
 

A collage of front pages and special sections of some Australian newspapers published to 

mark the centenary of the Anzac landing at Gallipoli. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 82                                    May 2015 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740. 
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 15 July 2015. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

  

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 2 

 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

82.1.1. Jewish newspaper and a whistleblower 

The Australian Jewish News (AJN) has made a senior journalist redundant after he passed on 

information that helped a royal commission and led to the resignation of Australia’s most senior 

Rabbi (Australian, Media section, 2 March 2015). Adam Kamien, who had worked for AJN since 

2006, became the only person in the newsroom to be made redundant following an internal 

investigation into how text messages ended up being used by the Royal Commission into 

Institutional Responses to Child Sexual Abuse. The text message, sent from the Rabbi Meir 

Kluwgant to the editor of the AJN, Zeddy Lawrence, and read out at the royal commission, 

described the father of an abuse victim as a “lunatic” who neglected his children. “Zephaniah is 

killing us. Zephaniah is attacking Chabad. He is a lunatic on the fringe, guilty of neglect of his own 

children. Where was he when all this was happening?” Under intense cross examination, Rabbi 

Kluwgant said he sent the message to Lawrence during the commission evidence of Zephaniah 

Waks, father of victim and whistleblower Manny Waks. Soon after admitting to the text, Rabbi 

Kluwgant resigned as president of the Organisation of Rabbis of Australasia. 

Yeshiva College sex abuse victim Manny Waks told the Australian Kamien was a whistleblower 

who courageously ensured that justice was done. “In my view it’s clear that the journalist was 

effectively dismissed for disclosing to me a vital bit of evidence for submission to the royal 

commission,” he said. “Had the text message not been disclosed, Rabbi Kluwgant would probably 

still have his senior leadership positions and victims and their families would still be accused of 

exaggerating the intimidation. The journalist’s disclosure ensured the truth was told. It vindicated 

us fully.” 

The AJN launched an internal investigation into how the text message found its way to the royal 

commission and Kamien was suspended on full pay pending the outcome of an investigation. A few 

days later the AJN confirmed it had concluded its investigation and would “take no further action 

in relation to the matter”. But on Friday, 27 February, group general manager Rod Kenning sent 

an email to staff saying that Kamien’s position as senior journalist had become redundant as part 

of a restructure of the editorial team.  

82.1.2 New direction for Press Council 

New Australian Press Council chairman David Weisbrot sees the body playing a more active role in the 

defence of freedom of speech and freedom of the press, as part of a recalibration that distances him from the 

previous administration (TheNewspaperWorks, 4 March 2015). A former president of the Australian 

Law Reform Commission, Professor Weisbrot formally took over on 2 March from Professor Julian 

Disney, who had been the subject of criticism by publishers over the direction he had taken the 

council. Prof Weisbrot wants to develop processes that lead to more involvement of the full council, 

particularly on issues involving any third party complaints. He would prefer to move away from 

hard and fast rulings on these. 

On the subject of freedom of speech, Prof Weisbrot said, “I’d like to see the press council do more 

in protecting and arguing for press freedom and freedom of free speech,” he said.  “Individual 

organisations within the council do this from time to time, but it may be a more powerful voice if 

the press council is involved formally in the debate.” Prof Weisbrot cited the current metadata 

legislation as an example. He said this involved “increased surveillance that would be a detriment 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 3 

 

to investigative journalism, in particular”.  He said his overall goal would be for the press council 

to play a more active role on these matters. 

82.1.3 Age says sorry 

You have probably heard the old saying that “doctors bury their mistakes, lawyers hang theirs and 

newspaper editors put theirs on the front page”. On 4 March the Age acknowledged that it had 

made a big mistake on its front page in September 2014. The apology, which appeared on Page 1 

under the heading, “The Age says sorry”, read:  

‘The Age has reached a settlement with the young man wrongly identified in a photograph as part 

of its coverage of the police shooting of Numan Haider in Endeavour Hills. As part of the 

settlement, and in an effort to support the Muslim community in the area, the proposed Afghan 

mosque in Doveton has received a significant funding boost. The mosque project was given a cheque 

for $20,000 by the Age on Monday [2 March]. Last September, the Age published a photograph 

of Mr Abu Bakar Alam on its front page. The editor-in-chief, Andrew Holden, said the Age 

had immediately accepted that it had made a terrible mistake, removed the photograph from its 

website and had no hesitation in apologising to Mr Alam.  

"I have met with Mr Alam and he is an impressive young man. There is no question that he and 

his family had no association with Haider, or any terrorist activities. On behalf of the Age, I 

apologise again for the error that we made. It is a mark of the Alam family that, in reaching a 

settlement with the Age, they wanted their local community to benefit, and the Age is pleased to 

be able to support them in this way." 

The Afghan mosque project will develop a new centre on industrial land in Green Street. It will be 

able to hold up to 600 people during festivals. The current mosque in Photinia Street is shared by 

a number of different communities and its facilities are unable to cope with demand. Mr Alam said: 

"Being wrongly identified as a terrorist was devastating and extremely hurtful to me and my 

family. I am happy and relieved that Fairfax has acknowledged it made a grave error and hope 

that such a mistake will never happen again. While I have suffered personally, I am pleased that 

some goodwill came out of what has happened to me through funds being provided for a new 

mosque." A number of other Fairfax papers and websites also carried the wrong image, and have 

apologised to Alam. 

82.1.4 Recent chronology 

82.1.4.1 Deaths 

Ward, Peter Anthony: D. 17 March 2015 in Melbourne, aged 67; won 18 of 22 boxing bouts as an 

amateur, including the Victorian featherweight title; press photographer for 45 years until 2009 

with the Herald Sun and its predecessor; won Walkley Award in 1994 (Herald Sun, 18 March 

2015). 

82.1.5 Journalists, sources and metadata laws 

In the wake of the federal government’s new metadata laws, News Corp Australia CEO Julian 

Clarke has said journalists would be wise to stop using text messages and email to communicate 

with sources (Australian, 23 March 2015). He says journalists should be aware that their current 

forms of communication are highly visible. “The fact that a journalist’s sources can be looked at 

without the journalist or the company knowing is not optimum from our point of view,” Clarke 

said. 

Clarke should take precautions to protect their sources by doing things such as meeting in person. 

“We really believe in this idea that people can come to us with important matters of national 

interest and we want to protect that,’’ he said. “Journalists, because they’re smart people, will 

protect their sources. If that means meeting face to face, then they will do that. This is so important 

to a community like ours, a democracy, that people feel they can talk to journalists in confidence. 

With the laws as they are, you’ll get journalists being very careful as to how those discussions take 

place. We are a highly scrutinised public.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 4 

 

News Corp has welcomed the amendments to the federal government’s legislation on metadata, 

where a “public interest advocate” would make a submission outlining the public interest argument 

for refusing or obtaining a “journalist information warrant”. The number of agencies able to access 

metadata was reduced from 80 to 20. News Corp, along with other major media companies, had 

warned that the legislation would have a chilling effect on press freedom. 

Communications Minister Malcolm Turnbull said a week earlier the new legislation did not give 

authorities new powers to access journalists’ sources but dealt with the period in which the 

metadata would be retained — increasing it to two years. While the amendments are designed to 

help prevent the identification of confidential sources, it is not an ideal outcome for media 

companies or journalists. Journalists and sources would not be told when the government was 

attempting to obtain their metadata and the public interest advocate would not be able to consult 

with affected journalists or media organisations. Journalists could be jailed for two years if they 

report on the government’s attempts to obtain an information warrant. 

82.1.6 Fairfax price increases 

From 5 April the cover price of the Sun-Herald rose from $2.80 to $3. This follows a similar increase 

for the Sunday Age from 5 October. From 7 April the price of the Australian Financial Review rose 

from $3.50 to $3.80. 

82.1.7 Australian (1): Senator Milne 

At a Senate inquiry, Greens leader Christine Milne accused News Corp of generating a tax benefit 

from the newspaper (Australian, 9 April 2015). Senator Milne, who initiated the inquiry into the 

tax affairs of overseas tech giants such as Google, Apple and Microsoft, made the Australian the 

focus of her opening questions to News Corp Australia chief executive Julian Clarke. “Can you tell 

me what are the tax benefits that you get from running the Australian at a loss?” Senator Milne 

asked. Clarke said the Australian was run on a for-profit basis. “If it’s a choice that I make between 

making a profit on a newspaper and paying tax or on the other side getting some tax benefit, the 

preference is always to make a profit,” Clarke said. 

