Dungog Chronicle office (NSW), ca early 1900s.
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 52 May 2009

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive,
Andergrove, Qld, 4740. Ph. 61-7-4955 7838. Email: rodthejourno@uqconnect.net
Contributing editors are Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Tamworth.
Deadline for the next Newsletter: 15 July 2009.

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s School
of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the ePrint Archives
at the University of Queensland at http://espace.ug.edu.au/)

New ANHG books/CDs on sale - see final page

| 1 - CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN

52.1.1 REVERSE TAKEOVER OF FAIRFAX MEDIA COMPLETED

Rural Press Ltd’s reverse takeover of Fairfax Media Ltd has been completed. Brian
McCarthy, as Fairfax CEO, has put former Rural Press executives in charge of the major
areas of Fairfax. McCarthy was Rural Press CEO under chairman John B. Fairfax, who
is now the biggest single Fairfax Media shareholder. In the new regime, Fairfax Media’s
metropolitan mastheads will take over responsibility for its key online classified brands
as part of McCarthy’s move to more closely integrate the group’s print and internet



mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/

advertising revenue models. The management restructure seeks to position the group
more along functional lines and less on geographic lines. McCarthy has abolished his own
former position as Fairfax deputy chief executive and head of Australian newspapers. In
the process, he has created a flat management structure of 16 executives who report
directly to him, down from 25 before the changes were made.

Since February’s results briefing, two senior Fairfax executives — its chief financial
officer, Sankar Narayan, and the chief executive of Fairfax’s New Zealand operations,
Joan Withers (see SMH Online, 13 March) — have announced their departures. Now
former executives of Rural Press have filled both of those roles. A former Rural Press
senior manager, Allen Williams, is Fairfax’s New Zealand publishing head. Brian Cassell,
Rural Press’s former chief financial officer, was already announced for the same role at
Fairfax. Whish-Wilson, Fairfax’s Sydney publishing head, is also a former senior Rural
Press executive and a long-term right-hand man of McCarthy (Australian, 19 March
2009, p.19).

52.1.2 THE WEST AUSTRALIAN

52.1.2.1 NEW EDITOR
Brett McCarthy, 42, editor of Perth’s Sunday Times for six years until 2007, has been
appointed the editor of the West Australian. McCarthy was deputy editor of Sydney’s
Sunday Telegraph from 1999 and assistant editor of the Daily Telegraph before that.
McCarthy’s appointment comes after Paul Armstrong’s tumultuous five-year reign at the
helm of the monopoly daily ended in January (Australian, 16 March 2009, online; see also
Mark Day’s column, Australian, 16 March 2009, Media section, p.36).

52.1.2.2 STILL IN STRIFE

The West Australian, under it new editor, has not escaped controversy. Carjack victim
Brigitte van de Voorde has complained that the newspaper totally misrepresented her
reaction to the non-custodial sentence imposed by Judge McKechnie in the Supreme
Court of Western Australia on the man who had carjacked van de Voorde’s vehicle. The
West’s headline was, “Carjack victim’s anger as judge sets thug free”. Yet she had made it
clear outside the court that she was not disappointed with the court’s decision. (For more
details, see Chris Merritt, “Carjack victim cross that the West made her look angry”,
Australian, Media section, 6 April 2009, pp.31, 33; and Media Watch, ABC-TV, 6 April
2009, via www.abc.net.au).

52.1.2.3 STOKES’ CONTINUES TO INCREASE INTEREST IN WAN
Kerry Stokes’ Seven Network Ltd continues to creep up the West Australian Newspaper
Holdings Ltd’s (WAN) share register. Australian Securities Exchange filings show the
broadcaster lifted its stake in the newspaper publisher on Tuesday to 23.2 per cent, from
22.3 per cent. Seven lifted its interest in WAN in July from 19.4 per cent to 22.3 per cent.
Seven, WAN’s largest shareholder, has used “creep” provisions of the Corporations Act to
lift its stake without triggering a formal takeover (SMH online, 3 April 2009).

52.1.2.4 BANKS ORDERED TO PAY $1.58bn FOR GRABBING BELL ASSETS

A group of banks headed by Westpac has been ordered by a Perth judge to pay $1.58
billion to the liquidators of the Bell Group, which collapsed in 1991, as compensation for
their having grabbed security over a number of Bell assets in 1990 as the group was
nearing collapse. Judge Neville Owen, of the WA Supreme Court, who presided over a
404-day hearing of a court case originally filed by liquidator Tony Woodlings in 1995, also
ordered the banks to pay $82.5 million in costs to the liquidator. The banks originally
netted about $820 million from selling the assets, including WA Newspapers, in 1991 but
the payout has been hugely increased by the passage of time and the calculation of
compound interest (Australian, 1 May 2009, p.1).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 2



52.1.3 JOHN B. FAIRFAX AND A MORTGAGE

Property experts say John B. Fairfax’s flagship family property could be worth as much
as $60 million on the open market if it went to sale (Australian, 19 March 2009). In
January, Fairfax mortgaged “Elaine”, his family’s 6800sqm estate at Seven Shillings
Beach on Sydney Harbour. The move came less than a year after Fairfax borrowed to
take over the 211 million Fairfax Media shares owned by his family company, Marinya
Media. Land title documents show “Elaine” is leased to media heir and businessman
Cameron O’Reilly for $6300 a week.

52.1.4 BOB GORDON TO RETIRE

The editor-in-chief of the Gold Coast Bulletin, Bob Gordon, will retire on 3 July, ending a
journalistic career spanning 50 years. He has been at the Bulletin for 12 years. Before
that he edited Brisbane’s Sunday Mail. Its circulation grew dramatically during his nine-
year term. News Limited chairman and chief executive John Hartigan said Gordon was a
superb and passionate journalist and editor. “Bob would relentlessly chase down stories
as a reporter because they needed to be told, a sense that stayed with him as an editor,”
he said. One such story led to the Fitzgerald inquiry, which exposed a web of corruption
involving police and major public figures in Queensland. At the time Gordon was chief-of-
staff of the Courier-Mail and was determined to expose activities associated with
establishments in Brisbane’s Fortitude Valley. He assigned reporter Phil Dickie, whose
reports rocked the state. Gordon began his career in Brisbane in 1959 as a cadet with
Channel 9 and after a stint in Lismore joined Brisbane’s Telegraph. In 1969, he moved to
the Canberra News (afternoon daily) and, after it closed in 1974, he joined the Canberra
Times and later became its chief of staff. He joined the Courier-Mail in 1986 (Courier-
Mail, 17 March 2009, p.2).

52.1.5 A FALL, BUT GOOD NEWS ON THE ADVERTISING FRONT

Newspaper publishers are hailing a 0.6 per cent drop in advertising revenues last year as
a sign the local industry is not suffering the structural declines seen in Britain and the
US. British newspaper ad revenues fell 12 per cent last year while the 17.7 per cent
decline experienced by US newspapers was the worst ever recorded, according to figures
released by their respective industry bodies last month. On 31 March, Australia’s four
biggest press players — Fairfax, APN, West Australian Newspapers and News Limited —
released first-time combined figures for the 95 per cent of the industry they estimate they
cover. The publishers’ peak body The Newspaper Works said their combined advertising
revenues were about $4 billion last year, down 0.6 per cent from the previous year. Data
from the Commercial Economic Advisory Service of Australia last year valued total
newspaper advertising at $4.076 billion in 2007. The publishers said retail advertising in
Australian newspapers last year grew 2.1 per cent, national advertising was up 1.3 per
cent and magazine revenue rose 5.1 per cent. Classified advertising, which comprised less
than 40 per cent of all revenues, fell 4.2 per cent, hurt by a 12.3 per cent drop in jobs ads
and an 8.1 per cent fall in the automotive category (Australian, 1 April 2009).

