AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 42 May 2007

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074.
Ph. 07-3279 2279. Email: rodthejourno@hotmail.com The publication is independent.

42.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS

Deadline for next Newsletter: 15 July 2007. Subscription details appear at end of
Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s
School of Journalism & Communication Website at www.uqg.edu.au/sjc/ and through the
ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.ug.edu.au/)

42.2 EDITOR’S NOTE

I will be overseas for much of May and June. During my absence, Victor Isaacs
will act as editor of the Newsletter. Victor, the founder of the Newsletter, is at
abvi@webone.com.au and his postal address is 43 Lowanna Street, Braddon,
ACT, 2612. Thank you, Victor. See end of this Newsletter for details of the new
ANHG book, Looking Good, written by Victor Isaacs.

‘CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN|

BREAKING NEWS: MURDOCH BIDS FOR DOW

Rupert Murdoch’s News Corporation has stunned the media world with a $US5 billion bid for
leading business news group Dow Jones & Company, which owns the Wall Street Journal
(Australian, Media section, 3 May 2007, pp.13-14).

42.3 MEDIA LAWS TAKE EFFECT: STOKES MOVES, FAIRFAX KEEPS MOVING

The new media ownership laws in Australia took effect from Wednesday, 4 April 2007,
relaxing the 20-year-old old cross-media and foreign ownership restrictions. Now a company
can own a newspaper as well as a radio or television station in the one metropolitan market.
Within hours of the laws taking effect, Kerry Stokes’s Seven Network announced it had had
boosted its 14.9 per cent stake in West Australian Newspaper Holdings above 15 per cent. A
holding of more than 15 per cent is regarded as a “controlling” stake and must be declared
under the new laws. WAN CEO Ken Steinke said Stokes’s role at WAN had not changed in
any way. “The issue of control is a technical legal factor which has no operational
significance at all. Seven Network have no board seats and they haven’t requested one.”
(Australian, 30 March 2007, pp.1-2 and 19; and 5 April 2007, pp.1 and 13, and Mark Day’s
column, p.18; Australian, Media section, 12 April 2007, p.13).

The new laws took effect the day before a meeting of the Preferred Shareholders of Rural
Press Ltd voted overwhelmingly in favour of the proposed merger with Fairfax Media. The

Page 1



http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/
mailto:abvi@webone.com.au

results were: 1139 voted for, 27 voted against, and five abstained (Rural Press Ltd media
release, 5 April 2007).

The Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) has raised concerns that the
circulation areas of Fairfax Media’s regional NSW titles, the Newcastle and Lake Macquarie
Post and the Hunter Post, overlap with those of Rural Press’s Newcastle and Lake Macquarie
Star, Lower Hunter Star and Lower Hunter Weekend Star. If these Fairfax titles have to be
sold as part of the merger arrangements, then News Limited would consider acquiring them
(Australian, 4 April 2007, p.24). The ACCC will not oppose Fairfax Media Limited’s
proposed merger with Rural Press Ltd after accepting an undertaking to divest two free
community newspapers in the Lake Macquarie and Hunter Valley region (Australian
Competition and Consumer Commission news release, 18 April 2007).

On 19 April, the Ordinary Shareholders of Rural Press Ltd also voted overwhelmingly in
favour of the merger, with 95,743,132 votes (from 2,868 shareholders) in favour and 367,731
votes (105) against (Rural Press Ltd media release, 19 April 2007). The merger is expected to
be completed on 10 May. The Sydney Morning Herald reported (20 April 2007, online): “The
buzz of bush flies and thunder of RAAF aircraft that once marked shareholder meetings at
Rural Press’s North Richmond headquarters in NSW is about to fade into history. Those days
of tea and scones with raisins (“on the Rural Press philosophy: you always get a bonus”,
chairman John B. Fairfax joked) ended yesterday when Rural Press’s ordinary shareholders
overwhelmingly voted in favour of Fairfax Media’s friendly takeover.”

On 23 April, the Federal Court ordered that the schemes of arrangement between Rural Press
Limited and its Ordinary Shareholders and Preferred Shareholders in relation to the proposed
merger with Fairfax Media Limited be approved (Rural Press announcement, 23 April 2007).
Rural Press shares ceased trading on the Stock Exchange on 24 April. See also ANHG 42.27.

See Mike Dobbie, “The Fairfax redemption”, Walkley Magazine, Issue 44, April/May 2007,
pp.15-16, for a discussion of a possible merger of the newly enlarged Fairfax Media with
Kerry Stokes’s Seven Network.

42.4 JOURNALISTS’ JOBS GOING OFFSHORE

The key to the future of editorial production for Australian newspapers may lie in an office
overlooking a rubbish-strewn sheep paddock on the outskirts of Delhi, writes Nick Tabakoff
(Australian, Media section, 29 March 2007, p.15). It is there that Mindworks Global media
Services is located and where it has been pitching the concept of editorial outsourcing to
Australian, British and Southeast Asian newspapers. The operation, with the motto “Trusted
by Editors Worldwide”, appears to have met success, despite its humble surroundings and
rows of older-style computers. It has won a contract to handle editorial production in sport
and business for one of Asia’s top English-language newspapers, Hong Kong’s South China
Morning Post (see editor C.K. Lau’s comments below), among other Asian newspapers. It
would dearly like to add an Australian title to its portfolio. But the outsourcing of editorial
production is a delicate issue in Australian journalism, a fact that became apparent when APN
News & Media unveiled plans to outsource most of the editorial of its New Zealand
newspapers. Under the proposal, the New Zealand Herald, along with a host of other APN
newspapers, will outsource up to 70 sub-editing jobs to the Melbourne-based Pagemasters, an
AAP subsidiary. Pagemasters would set up its own NZ editorial production operation.
Pagemasters already packages sports, national and world news pages for APN newspapers in
NSW and Queensland (see also, “Editorial outsource heralds a new age”, Australian, 27
March 2007, p.23; and “More journalists’ jobs moving offshore”, Australian, Media section,
8 March 2007, p.16; and Jack Beverley, “APN plan to outsource NZ subbing”, PANPA
Bulletin, March 2007, pp.8-9).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 2



C.K. Lau, editor, South China Morning Post, writes (letters, Australian, Media section, 5
April 2007, p.14): “Your article ‘Newspaper production and offshore option’ (Media, March
29) stated that Mindworks Global Media Services, based in Delhi, has a contract to handle
editorial production in sports and business for Hong Kong’s South China Morning Post. We
would like to clarify the limited extent of the work currently carried out by Mindworks for the
Post. Mindworks handles sub-editing on one sports page daily during the week, two at
weekends and three on occasions when we are especially busy. It is responsible for sub-
editing our results round-up. Mindworks also sub-edits between two to four pages of our
business section daily, but only handles wire copy.”

