
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 25                             December 2003 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

25.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 February 2004. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/), 

 

25.2 SISTER ACT: BRISBANE BROADSHEET THINKS TABLOID 

 

Queensland Newspapers Pty Ltd is watching the progress of the so-called “mini-Indy”, the 

tabloid version of London‟s broadsheet Independent, with a view to attempting a “mini-Mail”, 

a tabloid version of the Courier-Mail. The tabloid Indy exceeded expectations when it boosted 

overall sales of the Independent by 30,000 on its first day. It sold 42,000 copies of an 80,000 

print run while sales of the broadsheet dipped 12,000. Queensland Newspapers managing 

director Jerry Harris believes the broadsheet/tabloid sister act could give the company the best 

of both worlds and act as a disincentive to Fairfax ambitions in the north. It could assist the 

company in some of the lower-circulation areas for the Courier-Mail, such as Brisbane‟s 

south-west and regional Queensland (David Nason, „Independent‟s tabloid turnaround gets 

Brisbane broadsheet thinking‟, Australian, Media liftout, 30 October 2003, p.3). 

 

25.3 NEW MINISTER FOR COMMUNICATIONS 

 

Prime Minister John Howard took the opportunity to make a major reshuffle of his Ministry 

on 29 September (see next day‟s Australian and other major dailies) when Communications 

Minister Senator Richard Alston indicated to him that this would be his final term in 

Parliament. Daryl Williams, the former Attorney-General, is the new Minister for 

Communications. Williams was profiled in the Weekend Australian, 11-12 October 2003, 

p.26. See also several articles in the Media liftout of the Australian, 2-3 October 2003, pp.3-5, 

including the cover article, “Pass the Portfolio” by Errol Simper and Andrew Dodd. Mark 

Day and Jane Schulze provide their insights and comments, too. Williams has revealed he will 

press ahead with the Government‟s planned reform, of media ownership laws this year 

(Australian, 14 October 2003, p.10). 

 

25.4 MURDOCH OPENS REFURBISHED LIBRARY 

 

News Corporation chairman Rupert Murdoch opened the refurbished State Library of South 

Australia on 15 October 2003 when he was in Adelaide for the annual meeting of News‟s 

shareholders. The redevelopment cost $44 million. News Corp contributed $400,000 for a 

newspaper reading room, named in honour of Ron Boland, who died in 2000, aged 89. 

Boland was a former editor of the News, Adelaide, which was the building block for 

Murdoch‟s world-wide media empire Australian, 16 October 2003, p.2). 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 2 

25.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 

 
23 August 2003 Death: Milton Hayes, aged 59 at Narrandera, NSW; editor, the Irrigator, Leeton, 

since 1987; background in New Zealand journalism; started a newspaper on Norfolk 

Island; edited Geraldton Guardian, WA (PANPA Bulletin, November-December 

2003, p.63). 

26 September 

2003 

Death: Robert Raymond, aged 81 in Sydney; founding producer of Four Corners, 

ABC-TV; award-winning documentary maker; accepted as trainee journalist at 

Daily Sketch, London, in 1940; later joined London office of Sydney Daily Mirror 

and then the London office of ABC; after war, his byline regularly appeared in Fleet 

Street papers (Australian, 10 October 2003, p.14). 

2 October 2003 Death: John Fisher, aged 83; former general manager, Adelaide News (Advertiser, 

Adelaide, 4 October 2003, online). 

6 October 2003 Death: William Myles (Bill) Webster, aged 85, journalist in northern Victoria for 

more than 50 years, mostly at the Bendigo Advertiser; enjoyed a reputation as a 

capable, accurate and principled journalist and tireless worker for improved 

conditions for provincial journalists, which earned him the AJA‟s Gold Honour 

badge; served in New Guinea with the 2/12th Infantry Battalion; was active member 

of Bendigo branch of Legacy, serving two terms as president; helped chronicle the 

history of Bendigo‟s Sacred Heart Cathedral; was one of a small group which 

started its credit union (Herald Sun, 24 October 2003). 

24 October 

2003 

Central Coast Express Advocate, Gosford-Wyong, NSW, ceases to appear daily; 

appears four times a week from Tuesday, 28 October 

9 November 

2003 

The Melbourne Sunday Herald-Sun revamps its appearance, including a new 

Entertainment supplement. 

15 November 

2003 

Death: Harvey Fuller, aged 88 on Gold Coast; editor, Chinchilla News, 1937-79, 

and proprietor, 1942-79; councillor of Chinchilla Shire, 1961-81, and was president 

13 of those years (Courier-Mail, 20 November 2003, p.38). 

16 November 

2003 

The Melbourne Sunday Age revamps its appearance, including making “Agenda” 

(feature article section) into a magazine style format. 

17 November 

2003 

The Illawarra Mercury introduces a new section called “Vibe” of articles about the 

Illawarra.  This is not a separate section, but, in a first for Australian newspapers, 

starts at the back of the paper, with the paper flipped the opposite way around. 

 

25.6 NEWSPAPER CIRCULATION 

 

Quality broadsheet newspapers were affected by declining circulation in weekend editions in 

the six months to the end of September, according to the latest figures issued by newspaper 

publishers. But some titles, led by the Sydney Morning Herald, offset the weekend declines 

by boosting weekday circulation. Hardest hit among the weekend broadsheets was the 

Weekend Australian with a 3.83 per cent decline to 288,500. The weekend edition of the SMH 

fell 2.13 per cent to 381,217 copies while The Age dropped 1.6 per cent to 308,000. The 

weekend edition of the Australian Financial Review was the only quality newspaper to 

increase circulation with a 1.76 per cent rise to 85,986. The trend was generally negative on 

weekday circulation except for the Sydney Morning Herald, which rose 0.83 per cent to 

225,861 and the Age, also published by John Fairfax, which recorded a 0.51 per cent lift to 

197,000. The Australian‟s weekday circulation was unchanged at 130,000 while The 

Australian Financial Review, The Daily Telegraph and the Melbourne Herald Sun all 

recorded weekday circulation falls (Sydney Morning Herald, 17 October 2003, online; 

Australian, 17 October 2003, p.18).  

 

25.7 FAIRFAX BUYS TEXT MEDIA 

 

John Fairfax Holding Ltd paid $64.7 million to take over Melbourne publisher, Text Media. 

Text publishes the glossy real-estate-infused Melbourne Weekly and was launched by Eric 

Beecher, former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald and later of the Melbourne 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 3 

Herald (Australian, 1 October 2003, p.37, and 30 September 2003, p.19; PANPA Bulletin, 

November-December 2003, p.17). 

 

25.8 NEWS WITHDRAWS OPTIONS DEAL 

 

Local institutional investors issued a rebuke to the News Corporation Ltd at its annual general 

meeting in Adelaide on 15 October. The company was forced to withdraw an options package 

for senior executives. The rebuff – described by News chairman and chief executive Rupert 

Murdoch as a “crazy misunderstanding” – came as he forecast annual earnings growth of 20 

per cent in coming years and flagged higher dividends (Australian, 16 October 2003, p.21). 

 

The News Corporation Ltd has extended its record of beating market expectations to seven 

successive quarters as international DVD sales helped drive first-quarter earnings up 31 per 

cent to $US719 million [$1.1 billion] (Australian, 7 November 2002, p.19). 

 

25.9 BALI COMMEMORATION 

 

In the days leading to the anniversary of the Bali bombing, newspapers were full of 

appropriate articles.  The Weekend Australian of 11-12 October 2003, perhaps, had the 

biggest coverage of all, with a 16-page broadsheet section. On 17 October the daily telegraph 

filled its front page with the names of “199 heroes” who had been honoured for their 

“courage, endeavour and sacrifice during the Bali attacks last year”. 

 

25. 10 CANBERRA TIMES (1): STAND-ALONE SPORTS SECTION 

 

Commencing Saturday 11 October 2003,  the sports section of the Canberra Times became a 

daily stand-alone section in tabloid format. 