52.1.6 CLASSIES PAGES FALL

The number of pages in Fairfax Media’s major metropolitan newspapers continued to fall
in February, broker Goldman Sachs JB Were has revealed. The February count was well
down on previous years — 11 per cent down, compared with a 6 per cent decline in
January (Australian, Media section, 9 March 2009, p.31).

52.1.7 RECENT CHRONOLOGY

52.1.7.1 DEATHS

Dunstan, Roy: D. 27 December 2008; an ANHG subscriber since the beginning;
descendant of the Dunstan newspaper family that started newspapers at Minyip and
Yackandandah in country Victoria and at Urana and Wagga Wagga in south-western
NSW at the end of the 19t century (see Rod Kirkpatrick’s Country Conscience, pp.84
226).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 3



Kennedy, Tony: D. 7 April 2009 in Melbourne, aged 93; journalist for 46 years; joined
Melbourne Herald, and later worked for Truth and the Sydney Daily Telegraph; with
Jack Ayling, broke the famous Pyjama Girl murder case; joined the Age in 1946 and at a
time when bylines were rare, wrote under the pen name “Heroic”; became chief racing
writer for 32 years and retired in Cup Week 1978 (Age, 8 April 2009, p.18, supplied to
ANHG by Larry Noye).

Martin, Catherine Ellen (née Askem): D. April 2009, aged 90; born in London; left
school at early age and learned typing and shorthand and found employment easily
during World War II when so many men had gone off to fight; in 1948 in Paris, she
married Francis Martin, a Czech war refugee whom she met in Israel; they emigrated to
Australia; a tumultuous marriage produced three daughters before Francis died in a car
crash in 1957; joined West Australian as a reporter in 1957; wrote a series of investigative
reports on the Australia Blue Asbestos mine at Wittenoom Gorge (which closed in 1967),
uncovering a high incidence of illness and death from asbestos-related disease amongst
the company’s workers; she won four Walkley awards for her journalism, including the
inaugural Gold Walkley (1978) for her work on the asbestos case (Sydney Morning
Herald, 1 May 2009; see John Hurst, The Walkley Awards: Australia’s Best Journalists in
Action, pp.134-137, about the Walkley she won for her investigation of how community
health nurses were fighting disease among undernourished and poorly-fed Aborigines in
outback WA in 1973).

Power, Laurence Renton: D. 14 March 2009 in Melbourne, aged 86; youngest of a
family rich in newspaper tradition: his father was chief sub-editor of the Age, three
brothers were journalists and two others also worked in the industry; started as cadet at
the Age before World War II in which he served as a pilot in the RAAF in Australia,
Canada and Britain; discharged after two of his brothers (also in RAAF) were killed;
returned to the Age working mainly at Law Courts before accepting an offer from the
Herald where he worked for the next 36 years, mainly as a sub-editor of extraordinary
skill in that aspect of the craft; was cadet counsellor in his last two years at the Herald;
retiring in 1984, he continued to work part-time at the Leader group of suburban papers
as sub-editor and cadet counsellor (author: Robert Coleman).

Smith, Geoffrey Norton: D. 31 January 2009 in Nadi, Fiji, aged 66; journalist, state-
grade hockey player, public relations consultant; grew up in Launceston, cadet on
Launceston Examiner; worked for the Age, then ADS7 in Adelaide; at various times
worked for ITN (in Vietnam), print in Montreal and TV in Toronto (CBC) and London;
was director of news in the early days of Channel 0 in Melbourne; moved into PR with
Eric Whites; for the last 28 years ran Geoff Smith Public Relations, focusing on the travel
industry, with major clients Air Pacific and the Fiji Visitors Bureau (now Tourism Fiji);
was in Nadi as host of a group of Australian journalists when he died.

Sorell, John Ernest Forbes: D. 13 April 2009 in Melbourne, aged 71; born in Hobart,
he began his career as a cadet on the Mercury before joining the merchant navy; two
years later he jumped ship in Geelong and talked his way into a job on the Age before
switching to the Herald; made his name with his column, “On The Spot”, interviewing a
newsmaker of the day; it won him two Walkley awards, but it was his occasionally
unconventional methods of getting a story that won him the admiration of colleagues; he
got a scoop with American oil rig firefighter “Red” Adair, by finding out which flight to
Australia he was on, and grabbing the next seat; in early 1970s, became editor of Sunday
Observer, and provided Melburnians with some startling and confronting tabloid
journalism; became the director of news at Channel 9, Melbourne, for 28 years (Age, 17
and 18 April 2009).

Veitch, John Morgan (Jock): D. in France aged 81; born in Wanganui, NZ; joined
Wellington Star as cadet journalist; in 1954 left for Australia to save money to ‘go home’
to England, as all good Kiwis did; joined Daily Telegraph, and his marriage to his NZ girl
friend and the birth of three daughters forestalled plans to visit UK; joined Sun-Herald
and Sydney Morning Herald in late 1950s, filling breach for a popular music writer; was
soon writing about films, too; returned to Daily Telegraph in early 1970s, joined Star in
USA,; later reinvented himself as a medical writer; bought a house in a French village and
left his old life behind (Sydney Morning Herald, 19 April 2009).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 4



Wherrett, Peter: D. 23 March 2009 at Lake Macquarie, NSW, aged 72; best known as
a television motoring-show compere, but also wrote on motoring for Fairfax and for
Wheels magazine (Age, 2 April 2009, p.22).

52.1.8 JOURNALISM STUDENTS AND NEWSPAPERS

Newspapers will wither and perhaps die, unless they become online media platforms,
according to the next generation of journalists. More than 200 first year journalism
students this year took part in an online survey of their news reading habits conducted
by QUT Journalism Professor, Alan Knight. More than 90 per cent of the respondents
were aged under 21. Many of these want-to-be journalists don’t read newspapers. More
than 60 per cent read a printed newspaper once a week or less. Yet 95 percent said they
enjoyed keeping up with news. Their preferred source of news was broadcast on
television, particularly commercial television, with at least half watching television news
at least once a day. Online news was their next preferred source with students
nominating Google, Ninemsn and then other mainstream journalism sites. Facebook,
specialist websites and Wikipedia followed. The results confirmed educators’ suspicions.
Even journalism students are not reading newspapers. This poses a greater threat to the
printed press than the global economic crisis or the loss of advertising revenue to the
web. If the journalists of the future don’t want to read newspapers, who will?
http://mpegmedia.abc.net.au/rn/podcast/current/audioonly/bst_20090311_0824.mp3
Posted by Hongmedia 9 March 2009, at 5:44pm@

52.1.9 MAJOR US NEWSPAPER BECOMES ONLINE-ONLY

The 146-year-old Seattle Post-Intelligencer has become the first major US paper to go
solely online (ABC News online, 17 March 2009). The paper printed its final edition on 17
March after its owner failed to find a buyer. The website will be run solely as a source of
local news and opinion, rather than an internet incarnation of the former newspaper.
There will be an editorial staff of 20, compared to the previous 150, and the remaining
editorial staff will be expected to write, edit, take photos, and shoot video.

