paper began publication on 7 July 1980. 

61.4.2 DISASTERS (4): TOOWOOMBA AND LOCKYER FLOODS HISTORICALLY 

This item was particularly inspired by a Toowoomba ABC journalist, Michael Collett, 

who wrote in ―The Drum‖ on 12 January 2011 after the ―inland tsunami‖ in the 

Toowoomba CBD on 10 January, ―We‘re on a bloody mountain. We don‘t do floods. 

Puddles occasionally.‖ See http://www.abc.net.au/news/stories/2011/01/12/3110950.htm 

Barrier Miner, Broken Hill, 18 February 1893, p.4: Under heading, THE FLOODS/ 

Tremendous Torrent at Toowoomba/ Great Destruction of Property/ etc – [By Telegraph] 

Toowoomba, Saturday afternoon. The flood here continues with destructive effects. A 

tremendous torrent of water rushed down Campbell-street with great fury, destructive 

streams from it pouring into the premises in all directions. There was enormous damage 

done, and everything was destroyed. ... John Cahill, while under the influence of drink, 

was gambolling in Ruthven-street, when he was washed from the sidewalk and swept 

down the main street. He was carried against the pier of the railway traffic bridge and 

was seen no more. 

Brisbane Courier, 15 February 1929, p.19: A car has been washed away by a wall of water 

in Lockyer Creek. 

Cairns Post, 27 October 1952, p.1: Toowoomba – A wall of water 10ft [3 metres] high and 

100 yards [more than 90 metres] wide has washed a truck and two men off a bridge. 

61.4.3 BROOME NEWSPAPER FIRE – AFTER FIRST ISSUE 

The Pearlers‘ Rest Hotel and the Broome Chronicle printing office were destroyed by fire 

about 3am on 19 June 1908. The fire started in the hotel. About 100 Japanese men 

helped fight the fire, otherwise the whole of the business portion of Broome would have 

been destroyed, reported the West Australian (19 June 1908, p.6). ―Considerable 

sympathy was felt for the proprietor of the Broome Chronicle as only one edition of the 

paper had been produced. The building, with all the plant, was destroyed.‖ [The Broome 

Chronicle began publication on 13 June 1908. It ceased on 1 June 1912, according to the 

State Library of Western Australia catalogue.] 

http://www.abc.net.au/news/stories/2011/01/12/3110950.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 16 
 

 

61.4.4 JOURNALISM AND LITERATURE 

Christopher Bantick (see 61.5.2 Bantick) interviewed a ―couple of thousand people‖ in 

almost 20 years of literary journalism, writing for newspapers throughout Australia. He 

was mainly based in Melbourne, but also for a time in London. He writes: ―For some 

years I had considered that the archive I had accumulated by accident might have some 

value. It also struck me that unless I disposed of the material, I was at risk of knowing 

what Elizabeth Jennings said in her poem about her grandmother: ‗She kept an antique 

shop—or it kept her.‘ And so it was that in 2009 I sold the archive to the State Library of 

Victoria. I sold it on the basis that they took everything—almost 600 audio tapes of face-

to-face interviews, upwards of 1400 transcripts of telephone interviews, notebooks, 

letters, book publicity flyers, hard copy articles and other ephemera, including my 

battered Olivetti Lettera portable typewriter.  

―I realised during the years I was interviewing authors that some of the things I was 

being told had significance beyond the transitory nature of a newspaper piece. Some 

authors said things that on reflection they may have regretted. Some confessed to things 

and named others who, while players in the nation‘s literary life, would be compromised 

if the material was revealed in print. I vividly recall an interview with Dymphna Clark 

after the death of her husband, Manning, and at a time when his reputation was being 

called into question. She offered me tea and exquisite homemade jellied fruits, and asked 

me not to publish in her lifetime what she had told me. The interview was never 

published. It answers many of the questions relating to Clark‘s supposed affiliation with 

the Soviet Union. The tape went as part of the archive and I suspect it has value for 

researchers.‖ [Chris Mitchell, editor-in-chief of the Australian, must surely be one of 

those interested after the articles he published, while editor-in-chief of the Courier-Mail, 

about Clark and the Soviet Union.] 

