
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 60                                                              December 2010 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editors: Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Uralla, NSW. 
Deadline for the next Newsletter:  25 February 2011. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at 

http://espace.uq.edu.au/ 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

 

60.1.1 FAIRFAX (1): BRIAN McCARTHY DEPARTS ABRUPTLY 

It was (almost gleeful) front-page news in the Australian (7 December 2010): Fairfax 

Media CEO Brian McCarthy has stood down less than two weeks after presenting the 

market with a five-year strategic plan because he was unable to convince the board that 

that he had the energy to manage the company in an increasingly digital environment. 

The news was first reported online mid-afternoon on 6 December. Fairfax chairman 

Roger Corbett announced that McCarthy had been replaced that day by former Fairfax 

executive and new (since September) Fairfax board director Greg Hywood while a search 

for a new chief executive is conducted. Hywood, however, is expected to be given the job 

on a permanent basis in the first half of 2011. He would be the fourth CEO in 5½ years. 

McCarthy had been CEO since 10 December 2008 (see ANHG 50.1.1). See also: James 

Chessell and Geoff Elliott, ―Papering over the cracks‖, Australian, 8 December 2010, p.13. 

The day after the McCarthy era ended, Australia‘s richest woman, Gina Rinehart, bought 

nearly 2 per cent of Fairfax Media‘s shares, a stake she was likely to increase. She 

recently bought a 10 per cent stake in Ten Network (Australian, 8 December 2010, p.35). 

60.1.2 FAIRFAX (2): PRINT AND ONLINE TO UNITE 

Fairfax Media Ltd has unveiled plans to bolster its efficiency and flexibility through such 

strategies as creating an Australian metropolitan media division and making efforts to 

―monetise‖ more of its online content (smh.com.au, 23 November 2010). The new division, 

to be one of nine units reporting directly to the Fairfax chief executive officer, will 

encompass the print operations of the Age, Sydney Morning Herald and Canberra Times, 

as well as the online sites, smh.com.au, theage.com.au, Brisbanetimes.com.au and 

WAToday.com.au, among others. Brian McCarthy, as chief executive officer, told an 

investor briefing on 23 November that a new CEO would be appointed to run the 

Australian Metro Media unit.  

Fairfax had flagged plans earlier this year to reposition itself as readership shifted more 

to online and mobile devices from the company‘s traditional newspaper base. Consultants 

from Bain & Co were appointed by chairman Roger Corbett early in 2010 to examine the 

company‘s strategy over the next five years. While the intention of the revamp is to 

position Fairfax for the structural shifts affecting media markets globally rather than 

achieve cost savings, McCarthy forecast there would still be savings, possibly as much as 

$10 million. The new metro division, which will include much of the current Fairfax 

http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 2 
 

 

Digital unit and the Fairfax Community Newspapers, accounted for about 22 per cent of 

Fairfax‘s operating earnings in the 2009-10 financial year. 

60.1.3 FAIRFAX (3): MUSICAL CHAIRS AT TABLOIDISED SMH 

Peter Fray, formerly editor of the Sydney Morning Herald, has been promoted to become 

the editor-in-chief of that paper and its Sunday counterpart, the Sun-Herald. In a 

statement issued on 15 October, Fairfax Media announced that Fray, who had been the 

editor for almost two years, would ―oversee the continuing integration of the editorial 

operations of the Sydney Morning Herald and the Sun-Herald‖. Neil McMahon reported 

(Mediaweek, 25 October 2010, p.9): ―Given the announcement came just a day before the 

Saturday SMH converted almost everything but its main news section to ‗compact‘ 

format, the statement fuelled speculation that Fairfax is taking slow but sure steps down 

the path followed by News Ltd papers here and overseas in recent years: sacrificing the 

perceived heft of the broadsheet in the face of market demands for portability and 

convenience.‖ 

Sun-Herald editor Simon Dulhunty, appointed earlier this year to coordinate the 

development of Fairfax media‘s digital news apps, will continue in that role and not 

return to the Sunday paper. Acting editor Liz Hannan has been shifted to the SMH to fill 

the column-writing shoes of Miranda Devine who has joined the Daily Telegraph. 

Amanda Wilson, editor of the weekend edition of the SMH, is now acting editor of the 

weekday edition (Mediaweek, 25 October). 

Victor Isaacs writes: The creeping tabloidisation of the major Fairfax newspapers 

continues. From Saturday 16 October more of the important Saturday edition of the 
Sydney Morning Herald has been converted to tabloid format. News Review, Sport, 

Business, Commercial Property and the Race form became tabloid. The main news 

section and the employment and motoring advertising sections are the only sections to 

remain broadsheet. On Saturday 16 October a Media Column by Tim Dick began in the 

Sydney Morning Herald, News Review section – which was redesigned and tabloidised 

from that day. 

60.1.4 FAIRFAX (4): A DAY ON THE LIFE OF THE AGE 

Mark Day has reported (Australian, Media section, 6 December 2010, p.32) that the 

Melbourne Age will slide into the red next year after losing $101 million in revenue and 

$68 million in profit over the past five years, according to a confidential report he had 

obtained. The document – ―The Age: A litany of decline‖ – had been prepared as the basis 

of a planned public vote of no confidence in the Fairfax management. The campaign was 

being organised by a group of ―concerned citizens‖, including several former Age 

executives, and is expected to be launched early in 2011 in the form of an online petition 

calling for urgent action to save the Age. Day explores the issues further in his ―On 

Media‖ column, 6 December 2010, p.27. 

60.1.5 CIRCULATION 

    60.1.5.1 SYDNEY’S SATURDAY PAPERS 

News Ltd has been forced to admit it was wrong to claim that the Daily Telegraph was 

selling more copies on Saturday than the Sydney Morning Herald, and has issued a 

retraction (Sydney Morning Herald, 19 November 2010). In the second week of November 

News breached industry rules by stripping out hotel, airline, events and education sales 

of the Herald to support its claim that the Telegraph was outselling the Herald on 

Saturday for the first time. Then, in a subsequent line in the same media release, News 

included those very same sales in its own figures to promote its lead over the Herald 

during the week. The Audit Bureau of Circulations told News Ltd that it had breached 

the rules but the body stopped short of imposing a fine.  

The bureau made no further comment other than to say it had been given assurances 

that the Telegraph would publish a retraction within days. In a short statement News 

Ltd acknowledged it had broken the rules and that it had withdrawn the statement. No 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 3 
 

 

apology was made. Lloyd Whish-Wilson, the chief executive of Sydney publishing for 

Fairfax Media, said: ‗‗The Telegraph’s claim was based on creative counting and breached 

the bureau‘s rules for member conduct. I am pleased the bureau took swift action on this 

matter.‘‘ Whish-Wilson said education, airline, hotel, bundled and event sales were 

recognised as net paid sales and as such deliver valued readers for advertisers.  

    60.1.5.2 MELBOURNE AGE 

The Audit Bureau of Circulations has cleared the Age of any breaches of its rules after an 

extensive investigation into allegations that the paper misreported its education sales. In 

its finding, the ABC highlighted a lack of understanding of its rules and transparency 

surrounding subscriptions that had fuelled attacks on the Age and other newspapers in 

the trade press and on the website Crikey. ABC chairman Stephen Hollings said there 

had been confusion between the definitions of sales to schools and universities and 

individual subscriptions and the differences between supply of newspapers and what was 

actually eligible to be counted in final net paid sales figures. The report noted that while 

the ABC‘s rules and guidelines did not require publishers to report how subscriptions 

were fulfilled, the bureau recognised the value of exploring the reporting of individual 

subscriptions delivered to individuals and those delivered through third-party addresses 

(Age, 20 November 2010). 

   60.1.5.3 QUARTERLY FIGURES DOWN, AGAIN 

Total sales of national and metropolitan dailies and Sunday newspapers declined for the 

19th consecutive quarter in the three months to the end of September. They fell 2.9 per 

cent compared with the same period last year. Overall sales of the Australian Financial 

Review fell 5.2 per cent. The circulation of Saturday‘s Sydney Morning Herald was 

332,066, down 4.66 per cent, and of Saturday‘s Daily Telegraph was 325,000+, down 1.9 

per cent (Australian, Media section, 15 November 2010, p.30). 

60.1.6 QWEEKEND AT FIVE YEARS 

Qweekend, the colour magazine in the weekend Courier-Mail, celebrated its fifth birthday 

by publishing a special issue on 2-3 October. The issue included selections by journalists 

and photographers of their most memorable stories and pictures from the five years. 

Readers, too, wrote about the stories and columns that meant most to them. Writer 

Matthew Condon drew together the threads of five years by featuring events from the life 

of his son, Finnigan, born just days after the first issue of Qweekend. He addresses 

Finnigan in the second person in an engaging article. Kim Sweetman wrote one of her 

more memorable columns – about an online group of people from six different countries. 