Senator Milne asked Clarke why the Australian was continued when it was not profitable. Clarke 

passionately defended the Australian’s values. Committee chairman Sam Dastyari said News 

Corp’s submission was one of the most frank and detailed disclosures after the bosses of Google, 

Apple and Microsoft were unable to answer basic questions on the Australian tax affairs of their 

companies. 

82.1.8 Australian (2): Profitability 

Rising consumer revenue and a larger share of the advertising market have set the Australian on 

a “clear pathway back to profitability”, according to the newspaper’s chief executive, Nicholas Gray. 

He said the newspaper would return to profit soon. The improvement was supported by “strong 

revenue growth” following several years of losses. Gray said that thanks to a range of initiatives, 

including investments in digital media and greater efficiencies, the newspaper’s overall bottom 

line had improved “substantially” since 2012-13, when the masthead posted a loss of $27 million 

before depreciation in the wake of the GFC.  

82.1.9 Jack Waterford leaves Canberra Times after 43 years 

Jack Waterford retired from the Canberra Times on 30 April after 43 years (Canberra Times, 22 

April 2015). Waterford, a former editor of the paper, now writes a weekly column as a freelance 

contributor. Joining the newspaper as a copy boy in February 1972, Waterford's first role as a 

junior reporter was on the police round. He went on to report from the courts and federal 

parliament. Over the years he has also written on industrial relations, ACT politics and planning, 

indigenous affairs and the public service. In 1985 Waterford received the prestigious Graham 

Perkin Australian Journalist of the Year award for his pioneering work on accessing government 

documents through Freedom of Information legislation. 

http://www.theaustralian.com.au/business/technology/apple-says-it-pays-all-the-taxes-it-owes/story-e6frgakx-1227295656324
http://www.theaustralian.com.au/business/technology/apple-says-it-pays-all-the-taxes-it-owes/story-e6frgakx-1227295656324


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 5 

 

He rose through the ranks of the editorial department to the position of editor, in 1995, and editor-

in-chief, in 2001. He has been editor-at-large since 2006. In 2007 he was made a Member of the 

Order of Australia in the Australia Day Honours for his services to journalism. 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

82.2.1 Anzac centenary coverage 

Both News Corp Australia and Fairfax Media reported huge engagement with their online 

Gallipoli centenary content (TheNewspaperWorks, 23 April 2015). A multimedia feature 

incorporating more than 140 archival photographs and extensive historical video was among the 

most popular pieces of coverage from Fairfax, while News ramped up its Anzac Live social media 

re-enactments which led to more than 30,000 Facebook accounts being engaged. News Corp’s 

“Anzac Live” used social media accounts to recount the personal experience of people involved in 

the Dardanelles landing in their own voice, drawing on diary entries and historical documents. 

The accounts were run by teams of journalists. Campbell Reid, of News Corp, said before Anzac 

Day that the Anzac Live hashtag had reached 20 million social accounts and had been seen by five 

to six million people. “ 

News Corp Australia sent a combined 15 journalists and photographers to the commemoration. In 

addition, the Daily Telegraph’s Janet Fife Yeomans travelled with war widows to the site and 

network reporter Mike Colman filed from London. Fairfax Media sent the Age national affairs 

editor Tony Wright, columnist Peter 

Fitzsimons and Middle East correspondent 

Ruth Pollard to the Gallipoli commemoration 

site. All filed video in addition to their usual 

role. Photographer Joe Armao and 

videographer Tim Doldissen was there to 

capture the event. 

An interactive feature explaining the 

Gallipoli campaign was the centrepiece of 

Fairfax’s centenary coverage. The Story of 

Gallipoli, produced during the past 12 

months, featured historical video, 144 

pictures individually colourised by a team in 

the Melbourne office and input from historian 

Dr Jonathan King. The interactive had had 

around 15,000 Facebook shares by 23 April, 

according to Martel. 

There was also a 1.7 metre-long graphic 

which appeared in Fairfax’s Saturday papers 

on 25 April; it was about the size of four 

broadsheet pages. Printed on one side was a 

map of Anzac Cove and the hills, and 

explainers around the broader context of the 

Gallipoli battle. On the other side was a list of 

the names of all the soldiers killed at 

Gallipoli.  

The Age and the Herald featured a 16-page 

souvenir wrap on 24 April, followed by a 

SUNDAY MAIL, BRISBANE, 26 APRIL 2015. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 6 

 

commemorative poster on the Saturday and an eight-page liftout in the Sunday Age. The liftout 

was 12 pages in the Sun-Herald. The Herald Sun published a glossy 48-page magazine on 18 April 

and the Australian featured a colour magazine produced with the Australian War Memorial. 

 82.2.2 News Corp CEO attacks Mail Online 

The chief executive of News Corporation has strongly attacked the Daily Mail’s website, accusing 

it of operating like a “well-established kleptocracy” (Australian, 11 March 2015). Robert Thomson 

told US investors the British newspaper’s global website Mail Online was guilty of “taking articles 

from other newspapers shamelessly without appropriate credit”. His comments came after a former 

Daily Mail employee wrote a “scathing piece” for the US blog network Gawker about working in 

the British publication’s New York newsroom that was published by News’s Sydney metropolitan 

masthead the Daily Telegraph. James King wrote: “The Mail’s editorial model depends on little 

more than dishonesty, theft of copyrighted material and sensationalism so absurd that it crosses 

into fabrication.” It is understood that London-based lawyers acting for the Daily Mail have written 

to the Daily Telegraph to complain about the publication of the Gawker piece, in what is the latest 

chapter in a bitter feud between the two publishers.  

82.2.3 Digital subscription achievements lauded 

At Deutsche Bank’s Media, Internet & Telecom Conference in Florida, News Corp CEO Robert 

Thomson lauded digital subscription achievements at the company’s quality newspapers, singling 

out the Australian, the Wall Street Journal and the Times of London. He said charging people for 

access to online news attained more effective results for advertisers because the audience had more 

“intensity and affinity” for the brand, whereas free websites attracted passive, disloyal readers.  

82.2.4 Sunshine Coast Daily and social media 

The Sunshine Coast Daily has been internationally recognised for its highly successful social media 

presence which has allowed it to steer local and regional conversations. The International News 

Media Association has named the Daily as a finalist for the INMA Awards in the “best use of social 

media” category (TheNewspaperWorks, 11 March 2015). Mark Furler, the group editor for APN’s 

Australian Regional Media division, which publishes the Sunshine Coast Daily, said the paper’s 

huge social audience allowed it to draw directly on readers for their stories, and wield community 

influence. “For too long, news organisations have tried to dictate what the story is, and our 

approach is encouraging our readers – including our Facebook readers – to tell us what the stories 

are,” Furler said. 

82.2.5 Press Council and Facebook 

Publishers have been given their first warning that they need to take more responsibility on social 

media. The Australian Press Council declared a breach in material used exclusively on a Facebook 

page, with the council viewing reader contributions on the platform as part of a masthead’s online 

content (TheNewspaperWorks, 1 April 2015). The council upheld a complaint against Victorian 

community newspaper, the Moorabool News, for failing to remove offensive comments by users on 

its Facebook page. The comments were on a photo of a fatal car accident which, along with some 

derogatory comments by readers, caused great offence and were a breach of privacy of the family 

of the victim, according to the complainant. 

The photo showed emergency services at the scene, with the car having struck a tree. The council 

ruled that while the photo would have been distressing to family members, it did not override the 

public interest justification, and did not breach any privacy as the victim could not be seen. It did 

not uphold that part of the complaint. But in relation to comments made by some Facebook users, 

the council ‘s chair David Weisbrot said: “There can’t be any public interest or news value in these 

personal comments which are, by any account, highly offensive to people who are grieving.” The 

Moorabool News noticed and deleted some comments which contained explicit language, but did 

not remove a number of other sensitive comments – even when asked to do so by the victim’s family. 

The victim’s sister expressing her grief and outrage at the publication of the original post and some 

of the comments, demanding they be removed. “The fact that by then the report and comments 

may have already been read widely did not justify failing to delete them,” the adjudication read. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 7 

 

The case has highlighted the ownership publishers must take over not just their own content, but 

anything that becomes a part of their online content, including reader contributions according to 

Professor Weisbrot. 

