
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 34                                                  September 2005 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

34.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 November 2005. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 

34.2 THE LEAVING OF LACHLAN 

 

Lachlan Murdoch has reignited interest in newspaper dynasties. Young Warwick Fairfax 

destroyed what his ancestors had built up in Sydney, mainly, over 150 years (well, about six 

weeks short of that time). Cameron O‘Reilly departed the family newspaper fold when chief 

executive officer of APN. Lachlan Murdoch, mentioned as a possible successor to his father 

at the helm of the family‘s worldwide media enterprise, has departed News Corporation‘s 

executive ranks at age 33 (the resignation as deputy chief operating officer took effect on 31 

August). He announced that he would return to Australia to live with wife Sarah and son 

Kalan. The family has been living in New York City, but they have paid $7 million for a 

house at Bronte Beach, Sydney. 

 

Born in London, Lachlan Murdoch began working for News in the press hall of the Daily 

Mirror in Sydney. He graduated from Princeton University and began his executive career at 

the age of 21 as general manager of Queensland Newspapers Pty Ltd before being given 

responsibility for all of News‘s operations in Australia. He joined the News Corp board in 

1996. He took management control of the company‘s American newspapers in 2001 and has 

been credited with leading the resurgence of the New York Post, a newspaper that News 

bought out of insolvency in the 1990s. Lachlan and Sarah Murdoch reportedly want their 

child to grow up in Australia. 

 

Some of the articles published since Lachlan‘s resignation are listed below: Weekend 

Australian and Courier-Mail, 30-31 July 2005, p.41 and p.35, respectively; Sunday Mail, 31 

July 2005, p.3; Australian Financial Review, 1 August 2005, pp. 1, 61, and 2 August 2005, 

pp.1, 14, and 64, 57; Terry McCrann‘s comments, Courier-Mail, 3 August 2005, p.31; Jane 

Schulze, ―Fathers, sons and succession‖, Australian, Media section, 4 August 2005, p.17; Neil 

chenoweth, ―Enter the Deng dynasty‖, Weekend Australian Financial Review, 6-7 August 

2005, pp.17-18, and Trevor Sykes‘ insightful comnments on newspaper dynasties, p.12, same 

issue; Alan Deans and Luke Collins, ―There‘s only room for one patriarch. Why a son 

abandoned ship‖, Bulletin, 9 August 2005, pp.37-41; Jana Wendt‘s Lunch with Dame 

Elisabeth Murdoch, Bulletin, 23 August 2005, pp.32-34; Neil Shoebridge, ―Lachlan‘s legacy: 

$560m lost on Super League‖, Australian Financial Review, 5 August 2005, pp.1, 72-73; 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 2 

Raymond Snoddy‘s article on James Murdoch, Lachlan‘s brother, ―Murdoch ‗steel‘ gleams‖, 

Canberra Times, 8 August 2005, p.9; Steve Fishman, ―‗Dad we need to talk‘‖, Sydney 

Morning Herald, 17-18 September 2005, p.27 (an edited extract of an insightful article that 

first appeared in New York Magazine). 

 

News Limited chief executive John Hartigan is the new chairman of the company. He 

replaces Lachlan Murdoch (Weekend Australian, 20-21 August 2005, p.34). 

 

34.3 DAVID KIRK TO BE NEW CEO OF JOHN FAIRFAX HOLDINGS 

 

The long search is over. After 15 months of seeking a replacement for retiring CEO Fred 

Hilmer, John Fairfax Holdings Ltd has made an appointment.  David Kirk, 43, a Wellington-

born Rhodes Scholar and former All Blacks rugby captain, has been named the new chief 

executive office of the newspaper group. He will replace Hilmer, a former business professor, 

on 21 November. Kirk was most recently the CEO of Sydney-based printing group, PMP.  

 

In another change at Fairfax, Ron Walker, a Fairfax director since February 2003 and deputy 

chair since October 2004, became the chair of the board on 26 August, replacing Dean Wills. 

Walker, a Melburnian, was a long-time federal treasurer of the Liberal Party. He is the chair 

of the Melbourne Commonwealth Games 2006 organising committee (Australian, 26 August 

2005, pp.1-2; also see previous day‘s issue, p.1; Australian Financial Review, 26 August 

2005, pp.1, 65; and John Lehmann, ―Captain Kirk‘s paper chase‖, Weekend Australian, 27-28 

August 2005, ppp.31, 34, and ―Walker‘s political clout top help Fairfax‖, Australian, Media 

section, 1 September 2005, p.13, 16). See 34.17 re the SMH editorship change. 

 

34.4 FAIRFAX ANNOUNCES PRE-TAX PROFIT INCREASE 

 

John Fairfax Holdings Ltd announced a 24 per cent increase in annual pre-tax profit as a 

strong performance from its New Zealand newspapers offset the effects of weak NSW and 

Victorian economies in the year to 30 June. Fairfax‘s reported net profit fell 6 per cent to 

$259.7 million as tax payments returned to normal after the company received a one-off tax 

gain the previous year. Retiring CEO Fred Hilmer will receive a $4.5 million golden 

handshake (Sydney Morning Herald, 30 August 2005, p.23, and Australian, 30 August 2005, 

pp.1 and 19). 

 

34.5 PAYOUTS TO MURDOCH FAMILY MEMBERS 

 

The Murdoch family‘s cash payout from News Corp has nearly doubled, with soaring bonuses 

and higher dividends pushing the family‘s total earnings in the past year to $US73.6 million 

(or  $97.4 million AUD). Filings with the US Securities and Exchange Commission on 25 

August show that chief operating officer Peter Chernin received the biggest pay rise at News. 

His salary and bonuses jumped from $US16.3 million to $US27.2 million. Rupert and 

Lachlan Murdoch received the second and third largest pay rises, together picking up an extra 

$US10.4 million. Rupert Murdoch‘s payout jumped from $US17 million to $US23.4 million, 

including a bonus of $US18.9 million. Lachlan Murdoch, as deputy chief operating officer, 

received a $US5.8 million bonus on top of his $US2 million base salary. His retirement 

payout last month doubled this payment, taking his totals payout for the past year to $US13.6 

million (Australian Financial Review, 26 August 2005, p.65). 

 

34.6 CHANGES FOR NEWSPAPERS 

 

On Monday, 1 August, the Australian appeared before its readers in new garb. A new 

typeface, Times Classic, had replaced the old Ionic font to enhance the visual text of the 

newspaper with its crisper, sharper and clearer lines (the newspaper stated). The Australian is 

the country‘s only major newspaper to use Times, chosen by many of the world‘s leading 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 3 

journals. Times Classic was designed for digital newspaper technology. It sets well in narrow 

newspaper columns, making it possible to print more words in the space without 

compromising legibility. The improvements are reportedly most apparent on the editorial and 

opinion pages. For the first time, the editorial and letters to the editor appear on a right-hand 

page, with the opinion page moving to the left-hand page with the cartoon (Australian, 1 

August 2005, p.2). 

 

From 25 July 2005 the Age’s coverage of the arts, music, film and entertainment moved into 

the main (broadsheet) section of the paper directly after the letters and opinion pages. The 

section is still called METRO. Editor-in-chief Andrew Jaspan explained: ―Many readers 

indicated to us that while they liked the content of METRO they disliked it being wrapped by 

Sport, making it at times difficult to find.‖ (See ANHG 31.9.) 

 
34.7 NEWS CORP: ONLINE AND IN PROFIT 

 

Rupert Murdoch‘s News Corp has spent $776 million buying online business Intermix Media, 

owner of the popular site Myspace.com in a bid to capture more advertising dollars. The 

move came three days after News had set up a separate division to house its internet assets 

under the banner of Fox Interactive Media – a sign that the company was finally taking the 

web seriously. Myspace promotes contacts between friends, study partners and business 

contacts (Sydney Morning Herald, 20 July 2005, p.25; Australian, 20 July 2005, p.23). 

 

News Corporation is preparing to spend $US 1 billion to expand its internet business. 

Chairman Rupert Murdoch has nominated the internet as the global media group‘s priority 

(Australian, 12 August 2005, p.20). 

 

News Corporation left the Australian Stock Exchange in August after reporting a 39 per cent 

increase in annual net profit to $2.75 billion and projecting its fourth consecutive year of 

double-digit earnings growth (Australian, 12 August 2005, p.19). 

 
34.8 GRANNY DIGITISES 

 

The Sydney Morning Herald has digitised its microfilm archives back to 1945 and is 

progressively digitising earlier microfilmed files. The Herald mentioned this when promoting 

a new service offering prints of its front pags over the past 60 years. For more details, go to 

www.fairfaxfrontpages.com/ 

 

34.9 ADELAIDE HAS A NEW STREET PAPER 

 

Adelaide has a new street newspaper, Twenty4seven, to compete with three other titles in the 

city‘s thriving street press market, reports Mediaweek (25 July 2005, p.11). Publisher and 

editor Blake Gilchrist has launched the publication without the backing of any big investors. 