52.1.10 PEOPLE

Lachlan Colquhoun was sacked as editor of the Adelaide Review on his 47t birthday
after spending two years revamping the highbrow monthly arts newspaper. Colquhoun is
the son of former Adelaide newspaper editor and respected columnist, des Colquhoun
(Australian, Media section, 30 March 2009, p.32).

Anne Davies, Washington correspondent for the Age and the Sydney Morning Herald,
is profiled in the fourth issue of the Age Extra, a quarterly newsletter for readers of the
Age (March 2009).

Catherine Deveny, the Age columnist who has been on strike over what she claims is
the paper’s refusal to honour the contract promised by the previous editor, Andrew
Jaspan, is featured in Mediaweek, 30 March 2009, p.10. Jen Jewel Brown interviewed
Deveny before the “strike” began. Five books of Deveny’s columns have been published.

Peter Fray, editor of the Sydney Morning Herald, is interviewed in Mediaweek, 20
April 2009, pp.3, 10.

Peter Gleeson is featured in Mediaweek (9 March 2009, p.10), which interviewed him
about his first six months as editor of the Townsville Bulletin. Gleeson is a former chief of
staff and chief reporter at the Gold Coast Bulletin.

Chris Jones, editor of Brisbane’s mX, was interviewed by Mediaweek, 16 March 21009,
p-10, as it neared its second birthday.

Peter Klein, AAP’s racing manager, has had his second novel, Punter’s Turf,
published. He writes fiction on a laptop while commuting to Melbourne from Geelong by
train (Herald Sun, 14 March 2009, Weekend section, p.24)/

Jon Kudelka is “more than an occasional cartoonist for the Australian”, the ANHG is
informed (see ANHG 51.1.10). Kudelka has been a regular replacement for Bill Leak on
the Opinion page (as Leak continues to recover) and also produces the weekly “Rearview”
cartoon for Review.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 5


http://mpegmedia.abc.net.au/rn/podcast/current/audioonly/bst_20090311_0824.mp3
http://datelinehk.blogspot.com/2009/03/who-will-read-newspapers.html
http://www.blogger.com/email-post.g?blogID=7606811&postID=7238470401699646377

Stephen Linnell, a former senior journalist with the Age and most recently the media
director for the Victoria Police, escaped jail after pleading guilty to three charges of
perjury and doing a deal with prosecutors to testify against the two men he had helped to
undermine his boss, Christine Nixon, then the Police Commissioner (Australian, 26
March 2009, p.3).

Alan Oakley, a recent former editor of the Sydney Morning Herald, is now the national
features editor for News Limited publications (Mediaweek, 23 March 2009, p.10; see
52.1.11).

Simon Pristel, editor of the Herald Sun, is “Person of the Week” in Mediaweek, 27
April 2009, p.4.

Cameron Stewart, associate editor of the Australian, has won the Graham Perkin
Award for Australian Journalist of the Year for a body of work including newsbreaking
interviews with jailed music promoter Glenn Wheatley and colourful identity Mick Gatto
(Australian, Media section, 23 March 2009, p.40).

52.1.11 OAKLEY TO CONSOLIDATE NEWS’S FEATURE SECTIONS

News Limited will start consolidating the features sections in its nine metropolitan daily
and Sunday newspapers mid-year to present a more uniform national offering across the
mastheads and online. National features director Alan Oakley said the impetus for the
restructure was about improving quality, not saving money, but acknowledged it was
likely to result in job losses. “The compelling reason for doing this (is) to make sure the
features content of all our newspapers is as good as it possibly can be,” he said. “If the
end result of that is cost efficiency, that’s a good outcome, too. But that’s not the driving
force. Building national brands across the group and the News Digital Media websites
would entice readers and advertisers, Oakley said. The sections involved included the
travel, personal finance, TV, food and health and lifestyle liftouts in Sydney’s Daily
Telegraph and Sunday Telegraph, Melbourne’s Herald Sun and Sunday Herald Sun,
Brisbane’s Courier-Mail and Sunday Mail, Adelaide’s Advertiser and Sunday Mail and
Perth’s Sunday Times (Australian, Media section, 30 March 2009).

52.1.12 MEDIA SECTION CELEBRATES 10T BIRTHDAY
The Media section of the Australian celebrated its 10th anniversary with a special issue
on 23 March. The first Media section appeared on 25 March 1999 as a tabloid liftout. It
was the idea of Lachlan Murdoch, who was then the chairman and chief executive of
News Limited. Murdoch said the idea for the section came from Britain’s Guardian,
which had had a successful media section for many years. To celebrate the milestone,
Murdoch has given his first interview since leaving News Corp. in 2005 to pursue his own
interests (see Jane Schulze, Australian, Media section, 23 March 2009, pp.33, 38). While
refusing to discuss his departure or succession planning at News (he remains a non-
executive director on News Corp’s board), Murdoch gave no indication of returning to
News any time soon. Instead, he remains focused on investing in Australian media but
says our listed media groups are still too expensive. He also said:
e It was unlikely he would invest again with James Packer, as his friend’s
investment focus was now beyond media.
e His sister Elisabeth was now an observer on News Corp’s board.
e He was sitting on “a fair amount of cash”.
o Newspapers needed to reshape their business model as advertising continued to
erode.

The tops of pages 36-39 of the Media section of 23 March carry a brief year-by-year (not
month-by-month) chronology of major media events in the decade since the section was
introduced. It begins with (former Sydney Morning Herald editor) John Alexander being
appointed CEO of Australian Consolidated Press in 1999, and ends with: “Advertising
meltdown prompts cash squeeze across traditional media’.

Mark Day’s column (p.40) reflects on the half-million words he has written in his Media
columns of the past 10 years, paying particular attention to the personalities.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 6



52.1.13 MEDIA MISERY (1): AN INDEX
The New Republic published a “Media Misery Index” for America on 4 March 2009.
Here’s a sample:
e Percentage of people who get most of their national and international news from
the newspaper in 2008: 35
e Percentage of people who get most of their national and international news from
the Internet in 2008: 40
¢ Percentage of people who got it from the Internet in 2001: 13
Source: The Pew Research Center for The People & The Press (PEW)

e Total daily newspaper circulation in 2000: 55,773,000
e Total daily newspaper circulation in 2007: 50,742,000
Source: Editor & Publisher International Yearbook

e Decline in the Sunday circulation of The New York Times in the six months
ending on March 31, 2007: 9.3 percent
Source: Audit Bureau of Circulations

e Amount total print ad revenue for newspapers was up in the third quarter of
2000: 4.3 percent

e Amount print ad revenue for newspapers was down in the third quarter of 2006:
2.6 percent

e Amount print ad revenue for newspapers was down in the third quarter of 2007: 9
percent

e Amount print ad revenue for newspapers was down in the third quarter of 2008:
19.26 percent

Source: Newspaper Association of America

Percentage the Dow dropped in 2008: 34 percent
Percentage the Gannett Company’s stock dropped in 2008: 79 percent
Percentage the New York Times Company stock fell that same year: 62 percent
The percentage that the New York Times Company stock has fallen since 2002, as
of press time: 89 percent
e Percentage of national print journalists who spend half or more of their time

producing unique content for their outlet’s website: 26 percent
e Percentage of national print journalists who say the website is of equal or greater
priority than the print edition at their publication: 41 percent

Source: PEW and the Project for Excellence in Journalism (PEJ), 2008

52.1.14 MEDIA MISERY (2): CLOSE TO FREE FALL

US newspapers are in a state “perilously close to free fall” and time is running short for
them to find a business model and reinvent themselves, according to a newly released
study. The Pew Research Centre’s Project for Excellence in Journalism said its 2009
report on the State of the News Media was the “bleakest” it has issued since it began
doing the annual studies six years ago. The study, released on 16 March, examined
newspapers, online media, network, cable and local television news as well as news
magazines, radio and the ethnic press. US weekly news magazines and daily newspapers,
it found, are particularly troubled. “The newspaper industry exited a harrowing 2008 and
entered 2009 in something perilously close to free fall,” the report’s authors said (West
Australian, 17 March 2009).

