
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 24                    October 2003 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

24.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 November 2003. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/), 

 

By the end of October, the ANHG expects to be able to offer for sale copies of 
the proceedings of the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium, 
held on 1 March 2003. The 104-page book, The Australian Press – A 
Bicentennial Retrospect, will be available for $12, including post and packing. 

Orders, with cheques made payable to  R. Kirkpatrick (ANHG),  should then be 
directed to the postal address at the head of this newsletter. 
 

24.2   WANTED: THE HEAD OF FRED HILMER ON A PLATE 
 

„Hilmer‟s time is up,” concluded Mark Westfield in his “Insider” column in the Australian, 23 

July 2003, pp.19-20. In an article where he compares the profit performance of News Ltd, 

Rural Press Ltd, APN News & Media Ltd and West Australian Newspapers Ltd, Westfield 

argues that the chief executive of John Fairfax Holdings, Fred Hilmer, is simply not 

delivering the goods for “long-suffering Fairfax shareholders”. See also, Mark Day, “Hilmer 

still at helm – for now”, Australian, Media liftout, 17 July 2003, p.6. 

 

Westfield was putting the knife into Fairfax again a week later, discussing various problems 

at the Age, Melbourne, but declaring that “the darkest cloud hangs over the plush Fairfax 

Sydney boardroom and in particular above the head of chief executive Fred Hilmer” 

(„Monster opportunity for a floundering Fairfax‟, Australian, 1 August 2003, pp.17-18). 

 

And, guess what? Another week later and another Westfield knife, this time about James 

Packer beating Hilmer to the punch in acquiring a major interest in the online jobs site, 

Seek.com.au: “Seek and ye shall lose, Fred”, Australian, 8 August 2003, pp.17-18. For a less 

opinionated piece [dealing with online jobs, car and real estate advertising], see Michael 

Sainsbury‟s “Better read than dead”, Weekend Australian, 9-10 August 2003, pp.29 and 32. 

See also Geoff Elliott, “Losing Seek: Packer lashes Hilmer for „blunder‟”, Australian, 20 

August 2003, p.21. 

 

On 5 August, John Fairfax Holdings announced an upgrade of its profit forecasts when chief 

executive Hilmer said he expected 2002-03 earnings per share to be up more than 25 per cent 

on last year thanks to stronger revenues and cost controls (Australian, 6 August 2003, p.29). 

 

On 9 September, John Fairfax Holdings unveiled a well-telegraphed 39 per cent lift in annual 

profit, to $125.5 million (Australian and Courier-Mail, 10 September 2003, p.31, both). 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 2 

In 2002-03 Fred Hilmer earned a bonus of $960,000 – nearly 10 times more than the previous 

year. His total remuneration was $2.09 million (Australian, 30 September 2003, p.21). 

 

24.3 THE ‘FALL OF FAIRFAX’ 

 

The Bulletin‟s cover story for its 26 August issue dealt with the so-called “fall of Fairfax”. In 

“a special media issue”, a former Sydney Morning Herald editor, John Lyons, the Sunday 

reporter who compiled the recent segment on John Howard‟s 64
th
 birthday and some-time 

Bulletin reporter, wrote the piece (pp.20-28). It was introduced thus: “Fairfax CEO Fred 

Hilmer is under siege. Rupert Murdoch is stalking him, the famous „rivers of gold‟ are drying 

up and his critics are growing more vocal. Hold the front page. Here is the inside story of a 

once-proud newspaper empire.” Max Walsh wrote about Rupert Murdoch‟s determination 

that his Australian interests would always remain a family affair (pp.29-30). Joshua Gliddon 

reported that, the dotcom meltdown notwithstanding, the Worldwide Web was bigger than 

ever (pp.31-33). And Tim Blair wrote about blogging (p.34). On 2 September the Bulletin 

carried two letters – one from former Fairfax editor, Gregory Hywood – responding to the 

Fairfax piece. 

 

24.4 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 

 
12 June 2003 Death: William Russell, aged 70 at Tuggerah, NSW; news photographer, 

scriptwriter and film-maker; worked mainly for News Ltd papers, including the 

Daily Mirror and Sunday Australian; brother of newspaper cartoonists and 

illustrators, Dan and Jim Russell (Australian, 24 July 2003, p.15). 

21 August 2003 Death: Cecil James McKenzie, aged 78 in Sydney; journalist on Bankstown 

Observer, Armidale Express, and Sydney Daily Mirror; wrote paperbacks, including 

war stories under name of Michael Owen and crime books as Mike Boone; wrote 

Peter Carter Brown detective novels at a phenomenal rate; returned to newspapers, 

writing features; became editorial writer and chief of staff on Sunday Telegraph and 

ran history page on Telegraph Mirror, now the Daily Telegraph (Sydney Morning 

Herald, 3 September 2003; Australian, 24 September 2003, p.12). 