The monthly paper has a staff of three. 

 
34.10 FAIRFAX BUSINESS MAGAZINES GO TO AFR 

 

Time Boreham reports (Weekend Australian, 23-24 July 2005, p.3) that the Fairfax media 

group plans to cut five of its monthly business magazines, merging them as inserts inside its 

daily business paper, the Australian Financial Review. On the chopping block were the 

Melbourne-based Shares and Personal Investor titles and the Sydney-based CFO, Asset and 

MIS. Up to 70 journalists, artists and photographers employed by Fairfax Business Media 

went on strike indefinitely on 28 July – over job restructuring and planned relocations from 

Melbourne to Sydney – arising from the planned closure of Personal Investor and Shares, 

which will be replaced by AFR Smart Investor (Australian, 29 July 2005, p.4). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 4 

 
34.11  A CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
25 May 2005 Death: Alf Dunn, in Perth; joined West Australian as a cadet journalist in 1934; 

became a racing writer in 1937 and remained so until his retirement in 1980; was 

chief racing writer, 1952-58 and 1965-69; wrote a weekly racing column in the 

paper for eight years after he retired; for 30 years was WA‘s racing correspondent 

for eastern states‘ sporting journals (contributed by David Marsh, sporting journalist 

for the West Australian and ANHG subscriber). 

3 July 2005 Death: Colin Duncan Dawson, aged 80 in Launceston; worked in reference library 

of Herald & Weekly Times Ltd for 40 years; prepared quizzes published in Sunday 

Press and later Sun News-Pictorial for many years; highly esteemed for speed at 

finding information in hard-copy days; retired as computers were adopted (Herald 

Sun, 29 July 2005, obit.). 

6 July 2005 Death: Murray Peter Spencer Briggs, aged 39 in Brisbane; journalist and teacher; 

journalism graduate from University of Southern Queensland, Toowoomba; worked 

at Chronicle, Toowoomba; became president of Darling Downs sub-branch of AJA 

and a state councillor; became a teacher and later became the media officer for the 

Queensland Teachers Union (Courier-Mail, 3 August 2005, p.24). 

August 2005 Death: Tom Connors, aged 73 in Canberra; wrote informed editorials on a variety 

of subjects for the Canberra Times for 10 years; graduated in Economics, Sydney 

University; obtained Masters in Agricultural Economics, University of New 

England; and doctorate while in his sixties (Canberra Times, 12 August 2005). 

9 August 2005 Official opening of $17 million extension to the Canberra Times’ press facilities 

(Canberra Times, 10 August 2005, p.4; see 34.22). 

August 2005 Death: Jack Spackman, aged 70 in San Francisco; veteran Australian-born 

journalist; lived and worked in Hong Kong, 1967-87; for past 16 years worked on 

newspapers in East Bay area near San Francisco; died of prostate cancer 

(contributed by John Tidey, an ANHG subscriber, of Melbourne). 

8 September 

2005 

Death: Donald Horne, aged 83 in Sydney; journalist and author; editor, Honi Soit, 

at Sydney University; began paid journalism career at Daily Telegraph under editor 

Brian Penton; edited various magazines for Frank Packer, including the Bulletin at 

two different periods; co-edited Quadrant; became academic; chairman of the 

Australia Council; chancellor of the University of Canberra; possibly best known 

for his book, The Lucky Country (obits., Australian and Sydney Morning Herald, 9 

September 2005, p.11 and p.18, respectively; see also Mark McKenna, ―Journey of 

a lifetime‖, Australian, 12 September 2005, p.8, and David Marr, ―All in the cause 

of a better Australia‖, Sydney Morning Herald, 9 September 2005, p.15). 

 

34.12 SPECIAL EDITIONS AND POSTERS 

 

The Sydney Daily Telegraph produced a special ―2pm Edition‖ on 27 July 2005 to cover the 

announcement by Bob Carr of his resignation as the Premier of NSW and as a Member of the 

NSW Legislative Assembly. 

 

The Weekend Australian published on 13-14 August 2005, p.53, a ―Special Edition Poster‖ 

headed ―Bowled Warne‖ when Australian legspinner Shane Warne became the first player to 

take took 600 wickets in Test cricket. The page carried details of all of Warne‘s 600 

dismissals. See also p.47 of same issue for: ―Whirring sound of genius‖ by Andrew Ramsey. 

 

Many Australian newspapers published special features to mark the 60
th
 anniversary of VP 

(Victory in the Pacific) Day, 15 August. The Australian published a 13-part magazine series, 

―WWII‖, daily from 6-7 August to 20-21 August (the individual titles were: ―The Bomb‖, 

―Battle of Britain‖, ―Pearl Harbour‖, ―Stalingrad‖, ―D-Day‖, ―Fall of Berlin‖, ―Australia‘s 

War‖, ―Home Front‖, ―Singapore and the POWs‖, ―El Alamein‖, ―Battle of the Coral Sea‖, 

―Kokoda and New Guinea‖, and ―Peace‖). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 5 

The Gold Coast Bulletin published on 22-26 and 29 August 2005 a series of six magazines 

with the running title of ―Ripper Tales‖, to mark its 120 years of publication (the six were 

―The Beginnings‖, ―Beach Culture‖, ―Crime‖ (with Schapelle Corby on the cover), 

―Entertainment‖, ―Surf Lifesaving‖ and ―Disasters‖). 

 

The Gold Coast Bulletin published on 29 August-2 September ―Our Local Heroes‖, a colour 

poster series on ―The men and women who keep the coast safe‖. 

 

The Courier-Mail issued a 12-tabloid-page ―Health Report‖ on 8 September in the wake of 

the closing down of the Morris inquiry into Bundaberg Base Hospital And Queensland 

Health. It sat for 50 days and heard evidence from 85 witnesses. The inquiry was cut short by 

a Supreme Court ruling of apprehended bias. The Courier-Mail had been vocal in its support 

for the inquiry. In the liftout section, Hedley Thomas, Amanda Watt, Jeff Sommerfeld and 

Graham Lloyd reviewed the evidence and issues presented to the inquiry. 

 

34.13 NEW PRESS PRIZES AND KNOWING THE MEANING OF A SCOOP 

 

News Ltd, dissatisfied with its representation among winners of Walkley Awards and the 

Graham Perkin Award for Australian Journalist of the Year, has introduced the News Awards 

for journalism in its 120 mastheads in Australia, Papua New Guinea and Fiji. The 

Australian’s editorial (21 July 2005, p.10) on the topic concluded: ―The News Awards‘ best 

feature, perhaps, is that they will be specific to print and online journalism and will be judged 

by newspaper editors – men and women who know the meaning of a scoop.‖ 

 

See also Malcolm Farr, ―The gong show‖, letter to the editor, Walkley Magazine, Spring 

2005, p.34. (Farr says this letter was submitted to the Australian, but not published.) 

 

34.14 BLONDIE AND DAGWOOD AND 280 MILLION READERS 

 

The comic strip ―Blondie‖, celebrating its 30
th
 birthday, is now published by more than 2,300 

newspapers around the world, translated into 35 languages in 55 countries and is read by an 

estimated 280 million people every day (Courier-Mail, 23-24 July 2005, p.19). 

 

34.15 PUBLISHERS QUERY MORGAN READERSHIP DATA 

 

Both News Ltd and John Fairfax Holdings are turning to other sources for readership data 

after years of alleging a lack of accuracy in the readership surveys conducted by Roy Morgan 

Research. Fairfax, which publishes the Australian Financial Review and various business 

magazines, has hired research firm Ipsos to survey annually the readership habits of senior 

business executives. And News Ltd has indicated that it will conduct its own survey of Inside 

Out magazine, after Morgan reported a 25 per cent drop in the number of people reading it 

despite sales having risen 10.6 per cent (Australian Financial Review, 8 August, p.44, 22 

August, p.49, and 5 September 2005, p.53; Australian, 19 August 2005, p.24). 

 

For latest readership figures, see the Australian, Media section, 25 August 2005, p.16, and 

Mediaweek, 22 August 2005, p.11. 

 

34.16 MAGAZINES: FROM GLOOM TO BOOM 

 

34.16 1 ACP Publishing, the magazine arm of Kerry Packer‘s Publishing & Broadcasting Ltd, 

has changed its name to ACP Magazines and introduced a new corporate logo (Australian, 19 

July 2005, p.22). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 6 

34.16.2 FPC Magazines launched a celebrity-free women‘s magazine, Notebook, on 3 August. 

It had been eight years in gestation, three years in the planning and a year of market research 

(Australian, Media section, 28 July 2005, pp.17-18). 

