
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 33                                                            July 2005 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

Ph. 07-3279 2279, E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

33.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 September 2005. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 
 

  Two new ANHG books out in August  –  see Page 20        
 
 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 

33.2 FAIRFAX (1): RESTRUCTURING HIERARCHY AND FINANCES 

 

John Fairfax Holdings has restructured its executive hierarchy, appointing managing directors 

for its New South Wales and Victorian operations. The plan was announced less than two 

weeks after Brian Evans, Fairfax‟s former New Zealand boss, took up duties as the 

company‟s chief operating officer and second in command to retiring CEO Fred Hilmer. In 

the restructure, the position of national commercial director (held by Alan Revell) was 

abolished. The managing directors are responsible for advertising sales in their state.  

 

Don Churchill, one of Fairfax‟s New Zealand general managers, has become the managing 

director for Victoria. James Hooke, a former management consultant who joined Fairfax in 

2001 and has since “grown” the regional papers, has become the NSW managing director. 

Joan Withers has retired from the Fairfax board to become the new NZ managing director. 

She is a former chief executive of NZ‟s largest radio network (Australian, Media section, 12 

May 2005, p.15; Australian, 25 May 2005, p.23; and PANPA Bulletin, June 2005, p.6). 

 

Brian Evans was “Person of the Week” in Mediaweek, 13 June 2005, pp.2, 7. 

 

Brian Evans was not person of the week at the Sydney Morning Herald and the Age in the 

week of 19-25 June. His newly restructured executive was given 10 days on 20 June to 

identify $50 million in cuts and $50 million to be raised from new revenue, freported the 

Australian (Media section, 23 June 2005, p.17).  

 

At a media-and-the-law conference in Melbourne on 23 June, Andrew Jaspan, editor-in-chief 

of the Age, admitted Evans was asking “tough questions” about the publishing company‟s 

future. No job losses were envisaged, according to Fairfax spokesmen in both Sydney and 

Melbourne (Australian, 24 June 2005, p.2). 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 2 

For a report card on Jaspan‟s “new Age”, see Peter Isaacson‟s column, “Publishing Matters”, 

PANPA Bulletin, July 2005, p.50. He regards the makeover as a success. See also his June 

column (p.58), “Musings of an Age gone by”, about how his mother won a journalist‟s job at 

the Age in 1928 and other family connections with the paper. 

 
33.3 FAIRFAX (2): THE FOCUS UNDER HILMER 

 

The business focus at John Fairfax Holdings Ltd during Fred Hilmer‟s reign as CEO has been 

on what he has called two quadrants: “The first, regional and community papers and classified 

papers, and financial publishing globally. The second was on creating opportunities in 

broadcasting locally by lobbying for an end to cross-media ownership restrictions and by 

participating in the internet boom. By pulling all our regional and community papers into one 

group with a capable management team, we have been able to generate consistent organic 

earnings growth in the order of 20 per cent per annum. At the same time the competitive 

threats from technology in this business have been far less severe. Local news, local search 

and advertising are not done well or economically on the web. In these areas new pure-play 

start-ups have beaten both ourselves and News Limited to the leading positions.” (Mediaweek, 

6 June 2005, pp.1, 3.) 

 

33.4 FAIRFAX (3): AGE DUMPS GERARD HENDERSON’S COLUMN 

 

The Age has dumped Gerard Henderson‟s column, leading him to attack Age editor-in-chief 

Andrew Jaspan for lacking the courage even to ring and tell him. Henderson, executive 

director of the Sydney Institute, also accused the Age of a left-wing bias. The Age’s 

communications director, Nigel Henham, said the column was dropped as part of the 

modernising of the opinion page. Henderson had been on the page for 13 years (Australian, 

10 June 2005, pp.5 and 13, and Media section, 16 June 2005, p.16; and Weekend Australian, 

11-12 June 2005, p.4 and letters page). 

 
33.5 FAIRFAX (4): BUYS RSVP 

 

John Fairfax Holdings has paid $38.92 million for the leading online dating website 

RSVP.com.au. CEO Fred Hilmer said the acquisition was “consistent with our strategy to 

reduce our dependence on the major metropolitan (print) classifieds” (Australian, 12 July 

2005, pp.19 and 24). 

 

33.6 MELBOURNE BRAND FOR A SYDNEY MARKET: mX 

 

News Ltd launched a free commuter daily in Sydney on Monday, 4 July. It is aimed at 18 to 

34 year olds. By giving it the same title as its Melbourne forebear, mX, which had initially to 

fight off Fairfax‟s Melbourne Express, News has enhanced the likelihood of the brand 

eventually attracting sufficient national advertising to make it profitable. The Melbourne title 

(which had a readership of 144,000 in May) is regarded as “tremendously successful “ by 

News CEO John Hartigan, but it is still not making money. About 50,000 copies of the first 

issue of Sydney‟s mX were distributed at seven railway stations around the CBD and via 

newsagencies. A Brisbane edition of mX is expected by the end of the year (see Australian, 

Media section, 30 June 2005, p.15, and 7 July 2005, p.17 and p.20 [Mark Day‟s column]; 

Australian, 1 July 2005, p.5, 5 July 2005, pp.6 and 20; Courier-Mail, 5 July 2005, p.27; 

Mediaweek, 11 July 2005, pp.6 and 4). For a general article on free dailies worldwide, see 

“Growth in a shrinking market: The rise of the free daily newspaper” by Piet Bakker, Ideas 

Magazine, published for members of the International Newspaper Marketing Association 

(INMA) or visit users.fmg.uva.nl/pbakker/freedailies. Bakker says that by May 2005 there 

were 81 free dailies in 29 countries. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 3 

The Australian will launch a monthly glossy colour magazine, Wish, on Friday, 7 October. It 

will be aimed at readers with the spare time to enjoy themselves and the money to do it 

(Mediaweek, online edition, 14 July 2005). 

 

33.7 NEWS CORPORATION: PROFIT AND LIBERTY 

 

News Corporation will rely on a bumper fourth quarter to reach annual earnings targets after 

it reported a disappointing third-quarter result on 5 May (Australian, 6 May 2005, p.17). 

 

News Corporation has unveiled a $A3.9 billion share buyback in a sign there will be no quick 

resolution to the ownership tension between the group‟s biggest two shareholders – executive 

chairman Rupert Murdoch and John Malone‟s Liberty Media (Australian, 14 June 2005, 

p.17). 

 

33.8   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
11 May 2005 Death: Terry Rowe, aged 66, in Melbourne: former photographer with Australian 

Information Service and Hong Kong Standard who joined HWT imaging 

department in 1999 (HWT inHouse magazine, June 2005). 

14 May 2005 Death: Alastair Douglass Scott, aged 75, former chairman Geelong Advertiser; his 

death ends a 144-years association of the Douglass family with the paper; great-

grandfather, Alfred Douglass, bought the Advertiser in 1861; Scott was a director of 

the company for 32 years, becoming chairman in 1988 (Herald Sun, June 2, 2005). 

23 May 2005 Death: Donald Roy McPherson, aged 79 in Shepparton; member of family that has 

owned the Shepparton News since 1888 (apart from leasing it to others for nine 

years at the beginning of the 20
th

 century); managing director, 1960-85; chairman of 

directors, 1960-2005; he made the News a daily in 1972 and he “grew” the family 

company, buying papers in surrounding country towns, such as Seymour, Nathalia, 

Kyabram, Tatura, Echuca, Rochester and Elmore (News, Shepparton, 24 May 2005, 

p.1; Age, 14 June 2005, p.10; PANPA Bulletin, June 2005, p.60). 

21 June 2005 Death: Mervyn Rich, aged 89 in Sydney; former vice-chairman of News 

Corporation Ltd; worked at Rupert Murdoch‟s right hand for more than 20 years; 

helped guide company during overseas expansion via acquisition of British papers, 

News of the World and Sun; also active in its move to the US through purchase of 

San Antonio Express and News in 1973 (Australian, 22 June 2005, p.22). 

1 July 2005  Death: Russell Gleeson, aged 71, in Melbourne; former news editor of the Herald, 

and founding editor of the HWT magazine Prime Time in the 1980s. One-time cadet 

on the Sunraysia Daily, Mildura. “Russ was an excellent newsman and had a taste 

for the big stories,” said former Herald editor Bruce Baskett (Herald Sun, 2 July 

2005). 

4 July 2005 First issue of Sydney‟s mX free daily commuter newspaper (see 33.6). 

8 July 2005 Australian newspapers report the terrorist bombings that hit the London public 

transport system on 7 July. (See Australian, Media section, 14 July 2005, pp.15-16 

and 20, for “Citizen journos come of age” and the columns by Mark Day and Errol 

Simper.) 