26 August 2003 Death: Cecil Wallace, aged 83 in Melbourne; began career as copy boy on 

Telegraph, Brisbane, at 15; worked for Courier-Mail after serving four years in AIF 

in WW2; joined Argus, Melbourne, and was night editor when it closed in 1957; 

joined Herald and became sports editor, features editor, news editor then editor; as 

executive editor of Herald & Weekly Times when he retired in 1984 (Herald Sun, 

27 August 2003). 

27 August 2003 Death: Peter Walters, aged 68 at Beenleigh, Qld; former editor and manager of 

Northern Daily Leader, Tamworth, NSW, in 1970s when a Murdoch newspaper  

(Northern Daily Leader, 13 September 2003, p.15). 

17 September 

2003 

Death: Brian Doyle, aged 88 in Brisbane; editor, Catholic Leader, Brisbane, 1959-

61 and managing editor, 1961-81; resigned amidst controversy about clerical 

interference in freedom to publish;  became first layman president of Catholic Press 

Association, 1966 (Courier-Mail, 26 September 203, p.20). 

 

24.5 CAREERONE ONLINE JOB NETWORK LAUNCHED 

 

News Limited launched on 2 August 2003 what it calls “Australia‟s first national jobs media 

network to provide more ways for job hunters and employers to find one another”. The 

CareerOne network includes the employment sections of more than 100 News Ltd 

newspapers in city, suburban and regional areas across the nation, as well as the jobs website, 

www.careerone.com.au. All the employment sections are now branded CareerOne to reflect 

the newspaper-website partnership (see Weekend Australian, 26-27 July 2003, p.2; Courier-

Mail, 26 July 2003, p.11; and daily stories in News Ltd daily newspapers in the week from 26 

July to 1 August). It is a massive assault on the dominance of employment advertising in 

Fairfax‟s Sydney Morning Herald and Age (see “Rivers of gold drying up?”, PANPA Bulletin, 

http://www.careerone.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 3 

September/October 2003, p.23). The Weekend Australian reported (6-7 September 2003, p.4) 

that the CareerOne internet audience had increased by 33 per cent in the month since its 

launch  

 

24.6 NEW EDITOR FOR SUNDAY AGE 

 

Alan Oakley, editor-in-chief of the Herald, Newcastle, for the past three years, and of the 

Herald, Central Coast, for almost a year, has been appointed editor of the Fairfax Melbourne 

broadsheet, the Sunday Age. Oakley edited the tabloid Herald Sun, Melbourne, from 1991-95. 

The Newcastle Herald has been a tabloid since 27 July 1998 (Australian, 1 August 2003, p.4; 

Newcastle Herald, 27 July 1998). See also 24.57.8. 

 

24.7 THE BIG ISSUE 

 

The Big Issue turned seven at the end of July. The magazine, sold by homeless people, has 

increased sales by 30 per cent, says the Australian, Media Liftout, 31 July 2003, p.3, without 

specifying over what period. It has introduced new vendor support and selling programs in 

Adelaide and Perth and has plans to launch soon in Canberra and Hobart. The editor, Rachael 

Antony, was sacked in the final week of September (Australian, Media liftout, 2 October 

2003m, p.12). 

 

24.8 NORTHERN NEWS LAUNCHED 

 

Fairfax Community Newspapers launched the Northern News at the beginning of July to 

serve the fast-growing suburbs north-west of Baulkham Hills, Sydney. Mark Dennis was the 

editor (PANPA Bulletin, July/August 2003, p.17). 

 

24.9 RYAN STOKES STEPS UP 

 

Ryan Stokes, the 27-year-old son of Seven Network Ltd‟s executive chairman Kerry Stokes, 

has been appointed executive director of the network‟s magazine business, Pacific 

Publications. He reports to network CEO David Leckie (Courier-Mail, 30 July 2003, p.29). 

 

24.10 ADVERTISER TO MOVE TO NEW BUILDING 

 

Adelaide‟s Advertiser and Sunday Mail are on the move after 44 years on the corner of King 

William and Waymouth Streets. Advertiser Newspapers Limited will build a $35 million 

building a few doors from the existing site. The company‟s investment will form part of a 

multimillion-dollar redevelopment of the city block bounded by King William, Waymouth, 

Franklin and Bentham streets. Work on the new building is expected to begin after Christmas 

and will be ready for occupation in 2005.  