Bantick continues: ―Some authors I interviewed several times over the years, which gave 

me a sense of how their careers developed and thinking changed. The archive includes 

Richard Flanagan on several occasions, as well as his brother Martin [a journalist with 

the Age]. Helen Garner is someone I got to know through interviews. In the archive 

material she talks about her books but also the changing face of Australian literary 

culture, driven in part by postmodernism and celebrity. Miles Franklin winner Steven 

Carroll was a delight, frank and self-effacing and consistent in his understanding of the 

suburbs as a legitimate setting for his work.‖ 

Bantick‘s archive is available in the manuscript section of the State Library of Victoria. 

61.4.5 TEETULPA NEWS BEGINS 

The South Australian Advertiser reports (3 December 1886, p.6): We have received the 

first number of the Teetulpa News and Golden Age, a weekly paper. There is little 

Teetulpa news in the paper, and there is much room for improvement in this respect. The 

introductory article indicates a ―love of work‖ on the part of the promoters which is 

simply astounding. It says: ―The Teetulpa News will be a thoroughly independent paper, 

the advocate of all rights and denouncer of all wrongs. Above all it shall be ‗the tongue of 

Teetulpa‘, of which everybody who has a complaint to make or cheering news to tell shall 

be able to avail himself.‖ [Rod Kirkpatrick: It probably started on 1 or 2 December. 

Anthony Laube, of the State Library of South Australia, says the paper lasted only about 

seven months.] 

The Burra Record reports (17 December 1886, p.2) from the Teetulpa Goldfields: The 

news from Teetulpa is not so cheering as it has been, and the departures are very 

numerous, though new arrivals continue to put in an appearance. None of the new rushes 

have proved payable, and the gold which is being got all comes from the two old places. 

Numbers one and two of the Teetulpa News, a very creditable weekly published on the 

infant goldfields at Teetulpa are to hand. The proprietors have demonstrated their 

enterprise, the printers their energy and the editor his anxiety to be a worthy mouthpiece 

to the new community, that has so suddenly sprung up in the north-east of South 

Australia. We congratulate the field on its newspaper and hope that both will prosper 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 17 
 

 

together, and that the sub-title of Golden Age may be fully justified. Messrs. Lee & Co. 

are the proprietors. 

61.4.6 RAG-MADE PAPER EDITIONS 

The Sydney Morning Herald used to produce a limited edition on rag-made paper. 

Announcements similar to the following, which appeared on 7 May 1928 (p.10), used to be 

published from at least the late 1920s to the late 1930s. 

THE HERALD: SPECIAL FILING EDITION. 

A limited edition of the Sydney Morning Herald on rag-made paper is published daily. 

This edition is intended especially for libraries, both public and institutional, that wish to 

have files on paper of permanence. Copies of the edition are available to the general 

public. Orders for the filing edition should reach us as early as possible. Rates will be sup 

plied on application. – JOHN FAIRFAX & SONS, LTD. 

61.4.7 HISTORY OF THE WAR IN PRESS CUTTINGS 

The Mercury, Hobart, 26 February 1929, p.3, published the following item: 

HISTORY OF THE WAR: COLLECTION OF PRESS CUTTINGS. 

A history of the world war in newspaper cuttings has been acquired by the New York 

Historical Society, with funds provided by John D. Rockefeller, jun., writes a London 

Evening News correspondent. The collection covers the period of the war from August 

1914 to December 1918 and is mounted in 400 volumes of 200 pages each. The cuttings 

were gathered and assembled by Otto Sprengler, owner of the Argus Press Clipping 

Bureau, of New York. There are cuttings from newspapers published in all parts of the 

United States and a considerable number of foreign newspapers. It is believed that the 

collection, the largest of its kind, will answer every purpose of the student and the scholar 

in studying the history of the Great War as reflected in the minds of the people and 

expressed day by day in the press. 

