
 

The offices of the Bunyip, Gawler, South Australia, on 29 January 2003 when the ANHG editor visited to 

interview editor John Barnet and brother Craig. The Barnets, who had owned the paper since helping to 

found it in 1863, sold the paper on 31 March 2003 to the Taylor family, of the Murray Pioneer, Renmark. 

The Bunyip celebrated its 150th anniversary on 5 September this year. It began as a monthly satirical journal 

under the title of the Bunyip; or Gawler Humbug Society’s Chronicle, Flam! Bam!! Sham!!! It omitted the 

Humbug Society guff from its title in 1864, appeared twice a month in 1865 and weekly from 1866. William 

Barnet, the founding printer and owner, died in 1895. The Barnets’ possible sale of the Bunyip had been 

discussed since soon after the death of third-generation owner Kenneth Lindley Barnet on 16 May 2000. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 74                                                                                October 2013 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  9 December 2013. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

A composite index of issues 1 to 75 of ANHG is being prepared. It will be completed shortly after No. 75 appears in 
December and will be available only on CD and through the AMHD website. 

 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

 

 

74.1.1 Rinehart fails in bid to force journalist to identify source 

A Perth judge has dismissed Gina Rinehart’s bid to force a journalist to hand over source material 

for articles detailing her family feud (Australian, 7 August 2013). After an 18-month legal battle 

between the billionaire and Walkley Award-winning journalist Steve Pennells of the West 

Australian, judge Janine Pritchard ruled that Rinehart’s subpoena should be set aside. The 

judgment gave strong support to Western Australia’s “shield” laws, which prevent journalists from 

being compelled to reveal sources. West Australian editor Brett McCarthy said the judgment was 

a win for Australian journalism: “(It) backs the principles enshrined in shield laws and is an 

important judgment for all journalists in this country.” The Media Entertainment and Arts 

Alliance’s federal secretary Christopher Warren said the judgment underscored “the need to 

acknowledge and respect journalist privilege in relation to the journalist’s ethical requirement to 

refuse to disclose confidential sources”. The judgment came after lawyers for Rinehart had 

attempted to keep the judgment under wraps on legal grounds. Her application was dismissed. 

74.1.2 Wilfred Burchett and the KGB 

War-time journalist Wilfred Burchett—a fearless truth-teller from behind communist lines and 

hero of the radical Left—was a paid KGB operative, according to documents copied from Soviet 

archives. The revelation was made in an essay for the Monthly in August by La Trobe University 

professor Robert Manne, who declared that after years of conjecture about Burchett, the case was 

now closed. Burchett’s account of Hiroshima after the dropping of the atomic bomb, and his 

reporting of the Vietnam and Korean wars, marked him out as a courageous, independent 

journalist motivated by compassion and principle. To his detractors, Burchett was a communist 

sympathiser, a man who could not be trusted and, perhaps, a traitor to his country.  

In 1971, Democratic Labor Party leader Vince Gair rose in the Senate and thundered that Burchett 

was an agent of the Soviet Union. Now, 30 years after Burchett’s death, Professor Manne has 

written that documents copied from the Soviet archives by dissident Vladimir Bukovsky reveal 

that Burchett was a paid KGB operative who shared information with his Soviet paymasters, likely 

assisted with covert operations and was used to “penetrate the American and West European 

press”. Professor Manne said, “The question of Wilfred Burchett has been the most important line 

dividing Australian intellectuals and historians involved in judgment about the Cold War. This is 

the most important evidence about the truth of his allegiance and his shameful connection to the 

worst aspect of the communist system.” (Australian, 26 July 2013) 

74.1.3 Hywood says print timetable unchanged 

Fairfax Media chief executive officer Greg Hywood has denied growing speculation that the 

company will bring forward the date of closure of its Monday to Friday editions in Sydney and 

Melbourne, amid a weak advertising climate and next year’s planned reduction of the company’s 

printing capacity (Australian, 29 July 2013). Senior Fairfax insiders have said the plans currently 

involve the weekday editions of the Sydney Morning Herald and the Age. While Hywood has 

previously flagged a possible closure of print editions as early as 2015, it is believed weak revenues 

and the company’s avowed declaration of a “digital first” strategy have hastened the historic retreat 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 3 

 

from its print products. But Hywood said there had “been no change to the timetable”, adding: “I 

totally rule out that speculation”. 

Fairfax is making changes to its printing capacity after announcing it will close its main printing 

presses at Chullora (Sydney) and Tullamarine (Melbourne) next June. One insider said Fairfax 

keeps “shortening the timetable”, as another source said chairman Roger Corbett and Hywood were 

involved in a significant amount of soul-searching about bringing forward plans at the 172-year 

old publisher. Last October, Hywood said Fairfax would move to a digital-only model in “three 

years, or five or 10 or 15 years”. He warned in June that overall group revenues in the last half 

continued to track 9 per cent to 10 per cent lower than in the previous corresponding period. 

74.1.4 Allan arrives, Williams departs, Clarke returns 

Col Allan, the New York Post’s editor-in-chief, was set to turn his immediate attention to News 

Corp Australia’s stable of Sunday newspapers when he began a temporary posting on 29 July 

(Australian, Media section, 29 July 2013). On 26 July, the chief executive of the “new” News 

Corporation, Robert Thomson, announced that Allan would return to Australia to spend “two or 

three months” working with News Corp Australia chief executive Kim Williams. Thomson said 

that the former editor-in-chief of Sydney’s Daily Telegraph would provide “extra editorial 

leadership for our papers, which are in the midst of an important period of transition in our key 

markets”. Allan’s editorial style is characterised by witty, irreverent attention-grabbing front 

pages, particularly on politics. In an email to staff, Thomson said Allan would return to his position 

at the Post once his work was done in Australia. 

On 9 August, less than a fortnight after Allan’s arrival, News Corp Australia CEO Kim Williams 

submitted his resignation. He was replaced by Julian Clarke, a former chairman of The Herald & 

Weekly Times in Melbourne. More changes are expected to follow. The move was confirmed in a 

statement to the Australian Securities Exchange, in which News Corp executive chairman Rupert 

Murdoch thanked Williams for his contribution (News Corp Australia, media release, 9 August 

2013). Mark Day wrote about the Williams departure in “Data-driven boss at odds with News 

culture”, Australian, Media section, 12 August 2013, p.24. 

An early Clarke appointment was Peter Tonagh as chief operating officer. Tonagh joined the 

company from Foxtel where he had held the position of chief operating officer and chief financial 

officer (Mediaweek online, 22 August 2013).  

74.1.5 Election headlines (1): ‘Kick this mob out’  

On Day 1 the 2013 federal election campaign, the front page of the 

Sydney Daily Telegraph made headlines (Australian, 6 August 2013). 

“Finally, you now have the chance to Kick This Mob Out,” Australia’s 

most notorious tabloid declared in unambiguous style (see left). Instead 

of a reported piece, the newspaper ran an editorial arguing why the 

government did not deserve the support of voters. At last, the power is 

within the hands of the Australian people to deliver a change of 

government and to rebuild Australia’s strength and stability,” it said. 

“At last, the time is up for Kevin Rudd and his Labor government.” 

It’s not the first time the tabloid—owned by Rupert Murdoch’s News 

Corporation—has been so bold. On 20 August 2010, the day before the 

last federal election, the paper, at the time edited by Garry Linnell, 

splashed with the headline, “Yes He Can: Why Labor deserves a liberal 

dose of anger” beside an image of Opposition Leader Tony Abbott. 

“Labor is in a sick state,” the newspaper declared. “It needs to heal 

itself and only a stint in opposition can give it the opportunity to rediscover its moral compass.” 

Linnell is now the editorial director for Fairfax Media, whose websites carried much of the debate 

on 5 August about the Telegraph’s “Kick this mob out” front page. 

Some local and international newspapers attributed the headline to the extended visit to Australia 

of the New York Post’s editor-in-chief Col Allan Australian, 9 August 2013). But Telegraph insiders 

said there was only one author of the front page that became a news story in its own right: Paul 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 4 

 

Whittaker. The Telegraph editor could never be accused of being grey. From the 2011 “King Rat” 

front page on the day Peter Slipper left the Liberal Party to secure the Speaker’s job (which 

depicted him with whiskers and a tail) to the March 2012 paper that compared then 

communications minister Stephen Conroy with Joseph Stalin and other world dictators over his 

controversial media changes, Whittaker built a reputation for campaigning front pages long before 

Allan’s visit. Of the Rudd front page, Whittaker would only say: “The Daily Telegraph has a long 

and proud tradition of taking the fight to the establishment.” 

