
 

Above: July 1979, and the deal is done. Michael Macgeorge, industrial manager for David Syme and 
Co Ltd, left, shakes hands with the Victorian secretary of the Printing and Kindred Industries Union, 
Fred Nelson, on the signing of the historic new agreement allowing for direct input to typesetting 
systems via visual display terminals (VDTs) by journalists and from classified advertising phone rooms 
and wire services. Others in the picture (from second left) are Keith Mattingley, manager, the 
Melbourne Sun News-Pictorial; Bill Hoey, industrial manager, The Herald and Weekly Times Ltd; Fred 
Nelson; and Ian Wenham, PKIU organiser. [Photo by Herald & Weekly Times Ltd.] See 100.4.1 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 100                December 2018 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 23 February 2019 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 2 

 

 

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

Editor’s note 

On reaching 100: Clunky but committed and collaborative 
Rod Kirkpatrick, editor, writes: The 100th issue of the Australian Newspaper History Group 

Newsletter—once described as the newsletter with the “clunky title” (Media section, Australian, 14 

June 2001)—raises at least two big questions. The first is: how did we get to 100? And the second: 

what lies ahead?  

I believe we have arrived at 100 

through commitment and 

collaboration. Before those virtues 

emerged, however, there was 

another: initiative. It was through 

the initiative of Victor Isaacs, of 

Canberra, that the newsletter 

started in October 1999 within 

weeks of the local-newspapers and 

local-identities historical conference 

held by the History of the Book in 

Australia at Chiltern in north-

eastern Victoria. How Victor started 

the newsletter is described in 

100.4.11 below. Issue 4 announced 

that I would be taking over from 

Victor as editor from issue 5. The first issue that I edited appeared in April 2000 and issue No. 10 

appeared in December that year.  

Even as I was beginning to gather material for the April 2000 newsletter, my wife, Maureen, had 

a major heart attack. Fortunately, it occurred as she was being wheeled into the emergency 

department at Wesley Hospital, Brisbane. It was 1pm on Sunday, 27 February 2000. She was 55. 

Eleven staff were brought on duty that afternoon specifically to operate on her. Maureen is still 

with me, for which I am so thankful, and her support has helped me continue with ANHG all these 

years. 

From 2001, I reduced the publication frequency of ANHG to five issues a year and have maintained 

that since.  That’s the “commitment” part mentioned above.  

Now, collaboration. Victor Isaacs, although no longer the editor, has continued to contribute items, 

to proof-read and to help me in many ways. Other collaborators have included Larry Noye, Peter 

Gill, Damian Bester, John Russell, Harold McLaren, John Tidey and Ken Sanz. They have helped 

enormously with their contributions regularly or irregularly at different periods over the years. 

We have done much more than produce the newsletter. One of ANHG’s earliest outside activities 

was to organise a one-day symposium in Sydney in March 2003 to mark 200 years of newspaper 

publication in Australia. Sixty people attended. We have also published 14 books, including a major 

Australia press history bibliography and indexes of the newsletter 1-25, 1-50, and 1-75. The 

published books are listed at 100.4.12.  

VICTOR ISAACS (LEFT) AND ROD KIRKPATRICK, 2018 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 3 

 

One of the early information-digging exercises we conducted was to build up a chronology of the 

most significant dates in the Australian press, particularly in relation to the births, “marriages” 

(mergers) and deaths. This led to the National Library of Australia working with us to adapt our 

chronology to their uses as an online resource for all interested in newspaper-history dates 

(https://www.nla.gov.au/australian-newspaper-plan/for-researchers/newspaper-chronology). At 

different times the National Library refers to us those inquiries which their newspaper room has 

been unable to answer. Some of these have led us on fascinating hunts for information. 

And now: What lies ahead for the newsletter with the clunky title? Only 13 copies of each 

newsletter are now printed and a couple of hundred subscribers receive an online copy. Will it 

continue to be printed, or is it time to take advantage of the flexibility provided by online format 

only? Is it time for a new editor to overhaul the newsletter and introduce new ideas? I am 75. Many 

of the brief obituaries of newspaper identities that I write now are for people younger than me. I 

am throwing this open now as I feel it is appropriate to do so at this stage of the ANHG’s life. Is 

there someone out there who wants to bring his/her own distinctive style to what a newspaper-

history newsletter should be when printed newspapers, we are told, are almost history?  

100.1.1 Fairfax and Nine operate as one from 10 December 

The Australian Competition and Consumer Commission has ruled in favour of the landmark deal 

between Nine Entertainment Co and Fairfax Media (NewsMediaWorks, 8 November 2018). The 

merger, made possible by the Turnbull government’s reformed media ownership laws, was 

proposed in July but raised concerns over media plurality. The ACCC sought to review the 

consolidated company’s impact on the current competitive media market, particularly how closely 

Nine and Fairfax’s respective platforms competed in the supply for news content. 

“While the merger between these two big name media players raised a number of extremely 

complex issues, and will likely reduce competition, we concluded that the proposed merger was not 

likely to substantially lessen competition in any market in breach of the Competition and 

Consumer Act,” ACCC chairman Rod Sims said in a statement. “This merger can be seen to reduce 

the number of companies intensely focusing on Australian news from five to four,” he said. “Post 

the merger, only Nine-Fairfax, News/Sky, Seven West Media and the ABC/SBS will employ a large 

number of journalists focused on news creation and dissemination. “With the growth in online 

news, however, many other players, albeit smaller, now provide some degree of competitive 

constraint.” 

19 November: Fairfax Media shareholders have overwhelmingly voted in favour of a takeover 

from Nine Entertainment Co, with 81.49 per cent of shareholders approving plans for the two 

companies to merge by the end of the year in an historic deal. 

The arrangement will give Nine control of Fairfax's mastheads, including the Sydney Morning 

Herald and the Age, a 59 per cent stake in real estate listings website Domain, radio interests in 

Macquarie Media (owner of talk stations 2GB and 3AW) and an additional 50 per cent of 

subscription video streaming platform Stan. About $50 million of annualised cost savings are 

expected in the next two years (msn, 19 November 2018). 

Fairfax chief executive Greg Hywood was set to walk away from his seven years running the group 

with a total of $8.5 million, mostly in cash, but also with enough shares to have an interest in how 

the merger performs. He has 2.09 million shares (Australian, 20 November 2018, p.2). 

Also, see: Stuart Simson, “Fairfax-Nine merger could go off the rails”, Australian, 12 November 

2018, p.24).; and Robert Gottliebsen, “Why Cat missed his canary”, Australian, 20 November 2018, 

p.28. 

22 November (Australian): Fairfax Media would embark on asset sales worth more than 

$800 million and try to partner with Seven West Media and ANZ to focus on real estate services 

such as mortgages and insurance under plans drawn up by former Domain boss Antony Catalano. 

Details of Catalano’s plans for Fairfax were shared with supporters of his last-ditch legal bid to 

halt Fairfax’s $4 billion merger with Nine Entertainment ahead of the Federal Court potentially 

giving the green light to the deal (on Tuesday 27 November). Catalano’s plan would include selling 

Fairfax’s Macquarie Radio stake for $180 million-$200m, streaming provider Stan for up to $300m, 

https://www.nla.gov.au/australian-newspaper-plan/for-researchers/newspaper-chronology


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 4 

 

offloading New Zealand assets and Australian rural assets in a series of sales that could reap more 

than $200m, and disposing of some newspaper mastheads, forecasting service Weatherzone and 

other holdings such as property. 

The plan would leave Fairfax with its metropolitan media assets such as the Age and Sydney 

Morning Herald and its 60 per cent of the now separately listed Domain. At that point Fairfax 

would attempt to strike partnerships with the likes of Seven and ANZ to drive the Domain 

business, Catalano has told confidants in messages seen by the Australian, with a focus on real 

estate-related services like mortgages and insurance rather than its being simply a classifieds 

business. Catalano, who quit the online property listing company in January, would return to 

Fairfax to oversee the Domain strategy. 