The group formed about when Qweekend began publication. Her final sentence is the 

climax of an excellent column: ―Thoughtful words and a powerful personality bridge any 

geographic divide.‖ Rod Kirkpatrick says: I am one Queenslander who finds Qweekend 

a better read often than the Weekend Australian Magazine. And the fact that the 

Qweekend’s Matthew Condon, Trent Dalton and Amanda Watts were the three 

journalists shortlisted for the features journalist of the year in the News Awards suggests 

that this view may have a little substance. Trent Dalton won the award on 29 October, 

for his ―The Story of a Man‖ and ―The Story of a Woman‖ and an article on a euthanasia 

support group (Courier-Mail, 30-31 October 2010, p.2).  

60.1.7 RECENT CHRONOLOGY 

   60.1.8.1 EVENTS 

1 October 2010: 170 years since the Sydney Herald became a daily. It changed its name 

to the Sydney Morning Herald on 1 August 1842 (Gavin Souter, Company of Heralds, 

p.591). 

19 October 2010: James Packer acquires $245 million of shares in Network Ten. Brett 

Clegg, of the Australian, broke the story online at 5.56pm. See newspapers on 20 October. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 4 
 

 

30 October 2010: First issue of the Weekend West, the revamped and newly titled 

weekend edition of the West Australian, Perth‘s daily morning newspaper (Mediaweek, 1 

November 2010, p.11). 

1 November 2010: The Tweed Daily News publishes four interesting pages of 

reproductions of the past – Melbourne Cup reporting from 1928, 1933, 1947 and1951. 

12 November 2010: Centenary conference of the Victorian Country Press Association. 

21 November 2010: 170th anniversary of the launch of the Geelong Advertiser and the 

150th anniversary of the launch of the Maryborough Chronicle, Queensland, now the 

Fraser Coast Chronicle. 

   60.1.7.2 DEATHS 

    Manning, Patrick Francis: D. October 2010 in Mackay, aged 44; started working at 

the Daily Mercury, Mackay, in 1985, became a reporter, sub-editor and then chief sub-

editor. Highly regarded for his ethics (Daily Mercury, 8 and 9 October 2010). 

    Warner, Peggy Strafford (née Hick): D. 4 September 2010 at Frankston, aged 95; 

began working life as secretary to the editor of the Melbourne Herald; later joined 

reporting staff and married one of the reporters, Denis Warner; they sailed for Japan in 

1947, with a six-week-old baby in her arms; they established homes in occupied Japan, 

England, Singapore, the United States and Australia; Denis pursued his career as a war 

correspondent and journalist, and she pursued her own journalism and writing career; 

she wrote four books on her own and four in conjunction with her husband; her first book 

was Don’t Type in Bed, a colourful account of her early married life with a roving reporter 

(Age, 25 September 2010, p.10). 

60.1.8 COVERAGE OF THE FLAGPIES 

Yes, ―Flagpies‖ was the heading on the front of the Sunday Herald Sun on 3 October after 

Collingwood‘s Magpies had won the premiership after a replay of the grand final. The 

newspaper devoted the first 20 pages of that issue to coverage of the match and 21 pages 

in its sports section. In addition, there was a two-page poster. The Herald & Weekly 

Times estimates it sold an extra 20,000 newspapers on the Sunday and Monday, with the 

Monday paper including a Collingwood bumper sticker. In a first for HWT, a special 

edition of the Sunday paper was published for fans attending the Collingwood club‘s 

family day. Pies fans bought more than 138,000 Herald Sun premiership posters in the 

three days after the grand final replay. The Sunday Age published 21 editorial pages in a 

wraparound compact section plus a four broadsheet page poster (Mediaweek, 11 October 

2010, p.5). 

60.1.9 FREEBIES AND GOODIE BAGS 

Fairfax Media is reported to have ―been caught‖ pleading for free food, clothing and 

cosmetics to fill ―goodie bags‖ that will be handed out to journalists at its Christmas party 

(Sunday Telegraph, 10 October 2010). In a breach of its once-strict policy against 

accepting gifts, the publisher also urged businesses to donate ―major prizes‖, pitching it 

as a great opportunity to ―promote products to journalists and media staff‖. ―Items could 

include, but definitely not be specific to, health and beauty samples, food samples, 

promotional items such as key rings, flash drives and clothing, vouchers and stationery,‖ 

the company said in an advertisement posted on Source Bottle, a website that connects 

journalists with publicity officers and public-relations companies. Despite trumpeting its 

ethical behaviour, Fairfax, publisher of The Sydney Morning Herald and business 

newspaper The Australian Financial Review, brazenly declared the freebies ―will reach 

250 plus employees in everyday print and online media roles‖. 

60.1.10 SUB HUBS FOR NSW AND VICTORIA 

News Limited is moving to centralise the sub-editing and design of its Victorian papers 

after last week announcing the creation of a Sydney ―sub hub‘‘ for its NSW publications 

(Australian, Media section, 4 Oct, p.30). NewsCentral NSW will bring together more than 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 5 
 

 

100 sub-editors and designers to provide editing, layout and design for the Daily 

Telegraph, the Sunday Telegraph, Carsguide and more than 20 titles in the Cumberland-

Courier community newspaper group, as well as sub-editing for some sections of the 

Australian. The seven-day centre, to be located at News‘s Holt Street, Sydney, 

headquarters, starts operating on 13 February. A News spokesman confirmed plans were 

under way on a Melbourne hub but said no date had been set for its launch. The start of 

the NSW operation followed the successful launch of similar sub hubs in Queensland and 

South Australia, News editorial director Campbell Reid said.  

The restructure meant some roles would change, a small number of new jobs would be 

created and there might be ―a handful‘‘ of staff losses, he said. ―Final numbers will not be 

known until more work is done on deadlines, production flows, rosters and other needs,‘‘ 

Reid said. ―If there are any staff cuts, they will be minimal and most of them, if not all, 

are likely to be voluntary.‘‘ The Media Entertainment and Arts Alliance had concerns 

about how the production changes would be implemented, federal secretary Chris Warren 

said. Newspaper publishers around the world have been centralising and also 

outsourcing their editing operations to cut costs. Some of this work has come to Australia: 

last year, London‘s Daily Telegraph outsourced production work on some of its weekly 

sections. 

60.1.11 INVESTIGATIONS TEAM FORMED AT THE OZ 

The Australian has formed a national investigative reporting team, with national chief 

correspondent Hedley Thomas at the helm. The announcement was made on 23 October 

by the editor-in-chief, Chris Mitchell, and the editor, Paul Whittaker. The other members 

of the team are Rory Callinan, Michael McKenna and Natasha Robinson (Weekend 

Australian, 23-24 October 2010, p.2). 

60.1.12 FIJI TIMES EDITOR RESIGNS 

Netani Rika, the outspoken editor of the Fiji Times, has resigned after Fiji‘s military 

regime forced News Limited to sell the popular daily. In a move set to raise concerns 

about the newspaper‘s independence, Fiji Times publisher Dallas Swinstead said editor-

in-chief Netani Rika had quit because of perceptions he was anti-government. Rika 

described his departure as ―something of a sacrifice‘‘ for the good of the company, 

Swinstead told the Fiji Times website. ―He acknowledged that while he was seen to be 

anti-government by some sections of the community, he had always tried to be an editor 

who put Fiji‘s future above everything else,‘‘ Swinstead said (Australian, 5 October 2010). 

60.1.13 AUSTRALIAN NEWSPAPERS DEMONSTRATE RESILIENCE 

Australia‘s newspaper industry has emerged from the economic downturn seemingly 

more resilient than that of any other country. Australia‘s $3.5 billion newspaper 

advertising market is equal to 0.45 per cent of the country‘s gross domestic product, 

higher than any other developed country. Germany is next highest at 0.37 per cent, 

according to a study designed to bust myths about the future of newspapers. Newspapers 

took 31 per cent of the advertising expenditure compared with a global average of 23 per 

cent. Between 2004 and 2008 Australian newspaper advertising rose 14 per cent while it 

fell 26 per cent in the US and 19 per cent in the UK. In 2009, Australian newspaper 

circulation fell 1 per cent compared with a 5 per cent drop in the US and 7 per cent in the 

UK (Australian, 4 October 2010). 

The Australian PricewaterhouseCoopers’ Entertainment & Media Outlook 2010-2014 

reports that in 2009 the Australian newspaper market contracted by 11.4 percent but 

improvement in 2010 due to the recovering economy, political and election spending 

should take revenue to $5.2 billion. It is expected that growth will be sustained to 2014 at 

a compound annual rate of 1.8 percent, including revenues from newspaper websites. 

