
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 43                                                                       July 2007 
 

Postal address: PO Box 675, Mount Ommaney Qld 4074. Ph. 61-7-32792279.   

Email: rodthejourno@hotmail.com  The publication is independent. 

 
 

43.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 15 September 2007. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

43.2 ANHG NEWSLETTER This issue was edited by Victor Isaacs with assistance 
from Larry Noye and major assistance from Barry Blair. Effective now, editing of the 
ANHG Newsletter returns to Rod Kirkpatrick, re-invigorated by his overseas trip. 
Please send your contributions to him at rodthejourno@hotmail.com or PO Box 675 
Mount Ommaney Qld 4074. Thanks! 
  

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 
43.3 MURDOCH SETS CARBON-NEUTRAL DEADLINE 

On 9 May 2007 News Corporation chairman, Rupert Murdoch, announced a strategy to make 

all the company‟s operations carbon neutral by 2010 and foreshadowed plans to “weave” 

green messages into the company‟s film, print and online content. The company was found to 

leave a carbon footprint of 641,150 tons per annum. He said News would reduce energy use 

as much as possible, then switch to renewable sources of power. 

 

News Corp‟s third-quarter results showed increased contributions from its Australian 

newspapers, offsetting lower earning from British titles. 

 

43.4 FAIRFAX (1): MURDOCH SELLS STAKE 

News Corporation has sold its 7.5% stake in Fairfax Media. Rupert Murdoch stated that the 

share was acquired as a defensive move when the future of Fairfax was uncertain and that 

following the Fairfax/Rural Press merger it was no longer necessary for News to retain it. The 

sale netted News a tidy profit. 

 

Staff members at the Good Weekend (which appears in the Age and SMH on Saturdays) are 

reportedly unhappy that a commissioned story on Wendi Deng, Rupert Murdoch‟s wife, was 

spiked. The story was later published in the Monthly, June (see item 43.41 [Ellis article]). 

 

43.5 FAIRFAX (2): MERGER 

The merger of Rural Press into Fairfax was consummated on 8 May. (Although legally this 

was a takeover by Fairfax, in practical terms it was more like a merger). On that date, John B. 

Fairfax and his son Nicholas Fairfax, formerly of Rural Press, joined the board of  

Fairfax Media – the family coming home to its old company. John B. Fairfax has now also 

become the largest shareholder in Fairfax Media after acquiring 216 million shares – 14.6 per 

cent, the maximum allowed under the terms of the takeover. On 13 May Fairfax Chief 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/
mailto:journo@hotmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 2 
 

 

Executive David Kirk told Sky News that synergies from the merger may be worth more than 

the previously estimated $35 million, but “it was too early in the integration process to give 

any sort of updated forecast or budget”. 

 

New appointments were announced on 22 June. Don Churchill, formerly managing director of 

Fairfax Media in Victoria has been appointed chief executive and publisher Victorian 

metropolitan and community publishing. James Hooke, Churchill‟s NSW counterpart has left 

Fairfax and is replaced by Lloyd Whish-Wilson as chief executive and publisher NSW and 

ACT metropolitan publishing. Whish-Wilson had been with Rural Press until August 2006. 

Grant Cochrane become chief executive, Australasian agricultural publishing, Allan Browne 

chief executive of regional publishing, southern and western, and Bob Lockley, chief 

executive, web printing. 

 

Robert Savage, chairman of investment manager Perpetual, a 7.5% shareholder in Fairfax – 

was appointed a director on 26 June. Allen Williams, formerly head of US agricultural 

publications at Rural Press, was appointed CEO and publisher of Fairfax community 

newspapers in NSW and Hunter and Illawarra regional newspapers on 29 June. Bob Mackie, 

also formerly of Rural Press, took a similar position for other Fairfax NSW regional 

newspapers. Lisa Hudson was promoted from Fairfax magazines publisher to magazines CEO 

and publisher. 

 

43.6 FAIRFAX (3): RETURN TO RADIO 

It was reported on 3 July that Fairfax Media and Macquarie Media (owned by Macquarie 

Bank) are to make a joint bid for Southern Cross Broadcasting. This is now possible because 

of the recent relaxation by the Federal Government of cross-media ownership laws. It is 

expected that Macquarie will take SX‟s television and regional radio interests and Fairfax will 

take over the major Sydney (2UE) and Melbourne (3AW) talk/news radio stations as well as 

Brisbane 4BC, Perth 6PR and a television production company. The demographics of 2UE 

and 3AW are seen as similar to those of the Sydney Morning Herald and the Age, providing 

synergies in advertising revenue and promotion. If the takeover succeeds Fairfax will return to 

radio for the first time since it was forced to sell many of its assets in 1990 after the failed 

privatisation attempt by Warwick Fairfax. 

 

43.7 FAIRFAX (4): JOURNALISTS STRIKE 

In early May, Fairfax Media announced plans to make 35 staff redundant by merging the 

production of content of the Sydney Morning Herald and the Sun-Herald. In response, Sydney 

Fairfax journalists struck on 9 May. Papers appeared as normal next day, although perhaps a 

bit abbreviated. 

 

43.8 DAILY TELEGRAPH AND THE LAW 

On 5 May the Daily Telegraph in a front page article published the names of 84 referees 

supporting Dr Patrick Power, former NSW senior prosecutor, following his conviction for 

possession of child sexual images. The NSW Bar Association subsequently brought charges 

against News alleging contempt of proceedings. On 7 July the Daily Telegraph published a 

full apology to the referees. 

 

43.9 NEWCASTLE HERALD AND THE FLOODS 

The Newcastle Herald played a major role in reporting the major Queen‟s Birthday Weekend 

storms and consequent floods in the Hunter Valley and NSW Central Coast. For example on 

13 June, a few days after the worst was over, the first 16 pages of the 88-page Herald were 

devoted to flood news and related items. On 14 June it included “Storm Front”, a 12 page 

pictorial review. 

 
 

http://images.google.com.au/imgres?imgurl=http://www.theherald.com.au/images/masthead_logo_2ndlevel.gif&imgrefurl=http://www.theherald.com.au/articles/2007/06/20/1182019203130.html&h=79&w=270&sz=6&hl=en&start=1&tbnid=6XmQk65hvm1q5M:&tbnh=33&tbnw=113&prev=/images?q="newcastle+herald"+&+flood&gbv=2&svnum=10&hl=en&sa=G


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 3 
 

 

43.10 FREE SPEECH (1): THE MEDIA 

Fairfax, Media, News Ltd, FreeTV, ABC and SBS launched a coalition named Australia‟s 

Right to Know on 10 May to fund a national study outlining current restrictions on 

expression. This will be used as a basis for a public campaign lobbying government and 

opposition political parties and the judiciary. The major media organisations believe that 

some restrictions interfere with journalists‟ abilities to report issues and events accurately. 

According to Reporters without Borders press freedom index Australia is equal 35
th
 on the list 

behind countries such as Bosnia, Lithuania and Ghana. Equal first are Finland, Iceland, 

Ireland and the Netherlands. 

 

Kevin, Rudd, Federal Leader of the Opposition, said on 16 May that federal restrictions on 

Freedom of Information laws had gone too far and protection for public service 

whistleblowers needed boosting (Australian, “Labor backs media in secrecy war”, p.1, 17 

May). 

 

Irene Moss, former NSW Anti-corruption Commissioner, was appointed Chairman of the 

coalition on 24 May and will investigate the erosion of free speech in Australia (Australian, 

Media section, Daily Telegraph 24 May). 

