
 

Colac, Victoria, celebrated 150 years of newspaper publication this year. Four newspapers had been started 
there by 1902 when its first and only daily appeared. With the financial backing of a local medical practitioner, 
Joseph Gillis Wynne, the Colac Daily News was launched on 24 March 1902, with journalist James Cleary Roach 
as printer and publisher (see colophon below). The paper ceased publication on 20 October 1903, after the plant 
and machinery had been seized by the bailiffs. The only available files of the paper are in hard copy in six 
packages (see above) held at the Ballarat stores depot of the State Library of Victoria. Each issue is folded and 
so fragile it threatens to disintegrate with even the gentlest handling, making it extremely difficult to study them 
in detail. Your editor viewed them in the Heritage Collection Room of SLV, Melbourne. The Colac Herald, the 
town’s second paper, was launched on 22 October 1869 and is still published.  

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 90                       December 2016 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 25 February 2017. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

Editor’s note: I have probably lost about one-third of the electronic 
subscribers to this newsletter since the last issue simply because I bought a 
new laptop. The computer wizards and data recovery people have been 
unable to copy my emails and email addresses from the previous laptop to 
the new one. [Fortunately, I had a hard copy list of subscribers that was a 
couple of years old. There were a number of additions and deletions to that 
list before the recent “disaster”.] So, if you know somebody who was a 
subscriber, ask them whether they have received Issue 90. If they have not, 
then suggest they email me if they wish to continue receiving the newsletter. 

90.1.1 Sunday Times, Perth (1): New era 

On 20 November 2016, the Sunday Times, Perth, published the following statement: “Today, the 

Sunday Times is brought to you by Seven West Media. The change of ownership heralds a new 

dawn for this newspaper, which turns 120 next year. We are the fifth owner of the masthead, which 

from its launch in 1897 has sought to serve its readership by giving them a product to reflect their 

aspirations and champion their causes. It has informed them — its journalists down the decades 

risking sanction and jail to do so — without ever talking down to them. The Sunday Times has 

long been a paper to absorb and enjoy, not carry under the arm. And long may that continue. While 

a new era begins, the newspaper’s purpose and promise remains unchanged. Our readers will stay 

front and centre of every decision we make. A story won’t be published unless we think it will 

resonate with you or tell you something we feel you really ought to know. We cherish this 

newspaper’s history and seek to write important new chapters. Seven West Media’s investment in 

the Sunday Times and its journalists, artists and photographers is a massive vote of confidence in 

the future of newspapers. Of course, the world has changed a lot since 1897, the year Amelia 

Earhart was born and Bram Stoker wrote Dracula. We believe newspapers are as important today 

as they were then. Some would argue newspapers are even more vital in this confusing age of often 

poorly researched news. WA is also a very different place in 2016, but some things remain the 

same. Just as our very first readers were able to rely on the Sunday Times, the same can be said 

for readers today and in the future. Thank you for your loyalty.” 

Responsibility for editorial comment is taken by the editor, Michael Beach, 50 Hasler 

Road, Osborne Park, WA 6017. Postal address: GPO D162 Perth WA 6840. 

90.1.2 Sunday Times, Perth (2): New editor, new newsroom 

Darren Davidson writes (Australian, 21 November 2016): Michael Beach, the Sunday Times 

editor, is clearly enjoying his first full week leading the paper inside its smart new headquarters 

at Australia’s first fully integrated print and television newsroom. He enthuses, naturally enough, 

about cross-platform publishing opportunities and further collaboration between reporting teams 

at the West Australian and Seven Network because the expanded operation now includes the 

Sunday Times and website Perth Now. “We switch a lot of stuff on these days, but we never switch 

anything off,” the former deputy editor of the West Australian jokes. Instead of the traditional 

hierarchical, command-and-control newsroom layout, a 24-person superdesk has been built to sit 

senior production and editorial staff from newspaper, online and TV properties. “We deliberately 

sprinkled reporters among each other so there’s no dedicated areas for each title,” he says. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 3 

 

All up the Perth-based newsroom produces the West Australian newspaper six days a week, the 

Sunday Times once a week, 18 regional newspapers, two live top-rating news bulletins for 7 News 

Perth, the Today Tonight current affairs show, and a series of websites including Perth Now. “The 

TV people gave them training and over time they’ve taken to it quite naturally,” Beach says, noting 

how modern technology has opened up new avenues between newspapers and the audience, 

changing the way news is delivered. We now have newspaper reporters appearing on TV, doing 

digital reports and shooting video on their iPhones. We’ve had TV reporters writing for the paper.” 

At its heart, though, Beach says the craft is still about gripping news stories, riveting features and 

compelling opinion pieces. “The key way we look at it is to ask ourselves: ‘what’s the best journalism 

we can do across TV, newspapers or online?’” It’s a big contrast to when Beach began his career as 

a cadet at the Australian in the 1980s, receiving early mentoring from future editor-in-chief Chris 

Mitchell, and future managing director of the Herald and Weekly Times Peter Blunden, when they 

worked on the paper’s backbench. He also cut his teeth working as a sub-editor at the Daily and 

Sunday Express, two of Britain’s liveliest newspapers over the last 116 years. 

Before moving to the West Australian, Beach was editor of the Saturday Daily Telegraph during a 

period of sustained circulation growth. His move to Perth coincided with billionaire Kerry Stokes’ 

reverse takeover of West Australian Newspapers Holdings in a $4.1 billion deal that more than 

trebled the size of the publisher at the time. He now finds himself at the Sunday Times, one of the 

first newspapers acquired by a young Rupert Murdoch, founded in 1897 and sold to Stokes earlier 

this year. It’s understood that Seven, cognisant of becoming new proprietors of a paper owned by 

the Murdoch family for many decades, is determined to secure the newspaper’s future, ensuring it 

prospers for many more decades to come. The actual sale was only finalised on Wednesday [16 

November], with the Perth Now site going live from the newsroom at 5pm. On Monday and 

Tuesday of last week [14 and 15 November], staff at the Sunday Times packed up their belongings 

to make the 11-minute journey from their Stirling Street premises, in downtown Perth, to Osborne 

Park, 7km away. 

90.1.3 China (1): Supplement to SMH and Age 

On 23 September both the Sydney Morning Herald and the Age carried an eight-page supplement 

entitled China Watch, which contained China news and views. The supplement clearly indicated 

that it had been prepared by the China Daily and that there had been no editorial involvement by 

the Sydney Morning Herald and Age. This follows a precedent where in recent years the Sydney 

Morning Herald and the Age have regularly carried similar sponsored supplements containing 

news and views of Russia. 

90.1.4 China (2): Australian media 

Yan Xia, the editor of Vision China Times, a Chinese-language newspaper published in Australia, 

says a Beijing-based immigration agency was forced to pull an advertisement from his paper 

because it was regarded as an “anti-China” paper (Australian, 10 October 2016). The Ministry of 

State Security, the agency in charge of counter-intelligence and political security, had allegedly 

harassed the agent.  

Yan Xia said, “Our lost client illustrates but one of the mounting pressures faced by independent 

Chinese media in Australia. Tensions have heightened over recent months, with Australia’s 

Chinese media under pressure to support President Xi Jinping and Beijing’s foreign policy. That 

pressure is part of China’s exercise in ‘soft power’. Broadly speaking, there are three types of 

Chinese-language media in Australia. 