 

25.11 CANBERRA TIMES (2): RECOVERY FROM DISASTER 

 

The Canberra Sunday Times produced a 92-page colour magazine on 24 August, “Recovery: 

Canberra‟s journey from the ashes of January 18”. It‟s a fascinating and moving publication 

about how the people of the national capital have been rebuilding their lives since the 

disastrous bushfires of 18 January 2003. It includes a two-page article by Canberra Times 

editor Michael Stevens about how the newspaper covered the bushfire and its aftermath. 

 

25.12 WORLD CUP RUGBY 

 

On 9 October the Sydney Morning Herald published a wrap-around to commemorate the 

imminent Rugby World Cup.  Nothing unusual about that – except it was in tabloid format, 

making the SMH appear on casual viewing to be a tabloid newspaper.  On 10 October, the 

SMH had what was to be a regular feature on the Rugby World Cup. This was eight 

broadsheet pages wrapped around the sports section. On 11 October, the first section of the 

SMH was the sports section! Special World Cup wraparounds were common in metropolitan 

papers in NSW and Queensland on the day that Australia played England in the World Cup 

final (22 November). The Australian ran an eight-page section at the front of its edition on 

Monday, 24 November, reporting England‟s 20-17 win in extra time and reviewing the cup. 

 

25.13 FAIRFAX CODE OF CONDUCT 

 

John Fairfax Holdings may introduce an editorial code of conduct, which would, basically, 

ban the use of anonymous sources in stories (Martin Chulov, „Fairfax code of conduct could 

muzzle news scoops‟, Australian, Media liftout, 30 October 2003, p.10; and Mark Day, 

“Bureaucracy sinks sacred sources”, Australian, Media liftout, 6 November 2003, p.6). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 4 

25.14 PAGING 

 

The Sydney Morning Herald weekend edition of 1-2 November 2003 contained the tabloid 

equivalent of 548 pages, without the Motoring section, which is not available in Queensland  

(comprising 166 broadsheet pages plus 216 tabloid pages, including a 104-page Domain real 

estate section and 72-page Good Weekend); the Weekend Australian contained the tabloid 

equivalent of 268 pages (comprising 72 broadsheet pages and 124 tabloid pages, including a 

52-page magazine and a 24-page special Adelaide Arts Festival 2004 magazine); and the 

Brisbane Courier-Mail contained the tabloid equivalent of 480 pages (comprising 116 

broadsheet pages and 232 tabloid pages, including an 80-page Career.One [jobs] section and a 

64-page real estate section as well as a 52-page Home magazine). In all, these three so-called 

broadsheet newspapers published 354 broadsheet pages and 588 tabloid pages. 

Approximately 45 per cent of their content was published in tabloid format or magazines 

slightly smaller than tabloid. 

 

25.15 NICOLAS ROTHWELL, AUTHOR 

 

Nicolas Rothwell, the Australian’s Northern Territory correspondent, has won the Courier-

Mail’s $30,000 Book of the Year Award with his novel, The Wings of the Kite-Hawk. 

Described as a “set of linked journeys into the Australian landscape”, the novel is about how 

the desert “enters into the composition of our souls”, as the explorer Ludwig Leichhardt put it 

(Rosemary Sorensen, „Dreamy quest for magic‟, Courier-Mail, 4 October 2003, BAM, p.7). 

 

25.16 UN PEACE AWARDS FOR JOURNALISM 

 

Sydney Morning Herald correspondent Paul McGeough and photographer Jason South are 

recipients of this year‟s United Nations Association of Australia media peace awards. 

McGeough won the print award for his reporting on the war in Iraq and South shared the 

photo-journalism award for his work in prewar Iraq. News Ltd‟s John Feder was the other 

recipient of this award (Sydney Morning Herald, 1 November 2003). 

 

Natalie O‟Brien, the Australian’s investigations editor (what a great title), and senior writer 

Elisabeth Wynhausen won the Increasing Awareness and Understanding of Women‟s Rights 

Issues prize, in the UN Association of Australia Media Peace Award, for their exposure of the 

trafficking of women for prostitution. (Weekend Australian, 25-26 October 2003, p.2). 

 

25.17 WHAT THE EXECS EARN 

 

If you want to know what the top Australian media executives earned in the last financial 

year, see Sally Jackson‟s “Revealed: media moguls paid a packet”, Australian, Media liftout, 

9 October 2003, p.3. For example: John Alexander (former editor-in-chief of the Sydney 

Morning Herald), PBL Media CEO: $3.7m (base salary $1.6m); Fred Hilmer, Fairfax CEO: 

$2.26m ($1.036m); Ian Law, West Australian Newspapers MD and CEO: $831,509 

($454,220); Brian McCarthy, Rural Press MD: $817,593 ($567,050). Also see Geoff Elliott, 

„What is your CEO worth?‟, Weekend Australian, 1-2 November 2003, pp.27, 30. 

 

25.18 TOP FIVE MAG GROUPS INCREASE DOMINANCE 

 

Magazine publishing‟s big five increased their dominance in the year to June and account for 

83 per cent of all audited magazines sales, according to a new industry report. ACP 

Publishing controls 48 per cent of the market, with its 48 audited titles selling 53.5 million 

copies in the first half of 2003, up 17 per cent on the first half of 2002. The other four in the 

top five are: Pacific Publications (21.5pc market share), Time Inc South Pacific (6pc), FPC 

Magazines (5.1pc), and Murdoch Magazines (2.4pc) [Sally Jackson, „The top five magazine 

groups increase their dominance‟, Australian, Media liftout, 6 November 2003, p.10). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 5 

25.19 FAIRFAX PROFIT IMPROVES 

 

Concerns that the Australian operations of John Fairfax Holdings Ltd would be a drag on 

profit growth were dispelled at the annual meeting on 31 October when the company reported 

stronger local revenues (Jane Schulze, „Fairfax home on profit, Weekend Australian, 1-2 

November 2003, p.28). 

 
25.20 TASMANIAN MAG CHANGES NAME TO A DEGREE 

 

A Tasmanian full-gloss lifestyle magazine, 40º South, has changed its name to Tasmanian 40º 

South, so that non-Tasmanians know what it‟s about. It was launched nine years ago by Bruce 

Montgomery and Chris Viney and is now run by Warren Boyles (Australian, Media liftout, 30 

October 2003, p.10). 

 

25.21 NEWS: DOG SHOOTS MAN 

 

What were we all taught about the definition of news?   Dog bites man – that‟s not news; man 

bites dog – that‟s news. Well, how about: A French hunter was shot by his dog after he left a 

loaded shotgun in the boot of his car with two dogs and one of the animals accidentally 

stepped on the trigger, police said today (6 November). 

(http://www.smh.com.au/articles/2003/11/06/1068013288433.html) 

 

25.22 WENTWORTH COURIER BEATS OWN WORLD RECORD 

 

The Wentworth Courier, a Sydney suburban title, says it has beaten its own world record for 

the largest single issue of a suburban/community newspaper. It set a record of 368 pages in 

1997, surpassed it on 17 October 2001 with a 440-page issue and surpassed that on 5 

November with a 452-page issue. (Source: John Ainsley, Courier Newspapers, Sydney, email 

to ANHG editor, 3 November 2003; also see ANHG 15.21). 

 

25.23 THE WEST TO BE RELAUNCHED 

 

The West Australian, Perth‟s morning daily, will be relaunched in February in an attempt to 

arrest years of declining circulation. Its parent company, West Australian Newspaper 

Holdings Ltd reported a net profit of $17.5 million for the first quarter of 2003-04 – up 9.5 per 

cent on the corresponding quarter the previous year (Australian, 7 November 2003, p.22; 

PANPA Bulletin, November-December 2003, pp.26-27). 

 

25.24 CROSS-MEDIA LAWS 

 

The Federal Government launched on 5 November its second attempt at a media shake-up 

designed to ease limits on foreign ownership and to allow media companies to expand their 

assets (Courier-Mail, 6 November 2003, p.4). 