14 July 2005 First issue of Alpha, News Magazines‟ sport/lifestyle title, with a million print run 

and 156 pages; home-delivered to more than 500,000 News Ltd newspaper 

subscribers; and sold in newsagencies for $2 with a News Ltd paper (see Australian, 

Media section, 14 July 2005, p.16). 

 

33.9 UPDATE ON INDEPENDENT WEEKLY 

 

Latest figures from the Circulations Audit Board show that Adelaide‟s Independent Weekly 

(see ANBHG 30.2) is selling 13,800 copies a week. Managing director Paul Hamra says the 

Sunday paper will always be a niche publication. He is aiming for a circulation of 25,000 (see 

“Modest target met for local newspaper”, Australian Financial Review, 11 July 2005, p.48). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 4 

33.10 WAN (1): PROFITS AND (JOB) LOSSES 

 

West Australian Newspapers has recorded a 20.3 per cent jump in net profit to $69.4 million 

for the nine months to the end of March. Major production changes at the company‟s 

Herdsman plant in Perth are well advanced. Agreement has been secured with staff and 

unions to 53 full-time redundancies resulting from changes relating to the operation of 

printing presses. WAN also plans to expand the upgrade with the purchase of a new 

automated publishing system, an automated reel handling system and associated equipment 

costing about $50 million. Eighty full-time jobs would be lost by the end of 2006-07. Another 

86 jobs could be lost in 2007-08 in the replacement of the existing press units that print the 

balance of the West Australian (Australian, 6 May 2005, p.20). 

 

33.11 WAN (2): THE AWA AND THE MEAA 

 

Some journalists at the West Australian, published by West Australian Newspapers (WAN), 

are being coerced into selling two weeks of their annual leave under the terms of individual 

contracts, reported the Australian (11 July 2005, p.4). The Media, Entertainment and Arts 

Alliance‟s West Australian secretary Michael Sinclair-Jones said new recruits at the paper 

were being told they must sign the Australian Workplace Agreement if they wanted the job. 

The AWA says, “WAN may, at its absolute discretion, pay out up to 10 days of your annual 

leave entitlement each year.” (Also: WAN buys Geraldton Guardian. – See 33.41.) 

 

33.12 JANET ALBRECHTSEN 

 

A $220,000 defamation payout to Aboriginal magistrate Pat O‟Shane is in jeopardy after the 

NSW Court of Appeal ruled on 17 May that the damages be reassessed. The court ruled that 

an opinion piece by former Sydney Morning Herald columnist Janet Albrechtsen was 

defamatory in part of O‟Shane, but that publisher John Fairfax had a defence of “comment” 

for a number of the imputations. Albrechtsen is now a columnist for the Australian; see 

33.59.1 and 2 (Australian, 18 May 2005, p.5). 

 

The Weekend Australian editorialised on 14-15 May 2005, p.18, on “Why Media Watch needs 

watching”, and focused on the Janet Albrechtsen issue. This helped prompt an article by 

former Media Watch executive producer David Salter, in the Australian, Media section, 19 

May 2005, p.16, calling for an end to the squabbling between the Australian and Media 

Watch. The next day the Australian’s main editorial (20 May, p.14) attacked the ABC for 

attempting to stay in the business of producing TV drama. 

 

33.13 READERSHIP: NEWSPAPERS AND MAGAZINES 

 

The Roy Morgan Research readership figures for metropolitan and national newspapers for 

the year to 31 March have little good news for any newspapers. But Brisbane‟s Courier-Mail 

managed to put a positive spin on its figures, even though they showed a decline across the 

board. This is what the paper said (Courier-Mail, 20 May 2005, p.2): “Readership of the 

Courier-Mail Monday to Friday is up by 10,000 on figures for last December. Statistics 

released yesterday by the Roy Morgan Research company show Monday to Friday readership 

grew by 1.7 per cent in the three months to March. Readership is down 8000 on figures for 

March 2004 but up 14,000 on figures for March 2003.”  

 

The Courier-Mail managed the positive spin by comparing apples with oranges. It compared 

its readership for different periods of the year instead of comparing the latest figures with the 

figures for the corresponding period of the previous year. And it did not run a table of figures, 

as the Australian did. Here‟s what the Australian (20 May 2005, p.21) said of the Brisbane 

figures: “News‟ Queensland title, the Courier Mail, experienced a 1.3 per cent decline on 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 5 

weekdays to 614,000; a 6.7 per cent fall on Saturdays to 888,000; and 1.6 per cent on Sundays 

to 1.48 million.” See fuller report, Mediaweek, 23 May 2005, pp.3, 8. 

 

Readership figures for Australia‟s magazines are listed and commented on in Mediaweek, 23 

May 2005, pp.12-13. See also: Australian, Media section, 26 May 2005, p.17; and Australian 

Financial Review, 23 May 2005, p.48. 

 

33.14 THE NEW BINGO: SUDOKU 

 

In the early 1980s, Bingo was the game newspapers used to try to boost circulation figures. 

Now it‟s Sudoku, the highly addictive numbers game that began in News Ltd and Fairfax 

newspapers on 21-22 May (Mediaweek, 30 May 2005, p.6). How do you play? Sudoku is 

played on a grid of 81 squares. Within the main 9x9 grid are nine 3x3 mini-grids. The object 

of the game is to fill in the mini-grids with the numbers 1 to 9. Each column and row of the 

main grid must also contain the numbers 1 to 9 without repetition or omission. Some of the 

squares will already have numbers in them. You cannot change the digits already provided in 

the grid. You have to work around them. The game requires no mathematics and can be 

solved by logic and reason alone. Every puzzle has just one correct solution (Australian, 9 

June 2005, p.2; PANPA Bulletin, June 2005, p.10). From 4 July, Brisbane‟s Courier-Mail 

shifted its Sudoku puzzle to Page 2. 

 

33.15 BEHIND THE LINES 

 

The Australian ran its “Behind The Lines” series – a “writing resource” for senior high school 

students – on most days from 30 May until 20 June. Topics covered: letters to the editor (30 

May, p.2), editorials (31 May, p.4), news reporting (1 June, p.2), illustrations (2 June, p.2), 

cartoons (3 June, p.8), the Weekend Australian (4-5 June, p.6), photojournalism (6 June, p.2), 

colour stories (7 June, p.6), opinion (8 June), p.4), news judgment (9 June, p.4), news features 

(10 June, p.6), reviews (14 and 15 June, p.4 and p.5, respectively), coverage of a major news 

event (16 June, p.4), columnists (17 June, p.4), the Weekend Australian Magazine (18-19 

June, p.2), and sport (20 June, p.4). Vicki Greer, of St Andrew‟s Cathedral School, Sydney, 

wrote the series. 

 

33.16 HOOK’S PORTRAIT OF KEITH DUNSTAN 

 

Robert Coleman writes from Melbourne: Geoff Hook, one of Australia‟s most popular and 

highly decorated newspaper cartoonists is making a new name for himself in retirement. 

Hook, who worked as “Jeff” for almost 40 years at the Sun News-Pictorial and Sunday 

Herald Sun, picking up many national and international awards, retired in 2003. He has since 

taken to more serious painting and recently held an exhibition of 50 landscapes. Stepping 

even further into the limelight, he entered a portrait of long-time colleague and chum, Keith 

Dunstan, in the Archibald Prize. It depicts a beaming Dunstan wearing green shirt, red bow 

tie, red cufflinks and holding a matching glass of red wine. It‟s an excellent likeness -- which 

doesn‟t seem the type of work, which appeals to Archibald judges.     

 

33.17 DEEP-THROAT MYSTERY ENDS 

 

Watergate was not part of Australian newspaper history, but Australian journalists and 

journalism students in the newly emerging courses in the Australian colleges of advanced 

education (and your editor was one of them) watched with amazement as the Watergate saga 

unfolded, a presidency crumbled and yet Deep Throat remained a mystery. Now Deep Throat 

has identified himself as W. Mark Felt, the deputy chief of the FBI, and a multiplicity of news 

reports, comment pieces, editorials and cartoons appeared in Australian newspapers on 2 June 

2005 and the days immediately afterwards. Three examples: two by Geoff Elliott, “Out of the 

shadows”, Australian, 2 June 2005, p.14, “The gate shuts on a watershed moment”, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 6 

Australian, Media section, 9 June 2005, pp.15-16; and Giles Hewitt, “How Deep Throat 

denied the Post its ultimate scoop”, Sydney Morning Herald, 4-5 June 2005, p.23. 

