
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 16                          February 2002 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

16.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 April 2002.  Subscription details at end of Newsletter. 
 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 

Snapshot of Contents:   Current Developments: Metro (see 16.2-33);  

Current Developments: Provincial (see 16.34-47); Items related to Newspaper History (see 16.48-61). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 
 

16.2 The Australian newspaper press bicentenary 
 
A one-day event, tentatively titled “The Australian Newspaper Press Bicentenary 

Symposium”, will be held at the State Library of New South Wales on Saturday, 1 March 

2003. The event will mark the bicentenary, on 5 March 2003, of the first issue of the first 

Australian newspaper, the Sydney Gazette and New South Wales Advertiser (1803-1842). The 

ANHG editor is organising the event, to run from 10.30am to 4pm, with advice from a small 

group of ANHG members. So far the following have accepted invitations to speak: Professor 

Elizabeth Webby, Dr Grace Karskens, Dr Sandy Blair, and Mr V.J. Carroll. It is hoped that 

the State Library will agree to arrange a display of early Australian newspapers and journals 

in conjunction with the seminar and bicentenary. 

 

Professor Webby, the Professor of Australian Literature at Sydney University, will speak on a 

topic related to the literary content of early Australian newspapers. Dr Karskens, a lecturer in 

history at the University of New South Wales, will speak about the social context of early 

Sydney and about how the Sydney Gazette is a useful source for building up such a social 

context. Dr Blair, who manages the heritage unit for the ACT Government, will speak about 

the Sydney Gazette and its readers. 

 

Mr Carroll, a retired newspaper executive, will speak on the emergence of the national dailies, 

the Australian Financial Review and the Australian. Victor Joseph Carroll went to school at 

All Souls, Charters Towers, Qld, and graduated with a Bachelor of Commerce degree from 

the University of Queensland. He joined the Courier-Mail, Brisbane, in 1951, and later joined 

the Fairfax group. He rose to hold such positions as editor of the Australian Financial Review, 

1964; managing editor of the Financial Review and National Times, 1970-75; chief executive 

of Sungravure Ltd, 1975-79; and editor of the Sydney Morning Herald, 1980-82 and editor-in-

chief, 1982-84.  

 

If you are likely to want to attend the symposium, please indicate by email or letter to the 

ANHG editor at the address at the head of this newsletter. The symposium registration fee 

will be kept to a minimum. Sponsorship will be sought from the Fairfax and Murdoch 

newspaper groups. Updated information on the symposium will be provided in this 

Newsletter. 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 2 

16.3      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
9 June 2001 Death: Anthony John Hitchin, aged 64; born England; worked on provincial 

papers in England before migrating to Australia 1964, joined Sydney Morning 

Herald; joined Melbourne Sun News-Pictorial 1966; became editor of Home 

Beautiful magazine and later Epicurean before editing all Herald & Weekly 

Times magazines (Herald Sun, 11 June 01). 
24 October 

2001 
Death: Keith Cairns, aged 89; illustrious career in journalism and television 

management; worked in railways for five years before turning 20; became 

expert typist and shorthand writer and won cadetship at Herald & Weekly 

Times; first Brisbane representative of HWT, 1936; headed Herald’s 

Canberra reporting team; deputy chief of staff, 1945; chief of staff, 1948; 

when Herald won one of first two Melbourne TV licences in 1955, he was 

appointed manager of its channel, HSV-7; became a director in 1963; retired 

1972 and became chairman of HSV board (Herald Sun, 4 December 01, p.71). 
16 November 

2001 
Death: Eric Ernest Joliffe, at Bateau Bay, NSW, aged 94; cartoonist who 

drew for Smith’s Weekly, Bulletin and Pix; famous for his Saltbush Bill and 

Witchetty‟s Tribe cartoons; awarded Order of Australian in 1998 for services 

to art as a cartoonist and illustrator (Australian, 19 November 01, p.10; 

Sydney Morning Herald, 24-25 November 01, p.44). 
21 November 

2001 
First tabloid issue of Geelong Advertiser  on its 161

st
 birthday. The 144-page 

issue was loaded with historical articles. 
12 December 

2001 
Death: Robert Rawdon “Buzz” Kennedy, in Townsville, Qld, aged 78; long 

and distinguished career in journalism  newspapers, radio and television; 

former press secretary to Queen Mother; editor of Sunday Telegraph when 

Packer sold it to Murdoch in 1972 (Australian, 14 December 01, pp.3, 12; see 

16.13). 
17 Dec 2001 Frank Devine‟s final column appears in Australian (p.11; see 16.6). 
21 December 

2001 
The Herald Sun, Melbourne, a 24-hour paper since 8 October 1990, publishes 

its final afternoon edition (see 16.11). 
28 December 

2001 
Death: Laurie Kerr, aged 73; journalist, public relations practitioner, star 

footballer and professional sprinter; became first-rate reporter for Melbourne 

Argus and was deputy chief of staff when it closed in 1957; joined Eric White 

Associates in public relations and founded his own very successful company, 

International Public Relations in 1965 (obits., Herald Sun, Melbourne, 2 

January 02, p.14, and Age, Melbourne, 5 January 02, Life & Times, p.8). 
December 

2001 
Death: Benedetto Haneman, in Sydney, aged 78; physician, writer, reviewer, 

columnist, bibliophile; in retirement contributed to wide range of journals 

including Jewish News, Australian Doctor, medical observer and the 

Australian Book Collector (Sydney Morning Herald, 25 January 02, p.26). 
31 December 

2002 
Death: Clement John Lloyd, in Gympie at 62; heart attack; journalist, 

historian, academic; wrote histories of the Australian Journalists‟ Association 

and the Canberra press gallery; foundation professor in Graduate School of 

Journalism, University of Wollongong, 1989-2000; recently appointed 

Professor of Journalism (Research) at University of Canberra (Sydney 

Morning Herald, 2 January 02, p.6, and obit., 5-6 January 02, p.24; 

Australian, 10 January 02, p.13, obit.; Canberra Times, 3 January 02, obit.). 
January 2002 Death: Judy Johnson, in Sydney aged 67; copy girl at the Age, Melbourne; 

later a cadet at the Sun, Sydney; fashion editor at Daily Mirror; married 

Archie Bayvel, journalist, 1963; women‟s editor of Australian, 1969, and 

rejoined Daily Mirror in early 1970s; created new women‟s section at Sun-

Herald in late 70s (Sydney Morning Herald, 25 January 02, p.26). 
25 January 

2002 
Australia‟s final metropolitan afternoon newspaper edition is produced: the 

Daily Telegraph, Sydney, a 24-hour paper since 8 October 1990, publishes 

final afternoon edition (SMH, 26-27 January 02, p.3; also see 16.11). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 3 

2 February 

2002 
The Aussie Post magazine closes; began on 1 October 1864 as the 

Australasian; many changes of title and format over the years (SMH, 31 

January 02). 
 

16.4 JACK WATERFORD NOW EDITOR-IN-CHIEF 

 

Jack Waterford, who joined the Canberra Times as a copy boy in 1972 and became deputy 

editor in 1987 and editor in 1995, has been appointed editor-in-chief. Michael Stevens, editor 

of the Canberra Sunday Times, is the new editor of the Canberra Times (Canberra Times, 5 

December 01, pp.1-2). He is a former chief of staff at the Examiner, Launceston. Stevens‟ 

appointment was announced by the general manager of the Rural Press-owned Canberra 

Times, Tom O‟Meara, who worked at the Launceston paper before managing the Ballarat 

Courier. For Waterford‟s comments, see his “Addendum” column, Canberra Times, 8 

December 01, Panorama, p.20. For Andrew Dodd‟s report, see Australian, Media liftout, 13 

December 01, p.5. (See also 16.10 and 16.60.7-9.) 

 

16.5 CITY HUB BACK IN THE BUSINESS OF RAISING HELL 

 

After 10 months the Alternative Media Group has resurrected the Sydney City Hub, but as a 

monthly, and not as a weekly as expected. The first new Hub – Vol 7, No 1 – appeared in 

December 2001. The Hub sets out (amongst other things): 

 To print the news and raise hell. To offer an independent alternative to 

Australia‟s media conglomerates. To be unique, vital and indispensable. 