52.1.15 INQUIRY REPORTS ON RAID ON SUNDAY TIMES

A parliamentary inquiry into a police raid on the Sunday Times newspaper in Perth last
year has found the police over-reacted in what should have been a routine search. Twenty
seven police officers took part in the raid, which was sparked by an investigation into the
leaking of Cabinet material to a journalist. An Upper House committee has found there

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 7



was no direction given to police by any Minister, Members of Parliament or their staff.
The Committee has also criticised the Corruption and Crime Commission for not
rigorously assessing the initial complaint made about the leak by the Department of
Premier and Cabinet, before it passed responsibility for the investigation onto police. The
Committee also recommended that the Attorney-General, Christian Porter, continue to
pursue laws to protect journalists from having to reveal their sources (ABC News online,
9 April 2009).

52.1.16 JOURNALISTS AND SOURCES: NEW MEDIA BILL

Judges will be given discretion not to jail journalists who refuse to divulge their sources
under new laws introduced on 19 March by federal Attorney-General Robert McClelland.
The laws will force judges to consider the public interest in a free press and the impact on
a journalist’s reputation of revealing their source, when deciding whether to order a
journalist to take the witness stand. This will be weighed against other factors, including
proper administration of justice. But media experts said the changes were a “Clayton’s
protection” that would do little to stop journalists from being jailed for refusing to reveal
a source (Australian, 19 March 2009).

52.1.17 PUBLIC INTEREST AND PRIVACY

Media Watch (ABC-TV, 23 March 2009) demolished editor Neil Breen’s attempt to defend
in any way the publication by the Sunday Telegraph of photographs of a woman,
purported to be but since found not to be, Pauline Hanson, in various states of undress.
Chris Merritt, the Australian’s legal affairs editor, wrote about the issue on 20 March
2009, p.7, after interviewing Breen.

52.1.18 FAIRFAX TO STICK TO THE BASICS

Claims that Fairfax Media was turning its back on quality journalism by cutting 550 jobs
nationally were “best ignored”, says the company’s biggest individual shareholder and
board member, John Brehmer Fairfax. Defending the company’s commitment to quality
amid last year’s cuts, which included 120 journalists, Mr Fairfax said the commodity
would be maintained in Fairfax publications through adherence to “the basics” (SMH
online, 21 March 2009).

52.1.19 SCOOPED, OR ...?

Victor Isaacs writes: At about 4.45 pm on 30 March there was a total power failure in
the Sydney CBD and surrounding areas. Next day, 31 March, the Daily Telegraph
devoted its entire pages 1, 2 and 3 to this major event. In the Sydney Morning Herald —
at least, in the first edition — there was not a word about it!

52.1.20 NEWS CORP SETS OUT TO SHARE NEWS ACROSS ITS CORP

News Corporation has created a new unit to share content and resources across the vast
media empire. John Moody, executive vice president at the Fox News television channel,
will head the operation, News Corp. says in a statement. “In this new role, Moody will
collaborate with news chiefs across all News Corporation properties to improve news
gathering efficiencies and identify areas of cost savings. It said Moody will also
investigate the company’s worldwide contracts and reliance on global news services.
News Corp chairman Rupert Murdoch said, “The creation of a new unit designed to share
valuable news content and harness the power of News Corporation’s vast editorial
resources is vital to our success as a global media entity.” (Australian, 15 April 2009.)

52.1.21 EDITOR AND DEPUTY LEAVE MONTHLY

The editor of the Monthly, Sally Warhaft, has quit suddenly, allegedly in protest against
increasing interference by prominent academic Robert Manne. The magazine’s publisher,
Morry Schwartz, issued a terse statement on 24 April, declaring that “as of today, Sally
Warhaft is no longer editor of the Monthly”. He said: “Sally and the Monthly editorial
board had different visions for the future of the magazine.” Industry sources say
Professor Manne, who chairs the magazine’s editorial board, had sought to increase his

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 8



influence over the content of the publication since mid-last year. Dr Warhaft had grown
frustrated with what she saw as his micromanagement of the magazine and the reduction
in her editorial discretion, these sources told the Age. Professor Manne denied that this
was “In any way an accurate version of what happened”, but declined further comment.
Dr Warhaft joined the Monthly in December 2005 (Age, 25 April 2009). Deputy editor
David Winter resigned on 29 April after publisher Morry Schwartz made a stinging
attack on Warhaft in a news website (brisbanetimes.com.au, 30 April 2009). Also see
52.5.1, Haigh.

52.1.22 PNG EDITOR SAYS PAPER IS BEING ‘GAGGED’

Port Moresby’s leading daily newspaper is being subjected to a campaign of strategic
litigation and intimidation over reports of government corruption and mismanagement,
reports Chris Merritt (Australian, Media section, 27 April 2009, p.33). Post Courier editor
Blaise Nangoi says there has been “a running battle” with the PNG Government since
Prime Minister Michael Somare came to office in 2007. In the past few months there has
been a surge of litigation by PNG ministers against the media. “We have never faced this
before,” says Nangoi. “We have had fights with the Government, but this is a totally new
approach in what I think is a campaign to gag the media.”

52.1.23 WATCHDOG SEEKS ISSUES TO CHEW ON

The Sydney Morning Herald says it takes its watchdog role seriously and works to
disclose corruption, problems or issues that otherwise would be unknown. “But we need
your help, so please take the time to contact us. Confidentiality is guaranteed.” Email
address is: investigations@smh.com.au or send documents to: Investigations, c/o, Sydney

Morning Herald, GPO Box 506, Sydney, 2001. (SMH, 16 April 2009)

52.1.24 MERGE OR DIE, SAYS MARK SCOTT

Mark Scott, the managing director of the ABC and a former Fairfax newspaper executive,
believes that Melbourne and Sydney will become one-newspaper cities. He says no
Australian newspapers have been prepared to make the dramatic changes to their
publications necessary to secure their survival in the face of competition from the
internet and other media. Much of the bold and creative thinking about the future of
print seems to be taking place outside the major publishers, he believes. One of his
suggestions 1is that the Australian and the Ausiralian Financial Review should merge to
form a single national newspaper with a likely circulation of about 160,000 (Age, 9 April
2009).

52.1.25 PRESS COUNCIL REVISES STATEMENT OF PRINCIPLES

The Australian Press Council has revised its Statement of Principles and complaints
procedures. The revised principles, together with two Notes, are published in the
February 2009 issue of Australian Press Council News and also appear below. The
procedures are on the website and published in a new edition of the Council’s information
booklet. To assist the public and the press, the Australian Press Council has laid down
the broad principles to which it is committed. First, the freedom of the press to publish is
the freedom, and right, of the people to be informed. These are the justifications for
upholding press freedom as an essential feature of a democratic society. This freedom
includes the right to publish the news, without fear or favour, and the right to comment
fairly and responsibly upon it. Second, the freedom of the press is important more
because of the obligation it entails towards the people than because of the rights it gives
to the press. Freedom of the press carries with it an equivalent responsibility to the
public. Liberty does not mean licence. Thus, in dealing with complaints, the Council will
give first and dominant consideration to what it perceives to be the public interest.