74.1.6 Election headlines (2): ‘Send in the clown’ 

Neil McMahon reported (Mediaweek, 19 August 2013, p.11): 

Courier-Mail editor Chris Dore has said that “hysteria” over his 

newspapers election coverage in the first week was “laughable”. The 

reaction had been more to do with political strategy than reality; 

both sides recognised that privately. “We cover the election at the 

Courier-Mail with honesty and integrity. Try telling Dennis Atkins 

he’s part of some grand conspiracy. It’s ludicrous.” Dore said the 

“Send in the clown” front page was a classic case in point. That front 

page absolutely captured the mood in Queensland on that day. No 

question. The feedback in Queensland has been overwhelmingly 

supportive. People were dismayed when Peter Beattie showed up 

out of the blue that day. ‘Oh what a circus’ was the immediate 

reaction of so many. People know the history of Kevin Rudd and 

Peter Beattie and people are tired of political cynicism. And with 

pointed humour we captured that perfectly. Queenslanders saw that 

front page and laughed, because they got it.” One of the inspirations 

for the page had been a piece by Annabel Crabb on the ABC website, 

The Drum. She wrote of the Beattie return: “And it thoroughly confirms all suspicions that 

Queensland—beautiful one day, unbelievable clown-suit-wearing, Disney-on-Ice-styler political 

vaudeville the next—would eventually swallow this election campaign whole. It’s only taken four 

days, Queensland, so well done you.” 

74.1.7 Election editorials 

For the federal election on 7 September, newspapers published their final election editorial on the 

previous day. The ANHG editor was in Sydney that day and found it interesting to compare the 

Friday editions of the four dailies immediately available where he was staying. Each of the four 

papers supported the election of Tony Abbott’s Liberal-National Party coalition.  

Sydney Morning Herald 56pp Editorial, p.22 

(extract on p.1) 

“Australians deserve a government they can trust” 

Daily Telegraph 136pp Editorial, p.98 “Abbott offering a change for better” 

Aust. Financial Review 48pp Editorial, p.46 “Two cheers for Tony Abbott” 

Australian 40pp Editorial, p.17 “Leader who will govern in the national interest” 

Some of the statements from the various editorials (obtained from Mediaweek online, 6 September 

2013): Australian: “The Australian believes Mr Abbott is capable of governing in the interest of the 

nation, including its indigenous population.” 

Sydney Morning Herald: “Labor under Kevin Rudd in 2013 is not offering a stable, trustworthy 

government on which Australians can depend. The Coalition under Tony Abbott deserves the 

opportunity to return trust to politics.” 

Brisbane’s Courier-Mail: “Abbott has passed every test his party has set him. He has met 

community expectations to be a steady, responsible head and heart in national affairs.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 5 

 

AFR: “Australia’s prosperity would be better served by a Coalition government.”  

West Australian: “The level of dysfunction, incompetence and poor judgment that has characterised 

affairs in Canberra should make the decision an easy one. Put simply, it’s time for a change.” 

Age: “The Age has long held that policy, not personality, is the core of our democracy. It is on this 

basis that we advocate a vote for Labor in the federal election on Saturday.’’ 

Adelaide Advertiser: “Australians are eager to move on from the past six years and start afresh. 

Mr Abbott and the Coalition have earned the right to lead our great nation.” 

Daily Telegraph (reminding readers of its campaign Day 1 editorial): “Events over the subsequent 

four weeks have absolutely vindicated that early call.” 

Melbourne Herald Sun: Devotes its front page to a call for a new government: “Tony’s time.” 

Hobart Mercury: “We believe in a new way forward. We believe Tony Abbott is the best man to 

reignite the hope, purpose, enthusiasm and enterprise of this great nation.” 

[Tony Abbott’s coalition of Liberals and Nationals was elected.] 

74.1.8 More sub-editing jobs cross the trench 

Fairfax Media will send 25 more sub-editing jobs to New Zealand following the end of its agreement 

with Pagemasters, the editorial provider based in Brisbane (Australian, 8 August 2013). The 

Media, Entertainment and Arts Alliance has confirmed the decision by Fairfax to move the jobs to 

its New Zealand-based editorial operation, a cheaper option than entering into a new agreement 

with Pagemasters or employing the sub-editors in the local Australian operation. The 25 full-time 

employees worked on features and sections for newspapers including the Age and Sydney Morning 

Herald. This means that popular sections of the newspapers such as Good Living, Epicure and 

Metro will now be sub-edited in New Zealand but published in Australia. A Fairfax Media 

spokesman refused to comment on the decision. The Australian understands news, business and 

sport on the metro titles will still be subbed by Pagemasters in Australia. Sub-editing of Fairfax’s 

Illawarra Mercury, Newcastle Herald and seven associated community papers have already moved 

to New Zealand. Some Fairfax executives have long held the view the Pagemasters solution was 

too expensive for the company and the move last year of some production operations to New 

Zealand was described by one unnamed executive as intended to send a clear message to 

Pagemasters that the publisher had other options. 

74.1.9 People 

Nick Cater, senior editor, has left the Australian to complete his second book, a sequel to last 

year’s The Lucky Culture. Cater, who had spent 24 years at News Corp including nine years in 

senior editorial positions at the Australian, will retain a weekly column with the newspaper. The 

British-born Cater started his career at the BBC but migrated to Australia and was hired by Piers 

Akerman on the Adelaide Advertiser in 1989 (Australian, 9 September 2013). 

Martin Gilmour, editor of the Launceston Examiner, was interviewed in Mediaweek, 23 

September 2013, p.9. He has been with the paper 35 years, starting as a cadet. 

Rachel Hancock, the new editor of the Northern Territory News, was featured in “Ten Questions”, 

Australian, Media section, 29 July 2013. 

Mark Hollands, chief executive officer of The Newspaper Works, was “Person of the Week” for 

Mediaweek, 12 August 2013 (p.8). Hollands was appointed to the position after a year away from 

the industry following his departure from a similar role at the Pacific Area Newspaper Publishers 

Association. 

Andrew Holman, editor of the Hobart Mercury, was interviewed in Mediaweek, 23 September 

2013, p.8. He is a former editor of the Cairns Post and deputy editor of the Adelaide Advertiser. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 6 

 

Jonathan Holmes, the recently retired presenter of the ABC’s Media Watch, has joined the Age 

and the Sydney Morning Herald. From August, he has been writing regular columns on the media, 

including a weekly analysis during the election campaign. Holmes presented Media Watch for five 

years in a 35-year career with the ABC and the BBC (Mediaweek online, 26 July 2013). 

Andrew Webster, sportswriter, has returned to the Sydney Morning Herald after some years at 

the Daily Telegraph (Mediaweek, 16 September 2013, p.11). 

Richard Woolveridge, weekday editor of the Sydney Morning Herald, has decided to retire. 

Colleague Kate McClymont noted he wanted “adventure before dementia” (Mediaweek, 6 

September 2013). 

74.1.10 Theatre company goes on international tour with Rupert 

The Melbourne Theatre Company will perform David Williamson’s new play, Rupert, based on the 

life of media mogul Rupert Murdoch, at an international theatre festival in Washington DC next 

March (Herald Sun, 17 July 2013). The company presented Rupert at the Playhouse, Arts Centre, 

Melbourne, from 24 August to 28 September. 

74.1.11 News Corp Australia to consolidate Sydney real estate holdings 

News Corp Australia is undertaking a major consolidation of its Sydney real estate holdings, 

involving about 2600 staff, with plans for an upgrade of its Surry Hills headquarters and the 

melding of most of its suburban sites. Staff at the company’s offices at 175 Liverpool Street in the 

city and its offices at 170-190 Bourke Road in Alexandria will move to Surry Hills to work at either 

2 Holt Street or Newspoll House at 407 Elizabeth Street, where the company will negotiate a new 

lease (Australian, 1 August 2013). News Corp is expected to sell its 142-154 Macquarie Street, 

Parramatta, building and bulk up its office at Phillip Street, Parramatta, where it leases space. 

News Corp executives had been undertaking a review of the company’s real estate holdings for 

several months. Internal staff relocations at 2 Holt Street, where a major renovation is planned, 

are scheduled to begin this month (October).  

74.1.12 Fairfax loses $16m 

Fairfax Media made a loss of more than $16 million last financial year amid lower earnings and 

further asset writedowns. The company made a net loss of $16.4 million for the latest financial 

year, a marked improvement on the $2.7 billion loss it posted the previous year. Excluding 

significant items, Fairfax made a profit of $143m, down 37 per cent from $212m last year. Revenue 

was down 8 per cent to $2.03bn while earnings were $366 million, down 28 per cent on last year 

(Australian, 22 August 2013). 