28 November: The Federal Court has ruled in favour of the Fairfax-Nine merger, giving the final 

go-ahead. The combined companies will operate as one from Monday, 10 December.  

4 December: Consulting firm Deloitte is set to be tapped by Nine Entertainment to review closer 

editorial working arrangements between television and newspaper reporters, as Nine boss Hugh 

Marks puts his stamp on the merger with Fairfax Media by axing 92 staff. Ahead of the media 

merger’s completion on Friday, Nine chief executive Marks sent a note to 6000 Nine and Fairfax 

staff outlining the new corporate structure, which will lead to the departure of several top Fairfax 

executives, including chief executive Greg Hywood and chief financial officer David Housego, and 

dozens of back office staff. No editorial jobs have been lost as part of the new corporate structure, 

but Fairfax’s top political journalist Mark Kenny has already jumped ship, joining the academic 

ranks at the Australian National University. 

Marks said, “In total 144 roles will be made redundant due to duplication and some vacant 

positions will no longer be required. This impacts approximately 92 people,” Marks said in the 

note, seen by The Australian. The enlarged group, to be called Nine, will be organised into four 

operating businesses: Australian Community Media, Printing and Stuff, Publishing, Stan and 

Television.  

100.1.2 ‘This is cricket’: cross-media promotion 

For the first time, News Corp Australia has launched its 

summer of cricket coverage and the Fox Cricket channel 

with a 32-page guide to the 2018-19 season that wrapped 

around the Daily Telegraph, Herald Sun, Courier-Mail and  

on 24 October. 

News Corp managing director of sales Lou Barrett said: 

“We are taking the cricket fans beyond the game, with the 

ultimate experience, keeping them engaged with News’s 

suite of assets, including analysis, game day updates and 

commentary, as well as ‘second screen’ initiatives including 

Supercoach, the premiere location for any fan looking to be 

part of the game in a whole new way. Today [24 October] is 

the start of us redefining cricket in Australia, with 

unprecedented coverage across a print and digital network 

that reaches 12 million sports fans a month, including five 

million cricket fans. Australians have an insatiable thirst 

for information about what happens beyond the game – and we are better placed than any other 

media group to satisfy that demand. This 32-page cricket wrap demonstrates just that and it’s only 

the beginning of the largest print and digital launch of cricket in history, 24/7 right throughout 

summer.” 

Back covering cricket this year is iconic sporting journalist and commentator Robert “Crash” 

Craddock, who has covered more than 150 cricket Tests for News Corp and been involved with a 

series of Fox Sports shows including The Back Page, Summer 360 and Cricket Legends. “After more 

than 30 years of covering the game, I am more excited than ever to be part of the News Corp cricket 

team and to help launch this landmark guide to cricket, like never before,” said Craddock (one of 

your editor’s former journalism students). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 5 

 

The centre-page spread is devoted to a pullout wall chart of the program of matches for the season, 

from Sheffield Shield to Big Bash League, from Test cricket to one-dayers and T20s. The News 

Corp cricket wrap features the fresh opinions of the new Fox Cricket commentary and analysis 

team with a series of exclusive columns from: 

100.1.3 Death of letter writer and skilled, courageous war pilot 

David J. Syme, of Mollymook Beach, NSW, a frequent writer of letters to the editor, died on 3 

October, aged 94. Syme’s life illustrates the courage of his generation, says Andrew Buttsworth, of 

Campbell, ACT. Returning home from a raid on Germany in 1943, Pilot Officer Syme’s Lancaster 

was attacked by a German night fighter. With luck and skilled piloting, he put the heavily damaged 

bomber down safely in southern England. He and his crew went on to complete a full tour of 

operations. David was awarded the Distinguished Flying Cross and went on to success in business 

and family life. “We celebrate the long life of this courageous, friendly and humble man, and 

remember with gratitude his service.” 

In recent years Syme wrote letters to the Australian almost every day, according to his daughter, 

Jane James. “He would call me up all the time and would say, ‘I got another one in darling.’ He 

wouldn’t let another newspaper in the house.” (Australian, 9 and 12 October 2018). 

100.1.4 People 

Darren Davidson, media editor of the Australian, is off to New York to become editor-in-chief of 

Storyful. He will be in charge of the long-term vision and day-to-day operations of the global 

editorial team (Telum Media Alert, 26 September 2018). 

Anthony DeCeglie, deputy editor of the Daily Telegraph, has been appointed senior editor of the 

West Australian and the Perth Sunday Times. He will take up his appointment by mid-2019. He 

was deputy editor of PerthNow and the Sunday Times before moving to Sydney in 2017 (Telum 

Media Alert. 4 December 2018). 

Christopher Dore, the former editor of the Daily Telegraph, is the new editor-in-chief of the 

Australian (Telum Media Alert, 8 October 2018). He replaces Paul Whittaker (see below). 

Ben English, the former editor of the Gold Coast Bulletin, is the new editor of the Daily Telegraph 

(Telum Media Alert, 8 October 2018). 

Rachel Hancock, the former deputy editor of the Courier-Mail, is the new editor of the Gold Coast 

Bulletin (Telum Media Alert, 8 October 2018). 

Simon Pristel, director of news for the Seven Network in Melbourne, is leaving at the end of this 

year to establish his own communications company. Pristel is a former editor of the Herald Sun, 

Melbourne (Age, 11 October 2018). 

Leonore Taylor has replaced Angelos Frangopoulos as chairperson of the Walkley Advisory 

Board, which oversees the Walkley Awards (Telum Media Alert, 15 ad 17 October 2018). 

Hedley Thomas, the Australian’s national chief correspondent, and producer Slade Gibson won 

the Gold Walkley for 2018 for the crime podcast, The Teacher’s Pet. The podcast also won the pair 

the Walkley Award for investigative journalism. The podcast investigated the disappearance of 

Sydney mother Lyn Dawson in 1982 and has been downloaded 27 million times worldwide 

(Australian, 23 November 2018; and see ANHG 99.2.1). 

Paul Whittaker, who was editor-in-chief of the Australian, became the chief executive officer of 

Australian News Channel on 15 October (Telum Media Alert, 8 October 2018).  

100.1.5 Magazines: Great War and VC winners 

The Weekend Australian published on 6-7 October the fourth and final part of its magazine series 

entitled The Great War. This one was sub-titled, “Endgame and Aftermath”, and included 56 pages, 

counting the front and back cover. On 10-11 November the Weekend Australian published a 52-

page magazine, A History of Courage: Australia’s 100 recipients of the Victoria Cross. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 6 

 

100.1.6 mX returns to promote a beer 

The Melbourne commuter newspaper, mX, returned for four consecutive Wednesdays from 26 
September 2018 after News Corp and Carlton & United Breweries collaborated on the special 
series, published to coincide with the launch of Carlton Zero, the brewer’s non-alcoholic beer.  
It had been three years since mX was last published. The 2018 special editions were made 
available at Southern Cross, Flinders Street, Melbourne Central, Parliament, Flagstaff and 
Richmond stations on Wednesdays from 3pm. All the classic sections were back, including “mX 
Talk”, “Gloss and Glam” and “For What It’s Worth”. 

100.1.7 Monday Media sections in SMH and Age 

The Sydney Morning Herald, Melbourne Age and Canberra Times launched a “Monday Media” 

section on 29 October. It is part of the business section of those papers (Telum Media Alert, 29 

October 2018). Mathew Dunckley is the editor of the section. He is the business editor for the 

newspapers. 

100.1.8 Senior newspaper turns 40 

Cheryl Field, the editor of the interstate editions of the national newspaper, Senior, has written 

about the newspaper’s 40th anniversary. In its November issue (p.3), Field tells about the 

dismissive manner in which “the pensioners’ paper” used to be mentioned and how the Senior has 

helped give older people a political voice. “The Senior is proud,” says Field, “to have helped deliver 

their message and remain at the forefront of lobbying for all seniors, no matter what their financial 

situation, political persuasion or geographical location.” The paper began as the Australian Senior 

Citizen, became the Australian Senior, and then, in 2006, the Senior with separate publications in 

NSW/ACT, Victoria, Queensland, South Australia, Western Australia and Tasmania. 