The Council does not lay down rules by which publications should govern themselves.

However, in considering complaints, the Council will have regard for these general
principles.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 9


mailto:investigations@smh.com.au

1. Publications should take reasonable steps to ensure reports are accurate, fair and
balanced. They should not deliberately mislead or misinform readers either by
omission or commission.

2. Where it is established that a serious inaccuracy has been published, a
publication should promptly correct the error, giving the correction due
prominence.

3. Where individuals or groups are a major focus of news reports or commentary,
the publication should ensure fairness and balance in the original article. Failing
that, it should provide a reasonable and swift opportunity for a balancing
response in an appropriate section of the publication.

4. News and comment should be presented honestly and fairly, and with respect for
the privacy and sensibilities of individuals.

1. However, the right to privacy is not to be interpreted as preventing publication of
matters of public record or obvious or significant public interest. Rumour and
unconfirmed reports should be identified as such.

5. Information obtained by dishonest or unfair means, or the publication of which
would involve a breach of confidence, should not be published unless there is an
over-riding public interest.

6. Publications are free to advocate their own views and publish the bylined
opinions of others, as long as readers can recognise what is fact and what is
opinion. Relevant facts should not be misrepresented or suppressed, headlines
and captions should fairly reflect the tenor of an article and readers should be
advised of any manipulation of images and potential conflicts of interest.

7. Publications have a wide discretion in publishing material, but they should
balance the public interest with the sensibilities of their readers, particularly
when the material, such as photographs, could reasonably be expected to cause
offence.

8. Publications should not place any gratuitous emphasis on the race, religion,
nationality, colour, country of origin, gender, sexual orientation, marital status,
disability, illness, or age of an individual or group. Where it is relevant and in the
public interest, publications may report and express opinions in these areas.

9. Where the Council issues an adjudication, the publication concerned should
publish the adjudication, promptly and with due prominence.

52.1.26 CALVERT-JONES STEPS DOWN AS HWT CHAIR

Herald & Weekly Times chairman Janet Calvert-Jones stepped down on 30 April after 20
years at the helm. She remains a director. She said her childhood experience of visiting
her father, Keith Murdoch, in his office at the Herald taught her how much he cared for
his employees. “This had such a lasting impression on me that when I accepted the
chairmanship I knew that the one important thing I could offer would be to re-energise
the family atmosphere that existed at HWT in his day.” Julian Clarke, who served as
HWT managing director for 16 years until his retirement in 2007, is the new HWT
chairman (Herald Sun, 29 April 2009).

2 - CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE

52.2.1 SEVENTY-NINE AND ONLINE

John F. Booth, proprietor and managing editor of Gladesville’s Weekly Times in Sydney,
writes: The Weekly Times celebrated its 79th birthday by going online worldwide and
welcomed a whole new army of readers. The paper was established by Charles H Engisch
in the Sydney suburb of Gladesville in 1921. On 1 May 1979 I became just the second
owner of this important local newspaper. Charles H Engisch was most supportive when I
launched the Ombudsman campaign in Australia in 1964 after serving in Local
Government, and like the Remington man, I liked the product so much that I bought not
only one issue of the paper but the whole company! Since then we have continued to
prosper, grow and expand, and maintain our independence and withstand the onslaughts
from the “Big Boys” like Rupert Murdoch’s News Limited International and the Fairfax

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 10



conglomerate. But we have not forgotten our roots and our objective to serve the
community. With ink running through my bloodlines it’s difficult to become electrified!
However, now with the wonder of modern electronics TWT - The Weekly Times becomes
TWT - The Worldwideweb Times! Undated, but accessed 25 Feb 2009 via
http://sve160.wic018v.server-web.com/about.htm

52.2.2 WEB AUDIT SERVICE INTRODUCED

The print circulation watchdog is cracking down on inflated internet audience claims by
launching a web auditing service to ensure traffic is being counted in the same way by all
publishers. The Web Audit Service was to be opened to publishers from 1 May, with the
first data due to be released on 1 June, some 15 years after advertisers booked their first
campaigns on the internet. The service is being touted as a first step towards a single
readership figure for print and online audiences, which is considered the “holy grail” for
newspaper publishers now that a significant number of readers are sourcing information
from the internet. The service is being provided in conjunction with research firm Nielsen
Online, whose Market Intelligence service will provide the basis of the Web Audit as well
as the so-called “hybrid” internet audience measurement system being developed for the

internet sector’s peak group, the Interactive Advertising Bureau (Australian, 23 March
2009).

52.2.3 COWRA COMMUNITY NEWS
Barry Blair (5 April) has alerted us to the elaborate Cowra Community News website
(current edition) at http://www.cowracommunitynews.com/news.php?id=45

52.2.4 GOOGLE AN INTERNET ‘PARASITE’

Companies that aggregate mainstream media content without paying a fee are the
“parasites or tech tapeworms in the intestines of the internet” and will soon be
challenged, Robert Thomson, the Australian-born editor of the Wall Street Journal has
warned. Thomson said companies such as Google were profiting from the “mistaken
perception” that content should be free. “There is a collective consciousness among
content creators that they are bearing the costs and that others are reaping some of the
revenues — inevitably that profound contradiction will be a catalyst for action and the
moment is nigh,” he said. Thomson, a former editor of the Times, was appointed editor-in-
chief of Dow dJones and managing editor of WSJ last May, said consumers must
understand why they were paying a premium for content.

“It’s certainly true that readers have been socialised — wrongly I believe — that much
content should be free,” he said. “And there is no doubt that’s in the interest of
aggregators like Google who have profited from that mistaken perception. And they have
little incentive to recognise the value they are trading on that’s created by others.”
Thomson said Google benefited from aggregating content from WSJ and other
newspapers. Google argues they drive traffic to sites, but the whole Google sensibility is
inimical to traditional brand loyalty,” he said. “Google encourages promiscuity — and
shamelessly so — and therefore a significant proportion of their users don’t necessarily
associate that content with the creator. Therefore revenue that should be associated with
the creator is not garnered.” (Australian, 6 April 2009.)

52.2.5 THE INTERNET AND SPORTING COVERAGE

On the one hand: A Senate inquiry has heard that sports administrators are using
media accreditation for events to control how sport is reported. The inquiry is looking at
how digital technology such as the internet is affecting the coverage of sporting events.
News Limited’s group editorial manager Campbell Reid told the committee sport
administrators are unfairly restricting coverage. “In the past few years sports bodies
started arguing that media accreditation should only be granted if media organisations
agreed to a very limited and restricted definition of what these reports in words and
pictures contain,” he said. “Accreditation became a lever to restrict news coverage of
sport.” (ABC News online, 16 April 2009.)

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 11


http://svc160.wic018v.server-web.com/about.htm

On the other hand: Australia’s leading sporting bodies say the advent of online “news”
reporting of their events is affecting revenue streams and could limit their ability to
support grassroots participation. Cricket Australia, the AFL and Tennis Australia are
just some of the bodies calling for new laws to stop media companies posting photos and
extended videos of matches on the internet under what they say is the “guise” of news
reporting. Under the Copyright Act there’s a fair use exception that allows non-rights
holders to show content in news coverage. But the Coalition of Major Professional Sports
says media companies are abusing that exception in the digital environment. They have
told the Senate inquiry the government should step in and change the law to make it less
ambiguous. “Ideally (we want) some legislative reform but if that’s not possible, some
guidelines that actually give everyone working in that (digital) space some additional
comfort and understanding on the way this content ... is able to be used,” Cricket
Australia chief executive James Sutherland said (SMH online, 15 April 2009).

