
 
This was the front page of the Australian on Monday, 21 October 2019, the day the nation’s media 

companies “censored their own front pages in a united call for greater media freedom following a 

sustained attack on the rights of journalists to hold governments to account and report the truth to 

the Australian public” (Australian, 21 October 2019, p.2). See ANHG 105.1.1 to 105.1.5 below. 

 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 105                December 2019 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 25 February 2020. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

105.1.1 Right to know (1): United media campaign 

Scott Morrison declared that journalists should not be prosecuted at the “whim of politicians”, a 

month after Attorney-General Christian Porter gave himself new powers to make the final call to 

take reporters to court for exposing government secrets (Australian, 22 October 2019, p.1). The 

Prime Minister’s comments came after media organisations launched a united push against 

government secrecy, issuing heavily redacted front pages on 21 October to protest a sustained 

attack on the rights of journalists to hold governments to account and report the truth to the public. 

As media companies demanded six reforms to better protect journalists and whistleblowers, the 

Prime Minister told Parliament Australians did not want to be part of a country where politicians 

determined prosecutions. 

The cover of the Australian on 21 October (see cover of this newsletter) was the sort of front page 

you might have expected if the media had been censored in a world war. On the heavily redacted 

page, the words in small type which were not obliterated but which were scattered a few here, a 

few there, included: “News restrictions. Secrecy. Jail terms for journalists and whistleblowers. It 

couldn’t happen in Australia? It’s happening now. When the government starts hiding the truth 

from Australians what are they covering up? The elderly are being abused and neglected inside 

our nursing homes. The government won’t tell you which ones.”  

The newspapers whose front pages appeared much like the Australian’s included all of Australia’s 

capital-city dailies and national dailies as well as many regional papers—including Lismore’s 

Northern Star, Gladstone’s Observer, Rockhampton’s Morning Bulletin, Toowoomba’s Chronicle, 

the Sunshine Coast Daily, the Cairns Post, the Townsville Bulletin, Mackay’s Daily Mercury and 

Bundaberg’s NewsMail. The Australian also featured “Your Right to Know” articles on Page 2 

(about two-thirds of the page, with articles by Michael Miller, executive chairman of News Corp 

Australasia, and Leo Shanahan, Media editor of the Australian; an article (“Only journalism can 

keep government accountable”) by Arthur Moses, SC, president of the Law Council of Australia, 

on Page 12; a full double-column page length editorial, “Your Right to Know is a cornerstone of 

democracy”; and filled the front page of the Media section, with articles by Leo Shanahan, Paul 

Whittaker (former editor-in-chief), Hedley Thomas (chief reporter), Chris Kenny (associate editor), 

David Penberthy (South Australia correspondent) and Paul Maley (“Why I can’t tell you the full 

story”). 

What triggered the media campaign? On 4 June, police conducted a six-hour raid on the home of 

News Corp political journalist Annika Smethurst over an April 2018 story. The story had revealed 

a proposal for electronic intelligence agency the Australian Signals Directorate to take on an 

expanded domestic role and that figures inside government were concerned about the idea. 

On 5 June, as part of a separate leak investigation, police raided the Sydney headquarters of the 

ABC over a 2017 series on accusations of war crimes committed by Australia’s special forces in 

Afghanistan. The warrant named multiple ABC journalists responsible for the reporting. A week 

earlier, a former military lawyer was committed to stand trial over the leak of documents to the 

ABC. 

A further raid on News Corp was planned for 6 June but did not go ahead. The back-to-back 

operations, taking place long after the publication of the stories, triggered concerns that police 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 3 

 

were seeking to intimidate whistleblowers and journalists. The police actions highlighted a 

perceived rise of cultural secrecy and legal restrictions that impinge on media freedom in Australia. 

For more background: see the first seven items in ANHG 104. Also see many articles listed in 

105.5.2 below. See the letters to the editor and political cartoons in newspapers for a few days after 

the redacted front pages appeared. Also see ABC iView for Gruen, 23 October 2019, for a satirical 

take on the “Your Right to Know” campaign. 

105.1.2 Right to know (2): Ex-intelligence officer named 

The Government is pursuing former intelligence official Cameron Gill as the alleged source for a 

story by News Corp journalist Annika Smethurst that revealed a secret proposal to expand the 

powers of the Australian Signals Directorate (Sydney Morning Herald, 15 November 2019, p.15). 

Court documents confirm authorities believe Gill leaked classified information top Smethurst for 

the April 2018 story, which triggered an investigation and an AFP raid on the journalist’s home on 

4 June 2019. Police also executed a warrant at Gill’s house in September but had previously refused 

to confirm the reasons for the raid. 

105.1.3 Right to know (3): Media ‘encouraged’ by negotiations 

Media bosses say they are encouraged by their latest negotiations with the government over press 

freedom, expressing optimism they will secure support for reforms to restrict secrecy and protect 

journalists and whistleblowers (Sydney Morning Herald, 14 November 2019, p.10).  

105.1.4 Right to know (4): Validity of warrant challenged 

Lawyers for News Corp journalist Annika Smethurst locked horns with the federal government on 

the first day of the High Court hearings over the police raids on her home on 4 June. The hearing 

began on 12 November. 

105.1.5 Right to know (5): Letting the cat out of the bag 

Paul Turner writes (Australian, 5 November 2019, p.12, extract only): Wednesday [30 October] 

marked the second anniversary of my dismissal for disclosing the Queensland government’s 

shameful mistreatment of a homicide victim’s family. I was a media officer in the Department of 

Justice when my career collided with two “high priority” emails about convicted killer Benjamin 

Oakley and his victim’s mother, Leanne Pullen. (Oakley was sentenced to eight years’ jail for his 

part in the brutal killing of Gary and Leanne Pullen’s son, Tim, whose remains were dumped in 

remote bushland.) The first email warned of “negative media attention” because Pullen — a strong 

advocate for “no body, no parole’’ laws — was about to be told of a Parole Board decision to release 

Oakley in a matter of months. The second email, minutes later, advised that victim notification 

had instead been stopped pending a review by Parole Board president Michael Byrne QC. 

This last-minute intervention to withhold approved information was unprecedented, to my 

knowledge, as was the review and political context. Attorney-General Yvette D’Ath and Corrective 

Services Minister Mark Ryan had just held a media conference with the Pullens to celebrate 

parliamentary passage of the no body, no parole laws. Ryan had been briefed on the parole decision 

days earlier but did not tell the Pullens, so their statements at the media conference and in follow-

up interviews were based on the mistaken belief  that Oakley would still face no body, no parole 

requirements. The two emails I received were also sent to numerous ministerial advisers and 

departmental executives, including the director-general and acting commissioner for Corrective 

Services, but no one seemed in any hurry to tell the Pullens. 

The following day I learned that victim notification had only been stopped after Ryan ’s chief of 

staff called the commissioner’s office and Byrne in response to the first email. 

So, why was a political adviser meddling in routine operational matters? After a couple of sleepless 

nights, I decided to contact the Australian’s Hedley Thomas, who informed the Pullens and broke 

the story days later. The Pullens were devastated by the Oakley decision and incensed at having 

been paraded for political advantage and denied information to which they were entitled. Ryan 

claimed he was bound by confidentiality constraints but failed to explain why the Pullens were 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 4 

 

treated like “political pawns” or why victim notification had to be stopped when they could simply 

have been told the truth — that parole had been granted but was being reviewed. 