“The first consists of those that rely on the Chinese government and Chinese commercial ties for 

revenue. These outlets tend to echo and take their cues from state-run mouthpieces. The second 

group consists of media directed by religious groups aiming to expose China’s political, educational 

and socio-economic situation while promoting human rights and religious freedom. And the third 

is independent of political and religious influence. Its reporting is largely in line with the ideals of 

Western mainstream media and generally gives holistic views of Canberra’s policies and 

sentiments. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 4 

 

“Our outfit fits this last category. While independent media outlets are standard in the West, a 

one-party state cannot accept that media outlets “do not follow directives” and, by its reckoning, 

do damage to ‘national interests’. In China, national interests are synonyms for ‘the party’s 

interests’. 

“In recent months it appears the Chinese government’s influence in Australia has become more 

open and, thus, more easily observed. For Chinese media platforms whose goal is to serve as the 

bridge between the Chinese community and the Australian mainstream, the challenge lies in 

reporting fairly and accurately on matters of conflict between the two countries. We choose to 

remain unyielding in our approach, reporting according to Western journalistic ideals. This has 

been tested during recent times, which have seen a deluge of articles examining issues that Beijing 

considers unpalatable.” 

90.1.5 Bill Leak and that cartoon 

Cartoonists rallied behind Bill Leak against the Human Rights Commission’s investigation into 

his cartoon about indigenous parental neglect (Australian, 19 October 2016). Brett McCarthy, 

editor of the West Australian, offered strong support to the Australian’s cartoonist, criticising the 

newspaper industry for silence while media freedom is at stake. He believed the federal 

government should repeal sections 18C and 18D of the Racial Discrimination Act. “There can be 

no more fundamental and important issue than freedom of speech and any media organisation 

should be able to clearly recognise that and quite frankly the silence of others on this is 

astounding,” he said. “I think that journalists who tweeted against (the cartoon) and said they were 

offended should think more deeply about the issue of free speech. 

Leak’s cartoon, published on 4 August in the wake of a Four Corners report on the tear gassing of 

boys in the Northern Territory youth detention centre, showed an indigenous police officer handing 

an indigenous youth to his father, saying: “You’ll have to sit down and talk to your son about 

personal responsibility.” The father replies, “Yeah righto, what’s his name then?” The Human 

Rights Commission has notified The Australian it would investigate a complaint that Leak’s 

cartoon had breached section 18C of the Racial Discrimination Act. 

Cartoonist John Spooner, who left the Age in July after a 42-year career, said the Human Rights’ 

Commission investigation was an “appalling intervention by government”. “People will say, let this 

go through, (Bill will) fight the case and they are happy to have that position because they don ’t 

agree with his political point,” he said. “But the principle is getting compromised. The principle is 

this dangerous idea of government intervening in free speech. If it wasn’t so serious, it would be 

ludicrous.” Spooner said the federal government should repeal section 18C to remove the words 

“offend and insult”. 

The complaint against Leak was later withdrawn; see “Section 18C ‘racial hatred’ complaint 

against Bill Leak withdrawn”, Australian, 23 November 2016; Chris Mitchell, “Legal rights 

industry risks entrenching disadvantage”, Australian, Media section, 21 November 2016, pp.27-

28; “Remaining 18C Leak cartoon complainants say they want to drop case” [Aboriginal cousins 

Kevin Till and Bruce Till], Australian, 15 November 2016, pp.1, 4; “Complaint dropped over Leak 

cartoon” [Melissa Dinnison], and “Plight unmasks the injustice of 18C”, Weekend Australian, 12-

13 November 2016, both, pp.1, 4. 

90.1.6 People 

Judith Whelan, editor of the Sydney Morning Herald, has left Fairfax Media to become head of 

spoken content at the ABC. She is responsible for ABC Radio’s flagship programs within the 

capital-city radio network, Grandstand (sport) and Radio National (Telum Media Alert, 14 October 

2016). Whelan worked for the Herald for 32 years. She worked as a health and transport reporter, 

editor of Good Weekend for eight years, the Herald’s Saturday editor and Fairfax’s news director. 

Whelan was appointed editor of the Sydney Morning Herald in March amid an editorial restructure 

in which Paul Bailey was appointed editor of the Australian Financial Review and Mark Forbes 

replaced Andrew Holden as editor-in-chief of the Age. 

Stephen Hutcheon, digital editor for the Sydney Morning Herald, has been appointed acting 

editor of the paper after editor Judith Whelan departed. The Australian sees this as a “clear sign” 

http://www.newsmediaworks.com.au/two-new-fairfax-editors-as-restructure-looms/
http://www.newsmediaworks.com.au/the-age-editor-departs-amid-editorial-restructure/
http://www.newsmediaworks.com.au/the-age-editor-departs-amid-editorial-restructure/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 5 

 

that Fairfax is closer to shutting the Monday-to-Friday print editions of metro mastheads. This 

leaves SMH editor-in-chief Darren Goodsir able to focus more on the weekend product. 

Bob Cronin, group editor-in-chief for West Australian Newspapers (WAN) since 2008, retired on 

28 October. He was responsible for the editorial content of the West Australian, the Weekend West 

and the WAN regional newspapers (Telum Media Alert, 19 October 2016). 

Scott Thompson, executive editor of News Corp Australia’s Queensland regional and community 

titles, has been appointed editor of the Gold Coast Bulletin. He replaces Cath Webber, who has 

moved to Sydney to take up a senior editorial role with News Corp (Telum Media Alert, 21 October 

2016). 

Michael Beach became editor of the Sunday Times, Perth, after Seven West Media completed its 

acquisition of the paper. The first issue under the new ownership arrangements appeared on 20 

November. Beach was formerly the deputy editor of the West Australian and head of digital content 

for Seven West Media WA (Telum Media Alert, 2 October 2016). 

90.1.7 Storm, blackout prevent printing of Adelaide’s daily 

As the result of a very severe storm in South Australia on Wednesday 28 September, the entire 

state lost power in the late afternoon. Among the consequences of the major outage was that the 

Adelaide daily, the Advertiser, was unable to print. As many copies as possible were printed by the 

Herald Sun in Melbourne and trucked to Adelaide. The Advertiser could not supply country 

customers because of the extra time required or home deliveries because of the inability to flat 

wrap the newspaper.  

90.1.8 News Corp to cut local costs by $40 million 

News Corp will cut costs at its Australian business by $40 million as the company confronts 

challenges in print advertising and continues its digital transformation (NewsMediaWorks, 9 

November 2016). Cost-cutting will take place across all aspects of News Corp Australia before the 

end of June 2017. Non-critical positions that are vacant will be closed and new rules relating to 

travel and entertainment costs will be introduced. A redundancy program will be considered and 

resources are to be moved to areas that deliver the most value. The announcement follows a global 

drop of 2 per cent in revenues to $1.97 billion published in News Corp’s 2017 Q1 results. 

News Corp’s results for the three months ending September revealed an 18 per cent increase in 

revenue for the company’s Digital Real Estate Services segment. Advertising revenues decreased 

11 per cent in the News and Information segment as the share of revenue that is digital grew from 

20 to 24 per cent compared with the previous year. The News segment’s total revenues fell 5 per 

cent. News Corp CEO Robert Thomson said the company had made “real progress as it continued 

to drive higher digital revenues and position the company for long-term growth”. 