 

25.25 ADVERTISING BOOM BOOSTS MEDIA STOCKS 

 

Since February this year, the prices of many large media stocks have jumped an average of 40 

per cent, with media analysts continually upgrading profit forecasts as the extent of the 

advertising boom becomes apparent. Rural Press shares have jumped 45 per cent in a year 

(Australian, 4 November 2003, p.19). 

 

25.26 CONRAD BLACK AND HOLLINGER 

 

Conrad Black, formerly the controller of John Fairfax Holdings, Australia, has been forced to 

step down as chief executive officer of Hollinger International, publisher of the Chicago Sun-



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 6 

Times, London‟s Daily Telegraph and the Jerusalem Post. An inquiry is being held into 

allegations that Hollinger made unauthorised payments totalling $A45 million to executives 

including Lord Black (for example, see Australian, 17, 19, 20 and 25 November 2003, pp.27, 

41, 23 and 9, respectively; Weekend Australian, 22-23 November 2003, p.35; and Courier-

Mail, 18 November 2003, p.23). See 25.70.14 

 

25.27 ‘LONG LUNCH’ ENDS AFTER FOUR AND A HALF YEARS 

 

“Lunch with Maxine McKew”, a feature of the Bulletin magazine for four and a half years, is 

coming to an end and she will move on to different forms of writing. (Margaret Simons, 

“Power and a little glory”, Sydney Morning Herald, 8-9 November 2003, Spectrum pp.4-5). 

 

25.28 REPORTERS AND EVIDENCE 

 

A magistrate quashed on 7 November subpoenas requiring two Sunday Herald Sun reporters 

to give evidence about articles that linked an alleged heroin-smuggling ship with murdered 

Melbourne gangster Jason Moran. Magistrate Duncan Reynolds described the subpoenas, 

issued by lawyers for the ship‟s crew, as being of a “fishing nature”, but criticised the 

newspaper‟s decision to publish the allegations at a time when the accused had been charged 

with serious offences (Age, 8 November 2003). 

 

25.29 COURIER-MAIL UPGRADES PRESS 

 

Strong demand for colour advertising has led Queensland Newspapers Pty Ltd (QNP) to 

spend $35 million on upgrading its printing presses at Murrarie in Brisbane‟s east. It will be 

the first major expenditure on the plant since it was installed eight years ago. From early 2005 

readers of the Courier-Mail and Sunday Mail (Brisbane) will see more colour in their 

newspapers. The number of colour pages in a Saturday edition of the Courier-Mail will jump 

from 16 to 40 and the number of colour pages in a 160-page Sunday Mail will rise from 48 to 

80. During the next 12 months QNP‟s four printing presses will be taken out of production for 

three months each while eight “print couple towers” from MAN Roland in Germany are 

fitted. During the upgrade, some of QNP‟s papers will be printed at the new $35 million Gold 

Coast Bulletin printing press at Nerang, which will be completed by July (Courier-Mail, 17 

November 2003, p.17). 

 

25.30 EDITOR SOUGHT FOR GOOD WEEKEND 

 

Fairfax is searching for a replacement for Fenella Souter, who has stepped down as editor of 

the Good Weekend after seven years (Australian, Media liftout, 13 November 2003, p.2; 

Sydney Morning Herald, 22-23 November 2003, p.7, advertisement). 

 

25.31 WALKLEY PRINT WINNERS 

 

Winners of print-related awards at the 48th Walkley Awards for Excellence in Journalism on 

27 November 2003 were:  

News report: Martin Chulov, Australian, “The Bali Investigation”; newspaper feature writing: 

Hedley Thomas, Courier Mail, “Court In Crisis”; magazine feature writing: Kate Legge, 

Australian, “Patrick: A Case In The Life Of A Family Court Judge”; three headings: Tom 

Phelan, Australian, “Trio Grande”; cartoon: Mark Knight, Herald Sun, “Not Happy John!”; 

artwork: Sturt Krygsman, Australian, “Uncle Sam Gets Mad”; editorial graphics and design: 

Simon Pipe, News Limited, “9.11.01 - A Shock To History”; news photography, Darren 

Pateman, Newcastle Herald, “The Ashes”; daily life photography: Colleen Petch, Herald Sun, 

“Northern Exposure”; sports photography: Adam Pretty, Getty Images, “H20”; photographic 

essay: Jason South, Age, “Iraq”. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 7 

All media: Best use of medium: The Canberra Times Team, Canberra Times, “Canberra 

Firestorms - January 2003”; coverage of suburban or regional affairs: Alexandra Smith, 

Newcastle Herald, “Plagiarism Crisis At Newcastle University”; international journalism: 

Paul McGeough, Fairfax, “The Iraq War”; business journalism: Geoff Elliott, Australian, 

“The Collapse Of New Tel”; investigative journalism: Jenny Dennis, The Illawarra Mercury, 

“Prostituted”; coverage of indigenous affairs: Michael Gordon, Age, “Sweeter Dreaming”; 

coverage of sport: Anthony Sharwood, Inside Sport, “Brothers In Arms”; coverage of the 

Asia-Pacific region: Eric Ellis, Bulletin, “Bali And Allah‟s Assassins”; social equity 

journalism: Greg Bearup, Good Weekend/Age, “On The Inside No-One Can Hear You 

Scream”; commentary,  analysis, opinion and critique: Tony Walker, Australian Financial 

Review, “Before During And After The War”. 

Senior Walkley Awards: Journalism leadership: Paul McGeough, Writer-At-Large, Sydney 

Morning Herald; most outstanding contribution to journalism: Julie Duncan, Journalism 

Trainer And Educator; Nikon-Walkley Australian press photographer of the year: Jason 

South, The Age, “Iraq”; Gold Walkley: Richard Moran, National Nine News, “Canberra 

Bushfires” 

This story was found at: http://www.smh.com.au/articles/2003/11/27/1069825925594.html  

 

25.32 THE POLICE AND THE MEDIA 

 

In November, police stepped up a campaign to clamp down on the reporting of crime in the 

Northern Territory media. Police Commissioner Paul White ordered his Alice Springs-based 

media office not to give information about crime to any newspapers, television or radio based 

outside of the town. The ruling applies even to media organisations, such as the Northern 

Territory News, that cover the whole of the Territory. White is known to have been angered 

by a string of exposes in the Northern Territory News (Northern Territory News, 19 

November 2003). 

 

25.33 MARIE CLAIRE AND A HISTORY LESSON 

 

The 100
th
 issue of the Australian edition of Marie Claire magazine went on sale on 12 

November. Christine Jackman wrote a review of its history (Australian, Media liftout, 13 

November 2003, p.3). 

 

25.34 READERSHIP 

 

John Fairfax Holdings has again raised doubts about the research methodology used to 

measure high-end AB readers after the latest readership figures suggested large declines at its 

titles (Australian, 20 November 2003, p.20 – includes readership table for metropolitan 

dailies; see Australian, Media liftout, 27 November 2003, p.12, for newspaper and magazine 

readership). 

 

25.35 THE CAPTAIN DECLARES 

 

Under the above banner, the Australian ran a series of articles to announce that Australia‟s 

Test cricket captain, Stephen Waugh, will retire after the four-Test series against India this 

summer. The coverage included: Page 1 main story; stories filling pages 8, 9 and 10; and a 

double-column editorial two-thirds of the length of the page. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 8 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

25.36 ESPERANCE EXPRESS TURNS THIRTY 

 

The Esperance Express, WA, published a 30
th
 anniversary special edition of 64 pages on 11 

September 2003, inside its ordinary edition of 28 pages. John Clarke (two-thirds interest) and 

editor Bob Dunwoodie (one-third) launched the Express as a weekly on 18 January 1973. 

They made it a bi-weekly on 9 August 1977. Today Rural Press Ltd owns it. The special 

edition includes only a few articles on the newspaper‟s history (on Pages 2 to 5, with half the 

space being devoted to advertising).  