74.1.13 Circulation and readership (1): Print falls, digital rises 

Newspaper sales have plunged again in the three months to June compared with the same period 

last year but publishers are reporting strong sales in digital to offset some of the falls, reported the 

Australian (16 August 2013). The Audited Media Association of Australia figures showed combined 

Monday-to-Saturday national newspaper sales dropping 9.5 per cent compared with the previous 

corresponding period, and Monday-to-Sunday metropolitan titles falling 11.1 per cent. Fairfax 

Media, which has a strategy of cutting loss-making and uneconomic sales, continued to fall fastest 

in print, with the Sydney Morning Herald down 17 per cent on weekdays and 20 per cent on 

Saturdays, and the Sunday title, the Sun-Herald, falling 20.4 per cent 

Digital sales for newspapers continued to climb. When digital sales are included, the total decline 

for the metros was cut to 8.7 per cent, with only a handful of papers not yet reporting audited 

digital sales. Combined print and digital sales for the national titles were up 11.1 per cent. The 

Australian’s weekday digital sales increased by 11.7 per cent from 45,869 in the March quarter to 

51,213, lifting its combined Monday-to-Friday print and digital audience to a record 164,439. The 

Weekend Australian’s net paid print sales exceeded those of the Saturday Sydney Morning Herald 

for the first time. Elsewhere, in digital sales the Herald Sun in Melbourne recorded 30,624, the 

Age 26,359 and the Sydney Morning Herald, 22,589.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 7 

 

             Print circulation*        Print readership** 

   April-June 

2013 

April-June 

2012 

% variation emma June 

2013:  ‘000s 

% variation 

National      

Australian 116,655 129,363 — 9.82 540 + 47.14 

Weekend Australian 254,891 285,644 — 10.77 746 — 2.48 

Aust Financial Review 66,220 71,061 — 6.81 312 + 32.20 

AF Review (Sat) 64,478 75,575 — 14.68 170 + 16.44 

New South Wales      

Daily Telegraph 310,724 350,059 — 11.24 1173 + 54.55 

Daily Telegraph (Sat) 290.222 325,501 — 10.62 924 + 31.81 

Sunday Telegraph 541,749 610,253 — 11.23 1365 + 11.89 

Sydney Morning 

Herald 

141,699 170,666 — 16.97 814 + 44.84 

Sydney M. Herald (Sat) 233,335 292,413 — 20.20 918 + 12.09 

Sun-Herald 276,172 346,960 — 20.40 906 + 12.55 

Victoria      

Herald Sun 416,027 463,543 — 10.25 1446 + 34.76 

Herald Sun (Sat) 416,662 454,318 — 8.29 1193 + 12.87 

Sunday Herald Sun 485,943 529,063 — 8.15 1130 + 4.05 

Age 142,050 169,582 — 16.24 753 + 39.70 

Age (Sat) 203,753 238,818 — 14.68 757 + 7.99 

Sunday Age 171,255 194,040 — 11.74 642 + 11.27 

Queensland      

Courier-Mail 173,095 189,733 — 8.77 713 + 47.01 

Courier-Mail (Sat) 223,443 250,988 — 10.97 714 + 18.80 

Sunday Mail 415,808 450,922 — 7.79 960 + 4.92 

South Australia      

Advertiser 155,635 172,899 — 9.99 540 + 25.87 

Advertiser (Sat) 208,624 231,519 — 9.89 547 + 3.60 

Sunday Mail 246,007 271,293 — 9.32 572 + 0.53 

Western Australia      

West Australian 178,385 195,394 — 8.70 641 + 27.18 

West Australian (Sat) 290,536 301,923 — 3.77 692 + 0.87 

Sunday Times 250,290 274,955 — 8.97 570 + 1.79 

Tasmania      

Mercury 37,419 40,240 — 7.01 116,000 + 41.46 

Mercury (Sat) 51,302 55,665 — 7.84 122,000 + 1.67 

Sunday Tasmanian 48,605 52,590 — 7.58 113,000 + 8.65 

Sunday Examiner 33,193 37,206 — 10.79 77,000 + 10.00 

Northern Territory      

NT News 16,508 18,977 — 13.01 64,000 + 64.10 

NT News (Sat) 25,375 28,874 — 12.12 60,000 + 13.21 

Sunday Territorian 18,087 21,034 — 14.01 43,000 + 22.86 

ACT      

Canberra Times 26,153 28,550 — 8.4 102,000 + 39.73 

Canberra Times (Sat) 40,475 46,879 — 13.66 113,000 0.00 

Canberra Times (Sun) 26,138 29,134 — 10.28 72,000 — 2.70 

  * Audited Media Association of Australia circulation figures 

 ** Enhanced Media Metrics Australia (emma) readership figures (the variations are based on a comparison with 

the previous Roy Morgan Research figures. 

  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 8 

 

74.1.14 Circulation and readership (2): emma’s first figures 

The first newspaper readership figures provided by Enhanced Media Metrics Australia (emma) 

have been issued. The Australian (19 August 2013) says emma has turned readership research on 

its head. Of the major weekday editions, the audience for the following was significantly higher 

than revealed in the previous figures, provided by Roy Morgan Research. For instance, the Sydney 

Morning Herald (up 38pc), Daily Telegraph (53pc), Age (37pc), Herald Sun (32pc), Courier-Mail 

(46pc) and West Australian (29pc). 

The Newspaper Works welcomed the official launch of emma, and said the new data showed 

newspapers were strong and vibrant, commanding very large audiences across print and digital 

channels. The chief executive of The Newspaper Works, Mark Hollands, said analysis of the new 

data showed “readership of our industry’s journalism is, as expected, higher even than previously 

reported”. Some 88 per cent of Australians read a newspaper and/or digital edition every month, 

according to emma figures. Hollands said the multiplatform strategies of publishers were having 

a significant positive impact on the newspaper readership habits of Australian consumers. Across 

print and digital, metropolitan newspapers reach 82 per cent of Australians with 14.1 million 

readers. National newspapers reach 22 per cent of Australians, or 3.74 million readers, according 

to emma. Hollands said the emma data had shown that branded sections were “incredibly popular 

with readers and powerful for advertisers”. The emma data show 71 per cent of Australians – 12.16 

million readers – have read sections of national, metropolitan and regional newspapers in the past 

four weeks.  

74.1.15 Recent events 

 74.1.15.1 Deaths 

Balderstone, David: D. 29 August 2013, aged 67; journalist, writer, broadcaster; freelanced in Cairo 

in 1970-71 for London’s Sunday Times and Daily Express; in 1977 became first Australian to become 

Fairfax’s Middle East correspondent; reported on fall of Shah of Iran, Middle East peace moves and 

setbacks, the Iran-Iraq conflict from both front lines, and the civil war in Lebanon; his coverage 

included rare interviews with Ali Khamenei, who later took over as Iran’s supreme ruler following 

Ayatollah Khomeini’s death, and PLO leader Yasser Arafat; wrote two novels based on his Middle 

East experiences (Age, 28 September 2013). 

Dunstan, Keith: D. 11 September 2013 in Melbourne, aged 88; attended Geelong Grammar School; 

in 1946, joined the Herald and Weekly Times Ltd, publishers of the Sun News-Pictorial and the 

Herald; foreign correspondent for HWT with posts in New York (1949–52) and London (1952–54); 

then became “Day by Day” columnist on Brisbane’s Courier-Mail; returned to Melbourne and from 

1958 to 1978 wrote a daily column, “A Place in the Sun”, for the Sun; from 1962 he wrote regularly 

for the Bulletin under the pseudonym of Batman; and for the magazine Walkabout; in 1976 and 

1977 he was president of the Melbourne Press Club, succeeding Rohan Rivett; was United States 

West Coast Correspondent (1979–82) for HWT; afterwards was a regular columnist and occasional 

contributor to the Age; wrote 30 books, including four on Australian character: 

Wowsers (1968), Knockers (1972), Sports (1973) and Ratbags (1979), and an autobiography, No 

Brains at All (1990); in 1967 he started the Anti-Football League in Melbourne, and it ran for 30 

years (Age and Herald Sun, 12 September 2013). 