The Press Council is also starting to see complaints about the use and attribution of Facebook 

photos. Many publishers and news agencies regularly publish photos taken from Facebook with 

little or no attribution, something that currently does not breach Facebook’s guidelines, but could 

potentially run into the council’s code on misleading or deceptive conduct. “In the past it may have 

been akin to a journalist visiting someone’s house, and while their back is turned, grabbing a photo 

from the mantelpiece,” Prof Weisbrot said. “Now that photos are out there everywhere it’s become 

a more complicated and the ethics a little less certain. Some of the concerns expressed to us [are] 

that there has been no attribution at all.” 

82.2.6 Journalists to track readers 

News Corp is set to roll out a real-time dashboard that will give its 2500 journalists unprecedented 

access to data on the size, demographics and location of the audiences their stories reach in digital 

and social media following a three-day data-centric “hackathon” at the end of April (Australian, 27 

April 2015). And News Corp readers will be able to manage the permissions they give the company 

to send them information or exclude them from being contacted after staff developed a portal called 

iPrefer that will centralise customer consent information from across the company.  

The two development projects were fast-tracked through Data Foundry, the first data-centric 

hackathon News Corp’s innovation team has convened. Ten teams from Victoria, Queensland and 

NSW were at the company’s Sydney head office to work out ways of using the vast pools of existing 

data, with the iPrefer portal and News IQ dashboard to go into production. The hackathon was the 

sixth News has held in about 18 months as head of innovation Mark Drasutis works to inject more 

of a start-up development culture into the publishing company, which increasingly competes with 

digital innovators such as Google and Buzzfeed. 

Five projects have gone into production from previous innovation events, including a mobile 

advertising product that serves up ads that correlate with what a viewer is watching on TV. Peter 

Judd, from News group’s editorial team, said a 20 per cent improvement in traffic from improved 

social and search promotion of stories — a likely outcome of journalists being able to see how their 

stories were performing via the News IQ dashboard — would equate to a 6.5 per cent increase in 

advertising revenue. “Most journalists don’t post their stories on Facebook,” Judd said. “It’s about 

showing them where the fish are so they can cast their line into the pool instead of hoping they 

swim past.” 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

82.3.1 Victoria: Fairfax to cut 80 jobs in regions 

About 80 jobs are expected to be lost when Fairfax Media implements various changes in its 13 

Victorian regional newspapers. Fairfax has announced a suite of changes across its Victorian 

regional newspapers, which includes new editorial systems, visual redesigns as well as a program 

of redundancies (TheNewspaperWorks, 11 March 2015). Victorian journalists and sales staff were 

briefed in March. The changes are part of an 18-month plan that Fairfax subsidiary Australian 

Community Media announced last year. All 13 mastheads across Victoria will be revamped, 

although no titles will be closed. Newsrooms will adopt digital-first editorial practices. The 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 8 

 

newsroom at the Ballarat Courier will become a centralised hub for services across the group, 

although each newspaper and its reporters will maintain a local footprint in their respective 

coverage areas. There will be around 80 full-time positions made redundant, including 62 

newsroom management, subediting and photographic roles. The balance is made up of 

administration and sales staff. 

“Journalists will report local news across multimedia, as well as be trained to write headlines, 

captions and fact-boxes,” ACM director John Angilley said in a statement. “Quality-checking 

processes and procedures will be in place and our editors will remain responsible for managing 

risk and maintaining editorial standards,” he said. “No final decisions have been made. It remains 

business as usual in other parts of our business as no plans for change have been developed in 

those regions. The Victorian proposal is the result of extensive consideration of the needs of the 

business.” 

Gay Alcorn, a former Age journalist, wrote a long comment piece in theguardian.com on 15 

April 2015. Some extracts follow: 

Proposed cuts at 13 regional Fairfax Media newspapers in Victoria are so deep that they would all 

but finish the capacity of these local institutions to do public-interest journalism, as well as the 

bread and butter task of recording the stories of local people. All up, almost 40 per cent of editorial 

jobs would go under the proposal. 159 jobs would be slashed to fewer than 97– including 66 per 

cent of photography jobs. 

Federal MP Andrew Broad has two newspapers in his vast electorate affected by Fairfax’s proposed 

cuts. The Wimmera Mail Times is set to lose five full time positions – two of its seven journalists, 

one of its two photographers, an editor and a production staffer. The idea is for a single editor and 

one photographer to serve three papers and their websites – the Mail-Times, the Stawell Times 

News and the Ararat Advertiser. That’s three large communities - Horsham, Stawell and Ararat – 

with a single editor and one photographer. [It is 95km by road from Horsham to Ararat.] 

The Ballarat Courier serves Victoria’s second biggest regional city. It could lose 2.4 (full-time 

equivalent) journalists, a news director, chief of staff and three of its five photographers. The 

Bendigo Advertiser would lose 3.4 journalists, 2.5 special publications staff, two editorial 

leadership positions, more than four of its six photographers and a production staffer. The 

Warrnambool Standard would lose one journalist, two section editors, all 7.3 sub editors, and its 

photography staff would go from 4.2 positions to 1.5. 

The Border Mail is a substantial regional newspaper that covers a large area straddling the 

Victorian and NSW border centred on Wodonga and Albury. It has won major awards for its stories 

on the impact of the drug ice in the region and its investigation into youth suicide. Under Fairfax’s 

proposal, it would lose all of its 11 subeditors, one journalist, three section editors and eight 

photographers, leaving it with just two to cover a vast area of substantial cities and smaller towns. 

They’re not just tweaking around the edges; they are disembowelling the place. 

82.3.2 APN looks to Asia 

APN News & Media boss Michael Miller says the company will look to Asia for one of its growth 

strategies after News Corp Australia increased its stake in the radio business by an additional $90 

million (Australian, 23 March 2015). With greater liquidity in the company from new shareholders, 

Miller said he planned to pursue expansion opportunities in Asia, which included taking iHeart 

Radio into the region and growing the company’s Out-Of-Home advertising arm in Asia. News Corp 

Australia CEO Julian Clarke says that the company’s increased stake in APN is not the sign of a 

future play into the radio market and was simply a good investment in a company that has a strong 

future. “It’s an interesting company, it’s well run and we’re a believer in media. We think APN has 

a good future and is a good investment,” Clarke said. 

News Corp’s $90m purchase of 10 per cent of APN on 19 March, at 88c a share through Credit 

Suisse, took its total investment to 14.99 per cent of the media company, making it the second-

largest investor after Allan Gray with 15.5 per cent. The deal is subject to ACCC and the Foreign 

Investment Review Board approval. APN resumed trading on the ASX on 20 March after Irish 

shareholder Independent News & Media and INM’s controlling shareholder, Irish billionaire Denis 

http://www.theguardian.com/media/fairfax-media


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 9 

 

O’Brien, exited the company in block trades worth about $300m at Wednesday’s closing price of 

94c. 

82.3.3 APN shuts one print site and re-opens another 

APN News & Media is shutting down its Toowoomba print site and re-opening its print site at 

Warwick, reports Peter Coleman (GXpress, March 2015, p.30). A mothballed Manugraph Cityline 

press from the closed Ballina site is being installed at Warwick and will take on some of the work 

from Toowoomba. Production of APN’s 10 Queensland dailies and its two northern NSW dailies 

will now rest with Rockhampton, Warwick and the productive coldset-heatset plant at Yandina on 

the Sunshine Coast of Queensland. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

82.4.1 Douglas Lockwood: The Petrov defection 

 
Douglas Lockwood returned from World War II to his job as Melbourne Herald staff 
correspondent in Darwin. In 1954, remembering his inability to file the story of the 
bombing in 1942 (the post office was destroyed) he took precautions – clever precautions 
– when the Petrov affair headed his way. He later wrote (says son Kim): 

 

 

On 19 April [1954] the Russians decided they had better get Mrs Petrov out of the country. They 

didn’t want her in Australian hands to corroborate any of Vladimir’s stories. At 1.13 p.m. she 

was hustled from the Canberra Embassy into the back seat of a car between guards Valery 

Karpinsky and Fedor Zharkov. The second secretary at the Embassy, F.V. Kislitsin, sat in front 

with the chauffeur. They headed for Sydney, 100 miles away. 