 

Esperance had had no newspaper from the end of the 1920s until 1965 when two emerged. 

The Esperance News-Express was started on 7 May 1965 by a Northam partnership, but 

survived only four issues. It sold out to the Albany Advertiser firm, which had started the 

Esperance Advertiser on 14 May, with Dunwoodie as editor. The Albany newspaper had 

promised repeatedly that the Esperance Advertiser would soon be printed in Esperance. After 

eight years it was still being printed in Albany. Each year Dunwoodie had made a submission 

to Albany about why the paper should now be printed in Esperance. At the end the manager 

was John Clarke. Frustrated, Clarke and Dunwoodie combined to launch the Esperance 

Express. The Esperance Advertiser ceased on 18 October 1974 (for background reading, see 

Bob Dunwoodie, “The Esperance Express”, in Faith, Hope & Reality: Esperance 1895-1995, 

Esperance: Esperance Shire Council, 1995). 

 

25.37 RURAL PRESS (1): BIDS FOR TASMANIAN NEWSPAPER COMPANY 

 

Rural Press Ltd “sweetened” its offer of $47.6 million ($31 a share) for Harris & Co., the 

publishers of the daily Advocate, on the north-west coast of Tasmania, and the weekly 

Western Herald, Rosebery. Shareholders had until 1 December to accept. (Australian, 15 

October 2003, p.39, and 17 October 2003, p.18; Advocate, Burnie, 17 October 2003, p.3; and 

Harris and Co., media release, 16 October 2003; PANPA Bulletin, November-December 2003, 

pp.6-7). The offer was extended again, until 15 December, with the price increased by 50c a 

share if RPL gets more than 50 per cent, $1 if more than 70per cent, and $1.50 for more than 

90pc. 

 

25.38 RURAL PRESS (2): WRITEDOWN 

 

At its annual meeting on 17 October, Rural Press Ltd flagged a record first-half profit for 

2003-04, and announced a “significant” one-off writedown as it adopted new accounting 

standards. John B. Fairfax told shareholders would have to take the writedown as it restated 

the book value of its mastheads to reflect their historical cost. In its latest annual report, RPL 

valued its mastheads at $594 million. The exact size of the writedown was not revealed. 

Fairfax assured shareholders the company would not “overpay” for Harris & Co. (see 25.37), 

the Tasmanian newspaper group that rejected the RPL takeover offer of $47.6 million 

(Weekend Australian, 18-19 October 2003, p.32). 

 

25.39 RURAL PRESS (3): PUBLISHING SERVICES MANAGER 

 

Rural Press advertised for a “Publishing Services Manager to join the senior management 

team of Regional Publishers NSW” on 8 November and a few days later it became clear why: 

it was announced that Tony Gillies was departing that role at Rural Press to become the new 

editor-in-chief at AAP (Weekend Australian, 8-9 November 2003, Recruiting p.9; Australian, 

Media liftout, 13 November 2003, p.2). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 9 

25.40 APN UPGRADES PROFIT FORECAST 

 

APN News & Media Ltd raised its annual profit forecast on 23 October because of booming 

advertising markets in Australia and New Zealand. It now expected to exceed $100 million 

net profit for the calendar year (Australian, 24 October 2003, p.21). 

 

25.41 BORDER MAIL AT 100 

 

The Border Mail, straddling the NSW-Victorian border at Albury-Wodonga, celebrated its 

centenary on 24 October. It began as the Border Morning Mail and Riverina Times and has 

always been published daily and always owned by the Mott family. Its centenary issue 

contained 182 tabloid pages, including a 128-page Collector‟s Liftout, and two-page 

broadsheet wraparound headed “Centenary Souvenir Edition”. The liftout was mainly devoted 

to presenting front pages from the 100 years. There were 11 historical articles, mainly brief 

ones, about the newspaper itself. 

 

The Border Mail also put on sale a 64-page A4 monograph, The Border Mail: A Century 

Together, written by journalist Howard C. Jones. It is available for $20. 

 

25.42 JULIE AINSWORTH MANAGES NEWCASTLE NEWSPAPERS 

 

Julie Ainsworth has become the first woman in the 127-year history of the Herald, Newcastle, 

to be appointed general manager. Rod Quinn has been appointed editor and is also responsible 

for the Herald, Central Coast. Brian Evans, the previous general manager, has been promoted 

within Fairfax to oversee the New Zealand papers the company bought from INL. His role as 

the manager of the Fairfax regional and community newspapers within Australia has been 

taken by James Hooke. Former Herald editor-in-chief, Alan Oakley, has become editor of the 

Sunday Age (PANPA Bulletin, September/October 2003, p.61; Rod Kirkpatrick, telephone 

conversation with Natalie Erasmus, Newcastle Newspapers, 31 October 2003). 

 

25.43 EDITORS 

 

Travis Simmons become the editor of the Murray Valley Standard, Murray Bridge, South 

Australia, after the end of August. He replaced Jane Kempe, the Standard’s first female 

editor, who had in the chair six months (Murray Valley Standard, 28 August 2003, p.13). 

 

Peter Owen, editor-in-chief, Sunshine Coast Newspaper Co., is profiled in PANPA Bulletin, 

November-December 2003, p.18. 

 

25.44 BUNYIP RUN AT RENMARK 

 

In the final week of August the Murray Pioneer presses printed the Bunyip, Gawler, for the 

first time. The Taylor family, owners of the Pioneer since 1905, bought the Bunyip at the end 

of March after the paper had been owned by the Barnets since its establishment in September 

1863 (Murray Pioneer, 22 August 2003, p.2). 

 

25.45 REGIONAL TV NEWS 

 

Southern Cross Broadcasting plans to reintroduce local news services across regional areas in 

Queensland, New South Wales, the ACT and Victoria early next year. The network began 

advertising for staff on 23 October after an Australian Broadcasting Authority (ABA) ruling 

that broadcasters must provide at least one hour of local coverage each week. The group 

general manager television for Southern Cross, Bruce Abraham, says the news bulletins are 

likely to be short windows of a few minutes to fit in with national network programming. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 10 

“We‟re not looking at standard news type bulletins in the sense that most people would be 

used to them,” he said (ABC Online Brisbane, 23 October 2003).  

 

25.46 GOULBURN POST TAKES AWARD 

 

The Goulburn Post’s campaigning for more nurses, heritage, public accountability and school 

transport has been rewarded with the E.C. Sommerlad Memorial Award for Editorial 

Leadership and Community Involvement. It is the second time in recent years the Post has 

won this award. Goulburn Post manager John Thistleton congratulated former editor Maryann 

Weston and senior reporter Louise Thrower on their tenacious pursuit of local issues, at times 

under trying circumstances. 

 

25.47 QUEENSCLIFFE HERALD MARKS TOWN’S 150
TH

 ANNIVERSARY 

 

The Queenscliffe Herald marked the town of Queencliff‟s 150
th
 anniversary in June this year 

by publishing a 56-page tabloid booklet, with glossy cover, “Great News Stories of 

Queenscliff, 1853-2003”. It contains some fascinating historical photographs. Greg Wane, 

proprietor and editor, tells us the booklet won a highly commended certificate in the PANPA 

marketing awards. [The town is Queenscliff – at the entrance to Port Phillip – and the district, 

Queenscliffe.]  
 

25.48 BLACKALL GETS A PAPER AGAIN 

 

The western Queensland town of Blackall lost its newspaper on 29 March 2001 has gained 

another. On 24 October 2003 a pilot edition of the tentatively entitled Barcoo Independent 

appeared, with the help of journalism students at James Cook University, Townsville, 

supervised by lecturer John Cokley. Eventually, the writing and typesetting processes and a 

possible website will be handed back to the local community. The Blackall steering 

committee includes Kirstie Davison, of Blackall State School, and Sally Cripps, the 

foundation journalist on the Blackall Leader, established on 15 June 1983 by the Longreach 

Leader (see ANHG 12.31 and 13.46.11). 