52.2.6 BRISBANETIMES TURNS TWO
Fairfax Media’s brisbanetimes.com.au is two years old, reports Mediaweek, 13 April
2009, p.10. Rachael Bolton writes about where the Fairfax entry into the Brisbane
market is heading (also see 52.2.7 below).

52.2.7 ONLINE NEWSPAPERS PRODUCE PRINT VERSION FOR A DAY

Fairfax Media ran a one-off promotion for its Queensland and Western Australian
readers on 20 April — a 24-page tabloid newspaper under the brisbanetimes.com.au
and WAtoday.com.au masthead brands (Mediaweek online, 20 April 2009). For one day
only, the latest local news from brisbanetimes.com.au and WAtoday.com.au ran in
15,000 special edition newspapers that were distributed at key points throughout the
Brisbane and Perth central business districts. Promotional actors encouraged commuters
and passers-by to ‘read all about it’. Each 24-page tabloid showcased breaking news,
lifestyle, technology and sports stories from the editorial teams of Fairfax Digital’s two
dedicated online news sites. The tabloids also included a special report, sponsored by ING
Direct, to coincide with National Savings Week, starting on Monday 4 May. ING Direct
worked closely with Fairfax Media on the newspaper concept, and also sponsored 15,000
cover-wraps of the Sydney Morning Herald and the Age using the same distribution
method in Sydney and Melbourne. The campaign was supported by an online component
across Fairfax Digital’s masthead sites, says Fairfax Digital. See also Mediaweek (hard
copy), 27 April 2009, p.10.

52.2.8 GLADSTONE, WARWICK AND PENRTIH

Barry Blair writes (18 April): It appears that the Gladstone News, a weekly independent
has not been sighted over the last few weeks. At Warwick, the Southern Free Times, in
what appears to be a comeback, will have a new masthead. Find it at
http://www .freetimes.com.au/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 Meanwhile, the
Western Weekender, Penrith, appears to have made a comeback, following ‘difficulties’
some months ago. Find it at: http:/www.westernweekender.com.au/

| 3 - CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAH

52.3.1 APN (1): O'REILLY STEPS DOWN AT INM

Tony O’Reilly has announced that he intends to retire as chief executive of Independent
News & Media PLC. O’Reilly, who has been involved with the company for 36 years, said
in an announcement to the London Stock Exchange that he would retire on 7 May, his
73rd birthday. O’Reilly is the company’s largest shareholder, with a 28.6 per cent stake.
The group, with interests in 22 countries, publishes more than 200 newspapers and
magazines including Irish Independent and the Independent in Britain and 17 daily and
weekly newspapers in South Africa. It holds about 40 per cent of APN News & Media Ltd
in Australia (Mediaweek, online, 16 March 2009).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 12



52.3.2 APN (2): TAX DISPUTE SETTLED IN NZ

APN News & Media has won a long-running dispute with New Zealand tax authorities,
eliminating the prospect of its debt-riddled largest shareholder, Ireland’s Independent
News & Media, making a $100 million payment to that country’s Government. The move
capped a week of positive news for the related media groups. On 13 March, INM
unveiled a truce between its former dissident shareholder, Denis O’Brien, who owns 26
per cent of the Irish group, and its largest shareholder, the O’Reilly family. The truce has
prompted a 30 per cent recovery in the APN share price and an 80 per cent jump in the
INM share price over the past week, the Australian reported on 21 March 2009.

52.3.3 APN (2): CEO’S REMUNERATION PACKAGE CUT BY 35pc

The annual remuneration package of APN News & Media chief executive officer Brendan
Hopkins has been cut by more than 35 per cent, or $1.25 million. He did not receive a
performance bonus last year. The revelation came as the trans-Tasman media group
announced the imminent departure of two key directors, former Brisbane lord mayor
Sallyanne Atkinson and former APN chief executive Liam Healy. The two directors will
not be replaced after retiring at the company’s annual general meeting in May, reducing
the size of the APN board from 12 to 10 (Australian, 1 April 2009). APN’s 2008 annual
report reveals Hopkins’ cost to the company in 2008, including the cost of options he had
been issued, fell from $3.6 million in 2007 to just over $2.3 million in 2008.

52.3.4 LARAMIE, USA: TOWN HAS A BOOMERANG

The daily newspaper in Laramie, Wyoming, is the Laramie Boomerang. Edgar Wilson
Nye established the paper in 1881 and named it after his mule, which was called
“Boomerang”. Presumably, the mule always came back. Go to
www.laramieboomerang.com/

52.3.5 MORWELL: NEW EDITOR

Kristin Favaloro, for the past two years, has worked as editor of the Geelong Advertiser
Group’s Echo newspaper, became the editor of the Latrobe Valley Express in March
(Latrobe Valley Express, 12 March 2009). Before working at Geelong, she was employed
at the Shepparton News for almost seven years, including two years as chief of staff. At
the Express, she takes over from Celine Foenander, who was editor for three-and-a-half

The TWagin Argug

52.3.6 WAGIN: VEANA SCOTT RETIRES AFTER 27 YEARS

Veana Scott has retired from the Wagin Argus in WA’s south-eastern wheatfields after
covering the district’s news for 27 years. Scott started work as a journalist at the Argus in
1982, working two days a week for managing editor Don Davies. She took over from
Glenys Gmeiner. “I had written for newspapers and periodicals around South Africa and
had been a correspondent for regional papers in country Western Australia,” she said. “In
the early days the Argus was humming. We had a staff of eight and an active print shop.
I started writing stories on an old IMB golf-ball typewriter. We then graduated to comp-
sets, basic computerised glorified typewriters, and eventually made the transition to
computers. When I joined the Argus Barry Coleman, who was in charge of printing, still

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 13



occasionally used the old linotypes for small jobs. I well remember the tinkling sound of
the linotype and a bevy of people working around the benches at the back of the Argus
hand-collating the job printing. In the early 1980s we took notes by hand off the phone,
there was no fax or email and the phones used to ring hot. There were fewer photos in the
paper as prior to digital cameras Don would spend a day in the darkroom each week
processing that week’s roll of prints.”

The Wagin Argus was one of the oldest family-owned papers in Western Australia when
Rural Press bought the business in 1993. Don Davies retired as managing editor in 1999
and Scott gradually took on the dual role of journalist/editor. “In the early days my role
was to write the news for the main editorial pages, front and page three,” she said. “Since
the recent appointment of Julie Mangalavite as branch manager I have been gradually
winding down.” Before that she was responsible for the entire editorial content of the
paper. In 1983 she felt it was important for the town and district to publish a preview
before the Woolorama event. This started as a two-page feature in the Argus and by 1985
it had grown to six pages. By 1986 it was a separate booklet of 24 pages. “I have
continued to write the °‘official’ program, now 96 pages, for Woolorama since its
inception.” Drawing a line in the sand and deciding to retire after such a long association
with the Argus was not an easy decision, but with her son gradually taking over the reins
of the family farm and her first grandchild born in early March it was perfect timing
(Wagin Argus, 9 April 2009).