 To fight for progressive social change. To see that everyone gets a fair go. To 

look out for the underdog. 

 To champion local Australian arts and culture. To counter the cultural cringe. 

To define what is next. To seek what is new. 

 To serve the interests of young urban readers. 

 
16.6 FRANK DEVINE RETIRES 

 

Frank Devine, who has edited the New York Post, the Chicago Sun-Times, the Australian and 

the Australasian edition of Reader’s Digest, has retired after 51 years in journalism. He said 

his farewells in his final column in the Australian on 17 December (“And so hello, I must be 

going”, p.11). Claire Harvey writes about Devine‟s departure, Australian, Media liftout, 20 

December 01, p.7. Sir James Killen farewells Devine eloquently on the letters page (p.10) in 

the same issue, saying, in part: “Frank Devine‟s writings mustered unique gifts. Here was the 

gentle but charitable rebuke; here was the homework but devoid of tedium; here was 

craftsmanship but never pomposity; here was humour but never beyond personal indictment.” 

 

Devine‟s final advice to journalists: 

 Read Claude Emerson, Reporter by John O‟Hara, the best short story about our 

vocation. 

 Never quit a job until you have something better in view. Don‟t necessarily go quietly 

when fired. Indignant caterwauling may yield rewards. 

 Cherish objectivity. Its practice is likely to make enemies and sometimes lose you a 

job. But it represents a journalist‟s sole path to high status. Judges, constitutional 

monarchs and the nicer military dictators are the only others who get a regular go at 

it. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 4 

16.7 TOP NEWS STORIES OF 100 YEARS 

 

The two world wars, the dropping of the first atomic bomb, the moon landing and the attacks 

on the World Trade Centre have been rated in a poll as the biggest five news stories of the 

past 100 years. The poll was conducted to mark the centenary of when Marconi sent the first 

radio signal (Herald Sun, Melbourne, 12 December 01, p.25). 

 

16.8 IAN LAW TO HEAD WAN 

 

Ian Law, general manager and editor-in-chief of Rural Press Ltd‟s regional publishing 

division, has been appointed the new chief executive of West Australian Newspapers 

Holdings (Australian, 3 January 02, p.17). Mark Day analyses the appointment: “Razor could 

be Law of the West”, Australian, Media liftout, 10 January 02, p.4. 

 

16.9 TWO DEPUTY EDITORS MARRY AND PRODUCE NEWSPAPER 

 

When David Fagan, a deputy editor of the Australian, married Madonna King, a deputy editor 

of the Daily Telegraph in Sydney on 3 November 2001, their 140 guests were given, during 

the reception, a copy of a special newspaper, Qld Link, produced to mark the occasion. Fagan 

and King are former Brisbane-ites (allnews, November 2001, p.20). 

 

 

16.10 QUOTE UNQUOTE 
 

In explaining why the Canberra Times devotes so much space to book reviews, editor-in-

chief Jack Waterford said: “… there is, or ought to be, a particular relationship between 

those who read books and those who read newspapers. They are engaged in the market 

of ideas.” (See 16.60.4) 

 

Graham Freudenberg on how he became a speech writer: “I always say I developed the 

speechwriting role with Arthur [Calwell, Leader of the Federal Opposition] to justify 

my existence as a press secretary. I mean, in those days, there was none of this bloody 

nonsense of spin doctors. Could you imagine, for instance, some callow, snotty-nosed 

youth trying to sell a political line to old press gallery hands like Alan Reid or Ian 

Fitchett? I mean, how absurd.” (Alan Ramsey, “A timeless grandeur amid all the bloody 

nonsense”, SMH, 13 February 02, p.13) 

 

 

16.11 DECLINING AFTERNOON SALES 

 

News Ltd has discontinued publication of the afternoon editions of its Sydney and Melbourne 

dailies, the Daily Telegraph and the Herald Sun because circulation figures show that fewer 

people are buying the editions. A News executive said afternoon editions accounted for only 

15 per cent of the Telegraph’s 420,000 daily sales. The final afternoon editions appeared on 

21 December 2001 (Herald Sun) and 25 January 2002 (Daily Telegraph). The 24-hour papers 

resulted from Rupert Murdoch‟s decision to close his Sydney and Melbourne afternooners in 

October 1990: the Daily Mirror and the Herald, respectively. The titles were incorporated in 

the morning mastheads, initially the Daily Telegraph-Mirror and the Herald-Sun (Australian, 

22-23 December 01, p.6, and Media liftout, 3 January 02, p.6). 

 

16.12 MURDOCH AND CITIZENSHIP 

 

Rupert Murdoch became a United States citizen because he felt the US was where he 

belonged. “The timing was business reasons, but I had been talking about it a number of 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 5 

years, and then there was the chance to buy a TV station, so I thought I had better hurry up,” 

he said in a TV interview on the Charlie Rose program on the US Public Broadcasting 

Service (Australian, 13 December 01, p.3). 

 

16.13 HOW JUDI COX BEGAN TO GET A BUZZ 

 

The death of Buzz Kennedy inspired prolific writer of pithy letters to the editor, Judi Cox, of 

Kenmore, Brisbane, to explain how she began writing to the newspapers. She said that 

Kennedy had written in November 1989: “I seek out the double standards, the ridiculous, the 

phoney, the bigoted, the comic and the simplistic banalities of the human condition …” And 

this inspired her to have a go at writing letters to the editor (Australian, 20 December, p.10). 

 

16.14 CHRISTMAS-DAY PUBLICATIONS 

 

Sydney‟s Daily Telegraph and Melbourne‟s Age and Herald Sun appeared on Christmas Day 

2001. Victor Isaacs says the Canberra Times was not published on Christmas Day for the first 

time since he can remember. 

 

16.15 WALKLEY AWARDS 

 

Andrew Rule, of the Age, Melbourne, won the Gold Walkley Award in 2001 for his 

investigative report on “Geoff Clark: Power and rape”. Full Walkley details, Australian, 30 

November 2001, p.2, and Walkley Magazine, Issue 15, Summer 2002, pp.35-69. 

 

16.16 VALLEY VIEW CLOSES 

 

Valley View, which was a free weekly distributed to homes in the Tuggeranong Valley south 

of Canberra, ceased publication on Tuesday, 20 November 2001. It was incorporated in the 

Tuggeranong Chronicle (published by the daily Canberra Times). Ten years ago Valley View 

was owned by the Daily Advertiser, Wagga Wagga. 

 

16.17 IN PURSUIT OF PRIVACY 

 

From 21 December 2001 Australians have been able to demand access to their medical 

records, tell direct marketing companies to stop sending them junk mail and check the 

accuracy of information used to approve a home loan.  The new freedoms are part of 

sweeping changes to laws affecting how private businesses handle personal information, from 

someone‟s name and address to their medical history of sexuality (see five reports, plus two 

summaries, “What it means” and “How the new régime will work”, Australian, 21 December 

01, p.4). The new privacy laws will make it even harder for journalist to do their job, says 

Stephen Brook (see 16.60.6). 

 

16.18 FIRST MAP OF AUSTRALIA 

 

The Weekend Australian of 26-27 January 2002 carried a 55cm x 78cm glossy reproduction 

of the first map of Australia, drawn by Matthew Flinders, who circumnavigated the continent 

in the Investigator, 1801-03. Flinders said: “I call the whole island Australia or Terra 

Australis.” The map is held by the State Library of New South Wales and is included in 

Matthew Flinders: The Ultimate Voyage, the Library‟s national touring exhibition. 

 

The four-page wraparound of the Weekend Australian carried a colour picture of Flinders on 

the front and the heading: “Our Greatest Voyage”. Inside were articles by history writer 

Jonathan King and librarian Paul Brunton and a map detailing a chronological summary of the 

voyage. [The voyage apparently concluded on the day that Australia‟s first newspaper, the 

Sydney Gazette, was launched, 5 March 1803.] King dissects the mind of the navigator and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 6 

Brunton, the curator of the above-mentioned touring exhibition, explains why the map is so 

important. 

 

The Weekend Sydney Morning Herald’s Australia Day wraparound featured a colour cover 

with art work by Brisbane-based artist Joe Furlonger, depicting “Harbour View From The 

Rocks”, and, inside, a double-page article by Tony Stephens who interviewed 22 prominent 

Australians about what makes them glad and, sometimes, sad, to be Australians. 