 

33.18 ALERTNESS IN THE MORNING 

 

Under the above heading, the Australian (30 May 2005, p.11) ran a story about a courageous 

Filipino journalist who has been shot at and stabbed, but who says he will keep writing until 

he is killed. He has not allowed his wife and three children to see him since the attack on him. 

He shifts safe houses every few days. He was told he would be lucky to be alive by July. 

“Every journalist has had a threat against their life. It keeps you alert in the morning,” he said. 

 

33.19 MURDEROUS CRIMINALITY 

 

On 30 May the Gold Coast Bulletin’s front page was devoted to Schapelle Corby. “Fury 

grows” was the banner headline over a picture of Corby. On Page 6 that day, the GC Bulletin 

invited readers to send messages of no more than 25 words commenting on the verdict in the 

Corby case (in which a beauty consultant from the Gold Coast was jailed by an Indonesian 

court for 20 years for being in possession of 4.1kg marijuana when she arrived in Bali) and 

suggesting what Australia should do about the verdict. On 2 June, after somebody in Australia 

had apparently decided to do something about it, the Gold Coast Bulletin reported the finding 

of what appeared to be a biological substance in hate mail sent to the Indonesian Embassy in 

Canberra and ran a banner headline: “Murderous criminality”.  

 

See the Australian, 1 June 2005, p.15: Justice Ronald Sackville, “Don‟t hold the Bali court in 

contempt”; Paul Kelly, “A fair trial, but not in our media”; Janet Albrechtsen, “Legal reason 

taken prisoner by compassionate spin”; “News Ltd‟s U-turn on Schapelle”, crikey.com.au, 
31 May 2005; Sian Powell, “Pack mentality”, Weekend Australian Magazine, 2-3 July 2005, 

pp.20-23; Mark Pearson, “Corby case a sad legacy for media let loose abroad”, PANPA 

Bulletin, July 2005, p.20. 

 

33.20 ARCHBISHOP AND RUGBY LEAGUE COACH: FORMER JOURNALISTS 

 

A former newspaper journalist and the current Bishop of Gippsland, Jeffrey Driver, has been 

elected Archbishop of Adelaide. Driver, 54, is regarded as occupying the church‟s centre 

ground between the evangelic and high-church positions. Driver was a reporter and sub-editor 

on newspapers in Auckland and New South Wales from 1970-74 (Sunday Age, 22 May 2005).  

 

Michael Hagan, the coach of the Newcastle Knights NRL team and of the Queensland State 

of Origin team, began his working career as a reporter on the Bankstown-Canterbury Torch, 

on the police and courts rounds, 1982-87 (Torch, souvenir edition, 12 June 2005, p.29) 

 

33.21 SUNDAY HERALD SUN AIMS FOR 650,000 

 

Alan Howe, editor of Melbourne‟s Sunday Herald Sun, has set his paper a circulation target 

of 650,000 and the goal of stripping the Brisbane Sunday Mail of its second position on the 

national circulation ladder. In the six months to 31 December 2005, the Sunday Herald Sun 

boosted circulation by 2.5 per cent to rise to 605,000. The Sunday Mail rose by 1.3 per cent to 

621,419 (Mediaweek, 13 June 1005, p.8; and ANHG 31.23). 

 

33.22 THE TIMES IT IS A’CHANGING AND A’PUZZLING 

 

From Monday, 20 June, the Canberra Times had “two exciting changes”: a new column, 

“CC” (“Capital Circle”) by John Martin, appearing on the back page of the front section of 

the paper. The Monday-to-Friday column is said to include the “weird and wacky, the cute 

and quirky, the did you know? and the just plain „what about that‟”. On the same day, the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 7 

Times succumbed to Sudoku (see 33.14). The back page of the tabloid “Times2” liftout on 20 

June featured six puzzles: English Cryptic Crossword, Australian Cryptic Crossword, The 

Smallest Hardest Crossword, Sudoku Classic, Quick Crossword, and Focus (see 33.59.11). 

 

Victor Isaacs writes: A $17 million extension to the Canberra Times printing press will be 

officially opened on 17 August. To commemorate the event, the Canberra Times is running a 

historical series, “Momentous Times”, from 12 July to 17 August. 

 

33.23 BEECHER’S WORLD 

 

Media entrepreneur Eric Beecher, a former editor of the Sydney Morning Herald and also the 

Melbourne Herald, is helping to set up a new British national daily tabloid, the World, and 

believes it has the potential to spawn an Australian version (Australian, Media section, 16 

June 2005, p.15). 

 

Beecher and Diana Gribble, who own Private Media Partners, converted their weekly print 

publication, the Reader, to a weekly online publication from 6 July. The final hard-copy 

Reader appeared on 24 June (letter from Publisher of the Reader). 

 

33.24 INL APPROVES PLAN 

 

INL‟s shareholders have approved Telecom NZ‟s plan to sell its 12 per cent INL stake to 

News Corp. News Corp. will pay $272 million -- $6.19 a share. INL‟s independent directors 

recommended shareholders approve the deal. News holds 43.7 per cent of INL. If the INL-

Sky TV merger proceeds, News‟ holding in the new company will be 43.6 per cent 

(Australian, 10 June 2005, p.18). 

 

33.25 AVA GOOD WEEKEND – TWICE 

 

The Good Weekend magazine appeared on successive days for the first time – on 17 and 18 

June. The highest-earning advertising-revenue magazine in Australia, which is published 

every Saturday as an insert in the Sydney Morning Herald and the Age, launched its first 

Design and Technology issue on 18 June and published a special 24-page preview issue on 17 

June. It included some of the usual features, such as “Two of Us” and Dr Karl S. 

Kruszelnicki‟s “mythconceptions”. Last year Good Weekend sold advertising space worth 

more than $53 million (Mediaweek, 20 June 2005, p.7). 

 

33.26 PANPA CEO VACANCY 

 

The position of chief executive officer of the Pacific Area Newspaper Publishers‟ Association 

(PANPA) has been advertised. Applications closed 30 June. Alan Armsden has resigned as  

CEO after taking up the appointment at the beginning of 2004, revitalising the organisation 

after it had performed below expectations under Brett Kenworthy‟s brief administration 

(Australian, Media section, 23 June 2005, p.18). 

 

33.27 LYN MADDOCK TO ACT AS CHAIR OF MEDIA REGULATOR 

 

Lyn Maddock, an economist who has acted as chair of the Australian Broadcasting Authority 

for a year, became the acting chair of Australia‟s new overarching media and telco regulator, 

the Australian Communications and Media Authority, on 1 July. A decision on a permanent 

chair was expected soon. Chris Cheah, head of the telco division within the Department of 

Communications, IT and the Arts, will be the deputy chair. The four part-time board members 

are: Malcolm Long, former managing director of SBS; Rod Shogren, a former commissioner 

with the Australian Competition and Consumer Commission; Professor Gerard Anderson, 

head of academic programs at the Melbourne campus of the University of Central 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 8 

Queensland; and Johanna Plante, recently retired CEO of the Australian Communications 

Industry Forum (Weekend Australian, 25-26 June 2005, p.35). 

 

33.28 LEGAL AFFAIRS SECTION INTRODUCED 

 

On 24 June the Australian published, as part of its Business section, the first of its weekly 

“Legal Affairs” sections. The first section contained seven broadsheet pages. There were 14 

separate ads on the pages with several ads from legal firms also in the news pages. The 

recently appointed Chris Merritt is legal affairs editor (Mediaweek, 25 June 2005, online 

edition). 

 

33.29 THE MONTHLY MAKES ITS DEBUT 

 

A new monthly magazine of news, opinion, arts and letters made its appearance in May. It‟s 

called the Monthly and is published by Schwartz Publishing Pty Ltd. Contributors to the 

second issue included: Richard Bourke, Katie Cohen, Helen Garner, Kerryn Goldsworthy, 

John Harms, Chloe Hooper, Nicholas Shakespeare, Charles Firth, Janette Turner Hospital, 

Robert Manne, Inga Clendinnen, Justin Clemens, and Robert Forster. 

 

33.30 JUST LISTED MISSING ITS MARK 

 

Telstra‟s assault on the $650 million property advertising market is floundering, with its Just 

Listed newspaper failing to dent the dominance of the leading newspaper publishers, writes 

Neil Shoebridge (Australian Financial Review, 27 June 2005, p.49). The Sensis division of 

Telstra gained the Just Listed website with its $636 million purchase of the Trading Post 

group in March last year and launched a newspaper version of the product in October. The 

print run for Just Listed has been slashed from 150,000 to 80,000. Shoebridge‟s article 

occupies two-thirds of a page. 