 

34.16 3 Magazine publishers are expecting a boom period during the next 12 months after 

splashing out more than $30 million on new magazine launches, revamps and television 

advertising in the past 12 months. The new titles this year have included ACP‘s Madison in 

February and Real Living in August, FPC‘s Notebook in August, and News Ltd‘s Alpha in 

July (Australian, Media section, 18 August 2005, p.15). 

 

34.16.4 Madison sold an average of 90,000 copies a month during its first audit period – well 

above the 70,000 target that ACP Magazines had set. But the real star of the magazine sector 

was Cosmopolitan, which recorded a 10.2 per cent increase in sales, according to the Audit 

Bureau of Circulations. It averaged 231,272 a month. Dolly was up 10 per cent to 170,357 and 

Girlfriend up 8.5 per cent to 142,562. The monthly Australian Women’s Weekly slipped 6.2 

per cent to 640,136 and the weekly Woman’s Day fell 1 per cent to 515,776 (Australian 

Financial Review, 22 August 2005, p.52). 

 

34.16.5 Marie Claire’s 10
th
 anniversary issue carried more than 400 pages and earned more 

than $2 million in advertising revenue. The previous biggest issue of the magazine was 372 

pages in December 2003. 

 

34.16.6 Melbourne magazine, launched in September 2002 by former Age editor-in-chief 

Steve Harris, was to close this month. Confusion caused by Fairfax‘s Age (Melbourne) 

Magazine helped kill the independent title (Australian, Media section, 18 August 2005, p.16). 

 

34.16.7 Once considered the poor cousins of Kerry Packer‘s Publishing & Broadcasting 

Limited media and gaming empire and Kerry Stokes‘ Seven Network, the magazine 

businesses were star performers during 2004-05 and look set to keep churning out big profits 

in the next few years (Australian Financial Review, 5 September 2005, p.56). 

 

34.16.8 The famous monthly with the iconic title, the Australian Women’s Weekly 

(www.ninemsn.com.au/aww), appeared in a new size and with a new look from September 

2005. The page size has increased from 275mm by 212mm to 296mm by 217mm (the depth 

of an A4 page, but fractionally wider). Editorial director Deborah Thomas welcomed new 

editor Lisa Green in her column on Page 18. The AWW claims a readership of 2,915,000, 

based on the latest Roy Morgan figures. The September issue carried 328 pages. 

 

34.17 THE SMH EDITORSHIP: OAKLEY REPLACES WHITEHEAD 

 

Robert Whitehead has relinquished the editorship of the Sydney Morning Herald after five 

years to return to a commercial role. He is now the director of marketing and newspaper sales 

for both the SMH and the Sun-Herald. The acting editor is Mark Scott, the editor-in-chief of 

Fairfax‘s metropolitan, regional and community papers (Sydney Morning Herald and 

Australian, 3 August 2005, p.2 and p.4 respectively; Australian, Media section, 4 August 

2005, pp.17, 19). The Daily Telegraph incorrectly claimed (3 August 2005, p. 2) that it now 

sells more copies than the SMH on both weekdays and Saturdays. The latest circulation 

figures (see below) show the SMH sells 18,000 more copies than the Daily Telegraph on 

Saturdays (also see ANHG 10.4, 10.14, 11.47 and 22.4). 

 

On 26 September, the Fairfax chief operating officer Brian Evans announced that Alan 

Oakley, editor of the Sunday Age since 2003, will become the editor of the Sydney Morning 

Herald on 7 November. Oakley has been the editor of a number of other major newspapers: 

the Newcastle Herald, 2000-2003; the Herald Sun, 1992-1996; and the Sunday Telegraph, 

1989-1990 (Sydney Morning Herald, 27 September 2005, p.2; Australian, 27 September 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 7 

2005, p.3; Mediaweek, 26 September 2005, pp.3, 8; Australian, Media section, 29 September 

2005, pp.15-16 and 20). 

 

34.18 NEWSPAPERS, CONTEMPT AND SOURCES 

 

34.18.1: The West Australian and its editor, Paul Armstrong, have been fined a total of 

$20,000 after pleading guilty to contempt of court in identifying a nine-year-old ward of the 

state. The charges were brought by West Australian Attorney-General Jim McGinty after the 

newspaper had published a series of articles that identified the child. The boy, who suffers 

from attention deficit hyperactivity disorder, was alleged to have been a serial burglar but 

could not be charged because of his age. In consecutive editions of the newspaper, Armstrong 

authorised the publication of photographs and stories disclosing his name, age, nickname and 

suburb. It is against the law to identify a juvenile in the care of a WA government department. 

In the WA Supreme Court on 23 August, Judge Len Roberts fined the newspaper $15,000 and 

Armstrong $5,000, ordering the penalties to be paid within three weeks. In its judgment, the 

court said the published photograph and the accompanying headline, which referred to the 

child as a ―suburban terrorist‖, clearly vilified him and caused him prejudice (Australian, 24 

August 2005, p.5). 

 

34.18.2: Melbourne Herald Sun journalists Gerard McManus and Michael Harvey, both based 

in Canberra, face the possibility of imprisonment for their decision to protect the identity of a 

whistleblower who leaked secret federal government documents to them (Australian, 24 

August 2005, p.5; see also ―Journalists did us a favour: Diggers‖, Weekend Australian, 27-28 

August 2005, p.9). 

 

34.18.3: The NSW Government has warned the NSW Law Society that it will not be allowed 

to use public funds for legal action aimed at forcing journalists to reveal their sources. The 

Law Society had threatened to take Supreme Court action against journalists to force them to 

reveal the source of a report that embarrassed the society (Australian, 1 September 2005, p.5). 

 

34.19 HERALD SUN WINS BEST PANPA NEWSPAPER AWARD  

 

Melbourne‘s Herald Sun, the highest circulating daily newspaper in Australia, has won the 

Pacific Area Newspaper Publishers Association‘s award for the best newspaper of the year 

(Herald Sun, 11 August 2005, p.2). 

 

34.20 CIRCULATION (DAILIES AND SUNDAYS) AND ONLINE ADVERTISING 

 

34.20 1 National and metropoilitan daily and weekend newspapers in Australia continue to 

reflect a general decline, despite what some newspaper executives say from time to time. 

[News Ltd CEO John Hartigan is quoted thus in the Courier-Mail, 20-21 August 2005, p.30: 

―Newspapers have seen off television. They have seen off the internet. The truth is that in a 

world where we are increasingly competing for people‘s time, it is a mark of what newspapers 

mean to their communities that people continue to buy us in ever-increasing numbers.‖ 

(Emphasis added.) Another conclusion could be drawn by noting that total circulation figures 

for national and metropolitan dailies and Sundays fell by 11.60 per cent between the April-

September 1990 audit period and the January-July 2005 audit period (actual weekly sales fell 

by 2,485,026, from 21,420,651 copies in 1990 to 18,935,625 in 2005), and by 15.38 per cent 

for national and metropolitan dailies, Monday to Saturday (actual weekly sales fell by 

2,808,199, from 18,264,524 to 15,456,325). Sunday sales rose 10.24 per cent in the same 15-

year period (from 3,156,127 to 3,479,300).  Also see ANHG 34.36 for circulation of regional 

dailies; and Rod Kirkpatrick, ―Chronic circulation decline: regional dailies succumb to 

metropolitan virus‖, Australian Studies in Journalism, 9, 2000, pp.75-105. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 8 

Study the table that appears below for the six months to 30 June 2005 and you will find few 

increases of any significance: there is only one of more than 1 per cent for the Monday-to-

Friday circulations (the West Australian); two for the Saturday circulations; and four for the 

Sunday circulations. The Australian’s weekday circulation of 133,926 is the highest it has 

attained since it began publication in 1964 (Australian, 12 August 2005, p.2). The Audit 

Bureau of Circulations is the source of the figures that appear below (the figures reflect sales 

within and outside Australia):  

 

