
 
Hobart Mercury pressroom in 1902. 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 51                                                              February 2009 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, 
Andergrove, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net 
Contributing editors are Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Tamworth. 

Deadline for the next Newsletter: 30 April 2009. 
Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s School 
of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the ePrint Archives 

at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 
EDITOR’S NOTE: No prizes for noticing that, with the advent of our 51st issue, we have 
changed format in a number of ways, including the insertion of a picture above the masthead, 
a new masthead, and new type faces. We hope you enjoy the new look. It is designed mainly 
for online readership because more than 90 per cent of our readership is online.  
 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

51.1.1 EDITORS (1): CRONIN TAKES HELM AT WEST AUSTRALIAN 

Bob Cronin, 65, a Queenslander who was the editor-in-chief of the West Australian for 

about a decade until 1996, has returned to the position. The new managing director of 

WAN, Chris Wharton, announced the appointment on 15 December. This stripped editor 

Paul Armstrong of editorial control over the Perth daily. Cronin became the editor of 

Melbourne‟s Sun News-Pictorial before heading west in the mid-1980s to become the 

editor-in-chief of WAN. He resigned in 1996 after a period of sustained conflict with the 

WAN managing director, then Denis Thompson. Thompson made the position redundant. 

Cronin‟s appointment came on the first day of WAN chief executive Chris Wharton‟s one-

year $700,000 contract to stop falling circulation and sort out serious distribution 

problems throughout the state. Newsagents have been fighting WAN in the West 

Australian Supreme Court over a protracted pay dispute following a decision to split 

Saturday‟s massive edition of the West Australian in two. As a result, deliverers were 

forced to throw two sections of the newspaper over the fence – separately, and sometimes 

over two days – but were paid for delivering only one (Australian, Media section, 15 

December 2008, pp.31-32, and Australian, 16 December 2008). 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 2 
 

 

 

Armstrong dismissed: On 15 January Cronin dismissed Armstrong, who had been the 

editor of the West Australian since September 2003. Cronin said he would edit the paper 

until a new editor was appointed. The Media Entertainment and Arts Alliance applauded 

the departure of Armstrong. MEAA WA president David Cohen said, “A big concern was 

reporters‟ copy and their stories being significantly changed after they had filed. We‟re 

not talking about the standard editing process – we‟re talking about changes to the 

meaning and thrust of a news story, and that is not on. One concern was the number of 

unfair dismissals, another was how he communicated with staff - sometimes it wasn‟t 

done appropriately or properly.” (Australian, online, 16 and 17 January 2009). 

 

Armstrong speaks: Paul Armstrong spoke to the media on 13 February for the first 

time since he was sacked. He said nobody liked to lose a job, especially one the person felt 

privileged to have. „You‟ve got to accept that in those jobs more often than not they end in 

sudden circumstances and more often than not you get on with it and do something else,‟‟ 

he told Fairfax Radio Network (PerthNow, 13 February 2009). Armstrong made no 

apologies for the hard line he took as editor and the criticism he received.  “In my view if 

you are doing your job as the editor of a newspaper you will get that, you know the slings 

and arrows of outrageous fortune; there was no shortage...” he said. “You‟ve just got to 

cop it and move on and that‟s the price you pay for doing your job – the alternative is you 

sit limp and quiet under the tree, you do nothing and you hope that people will forget you 

are there. Well, they will forget you‟re there and they‟ll forget the newspaper‟s there. 

Being an editor was a subjective business and everyone had their own style.  

 

Interim result: WAN‟s interim results have been dubbed unexciting by some analysts, 

while others say they modestly eclipsed expectations (SMH online, 4 February 2009; see 

also Mediaweek, 9 February 2009, p.9). Broker Hartleys said in a client note that WAN‟s 

32.2 per cent jump in reported half year net profit was slightly ahead of its expectation. 

WAN‟s report for the six months to 31 December revealed little about its newly revamped 

board, led by Kerry Stokes, because it had only been in place for the final fortnight of the 

reporting period. However, there are signs the influence of Seven Network 

representatives within WAN‟s overhauled management line up is strong. An online union 

between WAN‟s thewest.com.au website and Yahoo!7, which is half owned by Seven 

Network, was announced along with the interim results on Tuesday. 

 

51.1.2 EDITORS (2): CHANGES IN SYDNEY, CANBERRA AND NEWCASTLE 

Sydney: Peter Fray is the new editor of Fairfax Media‟s Sydney Morning Herald 

(Australian, 23 December 2008). Fray, the former editor of the Canberra Times, has 

worked in various senior editorial positions with Fairfax Media for the past 15 years. He 

was the frontrunner among a list of internal candidates to replace Alan Oakley, who 

departed suddenly early in December after three years in the job. Fray was editor of the 

Sunday Age for two years before his appointment to the Canberra Times in February 

2008. He is a former SMH journalist, having served as news editor, “Spectrum” editor, 

London correspondent and religion reporter.  He is also a former deputy editor of the 

Sun-Herald. It is understood Oakley will not take up the offer of another senior position 

with Fairfax (Australian, 22 December 2008). 

 

Canberra and Newcastle: Fairfax Media has since appointed new editors for the 

Newcastle Herald and the Canberra Times. Newcastle Herald editor Rod Quinn has been 

moved to Canberra to become editor of that paper and his place at Newcastle has been 

taken by his former deputy, Roger Brock (Mediaweek online, 3 February 2009). 

 

51.1.3 EDITORS (3): JASPAN NOT SEEN AS COST-CUTTING EXPERT 

Andrew Jaspan, who was dumped last year as editor of the Melbourne Age, has broken 

his silence to claim Fairfax management sacked him because it did not consider him the 

right person to steer the newspaper as the company looked at massive cost-cutting 

(Australian, 5 February 2009, p.2). “They thought I was not the guy to take it down what 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 3 
 

 

they call the low-cost environment,” Jaspan said on ABC radio on 4 February. Although 

bound by a confidentiality agreement, Jaspan, who edited the Age for four years, said he 

was hamstrung for much of his tenure because he had no control over key sections of the 

newspaper‟s business. “The problem I had at the Age was that I only had responsibility 

for the newspaper,” he said. “I had no responsibility for Age online, despite the fact all the 

content came from print and was paid for by print. No revenue came back from online,” 

he said. “The same thing goes for the magazines like the Melbourne Magazine and Good 

Weekend - despite the fact they trade under the Age name, all the revenue went north to 

Sydney.” 

  
Plans to shrink the two broadsheets to a more reader-friendly, narrower size like the New 

York Times and the Wall Street Journal had been killed off by Fairfax management, 

Jaspan said. “The entire management in Melbourne supported the move to narrow sheet, 

as we called it, and the decision was made to rework the presses so we could shave a bit 

of space off, and it would hardly have affected revenue,” he said. “But they didn‟t go 

ahead because of the big costs – between $20 million and $40 million to do both the 

Sydney Morning Herald and the Age presses. I don‟t think they ever will do it.” Jaspan 

denied rumours he was leaving Australia and moving back to Britain, from where he was 

originally poached by Fairfax after it conducted a global search to find a new editor for 

the Age. He is about to be appointed adjunct professor at RMIT‟s Global Cities Institute, 

and has accepted an honorary position on its research advisory board. The institute 

conducts research on sustainable ways of living in urban environments. 

 

51.1.4 BIGGEST AD OF THE AGE? 

The eagle-eyed Peter T. Gill, of Melbourne, sent the ANHG a copy of a Toyota 

advertisement that appeared in the Age on 29 November 2008. It was for Toyota‟s 

“biggest ever stock clearance”. The advertisement covered four broadsheet pages, front 

and back (and so eight pages in all), and Gill wonders whether it is the longest sheet of 

advertising that has appeared in an Australian newspaper. 

 

51.1.5 GARDNER DEPORTED; FUSSELL TO MANAGE FIJI TIMES 

News Limited CEO John Hartigan has appointed Anne Fussell as managing director of 

the Fiji Times. She takes over from Rex Gardner who was deported by Fiji‟s interim 

government on 26 January. Gardner was the third foreign newspaper publisher deported 

by the interim Fiji Government within a year. Fussell has held a number of senior 

editorial and management roles within News Limited, most recently as Group Editorial 

Intellectual Property Manager.  Fussell started her new role on 9 February (Australian, 5 

February 2009, p.2; and ABC Online News, 27 January 2009). 

 
51.1.6 RECENT CHRONOLOGY 

 

51.1.6.1 EVENTS 

2 February 2009: First issue of Media section of Australian for 2009. Previous section 

appeared 15 December 2008. 

7 February 2009: Victoria experiences worst bushfires in history of white settlement in 

Australia (see 51.1.17 and 51.3.1). 

8 February 2009: Dame Elisabeth Murdoch turns 100 (see 51.1.16; and 51.5.2 under 

Neustatter and Stewart). 