 

33.31 NEW EDITOR-IN-CHIEF FOR LEADER 

 

Mark Gardy, who began his career as a cadet journalist at the tri-weekly Wimmera Mail-

Times, Horsham, has been appointed editor-in-chief of Leader Newspapers, News Ltd‟s 

Melbourne suburban chain. Gardy replaces Wayne Buttner (see ANHG 32.11), who was 

appointed earlier this year to manage the Community Newspaper Group in Perth. Gardy was 

recently the head of the insert magazine division of the Herald and Weekly Times Ltd, 

Melbourne (PANPA Bulletin, June 2005, p.61). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

33.32 DUBBO LIBERAL HAS A RETHINK 

 

Jodie Sullivan, a University of Canberra journalism graduate, is the latest in a long line of 

editors of the Daily Liberal, Dubbo. She joined the Liberal as a cadet journalist about 12 

years ago, and travelled and worked overseas a few years later. She returned to Dubbo and 

rose through the ranks to become the editor. The Liberal has recorded a 2.57 per cent lift in 

circulation after seeing off a local weekly, Dubbo City News, which was a local business 

initiative. O‟Sullivan says the weekly prompted the Liberal to “look at what we were doing 

and do it better”. She says she did not significantly change anything the paper was doing, but 

“it gave us a reminder that local content is king” (Mediaweek, 9 May 2005, pp.4, 7). 

 

33.33 ROSS McPHERSON BECOMES INMA PRESIDENT 

 

Ross McPherson, joint managing director of McPherson Media, which publishes the 

Shepparton News, has become the president of the International Newspaper Marketing 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 9 

Association (INMA) for two years. He has served on INMA‟s board of directors for five years 

(PANPA Bulletin, June 2005, p.61). 

 

33.34 WAGGA WAGGA AND HOW THINGS ARE PRESENTED 

 

Wagga Wagga Daily Advertiser editor Paul McLoughlin says that when he took up the 

position two and a half years ago the paper had lost contact with its readers and the editions 

had a sameness about them. He set out on what he called the long road of going back to 

basics, including conducting reader surveys, to find out what was on the readers‟ minds and 

what issues were of greatest interest to them. “We had been trying to do a lot of things not 

very well,” he said, “and now we are focused on what the readers want, rather than trying to 

be all things to everyone.” The Daily Advertiser’s circulation has increased steadily through 

his editorship and rose by 1.4 per cent to 14,149 in the six months to December 2004 

(Mediaweek, 2 May 2005, p.6; see also Mediaweek, 16 May 2005, p.6, for article on the 

Riverina Media Group, of which the Daily Advertiser is the flagship). 

 

33.35 THE ROLE OF A NEWSPAPER 

 

The chairman of Rural Press Ltd, John B. Fairfax, has criticised what he sees as a journalistic 

trend to interpret and comment. He sees this as journalists asserting their independence. 

Fairfax sees a need for journalists to respond to readers‟ wishes. There is no point providing a 

newspaper that people will not read, he says. The paper must cater to the community‟s 

requirements. “The copy taster of today has a duty to empathise with their readers, to bring 

out a paper which is challenging, stimulating and, yes, even occasionally sycophantic.” 

Fairfax was addressing Canberra business leaders at the National Museum. Rural Press, 

Australia‟s biggest regional newspaper publisher, publishes the Canberra Times (Canberra 

Times, 6 May 2005.) 

 

33.36 EDITORS 

 

33.36.1 ROCKHAMPTON  

Steve Etwell is the new editor of the Morning Bulletin, Rockhampton. A “Mackay boy”, he 

worked for the city‟s Daily Mercury for 20 years and, as chief of staff, farewelled his Mackay 

readers on 2 July (p.8) in the “Opinion” piece for that day. 

 

33.36.2 IPSWICH 

Daniel Sankey, editor of the Queensland Times, Ipswich‟s daily, won the 2004 PANPA 

Hegarty Prize; he is profiled in PANPA Bulletin, June 2005, p.59. The new-look Queensland 

Times, with QT given prominence in the masthead, was launched on 16 July, complete with 

wraparound eight-page booklet to explain why the paper has changed. 

 

33.36.3 MORWELL  

Lynne Smith has left the editorship of the Latrobe Valley Express, Morwell, Victoria, after 

11 years. The paper advertised in May for an editor who would be responsible for editing the 

bi-weekly of that name and two weeklies. The papers are owned 40 per cent by the Elliott 

Newspaper Group, 40 per cent by Rural Press Ltd and 20 per cent by the Hopkins family of 

the Warragul & Drouin Gazette.  

 

33.36.4 KINGAROY 

The bi-weekly South Burnett Times has advertised for an editor for what is the “flagship” of a 

small group including the Central and North Burnett Times, the Western Times, Charleville, 

and the Balonne Beacon, St George. The group is part of APN News & Media Ltd., which 

owns 25 daily and 90 non-daily titles in Australia and New Zealand (Courier-Mail, 16-17 

July 2005, Careerone, p.83). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 10 

 

33.37 NEWSPAPERS DO BATTLE ON THE BEACH 

 

In territory made familiar to Australians as the home of the fictitious Pearl Bay Oyster on 

ABC-TV‟s Seachange, two newspapers were launched within three weeks in March-April 

this year. There had been none for the previous two years.  

 

Greg Wane writes: The Ocean Grove Voice was launched on 16 March as a 16-page, full 

colour tabloid weekly. It is being published by a partnership between Alan Barber and David 

Withington, both of Ocean Grove, Victoria. Withington, who also runs a public relations 

business, is a former Melbourne Herald journalist and later was the media liaison officer for 

the council of the City of Greater Geelong. He had been planning the paper since October 

2004 when he approached me (I am the former editor of the town‟s monthly, the Whistler) for 

advice. The Whistler closed in February 2003 after a lack of interest from local advertisers. 

Withington was keen to give the town of 9,000 residents its own weekly. He recruited Alan 

Barber to edit the Voice. Barber worked on UK weeklies before moving to Australia where he 

wrote for the Geelong Advertiser and Bellarine Echo. 

 

Meanwhile newspaper publisher John Stoward who has been producing the Surf Coast Times 

at Torquay (about half an hour along the coast from Ocean Grove), had also been planning a 

weekly newspaper for Ocean Grove and Barwon Heads since November last year. Stoward 

ran a quick-print business in Tasmania after working on newspapers in Essendon 

(Melbourne). He launched the Torquay Times in September 2002 and when the circulation 

extended to other towns along the Great Ocean Road he re-badged the paper as the Surf Coast 

Times. On Monday 4 April, almost three weeks after the Ocean Grove Voice appeared, 

Stoward launched his weekly Barwon Heads Ocean Grove Times. It carries a confused 

looking masthead, compared to the clean, simple, red mast of the Voice. Until a couple of 

months ago, Ocean Grove had no dedicated local newspaper, and suddenly there are two 

fiercely competing for readers and advertisers. It is reminiscent of the pre-1900 era when 

small towns had rival newspapers and many were bought out by rivals and/or merged. Will 

we see this happen in Ocean Grove? 

 

33.38 NEW OWNERS AT QUEENSCLIFFE HERALD 

 

The Queenscliffe Herald, which Greg Wane launched in November 1999 as editor publisher, 

changed ownership in February this year. Carmel and Alan Murphy took the reins of the 

monthly newspaper. Cannel has worked as an editor in book publishing companies, while 

Alan, who currently runs Motion Press in Coburg (Vic.), spent several years at Melbourne‟s 

Leader Publications in production and later in advertising sales. Wane, since selling his 

newspaper where he was publisher/editor/photographer, has had little success attracting 

interest from other newspapers and publishing houses in his media skills, so he is planning to 

launch a niche-publishing venture later in the year. 

 

33.39 NEW PAPER AT GRIFFITH, NSW 

 

Caroline Merrylees, of Carrathool, an expert on the history of the Riverina‟s newspapers, 

has sent the ANHG a copy of the first issue of the Riverina Times, launched at Griffith, NSW, 

in mid-May. It is a family-owned paper published by a regional printery, Dobija Printing and 

Publishing. The first issue contained 60 tabloid pages and made good use of colour. The 

managing director is Joshua Dobija and the editor is Carisa Josephs. 

 

Some extracts from the Josephs‟ introductory editorial: “Why did a family-owned, regional 

printing and publishing company decide to produce a newspaper? Our decision to produce the 

Riverina Times came as a direct result of feedback received from Riverina and MIA residents. 

During the past few years, Dobija team members (who also publish the GO Magazine and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 11 

Riverina Real Estate News) had received persistent requests to launch a newspaper – a paper 

which was reliable, unbiased and locally owned. It was a decision preceded by extensive 

evaluation. Intensive strategic planning is needed to start a newspaper from scratch, 

particularly when that newspaper is to be locally owned and financed. In the shadow of larger, 

more widely owned media companies, the financial risks are high for a small locally owned 

company… The first purpose and priority of the Riverina Ties is to maintain high standards of 

excellence in news content, editorial and advertising quality, and public service.” 