 

A crowd at Sydney airport surged around Mrs Petrov. Her guards began to drag her across the 

tarmac towards the plane. It was then that she gave the first hint of her own feelings. “Help me! 

Save me!” she said in English, and then in Russian, “I do not want to go.” Many in the crowd 

spoke or understood Russian. Police had to quell a near riot and the plane was delayed 15 

minutes. Spectators fought, struggled, punched, kicked, and yelled while Karpinsky and Zharkov 

steered Mrs Petrov towards the gangway. She was weeping, and appeared ill. The guards 

exchanged blows with men who tried to get her away from them. Some followed the Russians 

up the steps, and had to be dragged away by police.  

 

In Darwin, my telephone rang. Did I know Mrs Petrov was flying towards Darwin? Yes. It rang 

again. Did I know that the Prime Minister had instructed the Acting Administrator, Reginald 

Sylvester Leydin, to offer her political asylum when she arrived? No! Is that right? Are you sure? 

I drove around town. Lights were burning in unexpected places: in the Administration offices, 

the police superintendent’s office, the security service offices. I set an alarm clock for 4am, and 

before going to bed sent precautionary telegrams to my Melbourne office: “Phone me every half-

hour after 6am.” 

 

That was one of the wisest, perhaps luckiest, things I ever did. A few hours later, other 

journalists, trying frantically to get calls through to the south on lines jammed with government 

traffic, had to watch and listen helplessly as I dictated the complete story. My Melbourne office 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 10 

 

was able to ring me on the reverse circuit, but I couldn’t ring them. And at six o'clock, minutes were 

vital: the London morning papers were making up their first editions. 

 

The aerodrome was bristling with armed policemen, from the Superintendent down. During the 

flight from Sydney Mrs Petrov had gone aft to the ladies’ room and was followed by air hostess 

Joyce Bull. A few minutes later, Joyce passed on to Captain John Davys a warning from the sick 

and frustrated woman—her guards were armed. That message was flashed ahead to Darwin, 

where policemen cleaned and buckled on their pistols. As the Constellation taxied to a halt, 

they grouped around Reg Leydin, the Crown Law Officer, Keith Edmunds, and their own 

superintendent, Bill Littlejohn, at the foot of the gangway. The four Russians—Mrs Petrov, 

Karpinsky, Zharkov, and Kislitsin—were the last to get off. 

 

Leydin approached Mrs Petrov to offer her asylum. Karpinsky and Zharkov tried to intervene, 

but Keith Edmunds and the policemen got between them. Zharkov struck at Edmunds, who 

was unarmed, with his briefcase. He was grabbed by Constables Gordon Raabe and Tom Hollow, 

and held while he was disarmed by Inspector Bill McKinnon. Karpinsky, not wanting to be left 

out, put his right hand inside his coat. I saw him reaching for what I guessed was a shoulder 

holster (it was) and quickly moved out of the firing line. But Karpinsky never made it. Sergeant 

Gregory Ryall, six foot one inch and weighing 225 pounds, stepped behind him, locked an arm 

under the Russian’s throat, and yanked his chin back. Karpinsky’s tongue shot out; he 

grimaced and groaned in pain while being relieved of his gun. He was then released.  

 

Meanwhile, Reg Leydin was in earnest conversation with Mrs Petrov, who spoke fluent English, 

trying to establish whether she wanted asylum. She kept repeating, “But why should I stay; my 

husband is dead. I know he is dead. What is the use of staying here?” This, evidently, was the 

story she had been told by the Russians. Who had killed him? Why, the dreadful Australian 

kidnappers. She left Leydin and literally walked in circles, chewing her fingernails. Joyce Bull 

tried to console her. I have never seen greater mental torment reflected so clearly in the eyes of a 

human being. She was inconsolable. 

 

I made an attempt to talk with Kislitsin, the senior Russian, but he was in snarling mood. 

“What is your freedom?” he shouted at me. “A lot of policemen with guns!” “Guns have just been 

taken from two Russian gentlemen,” I reminded him. (Kislitsin himself was not searched.) 

“What do you say about that?” “I don’t want to talk to you,” he replied.  

 

An hour went by. I was called to the phone, and dictated a story to Melbourne on what had 

happened. So far it was a no-decision contest. Mrs Petrov sat disconsolately in the lounge between 

Karpinsky and Zharkov, as though waiting for something to happen. Leydin approached her 

again and asked if she would like to talk to her husband by telephone. “Dead men don’t talk,” 

said Evdokia Petrov, the Communist realist. Rather than argue, Leydin signalled a security 

officer to get Vladimir Petrov on the line. That wasn’t hard because Petrov was waiting in his 

hideout in NSW for just such a call, and a line had been kept open. But Leydin hadn’t wanted 

to play this card until he was certain Mrs Petrov would talk to her husband. She would now have 

to do so to prove that he was or was not dead. In more ways than one, Reg Leydin that day was 

an outstanding diplomat. 

 

There was a last-minute hitch because Kislitsin objected to a private telephone conversation between 

husband and wife. “This is a frame-up,” he said. “She mustn’t talk unless I am present.” I 

certainly didn’t object. Kislitsin’s demand meant that Mrs Petrov went to a phone in the Customs 

lounge within earshot of anybody who wanted to listen. That meant everybody, including me. 

But she spoke in Russian. There was I, ear-wigging, and not able to understand a word except 

the repeated ‘Nyet! Nyet!’ of what must have been one of history’s most dramatic conversations. I 

stood with Kislitsin and the guards behind her. The imperturbable Leydin was opposite. 

 

The call lasted only two minutes. Later I learnt that Evdokia Petrov was a superb actress. She hung 

up abruptly, even angrily, and walked towards Leydin—with her back to everyone else, including 

the Russians. “No! No! That was not my husband!” she said, loudly. There was no mistaking that 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 11 

 

she was a disillusioned woman, and now apparently ready to resume her flight. What I didn’t 

know, and the Russians certainly didn’t, is that as she spoke to Leydin she winked. Leydin was 

an equally good actor. His expression did not change, but his brain must have been working 

furiously. 

 

“Well, then, Mrs Petrov, I will leave you now,” he said, giving the Russians the impression they were 

going to win. “Goodbye and good luck.” He began to move away, but at the last minute, as if by 

afterthought, touched her on the arm. “Would you like to sit in my office for a moment and have 

a short chat?” he said. “Yes, yes! A short conversation,” she said, and followed Leydin into a nearby 

office. Once inside, she insisted that the doors be locked and moved away from a glass partition 

as though it was about to explode. The Russians, confident of their success, were temporarily 

caught off guard. When Kislitsin tried to follow Mrs Petrov he was kept outside on some plausible 

pretext, protesting loudly. 

 

The phone rang. Melbourne calling Douglas Lockwood. I took the call and began dictating quickly, 

fearful lest I should now miss something of the drama. The connection was bad and I had to repeat 

sentences and spell words. I was in an agony of impatience, especially as I could not see Leydin’s 

door from the telephone. But I need not have worried. One’s friends are always one’s friends, 

especially in the NT, and Kislitsin had helped me, no doubt unconsciously, by walking over to 

eavesdrop on my dictation. “Rubbish!” he said, as I spoke to Melbourne. “Nonsense! Lies. All lies!” 

“Shut up!” I said, in the best undiplomatic Australian I knew. 

Mrs Petrov had been in the office less than five minutes when Keith Edmunds, an old friend who as 

Crown Law Officer was Leydin’s chief assistant, approached and gave me a dig in the ribs. 

“Go away, Keith,” I said. “I’m dictating.” He gave me another poke in the ribs and winked. 

Then, turning to Kislitsin, he said, “Mr Kislitsin, I have to inform you on behalf of the Australian 

government that Mrs Petrov has accepted political asylum in this country. She will not be 

rejoining your aircraft.” “Hold the line!” I yelled. I double-checked with Edmunds. “It’s fair 

dinkum, Doug,” he said. 

 

“All right, Melbourne,” I said, “here is a new story. First, an urgent-rate flash to London ... Mrs 

Evdokia Petrov decided here today to remain in Australia. She will rejoin her husband in exile.” 

I dictated for 15 minutes, giving a complete cover of what had happened. When that was done, 

and the story “sewn up” as far as it had gone, I replaced the receiver. Thereafter the wires sang 

with official calls only; frustrated colleagues from opposing papers and agencies had to write their 

stories and lodge them by Press telegram, a slow and laborious business, especially when there 

is a London deadline and you are trying to watch other developments. 