90.1.9 News Corp launches freemium model 

News Corp Australia is launching a freemium subscription model for digital content across six of 

its metro and regional newspapers. The NT News would be the first title to introduce the freemium 

model followed by the Townsville Bulletin, Geelong Advertiser, Gold Coast Bulletin, Cairns 

Post and the Hobart Mercury, the company announced in November (Hobart Mercury, 15 

November 2016).  News Corp Australia managing director metro and regional publishing Damian 

Eales said: “Customer behaviour and news consumption are evolving and while print remains 

vitally important, people use multiple platforms to stay informed throughout the day. We are 

committed to providing regional communities with quality local and national journalism and we 

believe our outstanding content is worth paying for online as well as offline.” 

The introduction of the freemium model – a mixture of free and premium content – gives regional 

digital subscribers access to premium content and exclusive stories from News Corp Australia’s 

regional and metro publications, all in one place. The new subscription packages give digital 

subscribers: 

 Unrestricted digital access to their regional publication as well as premium content 

from the Daily Telegraph, Courier-Mail, Herald Sun, and Adelaide Advertiser on all 

devices. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 6 

 

 Digital print editions – an exact replica of the paper as it’s printed each day, available on 

all devices online or in the App.  

 +Rewards – an exclusive member-only rewards program with a range of benefits including 

monthly offers, giveaways, unique experiences and competitions. 

 Fox Sports digital subscription – access to live streams, on-demand replays and extended 

highlights of selected matches and events, as well as weekly entertainment shows like 

AFL360 and NRL360. 

 SuperCoach Gold – get ahead of the competition with detailed statistics, advanced data 

and projections on player scores. 

 Weekend papers home-delivered at no extra cost. 

90.1.10 Recent chronology 

 90.1.10.1 Deaths 

Knightley, Phillip: D. 7 December 2016 in London, aged 87; born 

in Sydney; became a newspaperman because his grades were too 

poor to get him into university; started as a copy boy on Sydney’s 

Daily Telegraph before joining the Melbourne Herald; then to 

Sydney’s Daily Mirror; tried vending Machines, operated a 

restaurant and even began to sail around the world; worked for an 

Indian version of Reader’s Digest; arrived in London in 1963 aged 

34; joined the Sunday Times and became one of the leaders of its 

“Insight” investigative team; steered the paper’s campaign to force 

the Distillers Company to compensate the children born with 

deformities as a result of their mothers having been prescribed its 

thalidomide drug; scored a number of other investigative coups; 

won Journalist of the Year at the British Press Awards in 1980; 

author of the highly regarded The First Casualty: The War 

Correspondent as Hero, Propagandist and Mythmaker (1975) 

(Australian, 9 December 2016, p.12). 

Wilson, Rebecca: D. 7 October 2016 in Sydney, aged 54; highly 

regarded sports reporter and columnist, for Sydney’s Daily 

Telegraph, and broadcaster; began career as a cadet journalist at Ten News, Brisbane; for next 30 

years covered events such as the Olympic Games as well as the biggest stories on sport ’s biggest 

issues; notable reporting of Cronulla rugby league club’s illicit peptide scandal; wife of John 

Hartigan, former News Corp CEO (Herald Sun, 8 October 2016, p.35; Sunday Herald Sun, 9 

October 2016, p.36). Also see 90.1.16 below. 

90.1.11 Fairfax cover prices rise 

On Monday, 3 October, the prices of the main Fairfax Media newspapers were increased. The 

weekday cover price of the Sydney Morning Herald and the Age was increased from $2.50 to $2.80, 

on Saturdays from $3.50 to $3.80. The Sun Herald and Sunday Age were increased from $3 to 

$3.30. This means that the Sydney Morning Herald and Age are not only significantly more 

expensive than the Daily Telegraph and Herald Sun (M-F $1.50, Sat $2.40) but are now also more 

expensive than the Australian ($2.70) and the Weekend Australian ($3.50). The Sun Herald and 

Sunday Age are also significantly more expensive than the Sunday Telegraph and Sunday Herald 

Sun (which sell for $2.70). 

90.1.12 Fairfax and NZME 

Fairfax Media will receive $NZ55 million ($A53.4 million) for its New Zealand media interests, 

plus a 41 per cent share in the expanded NZME business. Details have been released with the 

signing of the merger implementation agreement which is subject to New Zealand’s regulatory 

approval. The expanded business will have an audience reach of approximately 3.7 million across 

channels including print, digital and radio (gxpress, September 2016, p.16). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 7 

 

But: Fairfax Media has received an offer from an anonymous suitor for its New Zealand business 

in an opportunistic attempt to seize the assets before they are potentially merged with NZME 

(Australian, 9 December 2016). A combination of Fairfax NZ and NZME, was slated to be sealed 

by the end of this year but the competition regulator has flagged significant concerns with the deal. 

Some sources point to Apollo Global Management as the mystery Fairfax NZ suitor, but the US 

hedge fund could not be reached for comment. Apollo was one of two key funds that drove Nine 

Entertainment’s $3 billion debt-for-equity restructure in 2012. Other sources suggest a consortium 

of New Zealanders could be behind the curious approach. “Following media speculation, Fairfax 

confirms it recently received a letter from a third party claiming it has a client that would be 

interested in considering the acquisition of the Fairfax New Zealand business,” the company said 

in a statement to the ASX on 8 December. 

90.1.13 Dolly closes print edition 

Bauer Media has axed teen magazine Dolly due to intense and growing competition from social 

media, smartphones and gossip websites 

(Australian, 1 December 2016). The final 

issue of the bimonthly magazine was 

published on 5 December. The brand has 

been retained as a digital-only product. “I 

don’t believe Dolly’s closure is anybody’s 

fault,” former Dolly editor and Bauer 

executive Marina Go said. “It’s a teenage 

magazine and teenage girls check their 

phones 130 times a day. How could a print 

magazine compete with that? There’s 

nobody sadder than me. When I was 16 

years old that was my dream (to edit 

Dolly).” 

Other former Dolly editors include Nine Network presenter Lisa Wilkinson, former Cosmopolitan 

editor Bronwyn McCahon, and digital entrepreneur Lucy Cousins. Launched in 1970, the magazine 

was best known for its Dolly Doctor column, which answered questions about health and sex 

readers may have been too embarrassed to ask their family. But the magazine succumbed under 

the pressure of a burgeoning list of digital competitors, with its circulation plunging by 26 per cent 

to just 30,000 for January to June 2016, according to the latest Audit Bureau of Circulation figures. 

Over the same period in 2012, Dolly’s circulation was 90,000. More than 90 per cent of Dolly’s 

target audience, girls aged 14-17, access the brand via smartphones, while November is on track 

to be its biggest ever month for online traffic. Bauer shut revolutionary women’s magazine Cleo in 

January. 

90.1.14 Peter Blunden’s 40 years 

Herald Sun editorial chief Peter Blunden’s 40-year career in journalism has been celebrated 

(Herald Sun, 1 December 2016). Family, friends and colleagues paid tribute to the veteran on 

reaching the milestone on 30 November. “Of all the titles he has held in his 40-year career, a news 

man and editor is what he truly is, through and through,” News Corp Australia executive chairman 

Michael Miller said. “A man with an instinctive feel for what people want to read. A man with a 

great respect for his readers — and a healthy disrespect for fools and frauds.” 