 

On 24 May Federal Attorney-General, Phillip Ruddock introduced into Parliament the 

Evidence Amendment (Journalists’ Privilege) Bill. This proposes a privilege protecting 

confidential communications between journalists and their sources. The privilege will not be 

absolute. In deciding whether to exclude evidence, a court will take into account: 

 the nature of the proceedings 

 the importance of the evidence 

 the likely harm to the journalist‟s source 

 other means of obtaining the evidence, and 

 the means available to limit the impact of disclosure. 

Privilege will not apply when the communications involve misconduct such as furtherance of 

fraud or another offence.  Ruddock said the legislation “will assist the courts to balance the 

interests of justice in needing to make evidence available with the public interest in ensuring a 

free press…” 

 

On 25 June Herald Sun journalists Gerard McManus and Michael Harvey were convicted and 

fined $7000 for contempt of court for refusing to name a source during pre-trial hearing of a 

public servant accused of leaking. County Court Chief Judge Rozenes, however, also 

criticised the Commonwealth government for prosecuting the journalists while professing 

support for the protection of journalists‟ sources. The Federal Attorney-General, Philip 

Ruddock, urged the Victorian Government to pardon the pair. Premier Bracks described this 

as hypocritical as Ruddock had supported the prosecution, but said he would consider it. 

On 14 June, in the case of Coco Rocco v. Fairfax, the High Court held that restaurant reviews 

can be defamatory. 

 

On 5 July Daily Telegraph reporter Justin Vallejo and photographer Toby Zerna were charged 

with trespass in relation to their article last month about lax security at airports. 

(House of Representatives Hansard, 24 May, Australian, 25 May, Age, 25 May, Australian, 

27 June, Australian, Media section, 28 June; see also item 43.41 [Hernan, Murdoch and 

Stewart articles]). 

 

43.11 FREE SPEECH (2): THE WEST AUSTRALIAN 

WA‟s Attorney-General, Jim McGinty, has refused to introduce laws to protect journalists 

sources and linked this to the attitude of the state‟s only significant daily newspaper, the West 

Australian. McGinty said the West was the nation‟s most dishonest newspaper and until it 

lifted its standards it did not deserve shield laws. He said, “The board of West Australian 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 4 
 

 

Newspapers needs to sack the editor. It is personally driven by a particular individual. I think 

it is in the interests of a healthy democracy that we have competition. The public would then 

have a choice not to buy a crap newspaper. With the shield goes responsibilities. And when 

you get a newspaper that is bigoted, lies, cheats and deceives, my view is you don‟t get a 

shield.” He said that standards were so low that if a competitor emerged the state government 

would consider redirecting its advertising. 

 

The editor, Paul Armstrong, said he “could not give a fat rat‟s arse” about what McGinty said. 

“Do I care? Not in the slightest. If he hates us it tells me we are doing our job and doing it 

very well, as I know we are.” McGinty, in his other capacity of Health Minister, lodged a 

complaint with the Press Council about the West Australian of 24 January. It devoted one 

third of its front page to a photograph of what it said was a frail, elderly grandmother with a 

neurological condition who had been forced to spend three hours lying across three chairs in a 

state hospital because of a shortage of trolleys, with a headline reading “How would feel if 

this was your grandmother, Jim?” The woman subsequently contacted the West Australian to 

say that she was aged 46, was not a grandmother, was not suffering a neurological illness, was 

not frail, had been on the chairs for 10 to 15 minutes, had not been forced to lie on the chairs, 

and was happy with her care at the hospital. 

 

The Premier, Alan Carpenter, said in State Parliament that the problem started with 

Armstrong‟s predecessor as editor, Paul Murray who was “a shockingly bad editor and he 

started the trend which has ended up at the bottom of the pile with Paul Armstrong”. 

Carpenter urged people to cancel their subscriptions, saying the West was so full of negativity 

he did not want it in his house, adding “I saw what happened to Geoff [Gallop].” 

 

WAN chief executive, Ken Steinke, vowed they would not be intimidated, saying, “We do not 

intend to be brow-beaten.” Armstrong said McGinty was using taxpayer funds to blackmail, 

threaten and intimidate. He compared McGinty to Stalin. Federal Attorney-General, Philip 

Ruddock, expressed disappointment with McGinty‟s views. On 17 May the Opposition 

unsuccessfully sought to condemn the government for its views. The Premier and McGinty 

vigorously defended their views. However, a week later Dr Carpenter made a more 

conciliatory statement that “We won‟t be making any broad based policy decision based on 

the performance of any individual person or media outlet. We will make our decisions based 

on what is right for the entire profession and making sure that we respect the requirements of 

the profession and changing needs.” (Australian, Media section, 17, 24 and 31 May; WA 

Legislative Assembly Hansard, 17 May; Australian 18 and 19 May; also see item 43.41 [Mark 

Day article]). 

 

43.12 WEST AUSTRALIAN’S PROFIT LEAPS 

West Australian Newspapers Holdings Ltd has delivered a profit of $81.65 million for the 

year ended 31 March 2007 compared to $43.19 million for the equivalent period a year 

before. The strong profit was attributed to the strong economic position of Western Australia 

and WAN‟s pre-eminence in that market. Meanwhile, WAN‟s chief executive Ken Steinke 

said the company was not desperate to become involved in the current round of media 

takeovers. He said, “We‟ve made a couple of small acquisitions in the state. Our position has 

always been that we‟re alert to any opportunities that may come along, but we‟re not 

desperate to be involved in the buy and sell at the moment. If there were possibilities that 

were at the right price in the right industry, in the right geography, then probably yes, but it 

has to fulfill the conditions we‟d be looking at for future growth. They are few and far 

between now.” (Business sections, most newspapers, 4 May 2007) 

 
 

 

43.13 CIRCULATION AUDIT JANUARY-MARCH 2007 by Victor Isaacs 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 5 
 

 

Circulation figures for the first quarter of 2007 are the third since introduction of new rules by 

the Audit Bureau of Circulations. There are no figures for the comparable period last year 

under the new rules, but figures for the preceding quarter are indicative. Some regional 

dailies were not subject to audit in this period. 
 

Monday-
Friday 

Jan-

Mar 07 

Oct-Dec 

06 

% 

change 

Saturday Jan-Mar 

07 

Oct-Dec 

06 

% change 

Australian  129,000 134,610 -4.2% Weekend 

Australian  

299,000 298,107 0.3% 

Australian 

Financial 

Review  

86,529 86,287 0.3% AFR 

Weekend 

Edition  

91,528 92,781 -1.4% 

Daily 

Telegraph, 

Sydney  

372,000 391,832 -5.1% Daily 

Telegraph 

346,000 341,917 1.2% 

Sydney 

Morning 

Herald  

212,500 212,300 0.1% SMH  370,000 360,000 2.8% 

Herald Sun, 

Melbourne 

525,000 535,000 -1.9% Herald 

Sun  

512,000 509,000 0.6% 

Age, 

Melbourne 

202,500 202,000 0.2% Age  300,050 298,000 0.7% 

Courier-

Mail, 

Brisbane  

214,451 218,648 -1.9% Courier-

Mail 

324,797 322,188 0.8% 

Advertiser, 

Adelaide  

191,250 191,100 0.1% Advertiser 263,500 262,843 0.2% 

West 

Australian, 

Perth  

206,025 200,687 2.7% West 

Australian 

367,899 357,030 3.0% 

Mercury, 

Hobart  

47,947 46,603 2.9% Mercury 63,720 61,451 3.7% 

Canberra 

Times  

34,575 35,193 -1.8% Canberra 

Times  

64,747 63,644 1.7% 

Northern 

Territory 

News 

20,048 20,431 -1.9% NT News   30,704 30,605 0.3% 

 
Monday-Saturday Jan-Mar 07 Oct-Dec 

06 

% 

change 

Border Mail, Albury-Wodonga 26,617 26,579 0.14% 

Herald, Newcastle/ Central Coast 51,000 50,000 2.00% 

Illawarra Mercury, Wollongong 28,500 28,553 -0.19% 

Daily Examiner, Grafton 5,694 5,754 -1.04% 

Northern Star, Lismore 15,633 15,490 0.92% 

Daily News, Tweed Heads 4,790 4,794 -0.08% 

Geelong Advertiser 30,601 28,925 5.79% 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 6 
 