Lanyon, William Russell: D. 20 September 2013 in Melbourne, aged 75; learned all phases of 

the family newspaper business, but a qualified accountant; became company secretary of the Elliott 

Newspaper Group, Victoria, in 1960; manager of the firm’s Sunraysia Daily, Mildura, in 1969; and 

executive chairman of the group in 1988 on the death of his father, Charles Dudley Lanyon; handed 

over managing director’s role to son Ross in 2008, but was still chairman on his death; long held 

at bay the pressure to change the Sunraysia Daily from broadsheet to tabloid format, but finally 

made the change on 15 September 2007, the last regional daily to convert (Rod Kirkpatrick, The 

Bold Type: A History of Victoria’s Country Newspapers, 1840-2010, pp.142-144; W.R. Lanyon, 

interview with Rod Kirkpatrick, Balwyn, 3 October 2002). 

Manning, Clarence Morcom: D. 22 August 2013 in Brisbane, aged 96; educated Mackay State Boys 

School and Scots College, Warwick; University of Queensland, grad. B.A., Dip., Journalism; clerk, 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Herald_and_Weekly_Times_Ltd
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sun_News-Pictorial
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Herald_(Australia)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Herald_(Australia)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Courier-Mail
http://en.wikipedia.org/wiki/Walkabout_magazine
http://en.wikipedia.org/wiki/Melbourne_Press_Club
http://en.wikipedia.org/wiki/Rohan_Rivett


Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 9 

 

briefly, then cadet journalist, Daily Mercury, from January 1939; journalist, Courier-Mail, 1946-48; 

chief of staff Daily Mercury, 1948-49; editor, 1949-80, with managerial responsibilities, too, from 1961; 

chief executive, PNQ, 1 Jan. 1981-31 August 1987. Director, PNQ, 1968-88; chairman, PNQ, 1970-88; 

chairman, APN, 1988-89; chairman, Regional Dailies of Australia Ltd, 1975-78; director, Mackay 

Television Limited, 1968; chairman, 1982-87; awarded OBE, 1988, for services to regional newspapers 

(Rod Kirkpatrick, “Ghost of caution haunts House of Dunn”, PhD thesis, Department of History, 

University of Queensland, 1995; Daily Mercury, Mackay, 30 August 2013, pp.22-23; Courier-Mail, 7 

September 2013, p.34). 

Wynhausen, Elisabeth: D. 5 September 2013 in Sydney, aged 67; born in Holland in 1946 and came 

to Australia in 1851 with her family; grew up on Sydney’s northern beaches; began cadetship at Daily 

Telegraph in 1970; made her name writing profiles at the Bulletin and the National Times before 

heading to the US in 1978 to work from New York, which became her second home; wrote book-length 

odysseys of reportage, Dirt Cheap (2005) and The Short Goodbye (2011); worked on the Australian in 

recent years (obituaries by: Tom Dusevic, Australian, 9 September 2013; and David Marr, Sydney 

Morning Herald, 12 September 2013). 

74.1.16 Cover price rise for Australian 

From Monday 19 August, the Australian increased its price by 20c to $2.20 on weekdays and by 

30c to $3.30 on Saturdays (the same price as the Financial Review).  

74.1.17 Financial Times ceases print deliveries to Australian subscribers 
The Financial Times ceased newspaper print deliveries to subscribers in Australia from the end of 

August. Readers who had the paper delivered to their home or office have been forced to take a 

digital subscription if they wish to continue reading the paper. The company made the decision 

because of the high cost of delivery. It continues to publish and distribute the FT in Australia and 

make it available in selected newsagents and retailers (Mediaweek online, 21 August 2013). 

74.1.18 Honi Soit and its cover under cover 

The now infamous University of Sydney student newspaper which featured the genitalia of 18 

women was re-released in sealed plastic packaging (Sydney Morning Herald, 26 August 2013). In 

mid-August 4000 copies of Honi Soit were removed from the stands after it was discovered that 

the cover’s black bars, which were supposed to censor the 18 vulvas, were transparent and 

potentially constituted a criminal offence. Initially, Honi Soit’s editors were instructed to cut off 

the offending covers in order to be allowed to redistribute the newspaper. While some guillotined 

editions were released on 23 August, most copies were made available intact on 26 August, in 

sealed plastic packaging. Lawyers from Sydney University’s Student Representative Council, 

which publishes Honi Soit, advised the editors they could keep the controversial cover if it was 

sealed and rated R 18+. The edition was then placed behind the counter of the SRC office and made 

available to students over 18 years. Collecting a copy required proof-of-age identification. 

74.1.19 New ‘substantial’ shareholder in Fairfax 

On 27 August, Fairfax Media gained a second new substantial shareholder in less than a week, as 

a broker renews its call for a break-up of the group (Australian, 28 August 2013). UBS emerged 

with 5 per cent of Fairfax’s shares through a consolidated position across a number of the bank’s 

local and global entities. A share lending agreement in the ASX filing suggested UBS is shorting 

the stock on behalf of a client after Fairfax. The new shareholding came after a group of former 

Barclay Global Investors executives acquired a 5.05 per cent stake in Fairfax. Morry Waked, 

Charles Genocchio and Andrew Jackson run Vinva Investment Management, which specialises in 

identifying “mispricing opportunities that may be under-researched or ignored”. 

74.1.20 Former Mercury property handed over 

The former home of Hobart’s Mercury, in Macquarie and Argyle Streets, was handed over to its 

new owners on 26 July, ending a 159-year link with the central city site for the newspaper (estab. 

1854). Education office Damian Bester spent the fortnight before the handover in Ingle Hall, 

delving through historical records and winding up the Mercury print museum (Stop! Press, Davies 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 10 

 

Brothers Staff News, 26 July 2013, p.1). ABC online news reported on 27 June: “It is understood 

the buyer is Hobart financier Bruce Neill who has a personal wealth of close to $400 million and is 

listed on the BRW Rich List.” 

74.1.21 Weekend Australian Magazine at 25 

The 25th anniversary issue of the Weekend Australian Magazine, published on 21-22 September, 

carried stories about newsmakers from each of the 25 years: Tony Fitzgerald, corruption fighter 

(first personal interview since “the Inquiry”); Nicole Kidman, actor; Fiona Stanley, child health 

champion; Anthony Field, Wiggle; Gabi Hollows, eyesight campaigner; Noel Pearson, land rights 

leader; Clive Small, police officer; Colette Dinnigan, fashion designer; Walter Mikac, who lost his 

wife and two daughters in the Port Arthur massacre; Lowitja O’Donoghue, indigenous leader; 

Brian Schmidt, Nobel Prize scientist; Peter Cosgrove, soldier and peacekeeper; Cathy Freeman, 

Olympic champion athlete; Lleyton Hewitt, tennis player; Fiona Wood, Bali burns surgeon; Sophie 

Delezio, survivor; Ian Thorpe, swimmer; Cate Blanchett, Oscar winner; Brant Webb & Todd 

Russell, the Beaconsfield miners; Bert Newton, TV personality; Christos Tsiolkas, author; Mark 

Donaldson, Victoria Cross winner; Jessica Watson, solo sailor; Bruce Bonyhady, NDIS campaigner; 

Lindy Chamberlain-Creighton, wrongly jailed for death of baby Azaria; and Adam Scott, golfer. 

74.1.22 John B. Fairfax to sell ‘Elaine’ 

The sale of “Elaine”, the Sydney Harbour waterfront mansion owned by the Fairfax family for 122 

years, will create history as “the most expensive ever residential listing in Australia”, reports 

Michael Bodey (Australian, 23 September 2013).  The property is owned by John Brehmer Fairfax, 

no longer a shareholder in Fairfax Media. 

74.1.23 Advertising revenue for print media falls by nearly 20pc 

Bernard Holt's biannual Commercial Economic Advisory Service of Australia (CEASA) report for 

advertising expenditure in main media for the six months to June shows advertising revenue for 

newspapers was down 19.4 per cent and magazines, down 18.2 per cent. For media as a whole, the 

revenue was down 2.5 per cent to $6,573,660,000. CEASA reported that other sectors were growing. 

Television was up 0.7pc, radio 1.4pc, online 15.5pc, outdoor 5.6pc and cinema 6.3pc. Digital 

advertising revenue in print media, surveyed for the first time, was $247,280,000 (Mediaweek 

online, 25 September 2013). 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

74.2.1 And the election weekend winner, says Fairfax, is Fairfax 

Fairfax Media has claimed smh.com.au scored a resounding win on the election weekend, trouncing 

the opposition by polling the highest unique browsers of any news website through the day and 

evening of Saturday 7 September. The site achieved a record 1.19 million unique browsers (desktop 

+ m-site), the highest ever on a single day for smh.com.au, and an increase of 88 per cent on the 

average of the previous four Saturdays in August. The smh.com.au site was the only news site to 

record more than one million daily unique browsers (desktop + m-site) on polling day, including 

more than 500,000 unique browsers on mobile devices, which marked another record. Traffic 

momentum continued during the following week, setting a record five consecutive days for daily 

unique browsers above one million.  