105.1.6 Melbourne Press Club turmoil 

A stoush within the upper echelons of the Melbourne Press Club has culminated in the exodus of 

three of the club’s top leaders and has left it without a president, vice-president and chief executive 

(Australian, 24 October 2019, p.3). Vice-president and co-host of ABC News Breakfast, Michael 

Rowland, MPC president Adele Ferguson, and CEO and former editor of the Canberra Times Mark 

Baker, all resigned on 22 and 23 October. Rowland was reportedly the first to quit, on 22 October, 

over ongoing bickering between Baker and former editor of the Age Michael Smith. The pair 

reportedly clashed over the choice of publisher for a second press club book about the Australian 

Media Hall of Fame. The Guardian reported that the rift emerged after Baker objected to using 

Wilkinson Publishing because the company had bought the rights to the Milo Yiannopoulos book 

Dangerous. The departures reportedly came after a bout of mediation between members of the 

club’s board, including Ferguson, Rowland and lawyer Richard Leder, failed to resolve the dispute.  

On 24 October, the club’s board appointed Eileen Berry, who was its other vice-president, as acting 

president and acting CEO (Australian, 24 October 2019; Age, 25 October 2019, p.6).  

105.1.7 Bauer acquires Pacific Magazines 

Bauer Media Group is acquiring Pacific Magazines from Seven West Media for $40 million. Pacific 

publishes magazines such as Better Homes & Gardens, New Idea and Marie Claire. Combining 

Pacific Magazines with Bauer Media Australia’s existing multi-platform publishing portfolio 

brings together over 50 highly complementary titles. The companies’ media statement asserted the 

enlarged business has deep expertise in the women’s entertainment and lifestyle, fashion, beauty 

and health, and food and homes categories, and be well placed to maximise reach and engagement 

with consumers while continuing to invest in new, must-have content. 

Seven West has also merged with regional broadcaster, Prime. Seven West owns newspapers such 

as the West Australian, Sunday Times and groups such as Community Newspapers and WA 

Regional Newspapers (Australian, 21 October 2019).  

105.1.8 People 

➢ Matthew Dunckley has been appointed digital editor of the Melbourne Age. He was 

previously the national business editor for the Age, Sydney Morning Herald, 

brisbanetimes.com.au, Canberra Times and WAtoday (Telum Media Alert, 30 October 

2019). 

➢ Peter Norman Jeremy Gaunt, an Englishman who became general manager of Fairfax 

Magazines and later general manager and then managing director of John Fairfax Ltd, 

has died. See obituary, Sydney Morning Herald, 12 November 2019, p.39. 

➢ Clive James, Australian author, journalist and critic, died in Cambridge, England, on 24 

November, aged 80. Extensive coverage of his life and death appeared in Australian 

newspapers on 29 November. On 30 November-1 December, the Weekend Australian 

published a mono four-page wraparound for its Review section, “Home, James: 

Remembering a cultural giant”. 

➢ Damon Johnston, editor of the Herald Sun, Melbourne, for seven years, has been 

appointed Victoria editor of the Australian. The new editor of the Herald Sun will be Sam 

Weir, editor of the Courier-Mail, Brisbane, for the past two years (Herald Sun and Age, 23 

November 2019; see also Jennifer Duke, “News’ editor changes sparks (sic) intrigue”, Age, 

2 December 2019, p.25, who explores this unusual shift for a journalist who has spent seven 

years as the editor of the highest circulating daily in Australia and four years before that 

as editor of the Sunday Herald Sun). 

➢ David King, Victoria editor for the Australian, has continued the exchange of journalists 

between News Corp and Nine Entertainment (which owns the former Fairfax metro 

dailies). King is in the editor of the Sunday Age, Melbourne (Telum Media Alert, 30 October 

2019). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 5 

 

➢ Johannes Leak has been appointed the new editorial cartoonist at the Australian 

(Weekend Australian, 9-10 November 2019, p.1). He is only one of half a dozen who have 

held the position since the paper began publication in 1964. The previous editorial 

cartoonist was Bill Leak, father of Johannes. Bill died in the job in 2017. 

➢ John McDuling, the deputy business editor of the Age for 12 months, has been appointed 

business editor. He is a senior writer and columnist, specialising in media and tech. 

Previously he worked for the Australian Financial Review and for Atlantic Media, where 

he helped building world-leading business publication Quartz (Age, 21 November 2019, 

p.3). 

➢ Zoe Samios, formerly media writer at the Australian, is joining the Age as media and telco 

reporter, replacing Jennifer Duke, who is moving to the federal politics team in Canberra 

to cover economics (Age, 21 November 2019, p.3). 

➢ Jane Wardell has returned from maternity leave and is now a senior specialist editor for 

Reuter’s global editing desk, based in Sydney. She was previously the newswire’s Australia 

and New Zealand bureau chief (Telum Media Alert, 30 October 2019). 

 

105.1.9 The Age on Saturday 

On Saturday, 23 November 2019, the Melbourne Age appeared with the normal Age masthead with 

“Saturday” spread out above it in smaller caps and a sans serif fount (see immediately above). 

From 30 November the masthead changed to Saturday Age, all in caps, of course. 

105.1.10 Sixty years of Vogue 

On 11 October, the National Portrait Gallery in Canberra invited a number of high-profile guests 

to join Vogue Australia in celebrating its 60-year history with the opening of its 

exhibition, “Women in Vogue: Celebrating Sixty Years in Australia”. At the VIP celebration, which 

was hosted by Vogue Australia editor-in-chief Edwina McCann and National Portrait Gallery 

director Karen Quinlan, former Foreign Minister, Julie Bishop, took to the stage to unveil the 

exhibition. With the likes of former Vogue Australia editors Nancy Pilcher and Juliet Ashworth in 

attendance, together with Vogue Australia cover stars Samantha Harris, Anneliese Seubert and 

Ursula Hufnagl, the event was unusual. Edwina McCann said before the exhibition, “The elegant 

https://www.vogue.com.au/fashion/news/first-look-inside-the-national-portrait-gallerys-women-in-vogue-celebrating-60-years-in-australia-exhibition/image-gallery/ce9a2bcd7ba1a156c5ea5bf6d683138a


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 6 

 

and contemporary exhibition will draw on our archive and highlight Vogue Australia’s role in 

documenting the changing roles and diversity of Australian womanhood over two generations.”  

The exhibition, which was split up into three different segments–Looking Back, featuring images 

from the 1960s and 1970s; Looking Out, a visual representation of the second wave of feminism; 

and Looking Forward, depicting the faces currently shaping the country–was open to the public 

from 11 October to 24 November. 

105.1.11 Paper drops claim of bias against judge 

Midway through an appeal hearing in the full court of the Federal Court, the Daily Telegraph’s 

publisher abandoned a claim that the judge in the Geoffrey Rush defamation case acted in a way 

that made him appear to be biased. Rush, 68, successfully sued Nationwide News and journalist 

Jonathon Moran over two stories and a newsagent poster published in late 2017, which detailed 

allegations that he behaved inappropriately towards a co-star during a Sydney Theatre Company 

production of King Lear in 2015-16 (Sydney Morning Herald, 5 November 2019, p.8). 

105.1.12 Broadsheet No. 27 

One of our Melbourne contributors, Peter Gill, has sent ANHG a copy of Melbourne Broadsheet, 

No. 27, dated August-September 2019, labelled “Always online—sometimes in print”. It is a tabloid 

sized newspaper that focuses on dining out, the arts, entertainment, things to do, travel and 

fashion and style. This issue is 48 pages. There’s a high level of advertising and promotional copy. 

105.1.13 Gold Walkley to Dowsley and Carlyon 

Anthony Dowsley and Patrick Carlyon, of the Melbourne Herald Sun, won the Gold Walkley at the 

2019 Walkley Awards journalism presentation on 28 November. Their coverage of the Lawyer X 

informer scandal” also won the awards for all media for best coverage of a major news event or 

issue and for investigative journalism. See the following site for a full list of Walkley winners for 

2019: https://www.walkleys.com/awards/walkleys/ 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

105.2.1 Facebook’s news service 

The launch of Facebook’s news service is a “powerful precedent that will echo around editorial 

departments”, News Corp chief executive Robert Thomson has declared (Australian, 28 October 

2019). Thomson said it had been a difficult decade for journalism, but Facebook’s service was an 

important step. He said, “Great journalism will only be sustainable at scale if there is a 

fundamental change to the digital ecosystem. This announcement is an important step on the 

road.” 