 

24.11 INDUSTRY REVIEWS 

 

Things were looking up for the newspaper industry in the Pacific region. Falling prices for 

newsprint and improved advertising revenues were among bright spots identified by Graham 

Gorrel, president of the Pacific Area Newspaper Publishers‟ Association (PANPA), in his 

annual review on 4 August. He told PANPA‟S annual conference in Brisbane that a drop in 

the price of newsprint to its lowest level in six years and the growth in newsprint consumption 

from just under 830,000 tonnes to 900,000 tonnes a year were among the positive signs. 

Readership in New Zealand was at a 10-year high with an AC Nielsen survey showing that on 

a typical day 1.7 million people – half of the country‟s population – read a daily newspaper. 

Research was also showing women had a stronger relationship with newspapers today than 

their mothers and grandmothers had had, Mr Gorrel said (Daily Telegraph, 4 August 2003). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 4 

Newspapers are performing well in an extremely buoyant media market in New Zealand and 

survey results indicate that newspapers remain a powerful medium for achieving high-level 

reach and frequency. Fairfax New Zealand chief executive officer, Brian Evans, said the just-

released Nielsen Media survey readership figures for July 2002 to June 2003 show that 

Fairfax New Zealand‟s papers are retaining their market position, with steady overall 

performance. Nationally, both the Sunday Star-Times and Sunday News have held penetration 

levels. The longer-term trends in Sunday newspaper readership are also positive. From June 

2001 to June 2003, the Sunday Star-Times readership has lifted from 571,000 to 617,000 (an 

8pc rise). The Sunday News has also gained over that period, moving from 449,000 to 

496,000 (up by 10.5pc). Source: http://www.scoop.co.nz/mason/stories/BU0308/S00133.htm 

 

24.12 WEST AUSTRALIAN EDITOR APPOINTED 

 
The West Australian’s business editor Paul Armstrong has been appointed its new editor. 

Armstrong, who joined the paper in February this year as business editor, took up his new role 

on 10 September. West Australian Newspapers Holdings Ltd (WAN) managing director Ian 

Law said: “Paul Armstrong is an experienced newspaper executive who for the last four years 

has been in England working on a range of newspapers including the highly regarded 

broadsheet, The Times, and the mid-market tabloid the Evening Standard.” Armstrong, a 

journalist for 15 years, replaces Brian Rogers who resigned from the paper in June after three 

years in the job (see Australian, Media liftout, 14 August 2003, p.3, and 18 September 2003, 

p.2, “The Diary”). 

 

WAN reported a 25 per cent increase in net profit for 2002/03 on the back of growth in 

advertising and circulation revenue at its flagship masthead. The group reported a $64.01 

million net profit for the 2002/03 year, up from $51.2 million in the previous year. The 

company said the key to its profit growth was an improved contribution from the West 

Australian, which it attributed to growth in advertising and circulation revenue and control of 

operational costs (Daily Telegraph online, 8 August 2003; Australian, 8 August 2003, p.18). 

 

24.13 NEWS CORP BACK IN BLACK 

 

A good fourth quarter result has given the News Corporation Ltd a record full-year profit of 

$1.81 million, a dramatic turnaround from last year‟s record $12 billion loss, after massive 

non-cash internet-related writedowns. News said its Australian newspaper group increased 

fourth-quarter earnings by 4 per cent, with advertising revenue rising by 6 per cent. News‟s 

25 per cent-owned pay TV group Foxtel reported final subscriber numbers of 1.05 million but 

increased its annual loss to $9 million (Australian, 14 August 2003, p.10). To examine the 

assertion that picking up a chunk of DirecTV in the US “is the big one that really rounds out 

News Corp‟s future direction”, see Terry McCrann, “Murdoch empire poised to ride on tails 

of two dollars”, Weekend Australian, 16-17 August 2003, p.37. 

 

24.14 NEWSPAPER OF THE YEAR 

 

The Courier-Mail, Brisbane, won the newspaper of the year award at the Pacific Area 

Newspaper Publishers Association (PANPA) annual convention in Brisbane in August. 

Courier-Mail readers were told about it three days in a row with each article bigger than the 

previous one: “Your newspaper of the year”, 7 August 2003, p.1; “Paper leads the nation‟s 

best”, 8 August 2003, p.3; “Better to best: your paper‟s winning year”, 9 August 2003, p.4. 

See also: PANPA Bulletin, September-October 2003, p.5. 

 

24.15 CIRCULATION REVIEW 

 

The Courier-Mail, Brisbane, had the biggest Monday-Friday circulation gain (1.9 per cent) of 

any metropolitan daily newspaper during the six months to 30 June, the Daily Telegraph, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 5 

Sydney, had the biggest Saturday gain (1.7 per cent), and the Sunday Herald Sun, Melbourne, 

had the biggest Sunday gain (2.1 per cent). (See Australian, 8 August 2003, p.18, and 14 

August 2003, Media liftout, p.12.) For the regional figures, see 24.33. 