To this end not only the current news was clipped, but also editorial correspondence, 

special articles, and cartoons. The pages of the volumes are about the size of the ordinary 

newspaper page, and are made of rag paper bound in library buckram. Each of the 400 

volumes contains about three days of news of the great conflict. The work of selecting and 

mounting the clippings was begun in 1925, and was not completed until last year. 

61.4.8 VOLUNTEERS PROVIDE DEPARTMENT OF CORRECTIVE SERVICES 

Conrad Walters writes (Sydney Morning Herald, 7 February 2011): Ann Manley is 

addicted to correcting typos. She is among thousands of volunteers who correct 

transcripts of old newspapers for the National Library of Australia. The practice of 

recruiting strangers for such work is called crowd sourcing and the library has quietly 

built an international reputation as a pioneer in it. The idea has paid off. In the past few 

weeks the library recorded the biggest-ever use of its online newspaper archives as people 

sought reports on Brisbane‘s 1974 floods.  

Manley, of Sydney‘s northern beaches, volunteers about 60 hours a week helping on 

Trove, the library‘s online resource. ―It‘s very addictive,‖ the amateur genealogist said. 

The confessed ―pernickety fanatic‖ mostly tidies family notices, but she also cleans 

reports about the odd shipwreck, shark attack and death from bubonic plague. All up, she 

regularly corrects 30,000 lines of text a month, enough to earn the top place in Trove‘s 

―hall of fame‖. Another big contributor, Julie Hempenstall, of Victoria, recently corrected 

an article from 1880 about Ned Kelly‘s murder trial. Such volunteers are the mainstay of 

the library‘s goal of making the nation‘s old newspapers available online and searchable, 

said Trove‘s manager, Rose Holley. The work is done by letting visitors see a scanned 

picture of an article alongside a computer‘s best guess about what the text says. 

Typically, only about 60 per cent of the words are right. Where the two versions differ, 

humans can instantly correct the computer‘s gaffes. Since the electronic scans of 

newspapers were made public in August 2008 and the library took the controversial 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 18 
 

 

decision to let anyone –- even anonymous users – help, volunteers have tweaked 26 

million lines of newspaper text.  

―It really took off, which was unexpected, and nobody else in the world had done what we 

were doing,‖ Holley said. Through its success, the National Library had become a mentor 

for international projects. Crowd sourcing is the basis of Wikipedia. Distributed 

Proofreaders has used the idea to convert texts in the public domain into e-books and 

Galaxy Zoo lets volunteers identify new galaxies. Holley said the domestic success was 

initially seen as an aberration. Changes are monitored, but one key to engaging 

volunteers is trust. ―If you give them a high level of responsibility, they repay that trust 

tenfold,‖ she said. Remarkably, the growth has come without publicising the text-

correction function. What‘s more, Holley found volunteers didn‘t care that they might 

never finish the mammoth task. Each upload of freshly scanned articles brings a burst in 

activity.  

61.4.9 LIFE AS THE EDITOR OF A SMALL COMMUNITY PAPER 

Ian Willis reports from Camden: The editor/proprieter Lee Abrahams of the District 

Reporter addressed the Camden Historical Society on the life of an editor of a small 

community newspaper on 9 February at the Camden Museum. The District Reporter is 

owned by Lee Abrahams and Noel Lowry, of Camden. It is a 16pp free weekly published 

in Camden NSW each Monday. Abrahams maintains that it has a ―quirky‖ style that 

concentrates on local and rural news. The most popular sections are the back page 

feature, ―Back Then‖, on local history, followed by ―The Diary‖, which is a summary of 

local community events. The paper has a print run of 17,000 which is circulated in the 

Camden and Wollondilly Local Government Areas. It is printed at Marrickville. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

61.5.1 BOOKS  

Graham, Vernon, The Land 1911-2011: The Bible of the Bush Turns 100, Fairfax 

Media, Sydney, 2010.268pp. The author grew up at Warren in western NSW and 

was educated at a local school and St Stanislaus College, Bathurst. He joined the 

Land‘s head office in August 1976 and later worked in the newspaper‘s Griffith, 

Dubbo and Canberra offices. He served two stints as editor, from 1989-1993 and 

1997-2005.  