Video coverage comprised more than five hours of continuous live programming on election night, 

delivered over 320,000 streams on the Saturday (94,000 of which were of the live coverage) and 

over 410,000 streams on Sunday. Election coverage also included a live election results strap on 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 11 

 

the home pages and an electorate-by-electorate interactive map showing predicted winners as 

called by Tim Colebatch and Tom Allard. This was a co-production between Fairfax Media and 

Google, which generated 3.5 million page impressions and 346,349 unique browsers over Saturday 

and Sunday (Fairfax Media via Mediaweek online, 13 September 2013). 

74.2.2 Australian’s sites redesigned 

The web and mobile sites of the Australian were relaunched with a refreshed design on 16 

September. The new sites are said to have a more modern layout and were designed for easier 

navigation, with more content on the home page. The Australian’s digital subscription has been 

increased to $4 a week. The Australian has more than 55,000 digital subscribers (Australian, 16 

September 2013). 

74.2.3 Adelaide and the switch to the Methode platform 

The transfer of News Corp Australia’s tabloid dailies to Methode—a centralised editorial and 

publishing program—began when Adelaide’s Sunday Mail went live on the new EidosMedia 

multiplatform editorial system, reports GXpress magazine (August 2013, p.6). Following in quick 

succession were the Adelaide Advertiser, the Brisbane Sunday Mail, the Melbourne Herald Sun 

and the Sydney Daily Telegraph. Earlier there were successful transitions for News’s community 

newspapers. Methode will make publishing easier across all platforms, according to Melvin 

Mansell, News’s editorial director for SA, WA, Tasmania and the Northern Territory. 

74.2.4 Future of digital journalism 

Hansika Bhagani writes (Mediaweek, 19 August 2013, p.12): Media professionals gathered at the 

Storyology conference [in August] in Sydney, organised by the Walkley Foundation, to talk media 

and creativity. Among the more interesting panels was “Success in the age of smartphones—the 

new design and shape of digital journalism”, in which panelists talked not just about mobile but 

covered a gamut of digital journalism issues. Panellists included, Garry Linnell, group editorial 

director, metro media, Fairfax Media; Katharine Viner, editor-in-chief, Guardian Australia; Alisa 

Brown, group director, digital product and development, News Corp Australia; and Bruce Belsham, 

head of current affairs, ABC. Linnell said, “In the last three or four months we’ve seen really big 

developments—all our reporters are now going digital-first. There are some stories we hold back 

for print because we still believe in print as a medium… but we’re doing 80 to 100 stories a day 

that are going digital first.” For more, visit www.storyology.org.au/ 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

74.3.1 Gold Coast: printing plant to close 

News Corp has announced plans to close its multimillion-dollar print centre at Molendinar on the 

Gold Coast. The Gold Coast Bulletin will be printed in Brisbane from April 2014 as News Corp 

continues to consolidate its Queensland operations. Bulletin staff at the printing facility were told 

of the closure on 13 August. The newspaper shed 17 editorial staff last year and it is understood 

the relocation of its printing operations will affect up to 60 jobs. Editor Cath Webber said there 

would be no forced redundancies (BrisbaneTimes.com.au, 14 August 2013; ABC online news, 14 

August 2013). News Queensland regional director Jason Scott announced that the Bulletin’s office 

would move to the Seabank building in Southport in September. In June, News Corporation 

Australia announced that after 35 years absence, the Gold Coast Bulletin would leave its 

Molendinar site and move back to its original stomping ground: Southport. It has committed to a 

http://www.storyology.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 12 

 

whole-floor lease at the Seabank building, one of the city’s highest-profile office buildings located 

at 12-14 Marine Parade (Gold Coast Bulletin, 16 August 2013). 

74.3.2 APN (1): Miller urges, ‘Don’t apologise for print’ 

Newly installed APN News & Media chief executive officer Michael Miller has told the media 

industry to stop being “apologetic about print”, appealed for rival publishers to collaborate more 

and ruled out an immediate fire sale of assets (Australian, Media section, 29 July 2013). In his first 

public pronouncements since taking the reins at the trans-Tasman publisher, Miller appealed to 

rival publishers to put aside competitive differences and work together to drive cost savings and 

fly the flag for print. APN has been sharing back-end costs with News Corp Australia in 

Queensland to achieve cost efficiencies and Miller wants to include other publishers such as 

Fairfax Media. He is even proposing collective selling between publishers to offer advertisers the 

opportunity for national sales. “I think in the next 12 months there is a greater opportunity than 

we’ve had for the past decade. Generally we need to be more comfortable about print,” he said. 

APN’s regional publishing business, which accounts for 50 per cent of the trans-Tasman company’s 

profit, had a tough first quarter, with revenue down by 13 per cent, but Miller cited a new 

measurement system as a reason to feel bullish. 

74.3.3 APN (2): Six-month profit posted 

APN News & Media posted a $12.7 million net profit after tax for the six months to June under 

newly installed CEO Michael Miller (Australian, 16 August 2013). The result beat a loss of 

$319.4m in the prior year, when APN took a $485m impairment charge on intangible assets. Mr 

Miller said the company would continue to cut costs in an attempt to pay down debt. The former 

News Corp Australia executive started in June. 

74.3.4 Mackay and Toowoomba: Telegraphs close 

The Mackay and Toowoomba Telegraphs appeared on 27 July for the final time, the Daily Mercury 

(Mackay), 31 July 2013, reported. The company controlling the two newspapers, Queensland Media 

Holdings Ltd, went into liquidation in mid-July. About 25 employees—20 in Mackay and 15 in 

Toowoomba—were thrown out of work.  A statement from liquidator BRI Ferrier said the 

Telegraph’s director thought he could obtain enough funds from third parties to propose a Deed of 

Company Arrangement to creditors, but funding to provide cash flow for continued operations 

during the liquidation period, had not been forthcoming.  

“We, as liquidators, will continue our investigations into the financial affairs, including the 

resultant insolvency of the company and report to creditors and The Australian Securities and 

Investments Commission accordingly,” the statement said. The Mackay Telegraph begin 

publication on 10 March 2012 and the Toowoomba Telegraph began on 13 October 2012. The 

Queensland Telegraph, serving Rockhampton and Gladstone, was launched on 23 June 2012, 

closed after 12 months’ publication (see ANHG 67.3.1, 68.3.5, 69.3.2, 70.2.2, 70.3.7, 70.3.8, and 

73.3.7) 

74.3.5 Dandenong: Star News acquires Journal 

The Star News Group, based on Pakenham in Melbourne’s south-east, has acquired the Dandenong 

Journal from Metro Media Publishing (MMP). It is the only one of MMP’s former eight eastern 

titles that remained open after the June closures. Star News Group managing director Paul 

Thomas said the group had worked closely with former owners—David Syme & Co, Rupert 

Murdoch and Fairfax Media.  

Star News grew out of the newspaper—the Berwick News and Pakenham and Cranbourne 

Gazette—that Thomas’s great-grandfather, Albert Edward Thomas, started at Berwick, near 

Pakenham, in 1909. The paper is now the Pakenham-Berwick Gazette. With the recent acquisition 

of the Armidale Independent, Tweed Coast Weekly and Port Macquarie Independent in NSW, and 

the Southern Free Times in Warwick, Queensland, Star News now has a three-state network of 27 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 13 

 

community newspapers with a combined circulation of more than 578,000 a week. (See also: Neil 

McMahon, “Surviving Melbourne’s suburban print challenges”, Mediaweek, 29 July 2013, p.7.) 

74.3.6 Armidale: Express manager retires 

Lorraine Coffey has retired after 23 years as general manager of the Armidale Express. For much 

of that time she was also managing the Guyra Argus and the Walcha News. Coffey has been 

replaced by Angela Bourke, who grew up in Armidale but has had wide experience in advertising, 

especially with APN News & Media Ltd. In 2008, while working for the Queensland Times, Ipswich, 

she was named APN News and Media Sales Manager of the Year (Armidale Express, 15 August 

2013; Guyra Argus, 8 March 2013). 

74.3.7 Murray Bridge: Sports columnist hits four figures 

Harold McLaren chalked up a significant milestone in country newspaper sports writing on 10 

September. His 1000th successive weekly “Sports Scene” column was published in the Murray 

Valley Standard, South Australia. The editor, Sharon Hansen, paid tribute to McLaren in her 

column that day. She said McLaren had been contributing sports reports to the Standard for more 

than 50 years and the “Sports Scene” column since September 1994. He had never missed a 

deadline. “To many people, he is the face of the Standard because they see him at all of our local 

sporting venues, come rain or shine.” Hansen said McLaren had done “so much to enrich people’s 

lives, especially through his love of history and sport”. McLaren’s “column”, by the way, has been 

a full tabloid page for “many years”. 