The top halves of Pages 4 and 5 carry a timeline of the changes in the newspaper over the four 

decades. 

100.1.9 News Corp revenue jumps 

News Corp has posted a 23 per cent increase in total revenue for the first quarter to $US2.52 

billion, up from $US2.06 billion in the corresponding period last year, with strong paid digital 

subscriber growth at the Wall Street Journal, the Times and Sunday Times and the Australian a 

highlight (NewsMediaWorks, 8 November 2018). Digital subscribers now account for more than 

half of the group’s total subscriber base. News Corp chief executive Robert Thomson said growth 

in revenue and earnings reaffirmed the company’s strategy to focus on digital development, and to 

put particular emphasis on subscriptions, as the advertising market continues to evolve. 

The first-quarter growth reflects the impact from the consolidation of Foxtel’s results following the 

combination of Foxtel and Fox Sports Australia into a new company and continued strong 

performances at the Digital Real Estate Services and Book Publishing segments. This growth was 

partially offset by lower print advertising revenues at the News and Information Services segment. 

The results also include the $US48 million benefit related to News UK’s exit of the gaming 

partnership with Tabcorp for Sun Bets, a $US49 million negative impact from foreign currency 

fluctuations and $17 million of lower revenues as a result of the adoption of the new revenue 

recognition standard. Total profit was up 44 per cent to $US358 million. 

100.1.10 Recent events 

 100.1.10.1 Deaths 

Pickering, Lawrence (Larry): D. 19 November 2018, aged 76; while employed as a proofreader 

for the Canberra Times, he began displaying his cartoon drawings on the walls of the approaches 

to the men’s toilets until some time in 1971 when the editor, John Allan, took sufficient note to 

invite him to contribute cartoons for the paper; won Walkleys for his cartoons four years in a row 

from 1971 to 1974, the first two during his time at the Canberra Times, then the National Times 

and Sydney Morning Herald;  two years later during the Fraser era, he moved to the Australian, 

then retired from the role after five years in 1981; best known for his “Pickering’s Playmates” 

calendars of naked politicians in the 1980s; in 2012, A Current Affair packed an extraordinary 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 7 

 

number of allegations of serious wrong-doing and general acts of sleaziness by Pickering into a 

segment of only four minutes and 56 seconds; died an undischarged bankrupt (Australian, 21 

November 2018). 

Sturrock, Edith Morna: D. 26 September 2018 in Melbourne, aged 93; [she was an ANHG 

subscriber for a number of years]; in the early 1950s she went to London for work; she was a 

journalist, and she and her mother shared digs; Morna attended night classes at the Royal School 

of Needlework for four years and her mother was so interested in the exercises she enrolled as a 

day student; it was an interesting time to be at the school because the King had died and all the 

regalia for the new Queen was being made; it was here she developed her passion for Jacobean 

Embroidery; in later years she founded the Embroiderers Guild in Victoria and won an Order of 

Australia for her contribution to embroidery; she has created ecclesiastical vestments for all 

denominations; she has been journalist, historian, academic, spearheader of the ordination of 

women; was a promoter and publicist for what is now Deakin University (Age, 10 November 2018, 

p.41). 

100.1.11 ‘Spectrum’ revamped 

The Saturday arts and culture section, “Spectrum”, published in the Sydney Morning Herald, 

Melbourne Age and Canberra Times, has received a makeover. The new-look Spectrum features 

more book reviews and stories, the “Lunch With” section, new columnists and sections, and a fresh 

design (Telum Media Alert, 9 November 2018). 

100.1.12 Oakley believes in printed newspapers 

One of the country’s most experienced editors believes there is a solid future for print newspapers, 

as long as publishers maintain the size, quality and news-breaking aggression of their editorial 

staffs to produce “compelling, exclusive content” (Australian, 26 November 2018). Alan Oakley, 

who retired from News Corp as editorial network director in November, describes himself as a 

“serial editor”, having edited the Sunday Telegraph, Herald Sun, Newcastle Herald, Sunday Age 

and Sydney Morning Herald. 

During his time at The Sunday Age, he turned around circulation from a 2.5 per cent decline to 2.5 

per cent growth, strengthened a team of investigative reporters, and held firm on maintaining a 

discrete staff of journalists and photographers operating separately from the Age. “I insisted that 

it was not just going to be absorbed into a seven-day roster,” he said. “Sunday papers need to break 

great stories. You need talented, dedicated people to do that.” 

British-born Oakley started his career on the Leighton Buzzard Observer, a regional newspaper in 

Bedfordshire, north of London, writing market reports on local livestock sales. “It taught you 

accuracy, because if you got it wrong, it really gave farmers the shits,” he said. Oakley left the 

Daily Express in Manchester to come to Australia in 1985 to work as a sub-editor on the Daily 

Telegraph in Sydney. Oakley planned to stay only a couple of years, but settled here. 

While he believed newspapers must adapt to the digital age — one of his duties was to oversee 

newsroom transformation — he believed the central objective and requirement for success had not 

changed: breaking engaging stories. “That is the key: compelling, exclusive content is what it is all 

about,” he said. That dictum was not sufficiently appreciated by Fairfax Media during part of his 

stint there. 

100.1.13 Journalism institute to be created in Sydney 

Billionaire philanthropist Judith Neilson will donate at least $100 million to create a journalism 

institute based in Sydney (Australian, 28 November 2018). The institute to be called the Judith 

Neilson Institute for Journalism & Ideas, will distribute grants and host events to encourage 

quality journalism. Neilson, known for her world-class Chinese contemporary art collection 

displayed at her White Rabbit Gallery, is a Zimbabwe-born former graphic designer who has 

assembled an extensive Australian property portfolio and holds a stake in Platinum Asset 

Management, founded in 1994 by her former husband Kerr Neilson. She is ranked 1561 on the 

Forbes Rich List with assets of $US1.1bn. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 8 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

100.2.1 Armidale paper erects pay wall 

The Armidale Express in the NSW New England has introduced local news subscriptions for online 

readers (Armidale Express, 12 October 2018). Since 16 October it has been offering visitors to 

armidaleexpress.com.au full access to the latest news from Armidale for $2 a week. The first 30 

days of website access are free for subscribers, who can choose to pay monthly or take out an annual 

subscription with a 20 per cent discount. Subscribers also receive access to a digital replica of each 

day’s print edition of the newspaper so they can read every page on their tablet or desktop. The 

Armidale Express began publication on 5 April 1856. 

100.2.2 Digital readership rises 4pc 

Digital readership of online news has risen 4 per cent in Australia in the past 12 months, reports 

the Media section of the Age. It reports that 13.6 million Australians access their content online 

compared with 12.1 million reading print publications. The August data from Enhanced Media 

Metrics Australia (Emma), released on 29 October found metropolitan newspapers were read by 

9.9 million in print over the period while regional and community titles reached 5.8 million. 

Combining print and digital media, 16.6 million people were reading news through mainstream 

publishers.  

100.2.3 Digital platforms report 

The Australian Competition & Consumer Commission (ACCC) has released its Digital Platforms 

Inquiry preliminary report, which dives into Google, Facebook and Australian news and 

advertising. The inquiry into digital platforms kicked off in February 2018, with the ACCC calling 

for submissions from Australian media outlets and publishers to determine if the likes of 

Facebook’s and Google’s algorithms have breached consumer protection laws. Several networks 

and media organisations entered submissions into the inquiry in the months following. Now, the 

ACCC is offering 11 preliminary recommendations and eight areas for further analysis as the 

inquiry continues in its preliminary report. According to the ACCC, the commission has reached 

the view that Google has substantial market power in online search, search advertising and news 

referral, and Facebook has substantial market power in markets for social media, display 

advertising and online news referral. In the report, the ACCC detailed Google and Facebook’s 

dominance over traditional media in ad spend with a series of graphs, one of which pinpoints 2013 

as the year online spending took over print media (B&T Magazine, 10 December 2018).  