 

33.40 ON THE ROAD WITH BARRY BLAIR 

 

Barry Blair, of Tamworth, normally supplies your editor with scores of stories from trawling 

the internet. Some of these stories are later used in the newsletter in much-condensed form. 

But, at the end of April, Blair deserted his computer and joined the grey nomads on the road, 

travelling all over Australia. Here are some jottings from his travels (received in hard copy):  

 

Roxby Downs, SA, 7 May: Noticed in Warren, NSW, as we were passing through, the 

Warren Weekly occupies part of the old Post Office building. Same thing at Peterborough, 

SA, where the local newspaper, printed on high quality paper, occupied part of the old Post 

Office. Here at Roxby Downs, the Roxby Downs Sun (owned by Rural Press Ltd) competes 

with as fortnightly free, the Monitor. Neatly arranged at the local newsagency in pigeon-hole 

like shelving are copies of other Rural Press titles such as the Transcontinental, Port Lincoln 

Times, Eyre Peninsula Tribune, Whyalla News, and a couple more. In Broken Hill, the 

Adelaide Advertiser competes favourably on the news stands. 

 

Larrimah, NT, 26 May: At Tennant Creek on 24 May I met the editor of the Tennant and 

District Times who told me he was flying to Melbourne the next day to talk with a company 

about the possibility of installing state of the art technology that would enable the paper to be 

printed with extremely clear resolution. The paper is currently printed in Mount Isa by 

Carpentaria Newspapers. 

 

33.41 WAN BUYS GERALDTON NEWSPAPERS 

 

West Australian Newspapers (WAN) is increasing its stranglehold on regional newspapers in 

Western Australia with the acquisition this month of Geraldton Newspapers, publisher of the 

Geraldton Guardian and the Mid-West Mail and the owner of two radio stations and Guardian 

Print. WAN made an off-market bid for the company in May. The offer has closed, 

unchallenged, and WAN will buy the assets for $11.8 million (ABC online news, 7 July 

2005). 

 
NEWSPAPER HISTORY 

 

33.42 MELBOURNE MISSES ITS NEWSBOYS 

 

An exhibition focusing on “Melbourne‟s Newsboys” is being held at the City Gallery 

(Melbourne Town Hall) until 24 July. It began on 4 May. There‟s a wonderful 12-page A5 

newssheet that gives you a potted account of various aspects of how newsboys contributed to 

the life of Melbourne. It includes cartoons and photographs and acknowledges the sources 

used. Here‟s a little of the flavour: 

 

“In its collective historical subconscious, Melbourne misses its newsboys! The newsboy – 

that pocket-sized urban anti-hero – was once a familiar figure on Melbourne‟s streets, from 

the mid 19
th
 to the mid 20

th
 centuries, and has been etched into popular memories of the city 

and indeed the city of living memory. Over the last century – apart from the thousands of 

boys across the metropolis who did the morning paper round in all weathers on foot or bike – 

some 15,000 boys cried “Erald” in central Melbourne, plying their trade at trams stops and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 12 

street corners, Under the Clocks at Flinders Street Station, or outside theatres, pubs and 

emporiums.  

 

This exhibition captures the experiences and representations of Melbourne‟s youngest public 

servants, the societies and clubs formed to foster their well-being and promote their interests, 

and the regulatory framework of juvenile labour in the city.” 

 

33.43 FRONTLINE STORIES 

 

This, in the “Community RSVP” section of the Sydney Morning Herald, 14-15 May 2005, 

p.45, from Jeannine Baker (jeannineb@optusnet.com.au): 

 

“War correspondents: seeking friends and relatives of Australian Women’s Weekly journalists, 

Alice Jackson, Dorothy Drain, Anne Matheson and Adele (Tilly) Shelton Smith. Alice had 

two children, Murray Jackson and Hazel Forsyth. Hazel‟s children are Jenny, Adam and 

Caroline. Tilly‟s partner was Cliff Cheong. Anne Matheson married London Daily Mail 

journalist Paul Bewsher. I‟m researching their experiences as correspondents in WWII, Korea 

and Vietnam.” [Editor‟s note: Cliff Cheong edited the AIF News in Cairo and later Table Tops 

in Atherton and New Guinea, Australian Army daily newspapers.] 

 

33.44 CIRCULATION IN THE NINETEENTH CENTURY 

 

The Newcastle Morning Herald & Miners’ Advocate claimed in 1879 that its six issues each 

week produced a total weekly circulation of 25,000 and a weekly readership of 50,000 (8 

April 1897, editorial). Melbourne‟s Age in 1886 claimed a certified circulation of 58,000 

copies daily (Australasian Newspaper Directory, 1886, p.42, advertisement).  

 

33.45 VE DAY 60 YEARS ON 

 

Victor Isaacs writes: To commemorate the 60th anniversary of VE Day, on 8, 9 and 10 May 

2005 the Canberra Times reprinted its editions of the same dates in 1945.  The Canberra 

Times of 8 May 1945 was only four broadsheet pages, and the issues of 9 and 10 May 1945 

were six pages each.  This is the third time the Canberra Times has reprinted its edition of 9 

May 1945; it was also done for the 50th anniversary of VE Day in 1995, and its front page 

was one of 59 significant front pages in the notable Canberra Times’ own 70th anniversary 

publication, “The Times of our Lives 1926-1996”. 

 

From mid-March to mid-May the Canberra Times printed every day (except Sunday) a 

remarkable series of high-quality aerial photographs of Canberra and Queanbeyan.  Each day 

a page has been devoted to a photograph of a suburb. 

 

33.46 NEWSPAPER WEBSITES AND PANDORA 

 

The ANHG received an inquiry from a former newspaper executive, Jack Beverley, who was 

wondering what, if anything, was being done, to record an important part of newspaper 

history – the emergence and growing importance of newspaper web sites. “Have all those first 

pages disappeared into the ether, too?”  

 

We forwarded the inquiry to the National Library of Australia and it found its way to Paul 

Koerbin in the digital archiving section, which is responsible for the PANDORA Archive. 

The PANDORA website says: “The purpose of the PANDORA Archive is to collect and 

provide long-term access to selected online publications and websites that are about Australia, 

are by an Australian author on a subject of social, political, cultural, religious, scientific or 

economic significance and relevance to Australia, or are by an Australian author of 

mailto:jeannineb@optusnet.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 13 

recognised authority and make a contribution to international knowledge.” For more 

information, go to http://pandora.nla.gov.au/overview.html 

 

Paul Koerbin writes: Newspapers are a difficult case for us in terms of archiving in 

PANDORA. The short answer is that we currently do not archive daily newspapers. The 

longer answer is that we have looked at doing this, although most recently that was about two 

or three years ago. At that time we could not harvest a daily within a day, which does really 

start to cause a problem.  There are many others. Most of these papers are daily and if we 

were to try and do these daily in the context of PANDORA, a quality assessed archive, well 

basically we could do nothing else; and even then, given our resources we probably would 

struggle to do even the major newspapers. That said, we could do a snapshot occasionally, but 

then how useful is that? We could do occasional snapshots of just the front pages, but these 

often change during the day; and again, how useful would this be?  

 

On the flip side of that the main front page content is often much the same as the print version 

of papers (at least it was when we looked closely into this, but it may have changed a little 

since then). Then, of course, there are the legal issues. Most of these papers provide current 

content free but then you have to pay for archival access. This is a disincentive to us to invest 

our limited resources into a very resource intensive process when it is also a resource that we 

probably cannot make readily available for public access for a very long time. Having said all 

of that, we do have some web only content such as Margo Kingston‟s web diary from the 

Sydney Morning Herald. And, we may pick up snippets when we do collections for special 

events. Also, it is worth noting that the Internet Archive does pick up some content, so some 

of those front pages have been saved.  

For example, here is the IA‟s list of captures of the Canberra Times 

http://web.archive.org/web/*hh_/canberra.yourguide.com.au/ 

  

I think it is fair to say we are aware of the shortcomings in our web archiving in this area, but 

I don‟t see an easy or imminent solution to it given our current priorities and resources.  