 

51.1.6.2 DEATHS 

   Atchison, Michael: D. 16 February 2009 in Adelaide, aged 75; penned 13,000 cartoons 

for 10 different editors at Adelaide‟s Advertiser over 40 years; born in Victoria but came 

to Adelaide at age six; graduated from Adelaide Teachers‟ College; taught for some years 

before moving to London, where his cartoons appeared in publications such as Punch 

while he spent seven years as art director of an advertising agency; joined the Advertiser 

in 1967, on his return from England and, in 1968 he returned to teaching art at his old 

school, Kings College (became Pembroke); continued there until the mid-‟90s; retired from 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 4 
 

 

cartooning only early last year; awarded Medal of Order of Australia and Jim Russell 

Award from the Australian Cartoonists Association (Advertiser, 17 February 2009). 

 Campbell, Veronica: D. January 2009 at Cobram, Vic., aged 38; grew up on farm near 

Murray River town of Barooga; served cadetship on Border Mail, Albury; joined 

Australian Associated Press and later Dow Jones; died in Cobram Hospital from 

complications of an ectopic pregnancy (Age, 10 January 2009, p.8). 

   Cleaver, Allan: D. 23 February in Sydney, aged 81; respected reporter on Macarthur 

Chronicle, Campbelltown, he had a broad career including time as a journalist in the 

United Kingdom, about 10 years with the Macarthur Chronicle and time as the editor of 

the Liverpool Leader (Macarthur Chronicle, 24 February 2009). 

   Gillen, Kathleen Mollie (née Woolnough): D. 3 January 2009 in Toronto, Canada, 

aged 100; born in Sydney; married Orval Gillen, a Canadian, whom she met in London in 

1939; wrote for newspapers and magazines in Ottawa, Canada, and later Toronto; wrote 

novels and historical books; best known for The Founders of Australia, her biographical 

dictionary of Australian First Fleeters – soldiers, sailors and convicts all (Sydney 

Morning Herald, 16 February 2009). 

   Green William Ellis: D. 29 December 2008, in Melbourne aged 85; cartoonist for 

Melbourne Herald for 40 years to 1986; his first cartoon was published in Army News 

during WW2; known to most by his initials, WEG; first Australian cartoonist to provide 

novelty “pocket cartoons” – a single column cartoon comment on a topical/current event 

daily; his iconic footy premiership posters became a Melbourne grand-final tradition; the 

posters began in 1954 when Footscray won their first and only premiership; his Herald & 

Weekly Times bosses forced him into retirement in 1986; not only did the editor 

repeatedly refuse to publish his work, “he would screw it up in front of me and throw it in 

the waste basket”; this did not stop the Herald Sun from running a full-page on Green‟s 

death and a double-page liftout poster tribute, conveniently promoting that 1000 limited 

edition WEG posters would be available at $25 each  (Herald Sun, 30 December 2008, 

pp.9, and 26, 47; Vane Lindsay‟s obit of WEG, Age, 1 January 2009, p.16; Lindsay Foyle‟s 

obit of WEG, Walkley Magazine, Issue 55, February/March 2009, p.25). 

   Meade, Kevin: D. January in Bangkok, aged 57; began career as cadet journalist with 

the Brisbane Telegraph; career interrupted by national service in 1972, and he briefly 

worked on the army newspaper; returned to Brisbane before travelling to England 

overland via India; returned to Asia, where he worked as a subeditor on the Bangkok 

Post; worked at the Australian 18 years from 1990, mainly out of the Cairns and 

Brisbane offices, often with good friend, photographer David Sproule; Meade‟s book, 

Heroes before Gallipoli: Bita Paka and that One Day in September, about Australia‟s 

“forgotten war” and “our own September 11” in 1914, was published in 2005 (Australian, 

online, 17 January 2009). 

   Mills, Hunter Harold (Harry): D. February 2009 in Brisbane, aged 84; grew up at 

Bondi, Sydney; became a journalist for the different newspaper chains in Melbourne, 

Canberra, Sydney and Brisbane; reporter, sports writer and press gallery correspondent; 

spent much of his working life as a high-quality sub-editor (Sydney Morning Herald, 27 

February 2009). 

   Pryor, Dennis: D. 30 November 2008 in Melbourne, aged 83; teacher, academic, actor, 

author; contributed television column to the Age for more than 20 years to 2002 (Age, 19 

December 2008, p.20). 

   Vickers-Willis, James John (Jim): D. 30 December 2008 in Melbourne, aged 90; 

worked as a reporter at the Sun New-Pictorial from 1937-57 interrupted by five years 

RAAF service in WW2; achieved widespread fame as guru of the square dancing craze of 

the 1950s; once called for 5000 square dance beginners in Adelaide and 8000 outside 

Parliament House in Melbourne; in 1954 he had 11 square dance radio programs a week 

before being struck down by polio and placed in a respirator; defying medical opinion, he 

rallied and, although confined to a wheelchair, continued to call for dancers in 

Melbourne, Sydney, Adelaide and Brisbane until the fad expired; later, he produced 

puppet shows for early TV and then embarked on an incredible career of activism in a 

wide number of fields;  graduated at Deakin University at age 82 (Age, 8 January 2009, 

Herald Sun, 30 January 2009).  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 5 
 

 

 

51.1.7 JOHN B. FAIRFAX AND HIS JOURNALISM BACKGROUND 

John B. Fairfax, who holds a 14.8 per cent stake in Fairfax Media Ltd, wrote to the 

Australian’s Media section to correct Mark Day‟s statement that he (Fairfax) did not have 

a background in journalism. Fairfax says he was in the reporters‟ room of the Sydney 

Morning Herald in the 1960s and had two stints writing in Canberra in the Press 

Gallery. He went to the UK in 1965 and spent almost two years in the Fairfax London 

bureau and several months on the Birmingham Evening Mail. He spent some time in the 

Fairfax New York bureau before returning via Tokyo and Saigon, writing articles for the 

Herald (Australian, Media sections, 8 and 15 December 2008). 

 

51.1.8 WOLPÉ LEAVES FAIRFAX 

Fairfax Media director of corporate affairs Bruce Wolpe has left the company to return to 

the United States to work for a congressman in Washington in the wake of the 2008 

elections. He has accepted a senior position on the staff of Representative Henry 

Waxman, Democrat of California, who chairs the committee responsible for enacting 

significant parts of President Obama‟s legislative program (SMH online, 5 January 2009). 

 

51.1.9 LEAK IS BACK CARTOONING 

Bill Leak produced on 2 January his first cartoon since falling from a balcony 11 weeks 

earlier. The cartoon appeared in the Weekend Australian of 3-4 January, p.14. Leak 

heaved a sigh of relief when the idea for the cartoon came right on schedule – at 10.30am 

just before the paper‟s morning news conference. Leak lay in a coma in Sydney‟s Royal 

North Shore Hospital after landing on his head after falling from a balcony during an 

afternoon party at the NSW central coast property of ad man John Singleton. His brain 

was badly swollen and there were concerns for his life. Even if he survived the two 

operations he underwent to remove a blood clot, no one knew whether Leak would ever be 

able to draw again. “Having the idea was such a relief, a moment of pure joy,‟‟ he said on 

2 January. After the idea came to him he followed what has become normal practice - 

bouncing the idea off someone he trusts. In this case it was a popular blogger for the 

Weekend Australian, Jack The Insider. Jack liked the idea: a brain-damaged cartoonist, 

in a Rip Van Winkle moment, complaining that the world no longer made sense. The 

cricket team regarded as the world‟s best only three months ago was in disarray, while, 

counter-intuitively, the Government was urging people to prepare for tough economic 

times by spending as much as they could.  

 

51.1.10 PEOPLE 

 

   Mark Alexander, former Cairns Post editor, is now “head of news” (an expanded chief 

of staff role) at the Herald Sun. From 23 February he has been driving the daily news 

agenda, ensuring correct resource allocation across print and online products as head of 

the paper‟s new integrated newsroom (Mediaweek, 9 February 2009, p.9).  

  Brian Evans, once in line to head the Fairfax group, resigned as CEO of the troubled 

printing group PMP on 28 January. Only last September he agreed to a new contract to 

take him into 2011. Evans was chief operating officer at Fairfax, under Fred Hilmer, 

when he shifted to PMP (Australian, 29 January 2009, p.19). PMP has since announced it 

is shutting down a press at Salisbury South in Adelaide and another at Wacol in 

Brisbane, with the loss of 76 jobs.  

   John Brehmer Fairfax, a director of Fairfax Media Ltd and the former chairman of 

Rural Press Ltd, was named a Member of the Order of Australia (AM) in the Australia 

Days honours list (Australian, 26 January 2009; “Fairfax media mogul most at home in 

the country”, Canberra Times, 2 February 2009, p.11). The award was for service to the 

print media industry, particularly the development of news services in rural and remote 

areas, and to the community through executive roles with agricultural, youth and 

charitable organisations (see 51.8). 