Newspaper Six months to 

30/6/2005 

Six months to 

30/6/2004 

Change % 

 Monday to Friday    

Australian   133,926 133,791 + 0.1 

Australian Financial Review  85,673 85,746 – 0.1 

Sydney Morning Herald  210,475 216,857 – 2.9 

Daily Telegraph, Sydney  397,924 403,139 – 1.3 

Age, Melbourne 193,500 198,500 – 2.5 

Herald Sun, Melbourne 551,500 551,100 steady 

Courier-Mail, Brisbane  211,279 214,814 – 1.6 

Advertiser, Adelaide  201,232 202,135 – 0.4 

West Australian, Perth  207,914 205,362 + 1.2 

Mercury, Hobart  49,601 50,382 – 1.6 

Canberra Times  36,695 38,155 – 3.8 

Northern Territory News, Darwin 22,091 22,368 – 1.2 

TOTAL 2,301,810 2,322,349 – 0.88 

  Saturday    

Weekend Australian  291,896 300,531 – 2.9 

AFR Weekend Edition  89,650 88,000 + 1.9 

Sydney Morning Herald  360,785 373,825 – 3.5 

Daily Telegraph 342,676 341,273 + 0.4 

Age  297,500 304,200 – 2.2 

Herald Sun  523,500 521,000 + 0.5 

Courier-Mail 333,910 342,253 – 2.4 

Advertiser 274,364 278,385 – 1.4 

West Australian 380,417 381,079 – 0.2 

Mercury 64,297 64,905 – 0.9 

Canberra Times  68,743 71,049 – 3.2 

Northern Territory News   32,443 31,933 + 1.6 

TOTAL 3,060,181 3,098,433 – 1.23 

  Sunday    

Sun-Herald 514,548 524,785 – 2.0 

Sunday Telegraph 720,068 726,238 – 0.8 

Sunday Age 200,000 194,500 + 2.8 

Sunday Herald Sun 620,000 603,000 + 2.8 

Sunday Mail (Qld) 615,920 615,328 + 0.1 

Sunday Mail (SA) 330,998 334,872 – 1.2 

Sunday Times (WA) 354,000 354,000 steady 

Sunday Tasmanian 61,110 59,720 + 2.3 

Sunday Examiner (Tas.) 44,453 44,407 + 0.10 

Canberra Sunday Times  37,844 38,877 – 2.7 

Sunday Territorian (NT) 24,812 24,536 + 1.1 

TOTAL 3,523,753 3,520,263 + 0.99 

 

34.20.2 The Australian online advertising market grew by 62.7 per cent in the 2004-05 

financial year to $488 million. The Audit Bureau of Verification Services (under the same 

wing as the Audit Bureau of Circulations) has announced this in its Online Advertising 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 9 

Expenditure Report. (Mediaweek, online edition, 6 September 2005; Australian Financial 

Review, 12 September 2005, p.55; also see ANHG 29.27). 

 

34.21 MORE FREQUENT AND TRANSPARENT AUDITS 

 

The Audit Bureau of Circulations announced on 16 September that it had secured industry-

wide agreement for more frequent and transparent audits of newspaper and magazine 

circulation. The major changes include: 

 An increase from two to four audits a year for newspapers, newspaper-inserted 

magazines and weekly magazines with a circulation of more than 25,000 copies. 

 Increased disclosure of the composition of net sales – to delineate different types of 

sales. 

 A new audit inspection role to strengthen the compliance regime and increase the 

transparency of the audit process. 

Four audits each covering 13 weeks will replace the current system of audits every six months 

supplemented by six-month rolling publishers‘ statements. The move to four audits a year will 

increase the amount of data available for analysis of seasonal trends as well as providing more 

up-to-date data more often (Media release by Audit Bureau of Circulations, 16 September 

2005; see also Sheena MacLean, ―Circulation auditors to get new teeth‖, Australian, Media 

section, 22 September 2005, p.15). 

 

34.22 THE CANBERRA TIMES ENLARGES ITS PRESS 

 

The Canberra Times has spent $17 million on expanding its printing facilities. The Governor-

General, Major-General Michael Jeffery, officially opened the facility on 9 August, watched 

by 200 guests, including members of the Shakespeare family, which founded the newspaper 

on 3 September 1926. The faster, bigger and more flexible press is capable of printing 128 

pages of colour in one sweep. Since the Times installed a $40 million state of the art press in 

1996, weekly production of newspapers on the newspaper‘s press has risen from 640,000 to 

more than 2.4 million copies (Canberra Times, 10 August 2005, p.4; see also editorial of 9 

August 2005, p.14; and 16-page tabloid supplement, ―Moving with the Times‖, 10 August 

2005; and ―In this connected age, newspapers remain the preferred ‗message stick‘‖, by John 

B. Fairfax [chairman of the proprietors, Rural Press Ltd], 10 August 2005). 

 

34.23 THE COD LIVER OIL OF DAILY JOURNALISM 

 

In the ―On Media‖ column in the Australian’s Media section (25 August 2005, p.20), David 

Salter discussed newspaper circulation declines, especially for Monday to Friday sales. He 

suggests that maybe newspapers have become ―a teensy bit boring‖. Then he zeroes in on 

editorials or leading articles and, shock, horror, advocates that papers dump editorials. ―Most 

broadsheet editorials,‖ he says, ―express themselves in prose the consistency of custard and 

through arguments founded on such stale, creaking logic that most of their grand rhetorical 

conclusions can be guessed from the opening sentence. They are the cod liver oil of 

journalism: horrible but supposedly good for us.‖ 
 
34.24 COMPANY CHANGES NAME 

 

South East Newspapers, based at Pakenham, Victoria, changed its name on 1 August to Star 

News Group because it is growing so fast and can no longer be seen as a company devoted 

mainly to the south-eastern suburbs of Melbourne. Since March 2000 the group has launched 

14 new community newspapers and three real estate publications, has bought the Geelong 

Independent and taken a 50 per cent stake in Yarra Valley Newspapers. Star  News Group is 

one of three joint-venture partners in Border Mail Printing, Wodonga. The Thomas family 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 10 

owns the Star News Group (PANPA Bulletin, August 2005; Star, Williamstown, Altona, 

Laverton, 9 August 2005, p.2). 

 

34.25 BROGDEN MEDIA BROUHAHA 

 

John Brogden‘s resignation as Leader of the Opposition in the NSW Parliament and his 

attempted suicide a day later generated a full-scale debate on journalistic ethics: did, for 

instance, Sydney‘s Daily Telegraph go too far in hounding the disgraced politician? (See 

Amanda Meade, ―Brogden chase sparks ethics row‖, David Penberthy, ―News alone cannot 

ruin a reputation‖, Anthony McClellan, ―The buck stops with Brogden‖, and Andrew West, 

―Issues of context and trust‖, Australian, Media section, 1 September 2005, pp.13-14; 

editorial and letters to the editor, Australian, 1 September 2005, p.11; ―An obligation to report 

the news‖ [editorial], Daily Telegraph, 1 September 2005, p.38; Frank Devine, ―Don‘t blame 

us, don‘t trust us, be glad the press is free‖, Australian, 9 September 2005, p.15.) 

 

News Ltd coverage of the Brogden story sparked the resignation of the Australian’s NSW 

state reporter Andrew West. According to the journalists‘ union, MEAA, West objected to his 

name being placed on a story that he did not write and which contained unsubstantiated 

material about Brogden‘s alleged indiscretions (Age, 1 September 2005, pp.1, 5). 

 

Mark Scott, editor-in-chief at Fairfax and currently acting as editor of the Sydney Morning 

Herald, commented on the issues (Sydney Morning Herald, 1 September 2005, p.15), 

concluding: ―Every day editors and journalists have the power to publish articles that can 

dismay, bewilder and devastate the lives of those about whom they write. Sometimes these 

stories are in the public interest and have to be written. Sometimes they don‘t. Sometimes 

these decisions are made quickly, under the crush of deadlines and under competition to get 

the story first and correct. They aren‘t decisions we take lightly. We take feedback and public 

concern very seriously. Most of all, events this week have again illustrated, we need to 

understand the effect of our words and the consequences of our choices, the stories we write 

and the stories on which we remain silent.‖ 

 

John Brogden resigned from Parliament on 28 September at age 36. He had been a Member 

of the NSW Legislative Assembly since 1996 (Australian, 29 September 2005, p.3). 

 

34.26 WHEN MARK LATHAM WAS GIVEN ENOUGH ROPE 

 

The Mark Latham Diaries became the hot news topic in the week before the former 

Opposition Leader‘s book was launched. There was a legal tussle between News Ltd and the 

ABC because of an exclusive deal the newspaper group had signed with the book‘s publisher, 

Melbourne University Press. There was also internal wrangling within the ABC, between 

Andrew Denton‘s Enough Rope, which had recorded an interview with Latham, and Tony 

Jones‘s Lateline, which had also recorded an interview with him. For a full explanation, see 

Media Watch, ABC-TV, Monday 19 September 2005 (and see Mark Day‘s comments on the 

program, Australian, Media section, 22 September 2005, p.18); for a briefer insight, see 

Australian, Media section, 22 September 2005, pp.13-14, and Sydney Morning Herald, 17-18 

September 2005, p.9.  