 

Kislitsin rushed to the room where Mrs Petrov and Leydin had been talking. The door was open. 

The room was empty. Leydin told me later that as soon as the office door had closed behind her 

she had seemed composed for the first time. She admitted that the person she spoke to was, indeed, 

her husband. He said he was cheerful and well, and asked her to stay and join him. Twice she 

looked apprehensively towards the door, watching shadows moving past the frosted glass partition. 

“Those guns would have been used,” she said, then added simply, “Get me out of here.” 

 

82.4.2 Edward Samuel Chapman, 1842-1892, printer and racing writer 

Petrina Dakin wrote of her ancestor, Edward Samuel Chapman, 1842-1892, in a family-history 

article mentioned below in 82.5.2. Here’s a snapshot: 

I discovered that Edward Chapman was a prominent racing writer and later sports editor of the 

Australasian, the weekly sister paper of the daily Argus. His career spanned more than 30 years 

until his death on 9 June 1892, aged 50. Journalists of the time wrote under a pseudonym. 

Obituaries revealed Edward’s pen name had been “Augur” (and earlier “Orange Blossom”). This 

was the key to finding his published work. 

Edward was born in Hobart Town, Van Diemen’s Land, on 1 June 1842, the first child of Edward 

Samuel Chapman senior (1816-1893) and Catherine Hobson (?-1854). Edward was an 11-year-old 

apprentice compositor on the Colonial Times, Hobart, when his mother died (he told the inquest). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 12 

 

From the mid-1850s (age 12 or 13 onwards) Edward contributed articles on racing news to the 

short-lived Bell’s Life in Tasmania and then to Bell’s Life in Victoria under his first pen name of 

“Orange Blossom”. In 1863, Edward, who had married in 1860, joined the Melbourne Herald as a 

compositor and soon became the top operator, holding the No. 1 frame. He continued to write for 

Bell’s Life in Victoria in his own time and, after it closed in 1868, he contributed articles to the 

Argus and the Australasian. In 1870 Edward got his break to enter journalism full-time when he 

was employed as a sports reporter on the Herald’s sister paper, the Weekly Times. He continued to 

contribute articles to the opposition titles, the Argus and Australasian. He became the designated 

turf writer on the Australasian in December 1871 and a permanent member of staff in 1872, 

writing exclusively as “Augur” from that time. His articles were syndicated to major and minor 

newspapers around Australia and New Zealand. He became the sports editor in 1882. [Also see: 

http://trove.nla.gov.au/list?id=30107/] 

82.4.3 Time flies (10): Gold! Gold! Gold! 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences (they began in issue No 73): I 

joined the University of Queensland as a journalism lecturer in January 1992. While I was 

completing a PhD thesis in history—“Ghost of caution haunts House of Dunn: The rise and fall of 

a Queensland newspaper dynasty (1930-1989)”—I took part in a teleconference with the NSW 

Country Press Association about its centenary in 2000. The association was planning a number of 

projects. I agreed to research and write a history of the NSW provincial press, to be published in 

time for the centenary conference in November 2000. Last-minute printing complications meant 

the deadline was met by only a few hours. 

From January to June 1996, I took study leave from the University of Queensland to begin 

researching what became Country Conscience: A History of the New South Wales Provincial Press, 

1841-1995. One of the first places I visited was Canberra and I wrote about my visit later that year 

for the 70th anniversary souvenir edition of the Canberra Times. Here’s part of what I wrote: 

I am setting up my laptop computer in the manuscript room at the 

National Library, waiting to study the first box of material in 

MS5799 – the A.T. Shakespeare Collection that includes 27 boxes 

each containing about six folders of material. Through the vast 

vertical columns of glass, Lake Burley Griffin is serene on a cool, 

summer’s day. I have flown from Brisbane to study this material 

at the prompting of Lloyd Sommerlad, a former secretary of the 

NSW Country Press Association. He has told me that A.T. did a 

vast amount of research on the history of country newspapers, and 

nobody has taken the time to plumb the Shakespeare papers... 

I spend the whole day in a mounting frenzy of excitement as I study 

box after box of the Shakespeare collection to sample what is there 

so that I can plan my research strategy for the coming week. My 

diary for 25 January 1996, reads: “Gold! Gold! Gold! That’s what 

I’ve struck today. It is a magnificent accumulation of research 

notes, etc., on the NSW provincial press and its personalities.” 

About two-thirds of the boxes contain material relevant to my 

project. Some of it is material that only A.T., or somebody closely 

involved with the Country Press organisation, could have obtained, 

for there is an extensive supply of obituaries gathered from a wide range of provincial newspapers 

by the Country Press Ltd. clipping service.  

In January 1955 A.T. used the Country Press Association mailing list to send out a questionnaire 

to proprietors and editors, seeking biographical information and details of their press involvement 

and that of any family members. Many of these forms were filled in by hand and returned, and 

they now form part of the Shakespeare papers at the National Library. A.T. also did a lot of 

legwork, snatching a few hours at the Mitchell Library in Sydney or the La Trobe Library in 

Melbourne during trips associated with either his administration of  the Canberra Times and 

(later) CTC Channel 7 or with provincial press associations. 

ARTHUR THOMAS SHAKESPEARE 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 13 

 

Throughout the collection there is the mind of an organiser, and the scent of a researcher on the 

prowl, a researcher wanting to separate fact from legend. His biographical notes on country press 

proprietors, editors and journalists are arranged alphabetically, as are his historical notes on the 

various newspapers – there have been an estimated 1,000 newspapers published outside of Sydney 

since the first provincial paper, the Hunter River Gazette, was established by Thomas Strode, 

formerly joint proprietor of the Port Phillip Gazette, on 11 December 1841. He refused to accept 

that just because the Milton & Ulladulla Times claimed it had been established in 1864 and the 

Braidwood Dispatch in 1855 that that was necessarily so. He wanted proof, preferably from a 

primary source. The correct Milton starting date was 1878 and the Braidwood one, 1858. 

Throughout his material, there are file notes or summaries he has written, explaining, for instance, 

why the Dubbo Liberal cannot trace its origins to 1874. He would often challenge proprietors to 

provide proof of their newspaper’s alleged establishment date.  

What triggered A.T.’s serious pursuit of research material on NSW provincial press history when 

he had plenty of irons in the fire in Canberra and elsewhere? The trigger was almost certainly the 

research and writing he did to produce After Fifty Years, to commemorate what was labelled the 

50th annual conference of the NSW Country Press Association in 1949 (it was really the 49th 

annual conference). Two important chapters in that booklet focused on the development of 

provincial newspapers, as opposed to the history of the organisation established in October 1900 

to represent their interests. His later research would have enabled him to produce revised chapters 

with many corrections to dates provided in the original versions. 

In January 1994 A.T.’s widow, Heather Shakespeare, told me in a letter that A.T. had hoped to 

write the history that had now become my task. Two years later, as I sat, tapping away at my 

laptop in the manuscript room at the National Library, extracting nuggets from the Shakespeare 

mine, I was in another world: walking behind the dray taking the printing press over the ranges 

from Maitland to start the Armidale Express in April 1856; hand-picking type at the Yass Courier, 

established on 6 June 1857; and joining the rush to the Braidwood gold fields where three 

newspapers, including the first NSW provincial daily, were established in 1858-59. 

                             [ANHG No 81.4.4 should have been labelled Time flies (9), not (8)] 

82.4.4 ‘First press photograph’ in Australia 

Rod Kirkpatrick writes: The first known half-tone image published in an Australian newspaper 

appeared on 6 January 1888 in the Melbourne weekly Table Talk, Philip Parés said in 2001 (ANHG 

15.56, November 2001). The first photographs to appear in the Melbourne dailies, the Argus and 

the Age, appeared on 21 April 1908 (ANHG 19.51, September 2002). But the Sydney Morning 

Herald presented a report on 20 March 2015 labelling a photograph taken in 1880 as “Australia’s 

first ever press photograph”. The photograph (inserted next page) shows the dead body of Joe 

Byrne, a member of Ned Kelly's infamous gang, strung up on a door outside the jail house in 

Benalla in regional Victoria.  Byrne died from loss of blood after being shot in the groin during the 

siege of Glenrowan pub.  