News Corp’s deal with Facebook — which covers the New York Post and Dow Jones publications 

such as the Wall Street Journal, MarketWatch and Barron’s — will generate licence fees reaching 

into the double-digit millions of dollars a year, people familiar with the agreement said. “Of itself, 

it begins to change the terms of trade for quality journalism, both in establishing the principle of 

payment, and in allowing news organisations a clearer opportunity to generate advertising revenue 

on their terms,” Thomson said. He has led a global battle against Facebook and Google over issues 

including opaque algorithms, digital advertising dominance and a failure to pay for journalists ’ 

work. 

https://www.walkleys.com/awards/walkleys/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 7 

 

On 25 October he explained he had fought against the digital giants “persistently and puckishly” 

but admitted there had been risks involved. “I remember a conversation a couple of years ago with 

a media executive who said that he very much agreed with our content critique but was ‘standing 

behind a very large rock with a pair of binoculars to see what happens to you ’,” he said. “The 

perceived potential punishment would be that an algorithm would make your journalism disappear 

or that it simply wasn’t worth the digital distress of antagonising powerful players.” Thomson said 

Zuckerberg deserved “genuine credit” for the “digital damascene moment” on 25 October. “There 

has been a bit of banter between our companies — we’ve had our disagreements — but he has been 

consistently thoughtful on the subject of journalism,” Thomson said. “His individual introspection 

has obviously been a catalyst for an institutional response.” Thomson and Zuckerberg had joined 

with some of the world’s biggest news publishers for the launch of the service, which Facebook 

hopes will give the publishing industry a much-needed boost. 

Facebook’s news service launched with a test audience of 200,000 US users, but the platform plans 

to roll it out beyond the US early next year. A date for launch in Australia has not been announced. 

105.2.2 Online journalists have big win 

Journalists at online publications including Daily Mail Australia will win access to penalty rates 

and overtime under a landmark decision that found their minimum conditions were “significantly 

inferior” to print journalists (Australian, 22 November 2019). The Fair Work Commission ruled 

digital media workers should no longer be denied access to the Journalists Published Media Award 

and were entitled to the same rights and protections as those at print publications, including 

newspapers with digital arms. The Full Bench decision followed a successful claim by the Media 

Entertainment and Arts Alliance, which was opposed, to varying degrees, by Daily Mail Australia, 

Nine Entertainment and Rural Press. 

The Daily Mail said applying the award would result in a “significant increase in wage costs” if 

existing rosters and working arrangements continued. It said the “imposition” of weekend penalty 

rates might require it to “reconsider its operating model”. Daily Mail assistant managing editor 

Kimberley Brunt said the publication operated 20 hours per day, seven days a week and editorial 

employees were required to work on a roster of day, afternoon and night shifts. Employees were 

employed on a contract that paid an annual salary and expected them to work “reasonable 

additional hours”. Brunt said applying the award would change its “workplace culture” as 

employees who typically stayed back to finish a story would be required to hand over the story at 

the end of a shift to prevent overtime incurring. Modelling done by the Daily Mail showed the 

salaries of some employees would have to be increased to cover all award entitlements, assuming 

existing working patterns were maintained. 

Kerri Elstub, the digital editorial director for Nine, and responsible for the 9NEWS site, Nine’s 

Wide World of Sports site, the 9Honey site, Nine Entertainment and the nine.com.au site, said 

applying the award to their employees would result in “significant cost impacts”. Elstub said she 

did not have any surplus in the staff budget and no current scope to increase employment costs. 

She said that if the award was applied, she would need to identify the impact on staffing costs and 

determine how current staffing arrangements could be changed to accommodate budget restraints 

and still deliver a competitive product to readers. Guardian Australia journalist Christopher 

Knaus said Guardian management made a deliberate decision to establish its Australian edition 

as a digital-only publication, allowing it to operate “like a start-up” with a small stable of 

journalists, at lower rates of pay, employment on-costs, and no expensive physical publishing costs. 

MEAA media director Neill Jones said the decision “means that if you work for a digital media 

start-up or a digital-only publication you are no longer treated as a second-class journalist”. 

105.2.3 Response to digital platforms report delayed 

The Morrison government is gearing up to delay its long-awaited response to the Australian 

Competition & Consumer Commission digital platforms inquiry until next year, with Cabinet yet 

to discuss the still unfinished response to the landmark report (Australian, 2 December 2019). 

Despite being handed the report in July, Cabinet has not considered the final response, which is 

being managed by Treasurer Josh Frydenberg, Communications Minister Paul Fletcher and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 8 

 

Attorney-General Christian Porter, reports the Australian. The three ministers’ officers are quietly 

preparing to delay the reply until next year despite promising a response by Christmas. 

It is understood the co-ordinated final response is also yet to be completed following a 12-week 

consultation process between media companies and the digital giants Google and Facebook.  

Fletcher’s office redirected questioning on the report to Treasurer Josh Frydenberg who did not 

commit to meeting the end-of-year deadline set by the government when the ACCC released the 

document in July. “The government released the ACCC’s Digital Platforms report for consultation 

on 1 August 2019,” Frydenberg told the Australian. “The consultation process ended in late October 

and since then the government has been working on finalising its response.” 

105.2.4 Blue Mountain News the 6th digital publication 

NewsLocal has launched the Blue Mountain News, a hyperlocal digital only publication. The news 

site will deliver local content from 27 towns and villages in the Blue Mountains region, and covers 

the latest in crime, development, transport, environment, education, health and sport, as well as 

lifestyle and hospitality. The Blue Mountain News is NewsLocal’s sixth exclusively online platform 

and is headed by Isabell Petrinic (Telum Media Alert, 6 December 2019). 

105.2.5 Fake news and democracy 

The use of social media by foreign interests to undermine Australia’s democracy will be examined 

in a new parliamentary inquiry (Australian, 6 December 2019). A Senate select committee will be 

established to examine the risks of foreign interference via social media platforms, amid fears 

Australia’s electoral system could be subverted by offshore misinformation campaigns. The 

inquiry, proposed by Labor and backed by the government, follows Russia’s use of fake news – 

shared on Facebook and other platforms – to meddle in the United States’ 2016 presidential 

election. China has also been accused of running cyber operations seeking to disrupt elections in 

Taiwan and Hong Kong. 

In Australia, WeChat is widely as a political communications tool to target Chinese Australian 

voters, but the platform offers little transparency over messages posted in closed chat groups. The 

Select Committee on Foreign Interference through Social Media will include two Labor senators, 

two Coalition senators, and one nominated by minor parties and independents. The establishment 

of the committee came a day after a parliamentary committee was tasked by Foreign Affairs 

Minister Marise Payne to look at introducing new targeted sanctions to seize the assets of human 

rights offenders and ban them from entering the country. 

105.2.6 Podcast tops 1m downloads 

A six-part investigative podcast series about the mysterious disappearance of tourist Theo Hayez 

in beach side town Byron Bay has captured the attention and hearts of people around the country 

and Belgium (Australian, 9 December 2019). The Australian’s latest series, The Lighthouse, has 

been downloaded more than one million times since its launch on 1 November, and has held the 

No. 1 spot on Apple’s podcasts chart in Australia for six weeks. It also reached No. 1 on the chart 

in Belgium. David Murray, the newspaper's national crime correspondent, says the purpose of the 

podcast series was to find the 18 year-old who disappeared on 31 May, or what happened to him. 

Hayez was less than a fortnight away from returning home to start an engineering degree when 

he disappeared, after arriving in Australia last year in November. 