McLeod, Chris and Lockwood, Kim, Editors, Style: The essential guide for journalists 

and professional writers. Fourth edition, fully revised and updated. News Custom 

Publishing, 2009. A new edition of News Limited‘s Style guide has been published 

and is available from the News Limited shop in Melbourne.  

Young, Sally, How Australia Decides: Election Reporting and the Media, Cambridge 

University Press, 2011, paperback, 234 pages. 

61.5.2 ARTICLES 

Walkley Magazine, Issue 64, December 2010-January 2011, carried a series of five articles 
inspired by the centenary of the formation of the Australian Journalists’ Association, which 
is now part of the Media, Entertainment and Arts Alliance. The articles were: 

Brown, Malcolm, ―All the news that was fit to print‖, p.22. AJA members were not short 

of big stories to cover from 1910 to 1935. 

Foyle, Lindsay, ―In the line of fire‖, p.23. Australian cartoons have always been among 

the world‘s best, and most outrageous. The author examines how the pattern was 

set in the early years. 

Griffen-Foley, Bridget, ―Don‘t toss your rough drafts of history‖, p.19. Journalists often 

forget that their notebooks and paraphernalia might be worth keeping. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 19 
 

 

Walkley Magazine, ―Press past: the AJA pioneers‖, pp.20-21. The men and women of 

the fledgling Australian Journalists‘ Association helped turn an underpaid and 

often ramshackle craft into a profession.  Profiles of Bertie Cook (1877-1968), 

Stella Allen (1871-1962), Maisie ―May‖ Maxwell (1876-1977), C.E.W. Bean (1879-

1968), Keith Murdoch (1885-1952), and John Curtin (1885-1945). 

Warren, Christopher, ―The fight to found a profession‖, pp.17-18. The formation of the 

AJA a century ago was a watershed moment. It gave journalists a voice, job 

security and credibility. 

***                    ***                    *** 

Allen, Robert, and Sieczkiewicz, Robert, ―How historians use historical newspapers‖, 

conference paper in Proceedings of the 73rd ASIS&T Annual Meeting, Volume 47. 

Newspapers have long been rich resources for historians. In the past several 

years many historical newspapers have been digitised, offering the promise of 

improved access and powerful searching. This research focuses on historians‘ 

needs for searching collections of newspapers and managing the information they 

find. The historians whom the authors interviewed largely embraced digitised 

newspapers but suggest the current systems still have many limitations. The 

authors also discuss the implications of the input from historians for the design of 

interfaces and services that would serve as a historians‘ workbench. Read the 

Full Text Paper at http://web.resourceshelf.com/go/resourceblog/62789 

Arango, Tim, ―Heir apparent reaches for the Sky‖, Sydney Morning Herald, 23 February 

2011, Business section p. 5. A profile of James Murdoch. The same article 

appeared under the title ―The Murdoch Crown‖ in the Canberra Times, 22 

February, Times2 section, p.4.  

Bantick, Christopher, ―Chronicles of a seasoned scribe‖, Weekend Australian, 22-23 

January 2011, Review, pp.24-25. The author has interviewed hundreds of writers, 

but only one has pulled a gun on him. He has sold his archive of material from the 

interviews to the State Library of Victoria. See ANHG 61.4.4. 