   Phil Gardner, the new editor-in-chief of the Herald & Weekly Times Ltd, is “Person of 

the Week” in Mediaweek, 9 February 2009, p.4. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 6 
 

 

   Jon Kudelka, regular political cartoonist for Hobart‟s Mercury, occasional cartoonist 

for the Australian and winner of a Walkley Award in 2008, is interviewed in Mediaweek, 

2 February 2009, p.9. 

   Michael Millet, former deputy editor of the Sydney Morning Herald, has joined the 

Australian Broadcasting Corporation as its director of communications (Australian, 

Media section, 2 February 2009, p.36). 

   Judith Whelan, editor of the Good Weekend, the Fairfax weekend magazine that 

appears in the Sydney Morning Herald and the Age, is profiled in the Age Extra, the 

quarterly newsletter for readers of the Age (Issue 3, December 2008, p.4).  

 

51.1.11 ADVERTISING FLAT 

The $12 billion advertising industry is Australia expects to grow only 1.7 per cent during 

the year, but forecast inflation of 5.2 per cent means real advertising spending will fall 

3.5 per cent, says Aegis Media (Australian, 28 January 2009, p.21). 

 

51.1.12 NEWSPAPER SLAM-DUNKED 

Sydney‟s Western Weekender has fallen into receivership amid allegations its owner Greg 

Evans, has disappeared and used funds to prop up Sydney‟s only remaining National 

Basketball League team (Australian, 22 January 2009). John Lord, a partner in 

accounting firm PKF‟s corporate recovery division, has been appointed joint receiver and 

manager of the Western Weekender, which Evans had owned along with the Sydney Spirit 

NBL basketball team, based in western Sydney. Lord is seeking a buyer for the 

newspaper, which has a circulation of 55,000 in Penrith and adjoining areas.  

 

51.1.13 NEWS CORP (1): $9.8bn LOSS 

Rupert Murdoch‟s global empire has reported a $US6.4 billion ($9.8 billion) net loss for 

the second quarter as it was hit by the downturn in advertising demand and booked an 

$US8.4 billion pre-tax write-down of the value of its television stations, newspapers and 

other businesses. The result, which compared to a profit of $US832 million the year 

before, was a “direct reflection of the grim economic climate,‟‟ Murdoch said. In Australia, 

operating earnings fell 18 per cent in local currency terms in the second quarter as 

advertising sales declined 4 per cent and the company incurred expenses for job cuts 

(Canberra Times, 6 February 2009). 

 
51.1.14 NEWS CORP (2): CHERNIN TO LEAVE  

Peter Chernin has decided to walk away from News Corporation as president and chief 

operating officer. Chernin, 57, has been with News for 20 years. He has decided not to 

renew his contract, due to expire in June, and plans to activate a film production deal 

worked out with News Corp some time ago. His decision means that in the short term at 

least chairman and chief executive Murdoch will take over his duties at the Los Angeles-

based Fox business. Longer term, the change may mean sons James Murdoch, 35, or 

Lachlan Murdoch, 37, will seek the COO position alongside their father (West Australian, 

24 February 2009). 

 

51.1.15 WA NEWSPAPERS IN 2009 

The wandering Victor Isaacs reports: At the end of 2008 the West Australian dropped 

its slogan claiming a history of 175 years. It was replaced with a slogan which may be 

equally contentious: “Giving a voice to the silent majority”. But this lasted only a few 

days. The Kalgoorlie Miner, despite being a provincial newspaper, is often available in 

newsagencies in Perth and indeed sometimes elsewhere in south west WA. No doubt, as 

it is printed in Perth by the West Australian, distribution is easily piggybacked on 

distribution of the West Australian. On the other hand, the Australian is sometimes hard 

to find in WA. It is commonly missing from small outlets in small towns or convenience 

stores. The explanation is probably that in all other states, distribution of the Australian 

is easily added to distribution of the popular News Ltd titles, but this does not apply in 

WA. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 7 
 

 

51.1.16 COVERAGE OF A DAME 

On Saturday 7 February 2009 the Melbourne Herald Sun celebrated the 100th birthday 

of Dame Elisabeth Murdoch in a very big way. The first 20 pages of the “Weekend” 

magazine were devoted to Dame Elisabeth. The Sydney Daily Telegraph also 

commemorated the event but not to the same large extent. 

 

51.1.17 COVERAGE OF DISASTROUS BUSHFIRES  

 

51.1.17.1  GENERAL 

On Saturday, 7 February, the worst bushfires in Australia‟s history devastated scores of 

Victorian communities. By 14 February the death toll stood at 181. Victor Isaacs 

studied the newspaper coverage of the fires on Monday, 9 February: 

 
Title Number of pages devoted to bushfire 

disaster, incl. bushfire-related ads 

Main heading on Page 1 

Herald Sun 36 (tabloid), including 16-page 

wraparound 

Wraparound, p.1: 93 dead 

Main, p.1: We‟ll help 

Age 14 (broadsheet) Our darkest day 

Sydney Morning 

Herald 

5 (broadsheet) „Many good people now lie 

dead‟ – Kevin Rudd 

Daily Telegraph 12 (tabloid) Hell‟s Fury 

Australian 8 (broadsheet) Hell and its fury 

Canberra Times 3 (broadsheet) Hell and its fury 

 

The Bendigo Advertiser printed thousands of extra copies on 9 February and still could 

not meet demand. On Saturday 14 February the Courier-Mail published a 16-page 

(tabloid) Special Disaster Tribute Liftout, “Hell & High Water”, arising from the 

Victorian bushfires and the flood disaster in north Queensland (see 51.3.1 for impact on 

community newspapers). 

 

51.1.17.2. SPECIFIC 

One of the most compelling stories written during the coverage of the Victorian bushfires 

came from Gary Hughes, of the Australian, who told of his family‟s “miracle survival”. 

His report appeared in the Australian, 9 February 2009, pp.1, 4, under the headline, “A 

plastic key ring saved all our lives”. In the Media section, 23 February 2009, p.32, he 

wrote about writing the story: “It was both the easiest and hardest story I‟ve ever written. 

And two weeks later I still haven‟t been able to bring myself to re-read it. Colleagues 

have expressed amazement that I had the presence of mind to sit down at a computer 

within hours of my wife and me almost dying and losing everything we had as the Black 

Saturday firestorms devastated Victoria. It is rare that journalists are at the centre of 

such a story. And as thoughts tumbled around my brain in the immediate aftermath, I 

fell back on trying to make sense of it through the medium I know best: words. It was 

journalistic therapy. We escaped from our exploding house just before 6pm. By about 7pm 

we had reached the relative safety of St Andrews, just south of Kinglake, after weaving 

our way down from our hilltop property through a maze of fallen and blackened trees. 

After some quick first aid at the local County Fire Authority station for some superficial 

burns and grit in the eyes, we retreated to a relative‟s house for a shower. I was typing by 

about 11.30pm and finished about an hour later. It was a story that told itself. 

 

51.1.18 FAIRFAX SIGNALS CUTS AND MERGERS 

Fairfax Media has reported a 23 per cent fall in underlying profit to $157.6 million, but a 

bottom-line net loss of $365.3 million after writing down the value of a series of assets. 

The company will merge the business sections of the Sydney Morning Herald and the Age 

and consider other such section mergers. There are expected to be more job cuts 

(Australian, 24 February 2009, p.2).  

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 8 
 

 

51.1.19 STATE OF THE PRINT MEDIA 

Circulation of broadsheet newspapers in Australia is holding up, but tabloid newspaper 

sales are falling and magazine sales are falling further, according to the Australian Press 

Council‟s annual State of the News Print Media in Australia. For more details, visit the 

Press Council‟s website at www.presscouncil.org.au/ 

 

51.1.20 QUARTERLY CIRCULATION FIGURES 

Aggregate sales of Australia‟s national, metropolitan and regional dailies for the October-

December 2008 quarter were down by 1.7 per cent on the previous year, and the Sunday 

papers fell 3.8 per cent, according to the latest figures from the Audit Bureau of 

Circulations. Among the dailies, the broadsheet Age, Sydney Morning Herald and 

Australian slightly improved circulation whereas the tabloid dailies were consistently 

down – for example, the Herald Sun lost 2.7 per cent on weekdays. Regional dailies were 

down 2.4 per cent on average, and several (including those based at Cairns, Hervey Bay 

Maroochydore, Tamworth, Wagga Wagga and Bendigo) lost more than 4 per cent. 