 

Monday-Saturday Jan-Mar 07 Oct-Dec 

06 

% 

change 

News-Mail, Bundaberg 11,657 11,695 -0.32% 

Cairns Post 31,120 31,433 -1.00% 

Gladstone Observer 7,346 7,466 -1.61% 

Gold Coast Bulletin 48,192 47,861 0.69% 

Daily Mercury, Mackay 16,557 16,240 1.95% 

Sunshine Coast Daily 22,743 22,685 0.26% 

Fraser Coast Chronicle 9,989 9,781 2.13% 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,452 18,474 -0.12% 

Chronicle, Toowoomba 23,676 23,628 0.20% 

Townsville Bulletin 29,671 29,624 0.16% 

Daily News, Warwick 3,150 3,248 -3.02% 

Advocate, Burnie 24,811 24,032 3.24% 

Examiner, Launceston 34,558 33,942 1.81% 

 
Sunday  Jan-

Mar 07 

Oct-Dec 

06 

% change Sunday 

(cont.) 

Jan-

Mar 07 

Oct-Dec 

06 

% 

change 

Sunday 

Telegraph 

685,000 684,072 0.1% Sunday 

Times 

341,000 341,000 0.0% 

Sun-Herald 510,000 510,000 0.0% Sunday 

Tasmanian 

61,045 60,471 0.9% 

Sunday 

Herald Sun 

618,000 615,000 0.5% Canberra 

Sunday 

Times 

35,871 34,720 3.3% 

Sunday Age 220,300 214,000 2.9% Sunday 

Examiner 

Launceston 

43,345 42,388 2.3% 

Sunday 

Mail, Qld 

600,093 601,357 -0.2% Sunday 

Territorian 

21,505 21,773 -1.2% 

Sunday 

Mail, SA 

320,917 321,590 -0.2%        

 

The following places newspapers in circulation order (using weekday figures). Herald 

Sun, then a big drop to the Daily Telegraph, another big drop to the Courier-Mail, 

Sydney Morning Herald, West Australian, Age, Advertiser, Australian, Financial 

Review, [Newcastle] Herald, Gold Coast Bulletin, Mercury, Geelong Advertiser, 

Canberra Times, Examiner, Cairns Post, Townsville Bulletin, Illawarra Mercury, 

Border Mail, [Burnie] Advocate, [Toowoomba] Chronicle, Sunshine Coast Daily, NT 

News. 

 

The circulation order of Sunday newspapers is: 

Sunday Telegraph, Sunday Herald Sun, [Qld] Sunday Mail, Sun-Herald, 

Sunday Times, [SA] Sunday Mail, Sunday Age, Sunday Tasmanian, Sunday Examiner, 

Canberra Sunday Times, Sunday Territorian. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 7 
 

 

How do weekend circulations compare with weekdays? If we give weekday circulations index 

figures of 100, the comparisons are: 

 
Title Monday-Friday Saturday Sunday 

 

Australian 100 232  

Financial Review 100 106  

Daily Telegraph 

& Sunday 

Telegraph 

100 93 184 

SMH & 

Sun-Herald 

100 174 240 

Herald Sun & 

Sunday H-S 

100 98 118 

Age & 

Sunday Age 

100 148 109 

Courier-Mail & 

Sunday Mail 

(Qld) 

100 151 280 

Advertiser & 

Sunday Mail (SA) 

100 138 168 

West Australian & 

Sunday Times 

(different 

publishers) 

100 

(WAN) 

179 

(WAN) 

166 

(News) 

 

Mercury & 

Sunday 

Tasmanian 

100 133 127 

Canberra Times 

& Canberra 

Sunday Times 

100 187 104 

NT News & 

Sunday 

Territorian 

100 153 107 

 

The increasing popularity of weekend vis-à-vis weekday papers is apparent. The Herald Sun 

and Daily Telegraph are the only exceptions to this rule. 

 

How successful are the capital city newspapers? The following table shows their circulation 

as a proportion of the population of their respective state or territory. Newspaper circulations, 

of course, do not stop exactly at State borders. The Herald Sun and the Age have significant 

circulation in southern NSW, the Canberra Times significant circulation in SE NSW, the 

Advertiser has some circulation in Broken Hill, as has the Courier-Mail in northern NSW. It 

is not possible to define these areas or influence exactly, and therefore only the most blatant 

example is taken account of below, by adding Queanbeyan NSW to the ACT population 

figure. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 8 
 

 

 

Title 
State/Territory 

Population 

Sept 2006  

Mon-Fri 

penetration 

Saturday 

penetration 

Sunday 

penetration 

Daily 

Telegraph & 

Sunday 

Telegraph  6,844,200 5% 5% 10% 

Sydney 

Morning 

Herald & Sun-

Herald  6,844,200 3% 5% 7% 

Herald Sun & 

Sunday Herald 

Sun 5,110,500 10% 10% 12% 

Age & Sunday 

Age 5,110,500 4% 6% 4% 

Courier-Mai & 

Sunday Mail 

 (Qld)  4,070,400 5% 8% 15% 

Advertiser & 

Sunday Mail, 

(SA)  1,558,200 12% 17% 21% 

West 

Australian & 

Sunday Times 

(different 

publishers)  2,061,500 10% 18% 17% 

Mercury & 

Sunday 

Tasmanian  489,600 10% 13% 12% 

Canberra 

Times & 

Canberra 

Sunday Times  370,880 9% 17% 10% 

Northern 

Territory News 

& Sunday 

Territorian 207,700 10% 15% 10% 

 

Some conclusions: 

 The best performing newspaper on the sales per capita measure Mondays-Fridays is 

the Advertiser. 

 The best performing newspapers on Saturdays on this measure are the West 

Australian closely followed by the Canberra Times and the Advertiser. 

 The best performing on Sundays is the Advertiser‟s sibling, the Sunday Mail. 

 Capital city newspapers in States with strong regional newspaper markets, NSW and 

Queensland, perform less well than in other States. 

 Despite having a much smaller circulation in absolute terms, on a sales per capita 

basis, the Age performs better than the Sydney Morning Herald. 

 Melbourne titles appear to have a higher penetration than other capital city titles on 

Monday to Fridays. 

 

Based on the January-March 2007 figures, the comparative market position of newspapers in 

competitive markets are: 

  Monday-

Friday 

Saturday Sunday 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 9 
 

 

National       

Australian (News Ltd) 60% 77%   

Financial Review 

(Fairfax) 

40% 23%   

Sydney       

Daily Telegraph & 

Sunday Telegraph 

(News Ltd) 

64% 48% 57% 

SMH & Sun-Herald 

(Fairfax) 

36% 52% 43% 

Melbourne       

Herald Sun & Sunday 

Herald Sun (News Ltd) 

72% 63% 74% 

Age & Sunday Age 

(Fairfax) 

28% 37% 26% 

 

On this measure, News Ltd beats Fairfax in every market, except Sydney on Saturdays. 

 

43.14 WHAT IS THE NAME OF THE SUNDAY NEWSPAPER IN CANBERRA? 

On 3 June the name of the Canberra Sunday Times was subtly changed to Sunday Canberra 

Times – or perhaps not. The change was completely unannounced in the paper; the front page 

masthead was changed; however, the running titles at the bottom of each page, the title of the 

magazine and the title above the editorial were not changed. On 10 June the running titles at 

the foot of each page and the magazine were changed. Finally, on 24 June, the title above the 

editorial was also changed. Cataloguers will wail and curse. The paper had earlier had another 

change of name on 7 May 2000 from the Sunday Times. The earlier change coincided with a 

change from broadsheet to tabloid and removed any possible confusion with the Perth paper. 