42.5 BRISBANE COMMUTER PAPER LAUNCHED AS FAIRFAX GOES ONLINE

News Limited has launched a Brisbane edition of mX, the free commuter daily that has
become firmly established in Melbourne and Sydney. The Brisbane launch of the full-colour
tabloid daily was on Monday, 5 March. The paper (the first issue was 32 pages) is available
from 2.30pm on weekdays from about 90 distribution points across Brisbane’s CBD,
including exclusive distribution at the Central, Roma Street, Brunswick Street and South
Brisbane railway stations. The Brisbane circulation brings the total national circulation of mX
to more than 250,000, making its Australia’s third largest circulating daily — behind News
stablemates, the (paid) Herald Sun in Melbourne and the (paid) Daily Telegraph in Sydney.

The editor of Brisbane’s mX is Neil Melloy, who felt the paper had a “spectacularly good
launch”, a judgment he made after walking around the city after publication time and hopping
on a train and visiting various pickup points. He faces an 11am deadline and the first thing he
does each day is to have a 5.50am telephone hookup with the Melbourne and Sydney editors.
Mediaweek says: “The overall feel of mX is templated so that it looks the same in all cities
and all production is done from headquarters in Melbourne. State-specific content also flows
through all sections of the state editions.” Melloy, formerly chief of staff of the Courier-Mail,
said he had looked at international commuter newspapers and he believed that “mX has one of
the best mixes” (Australian Printer, March 2007, p.56; PANPA Bulletin, February 2007, p.7;
Mediaweek, 12 March 2007, p.9).

Two days after News launch its Brishane mX, Fairfax Media launched brisbanetimes.com.au,
an online news service for Brisbane. Queensland Premier Peter Beattie launched the online
publication. It’s at www.brisbanetimes.com.au Here’s how Greg Roberts and Michael
Sainsbury reported the development (Australian, Media section, 8 March 2007, p.15):
“Fairfax Media has launched an online-only Brisbane newspaper as the first leg of a plan to
increase local internet content and drive national reach for its web-based classifieds
businesses. The company will spend $2.8 million marketing brisbanetimes.com.au after
spending “millions of dollars” on a 12-month development project but ruled out any prospect
of establishing a newspaper in Queensland.” (Australian, 8 March 2007; see also Mark Day’s
“On Media” column, Australian, Media section, 15 March 2007, p.18; and Mediaweek, 19
March 2007, pp.3, 10.)

In mid-March, Fairfax Media also launched specialist business and sporting websites,
businessday.com.au and leaguehg.com.au (Age, 14 March 2007, Business p.3, and
Australian, 12 March 2007, p.32).

42.6 RECENT CHRONOLOGY
42.6.1 EVENTS

5 March 2007: News Limited launches Brishane edition of mX.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 3



7 March 2007: Fairfax Media launches Brisbane online publication, brisbanetimes.com.au
4 April 2007: Australia’s new media-ownership laws take effect.

24 April 2007: Rural Press Ltd shares cease trading on the Australian Stock Exchange before
the merger with Fairfax Media Ltd.

42.6.2 DEATHS (also see 42.7 and 42.8)

Roylance, Rollo: D. 1 April 2007, aged 87, in Melbourne; known to his mates as the Cheerful
Chestnut; one of last of big-name journalists who strode the Melbourne racing scene through
several decades following World War I1; died in hospital after a long battle with cancer; star
of print, radio and TV who commanded a legion of followers in the days of instant print
reporting before the coming of computers slowed that process down; it was a time when the
Herald and the Sporting Globe would have pictures and several columns of description on the
streets less than half an hour after the horses passed the post in a big event like the Melbourne
Cup; first worked as a copy boy at Sun News-Pictorial in 1937; served more than four years
in the RAAF in World War Il before joining the Sporting Globe where he became chief
racing writer; worked on radio stations 3DB and 3UZ as well as appearing on the popular
World of Sport program on HSV7 (sources: Robert Coleman; and Herald Sun, 3 April 2007).

Webster, June: D. 13 March 2007, in Sydney aged 73; began journalism career on Area
News, Griffith, and developed friendship with anti-drugs campaigner Donald Mackay, later
murdered; moved to Shoalhaven area in 1986 and worked for Shoalhaven and Nowra News;
edited that paper; for much of past 21 years covered Shoalhaven City Council with great
depth (South Coast Register, 14 March 2007, pp.1-2, and 16 March 2007, pp.2-3).

42.7 MORGAN MELLISH DIES, CYNTHIA BANHAM SERIOUSLY INJURED

Morgan Mellish, 36, the Jakarta correspondent for the Australian Financial Review, was
killed in the crash of the Garuda airlines at Yogyakarta on 7 March. Cynthia Banham, defence
and foreign affairs correspondent for the Sydney Morning Herald, was seriously injured in the
crash. Surgeons amputated one of her legs and part of the other (Australian, Media section, 22
March 2007, p.13).

A two-part Australian Story (ABC-TV, 23 and 30 April) on Australian Foreign Minister
Alexander Downer featured Mellish and Banham (in the second part). See also Amanda
Meade’s “Diary” item, Australian, Media section, 19 April 2007, p.18.