 

33.47 HISTORY IN THE LETTERS: JOHN ALEXANDER AND C.E.W. BEAN 

 

Two letters, one following the other, in the Media section of the Australian on 12 May 2005, 

p.16, are worth mentioning: 

 

LETTER 1: Warner Russell, of Thornleigh, Sydney, wrote about a “softer side” to John 

Alexander, the chief executive officer of PBL and a former editor-in-chief of the Sydney 

Morning Herald. Russell recalled: a young copy boy scurrying around the offices of the now-

defunct Fairfax tabloid, the Sun, in the late 1960s. “Rather than being an enigma, John was a 

mild mannered young man, a bit of a loner, whose steely persona was probably honed in the 

high-pressure atmosphere of a daily newspaper office … It was difficult for copy boys, all of 

whom aspired to becoming journalists, not to mimic their reporter role models in the 

toughening up process of the newsroom … The lessons he learned about aggressive news 

gathering and the toughness needed for the job appear to have helped him in later life, much 

to the regret of many journalists who fell foul of him. The then news editor, Len Cossey, had 

reservation about Alexander becoming a tabloid reporter. As Cossey‟s deputy, he suggested I 

find him a quieter place, so I spoke to the Sun‟s finance editor Ralph Wragg, who took him 

under his wing. And the rest, as they say, is history.” 

 

LETTER 2: Harry Gordon (retired newspaper editor and prolific author), of Main Beach, 

Queensland, notes that it was a mistake for Jonathan Este to group C.E.W. Bean with John 

Pilger, Germaine Greer and Richard Neville as Australians who became part of the British 

media. Gordon says Bean began work as a journalist on the Sydney Morning Herald in 1908. 

“In 1914 in a ballot among Australian Journalists Association members for the right to 

become Australia‟s official war correspondent, he narrowly beat Keith Murdoch. He went 

http://pandora.nla.gov.au/overview.html


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 14 

ashore at Gallipoli on April 25, 1915, and was the only correspondent to stay there until 

December; he went on to cover the AIF‟s engagements in France. He later founded the 

Australian War Memorial, wrote six volumes of the war history and edited eight more. Bean‟s 

only London stint as a journalist was from 1910 to 1912, when he represented the SMH. That 

surely doesn‟t count as penetration of the British media.”  

 

33.48 MOMENTS THAT SHAPED AUSTRALIA 

 

The Bulletin, as part of its reflections on 125 years of publishing, produced a special issue on 

10 May that focused on “125 moments that changed Australia … the political, economic, 

social and environmental highs and lows that shaped this great nation”. The historians and 

writers who helped the Bulletin compile the list were: Humphrey McQueen, Shirley 

Fitzgerald, Anna Clark, Michael Cathcart, Henry Reynolds, John Doyle, Clare Wright, 

Marian Quartly, Tim Rowse and Bob Beale (see pages 52-121). 

 

33.49 PRINTING BY X-RAY 

 

John Russell, of Canberra, submitted the following from his research: “A new method of 

printing on sheets of paper or other fabric which, if practicable, would cause quite a 

revolution in the printing trade, is the invention of Mr. George Izambard, of Paris, who has 

patented a method utilising the X-rays for typographic printing, as well as the reproducing of 

diagrams, pictures, etc. It is a new process for the simultaneous and instantaneous printing on 

both sides, by means of the X-rays, of numerous sheets (of sensitised paper) superposed on 

quires or blocks (newspapers, trade papers, etc., whatever their size may be). It purposes to 

obtain new results analogous to those obtained as yet through the typographic printing and 

other processes derived therefrom. It is claimed by the inventor that it tends to suppress 

composition and striking off by the printing machine (Australasian Typographical Journal, 

Vol. XXIX, No. 340, October 1898, p.2.). 

 

33.50 TED ROBL INQUIRY (1): RICHARD HOLT ON THE WALLABY 

 

Ted Robl (roblt@bigpond.com) writes to the ANHG: I am trying to locate information 

on Richard Holt. He wrote articles for the North Queensland Register in the late 1890s and 

early 1900s. The column he wrote under was called “On The Wallaby” and the name that he 

used for these columns was “6 X 8”. It is clear from his writing that he was well versed in the 

English language, even if he swagged around Australia as he did – particularly in Queensland 

and western New South Wales. He was friends with Victor Daley and Scotty “The Winkler” – 

Phillip Mowbray so in a sense well heeled in literacy circles. I have been led to believe that he 

died in Melbourne – date unknown. Ted‟s telephone number is 03 57851208. 

 

33.51 TED ROBL INQUIRY (2): ‘THE BREAKER’ 

 

Ted Robl again, this time from “Community RSVP”, Sydney Morning Herald, 4-5 June 

2005, p.45: Harry Morant: Seeking items such as letters, stories or poems that Harry 

contributed to newspapers. Some material may be lying in archives, libraries and historical 

societies, and even homes. You may have stories to tell that relate to your grandfathers. 

Information relating to the stations that Harry worked on would also be welcome – Bundaleer, 

Moreton, Kallara, Esmeralda, Fanning Downs, Belalie, Budda to name but a few. Information 

sought for book. Contact Ted at roblt@bigpond.com (PO Box 388, Pyalong, Vic, 3521). 

 

33.52 REMOVAL OF SELECTED ITEMS FROM LIBRARY’S COLLECTION 
 

The State Library of Victoria, as it prepares to relocate collection material stored off-site to a 

new purpose-built store, has been carefully reviewing its holdings to see if there are any items 

that should be considered for “de-accessioning” (removal from the collection). Three areas 

mailto:roblt@bigpond.com
mailto:roblt@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 15 

have been identified: the remnant of the Language Other than English Lending Collection; 

selected items from the Library of Congress and Government of California Deposit 

Collections; and selected interstate newspaper titles and international newspaper titles. This 

material will be offered to public libraries, other state libraries, the National Library of 

Australia and selected university libraries that may wish to acquire the material for their 

collections.  Any material not acquired by these libraries will then be disposed of.  For more 

information about the materials selected for removal, go to the SLV website (see below) and 

click on “Collection Materials Selected for Removal” and the “List of Australian & 

International Newspapers for Removal”. Contact details for comment and inquiries can be 

found on the Public Comment & Inquiries page. 

 

Web Link: http://www.slv.vic.gov.au/about/news/latest 

Then click on “Removal of Selected Items from the Library‟s Collection” Comment about the 

removal of any items needs to be made in writing, to the Minister responsible for the State 

Library of Victoria, Mary Delahunty. See details for correspondence from the Public 

Comment & Inquiries page of the Library website.  Comment to the Minister must be made 

by Monday, 8 August 2005. 

 

33.53 SUBURB’S STREETS HAVE A JOURNALISTIC THEME 

 

The Canberra suburb of McKellar, in Belconnen, features streets named after journalists from 

around Australia, such as Austin de M. Absolon, of the Wagin Argus, WA; Alexander Britton, 

of two Castlemaine newspapers, Victoria; Charles Hardie Buzacott, of various Queensland 

newspapers; Sir (Frederick) Lloyd Dumas, of Advertiser Newspapers, Adelaide; Robert Ross 

Haverfield, of Bendigo and Echuca newspapers, Victoria. All the street names are listed in 

Canberra’s Suburbs and Street Names: Belconnen (ACT Government, 1992). 

 

33.54 PRINTING NEWSPAPERS ON SILK, SATIN AND CALICO 

 

This is an addendum to the “Bibliographical note: Printing Newspapers on Silk” that 

appeared in the Bibliographical Society of Australia and New Zealand Bulletin, 

Vol.21, No.3, 1997, p.183. It made particular reference to the front page of the Ovens 

and Murray Advertiser, no. 7157, Saturday, 10 May 1890, being printed on silk. The copy 

seen  in the Burke Museum at Beechworth  is printed in blue on silk. The occasion for the 

special printing was the laying of the foundation-stone of the Ovens District Hospital isolating 

ward. 

 

Rod Kirkpatrick writes: The first issue of the Spirit of the Age, Geelong, of 16 October 

1854, a copy of which is held at the Mitchell Library, Sydney, was printed on satin. Pages 1 

and 4 consist of gold print on black satin and pages 2 and 3 are black print on white satin. 

George Youngson was editor, publisher and proprietor of the paper. The newspaper survived 

possibly only four to six weeks. 

 

James Manion wrote in Paper Power in North Queensland (1982), p.121: “A rather frayed 

copy of the first issue of the Daily Northern Standard, reproduced in silk, obviously as a 

souvenir, remains in the possession of the family of P.F. Hanran. Presented to the James Cook 

University for photocopying in 1965, it is headed: Daily Northern Standard, published every 

evening at the Standard gas printing Works, Flinders Street West, nearly opposite the Q.N. 