 

25.49 GEELONG ADVERTISER SALE COMPLETED 

 

News Ltd has completed its purchase of the Geelong Advertiser Group from Independent 

Newspapers Limited (INL). The group consists of the Geelong Advertiser, Victoria‟s oldest 

provincial newspaper, and two free weeklies, the Geelong News (70,000 distribution in 

greater Geelong) and the Echo (40,000 in the Bellarine Peninsula and the Otways). 

[Australian, Media liftout, 20 November 2003, p.9.] 

 

25.50 TOTALLY U IN TAMWORTH 

 

The first edition of lifestyle magazine Totally U was produced and published as an insert in 

the Northern Daily Leader, Tamworth on Saturday 15 November 2003. The pages in the 12- 

page magazine measure 278mm x 362mm. Editorial content was contributed by participating 

advertisers. Some material was written by contributors while other material was other stories 

were sourced from AAP. The paper quality was similar to the Good Weekend. 

 

25.51 DOCTORS BURY THEIRS, LAWYERS HANG THEIRS … 

 

How does the old saying go? “Doctors bury their mistakes, lawyers hang theirs, but 

newspapers put theirs on the front page.” The Northern Daily Leader, Tamworth, NSW, 

published as its main front-page story on 9 April 1998, under the heading: „Bring Morant 

home‟; Community wants to bury hero. Reporter Frances Hibbard wrote: “A dignified burial 

on local soil and with full Australian Light Horse honours is the ultimate aim of a Tenterfield 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 11 

community push to bring „home‟ the remains of soldier hero Harry „Breaker‟ Morant.” 

Trouble is Harry Harbord Morant, horseman, balladist and solider (but “hero”?)  was born at  

Bridgewater, England, on 9 December 1864 (see Australian Dictionary of Biography, Vol. 

10, p.581).. 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

25.52 DIGITAL CAMERAS AND ARCHIVES 

 

From Canberra, Paul Livingston suggests: Re. 24.54: “Using digital cameras in archives”,  for 

some information on the use of digital cameras and scanners at the National Library of 

Australia, have a look at http://www.nla.gov.au/pict/copyjan03.html 

 
25.53 McGILLS NEWSAGENCY, MELBOURNE 

 

It is not often that a business survives for 150 years without drastically changing or 

diversifying.  An example occurs in the newspaper business, but not a newspaper.  In early 

issues of the Argus and the Age, McGill‟s Newsagency in Elizabeth Street, Melbourne usually 

heads the list of their agents.  McGill‟s Newsagency still flourishes in Elizabeth Street near 

Bourke Street.  It stocks not only local newspapers, but many titles from country Victoria, 

interstate and overseas.  (Its only rival in Australia for the number of newspaper titles stocked 

is possibly the Boomerang Newsagency in Queen St, Brisbane with its large variety of 

country Queensland titles.) 

 

25.54 COLOUR IN NEWSPAPERS 

 

In response to an inquiry to ANHG, Victor Isaacs writes: The first colour photographs in 

Melbourne newspapers were in the Argus in 1952.  The Argus was about 30-40 years ahead of 

other daily newspapers anywhere in the world in this.  The reason that the Argus was so far 

ahead was that the process just did not work very well then.  They had enormous problems. 

By the 1990s printing technology had advanced greatly.  The Herald Sun and the Age first 

had colour photographs about 1992.  But, believe it or not, it is impossible to say exactly 

when! This is because they were not introduced with a big bang.  Rather, it was done very, 

very gradually. So, one day, they might add one extra colour to portion of one print run. After 

that had been assessed, a while later, perhaps a larger portion of a print run one day would 

have colour, and so on. Eventually, all of print runs had colour. So, when any reader first saw 

colour varied. 

 
25.55 HANSARD VICTORIA 

 
The following information has been obtained from the Victorian Hansard website: Hansard is 

the informal title for the official printed reports of parliamentary debates. The term is also 

used to refer to the parliamentary department that produces the printed record the Department 

of Victorian Parliamentary Debates. As the only complete, accurate and permanent record of 

the debates of Parliament in both Houses, Hansard contributes a necessary precision to the 

affairs of politics and provides an invaluable account of past parliamentary endeavours. 

 

From the second half of the sixteenth century the British Parliament prohibited all reporting 

and publishing of its proceedings. The Parliament believed it should deliberate in private and 

regarded any attempt to publicise its proceedings as a serious punishable offence. By the late 

eighteenth century dissension among more progressive members of Parliament, the growing 

weight of public opinion and the increasingly outspoken attacks of the press, persuaded the 

Parliament to relax its stance. In 1803 the House of Commons passed a resolution giving the 

press the right to enter the Public Gallery. 

http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#vpd
http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#parliament
http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#house
http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#commons


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 12 

 

That same year William Cobbett, publisher of Cobbett’s Weekly Political Register, added to 

his newspaper a supplement entitled Parliamentary Debates, which was a reprint of 

journalists‟ reports of speeches extracted from other newspapers. In 1812 that publication was 

taken over by Cobbett‟s assistant, T. C. Hansard, who in 1829, changed the title of the reports 

to Hansard’s Parliamentary Debates. By the late 1870s dissatisfaction with the accuracy of 

the report was being expressed. As a result Parliament voted Hansard the sum of £300 a year 

for shorthand assistance. The Hansard family continued to produce the Parliamentary 

Debates until 1889. Other publishers continued to print transcripts of the debates until in 1909 

the House of Commons took control of the reporting and printing of parliamentary debates. 

It was during the 60 years of the Hansard family‟s publication that the name Hansard became 

synonymous with the printed debates. In 1943 the British Parliament reinstated the name 

Hansard in the title of its formal records. 

 

For the first decade of the Parliament of Victoria‟s history reports of the debates of both 

Houses were transcribed and published by the newspaper, the Argus. Called Victorian 

Hansard, they were of questionable accuracy and were often criticised. On 23 June 1865 a 

motion that the transcription and printing of proceedings be supervised by the Parliament was 

carried in the Legislative Assembly. Three former Argus reporters were hired to form a 

Department of Victorian Parliamentary Debates. They began reporting on 12 February 1866 

at the beginning of the first session of the fifth Parliament of Victoria (four decades before the 

Parliament in Westminster passed a similar resolution). In the early years transcripts were still 

incomplete because of a shortage of suitably qualified staff. Gradually, additional staff 

members were appointed and it became possible to produce the debates in full. The bound 

volumes were officially entitled the Victorian Parliamentary Debates, but were always 

referred to by the familiar name of Hansard. Acknowledging the historical associations and 

bowing to popular usage, the term „Hansard‟ was incorporated in the official title page of the 

parliamentary transcripts in 1958. 

 

Hansard now consists of a Chief Reporter (the departmental head), 2 Assistant Chief 

Reporters, four sub-editors, 14 reporters, a secretary, a clerical assistant and 10 high-speed 

keyboarders employed sessionally. Hansard reporters have two methods of recording and 

transcribing the speeches of members of Parliament. Some use manual machines to record 

proceedings and then transcribe their notes by dictating to keyboarders. Others use computer-

aided transcription (CAT) and edit text generated by computers that translate shorthand taken 

on electronic stenotype machines. Members of Parliament may read and correct the 

transcriptions. Hansard is not a verbatim report of what is said in the Chambers. Rather, it is 

an accurate representation of speeches and statements devoid of redundancies, obvious 

grammatical errors, slips of the tongue and factual errors or, as a founding member of 

Hansard and later Clerk of the Legislative Assembly, William Robinson, once told a new 

member of Parliament, the purpose of the Parliamentary Debates is „to preserve the idiom of 

Parliament, but not the idiots‟. 

 

The measure of the work of the Department of Victorian Parliamentary Debates is found in 

the printed output. Between 1856 and 1866, 11 volumes of the Victorian Hansard were 

published by the Argus. Between 1856 and 1996, 427 volumes of the Victorian Parliamentary 

Debates appeared. It is a resource and a bequest for all Victorians. The full text of the 

Victorian Hansard is available on a database from 1991 onwards. Hansard is also available 

for downloading in Adobe Acrobat format.  