An obituary for Mellish appeared in Walkley Magazine, Issue 44, April/May 2007, p.33
42.8 JEANNIE FERRIS AND BOB FERRIS DIE

Jeannie Ferris, former editor of the Yass Tribune and most recently known as a hard-working
senator, died on 2 April, aged 66, from cancer and her former husband, Bob Ferris, a former
Canberra Times journalist, died on 5 April when his car ploughed into a tree in Canberra,
apparently after he had had a stroke or a heart attack (Australian, 9 April 2007, p.6; and Age,
6 April 2007).

42.8 PAUL WHITTAKER AND THE AUSTRALIAN
Mediaweek featured the Australian’s new editor, Paul Whittaker, as “Person of the Week” in
its 26 March issue (pp.4, 6). He mentioned that the deadlines for the paper are generally 9pm

for the first edition, 10.45pm for the second, and 12.30am for the third, and “we can also drop
in pages until 1lam”. The Australian is printed at six different locations: Townsville and

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 4



Murarrie, Queensland; Chullora, NSW; Westgate, Victoria; Mile End, South Australia; and
Perth, Western Australia.

42.9 TONY KOCH NAMED AUSTRALIAN JOURNALIST OF THE YEAR

Tony Koch, the Australian’s chief Queensland reporter, has won the 2006 Graham Perkin
Award for Australian Journalist of the Year. Koch, a three-times Walkley Award winner, won
the Perkin award for his “exceptional coverage of the death of Mulruni Doomadgee on Palm
Island” (Weekend Australian, 24-25 March 2007, p.2).

John Lamb and Bruce Postle, former Age photographers, received lifetime achievement
awards at the Melbourne Press Club awards evening on 23 March (Age, 24 March 2007, p.9).

42.10 NEW AGE BUILDING

Fairfax Media has asked Daniel Grollo’s Grocon to develop a $110 million office for the
Melbourne Age. The deal involves Fairfax as the anchor tenant at 643 Collins Street, to be
built above the railway lines at the corner of Collins and Spencer Streets on the edge of
Melbourne’s Dockland. It follows the $66.1 million sale of the Age headquarters building in
Spencer Street — see ANHG 41.20 (Australian, 5 April 2007, p.25).

42.11 WATERFORD (1): NAMED CANBERRA’S CITIZEN ON THE YEAR

Jack Waterford, the editor-at-large of the Canberra Times, has been named the 2007 Canberra
Citizen of the Year. The Chief Minister, Jon Stanhope, presented the accolade on 12 March
(Canberra Day) and hailed the 55-year-old journalist as a “champion” of many causes and a
leading figure in his trade. Waterford was presented with the honour in recognition of his
services to the community and local journalism, particularly his extensive and astute coverage
of politics, public administration and the law. Waterford joined the Canberra Times as a copy
boy in 1972 and became deputy editor in 1987, the editor in 1995, the editor-in-chief in 2001
and editor-at-large in March 2006 (Canberra Times, 13 March 2007, p.1; also see ANHG
41.18).

42.12 WATERFORD (2): THE DEATH OF A POLICE CHIEF

From Canberra, Victor Isaacs writes: The ACT was shaken in April by the suicide of the
ACT Chief Police Officer, Audrey Fagan. The first news for most people was the front page
of the Canberra Times on Saturday 21 April with a big story entitled “Police Chief Dead”.
Next day, the first seven pages of the Canberra Sunday Times were devoted to the story —
mainly tributes to her.

As more details emerged, The Canberra Times itself became the centre of the story, as it was
implied that recent criticisms of ACT policing in the Canberra Times may have contributed to
the pressures on Fagan leading to her death. In particular, the Canberra Times’ editor-in-
chief, Jack Waterford was criticised and reportedly received phone calls that he had “blood on
his hands”. On 22 April in the Canberra Sunday Times, Waterford said “she was feeling the
stress, not least of criticism by myself and the Canberra Times”. An editorial commented
“Sad though we feel for her and her family, we do not resile from criticisms we made”.

The Canberra Times returned to this theme in a long editorial on 24 April, defending
Waterford. It said in part “some...look for possible scapegoats, including the Canberra
Times”; “The article to which [AFP Commissioner] Keelty alluded — a column by editor-in-
chief Waterford — and an editorial published on April 12 were not part of any personal
vendetta...”, “The Waterford column...[did not] resort to personal attack”, “But there was
noting extraordinary about what this newspaper published”.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 5



In another aspect, parties to the story were initially very circumspect about details of Fagan’s
suicide. However, details were made explicit by two stories in the Australian on 24 April.

42.13 FOURTH AUSTRALIA DAY GONG

For the record, a fourth Australian journalist, Allan Lockwood, was awarded a gong on
Australia Day (ANHG Newsletter 41.18), though it was not directly for journalism.
Lockwood, a long-time editor of the West Wimmera Mail and its successor, the Wimmera
Mail-Times, was awarded an OAM for his contributions to ex-service, church, health and
sports groups and for recording and preserving local history in Victoria’s Wimmera.

42.14 POLICE RAID ON THE AUSTRALIAN

A Federal police visit to the offices of the Australian on 6 March triggered protests with
politicians and the Australian Press Council warning that another journalist looked set to be
swept up in the Government’s crackdown on leaks from the public service. The “raid”, by two
federal officers, was part of legal action against a public servant who has been accused of
leaking information to the Australian. Police attempted to serve a subpoena on a reporter in
the Australian’s Sydney newsroom (Australian, 7 and 8 March 2007).

42.15 ADVERTISING GROWTH SLOWS

Growth in the Australian advertising market slowed last year to 3 per cent, held back by a
revenue slump for printed directories such as Telstra Yellow Pages and lame free-to-air TV
and newspaper sectors. Total spending was $11,903 billion on main media, online and
classified advertising in 2006, according to figures from the Commercial Economic Advisory
Service of Australia. Total newspaper advertising revenue was $3793 billion (Weekend
Australian, 7-8 April 2007, p.29).