Ongoing migration to digital news and classifieds sites continues to erode the traditional 

newspaper model. A decline in both advertising revenues and unit circulation in 2009 

reinforces this shift. The spread of broadband internet and rising website traffic will 

drive digital advertising. Total spending on newspaper print advertising declined by 15.7 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 6 
 

 

percent in 2009. Australia‘s newspaper market however has proved to be more resilient 

than the United States or United Kingdom. The Australian industry is focused on a 

strategy for sustainability, with both print and digital models co-existing under single 

masthead brands.  

60.1.14 PEOPLE 

    Janine Applegren, editor of the Age Good Food Guide, is profiled in the Age Extra, 

Issue 9, August 2010, pp.1-3. The Extra is now listed as a ―biannual newsletter for 

readers of the Age‖; it was formerly quarterly. 

    Julia Baird, a former Sydney Morning Herald journalist who is now deputy editor at 

Newsweek in New York, has signed a contract with Random House to write a biography of 

Queen Victoria. Dr Baird is featured in ―Ten Questions‖ in ―The Diary‖, Australian, 

Media section, 11 October 2010, p.31. 

    Bob Cronin, editor-in-chief of the West Australian, was featured in ―Ten Questions‖, 

Australian, Media section, 6 December 2010, in the week he celebrated 50 years in 

journalism. 

    Rick Feneley, a journalist for 30 years (and a ―good bloke, top reporter, funny writer‖, 

according to Caroline Overington), becomes the editor of the Sydney Sunday paper, the 

Sun-Herald, on 7 December (Australian, Media section, 29 November 2010, pp.38-39). 

    Tony Gillies, editor-in-chief of Australian Associated Press, was ―Person of the Week‖ 

in Mediaweek, 22 November 2010, p.8. AAP celebrated its 75th anniversary this year and 

a history of the organisation was launched on 17 November in Sydney. Mediaweek 

published (p.6) a list of the people who have chaired and edited AAP since 1935. See 

60.5.1. 

    Anthony Klan, of the Australian, won the Sir Keith Murdoch Award for excellence in 

journalism at the News Awards on 29 October. He won for his ―relentless pursuit of the 

waste and mismanagement in the $16.2 billion schools stimulus package‖ (see Caroline 

Overington‘s ―The Diary‖, Australian, Media section, 1 November 2010, p.31, for an 

insight into the glitz of the News Awards ceremony—and see p.28 for a full list of 

winners). 

    Jacqueline Maley, the Sydney Morning Herald’s new Canberra sketch writer, is 

interviewed by Neil McMahon in Mediaweek, 15 November 2010, p.11. 

    Lisa Pryor has left journalism at the Sydney Morning Herald after eight years and 

will study medicine from the beginning of 2011. She already has an arts degree and a law 

degree with first class honours from the University of Sydney. She is featured in ―Ten 

Questions‖ in ―The Diary‖, Australian, Media section, 25 October 2010, p.31. 

    Emma Tom, of the Australian, has become Emma Jane, not because she has married 

or divorced, but because there is a split in the Tom family (Australian, Media section, 18 

October 2010, ―The Diary‖, p.31). 

    Clifford Wilson has finished as associate editor of the national Christian newspaper, 

New Life. And the 72-year-old paper itself ceased publication on 25 November 2010 

because it was no longer financially viable and ―subscriptions continue to decline as loyal 

supporters and subscribers go to be with the Lord‖ (New Life website). 

    Laurie Wilson, former Nine Network political correspondent, is the new president of 

the National Press Club, replacing Ken Randall who had been president for 20 years. 

Randall stood aside (Australian, Media section, 22 November 2010, p.30). 

60.1.15 NEWSPAPER FUTURE (1): NEW LONDON i 

The Independent has launched a new daily: i. The Guardian‘s Roy Greenslade comments 

on Day 1: ―My hunch, on the basis of this first issue, is that the cross-over from full-

strength Independent to decaffeinated i will not be too great. The differences between the 

two papers—Big I and Little i—are greater than the similarities. But the fact that it 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 7 
 

 

resembles Metro is more of a problem. Will people rushing to work take the trouble to 

stop and pay 20p for it rather than pick up their free Metro? Then there is the most 

obvious problem that faces the whole print market: can any paper supplant the 

enthusiasm among young people to consume their news and opinion online?‖ (Mediaweek 

online, 27 October 2010; also see ―Indy blazes new paper trail, and verbose is taboo‖, 

Australian, Media section, 1 November 2010, p.28). 

60.1.16 NEWSPAPER FUTURE (2): GLOBE & MAIL REDESIGNS by Victor Isaacs 

It is sometimes argued that the future of newspapers will not be with paper, but with 

electronic delivery – by internet or iPad, or whatever it is that next comes along. 

However, if the future of newspapers is going to remain with print, perhaps the Globe 

and Mail, the main national daily newspaper in Canada, points the way. (The other 

Canadian national daily is the National Post.) The Globe and Mail was already an 

attractively designed paper. From 1 October, it presented a drastic redesign. While 

maintaining its content, it is even more attractive and has even more colour. The most 

notable new feature is the use of gloss paper on the outside pages of most sections. The 

result is a most swish looking, impressive newspaper. If your local major library receives 

the Globe and Mail, perhaps take a look and decide if this is the way for newspapers to 

adapt. [English-language, daily newspapers in the United Arab Emirates have printed on 

gloss paper for some time.] 

60.1.17 GOOD WEEKEND REDESIGN 

The Good Weekend, the magazine inserted in the Saturday edition of the Sydney Morning 

Herald and the Age, unveiled a new look and ―revitalised‖ editorial content on 27-28 

November. New editorial columns accompany the former Good Weekend content, and are 

complemented by a new look including a redesigned cover, more contemporary 

typography and a refreshed logo using bolder colour, the Fairfax publicists tell us. There 

were sad farewells in the issue of 20-21 November from Maggie Alderson, after 12 years 

and ―more than 600 columns of 650 carefully selected words‖ (p.35) and Stephanie 

Dowrick after ―nine fortunate years (p.39). Among the editorial changes, one of 

Australia‘s most celebrated chefs, Neil Perry, joined the magazine as food columnist. New 

pages showcase what‘s new in design, travel, books, food and style. The redesign, one of 

the most extensive makeovers for Good Weekend since it was launched in 1984, has been 

undertaken in response to research among readers.  

60.1.18 NATIONAL SPORTS REPORTING TEAM FOR NEWS LIMITED 

News Limited is launching a national sports reporting team at the Herald Sun, 

Melbourne (Australian, Media section, 29 November 2010, p.38). Centralised national 

coverage of eight or nine key sports will be made available to readers of the company‘s 

tabloid mastheads, websites and apps in each state, complemented by local coverage from 

existing state-based newspapers and their websites. Twelve staff have been hired for the 

News Limited Sports Network. No print publication employees have been retrenched. 

60.1.19 PRODUCTION MANAGER RETIRES AFTER 47 YEARS 

News Limited‘s national production director George Calvi has announced that group 

technical manager Barry Johnson will retire at the end of the year after 47 years with the 

company. ―Barry is a publishing icon at News and is widely regarded as the father of our 

modern day production operations,‖ Calvi said. Johnson‘s mark at News was typified at 

the Northern Territory News in Darwin: he installed the paper‘s first offset presses in 

1977, installed bigger ones in 1984 and is now overseeing their move to the latest 

computer-to-plate technology. He also managed the installation of new presses at the 

New York Post for two years and his ideas are incorporated at many other printing sites 

around the world (Mediaweek, online, 7 October 2010). 

60.1.20 MAIN SOURCE OF NEWS 

The Media, Entertainment and Arts Alliance commissioned Essential Media this year to 

conduct a public opinion poll of attitudes towards journalism: how and why people access 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 8 
 

 

news, their levels of trust in various platforms, and their willingness to pay for news 

content online. It found that television remains the most common way of obtaining news 

(46 per cent of those surveyed cited TV as their primary source) followed by the internet 

(26 per cent), newspapers (14 per cent), radio (11 per cent) and magazines (1per cent). 

Older people were more likely to say that newspapers and radio were their main sources 

of news, while 37 per cent of people aged 18 to 29 nominated online. In the survey, 811 

were interviewed (Walkley Magazine, Issue 63, October-November 2010, p.6. 

60.1.21 REPORT ON RAID CLEARS THE OZ 

A report by the Federal Police watchdog has cleared the Australian of wrongdoing in its 

coverage of the country‘s second-largest counter-terror investigation, Operation Neath. 

The report‘s findings rebut the criticisms made by Victoria Police chief Simon Overland 

who accused the newspaper of breaking an agreement with the AFP by publishing its 

exclusive stories too early and potentially risking the safety of his officers. The report by 

the Australian Commission for Law Enforcement Integrity found that the Australian had 

acted in good faith and that it did not break any agreement with the AFP (Weekend 

Australian, 20-21 November 2010, pp.1, 10, 13, 15; Herald Sun, 20 November 2010, p.27; 

also see background quotes, in ―Cut & Paste‖, Australian, 22 November 2010, p.15). 