 
   Oct-Dec 2008 Oct-Dec 2007 % variation 

National    

Australian 137,000+ 135,000+ + 1.5 

Weekend Australian 309,000+ 300,000+ + 3.0 

Aust Financial Review 86,158 88,247 – 2.4  

Aust Financial Review (Sat) 93,800 96,166 – 2.5 

NSW    

Daily Telegraph 369,000+ 375,000+ – 1.6 

Daily Telegraph (Sat) 325,000+ 319,000+ + 1.9 

Sunday Telegraph 653,000+ 670,000+ – 2.5 

Sydney Morning Herald 211,370 211,170 + 0.1 

Sydney Morning Herald (Sat) 360,200+ 360,000+ + 0.1 

Sun-Herald 473,469 500,000 – 5.3 

      Regionals    

Border Mail (Albury) 25,078 25,851 – 2.99 

Western Advocate (Bathurst) 3,949 3,961 – 0.3 

Daily Liberal (Dubbo) 5,276 5,096 + 3.5 

Daily Examiner (Grafton) 5,571 5,458 + 2.1 

Northern Star (Lismore) 14,737 15,384 – 4.2 

Maitland Mercury 4,331 4,364 – 0.8 

Herald (Newcastle) 49,500+ 50,000+ – 1.0 

Central Western Daily (Orange) 5,135 5,296 – 3.0 

Northern Daily Leader (Tamworth) 7,652 7,988 – 4.2 

Daily News (Tweed) 5,144 5,525 – 4.9 

Daily Advertiser (Wagga Wagga) 12,851 13,492 – 4.8 

Illawarra Mercury (Wollongong) 27,635 28,080 – 1.6 

Victoria    

Herald Sun 515,000+ 530,000+ – 2.7 

Herald Sun (Sat) 502,000+ 509,500+ – 1.5 

Sunday Herald Sun 606,500+ 623,500+ – 2.7 

Age 204,200+ 204,100+ Steady 

Age (Sat) 296,750+ 298,500+ + 0.5 

Sunday Age 227,100+ 226,000+ + 0.5 

     Regional    

Courier (Ballarat) 18,750 19,353 – 3.1 

Advertiser (Bendigo) 13,821 14,462 – 4.4 

Geelong Advertiser 29,192 30,354 – 3.8 

News (Shepparton) 10,562 10,301 + 2.5 

Standard (Warrnambool) 12,586 12,788 – 1.6 

Queensland    

Courier-Mail 215,383 220,850 – 2.5 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 9 
 

 

Courier-Mail (Sat) 296,054 305,215 – 3.0 

Sunday Mail 551,271 581,481 – 5.2 
      Regionals    
NewsMail (Bundaberg) 11,201 11,608 – 3.5 
Cairns Post 28,850 30,268 – 4.7 
Gladstone Observer 7,171 7,227 – 0.8 
Gold Coast Bulletin 46,225 47,107 – 1.9 
Gympie Times 5,644 5,868 – 3.8 
Queensland Times (Ipswich) 10,804 11,017 – 1.9 
Daily Mercury (Mackay) 16,045 16,180 – 0.8 
Sunshine Coast Daily 21,170 22,529 – 5.2 
Fraser Coast Chronicle 9,550 10,021 – 4.7 
Morning Bulletin (Rockhampton) 18,207 18,106 + 0.6 
Chronicle (Toowoomba) 22,808 23,048 – 1.0 
Townsville Bulletin 28,881 29,099 – 0.7 
Daily News (Warwick) 3,218 3,125 + 3.0 
South Australia    
Advertiser 182,055 190,374 – 4.4 
Advertiser (Sat) 254,499 262,591 – 3.1 

Sunday Mail 304,096 320,684 – 5.2 

Western Australia    

West Australian 192,964 198,316 – 2.7 

West Australian (Sat) 336,387 344,432 – 2.4 

Sunday Times 321,500+ 341,500+ – 5.9 

Tasmania    

Mercury 46,092 46,654 – 1.2 

Mercury (Sat) 61,254 61,664 – 0.7 

Sunday Tasmanian 59,526 60,225 – 1.2 

     Regionals    

Advocate (Burnie) 23,859 24,884 – 4.1 

Examiner (Launceston) 33,103 33,946 – 2.5 

Sunday Examiner 40,482 41,854 – 3.3 

Northern Territory    

Northern Territory News 22,947 22,308 + 2.9 

NT News (Sat) 31,481 30,697 + 2.6 

Sunday Territorian 22,287 21,603 + 3.2 

ACT    

Canberra Times 34,629 35,701 – 3.0 

Canberra Times (Sat) 58,735 61,976 – 5.2 

Canberra Times (Sun) 34,855 35,564 – 2.0 

 
51.1.21 NEW-LOOK SATURDAY CANBERRA TIMES 

From 14 February, the Saturday Canberra Times has been redesigned with a re-

arrangement of sections and where features appear. The most important change is that 

the “Forum” section of background article/editorials/letters, formerly a broadsheet 

section, is now tabloid. Below the masthead of the Canberra Times the following slogan 

now appears: YOUR WORLD, YOUR CITY, YOUR NEWSPAPER 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 10 
 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 
51.2.1 THE READERS DIDN’T WANT IT ENOUGH 

Employees of Denver‟s Rocky Mountain News turned to the worldwide web in a desperate 

bid to save the struggling Colorado newspaper (SMH, 23 December 2008). They launched 

a website called iwantmyrocky.com/ to take the case for saving the 150-year-old 

newspaper directly to their readers. EW Scripps Co., which owns the Rocky Mountain 

News, announced early in December 2008 that it was putting it up for sale after losing 

$US 11 million in the first nine months of the year. “Unless we can make something 

happen by the middle of January, our owners could close the Rocky,” they wrote on the 

site. The paper closed on 27 February (SMH Online, 27 February 2009). 

 

51.2.2 MORE THAN A LITTLE LIST 

A New Year treat for the National Library of Australia‟s website of Australian 

Newspapers Online at http://www.nla.gov.au/npapers/ was the offer of 28 new or 

amended newspaper websites provided by ANHG member Barry Blair from Tamworth. 

Claiming to have one of the most comprehensive lists of in-print and online newspaper 

websites in Australia, Barry is always on the lookout for information on the latest online 

news. Email him at barryblair@aapt.net.au 

 

51.2.3 GOOGLE CANCELS PRINT AD PROGRAM 

Google has announced that it is cancelling its print advertisement program in which it 

sought to bring its auction-like ad buying system to hundreds of newspapers (SMH 

online, 21 January 2009). The web search colossus said the program, which started in 

November 2006, had not created the hoped-for impact and that its cancellation would 

allow Google to focus on more successful ventures as it tries to cut spending. The closure 

of Google‟s print ads service followed the announcement that the company was 

undertaking its first-ever round of layoffs, by dismissing roughly 100 members of its 

recruiting organisation. 

 

51.2.4 COURIER-MAIL AND ONLINE SUBSCRIPTIONS 

Subscribing to the Courier-Mail and the Sunday Mail became easier with the launch of 

the Subscriber Advantage website on 16 February. The website allows members to 

manage their subscription, access special offers and change their payment options at a 

time that is convenient for them. There is no more waiting in queues or on the phone, as 

users can quickly and easily manage their subscription on the website, including 

updating their details, putting a temporary stop on their newspaper delivery or 

upgrading their subscription. Visit www.couriermail.com.au/subscriber for more 

information. 

 
51.2.5 SEVEN AND ADVERTISER PROVIDE MULTIMEDIA SERVICE 

Advertiser Newspapers (publisher of the Sunday Mail, the Advertiser and 

AdelaideNow) and Channel 7 Adelaide have announced a new multimedia news and 

current affairs service. Using the combined strengths of press, television and the internet 

to cover local, national and international stories, the partnership brings different 

platforms together and promotes interaction with the media on news stories via 

AdelaideNow through polls, blogs and news alerts (Mediaweek Online, 23 February 

2009).  

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

51.3.1 SMALL PAPERS AND THE VICTORIAN BUSHFIRE DISASTER 

As journalists from the Mountain Views Mail fanned out to capture the devastation that 

struck their community on 7 February, they had no idea they were putting together a 

paper for a town that no longer existed (Australian, Media section, 16 February 2009). 

The family-owned publication takes in the communities of Marysville and the Kinglake 

district, which were hardest hit by the firestorm that ripped across the area north and 

http://www.nla.gov.au/npapers/
mailto:barryblair@aapt.net.au
http://www.couriermail.com.au/subscriber


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 11 
 

 

east of Melbourne, claiming more than 200 lives and destroying thousands of homes and 

businesses. While major news organisations descended on the area with resources 

ranging from helicopters to satellite vans, two dozen local journalists working for the Star 

News Group began the task of chronicling the disaster for the people who had endured it. 