105.2.7 More fact-checking for tech giants 

Australian Associated Press chief executive Bruce Davidson says global governments are likely to 

force Facebook and Google to fact-check more of the content being shared online and has called on 

local policymakers to tighten up copyright laws. The AAP has a fact-checking agreement with 

Facebook that started about August, which Davidson is hoping to extend in the future. It includes 

a team of four full-time employees who check about 50 posts a month for the social media website. 

The deal came after worldwide criticism of social media sites for allowing unchecked claims in 

posts and advertisements online, potentially swaying public opinion (Age, 18 November 2019, 

p.25). 

https://www.theaustralian.com.au/nation/politics/morrison-government-to-consider-sanctions-regime-banning-human-rights-offenders/news-story/d2acb3911a497721993df29412f3276b
https://www.theaustralian.com.au/nation/politics/morrison-government-to-consider-sanctions-regime-banning-human-rights-offenders/news-story/d2acb3911a497721993df29412f3276b


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 9 

 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

 

 

105.3.1 Melbourne docklands: ‘Trusted source of information’ 

Following is what the Docklands News says about itself (3 October 2019) on its website, 

www.docklandnews.com.au: The first Docklands Community News edition was published in 2003. 

Since then we have grown at the same speed as the Docklands, looking to serve the community in 

the best way possible.  In October 2009 we modified our name to be simply the Docklands News. 

The Docklands News is printed monthly and 12,000 printed copies are distributed throughout the 

Docklands area as well as specific outlets in neighbouring suburbs. The Docklands News was 

established by VicUrban, the Victorian Government’s development agency, as a community 

building tool.  Today, it is privately owned and operated by Shane Scanlan and Sean Car. 

It is our job to inform the community of events, news and changes that are evolving around the 

area. We are a trusted source of information for residents, workers and visitors within the 

Docklands.  We are the voice of Docklands. During our seven years of publication there have been 

many significant changes in the area. There has been a total investment of $4.4 billion in the 

project so far, with the total amount estimated to be $10 billion by 2020. By 2020, the Melbourne 

Docklands area is expected to become the home of 20,000 people, workplace of 40,000 and the 

destination for 55,000 visitors per day. We intend to keep you up to date with all developments 

throughout this time. 

Owners/Editors - Shane Scanlan and Sean Car. Contributors: Abby Crawford, Barbara Francis, 

Michael Lindell (cartoons), Bill Reid, Andrew Ward, Tom Bacon and Janette Corcoran. 

105.3.2 Bingara and Warialda: Newspaper survives, for now  

The Gwydir News has survived a few months of uncertainty and is continuing to be published. The 

Gwydir Shire Council stepped in and became caretakers for 12 months. Here’s an edited version of 

how the paper reported the story on 17 August 2019: 

Early in 2019, despite an extensive search for a buyer by former owner and editor of the Gwydir 

News, Nancy Capel, a suitable candidate was unable to be identified. Capel who has been in the 

newspaper business for 33 years, 23½ of them as owner of the Bingara Advocate, and three 

years as owner of the Warialda Standard, expressed her concern for the paper but felt after 

many years of sacrifice it was time to retire. “For the past 33 years, apart from Christmas, I 

have not been able to take a long weekend break, and during the past 11 years while my 

husband, John ‘Wacka’ Williams, was a senator, I was unable to attend many of the functions 

that I should have and would have liked to. My husband also passed up opportunities because 

I was committed to publish the paper each week. Now that ‘Wacka’ has retired from politics, we 

want to do things together, including travel,” said Capel. 

With the future of the paper still in jeopardy, Gwydir Shire Council felt that the Gwydir News 

was a community asset too important to lose. After much discussion, it was resolved at a recent 

Council meeting that Gwydir Shire Council would step in as the caretakers for a period of 12 

months to ensure that the paper continued until a suitable buyer was found. Mayor John 

Coulton said that while a newspaper was not a normal function of Council, it was felt it was 

necessary to ensure that the Gwydir News continued. “A local newspaper is an important part 

of building a strong community, without it we lose an important asset and part of our identity,” 

said Coulton. 

http://www.docklandnews.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 10 

 

2018: The paper began publication on 29 March 2018 as the result of the merger of the Bingara 

Advocate and the Warialda Standard. Most of the following details appeared at the time of the 

merger: The Bingara Advocate was started by Samuel Dickson in 1934. His son, Rex, continued 

as editor until 1979 when Rob and Jennifer Lewis bought the Advocate. They sold to the current 

owner, Nancy Capel, in December 1995.  

The Warialda Standard was uncertain about its history but the ANHG can state that it began 

publication around April 1896 (the earliest extract from the paper discovered via Trove 

appeared in the Walcha Witness on 18 April 1896). The Warialda Standard office, along with 

all its archives, was destroyed by fire in the 1970s. The paper was purchased by Nancy Capel 

in June 2015. The editor of the Gwydir News at the beginning was Laura Carroll. Manager was 

Nancy Capel, and Kerry Mitchell handled the classified advertising. Anne Brien took charge of 

accounts. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

105.4.1 Death of Victor Isaacs, founder of ANHG 

Victor Mark Isaacs, the founder of the Australian Newspaper 

History Group, was an extraordinary man of multiple interests 

and a gentle and wry sense of humour. He died in Canberra on 8 

October, aged 69.  

Victor, the youngest of three sons of Fred Isaacs, who taught 

singing, piano and elocution, and his wife, Berta, née Hart, was 

born and grew up in Melbourne. His family said he was a “good 

student” at Auburn South Primary, Camberwell Central and 

Camberwell High schools. He joined the Commonwealth Public 

Service in Melbourne in 1970 “in the days when Commonwealth 

and Victorian Public Service offices were higgledy-piggledy behind 

State Parliament House”, says brother Albert. Victor moved to 

Canberra in 1973 when his whole department was relocated. He 

became a career public servant, working until 2001 in a 

permanent position and then until 2007 on contract.  He generally 

filled ministerial advisory or policy formulation roles at the centre 

of Australian politics, both in the international division of the 

Department of Prime Minister and Cabinet and at Parliament 

House in the offices of various Ministers and the Prime Minister. He was skilled in correspondence 

handling, committee secretariats, and archival actioning of documents.  He had particular 

strengths were in security policies, international issues, transport, and parliamentary practice. 

His widow Agnes says, “Through all Victor’s demanding work, he also looked after me through 

various illnesses. When I was almost housebound in the early nineties, he often left his busy work 

to come home for a brief visit. It meant everything to me.” Agnes said his job was often very 

stressful, but he could handle it all very calmly. On his retirement in 2007, he became a multi-

faceted and multi-skilled volunteer in various Canberra organisations.  

Agnes Boskovitz met Victor Isaacs when she went on a blind date with someone else. “It was not 

love at first sight,” she said, “but I immediately knew that this chap was worth getting to know a 

bit more.” She recalled the evening that he invited her for the first time for dinner to his home 

(with Jim and Robyn Stokes) was the evening before the Combe-Ivanov spy affair broke, in 1983. 

“Victor and his colleagues were so frantic at work that he didn’t make it home for dinner and the 

VICTOR ISAACS 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 11 

 

Stokeses and I enjoyed dinner at his home without him. We received regular phone calls from 

Victor throughout the evening, although all he could tell us was to read tomorrow’s National Times. 

This was a very stressful evening for him, as the source of the leak was not known, and therefore 

his office was implicated, but he spoke with us calmly and with humour.” 

Following are some of Victor’s activities and contributions to different organisations: 

➢ Australian Railway Historical Society: a member in Melbourne since his teenage days, a 

foundation member of the ACT Division, and a regular hard worker at the Queanbeyan 

ticket office until it closed a few years ago. 

➢ Australian Newspaper History Group: founder, 1999. 

➢ ACT Transit Group: co-convener 

➢ Australian Timetable Association: always on the committee including stints as president 

➢ Editor of Table Talk, the monthly news journal of the Australian Timetable Association. 