Blunden joined News Ltd on November 30, 1976, working in reporting roles in Sydney, Adelaide 

and Canberra before becoming the founding editor of the Australian’s colour magazine. Blunden 

was then appointed editor of the Advertiser, Adelaide. In 1996, he became editor of the Herald Sun, 

where he forged a reputation as a leader who transformed the coverage of sport and displayed an 

intuitive news sense over more than a decade. 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 8 

 

90.1.15 Media reform: one small step 

Long-awaiting reform of Australian media law is a step closer after a reform package passed the 

House of Representatives on 30 November (NewsMediaWorks, 1 December 2016). Successful 

passage through the Senate remains in doubt with the Labor Party and Greens previously 

expressing opposition to scrapping the “two-out-of-three” rule, a key element of the reforms. This 

rule prevents any media owner from owning more than two mainstream media channels – 

newspapers, TV and radio – in one city. Federal Communications Minister, Mitch Fifield, described 

the reforms as “vital measures that will unshackle Australia’s media industry from redundant laws 

and allow it to respond to increasing international competition”. 

90.1.16 Photographer Quilty wins Gold Walkley 

Freelance photographer Andrew Quilty has won the Gold Walkley Award for his body of work, 

“The Man on the Operating Table”. As a freelance photojournalist based in Kabul, Quilty has 

relentlessly pursued complex and important stories in a country that — after some 14 years of war 

— may have receded from the world’s front pages, but is no less dangerous or critical to understand. 

Since moving to Afghanistan in 2013, Quilty has won six Walkley Awards, including this year’s 

Nikon-Walkley Photo of the Year and the News Photography category. After an errant US airstrike 

destroyed the Médecins Sans Frontières hospital and killed 42 people in Kunduz, Afghanistan, in 

Oct. 2015, Quilty was the first journalist to reach the scene. He found bodies still in the rubble; 

with fighting still going on in the vicinity, it had been too dangerous to remove them. He discovered 

one man lying on an operating table who was later identified as Baynazar Mohammad Nazar, a 

43-year-old Afghan civilian. Quilty’s image of “The Man on the Operating Table” is shocking and 

powerful, while his series of the same name introduces Baynazar the man, who rode a bicycle to 

work and shared a small house with his family (see also Kylar Loussikian, “Road to a Gold Walkley 

passed through Kunduz”, Australian, Media section, 12 December 2016, p.25). 

Bruce Petty was awarded the Walkley for Outstanding Contribution to Journalism, recognising 

a 55-year career of drawing political cartoons as well a career in animation and film directing that 

has also won him an Oscar. The Nikon-Walkley Press Photographer of the Year Award went to 

News Corp Australia’s Alex Coppel for a body of work that showcased his technical skill and 

storytelling ability. Rebecca Wilson was posthumously awarded the Walkley Award for 

Journalistic Leadership for her constant drive to challenge conventions and to pave the way for 

younger female reporters. The award was accepted by her son Tom Sacre. 

The 61st Walkley Awards for Excellence in Journalism were presented in 34 categories. More than 

600 journalists and media identities gathered in the Plaza Ballroom of Brisbane’s Convention and 

Exhibition Centre for the gala event hosted by Sky News’s David Speers.  

Full details of award winners can be obtained from the Walkley Foundation’s website: 

http://www.walkleys.com/photojournalist-andrew-quilty-wins-gold-at-61st-walkley-awards-for-

excellence-in-journalism/ 

90.1.17 News Corp takes over Sky News 

News channel Sky News has been added to 

News Corp Australia’s assets with the news 

publisher taking full ownership of Australian 

News Channel (NewsMediaWorks, 1 December 

2016). Australian News Channel operates 

several channels including dedicated news, business and weather channels; Sky News New 

Zealand and an Australian channel catering for international audiences. It was previously owned 

equally by Seven West Media, Nine Entertainment Co. and British-based satellite TV company 

SKY plc. 

Some News Corp’s writers were already regularly featured on Sky, including: 

 Andrew Bolt, columnist for the Herald Sun and host of the Bolt Report 

 Chris Kenny, associate editor of the Australian and anchor of Viewpoint and 

 Peter van Onselen, contributing editor of the Australian and anchor of PVO Newsday 

http://vignette2.wikia.nocookie.net/logopedia/images/9/98/Sky_News_2010.svg/revision/latest?cb=20121203230141


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 9 

 

Sky News Australia began its 24-hour news service in 1996. It currently broadcasts to 2.5 million 

homes and locations across Australia and New Zealand via cable networks including Foxtel, which 

is co-owned by News Corp and Telstra. 

90.1.18 Fairfax editor is suspended and later resigns 

Suspended: The editor-in-chief of the Age, Mark Forbes, was stood down after a sexual 

harassment allegation (Weekend Australian, 3-4 December 2016). Fairfax Media said: “Mark 

Forbes has been stood down pending the outcome of an investigation that is under way. Fairfax is 

committed to a safe workplace and has zero tolerance for any behaviour that does not meet the 

highest standards. Alex Lavelle, editor of the Age, will oversee the newsroom.” The action followed 

an alleged incident at an event linked to the recent the Age Music Victoria Awards. 

Resigns: A few days later Forbes resigned (Australian, 6 December 2016), In an email to staff, 

Forbes admitted responsibility for events leading to his departure. He faced claims of having 

groped a female journalist on the bottom. Forbes said in his email to staff: “As EIC of the Age, I 

must uphold all the standards which we would expect in others. I acknowledge and accept that I 

have not done so. Whatever the circumstance, even a single lapse of judgment in upholding these 

standards should have serious consequences. I again apologise to the person concerned, and I 

apologise to all of you as, ultimately, I have let you down.” [Darren Davidson said this was one of 

the darkest days in the 157-year history of the Age. In fact, the Age is 162 years old, having started 

in October 1854. Editor, ANHG] 

 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

90.2.1 Facebook and the news 

Mark Zuckerberg has outlined several steps Facebook is testing to fight misinformation, an 

acknowledgment that the social network could be doing more to avoid its proliferation (Australian, 

22 November 2016). Facebook is looking to label certain stories as false, build tools to classify 

misinformation and work with fact-checking groups, Zuckerberg, Facebook’s chief executive and 

co-founder, said in a post. “We take misinformation seriously. We know people want accurate 

information.” 

Zuckerberg’s comments go significantly beyond his previous statements in recognising the 

seriousness of the issue, and seek to quell steady criticism. In the previous week, Zuckerberg had 

defended Facebook against claims that fake news on the site distorted public discourse about the 

US presidential election. Two days after the election, he said that the notion that Facebook helped 

tip the election in favour of Donald Trump was “a pretty crazy idea”. In a long post Zuckerberg  

played down the prevalence of fake news on the site — accounting for less than 1 per cent of global 

content — and said that Facebook’s role wasn’t to be “arbiters of truth”. 

He reiterated that misinformation was a small part of Facebook content, but that it took this 

problem seriously. He said the disclosure about the steps was unusual for Facebook because it 

didn’t share specifics about works in progress. The first and most important step was to rely on 

technology to better classify misinformation and “detect what people will flag as false before they 

do it themselves”, Zuckerberg said. Another step was to make it easier for users to report fake 

stories, he said. Facebook has long relied on users to flag objectionable content, including fake 

news. Facebook was turning to outside groups for help in fact-checking, he wrote. It is also 

exploring a product that would label stories as false if they had been flagged as such. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 10 

 

See also the Mark Day article listed in 90.5.2. One quote: “Bringing veracity to social media 

remains a work in progress.” 

90.2.2 HuffPost Australia’s new editor 

Chris Paine is the new editor of HuffPost Australia. Aimie Rigas has become the head of audience 

development. Both Chris and Aimie report to editor-in-chief Tory Maguire (Telum Media Alert, 25 

November 2016). 