Narelle Coulter, chief of staff for Star News, said the team of 23 journalists, editors and 

photographers – many of them young and still learning their trade – were forced to use 

nous and local knowledge. “We called all our ... staff out on Sunday,” she said. “Our most 

senior journalist was away so we did have to rely on quite a young team. All we could do 

was send the journos out and rely on their local knowledge.” It was knowledge that paid 

off, as national media needed the assistance of fire authorities to get around but the local 

journalists knew the back roads and shortcuts to get to the unfolding scene. As the scale 

of the disaster became apparent, they hired a light plane and editors added eight pages to 

the Mail and four extra pages to other papers in the group. Coulter said it took a 

mammoth effort by the small team to get the papers printed in Wodonga by Monday 

afternoon, but everyone considered it vital. 

 

Once the news team had pulled together the editions, the publisher then faced the task of 

getting papers to survivors desperate for more localised information. It was a major 

challenge on Monday afternoon, with many areas still under threat and off-limits, while 

thousands of survivors gathered at relief centres. “We printed extra copies of the Mail 

and the (Whittlesea) Star and while we couldn‟t deliver to many places due to the fires, 

we arranged bulk drops at the various relief centres,‟ she said. Extra copies were also 

sent to newsagents and the Kilmore edition was even delivered in time for Prime 

Minister Kevin Rudd to pick up a copy when he visited the area that afternoon. But the 

drama was far from over for those journalists working in the company‟s Healesville office. 

They were evacuated to Monbulk when the town came under threat on Friday morning, 

13 February.  

 

Jason Frenkel writes from Melbourne (23 February): The Mirboo North Community 

Times continued publication throughout the crisis. I saw editions for 4 and 11 February 

which covered the heatwave and small fires leading up to Black Saturday, and then the 

aftermath. That they were able to publish an edition just four days after Black Saturday 

is a real credit to the contributors. It‟s just an A4 photocopied newsletter with reader 

contributions and advertising.  

 

Les Harsant writes from Healesville, Vic. (23 February): We receive the Mountain Views 

Mail (published by Hartley Higgins for Yarra Valley Newspapers and printed at the 

Border Mail) and the Lilydale and Yarra Valley Leader (part of the huge Leader 

Associated Newspapers network). The Leader has given some coverage to the fires. The 

Mountain Views Mail has had a four-page and an eight-page wraparound for the two 

weeks so far (10 and 17 February) and no doubt another coming tomorrow – and more 

inside. They have worked very hard and have given excellent pictorial coverage, but the 

accuracy of the reporting has not been of the same standard. 

 

Richard Morton writes from Warrandyte, Vic. (22 February): The fires have missed us 

this year, so far, but were close enough in the Yarra Valley to worry older residents who 

remember attacks in 1962, 1965 and 1969, as well as, of course, Black Friday (13 

February) 1939 which devastated the village. The Warrandyte Diary of February 2009 

reported on “the weekend that fire hung on the horizon”. 

 

Lloyd Jenkins writes from Leopold, Vic. (26 February): As far as I can ascertain none of 

the Victorian newspapers serving the bushfire areas has had offices destroyed or other 

mishaps.  

 

Barry Blair writes from Tamworth, NSW (21 February): Each edition of online 

provincial newspapers from virtually every state and territory throughout Australia has 

devoted considerable space to news related to the Victorian bushfires. Bushfire-related 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 12 
 

 

news has primarily consisted of local fund-raising activities; firefighters either heading 

to, or returning from, Victoria; lessons learned from Victoria, and concerns about local 

fire risks; major concerns about government agencies and the Greens baulking attempts 

to undertake seasonal controlled burning. 
  
Ian Willis reports from Camden, NSW: Our local newspapers treat the men and women 

who contributed to the Victorian Fire situation as local “heroes” in the finest tradition of 

the bushman and Anzac legends. The front page of the Camden Advertiser of 18 February 

reads “FACES OF GENEROSITY” with the story starting: “As bushfires wreaked 

destruction on lives in Victoria, Camden sprang into action. Our firefighters flew in to 

meet the flames, and thousands of dollars of donations have poured in to support relief.” 

The story ran through to pages 2 and 3 with photographs of RFS volunteers, school 

children holding fundraising events and other community fundraising events. 

 

Our weekly independent, the District Reporter led on 16 February with a story 

“COMMUNITY SHOWS IT HAS A BIG HEART”, outlining the efforts of a local Catholic 

independent high school and its fundraising effort with photographs of the young people 

at the school. This was supported with a page 5 story about donations collected at a local 

shopping centre. 

 

The Cumberland Newspaper Groups is represented in our local area by the Camden 

Edition of the Macarthur Chronicle. On 17 February it led with a story headed “OUR 

FINEST”. The story outlined the efforts of the Macarthur RFS unit and stated “the 

Macarthur region‟s exhausted firefighters arrived home last week into the arms of loved 

ones after experiencing hell on earth”. The story outlined the efforts of efforts of our local 

heroes defending homes, electricity switching stations, and general fire fighting. Colin 

Spinks, the deputy group officer and member of the Camden West RFS brigade stated: 

„(the fire) would come down and the wind would turn back again. There was no saying 

where the wind was going to come from”. This was supported with extensive coverage of 

local fundraising events on pages 4, 5 and 6. David Campbell reported that “the 

heartbreaking plight of the bushfire victims in Victoria has prompted a generous 

response from the Macarthur region”. 

 

51.3.2 LITHGOW: ATTEMPT TO DERAIL THE QUEEN’S TRAIN 

On the night of 29 April 1970, an event occurred on the rail corridor through Lithgow 

that had the potential to change the course of world history (reports Orange‟s Central 

Western Daily, 22 January 2009). “It was an incident on such a scale of international 

significance that an ironcast wall of secrecy was thrown up by Federal and State 

authorities when they responded to a curious media who had been „hearing whispers‟ 

something was amiss,” writes Len Ashworth, editor of the Lithgow Mercury, a sister 

paper to the Orange paper. When Det Sgt Cliff McHardy received a phone call that night 

the implications were immediate; someone had made a serious attempt to derail the 

Royal Train that was conveying Queen Elizabeth and Prince Phillip to Orange.  

 

Long retired after 11 years in charge of Lithgow detectives, McHardy – who left the Force 

with the rank of detective superintendent – has now recounted his memories of the 

frantic investigations and bemoaned the fact that the culprit was „one that got away‟. On 

the night of the drama the Queen and the Duke of Edinburgh were travelling on what 

was known as the Commissioner‟s Train. The security largely consisted of uniformed 

police who were ordered to man every railway station along the route and railway 

personnel on duty at every level crossing. On board were members of the Royal entourage 

and federal and special branch police. The schedule was for the train to spend the night 

under tighter security in a siding at Orange, ready for a two-and-a-half hour visit next 

day. The train almost did not make it.  

 

As it passed at speed through a winding cutting at Bowenfels the locomotive struck a 

large log that had been placed across the tracks. The train continued under brakes for 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 13 
 

 

about 200 metres with the log wedged under the front wheels before finally coming to a 

halt at the level crossing near Bowenfels station. When Det Sgt McHardy and Detectives 

Barry Antill and Doug Bentley arrived they found the hardwood log had not splintered 

under the heavy impact and had deep indentations from the locomotive wheels. But the 

locomotive had remained on track and largely unscathed. The attempt to derail the train 

was no spur-of-the- moment example of vandalism taken to the extreme.  

 

Whoever was responsible had surveyed the area as marks indicated where the log had 

previously been resting at the top of the embankment in an area not often frequented by 

the public. It had been rolled from there onto the tracks and manoeuvred into place, 

possibly by more than one person. The offenders had also been aware of the time schedule 

for not only the Royal Train but a security „sweeper‟ locomotive that had gone through a 

short time earlier to guard against just such an incident. The obstruction was placed on 

the tracks sometime between the passing of the sweep and the arrival in the cutting of 

the train carrying the British Monarch and her husband to Orange. 

 

There were numerous suspects and theories but the perpetrators of the attempt to derail 

the Queen‟s train were never found. While the hunt for the culprit was underway 

Government officials were as much concerned about the embarrassment to Australia if 

the story leaked as they were with the incident itself. Government gags were placed on 

the release of any information to the public. “I was constantly reassuring my superiors 

that the local media would cooperate if we asked them to,” McHardy said. “I told them 

that the editor of the Lithgow Mercury, Bede Leighton, was man of total integrity who 

would abide by his word when told anything in confidence. “They were used to dealing 

with the Sydney media and remained sceptical.” But the official suppression order 

worked and there was never a mention of the incident, even though most Lithgow 

railwaymen knew of the incident. They obeyed from their department to say nothing.  