There were already six news items in the November 2019 issue. He last added to it on 4 

October, four days before he died.  

➢ Producer of Train Times: a co-ordinated timetable of all trains and railway-operated buses 

in Australia and New Zealand – freely available on the web. 

➢ Australian Jewish Historical Society, ACT Branch: committee member including 

president, and presenter of talks 

➢ Australian Association for the Study of Labour History, Canberra Branch: committee 

member, including president, and presenter of talks. 

➢ Canberra and District Historical Society, committee member including president. Gave 

presentations, including a very funny but thoughtful after-dinner speech at last year’s 

Christmas dinner. 

➢ Friend of the Noel Butlin Archives Centre, Canberra, 1999-2019: committee member since 

2010 and Public Officer in recent years 

➢ University of the 3rd Age (U3A): Victor had run 28 courses since 2008. Courses that he 

repeated regularly were on unusual borders of the world, newspapers, railways, and 

American politics. Victor was a stalwart of the Northside Australian History Group, 

including serving in the last year as the regular meeting chair, joke presenter and one-

minute history presenter. He also was a strong contributor to the Contemporary Issues 

Book Group and the International Issues Group. [In November, posthumously, the U3A 

awarded Victor an Outstanding Service Award in recognition of the many courses he had 

run over the years.] 

➢ Victor regularly presented to many groups on his areas of expertise, including other U3A 

groups, Melba Men’s Shed, Probus and Rotary. 

➢ From 2011 to early 2019, Victor joined the oldies gym class at the CIT gym. He attended 

at least once a week, and sometimes thrice, and often enjoyed coffee and a chat after the 

class. From February 2019 he had to cease the gym because of his health. 

Victor wrote or co-wrote five newspaper-history monographs, including one on 200 years of Sydney 

newspapers, another on the changing appearance of Australian newspapers and another on 

newspaper distribution in Australia. 

Victor published the first issue of the Australian Newspaper History Group Newsletter in October 

1999 (see ANHG 50.4.8 for background), edited it for four issues, inspired a new editor and gave 

him support for more than 19 years. He was a cheerful, generous friend and helper. He was a very 

useful proof-reader because he had a busy mind and could see connections that others might miss.  

Despite his multiplicity of interests, he was a humble, gentle man who did much to help members 

of Agnes’s family and his own. —Rod Kirkpatrick  

Here are some remembrances of Victor Isaacs from ANHG subscribers:  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 12 

 

Prue Neidorf: I well remember Victor Isaacs. I was working in the National Library of Australia 

as Music Librarian, and all of us special librarians who didn’t have our own reading rooms to 

manage, spent time managing the Petherick Reading Room, a room for postgraduates and 

independent scholars like Victor (Vic) Isaacs. He used to huddle over his books, his nose about five 

inches from the page he was reading. He was such a quiet, gentle gentleman. 

Janette Pelosi: I am sorry to hear that Victor died. I remember speaking to him at the newspaper 

history symposium held at the State Library of NSW back in 2003. He was absolutely thrilled to 

be there and to meet so many people who shared his interest in newspaper history. 

Phil Lee: Victor was a lovely person with a wide range of interests. The U3A course that he ran 

on the history of newspapers in NSW was always booked out. In typical Victor fashion he also ran 

courses on the US Presidential elections, unusual world borders and the history of steam engines. 

Victor was also an active member and former President of the ACT Branch of the Labour History 

Society. A remarkable person. 

Margaret Rees-Jones: I had various conversations with Victor some years ago and I always 

enjoyed his contributions.  

Patricia Clarke: The ANHG was always near to his heart and what a great gift to us all that he 

began it from nothing. 

Elizabeth Morrison: He was a quiet stalwart of the newspaper history community.   

John Myrtle: … at the funeral [of Victor] I found a seat at the end of a row, sitting next to a 

gentleman who I had not previously met. After few minutes, I asked him what association he had 

with Victor. He told me that they had both been members of the Melba Men’s Shed. Maybe he 

noticed an unconscious expression of surprise on my face, because he then laughed and told me 

that the Melba Men’s Shed is different from most men’s sheds in that rather than making things, 

they usually just talk. He hastened to say that Victor’s “talking” was very much appreciated – no 

doubt talking about political history, railway history, newspaper history and other interests. 

105.4.2 The disappearance of Juanita Nielsen 

Tharunka, University of NSW, Sydney, 31 August 1975, p.15: Juanita Nielsen disappeared from 

Kings Cross on July 4, 1975, well over three weeks ago. Her fortnightly suburban newspaper NOW 

has not appeared since and it is unlikely that it will ever come out again.  

The paper was published where she lived in a small terrace house, 202 Victoria Street, Kings Cross. 

During the past eighteen months she emerged as a vigorous and effective figure in the Green Ban 

and Resident Action movement, a movement which is holding up some $3,000 million worth of 

development in the inner city of Sydney. She was a publicist and advocate of green bans. The 

articles she wrote in NOW show clearly how bold she was in style and content; they also indicate 

how effective she was in the pressure she exerted.  

Juanita was more than a writer, she was an activist. When the Federal body of the Builders 

Labourers’ Federation finally crushed the NSW branch in late March ‘75 and lifted the green ban 

on Victoria Street, Juanita was one of those who made contact with the NSW Building Trades 

Group. The result was a combined meeting at which a temporary stay on demolition was agreed to 

by all parties. At about the same time, Juanita approached a close friend, John Glebe, secretary of 

the Water Board Employees Union. In the second last issue of her paper, she published a statement 

by Glebe opposing the Victorian Street development; yet another ban was in the air. Such a ban 

could mean bankruptcy for at least one developer, Frank Theeman.  

To understand the position she was in, one has to look at the particular situation in the street 

where she lived and worked. There are three points that have to be made. Firstly, the Victoria 

Street action group lost much of its base when the squatters were evicted. Secondly, the BLF green 

ban was lifted in April ‘75 and the major obstacle had been removed. Thirdly, the nature of resident 

action had changed to some degree; the groups had become established, councils were committed 

to dealing with them and so were developers.  

Juanita fitted much better into the new scene than the old; as the old obstacles to development lost 

their force, her position and approach gained strength to the point where she became the biggest 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 13 

 

single hurdle to development in Victoria Street. When you add to this a history of violence and 

intimidation extending for more than two years, and add the fact that time is running out for the 

developers, you have our reasons for stating that the vested interests in Victoria Street are an 

important area of investigation into Juanita’s disappearance.  

Intimidation in Victoria Street 

One previous example of Victoria Street violence is the following. Arthur King, a resident of the 

street for 10 years, played a central role in the formation of the action group and in the fight against 

the mass eviction of 400 low income tenants from properties belonging to Victoria Point Pty Ltd in 

early 1973. In April 1973 Arthur disappeared. Friends became worried when he failed to keep 

appointments with them and members of the action group. They discovered that he had left 

without his car, wallet or shoes and that there were the signs of a scuffle in his bedroom. A witness 

made a statement to the police that he had seen a man being dragged screaming into a car outside 

the entrance to Arthur’s flat in the early hours of the morning. After three days, Arthur returned. 

He moved straight out of the street and never gave a satisfactory explanation for his 

disappearance. Like Juanita, Arthur could be described as a key opponent of the developers.  

The present state of the inquiry 

No one can complain that the NSW police force has not spent time and resources in its search for 

Juanita Nielsen, as their extensive search of the Penrith area demonstrated. The police cannot be 

criticised for what they have done, but sensationalist press coverage has disguised what they have 

failed to do. Juanita disappeared on the morning of July 4. The police were first informed that she 

was missing on the 5th. The C.I.B. advised her business partner, David Farrell, against going to 

the press until, on July 8 they themselves released a statement that they believed she could have 

been murdered. Since then, the detectives have interviewed various friends and acquaintances of 

Juanita—union officials, an architect, members of various action groups. Many of these people 

referred the police to her anti-development activities and suggested that there could be a political 

motive behind her disappearance.  