John William Lindt took the photo which features in an exhibition The Photograph and 

Australia at the Art Gallery of NSW until 8 June. Rose Powell wrote in her Herald report that 

“Australia's first ever press photograph” pushed boundaries few journalists would transgress 

today. Another photographer is pictured mid-shot, while an illustrator walks away from the new 

technology with his hat on and portfolio tucked under his arm. The gallery’s senior curator of 

photographs, Judy Annear, reportedly told the SMH: “We see this as the first Australian press 

photograph. It has that spontaneity media photographs have, and it's also very evocative with 

many different stories in it.” 

When I queried the Art Gallery of NSW on the claim that the Joe Byrne image was “Australia’s 

first ever press photograph”, I was told that the journalist (Rose Powell) was briefed about the 

work with information from the following two texts: The mechanical eye in Australia 1841-1900 

(Melbourne: Oxford University Press, 1985) and Gael Newton’s Shades of Light: Photography and 

Australia 1839-1988 (Canberra: Australian National Gallery, 1988). Newton wrote that in the 

expectation of the capture of Ned Kelly journalists, artists and photographers commissioned by the 

newspapers were permitted to “join a special train of troopers and the official Victorian 

Government Photographer Mr Burman”. By the time the train arrived, Ned Kelly, seriously 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 14 

 

wounded early in the day, had been captured and Joe Byrne had died in the burning of the pub in 

which the gang was trapped. Newton wrote (p.44): 

 

The official photographer was occupied recording the grisly remains, including the body of Byrne which 

was slung up on the door of Benalla Police Station to facilitate photographic records. J.W. Lindt (1845-

1926) was among the agents despatched to the scene by the Melbourne newspapers. He chose to make 

an image recording Burman photographing Byrne and being watched by a group of onlookers. The 

artist Julian Ashton was also caught leaving the scene, having already sketched Byrne in the cells.  

The Lindt picture is a mystery for it seems to point to his understanding of the role press photography 

(although it was not published) would have in the future development of what today would be called 

“a media event”.  Perhaps he was simply testing exposure for his wet plates. However, this process was 

not one that naturally encouraged haphazard shooting. A decision to take a photograph preceded each 

image rather than a quick response to events unfolding in front of the camera. The first dry plates had 

been imported into Australia and Lindt had been among the first to test the new plates as he also ran 

a supplies service in addition to his photographic work. Dry plates were made using gelatin as the 

medium for the light-sensitive salts and were faster than the wet collodion process and far less 

contrasty. 

Lindt’s assistant, Herman Krutli, wrote later (The Mechanical Eye in Australia, p.76): “While my 

principal scouted around with his camera, I stood by ready to sensitise the plates. After the arrest, 

record photographs were duly made and used by the newspaper as a guide to their woodcut artist—

this, of course, was long before the days of process engraving.” Burman’s photograph was 

reproduced as engravings in several papers, including the Bulletin, in which it was captioned 

“Byrne, the outlaw, after death” (From a picture taken at Benalla by Mr Burman, Victorian 

Government Photographer). Newton (p.44) noted, too, that at first photographs were transferred 

to the woodblocks for the guidance of the engravers.  

So, the ANHG suggests you could say that what has been labelled in 2015 as “Australia’s first ever 

press photograph” did not appear as a photograph but was used as a guide for woodcuts. 

82.4.5 Daily Telegraph begins with ‘blare of bugles’ in Melbourne 

The Melbourne Daily Telegraph began publication on Monday, 8 February 1869. The Age’s owner-

editor David Syme had bought the Herald in December 1868 and converted the morning daily into 

an evening paper in January 1869. The Daily Telegraph was launched as a morning paper in 

response. The birth was announced “with the following blare of bugles and crashing of drums on 

the part of the spirited editor”, according to Table Talk (6 May 1892, p.6): 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 15 

 

Where everything is new and nothing strange, the mere quality of newness in a public journal will not 

in itself attract much attention here in Victoria. We shall take leave to assume therefore, that the 

difference of age between ourselves and our local contemporaries will be neither an advantage nor a 

drawback, neither a gain nor a loss, unless we show as a title to extend favour that we are a trifle 

fresher than they are, and something livelier than they were wont to be. On the score of novelty alone, 

however, we may claim some attention, for if we are not wiser than our neighbours, we at least differ 

from them in this important respect, that we appear to-day as the unprejudiced and untried advocates 

of purely Liberal principles. So far as Melbourne is concerned, the character of a perfectly independent 

and fearless journal is altogether a novel one. We shall continue to represent that novel character to 

the close of our career, and until it ceases to be novel without reference to mercenary considerations, 

and without regard to private ends. We are not to be bought; we are not even in the market. 

By, whatever name political parties are known, by whatever pledges public men are bound; by 

whatever links the unlovely and crapulous rank and file of faction are associated, we shall stand apart 

from the strife; and accepting neither fee nor retainer, we shall record the movements and comment 

on the manoeuvres of the combatants, and watch the issues of the conflict in the interests of the one 

and undivided, Liberal party—the people of Victoria. When we cease to do this we shall deserve to drift 

away on the slack of the tide, into the outer ocean of oblivion, where our sins will be visited with their 

due punishment, and where our wages will come to us in the form of a timely and merited extinction.  

The end and aim of our experiment is not to count the welcome shower of coppers from men who despise 

while they use us. We have a higher ambition than this, and, therefore, we tell the people of Victoria 

that if we cannot maintain the position of independence which we propose to ourselves, we shall sink 

out of sight and abandon the field to those who can find congenial sustenance in it, and who possess 

the noble faculty of gathering grapes from thistles.  

That we have confidence in those to whom we make our appeal, confidence in ourselves and confidence 

in the line of action which we have laid down as that from which we will not swerve, is proved by the 

fact of our existence.  

The reason of our being is a simple one. We believe that we are wanted, that we have honest work to 

do, and we respond to the call. If the voice which we answer is not the voice of the people, but only an 

uncertain echo after all, then our perceptions are at fault, and the journals of the day—we say it with 

bated breath—are genuine enough and liberal enough for Victoria, and that we think is saying more 

than human credulity can realise.”  

[The Telegraph closed on 3 May 1892, with the Herald absorbing it.] 

82.4.6 New newspaper room at NLA 

Victor Isaacs writes: A new Newspaper and Family History reading room has been built at the 

National Library of Australia. It is within an expanded Main reading room. It opened on 4 May 

and has the same opening hours as the Main reading room. Newspaper resources have been 

relocated from the existing Newspaper reading room. 

82.4.7 Smythesdale and Bombala: more details 

Rod Kirkpatrick writes: If you have read a little about Ballarat newspapers, or George Leonard 

Vogt, journalist and editor (ADB, Vol 12) and his father, Johann Hermann Vogt, printer, you may 

have seen brief mentions of the Grenville Advocate, Smythesdale. You probably received only a 

vague impression that it was published in the 1860s. I had some microfilm printouts from the 

Argus that reported that the Grenville Advocate was sold for £35 ($70) by auction on 22 September 

1866 at the instance of the Bank of New South Wales under a Supreme Court writ.  The bank sold 

the paper for the same amount on 3 August 1867 to Richard Kelland, of Smythesdale (Argus, 25 

September 1866 and 6 August 1867).  

I came across the printouts when I was culling files recently and I thought: Trove will allow me to 

find out more about the Grenville Advocate. And it did. I discovered that the newspaper began 

publication on 8 March 1862 as a bi-weekly. It was called the Grenville Advocate & Smythesdale, 

Brown’s, Italian’s, Carngham, Linton, and Woody Yaloak Reporter. Andrew Semple, formerly 

connected with the Ballarat Times (defunct by then), was the editor. ADB says Johann Hermann 

Vote established the Grenville Advocate.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 16 

 

I followed a similar path of inquiry with two 1860s Bombala (NSW) newspapers. I had some basics 

in my hard-copy files, and Trove has just supplied some more details. I knew that Bombala’s first 

newspaper, the Southern Telegraph, began publication on 6 April 1864 and the evidence I had 

gathered suggested it ceased publication around April 1865. The latest extract from that 

newspaper that I have been able to locate in Trove is from the Queanbeyan Age of 27 April 1865. 