 

51.3.3 GOULBURN: JOURNALIST RETIRES AFTER 44 YEARS 

From Goulburn, Leon Oberg writes (for the Town & Country Magazine, 12 January 

2009, which appears in the Goulburn Post and other southern NSW newspapers that are 

published by Fairfax Media and were in the Rural Press chain): Sadly, this is my last 

paper for after 44.2 years working in this busy industry, I intend to devote a little more 

time to the family and hobbies, hoping of course our financial markets are willing. It is 

worth mentioning how the newspaper and publishing business has moved forward in 

leaps and bounds since the day I first set a foot inside the door of the Goulburn Post. It 

was the era of hot metal (letter press) production when all type was cast in metal (alloy 

composition mainly of lead) by a battery of Linotypes on which the body copy was 

produced, and Ludlow machines which produced the larger type, spacing material and 

headlines up to 96 point. The lead was supplied to the above machines in „pigs‟ - long 

ingots weighing about 22 pounds. The typeset „slugs‟ were recovered after printing and 

tossed into a furnace for recycling – along with cigarette butts, waste paper, pieces of 

timber and other sundry rubbish. 

 

Words such as “formes”, in which the individual pages were literally bolted together and 

wheeled across steel floors on a “turtle” where “flongs” were pressed from that page from 

which a cast plate was moulded, were also used every day. Our photography section used 

an ancient Linhof plate camera – a cumbersome, heavy damn thing which, if I remember 

correctly, used to suffer badly from parallax error. Fascinatingly [picture] “blocks” were 

made using a 1950s Klischograph machine which etched plastic composition plates by 

electronic impulses through a stylus. Many advertisements used to arrive at the office as 

heavy pre-cast blocks.   

 

I remember the great day around 1977 when the paper moved from hot metal to off-set 

production, when computers were introduced in the production room to set the type. 

Some keyboards were even specially configured to represent the larger ones several 

operators were used to under the discarded Linotype system which featured individual 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 14 
 

 

capital letter keys! But journalists continued to use typewriters in our newsroom until 

mid 1985 and gradually, our papers were brought into the digital age where today, our 

reproduction, operation and computer programmes used in this and our publishing chain, 

technically equals – and in many ways exceeds – newspaper best practice anywhere. 

 

Looking back, I seem also to be the only person today still using an em rule. Newspaper 

production now seems to be based on what I believe to be the less-exact centimetre ruler! 

And I can no longer find any reference to the word “flong” in modern dictionaries. And the 

distinction between “captions” and “blocklines” also seems lost on today‟s journalists. The 

caption was the term to describe the heading across the top of a picture (rarely used 

today) while the blockline was the correct word to describe the prose beneath. The 

industry has certainly moved on during those 44 years.  

 

[Oberg joined the Post on 19 October 1964 as a news photographer. He became both 

photographer and journalist. He is also the author of a number a highly regarded books 

on railway history (Goulburn Post, 9 January 2009, p.2).] 

  
51.3.4 BROKEN HILL: BREAKDOWN IN PRESS 

The first major failure of the Barrier Daily Truth’s printing press in three decades led to 

most of the city‟s residents not receiving the paper on 12 January. A finger-like device on 

the paper folder, which delivers the printed papers to a conveyor belt for stacking and 

eventually delivery, crumpled causing a major paper jam and disruption to printing. 

About 300 papers were printed before the breakdown occurred. Production supervisor 

Rod Stenhouse said he had no idea what caused the problem. “This press has been here 

for 30 years and it‟s the first major breakdown,” he said (Barrier Daily Truth, 13 January 

2009, p.3). 

 

51.3.5 MILDURA: MOVEMENT AT DAILY  

The Mildura Independent (5 January 2009) has highlighted a number of departures at 

the Sunraysia Daily: editor Lyall Corless made “a silent departure the other day, leaving 

behind a much improved newspaper”. Others had left during his editorship, the paper 

reported. The two survivors are former editor Allan Murphy and former Swan Hill 

Guardian editor Chris McLennan, who had been “earmarked” for the editor‟s job but then 

overlooked for Corless when the paper switched from broadsheet to tabloid. 

 

The new editor (reports Mediaweek, 19-26 January 2009, p.9) is Kieran Iles, most 

recently the Star News group‟s north-western division editor. He is a former editor of the 

four-day-a-week South Australian title, the Border Watch, Mount Gambier. 

 

51.3.6 KATHERINE: FAIRFAX BUYS WEEKLY 

Fairfax Media has bought the Katherine Times¸ NT, from Vince and Jill Fardone (gxpress, 

November 2008, p.35). The Fardones had been involved in the Times for 25 years. Vince 

Fardone and John McDonald launched the town‟s first tabloid newspaper, the Katherine 

Times, on 16 June 1983 in a bid to give the locals a newspaper that would both inform 

and entertain. Suddenly, the town had three newspapers. Library records indicate the 

Katherine Informer began in 1974 and became the Katherine Advertiser in May 1979. The 

Katherine Herald was established, too, making the field a crowded one (all three papers 

were weeklies), but Fardone says the Herald survived only five issues. Fardone had a 

photographic mini-processing lab, which was expected to subsidise the Katherine Times 

as it set out to gain acceptance and credibility with local readers. Fardone and McDonald 

had 5,000 copies of the first issue printed and they used yellow mini-Moke to distribute 

complimentary copies. Both the mini-lab and the newspaper flourished and the paper 

was making a profit in “a very short time”. The tourist trade has made the photo lab 

sustainable. McDonald sold his interest to the Fardones in 1985 (see Rod Kirkpatrick, 

“Katherine Times: short life, huge success”, PANPA Bulletin, April 2006, pp.45-46). 

 

51.3.7 THE OPTIONS FOR BRITISH LOCAL AND REGIONAL NEWSPAPERS 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 15 
 

 

Enders Analysis believes 30 per cent of Britain‟s local and regional newspapers could be 

making losses within two years. Deloitte believes that this year one in 10 print titles 

could reduce their frequency of publication, go online or close (James Ashton, 

“Newspapers fold in a death of press barons”, Australian, 26 January 2009, p.19, 

reprinted from the Sunday Times, London). 

 

51.3.8 APN (1): NO BUYER STEPS FORWARD 

Sir Anthony O‟Reilly‟s Irish media group, Independent News & Media, will cuts its 

dividend and seek other asset sales after failing to find a buyer for its majority stake in 

APN News & media Ltd. APN is one of Australia‟s largest media businesses, with 10 

regional dailies in Queensland and four in NSW, half of the Australian Radio Network 

and a large outdoor media arm (Australian, 28 January 2009, p.21). 

 

51.3.9 APN (2): LOSS OF $24m 

APN News & Media reported a net loss of $24 million, which constituted a 114 per cent 

profit-fall for fiscal 2008. At the same time, APN forecast net profits of $120 million for 

this financial year. Underlying profit fell 17.3 per cent to $140.1 million, before 

impairments and other exceptional items. APN had said earlier this month that 

underlying profit would to come within 5 per cent of its previous guidance for $148 

million. APN said the result covered exceptional items of $164.1 million, including a non-

cash impairment of $146.8 million relating to New Zealand assets acquired as part of the 

Wilson & Horton takeover in 2001. Revenue at APN was $1.26 billion, or an underlying 

$1.23 billion, compared with $1.3 billion a year ago (Australian, 25 February 2009). 

 

51.3.10 ST GEORGE: HOME DELIVERY BY BOAT 

Every Sunday morning residents along the Woronora River, in southern Sydney, are 

greeted by the smiling face of paper boy Alex Horwood. Alex, 10, has been doing the paper 

run since he was seven and enjoys the financial freedom his job gives him. “I took the job 

so I could buy bigger and better things and so I don‟t have to do extra jobs around the 

house for money,‟‟ he said. Alex, who has recently bought a boat and is about to buy an 

engine, is a favourite with the river residents. He said it was because it made them feel 

connected with the community. “It‟s a community thing. Not many communities have a 

door-to-door delivery service,‟‟ he said. Alex has kept the business in the family, recruited 

his sister Airlie, six, to cover half the river. “She does the first half of the river with mum 

and I do the bottom half,‟‟ Alex said. “Dad comes with me and pulls the trolley and keeps 

me on track if I get caught up in a conversation.‟‟ (St George and Sutherland Shire 

Leader, 11 February 2009, pp.1-2). 

 

51.3.11 WINGHAM: FORMER EDITOR ORDAINED AS DEACON 

A former editor of the Wingham Chronicle (NSW), Bill Green, was one of 17 people 

ordained as deacons of the Anglican Church on 20 February. Green has been involved 

with the church in Wingham, Taree and Forster for 40 years as a lay reader, parish 

councillor and choir member. He began his newspaper career as an apprentice in the 

production department of the Wingham Chronicle (Wingham Chronicle, 24 February 

2009). 