 

34.27 COONAN SPEAKS ON MEDIA OWNERSHIP REFORMS 

 

Addressing 200 people at the National Press Club, Canberra, on 31 August, Communications 

Minister Helen Coonan outlined an ambitious reform plan to reshape Australia‘s media 

landscape (Australian, Media section, 1 September 2005, p.13; see also Neil Shoebridge, 

―Players tight-lipped on reform‖, Australian Financial Review, 5 September 2005, p.55). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 11 

The Howard Government will abandon plans to radically reform Australia‘s media landscape, 

instead restricting changes to cross-media and foreign ownership laws. The Government has 

decided to dump her big-ticket reform proposal in favour of a narrower set of changes 

(Australian, 28 September 2005, p.1). 

 

34.28 FAIRFAX BUYS RODNEY TIMES GROUP 

 

The Warkworth-based Rodney Times newspaper group in New Zealand has sold its 

publications to Fairfax New Zealand Limited for $10 million. The 104-year-old twice-weekly 

flagship title (circulation 34,000) had been owned by the Cook family for three generations 

since 1917 (Australian, 6 September 2005; Mediaweek, online, 6 September 2005). 

 

34.29 BLIND REPORTER RETIRES 
 

From Perth, David Marsh writes: After four decades of journalism Michael Zekulich said 

farewell to the West Australian on 25 May. Zekulich, one of WA‘s  most respected newspaper 

reporters, was legally blind throughout his journalism career. Wife Elka became his eyes and 

for many years read the local morning newspaper to him. In 1964-65 he worked for one year 

without pay to convince the newspaper that he could do the job. Sometimes Elka drove into 

the city to read material for him so he could write about it. If he was assigned to cover a 

conference, they had to do hours of painstaking research to compensate for his inability to 

read the papers. He travelled overseas, including the Middle East, on assignment. ―The 

photographer who travelled with me had to tell me what was happening,‖ he said. ―Our 

photographers and I had a very good working relationship.‖  

 

34.30 MX IN SYDNEY 

 

News Ltd‘s Sydney edition of mX was performing well in advertising sales and editorial 

feedback as the free commuter newspaper entered its third month, advertising sales director 

Tamara Wupper has told Mediaweek (19 September 2005, pp.4, 13). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

34.31 THE HERALD’S 40,000
th

 ISSUE 

 

The Newcastle Herald published its 40,000
th
 issue on 10 June 2005, taking into account that 

its first issue, as the Newcastle Morning Herald and Miners’ Advocate, on 3 April 1876, was 

labelled No. 477 (the folio number continued on from the Miners’ Advocate and 

Northumberland Recorder, published at Wallsend, from 1873). Cover price was one penny. 

The 10,000
th
 issue appeared on 28 November 1906 and the cover price was still one penny. 

The 20,000
th
 issue appeared on 14 November 1940 and the cover price was twopence. The 

30,000
th
 issue appeared on 11 December 1972 and the cover price was seven cents. The cover 

price is now $1.20. 

 

34.32 NEW EDITORS 

 

John Hanscombe has been appointed the editor of the South Coast Register, Nowra, NSW, 

replacing Kathy Sharpe. Sharpe has become group editor of Rural Press newspapers in 

Southern NSW (South Coast Register, 22 June 2005). 

 

Cameron Thompson has been appointed the editor of the Border Mail, Albury-Wodonga. He 

started at the paper as a cadet in 1987 and became the sports editor in 19955. He joined the 

Australian Financial Review in 1996 and became the sporting editor of the Sun-Herald in 

1999. He returned to the Border Mail in 2001 as features editor. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 12 

Ian Wolfe has been appointed editor of the tri-weekly Goulburn Post, NSW. Wolfe‘s media 

career includes a long stint with the ABC where he was a radio and television journalist in 

various roles, from one-personal regional newsrooms to the New York and Washington 

bureaux (Rural Press News, September 2005, p.9). 

 

Carmen Swadling became the editor of the Great Lakes Advocate at Forster-Tuncurry, 

NSW, in late July. She was most recently the chief of staff at the Port Macquarie News 

(Rural Press News, September 2005, p.3). 

 

 

34.33 APN FOCUSES ON ‘ORGANIC GROWTH’ 

 

APN News & Media Ltd has reported a 17.2 per cent increase in net profit for the June half, 

taking it to a record $66.1 million. The Australian and New Zealand publishing business, with 

regional newspapers, radio and outdoor advertising, is focusing on growing its current 

companies rather than seeking to expand (Australian, 17 August 2005, p.26; Australian 

Financial Review, 22 August 2005, p.50).  

 

34.34 CHRONICLE MOVES FROM MARYBOROUGH TO HERVEY BAY 

 

The Fraser Coast Chronicle, the daily that serves Maryborough-Hervey Bay in Queensland, 

has shifted headquarters from Maryborough to the beautiful Hervey Bay town of Pialba. The 

staff produced the final issue of the Chronicle from Maryborough on Friday, 24 June, and the 

first issue from Pialba on Sunday, 26 June. The paper began publication on 21 November 

1860 as the Maryborough Chronicle, making the Chronicle part of the title the oldest in 

provincial Queensland. The Queensland Times (now the QT) began earlier, on 4 July 1859, 

but was known as the Ipswich Herald until the end of September 1861 (APN Password, 

August 2005, pp.42-42). 

 

34.35 ON THE ROAD 

 

Rod Kirkpatrick writes (19 August): Here are some of the quarterfolds and newspapers I 

collected while on tour in the Northern Territory and West Australia:  

 

Up The Creek, August 2005, a monthly black-and-white quarterfold published by the Pine 

Creek Community Government Council. Serves Pine Creek, NT. Houses there sell for 

between $30,000 and $50,000. This issue was 12 pages. 

 

Katherine Times, 21
st
 birthday issue of 16 June 2004,complete with historical articles. Tabloid 

weekly. Still owned and edited by the founder, Vince Fardone. 

 

Halls Creek Herald, 2 August 2005, edition no. 32, a stapled quarterfold with colour on the 

cover and back page, $2 in Hall Creek, WA, and $3 in other areas. Distributed to Halls Creek, 

Billiluna, Balgo, Mulan, Ringer Soak, Argyle Diamond Mine, Fitzroy Crossing and Turkey 

Creek. This issue 24 pages. 

 

Kimberley Echo, 4 August 2005, tabloid weekly newspaper published at Kununurra, WA, the 

Ord River town; established 1980; circulates in Kununurra, Wyndham, Turkey Creek, Halls 

Creek, Derby, Broome, Fitzroy Crossing, Karratha, Timber Creek and Katherine; manager is 

Andrew Mock, editor is Bruce Russell; published by Andrew Mock for Creston Investments 

Pty Ltd. This issue was 24 pages. 

 

Kimberley Times, 11 August 2005, tabloid weekly newspaper published at Derby, WA, by 

West Regional, a division of West Australian Newspapers Limited (20 newspapers covering 

Western Australia; all printed in Perth). This is largely produced from the office of the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 13 

Broome Advertiser, another West Regional title. This issue was eight pages and contained few 

ads. Jenny Membery is the Broome-based manager and John Muirhead is the journalist.  

 

Broome Advertiser, 11 August 2005, a busy tabloid weekly published by West Regional (this 

issue was 48 pages); the paper has four journalists headed by senior journalist Xavier 

Dhalluin; they also produce Broome Happenings, a fortnightly lifestyle quarterfold. 

 

Ken Sanz writes (31 August): The Barrier Daily Truth (Broken Hill) does not seem to be 

able to print colour. This must eventually put great pressure on them to replace the existing 

press. Is it the only daily newspaper that offers a pensioner discount for weekly, fortnightly, 

monthly, quarterly, half-yearly and annual subscriptions, at 80c a copy instead of the printed 

price of 90c. Certain the cheapest newspaper in the far west of NSW.  

 

At Swan Hill, I obtained a copy of the (Melbourne) Argus: a Special Royal Sunday Edition, of 

7 March 1954, No. 33,544, 24 pages; price 4d. The front page, under the heading ―Geelong‘s 

Day‖, is a full-page colour photograph of the Queen, Prince Philip and the Mayor of Geelong, 

Councillor A.C. Knight. When I got home I compared it with a copy I also have for Thursday 

25 February 1954 on the last page of which is a coloured headline announcing a special 

Sunday issue ―including full colour, will be published on Sunday next‖. This would have been 

Sunday, 28 February 1954, making the 7 March issue the second Sunday issue. As Sunday 

newspapers were illegal in Victoria at the time, was the Argus printed before midnight? Did 

the Age, the Sun News-Pictorial and the Herald also produce Sunday editions or was 

permission given by State Parliament to print on these Sundays? After all it was great political 

propaganda. Can anyone help with this? 