90.2.3 Mason heads Quest digital 

Jamie-Leigh Mason has been appointed head of digital at Quest Newspapers, News Corp 

Australia’s chain of Brisbane suburban papers. Mason has been with the company since starting 

as a cadet journalist with the Pine Rivers Press in 2011. She spent the past two years as news 

editor of that paper and the North Lakes Times (Telum Media Alert, 23 November 2016). 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

90.3.1 News Corp takeover of APN’s newspapers approved 

News Corp’s buyout of APN’s regional Queensland newspapers won’t hurt market diversity as 

readers are turning to online news regardless, according to the competition watchdog (Sydney 

Morning Herald, 9 December 2016). The Australian Competition and Consumer Commission gave, 

on 8 December, the all-clear for Rupert Murdoch’s media giant to buy APN’s Australian Regional 

Media, which includes 12 daily newspapers, 60 smaller publications and more than 30 news 

websites. The dailies are based at Grafton and Lismore in NSW and Mackay, Rockhampton, 

Gladstone, Bundaberg, Maryborough-Hervey Bay, Gympie, Sunshine Coast, Toowoomba, Warwick 

and Ipswich in Queensland. 

The ACCC had raised concerns the $36.6 million acquisition could lessen competition in the supply 

of news, particularly in areas where News Corp’s state-wide masthead The Courier Mail and 

ARM’s paid regional newspapers overlap. But after consulting readers and some 600 advertisers, 

it found there would be little impact. “Feedback from readers raised very few concerns and 

suggested that there is not close competition between the paid daily Queensland papers published 

by News and ARM,” ACCC chairman Rod Sims said in a statement. 

“ARM’s paid daily regional newspapers focus mostly on regional and local news and there is limited 

overlap with the Courier Mail which focuses on greater- Brisbane, state, and national news.” 

Falling newspaper readership played a part in the ACCC’s decision, as people indicated they are 

getting more news online. Advertisers and readers are increasingly turning to other sources of 

news and advertising opportunities, particularly digital, which is having a significant impact on 

the print industry,” Sims said. Most advertisers acknowledged print advertising was in decline and 

that they would look elsewhere if News Corp increased rates, he added.  

News Corp Australasia executive chairman Michael Miller gave a commitment that regional 

newspapers would not lose their community focus. “We both share a heritage of investing ourselves 

in local communities, providing leadership and connection to the issues that matter,” he said. APN 

chief executive Ciaran Davis said the ACCC decision brought the company closer to its objective of 

exiting traditional publishing. “Once complete, the sale will allow APN to pursue its strategy of 

focusing on the growth media sectors of radio and outdoor with a clear path forward,” Mr Davis 

said. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 11 

 

90.3.2 Scottsdale: New editor 

Neil Grose has left the editorship of the North Eastern Advertiser, Scottsdale, Tasmania. The new 

editor is Taylor Clyne.  

90.3.3 Camden: Launch of a new regional newspaper 

Ian Willis, of Camden, writes (19 November): This week a new masthead appeared in the Camden 

Local Government Area called the Independent South-West published by King Media Regional 

based in Bowral, NSW. It was launched at Camden’s annual Light Up Festival. Editor Jane King 

and other staff handed out copies of the free monthly to families and friends who had come to see 

Santa, watch the fireworks and see the Christmas lights on the town’s Christmas tree.   

The 20-page tabloid is printed in colour on glossy paper and is sure to give the other three free 

Camden weeklies, the Macarthur Chronicle, the Camden Narellan Advertiser and the District 

Reporter, a run for their money. King says in Issue 1 that it “is an exciting new title…family owned 

and managed business”. She says that the paper will serve the local community and employ local 

people.  

The first issue certainly lives up to these promises by reporting the proceedings of the Moss Vale 

Local Court. Two matters dealt with involved Camden identities. Local court matters are now 

heard in Moss Vale since the closure of Camden and Picton court houses. The robust reporting of 

local court proceedings has largely disappeared from the other three Camden weeklies.  

A feature page, “Ark” Up, is written by journalist Juliet Arkwright who in another life was a 

councillor on Wollondilly Shire Council. This edition profiles the Acting President of the Camden 

Chamber of Commerce Maryann Strickling. The chamber states ‘we look forward to working with 

a truly independent newspaper’.  

The first edition also has copy provided by the local federal member, a photo feature of a fashion 

launch at Campbelltown, and content shared from the newspaper’s stablemate LatteLife 

Wingecarribee, which claims to be the “Heartbeat of the Southern Highlands”.  

King Media also publishes City Circular which, according to Miranda Ward at Mumbrella, replaced 

a void left by the closure of News Corps mX in 2015 and is distributed at railway stations. The first 

newspaper published by King Media group was the masthead LatteLife Sydney which started life 

in the Eastern Suburbs in 2010. King Media then expanded to publishing the Southern Highlands 

edition in 2014. 

The Independent’s print run of 10,000 will be distributed across localities from Cawdor to 

Leppington through local retailers, surgeries, real estate officers and other outlets. The print run 

is modest by comparison to its competitors in the Camden LGA and the publisher’s promises seem 

ambitious. King Media will support the print edition by managing a Facebook page. 

The conservative reporting of local matters by the Independent’s three Camden competitors 

certainly leaves a niche in the market place if controversies surrounding Camden Council continue 

as they have done in recent months.  King has promised to “hold the Council to task” and take it 

up to other local papers. If she sticks to her promises the Independent South-West will fit in well 

with Camden’s fierce parochialism and localism.  

90.3.4 Suburban Adelaide: Two papers born, another dies 

Two newspapers have been launched and a third closed in an overhaul of South Australian local 

mastheads owned by News Corp Australia. Local managing director Ish Davies, said the company 

had made a “significant investment” in the Messenger chain of local newspapers that operate 

alongside the metro daily, thee Advertiser.  

The key changes: 

 CoastCity Weekly replaces the Guardian Messenger to cover Adelaide’s southwest 

suburbs. 

 Westside Weekly will cover the city’s inner-west to Henley Beach and stretch east to 

Bowden and north to Woodville Gardens, instead of Weekly Times Messenger. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 12 

 

 Monthly magazine Adelaide Matters becomes a 12-page lifestyle section inserted in the 

two new papers, plus gloss title the Eastern Courier. 

Mitcham & Hills Messenger, which had a readership of 26,000, was closed on 5 October with the 

eastern segment of its distribution area now covered by the Eastern Courier and the western 

segment by the CoastCity Weekly. 

90.3.5 Walcha and Armidale: Downsizing 

How things are changing in country newspapers: In New South Wales, the Walcha News has a 

local person who answers a mobile phone and works from home. The remainder of the paper ’s 

function is handled by the Armidale Express. 

The free weekly Armidale Express Extra has ceased to be delivered to street addresses in Armidale 

and surrounding towns. It has now been relegated to drop off/pickup points at these locations. The 

major reason is that their Domain supplement has practically disappeared, dropping to 2-3 pp. An 

independently published fortnightly glossy New England Real Estate Press publication usually has 

28 pp. Meanwhile, at Tamworth the Domain supplement in Saturday’s edition of the Northern 

Daily Leader often runs to 56pp. 

90.3.6 Regional newspapers ‘unsung heroes’ 

Peter Coleman writes (gxpress, September 2016, p.14): Regional newspapers are the unsung 

heroes of Australia’s newsmedia industry, and delegates at NewsMediaWorks’ Future Forum [in 

September] were told exactly what they could do with them. It’s as if predominantly profitable 

titles within the country’s major groups were almost an embarrassment to publishers, some of 

which are more focussed on digital publishing or non-newsmedia activities. Fairfax Media chief 

executive Greg Hywood admitted at the event that regionals were “most profitable” and tended to 

be hit later by internet-based competition than metro titles, and claimed both had a “long, long 

life” in the print group. But despite his claim that big publishers “take their regional 

responsibilities very seriously”, his opposite number at APN News & Media—a business built on 

regional newspapers but now more focussed on radio and outdoor—was missing from the debate. 