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

 

100.3.1 Mackay: New editor for Daily Mercury 

Paul McLoughlin has been appointed editor of the Daily Mercury, Mackay, Queensland. He was 

previously group managing editor of southern NSW and northern Victoria for Fairfax Regional 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 9 

 

Media. Before that he was group editor of the Riverina Media Group for 12 years (Telum Media 

Alert, 15 October 2018). 

100.3.2 Wingham: Newspaper office closes 

The Wingham Chronicle vacated its office on 9 November. The weekly paper is still published. 

Journalists Sam Brownrigg and Julia Driscoll remain accessible through email and mobile (Telum 

Media Alert, 7 November 2018). 

100.3.3 Broken Hill: Daily Truth’s 110th anniversary 

The Broken Hill Barrier Daily Truth 

printed on 20 November 2018 a special 

commemorative issue for its 110th 

anniversary. This was actually a few days 

late, as daily publication commenced on 2 

November 1908. (Weekly publication 

commenced on 8 January 1898.) The issue 

included a reprint of the first daily issue. 

The special edition can be downloaded for 

$2 from https://bdtsales.com/ 

The BDT’s 110th edition held a surprise for 

Colin and Maureen Napier who saw their 

younger selves on the front page. This was 

the second milestone newspaper they had 

featured in. They were also in the 75th 

Anniversary newspaper in 1983, as pictured above. 

100.3.4 Geelong: Editor departs after three years 

Liam Houlihan finishes as editor of the Geelong Advertiser on 31 December after three years. His 

replacement will be Elise Potter who has been with the paper for three years. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

At 100—from our subscribers 

100.4.1 Both sides now, and no clouds at all [see cover picture] 

Michael Macgeorge, of Melbourne, writes: I was born a journalist, yet finished up on the 

corporate side of the business. It happens sometimes in the media. Was I happy with the result? 

Let’s see! 

When I say I was born a journalist, I’m not kidding. My grandfather, the mighty J. S. Stephens, 

whom I barely knew, had dominated the subs’ room of the Age as chief sub for 50 years, from 1885 

until he finally agreed to retire in 1935 at the age of 81. He had spent 23 years working with David 

Syme, who died in 1908, and then another 27 years with Sir Geoffrey Syme. 

It seemed natural to me that, early in 1942, at the age of 15, having left school, I began knocking 

on the door of the Age, looking for a job – any job – and in April, my knocking was answered. I 

began as a nervous kid, officially a junior clerk, downstairs in the commercial area. After a couple 

https://bdtsales.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 10 

 

of months, I was moved to the inquiries desk for the editorial department on the first floor, a move 

in the right direction. My duties here included meeting the demands of the sub-editors, such as to 

ensure razor blades and paste pots were in good condition—these were the real days of cut and 

paste—and to check that inkwells and copy paper supplies were up to the mark. I was learning 

from the ground up.  

And then the news I was dreaming of. I would be joining the editorial staff from the beginning of 

1944. I must have hit the ground running because, seven years after entering journalism as a mere 

cadet, I was dispatched to Canberra, to work in the Parliamentary Press Gallery under the 

commanding Ian Fitchett. I found my six years there enriching in every way. I loved the work and 

I lived cheaply and well for five of those years at the Hotel Canberra, where I rubbed shoulders 

with Cabinet ministers, among others. My successor in Canberra was Graham Perkin, a bright, 

up-and-coming colleague.  

Back in Melbourne, I was appointed deputy chief of staff and within a few weeks became chief of 

staff. I was soon joined by Greg Taylor, the two of us becoming joint chiefs of staff, one on day shift 

and the other on night shift, rotating on a monthly basis. We worked harmoniously in this way for 

four years, until the fresh breeze that was Ranald Macdonald came along and steered the dynamic, 

multi-talented Perkin into the editorship, with Taylor as his deputy. In 1984, the calm and 

competent Taylor would become the company’s chief executive after Macdonald's departure.  

As editor, Perkin wanted his own team around him and gave me an attractive consolation prize—

to be the company’s London manager—and, incidentally, the first from Australia to occupy the 

post. We spent five years there.  

When we returned to Melbourne in 1972, I knew my days as a journalist were over. I had reached 

the end of the line, as it were. I also soon realised I had returned at a critical and challenging 

time—the start of a revolution in printing. I had already made three visits to the United States, to 

see what was going on in newspapers there and, over the next few years, would make two more.  

In Australia, the print unions were digging in hard, fearing – not without cause, as it turned out – 

that the new, electronic technology would destroy their trades and skills required in the existing 

hot metal age. 

In Melbourne in 1975, a bitter dispute erupted in violence after talks broke down between “the 

proprietors”, as the negotiators for the newspapers then sometimes were, and the Printing and 

Kindred Industries Union, with its Federal and State officials and 26,000 members. 

With the talks in deadlock after 13 days, I remember having a brief, corridor chat with Ranald in 

which I said to him: “Strikes like this are like atomic wars; there can be no winners.” 

Soon after the strike collapsed, with little or no progress on either side, Ranald called me to his 

office with the esteemed general manager, Bill Bland, and told me I would now be in charge of 

negotiations and would report only to him. And so began 16 years of hard labour as the company’s 

first industrial manager—years that were challenging, of high importance and, in their own way, 

broadening and rewarding.  

Our major negotiations were conducted jointly with the Herald and Weekly Times, as it then was, 

and later with News Ltd, after Rupert Murdoch took over the HWT group. Soon after my 

appointment, HWT, then run by Sir Keith Macpherson, announced the appointment of Bill Hoey, 

a Sun senior editorial executive with a social conscience, to a similar role as mine. 

Only a couple of months later, Graham Perkin died suddenly and tragically at home, at the age of 

45. 

Four years after Hoey and I began our innumerable meetings with people from the PKIU, we 

concluded a vital agreement with the union, with little or no industrial disruption. The agreement, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 11 

 

in April, 1979, met the key points we had sought – direct input to the new typesetting system by 

journalists, by editorial wire services and from classified advertising and editorial phone rooms. In 

exchange, our two companies agreed on a system of voluntary redundancy, with three weeks’ pay, 

later increased to four weeks, for each year of service. 

Concluding an agreement was one thing; implementing it was another. And it was just the 

beginning of a period of fundamental change. At the Age, the introduction of offset printing 

required an agreement between two competing unions before the press could spring into life. 

In 1980, Justice Alley ruled that journalists should receive an extra $5 a week for using visual 

display terminals (VDT’s) in production, an allowance their union described as derisory, leading to 

strikes in all capital cities and resolved only when we proposed the said $5 should be transformed 

into something like 5 per cent. 

And so it went on, through the closure of the Sunday Press, a joint production of both companies, 

followed one week later by production of separate Sunday newspapers by the Age, the Sun and the 

Herald on the same day in August 1989, all three of them requiring agreements with the unions 

concerned.  

With the Age falling into the hands of a Receiver after the craziness of young Warwick Fairfax’s 

take-over attempt, journalists went on strike for 24 hours because of the Receiver’s refusal to 

endorse a charter of editorial independence. Truly, there was never a dull moment. 

Bill Hoey had retired in 1985. I replaced him as chair of the Victorian negotiating committee, 

responsible for negotiating with six unions then involved in the Melbourne dailies. In 1990, after 

the retirement of Brian Hogben, a senior editorial executive at News Ltd in Sydney, who had been 

chair of the employers’ national committee for negotiating with the AJA, I became chair of that 

committee as well. As the only person outside News Ltd or HWT ever to sit in either chair, I 

appreciated the trust reposed in me, even if my own retirement was only about a year away.  

So, to answer the question I raised at the start of this longish essay: was I happy with my lot? The 

best answer I can give, with abject apologies to Joni Mitchell, is this:  

I’ve looked at clouds from both sides now 
From up and down and still somehow 
It’s life’s good fortunes I recall 

I really don’t see clouds at all. 