 

Barry Blair writes from Tom Price, WA (5 September): What an interesting place Tom Price 

is. On the edge of the Hamersley Ranges, the town (pop. 3,500 plus) sits about 747 metres 

above sea level. Local rag? The Communicator, a monthly quarterfold (September 2005 is 

Vol. 2, Issue 21), with glossy colour cover. It‘s sold at Coles supermarket checkout counters 

(there‘s no newsagency). Coles has the largest range of magazines I‘ve ever seen in a 

supermarket. They also sell the West Australian and Sunday Times. (Barry also sent a copy of 

the tabloid weekly, the North West Telegraph, circulating in Port Hedland, South Hedland, 

Marble Bar, Newman, Nullagine and Coral Bay (part of the West Regional chain. The 24 

August issue contained 32 pages.) 

 

Barry Blair writes from Carnarvon (10 September): We arrived here via Exmouth and Coral 

bay. Exmouth was established as a support township in 1967 for the Harold E. Holt Naval 

Communication Station. A Very Low Frequency (VLF) antenna field (in a star shape) is 

situated at North West Cape. The tallest tower, in the middle, is 1,295 feet (or 388m), taller 

than the Empire State Building. At Exmouth, locals are serviced by the Exmouth Expression, 

a regular A4 community paper plus the A5 Cape Connection, published by the Exmouth 

District High School P & C. The Northern Guardian, a free tabloid issued by West Regional, 

serves Carnarvon. 

 

34.36 CIRCULATION: REGIONAL DAILIES 

 

The Daily Examiner, Grafton, recorded the biggest percentage circulation increase among 

regional dailies in the six months to 30 June. Its circulation rose by 3.41 per cent compared 

with the same period last year. Other solid performers were the Daily Mercury, Mackay, 

3.11pc; the News-Mail, Bundaberg, 2.92pc; and the Daily Liberal, Dubbo, 2.77pc. Eighteen 

of the 36 audited newspapers recorded an increase and three were ―steady‖ (two of those 

recording a minuscule increase and one a tiny decrease). The worst performers were the 

Western Advocate, Bathurst, down 8.92pc, and the Queensland Times, Ipswich, down 6.71pc. 

Overall, for the 36 newspapers, circulation declined by 0.25 per cent. In the 15 years from 

1990 to 2005, circulation of the regional dailies fell by 5.57 per cent in flat figures, but there 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 14 

were 37 audited regional dailies in 1990 and 36 in 2005. The Goulburn Post (circulation 

5,019 in 1990) became a tri-weekly in 1996. Removing Goulburn from the 1990 figures, the 

decline since then becomes 4.82 per cent. 

 

The Audit Bureau of Circulations figures for regional dailies for the six months to 30 June are 

listed below: 

 

Newspaper  

(Mon-Sat unless otherwise stated) 
Six months to 

30/6/2005 

Six months to 

30/6/2004 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 27,109 27,663 – 2.00 

Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,147 4,553 – 8.92 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 5,939 5,853 + 1.47 

Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,791 5,635 + 2.77 

Daily Examiner, Grafton 6,095 5,894 + 3.41 

Northern Star, Lismore (M-Sat) 17,170 16,855 + 1.87 

Maitland Mercury (M-F) 4,719 4,642 + 1.66 

Herald, Newcastle and Central Coast  53,984 55,000 – 1.85 

Central Western Daily, Orange 5,484 5,461 + 0.42 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,599 8,764 – 1.88 

Daily News, Tweed Heads  5,017 5,113 – 1.88 

Daily Advertiser, Wagga Wagga  13,799 13,855 – 0.40 

Illawarra Mercury, Wollongong 30,074 30,991 – 2.96 

Ballarat Courier (Victoria) 19,787 20,392 – 1.45 

Bendigo Advertiser 14,859 14,874 – 0.10 

Geelong Advertiser 30,896 30,322 + 1.89 

Sunraysia Daily, Mildura 7,223 7,510 – 3.82 

Shepparton News (M-F) 10,784 11,034 – 2.27 

Warrnambool Standard 13,230 13,093 + 1.05 

Bundaberg News-Mail (Qld) 12,050 11,708 + 2.92 

Cairns Post  30,588 30,075 + 1.71 

Gladstone Observer (Tues-Sat) 7,752 8,011  – 3.23 

Gold Coast Bulletin  48,841 48,026 + 1.70 

Gympie Times (Tues-Sat) 5,840 5,717 + 2.15 

Queensland Times, Ipswich 12,397 13,288 – 6.71 

Daily Mercury, Mackay 15,901 15,422 + 3.11 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore 24,890 24,681 + 0.85 

Fraser Coast Chronicle,  

Maryborough-Hervey Bay 

10,211 10,121 + 0.89 

North-West Star, Mount Isa 3,598 3,600 steady 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,687 18,637 + 0.27 

Chronicle, Toowoomba 25,519 25,747 – 0.89 

Townsville Bulletin  29,262 29,055 + 0.71 

Daily News, Warwick 3,583 3,552 + 0.87 

Kalgoorlie Miner (WA) 5,677 5,671 steady 

Advocate, Burnie (Tas.) 25,196 25,175 steady 

Examiner, Launceston 35,980 36,243 – 0.73 

TOTAL 600,678 602,233 – 0.26 

 

34.37 MANAGERS IN PROFILE 

 

Nick Trompf, general manager of The Cairns Post Pty Ltd, is profiled in PANPA Bulletin, 

August 2005, p.59. He says the biggest challenge facing the newspaper industry is: ―Re-

inventing newspapers to become truly modern businesses.‖ 

 

Don Churchill, managing director (Victoria) for the Fairfax newspapers, was Person of the 

Week in Mediaweek, 8 August 2005, pp.2, 6. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 15 

34.38 RURAL PRESS PRESSES ON 

 

Rural Press Ltd has lifted net profit 30 per cent to $112.8 million and expects to continue 

growing in 2005-06, but more slowly. The company is interested in acquisitions, says CEO 

Brian McCarthy (Australian, 26 August 2005, p.21). During the financial year, Rural Press 

acquired the following titles: the Moree Champion and the Weekly, Mudgee (NSW); the 

Goondiwindi Argus (Queensland); the Hepburn Shire Advocate (Vic.); the Devonport Times 

(Tasmania); and the Senior Post (WA). Revenue at Rural press is derived from the following 

states and nations: NSW 49pc, Victoria 13pc, Tasmania 11pc, Queensland 9pc, South 

Australia 6pc, Western Australia, 5pc, with New Zealand and the USA accounting for 7 pc 

(Mediaweek, 12 September 2005, p.6). 

 

The managing director of Rural Press Ltd, Brian McCarthy, has declined to rule out launching 

a takeover for John Fairfax Holdings after rumours swept the markets on 1 September that a 

bid at $5 a share was looming (Fairfax Digital, 2 September 2005). As a result, Rural Press 

shares dropped almost 1 per cent on 2 September, and shares in Fairfax closed 10c higher at 

$4.62 (Weekend Australian, 3-4 September 2005, p.35). 

 

At Charles Sturt University, Bathurst, on 20 September, the chairman of Rural Press Ltd, John 

B. Fairfax, told a one-day conference on the future of rural media that his company is 

essentially conservative and not a risk taker. He refused to comment specifically on the 

rumours that the company could be interested in mounting a bid for John Fairfax Holdings 

(Australian, Media section, 22 September 2005, p.15). 

 

34.39 QUEENSLAND TIMES HAS DESIGNS ON MORE READERS 

 

The Queensland Times, the Ipswich daily, began appearing as the QT, with a bold, brassy 

look on 16 July – after six months during which its circulation fell 6.71 per cent to 12,397. 

Editor Daniel Sankey says the new-look paper had pledged the following: a minimum of eight 

extra pages a day; new sections; more colour; and ―a real focus on putting readers first‖. The 

Ipswich‘s population is projected to rise by 260,000 people in the next 20 years, taking it from 

the current 140,000 to 400,000 (APN Password, August 2005, pp.12-13 and 30). 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

34.40 OPH PRESSGALLERY ARTEFACTS SOUGHT 

 

Old Parliament House (OPH), Canberra, is developing an exhibition in the House of 

Representatives Press Gallery. If you have any photographs, artefacts, memorabilia or 

ephemera relating to the Press Gallery at OPH, you may wish to contact:  

Bill Haskett on (02) 6270 8161 (bill.haskett@dcita.gov.au), or  

Edwina Jans on (02) 6270 8234 (edwina.jans@dcita.gov.au). 