 

Newspaper Six months to 

30/6/2003 

Six months to 

30/6/2002 

Change %* 

Australian (M-F) 132,461 130,497 + 1.5 

Weekend Australian (Sat.) 295,629 297,540 – 0.6 

Australian Financial Review (M-F) 85,864 89,274 – 3.8 

AFR Weekend Edition (Sat.) 87,033 90,980 – 4.3 

Daily Telegraph, Sydney (M-F) 407,518 406,220 + 0.3 

Daily Telegraph, Sydney (Sat.) 341,112 335,438 + 1.7 

Sydney Morning Herald (M-F) 226,031 229,000 – 1.3 

Sydney Morning Herald (Weekend) 392,143 400,000 – 2.0 

Sun-Herald 542,735 559,725 – 3.0 

Sunday Telegraph 734,152 727,036 + 1.0 

Herald Sun (M-F) 550,032 548,764 + 0.2 

Herald Sun (Sat.) 517,650 515,598 + 0.4 

Age (M-F) 197,700 197,700 Nil 

Age (Sat.) 315,250 318,900 – 1.1 

Sunday Herald Sun 582,630 570,647 + 2.1 

Sunday Age 194,500 199,350 – 2.4 

Courier-Mail (M-F) 219,451 215,371 + 1.9 

Courier-Mail (Sat.) 346,445 343,323 + 0.9 

Sunday Mail (Qld) 611,298 601,851 + 1.6 

Advertiser, Adelaide (M-F) 204,502 203,582 + 0.5 

Advertiser, Adelaide (Sat.) 281,117 280,490 + 0.2 

Sunday Mail (SA) 340,667 345,407 – 1.4 

West Australian, Perth (M-F) 205,266 207,793 – 1.2 

West Australian, Perth (Sat.) 384,976 385,871 – 0.2 

Sunday Times (WA) 352,000 346,041 + 1.7 

Mercury, Hobart (M-F) 50,368 49,895 + 0.9 

Mercury, Hobart (Sat.) 65,194 65,308 – 0.2 

Sunday Tasmanian 59,227 58,425 + 1.7 

Sunday Examiner (Tas.) 43,425 42,012 + 3.4 

Canberra Times (M-F) 38,813 38,694 + 0.3 

Canberra Times (Sat.) 72,835 72,080 + 1.0 

Canberra Sunday Times  39,161 39,075 + 0.2 

Northern Territory News (M-F) 22,410 22,152 + 1.2 

Northern Territory News (Sat.) 31,778 31,774 Nil 

Sunday Territorian 25,423 27,084 – 6.1 

 

24.16 CIRCULATIONS AND GOVERNMENT ADVERTISING 

 

The Federal Government has banned dozens of ethnic, regional, suburban and indigenous 

newspapers from receiving government advertising because of doubts about circulation 

claims, reports Mark Day (Australian, Media liftout, 18 September 2003, p.3). The first 

assistant secretary of the Government Communications Unit, attached to the Department of 

Prime Minister and Cabinet, has written to the newspapers advising them that they will no 

longer be considered for government advertising because they had failed to provide sworn 

evidence of their circulation or refused to cooperate with a government-funded audit. 

 

24.17 READERSHIP SURVEY 

 

Sally Jackson reported (Australian, Media liftout, 28 August 2003, p.12) that print media 

readership was lack lustre in the 2003-03 financial year with the main metropolitan 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 6 

newspapers holding study and consumer magazines lifting only slightly. Accompanying her 

article were tables containing comparative readership figures and percentage increases/falls 

for 12 months to 30 June 2002 and 2003 for metropolitan and national dailies and Sunday 

papers and for magazines. (See also, “Canberra Times and the Australian excel”, PANPA 

Bulletin, September/October 2003, p.48.) 

 

24.18 OFFICES OF PNG POST-COURIER ATTACKED  

 

A group of armed men claiming to be supporters of rebel leader Harold Keke attacked the  

Papua-New Guinea Post-Courier newspaper offices in Buka on 6 August, smashing office 

equipment and furniture and threatening the Bureau Chief with a knife. Buka is a community 

on the island of Bougainville in Papua New Guinea, located across the Coral Sea from the 

Solomon Islands. Harold Keke and his supporters are from the Solomons.  The Post-Courier 

recently ran a number of front-page articles “alleging ties between Keke‟s Guadalcanal 

Liberation Front (GLF) and the Bougainville Revolutionary Army (BRA),” written by 

correspondent Eric Kone in Honiara in the capital of the Solomon Islands, reports the 

Committee to Protect Journalists.  