 

43.15 NEWSAGENTS AT WAR 

Newsagents state bodies in Queensland and NSW/ACT have broken with the Australian 

Newsagents Federation (ANF) and established a new organisation called Newsagents 

Australia. Queensland Newsagents‟ Federation chief executive Ken Murphy claimed the ANF 

“doesn‟t want to change and is not cognisant of newsagents‟ needs”. The ANF claimed that 

the industry needed a united front to withstand competitive pressures and that the new body 

was “doing enormous damage” (Australian, Media section, 10 May 2007, p. 18). 

 

43.16 PEOPLE 

   Peter Fray, editor of the Sunday Age, was “Person of the Week” in Mediaweek, 25 June 

2007, pp.4, 2. 

   Michelle Grattan, political editor of the Age and veteran Canberra correspondent, will 

deliver the 2007 Kenneth Myer Lecture at the National Library of Australia on 9 August at 

6pm. Her topic: “Is politics still a vocation?” Free admission, but bookings via 

friends@nla.gov.au or phone (02) 6262 1698. 

 

43.17 THE NEWSAGENTS’ VIEW 

For a current view of the Australian newspaper industry from the newsagents‟ point of view, 

the website www.towersystems.com.au/fhn_blog/ is highly recommended. In particular, the 

sub-section www.towersystems.com.au/fhn_blog//archives/newspapers/ provides a very 

rich source of material about newspaper current developments and views. Many topics are 

raised. A recent theme was unhappiness with Fairfax‟s advertising post-it notes on the front 

pages of newspapers obscuring titles and text. The site also leads to a large number of 

relevant links. 

 

mailto:friends@nla.gov.au
http://www.towersystems.com.au/fhn_blog/
http://www.towersystems.com.au/fhn_blog/archives/newspapers/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 10 
 

 

43.18 PACIFIC MAGAZINES EXPANDS 

The Seven Network‟s magazine arm, Pacific Magazines, agreed to pay about $90 million for 

US group Time Inc‟s Australian titles, including Who Weekly, it was announced on 1 July. 

The move, which will take Seven‟s share of the magazine market to about 35%, also includes 

Brides to Be and Practical Parenting as well as a licensing agreement with Pacific Magazines 

for the monthly In Style. Seven is believed to have outbid private equity group CVC Asia 

Pacific‟s Australian Consolidated Press magazines and News Ltd, which earlier this year paid 

about $300 million for the FPC titles, including Vogue. The purchase improves Pacific 

Magazines‟ presence in the celebrity magazine market where it already has titles such as New 

Idea. ACP is facing some issues, with the competition regulator investigating the markets for 

celebrity and parenting magazines. Time is expected to retain a distribution business in 

Australia. That will be responsible for distributing titles such as Time and the English 

Women’s Weekly (Australian Business section, 2 July). 

 
43.19 WEB ITEMS 

43.19.1 NEWS LTD OPENS LAB ON WEBSITE 

News Ltd has opened a “lab” on their website which is an area for development of ideas and 

receiving users‟ reaction prior to placement on their main site. For an idea of what ideas they 

have go too http://lab.news.com.au/ 

 

43.19.2 FAIRFAX & GOOGLE 

Fairfax Digital and Google have agreed to collaborate on advertising and content. Fairfax 

sites will run Google ads, with revenue generated shared. Google will broadcast Fairfax‟s 

content and Google Maps will be integrated into Fairfax‟s real estate site, domain.com.au. 

 

43.19.3 NEWSPAPERS CHARGING ONLINE 

Phil Gallagher, Fairfax Business Media commercial director, has challenged a statement by 

Rupert Murdoch, who was quoted as saying that he thought the Wall Street Journal and the 

Financial Times were the only two newspapers in the world that charged for their online 

editions. Gallagher pointed out that the Australian Financial Review had charged for its 

online edition since June 2006 (Mediaweek, 14 May 2007, pp.1, 7). 

 

43.20 RECENT CHRONOLOGY  

   43.20.1 EVENTS  

25 May: Bid by O‟Reilly family to buy out other shareholders of APN fails despite 

overwhelming support by small shareholders. 

29 May: Rick Bayne leaves Editorship of Warrnambool Standard. 

31 May: Brett McCarthy leaves Editorship of Perth Sunday Times. 

1 June: Warren Beeby, Group Editorial Manager, and Malcolm Colless, Director, Corporate 

Development, retire from News Ltd 

1 June: James Packer sells an additional 25% of Publishing and Broadcasting Ltd to Adrian 

MacKenzie of CVC Ltd, reducing his share to 25%, and thus no longer controlling the 

company. PBL owns the Nine TV network and a range of magazines. James‟ grandfather, Sir 

Frank Packer, sold his newspaper interests, the Daily Telegraph and Sunday Telegraph, to 

Rupert Murdoch in 1972  

9 June: TheNewspaperWorks [sic], the newspaper marketing body established in 2006, 

advertises for an independent consultant to review the current Australian newspaper 

readership system and to define world‟s best newspaper readership measurement. 

16 June: Paul Starick appointed Deputy Editor of the Adelaide Advertiser in succession to 

Sam Weir (next item). 

18 June: Sam Weir, formerly deputy editor of the Advertiser, commences as editor of the 

Perth Sunday Times. 

20 June: Celebrations for the 125
th
 anniversary of the Boys‟ Brigade in Sydney. The 

organisation was founded in 1882 under the auspices of Sir James Fairfax of the Sydney 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 11 
 

 

Morning Herald and Samuel Bennett of the Evening News who were worried that newsboys 

would fall into “coarse and cunning habits”. 

29 June: Australian expands Business section. 

1 July: Steve Gibbons appointed deputy editor of the Courier-Mail. Before joining the 

Courier-Mail, Gibbons was with the Advertiser, the Age and APN regional titles.  

5 July: Kerry Stokes‟ Seven Network increases its shareholding in West Australian 

Newspapers to 16 pc. 

6 July: National newsagency Australian associated Press acquired the Media Monitoring 

Group, a media analysis, monitoring and related services company. 

15 July: Brisbane Sunday Mail underwent a change of masthead and format; editor Liz 

Deegan described the changes as being its “most dramatic” (see 15/7/07, p.2) since its 

changed from broadsheet to tabloid (29 March 1992). 

 

   43.20.2 DEATHS 

Charlton, Peter: D 18 May, aged 61: One of Australia‟s best-known and respected 

journalists and war historian, senior writer for 35 years with the Brisbane Telegraph and 

Courier-Mail (Obituaries: Courier-Mail 14 May, Australian 1 June). 

Hancock, Hedley: D. early June, aged 86; formerly with the Border Watch, Advertiser and 

ABC in SA. 

James, Murray, CBE: D. 19 June, aged 94; career included the Broken Hill Barrier Miner, 

chief of staff on the Adelaide News and managing director of the Perth Sunday Times. 

Martyn, Norman Leslie: D. 16 May, aged 86; owned and edited the Mirboo North Times, 

[Vic] for 28 years from 1957; before that associated with the Great Southern Star, Leongatha, 

Mercury, St Arnaud and Pastoral Times, Deniliquin (see PANPA Bulletin, March 2000, 

pp.63-65). 

Stewart, Fiona: D. early July; a long-serving journalist on the Western Advocate and Western 

Times, Bathurst. 