 

34.41 SLV OFFSITE COLLECTION TEMPORARILY UNAVAILABLE 

 

Mary Neighbour, of the State Library of Victoria writes: The SLV is moving its offsite 

collection to a new purpose-built storage facility at Ballarat. Hence, there is no access to the 

offsite collection until Easter 2006, while the collection is being prepared and moved. The 

offsite collection, currently stored at four locations around Melbourne, consists of: 

 hard-copy newspapers; 

 bound serials and magazines, mostly pre-1976; 

 interstate and international government publications; and 

 part of the Australian Manuscripts Collection. 

 

mailto:bill.haskett@dcita.gov.au
mailto:edwina.jans@dcita.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 16 

During the period when these materials are unavailable, Library staff will help users to find 

alternative sources of information where possible. Material from the onsite collections, 

including frequently used books, recent journals etc, will be available as usual. After the 

move, the Library‘s current service levels will be maintained or improved, with offsite 

collection materials delivered to the Library on request at least five days a week.  

 

Moving the offsite collection is a major project, as it comprises almost a million items, and 

the library appreciates the tolerance of its users during this period. The move will enable the 

Library to consolidate its offsite collection in one location in the best possible conditions to 

preserve it for the future, and with space for future growth.  

 

For more information, see ―News‖ on the Library‘s website at www.slv.vic.gov.au. To 

subscribe to the Library‘s email newsletter and receive regular news updates, please go to 

slv.vic.gov.au/emailnewsletters. 

 

34.42 TIME TO PUBLISH, OR CELEBRATE? 

 

This article, by Steve Waldon, is extracted from the Age, Melbourne, 13 August 2005, p.9:  

 

It was the biggest news story in Melbourne for nearly six years: the end of World War 11. 

Prime Minister Chifley made the historic announcement at 9.30am on August 15, 1945, that 

Japan had surrendered to the Allies. That evening, The Herald described Melbourne as 

―boiling over with joy‖ as an estimated quarter of a million people flocked to the city centre. 

But how did the next morning‘s papers record the victory celebrations? Thursday, August 16, 

dawned fine and mild, and after a steadying cup of tea, it is a fair bet many Melburnians went 

looking for The Age, The Argus or The Sun. Almost 60 years later, so did we, and what we 

found was an unfolding mystery. A search that involved the State Library, The Age’s own 

library, the Australian Newspaper History Group, the National Library in Canberra, and 

former Age editor and managing director Greg Taylor threw up the intriguing question: did 

Melbourne‘s journalists ignore the story so they could join the celebrations?  

 

The chase started at the State Library‘s newspaper reading room, where we were surprised to 

find the papers for August 16 were all missing. We checked the Age’s own library microfilm 

and found it also jumped from the 15th to the 17th. We checked the State Library‘s bound 

volumes – the original hard copies – but again, all four Melbourne papers were missing. Rod 

Kirkpatrick, a member of the Australian Newspaper History Group, was the first to raise one 

intriguing prospect: if Chifley had declared VP Day and the day after as public holidays – he 

had – perhaps there were no papers on the 16th. Back at the National Library, librarian Ian 

Morris came up with the key information that seemed to indicate this was the case. He 

checked the folio numbers on the mastheads of the four Melbourne papers and found that they 

all skipped August 16. Finally, Age librarian John Langdon found the elusive confirmation we 

had been chasing to support the conclusion suggested by the folio numbers – one paragraph in 

The Chronicle of the Twentieth Century, headed ―Daily newspapers miss the big story‖. The 

reference is dated August 17, and begins: ―The Melbourne morning newspapers today 

announced the end of the war – a day late.‖ 

 

34.43 JAP SURRENDER; WAR OVER 

 

The four words above appeared as the capitalized main heading in the six-page Canberra 

Times on Thursday, 16 August 1945. The secondary heading was: ―MacArthur Named as 

Leader: Hirohito to Obey Orders‖.  The first par read: ―The dramatic news of the 

unconditional surrender of Japan, which the world had been awaiting since Friday, was 

announced simultaneously in Washington, London and Chungking.‖ These details are 

extracted from a reprint of that issue of the Canberra Times. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 17 

34.44 CENTRALIAN ADVOCATE COPIES GIVEN TO TERRITORY ARCHIVES 

 

John and Marianne Lovich have given five 1962 copies of the Centralian Advocate, Alice 

Springs, to the Territory Archives. Marianne‘s father, John Williams, acted as editor of the 

newspaper during the late 1950s (Sunday Territorian, 7 August 2005, p.8). 

 
34.45 A SHOT AT PHAR LAP 

 

ANHG has received the following inquiry from Geoff Armstrong, a Sydney-based sports 

writer and researcher, who is writing a book about the 1930 Melbourne Cup, won by Phar 

Lap. On Derby day, the Saturday before the Cup, gangsters shot at Phar Lap about 6am. The 

story received extensive Page 1 coverage in the afternoon Herald, and many Melbourne 

people would have received their first information about the incident through the Herald. 

Armstrong wants to know how he can find out when the first edition would have hit the 

streets. Was there a consistent time for the first edition to be published? Did a paper such as 

the Herald do special editions if the news warranted it? Is there a newspaper library in 

Australia that keeps all editions of a paper, rather than only one? Geoff Armstrong is at 122 

Wellbank Street, Concord, NSW, 2137; phone 02 9763 7701. 

 

34.46 MUSEUM OF AUSTRALIAN CURRENCY NOTES, SYDNEY 

 

From Jurgen Wegner in Sydney: A large part of the ground floor of the Reserve Bank of 

Australia building in Martin Place in central Sydney is given over to housing the Reserve 

Bank of Australia‘s Museum of Australian Currency Notes. The Museum has only just been 

totally refurbished and reopened in March in an expanded area with state-of-the-art displays 

including audiovisual presentations. Of course, the Museum is chiefly devoted to the display 

of Australian banknotes. Themes covered are: Before Federation, 1788-1900; a new currency, 

1900-1920; the Commonwealth Bank and the note issue, 1920-1960; the Reserve Bank and 

reform of the currency, 1960-1988; and a new era – polymer currency notes, 1988 onwards. 

 

Parts of these displays illustrate the various printing processes that have been used to produce 

banknotes in Australia over the years including photographs of banknote printing set-ups. For 

those of us who are ―press spotters‖, the Museum has on permanent display a platen press 

used to overprint currency notes produced in Australia by commercial banks a hundred years 

ago. The press is a Schelter & Giesecke ―Phoenix Presse III‖ (no. 7792) manufactured in 

Leipzig ca. 1900 and acquired by the bank before 1910. It was in use until the late 1980s for 

various overprinting jobs at Note Printing Australia, the Australian banknote printery at 

Craigieburn in Victoria. 

 

The museum is open to the public Mondays to Fridays between 10.00 and 16.00 and entry is 

free. Tours of the museum can be arranged for small groups by phoning  (02) 95519743 (or 

9762). A descriptive brochure is also available free of charge. Contact details are: Address: 

Museum of Australian Currency Notes, Reserve Bank of Australia, 65 Martin Place, Sydney 

NSW 2000. Email: museum@rba.gov.au Ph.: (02) 62980241. Website: 

http://www.rba.gov.au/museum 

 

34.47 MUSEUM OF SYDNEY, SYDNEY 

From Jurgen Wegner in Sydney: The Museum of Sydney is built on the foundations of the 

first Government House. Here the first British governor, Captain Arthur Philip, had erected 

Australia‘s first seat of government in 1788. In 1983 archaeologists unearthed the footings of 

this building which had remained undisturbed since the original building was demolished in 

1846. In 1995 the Museum of Sydney was opened to interpret this site and to tell the story of 

Sydney by means of various permanent and changing displays. The Museum has a special 

mailto:museum@rba.gov.au
http://www.rba.gov.au/museum


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 18 

feature of interest to Australia‘s early printing history. During the excavation of the site a 

quantity of lead type was discovered in a drain. It is believed to have been used to print the 

Sydney Gazette in the early years of colonisation and as such it is probably the earliest 

Australian type in existence. To find this, you will need to go through one of several public 

display cabinets containing sealed drawers of artefacts showing visitors examples of 

representative material discovered on the site. One of these drawers contains this type—about 

20 pieces—plus a general description. 