100.4.2 The Ryerson Index 

John Graham, president of the Ryerson Index Inc., writes: If you have ever wondered how to find 

a death notice published in an Australian newspaper, and don’t know the precise date, then visit 

www.ryersonindex.org. This free website was originally started by genealogists, for genealogists, 

and while 20 years later that is still its primary purpose, its other uses are limited only by the 

imagination of its users.  

Among the more than 6.7 million death entries, we have indexed all 2.1 million death notices from 

the Sydney Morning Herald from 1831 until last week (end of September 2018). We have indexed 

all the death notices ever published in some other papers since inception, such as the Fraser Coast 

Chronicle (originally the Maryborough Chronicle, from 1860), the Northern Star (from 1876), and 

St George and Sutherland Leader (from 1960). New entries (both current and back-dated) are being 

added at the rate of around 10,000 per week, by a team of about 125 active indexers.  

Of particular relevance is the 4m-plus notices published for deaths in the past 30 years, details of 

such deaths being unavailable from the state BDM online indexes due to privacy considerations. 

 

We are aware of individuals and organisations who use the Index for various non-genealogical 

reasons. It may be to identify those for whom a will might be held by a legal or trustee firm; to 

cleanse mailing lists by removing the names of those recently deceased; to keep track of cohorts 

http://www.ryersonindex.org/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 12 

 

involved in medical studies. Our favourite is a chemist in a country town who checks the index 

each week before preparing the pill packs for the local nursing home - because Ryerson is faster at 

notifying a death than is the nursing home! 

An analysis of the statistics shows a large drop-off in the number of death notices published in the 

metropolitan dailies in the past 60 or so years, with a smaller but still measurable decline in the 

number of notices in regional and country papers. As an example, the Sydney Morning Herald 

peaked at 27,504 death notices published in 1970. In 2017 the number was 8,055, despite the 

number of deaths in NSW increasing by 25.4% in the same period. 

The Ryerson Index has grown into a go-to website for Australian genealogical research in its 20 

years on the web, and the dedicated band of volunteers aims to keep it that way for at least the 

next 20.  

100.4.3 The front page was full of ads 

Victor Isaacs writes: What set off my interest in the design of newspapers? This is something I 

was always vaguely interested in, but there was one particular incident which really made me 

want to find out more. One day, I was researching something (I’ve forgotten what) in the great 

national treasure, the Newspaper Room of the National Library. I was scrolling through a 

microfilm copy of an old newspaper at a machine. A young lady was busy doing the same next to 

me. We were each minding our own business. Suddenly, she turned to me and exclaimed in great 

surprise something like, “I wanted to give my grandfather a copy of the front page of the Courier-

Mail on his birthdate for a birthday present. But the front page of the newspaper on this day 

consists entirely of classified advertisements! I can’t believe it!” Her face was filled with such utter 

amazement and incredulity that I have never forgotten it. And so my interest really began. 

100.4.4 How things have changed! 

Alan Clark, of Nowra, writes: I was pleased to be associated for half a century in the newspaper 

industry during a period of revolutionary change. When I began a six-year apprenticeship as a 

hand compositor at Warragul (Vic.) in 1958, one of my earliest tasks was to hand-set the headlines 

for the weekly newspaper. There was one Linotype machine in the office, and another job was to 

melt down the metal slugs when each issue was completed and return them as ingots to be used 

again. The paper was printed two pages at a time, and when backed up, it was fed through a folding 

machine. The last process was to collate the sheets to make up the 16-page edition. 

Before my apprenticeship was completed, I gained experience on the Linotype, using a keyboard 

vastly larger and different from the one I would use later in life. In 1975 I joined the South Coast 

Register at Nowra (NSW) and within a year was introduced to computers. The typesetter produced 

holed paper-tapes that were fed into a computer taller than me. It contained a film strip with seven 

typefaces, and eight lenses provided different sizes. Images went onto photosensitive paper which 

was processed using chemicals. 

After nine years, there was new technology with articles stored on floppy discs, although they were 

processed the same way. The advantage was that files could be recalled for correction and editing. 

That method would continue until 1997 after Rural Press had taken over the paper, and the paste-

up department was replaced by production people putting the pages together on screens. With the 

typesetting team reduced, I became a proof-reader and journalist, and filled those roles until my 

retirement in 2012. From time to time I still write an article for the paper which may be read on 

the Register’s website. How things have changed! 

100.4.5 Bush papers kept the record 

Chris Harte, of London, writes: In late 1989, I was researching the newspaper archives in the 

Mortlock Library of South Australia. I had been commissioned to write the history of the South 

Australian Cricket Association and was looking for any scores and match reports from the 1880s and 

1890s. In those days teams travelled to Inter-Colonial matches by either boat or train and it was quite 

usual for games to be arranged at places en route, some of which would last three or four days. No 

official records were ever kept of these fixtures as cricket statistics, in those times, were not considered 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 13 

 

important. Any games taking place outside of the main cities were only reported in the relevant local 

newspapers. 

In 1979, The Association of Cricket Statisticians (ACS) had submitted the result of many years of 

research to the appropriate cricket authorities for the approval of the definition of what were, and 

were not, first-class matches. Imagine my delight as I not only came across lost games which were 

obviously first-class but even the occasional photo and, in one instance, a presentation medallion. 

The bush newspapers were wonderful in their descriptions and lists of players, including scorecards, 

umpires, local dignitaries who attended and even the caterers. I was able to include all of this 

information in my book and was delighted to present the information to the ACS for them to be able 

to reclassify the details in their records. 

Alas, the chairman of the relevant sub-committee told me that there could be no going back on their 

previous decision. Although I was peeved, to put it mildly, the fact that I had discovered the huge 

amount of sporting material existing in bush newspapers meant that I had found a wonderful source 

of research for future books. 

100.4.6 Leon Oberg’s reflections (2): From typewriters to digital age 

This is the second in a series of reflections by Leon Oberg, of Goulburn. The first appeared in ANHG 

99.4.2.  

Leon Oberg writes: When I started at the paper in 1964, journalists were generally using 1940s-

1950s typewriters, bashing stories out onto copy paper a paragraph at a time. This material would 

go to the sub-editor for checking and the editor would determine newsworthiness – where the 

material would appear in the paper. The edited copy would then go down a chute to the production 

department where one of many linotype operators would re-type those words on a 90-character 

keyboard.  

The clattering machine would then assemble matrices (molds for the letters and words being 

formed) in a line. The assembled line would then be cast as a single piece “slug”. This was a process 

known as “hot metal” typesetting and the finished story, set to a width earlier determined by the 

editor, would be placed on a forme by a compositor and gradually a page would be assembled using 

photo blocks and cast advertisements and so on. From this, a cast metal plate representing two 

pages at a time would be made and be bolted to the press.  

When I began, the Goulburn Evening Post had a terrible airless, poky darkroom where film was 

developed allowing photographs to be printed. It was rather rudimentary, unhealthy, but effective. 

In later years I was able to design and commission a much larger air-conditioned area for the 

purpose, one that provided an office for writing and a purpose-built darkroom containing several 

enlargers meaning a number of photographers could work at once. With the 1985 restructure, 

journalists started using computers to write their copy and today, with the Internet and email, 

news gathering is so easy compared with what we went through in those early days it can only be 

compared with the horse and cart era and rocket science. Stories today can be written and emailed 

to people for fact checking and any corrections or suggested improvements can be back in the 

writer’s hands within minutes. Data checking via Internet can be had at the press of a button. 

Photography, up until effective digital imagery appeared in our newsroom from 2001, was rather 

time consuming. It would take 12 minutes to develop, fix and properly wash a film. If a photo for 

the front page was really urgent such as a last-minute crash, fire or civic announcement, it was 

possible to print from hastily rinsed wet film but the enlarger would need to be cleaned and the 

film strip properly washed and dried in the normal way for filing, afterwards. Even then 12-15 

minutes would be required under the best emergency conditions to have a dried print for the editor. 