42.16 HANNAN FAMILY EXITS PUBLISHING

The Hannan family entered the publishing business in 1934 and departed it on 2 April 2007,
reports Mediaweek, 9 April 2007, p.3. Over the years they had various joint ventures with the
Packer and Fairfax families. Michael Hannan engineered a buy-out of the J.B. and T.V.
Fairfax families in 2003, and now less than four years later has sold off all the FPC magazines
and newspapers to News Limited.

42.18 SMH NATIONAL EDITION

Copies of the Sydney Morning Herald sold in Canberra now bear on the top right hand corner
of Page 1 the notation, “NATIONAL EDITION”, under a representation of the Federal
Parliament House flagpole. However the content appears to be exactly the same as other
country edition papers, even to the extent of including Newcastle variations in the television
listings.

42.19 SMH EXPANDS TURF GUIDE

Victor Isaacs writes: During April, coinciding with the Sydney Autumn Racing Carnival, the
Sydney Morning Herald greatly expanded its turf guide. It was usually 40 tabloid pages. At
the end of April, the SMH no longer included their expanded turf guide with the paper.
Instead, it is available to SMH subscribers on request and to casual buyers on demand at
newsagents. This is possibly of far more interest than just to followers of horseracing.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 6



Perhaps this is the start of a trend in Australia towards segmentation of newspapers and
having sections directed specifically only to those who are interested in them.

42.20 MEDIA EDITOR MOVES ON

Martin Beesley ceased to be editor of the Media section of the Australian after the issue of 22
March. He had been the editor for four years. He has accepted an executive opposition with
Cumberland Newspapers, the News Ltd suburban group in Sydney.

42.21 SYDNEY MORNING HERALD AND AGE PAGES TO BECOME SLIMMER

Fairfax Media CEO David Kirk has announced that the Sydney Morning Herald and the Age
will shift to slimmer formats next year — still broadsheet, but with a page about as slim as the
New York Times uses. Kirk announced also that the company would reduce its Sydney
production staff by 30 to 35 (Fairfax Corporate website announcement, 26 April 2007). The
Australian reported (27 April 2007, pp.1-2) that Kirk’s announcements prompted a vote of no
confidence in Kirk and scathing criticism from staff. Gerard Noonan, co-convenor of the
Fairfax house committee in Sydney, said: “It seems like every time the company’s got a
management problem, it pathetically reaches for the blunt instrument of redundancies. That’s
not management.”

The Herald and the Age page size will shrink by about 16 per cent under the proposed format
changes; the new width would be about 34cm. Kirk announced that a major training program
for most editorial staff would begin in Sydney in June (and at other locations later) to “help
prepare editorial staff with new skills as we move towards a multimedia future”. The training
will focus on how multi-media news gathering takes place; principles and techniques for
video and audio news gathering; writing techniques for different platforms; basic use of
different tools that may be used to support publishing to various platforms; and extended
training in multi-media equipment and news gathering techniques.

Sydney Morning Herald editor Alan Oakley announced the new page-size plans in a letter to
his readers (27 April 2007).

In the Media section of the Australian, 3 May 2007, see Nick Tabakoff’s article (pp. 13, 16),
reports by Peter Wilson (Europe correspondent) and Jane Schulze (p.16) and Mark Day’s
column (p.18).

42.22 BRUCE GUTHRIE WORKS WITH WHAT HE’S GOT

Bruce Guthrie, the new editor-in-chief of the Herald Sun, is interviewed by James Manning in
Mediaweek, 30 April 2007, pp.3, 6. He explains why he took the job and how he has
approached it. Guthrie says, basically, that he won’t be chasing staff from the Age and that he
his happy to harness the talent that is already at the Herald Sun.

42.23 PRESS GALLERY CHECK

Journalists operating from the press gallery at Canberra’s Parliament House will have to
undergo police records checks if a security management board proposal is adopted. The
checks would scrutinise journalists’ “honesty” and susceptibility to bribery and blackmail,
and assess whether they posed a terrorist threat, said an internal memo by the Department of
Parliamentary Services. Department secretary Hilary Penfold said journalists have access
throughout Parliament, while government employees must undergo police checks. The
proposed checks are based on the Federal Government’s blueprint for vetting public servants.
Ms Penfold said journalists with records for drink-driving, domestic violence or “minor drug
offences” would not be denied access. Journalists would be able to appeal against a decision.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 7



Politicians are exempt from police checks. The proposal would include journalists, lobbyists
and staff of federal MPs and senators who are not ministers (Age, 27 April 2007).

‘CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAH

42.24 TOOWOOMBA JOURNALISTS GO DIGITAL

Six months after APN News & Media sacked six journalists from the Toowoomba Chronicle,
some of them have established an online newspaper, Toowoomba Digital News. It was
launched in February on, as editor Neil Brown puts it, “a wing and a prayer”. The site
(toowoombadigitalnews.com.au) recorded almost 7000 hits from around the world in the first
week. Brown and three other former Chronicle journalists, Miles Noller, Lin Boyle and Kylie
Douglas, are writing the no-frills news copy for the “no-frills site” (Australian, Media section,
8 March 2007, p.16).

42.25 EDITORS, ETC.

David Bauche, an economics graduate, is the new journalist-in-charge at the Scone Advocate.
He was born in the Blue Mountains and grew up there. He studied at La Trobe University,
Melbourne. After completing his cadetship at the South Gippsland Sentinel-Times, Bauche
returned to NSW, taking up a senior journalist position at the Singleton Argus.

Stan Gorton, with 12 years’ journalistic experience in Australia and the United States, has
been named editor of the Narooma News on the NSW South Coast (Narooma News, 4 April
2007, online).

Len Ashworth, managing editor of the Lithgow Mercury, has completed 50 years with the
newspaper. He joined the paper on 7 January 1957 as a cadet journalist. The Mercury was a
daily from 3 October 1949 until 30 September 1986 (Rod Kirkpatrick’s research notes for
Country Conscience).

42.26 BORDER MAIL’S COMMEMORATIVE ISSUE

On Monday 5 March 2007 the Border Mail of Albury-Wodonga commemorated the opening
of the new freeway bridge across the Murray River with a 20 page wraparound plus a 24 page
colour magazine insert.