Under chief executive Ciaran Davies, APN is currently in the process of selling its Australian 

regional media to News Corp—for a bargain price which is about two times earnings—if the 

Australian Competition and Consumer Commission will let it. APN’s New Zealand media business, 

NZME, has already been spun off and will be merged with Fairfax NZ if regulators allow it. 

90.3.7 Suburban Melbourne: Leader uses satin finish 

Progress Leader, 6 September 2016, p.4: Leader is proud this week to roll out one of the biggest 

ever investments in our local community newspapers. If you live in the cities and shires of Monash, 

Moonee Valley, Frankston, Moreland, Hume, Whittlesea, Maroondah, Maribyrnong, Darebin, 

Greater Dandenong, Kingston, Yarra Ranges or Knox, your Leader is now printed on premium 

satin-finish paper with a refreshed design and a new compact size. Ten of our newspapers have 

also added new lifestyle and leisure reading to back up the engaging local news.  

We are making this investment because we believe passionately in the vital role and endurance of 

newspapers that cover the important issues and news at the local level. In a changing world, local 

communities are stronger if they are informed, connected and cohesive. Leader also pursues 

campaigns to achieve outcomes such as better schools, roads and local amenities. Our 26 local 

newspapers now look a little different, but what won’t change is our commitment to serving and 

improving your community. [Thanks to Peter Gill for contributing this item.] 

90.3.8 Geelong: We’re for the Cats, but the Dogs ended up ruling 

The Geelong Advertiser of Saturday, 10 September 2016, carried a “We’re for the Cats” line as part 

of its masthead. It was finals time in the AFL [Australian Football League] and the Geelong team 

was a finalist. The Cats defeated Hawthorn 12.13.85 to 12.11.83 in the second qualifying final, but 

lost to the Sydney Swans 8.12.60 to 15.7.97 in the second preliminary final. The Western Bulldogs 

won the grand final, defeating the Swans 13.11.89 to 10.7.67.  It was their first premiership since 

1954 (when the club won as Footscray in what was then the VFL, or Victorian Football League). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 13 

 

 

 

90.3.9 Mudgee: New editor for Guardian 

Honor Elliott has been appointed the editor of the Mudgee Guardian. She was most recently 

working with Mudgee Region Tourism after leaving FOX FM radio where she the breakfast 

newsreader for Fifi and Dave. The Guardian’s previous editor was Robyn Murray, who has 

returned to her home state of Queensland (Telum Media Alert, 7 December 2016). 

 
 

 

4—Newspaper History 

 

 

90.4.1 How much the Daily Telegraph paid stringers in 1964 

Rod Kirkpatrick writes: When I started a series of career reminiscences for this newsletter in 

2013 (see ANHG 73.4.2), I mentioned that in the mid-sixties I was a country stringer for the Sydney 

Daily Telegraph while working full-time for the Maitland Mercury. I was also writing for a 

magazine. I was fascinated recently to discover a letter I wrote, as a 21-year-old, to my father on 

31 March 1965 that gives precise details of the payments made for this “outside” work. The Daily 

Telegraph paid me £1 ($2) a week as a retainer plus fourpence (slightly more than 3c) a single-

column line of copy for each of my reports that it published. The paper also paid me £2 ($4) a week 

to telephone the results of the weekly Maitland trotting meetings and £1 ($2) for similarly 

reporting the weekly Maitland greyhounds meetings. In winter, I was paid £3 ($6) a week to cover 

a weekend Rugby League match on the coalfields—at Maitland, Kurri Kurri or Cessnock. The 

report appeared in the northern edition of the Sunday Telegraph. The student magazine, Forum, 

paid me £8 8s. ($16.80) for a monthly sports column for several years from May 1965. Hoofs & 

Horns magazine published a profile that I wrote of a Gresford rodeo rider, Gerald Capararo. 

I recall one month where my Daily Telegraph earnings exceeded one week’s wages as a C-grade 

journalist for the Mercury. It was a month where I contributed a series of reports from the trial of 

a husband and wife, surnamed Kennett, charged with maltreatment of their daughter, leading to 

her death. Local graffiti urged authorities to “Hang Kennett”. [My father, a mathematician who 

died nearly three years ago, kept all my letters and late in life returned them to me.] 

90.4.2 Print cultures of the Coral Sea 

Ryan Schram wrote to the Australian Media History list on 5 October 2016: “I am an 

anthropologist currently starting a new research project on print cultures of the Coral Sea, and 

right now that’s the development of indigenous news media in the Territory of Papua and New 

Guinea after World War II. I’ve been reading a ‘native newspaper’ (as they were known then) called 

Papuan Times, published in English by graduates of the Kwato Extension Association school from 

1948-1955. Working with a translator, I’m also slowly building up a database of articles from a 

Motu-language newspaper of the same period called Hari Dina (Today), published by the 

Hanuabada Social Club.  

“My interest is in examining these publications as artefacts of a particular cultural and linguistic 

contact zone, and the different kinds of mediated publics created through their discourse. 

Increasingly I find I need to place them in the context of the history of newspapers generally, and 

specifically what I’ve been calling ‘community newspapers’. Both Papuan Times and Hari Dina 

resemble something I know as a church or neighbourhood bulletin, but probably are better seen in 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 14 

 

a more general category. The Papuan Times and Hari Dina were produced on mimeograph 

machines and had over their lives a circulation only in the low hundreds. They have sections 

devoted to ‘social news’ with short items on individuals’ activities during the week, announcements 

of community events, and (in the case of Papuan Times) boat movements. Besides news stories, 

they also frequently publish letters from readers containing personal news (e.g. what we did for 

Christmas in our village, as opposed to commentary on past articles). The first (1950s) editions of 

Torres News, a local paper published on Thursday Island, is comparable to Papuan Times in this 

regard. I was hoping to get suggestions about past research on Papuan Times, Hari Dina, or 

community publications in Australia or elsewhere of this type. Are there other publications like 

this elsewhere? How do we account for these sorts of very small, very local endeavours in the 

history of newspapers?  

These two publications were not the only media aimed at indigenous readers in the Territory of 

PNG. In Rabaul, Lae, Buka and Kavieng, staff of local branches of the Territory Department of 

Education also produced Pidgin English (Tok Pisin) language newsletters. Generally these 

consisted of announcements or instructions from government officers (kiaps) to luluais (appointed 

village headmen). Over time, they also expanded to include reporting of events in and around the 

station, advice on agriculture, employment announcements (in the public service), “police news” 

(police blotter items of arrests and criminal court cases), letters from readers, again with mainly 

personal news from their local area or a general comment but not commentary on past articles, 

“social news,” and boat movements. Here too I would like to put these publications in a historical 

context. They seem to be an extension of kiaps’ instructions to colonial subjects, but were intended 

to help people become more literate, and editors also wrote of them as “newspapers” that served 

the public interest. Can anyone suggest comparative cases in Australia or elsewhere, or suggest 

work that’s been done on official or semi-official news publications? 