 

25.56 INDEXES:  MACLEAY ARGUS, KEMPSEY, AND AUSTRALIAN, WINDSOR 

 

Judy Hoole and Rod and Wendy Gow, newspaper archivists, have published an index to the 

Macleay Argus, Kempsey, NSW, 1885-1889 (its first five years). This newspaper index 

contains references to articles of interest to family historians from the Hunter River to the 

http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#motion
http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#assembly
http://www.parliament.vic.gov.au/gloss.html#sess


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 13 

Richmond River and out to the New England district. If you would like them to check to see 

if one of the surnames you are researching gets a mention in this index, email them and they 

will let you know. The index is published on CD and retails at $30, postage free within 

Australia. For further details visit the web site (see below); also, have a look at the web page 

“Looking Back in Time - extracts from old newspapers”. This page is updated on the first of 

each month and the previous articles are archived.  

Rod Gow is at: rgow@ceinternet.com.au. Website: http://www3.ceinternet.com.au/~rgow 

 

Rod and Wendy Gow have published an index to the “Australian – Windsor Richmond & 

Hawkesbury Advertiser” newspaper 1873 - 1883. This newspaper index contains 2,800 

entries with references to articles of interest to family historians from the Hawkesbury district. 

The index is available on either CD-ROM and in book format and retails at $25, postage free 

within Australia. For further details visit the Gow website. 

 

25.57 A HISTORY OF THE WEST 

 

Griff Richards, a former editor of the West Australian, is 95 and in hostel accommodation. He 

has written much of a history of West Australian Newspapers Ltd from 1939-87. Completing 

the task of writing a history of the company from its formation in 1926 is now beyond him. 

His daughter, Margot Lang, hopes to finish it. She works three days a week at the West 

Australian. 

 

25.58 BICENTENARY OF THE FIRST PRINTING IN VICTORIA 

 

The Centre for the Book, Monash University, held an event on 16 October to celebrate  the 

bicentenary of the first printing done in Victoria. To commemorate the occasion, the Ancora 

Press was used to reproduce the first of the 48 orders and notices worked off over four months 

at the end of 1803 and the beginning of 1804. Both setting and printing were done by hand. 

The celebration was held at the Antipodes Bookshop-Gallery, Ocean Beach Road, Sorrento, 

close to the site of the original press at Sullivan Bay. John Currey wrote the following about 

the first printing in Victoria:  

 

Victoria‟s first printing press was brought to Port Phillip in October 1803 by 

Lieutenant-Governor David Collins, who had sailed from England to establish a British penal 

colony at Port Phillip. The press was used to print the Garrison and General Orders issued by 

Collins at his campsite at Sullivan Bay, near Sorrento. More than forty of the orders were 

printed between 16 October 1803 and 27 January 1804, when Collins, finding Port Phillip 

unsuitable for his settlement, began moving his party of 300 male convicts to Van Diemen‟s 

Land (Tasmania), where he founded Hobart Town. The press was a wooden-framed “common 

press” which Collins had purchased in London in February or March 1803 from Thomas 

Bensley, one of the great craftsmen of the Transitional Period of English printing. Bensley‟s 

invoice to Collins was for £17.12.6 ($35.25), and as a foolscap press at this time cost £21 

($42), the price suggests Collins‟ press was not new. 

 

The press was set up in a tent behind the beach at Sullivan Bay, and supervised by Matthew 

Power, a convict. Power, a printer, had been convicted at Maidstone, Kent, in 1802, of 

uttering a forged Bank of England note, and sentenced to be transported for fourteen years. 

The body text of the orders was set in a size approximating modem 10-point. It was cut in an 

Old Style face – possibly a derivative of the original long primer roman from the Caslon 

foundry in London – and makes use of the archaic “long S” character. Both the type and the 

coat of arms on the orders were well used, with many characters extremely worn or damaged. 

 

The largest sheet the press could print at a single impression was the traditional folio foolscap 

size (approx. 13 inches by 8.s inches) but most of the orders at Port Phillip were printed on 

half sheets. The paper was supplied by the Crown Stationery Office and was watermarked 

mailto:rgow@ceinternet.com.au
http://www3.ceinternet.com.au/~rgow


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 14 

1802. When Collins began moving his party to the Derwent River in 1804 he took the press 

with him. After Power returned to England in 1809 it was used by his successor to print 

Tasmania‟s first newspaper, the fortnightly Derwent Star and Van Diemen’s Land 

Intelligencer, and. later still, to print the first book in Tasmania. 

 

 

25.59 DAILY TELEGRAPH 1903: FEMALE COLUMNIST UNA 

 

Does anyone know the identity of a columnist who used the byline “Una” in the Sydney Daily 

Telegraph in 1903?  She (or he) wrote about various social welfare institutions and activities, 

often concerning the experiences of women and children, and about social issues of the day.  

The style of the articles was very individual, combining narrative, description and 

conversational dialogue. A researcher has discovered “Una” while researching the 

introduction of female federal suffrage in 1903 and is intrigued by her identity. 

 

25.60 READING PAPERS A CENTURY AGO 

 

How did people, say a hundred years ago, read their main metropolitan newspapers? Did 

people generally start at the front page (advertisements) and proceed with pages 2, 3, 4, 5, 6 

and so on?  Or did people generally turn straightaway to the centre pages where the main 

news and articles where?  If they turned immediately to the centre pages (say pages 6 and 7) 

did they then turn the pages forward, or did they then turn the pages backward? It is quite 

likely that this is one of the many aspects of life that was so commonplace that no one ever 

thought of recording it.  But hopefully someone knows. 

 

25.61 LENSMAN OF MELBOURNE 

 

When a collection of photographs capturing Melbourne in the opulence of the late 1880s 

came across librarian Ian Morrison‟s desk, little as known about the man who took them. 

Three years later and after a tireless search of records, death and marriage certificates and 

cemetery plots, little more is known about the lensman. Charles Bristow Walker walked the 

streets of Melbourne in the summer of 1888-89, taking images that tell the story of a city 

gripped by a land boom and teetering on the edge of economic collapse, but left no trace of 

his own life. His work has been recorded in A New City: Photographs of Melbourne’s Land 

Boom, edited by Morrison, after the University of Melbourne, where he is curator of special 

collections, bought them at auction in 1999 (Alison Crossweller, “Lensman of Marvellous 

Melbourne lost to time”, Australian, 8 October 2003, p.6). Morrison is an ANHG member. 

 

25.62 MICROFILMING NEWSPAPERS IN THE US 

 

From Belinda Weaver:  This American site presents information about “a cooperative 

national effort among the states and the federal government to locate, catalogue, and preserve 

on microfilm newspapers published in the United States from the eighteenth century to the 

present.” Browse by state to locate contact information and Web links for specific collections. 

Sponsored by the National Endowment for the Humanities (NEH). 

   http://www.neh.gov/projects/usnp.html 

 

25.63 THE AGE’S CIRCULATION, 1876, 1878, 1879 AND 1894 

 

Rod Kirkpatrick writes: Melbourne‟s Age asserted in early 1876 that its circulation was 

“nearly three times the circulation of any other daily paper in Australia” (Age, 22 March 

1876, p.2, col. 4). It said that its circulation had been copies for the week ending 7 February; 

156,910 for the week ending 14 February; 157,700 for the week ending 21 February; and 

157,550 for the week ending 28 February. This constituted a daily average of 26,180 sales. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 15 

[Does anyone have figures that show that any other daily of that period had a circulation 

significantly more than one one-third of 26,000 – say, more than 10,000?] 

 

In early 1878, the Age announced, with a feeling of pride, that its circulation had increased to 

32,000 daily, and “the statement is substantiated by public accountants” (Newcastle Morning 

Herald, 20 February 1878, p.2). 