Bank Townsville, at two-pence per copy, 1 October 1883, volume 1 number 1 (Monday 

Evening).” The imprint acknowledged that it was printed and published by the proprietors, 

Francis and Frederick Charles Hodel, at the Daily Northern Standard office, Flinders Street 

West. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 16 

A.C. Frost wrote in “Early West Australian Newspapers and Their Editors”, undated 

manuscript, pp.4-5: “… the very word newspaper signifies that the news was printed on 

paper, but in the early days of printing it became fashionable with some printers to print on 

silk or satin. This is not to be confused with silk screen-printing, which is a much more recent 

process and which can be printed on any surface. … [When the fashion of printing on silk or 

satin] spread to newspapers it is believed to have been confined to the printing of some 

souvenir copies of first editions.  

 

“Strangely enough it was country newspapers that first employed this medium. Editors 

obviously found this a novel method of publicising what to them was an historic occasion. 

Unfortunately very few editions have been preserved, nor is there any catalogue of such. The 

one copy that is available in the [WA State] Archives is that of the Hedland Advocate 

published on 6 March 1906. A further example printed on satin is to be found in Geraldton 

and we are indebted to a paragraph in the West Australian of 1 December 1886 for the 

information. The paragraph reads: „Following upon an “Auspicious and happy occasion” the 

much esteemed wife of Francis Hart, part proprietor and editor of the Victorian Express, was 

presented with a pink satin bag on which was printed: “Victorian Express, Saturday, 

November 6, 1886. Presentation copy to Mrs. Hart with the manager‟s and the foreman‟s best 

wishes.” Within the bag was a copy of the Express of the above date printed on ivory satin, 

bound with pink. As a specimen of topography (sic) this handsome edition de-luxe is 

deserving of the highest praise.” 

 

The Manning River Times, Taree, NSW, 10 September 1927, carried an extract from the 

Braidwood Dispatch, which reminisced about its early days (it began in 1858): “In those days 

printing and other supplies had to be brought direct from Sydney by bullock wagons – the trip 

occupying about a fortnight. Sometimes, when the roads were heavy, and the teamsters not 

particular, the supplies were delayed. [The Dispatch] frequently ran short of newspaper. As a 

substitute, the proprietor bought up the stocks of brown wrapping paper from stores in town, 

and printed his paper on it… On other occasions, when brown paper was not available, it is 

recorded that the paper was printed on calico. This was again collected, washed, and used 

again for the next issue. Those indeed were the days of strenuous journalism.” 

 

33.55 DOW AND THE AGE 

 

“John Lamont Dow and his son David McKenzie Dow in the Agricultural Editor‟s Room, The 

Age and The Leader office, Melbourne.” This was the caption on a photograph that your 

editor bought via e-Bay recently, thanks to the eagle eye of Michael McCormack, the former 

editor of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, NSW. The brief caption has since taken me on 

a small journey of discovery.  

 

There is no indication of what year the photograph was taken (my guess is about 1900), but 

two sources have provided a wealth of detail on, especially, John Lamont Dow. (There were 

pewter inkpots, nibbed pens, blotting paper, fingerless gloves on J.L. Dow‟s hands, and low-

hanging light bulbs.) John Lamont Dow (1837-1923) was born at Kilmarnock, Scotland, and 

migrated to the Geelong district in 1848 with his parents. He grew up to farming and stock 

raising.  In 1862 he joined a group sponsored by a pastoral company to explore Gulf of 

Carpentaria country, was among the founders of Burketown and became an early pastoralist 

on the Herbert River tableland.  Ill from gulf fever, he returned to Victoria in 1868 and 

worked on the land and as a miner until he joined the Age in 1873. The following year, Syme 

made him agricultural editor of his weekly Leader, aimed at the country reader. 

 

He served in this role until 1886 and again from 1892-1915. He represented Kara Kara, a 

Wimmera seat, in the Legislative Assembly from 1877-1891 and was Minister for Lands and 

Agriculture in the Gillies-Deakin ministry of 1886-90. David McKenzie Dow (1870-1953), 

also featured in the picture, became the official secretary for Australia in America in 1924-31 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 17 

and acting commissioner-general, 1931-38. J.L. Dow‟s brother, Thomas Kirkland Dow 

(1848-1918), was also an agricultural writer and worked at various times for the Leader and 

the Age, but for five years at the beginning of the 1880s he was writing on agricultural affairs 

for the Australasian, the weekly produced by the Argus, in direct opposition to his brother on 

the Leader (C.E. Sayers‟ David Syme: A Life, pp.155, 192, 291-292; Australian Dictionary of 

Biography, Vol. 4, pp.93-95). 

 

33.56 BANKSTOWN NEWSPAPER CELEBRATES 85
th

 BIRTHDAY 

 

The Bankstown-Canterbury Torch, a Sydney suburban “free”, issued a 32-page souvenir 

edition in June to mark its 85
th
 anniversary. Les Engisch launched the paper on 12 June 1920. 

Current managing director John Engisch sums up the founding and growth of the newspaper 

as being the “Three F Principle”: “Grandfather founded it; father fixed it; and I hope I can 

further it.” The Engisch family still lives in the territory the Torch has made its own – south-

western Sydney. In 1970 John Engisch was nominated as a director when his uncle Dudley 

Engisch retired. John became the managing director when his father, Phil, died in 1985. The 

Engisch family is featured in articles on Pages 3, 10 and 11 of the souvenir edition (Torch, 12 

June 2005; also see PANPA Bulletin, July 2005, p.23) 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

33.57 BOOKS 

 

33.57.1 EDWARD SMITH HALL AND THE SYDNEY MONITOR by Erin Ihde, Australian 

Scholarly Publishing, 339pp, rrp $39.95. ISBN 1740970519. (See brief review in Sydney 

Morning Herald, 14-15 May 2005, Spectrum section, p.27.) 

 

33.57.2 GALLIPOLI by Jonathan King, Bantam, $49.95. A 90
th
 anniversary tribute that tells 

the untold stories of the Anzacs and war correspondent Charles Bean. 

 

33.57.3 CONSENT AND CONSENSUS. POLITICS, MEDIA AND GOVERNANCE IN 

TWENTIETH CENTURY AUSTRALIA edited by Denis Cryle and Jean Hillier. This 

contains a chapter by Denis Cryle and Rodney Manning, “Consensus or Complacency?: 

Education, Training and Regional Journalism”. They note the expansion of journalism 

education within the academy and ask whether the consensus over tertiary journalism 

education, which emerged slowly in Australia during the twentieth century, is still as secure 

as it was in the mid 1990s.  

 

33.57.4 BATMAN IN THE BULLETIN: THE MELBOURNE I REMEMBER by Keith 

Dunstan, Australian Scholarly Publishing, $34.95, paper back, 344pp. ISBN 1 74097 026 8. 

John Rickard reviews this in Australian Book Review, June-July 2005, p.19. 

 

33.57.5 MEDIA MAYHEM: PLAYING WITH THE BIG BOYS by John D‟Arcy, 

Melbourne: Brolga Publishing, 2005. 268pp. Paperback. ABN 46 063 962 443. The former 

CEO of the Herald and Weekly Times Ltd writes about the turbulent great media shakeup in 

Australia in the late 1980s.  

 

33.58 MONOGRAPHS 

 

33.58.1 TURNING UP THE HEAT: THE DECLINE OF PRESS FREEDOM IN 

AUSTRALIA 2001-2005 by the Media Entertainment and Arts Alliance (22 pages). This is 

the inaugural MEAA report on the state of press freedom in Australia from 11 September 

2001 to 2005. Researched and written by Christopher Warren, Emma Walters, Rosina Di 

Marzo and Alex Johnson.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 18 

33.58.2 BARONS TO BLOGGERS: CONRONTING MEDIA POWER with Lance Knobel, 

Jay Rosen, Eric Beecher, Guy Rundle, Margo Kingston, Andrew Clark. Series editor: 

Jonathan Mills. MUP, $12.95. Seeks to answer the question: Is the mainstream media failing 

to confront power, and why are we now turning to the Internet for alternative news and 

opinion? 

 

33.59 ARTICLES 

 

33.59.1 ALL THE RAGE by Jane Cadzow, Good Weekend, 14 May 2005, pp.34-39. Fan 

mail, friends in high places, and now a seat on the ABC board – it‟s been a meteoric rise for 

fiercely conservative newspaper columnist Janet Albrechtsen. But things have not always 

gone her way, and the memory rankles. 

 

33.59.2 LEFTIST MEDIA MISSED A TURN TO THE RIGHT by Janet Albrechtsen, 

Australian, 18 May 2005, p.13. There is a widening gap between public opinion and the 

mainstream press, according to this columnist. 

 

33.59.3 NEWSPAPERS IN FOR TOUGH BATTLE OVER RATES by Neil Shoebridge, 

Australian Financial Review, 16 May 2005, p.50. Discusses views about likely newspaper 

advertising rate increases and provides table comparing rate increases in metro TV, regional 

TV, metro radio, newspapers, consumer magazine and outdoor advertising since 1999. 