Rod Kirkpatrick writes: Harold McLaren has been an ANHG subscriber since early 2002. He is 

the expert on the history of newspapers at Murray Bridge and I interviewed him on 4 February 

2003 when I visited the town on a South Australian research trip. He provided an enormous 

amount of assistance on local newspaper history. This helped me greatly in preparing my article, 

“Murray Bridge took its time to cross publishing barriers”, PANPA Bulletin, March 2005, pp.58-

59, and in writing about Murray Bridge in A Short History of the Australian Country Press. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

74.4.1 Australia at war, 1939: How we found out 

Victor Isaacs writes: For most of the British Empire, World War II commenced on Sunday, 3 

September 1939. Following the German invasion of Poland on 1 September, Britain and France 

presented a joint ultimatum demanding German withdrawal by 11am Greenwich Time, 3 

September (8pm Australian Eastern Time: AET). After the ultimatum expired, the British Prime 

Minister, Neville Chamberlain, made a statement to a special session of the House of Commons. 

His statement concluded about 8.20pm (AET). With radio news in its infancy and newspapers as 

the main method of news dissemination, how did Australians receive the momentous news that 

they were at war?  

Some capital city newspapers published special Sunday evening editions. The problem of news 

dissemination was much greater in Victoria, because a conjunction of extreme Sabbath observance 

and the commercial interests of the established publishers of the weighty weekday papers had 

resulted in making Sunday newspapers illegal. The Sunday (Newspapers) Act, no. 1033 of 1889 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 14 

 

imposed very heavy penalties for publishing newspapers on Sundays. On a third and subsequent 

offence this could extend to the seizure of the plant and machinery used. However, an exception 

was allowed for the “purpose solely of giving immediate information of any news of great national 

or public importance”. This was not to occur on more than three Sundays in a year. (The only other 

jurisdictions that I am aware of that banned Sunday newspapers were South Australia – but there 

the custom was to publish on Saturday night, at about 11.30 pm - and Canada). 

Therefore in Melbourne at the beginning of September 1939 there had been news starvation since 

the previous Saturday afternoon. The Melbourne evening newspaper, the Herald, published a four-

page, ad-free “EXTRAORDINARY EDITION” on Sunday evening, 3 September 1939. Pages 1, 2 

and 3 were packed full of war news, photographs and maps. 

On Monday, the Sun News-Pictorial, sister paper of the Herald, published an article (p.10), headed: 

How Melbourne Heard the News 

Crowds Rush War Editions in City and Suburbs; 

No Demonstration Made 

It reported that extraordinary editions the previous evening had sold almost as soon as they came 

off the presses. The Argus and the Age, both morning papers, also published on that Sunday 

evening. I have not been able to ascertain details of the Age’s effort. However, the next day, Monday 

3 September, an article recorded (page 10): Scene In 

The City: The Age’s Office Thronged. The Argus 

published a four-page “EXTRAORDINARY” edition. 

The main article took up the entire front page in large 

type, much of it in bold capitals. However, the Argus, 

apparently at short notice, could not produce enough 

large type bold capital “E”s. Small non-bold “E”s are 

used in three places in the middle of words, giving a 

very odd appearance. Next day, the Argus reported: 

“Groups of people reading special editions of the 

newspapers and the calls of the news-sellers were the 

only signs in the city last night that Melbourne had 

received the most momentous news of the century.”  

In Sydney both the Sydney Morning Herald and the 

Daily Telegraph published special editions on Sunday 

evening, 3 September. The Tele’s was designated 

“SPECIAL EXTRA” (see right), was four pages and 

carried no advertisements. It contained news, 

photographs and maps. The Daily Telegraph had 

already published a four-page “EXTRA SPECIAL 

EDITION” on Friday afternoon, 1 September, 

conveying the news of the German invasion of Poland. 

It contained two pages of news, then two pages of photographs, headed respectively “Armed Forces 

of Nations” and “A World Prepared For War” (and no ads). This special edition would have 

competed with, or complemented, the then sole Sydney afternoon paper, the Sun. 

On Monday 4 September, the Daily Telegraph reported (page 7): “A few minutes after the news 

that Britain was at war was received last night, excited groups of people gathered in Sydney’s 

formerly deserted streets. At King’s Cross hundreds mobbed newspaper sellers and gathered on 

the pavement. A newspaper boy was trampled in the rush of the crowd to get newspaper special 

war editions. At one stage, when only a few copies were left, buyers were giving the paper-sellers 

1/- and 2/- for a 1½d copy.” 

Details of the Sydney Morning Herald’s Sunday evening edition are unavailable, but next day the 

SMH reported (p.9): “People returning to their homes from Church services and pleasure outings 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 15 

 

gravely read the news in extraordinary editions of city newspapers. The first special edition of the 

Herald was published soon after Mr Chamberlain had finished speaking. Two other editions 

containing supplementary news including the declaration of the Prime Minister Mr Menzies that 

Australia was at war with Germany, were issued later.” 

The Brisbane Courier-Mail also issued a special edition. I cannot locate a copy, but next day’s 

paper had a photo caption (page 9): “The Sunday night crowd in the city eagerly bought the special 

edition of The Courier-Mail which announced the news that Britain and the Empire were at war.” 

It is hard to track down many details of these special editions, because oddly, copies of these issues 

of the Age, Argus, Melbourne Herald, Sydney Morning Herald and Courier-Mail are not included 

in either the microfilm record of the National Library (and presumably not in the equivalent 

microfilms at the State Libraries of Victoria, NSW and Queensland) nor on the National Library’s 

Trove electronic resource. However, both special editions of the Sydney Daily Telegraph are 

included with the microfilm record. 

A reproduction of the front page of the Sunday evening Sydney Daily Telegraph also appears in 

Over One Hundred & Fifteen years of News From The Daily Telegraph Mirror, (1995) compiled by 

Christopher Wright. A reproduction of the front page of the Sunday evening edition of the 

Melbourne Argus appears in Famous Front Pages in Modern Australian History 1923-1973, 

Heritage Publications, Melbourne, 1973. A reproduction of all of the special edition of the 

Melbourne Herald is currently available at the Australian War Memorial shop for $5.95, plus 

postage estimated at $1.20.  

There were no special editions in Adelaide, Perth, Hobart or Canberra, nor, as far as I have been 

able to ascertain, by any country daily newspaper. However, there were some unusual features in 

some country dailies. 

The Launceston Examiner changed its layout from Monday 4 September, the first day of the war. 

Hitherto page 1 had the old-fashioned layout of being devoted to classified advertisements. From 

this day, the main news of the day appeared there. (This change also occurred then for London’s 

Daily Mail). The Goulburn Evening Penny Post on Saturday, 2 September, inserted a special small 

sheet of paper, printed on one side only, with the latest overseas news designated “BULLETIN 

SPECIAL CABLE SERVICE”. The Mildura Sunraysia Daily on Monday 4 September abandoned 

its usual practice of devoting its front page to local news, to highlight the outbreak of war.   

74.4.2 Hill End newspapers 

Lorraine Purcell, of the Hill End and Tambaroora Gathering Group, NSW, writes: Two 

additional issues of the Hill End and Tambaroora Times and Miners Advocate, located in the 

depths of the Mitchell Library manuscript collection in 2010, have been preserved and microfilmed 

by the State Library of NSW and are now available as separate microfilm when requesting the 

entire collection at the library. The two issues now available are 18 and September 1874.  

We now have a total of nine issues available to us and we are still wondering where the rest have 

gone, considering that it was published twice a week for at least five years until its demise on 29 

January 1876. The first issue (the SL has a partial copy) that we can locate is 23 September 1871 

(Vol. 1, No 31). The final issue available to us is dated 30 October 1875 (Vol. 4, no. 418), so there 

must be about 410 + issues that are missing!  

According to the banner the newspaper was circulated throughout “Hill End, Tambaroora, 

Bathurst, Sofala, Hargraves, Mudgee, Gulgong, Windeyer, and the Western Mining District”. One 

can only wonder if there are copies sitting in someone’s cupboard, or even under the lino in some 

of these other villages, or even their local or family history collections with  the current owners not 

really realising that it is such a rare item.  

Some years ago I began indexing the issues but unfortunately the files became corrupted and are 

really no longer of much use. This project was not resurrected as it was decided that we should 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 16 

 

apply to have it all digitised and placed on Trove and the Gathering Group is only too happy to 

sponsor this project. After all it is a total of only 44 pages or so. Once it is on Trove and the OCR 

corrected fully it will then be available to be searched in the usual way.  