 

In early 1879 the Age announced its circulation was now more than 35,000 daily. It published 

the certificate of Messrs Ecroyd and Danby “to whose inspection our books have been 

submitted”. Week by week, the daily average for November 1878 had been: 35,158 for the 

week ending 9 November; 35,356 for week to 16 November; 35,187 for the week to 23 

November; and 35,048 for the week to 30 November. The daily average for the month was 

35,162. 

 

In 1894 the Age asserted that its circulation was “now four times larger than that of any other 

Melbourne morning paper”. No figures were given (Age, 22 March 1894). 

 

25.64 BELFAST TELEGRAPH ADDS DIGITAL ARCHIVE 

 

Belinda Weaver writes: The Belfast Telegraph launched a digital archive in October, a 

database of 180,000 articles from the Belfast Telegraph, Ireland’s Saturday Night and Sunday 

Life. While the content on The Belfast Telegraph site remains free of charge, as do the last 

seven days‟ content, archives older than that (including this new digital archive) require 

payment through a BT click&buy account (which I don‟t have, so I didn‟t get to test-drive 

this.) The new archive is available at http://www.belfasttelegraph.co.uk/online_archive/ . 

There are three levels of payment. 50p will give you access to one article for 24 hours, £5 will 

give you monthly subscription to the full archive, and £50 will give you annual subscription 

to the full archive.  

 

25.65 JACK FULLER AND I.T. 

 

Belinda Weaver writes: Dr Stephen Quinn, author of Newsgathering on the Net, is currently 

based in the US. He attended the annual Online News Association conference held in Chicago 

on 14-15 November (http://www.journalists.org/2003conference/) and had the following 

report to make.  “What‟s next?” someone in the audience asked Jack Fuller, who gave the 

keynote address on the first day. “I don‟t know,” he said. “You probably don‟t either. Things 

are changing very rapidly.” He spoke about lessons in humility he had learned from the online 

world: “What we need to do is to experiment and assess the results, and adapt, and do it over 

and over again – not get wedded to ideology about what people want.”  

 

Read more about Fuller at http://journalism.nyu.edu/pubzone/ReadMe/article.php?id=243. 

 

25.66 PRINTING MUSEUM WINS GRANT 

 

The sounds of the whirr, clack, rattle and thump of the old linotype and flatbed printing 

operations will become part of the visitor experience at the Wimble Museum of Printing at the 

New England Regional Art Museum in Armidale. Member for Northern Tablelands Richard 

Torbay has announced a grant of $8650 from the State Government to install surround sound 

and video footage to provide the authentic atmosphere of the old printing shops. 

Torbay said: “The machines are in excellent condition and a visit to the museum which is 

already a hands on experience will be made even more interesting with the sound and video 

equipment.” The funding also includes a further $3750 towards funding a part-time collection 

manager to assist at the Printing Museum. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 16 

25.67 EPHEMERA OF A BREWER AND JOURNALIST 

 

Dirk Spennemann, of Albury, wrotes: John Farrell (* 18
 
December in 1851 or 1852 Buenos 

Aires, † 8 January 1904 Sydney) is well known as editor, lead writer and, on occasion owner, 

of papers such as the Lithgow Enterprise, the Australian Standard, and the Daily Telegraph. 

Throughout his journalistic career he championed the poor and the oppressed, as he did in his 

verse, arguing for Free Trade and better conditions for workers. Less well known are his 

literary aspirations, which started in an earlier facet of his career, working as a brewer in 

Camperdown, and later Albury, where his literary career took off. 

He had verses published in the Albury Banner; here the Ephemera: An Iliad of Albury made 

it‟s first appearance at the office of the Border Post; here he wrote the first of more than 90 

poems that were to appear in the Bulletin over the next 21 years, until his death. 

Ephemera, an Iliad of Albury was published in early May 1878. Advertised as Ephemera: a 

local satire, the book found favourable notice by the Border Post: 

…as form and metre go, it seems to be a parody on Byron‟s Don Juan. Several local bits are 

made in the poem, which is a very readable and somewhat clever piece of composition…as 

the price is only 1s., those who do encourage local talent can do no better than procure a 

copy. We are sure that they will not regret the outlay. 

It seems to have found little notice apart from with the paper that printed the volume, as 

neither the Albury Banner nor the newspapers of the surrounding communities mention its 

publication (Corowa Free Press, Wagga Wagga Advertiser). Like many other self-

publications by emerging writers, the book seems to have sunk to obscurity. We do not know 

how many copies Farrell had printed and how many copies he actually managed to sell, but 

we can assume that the edition did not exceed 100, possibly 150 copies.  

Ephemera is a good example of the vagaries to which nineteenth century local publishing was 

exposed. Only one copy survives. Ephemera, an Iliad of Albury, has now been reissued by 

Letao Press, together with a collection of the other works of Farrell‟s Albury Period. 

 
Spennemann, Dirk H.R. & Downing, Jane (eds) (2002) John Farrell, An Iliad of Albury and other 

Poems. Edited, annotated and introduced by Dirk H.R. Spennemann and Jane Downing. Albury, NSW: 

Letao Press. 184pp. ISBN 1 876940 06 9. RRP $19.95. Letao Publishing, PO Box 3080, Albury NSW 

2640 

 
25.68 NINETEENTH-CENTURY NEWSPAPERS IN SAMOA 

 

Dirk Spennemann, of Albury, writes: The expatriate population living in nineteenth-century 

Samoa was very small. Nonetheless George Lyttleton Griffith of Fiji Times fame decided to 

branch out and establish a paper there. Commencing in 1877, the Samoa Times operated at a 

loss until 1881, its subscriber base never exceeding 100. After a break of seven years another 

Samoa Times was established. It soon prompted competition from the Samoa Week Herald. 

Neither paper was running profitably, despite job printing as measure to offset costs. 

My report (publication details below) provides on overview of the history of the three 

nineteenth century newspapers published in Samoa: the Samoa Times in its two incarnations 

(1877–1881 and 1888–1896) and the Samoa Weekly Herald (1892–1900). The physical 

appearance of the papers in terms of bibliographic detail and paper used are discussed to draw 

conclusions on matters such a paper supplies to a remote location and the diligence of type 

setting and composition. It is amply illustrated with images of mastheads. 

 
Spennemann, Dirk H. R. (2003) The Heritage of Nineteenth Century Samoan Newspapers. A 

Bibliographical Analysis. Johnstone Centre Report 195. Albury, NSW: The Johnstone Centre, Charles 

Sturt University. A4 39 pp. ISBN 1 86467 144 0. RRP: Free of charge, download at 

http://www.csu.edu.au/research/jcentre/reports/JCReport195.pdf 

http://www.csu.edu.au/research/jcentre/reports/JCReport195.pdf


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 17 

RECENTLY PUBLISHED 

 
25.69 BOOKS 

 

25.69.1 THE AUSTRALIAN PRESS: A BICENTENNIAL RETROSPECTIVE edited by 

Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick, published by the Australian Newspaper History Group, 13 

Sumac Street, Middle Park, QLD 4074, 106 A5 pages, $20 (including postage).  This book 

reproduces the proceedings of the ANHG‟s seminar in Sydney in March 2003 to 

commemorate the bicentenary of Australia‟s first newspaper.  It includes papers on the 

“Sydney Gazette”, its readers and its relationship with early Sydney, the literary content of 

early Australian newspapers, the production of newspapers in the nineteenth century, the 

National Plan for Australian newspapers, the development of national newspapers and 

discussion on the future of newspapers. 

 

25.69.2 „THE ARGUS‟: THE LIFE AND DEATH OF A GREAT MELBOURNE 

NEWSPAPER: PAPERS FROM A CONFERENCE AT RMIT UNIVERSITY 2001, edited 

by Muriel Porter, RMIT University, 2003, 204 A5 pages, $20. Papers compressively covering 

the history of the Argus, and reminisces of the staff. 