 

16.19 CATHOLIC LEADER CENSORED 

 

Factions of the Catholic Church on Queensland‟s Sunshine Coast had a disagreement after a 

priest removed a letter to the editor from all copies of the Catholic Leader sold in his parish. 

Father Joe Duffy, who serves the Maroochydore, Coolum and Buderim parishes, had the letter 

– by Allan Choveaux, of Flaxton – cut from about 100 copies of the 13 January edition of the 

Leader. The editor of the Leader, Marcus Kuczynski, has been with the paper five years 

(Courier-Mail, 21 January 02, p.6, and 23 January 02, p.11). 

 

16.20 WEEKEND CIRCULATION DEAL 

 

Sydney people can obtain a six-month subscription to both the Weekend Sydney Morning 

Herald and the Weekend Financial Review for $77, a saving of $32 over the cover price 

(Sydney Morning Herald, 10 December 01, p.30). 

 

16.21 COUNTRY LIVING IS A BATTLEGROUND 

 

Under the heading of “Bush Mosaic”, the Sydney Morning Herald ran  from 14-18 January 

2002  a five-part series of feature articles on how inland country towns in New South Wales 

are being affected by the magnetic attraction of living on the coast. The five articles dealt 

with: Dubbo, Wellington, Yeoval; Tingha; Junee; Broken Hill; and Albury-Wodonga. 

 

16.22 PRINT CENTRE A DISTINCTIVE FEATURE OF MELBOURNE SKYLINE 

 

The Age’s new $220 million print centre, at Tullamarine, will be opened this year. The 

building, looking like a rolled up newspaper rising from the ground, is an eyecatching feature 

of the Melbourne skyline for motorists driving along the freeway to or from Tullamarine 

Airport. Joe Rollo, who writes an architecture column for the Sunday Age, described it (11 

November 01) as a: “building of curves, counter curves, warps and leans”. He adds: “It is a 

steel shed, pushed over and leaning towards the freeway. Its roof, a massive expanse of 

counter-curving ribbed steel, covers 19,900 square metres, the same size as the playing 

surface of the Melbourne Cricket ground. Its sides, clad in overlapping trapezoidal galvanised 

steel panels, resemble a snake‟s skin.” The press hall will be 100 metres long and five storeys 

high. It will house a high-speed colour MAN Roland German press, 80 metres long and four 

storeys high. There will be an area for newsprint and materials storage, a post-press hall, 

distribution hall, offices and a staff canteen. 

 

16.23 LABOR SHIFTS ON MEDIA 

 

The Federal Opposition‟s spokesman on communications, Lindsay Tanner, has signalled a 

shift on Labor‟s opposition to changes to Australia‟s media ownership laws. Tanner says 

restrictions on foreign ownership of Australia‟s media companies could be removed 

(Australian, 31January 02, p.1). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 7 

16.24 SHOCK, HORROR: MOST CIRCULATIONS RISE 

 

Newspapers around the nation attribute their improved weekday circulation figures  going 

against the trend of recent years (see 11.21)  to high reader interest in the terrorist attacks of 

11 September 2001 and the subsequent war against terrorism. The Australian Financial 

Review and the Northern Territory News were the only capital-city or national dailies to lose 

sales of their weekday editions during the six months to 31 December 2001. Adelaide‟s 

Advertiser recorded the highest percentage increase of the weekday performers, as is shown 

below in the Audit Bureau of Circulations figures for the six months (Australian, 8 February 

02, p.22; Courier-Mail, 8 February 02, p.30). The Border Mail, Albury-Wodonga, increased 

its sales by 3.7 per cent, or 944, to 26,505. Fifteen other regional dailies also lifted sales 

(Border Mail, 8 February 02). The Sydney Morning Herald noted that during the same six 

months the audience for smh.com.au “grew by 97 per cent to 1,375,404 average monthly 

unique visitors, as measured by Red Sheriff” (SMH, 9-10 February 02, p.1). 

 

Newspaper Six months to 

31/12/2001 

Six months to 

31/12/2000 

Change %* 

Australian (M-F) 133,875 132,959 + 0.7 

Australian (Sat.) 303,919 301,381 + 0.8 

Australian Financial Review (M-F)  90,974  93,450  2.6 

AFR Weekend Edition (Sat.)  91,425  90,918 + 0.6 

Daily Telegraph (M-F) 418,909 412,190 + 1.6 

Daily Telegraph (Sat.) 338,706 339,469  0.2 

Sydney Morning Herald (M-F) 224,000 223,484 + 0.2 

Sydney Morning Herald  (Weekend) 386,500 379,317 + 1.9 

Sun-Herald 559,125 568,202  1.6 

Sunday Telegraph 722,220 721,092 + 0.2 

Herald Sun (M-F) 549,500 544,951 + 0.8 

Herald Sun (Sat.) 508,500 504,150 + 0.9 

Age (M-F) 191,500 190,864 + 0.3 

Age (Sat.) 313,500 309,478 + 1.3 

Sunday Herald Sun 554,500 533,000 + 4.0 

Sunday Age 196,500 190,121 + 3.4 

Courier-Mail (M-F) 214,775 212,356 + 1.1 

Courier-Mail (Sat.) 337,720 329,637 + 2.5 

Sunday Mail (Qld) 600,392 587,004 + 2.3 

Advertiser (M-F) 205,846 200,383 + 2.7 

Advertiser (Sat.) 279,043 270,932 + 3.0 

Sunday Mail (SA) 346,120 342,376 + 1.1 

West Australian (M-F) 206,810 205,669 + 0.6 

West Australian (Sat.) 380,733 374,239 + 1.7 

Sunday Times (WA) 345,472 342,278 + 0.8 

Mercury (M-F)  49,071 48,722 + 0.7 

Mercury (Sat.)  64,199 63,617 + 0.9 

Sunday Tasmanian  57,748 57,540 + 0.5 

Sunday Examiner  41,043 40,702 + 0.8 

Canberra Times (M-F)  39,388 39,189 + 0.5 

Canberra Times (Sat.)  70,684 70,000 + 1.0 

Canberra Times (Sun.)  39,329 38,938 + 1.0 

Northern Territory News (M-F)  23,182 23,209  0.1 

Northern Territory News (Sat.)  32,261 31,969 + 0.9 

Sunday Territorian  27,296 25,759 + 6.0 

Total 8,944,765 8,839,545 + 1.2 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 8 

16.25 COURIER-MAIL AND THE CORONER’S COURT 

 

For a case study on how to do many things wrong in reporting an inquest conducted before a 

Coroner‟s Court  and express criticism of a newspaper made by the Coroner  you need go 

no further than Brisbane‟s Courier-Mail as in the following articles: “Family to tell inquest of 

hospital delay”, 10 January 02, p.6; “Son‟s pleas for dying pregnant mother ignored”, 11 Jan., 

p.3; “Midwife cleared of blame in patient‟s death”, 12 Jan., p.3; “Apology to Ms Barbara 

Soong”, 15 Jan., p.3; “Apology to Mater Hospital”, 19 Jan., p.3. 

 

16.26 REG CORDINA RETIRES 

 

Reg Cordina, who rose through the ranks of News Corp. over 48 years to be general manager 

of The Herald & Weekly Times, retired on 30 November 2001 (PANPA Bulletin, December 

01, p.79). 

 

16.27 NEW AGE FEATURE 

 

The Sunday Age relaunched its magazine, Sunday Life, on 18 November 2001 with a 60-page 

issue edited by Shelley Gare, an experienced magazine editor, snared from the Australian. 