Webb, Kate: D. 13 May, aged 64; war correspondent who covered key events in Asia over 

the past four decades. She was one of only a handful of women to cover the Vietnam war full-

time. (Obituaries: Age, 15 May, Sydney Morning Herald 18 May, Australian 18 May). 

Weightman, John Alan: D. 9 July aged 69 at Bathurst, NSW; former editor in Fairfax 

Community Newspapers, Gold Coast Mail and Queensland Newspapers Pty Ltd. 

Younger, Ronald Michael: D. 28 June, aged 89 in Canberra; author of Keith Murdoch: 

Founder of a Media Empire and of a history of the Herald & Weekly Times Ltd; magazine 

and newspaper journalist in Melbourne before working for the Australian Government‟s 

information arm in Canberra and New York; lived in recent years in Canberra with niece 

Michelle Grattan, Age political correspondent (Age, 10 July 2007, p.12). 

 

43.21 “FESTIVAL OF FITZGERALD” 

The Courier-Mail, Brisbane, ran a week of articles (12-19 May) that harked back to the 

Fitzgerald Inquiry of 20 years ago and the reporting that led to it. Mediaweek wrote about the 

series (21 May 2007, p.2) and reported that some at the Courier-Mail called the week‟s 

coverage this year a “Festival of Fitzgerald”. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

 

43.22 RIVERINA MEDIA GROUP 

The Riverina Media Group was sold to Rural Press Ltd on 2 May 2007 – just one week before 

Rural Press‟s takeover by Fairfax. RMG published five paid newspapers, two free newspapers 

and monthly publications targeted at the seniors/over-55 market.  

 

RMG‟s flagship publications were the Daily Advertiser, based in Wagga Wagga, NSW, and 

the Seniors mastheads in five states. The Daily Advertiser, has a daily week day circulation of 

12,655 and a Saturday circulation of 17,047, has been published since October 1868. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 12 
 

 

 
The Senior is a full colour newspaper with a monthly free distribution of 364,000 throughout 

New South Wales, Queensland, Victoria, South Australia and Western Australia. Other RMG 

titles were: 

 The Rural, a weekly insert into many newspapers in southern NSW, 

 The Area News, a tri-weekly in Griffith, 

 The Riverina Leader, a Wagga Wagga free weekly, 

 The Irrigator, a Leeton bi-weekly, 

 The Southern Cross, a Junee weekly and 

 The Colypoint Observer, a weekly for Coleambally and Darlington Point. 

 

Managing director of Rural Press, Brian McCarthy, said he was delighted with the purchase 

of this significant regional media group which will enhance the stable of Rural Press 

publications in New South Wales. In addition, the Seniors mastheads will provide a strong 

point of entry into this growing market segment.  

 

The chairman of Riverina Media Group, Greg Miller, said “while our departure is in many 

ways a sad occasion, we remain proud of and hold full confidence in the future of the 

publications and communities we have served over our sixty year involvement in the 138 year 

history of this group”. (Business sections, most newspapers, 4 May 2007). 

 

Rod Kirkpatrick adds: The takeover of RMG leaves only three daily newspapers in 

Australia which are not part of groups: Broken Hill Barrier Daily Truth, owned by the unions, 

Shepparton News, owned by the McPherson family and the Sunraysia Daily of Mildura, 

owned by the Lanyon family. 

 

Rural press groups from 9 May are: 

Rural Press/Fairfax Media with 15 regional dailies: Mount Isa (Qld); Newcastle, 

Wollongong, Albury, Wagga Wagga, Tamworth, Maitland, Dubbo, Orange, Bathurst (NSW); 

Ballarat, Bendigo, Warrnambool (Vic.); Launceston, Burnie (Tasmania). 

APN has 14: Mackay, Rockhampton, Gladstone, Bundaberg, Fraser Coast, Gympie, Sunshine 

Coast, Ipswich, Toowoomba, Warwick (Qld); and Tweed, Lismore, Coffs Harbour, Grafton 

(NSW). 

News Ltd has four: Cairns, Townsville, Gold Coast (Qld); and Geelong (Vic.). 

WAN has one: Kalgoorlie (WA). 

 

RAG Henderson (1896-1986), the general manager of John Fairfax & Sons Ltd, 1938-49, and 

managing director, 1949-64, found time to create a small newspaper empire for his family while 

guiding his employer through an era of unprecedented expansion. His first paper was the Daily 

Advertiser, Wagga Wagga, left by Stephen Sullivan in 1933 to his two daughters, Alice and 

Forbie Sullivan. In 1945 Forbie Sullivan travelled to Sydney to see whether she could interest 

Warwick Fairfax in taking over the paper. Instead she met Henderson – described by Gavin 

Souter as “an earthy little live wire” – and he and Warwick‟s second wife, Hanne, formed a 

partnership to operate the business of A. & F. Sullivan from 1946, paying an annual licence fee 

to the Sullivans for the rest of the sisters‟ lives. This arrangement was strongly opposed by E.C. 

Sommerlad and some members of the NSW Country Press Association on the grounds that it 

was “against country press interests and policy for metropolitan newspapers to intrude in country 

areas”. Henderson was wrongly assumed to be a nominee for the Fairfax company. When 

Warwick and Hanne Fairfax divorced in 1959, Henderson bought Hanne‟s half-share in the 

Wagga Wagga partnership, which then became A. and F. Sullivan Pty Ltd, owned by Rupert 

Henderson, his son R.W.G. Henderson and their families.  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 13 
 

 

 

In 1962 … Henderson acquired shares in the Area News, Griffith, in 1972, and had a half-interest 

in the Murrumbidgee Irrigator, Leeton. At the end of 1983 Fairfax, through its subsidiary, the 

Federal Capital Press, added to its already substantial list of regional mastheads by purchasing 

two companies owned by Rupert Henderson – Daniel Bros and Yass Newspapers, publishers of 

three Posts – in Goulburn, Yass and the Berrima district. Henderson was then in his eighty-ninth 

year, virtually blind, but still a formidable negotiator. In the selling of his country newspapers, 

Henderson suspended negotiations just when Fairfax thought the deal was about to be clinched 

for $863,000, then resumed negotiations and finally sold for $1,080,000. This was his last 

newspaper deal….Rupert Henderson died on 9 September 1986. His descendants still owned in 

1996 the Daily Advertiser and associated newspapers, including the Area News, Griffith, the 

Murrumbidgee Irrigator, Leeton, the ColyPoint Observer, Coleambally. 

(Extracted from Kirkpatrick, Rod, Country Conscience: a history of the New South Wales 

provincial press 1841-1995, Canberra: Infinite Harvest Publishing, 2000).  

 

43.23 LEADER COMMUNITY NEWSPAPERS 

Larry Noye and Tom Darragh report that Leader Community Newspapers, an arm of News 

Ltd, relaunched three titles in Western Melbourne in late May. The Werribee Times became 

the Wyndham Leader, the Hobsons Bay Times became the Hobsons Bay Leader (first issue 29 

May) and the Western Times is now the Maribyrnong Leader. The Leader titles were started 

25 years ago by Julie Upson and Ron Coleman, now retired. 

 

 
 

43.24 TAMWORTH CITY NEWS DEBUTS 

Barry Blair writes: The 48pp Tamworth City News Vol. 1, Issue 1, was published on Friday 

4 May 2007 by the Tamworth and District Independent Pty Ltd. Available for $1.00 at local 

newsagencies, the paper is delivered free to homes throughout Tamworth, Werris Creek, 

Quirindi, Manilla, Barraba and Kootingal. It is the second attempt Tamworth and District 

Independent has made to publish a second free weekly newspaper in Tamworth in 

competition with The Tamworth Times, a Rural Press Ltd publication. Their first attempt was 

about April-May 2000, when a few editions were published, but then ceased. The Tamworth 

Times interestingly enough add the words to their masthead: “ Incorporating The Tamworth 

Independent” .The Tamworth City News is located in the office building of Evans Printing in 

Marius Street, Tamworth. Evans Printing also operates in Armidale where for a number of 

years it has successfully published the Armidale Independent, in direct competition with the 

Armidale Express, a Rural Press publication. Following the introduction of the first edition 

of the Tamworth City News on Friday 4 May, The Tamworth Times the following Wednesday 

9 May, introduced full-colour to its (hitherto B/W) 52pp (sometimes up to 60pp) Property 

Guide, published in full-colour the previous Saturday in The Northern Daily Leader. The 

Tamworth City News has published a 16pp full-colour Real Estate Guide in each of its three 

editions. 
  