 

25.69.3 GEORGE HOWE: AUSTRALIA‟S FIRST PUBLISHER by Gwenda Robb, 

Australian Academic Publishing, PO Box 299, Kew Vic 3101. 03-9654 0250, fax 03-9654 

0250. The author researched her convict ancestor George Howe for many years. Her research 

took her to town and city libraries in England and to Howe‟s birthplace, the island of St Kitts 

in the West Indies. Her book represents the most meticulous research yet on Australia‟s first 

newspaper publisher. 

 

25.69.4 KEITH MURDOCH: FOUNDER OF A MEDIA EMPIRE by R.M. Younger, 

HarperCollins, rrp $49.95. The author was given access to Murdoch‟s papers and personal 

and business letters and received the full cooperation f the Murdoch family. 

 

25.70 ARTICLES 

 

25.70.1 THE ANONYMOUS LEADER by Jack Waterford, Canberra Times, 11 October 

2003. The editor-in-chief discuss the issue of anonymity amongst editorial writers and 

mentioned that the next day‟s editorial would be “the 250
th
 in a row I have written, seven days 

a week bar Good Friday (on which we did not publish) since I returned from leave in 

February”. 

 

25.70.2 THE TRICK IS ALL IN THE FAMILY by Wendy Frew, Sydney Morning Herald, 4-

5 October 2003, pp.47, 50. A new book says Rupert Murdoch needs his children to keep 

delivering bias to order. 

 

25.70.3 THE SHIPPING NEWS by Vin Maskell, Walkley Magazine, Issue 23, Spring 2003, 

p.31. An obituary for the Mariner, the little monthly that gave a salty swig of life around Port 

Phillip Bay (see ANHG 21.28). 

 

25.70.4 WHAT LIES BENEATH? by Frances Wilden, Walkley Magazine, Issue 23, Spring 

2003, p.18. A NSW regional newspaper reporter discusses the problems of reporting a small 

community. She was cold-shouldered by the locals and given short shrift by the spin doctors 

when she tried to take a balanced approach to reporting a proposed charcoal plant for the 

South Coast.  

 

25.70.5 JOURNALISM SOLD SHORT IN MEDIA COURSES by John Henningham, 

Australian, Media liftout, “Media Careers: A Special Report”, 23 October 2003, p.1. A 

former university journalism professor asserts that universities are letting down journalism 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 18 

students and the news-media industries. [This article stirred up a hornet‟s nest of discussion 

on the JEA net – for Australian journalism academics. In addition, four letters appeared in the 

Media liftout, 30 October, p.12.] 

 

25.70.6 NO, NO, MR MURDOCH … YOU CAN‟T GET AWAY WITH THIS by Andrew 

Cornell, Weekend Australian Financial Review, 18-19 October 2003, pp.24-25. Shareholders 

are angry as hell about obscene payouts and now they are making their views known. 

 

25.70.7 AMBUSH by Matt Price, Australian, Media liftout, 30 October 2003, pp.4-5. 

Australian journalists – even press gallery veterans – were muscled well out of the way by 

George Bush‟s US minders during his visit to Canberra, while their American counterparts 

were given ringside seats. 

 

25.70.8 TROUBLE IN THE PRESS GANG by Geoff Elliott, Weekend Australian, 1-2 

November 2003, p.25, and CRIME AND PUNISHMENT by Michael Stutchbury, Australian, 

Media liftout, 6 November 2003, pp.4-5. Brave and unorthodox, Fairfax columnist Paul 

Sheehan has targeted the foibles at Australia‟s second biggest newspaper house (Fairfax) in a 

new book. Stutchbury, editor of the Australian, “sheds light on the Media Watch attack on the 

Australian’s Jane Albrechtsen”. [A week later, Mark Day commented on Stutchbury‟s article: 

Media liftout, 13 November, 2003, p.6.] 

 

25.70.9 ETHNIC PRESSES: THE EUROPEANS IN AUSTRALIA 1950s-1960s, National 

Library of Australia News, Vol. 9, No. 2, November 2003, pp.19-21. In the first of a two-part 

series, Barry York discusses the NLA‟s collection of ethnic community newspapers. 

 

25.70.10 BOND PUSHES LICENCE TO KILL OFF HIS HISTORY by Bryan Frith, 

Australian, 5 November 2003, p.34. Total recall is not the theme in Alan Bond‟s 

autobiography, writes a reviewer. 

 

25.70.11 THE SKY‟S THE LIMIT by Emiliya Mychasuk and Peter Fray, Sydney Morning 

Herald, 8-9 November2003, p.36. James Murdoch‟s new gig at the top of his father‟s satellite 

TV operations in Europe looks like an audition for the News group‟s top job. This article 

contains a valuable update on the Murdoch dynasty, including the two daughters Rupert has 

had by third wife Wendi Deng. 

 

25.70.12 AT ODDS WITH THE COURT OF PUBLIC OPINION by John Henningham, 

Australian, Media liftout, 20 November 2003, p.7. The High Court and the media are seen as 

old adversaries, but as essential partners in democracy they need to find a better working 

relationship. [Based on a paper presented at the High Court centenary conference in Canberra 

in October.] See also Mark Pearson, “The High Court shifts on press freedom”, PANPA 

Bulletin, November-December 2003, pp.16-17. 

 

25.70.13 ALL THE NEWS! NOW YOU CAN SEARCH NSW NEWSPAPER RECORDS 

ONLINE FROM HOME, Upfront, Journal of the Friends and Supporters of the State Library 

of New South Wales, Winter 2003, vol.15, no. 2, p.9. 

 

25.70.14 READ ALL ABOUT IT – MOGUL IN LONG RETREAT by Ian Griffiths and Paul 

Murphy, Sydney Morning Herald, 22-23 November 2003, pp.45, 48. Napoleon admirer 

Conrad Black – whose media empire once included Herald publisher John Fairfax – is under 

fire for tapping management fees of $US200 million [see 25.26]. 

 

25.70.15 I FOUGHT THE LAW … by Wendy Bacon, Sydney Morning Herald, 22-23 

November 2003, Spectrum pp.6-7. The legal fraternity prevented Wendy Bacon, now an 

associate professor of journalism at the University of Technology, Sydney, from joining the 

Bar. Now the QC who helped stop her has his regrets. But does she have any? 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 25    December 2003 Page 19 

 

25.70.16 NEWS BAR INVITES POLICE MISCONDUCT by Tony Koch, Courier-Mail, 22 

November 2003, p.27. The Queensland Police Service‟s decision to change from an analogue 

to a digital radio service will end traditional access by reporters to immediate knowledge of 

an accident or emergency. Koch argues that the public‟s right to know will be eroded by the 

change. 
 

25.70.17 HISTORIC PRINTING MATERIAL FROM THE CENTRAL VICTORIAN 

GOLDFIELDS IMPLICATIONS FOR CULTURAL HERITAGE MANAGEMENT by Sue 

Hughes, Johnstone Centre, Report No 194 (Albury, NSW: Charles Sturt University, 2003). 

This can be read in pdf at: http://www.csu.edu.au/research/jcentre/ 

 

25.70.18 GAZETTEER OF NEWSPAPERS FROM THE CENTRAL VICTORIAN 

GOLDFIELDS, 1851-1901 by Sue Hughes, Johnstone Centre, Report No. 198 (Albury, 

NSW: Charles Sturt University, 2003). This, too, can be read in pdf at: 

http://www.csu.edu.au/research/jcentre/ 

 

The ANHG Book Store  

 
(1) The book arising from the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium held at 
the State Library of NSW on 1 March 2003 is now available. The Australian Press: A 
Bicentennial Retrospect features the papers presented at the symposium and is a 106-page A5 
perfect-bound book, complete with ISBN. It will cost you $20 (including post and packing) for 
one copy or $35 for two copies. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG). No plastic. 
  
(2) The companion volume, Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short History, which 
was published in February this year, is available separately for $5 (including postage and 
packing). Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  
  
(3) You can buy one copy of (1) and one copy of (2) for a total of $23, including postage and 
packing. Make out cheques to R. Kirkpatrick (ANHG).  

 

Barry Blair and Victor Isaacs are major contributors to this Newsletter. 
 

    ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