42.27 RURAL PRESS ACQUIRES THREE NSW TITLES

Rural Press Ltd has bought three more NSW titles: the Oberon Review (circulation 1300;
published since 1978) from John Warden; the Coffs Harbour & District Independent Weekly
(free weekly; distribution of 27,845); and the Blue Mountains Wonderland (a free quarterly
tourist publication). RPL bought the Oberon Review in December, completing what it called
“a missing link from the NSW Central West neighbourhood of newspapers”. Oberon had for
years been surrounded by RPL-owned newspapers at Lithgow, Bathurst, Blayney and Orange.
Timber, beef cattle, sheep and small crops are the main industries in the Oberon area, on the
western slopes of the Great Dividing Range, about 180km from Sydney [Rural Press News,
March 2007, p.2.]

42.28 WEEKEND STAR CLOSES

Kay Hynes, of the State Library of NSW, reports: The Raymond Terrace Weekend Star
ceased publication on 9 March 2007.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 8



42.29 GEELONG ADVERTISER’S AMAZING STORIES

The Geelong Advertiser is producing mini non-fiction “books” about local historical events
and inserting them in the paper as a series. The paper published a series of six such 16-page
booklets last July and another series in January 2007, presenting them under the general title
of Amazing Stories (Mediaweek, 5 March 2007, p.8).

42.30 LIFESTYLE MAGAZINES FOR CAIRNS AND TOWNSVILLE

News Limited has announced that it will launch two weekly lifestyle magazines in north
Queensland in early May: cairns eye and townsville eye. The titles will have full-gloss colour
and have a print run of more than 32,000. Starting on 2 May, they will be inserted into the
Wednesday editions of the Cairns Post and Townsville Bulletin, as well as having free-
standing distribution (Australian, Media section, 29 March 2007).

This seems to be a response, although News Ltd denies it, to the announcement that the joint-
venture Style magazine (involving APN) will expand from its four Brisbane editions — adding
nine editions covering a broad swathe of the burgeoning coastal market from Coffs Harbour
in NSW to Townsville and Cairns in Queensland. APN has daily newspapers in seven of the
nine new Style regions — all except Cairns and Townsville (Mediaweek, 12 March 2007, pp.8-
9, and 16pril 2007, p.3).

42.31 WAN BUYS KIMBERLEY ECHO

West Australian Newspapers Holdings Ltd has bought the Kununurra-based Kimberley Echo,
which circulates from Katherine to the Kimberley and as far south as Karratha. The paper had
been owned by the Mock family for 11 years. Andrew Mock, managing director until the sale
to WAN, bought it in 2001 and had operated it since. He will continue as manager in the short
term while assisting with the transition to a new management structure (Kimberley Echo, 5
April 2005).

The Echo’s website says: “Kununurra, the home of the Kimberley Echo, is perched at the far
north east corner of Western Australia and is the main regional centre for the area. Kununurra
is one of the nation’s newest settlements and in a short period of time has prospered to a
population of 6,500 The Kimberley Echo, established since 1980 has seen and covered all the
major changes in the region and enjoys a strong readership and loyal local following. Based
on agriculture, mining and tourism, the East Kimberley is progressing at an amazing rate and
the Kimberley Echo is fast following its lead.”

42.32 APN BID ‘BOTTOM OF RANGE’

Sir Anthony O’Reilly’s Independent News & Media’s $1.9 billion offer for APN News &
Media is at the bottom end of valuations, an expert says. Sir Anthony, backed by US buyout
firms, Providence Equity Partners and Carlyle Group, bid $6.20 a share for the 60 per cent of
APN that Independent does not already own. The fair value of the company is between $6.18
and $6.53 a share, according to Deloitte Corporate Finance (Weekend Australian, 21-22 April
2007, p.41).

42.33 NEWSPAPER AND RADIO STATION CUDDLE UP
The Glen Innes Examiner and community radio station 2CBD FM have joined forces to
improve their reach across the Glen Innes district. From 6 March, a radio program guide has

been printed in the Connections community news section of Tuesday’s Examiner. Meanwhile
2CBD FM listeners receive some insights into what is in their local paper each Tuesday and

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 9



Thursday morning, with a brief summary and teaser of the main stories and items of interest
announced during the breakfast show (Glen Innes Examiner, 2 March 2007).

INEWSPAPER HISTORY)|

42.34 NEWSPAPER HISTORY WEBSITE PROJECTS

Tim Hogan, Newspaper Librarian at the State Library of Victoria, has been awarded a staff
fellowship to develop content for a website on the history of Victorian newspapers. Hogan
will be working full-time on this project from May until August this year and is interested in
communicating with anyone with a research interest in Victorian newspapers.

The aim of the project is to produce an overview of newspaper history in Victoria, including
short histories of individual newspapers, biographical portraits of newspaper identities, and to
explore themes in Victorian newspaper history and development. Content for the website will
be based on existing published material but the site will also aim to be a place for new
material to be published, or for existing material to be republished.

The website will also feature a detailed research guide providing information about indexes,
finding aids, library holdings of newspapers, electronic resources, and bibliographies. Anyone
who is interested in learning more about this project or contributing to the project is invited to
contact Tim at the State Library of Victoria.

Contact details: thogan@slv.vic.gov.au Telephone (03) 8664 7196
By post: Tim Hogan, State Library of Victoria, 328 Swanston Street, Melbourne, Vic, 3000.

In Adelaide, Anthony Laubé has been working on a similar project, related to South
Australian newspaper history, for some years. The SA website will be part of a suite of web-
sites, each on themes of South Australian history, highlighting State Library resources, under
the title “SA Memory”. Laubé says: “The SA Memory site is to be launched by the Minister
in late May, but some of the constituent websites — most notably the SA newspapers site —
will still be incomplete, or a “work-in-progress” only.” Laubé has not been released from
other work commitments, so although spending most of his time on it, he is not freed up to
work full-time on it.