 

The articles published before the attack said the warlord was planning to escape the 

Australian-led intervention force in the Solomons via Bougainville, which shares a common 

border. Post-Courier managing director Bob Howarth said the newspaper decided to close the 

bureau in Buka immediately after the attack.  The newspaper flew bureau chief Miss Kenneth 

to a secret location for her personal safety (Commonwealth Press Union statement, 15 August 

2003; Australian, Media liftout, 28 September 2003, p.3). 

 

24.19 CAPTAIN BLOOD AND HIS COLUMN 

 

Mark Day penned a tribute to Melbourne footballer and football columnist, Jack Dyer 

(“Captain Blood”) in his “On Media” column in the Australian, Media liftout, 28 September 

2003, p.6. Dyer‟s column, “Dyer‟ere”, appeared in Truth for 33 years. Dyer died at age 89 

recently. Truth died as a weekly newspaper in 1995. Day, co-proprietor of Truth from 1980-

1995, said of Dyer‟s football broadcasting: “Dyer mangled the language like no other.” But 

the language-strangling was never part of his written columns because no self-respecting sub 

would allow his contortions through. Brian Hansen was Dyer‟s ghost writer. Dyer generally 

wrote, rather than typed, his copy. When Dyer did type it, it was all in capitals with a comma 

every five words and a full stop every 25, regardless of whether they were needed. 

 

24.20 FAIRFAX IN NZ 

 

John Fairfax Holdings has set up an advisory council of key New Zealand executives to 

advise it on its new newspaper business across the Tasman. Auckland International Airport 

chairman Wayne Boyd, Morrison & Co. executive chairman Lloyd Morrison and professional 

company director Joan Withers have been appointed to the council. Joining them will be 

Humphry Rolleston, a member of the board of Independent Newspapers, from which Fairfax 

recently bought a chain of newspapers and magazines in a $1.09 billion deal (Weekend 

Australian, 6-7 September 2003, p.31). 

 

24.21 SNOWTOWN VERDICT: BODIES IN THE BARRELS 

 

The verdict in the Snowtown bodies-in-the-barrels serial killings trial was reported and 

discussed in Australian metropolitan newspapers on 9 September 2003. The Australian 

reported it on Pages 1, 9, 10 and 11. Andrew McGarry, the reporter who sat through the entire 

trial reflected on the experience in “Witness to the evil at society‟s frayed edge”, Australian, 

Media liftout, 18 September 2003, p.8. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 7 

 

24.22 KOHLER JOINS SMH 

 

Alan Kohler, current ABC-TV business-news commentator and former editor of the Age, 

began contributing a weekly business column to the weekend Sydney Morning Herald on 16-

17 August 2003. 

 

24.23 WEEKEND HERALD PRICE RISES 

 

The price of the weekend Sydney Morning Herald rose by 50c to $2.70 from 13-14 September 

2003. The following weekend the SMH revamped is weekend “Metropolitan” section and 

renamed it “48 Hours”; revamped its “My Career” section (which includes the job 

advertisements), expanding its editorial coverage, introducing a new column, “The Ladder”, 

which offers the latest industry gossip. 

 

24.24 THE READER 

 

Private Media Partners (Eric Beecher, Diana Gribble and Chong Weng Ho) launched the 

Reader, a weekly review of what‟s interesting in the media, began appearing weekly in May 

(had 40pp, measuring 250mm by 175mm). It costs $4 to $6 an issue, depending on the length 

of your subscription. For more information, visit www.thereader.com.au 

 

24.25 SLIM’S FINAL SONG 

 

The death of country and western singer Slim Dusty (born David Gordon Kirkpatrick at 

Kempsey, NSW) attracted wide coverage on 20 September in the online newspapers ranging 

from major coverage in the Daily Telegraph, with both the Sydney Morning Herald and Age 

including 12 thumbnail expandable pix. The Townsville Bulletin provided a major piece while 

the Northern Daily Leader in Tamworth, the so-called home of country music in Australia, 

ran a three-pager (pp 1-3) which included a full front-page pic. For interest‟s sake, Slim‟s 

very first song recorded on a custom 78 rpm in 1942 was called “My final song‟. He was 

given a State funeral, which was televised on 26 September 2003. 

 

24.26 SPORTING PUBLICATIONS IN WESTERN AUSTRALIA  

 

From Perth, David Marsh writes: On 12 September 2003, the final issue of Sports Truth 

Western Australia appeared in local newsagencies. After 17 issues, falling circulation forced 

the demise of the weekly sporting newspaper. Based on a similar format to the former 

Melbourne Truth – with some sport and a large part of the publication focusing on sex – a 

number of newsagencies reported they found it increasingly difficult to sell. It was the first 

sports newspaper in WA since the short-lived Westside Sport folded in 1997. 