 

16.28 REDESIGN (1): THE AGE 

 

The Age, Melbourne, has been given a “smart and contemporary” redesign, junking  from 4 

February 2002  the distinctive blue faceplate for a huge black single deck traditional-but-

modernised masthead, a new typeface, as few as three stories on Page 1 and a puff box down 

the left-hand side of the front of each new section. There are also pointers between double 

rules above the masthead. The Age devoted two pages to explaining the redesign, including 

articles by the publisher and editor-in-chief, Greg Hywood, the designer, James de Vries, and 

Ray Cassin (with research by Lucy Beaumont), who chronicles the many changes to the Age 

since it was established on 17 October 1854 (Australian, Media liftout, 7 February 02, p.5; 

Age, 4 February, pp.1, 9-10). The major changes have been: 

 
17 October 1854-31 December 1855: For the first 14 months the Age used the crest of the 
Colony of Victoria which included the royal crest. 
1 January 1856-1 June 1861: In the aftermath of the Eureka stockade and during the early 
years of self-government in Victoria there was no crest on the masthead. 
3 June 1861-11 August 1967: The royal crest was introduced between the words The and 
Age. This remained much the same for more than 100 years. Over this period the text and 
crest were very slightly redesigned and the full stop after Age was dropped. 
12 August 1967-23 March 1987: The masthead was redesigned by Edwin W. Shaar, art 
director of the Intertype group of companies in New York, one of the leading type 
designers then. The crest was also updated. 
8 March 1998: A complete redesign of the masthead with the crest becoming more 
streamlined. 
4 February 2002: The latest redesign. 

 

16.29 REDESIGN (2): THE AUSTRALIAN 

 

A week after the Age’s redesign, the Australian’s editor-in-chief, David Armstrong, and 

editor, Michael Stutchbury, wrote: “Changes to the design of the Australian are always 

evolutionary. We are confident this is fundamentally a well-designed newspaper which is not 

in need of radical change…  [but] we want to ensure that the design of the newspaper moves 

with the times … Today we have taken the next step in the design evolution of the Australian 

with the introduction of a new main headline type for news and features, called Riccione. This 

is a modern type with sharper, cleaner lines than the Century Schoolbook it is replacing. We 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 9 

have also introduced a new subsidiary type, called Formata, used in picture captions, graphics 

and some information panels (Australian, 11 February 02, p.2). 

 

16.30 LEUNIG ON NEWSPAPER CHANGES 

 

The changing format and design of newspapers caught the attention of cartoonist Michael 

Leunig in early February. On the third day that Melbourne‟s Age appeared in new garb, 

Leunig depicted  in the Age  Aussie husband saying to Aussie wife, “ … gee, it‟s good to 

read about the end of the world in a nicely designed newspaper” (Age, 6 February 02, p.14). 

In the Spectrum section in the Sydney Morning Herald a few days later, Leunig showed 

Aussie male excited about his newspaper: “Hey! Six great new lift-out sections!” One by one 

he discards the sections, named: “Whoosh”, “Phhht”, “Ding”, “Oi!”, “Yeh”, and “Clik”. 

(Know the feeling?) 

 

16.31 ALAN RAMSEY AND THE GOVERNOR-GENERAL 

 

When (arguably) the nation‟s best political columnist, Alan Ramsey, returned to the Weekend 

Sydney Morning Herald after his end-of-year break, he appeared on the page adjacent to the 

editorial page, rather than on it. The letters had been shifted to the editorial page. Ramsey‟s 

return was worth waiting for: his first column, “Hollingworth has nowhere to hide”, 

demonstrated again the value of a political writer standing back from the fray and probing 

deeply. His concluding paragraph: “The Anglican Church and its servants grossly mishandled 

the repercussions of one predatory teacher‟s rampant pedophilia 11 years ago. Yet they have 

only just begun to reap the whirlwind. It is inconceivable that Hollingworth can survive, 

however long it may be before he inevitably resigns as Governor-General.” (SMH, 9-10 

February 02, p.33) 

 

16.32 THE DIGITAL AUSTRALIAN 

 

From Brisbane, Belinda Weaver writes: Until now, if readers wanted to read a newspaper 

impossible to get in print format, they had to make do with the online version, which might 

not be a wholly satisfactory experience. Then came 8 August 2001, and the launch of the 

digital version of the Australian. As Mark Day, the Australian‟s Media-section columnist, put 

it: “Suddenly, the Holy Grail. This is what we‟ve dreamed of for decades – an electronic form 

of distribution of newspapers. Not reworked, rejigged website information centres under a 

familiar masthead, but the real thing, page by page, stories and pictures laid out on screen in 

exactly the same form as the printed version” And that‟s what the paper was – a perfect 

facsimile of the day‟s paper, in Portable Document Format, and the print didn‟t come off in 

your hands. 

 

Why did they do it? As Day says, “… even with satellite printing in Brisbane, Melbourne, 

Adelaide and Perth, The Australian still can‟t make it everywhere for breakfast. Darwin 

readers, for instance, must wait until early afternoon, and pay an airfreight surcharge. And 

international readers must wait days, and pay very dearly, to stay in touch with the Oz. A 

single copy in New York costs $US8 ($15.50) and annual subscriptions in Japan represent a 

daily cost of more than $10.  The price at Changi airport, Singapore, is $12.  That a demand 

exists at all at these prices shows that online newspaper websites have not replicated the 

content or user experience of the printed version. 

 

Oddly enough, when the paper was launched digitally in 2001, there was no Australian dollar 

price quoted. The daily price was US$2 (US$3 for the Weekend Australian, which includes 

the full colour magazine). All prices were quoted in American dollars, as if the Australian 

publishers did not believe there would be an Australian audience for their product. This 

seemed at variance with Day‟s assertion that “digital distribution may become an option for 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 10 

everyone, anywhere, but it‟s more likely to be taken up in regions where physical distribution 

is difficult” Surely that would include parts of Australia as well. 

 

To use the digital Australian, its users must register and subscribe online, and then download 

to their own computers the (free) NewsStand Reader program that installs itself. If they do not 

have the latest version of the (also free) Adobe Acrobat Reader software (currently version 5), 

then they must download that as well. 

 

When it launched, the original NewsStand Reader program was large, making download 

times quite slow for those not on cable or direct connections. For those who needed to 

download and install Adobe Acrobat as well, the set-up times would have been lengthy.  The 

publisher, News Limited, was aware that users might have problems and sought feedback 

from users on their experiences with NewsStand and the digital product. Many of the 

suggestions from users during this initial period were heeded, and many issues have since 

been resolved. The NewsStand Reader software has been streamlined and the download and 

installation process now proceed much faster. The price has come down since the launch.  It 

now costs US$0.90 per issue, with the Weekend Australian remaining at US$3.  Subscriptions 

are flexible, and can be customised by the subscriber for anything from a week to a year.  

Single issues can be purchased. Users can stop and start subscriptions at will, and can be 

billed via credit card for a full year's subscription. If they decide to cancel, the unused balance 

will be credited back to their credit card account. 

 

Each daily paper is around 8-9MB in size, with the Weekend Australian about three to four 

times that.  Download times are minimal on a fast connection, but would be lengthier over a 

modem, especially for the weekend edition.  Downloading that over a modem could take half 

an hour or more.  NewsStand can be configured for automatic download of the paper.  It is 

possible to set up specific download times, such as 4am, when network traffic is low. 

 

16.33 BUSHFIRE VOLUNTEERS AND SMH 

 

The Sydney Morning Herald on 7 February 2002 published a 20-page tabloid liftout tribute to 

the 26,000 volunteers who helped fight more than 100 bushfires in and around Sydney during 

the Christmas-New Year period. The paper named all the volunteers. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

16.34 SUNRAYSIA DAILY GENERAL MANAGER RETIRES 

 

Desmond Frank Morris, general manager of the Sunraysia Daily, Mildura, and the northern 

division of the Elliott Newspaper Group Pty Ltd, retired at the end of 2001. He had held the 

positions since January 1985 after having been general manager of the Elliott group‟s Swan 

Hill paper for 20 years. He worked for the company for 44 years (PANPA Bulletin, December 

01, p.78). Glenn Robinson is the new general manager of the Sunraysia Daily and Ross 

Lanyon is the general manager of the northern division of the Elliott group. Morris is 

continuing as a part-time consultant for the Elliott group (interview with ANHG editor, 

Warragul, 8 February 2002). 

 

16.35 SOUTH COAST CHANGES 

 

The South Coast of New South Wales has lost three newspapers and gained three others. The 

AIM Newspaper Group Pty Ltd closed the Shoalhaven City Advertiser, Nowra, the 

Eurobodalla Advertiser and the Milton-Ulladulla Advertiser on 25 October. Vol 1, No 1 of 

the Sun for each of those districts emerged on 1 November 2001. The Shoalhaven City 

Advertiser had incorporated the Shoalhaven Independent, which began publication on 21 May 

1997. The publisher of the Independent went into receivership in November 1999 with debts 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 11 

of $460,000 (see ANHG 9.17). The principal of the business was Trevor Kilner, three times 

deputy mayor of Nowra, and a nephew of former country newspaper publisher, Colin Lord. 