The Museum is in central Sydney and is open daily between 9.30am and 5pm. The Museum is 

administered by the Historic Houses Trust of New South Wales and admission is free to 

members. Contact details are: Address: Museum of Sydney, cnr. Phillip & Bridge Sts, 

Circular Quay NSW 2000. Email: info@hht.net.au (please include ‗Museum of Sydney‘ in 

the subject line). Ph.: +61 (0)2 92515988. Fax: +61 (0)2 92514678. Website:  

http://www.hht.net.au/museums/museum_of_sydney/museum_of_sydney 

 

34.48 MELBOURNE OBSERVER HISTORY 

 

Ashley Long, editor of the Melbourne Observer, has just sent ANHG a copy of its 35
th
 

anniversary issue, dated 10 November 2004. It included a 12-tabloid-page liftout on the 

history of the paper, launched by Gordon Barton on Sunday, 14 September 1969. There are 

some fascinating articles in the section. The Observer was selling for $2, but is now $1. 

 

34.49 SUBURBAN NEWSPAPERS AND WORLD WAR II 

 

Peter Isaacson has written about Melbourne suburban newspapers during World War II and 

the development of suburban newspaper associations in an article in PANPA Bulletin (August 

2005, p.58). An extract: ―Having been an independent community newspaper publisher for 50 

years (1947-1997), I have been an active participant in much of the growth and changes that 

characterised the industry in the half century. The suburbans led the way into web-offset with 

the Waverley Gazette being the first Australian buyer of a Goss Community press, into cold 

type with Leader and my company being early Atex users.‖ 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

34.50 BOOK 

 

CALAMITIES, FATALITIES AND REALITIES: LOCAL AND REGIONAL ANECDOTES 

FROM THE GOLDEN AGE 1860-1864 QUEANBEYAN NSW by Patricia M. Frei, 225 

pages, paperback, published by Patricia M. Frei, 2 Eucumbene Drive Duffy ACT 2611, $35, 

ISBN 0-9757472-0-7. This volume contains a lively selection of news items from the first 

years of the Golden Age (now the Queanbeyan Age).  It includes a comprehensive account of 

the early years of the Age and its style of reporting.  It is thoroughly indexed. 

 

34.51 MONOGRAPH 

 

FEATURES OF EARLY ETHNIC ITALO-AUSTRALIAN NEWSPAPERS: A CASE 

STUDY OF L’ITALO AUSTRALIANO (1885) by Amedeo Tosco, Australian Journalism 

Monographs, Number 7, July 2005. This is the first issue of Australian Journalism 

Monographs since 2000. A Griffith University journalism lecturing team is editing the 

publication. It is expected to appear annually initially (it was a twice-a-year publication when 

launched). It is available for $10 through Dr Susan Forde (s.forde@griffith.edu.au) on 07 

3875 7229. 

 

mailto:info@hht.net.au
mailto:s.forde@griffith.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 19 

 

 

34.52 ARTICLES 

 

34.52.1 THE STRANGE DECLINE AND DEATH OF THE ARGUS by Robert Murray, 

Quadrant, May 2005, pp.28-35. Another look at the end of the Argus, 1846-1957. 

 

34.52.2 MEDIA BATTLEGROUND IN TECHNOLOGY REVOLUTION by David 

Solomon, Courier-Mail, 20-21 August 205, pp.30-31. There are five articles (the major one is 

about newspapers) in this double-page spread, which is part of a series on the ―unprecedented 

change‖ which Australia‘s institutions are undergoing. The author is Dr David Solomon, a 

contributing editor to the newspaper and a former political writer for the Australian and the 

Canberra Times. He was the chair of the Electoral and Administrative Review Commission, 

set up in Queensland in the wake of the Fitzgerald Inquiry. 

 

34.52.3 SPECTATOR WATCHED HAMILTON PROSPER OVER 145 YEARS by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, August 2005, pp.56-57. A potted history of the Hamilton 

Spectator, a tri-weekly in Victoria‘s rich Western district. 

 

34.52.4 COLLIE NAME LIVES ON IN PRINTING INDUSTRY TRUST by Jane 

Sandilands, PANPA Bulletin, August 2005, p.52. The Collie name is closely linked with two 

important aspects of the printing industry: printing inks and excellence. The author recently 

completed a history of The Collie Print Trust. 

 

34.52.5 NEWSPAPERS CANNOT IGNORE THE BLOG PHENOMENON by John Tidey, 

PANPA Bulletin, August 2005, p.20. Given the prominent role that blogs are starting to play 

in reporting such events as the London terrorist attacks in July, this author takes a timely look 

at what blogs are and how they may feature in the future of journalism. See also: LONDON 

BOMBINGS SET SCENE FOR ‗CITIZEN JOURNALISM‘ TO TAKE CENTRE STAGE IN 

CRISIS REPORTING by Jack Beverley, PANPA Bulletin, August 2005, pp.8-10; PAYDAY 

FOR BLOGGERS by Trevor Cook, Walkley Magazine, Issue 34, August-September 2005, 

p.29; and BEST OF BLOGS by Belinda Weaver, Courier-Mail, 20-21 August 2005, 

Weekend Shopper liftout, and FLOGGING BLOGS by Belinda Weaver, Courier-Mail, 27-28 

August 2005, Weekend Shopper liftout. 

 

34.52.6 DELIRIOUS RISE OF DOTCOM FEVER by Mark Jones, Australian Financial 

Review, 23 August 2005, pp.27, 29. One of a series of articles on 10 years of Netscape, 

Amazon, eBay, etc. 

 

34.52.7 SCHOLAR OF THE SUBURBS by Shelley Gare, Weekend Australian Magazine, 27-

28 August 2005, pp.46-49.  Columnist Ross Campbell‘s gently humorous observations on 

postwar Australian family life are classics of their genre. This article is an edited version of 

the ―Introduction‖ to My Life as a Father, by Ross Campbell (Park Street Press, $29.95). 

 

34.52.8 A CLASH OF CULTURES by Jack R. Herman, Australian Press Council News, Vol. 

17, No. 3, August 2005, pp.1-2 and 11. In the Press Council‘s 2005 Annual Address, Justice 

Ronald Sackville responded to Richard Ackland‘s discussion of the strained relations between 

the judiciary and the press, as reported in the May issue. The complete speech is available on 

the Press Council‘s website (www.presscouncil.org.au). 

 

34.52.9 GUTS-AND-GLORY, MURDER AND MORE DURING MERCURY‘S HISTORY 

by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, September 2005, pp.56-57. A potted history of the 

Illawarra Mercury, Wollongong‘s daily, which will be 150 years old on 8 October. 

 

http://www.presscouncil.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 34         September 2005 Page 20 

34.52.10 LIFE AFTER THE ADVERTISING BOOM by Neil Shoebridge, Australian 

Financial Review, 19 September 2005, p.54. After two good years, media companies are 

looking for ways to cope with a shrinking market. 

 

34.52.11 MIXED MEDIA: CHANGING THE RULES by Richard Hemming and Neil 

Shoebridge, Australian Financial Review, 21 September 2005, p.30. The $12 billion media 

sector is preparing for big changes if the Howard Government scraps the current ownership 

restrictions. Interviews with various financial managers. 

 

34.52.12 NEWSPAPERS FACING BIGGEST BATTLE IN 400 YEARS by Harold Mitchell, 

PANPA Bulletin, September 2005, pp.14-15. An edited transcript of the address given by 

advertising guru Harold Mitchell at the PANPA annual conference in Cairns in August. 

 

34.52.13 THE BIRTH OF QWEEKEND by Steve Gibbons, Courier-Mail, Life section, 24-25 

September 2005, pp.4-5. From 1 October a free, glossy magazine, entitled Qweekend, will 

appear in each Saturday‘s Courier-Mail. Gibbons, the Courier-Mail’s managing editor and 

the consulting editor on Qweekend, tells the story of the evolution of the magazine.  

 

TWO BOOKS: only a handful remain  
 

Bibliographical Notes for Henry Mayer‟s The Press in Australia. 
   Transcribed by John C. Russell for the Australian Newspaper History Group. ISBN 0-

9751552-3-7. 108pp. [Based on the typescript “Bibliographical Notes for The Press in 

Australia and related subjects” compiled by Henry Mayer, University of Sydney, 1964.]  

   The price for libraries and institutions is $40 (incl postage & packing). For individuals, 

the price is $30 (incl p&p). Make cheque/money order payable to R. Kirkpatrick (ANHG) 

at 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

 

Early Printers of Melbourne: An Index. 
   Compiled by John C. Russell for the Australian Newspaper History Group. ISBN 0-

9751552-4-5. 30pp. [An index to names, etc., appearing in a series of eighteen articles, 

„The Early Printers of Melbourne 1838 to 1858‟ by T. L. Work, Australasian 
Typographical Journal, July 1897 to March 1899.] 

   The price for libraries and institutions is $23 (incl postage & packing). For individuals, 

the price is $15 (incl p&p). Make cheque/money order payable to R. Kirkpatrick (ANHG) 

at 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

 
ANHG membership stands at 213 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers. 

We have now been publishing for six years. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