Yet, on July 17, 13 days after her disappearance, detectives told representatives of the Victoria 

Street RAG that they had interviewed NONE of the Victoria Street developers or their employees. 

Although no one is surprised at their interviewing her friends, one would expect her enemies to be 

interviewed ALSO. At various stages the police have told the press that Juanita “may be on a 

holiday” and may have been kidnapped for ransom. At no stage have they admitted there could be 

a political motive behind her disappearance. Why not? In private, for what it is worth, they have 

told action group members that they do consider this a plausible explanation. On Tuesday, July 

22, the police searched the properties owned by Victoria Point Pty. Ltd. They also questioned one 

employee of Victoria Point Pty Ltd, Joe Meisner. There is documented evidence that employees of 

Victoria Point have been involved in intimidation before. Surely a more thorough investigation is 

required. Who are these employees? Who organised them? We do know that large numbers of 

security men were earlier organised for the firm by Fred Krahe, personal friend of Mr Frank 

Theeman, ex-policeman and now director of an Eastern Suburbs security firm. These employees 

used the Barrell Room, a Kings Cross cabaret, as a meeting place. We are not accusing those people, 

but have they, like the resident activists, all been asked if they know of any enemies of Juanita 

and their whereabouts?  

Until last week, the last sighting of Juanita was at the Carousel Cabaret at about 11 am, on July 

4. The Carousel is a business owned by Abe Saffron (recent landowner in Victoria Street). This did 

not appear in the press until July 16. At no stage have the police been quoted as stating it. Why 

didn’t they name the actual spot, if not the cabaret itself, where she was last seen? Press reports 

have stated that Juanita left the Carousel for a luncheon appointment. Those interviewed at the 

Carousel (Mr Triggs, the evening manager, is the only one we know of) are the only source of this 

information. According to the Sunday Telegraph (July 20) she was reluctant to keep that 

appointment—again the Carousel is the only source. If that luncheon appointment existed, why 

didn’t Juanita tell David Farrell whom she regularly informed of her movements since receiving 

threats, or John Glebe, another close friend? Her reason for visiting the Carousel was to finalise 

arrangements for advertising “businessman’s luncheons”. The Carousel has never advertised in 

NOW previously, and there is no businessman’s luncheon currently offered. The most recent “new 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 14 

 

lead” is a report that Juanita was seen (by a “friend” according to the SMH) getting into a car 

containing men, in Darlinghurst Road. A vague description was given of one man. Who is this 

friend and why did this person take so long in coming forward? At the moment the media have 

quietly dropped the case. The police have not officially put forward any theory as to what did 

happen, but they have not contradicted a lot of unlikely theories. Although they may not feel it is 

their job to correct the press, their public relations division works closely with the media and it is 

fair to assume that some of the stories originated with them. At this stage of the Juanita case it is 

likely that only an inside tip will lead to anything conclusive. If this is so, the posting of a reward 

would be to the point but so far none has been put forward. 

Adapted from “NOW OR NEVER”. 

Forty years after Juanita Nielsen’s disappearance, the following article appeared: Peter Rees, “The 40-year 
mystery of Juanita Nielsen, the lady who vanished”, Good Weekend, 3 July 2015. 

105.4.3 Perth Morning Herald quickly into profit 

Telegraph, Brisbane, 5 February 1897, p.5: At the offices of the Perth Morning Herald last month, 

a large number of the employees of the firm of Stirling Bros, and Co., Limited, assembled to bid 

bon voyage to Mr Lovekin, the managing director of the company, and editor of the journals 

conducted by the firm, who was leaving on a trip to the eastern colonies. In the course of a speech 

Mr. Lovekin said that the chairman of directors (Mr. Forrest) had been told when leaving for 

England last year, by a gentleman who should know something about newspapers from bis long 

connection with one in Perth, that there must be a loss of £16,000 on the first year’s working of the 

Morning Herald. Another gentleman, also connected with the Press of the colony, had estimated 

the loss at £8,000. The fact was, however, that the expenditure had been £24,895 (£16,900 of which 

went in wages alone), and the receipts had been £28,484. Thus, there had been no loss, but a profit 

of nearly £3,900. 

105.4.4 Stitching up the subscribers 

Weekly Times, Melbourne, 8 January 1898, p.22: An announcement of much importance is made 

this week. The proprietors of the Herald and Weekly Times have entered into arrangements with 

one of the most reliable of manufacturers of sewing machines in the United States for the supply 

of first-class machines, which will be disposed of at rates at least 30 per cent, below value. The 

machines are guaranteed in every respect and will be furnished to subscribers to the Weekly Times 

of not less than one year’s standing for £5 7s. and to other purchasers for £6, which includes one 

year’s subscription to the Weekly Times. The machine is a brand new one, with all the latest 

improvements made in the high-priced machines and is very easy to work. It is neat and elegant, 

in addition to being solid and substantial, and will he found of great value by the ladies. Full details 

of the leading features of the machine and its numerous conveniences will be found in our 

notification on Page 21. 

105.4.5 The penny post and praise for former journalist 

Leader, Melbourne, 9 October 1869, p.10: In the current number of the Colonial Monthly, we find 

this compliment  to an ex-journalist-who, in entering the purely political arena, appears to have 

retained all his active sympathy for the welfare of the press:— “Our article of last month, on 

‘Restrictions on Colonial Literature’, has been so far successful that the Colonial Monthly has been 

placed upon the list of periodicals entitled to the privilege of the penny post. Immediately after its 

publication, representations were made by the proprietor to the authorities; and the warmest 

thanks of the reading community, as well as of all those interested in the advancement of 

knowledge, are due to the late Attorney-General for his prompt action in the matter, and liberal 

interpretation of the law affecting the Colonial Monthly. This is no party newspaper, but in 

recording the events of the past month, it would be an act of injustice to pass unnoticed the manner 

in which Mr G.P. Smith received the representations addressed. Large sums of money are spent, 

and a great deal of talk is uttered about education in this country, but a simple action like that of 

the late Attorney-General does more to advance progress in this respect than all the speeches ever 

delivered on a platform. We congratulate our readers, ourselves, and colonial literature generally, 

on the alteration thus made.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 15 

 

105.4.6 Star ceases to shine 

Daily News, Perth, 11 April 1936, p.9: After a life of only two and a half years, the Star newspaper, 

Melbourne, ceased publication on Thursday. An evening, newspaper in competition with the 

Herald, the Star, though backed by the resources ‘ of the famous Argus, suffered the same fate as 

the Evening Sun and Morning Post. other dailies which in recent years, unsuccessfully entered the 

newspaper field in Melbourne. The Evening Sun ceased publication in 1924 after a slightly longer 

run than the Star enjoyed. The Morning Post had _an even shorter life. The withdrawal of the Star 

leaves four daily newspapers in Melbourne— the Age, Argus, Sun News-Pictorial and Herald. 

Published by the Argus proprietary, Messrs. Wilson and McKinnon, the Star made its appearance 

on 30 October 1933. For its production journalists were recruited from all States, including 

Western Australia and New Zealand. The new paper was of the narrow sheet type of five columns.  

The first issue consisted of 32 pages, and 250,000 copies were printed. It started auspiciously, for 

in July 1933, one half of the year”s allocations of advertising space had been booked up. At the end 

of the first year several administrative changes were made. The Star found a formidable opponent 

in the Herald, the circulation of which was approaching 200,000. As often happens in newspapers, 

the end came with startling suddenness. The first intimation of the decision to cease publication 

received in Perth was the telegraphed report on Thursday stating that that day’s issue would be 

the last. Only a few days before, a report had been received of a former Western Australian 

journalist’s acceptance of an important position on the now defunct paper. The proprietors 

announced that their decision was rendered necessary because the heavy cost of production and- 

distribution had not been met by revenue from advertising and circulation to a degree anticipated 

when the paper was founded. Mr. F. A. Launder, secretary of the Commercial Travellers’ 

Association of Western Australia, who was taken to the St. John of God Hospital yesterday 

suffering from a nervous breakdown, is reported to be progressing favourably. It may be necessary 

for him to spend a few weeks in the hospital. 