Kilner is believed to be associated with the new Suns. 

 

16.36 NEWSPAPER PRODUCES TELEPHONE DIRECTORY 

 

At Tamworth, NSW, another edition of the Local Telephone Directory 2002 has been 

delivered to every mailbox in the city and surrounding areas. Published by the Northern Daily 

Leader as a Special Publication, the directory features: 240 white pages, a 16-page advertising 

supplement and 160 pink pages. The pages measure approximately 272mm by 194mm. 

 

16.37 WAGGA WAGGA EDITOR REMOVED  

Michael McCormack, editor of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, NSW, for 10 years, has 

been removed from office. Wayne Geale, group manager of the Riverina Media Group, says 

McCormack has not been sacked and a place will be found for him in the company (ABC 

Radio News, Wagga Wagga, 11 February 02). 

 

16.38 O’REILLY SUCCESSION 

 
Gavin O‟Reilly, son of APN News & Media founder Sir Anthony O‟Reilly, has jumped ahead 

of older brother Cameron in expectations of who will succeed the father as head of APN‟s 

parent company, Independent News & Media, of Ireland. Gavin has been appointed chief 

operating officer of Independent. Cameron was chief executive of APN until last year 

(Australian, 19 December 01, p.30). 

 

16.39 WINCHELSEA, RAVENSHOE AND BUNGENDORE 

 

ANHG has obtained copies of two other quarterfolds: 

 

(1) The Winchelsea Star, Vic., Vol. 24, No. 47, dated 6 December 2001. Established in 

1977. Cover price: 50c. Weekly. Circulation: 450. Your editor bought it in 

Winchelsea on a windy, wintry Monday in December. In the same newsagency were 

copies of the Geelong Advertiser (daily), Warrnambool Standard (daily), Colac 

Herald (tri-weekly) and Camperdown Chronicle (bi-weekly). 

(2) The Ravenshoe Weekly, Qld, Vol. 17, No. 30, dated 7 November 2001. Eight pages.  

 

ANHG has also received a copy of the Bungendore Bulletin, a tabloid, Vol. XII, No 11. 

Published on the first Thursday of the month and delivered free to 4,000 homes in 

Bungendore, NSW, between Canberra and the coast. The opinions expressed in the Bulletin 

are “not necessarily those of the Editor, Publisher, Printer or Distributor”. This issue of the 

Bulletin, sub-titled “Your Local Rag”, contained 20 pages. 

 

16.40 COMPLAINANT SETTLES WITH NEWSPAPER  

Maitland councillor Tony Keating has welcomed an apology from the Newcastle Herald over 

an article which named him in relation to claims he had sexually harassed a female school 

student. The article was published in 1999 at the time Cr Keating was running as the ALP 

candidate for Maitland mayor. The Herald had been reporting on allegations made in state 

Parliament by Liberal Party MP Charlie Lynn but he had only referred to “a teacher at a 

Lower Hunter school”. The newspaper named Tony Keating, who denied the allegations. A 

Department of Education inquiry later found the allegations were without substance. He sued 

the paper for defamation and the action was settled on 28 November 2001 just before it was 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 12 

due to go to hearing in the Supreme Court. Counsel for the Newcastle Herald read out in court 

an apology and retraction but details of the settlement between Tony Keating and the 

Newcastle Herald will not be released (ABC Newcastle, 29 November 01). 

16.41 DUBBO PRINT CENTRE CLOSES 

 

Hannanprint has closed its Dubbo print centre with the loss of 200 jobs. On 5 December 2001, 

the chief executive of Independent Print Media Group flew into Dubbo with Hannanprint‟s 

general manager Tony Dedda to make an announcement workers and the community were 

dreading. Not even a petition, containing the signatures of 4,000 local residents, could alter 

what was essentially a decision “beyond the control of the business”. The Dubbo plant, 

established 19 years ago by John Armati‟s Macquarie Publications company, closed before 

Christmas. Printing presses and equipment will either be moved to Sydney or sold. The 

factory buildings will be placed on the open market. The employees of Hannanprint would 

receive appropriate redundancy payments and full statutory entitlements, the company said in 

a prepared statement. 

 

The loss of Sunday Life and the Sun-Herald TV Guide, printed at Dubbo, and Woman’s Day 

(Sydney) had forced management to look at drastic changes. The closure ends one of the 

State‟s great decentralisation success stories. That story started in 1978 when John Armati, 

then the owner of Macquarie Publications, ventured into the magazine printing business. At 

that time the business was dominated by offshore printers. The development of the Wheeler‟s 

Lane operations, together with plants in Sydney, Melbourne and Adelaide, enabled Macquarie 

Publications to become one of the top three printing houses in Australia. It was printing 

national publications such as People, Dolly, Cosmopolitan, Good Weekend, and Sunday Life. 

(Daily Liberal, 16 November and 6 December 01) 

 

16.42 ELLEM TO GRAFTON 

 

Award-winning Lismore journalist Peter Ellem, 38, has been appointed editor of the Daily 

Examiner, Grafton. Ellem won a Walkley Award in 1982 and won several Sir Harry Budd 

Awards for NSW provincial journalism. He was planning a major relaunch of the Examiner, 

the paper reported on 11 December 10, p.3. (The Examiner was established in 1859 and has 

been a daily since 1915.) 

 

16.43 WAGGA WAGGA DAILY PUBLISHES SUNDAY ELECTION PAPER 

 

The Daily Advertiser, Wagga Wagga, issued a 24-page Sunday paper on 11 November 2001 

to report the result of the Federal election the previous day. It was only the sixth time in its 

133-year history that the Advertiser has published on Sunday (PANPA Bulletin, December 01, 

p.31). 

 

16.44 CAIRNS POST AND ITS ORIGINS 

 

The Cairns Post, a daily published in far north Queensland, reported on 23 November 2001 

(p.5) that it was “gearing up for huge celebrations to mark its 120
th
 birthday”. The report also 

said: “What is now the Cairns Post first began publishing from a ramshackle timber building 

in Lake Street in May 1882. For the first year, it was named the Morning Star and was an 

eight-page broadsheet published weekly.” 

 

Rod Kirkpatrick presents some facts: 

1. No newspaper was launched in Cairns in May 1882 (in fact, none was published there 

at that time). 

2. The only newspaper established in Cairns in 1882 was the Cairns Telegraph, 

launched on 27 September 1882. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 13 

3. A newspaper called the Cairns Post was established on 17 May 1883. (It was never 

called the Morning Star and it had no links with the 1882 publication, the Telegraph, 

which had closed a few months earlier.) 

4. The first Cairns Post ceased publication in 1893 (about September). 

5. The title of the first Cairns Post was incorporated in the masthead of the Cairns 

Argus (established November 1889) from 6 February 1895. This incorporation 

continued at least until the close of 1896. 

6. On 6 June 1895, the Morning Post was established. It changed its name, on 5 July 

1909, to the Cairns Post, the name that lives on today. 

7. Thus, the title of today‟s Cairns Post can be traced back to 1895, to the Morning Post 

which was launched during the publication of an opposition paper that incorporated 

the title of the first Cairns Post. 

 

This year (2002) is the 125
th
 anniversary of the publication of the first Cairns newspaper, the 

Cairns Advertiser and Smithfield Observer, launched on 21 April 1877 by Hill, Byrne and 

Rhode. It ceased publication on 24 September 1881 and Cairns lacked a newspaper until the 

Telegraph appeared on 27 September 1882. (See Rod Kirkpatrick‟s letter to the editor, Cairns 

Post, 16 August 1986, p.16; and his articles in the Cairns Historical Society Bulletin, nos. 282 

and 283, June and July 1983; and Chapter 7 of his Sworn to No Master.) 