With digital photography, we all know today how an image can be downloaded into a computer 

within seconds of connecting the camera. A picture for publication can be selected instantly and no 

more than 60 seconds need elapse before that photograph is forwarded to production for editing, 

sizing and page fitting. And no one breathes in chemicals or gets them on their hands, no more 

groping around in the dark, waiting on print driers and so on… 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 14 

 

Another benefit of modern technology was the ability to receive news pictures quickly. Even when 

I started editing Town and Country Magazine, I had to rely on the vagaries of Australia Post when 

getting images. A photograph sent from Eden or Bega, for instance, would often take three or more 

days to arrive and sometimes miss the deadline altogether.  

Modern technology has also vastly improved the quality of newspaper reproduction. When I started 

the hot metal printing process was rather rudimentary, and photographs would appear grainy due 

to the course 65 dots to the square inch screen in use and to poor paper stock. Offset printing from 

the late 1970s did improve that a tad but none of this holds a candle to today ’s digital plateless 

presses that have the ability to print material clearly and in a higher, sharper screen density. 

They talk about the ‘good old days’ but who would go back to the quill, clunky typewriters, film 

cameras, teleprinters and hot metal presses? Computers, communications and cameras today still 

amaze me being one who grew up in the steam era and when some milkmen still delivered the milk 

by horse and cart. 

Is journalism heading in the right direction? I guess it is given all of this technology. People like to 

be informed and if the media is used lawfully and without bias, of course it will survive and have 

credibility.  

100.4.7 ‘Whites’ in the hot-metal days 

Peter Gill, of Melbourne, writes: I enjoyed most of the six years that I spent in two Melbourne 

newspaper offices (the Argus and the Herald) during an apprenticeship to become a compositor. 

Perhaps the aspects which had least appeal included working on Saturdays (because I wanted to 

pursue the sport of rowing) and the imminent prospect of mobbing to the night shift in early 1963. 

In that era, newspapers were reaching the pinnacle of hot-metal development of newspaper 

production. Although the Argus had included colour printing from time to time since 1952, much 

of the news content gathered by the newspaper’s own staff came from teleprinters, and photos were 

transmitted by picturegram. 

One task given to junior apprentices was the “making of whites”. The type from the day’s five-point 

classified advertisements was put into a chase, and the top of all the slugs (or lines of type) was 

planed off. There was always the prospect of the type being thrust into the air! “Whites” had the 

practical value of being used to make a five-point space, rather than using six-point spacing made 

on Elrod machines. 

Now to the ANHG: Issues of this Newsletter have included a broad range of Australian newspaper 

history, from our earliest days through to modern arrangements and newspaper development. I 

have greatly appreciated the continuing details about big and small Australian newspapers and 

their varied histories. Rod Kirkpatrick and Victor Isaacs are to be congratulated for nurturing the 

Newsletter for 100 issues. As compiler, Rod must spend many hours in considering the material 

which is available for each issue, then selecting and editing the final copy. I hope that Rod has the 

personal enthusiasm and good health to continue with his significant activities necessary for each 

issue. 

At 100—back to normal 

100.4.8 Nation: 60 years in hindsight 

The influential fortnightly magazine Nation was launched in Sydney sixty years ago 

today (26 September 2018). In this essay first published in 1989, one of its best-known 

contributors recalls its genesis; extract only (Inside Story). 

Nation, “an independent journal of opinion”, was published in Sydney from 1958 to 1972, each 

fortnightly issue a miscellany of editorial and contributed articles on politics and the economy, 

manners and morals and the arts. The writers include people well known already when Nation 

began, among them Cyril Pearl, W. Macmahon Ball and Max Harris, and others for whom Nation 

found a new reading public, such as Sylvia Lawson, Brian Johns and Bob Ellis. The time runs from 

the middle of the Menzies age to the eve of Whitlam, from the aftermath of French defeat in 

Indochina to the Vietnamisation of America’s and Australia’s war, from the pill to gay liberation, 

http://adb.anu.edu.au/biography/pearl-cyril-altson-15048
https://insidestory.org.au/the-very-heart-of-history/
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Harris_(poet)
https://insidestory.org.au/authors/sylvia-lawson/
https://www.smh.com.au/national/obituary-media-leader-brian-johns-blazed-a-trail-in-publishing-and-broadcasting-worlds-20160113-gm4vdx.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Ellis


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 15 

 

from the early days of the Elizabethan Theatre Trust and Richard Beynon’s The Shifting Heart to 

La Mama and Nimrod and David Williamson’s The Removalists. 

Over those fourteen years Nation readers were offered an informative, searching and quirky 

analysis of a nation’s experiences: the myopic foreign and opportunistic domestic policies of 

Menzies and his Liberal successors, the stumbling recuperation of Labor, the changing face of 

cities, the boom in mining shares and tax avoidance and the slide in manufacturing, the zigzag 

quest for cultural identity, and much else that the newspapers either dealt with partially, 

trivialised, missed, or — often enough to delight the journal’s makers — picked up from Nation. 

The principal makers, from beginning to end, were Tom Fitzgerald and George Munster. 

Fitzgerald was thirty-eight, in 1956, when he decided to start his own paper. That August, Harold 

Levien’s independent monthly, Voice, which he admired, went silent after five years of struggle. 

For much of 1956 Fitzgerald was in conflict with the bosses of the Sydney Morning Herald over the 

limits of his freedom as “financial editor” to speak his mind in their pages. And he had lately given 

up a private hope, nurtured since his discovery of America on the way to war in Europe, of making 

a life in the United States as an economist or a journalist. 

Nation once carried an advertisement for a building society showing a milkman and an aircraft 

officer as different types of investor. This must have entertained the editor/proprietor, for he had 

been both. Thomas Michael Fitzgerald was born in 1918 on his grandfather’s dairy in the Sydney 

working-class district of Marrickville. That grandfather and grandmother, his father’s parents, 

were Irish-Catholic migrants, and so was his mother. Tom was the oldest of six children. When he 

was about ten, health inspectors closed the dairy, but his father had become a milk vendor, helped 

by three of his sons on a route that took them running through old inner suburbs — Marrickville, 

Newtown, St Peters, Leichhardt — before dawn and returning in daylight to collect money and 

talk companionably with the customers. This experience contributed to a lifelong sense of 

identification with working people. His father had a vivid awareness of the wrongs done to Ireland 

but was a less frequent churchgoer than his mother. 

100.4.9 Photos run on cover page of ANHG issues 

No cover photos were used in issues 1 to 50. 

Issue 

no. 

Image used 

51 Hobart Mercury pressroom 1902. 

52 Dungog Chronicle office, early 1900s. 

53 David Tulloch at Maffra Spectator office. 

54 Horace Burgess Harvey as 15yo apprentice at Prompt Printery, Bundaberg, 1941. 

55 Wagin Argus office, WA, 2007. 

56 Joyce Saunders at centenary of North-Eastern Advertiser, Scottsdale, Tas 

57 Delegates to the Australian Provincial Press Association Conference held in 

Brisbane in 1936 

58 Manning River News plaque at Tinonee, NSW 

62 Office of the Kangaroo Island Courier, Kingscote, 1936. 

63 Final issue of the News of the World, 10 July 2011. 

65 Rob Wilson at Pinnaroo Printing Museum, 2003. 

66 Kalgoorlie Miner building, August 2003. 

67 Launch of Media Archives Database project: Angelos Frangopoulos, Bridget Griffen-

Foley and Harold Mitchell. 

68 Weston family pic, 1997, Kiama Independent. 

http://adb.anu.edu.au/biography/fitzgerald-thomas-michael-tom-18613
http://adb.anu.edu.au/biography/munster-george-john-15786


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 16 

 

69 Albany Advertiser building, 2003. 

70 (1) William Pettit and Ken McPhan, of the Gippsland Independent and Express, 

Drouin, Victoria. (2) Bacchus Marsh Express office. (3) Islander office, Kangaroo 

Island. 