The Tamworth City News is certainly on the ball, for mention of it already appears on 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tamworth,_New_South_Wales 
 

 

 

43.25 A REAL PAGE TURNER 

Barry Blair reports that the Bendigo Weekly, a freebie, has celebrated its tenth anniversary. It 

is published by Bendigo Publishing, in opposition to Fairfax Media‟s daily Bendigo 

Advertiser. The Bendigo Weekly boasts colour on every page and does well in the real estate 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tamworth,_New_South_Wales
http://www.hobsonsbayleader.com.au/htv/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 14 
 

 

advertising market. The eye-opener is to go to its web site www.bendigoweekly.com.au and 

see the ability there to “turn” every page as if it was a hard copy newspaper. 

 
 

43.26 MACARTHUR NEWSPAPERS 

Ian Willis writes: The Macarthur Chronicle, which is part of the Cumberland Newspaper 

Group, has launched a new website for its local Macarthur newspapers. These are Macarthur 

Chronicle (Campbelltown Edition), Macarthur Chronicle (Camden Edition), Macarthur 

Chronicle (Wollondilly Edition). The three newspapers are on the front page of the website 

then linked to local stories for each edition. The site is located at 

http://www.macarthurchronicle.com.au/. 

 

43.27 MONARO MEDIA 

ANHG Newsletter has sighted another community newsletter. Nimitybelle News is a 12 page 

duplicated A4 monthly, full of local news and events of the small town of Nimmitabel in 

south-east NSW. (P O Box 15, Nimmitabel 2631). 

 

In this district, another new newspaper is the Monaro Post. This has been published weekly in 

Cooma since 13 September 2006 by Monaro Media Group (P O Box 1227, Cooma 2630). 

The masthead includes the slogan “The independent paper of the Monaro and surrounding 

regions”. The issue sighted (9 May) was 52 tabloid printed pages, with a very healthy ratio of 

advertising. 

 

43.28 WARWICK DAILY NEWS TO REMAIN AS A DAILY 

Rumours have been circulating that the Warwick, Qld Daily News will decrease its frequency 

of publication due to a drought-induced downturn in the local economy. Daily News General 

Manager, Peter Read, said on 26 June that the large amount of encouraging support by readers 

had convinced management to retain six day a week publication. Predictions of better 

seasonal conditions and the recent appointment of a new sales manager had also influenced 

the decision. The Warwick Daily News is Australia‟s smallest circulating daily newspaper - it 

sold an average of 3347 copies during the Oct-Dec 2006 audit period. 

 
43.29 DEAKIN UNIVERSITY & WARRNAMBOOL STANDARD 
Deakin University and the Warrnambool Standard have formed a partnership to educate 

future journalists. Journalism students will gain important on-the-job experience as part of the 

university‟s new degree, setting the course apart from other journalism courses. The Standard 

will produce a new monthly education liftout to recognise the achievements of primary and 

secondary schools across south-west Victoria. This will provide an opportunity for Deakin‟s 

journalism students to gain regular writing and news-sourcing experience at a regional daily 

newspaper. 

 

NEWSPAPER HISTORY 

 
43.30 NEWSPAPER DIGITISATION: AUSTRALIA 

The National Library is digitising Australian newspapers printed before 1954. The project is 

expected to be available from the beginning of next year. The library‟s Director-General, Jan 

http://www.bendigoweekly.com.au/
http://www.macarthurchronicle.com.au/
http://www.bendigoweekly.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 15 
 

 

Fullerton, told a parliamentary committee on 21 May that the entire project will take around 

five years to complete at a cost of $8 million. She said, “Within this project, we are planning 

to digitise one newspaper from each of the capital cities and the territories from the beginning 

of their time until 1954 which is the copyright cut off. We will begin to have things available 

by early next year for searching on-line. It will be available free for anyone to search the 

content of those newspapers.” Fifty thousand pages are expected to be digitised by August 

and 500,000 by mid-2008 comprising Sydney Gazette (1803-18420, Maitland Mercury (1843-

1893), Melbourne Argus (1846-1899), Brisbane Courier 1846-1899), Hobart Town Gazette 

(1816-1859), Adelaide Advertiser (1858-1889), West Australian (1833-1879), NT Times 

(1873-1899). [Canberra Times 28 May] 

 

43.31 NEWSPAPER DIGITISATION: UNITED STATES 

Bridget Griffen-Foley writes: Approximately 310,000 digitized newspaper pages, dating 

from 1900 to 1910, are now accessible through the Chronicling America Web site at 

www.loc.gov/chroniclingamerica/. The site is a project of the National Digital Newspaper 

Program (NDNP), a partnership between the Library of Congress and the National 

Endowment for the Humanities (NEH). 

 

43.32 MEDIA HISTORY E-MAIL DISCUSSION LIST 

Liz Gould and Bridget Griffen-Foley write: In November 2006 the Australian Research 

Council‟s Cultural Research Network resolved that media histories should become a full 

“node” in order to expand the infrastructure for, and further conceptual understandings of, 

histories of advertising, newspapers, magazines, radio, television, publishing, film and the 

new media. Following Professor Liz Jacka‟s retirement, Dr Bridget Griffen-Foley became 

convenor of the node. 

 

The Media Histories Node has now decided to create an email discussion list for researchers, 

and others interested, in the field of Australian media history. The listserv will provide: 

•a mechanism for disseminating information about events, new publications and higher 

education programs in Australian media history; 

•an outlet to share information about resources for Australian media history; 

•a means for posting queries about research and gaps in the field; and 

•a place for discussing broader research and epistemological issues pertaining to 

Australian media history. 

 

The listserv will initially focus on histories of Australian advertising, newspapers, magazines, 

radio, television and the new media, although if there is sufficient interest it could be 

broadened to include film. If you would like to participate in the listserv, please email Liz 

Gould at liz.gould@canberra.edu.au with your name and email address in the text of your 

email, and “AMH listserv” in the subject heading. In due course, you will be contacted with 

instructions on how to subscribe to the listserv. 

 

It has also been decided to build on the Australian Media History database 

http://www.amhd.org.au, which was established in 2005 and now lists over 80 researchers 

working in the field. The database will be expanded to include guides to resources in the field, 

links to relevant associations in Australia and overseas, and so on. Announcements about new 

content on the website will be made via the listserv. 

 

 

43.33 SYDNEY MORNING HERALD 1843 TO 1880 ON INTERNET 

Before the inauguration of the New South Welsh Hansard, reports of Parliamentary 

proceedings in the Sydney Morning Herald were accepted as the authoritative record. Extracts 

from the SMH of these reports, have now been scanned and placed on the NSW Parliamentary 

website www.parliament.nsw.gov.au/common.nsf/key/pre1991Hansard  

 

www.loc.gov/chroniclingamerica/
mailto:liz.gould@canberra.edu.au
http://www.parliament.nsw.gov.au/common.nsf/key/pre1991Hansard


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 16 
 

 

43.34 WENTWORTH COURIER HISTORY 

Belinda Bonham writes: I am compiling the 60
th
 anniversary issue of the Wentworth Courier, 

(Sydney eastern suburbs). I would be grateful for any information relating to the launch of the 

Double Bay-Rose Bay Courier (in 1947) and the Wentworth News (1955), which were the 

precursor papers that merged to form the Wentworth Courier. I have interviewed the daughter 

of the Double Bay-Rose Bay Courier‟s long-time owner and was disturbed to find he wasn‟t 

the founding editor (as everyone believed). I would also be grateful for any records of award-

winning stories and photographs that have been run in the Courier, or its precursors over the 

past 60 years. Any responses should go directly to Belinda Bonham at 

cntemp2@fpc.com.au, or 02-9353 0551 or 02-9353 6666 ext. 251. 