 

16.45 RURAL PRESS LTD AND COMMUNICATIONS 

 

Rural Press Ltd, keen to improve internal communications, ceased publishing its quarterfold 

Bush Telegraph in March 2001 and introduced a tabloid Rural Press News in December. The 

first issue was stapled and 20 pages with extensive use of process colour. Managing director 

Brian McCarthy said the new publication was designed to be more newsworthy and a better 

source of company information. “The former Bush Telegraph was really a social update 

(„hatches, matches and dispatches‟ [sic], etc.) mixed with some company news. Going 

forward, the social news should be covered at a local site level.” The Bush Telegraph, first 

issued in May 1980, was initially published quarterly but later appeared twice a year. 

 

16.46 ROBERT DARBY RETIRES 

 

Robert Darby, general manager of the Northern Daily Leader, Tamworth, NSW, has retired 

after 10 years in the position. He began his career as an apprentice printer at the Daily 

Examiner, Grafton, on 5 February 1955 when he was 15 (Rural Press News, December 01, 

p.5; and Northern Daily Leader, 19 January 02, pp.28-29.) 

 

16.47 GAZETTE BECOMES THE LONGEST BLUE MOUNTAINS SURVIVOR 

 

The Blue Mountains (New South Wales) has been described as “the graveyard of 

newspapers” because of the number of papers that have been born only to die in their infancy. 

And so it is notable when a story of comparative longevity can be told. Local historian Jim 

Smith says the Blue Mountains Gazette, established in 1963, became, on 21 November 2001, 

the longest-surviving Blue Mountains newspaper. The previous record was held by the Blue 

Mountains Advertiser, which was published from August 1939 to May 1978, a period of 38 

years and nine months. The Gazette began life as the Mountain Gazette and was produced in 

contrasting red and black typefaces (Blue Mountains Gazette, 30 January 02). It became the 

Blue Mountains Gazette on 15 August 1979 (John Low, Newspapers of the Blue Mountains: 

A Guide to the Holdings of the Blue Mountains City Library”, p.12).  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 14 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

16.48 PROTECTING SOURCES  IN 1874 

 

The Port Denison Times, Bowen, Qld, reported on 31 October 1874: “A case of great 

importance to newspaper proprietors was decided by Vice-Chancellor Little at Liverpool on 

Wednesday. Mr John Vaughan, editor of the Liverpool Leader, had been summoned before 

the Registrar to answer questions as to the sources from which he obtained information 

appearing in the Leader on the Civil Service Association. Mr Vaughan refused steadily to 

disclose his informant‟s name, taking the responsibility of the article upon himself; and after 

many adjournments, the Vice-Chancellor has decided that he was not bound to answer the 

questions.” 

 

16.49 BURNOUT NEWSPAPERCREATURES 

 

The Burnt Out Newspapercreatures Guild’s Bong Bulletin asks a colleague of the editor‟s: 

“Do you know of any weird newspaper names from Oz?” And adds: 

 

The readers of Internet columnist Eric Shackles send funny names of newspapers; for 

example, the (Brownsville, Ky.) Edmonson News brags about its over-the-mast slogan, “The 

Gimlet  It Bores In.” It has been the paper‟s slogan since 1927, when the biting editorials of 

its editor Perry Meloan inspired it. Not for nothing is the Chagrin Falls Commercial 

Scimitar’s absentee publisher Gimlet Peen named after the small boring tool and the lumpy 

end of a hammer. Other contributions: The Anniston (Ala.) Star once was called the Star and 

Hot Blast, in recognition of the steelmaking town. The South Fork (Colo.) Tines enjoys a nice 

play on words. The Waterford, Mich., Spinal Column was what happens when you throw the 

naming of your paper open to a drawing and a chiropractor wins. 

 

16.50  MAYER’S MYSTERIOUS MAJOR MERGERS 

 

“Between 1946 and 1959, there were four major newspaper mergers …”  Thus wrote Henry 

Mayer of the Australian metropolitan press (The Press in Australia, p.31). But he did not 

specify which papers merged. Perhaps he simply meant companies. Does any ANHG member 

have suggestions about the mergers to which Mayer could have been referring? For example, 

would he have counted the purchase of the Brisbane Telegraph by the company owning the 

Courier-Mail? One merger, certainly, was that of the Sydney papers, the Sunday Sun and the 

Sunday Herald (launched on 21 January 1949), resulting in the Sun-Herald (11 October 

1953). This occurred two months after John Fairfax, publishers of the Sydney Morning 

Herald, had acquired an interest in Associated Newspapers, publishers of the evening Sun. In 

1958, Fairfax, through another company, acquired control of the Daily Mirror. Surely Mayer 

would not have regarded this as a merger? And remember that Rupert Murdoch bought the 

Daily Mirror in May 1960, with Fairfax‟s managing director Rupert Henderson doing the deal 

while chairman Warwick Fairfax was overseas and was known to be opposed to it (Gavin 

Souter, Company of Heralds, pp.344-346).  Editor. 

 
16.51 CHILLAGOE UPS AND DOWNS 

 

In the “Chillagoe Herald”, a special centenary-of-Federation publication by the Tablelands 

Advertiser, August 2001, p.13, Ruth Kerr writes: When the Chillagoe (Queensland) railway 

and smelters were being built in 1898 to 1901, O‟Donnell and Martin had been publishing the 

Mareeba Herald, Hodgkinson and Chillagoe Observer in Mareeba since December 1898. 

They moved the paper to Chillagoe as the Chillagoe and District Advocate in July 1901 

immediately after the smelters were opened. After the smelters closed, they quickly moved 

the paper to Mt Garnet in December 1902 as the Mount Garnet and Chillagoe Miner. It was 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 15 

only a six months trial, moving back to Chillagoe in July 1903, after the Mt Garnet 

company‟s prospects dimmed. The paper continued until 1912. The Walsh and Tinaroo 

Miner, started in 1907, was a deliberate attempt at a conservative newspaper, to compete with 

the Herberton press. [Mining entrepreneur] John Moffat had always thought the Herberton 

papers were too “bullish” about northern mining prospects. [So] Moffat and co-directors 

formed a company. Moffat held 500 shares and together with Henry Brownlee, company 

agent of Herberton, controlled 52 per cent of the 2,500 £1 shares [in the newspaper]. Other 

large shareholders were John Newell and Harry Wade. However, the operation was badly run 

and cased publication at the end of 1914. (The Tablelands Advertiser published the 16-page 

“Chillagoe Herald”; it‟s available for $2.50. 226 Byrnes Street, Mareeba, Qld, 4880.) 

 

16.52 MANAGERS AND EDITORS 
 

Country editors come in for more than their fair share of criticism. A.T. Shakespeare was the 

editor of the Canberra Times when it was regarded as a country paper. Here‟s what the 

esteemed David Bowman, later the editor of the Sydney Morning Herald, said of A.T. in The 

Captive Press (Ringwood, Vic.: Penguin Books, 1988), p. 157: 

 
Having studied Holmes a Court, Murdoch, Fairfax and others, I am astonished now to look back at 
Arthur Shakespeare of The Canberra Times. Nearly forty years before I joined him, he had helped his 
father and brothers found the paper, after which they had had to carry it through the Depression and 
World War II, with Arthur himself editing. In my eighteen months as editor before he sold out to 
Fairfax, (p. 158) he never questioned me or gave me an instruction or framed a suggestion. We worked 
in adjoining offices, he as a proprietor, and he might as well have been on the moon.  
 
Lest anyone should think Arthur Shakespeare lacked the guts to pull his inexperienced young editor 
into line, I should make clear that he was a bantam rooster of a man who feared no one. His patience 
snapped just once, when in an emergency I dropped the weekly church notes that he provided as a 
community service. He was living proof that a newspaper proprietor can, if he is strong-minded 
enough, leave an editor alone. But Arthur Shakespeare knew what it was to edit. 

 

16.53 HARD COPIES OR MICROFILMS 

 

The University of NSW is confronting the problem of whether to keep its bulky collection of 

original Sydney Morning Heralds, which occupy valuable storage space, when it also holds 

microfilm copies. Dr Grace Karskens, of the School of History surveyed researchers and 

reported in November 2001 that they strongly support the retention of hard copies as an asset 

for teaching, a unique research resource and a heritage item.  She therefore recommended 

retention as a valuable and prestigious asset worth investing in, as well as the enhancement of 

the collection‟s accessibility and user-friendliness.  The study revealed only three other 

complete SMH hard collections: State Library of NSW (two – “under no circumstances 

available to researchers” other than for reproducing photographs) and Fairfax (strictly for 

journalists), and partial collections at the State Parliamentary Library (only for 

Parliamentarians), Sydney University and V&F Pascoe (microfilmers of newspapers). Other 

options included disposal to a dealer, and/or retaining only some volumes to show how early 

newspapers looked, felt (and smelt!), or those covering key historical events.  However, 

researchers emphasised the importance of the context of news reports , the usefulness of 

browsing, and the intrinsic value of the artefact.  The report mentions the cost of microfilms 

as $69.30 each, giving a total collection cost of $103,950. 