60.1.22 FUTURE OF PRINT (1): DEADLINES SET 

Newspapers as we know them will cease to exist in the US within seven years (2017), 

followed by Britain and Iceland in nine years (2019), Canada and Norway 10 years 

(2020), according to futurologist Ross Dawson. Australia‘s concentrated print media 

ownership will push the lifespan of newsprint out by a couple of extra years, to 12 years 

(2022). The propensity of governments to support newspapers in countries such as France 

will lengthen their lifespan—until 2029 in France, and 2030 in Germany. Dawson, the 

author and chairman of the Future Exploration Network think tank, predicts newsprint 

will be ―insignificant‖ in 52 countries by 2040—replaced by technologies such as 

lightweight, interactive digital paper that can show video, but can also be rolled and 

folded. He forecasts newsprint will continue to flourish in developing markets such as 

Africa, part of South America and parts of Asia (Australian, Media section, 1 November 

2010, p.28). 

60.1.23 FUTURE OF PRINT (2): ALAN RUSBRIDGER AND OLLE LECTURE 

 

Editor of the Guardian, Alan Rusbridger, presented the 2010 Andrew Olle Media Lecture 

for 702 ABC Sydney on Friday. A commentator has written: ―I especially like the parallel 

he draws between the challenge of Gutenberg centuries ago to the production of books 

and today‘s digital innovation on the production of all things print. There are many in the 

channel saying that some of us obsess too much about disruptive technologies such as the 

iPad.  Alan Rusbridger eloquently and professionally opens our eyes to the challenges of 

disruptive technologies. His is a voice worth listening to.‖ Listen to Rusbridger on 

abc.net.au and see James Ashton, ―Guardian‘s desperate struggle for survival‖, 

Australian, Media section, 29 November 2010, p.36). 

60.1.24 INDEPENDENT WEEKLY CEASES  

The Independent Weekly of Adelaide ceased publication with the issue of 26 November-2 

December. It continues on-line under the title of InDaily. Its peak circulation was 18,000 

in mid 2009, but recently it was selling only 8000. 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

60.2.1 DES RYAN ACCEPTS NEW CHALLENGE 

Veteran Adelaide journalist Des Ryan has become involved with Solstice Media in the 

relaunch of Indaily, a news service focusing on the South Australian market, as an iPad-

style daily newspaper that offers a dramatic break from the long-established design of 

online news offerings. Instead of the traditional scrolling design, Indaily brings the 

tablet-style ―slide‖ experience to a publication that can be accessed on any device, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 9 
 

 

including a standard desktop computer (reports Mediaweek, 27 September 2010, p.10). 

The platform has been developed by Solstice with digital publishing services provider 

Realview, and is billed as an Australian first. Solstice Media managing director Paul 

Hamra said the motivation behind the concept was that while tablets such as the iPad 

were changing the way people read online publications, the experience was available only 

to a very small audience. ―Most Indaily subscribers are professionals and access their 

news through a desktop PC or laptop or phone during the day,‖ Hamra said. 

60.2.2 JOURNALISTS AND TWITTER 

James Massola, a journalist at the Australian, was threatened and abused by users of 

Twitter after outing an anonymous blogger using the pen name ―Grog‘s Gamut‖ as 

Canberra public servant Greg Jericho. Massola‘s report led to thousands of comments 

from users of the micro-blogging website about the right of the newspaper to unmask 

Jericho. Massola explained in print why he named the anonymous blogger (Australian, 27 

September, Media section, and 28 September, p.6). Rod Kirkpatrick writes: The 

reasons Massola gave for naming the blogger are the same reasons I gave more than a 

quarter of a century ago for writing to the editors of various regional dailies in 

Queensland, criticising them for publishing so many letters written by writers using pen 

names. Those taking part in democratic debate should be accountable for their views. 

See also: James Paterson, ―Blogger‘s unmasking triggers yawn-inducing Murdoch rants‖, 

Australian, Media section, 18 October 2010, p.32. And: the Andrea Carson article on 

Twitter, listed below in 60.5.2. 

60.2.3 BEYOND THE PAYWALL 

News International‘s silence on subscriber numbers for London Times and Sunday Times 

online content continued, three and a half months after the paywall went up, reported the 

Guardian. But audience research company Nielsen took a stab in late October of 

estimating the number of UK web users who are going beyond the papers‘ website front 

pages—and paywall—and accessing subscription content: an average of 362,000 per 

month between July and the end of September. Nielsen also estimated that 1.78 million 

monthly unique UK visitors went to the thetimes.co.uk and sundaytimes.co.uk front 

pages on average over the period, suggesting that of those, just over 20 per cent are going 

on to access subscription content (Mediaweek online, 27 October 2010). 

60.2.4 SALES OF iPADS TOP 250,000 

More than a quarter of a million Australians have bought Apple iPads, according to a 

consumer survey, but the device is yet to take away masses of eyeballs from TVs and 

computers for news consumption (Australian, 19 October 2010, p.31). 

60.2.5 DIGITAL DAILY 

During his recent visit to Australia, Rupert Murdoch did not do his annual interviews 

with any of his business or media reporters. However, he did find time to speak with 

former John Fairfax chief editorial executive Max Suich. The interview was published on 

5 November in the Australian Financial Review. Murdoch talked to Suich about the 

rumoured new digital daily newspaper: ―It will be a bit like the New York Post. But it will 

be national. It will only be seen on tablets. It will only employ journalists – and maybe 

eight to 10 technicians. [When asked what circulation the digital newspaper needs, 

Murdoch replied:] ―At the price we are talking about, that‘s $1 a week – not a day, a week 

– we need 800,000... We wanted to call it the Daily Planet but DC Comics were not 

amused.‖ So it will be called the Daily (Mediaweek online, 5 November 2010; and 

Canberra Times, 22 November 2010, Business Section). 

60.2.6 TABLET WITH THE OZ BUILT IN 

The paid app of the Australian came pre-loaded and free on all Samsung Galaxy Tab 

tablet devices when they went on sale in Australia on 8 November. This was believed to 

be a global first in news content distribution. The app, which was designed specifically for 

the seven-inch tablet, was the only newspaper app to be pre-loaded on the device. It is 

http://www.thewebconsole.com/process/link.php?lId=1136019&cId=580735
http://www.thewebconsole.com/process/link.php?lId=1136020&cId=580735


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 10 
 

 

free on the Galaxy Tab for two months in deals struck with most mobile carriers. After 

that, Galaxy Tab users will be able to obtain the app for $8.99 a month, or take a six-

month sub for $36.99. The Australian’s app for Apple‘s iPad tablet is also set to increase 

to $8.99 in coming months after launching at $4.99 in May (Australian, Media section, 1 

November 2010, p.32). 

60.2.7 MEDIA SECTION CHANGES ONLINE PRESENCE 

On 8 November the Australian changed the online presence of its Media and Marketing 

section. Geoff Elliott, section editor, announced: ―Our makeover begins at 

www.theaustralian.com.au/business/media for breaking news throughout the week 

as well as new video panels and a new segment called Ad Watch for the latest in new ad 

campaigns. The Media section is also launching today a new commentary site 

www.theaustralian.com.au/business/media/commentary, showcasing the best of 

the Australian’s writers on media and marketing as well as special columnists from the 

industry.‖ (Australian, Media section, 8 November 2010, p.32.) 

60.2.8 CLASSIFIEDS LIFT ONLINE AD GROWTH 

A recovery in classifieds helped drive growth in the online advertising sector to pre-

financial crisis levels in the September quarter, with revenues up by 23 per cent to $572 

million compared with the same period last year. The increase puts internet advertising 

on track to reach $2.2 billion in 2010, ranking it the third biggest medium by 

expenditure—behind television and newspapers (Australian, Media section, 8 November 

2010, p.28). 

60.2.9 NEWS UNVEILS TABLET APPS FOR METRO MASTHEADS 

Advertisers will reportedly spend close to $1 million buying space in News Limited‘s 

tablet computer applications in their first 10 months, outstripping ad revenue from the 

company‘s mobile phone sites this year. Deals worth $750,000 have already been signed 

for the four new iPad apps the company announced on 12 November for its major 

metropolitan mastheads, the Sydney Daily Telegraph, Melbourne Herald Sun, Brisbane 

Courier Mail and Adelaide Advertiser. (The Daily Telegraph ran a four-page wraparound 

promoting its app.) Lara Sinclair and Sally Jackson report that the latest packages were 

apparently based on News‘s forecast that 37,000 customers would sign up for the new 

apps by February, on top of more than 8000 subscribers for the Australian’s iPad app. A 

one-month subscription to each of the apps, available through Apple‘s iTunes store, costs 

$7.99 (Australian, Media section, 15 November 2010, p.32; Mediaweek, 29 November 

2010, pp.22-23). 