52.3.7 LORD HOWE ISLAND: SIGNAL FOR TRANQUILLITY

A copy has been sighted of the fortnightly Lord Howe Island Signal, comprising 16 A4
duplicated pages. One page comprises official notices by the Lord Howe Island Board. The
rest is local news plus a few puzzles. It costs $3. The Island often goes for long periods
without daily papers because mainland newspapers are the first items to be offloaded
when — as is frequent — weather limits loads on aircraft flying to the island.

The ANHG Googled “Lord Howe Signal” and discovered a Sydney Morning Herald travel,
article (16 July 2005) mentioned that Lord Howe Island locals cared more about
preserving what they have than chasing the tourist dollar. When a luxury cruise liner
proposed running a service from the mainland, 98 per cent of the islanders voted against
the proposal. The anti-cruise-ship lobby was enthusiastically led by the island’s quirky
local newspaper, the Signal. The editor, Barney Nichols, says that by allowing in cruise
ships Lord Howe will undermine the tranquillity that draws people from around the
world. The [Lord Howe Island] board has stipulated a maximum 400 tourists on the
island at any one time,” he says. “And with good reason. The limit on tourist numbers is
widely advertised as one of our major attractions and visitors have the right to expect
this to be the case.”

52.3.8 WEIPA: NEWSPAPER FOR SALE

The Western Cape Bulletin, Weipa, was advertised for sale for $550,000 in the Media
section of the Australian, 6 April 2009, p.31. It claims a net profit of about $300,000 a
year.

52.3.9 TAMWORTH: NEW PRINT CENTRE READY TO ROLL SOON

Fairfax Media’s new purpose-built print centre at Tamworth’s Glen Artney industrial
estate is expected to be operating about the beginning of June. The Northern Daily
Leader (3 April 2009, p.6) has reported that the only work left to be done is to install the
six-tower Goss press. The press, which will replace a Swedish-built Solna press that was
last upgraded in the late 1990s, will increase colour capacity from 16 pages in one pass to
48 pages.

52.3.10 WARIALDA: COUNCIL REFUSES TO ADVERTISE IN LOCAL
The Warialda Standard was not published in the final week of April reportedly in protest
at a refusal by Gwydir Shire Council to advertise with it. The Northern Daily Leader was

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 14



told (1 May 2009, p.2) that residents who would normally receive a copy of the Standard
were given a one-page, typed leaflet. The leaflet claimed that the Shire Council had not
advertised with the Standard since the end of March. Instead it was advertising in the
Bingara paper.

Fréé -——Press

52.3.11 KYABRAM: FREE PRESS DROPS BACK TO WEEKLY ISSUE

The Kyabram Free Press announced on 24 April that its issue that day was its last as a
biweekly. From Wednesday, 29 April, the paper would have ‘a bright new look’ and a new
masthead (the old one appears above) but as a weekly. Manager of Kyabram Newspapers,
Ian Purdey, said the directors took into account many considerations before deciding to
return to weekly issue. The Free Press was a weekly until it went bi-weekly in January
1967. “Many larger towns such as Seymour and Benalla have been weekly publications
for many years and we have done well to be a bi-weekly for over 42 years,” Purdey said.
The paper is staffed by editor Michael Maskell, journalists Gus Underwood and Ben
Moyle, Wayne Ewert in charge of advertising, with classified and office staff Sue Ewert
and Cheryl Armstrong. You can view the online version of the paper at
http://freepress.kyabram.net.au/

52.3.12 LIGHTNING RIDGE: GRADUATE JOINS NEWS

After three years of study at the University of New England and a tree change to
Lightning Ridge, recently-employed Ridge News journalist Mitchell Kerr received his
Bachelor of Communications at a graduation ceremony in Armidale at the beginning of
April (Ridge News, 9 April 2009.)

| 4 - NEWSPAPER HISTORY|

52.4.1 WHAT DO NEWSPAPERS DO?

Writing in Flat Earth News (2008), pp.44-45, Nick Davies says: Reporting without the
benefit of facts, the global media carried some classic stories at the end of World War 11
when journalists refused to accept that Hitler was dead and solemnly reported that he
was working as a waiter in Grenoble. They also reported that he was working as a
fisherman in Ireland and as a shepherd in Switzerland and that he was a hermit in Italy
and that he had made it to South America and to Eastern Europe and to Spain, having
escaped simultaneously by plane and by submarine. The great American political
reporter, David Broder, captured this basic level of error in a speech which he made
honouring Pulitzer Prize winners in 1979: ‘I would like to see us say — over and over until
the point has been made — that the newspaper that drops on your doorstep is a partial,
hasty, incomplete, inevitably somewhat flawed and inaccurate rendering of some of the
things we have heard about in the past twenty-four hours — distorted, despite our best
efforts to eliminate gross bias — by the very process of compression that makes it possible
for you to lift it from the doorstep and read it in about an hour. If we labelled the product
accurately, then we could immediately add: “But it’s the best we could do under the
circumstances, and we will be back tomorrow, with a corrected and updated version.”™

52.4.2 AMT CONFERENCE FOR SYDNEY: CALL FOR PAPERS

The call for papers for the sixth Australian Media Traditions conference, to be held at the
University of Sydney from 23-25 November this year, has been issued. Deadline for the
300-word abstracts is 30 May. The conference focus this year is “Internationalising Media
History — From Australia to the World”. Conference organisers are Dr Penny O’Donnell
and Associate Professor Anne Dunn, Department of Media and Communications,
University of Sydney. Co-sponsors of the conference are the ARC’s Centre for Media
History at Macquarie University and the Faculty of Arts, University of Sydney.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 15



52.4.3 THE TROUBLES OF AN OLD-TIME EDITOR

Rod Kirkpatrick writes: While studying the Capricornian, the Rockhampton weekly
published from 1875-1929, for information on a project not related to newspaper history, I
keep stumbling onto gems of newspaper history. Three recent examples (the first two
from the issue of 9 December 1911): An image (p.19) taken at a Rockhampton printers’
wayzgoose in 1911; and a reprint (p.28) of a two-column article that Edward Smith Hall
wrote in the Monitor, 25 July 1835. In the re-print, it was headlined “The troubles of an
old-time editor” and certainly lived up to that. It made special reference to the libel laws.
The third gem (from the issue of 11 March 1916, p.36): A paragraph about J. Dobbs, head
of the jobbing department of the Morning Bulletin, celebrating 50 years since joining the

paper.

52.4.4 CANBERRA TIMES SHIFTS FROM CIVIC TO FYSHWICK

The ANHG has received an inquiry that had us digging through our files. When did the
Canberra Times shift its headquarters from Mort Street, Braddon, where the paper was
founded in 1926, to Fyshwick? It was in 1987. The Governor-General, then Sir Ninian
Stephen, officially opened the new $12.5 million complex on 24 April 1987 (PANPA
Bulletin, March 1987, p.29). That day the Canberra Times published a 14-page feature on
Fyshwick, featuring the new C.T. complex and including a useful historical article by Ian
Mathews, then the editor-in-chief. He mentioned that he joined the paper in March 1963
when the paper was a tabloid. The printing of the paper was done at Fyshwick from 1
July 1964 when the paper became a broadsheet shortly after the Fairfax acquisition of
the paper from the Shakespeare family.

52.4.5 MORE ON WINDSOR TELEGRAPH

The Windsor Telegraph, which began publication in July 1850, was published until at
least 15 March 1851, indexers Rod and Wendy Gow have discovered (see Maitland
Mercury, 110 July 1850, p.2, col. 4, and 19 March 1851, p.4, col. 4).