The two new issues reveal that the editor at the time (ca 1873-1874) was John Stanley-Lowe who 

took over from Richard Egan-Lee. Lee went on to establish the Victorian Police News and he seems 

to have earned some notoriety in the Melbourne press because of this publication and his associated 

activities. He died a “miserable death” in Adelaide on 31 March 1883 (“abject poverty and 

deplorable misery surrounded the chamber of death”—Evening News, 31 May 1883, p.3). We have 

at least now identified three editors over this period, the other being George William Morison, who 

took over from Lowe. [Lorraine has written this and more in the September issue of the twice-

yearly Hill End and Tambaroora Gathering Group Newsletter which you can view 

at http://heatgg.org.au/he/publications/newsletter/ 

74.4.3 Time flies (2) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his reminiscences: The first problem I struck in working 

in tertiary education was understanding the jargon, especially the acronyms (such as WSUs—

weighted student units). The Darling Downs Institute of Advanced Education (DDIAE) was 

operating on a three-term year when I arrived in Toowoomba in October 1975. [The poet Bruce 

Dawe was a literature lecturer there and caught the bus to the West Street campus each day.]  

On election day, 13 December (the Whitlam Government had been sacked on 11 November), I left 

Toowoomba to drive to Bathurst to attend the first national meeting of journalism lecturers. On 15 

and 16 December the lecturers resolved to form the Australian Association for Tertiary Education 

in Journalism—the forerunner of what is now the 

Journalism Education Association of Australia. 

 By the beginning of the 1976 academic year, I was 

contributing a weekly media column to the Toowoomba 

Chronicle (see ANHG 26.50). Former top editor and media 

executive Colin Bednall had been contributing a 

fortnightly media column to the Melbourne Age since the 

previous March, but my column was described by Henry 

Mayer as “to my knowledge the first weekly media column 

on this topic in any Australian newspaper” (Media 

Information Australia, July 1976, p.189) . My first column, 

which appeared on 2 February 1976 (see right), focused on 

the announcement that the Australian Press Council 

would begin operating that year. Sir Frank Kitto, a former 

High Court judge, had just been appointed chairman and 

I interviewed him in Armidale by phone from Toowoomba. 

In the various columns I covered such events as the changes in the media that had resulted during 

the Whitlam era. Despite the political nature of a lot of my columns, the only column that struck 

problems at the Chronicle was one about the joint advertising agreement which the local 10-4-5 

TV channel had established with various other channels. Chronicle editor Bruce Hinchliffe was 

away at the time and his deputy refused to publish the column. It was published two weeks later 

(26 July) when Hinchliffe returned.  

My second column, “There’s little star attraction in a hail storm”, compared the “news values” 

Queensland newspapers applied to cyclones with those applied to a hail storm. Toowoomba had 

been savaged by a hail storm on 10 January 1976 (precisely 35 years later the inland tsunami 

struck the city). It received much less attention in the Brisbane press than Cyclone David which 

caused far less destruction. I concluded: “Hellish as a humble hail storm may be for a quarter of 

an hour, it is not in the same ‘news’ league as Tracy, Althea, David and co.”  

http://heatgg.org.au/he/publications/newsletter/


Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 17 

 

My fourth column (23 February) focused on how Premier Joh Bjelke-Petersen manipulated the 

media. On 14 June I wrote about Colin Bednall whose column, “The Media”, in the Age had ceased 

on 16 February and who had died on 26 April. Bednall said in a letter to me that he had not received 

as good a run in the Age since the death of editor Graham Perkin the previous October. 

In Toowoomba, in the midst of contributing the weekly column, I became North magazine’s 

Toowoomba correspondent. North was a new monthly insert in the seven regional dailies owned 

by Provincial Newspapers (Qld) Ltd.  

I ceased contributing the column, “You & Media”, on 6 September 1976, as the pressure of meeting 

my academic commitments mounted. I contributed another Chronicle article, “Missing the 

newspaper”, on 14 March 1977 after a prolonged printers’ strike at regional dailies. And from time 

to time I wrote letters to the editor that were published—on a range of issues from the confusion 

apparent at several major traffic intersections in Toowoomba to “ambit claims”, “what makes news” 

(13 August 1981) and the importance of writers of letters to the editor being identified.  

74.4.4 Trove (1): Glass-plate negatives 

The first batch of the glass-plate negatives from the Fairfax Glass Plate Collection has now been 

digitised and published. The images capture significant events, news and everyday life in Australia 

during the early 1900s. Fairfax Media donated more than 18,000 glass-plate photographic 

negatives to the National Library in December 2012. Since then, the Library has been undertaking 

an extensive project to restore, digitise and catalogue the collection. Explore the first 4,000 images 

in Trove.  

74.4.5 Trove (2): Women’s pages 

Professor Bridget Griffen-Foley writes: I’m delighted to advise that in the course of researching 

her entry on “women’s pages” for A Companion to the Australian Media, Dr Justine Lloyd has 

developed a public list in the National Library’s Trove searchable database of digitised newspapers, 

which is archived here with her research notes: http://trove.nla.gov.au/list?id=42452 

74.4.6 The last days of newspapers 

Rachel Buchanan has written a 40,000-word book, Stop Press: the last days of newspapers (expected 

to be published Scribe in October 2013). It combines reportage, archival research and memoir to 

document the final era of the mass manufacturing of newspapers in Australia and New Zealand. 

It documents the collapse in newsprint-making, the closure of metropolitan printing presses and 

the outsourcing and off-shoring of newspaper work, including subediting and advertising 

production.   

74.4.7 South Australian press articles 

Brian Samuels has recently finished updating the Subject Index to the Journal of the Historical 

Society of South Australia Nos 1-40 for publication soon. The index is an updating and 

consolidation of the “Subject Index to the Journal of the Historical Society of South Australia Nos 

1-20 (1974 [sic] - 1992)” which appeared in the 1993 Journal and its successors for Nos 21-25 (1998 

Journal) and 26 - 30 (2003 Journal).  The newspaper-history related articles are: 

Bartrop, P., “South Australia and the Nuremberg Trials: Perceptions of Inhumanity and Justice”, 

22, pp.98-112. 

Cockburn, S., “Looking Back with a Light Heart”, 20, pp.97-104. 

Manuel, D., “‘Roads not taken’: Some minor concerns of Adelaide’s newspapers at the mid-

nineteenth century, 8, pp.84-91. 

Saunders, M., “For Renmark and the South Australian Riverland: Harry Samuel Taylor and the 

Murray Pioneer, 1873-1932”, 23, pp.82-96. 

Saunders, M., “Harry Taylor, the Murray Pioneer, and the Issue of German War Guilt 1905-26”, 

26, pp.112-135. 

Seaman, K., “The Press and the Aborigines: South Australia’s First Thirty Years”, 18, pp.28-36. 

http://email.synergymail.com.au/t/r-l-biukjid-kjvdyhju-k/
http://email.synergymail.com.au/t/r-l-biukjid-kjvdyhju-k/
http://trove.nla.gov.au/list?id=42452


Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 18 

 

Stevenson, C., “From Pariah to Pacesetter: The Adelaide Media and the Quakers, 1915-1923”, 19, 

pp.165-172. 

Stevenson, C., “‘Sharply On The Watch: C.R. Wilton (1855-1927) – A Forgotten Journalist”, 25, 

pp.119-131. 

74.4.8 Grant helps gathering of oral histories of printers 

Benjamin Thorn has received an $1100 grant from the NSW government to help him continue 

cataloguing the stories of veterans of the print industry (Armidale Express, 28 August 2013). As 

the curator of the Museum of Printing, Armidale, Thorn has been collecting the oral history of 

veterans on the print industry for six years. The money will help his project to further understand 

the history of printing. “When you’ve got a museum you’ve got to put the equipment you’ve got into 

context such as knowing about the people who use it,” he said. “A lot of things people have told was 

when they started work a job would be spread over three of four days, now with computers people 

expect it in half an hour. This is one of the drawbacks of modern technology, you can do anything 

and you can do it really fast but you don’t have time to think about what you’re doing. 

Northern Tablelands MP Adam Marshall said it was great to be able to support historical studies. 