There have been approximately 450 SA newspaper titles, including about 50 current titles.
The main part of the website will consist of an A-Z listing by title with a potted history of
each title and an image of a front page. As with the proposed Victorian website, there will
also be thematic pages on: the early history of the SA press, biographies of journalists, editors
and printers; non-English language newspapers (SA had the first Australian non-English
newspaper in 1848), newspaper illustration (again SA had the first illustrations included in a
newspaper in Australia, in 1841), religious newspapers, sporting newspapers, comic
newspapers, and country newspapers.

Contact details: laube.anthony@slsa.sa.gov.au
42.35 A FATHER OF THE PRESS DIES

From the Northern Miner, Charters Towers, 24 October 1882: “We copy the following notice
from the Telegraph of the death of the Father of the Press in the colony [Queensland]. He was
a brother of Mr Aylmer Campbell of the Commercial Hotel. “We have to record the death of
one of the oldest printers in the colony, John Thomas Campbell. He was appointed to the
Hon. James Swan as a compositor on the Courier thirty years ago, and has worked at the
business in Brisbane ever since. He joined the contractor for the Government printing at the

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 10


mailto:thogan@slv.vic.gov.au

time of Separation, and he was one of the first that joined the Government Printing Office on
its establishment and continued there to the time of his death. Many a printer is indebted to
him for lessons in the branch for which he was famous, viz., tablework, and his death will be
greatly regretted by a large circle of friends.””

42.36 RISELEY SERIES

Rod Kirkpatrick writes: Victor George Counsel Riseley (1887?-1953) penned a series of
articles, “Memories of the Press”, for Perth’s Sunday Times in 1934-35. The articles appeared
on 23 December 1834 (p.12) and from 6 January to 24 February 1935 (all on p.7, except for
17 February which was on p.6).

42.37 NEWSPAPER-DIGITISATION CONTRACT SIGNED

The National Library of Australia announced that it has entered into a contract with Apex
Publishing to support a major newspaper digitisation program which will commence later this
year. The Library will use Apex’s services to build a database covering the period 1803 to
1954 using one major newspaper from each state and territory. From early 2008 the Library
expects to offer a new online service to enable full text searching of these newspapers and
viewing of the content free of charge.

42.38 QUEANBEYAN PRINTING MUSEUM CATALOGUE

Jim Woods, known around the Queanbeyan Printing Museum as “The Boss” (because he was
the boss at the Queanbeyan Age in pre-Rural Press years there), has forwarded to the ANHG a
copy of the Catalogue of Museum Collection that the museum has published in limited
numbers. Woods writes (27 March 2007): “Still going strong with our Printing Museum,
which is well attended and appreciated by visitors from Queanbeyan-Canberra area, plus
many visitors from interstate and beyond. We get quite a few groups. We (my small but
enthusiastic band of volunteers) have put together a Catalogue of the Museum collection,
together with a brief history and photos, etc.”

42.39 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS: CALL FOR PAPERS

The deadline for abstracts for the Australian Media Traditions Conference at Charles Sturt
University, Bathurst, on 22 and 23 November 2007 is 30 May 2007. Contact Margaret Van
Heekeren in the School of Communication at CSU (mvanheekeren@csu.edu.au). The
conference theme is “Distance and Diversity: Reaching New Audiences”, encouraging the
examination of the historical role of media and communicators in seeking and reaching “new”
audiences. However, papers on any aspect of media history are also welcome. Refereed and
non-refereed streams will be held and refereed papers will form an online conference
publication, in accordance with DEST requirements.

42.40 THE SWEET-VOICED BIRD

On 16 November 16, 1928, the Narembeen Observer (1928-33), initially printed at
Kellerberrin, WA, published an article about the early days of Kellerberrin’s first newspaper,
the Eastern Recorder, established on 27 October 1909. The article appears to have been
written by C.J.S. Davis, the printer of the Observer (which appeared as the Farmers’
Observer, 1933-35). The article said: “Up to a few weeks ago all type set in the [Kellerberrin]
office was by hand. Today we have one of the most modern Linotypes — a No. 14. This
machine has what is known as three full magazines and an auxiliary magazine. In all, seven
faces of type are available at the will of the operator.” Times have changed a little, haven’t
they?

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 11


mailto:mvanheekeren@csu.edu.au

The final sentence in the article in the Narembeen Observer promised that the next issue
would present “some interesting matter regarding the first issue of the Eastern Recorder”.
Alas, the promise was not kept. In searching for the article, | stumbled on a piece of doggerel
entitled, “The Sweet Voiced Bird and Your Weekly Paper: We’ll never miss the music/ Till
the sweet voiced bird has flown”. Here’s an excerpt:

... though I crab, and fuss, and scold,

and speak in accents big and bold,

one glaring fact remains:

that fact is this,

when that old sheet does not arrive upon its beat,
I have a flood of pains,

I paw the earth in mad despair,

I fling my arms and toss my hair,

I say, “Why did it fail?”

There’s nothing in it | would read,

No information that | need,

It has no head nor tail,

And yet where is, O where’s the thing,

Why did the mail-man fail to bring the paper to my door?

“I miss the news of Islington,

The notes from Plink and Jefferson!
Why did it fail?” | roar.

“II miss the local township ads,
The visits of the dames and dads,
The dope about the land,;

I’Il miss the story, by the way,

The market stuff on prunes and hay,
The sale and lease of land!

I must drive in to town, | guess,
and get a copy of the mess;

I’ll drive to town tonight!

Yes, our old paper is a joke,

it’s like a worn and ragged cloak;

it surely is a sight!”