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

51.4.1 LATEST ON DIGITISATION OF AUSTRALIAN NEWSPAPERS 

Rose Holley, manager of the Australian Newspaper Digitisation Program, reports: From 

August to December 2008 we received hundreds of comments and suggestions from users 

about what they think of the service and ideas for how it could be enhanced.  All the 

feedback has now been collated, organised and made public. If you wish to review it the 

summary documents are available on the ANDP website under the project details tab: 

http://www.nla.gov.au/ndp/index.html 

 
Overview of Feedback 

www.nla.gov.au/ndp/project_details/documents/ANDP_OverviewofFeedbackDecember2008.pdf 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 16 
 

 

Enhancement Suggestions 

www.nla.gov.au/ndp/project_details/documents/ANDP_BetaEnhancementSuggestions.pdf 

Positive Feedback Comments 

www.nla.gov.au/ndp/project_details/documents/ANDP_PositiveFeedbackBetaDec2008.pdf 

Beta Usage in first 3 months 

www.nla.gov.au/ndp/project_details/documents/ANDP_BetaUsageNov2008_000.pdf 

 

The next steps: The National Library will determine when in 2009 further development 

will take place, how long it will take, and when the beta system will be upgraded into 

Search and Delivery version 1 and officially launched. In the meantime the Australian 

Newspapers Beta System will remain available to the public and new content will be 

added in the first quarter of 2009 as the Library works with new scanning and OCR 

contractors.  

 

Newspaper titles and progress 

The newspaper title list has now been revised and expanded to include additional titles. 

We have also updated our progress charts and the scanning schedule. This information is 

available here: http://www.nla.gov.au/ndp/selected_newspapers/ 

 

Text correction 

The ANDP team has been surprised and pleased by the number of users who have 

decided to participate in text correction and also by the amount of text that the user 

community is correcting.  You have so far corrected over a million lines of text in nearly 

100,000 articles and are doing an amazing job. It is really helping all users to better find 

things. Despite the text correction process being a bit clunky at present you are still 

hanging in there and doing it.  We are aware that the text correction method needs 

improving and you have given us other useful ideas as well about it. Your activity has 

created international interest since this is the first time that a Library has given users 

the ability to interact and improve full-text data in this way. The NLA is the only library 

to have developed a system to enable it.  We will be gathering more information about 

text correction activity in January and I will be contacting some of our top text correctors, 

asking them questions to further help us develop this innovative and very useful 

function. 

 

51.4.2 AGGRESSIVELY IGNORING THE WEB 

Into the teeth of a historic recession, a newspaper has just published the biggest issue in 

its history (reports David Carr, International Herald Tribune, 22 December 2008). The 

product is double-digit profitable, and it has been growing at a rate of about 10 percent a 

year since founded in 1999, about the time the Web was beginning to put its hands 

around print‟s neck. TriCityNews, of Monmouth County, New Jersey, is prospering 

because it aggressively ignores the Web. Its Web site has a little boilerplate about the 

product and lists ad rates, but nothing more. (The address is trinews.com/) Dan 

Jacobson, publisher and owner, said, “I don‟t understand how putting content on the Web 

would do anything but help destroy our paper. Why should we give our readers any 

incentive whatsoever to not look at our content along with our advertisements, a large 

number of which are beautiful and cheap full-page ads?”  

 

TriCityNews employs 3.5 people (the half-time employee handles circulation), has a print 

run of 10,000, and has a top line that can be written in six figures. Still, by setting rates 

low almost 10 years ago and never raising them or offering a Web option, Jacobson has 

built a reliable cadre of advertisers who call for ads, sign up for full pages, and pay in 

advance. Jacobson, 47, is a former lawyer and politician.  

 

51.4.3 NEWSPAPER TRAINS IN PERTH 

Victor Isaacs writes: Since publication of my book How We Got the News about 

newspaper distribution (available for $30 from the ANHG), I have found some 

information about newspaper trains in the Perth suburban area  From 1895 a goods train 

departing Perth at 4.30am was designated to carry newspapers to Fremantle. From 1899 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 17 
 

 

a goods train departing Perth at 4.50am for Chidlow Well (in the Darling Ranges) was 

designated to carry newspapers. The timetable for railway staff stated: “No. 5 carries the 

morning newspapers and is to have precedence over ordinary and special goods trains.” 

From 1905 an empty passenger train from Perth to Cannington was designated “Conveys 

newspapers”. By possibly 1917 and certainly 1918 this train was extended to Armadale. 

 

51.4.4 CONSTANCE THE CONSTANT PUTS DOWN HER PEN 
 

MODERN technology has made it impossible for me to write to the Age. How I miss it, although 

in my 90th year, it is time to look for other pastures. You would not believe the wild and wonderful 
world your newspaper has opened to me. Eyesight is a trouble. Thank you to all the “scribes” 
who have added to my quiet life! Love to all readers, even those who can’t stand me! –   

Constance E. Little, Kingsley, Eagle Point. 

 
This was how one of the Age‟s most prolific letter writers, Constance E. Little, announced 

she was putting down her pen (Age, letters page, 4 December 2008). The letters-page 

regulars were collectively aghast. For five decades, Little had shared her often quirky, 

insightful, sometimes provocative opinions on everything from politics and crime to 

feminist issues and global warming through her letters to the editor (Age, 10 December 

2008). The 89-year-old had amassed quite a following, who continued to lament her 

departure from print on the letters page. “I‟m amazed at the way people took to my 

writing career, I suppose you could call it,” she said from her aged accommodation at 

Eagle Point, on the Gippsland Lakes. Little blames physical frailty caused by a series of 

strokes last year for slowing her down.  

 

Little has never shied from a readers‟ kerfuffle, often championing the underdog or 

defending those under siege, such as John Elliott or Pauline Hanson. She was also 

warning of the dire effects of global warming long before it was fashionable and often 

went against the tide, defending Age cartoonists and columnists under attack. “Constance 

E. Little is the marathon matron of the newspaper letter-writing game, a veritable word 

machine who pumped out enough pithy prose to fill a small (or Little) library,” Diary 

columnist Lawrence Money said. Born in Benalla, Constance Little started writing letters 

at the age of 14 for her school paper and later became a regular contributor to local, 

country and metropolitan newspapers. Most of her letters were sent from the sheep and 

beef farm she ran with her husband overlooking the Tambo River at Swan Reach in 

south-eastern Victoria.  

 

51.4.5 AT THE NYT, ADS ARE NOW FIT TO PRINT ON PAGE 1 

On 5 January the New York Times for the first time opened its editorial holy of holies, the 

front page, to advertising (SMH online, 6 January 2009).  

 

51.4.6 A DEPARTING ALAN RAMSEY REVEALS SOURCE WAS A PEACOCK 

Alan Ramsey (b. 3 January 1938), who retired in December as a political commentator on 

the Sydney Morning Herald, is famous for standing up in the Press Gallery of Federal 

Parliament on 8 March 1971 and shouting “You liar” at Prime Minister John Gorton. 

Gorton was telling the House about a meeting he had had with Ramsey. On interjecting 

from high in the press gallery, Ramsey bolted out the door and across the roof of Old 

Parliament House. Gorton had been answering a question arising from a story Ramsey 

had written in the Australian about Gorton‟s backing the top military officer Tom Daly 

against his Defence Minister Malcolm Fraser. (Hansard recorded the source of the 

interjection as “A Voice from Above.”)  

 

The story eventually led to a Liberal Party meeting where Gorton called on his colleagues 

to endorse his leadership. When the vote was tied, Gorton voted himself out of office and 

Billy McMahon became Prime Minister. Mystery had always surrounded the source of 

Ramsey‟s story. D.D. McNicoll reported (Australian, 8 December 2008, p.11) that at the 

press gallery Christmas dinner on Friday night [5 December], Ramsey, the guest speaker, 

said he had been given the tip by Susan Peacock (later Sangster, later Renouf), the wife 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 18 
 

 

of Andrew Peacock, then the Minister for the Army and the Minister assisting the Prime 

Minister. 

 

On Monday night, 1 December, the Herald held a farewell dinner for Ramsey, who 

finished 53 years as a journalist on 20 December. The Herald hosted a stack of invitee 

colleagues from across the years (as Ramsey put it, SMH, 6 December 2008). Somebody 

who wasn‟t there, wrote Ramsey, was Norman Macswan, who died in his sleep an hour 

before midnight the night of the dinner. Born on 27 May 1917 at Maclean, NSW, where 

the family lived on an island in the Clarence River, Norman Finlayson Macswan got his 

first pair of shoes at the age of 13. During the depression of the 1930s he worked as a 

cane cutter, door-to-door salesman and swimming instructor before joining a small 

country paper. He enlisted in the air force in July 1940 and after war service in the 

Pacific, returned to journalism in 1946. He later became a foreign correspondent in 

Singapore, Jakarta, Kuala Lumpur, London and New York. He covered the Korean War. 

He retired as associate editor of Australian Associated Press in 1980. Two years later 

Macswan‟s biography of the internationally celebrated Australian journalist Dick 

Hughes, The Man Who Read the East Wind, was published. 

 

Ramsey said his debt to Macswan arose from the following. “In August 1965, as a 

correspondent with Australian troops based at Bien Hoa air base, north of Saigon, during 

the escalating Vietnam war, I was kicked out of the Australian camp as a „security risk‟. 