“I also have some specific questions that I’m hoping historians of Australian media will be able to 

help me with:  

“In the case of the Papuan Times, many of the stories about the Territory were summaries of news 

heard on 9PA, a government station in Port Moresby that broadcast programming from the ABC 

and some local programming, including the “Native People’s Session,” which appears to be mostly 

interviews with government officials on “native affairs” (or just a radio version of the Pidgin 

newsletters--law and order, latrines, cash crops, hospitals, etc.). Does anyone know if programming 

produced for 9PA is archived, and if so how a researcher would gain access to it? 

 

“Also, the manager of 9PA, Mr. R. Wood, placed an announcement in Papuan Times (1951). It took 

the form of a square box mid-page, like a display advertisement (which the paper also published 

and occasionally emulated for effect). It consisted of a drawing of a photograph of an apparently 

Papuan woman in a Western house dress and apron leaning out of a window. The text in all-

capitals runs along the right margin and bottom of the drawing and reads:   

Have you a camera? Join the photographic club. Send your good prints to 

Mr. Wood, c/o Mr. Wood 9 PA. Port Moresby.  

 It’s a bit of a shot in the dark, but assuming Mr. Wood got some submissions, is it possible that 

these photographs were collected anywhere?  

90.4.3 Small-town publisher and Pulitzer winner dies 

Stanford Lipsey, a publisher who persuaded Warren E. Buffett to invest in newspapers and whose 

chain of Nebraska weeklies won a Pulitzer Prize for exposing fund-raising excesses by Boys Town, 

the charity for orphaned children, died on 2 November at his home in Rancho Mirage, California. 

He was 89. Under Lipsey, the Sun Newspapers, in the Omaha area, won the Pulitzer Prize for local 

investigative specialised reporting (a category since discontinued) in 1973 for disclosing that Boys 

Town was still soliciting contributions even though it had accrued hundreds of millions of dollars 

in assets and its caseload of abandoned and handicapped youngsters had shrunk. The Sun 

estimated that the net worth of Boys Town, which was founded in 1921 by the Rev. Edward J. 

Flanagan, was growing by as much as $18 million a year — four times as much as it needed to 

maintain its programs. “Boys Town, America’s richest city: 700 boys with $209 million,” the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 15 

 

headline proclaimed in the Sun papers, owned by Buffett’s Berkshire Hathaway conglomerate. The 

Pulitzer, rare for a weekly news organisation, prompted fund-raising reforms: Boys Town hired 

consultants and abandoned its alarmist appeals for contributions (New York Times, 2 November 

2016). 

90.4.4 Mercury publishes more pictures from Tasmania’s past 

The Sunday Tasmanian and the Hobart Mercury have published a second series of 10 magazine 

inserts entitled “Pictures of our Past”. This series covers 1935-1939 and appeared from 11 to 20 

September. The first series, published last year, covered 1920-1935 because of the “scarcity of 

images from the early days of newspaper photography” in Hobart. Photographs from the second 

series are grouped under the following headings: School Days, Sport & Recreation, Preparing for 

War, Country Shows & Regattas, In the Army, Tasmanians at Work, People, Streetscapes, On the 

Road, and On the Water. Series editor Damian Bester invited readers to add names and details to 

the unidentified images in the publications. On 2 October, the Sunday Tasmanian reported that 

the “hearts of many Tasmanians had been touched” by the series (“Moments in time stir readers”). 

Many readers had contacted the newspapers to tell of their personal connections with the images.  

90.4.5 Dunkirk, Narrandera and the New York Times 

Narandera Argus & Riverina Advertiser, 20 September 1940, p.2: Many fine tributes have been 

paid to the British evacuation of Dunkirk, but few have been more inspiring than the following, 

taken from the New York Times: “So long as the English tongue survives, the word Dunkirk will 

be spoken with reverence. For in that harbour, in such a hell as never blazed on earth before, at 

the end of a lost battle, the rage and blemishes that have hidden the soul of democracy fell away. 

Time, beaten but unconquered, in shining splendour, she faced the enemy. They sent away the 

injured first. Men died so that others could escape. It was not so simple a thing as courage, which 

the Nazis had in plenty. It was not so simple as discipline, which can be hammered into men by a 

drill sergeant. It was not the result of careful planning, for there could have been little. It was the 

common man of the free countries, rising in all his glory out of mill, office, factory, mine, farm and 

ship, applying to war the lessons learned when he went down the shaft to bring out trapped 

comrades, when he hurled the lifeboat through the surf, when he endured poverty and hard work 

for his children’s sake. This shining thing is the souls of free men. Hitler cannot command, or 

attain, or conquer. He has crushed it, where he could, from German hearts. It is the great tradition 

of democracy. It is the future. It is victory!” [The Narrandera newspaper still retained the old 

spelling of the town, Narandera, in its title in 1940.] 

90.4.6 Editor resigns (1): Ipswich 

Daily Mercury, Mackay, 14 February 1945, p.6: Mr E. J. Hatton, who has been editor of the 

Queensland Times for the past 15 years, has tendered his resignation of that position. For nearly 

35 years Mr. Hatton has been associated with Queensland journalism. After being on the reporting 

staff of the Wide Bay and Burnett News, then published in Maryborough, he became district 

representative of the Brisbane Courier, and subsequently was appointed editor of the Maryborough 

Chronicle. Later he owned and controlled newspapers in Toogoolawah and Esk, and in 1930 was 

appointed editor of the Queensland Times. 

90.4.7: Editor resigns (2): Darwin 

Northern Standard, Darwin, 5 December 1952, p.1: The editor of the Northern Standard, Mr. R. 

Gooding, has resigned. Mr. Gooding, who is a member of the Australian Journalists Association, 

tendered a letter of resignation giving reasons for his decision to the Secretary and Executive of 

the NAWU, the owners of the paper, this week. The Executive has accepted his resignation. The 

resignation will take effect early in January. Mr. Gooding took over the editorship of the Standard 

in January of last year. 

90.4.8 Editor resigns (3): Broken Hill 

Renmark Pioneer, 12 April 1907, p.4: The way of the editor of a labor paper is apt to be a hard and 

thorny one. Some time ago the editor of Barrier Truth, the Broken Hill Labor “organ” had to resign 

because he believed in Neo-Malthusianism, and said so. Now his successor, Tom Lauder has 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 16 

 

resigned on the implied ground that he is too ‘straight and sober for the clique at present 

dominating the labor party in the Hill.  Barrier Truth started, the writer believes, with Geo. Black 

as first editor. and has been, an eminently interesting and readable sheet. Lauder did some 

excellent work during his term; but seems to have found disfavor latterly by reason of the fact that 

he was bold enough, and true enough to labor principles, to declare that liquor and labor had no-

interests in common, and that labor leaders ought to be eminently sober men—which strikes an 

outsider as very sound gospel.  

Also Lauder said that the men who make the most noise shouting for “Socialism in our time,” &c., 

are not very often the men who do the real solid work for the labor cause, and that, anyway, the 

Australian Labor movement had not yet declared in recognition of “class consciousness”, which is 

the basis of Marxian Socialism. Lauder has an honorable record as unionist and journalist in 

Victoria, California and South Africa, and has undoubted literary ability. As he leaves the editorial 

chair he is firing a few Parthian shots such as the following which are worthy the attention of men 

in the labor movement, who value the good name cf their cause, anywhere : “As long as the labour 

movement permits itself to be compromised by men who believe in booze and bets, and who ridicule 

the religions sentiments of the community, it will inevitably court disaster. And, under those 

conditions, it will merit it.” 