42.41 GREETING THE PRESS COUNCIL PROPOSAL

Rod Kirkpatrick writes: It is worth noting that when a press council for Australia was
proposed in August 1975 by the (relatively new) federal Minister for the Media, Dr Moss
Cass, newspapers around Australia greeted it with derision and worse. The editorial response
included:
10 August 1975: Sunday Telegraph, “The right to publish”.
11 August 1975: Daily Telegraph, “A free Press”; Sydney Morning Herald, “Towards a
controlled press”; Australian, “The freedom of the press is under threat”; Sun (Sydney),
“In the councils of Cass and Co”; Daily Mirror (Sydney), “Nobody will accept gag on
press”; News (Adelaide), “A threat to Australia’s free Press”.
12 August 1975: Canberra Times, “A press council”’; West Australian, “Press controls”;
Age (Melbourne), “Folly blights a fair proposal”; Examiner (Launceston), “People’s
freedom”; Advertiser (Adelaide), “Curbs on the press”.
15 August 1975: Courier-Mail (Brishane), “This would kill a free press”.
17 August 1975: Sunday Independent (Perth), “A devious move”.

Not one newspaper unequivocally supported the press council proposal. Why? Largely

because of the context in which the proposal was delivered. Among the other proposals
canvassed were a government newspaper, “circumventing constitutional impediments” by the

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 12



selective use of newsprint restrictions and taxation; and a Royal Commission into the press.
(This item was inspired by a collection of editorials that Kenneth Sanz, now an ANHG
member, gathered at the time.)

42.42 CRUDEN FARM: A HISTORY

Former Age gardening editor Anne Latreille has written a history of Cruden Farm, now
owned by Dame Elisabeth Murdoch, widow of newspaper owner and manager Sir Keith
Murdoch. Sir Keith bought the farm as a wedding gift for his bride nearly 80 years ago.
Latreille’s book, Garden of a Lifetime, includes diaries written by gardeners who worked —
and still work — for Dame Elisabeth (Weekend Australian, Review section, 21-22 April 2007,

p.3).
42.43 RESOURCES FOR AUSTRALIAN MEDIA HISTORY

Dr Bridget Griffen-Foley convened a meeting on 24 April in Sydney to discuss preparing a
guide to resources for Australian media history. Members of a steering group attended and
resolved to: create a listserv to enable researchers and interested members of collecting
institutions and industry to discuss issues and sources, and disseminate news about events,
new publications, etc., concerning Australian media history; to seek to create a website with
links to the Australian Media History database, the relevant holdings of collecting institutions,
professional and amateur associations, conferences, etc., concerning Australian media history.

Rod Kirkpatrick writes: | was unable to attend the above meeting, but, at Dr Griffen-Foley’s
request, | began compiling a list of private archival resources that relate to newspaper history
in Australia. An edited form of the list follows: [ANHG members and others are invited to
provide feedback so that this list can be added to during the coming months.]

One thing to note is that most country newspapers now do not hold hard copy of their files
(except perhaps the past few years) on their premises. They have generally given these to a
local library or historical society, sometimes in exchange for microfilm of the papers and
sometimes not even that. The premises of many country newspapers now are simply
shopfronts because the newspapers are printed and produced (sub-edited, etc) in another town,
perhaps 100km away and sometimes up to 300km away. This has contributed to the rush to
find others willing to store the hard copy of the early papers.

Historical Societies, etc.

The following historical societies hold good to excellent archival material on the history of
newspapers in their towns (this is not an exclusive list — it is one | am drawing up from my
own experience): Bellingen, Castlemaine, Clarence River (Grafton), Glen Innes, Hay,
Inverell, Macleay River (Kempsey), Quirindi, Tamworth, Warrnambool.

Printing museums generally have some archival repositories. The Hobart Mercury printing

museum is one and the Melbourne Printing Museum is another. Among the excellent country
printing museums are: Pinnaroo, SA; Queanbeyan, NSW; and Katanning, WA.

Newspapers

Bairnsdale Advertiser, Victoria: Some good records related to the Yeates family’s ownership
of newspapers in the Gippsland area of Victoria and at Huon in Tasmania.

Hamilton Spectator (Victoria): Holds reasonable records of the development of the Hamilton
Spectator Group that includes a number of newspapers in the Western Districts of Victoria.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 13



Kiama Independent, NSW: Wonderful and well preserved archival material on the
newspaper and the ownership family (the Weston family) that has been involved with it since
its establishment. [The Weston family newspaper and printing interests have in the past
couple of years become amalgamated with the Hannan family interests in Sydney, and now
News Limited is in the process of buying those interests.] The family has donated
photographic archives to the University of Wollongong Library. See ANHG Newsletter item
40.41 (December 2006).

McPherson Media at Shepparton, Victoria: Holds reasonably good records of the
McPherson family’s involvement with newspapers in Shepparton and district since 1888.

Murray Pioneer, Renmark, SA: The Taylor family has owned this newspaper since 1905
and has taken a close interest in its history.

Individuals (this is a very brief list: please email us with your details if you would like to be
included in this list)

Cryle, Denis, of Rockhampton, Qld, holds extensive files of research notes related to various
aspects of Australia press history, and especially in recent times to the current national title,
the Australian: d.cryle@cqu.edu.au

Isaacs, Victor, of Braddon, ACT, holds extensive research material on Australian newspaper
history consisting of research notes, monographs and newspapers. abvi@webone.com.au

Kirkpatrick, Rod, of Middle Park, Qld: Holds 46 archival boxes plus 10 filing-cabinet
drawers of research material related to newspapers in each State and Territory of Australia;
also six large boxes of historic issues of newspapers; plus a collection of about 3000 issues of
special or historic editions of newspapers held for him in a warehouse of the Ipswich campus
library of the University of Queensland. rodthejourno@hotmail.com

Russell, John, of Hughes, ACT, has done extensive biographical and bibliographical research
related to Australian colonial newspapers, printers, publishers, etc., with a special interest in
women. karinrussell@optusnet.com.au

Wane, Greg, of Wallington, Vic, is a collector of special issues of newspapers and initiated
the short-lived Australian Bush Press Journal some years ago. He has started and operated
various newspapers (e.g. at Ocean Grove and Queenscliff, Vic.).

RECENTLY PUBLISHED)

42.44 BOOKS AND MONOGRAPHS

Isaacs, Victor, Looking Good: The Changing Appearance of Australian Newspapers.
Brisbhane: Australian Newspaper History Group, 2007. 44pp. See advertisement below.