Boreham, Tim, ―Unify or die: writing‘s on the wall for printing‖ (Australian, 4 January 

2011, p.20. 

Dick, Tim, ―Put up a paywall…and be dammed‖, Sydney Morning Herald, 1 February 

2011, Finance, p. 7. An excellent review of widely differing approaches by 

newspaper publishers to the imposition of paywalls on their websites. 

Dorling, Philip, ―How I got the secret files from Assange‖, Sydney Morning Herald, 11-

12 December 2010, pp.1, 12. The freelance reporter who became the channel for 

the WikiLeaks stories for Fairfax newspapers tells how he arranged a meeting 

with Julian Assange, the founder of WikiLeaks. 

Dotson, Bob, ―Ordinary people, extraordinary stories‖, Walkley Magazine, Issue 64, 

December 2010-January 2011, pp.14-15. The author, a reporter for NBC (US), 

says journalists need to master the old-fashioned art of storytelling. This is an 

excellent article for trainee or student journalists to read. One quote: ―Great 

stories start with the way you ask questions. I use silence. Silence makes most 

people uncomfortable, but it can help you get a better story more quickly.‖ 

Este, Jonathan, ―A little celebration might be app-propriate‖, Walkley Magazine, Issue 

64, December 2010-January 2011, p.13. The author looks back on a media year in 

which the tide of negativity about journalism‘s future seems to have turned. 

Forbes, Cameron, ―Trusted news gatekeepers will endure‖, Age, 15 December 2010. 

WikiLeaks shows the value of good, old-fashioned journalism. 

Huxley, John, ―Rural life‘s champion notches up a ton‖ Sydney Morning Herald, 22-23 

January 2011, p.15. Records the centenary of the Land, NSW rural weekly 

newspaper. 

http://web.resourceshelf.com/go/resourceblog/62789


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 61             February 2011 Page 20 
 

 

Kirkpatrick, Rod, ―Decade of change‖, GXpress, November 2010, p.37. A review of how 

the Australian newspaper world has changed in the first decade of the 21st 

century under the headings of circulation, competition, cyberspace and 

curiosities. 

Koch, Tony, ―Dignity, daring as young guns face the floods‖, Australian, Media section, 

31 January 2011, pp.32, 29. How the media covered the Queensland floods. 

Special mention is made of the regional media. 

Maley, Jacqueline, ―Murdoch takes aim at youth market with digital newspaper for 

iPads‖, Sydney Morning Herald, 15 January 2011, p. 12. 

Simmons, Margaret, ―Crises of Faith: The Future of Fairfax‖, The Monthly, February 

2011, pages 30-39. Discusses management problems and possible future of 

 Fairfax as digital communication challenge the traditional newspapers. 

Stewart, Cameron, ―Age of the hi-tech industrial revolution: Living in the digital 

century‖, Weekend Australian, 1-2 January 2011, Inquirer, p.3. Digital 

innovations are changing our lives in ways few of us would have guessed. 

Turner, Adam, Maher, William, and Healey, Nic. ―Year of the tablet: has the iPad 

finally met its match in 2011?‖ pcandtechauthority.com.au, March 2011, pp.21-35. 

Explores question of whether the tablet PC has finally come of age. 

Waterford, Jack, ―Newspaper death knell, per apps‖, Canberra Times Forum section 

page 16, 5 February 2011. Discusses possible future directions for newspapers as 

digital communications challenge the print model. 

Westgarth, Stuart, ―Media presence in court can be dangerous‖, Australian, Media 

section, 21 February 2011, p.27. The president of the Law Society of NSW says 

judges are not trying to blindfold journalists but ensure the safety of the 

community. 

Wilson, Peter, ―WikiLeaks locked in war of words‖, Australian, 20 January 2011, p.11. 

WikiLeaks has changed the way the game is played, or has it? 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (financial contribution welcomed, but 

no fee for electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or obtain 
ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

mailto:rkhistory3@bigpond.com