90.4.9 Editor resigns (4): Melbourne 

Canberra Times, 22 March 1989, p.7: MELBOURNE: Eric Beecher resigned yesterday as editor-

in-chief of the Herald and Weekly Times and as editor of the Melbourne Herald, Melbourne’s 

afternoon newspaper. Herald staff said Mr Beecher had told them of his decision at a meeting 

yesterday morning. He would be replaced as Herald editor by Bruce Baskett, 45, who has been the 

day editor of the sister morning newspaper, the Sun. Mr Beecher, 37, was appointed editor of the 

Herald and editor-in-chief of The Herald and Weekly Times [Ltd] on February 25, 1987. He has 

been at the broadsheet newspaper’s helm during a series of design and content changes to what 

has been described as a quality image. Herald staff said Mr Beecher had said he was unable to 

continue working with management at the Flinders Street headquarters of the Herald. But he had 

been happy working with News Corp chief Rupert Murdoch, they said. In a formal statement issued 

early yesterday afternoon parent company News Corp Ltd confirmed Mr Beecher’s resignation and 

Mr Baskett’s appointment. 

90.4.10 Hobart’s News (1): Beginning 

World, Hobart, 29 May 1924, p.4: The News, Hobart’s new evening paper, will make its first 

appearance tomorrow afternoon. The new journal has no connection with the World; it promises in 

fact to be a keen competitor in the news market. The new paper will be sold at [a penny half-penny] 

and promises to be on up-to-date news machinery. [E. Selby Walker printed and published it for 

the proprietors, News Ltd.] 

90.4.11 Hobart’s News (2): End 

Daily Mercury, Mackay, 31 December 1925, p.7: The Hobart News announced the cessation of 

publication altogether in its issue of December 26. It was stated that the working loss for 13 months 

to June 30 of the present year was £15,000, and since then the loss had continued. Under the 

circumstances the directors felt it their duty to close the paper down in the interests of “the 

shareholders and give the company’s mainland papers less of a burden to carry. It was mentioned 

that the, publication of the News meant an annual disbursement of £3S,000 in the State, and the 

employment of a staff of 70 [and also] that 63 per cent, of the expenditure was in wages. 

90.4.12 New daily planned, 1902 

Cumberland Argus and Fruitgrowers Advocate, Parramatta, 22 March 1902, p.4: At a big meeting 

at the Australia Hotel on Tuesday, at which there were several wealthy men, including at least 

two millionaires, it was decided to establish another daily morning paper in Sydney. Mr. Barton, 

Prime Minister, was in the chair. — Catholic Press 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 17 

 

90.4.13 New daily planned, 1946 

Jerilderie Herald and Urana Advertiser, 7 February 1946, p.4: Smith’s Weekly has determined on 

a new daily paper which it says will be issued just as soon as the Federal authorities give the “All 

Clear”. Everything is ready— the men, the plant and the office. The only thing missing is a quota 

for the essential news print. 

90.4.14 Tung Wah News/Times index 

Tim Sherratt writes (to the Australian Media History List, 8 December 2016)): You may have 

already discovered the English-language index to the Tung Wah News / Times published in Sydney 

between 1898 and 1936. Most of these papers have now been digitised and added to Trove, so over 

the weekend I added links between the index and the digitised papers. You can now jump from the 

index entry direct to the relevant digitised page.  

See: http://resources.chineseaustralia.org/tungwah/ 

   

 

5—Recently Published 

 

90.5.1 Books 

Baker, Mark, Phillip Schuler: The Remarkable Life of One of Australia’s Greatest War 

Correspondents, Allen & Unwin, 352pp., $32.99 (see review, Age, 8 October 2016, 

“Spectrum”, p.19). Schuler’s father Frederick Schuler, was the editor of the Age for 26 years 

from 1 January 1900. Phillip Schuler died as a soldier, aged 27, on Flanders Fields on 23 

June 1917. 

Carney, Shaun, Press Escape, Melbourne University Press, 2016, pp. $29.99. Memoir of a 

Melbourne journalist (see reviews: Age, “Spectrum”, 5 November 2016; and Herald Sun, 29 

October 2016). 

Fernandes, Cyprian, Yesterday in Paradise, Balboa Press 2016. Deals with his childhood in 

Kenya and his newspaper career there until the mid-1970s. It is an absorbing story in a 

time of political and community turbulence, murder and prejudice.    

McMahon, Barrie, Copyboy, Vivid Publishing, 2016. RRP $29.95. 382pp. A novel. Author lives in 

Perth, WA. 

90.5.2 Articles 

Akiki, Leanne, “Journo’s role never really dying, just adapting to change”, Australian, 28 

November 2016, p.23. The author is a graduate of the journalism course at the University 

of Technology Sydney. The article was linked with the Fray article below. 

Attard, Monica, “Open-minded youth offer hope to journalism”, Australian, 5 December 2016, 

p.25. This article is a follow-up to the Akiki article (above) and Fray article (below). 

Attard is a former ABC journalist and foreign correspondent and now heads journalism 

at Macleay College. 

Clarke, Patricia, “Melbourne Journalist Reports on the ‘Storm Centre of Asia’. 1931-32 Janet 

Mitchell: Journalist, Internationalist, Educationalist”, Victorian Historical Journal, Vol. 

87, No 2, December 2016, Royal Historical Society of Victoria, pp.217-236. 

Day, Mark, “Lies, damned lies and the social media”, Australian, 12 December 2016, p.24. 

Discussion of the impact of social media during 2016, the year during which the author 

suggests social media “became the loudest and most influential force in our lives”. 

http://resources.chineseaustralia.org/tungwah/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 90, December 2016— 18 

 

Fray, Peter, “Bad press no bar to next gen’s ambitions”, Australian, Media section, 28 November 

2016, pp.23, 26. Discussing how journalism students see the changing face of journalism. 

The author is professor of journalism practice at the University of Technology Sydney and 

a former deputy editor of the Australian and former editor-in-chief of the Sydney Morning 

Herald. 

Gemmell, Nikki, “It’s called a paper, kids”, Weekend Australian Magazine, 3-4 December 2016, 

p.14. Author and columnist discusses hard-copy newspapers and where journalism is 

heading. Reflects on her days working in Fleet Street. 

Greste, Peter, “Chipping away at freedom of speech harms democracy”, Australian, 17 November 

2016, p.12. The forum to tackle disagreeable views should be public debate, not the courts, 

argues the author.  

Jones, Alan, “Doyenne Bec told it fairly, fearlessly”, Australian, 10 October 2016, pp.39-40. 

Magnay, Jacquelin, “Fearless bulwark against NRL bile”, Australian, 10 October 2016, p.23. 

Reflections on the death of Rebecca Wilson. 

Mitchell, Chris, “Poor reporting slips through the net”, Australian, Media section, 31 October 

2016, p.24. Discussion of “poor reporting” of three recent issues, including the resignation 

of the federal Solicitor-General. 

DAILIES IN THE COLONIAL CAPITALS   (advertisement) 
Dailies in the Colonial Capitals: A Short History by Rod Kirkpatrick is now available, but fewer than 
20 copies are left. 

Details: 72,000 words; 14 chapters; biographical register; bibliography; index; 19 illustrations; 12 tables. 
Soft cover. ISBN 978-0-9751552-7-1.  

Price $65 plus $15 post and packing. Contact: Rod Kirkpatrick, email: rkhistory3@bigpond.com; or 
ring him on his Mobile 0400 031 614. Pay by internet transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. 
BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705; or by cheque made out to Rodney Kirkpatrick. 
Postal address at head of newsletter. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Email Rod first. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