 

33.59.4 BULLETIN STRUGGLED EARLY BUT HAS BOOMED WITH GOLD COAST by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, May 2005, pp.56-57. A potted history of the Gold Coast 

Bulletin, the nation‟s second-biggest selling regional daily. See also: VERY GOLD COAST 

by Alice Gorman, Walkley Magazine, Issue 32, April-May 2005, pp.5-6. From visiting Z-list 

stars to schoolies and shady business deals beneath seaside scrapers, the Gold Coast has it all. 

Just don‟t bug the council. 

 

33.59.5 GOOD GRIEF! IT‟S THE DISAPPEARING COMIC by Lindsay Foyle, Walkley 

Magazine, Issue 32, April-May 2005, p.24. Comics are a dying breed in Australia‟s 

newspapers. So who has lost the plot?  

 

33.59.6 THE STARR REPORT by Rosina Di Marzo, Walkley Magazine, Issue 32, April-May 

2005, p.20. She may be a cartoon, but redheaded reporter Brenda Starr is on top of the latest 

real-life scandals in American media. [The “Brenda Starr, Reporter” comic was created by 

Dale Messick and launched as a weekly strip on 30 June 1940. The cartoon, written by a 

woman about a “career woman”, became a lucrative asset to The Chicago Tribune Syndicate 

and has run as a daily since 1945. Since Messick retired in 1980, only women have drawn and 

written “Brenda Starr”.] 

 

33.59.7 ANZWONA BIRTHED TO „KEEP BASTARDS HONEST‟ by Peter Isaacson, 

PANPA Bulletin, May 2005, p.58. How an organisation of web-offset printers sowed the 

seeds for the Pacific Area Newspaper Publishers Association (PANPA). 

 

33.59.8 MEDIA MOGULS AT CROSSROADS by Robert Gottliebsen, Weekend Australian, 

21-22 May 21005, p.36. Australia‟s top media groups are undergoing critical changes ahead 

of reform and an industry shake-up. 

 

33.59.9 MICROFILM, PAPER, AND OCR: ISSUES IN NEWSPAPER DIGITSATION by 

Kenning Arlitsch and John Hebert, Microform & Imaging Review, 33, Spring 2004, pp.59-67. 

 

33.59.10 HOW A COMMUNIST RAG IN DARWIN BECAME A PAPER FOR MOUNT 

ISA by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 2005, pp.56-57. A history of newspapers in 

Mount Isa and how the papers there have been influenced by Cloncurry and Darwin. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 19 

 

33.59.11 RURAL PRESS‟ THE CANBERRA TIMES NOT STANDING STILL by Murray 

White, Mediaweek, 6 June 2005, p.8. An examination of a few months of intensive change at 

the daily that serves the national capital (see 33.25). 

 

33.59.12 THE FACE by Peter Craven, Weekend Australian, 18-19 June 2005, Review 3. 

Profile of Jill Singer, Herald Sun columnist, author and broadcaster. 

 

33.59.13 GOODBYE GOTTY by Robert Gottliebsen, Weekend Australian, 18-19 June 2005, 

pp.31, 38. A long memory lends perspective, writes a business journalist who farewells 

newspapers after four decades. 

 

33.59.14 AND THE WORD WAS GOD by Les Carlyon, Walkley Magazine, Issue 33, 

June/July 2005, pp.15-17. If journalism has lost its credibility, is it because newspaper editors 

now work as cost accountants rather than wordsmiths? Carlyon suggests loving words more 

than the bottom line would improve Australia‟s newspapers no end. 

 

33.59.15 OUT OF PRINT? by Mark Scott, Walkley Magazine, Issue 33, June/July 2005, 

pp.18-19. Is the internet sounding the death knell for newspapers? Fairfax‟s editor-in-chief 

warns that unless print journalists embrace multi-media and take control in cutting costs, 

quality journalism may soon be kissed goodbye. 

 

33.59.16 BOY CRIKEY! By Stephen Mayne, Walkley Magazine, Issue 33, June/July 2005, 

p.27. It was email that hit readers in the eye, not blogging, and this sustained the Crikey 

website. Mayne explains how Crikey worked. 

 

33.59.17 TALL TIMBERS TOPPLE: END OF INDEPENDENCE FOR TASMANIA‟S 

DAILY PRESS  by Rod Kirkpatrick and Stephen Tanner, Australian Studies in Journalism, 

No. 14, 2005, pp.124-145.From journalistic and political perspectives, this article examines 

the end of independence among Tasmania‟s daily newspapers resulting from Rural Press‟s 

aggressive takeover of the Advocate, the Burnie-Devonport daily. 

 

33.59.18 BLACKOUT by Richard Reynolds, Sydney Morning Herald, 2-3 July 2005, pp.43, 

46. He built a media empire, then watched it crumble. No wonder Conrad Black is obsessed 

with Napoleon. A report on how the Canadian met his Waterloo. 

 

33.59.19 PROVINCIAL PUBLISHING PROLIFERATED IN AUSTRALIA‟S COLONIAL 

ERA by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, July 2005, pp.48-49. A summary of daily 

newspaper publication outside Australia‟s capital cities. 

 

33.59.20 THE JUDICIARY AND THE PRESS by Jack R. Herman, Australian Press Council 

News, Vol. 17, No. 2, May 2005, pp.1-2. This is a report of Richard Ackland‟s 2005 

Australian Press Council address. Justice Ronald Sackville‟s response will be reported in the 

next issue of the publication. 

 

33.59.21 BLOGGING FOR FUN AND PROFIT by Angus Kidman, Australian, IT Alive 

section, 12 July 2005, pp.4-5. Web logs are booming, a potpourri of opinions, hobbies and 

cultural activity, and a lucky few even make money out of them. 

 

33.59.22 QUENCHING A NATURAL THIRST by Sheena MacLean, Australian, Media 

section, 7 July 2005, p.17. A profile of the new editorial director of Australian Geographic 

magazine, Dee Nolan, an Australian who has returned from a glittering magazine career 

overseas. Australian Geographic, a quarterly, is moving from a subscription-only base to be 

sold at newsstands. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 33         July 2005 Page 20 

33.59.23 MURDOCH‟S WAR by Robert Manne, The Monthly, July 2005, pp.20-25. How a 

lovestruck teenager, an angry man and an ambitious press baron made sure bad news was no 

news on the path to Iraq. An edited extract from this article appeared in the Weekend 

Australian, 16-17 July 2005, p.31, along with responses from Tom Switzer, the Australian’s 

opinion page editor, and Greg Sheridan, its foreign editor. 

 

33.59.24 INKY WAYFARERS: NEW ZEALAND JOURNALISM AND THE 

AUSTRALIAN CONNECTION IN THE EARLY 20
TH

 CENTURY by Allison Oosterman, 

Australian Journalism Review, 27 (1), 2005, pp.77-91. During the early part of the 20
th
 

century, New Zealand journalists were highly mobile, moving about the country and across 

the Tasman in a ceaseless quest for work. They became known as “inky wayfarers”. 

 

TWO NEW TITLES FROM ANHG BOOKS 
 

Available in August 
 

Bibliographical Notes for Henry Mayer‟s  
The Press in Australia. 

   Transcribed by John C. Russell for the Australian Newspaper History Group. 

ISBN 0-9751552-3-7. 108pp. [Based on the typescript “Bibliographical Notes for 

The Press in Australia and related subjects” compiled by Henry Mayer, Senior 

Lecturer in Government, Department of Government and Public Administration, 

University of Sydney, Sydney, 1964, and issued to various libraries when his 

book was published.] Small print run.  

   The price for libraries and institutions is $37 plus $3 postage and packing. 

Total: $40. For individuals, the price is $30 including postage and packing. Make 

cheques payable to R. Kirkpatrick (ANHG) at address at head of newsletter. 

 

Early Printers of Melbourne: An Index. 
   Compiled by John C. Russell for the Australian Newspaper History Group. 

ISBN 0-9751552-4-5. 31pp. [An index to names, etc., appearing in a series of 

eighteen articles, „The Early Printers of Melbourne 1838 to 1858‟ by T. L. Work, 

Australasian Typographical Journal, July 1897 to March 1899.] Small print run.  

   The price for libraries and institutions is $20 plus $3 postage and packing. 

Total: $23. For individuals, the price is $15 including postage and packing. Make 

cheques payable to R. Kirkpatrick (ANHG) at address at head of newsletter. 

 
ANHG membership stands at 214 electronic subscribers and 26 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)___________________________(Address)_________________________________

_ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