105.4.7 Print and broadcast news, World War II 

In Valiant for Truth: The Life of Chester Wilmot, War Correspondent (2016), Neil McDonald writes 

(pp.120-121) in relation to the Australians battling the Italians in Egypt in World War II and 

highlights the technological challenges of getting the news back to Australia:  

Everyone was terrified of live broadcasting where speakers were improvising. A description of an air-raid 
or a battle was fine, so were sporting events. Interviews, however, were almost invariably scripted. They 
would be discussed beforehand, then typed out and delivered as in a radio play. Chester was very good at 
making these seem natural, but never completely succeeded, even with a friend like Damien Parer. He 
would, however, try to get improvised comments from participants during live descriptions. 

These recordings in the field were taken [from Bardia] back to ikingi Maryut and then to Cairo, where they 
were radio-telephoned to the BBC on London, which then radioed them to the ABC in Australia. In spite of 
this roundabout method, the [ABC] Broadcast Unit’s dispatches were often to be broadcast ahead of the 
[publication of the] print journalists’ stories even though all they had to do was telegraph their copy. At 
Bardia, according to Alan Moorehead, the newspapermen simply drove to Mersa Matruh to transmit their 
dispatches.  

105.4.8 Why one newspaper ended 

Queensland journalist, Bulletin, 4 September 1883, p.6: I have the honour to be engaged on a bush 

weekly (in North Queensland) in the polyglot capacity of sub-editor, reporter, compositor, war 

correspondent, and book-keeper. I look after the dog-fights, the drought, missionary meetings, 

gigantic water-melons, and the Irish policy of the Government. I calculate weekly the number of 

sheep that have died in the colony from want of water, and the amount of odour which their 

carcases can be expected to produce, supposing they odorise for 24 hours daily.  

Our journal was originally started to fill a yawning cavity in the Northern intellect, and the long-

felt want of the district is that we should stop for evermore. I have long endeavoured to discover 

the cause of our non-success, and have come at last to the conclusion that it may be accounted for 

in two ways. First, we try to please everybody; secondly, nobody buys the paper. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 16 

 

105.4.9 Daily Commercial News now digitised 

Victor Isaacs wrote (four days before his death): The Daily Commercial News is a little known 

Australian national daily newspaper – now digitised by the National Library. The founder was 

Howard Ignatius Moffat, born in Redfern, NSW, in 1861. He travelled to the US at an early age to 

study American business methods. He returned to Sydney in 1887 intent on establishing a shipping 

newspaper, founding Shipping Newspapers Ltd under the name the Daily Shipping Paper in 

November 1890 with business partner Jeremiah Roberts. On Monday, 13 April 1891, the first 

edition of Daily Commercial News (DCN) was published. By 1966 Shipping Newspapers Ltd had 

expanded to include subsidiaries in Melbourne, Adelaide, Perth and Brisbane, each with its own 

printing plant. 

There was some editorial matter, but most content was advertisements by shipping companies of 

their services and lists of ship arrivals and departures in ports. 

During World War II, authorities sought suspension of publication of all shipping movements for 

fear that the information could fall into enemy hands. With the strong support of the Australian 

shipping industry a compromise was reached – only after a ship had sailed, returned and sailed 

again would its original sailing be published. This policy was revoked at the conclusion of the war. 

Asset rich, but underperforming in share value, Shipping Newspapers Ltd became a prime target 

for corporate raiders. Sir Ronald Brierley purchased the company in 1969, dividing and selling its 

assets. Subsequently, DCN was sold to businessman Maxwell Newton with funding from 

Marrickville Holdings. In 1981 Peter Isaacson bought the newspaper from the liquidators of 

Maxwell Newton. Peter Isaacson Publications was acquired by Independent News & Media’s 

Australian media arm, Australian Provincial Newspapers (APN) in 1993, where DCN remained 

until purchased by Informa Plc in 1999. It is now online as part of Lloyd’s List, the same name as 

the long-lasting British equivalent. 

Daily Commercial News ran for 108 years under its original banner (with 16 months in the mid-

1970s as DCN). During this time, it occupied a unique position amongst a very select group as one 

of only three national Australian daily newspapers alongside the Australian and the Australian 

Financial Review – yet with a much more tightly defined market and readership than its 

colleagues.  

Also see ANHG 17.47. 

105.4.10 John Hunter first publisher of printed news in Australia 

Following is an extract from Rod Kirkpatrick’s Dailies in the Colonial Capitals: A Short 

History (2016). A limited number of copies of this soft-cover book is available through 

the ANHG for $35, including $12 post and packing. Proceeds go to the ANHG. Contact 

Rod for details. 

John Hunter, governor [of New South Wales], 1795-1800, has irrefutable claims to be recognised 

as the first publisher of printed ‘news’ in the Australian colonies. It was under Hunter’s command 

that the printing press and plant which arrived at Port Jackson from England on 26 January 1788 

were, nearly eight years later, put to use. Hunter discovered among the convict population of 

Sydney a printer, George Hughes, who had apparently arrived on 14 February 1792. Now Hunter 

had not only the means for issuing printed government orders, but also the man. Within two 

months of formally assuming the governorship on 11 September 1795, Hunter was issuing 

proclamations, orders and notices which Hughes was setting up in type and printing on the small 

wooden screw press in a skillion room attached to Government House. David Collins, Judge-

Advocate of New South Wales, noted: 

A small printing press, which had been brought into the settlement by Mr Phillip, and had 

remained from that time unemployed, was now found very useful; a very decent young man, 

George Hughes, of some abilities in the printing line, having been found equal to conducting the 

whole business of the press. All orders were now printed, and a number thrown off sufficient to 

ensure a more general publication of them than had hitherto been accomplished. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 17 

 

The orders carried the force of law; they set the parameters for how life could be lived in the 

fledgling colony. This could range from banning loitering on the wharves by those who had no 

official reason for being there to reminding people owning pigs that they must ensure their animals 

did not interfere with the gardening plots at Dawes Point. If you read the orders in reverse, ‘they 

tell us what ordinary people were up to’. The printed orders were, in effect, ‘news’ sheets. Grace 

Karskens writes: ‘Before 1803 the boats from Sydney to the outlying districts brought the latest 

Government and General Orders from Sydney—a kind of de facto news service-cum-list of 

regulations.’  

These government orders have been classified among the broadsides of colonial Australia. Geoffrey 

Chapman Ingleton wrote about these publications in True Patriots All (1952), which was sub-titled 

Or News from Early Australia, as told in a Collection of Broadsides. A broadside or broadsheet 

consisted of a single large sheet printed on one side only. This allowed copies to be pasted on the 

walls of inns and taverns, on the doors of churches or civic halls, or occasionally on trees, as in 

Australia when proclaiming threats to bushrangers or the native population.  George Mackaness 

noted: ‘They were used for the publication of proclamations and government notices, for ballads, 

“New Songs”, as well as for much popular and political propaganda.’ The earliest broadsides in 

England predated the newspaper. They were essentially folk literature and dealt with an 

extraordinary range of topics: ‘wars, plagues, fires, inundations, thefts, murders, massacres, 

meteors, comets, spectrums, prodigies, apparitions of towns taken, cities besieged in France and 

Germany’. They contained, amongst other things, the earliest examples of sensationalism and 

popular journalism in print. Two broadsides about the Bounty mutineers were published in Dutch 

in 1789 after Bligh’s arrival in Batavia. John Alexander Ferguson discovered these when he visited 

the Archives Department at Batavia while compiling the first volume of his Bibliography of 

Australia.  His book includes facsimiles of such items as the bills of two plays produced in Sydney 

in 1800 and the title pages of the Description of Botany Bay, on the East Side of New Holland, in 

the Indian Seas, where Government Means to Form a Settlement (published at Lancaster, England, 

1787).  