60.2.10 MATILDA TRIES TO WALTZ AGAIN 

New Matilda, the online journal that went out of business in June, began publishing 

again in October. It is seeking a funding model that will enable it to keep publishing 

beyond Christmas. It has challenged its audience to donate enough money to keep it 

afloat (Australian, Media section, 15 November 2010, p.30). It seemed to have only days 

left in business at 6 December (Australian, Media section, 6 December 2010, p.30). 

60.2.11 DIGITAL SUBSCRIBERS TO FAIRFAX APP 

There are 1,200 digital-only subscribers to the iPad ―Smart Edition‖ of the Fairfax Media 

Sydney Morning Herald. A further 16,000 print subscribers have also subscribed to the 

app (smh.com.au, 3 December 2010). 

60.2.12 MITCHELL AND POSETTI 

As this edition as going to press, the Australian’s editor-in-chief Chris Mitchell was 

apparently watering down his original threat to sue journalism lecturer Julie Posetti for 

libel over ―tweets‖ that she sent on Twitter about what Asa Wahlquist, former rural 

writer for the Australian, allegedly said about Mitchell (see ―The Diary‖, Australian, 

Media section, 29 November 2010, p.39, and Australian, 3 December 2010, p.8, and top of 

main page of Media section, 29 November and 6 December 2010). 

http://www.theaustralian.com.au/business/media
http://www.theaustralian.com.au/business/media/commentary


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 11 
 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

60.3.1 NEW CEO FOR APN 

Brett Chenoweth has been appointed CEO of APN News and Media from 1 January 2011. 

Crystallising the decline of Ireland‘s Independent News & Media‘s influence, Chenoweth, 

41, replaces Brendan Hopkins, who announced in July his plans to retire at the end of the 

year. Chenoweth is currently managing director and Asia-Pacific head of The Silverfern 

Group, a New York-based specialist merchant bank. INM said that the appointment and 

the retirement at the end of the year of two other IPN-aligned board members (Donal 

Buggy and Cameron O‘Reilly) meant it would no long control the board, triggering 

deconsolidation of APN‘s accounts from its own (Australian, 15 October 2010, p.25).  

60.3.2 MACKAY: EDITOR RESIGNS TO STAND FOR COUNCIL 

David Fisher resigned as editor of the Daily Mercury, Mackay, when he nominated for the 

seat left vacant on Mackay Regional Council by George Christensen. Fourteen other 

people nominated for the seat. Christensen resigned from the council after being elected 

to the House of Representatives in August as the Member for Dawson (Daily Mercury, 

Mackay, 9 October 2010, p.6). On 16 October the Daily Mercury devoted half a page, 

including a large image of David Fisher, to their former editor‘s candidature for the 

vacant council seat. The Daily Mercury advertised for a new editor on 23 October (p.86). 

Jennifer Pomfrett was acting as editor. [Fisher did not win the seat on council.] 

Sue Murray, personal assistant to five editors of the Daily Mercury and an employee of 

the paper for 35 years, retired on 19 November (Daily Mercury, 20 November 2010). 

60.3.3 SUNSHINE COAST: TWO NEW QUEST PAPERS 

 A new era in Sunshine Coast publishing began on 5 November with the launch by Quest 

Community Newspapers of the Maroochy Journal and its new sister title the Caloundra 

Journal. Quest‘s Noosa Journal was recognised recently as the best community 

newspaper in Australia. David Crossen, previously Noosa Journal editor will act as 

editor-in-chief over the new papers, as well as the Noosa Journal and the weekender 

magazine. He will also edit the Maroochy Journal. Candice Holznagel has been appointed 

editor of the Caloundra Journal. Holznagel has lived and worked in Caloundra for the 

past six years.  She began her career with News Limited, working as a journalist with the 

Ayr Advocate and Home Hill Observer newspapers. Nathan Evans is editor of The Noosa 

Journal. Evans has worked in the media, both newspapers and radio, on the coast for 

several years (Mediaweek online, 5 November 2010). 

60.3.4 NEW UMBRELLA NAME FOR COMMUNITY NEWSPAPER GROUPS 

News Community Media is the new name for News Limited Community Newspapers, 

following its launch of a united, online destination called whereilive.com.au and its 

subsequent extended multi-platform offering.  News Community Media comprises 105 

mastheads and 6.1 million readers. The community groups include Cumberland (NSW), 

Leader (Vic), Quest (Qld), Messenger (SA), Community (WA) and Northern Territory. 

Nationally, NCM offers an audience of more than 6.5 million consumers every week 

(Mediaweek online, 5 November 2010). 

60.3.5 GUNNEDAH, QUIRINDI, ETC 

Barry Blair reports from Uralla, NSW: Gunnedah‘s Namoi Valley Independent has 

released the first edition of a glossy 16-page A4 full-colour magazine, Spring: From 

paddock to plate. It appeared as an insert on 23 September. Editor Kate Ramien said, 

―Spring is our new magazine saluting the excellence of the Namoi Valley‘s agricultural 

produce and the fine art of regional cooking.‖ The magazine is printed by a Fairfax 

subsidiary, CanPrint Communications Pty Ltd, Fyshwick, ACT. Meanwhile, the Quirindi 

Advocate has published since February a bi-monthly 12-page insert, QLife. 

http://mediaweek.us1.list-manage.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=3d9c33ac43&e=b72154d779


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 12 
 

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

60.4.1 ARGUS LAW REPORTS by Victor Isaacs 

The Australian Law Reports are, arguably, the most important series of law reports in 

Australia. They have a direct connection with the former Melbourne Argus. By the late 

19th century the Argus had a very high reputation as a comprehensive newspaper, 

possibly Australia‘s best newspaper of the time.  This extended to law reports. From 16 
July 1895 the Argus began publication of a stand-alone publication, the Argus Law 
Reports, issued fortnightly and then re-issued, in a consolidated form, every six months. 

They were edited by J.S. Jones, the chief law reporter of the Argus, but because of ill-

health, he retired after only the first issue, and was replaced by Arthur Herbert Davis. 

The Argus Law Reports may have been based on the Times Law Reports, which began 

publication in 1884 and were published until 1952. The Argus Law Reports were 

apparently well regarded by the legal profession. They continued, and even survived the 

closure of the Argus in January 1957. At that time, the owning company, Argus and 

Australasian, was taken over by the Herald and Weekly Times company. The Argus Law 
Reports continued to be published by the Argus and Australasian until 1959 when it was 

taken over by the law book publisher, Butterworths. In 1960, the publication was retitled 
Australian Argus Law Reports. In 1973, this was simplified to Australian Law Reports. 

The publication continues today, reporting decision of the principal courts. 

60.4.2 THE ‘WORLD’S OLDEST NEWSPAPER’ CLOSES 

Western Argus, Kalgoorlie, 22 January 1935, p.2: ―Founded more than 1500 years ago, the 

Pekin Bao, thought to be the world‘s oldest newspaper, has ceased to be published. It first 

appeared in the reign of Tin Kuan Teang, an emperor, thought in China to be the 

inventor of printing in characters in lead and silver. The Pekin Bao was issued at first on 

sheets of yellow silk, the leaves being sewn together. It has been a daily newspaper since 

1800 and, although frequently obliged to change its title, it always found means to 

resume its customary appearance. Now it is no more.‖ 

60.4.3 ALBURY EDITOR RETIRES 

William J. Mangan, one-time owner-editor of the Albury Daily News that was absorbed 

by the Border Morning Mail in 1925, worked for the latter paper for 13 years after that 

deal. When he retired, he was entertained at dinner by Hamilton Charnock Mott, 

proprietor of the Mail. Mangan had become one of the best known figures in journalism 

in the Riverina where he worked for 50 years (Sydney Morning Herald, 4 January 1938, 

p.5). 

60.4.4 WHY THE JOURNALISM FACULTY AT SYDNEY UNIVERSITY FAILED 

The Faculty of Journalism at Sydney University failed because it did not give practical 

training, Vice-Chancellor Professor Steven Roberts told the New South Wales Country 

Press Association annual conference on 17 October 1950. He said similar courses at the 

University of Queensland and Melbourne University had succeeded. Another reason the 

Sydney course had failed was ―lack of attendance‖ (Canberra Times, 18 October 1950, 

p.1). 