71 Front pages of first tabloid issues of SMH and Age. 

72 Charlton Tribune workroom in hand-type days. 

73 Rod Kirkpatrick researching bound volumes of Maryborough Chronicle, 1992 

74 Offices of the Bunyip, Gawler, South Australia, in 2003. 

75  Donald Roy McPherson, of the McPherson family, owners of the Shepparton News 

since 1888. 

76 Manning River Times 1960s photo of first copies being pulled off the old flatbed 

press. 

77 Launceston Examiner building, 2003 

78 Kilmore Standard of Freedom half of Page 1 

79 Bendigo Advertiser staff 1918 

80 Courier-Mail’s 11 August 1945 headline about imminent end of Japan war 

81 Two pictures of Gnowangerup Star, WA: exterior of building; and Margaret Walker 

with hot-metal pages of final edition, 26 June 2003. 

82 Collage of Anzac Day centenary front pages 

83 Final Melbourne issue of commuter newspaper mX (12 June 2015). 

84 Exterior of Victorian country newspaper offices at Bacchus Marsh, Camperdown and 

Donald in 2002 

85 Exterior of four country newspaper offices in Western Australia, ca 2003-05: 

Northam, Carnarvon, Manjimup and Kununurra. 

86 Collage of photos of Christchurch’s daily, the Press 

87 The file room at Mt Gambier’s Border Watch 

88 Inverell Times office, 2012 (Barry Blair pic). 

89 Great Southern Herald office, Katanning, WA 

90 Colac Daily News, various 

91 Our Year of Headlines, Herald Sun 2016 

92 A Warwick Daily News Linotype, 1971 

93 Series of photos related to Jennie Scott Wilson, feminist and Red-ragger 

94 “Dryblower” Murphy 

95 The front page of the only known extant issue of the Mountain Tourist, Belgrave, 

Victoria. It is the fifth issue of the paper which was reportedly the first newspaper 

published in the Dandenong Ranges 

96 The front page of the Canberra Times of 11 February 1964, the first newspaper to 

report the scale of the Voyager disaster. The paper took a lead role in covering what 

was the worst peacetime disaster in Australian maritime history as it unfolded off 

the New South Wales south coast. 

97 The Cumberland Argus office in George Street, Parramatta, in 1889. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 17 

 

98 A photograph taken by Russell McPhedran of the Granville train disaster, Sydney, on 

18 January 1977. Eighty-three people died and 213 were injured. 

99 Screenshot of the top half of the front page of the Australian of 27 July 2018 with 

the banner headline, “THE DAY FAIRFAX DIED”, reporting the imminent merger 

of the Nine Network and Fairfax Media Ltd. 

100 Age and Herald & Weekly Times industrial managers and the printing union 

representatives when the breakthrough industrial agreement is signed allowing for 

direct input into typesetting systems via VDTs by journalists and from classified 

advertising phone rooms and wire services. 

100.4.10 Publications of the Australian Newspaper History Group 

1. Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod (2003), Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A Short 

History. Sydney: with assistance of Rural Press Limited. [Now out of print, but available on CD.] 

2. Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod, eds. (2003), The Australian Press: A Bicentennial Retrospect. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-0-2. 

3. Isaacs, Victor, Kirkpatrick, Rod, and Russell, John (2004), Australian Newspaper History: A 

Bibliography. Brisbane. ISBN 0-9751552-1-0. 

4. Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2004), The ANHG Index: Australian Newspaper 

History Group Newsletter Numbers 1 to 25 (1999-2003). Brisbane. ISBN 0-9751552-2-9. 

5. Russell, John C., transcr. (2005), Bibliographical Notes for Henry Mayer’s The Press in Australia. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-3-7. 

6. Russell, John C., comp. (2005), Early Printers of Melbourne: An Index. Brisbane: Australian 

Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-4-5. 

7. Kirkpatrick, Rod, comp. (2006), Press Timeline: Select chronology of significant Australian press 

events 1802-2005. Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9803128-0-9. 

8. Isaacs, Victor (2007), Looking Good: The Changing Appearance of Australian Newspapers. 

Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 978-0-9803128-1-2. 44 pages.  

9. Isaacs, Victor (2008), How We Got the News: Newspaper Distribution in Australia and New 

Zealand. Mackay: Australian Newspaper History Group. ISBN 978-0-9803 128-2-9. 67pages. 

10. Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2009), Fifty ANHG issues indexed: An index of the 

Australian Newspaper History Group Newsletter Numbers 1 to 50 (1999-2008). Mackay: Australian 

Newspaper History Group. 180pp. ISBN 978-0-9803128-3-6. 

11. Russell, John, Kirkpatrick, Rod, and Isaacs, Victor, comp. (2009), Australian Newspaper History: A 

Bibliography, 2nd ed. Mackay: Australian Newspaper History Group. ISBN 978-0-9803128-4-3. 

12. Kirkpatrick, Rod, comp. (2009), Press Timeline: Select chronology of significant Australian press 

events 1802-2008. Mackay: Australian Newspaper History Group. Available only in CD format. 

13. Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2013), Australian Newspaper History Indexed: An 

Index to the Australian Newspaper History Group Newsletter, Numbers 1 to 75 (1999-2013). 

14. Kirkpatrick, Rod, Dailies in the Colonial Capitals: A Short History. ISBN 978-0-9751552-7-1. 

100.4.11 When we were 50 

When the 50th issue of this newsletter appeared, the following article was published about how it 

began: 

Rod Kirkpatrick writes (ANHG 50.4.8): The Australian Newspaper History Group, which 

emerged from a conference on local newspapers and local identities at Chiltern in north-eastern 

Victoria in October 1999, is an example of what individuals rather than committees can achieve. 

One of those at the Chiltern conference was Victor Isaacs, a Canberra public servant with wide-

ranging interests in history. He wanted to form a group of people with interests in newspaper 

history and to issue some sort of publication for them. A few weeks later he single-handedly 

published the first issue of the Australian Newspaper History Group Newsletter.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 18 

 

That first issue carried only four A4 pages, but it was a start. Isaacs published a second issue in 

November (again 4pp), a third in January 2000 (8pp) and a fourth in February (10pp). Then he 

asked his growing ANHG readership whether anyone would like to take over the editorship from 

him. I put up my hand and built on the solid foundation that Isaacs had laid. Ten issues appeared 

in the first 15 months, but since 2001 the newsletter has appeared five times a year, without fail.  

The size since 2001 has generally been 20 pages (about 10,500 words). This is issue No. 50. The 

newsletter breaks up items into sections that deal with current events in the capital-city dailies, 

online news as produced by newspapers, and provincial and suburban papers (the items are short, 

but are sourced so that readers can find out more if they wish). There are also sections on 

newspaper history (the “old” stuff) and on recent publications (books, theses, and journal, magazine 

and major newspaper articles) of relevance to newspaper historians. The newsletter has 230 

electronic subscribers (who pay nothing) and 23 hard-copy subscribers (individuals pay $50 for ten 

issues). The subscribers include National and State Libraries, newspaper researchers, editors, 

managers, journalists, academics and librarians. The ANHG has published nine books and is 

working on its grandest publication yet: a comprehensive bibliography of Australian newspaper 

history. It will be the second edition of the bibliography, but this edition will dwarf the first edition. 

The ANHG plans to publish early in 2009 an index to the first 50 issues of its newsletter. All this 

from the initiation of one man and the taking up of the baton by two or three others.  

Let Victor Isaacs tell in his own words what led to the formation of the Australian Newspaper 

History Group. “I had long had an interest in newspapers – their history as well as current topics. 

I was growing increasingly frustrated that there seemed to be no place to pursue this interest in 

Australia. There was no organisation of like-minded people, and there was no journal about the 

subject. In mid-1999, I finally decided that since there was no organisation, I would just have to 

found one. I drafted a form letter and sent it to the newspaper librarians of major libraries, 

university faculties of journalism and history, historical societies around the country, and daily 

and Sunday newspapers. I had no idea what sort of reaction I would get. Very soon after I sent the 

letter, I walked into the newspaper room at the National Library of Australia. The newspaper 

librarian said to me, ‘That was an interesting letter we received from you. No doubt, you know 

about the forthcoming newspaper history conference in Chiltern.’  