“This funding will help Mr Thorn with his research and the transcribing of the many interviews 

he’s conducted. Since beginning this project he’s interviewed more than 80 people; the oldest was 

99 and began working in the printing industry in 1930,” he said 

 

 

5—Recently Published 

 

 

 

74.5.1 Books 

Hastings, David, Extra! Extra! How the people made the news, Auckland University Press, 

paperback 287 pages $NZ 45, includes illustrations A history of newspapers in Auckland 

in the nineteenth century. A theme of the book is that newspapers have not manipulated 

opinions, rather they have been responsive to people’s interests. 

Reviews: Kenneth Sanz, a long-time amateur newspaper historian, reviews the following books:   

Ryan, Colleen, Fairfax: The Rise and Fall. Melbourne: Melbourne University Press, 2013. 288pp. 

Williams, Pamela, Killing Fairfax: Packer, Murdoch & the Ultimate Revenge, Sydney: 

HarperCollins, 2013, 352pp. 

The recent publication of Killing Fairfax, written by Pamela Williams, and Fairfax: The Rise and 

Fall, by Colleen Ryan, tell of the machinations between the board and management of Fairfax 

Media and how and why it lost its shareholder value. Fairfax has attracted a lot of books on its 

history and management, and these two continue the intriguing story of why Fairfax has lost its 

value over the years since the disastrous 1987 buy-out by Warwick Fairfax jun. Even what seems 

to have been a reverse takeover of Rural Press, left the incumbent J. B. Fairfax, who took over for 

a period after the merger, with no shareholding of any value left in the company. Burdened by debt 

and shrinking profits, the board seemed to be mesmerised by the notion of the death of newspapers 

and its own circulation declines to such an extent that it failed to see what the future of its 

newspapers held. 

The focus seems to be to get the internet to get advertising particularly the classified or line ads 

back into the papers and to restore the titles of its metropolitan papers back into the black. The 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 19 

 

company embarked on finding a high profile management guru as chairman of the board. After a 

number of changes of management, it has now opted for someone with newspaper experience. Some 

of the investments the company went into were not too bad. Both authors warn against investing 

in more newspapers. In fact they imply that Rural Press, because it did not yet have the problems 

of the metropolitan mastheads, thought that using their own model would bring about the results 

desired. It did not; in fact, they simply set board members against each other as well as staff. 

The so called rivers of gold relied on a monopoly situation, not understood by modern management 

who thought competition would come from other newspapers, but in reality it came from new 

media, the internet and now smart phones. The classifieds were overpriced, because they were a 

successful monopoly in both Sydney and Melbourne. Instead of doing something about this by 

giving advertisers a second site on the internet and a cheaper rate, the company lost most of this. 

Advertising in the last ten to fifteen years was cheaper on the internet and the coverage was far 

broader than Sydney and Melbourne. 

Investing in internet companies such as car sales, real estate and jobs as a system in its own right 

would have provided the necessary income to overcome print losses. The board just did not see this 

coming. They wanted to save print; with little money for publicity, to save and increase circulation 

and attract more advertising, they lost what income they had and embarked on a staff sacrificing 

binge to try to remain afloat. Unfortunately, both books say little about the circulation slide and 

why new readers are not found. Little is said about the poor choice of what is news and an 

understanding of what people want. Fairfax does not use its other newspapers to find stories the 

public will read to attract readers. New Zealand, where Fairfax is strong, is covered sparsely in its 

metropolitan titles, even with the recent earthquake in Wellington. 

Both books are well written and cogently argued. Apparently Rupert Murdoch has read them, how 

else would he correct the mistake by changing a management guru in Kim Williams for a retired 

former manager of the Herald and Weekly Times! 

Has Fairfax learned its lessons? Some say no as it sold Trade Me in New Zealand instead of holding 

on to it and reaping better rewards for the whole company. Currently its holiday rentals website 

Stayz is making money and it is questioned whether it is being groomed for sale. I do believe that 

in the right hands Fairfax has a future, but if it does not heed the basis of both these books, News 

Limited will be the one newspaper monopoly in the metropolitan areas. 

74.5.2 Articles 

Barry, Paul, Breaking News: Sex, Lies & the Murdoch Succession, 2013, Allen & Unwin, hardback, 

480 pages, $39.99 ($29.99 at Dymocks). The phone hacking/bribery scandal at News Corp’s 

News of the World and Sun, the break-up of the News Corp into two companies, and the 

question of the family succession in the Murdoch family. 

Bridges, Scott, “Caught on a moving train”, Canberra Times “Inside Story” Swinburne University 

supplement, September-October edition, Tuesday 27 August 2013, p.19. Journalism is 

increasingly becoming a matter of selecting from an avalanche of material. 

Butler, Ben, “The old guard returns to run Murdoch empire”, Sydney Morning Herald Business 

section, 10 August, p.4 (and Age Business section, p.4). 

Chessell, James, and Hyland, Anne, “Allan puts punch back into News”, Australia Financial 

Review, 5 August 2013, pp.1, 52 and 53. An analysis of the editorial and financial situation 

of News Corp’s Australian newspapers, against the background of the appointment of the 

Australian, Col Allan (editor of the New York Post), to review them 

Elliott, Tim, “How Williams was cut down “, Sydney Morning Herald, Saturday 10 August, p.1 

(also in Age, p.1, “How News Ltd cut its CEO”; and Canberra Times, p. 2, “How Williams 

was cut down”). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, October 2013— 20 

 

Ferguson, Adele, “Boot went in after footy coup, SMH Business section, 10 August p.1; also in 

Age Business section, p. 1; and Canberra Times, Business section, p. 5. 

Guthrie, Bruce, “There are two kinds of truth: what happened and what News Ltd says 

happened”, Sun-Herald, 11 August, pages 32-33. 

Hull, Crispin, “And the winner is: News Ltd’s propaganda, Canberra Times, 7 September 2013. 

Review of coverage of the Federal election by News Ltd newspapers, concluding that 

without News Ltd’s campaign, Labor would have stood a chance of winning. 

Kirkpatrick, Rod, “Front line in a war of words”, GXpress, August 2013, pp.34-35. The steam-

driven press of Barcaldine’s anti-union Western Champion was just metres from the 

headquarters of the striking shearers in 1891. 

Knight, Elizabeth, “Man overboard as Murdoch clings to past”, Age, 10 Aug 2013, Business, p.5. 

Maiden, Malcolm, “Williams has gone, but problems at News remain”, Sydney Morning Herald 

Business section, 10 August p.9 (and Age, Business section, p.2 as “News boss departs, but 

problems remain”; and Canberra Times, Business section, p. 5, as “Williams has gone but 

News’ problems remain for his successor”). 

Money, Lawrence, “Lasting legacy of city’s newsboy tradition”, Age, 5 August, p.15. A brief 

history of Melbourne’s newsboys and the City Newsboys Club. 

Robins, Brian, “Upheaval at News as Williams quits”, Sydney Morning Herald, Business section, 

10 August, p. 5 (and Age, Business section, p.5). 

Simons, Margaret, “Pressures on the old press”, Sydney Morning Herald Spectrum section, 17 

August 2013, pp.30-31 (and Age, Life & Style section, pp.24-25, as “A struggle to survive”; 

Canberra Times, Panorama section, pp.22-23, “Press against the wall”). A review of two 

recent books about the troubles of the Fairfax Media company, Colleen Ryan’s Fairfax: The 

Rise and Fall (Miegunyah Press) and Pamela Williams’ Killing Fairfax: Packer, Murdoch 

and the Ultimate Revenge (Harper Collins). 

Tabakoff, Nick, “Tyres go flat on the campaign caravan”, Australian, Media section, 12 August 

2013, p.23. An examination of why fewer political journalists now opt to jump on the 

campaign caravan to report the lead-up to an election. Quote from Michael Gawenda: “Most 

editors have realised the campaign caravan is full of fake crap.” 

Tiffin, Rod, “Punching power of the press”, Canberra Times, Friday 30 September 2013. The 

events leading up to and the fist fight in 1960 in Sydney between Sir Frank Packer’s sons 

and Murdoch employees over ownership of the Anglican Press [It produced the 

memorable headline in the Daily Mirror: “Knight’s sons in city brawl”.] 

Waterford, Jack, “News stance has little sway: Murdoch backs likely winners then claims credit 

when they win”, Sunday Canberra Times, 11 August, p.17. 

74.5.3 Other items 

Play: Williamson, David, Rupert, Melbourne Theatre Company, 24 August – 28 September. A 

critical review of Rupert Murdoch and his newspapers.  

TV Drama: Power Games: The Packer-Murdoch Story, Nine Network, Sundays 8 and 15 

September. Rupert Murdoch’s entry into the Sydney newspaper market and rivalry with 

Sir Frank Packer in the 1960s and 1970s, and founding of the Australian. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$60 for individuals; and $75 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque. Or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/