52.4.6 LILLIAN ROXON LETTERS IN MITCHELL

The following manuscript collection was acquired by the Mitchell Library recently:
Letters from Lillian Roxon to Aviva Layton, 1959-1973, and her son, David Layton, 1971,
no date (MLMSS 7869). These letters from notable New York-based Australian journalist
Lillian Roxon chart her growing status as an influential rock music journalist during the
“Swinging Sixties”.

5 - RECENTLY PUBLISHED|

52.5.1 ARTICLES

Baume, Patrick, “How technology is changing journalism”, Ausiralian, Media section,
13 April 2009, p.31. The group media adviser at Media Monitors discusses
changes in news-gathering and reporting over the past 10 years and provides a
graph of when media coverage peaked in the 1999 East Timor independence
issue, “9/11” in 2001, the 2004 Boxing Day tsunami and the 2009 Victorian
bushfires.

Cryle, Denis, and Kaul, Chandrika, “The Empire Press Union and the expansion of
imperial air services 1909-39 with special reference to Australia, New Zealand
and India”, Media History, Vol. 15, No. 1, February 2009, pp.17-30.

Haigh, Gideon, “When the media is the story”, Age, 2 May 2009. A discussion of the
departure of editor Sally Warhaft from the Monthly.

Higgins, David, ‘news.com.au on why online journalism is now ‘less of a lottery and
more of a science”, Mediaweek, 2 March 2009, pp.10-11. Higgins did not write
this article, but his quotes form 99 per cent of the article. He discusses how to
market online journalism better; the importance of Twitter; adding “tweets” to
the story mix; why Twitter is more important than Facebook; etc.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 16



Hughes, Gary, “How I almost died twice”, Weekend Australian Magazine, 7-8 March
2009, pp.12-17. Four days after the Black Saturday firestorm, the Australian’s
reporter Gary Hughes and his wife, Janice, were still listed as missing, feared
dead. In this diary he tells how he and his family endured the bleak days after
their home was destroyed.

Hull, Crispin, “Dying papers reborn in cyberspace...read all about it”, Canberra Times,
21 March 2009. The author discusses the respective merits of news in newspapers
and the internet. He suggests that newspapers could combine their coverage of
some areas, and thus devote resources to develop coverage of other subjects.

Johnstone, Graeme, “Evolution of a masthead”, Age Extra (quarterly newsletter for
readers of the Age), No. 4, March 2009, pp.4-5. The article examines, discusses
and illustrates the few changes that have been made to the masthead of the Age
since the paper was launched in 1854.

Johnstone, Graeme, “Putting thoughts to paper: Readers write their way on to the
letters page’, Age Extra (quarterly newsletter for readers of the Age), No. 4, March
2009, pp.6-7.

Messenger, Robert, “Robert Messenger”, Canberra Times, 6 March 2009, Times 2, p.2.
A discussion of how rib-tickling newspaper apologies and corrections can be. A
delightful read.

O’Connor, Mike, “The Interview: Paper Man”, Courier-Mail, 11 March 2009, p. 23. The
article profiles Bob Dean, who runs a Brisbane CBD newsagency which claims to
have the largest selection of newspapers in Australia — stocking all regional
Queensland titles and all metropolitan titles, plus some from overseas. [Victor
Isaacs adds: This claim is correct, although McGills Newsagency in Melbourne
CBD runs a very close second. What is very curious is the lack of any equivalent
newsagency in Sydney.]

Loy-Wilson, Sophie, “Peanuts and publicists: ‘Letting Australian friends know the
Chinese side of the story’ in interwar Sydney”, History Australia, 6 (1), April
2009. In the wake of an Australian government embargo on Chinese peanuts, a
group of Sydney Chinese merchants launched a pro-Chinese publicity campaign
in late 1927. To do so, they hired a newspaper editor previously employed by the
anti-Chinese Labor Daily and Beckett’s Budget. The campaign was an act of
minority resistance to the White Australia Policy, a shrewd business strategy,
and a sophisticated example of cross-cultural public relations. By tracing two
historical actors in this “drama of spin”, the peanut and the publicist, this article
reveals unexpected links between the Chinese-Australian and Anglo-Australian
communities. In seeking “the Chinese side of the story”, we find an alternative
history of race, representation and citizenship in interwar Sydney.

Simper, Errol, “Newspaper are putting their print on evolution”, Australian, Media
section, 20 April 2009, p.36. A discussion about the future of printed newspapers.

Tiffen, Rodney, “Australian journalism”, Journalism, 10 (3), June 2009, pp.384-386.
This issue, the tenth anniversary issue focusing on the future of journalism, can
already be accessed online (you will need to be a subscriber) at
http://jou.sagepub.com/content/vol10/issue3/?etoc

Waterford, Jack, “The media kicks an own-goal”, Canberra Times opinion page, 18
March 2009. The article argues that the publication of saucy photos, allegedly of
Pauline Hanson, will do arguments for greater press freedom absolutely no good
at all.

Wickrematunga, Lasantha, “A voice for the people”, Age, 15 January 2009. A free press
will survive in Sri Lanka, despite the brutal means used to silence journalists,
wrote this journalist on 11 January, a few days before he was killed. He co-
founded the Sunday Leader in 1994.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 17



Now available: 503-page bibliography of
Australian newspaper history

The ANHG now makes available in hard-copy and CD format the new and greatly
enlarged second edition of Australian Newspaper History: A Bibliography. ISBN
978-0-9803128-4-3. Compilers: John Russell, Rod Kirkpatrick and Victor Isaacs. It
comprises 503 [A4] pages and 265,000 words. There are 11 major sections in this edition.

THE BOOK: The cost for individuals is $67 (including postage and packing) and
for institutions it is $80 (incl p&p). The book is coil bound.

THE CD: The cost for individual subscribers is $62 (including post & packaging)
and for institutions, $75 (incl. p & p).

Send cheque made out to R. Kirkpatrick (ANHG) at 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld,
4740. Invoices will be supplied to institutions.

THE ANHG INDEX
The ANHG has published an index to the first 50 issues of the Australian Newspaper History Group
Newsletter, covering the period October 1999 to December 2008. The new index is called: Fifty
ANHG Issues Indexed. There are four purchase options.

1. The 50/50 Index CD: This includes the Index and the first fifty issues of the Newsletter (with
minor corrections that have been made over the period since original publication). Price is $47
including post and packing.

2. The 50/50 Bonus CD: This includes all of No. 1 above PLUS Press Timeline: A Select
Chronology of Australian Press History to 2008 compiled by Rod Kirkpatrick (this Timeline
adds three years to the printed version published three years ago, and also includes additions
and amendments to the original period covered, 1802-2005). Price $57 incl. p&p.

3. The 50/50 Extras CD: This includes all of No. 2 above PLUS 200 Years of Sydney
Newspapers: A Short History by Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick (this is out of print). Price
$62 incl. p&p.

4. The book: Fifty ANHG Issues Indexed is also available in printed form (182pp). Cost is $37
incl. p&p. ISBN is 1978-0-9803 128-3-6

Please make out cheque to: R. Kirkpatrick (ANHG); or send a money order made out similarly.
The postal address is: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740..

ANHG Subscriptions

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group
Newsletter:

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but
contribution welcomed); or

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for
individuals; $60 for institutions).

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to

(Name) (Address)

Postcode
Ienclose$ - cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) - for TEN issues.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 52 May 2009 Page 18



mailto:rodthejourno@uqconnect.net