 

On 19 September 2003, a new Western Australian sports newspaper began publication. Sports 

Forum, with its 24 pages devoted to WA sport, was produced in Esperance, 700km south-east 

of Perth, by former State long distance running champion, David Eltringham. His intention is 

to produce it monthly and increase its regularity, subject to circulation figures. 

 

24.27 AUSTRALIAN WOMEN’S WEEKLY AT SEVENTY 

 

The Australian Women’s Weekly, launched on 10 June 1933 with a 44-page black-and-white 

issue, published a 70
th
 birthday issue of 352 pages in October 2003. The birthday issue 

featured six and a half pages of covers from many of the years the Weekly has been published: 

in all, 68 covers. Editor Deborah Thomas wrote a two-page article, “History of an Icon 

magazine”, mentioning that the founding editor was a visionary – and a man – George 

Warnecke. From January 1982 the Weekly became a monthly, but retained its title. Among the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 8 

other historical features in the birthday issue: “We salute our stars” (Australian personalities 

and stars down through the years); “Six famous Aussies talk about growing up with the 

Weekly” (Gretel Killeen, Dame Edna Everage, Kathy Letts, Mike Gibson, Les Carlyon, and 

Di Morrisey); “We‟ve come a long way” (how women‟s lives have changed since the 1930s). 

 

24.28 MARK DAY’S TRICKS OF THE TRADE 

 

Mark Day spent a morning recently with the staff of the Sunday Telegraph, Sydney, offering 

advice on how to break news. He covered his tips in his “On Media” column, Australian, 

Media liftout, 18 September 2003, p.6. On 2 October (Media liftout, p.6) Day‟s column dealt 

with the 50th anniversary of Rupert Murdoch‟s accession to control of News Ltd. 

 

24.29 PMP BETTER THAN EXPECTED 

 

PMP Limited has reported an annual result slightly above expectations. The ailing printing 

and distribution group produced an annual net profit of $15.5 million, down 43 per cent on the 

previous year (Weekend Australian, 30-31 August 2003, p.28. 

 

24.30 NEW AGE PRINTING FACILITY 

 

The Age’s new $220 million Tullamarine Print Centre, Melbourne, has been acknowledged as 

being more than just a world-class, state-of-the-art production plant. It was recently officially 

opened by the Premier of Victoria, Steve Bracks (PANPA Bulletin, September-October 2003, 

p.27). For the full story about the print centre, visit www.theage.com.au 

 

24.31 HIGH TECH PRESS AT KINGSGROVE 

 

Major international newspapers will be printed in Sydney as a result of a Digital Newspress 

8000 press installed by SecurityMail at its Kingsgrove, Sydney, plant. The Guardian and the 

International Herald Tribune will be the first international papers printed there, SecurityMail 

managing director, Steve Sparkes, said St George and Sutherland Shire Leader, 16 September 

2003, p.8). 

 

24.32 NEW MINISTER FOR COMMUNICATIONS 

 

Communications Minister Richard Alston‟s decision not to seek re-election to the Senate gave 

Prime Minister John Howard the opportunity to make a major ministerial reshuffle. Howard 

replaced Alston as Communications Minister with Daryl Williams, the former Attorney-

General and promoted Tony Abbott, Philip Ruddock and Amanda Vanstone into key 

portfolios  (Australian, 30 September 2003, pp.1, 4-6, and editorial, and Media liftout, 2 

October 2003, pp.3, and 4-5). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

(co-edited by Barry Blair, of Tamworth) 

 

24.33 RURAL PRESS BIDS FOR HARRIS AND CO. 

 

Rural Press Ltd has made a takeover bid for Harris and Company Limited, publisher of the 

Advocate, the daily serving Burnie, Devonport and the north-west coast of Tasmania. Rural 

Press informed the Australian Stock Exchange in late August that it was offering $31 a share 

for all the issued ordinary shares. The offer valued Harris & Co., an unlisted public company, 

at $47.5 million. The company made $23 million last financial year and $27 million the 

previous year. The major shareholders are members of the Harris family, which established 

the Advocate in October 1890 as the Wellington Times. Rural Press (60pc) and Harris & Co. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 9 

(40pc) are partners in the Examiner, Launceston, which is Tasmanian‟s only other regional 

daily (ABC Tasmania radio website, 22 August 2003). 