Tosco, Amedeo, “Features of early ethnic Italo-Australian Newspapers: A case study of
L’italo Australiano (1885)”, Australian Journalism Monographs, No 7 (available through Dr
Cathy Jenkins, of Griffith University: c.jenkins@griffith.edu.au).

Young, Michael, Death, Sex and Money: Life Inside a Newspaper. Melbourne: Melbourne
University Press, 2007 (available May), 264pp, rrp $34.95. ISBN 0-522-85344-7. The author
worked for newspapers in the UK and Australia for 30 years; features interviews with
Australian and British editors.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 14


mailto:d.cryle@cqu.edu.au
mailto:abvi@webone.com.au
mailto:rodthejourno@hotmail.com
mailto:karinrussell@optusnet.com.au

42.45 THESES

Porges, Reingard, “Theodor Wolff, the writer in exile, 1933-1942”, 2006. vii, 247pp. PhD
thesis, University of Sydney, 2007, about renowned Berlin journalist and editor-in-chief of
the Berliner Tageblatt. (Many of University of Sydney theses are available online, including
this one: go to http://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/345)

Wang, Wei, “Newspaper commentaries on terrorism in China and Australia: a contrastive
genre study”, PhD thesis, University of Sydney, 2006.

42.46 ARTICLES

Coleman, Peter, “Putting Fairfax together again”, gxpress, March 2007, pp.8-10, and “FRP
‘catches up’ in Newcastle”, pp.9 and 11. A review of the synergies for the proposed Fairfax
Media merger with Rural Press.

Day, Mark, “Killing fields were a different matter nine decades ago”, Australian, Media
section, 26 April 2007, p.20. Discusses how the Gallipoli landing would be reported today.

Ester, Helen, “Fear and loathing in Canberra”, Walkley Magazine, Issue 44, April/May 2007,
pp.21-22. John Howard has torn up the rule book in the wrestle between the Press Gallery and
the politicians and the Canberra hacks are not happy.

Game, Peter, “The road to Mahogany Alley”, Walkley Magazine, Issue 44, April/May 2007,
pp.31-32. The former Herald & Weekly Times building in Flinders Street, Melbourne, is now
an up-market office and apartment complex. Game recalls when it hummed as the
headquarters of the Herald and the Sun News-Pictorial.

James, Clive, “Clear view from the antipodes”, Australian Literary Review, 4 April 2007,
pp.18-19. Pioneering expatriate writer and peerless war correspondent Alan Moorhead helped
to bring Australia closer to the centre of global affairs.

Kirkpatrick, Rod, “Bradley newspaper chain and dynasty begin in tiny Temora”, PANPA
Bulletin, March 2007, pp.36-37. The first part of a two-part article on the Bradley newspaper
dynasty in New South Wales.

Kirkpatrick, Rod, “The little paper that was destined to grow”, PANPA Bulletin, February
2007, pp.36-37. A potted history of the Manly Daily, the free suburban daily delivered to
householders on Sydney’s northern beaches.

Kirkpatrick, Rod, “When the gloves are off: The Central Coast newspaper fight”, Australian
Journalism Review, 28 (2), December 2006, pp.53-65. An examination of the daily-
newspaper war between Fairfax and News on the Central Coast of New South Wales.

Pollard, Ruth, and Noonan, Gerard, “Into the web with Captain Kirk”, Walkley Magazine,
Issue 44, April/May 2007, pp.13-14. Fairfax management sees a profitable future integrating
its newsrooms for web and print, but will it be so positive for the journalists?

Rothwell, Nicolas, “Hard cases and hearts of darkness”, Australian Literary Review, 4 April
2007, pp.20-21. The narcissism of modern war reporting reflects wider failings.

Simper, Errol, “Defiant few who dare to doubt in a climate of fear”, Australian, Media
section, 26 April 2007, p.20. Why journalists should be greenhouse skeptics.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 15



Thomas, Hedley, “A date with Dr Death”, Walkley Magazine, Issue 44, April/May 2007,
p.27. Writing a book about Bundaberg’s Dr Death scandal had not been an ambition for
Thomas, but it was a job that could not be left to an opportunistic stranger, he felt.

Vine, Josie, “Does the lovable larrikin live? A comparative analysis of Australian journalism
culture 1974 and 2003”, Australian Journalism Review, 28 (2), December 2006, pp.67-78.

Wane, Greg, “30 years of publishing ... Gary Sherwell celebrates”, Wimmera Messengers, 7
March 2007, pp.1, 3. How the Nhill Free Press survived, in one form or another, with the
help of Gary Sherwell who took it over 30 years ago.

Warden, lan, “*A sob seemed to shake the community’”, National Library of Australia
News, April 2007, pp.11-14. The author investigates newspaper reports of the first Anzac
anniversary, on 25 April 1916.

A new ANHG book is just out:

Looking Good:
The Changing Appearance of Australian Newspapers

By Victor Isaacs

In this book, Victor Isaacs examines the changing format of Australian newspapers since their
beginnings in 1803. There are chapters on the changing front page, the changes from
broadsheet to tabloid, the use of the British Coat of Arms in Australian mastheads, the use of
illustrations in newspapers, and the coming of colour (this chapter by Kenneth Sanz). The
book is A4-sized, is illustrated and comprises 44 pages. ISBN 978-0-9803128-1-2.

Copies can be obtained (at $28 including postage and packing) by making out a cheque to R.
Kirkpatrick (ANHG) and posting it to: R. Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld,
4074.

Please note that Rod Kirkpatrick will be overseas for seven weeks from
10 May and so any orders received after 9 May will not be met until the
beginning of July.

ANHG subscriptions

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:
(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@hotmail.com (no fee for electronic version, but
contribution welcomed); or

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, PO Box 675, Mount Ommaney, Qld, 4074 (hard copy, $40 for
individuals; $50 for institutions).

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to

(Name) (Address)

Postcode
lenclose$ - cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) — for TEN issues.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 42 May 2007 Page 16



mailto:rodthejourno@hotmail.com