60.4.5 PRINTING MUSEUM WEBSITES 

 Museum of Printing, Armidale, NSW: www.neram.com.au/mop.html 

 Melbourne Museum of Printing, Vic: www.PrintingMuseums.com/Melbourne 

 Penrith Museum of Printing, NSW: www.printingmuseum.org.au 

 Letterpress Printing Museum, Pinnaroo, South Australia: 

www.malleebound.com.au/html/letterpress-printing.html 

 Queanbeyan Printing Museum, NSW: 

http://queanbeyanprintingmuseum.com 

 

http://www.printingmuseums.com/Melbourne
http://www.printingmuseum.org.au/
http://queanbeyanprinting/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 13 
 

 

60.4.6 THE VICTORIAN EXPLORING EXPEDITION DEPARTS 

What most Australians know as the Burke and Wills expedition was, in fact, the 

Victorian Exploring Expedition. It was 150 years on 20 August 2010 since the expedition 

had set out from Melbourne. Here‘s how the Melbourne Age reported the departure the 

next day (in part): 

Yesterday will be a memorable day in the annals of Australian history. The 20
th

 of August 1860 will long be 
remembered as the day upon which the largest and best appointed expedition yet organised in the Australian 
colonies started from Melbourne for the purpose of exploring the vast unknown interior of the Australian 
continent. Perhaps no similar expedition has ever excited greater interest than the one which has gone forth; the 
difficulty at first experienced in obtaining the necessary funds, the munificent donation of £1,000 from an 
unknown person, and the first employment of the “ships of the desert” in the undertaking, all have combined to 
add additional interest to the event. The expedition has now started, and time alone will show in what manner 
the attempt further to explore that territory into which as yet no white man has penetrated will eventuate.  

One o’clock was the time appointed, but long before that thousands of persons were wending their way to the 
Royal Park. The road was crowded with vehicles of every description, and all classes of society hastened to take a 
farewell of those pioneers of civilisation and progress, some of whom perchance may never return to reap the 
reward of their labours, or live to see the result of their enterprise. The Royal Park presented a very gay and 
animated appearance, horsemen and equipages of every description were dashing about hither and thither. 
Some 15,000 persons were scattered about in groups, conversing in groups upon the all-engrossing subject, or 
thronging the stable doors endeavouring to catch a glimpse of the camels... 

60.4.7 A TOAST TO THE EDITOR 

Grafton Argus, 28 May 1875 (from the Papers): ―At a printer‘s festival at Boston, a short 

time since, the following capital toast was drunk: ‗The editor—the man who is expected to 

know everything, tell all he knows and guess the rest; to make known his good character, 

establish the reputation of his neighbours, and elect all candidates to office, to blow up 

everybody, and reform the world; to live for the benefit of others, and have the epitaph on 

his tombstone, ―Here he lies at last‖; in short, he is a locomotive runner on the track of 

public notoriety; his lever is his pen; whenever he explodes it is caused by non-payment of 

subscriptions.‘ ― 

60.4.8 MISS WINIFRED PONDER 

Rod Kirkpatrick writes: I had never bumped into Winifred Ponder before, but I met her 

through the Digitised Newspapers link of Trove. She wrote a book about opera singer 

Clara Butt and quoted her as saying that Dame Nellie Melba had told her she would not 

have to worry about Australian audiences. ―All I can say is –sing ‗em muck. It‘s all they 

can understand!‖ Both singers later denied this. The article (Hobart Mercury, 11 August 

1928, p.11) that reported this also said: ―Miss Winifred Ponder was once a singer on the 

concert platform in England. She came to Australia for the good of her health and sought 

a life in the outback parts of Queensland. She had a mail contract in the country, but 

later she accepted a position as editress of a newspaper at Dalby, on the Darling Downs. 

She became associated with the late Mr C.J. De Garis when he established the Sunraysia 

Daily At Mildura. After she left Mildura she visited a number of islands in the Pacific 

and wrote a book entitled An Idler in the Pacific. Later she was engaged in journalism in 

Brisbane, and returned to England.‖ 

60.4.9 ACP AND 54 PARK STREET 

Rod Kirkpatrick writes: The ANHG has been trying to discover precisely when 

Australian Consolidated Press (under the Packer family) bought premises at 54-58 Park 

Street, Sydney. Was it after the company had sold the goodwill of the Daily Telegraph to 

Rupert Murdoch‘s News Limited in June 1972? The ACP-owned Australian Women’s 

Weekly gave its address as 168 Castlereagh Street until the end of January 1979. Then it 

gave it as 54 Park Street. But the ACP-owned Bulletin magazine confuses the picture: it 

gave its editorial address as 252 George Street until the issue of 28 March 1964 when 

under a prominent ―NEW ADDRESS‖ heading it announced it was now at 181 Elizabeth 

Street, but the advertising address was 168 Castlereagh Street. From 6 November 1965 

the editorial address is given as 54-58 Park Street. The Bulletin of 6 November 1965 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 14 
 

 

advertises premises available for leasing at ―Telegraph House, corner Park and Elizabeth 

Streets. [Additional research by Victor Isaacs.] 

60.4.10 AN EDITOR ASKS FOR PRAYERS 

Advertiser, Adelaide, 15 February 1912, p.8: ―The editor of the King Island Record, a 

manuscript newspaper published on a little island in Bass‘ Straits, between Victoria and 

Tasmania, writes in the latest issue: -- ‗It is just to let my subscribers know that Jack‘s 

alive, recovered from a long spell of serious illness. The next issue will not appear for 

three or four weeks, as I must go away for a change to see people, editors among others. I 

am sorry to have omitted the publication of much interesting news. It must await my 

return. Adieu, my friends. Pray for me.‘ ― 

60.4.11 AN INFANT MANUSCRIPT NEWSPAPER AT SWAN RIVER 

Sydney Gazette & New South Wales Advertiser, 28 April 1831, p.3 (extracted from the 

Spectator): ―Our newspapers have been traced to the diurnalia of the Romans, and 

fragments of the journals of that singular people have been handed down to us; but what 

are we to say, in the year 1830, to a newspaper, not only composed after the same model 

as the Roman diurnalia, but circulating by the same means? Some of our readers may 

have observed a notice of a journal having been established at Freemantle, on the Swan 

River. The first number is now before us. It is entitled the Freemantle Journal and 

General Advertiser. Its date is ‗Freemantle, Feb. 27, 1830‘; the price is marked 1s. 6d.‖ 

60.4.12 NEWSPAPER COMPETITION IN AUSTRALASIA 

Victor Isaacs writes: Newspaper competition is alive and well in Australia – mainly 

between News Ltd and Fairfax Media. These companies dominate the Australian 

newspaper industry. News has 58% of daily newspaper sales and Fairfax 28%. News has 

77% of Sunday sales and Fairfax 23% (for more details see ANHG 56.1.10). Their spirited 

competition is well known in the national daily, Sydney daily, Sydney Sunday, Melbourne 

daily and Melbourne Sunday markets. 

Less well known is that they also compete vigorously in the Sydney and Melbourne free 

suburban weekly markets. In Sydney, both companies have titles in the areas of 

Blacktown, Fairfield, the Hills, Liverpool, Mt Druitt-St Mary‘s, Parramatta, Penrith and 

Rouse Hill. News also competes with independently owned weeklies in Ryde and 

Canterbury-Bankstown. 

Competition is even more vigorous in Melbourne, because there is a third company 

involved with suburban publishing in a big way – the Star Group. Interestingly, in 

Melbourne, both News and Fairfax use the names of municipalities, rather than suburbs, 

in their titles. News and Fairfax have competing titles in Brimbank, Frankston, Hobsons 

Bay, Hume, Knox, Maribyrnong, Melbourne City, Melton, Mornington Peninsula. News 

and the Star Group slug it out in Whittlesea. And all three groups have competing titles 

in Berwick/Casey/Cranbourne, Dandenong, Hume, Lilydale/Upper Yarra and 

Wyndham/Werribee. 

In country NSW Fairfax dailies and independent weeklies compete in Albury-Wodonga 

(perhaps this should be listed as Victoria) and Wollongong. A rare example of country 

town weeklies competing is between a Fairfax title and an independent title in Cooma. 

In country Victoria, a Fairfax daily competes with an independent weekly in Bendigo. 

News has both daily and weekly titles in Geelong. The Star Group also has a weekly 

newspaper there. And News and Star both have weekly titles in the nearby Bellarine 

Peninsula. In Bendigo, there is a Fairfax daily, a Fairfax weekly and an independent 

weekly. Fairfax and a local publisher compete with weeklies in Colac. The Elliott 

Newspaper Group‘s daily competes with an independent title in Mildura. Both News and 

Fairfax have weekly agricultural newspapers, although News‘ Weekly Times is way ahead 

of Fairfax‘s Stock and Land in circulation, advertising and pagination. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 15 
 

 

In Queensland, News and Fairfax compete with weekly titles in the suburban Wynnum 

area. News and APN (Australian Provincial News) compete in the Caboolture and 

Ipswich areas. 