 

[Copies of the report: contact Grace Karskens, g.karskens@unsw.edu.au, 02 93851673 .] 

 

16.54 MAITLAND AND TAREE NEWSPAPER INDEXES 

 

ANHG members and Manning Valley newspaper archivists Rod & Wendy Gow have 

released two new indexes for newspaper historians.  

mailto:G.Karskens@unsw.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 16 

 

1. Maitland Mercury, 1846 (July to December).  

The sixth in the series, this index follows the release of the indexes to the Hunter River 

Gazette 1841-42 and to the Maitland Mercury of 1843, 1844, 1845 and 1846 (January to 

June). These indexes enable researchers to easily locate a particular article, and, eliminate 

countless hours of non-productive research. This latest index with more than 22,000 entries 

on more than 840 pages is available on a set of seven microfiche at $35 including postage 

within Australia. 

 

Microfilm rolls of these two newspapers are available for viewing at many libraries, societies 

and universities, and are now also available in digitised form, available for down loading via 

Acrobat Reader on the internet, at the following web sites: 

 

The Maitland Mercury            www.nla.gov.au/ferg/issn/14403676 

The Hunter River Gazette  www.nla.gov.au/ferg/issn/13299611 

 

2. Manning River Times, 1898-1907 

Index to Births, Deaths, Marriages, Inquests, Obituaries, Probates, etc. This index, available 

in book form only, is of A4 size, on 157 pages, with over 6,000 entries, and retails at $28 

including postage within Australia. 

 

For a flyer on these indexes, email Rod and Wendy at rgow@turboweb.net.au or write to R 

& W Gow, 50 Ferry Lane, Cundletown, NSW, 2430, stating your postal (snail mail) address. 

The Gows are also indexing two other newspapers in a similar format to the Manning River 

Times: the Wingham Chronicle, 1886 to 1920, in two volumes, the first cutting off around 

1908; and the Macleay Chronicle, Kempsey, 1899 to 1908. If you would like to be advised of 

the actual launch dates for these three indexes, contact the Gows. 

 

16.55 FREEBY 

 

Victor Isaacs (ahdb@compuserve.com, 02-6257 1742) is disposing of a duplicate item: a few 

reproductions of the Geelong Advertiser from its first year, 1840-41, recently reprinted. 

 

16.56 DEAD BIRD HALF TONES 

 

From Bob Peterson in Sydney: Now that Bill Tully has mentioned the content of the very 

early halftone picture in the Dead Bird of 20 July 1889, readers may appreciate some further 

information. This was the first issue of the Dead Bird, the editor of which was Charles Mark 

Curtis. “Dead bird” means (or once meant) a sure thing, a certainty. The illustration was a 

three-quarters rear view of Peter Jackson the black boxer, totally nude. Jackson (1861-1901), 

born in the Danish West Indies,) became the Australian boxing champion in 1886 then went 

in April 1888 to try his fortunes in America and Europe. For most of the next 13 years he was 

based in San Francisco. The photograph is reproduced on page 74 of Sporting Image (1989) 

by Max and Reet Howells. They claimed that it was common then for boxers to be 

photographed nude; but I suspect that, if it was so, then such photographs were intended for a 

very specialised clientele. 

 

This picture was taken in San Francisco by Isaac Taber (1830-1912), the society 

photographer, who had a studio and shop on Montgomery Street for many years. Jackson 

patronised Taber, who sold copies of Jackson‟s photographs to his fans. According to R.W. 

Andrews, Picture Gallery Pioneers 1850 To 1875 (1964), in the earthquake and fire of 1906 

Taber lost 100 tons of glass negatives, of which 80 tons were portraits. 

 

Jackson‟s picture must have been taken between May 1888 and May 1889. 1 suspect that it 

was taken soon after Jackson had defeated George Godfrey, winning the title of “Colored 

mailto:ahdb@compuserve.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 17 

Champion of the World”, in San Francisco on 23 August 1888. Copies had probably 

circulated in Sydney before Curtis reproduced it. In its second issue the following week, the 

Dead Bird published a cartoon captioned “Little Miss Inquisitive”, which showed a young 

woman, coded by her stays and her unbound hair as a prostitute, holding a copy of Jackson‟s 

picture up to a mirror in a vain effort (one understands) to see the man from the front. She is 

portrayed as not merely lascivious but very dumb. 

 

The half-tone nude (captioned for some reason “The Daddy of Them All‟) was reprinted in 

the Dead Bird of 16 September 1890 (when Peter was back in Australia for a triumphal visit), 

but without any letterpress. At the end of 1890 the Dead Bird was condemned for obscenity 

and died in January 1891. It returned the next week with issue No. 80 (24 January), though 

more circumspect and now named Bird o’ Freedom. In 1896 it rose again as the Arrow. 

 

 16.57 BROADSHEETS 

 

Few broadsheets remain on the Australian newspaper scene. They include the Courier-Mail, 

Brisbane, the Sydney Morning Herald, the Australian, the Canberra Times, the Age (including 

the Sunday Age), and the Sunraysia Daily, Mildura. Paul Livingston, of the National Library 

of Australia, adds the following to our list:  

 

Korean 

 Hoju Tong-A = The Hoju Dong-A Ilbo (apparently that is the translation). 

 

Chinese  (English title if available).  

 The Chinese Australian (Melbourne) 

 United Chinese Times: Chinese & English weekly (Sydney) 

 Aozhou fo jiao (Forestville, NSW Kuan Yin Buddhist Temple Inc) 

 The Tide Chinese Newspaper (Springvale Vic) 

 Chinese Community Times (Brunswick Vic; Sydney South NSW) 

 21st Century Chinese Newspaper (Melbourne) 

 The Daily Chinese Herald (Sydney) 

 Australian Chinese Daily (Sydney) 

 The Chinese World’s News (Sydney) 

 The Australian Chinese Age (Abbotsford, Vic) 

 The Epoch Times (Sydney) 

 Pacific Times (Melbourne) 

 Chinese Post (Sydney) 

 AFA Weekly (Ultimo NSW) 

 A.C. Weekly (Ultimo NSW) 

 United Morning Post: Weekly message (Surry Hills NSW) 

 United Morning Post: The Chinese community news (Surry Hills NSW) 

 Chinese times (Haymarket, NSW) 

 Sing tao jih pao (Sydney) 

 The Independence Daily (Ultimo, NSW) 

 The Chinese Melbourne Daily (Collingwood, Vic.) 

 Chinese Melbourne Times (Collingwood, Vic.). 

 Asian Sunday (Marrickville, NSW). 

 

Turkish  

 Zaman (Auburn, NSW) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 18 

16.58 A TOUCH OF QUEENSLAND IN WINTRY WARRNAMBOOL 

 

In windy Warrnambool on an icy Monday in early December 2001 your editor visited the 

offices of The Standard, published since 1 October 1872, a daily since 1 January 1884 and a 

tabloid since 1 October 1949. There he was warmed  and amazed  to discover amongst the 

superbly stored files of the Standard a touch of Queensland: the files of Brisbane‟s 

Queensland Guardian for 1860 and 1861. W.C. Belbridge launched the paper on 31 March 

1860, less than four months after the separation of Queensland from New South Wales and 

three months after the closure of the Moreton Bay Free Press, established 1850. The Moreton 

Bay Courier, established 1846, was a tri-weekly at the time. The Queensland Guardian 

became a bi-weekly on 3 January 1861, a tri-weekly on 26 March 1862 and a daily on 4 April 

1863. It ceased publication on 27 June 1868. [Your editor has since notified the State Library of 

Queensland of the discovery. The library did not have the 1860 volume.] 