The military in Canberra had taken exception to my coverage. After a story involving the 

shooting of a female Viet Cong „suspect‟ during a „search-and-destroy‟ operation, for which 

I interviewed two Australian soldiers, the Army claimed I had jeopardised security by 

„disclosing‟ the site of the joint Australian-American operation „on the south bank of the 

Dong Nai River‟. Asked by a Sydney Labor backbencher, Len Devine, why I had been 

barred and why „the Army had placed a security barrier around all troops wounded in 

action to prevent them being interviewed‟, the Menzies Government‟s Army Minister, Jim 

Forbes, told Parliament I‟d „committed a breach of security‟ and I‟d been banned with his 

„full authority in the interests of the safety of the troops‟. Australian Associated Press, 

owned by the major newspaper groups, flew Macswan to South Vietnam to investigate 

the matter. Macswan‟s written report convinced the AAP board to fight the ban. Three 

weeks later, after three senior executives had flown to Canberra to see Forbes and senior 

Defence figures to plead my case, the government lifted the ban. I – with my purple Jeep 

– was allowed back into the Australian camp at Bien Hoa, where the Herald 

photographer Stuart McGladrie and I were the only correspondents, living in a tent, on 

the base. Norman Macswan made it possible. He more than anyone got my name cleared. 

Forty-three years later, in the week of his death, and a fortnight before I end 56 years in 

journalism, my debt to him remains immense.” 

 

Rod Kirkpatrick writes: Alan Ramsey was the first cadet on the Northern Territory 

News, launched on 8 February 1952. Ramsey‟s first day in the Canberra press gallery was 

21 February 1966 and his first Saturday column appeared in the SMH on 9 May 1987 

(Alan Ramsey, lunchtime address at the Australian Media Traditions conference, Old 

Parliament House, Canberra, 24 November 2005). 

 

51.4.7 SEMINAR ON NEWSPAPERS AS MEDIUM AND MESSAGE 

The State Library User Organisations‟ Council (Victoria), with the help of the State 

Library of Victoria, will hold a seminar entitled “Newspapers as medium and message: A 

key to historical research” in the Conference Centre of the Library (entry 3 in La Trobe 

Street) on Saturday, 23 May 2009 from 1pm to 5.30pm. Six speakers, including Rod 

Kirkpatrick, Elizabeth Morrison, Eleanor Pugsley, Wallace Kirsop and representatives of 

the SLV and the Australian National Library, will look at present-day opportunities for 

deriving historical information from newspapers, notably via the digitisation projects now 

proceeding around the country, and at the need for more intensive study of the evolution 

and functions of the press itself since its Australian beginnings in 1803. Given the 

progress that has been made in the last decade in conserving, managing, indexing and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 19 
 

 

making accessible our newspapers, it is high time to extend and intensify study of the 

medium as such. To obtain additional information about the seminar and to register 

enrolments (free), contact centre.forthe.book@arts.monash.edu.au 

 

51.4.8 MEDIAWEEK PUBLISHES 900TH ISSUE 

Issue No. 900 of Mediaweek (23 February 2009, pp.1, 6-7) reminds its readers that No. 1 

appeared on 12 June 1990 and No. 2 two weeks later. Since then the newsletter has 

appeared weekly, apart from taking breaks from publication for a few weeks each 

Christmas-New Year. The annual subscription in 1990 was $290 and it rose over the next 

nine years to $649. The price has remained static since. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 
 

51.5.1 BOOK 

Schwarz, Michelle, A Question of Power, Black Inc., 212pp, $29.95.  

Bruce Elder reviewed this book in the Sydney Morning Herald, Spectrum section, 19-21 

December 2008, p.25. Written by a former lawyer, the book examines the evidence for and 

against the rape accusations made against Geoff Clark when he was chairman of ATSIC.  

 

51.5.2 ARTICLES 

Bromley, Michael, is the guest editor of Australian Journalism Review, 30 (2), 

December 2008, for its themed edition, “Citizen Journalism”. 

Burkhardt, Geoffrey, “The Cuzco Chronicle: a Ship‟s Newspaper”, Ancestral Searcher, 

28 (3), September 2008, pp.131-133.  

Coleman, Peter, “The tough get going”, gxpress, November 2008, pp.16-18. A review of 

some of the major new newspaper print-centre projects under way in Australia 

(e.g. Ormiston, which gives Fairfax metro-daily print capacity in Brisbane; 

Townsville; Tamworth; Launceston; and Bairnsdale). 

Coleman, Peter, “Shift happens”, gxpress, November 2008, p.32. A visit to the 

publishing microcosm that is the Noosa district and history is found to be 

repeating itself. Interesting discussion of publishing ventures in Noosa, Cooroy, 

Pomona and other centres near Noosa. 

Day, Mark, “Clamour for paid sites rises as newspapers struggle”, Australian, Media 

section, 9 February 2009, p.44. Discussion of newspaper industry‟s problem of 

building revenue. 

Day, Mark, “Wolff at Murdoch‟s door leaves empty-handed”, Australian Literary Review, 

4 February 2009, pp.12-13. A review of Michael Wolff‟s biography of Rupert 

Murdoch, Denis Cryle‟s 25-year study of the Australian, and another media book. 

Lepore, Jill, “The day the newspaper died”, New Yorker, 26 January 2009 (accessed 

online, 22 January 2009). Colonial American newspapers, burdened by a new tax, 

floridly staged their demise. Liberty, they warned, would perish with them. 

Messenger, Robert, “Robert Messenger”, Canberra Times, 16 January 2009. Peter Fray 

is the latest in a line of former bosses of Messenger‟s who have actively 

encouraged his passion for typewriters. A wonderfully nostalgic piece about old 

typewriters and not-so-old editors. Messenger, who has a collection of 600 vintage 

typewriters, appeared on The Collectors on ABC-TV on 16 November 2008. 

Munro, Ian, “Murdoch and me”, Age, 29 November 2008, Insight p.10. Michael Wolff, 

Rupert Murdoch‟s latest biographer, says he found a man short on reflection and 

without any grand strategy. 

Murphy, Damien, “The world for a stage”, Sydney Morning Herald, 13-14 December 

2008, p.24. Murray Sayle was the eyes and ears of history‟s rough drafts and this 

once prolific foreign correspondent has still got an opinion or two. 

Neustatter, Angela, “Murdoch matriarch reveals a few home truths on family”, Sydney 

Morning Herald, 26 February 2009, p.10. Children need to be treated firmly or 

they will disappoint, Dame Elisabeth Murdoch tells. 

Sheridan, Greg, “A scribbler on the sly”, Weekend Australian, 17-18 January 2009, 

Review p.36. A discussion of Alfred Deakin‟s “secret life as a journalist”. From 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 51          February  2009 Page 20 
 

 

1901 to 1914, Deakin was the special Australian correspondent for the London 

Morning Post, including all through his three stints as Prime Minister. 

Stewart, Cameron, “What drives the Dame?”, Weekend Australian Magazine, 17-18 

January 2008, pp.8-11. She was the Melbourne deb who captivated one of the 

nation‟s most powerful men, Keith Murdoch, and secured a front-row seat for a 

century of history. Dame Elisabeth Murdoch is interviewed on the eve of her 100th 

birthday (8 February 2009). 

Waterford, Jack, “Newspapers still click with the web‟s instant news users”, Canberra 

Times, 27 December 2008. 
 

ANHG publishes index to its first 50 issues 
 

 

The ANHG has published an index to the first 50 issues of the Australian Newspaper History Group 

Newsletter, covering the period October 1999 to December 2008. The 50 newsletters contain about half 

a million words. 

 

The new index is called: Fifty ANHG Issues Indexed.  If you wish to buy a copy, you have four 

options. 

 

1. The 50/50 Index CD: This includes the Index and the fifty issues of the Newsletter (with 

minor corrections that have been made over the period since original publication). Price is $47 

including post and packing.  
 

2. The 50/50 Bonus CD: This includes all of No. 1 above PLUS Press Timeline: A Select 

Chronology of Australian Press History to 2008 compiled by Rod Kirkpatrick (this Timeline 

adds three years to the printed version published three years ago, and also includes additions 

and amendments to the original period covered, 1802-2005). Price $57 incl. p&p.  
  

3. The 50/50 Extras CD: This includes all of No. 2 above PLUS 200 Years of Sydney 

Newspapers: A Short History by Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick (this is out of print). Price 

$62 incl. p&p.  
 

4. The book: Fifty ANHG Issues Indexed will be available in printed form in early March 

(182pp). Cost is $37 incl. p&p. ISBN is I978-0-9803 128-3-6 

 

When ordering, please spell out which option you have chosen.  

Please make out cheque to: R. Kirkpatrick (ANHG); or send a money order made out similarly.  

The postal address is: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740.. 

 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 
Newsletter:  
(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but 
contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 
individuals; $60 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