WA‘s own newspaper company, WAN (West Australian Newspapers), and News compete 

with weekly titles in Albany, Augusta-Margaret River, Bridgetown, Bunbury and 

Busselton-Dunsborough. News and Fairfax once again compete in Mandurah and in the 

outer northern suburbs. In the inner western suburbs, News competes with Post 

newspapers. Both WAN and Fairfax have local weekly agricultural newspapers. It might 

be argued that there is also competition in Perth between the major weekend 

newspapers, at least for classified advertising. On Saturday, there is WAN‘s Weekend 

West (the Saturday edition of the West Australian, renamed from 23 October 2010 to try 

to snare more weekend sales) and News‘ Sunday Times. 

In Tasmania, both major dailies, News‘ Hobart Mercury, and Fairfax‘s Launceston 

Examiner, sell throughout the state, although each dominates its own area. 

In the ACT, both Fairfax and local independent companies publish in the weekly market. 

Fairfax also provides a pinprick of competition to News in Brisbane and WAN in Perth by 

website-only newspapers. 

In New Zealand, the only major competition is in Auckland on Sundays, where Fairfax ‘s 

two national titles compete with APN‘s local Herald on Sunday. There is also small 

competition in the local weekly market. Fairfax and APN both have such titles in 

Auckland City, Hamilton, Kapiti-Horowhenua (NW outer Wellington), the Wairarapa, 

North Canterbury and Christchurch. Allied Press and a local publisher compete in 

Ashburton. 

Elsewhere in the South Pacific, there are two competing daily newspapers in Papua New 

Guinea (one owned by News), and three competing dailies in Fiji (two with Sunday 

siblings). 

A full summary of newspaper ownership is available on request from the author at 

abvi@iinet.net.au 

60.4.13 AN UNLUCKY NEWSPAPER (WHEN FIRE STRIKES TWICE) 

Fires in newspaper offices in the Australian colonies in the 19th century were common. 

Try a search of the digitised files of Australian newspapers via Trove and you‘ll soon see 

how common. But here is an unusual one (taken from the Adelaide Advertiser, 

Wednesday 13 November 1895, p.5, but datelined Coolgardie, November 11): ―The 

railway good-shed at Southern Cross, with its contents, was completely destroyed by fire 

on Saturday. It is feared the [Goldfields] Courier machinery which was ordered to replace 

the plant recently burnt in the Coolgardie fire was in the shed at the time.‖ 

60.4.14 QUEANBEYAN AGE AND 150 YEARS 

The Queanbeyan Age issued a 24-page ―Special Keepsake Publication‖ on 5 November to 

mark 150 years of publication. It was printed on pages about three-quarters the size of a 

tabloid. The newspaper began as the Golden Age on 15 September 1860. The contents 

includes articles on the Queanbeyan Printing Museum, the changing ownership of the 

Age over 150 years, Jim Woods (former owner) and others who worked at the Age. The 

Age of 5 November carries, in the newspaper proper, articles on Page 10 about Peter 

Neuss and some other former production employees. 

60.4.15 EVENING EDITION OF SMH 

House advertisement in Sydney Morning Herald, 7 February 1901, p.6: ―Evening edition. 

The Sydney Morning Herald. Special evening editions of the Sydney Morning Herald, 

published daily, for despatch to The Country by the evening mail trains, contain: The 

Latest Cables, The Latest Country and Interstate Telegrams, Latest Commercial and 

Market News, Sporting and General Intelligence...‖ 

mailto:abvi@iinet.net.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 16 
 

 

60.4.16 THE EDITOR FROM SNOWY RIVER 

 

―Reminiscences of an old gold digger: Off to the Snowy River‖, by Frank Shellard, 

Queenslander, 5 July 1913, p.8: ―A newspaper was started at Kiandra, called the Alpine 

Pioneer. It was a very small sheet and looked like foolscap. It was 2/6 a copy. The plant 

and printing press had to be packed knee deep in snow. One large piece of the press, 

weighing 160lb, a big Chinaman packed on the end of his pole. The paper had a good run 

as it was mostly local news, as we could get Southern papers by post.‖  

 
Rod Kirkpatrick writes: The Alpine Pioneer & Kiandra Advertiser, Kiandra, began 

publication on 3 August 1860 as a bi-weekly. It ceased in March 1861. Proprietor John 

Garrett shifted his press to Cooma and began publishing the Monaro Mercury there from 

18 April 1861. 

60.4.17 THREE FUNERALS AND A REUNION 

From Melbourne, Robert Coleman writes: After three funerals, journalists Sally Davis 

and Tony Homfray decided there must be a happier occasion to bring together their 

former Melbourne Herald mates. The result was a grand reunion on Sunday, 3 October, 

the 20th anniversary of the paper‘s closure, held at the Emerald Hotel in South 

Melbourne. And what a joyous, unforgettable occasion it was for the 100-or-so who turned 

up to renew old friendships, exchange anecdotes, fill in news of the intervening years and 

generally add to the unceasing babble, backslapping, hearty handshakes, hugs and a few 

kisses. 

 

 
 
PICTURED: At the Herald reunion in Melbourne, Walkley Award winner Peter Game (left) and Robert 
Coleman reminisce. Game had 43 years’ service at the Herald and transferred to the Herald Sun until 
2008, completing 61 years with HWT. Coleman, who was on the Argus when it closed in 1957, worked 
for the Herald for 29 years. 
 

As Sally remarked later, the crowd covered Herald generations from teenage cadets and 

copy kids to veterans in their late 80s. Among them were three former editors, some 

highly decorated writers and many others whose bylines were household names in the 

golden days of Melbourne newspapers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 17 
 

 

 

More that $1000 was raised for the Geoff (―Chook‖) McClure RMIT Internship fund which 

is aimed at providing experience on the London Daily Express where Geoff once worked. 

A genial and much loved character, he was chief sports sub at the Herald before joining 

the Age as a popular sports columnist in 1997. He died in March this year aged 59. Part 

of the money was raised by a raffle of four-time Walkley Award winner George Haddon‘s 

original cartoon drawn for the occasion. The remainder came from private donations. A 

similar fund is being raised in tandem by staff at the Daily Express. 

60.4.18 NEWSPAPERS IN THE COLONY OF NEW SOUTH WALES, APRIL 1845 

Sydney Morning Herald, 23 April 1845, p.2: ―So many changes have recently taken place 

in the Newspaper Press of the colony, that we think a list of the New South Wales 

newspapers with their days of publication, will not be unacceptable, particularly to those 

residing out of the colony. It will be seen that considering the amount of population the 

number of newspapers is very large.‖ [We will present the list in tabular form for ease of 

reading. Victoria, of course, was not separated from NSW until 1 July 1851. – ANHG.] 

City or town Newspaper Frequency of 
publication 

Publication day/s 

SYDNEY Sydney Morning Herald Daily Monday to Saturday 

 Australian Tri-weekly Tues, Thurs, Sat, a.m. 

 Morning Chronicle Bi-weekly Wed, Sat, a.m. 

 Southern Queen Bi-weekly Wed, Sat, p.m. 

 Commercial Journal Bi-weekly Wed, Sat, a.m. 

 Weekly Register Weekly Sat, p.m. 

 Shipping Gazette Weekly Sat, p.m. 

 Sentinel Weekly Wed, a.m. 

 Atlas Weekly Sat, noon 

PARRAMATTA Parramatta Chronicle Weekly Sat, a.m. 

WINDSOR Hawkesbury Courier Weekly Sat, a.m. 

MAITLAND Maitland Mercury Weekly Sat, a.m. 

MELBOURNE Port Phillip Patriot Tri-weekly Mon, Wed, Fri 

 Port Phillip Herald Bi-weekly Tues, Thurs 

 Gazette Bi-weekly Wed, Sat 

 Standard Bi-weekly Wed, Sat 

GEELONG Geelong Advertiser Bi-weekly Wed, Sat 

PORTLAND Portland Guardian Weekly Sat 

 Portland Gazette Weekly Tues 

 Portland Examiner Weekly  

60.4.19 TROVE AND THE WEEKLY 

A digital record of the first 50 years of the Australian Women’s Weekly magazine started 

going online on 22 November as part of the National Library‘s Trove media digitisation 

service. Over the past 18 months the NLA has taken a high-quality digital image of each 

page of almost every issue of the AWW from its commencement on 10 June 1933 to when 

it changed to monthly publication after the issue of 15 December 1982. That represents 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 18 
 

 

about 2600 magazines comprising some 230,000 pages. About half were available to view 

in late November and more were being added daily (Australian, Media section, 22 

November 2010, p.30). 

60.4.20 THE JOURNALISTS’ CLUB, SYDNEY 

Siobhan Moylan is researching a history of the former Journalists‘ Club, Sydney. She 

seeks anecdotes from people who were once members. Contact her via Alan Knight at 

alan.knight@uts.edu.au/ 

60.4.21 THE LAND: PAST, PRESENT AND FUTURE 

The Land, the NSW weekly farmers‘ paper, will be 100 years old on 27 January 2011. 