 

16.59 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOK 

 
AN INDEX TO THE NORTHERN STAR, VOLUME 3: PEOPLE AND EVENTS OF THE 

RICHMOND 1889-1892 compiled and indexed by Jean McNaught and published by the 

Richmond-Tweed Regional Library with the assistance of a Heritage Grant. ISBN 0 949459 

16 X. Valuable reference for local and family historians concerned with the far north coast of 

New South Wales. Copies available from Richmond-Tweed Library, PO Box 4031, 

Goonellabah, NSW, 2480. 

 
16.60 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 

 
16.60.1 DID YOU GET IT? By Humphrey McQueen, Good Weekend, 24 November 01, 

pp.34-38. The wit and wisdom of cartoonist Emile Mercier. He was the Michael Leunig of his 

time, taking a whimsical, occasionally irreverent, swipe at the foibles of middle Australia. 

(Also, see two letters to the editor on Mercier, Good Weekend, 15 December 01, p.8.) 

 

16.60.2 FROM „MAGGIE MATILDA‟ TO EDITOR, FIXER, FACILITATOR AND DOER 

by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, December 01, pp.32-35. A History of the St Arnaud 

and Charlton papers in Victoria, complete with a biographical sketch of Ella Ebery, the 

award-winning editor (who turned 86 on 23 December). 

 

16.60.3 RIVERS RUN DRY by George Megalogenis, Australian, Media liftout, 13 December 

01, pp.6-7. Newspaper advertising is in the doldrums, but the overall economy is doing well. 

(See also: “Fairfax‟s moves to cut costs paying off”, Courier-Mail, 14 December 01, p.33; 

and “Ad lag a drag, warns Fairfax”, Australian, 19 December 01, p.31.) 

 

16.60.4 SHORT AND CURLY by Joyce Morgan, Sydney Morning Herald, 29-20 December 

01, Metropolitan, 5. Michael Leunig‟s cartooning philosophy is explored. (The Sydney 

Morning Herald inserted a Leunig Calendar for 2002 with its issue of 10 December 2001.) 

 

16.60.5 FREEDOM & FEDERATION by Helen Irving, Walkley Magazine, Issue 15, Summer 

2002, pp.26-27. Free and democratic newspapers contributed greatly to the advent of 

Federation. 

 

16.60.6 THE PRIVACY BAR by Stephen Brook, Australian, Media liftout, 20 December 

2001, pp.2-3. New privacy laws make it even harder for journalist to do their job. 

 

16.60.6 BLEAK TIMES by Jane Schulze, Australian, Media liftout, 27 December 2001, pp.2-

3. A round-up of the year‟s events in the media in Australia (see p.3 for the newspapers and 

magazines sections). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 19 

 

16.60.7 MAKING ROOM FOR READERS by Jack Waterford, Canberra Times, 22 

December 01, Panorama, p.16. Why a newspaper should devote ample space to book reviews  

(see 16.23). 

 

16.60.8 SURE-FIRE WAYS FOR MOVING NEWS by Jack Waterford, Canberra Times, 29 

December 01, Panorama, p.16. Discussion of news values, especially in relation to the 

Governor-General, sex scandals at church schools and bushfires. 

 

16.60.9 BILLY‟S LEAKS SPOILT THE PARTY by Jack Waterford, Canberra Times, 5 

January 02, Panorama. Apart from some reflections on former Prime Minister Sir William 

McMahon, Waterford tells how he himself progressed for copyboy and student activist (with 

warrant hanging over his head) to cadet journalist at the beginning of the 1970s (see 16.3). 

 

16.60.10 DON‟T HOLD THE FRONT PAGE! By Amanda Hooton and Garry Linnell, Good 

Weekend, 5 January 02, pp.18-19. From terrorism to the refugee crisis, 2001 was a bumper 

year for news. And then there were the truly galvanizing items you may have missed  unless 

you scraped the bottom of the obscure news barrel. 

 
16.60.11 NEWSPAPERS AND THE TERRORISM WAR by Peter Willcox, Australian 

Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.7-20. September 11, 2001, has changed many 

perceptions in the world, including that of newspapers and their role. This article uses 

documentary research, interviews with editors, and a case study of the Gold Coast Bulletin to 

gauge the impact that the terrorist attacks had upon newspapers. 

 

16.60.12 ATTENTION PLEASE! THIS POLITICAL CAMPAIGN IS FOR YOU by Sandra 

Haswell, Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.129-147. Australians pay 

little attention to the news media‟s reporting of politics during federal election campaigns, 

various studies show. 

 

16.60.13 SCIENCE AND JOURNALISM: A MEXICAN STAND-OFF? By Stephen 

McIlwaine, Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.167-188. The modern 

history of science reporting is traced. The author concludes that journalism may now be 

entering a new phase in that relationship, one which won‟t necessarily make scientists any 

happier. 

 

16.60.14 REPORTING PORT ARTHUR: A PERSONAL ACCOUNT by Lindsay Simpson, 

Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.191-199. Thirty-five people died in 

the Port Arthur massacre in Tasmania. A journalist turned journalism educator reflects on 

covering “tragedy” and the ethics of covering such an event when you know people involved. 

 
16.60.15 THE HOLY GRAIL GOES DIGITAL by Belinda Weaver, Online Currents (in 

press). A librarian and part-time journalism lecturer discusses the latest steps in online 

newspapers, especially the PDF (Portable Document Format) of the Australian, introduced on 

8 August 2001. 

 

16.60.16 GOVERNMENT POWER IS THE BIG MEDIA THREAT by V.J. Carroll, 

Weekend Sydney Morning Herald, 2-3 February 02, p.28. A former SMH editor analyses the 

resurgent push for changes in the cross-media ownership laws in Australia. 

 

16.60.17 REGULATORS FAIL REGIONS by Crispin Hull, Northern Daily Leader, 

Tamworth, NSW, 4 January 02, p.4. The Canberra Times’ deputy editor discusses the closure 

of some television services in some Australian regions, an issue with great relevance to 

regional daily newspapers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 20 

 

16.60.18 FANNING EMBERS OF A FASCINATION WITH COUNTRY PRESS HISTORY 

by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, February 02, pp.33-35. Reflections on how the author‟s 

interest in country press history began 25 years ago. Insights into the emergence of the Dunn 

newspaper dynasty and the end of Provincial Newspapers (Qld) Ltd. 

 

16.60.19 FORGET GOSSIP, IT‟S REAL LIFE OVER REEL LIFE by Andrew Hornery, 

Sydney Morning Herald, 8 February 02, p.11. In serious times, people need serious news. An 

assessment of what tragedy and devastation have done to our appetite for entertainment. 

 

16.61 A select chronology of Australian newspaper events,  
1930-1939 

 
27 March 1930 Death of G.E. Fairfax, a Fairfax director, 1916-20; Warwick Fairfax 

appointed managing director of John Fairfax and Sons Ltd. Holds this 

position, then chairmanship (with two-month break in 1961) for 47 years. 

1930 The owners of the Adelaide News need the Herald & Weekly Times to 

save them during the Depression and Keith Murdoch extracts as the price 

control of the News. 

1930 Associated Newspapers Ltd acquires the Daily and Sunday Guardians, 

Sydney. 

11 March 1931 Birth of Rupert Keith Murdoch, only son of Keith Murdoch. 

20 February 

1931 
Final issue of Young Daily Witness, New South Wales; Young 

Witness continues. 

1933 Keith Murdoch knighted on recommendation of Lyons Government. 

10 June 1933 Frank Packer launches Australian Women’s Weekly. 

28 August 1933 Merger of Brisbane Courier and Daily Mail to form the Courier-Mail.  

12 April 1934 Death of Robert Clyde Packer, father of Frank Packer. 

1 July 1935 Australian Associated Press established. 

March 1936 Frank Packer buys and rejuvenates Daily Telegraph. 

April 1936 Melbourne Star closes, again leaving the city with no direct 

afternoon competitor to the Herald. 

30 September 

1937 
Illawarra Star, Port Kembla, NSW, begins; bi-weekly (Mon./Thurs. 

afternoons). Later became a daily. 

1938  Australian Newsprint Mills established by eight major newspaper 

publishers; biggest interests held by Herald 7 Weekly Times and Fairfax. 

First paper produced February 1941. 

19 November 

1939 
Sunday Telegraph launched. 

 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