So, the Telegraph may well have ceased at the end of April or in early May. The Telegraph was 

replaced by the Monaro Star, which my hard-copy files suggested began in July 1865 and ceased… 

well, possibly about 1871. Through Trove I had discovered the Star began in June 1865; the 

Illawarra Mercury reported on 23 June 1865 (p.2) having received the first issue of the Monaro 

Star after the plant of the Bombala Telegraph had changed hands. The Mercury remarked that it 

was “rather a precarious time to start a newspaper”, but it wished its southern contemporary 

success. The Star ceased publication in June 1867 (Bega Gazette, 29 June 1867, p.2). 

82.4.8 Selling the dream 

Edwin Bernard has written a book called Emporium: Selling the Dream in Colonial Australia (NLA 

Publishing). He says one resource that opens a small window into the private lives of 19th century 

Australians from all walks of life is newspaper advertising. “What do advertisements tell us about 

our colonial ancestors?” he asks. “For a start that they were just as gullible as we are. There was 

a fascinating period when it dawned on some bright sparks that they could exploit the public’s 

fascination with the wonders of electricity. Since few understood how it actually worked, it seemed 

quite plausible to suggest that electricity also had curative properties. The result was a range of 

bizarre garments—electric corsets, belts and insoles, electric curlers, toothbrushes and 

hairbrushes—all of them fitted with tiny ‘galvanic batteries’. Sewn into the fabric so that they 

rested against the skin, these batteries generated a minuscule current that was supposed to impart 

beneficial effects to the wearer. The most prolific manufacturer and advertiser of these entirely 

useless garments was American-born ‘Dr’ George A. Scott. According to one 1890 advertisement, 

Dr Scott’s electric corset was ‘the most effectual remedy for spinal; complaints, incipient 

consumption, diarrhoea, pleurisy, tumours, asthma, bronchitis, epilepsy, lumbago, debility, 

paralysis, loss of voice, nervousness, indigestion, palpitations and loss of energy’. Why wouldn’t 

you buy one?” (In Print, NLA, Autumn 2015, p.1) 

82.4.9 Charles Bean remembered 

No person looms larger in the telling of the Anzac story than Charles Edwin Woodrow Bean, 

Australia’s official World War I correspondent and historian, and the driving force behind the 

establishment of the Australian War Memorial (writes Troy Bramston, Weekend Australian, 18-

19 April 2015). For Bean’s granddaughter, Anne Carroll, her memory is of a modest and 

compassionate man who almost never spoke about what he saw at Gallipoli when Australian forces 

landed in the pre-dawn of 25 April 1915, and evacuated eight months later, having suffered 26,111 

casualties and a death toll that reached 8141. Carroll remembers when he told her of the bullet 

which had lodged in his right thigh at Gallipoli. It stayed there for the rest of his life. Ted (Edward 

Bean) Le Couteur, Bean’s grandson, remembers a man with a deep sense of Australian 

egalitarianism, who was humble and modest, and reluctant to relive the war through conversation. 

“Bean was more willing to talk about the Australian War Memorial, which it is said started in his 

pocket as he walked the battlefields collecting relics to take home and to help sustain the memory 

of the Anzac soldiers. “It was (to be) a place in Australia’s national capital where people could come, 

honour the Anzacs and learn what they had been through far away from their homeland,” Carroll 

said. 

Born in 1879, Bean was working as a Sydney-based journalist when he won a ballot run by the 

Australian Journalists’ Association in September 1914 to become the official war correspondent. 

He sailed with the Australian troops to Egypt and reported on Gallipoli and the Western Front. 

He spent the next few decades writing and editing the official history of the war. He died in 1968. 

As an embedded journalist, his dispatches were censored and often contradict his diarised account. 

But nobody saw more of Gallipoli than Bean. He infused his writings with what he identified as 

the emergent values of a new nation and highlighted the bravery of the soldiers fighting for it. He 

was utterly devoted to his work. “That sense of responsibility was ingrained because of his 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 17 

 

character, and was underscored by his recognition that his access to the frontlines and through to 

the higher levels of command was exceptional,” Carroll said.  

[Two biographies of Bean are listed in 82.5.1 below.] 

82.4.10 Under the governor’s thumb 

Rod Kirkpatrick writes: At the best of times it cannot have been easy being the first newspaper 

publisher in Australia. For the first three years of editing and printing the Sydney Gazette and 

New South Wales Advertiser, George Howe was a ticket-of-leave convict and the (unpaid) 

government printer. He was publishing a weekly newspaper over which Governor King had 

ultimate control. Howe had to make his own ink and he used a government press, government 

paper and the government’s battered and worn type. Because the Gazette was published “By 

Authority”, the governor or his delegate could request changes to what Howe had set up in type.  

Things became much more complicated after the military overthrew the governor, by then William 

Bligh, in January 1808. Alleged paper shortages had forced Howe to suspend publication five 

months before the overthrow of Bligh. The Gazette did not resume until 15 May 1808. There was a 

procession of different people listed as “Secretary” to the Governor or Lieutenant Governor over 

the next nine months. The first was John Macarthur, one of the sleaziest of the pioneering 

colonials. His name appeared only in the May issues, and he was followed by W.N. Chapman (June 

and July), James Finucane (August 1808 to 8 January 1809), and Alexander Riley.  

On Sunday, 15 May 1808, when the Sydney Gazette resumed publication after 8½ months, Howe 

said: “We have once more the satisfaction of rendering our services to the public. We have had 

repeatedly to lament the necessity of vying with the camelion its change of colour and of being 

compelled to rival the prophetic son of Oceanus (divine personification of the sea) in the frequency 

of change that has been given to your shape. To necessity we cannot dictate. As servants of the 

public, exertion is our duty, and commendation our hoped reward. A supply of paper guarantees 

the promise of a continuance of this publication… This paper is printed on a half sheet of Demy, 

the pages made up to the very extent of our prefs:—and without hesitation we have to observe that 

the present two pages, compressed as the matter is, contains fully as much as four pages of pot 

folio, to which size we adhered for several months.” 

Howe decided to collect the subscription monthly instead of quarterly. So, he would collect three 

shillings (30c) upon the delivery of every fourth paper. “And as the price of the paper is very 

exorbitant, we request that all arrears of subscription may be paid up in the course of the present 

month.” 

82.4.11 Miners’ strike and discrimination against non-dailies, 1945 

A combination of strikes by coal miners and the maintenance engineers at Bunnerong power house 

(Sydney) led the NSW Government to restrict the availability of electric power to newspaper 

publishers in December 1945. Only daily newspapers could be published and even they would 

receive only half their normal power. The Manning River Times, a bi-weekly, editorialised as 

follows on 15 December:  

Commenting on the elimination of power for the publication of newspapers with the exception of 

dailies, the Hon. E. C. Sommerlad, MLC, manager of the Country Press Ltd., said “It was a shocking 

and outrageous discrimination against country newspapers. It really meant that a lot of country 

districts would be without news service at all.” The edict, which was responsible for the above remarks, 

was the announcement that electricity restrictions would apply in all areas of the State and that daily 

newspapers would be allowed to use 50 per cent, of normal power supplies. The use of power was 

forbidden to all other journals, including “free newspapers”. Anyone with an atom of fairness in his 

composition will re-echo the remarks of Hon. E. C. Sommerlad. Why country papers using electricity 

should be denied the right to publish whilst dailies are only curtailed to the extent of 50 per cent, of 

their normal power it is impossible to imagine. As far as the Manning River Times is concerned we 

have been at our wits’ end to endeavour to publish. We cannot use our large Swiss Duplex printing 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 18 

 

press and it is only through the kindly offices of Mr R. T. Trotter, of Glenthorne, that we have been 

able to secure a small engine with which to work our linotype and print a reduced sized paper today. 

As our advertisers and readers will see we have found it impossible to print any contract 

advertisements and in this connection we are sure those concerned will bear with us. We wish to pay 

a tribute to the loyalty of our staff and trust our readers will appreciate our efforts to give at least some 

news of a local nature under exceptionally trying circumstances. As regards publication next week. We 

may find it necessary to only print one issue. 

The Manning River Times, which was appearing on Wednesdays and Saturdays, missed its 

scheduled issue of 12 December, and appeared in only four pages on 15 December. It appeared 

twice the following week. [Thanks to newspaper indexer Wendy Gow for drawing the ANHG’s 

attention to the editorial.] 