Macquarie University‘s Centre for Media History and Charles Stuart University‘s School 

of Communication and Creative Industries will coordinate a two-day interdisciplinary 

symposium, ―The Land: Past, Present and Future‖, at the Bathurst campus of CSU on 5-6 

May 2011. Papers are invited from academics, independent scholars and the media 

industry, exploring historical and contemporary issues in Australia on the following 

themes: 

 Rural and regional media and audiences (newspapers, magazines, radio, TV) 

 Rural and regional media futures 

 Environmental reporting 

 Mediating the land/human relationship 

 Visual and textual relationships. 

More details from Margaret Van Heekeren at mvanheekeren@csu.edu.au/. Send 

abstracts to her by 24 December. 

60.4.22 THE PAKENHAM PAPERBOY 

The Herald Sun (3 December 2010) reports that one of its correspondents, Thelma, says: 

―My paperboy, Rob McGregor, who is an employee of the Pakenham Newsagency, has 

delivered my paper on his bike, rain, hail or shine, for 52 years. I had an operation 12 

years ago and ever since the paper has been put on my veranda for me. Well done Rob.‖ 

Rob is nearing 70, but he gets up every morning, except Sundays, at 5am and delivers his 

papers on the same bike he started with as a teenager. And despite working six days a 

week, Rob hasn't taken a single day‘s holiday since he started delivering papers in 1957.  

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

60.5.1 BOOKS  

Australian Associated Press, On the Wire: The Story of Australian Associated Press, 

Australian Associated Press, Sydney, 2010. 160pp. Hard cover. 

Gapps, Stephen, Front Pages That Shaped Australia: 100 of the nation’s most 

influential cover stories and newspaper headlines from 1629 to 2009, Pier 9 (an 

imprint of Murdoch books), 352 pages, hardback, $49.95. 

Guthrie, Bruce, Man Bites Murdoch, Melbourne University Press, $49.99. See 60.5.2 for 

mention of reviews. 

Moore, Tony, Death or Liberty: Rebels and Radicals Transported to Australia 1788-

1868. Murdoch Books, Sydney. $34.95. 

O’Brien, Barry, and Cornwall, Peter, Moments in Sport: Celebrating the Passion and 

Emotion of South Australian Sport, Advertiser, Adelaide, 2010, hardback, $45.00. 
 

 

 

mailto:mvanheekeren@csu.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 19 
 

 

60.5.2 ARTICLES 

Carson, Andrea, ―Vacuous, shallow, banal—don‘t believe the twype‖, Age, 11 October 

2010. Twitter may have its place, but its relevance and influence are overstated. 

The author is a journalist who is working on a PhD thesis at the University of 

Melbourne on the future of new and old media. 

Crawford, Janine, ―Family tradition gone but not forgotten‖, Southern Free Times, 

Warwick, 12 August 2010, p.4. An account of the end of the Lee commercial 

printing dynasty in Stanthorpe. The dynasty ended when David and Clayton Lee 

sold the family business to Action Graphics. 

Clark, Andrew, ―Loose Lips: Words that change history‖, Australian Financial Review, 

6 November 2010. A response to Max Suich‘s two articles published the previous 

day (see below). 

Darragh, Thomas A., ―Hermann Deutsch, Pioneer Ballarat Engraver and 

Lithographer‖, Australian Jewish Historical Society Journal, Vol. XX, no. 1, 

November 2010, pp.131-146. 

Day, Mark, ―Online puzzle far from being solved‖, Australian, Media section, 15 

November 2010, p.27. It‘s the end of the beginning in efforts to make a buck from 

newspapers on the web. 

Day, Mark, ―Pruning hierarchy revitalizes newspaper‖, Australian, Media section, 29 

November 2010, p.34. Cutting the pecking order of newsrooms re-energises the 

news gathering process. A particular focus on the Adelaide Advertiser. Gone is the 

―editor is God‖ syndrome. 

Day, Mark, ―No need to hold the front page‖, Weekend Australian, 27 November 2010. 

An unsympathetic review of Bruce Guthrie‘s book ―Man Bites Murdoch‖. 

Dick, Tim, ―Will paywalls ever achieve a payday?‖, Sydney Morning Herald, Saturday 13 

November Review section page 10. Discusses News Ltd‘s placing of some titles 

behind paywalls on the internet. 

Dyrenfurth, Nick, ―‗Truth and Time against the World‘s Wrongs‘: Montagu Scott, Jim 

Case and the Lost World of the Brisbane Worker Cartoonists‖, Labour History, 

No. 99, November 2010, p. 115. 

Griffen-Foley, Bridget, Review of Ross Fitzgerald‘s and Stephen Holt‘s book ―The Red 

Fox: Pressman Par Excellence‖, Labour History, No. 99, November 2010, p. 256. 

Guthrie, Bruce (former editor of the Age and of the Herald Sun), ―Falling out with 

Rupert‖, Sydney Morning Herald, News Review section page 9, Saturday 9 

October 2010. In an extract from his new book Man Bites Murdoch, Guthrie gives 

an adverse view of the machinations of Murdoch and his world-wide empire.  

Guthrie, Bruce, ―When Rupert comes to town‖, Age, Saturday 9 October 2010. In an 

extract from his new book Man Bites Murdoch, Guthrie describes his relationship 

with Rupert Murdoch, Janet Calvert-Jones and his sacking as editor of the 
Herald Sun. 

Guthrie, Bruce, Sun-Herald, Extra section page 6 and Sunday Age, 10 October 2010. In 

an extract from Man Bites Murdoch, Guthrie describes his undermining by 

Premier Jeff Kennett and his sacking as editor of the Age. 

Hainsworth, Roger, Review of ―War at the Wall Street Journal‖, Adelaide Review, 

November 2010, no. 369, p. 34. 

Huxley, John, ―Boardroom battles left in the past‖, Sydney Morning Herald, 6-7 

November 2010, News Review section, p. 13. John B. Fairfax reflects as he steps 

down from the Board of Fairfax Media. 

Knight, David, Review of Bruce Guthrie‘s book ―Man Bites Murdoch‖, Adelaide Review, 

November 2010, no. 369, p.34. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 60         December 2010 Page 20 
 

 

Manning, James, ―Bruce Guthrie: Four decades in print, six days in court‖, Mediaweek, 

18 October 2010, pp.10-13. The editor of Mediaweek interviews author and sacked 

newspaper editor, Bruce Guthrie. 

Perkin, Steve, ―Morning glory for our road warrior‖, Herald Sun, 2 December 2010, p. 

23. Profiles Lynton Clarke, age 74, who works for Stows Newsagency, Bairnsdale, 

and is believed to be Victoria‘s oldest paperboy. 

Reece, Bob, ―Fremantle‘s first voice: The Herald (1867-1886)‖, Journal of the Fremantle 

History Society: Fremantle Studies No. 6, pp.43-65. Contact Pam Hartree, Local 

History Librarian, Fremantle City Library, Fremantle, WA, 6160. 

Ricketson, Mathew, ―A kiss-off to the media‖, Canberra Times, Saturday 30 October 

2010, Panorama section, page 29. A critical review of Bruce Guthrie‘s Man Bites 

Murdoch. 

Rosen, Jay, ―Make the public king again‖, Walkley Magazine, Issue 63, October-

November 2010, pp.22-23. News without context can be meaningless noise. The 

media must start telling the back story, argues Rose, who teaches journalism at 

New York University. This is an edited version of his keynote     address to the 

Walkley Media Conference 2010. 

Schmidtke, Malcolm, ―Read all about it: how one sacked editor bit back at the Boss‖ (on 

the front cover given as ――Rupert on the ropes‖), Spectator Australia, 13 

November 2010, pages x-xi. A review of Bruce Guthrie‘s book Man Bites Murdoch. 

Simper, Errol, ―Taking it as you find it in journalism‖, Australian, Media section, 18 

October 2010, p.27. Opinions come coated in innumerable shades of grey, says ―A 

Certain Scribe‖ as he takes a look at Bruce Guthrie‘s Man Bites Murdoch and 

discusses the pros and cons of working for Fairfax or Murdoch. 

Stewart, Cameron ―Man of war who helped create Anzac legend‖, Weekend Australian, 

6-7 November 2010, Inquirer, p.4. A new documentary explores the life and work 

of historian and war correspondent Charles Bean. 

Suich, Max, ―Murdoch reveals: The JFK story I killed‖, Financial Review, 5 November 

2010, p.1 

Suich, Max, ―JFK v. Murdoch‖, Australian Financial Review, 5 November 2010, Review 

section, pages 1, 6, 7 and 8. An interview of President Kennedy by Rupert 

Murdoch in 1961 could potentially have ruined the Coalition‘s chances in the 

1961 election, but was withdrawn by Murdoch at the request of the US 

Administration. 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (financial contribution welcomed, but 

no fee for electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or obtain 

ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

mailto:rkhistory3@bigpond.com