“No, I didn’t. Clearly, there were other people who shared my interest! If I had not sent my letter, 

I would possibly never have heard about the conference. I received an approximately 30 per cent 

response to my letter, which is pretty good for that type of thing. Meanwhile, I went to the 

conference in October 1999. It was a weekend filled with papers about newspaper history of 

overwhelming interest. I thought this is what I have been looking for all my life!  

”The final session of the conference was entitled “Where do we go from here?” I followed up on the 

letter, by raising the idea of a newspaper history group and journal. There was agreement that we 

did not want yet another formal, academic magazine. There was a view that an informal journal 

keeping people in touch with what was going on would be very useful. On this basis, I put together 

the first issue of the ANHG Newsletter. I sent gratis copies to everybody who had replied to my 

letter and everybody who had attended the conference. I received very gratifying responses. The 

ANHG was away!”  

100.4.12 Typewriters and a yearning for permanence 

Will Pavia writes in “Spotlight”, Weekend Australian Magazine, 13-14 October 2018: In a stretch 

of Manhattan full of digital agencies and social media companies, Paul Schweltzer sells machines 

that allow users to write messages on paper. They are called typewriters. Just as the rise of music 

streaming services has been accompanied by a vinyl revival, so have typewriter sales soared in the 

age of texting. Schweltzer says monthly sales have risen sixfold in five years, “especially the 

portable manual typewriters”. Some relate the trend to a revival of craftmanship and a yearning 

for permanence.  

100.4.13 Shorthand on the rocks 

Chris Griffiths writes (Australian, 15 October 2018): Once upon a time, journalists used 

shorthand to transcribe interviews and meetings. It could be a discussion at a luncheon, courtroom 

proceedings or parliamentary proceedings. Now the reign of shorthand has all but ended, a skill 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 19 

 

that goes back to ancient Greeks killed off by the digital age. Greek shorthand was believed to have 

begun with Xenophon’s transcription of the memoirs of Socrates, while in Roman times, consul of 

the Roman republic Marcus Cicero instructed Tyro, a slave, to develop what became known as 

Tironian shorthand. Released in 1837, English educator Sir Isaac Pitman’s shorthand was the 

standard system for reporters. It was later joined by Teeline, developed in the late 1960s. 

Now machine learning is all but sounding shorthand’s death knell, as computers and apps become 

more proficient at creating accurate transcripts. The internet offers different types of services 

depending on the degree of digital help you want. Sites such as transcribe.wreally.com and 

oTranscribe.com make it easy to transcribe manually from an audio file. You can slow down and 

pause the audio from your keyboard without touching your recording device. 

Then there’s human help, services that will manually transcribe your audio file. The cost varies 

wildly depending on the service’s location, English skills, but some services work with thousands 

of freelance transcribers operating from their homes in various parts of the world. You have to 

make sure that they keep the contents confidential. 

More recently automated transcription services have sprung up online. Speechmatics, Trint and 

Temi transcribe uploaded audio for as little as 10 cents per minute. But while accuracy can be 

excellent if the audio quality is good and there are no heavy accents, if the audio is muffled, or 

distant, you can end up with gobbledygook. The more recent development is real-time translation, 

where the transcribed text is created as you conduct your interview. Download the Otter.ai app, 

point your smartphone at the subject, begin the interview and a transcript appears in real-time as 

the interview proceeds. Again, accuracy varies depending on audio quality. 

Otter lets you easily listen to the audio of any part of the transcription to check its accuracy, and 

you can edit it on the fly. This makes it very usable. Otter was developed by AISense, a start-up 

based in Los Altos, California and is available as an iOS and Android apps, and through the web. 

It is compatible with the Android app, ACR or “a call recorder”, so you can transcribe phone calls 

on the fly. You can conduct an interview over the phone as you walk along the street, choose the 

option to send the conversation to Otter, and a few minutes later receive the transcription. 

Unfortunately ACR doesn’t work with iPhones. 

100.4.14 Claude Marquet and the comps of the season 

From Cowan’s 1904: Of the many 

Christmas greeting cards, we have to 

acknowledge that of the Melbourne Argus 

companionship, reproduced herewith, is 

the most original and artistic expression 

of the good feeling that is general among 

followers of typography. Mr Claude 

Marquet’s design shows the skill in 

drawing, genial humour and faithful 

presentation of printing-office detail, 

which have long pleased typographic 

admirers of his art. Mr Marquet, whose 

drawings have appeared in most of the 

leading Australian illustrated 

newspapers, has experience in South 

Australia (his native state) as comp. and 

Linotype operator, but editorial 

recognition of his artistic gifts led him to 

depend exclusively on black-and-white work. After a period spent in drawing for Quiz and other 

Adelaide papers, he came two years ago to Melbourne, where the excellence of his cartoons and 

other illustrative work has won him a high reputation. The Argus companionship is to be 

congratulated on securing this brilliant specimen of one department of Mr Marquet’s art. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 100, December 2018— 20 

 

100.4.15 A bon Mott 

Clifton Mott, an Albury newspaper sub-editor, was asked on the night of 23 October 1934 to find a 

way to use lights to signal an aircraft lost in an air race from England to Melbourne. Twenty teams 

had entered the 18,000km race. The team from the Royal Dutch airline, KLM, became hopelessly 

lost in a savage electrical storm over inland New South Wales. Mott enlisted the help of Lyle Ferris, 

Albury’s municipal electrical engineer, and Reg Turner, the district postal inspector. Turner’s 

knowledge of Morse code and Ferris’s electrical expertise allowed them to switch the town’s lights 

on and off to spell out A-L-B-U-R-Y. At least 80 motorists came out to use their headlights as 

landing lights. The aircraft landed safely at 1.17am and stuck fast in deep mud. A team of about 

300 people gathered at day break to pull the aircraft free. It completed the race that day, finishing 

second despite the setback. Mott was a member of the Mott newspaper dynasty of Albury, Hamilton 

and Melbourne. 

100.4.16 Correction  

Rod Kirkpatrick writes: This is a correction to a statement I made in 73.4.2 Times flies (1): I 

said: “I had heard about the [Canberra CAE journalism] course when, as the Taree [newspaper] 

editor, I attended a weekend seminar on provincial journalism at the University of New England, 

Armidale, in August 1970 (it turned out to be the final seminar; viz. Country Conscience, p.182).” 

In fact, the seminar took place in May 1970 (22nd to 24th), not August, as my diary for 1970 clearly 

indicates. 

   

 

5—Recently Published 

 

100.5.1 Book 

Calder, Bill, Pink Ink: The golden era for gay and lesbian magazines. Cambridge Scholars 

Publishing, 2016. 

NT News, The Subtle art of Not Giving a Croc! Legendary Front Pages From the NT News Volume 

Two, Hachette, 2018, paperback, 128 pp., $20. Reproduces some of the outrageous pages of 

the NT News of recent years, along with some proud statements of how they were produced. 

Spooner, John, What the Hell was He Thinking? John Spooner’s Guide to the 21st Century. 

Australian Scholarly Publishing, 2018. $65. Spooner was a cartoonist for the Melbourne 

Age for more than 40 years. 

100.5.2 Articles 

Green, Mel, “Dapper snapper had a rich career”, Canberra Times, 1 December 2018, p.24. 

Obituary of former Canberra Times chief photographer (from 1964 to 1984) Jim Green 

1919-2018. 

Needham, Kirsty, “Our part in the birth of China Daily,” Age, 6 December 2018, p.12; also in 

Sydney Morning Herald under the title of “Red all over: our newsman in Beijing,” p.12. 

Tells the story of the involvement of the Age in the establishment of the China Daily. 

Wright, Tony, “Hall of Fame a natural home for one of our best journos,” Age, 17 November 

2018, p.33. A tribute to Michael Gordon 1956-2018. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R and M Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Email Rod first.  