82.4.12 ANHG helps digitisation project 

In November 2014 Inside History magazine asked its readers 

to choose which Australian newspaper should be digitised 

next by Trove. The magazine presented a shortlist of six 

newspaper titles and invited its readers to vote. More than 31,000 votes later, the Hamilton 

Spectator (Victoria) was triumphant. The magazine reached its funding target of $10,000 before 

dawn on Anzac Day. The Australian Newspaper History Group contributed $1000 towards that 

target. The ANHG contribution will enable one year’s copies of the Spectator to be digitised.  

Hamilton is the jewel in the crown of Victoria’s rich Western District, and the Hamilton Spectator, 

established in 1860, has appeared at least three times a week since October 10, 1876. It reflects 

the continuity and prosperity of the district. The Spectator became a daily newspaper twice, during 

the latter stages of a railway strike in May 1903, and for nearly nine years from January 1908. 

82.4.13 Richie Benaud and the Richmond River Herald 

Rod Kirkpatrick writes: Richie Benaud, former police rounds journalist on the Sydney Sun, died 

on 10 April 2015, aged 84. He is remembered, of course, as a dynamic Test cricket captain, a great 

all-rounder (the first cricketer to take 200 wickets and score 2000 runs in Tests), and a TV cricket 

commentator without parallel. Newspaper history buffs will be interested to know that Benaud’s 

great uncle, Louis Ferdinand Branxton Benaud, established the Richmond River Herald at Coraki 

in northern NSW on 9 July 1886. When I was writing Country Conscience: A History of the New 

South Wales Provincial Press, 1841-1995, I corresponded briefly with Benaud about his great-

uncle. When I was a high-school student in Sydney, I used to watch Benaud play for NSW and 

Australia at the Sydney Cricket Ground. I always read his column in the sporting pages of the Sun, 

along with the columns by E.E. Christensen and W.F. Corbett.  

 

 

5—Recently Published 

 

 

 

 

82.5.1 Books 

Coulthart, Ross, Charles Bean. HarperCollinsPublishers, 2014. 436pp. This is a biography of 

Australia’s official World War I correspondent, Charles Bean. Peter Rees’ biography of 

Bean is listed below. 

http://www.insidehistory.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 19 

 

Gill, Andrew (ed.), Making Pain Pay: The ‘Jail Journal’ of J.M. Drew. Perth: Hesperian Press, 

2015. 79pp. Soft cover. $25. Available from the author, 17 Talbot Road, Woodlands, WA, 

6018.  

REVIEW by Victor Isaacs 

In 1895 J M Drew, editor of the Geraldton Express was sued for libel by the local medical officer. While 

the trial was in progress, he committed a contempt of court and was jailed for two weeks. He was 

actually treated quite gently and had an easy time in the lockup. Drew used a great deal of his time 

there interviewing fellow prisoners and the Colony’s hangman (who for his own protection lived there). 

On his return to Geraldton, Drew published his so-called “Jail Journal”, a record of these conversations. 

The resulting articles appeared in 15 instalments in his newspaper. They provide a vivid insight to the 

convict era of early WA. 

Andrew Gill, foremost authority on the penal system of nineteenth century Western Australia, has 

rescued these articles from obscurity. In doing so, he does not take them at face value, but, in both his 

introduction and in endnotes following each article’s reprint, meticulously analyses every statement 

made. Some are confirmed by other sources, some are found to be wrong, some are conflations of a 

series of events. 

This book provides an example of how old newspapers can be used as important primary historical 

sources. Newspaper historians will be impressed by the way that Gill has used this material to shed 

light on social conditions of the nineteenth century. 

Rees, Peter, Bearing Witness: The remarkable life of Charles Bean, Australia’s greatest war 

correspondent. Allen & Unwin, 2015. 588pp. See Coulthart, above. 

Rees-Jones, Margaret, Printer’s Progress: A New Zealand newspaper story 1840-1914. Gisborne, 

NZ: The Gisborne Herald Co Ltd, PO Box 1143, Gisborne, NZ. Hard cover NZ$75; soft cover 

(with flaps), NZ$50. Email: general@gisborneherald.co.nz/ 

New Zealand’s first newspaper, the New Zealand Gazette, began 175 years ago on the beach near what 

is now Wellington. James Muir happened along the beach at a propitious time; a qualified printer from 

Edinburgh, with much adventuring along the way, he not only repaired the damaged press but pulled 

the first damp sheet. Most early New Zealand newspapers found the economic soil too tough and life 

for the printers was uncertain. In 1845 Muir and four other printers established the very successful 

Wellington Independent. They raced for the news in boats, worked a roster system at times, took 

produce in payment, and went against the fashion by illustrating their newspaper with woodblock 

prints. Printer’s ink runs through six generations of the Muir family. James’s son, Allan Ramsay, 

moved to Gisborne on New Zealand’s North Island, where he bought the long-running Poverty Bay 

(Gisborne) Herald. It remains an independent daily newspaper to this day.  But this is not just a story 

of a family, as it peers behind the scenes of New Zealand’s newspaper world. It is a social history from 

the shop floor. Extraordinary changes have occurred in the world of printing and communication 

during this 175-year period and this story follows these changes, and with them the evolving 

communities of Wellington and the East Coast area of Gisborne and its surrounds in particular.’ 

82.5.2 Articles 

Baker, Jeannine, “Marginal Creatures: Australian Women War Reporters During World War 

II”, History Compass, vol. 13, no. 2 (2015), pp.40–50 

Baker, Jeannine, “Lines of Demarcation: Australian women war reporters in Europe during the 

Second World War”, History Australia, vol. 12, no. 1 (April 2015), pp.187-206 

Baker, Jeannine, “War stories: Remembering women conflict reporters”, Griffith Review 48: 

Enduring Legacies (April 2015), pp.165-173 

Clarke, Patricia, ‘The Australian National Review: a Brave Cultural Adventure in an Embryonic 

City’, National Library of Australia Magazine, vol. 6, no. 3, September 2014, pp. 14-17.  

Dakin, Petrina, “Ink in the blood”, Ancestor (published by the Genealogical Society of Victoria 

Inc.), 32:5, March 2015, pp.3-6. A family-history article about Edward Samuel Chapman 

(1842-1892) who was a printer and later sporting writer and sports editor of the 

mailto:general@gisborneherald.co.nz


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 82, May 2015— 20 

 

Australasian, Melbourne. He wrote under pen names such as “Orange Blossom” and 

“Augur”. Much detail for the article was obtained from various Australian newspapers. 

Elliott, Tim, “NT News: Northern Exposure”, Sydney Morning Herald/Age, 2 May 2015, Good 

Weekend section, pp.16-19. Examines the NT News and its unique news presentation. 

Herald Sun, “Wardy, A Legend: Peter Ward 1948-2015”, Herald Sun, 18 March 2015, pp.22-23. 

Ttribute to long-time Herald Sun photographer Peter Ward, illustrated. 

Ingram, Ken, “The Full Story”, Canberra Historical Journal, Canberra & District Historical 

Society, no. 74, March 2015, pp.29-35. Ken Ingram recounts his experiences and 

observations on the very impecunious Canberra Times in the 1930s. 

Putnis, Peter, “Reuters and the South African press at the end of Empire”, Critical Arts: South-

North Cultural and Media Studies, 29:1, 2015, pp.41-58. Also includes material on the post 

WW2 AAP-Reuters relationship and material on the role played by Rupert Henderson in 

the South African negotiations. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick. Contact Rod first. 

Announcing the second edition of: 

Looking Good: 

The Changing Appearance of Australian Newspapers 

By Victor Isaacs 

This is an update of Victor Isaacs’ 2007 book which examined the changing format of Australian 

newspapers since their beginnings in 1803. There are chapters on the changing front page, the changes 

from broadsheet to tabloid, the use of the British Coat of Arms in Australian mastheads, the use of 

illustrations in newspapers, and the coming of colour (this chapter by Kenneth Sanz). There are 53 A4 

pages. It is being published only in CD format. 

Those who bought the first edition direct from ANHG (and not through an agent) are on our 

list and will receive a CD copy of the new publication at no charge. If this applies to you and 

you have changed your postal address since 2007, please notify Rod Kirkpatrick. 

For those who did not buy the first edition, the cost (for the CD) will be $20, including post and 

packing. 

Contact Rod Kirkpatrick via email at rkhistory3@bigpond.com or by post at PO Box 8294, 

Mount Pleasant, Qld, 4740. 

 

 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/
mailto:rkhistory3@bigpond.com