 

43.35 NEWSPAPER DAY BILLS MENTIONING ABORIGINES 

Julie Gough of the School of Creative Arts, James Cook University, writes: I am seeking 

“day bills” (daily advertising posters for newspapers) or images/photos of day bills for 

teaching, visual art, and research purposes. The ones I hope to find are those about Aboriginal 

people, eg: the recent day bill “ABORIGINES MUST LEARN ENGLISH” - The Australian. 

However any images of, or actual day bills, from over past decades with “Aboriginal”, 

“Aborigines” or “Blacks” in the title from any Australian newspaper would be incredibly 

useful for ongoing projects re: race and representation purposes. My telephone is 0409 518 

865 and website is http://homes.jcu.edu.au/~jc156215/ 

 

43.36 FAST NEWS TO THE VICTORIAN COUNTRY 

Victor Isaacs writes: On 22 August 1904 the Victorian Railways introduced fast, early-

morning freight trains from Melbourne to Geelong and Ballarat, and from Melbourne to 

Castlemaine and Bendigo, mainly to facilitate early delivery of the Argus and the Age to 

country districts. Country newspapers, however, complained that this was undercutting them, 

and complaints were raised in State Parliament. Subsequently the service was extended to all 

mainlines out of Melbourne. (See Victorian Parliamentary Papers, 1904, volume 1, page 651, 

Tonnage of Goods Carried by Newspaper and Other Trains; and Victorian Hansard, 

Legislative Assembly, 8 November 1904, pages 2801-2 and 2812). 

 

43.37 McGILLS NEWSAGENCY, MELBOURNE 

Victor Isaacs writes: McGills Newsagency in Elizabeth St, Melbourne, opposite the former 

GPO, has conducted business at the same location for 147 years since 1860. Does anyone 

know of any other newsagency which has occupied the same position for a similar or longer 

period, or even conducted business for a similar length of time? (Birchalls Bookshop, 

Launceston, Australia‟s oldest bookshop, has operated at the same location since 1844 – 163 

years). McGills was sold by the McGill family to George McKinnon in 1925. It stayed in that 

family until 2003 when George McKinnon‟s granddaughter Robin and husband Bob Peasley 

sold it. McGills stocks one of the largest ranges of newspapers in Australia, with country, 

interstate and even overseas titles. 

 

43.38 LOOKING GOOD - FRONT PAGE ADVERTISEMENTS 

Victor Isaacs writes: The following is an addendum to my recent publication Looking Good: 

The Changing Appearance of Australian Newspapers. I stated (on pages 10 and 14) that as of 

late 2005 there was at least one weekly newspaper in England still adhering to the traditional 

layout of devoting the front page entirely to advertisements, not news. I have now ascertained 

that there are two newspapers in Britain which retain this layout. They are the Cornish & 

Devon Post published in Launceston, Cornwall and the Craven Herald & Pioneer published 

in Skipton, Yorkshire. Other than the old-style front pages, they are normal looking 

broadsheets including colour printing. 

(Is this a record: mentions of Launceston, Tasmania and Launceston, Cornwall in successive 

paragraphs?) 

mailto:cntemp2@fpc.com.au
http://homes.jcu.edu.au/~jc156215/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 17 
 

 

(Looking Good: The Changing Appearance of Australian Newspapers is published by the 

Australian Newspaper History Group and is available for $28 from PO Box 675, Mt 

Ommaney Qld 4074. An order form appears at the end of this Newsletter). 

 

RECENTLY PUBLISHED 

 

43.39 REVIEW by Victor Isaacs 

Death, Sex and Money: Life inside a Newspaper, by Michael Young, Melbourne University 

Press, 2007, 264pp, rrp $34.95, ISBN 0-522-85344-7. 

 

 
 

Michael Young, a journalist with experience on the Sydney Morning Herald and the Times, 

provides a valuable insight into Australian newspapers today. He commences with a prologue 

and introduction raising questions of press freedom and ownership diversity. His first 

substantive chapter is a vivid description of events in the Sydney Morning Herald newsroom 

on the night of 11 September 2001. He then describes the roles of the principal people in a 

newspaper, how the content of newspapers is developed each day including descriptions of 

editorial conferences, how big stories are covered, the motivations driving newspaper editors, 

the history of newspapers, newspapers vis-à-vis new media, the change to tabloid (in both 

content and size sense), the role of PR people and finally a discussion of newspaper ethics. 

Many of his descriptions are drawn from personal experience, especially on the SMH. The 

title of the book comes from what he says readers want to read about. 

 

For this book, Young interviewed most editors of national, Sydney and Melbourne papers 

(with the notable exception of the Herald Sun, although the Sunday Herald Sun is covered). 

The book is really a description of newspapers in these cities. At many points, Young draws 

distinctions between the approach of broadsheet and tabloid newspapers. Perhaps, in this 

respect, he draws too much on his Sydney experience, for the difference between the SMH 

and Daily Telegraph is starker than that between the Age and Herald Sun. 

 

Sadly, the book suffers from a number of errors, for example: News Ltd owns the Perth 

Sunday paper (p.4), the Age was founded in 1854 not 1875 (p.61), Bognor is in Sussex not 

Essex (p.151). An index would have been helpful.  

 

Young makes many valuable points about the future of newspapers as they struggle to retain 

their market in a world in which news is increasingly available for free and continuously. His 

main conclusion is that increasingly tabloid newspapers are finding a role with attention to 

celebrity/personality news, and broadsheet newspapers with analysis and background - 

although these roles cross over the lines between the two types of paper. Despite minor flaws, 

this book is recommended as providing very valuable insights into newspapers, especially 

those in Sydney/Melbourne; and in raising and discussing many important issues about the 

future of the industry. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 18 
 

 

43.40 NEW WEBSITES OF INTEREST 

www.sirgeoffreysyme.com.au contains information about Sir Geoffrey Syme, David Syme 

and the Age in the twentieth century. 

www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1974062.htm contains a good summary of recent 

changes in media ownership. 

 

43.41 RECENT ARTICLES OF INTEREST 

Abjorensen, Norman, “Bald facts paint finer image of Alexander”, Australian, Media 

section, 17 May, p. 16. Provides a lighter image of John Alexander, former editor of the 

Sydney Morning Herald, than often portrayed. 

Adams, Phillip, “Digitally reduced obscurity”, Australian opinion page, 3 July. Discusses the 

impact of new technology on media audiences. 

Beecher, Eric: “War of words: The Future of Journalism as a Public Trust”. Monthly, June, p. 

22. A pessimistic view of the future of serious journalism and of newspapers. 

Blair, Tony, “Thirst for impact spoils political coverage: UK media is a „feral beast‟”, 

Australian, Media section, 14 June, p. 38. The recently retired UK Prime Minister comments 

on the standard (or lack of it) of political reporting. He believes the British media regularly 

demolishes the reputation of public figures for commercial advantage. 