    

 

5—Recently Published 

 

105.5.1 Book 

Hogan, Jesse, Auteri, Simon and Faulkner, Andrew, For Cap and Country, HarperCollins, 

2019. RRP $34.99. This book contains the personal stories behind the baggy green—what 

it means to have played for Australia in Test cricket. The principal author, Jesse Hogan, 

took leave from his employment as a sportswriter at the Melbourne Age in early 2016 and 

was working 14-hour days on the book. Then, two weeks before the first draft was due, he 

had a massive stroke that left him unable to speak, write or walk. Months after his stroke, 

Hogan asked his close friend, Andrew Faulkner, a cricket writer for the Australian, to 

complete the work he had begun.  

105.5.2 Articles 

Abdullah Ali Khil, “Take it from me, press freedom too precious to take for granted”, Sydney 

Morning Herald, 22 October 2019, p.21. We must work to keep our right to report, because 

once it it’s lost, it’s very hard to regain.  

Bagshaw, Eryk, “ATO attacks ‘out of control’ press over whistleblowers”, Sydney Morning 

Herald, 24 October 2019, p.11. Report on Senate Estimates hearing 

Bonyhady, Nick, “National Archives runs up legal bill in face of budget cuts”, Sydney Morning 

Herald, 28 October 2019, p.11. The agency charged with sharing the nation’s memory has 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 18 

 

spent more than $850,000 in legal fees fighting applications to access archival government 

documents over the past two years, even as it has had repeated funding cuts. 

Clarke, Patricia, “Frances Taylor, founder and editor, guides Woman’s World to success”, La 

Trobe Journal, No.103, September 2019, pp.40-56. 

Clarke, Patricia, “Police raids on journalists not new”, Canberra Times, 9 November 2019, 

Panorama, p.11. Recalls a raid by Commonwealth Police on journalist Max Newton’s 

Canberra home on 23 May 1969. See also: Deborah Snow, “Damaging leaks, threatening 

raids”, Sydney Morning Herald, 9-10 November 2019, pp.28-29. 

Chingaipe, Santilla, “Reporting racism”, thesaturdaypaper.com.au, 9-15 November 2019, p.3. A 

new study highlighting systemic racism in the Australian media has called for stronger 

guidelines to regulate against both overt and covert prejudice. 

Crowe, David, “Consumer advocates back press freedom campaign”, Sydney Morning Herald, 22 

October 2019, p.6. Consumer advocates have backed a new campaign against government 

secrecy in the hope of forcing more disclosure of misconduct and corruption amid a political 

fight in Parliament over the call for stronger laws.  

Ergas, Henry, “There’s need for secrecy—it’s a question of balance”, Australian, 25 October 2019, 

p.12. The national interest often demands that some government business is not revealed. 

FitzSimons, Peter, “This shimmering thing will keep us strong”, Sydney Morning Herald, 23 

November 2019, pp.32-33. An edited extract from the 2019 Andrew Olle Media Lecture. 

Greste, Peter, “Seeking shelter for journalism, not journalists”, Australian, 24 October 2019, p.12. 

No one is above the law—and neither is anyone arguing that reporters should be. 

Hall, Bianca, “Press freedom is a necessary and important part of a democracy”, SMH 26 October 

2019, p.29. The unprecedented media campaign is about much more than journalists 

Hull, Crispin, “The root cause of misinformation”, Canberra Times, 26 October 2019, p.29. On a 

recent survey of Australia’s federal politicians by the Museum of Australian Democracy. 

Knight, Elizabeth, “Australia Murdoch’s earnings headache”, Sydney Morning Herald, 9-10 

November 2019, “Business”, p.2. See also Colin Kruger, “News flags shift in content 

landscape”, Sydney Morning Herald, 11 November 2019, p.27. 

Langford, Ben, “How can we continue to call this situation a democracy?”, Sunday Canberra 

Times, 27 October 2019, p.16. Langford is a senior journalist with the Illawarra Mercury; 

the article is about a NT journalist accused of “leaking” information that the NT 

government’s power utility had been paying the electricity bills for the controversial 

McArthur River mine – to the tune of $100m. Questions the ability to debate policy in 

public. Suggests, get involved and consult the Your Right to Know website. 

Leunig, Michael, “For stirring the possum, I copped malice”, Sun-Herald, Sydney, 3 November 

2019, p.31. The author was hurt by the response to his cartoon of a mother, her phone and 

baby. Extract: “It was exactly 50 years ago that I started working as a full-time newspaper 

cartoonist, and as if to celebrate this anniversary, mysterious fate had me drawing a 

cartoon that brought so much hostile reaction that I began to lie awake at night why I had 

followed such a troubled, painful and precarious career path. In the offending cartoon I 

drew a mother with her eyes glued to a phone and wheeling a pram from which her baby 

had fallen unnoticed.” 

McCarthy, Joanne, “Quiet Australians need a free press”, Canberra Times, 26 October 2019, 

pp.30-31. The “Your Right to Know” campaign isn’t just about the media. Features a 

photograph of members of the Parliamentary Press Gallery in front of Parliament House, 

holding up redacted copies of Monday’s front pages 

Merritt, Chris, “The secrets they keep”, Australian, 22 October 2019, p.11. Government 

“safeguards” for journalists send shockwaves through legal; circles. Merritt is the legal 

affairs editor of the Australian.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 105, December 2019— 19 

 

Quill, Justin, “Laws that limit our freedoms must change”, Herald Sun, 21 October 2019, p.25. A 

comment about the objectives of the “Your right to know” campaign. 

Sheridan, Greg, “Lunatic culture of secrecy is deeply undemocratic”, Australian, 24 October 2019, 

p.12. Parties of all hues work to deny the public the truth. 

Smethurst, Annika, “I hope no one will see how terrified I am”, Herald Sun, 27 October 2019, 

pp.8-9. Eighteen months ago journalist Annika Smethurst exposed a government plan to 

spy on Aussies. Her house was then raided by police and she is now under criminal 

investigation. This is her story about the price of telling the truth. 

Taylor, Andrew, “Transparency official defends secrecy”, Sun-Herald, 27 October 2019, p.12.  The 

state’s top bureaucrat in charge of government transparency has defended government 

agencies which refuse to release information (NSW Information Commissioner, Elizabeth 

Tydd). 

Turner, Paul, “Emails proved that tragic family was manipulated”, Australian, 5 November 2019, 

p.12. The author was sacked two years earlier as a media officer in the Queensland 

Department of Justice. See ANHG 105.1.2 above for extract from this article. 

Uhlmann, Chris, “A free press is far from perfect, but the alternative is worse”, Sydney Morning 

Herald, 23 October 2019, p.21. 

Vigna, Paul, “Tiring of the tech titans”, Australian, 30 October 2019, p.11. The push is on to create 

a new internet—one for the users, not corporate monopolies.  

Walker, Tony, “Time to enshrine press freedom”, Sydney Morning Herald, 4 November 2019, p.20. 

There’s one sure way to shine a light on our secretive brand of democracy—fix the law. 

Waterford, Jack, “More authoritarian and less accountable”, Canberra Times, 26 October 2019, 

pp.28-29. The problem is bigger than excessive secrecy. Once we agree to restrict our 

liberties by increasing the powers of those in the national security state, the slippage 

begins. 

Williams, George, “When politicians decide what’s news, no one is safe”, Australian, 22 October 

2019, p.12. Government has gone out of its way to shut down debate in the name of security. 

Williams is dean of law at the University of NSW. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online 
transfer: A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

 