Box, Dan, O’Brien, Natalie & Hart, Cath: “Strain that drove police chief over the edge”, 

Weekend Australian, 9 June, p.1. Examines the pressures that led to the suicide of the ACT 

Chief Police Officer, Audrey Fagan, especially the role of the Canberra Times and its editor-

at-large, Jack Waterford. 

Canning, Simon, “Fairfax‟s AFR could be threatened”, Australian, Media section, 3 May, 

Raises the possible loss of Wall Street Journal content for the AFR if Murdoch‟s bid for Dow 

Jones is successful. 

Cadzow, Jane, “The Tipping Point”, Good Weekend in Sydney Morning Herald and Age, 

30 June. Another article examining the pressures that led to the suicide of the ACT Chief 

Police Officer, Audrey Fagan, including the role of the Canberra Times and its editor-at-

large, Jack Waterford. 

Cryle, Denis, “A Wild Idea: Rupert Murdoch, Maxwell Newton and the foundation of the 

Australian newspaper”, Media International Australia, no 123 May 2007, pp.49-60. This 

article outlines the particular difficulties faced by the Australian in its critical start-up period 

and documents the competitive forces and dominant personalities which shaped its dramatic 

birth.  

Day, Mark, “McCarthy shares narrow view as Fairfax goes frugal”, Australian, Media 

section, 3 May. Discusses possible cost-cutting at Fairfax following the merger with Rural 

Press and the appointment of Brian McCarthy to head its newspaper operations. 

Day, Mark, “No one‟s right in WA Government v editor stoush”, Australian, Media section, 

24 May. Discusses the rights and wrongs of the West Australian’s editor‟s stances. 

Deveny, Catherine, “Pornography, oral sex, drug scandal. There, made you read it!”, Age, 6 

June. The author argues that newspapers and their websites are dumbing down to attract 

readers. 

Ellis, Eric: “Wendi Deng Murdoch”, Monthly, June, p. 28. Profile of Rupert Murdoch‟s wife. 

Hernan, Jack, “A fight for freedom”, Herald Sun, p. 21, 14 May 2007. Article supports the 

current campaign by media organisations to remove restrictions on reporting (see item 43,) 

http://www.sirgeoffreysyme.com.au/
http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1974062.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 19 
 

 

Jackson, Sally, “Growth no giveaway for the Sundays”, Australian, Media section, 14 June, 

p.35. Comments on the circulation of Sunday newspapers and the futility of attempting to 

boost circulation by giveaways. Includes useful graphs showing the last ten year‟s circulation 

of the principal Sunday titles. 

Johnston, Liz, “Breaking the gender ranks”, Walkley Magazine, Issue 45, June-July 2007, 

pp.34-35. The author busted out of the women‟s ghetto in 1970s newspapers, but says pipe-

smoking was a mistake. She started as a cadet at the Sydney Sun at age 16. 

Kirkpatrick, Rod, “The day Max Newton sold a newspaper for $10”, PANPA Bulletin, April 

2007, pp.38-39. Part 2 of a two-part article on the Bradleys‟ NSW newspaper dynasty. 

Kirkpatrick, Rod, “The Vincents – printers with a passion for words”, PANPA Bulletin, May 

2007, pp.38-39. Part 1 of a two-part article on the Vincent newspaper dynasty in England, 

New Zealand and Australia. 

Murdoch, Scott, “Price you pay for ethics, say defiant pair”, Australian, Media section 28 

June. The consequences for Michael Harvey and Gerard McManus of their convictions for 

contempt of court. 

Noone, Val, “Printers and New Technology around 1980: An Age Proof Reader‟s View” in 

Time of Their Lives: The Eight Hour Day and Working Life, Australian Society for the Study 

of Labour History – Melbourne Branch , 2007, ISBN 978-0-9803883-0-5. A view from the 

grass roots of trade union responses to major technological change in the newspaper industry 

around 1980, the article sketches the changing actions of a group of proof readers at the Age. 

Perkin, Corrie, “Guthrie‟s back, but not for revenge”, Australian, Media section, 28 June. A 

valuable sketch of Bruce Guthrie, recently appointed editor of the Herald Sun and former 

editor of the Age. Includes an interesting comparison of the two Melbourne papers. 

Pooley, Eric, “The Last Tycoon: Inside Murdoch‟s quest for the Wall Street Journal”, Time, 

9 July. A review of Rupert Murdoch‟s current activities – but without mention of his 

Australian newspapers. 

Ricketson, Matthew, “Rural Press‟ quiet achiever mastering the mastheads”, Age, 5 May. A 

profile of Brian McCarthy, managing director of Rural Press (and since May responsible for 

the newly-merged Fairfax Media‟s newspaper interests). He states his optimism about the 

future of the newspaper business. 

Siklos, Richard, “Trust resolution brings unity to the Murdoch clan”, Age Business section 

22 May. Resolution of business affairs brings stability to the Murdoch family. 

Stewart, Cameron, “Silencing our basic freedom”, Australian, 27 June. Argues that the 

recent conviction of public servants and journalists is undermining our rights to free speech 

and accountability. 

Tabakoff, Nick, “„Smage‟ journos must adapt”, Australian, Media section, 3 May. Discusses 

moves by Fairfax CEO, David Kirk, to require journalists to adapt to converging media. 

Claims that in view of increasing sharing of content, some Fairfax staffers now refer to the 

Sydney and Melbourne papers as the Smage. 

Tabakoff, Nick, “„Big Red‟ at the wheel”, Australian, Media section, 12 July. A brief 

analysis of the influence Ron Walker uses in his role as Chairman of Fairfax Media. 

Waterford, Jack, “New tricks for a new media era”, Canberra Times, 19 May. Discusses the 

role of journalists as media interests and internet outlets converge. 

Waterford, Jack, “Messy marsh of information”, Canberra Times, 21 June. Discusses 

newspaper libraries, especially those of the Canberra Times and the New York Times. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 43       July 2007 Page 20 
 

 

Waterford, Jack, “The shifting media landscape”, Canberra Times, 4 July. The author 

argues that the market has become more difficult, audiences are pickier, and many have less 

time to spare, so the struggle to gain attention is harder. 

43.42 RECENT THESIS OF INTEREST 

Ellis, Gavin: “Word War: the demutualising of the New Zealand Press Association”, lodged 

in the University of Auckland general library. The causes and early effects of a decision to 

end more than 125 years of cooperative news exchange between New Zealand‟s daily 

newspapers. The author is former editor-in-chief of the New Zealand Herald, now 

undertaking doctoral research relating to a comparative study of the impact of types of 

ownership on news-gathering and news presentation. 

A new ANHG book: 

Looking Good: 

The Changing Appearance of Australian Newspapers 

By Victor Isaacs 

In this book, Victor Isaacs examines the changing format of Australian newspapers since their 
beginnings in 1803. There are chapters on the changing front page, the changes from 
broadsheet to tabloid, the use of the British Coat of Arms in Australian mastheads, the use of 
illustrations in newspapers, and the coming of colour (this chapter by Kenneth Sanz). The 
book is A4-sized, is illustrated and comprises 44 pages. ISBN 978-0-9803128-1-2. Copies 
can be obtained (at $28 including postage and packing; or $50 for two copies) by making out 
a cheque/money order to R. Kirkpatrick (ANHG) and posting it to:  

R. Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074.  

 
Please send --- copy/ies of Looking Good: The Changing Appearance of Australian 
Newspapers to: 
 
NAME------------------------------------------------ADDRESS---------------------------------------------------- 
 
------------------------------------------------------------------------------------------POSTCODE----------------- 
My cheque, made out to R.Kirkpatrick (ANHG), is enclosed. 

ANHG Subscriptions 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@hotmail.com (no fee for electronic version, but 

contribution welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074 (hard copy, $40 for 

individuals; $50 for institutions). 

 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@hotmail.com