 

24.34 NEWS LTD BUYS GEELONG ADVERTISER 

 

News Ltd has bought the Geelong Advertiser from INL, which recently sold all its New 

Zealand newspapers to John Fairfax Holdings. In turn, the Advertiser continues to proceed 

with its planned purchase of the weekly Geelong Independent (PANPA Bulletin, 

September/October 2003, p.24). 

 

24.35 FACELIFT FOR GEELONG  NEWS 

 
The Geelong News has been relaunched with a new day, a new design and a new masthead. It 

is a free paper published by the daily Geelong Advertiser. The paper began about 40 years ago 

as the Belmont and Highton News. It has now switched publication from Tuesday to 

Wednesday (PANPA Bulletin, June 2003, p.27). 

 

24.36 BORDER MAIL 100 ON 24 OCTOBER 

 

Albury-Wodonga‟s Border Mail will celebrate its centenary on 24 October 2003. The paper is 

still owned by the founding family, the Motts. 

 

24.37 GOULD MOVES AGAIN 

 

Dean Gould, who was the founding editor of the Central Coast Herald, Gosford-Wyong, at 

the end of September 2002, will join the Gold Coast Bulletin as associate editor in early 

October 2003. Gould was the editor of the Northern Star, Lismore, before he went to Gosford 

(PANPA Bulletin, September-October 2003, p.61). 

 

24.38 APN ATTACKS DEBT 

 

APN News & Media Ltd has taken advantage of a rosy interim profit result to tackle its 

above-average debt, revealing a $99.4 million share placement as part of a broader debt-

refinancing scheme. APN lifted its interim net profit to $44.7 million for the six months to 30 

June (Australian, 13 August 2003, p.23). 

 

24.39 FORMER EDITOR ACCEPTS OUT-OF-COURT SETTLEMENT 

 

Michael McCormack, the former editor of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, NSW, has 

reached an out-of-court settlement with the Riverina Media Group in an unfair dismissal 

action. The matter had been due for hearing before the District Court, but an offer was made 

to McCormack, who had been the editor for 10 years. The terms of the settlement cannot be 

disclosed (ABC, 2 September 2003). 

 

24.40 EDITOR FOR COFFS 

 

APN advertised in early September for an editor for the Coffs Harbour Advocate, which has 

14 journalists, sub-editors and photographers. Some of the criteria listed: outstanding 

management skills, demonstrated awareness of the commercial interests of the company 

balanced against a strong commitment to editorial integrity, excellent news sense, a 

commitment to community involvement, a willingness to implement a comprehensive 

performance development framework for the newsroom, and, most importantly, a track record 

of growing circulation (Weekend Australian, 6-7 September 2003, Recruitment, p.10). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 10 

24.41 FRASER COAST CIRCULATION GROWS 

 

The Fraser Coast Chronicle, Qld, increased its Monday-Saturday circulation by 6.83% in the 

six months to 30 June 2003. Full Audit Bureau of Circulations regional-daily figures are: 

 

Newspaper  

(Mon-Sat unless otherwise stated) 
Six months to 

30/6/2003 

Six months to 

30/6/2002 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 27,937 27,690 + 0.89 

Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,610 4,397 + 4.84 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 6,186 6,317 - 2.07 

Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,613 5,730 - 2.04 

Daily Examiner, Grafton (M-Sat) 5,822 5,645 + 3.14 

Daily Examiner, Grafton (Sat) 6,932 N/A Nil 

Northern Star, Lismore (M-Sat) 16,608 16,374 + 1.43 

Northern Star, Lismore (Sat) 25,296 N/A Nil 

Maitland Mercury (M-F) 4,722 4,708 + 0.30 

Newcastle Herald (M-Sat) 54,006 53,456 + 1.03 

Newcastle Herald  (Sat) 83,943 N/A Nil 

Central Western Daily, Orange 5,442 5,371 + 1.32 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,770 8,666 + 1.20 

Daily News, Tweed Heads 5,021 5,571 - 9.87  

Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-Sat) 14,052 13,801 (five days) + 1.82 

Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-F) 13,488 N/A Nil 

Daily Advertiser, Wagga Wagga (Sat) 16,842 N/A Nil 

Illawarra Mercury, Wollongong 31,010 30,531 + 1.57 

Ballarat Courier (Victoria) 20,414 20,381 + 0.16 

Bendigo Advertiser 14,626 14,304 + 2.25 

Geelong Advertiser 29,625 28,691 + 3.26 

Sunraysia Daily, Mildura 7,619 7,611 + 0.11 

Shepparton News (M-F) 11,143 10,725 + 3.90 

Warrnambool Standard 12,983 12,855 + 1.00 

Bundaberg News-Mail (Qld) 11,556 11,406 + 1.32 

Cairns Post (M-Sat) 29,512 29,176 + 1.15 

Cairns Post (M-F) 26,600 26,261 + 1.29 

Cairns Post (Sat) 43,493 42,974 + 1.21 

Gladstone Observer (Tu-Sat) 7,791 7,725 + 0.85 

Gold Coast Bulletin (M-Sat) 47,964 47,873 + 0.19 

Gold Coast Bulletin (M-F) 41,053 41,180 - 0.31 

Gold Coast Bulletin (Sat) 80,661 79,537 + 1.41 

Gympie Times (Tu-Sat) 5,532 5,295 + 4.48 

Queensland Times, Ipswich 13,081 12,835 + 1.92 

Daily Mercury, Mackay 15,577 15,193 + 2.53 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore 23,681 22,302 + 6.18 

Fraser Coast Chronicle, Maryborough-

Hervey Bay 

9,722 9,139 + 6.38 

North-West Star, Mount Isa 3,576 3,557 + 0.53 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,863 18,757 + 0.57 

Toowoomba Chronicle (M-Sat) 25,773 26,858 - 4.04 

Toowoomba Chronicle (Sat) 32,286 33,517 - 3.67 

Townsville Bulletin (M-Sat) 29,123 28,469 + 2.30 

Townsville Bulletin (M-F) 26,904 26,383 + 2.05 

Townsville Bulletin (Sat) 40,122 38,347 + 4.63 

Kalgoorlie Miner (WA) 5,804 6,055 - 4.15 

Advocate, Burnie (Tas.) 24,811 24,831 - 0.08 

Examiner, Launceston 35,883 35,850 + 0.09 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 11 

24.42 FAIRFAX BUYS PORT FAIRY PAPER 

 

John Fairfax Holdings, owners of the Standard, Warrnambool, has bought the nearby weekly, 

the Moyne Gazette, Port Fairy, from John Humphries (PANPA Bulletin, July/August 2003, 

p.26). Port Fairy, or Belfast as it has been known as different times, was only the third 

country town in Victoria to have a newspaper when the Belfast Gazette opened in 1849. 

 

24.43 RURAL PRESS PROFIT 

 

Jane Schulze reports (Australian, 29 August 2003, p.18): Rural Press Ltd chairman John B. 

Fairfax has reiterated his commitment to the regional newspaper group as its lifted its annual 

net profit by 27.3 per cent to $68.4 million. Fairfax has a 52.5 per cent stake in Rural Press. In 

the Rural Press annual report, Fairfax expressed his disappointment at the failure of moves to 

change Australia‟s cross-media ownership rules (Courier-Mail, 18 September 2003, p.28). 

 

24.44 NEW BALLARAT PRINTING PRESS RUNNING 

 

Rural Press printing Ballarat rolled its new $25 million print plant at its Greenfield site on the 

Walsh Estate, Wendouree, for the first time at the end of July. In conjunction, the Courier, 

Ballarat, underwent a redesign to take advantage of the new press (Rural Press News, 

September 2003, p.6; PANPA Bulletin, September/October 2003, p.57; see ANHG 20.32). 

 

24.45 ROXBY DOWNS SUN NOW WEEKLY 

 

The Northern Sun, Roxby Downs, South Australia, changed its name in February to the 

Roxby Downs Sun, and its publication frequency from fortnightly to weekly in August (Rural 

Press News, September 2003, p.3). 

 

24.46 IN IT ALL UP TO THE NECK 

 

ABC Radio National‟s Bush Telegraph broadcast a 20-minute segment on 20 August 2003 on 

country newspapers.  Kicking off the segment was a piece from Catherine Poll, a Charles 

Sturt University journalism student who has won a cadetship on the local Western Advocate, 

Bathurst. Ms Poll grew up in Sydney and went to Bathurst to study journalism. She has fallen 

in love with country newspapers. Aleisha Brown, from Sydney, then interviewed your editor, 

who happened to be in Perth on a research trip and the editor of the Geelong Advertiser, Peter 

Judd. Concluding the segment was Ella Ebery‟s monthly “Country Viewpoint”, this time on 

the role of country papers. Ella Ebery, 87, became the editor of the North Central News, St 

Arnaud, Victoria, when she was 61. This is what she said about country newspapers on 20 

August on Radio National: 

 

It has been suggested that newspapers will not survive in this world of instant 

communication technology. City newspapers, with their boring sameness of syndicated 

news, may not, but I would hazard a guess that the country-town newspaper will linger 

long after the demise of its mighty sibling. The local paper exists at the grassroots of the 

community, its roots intermingled with the lives of the people it serves. They depend on it 

for information, advice, assurance that they will all survive in this troubled world – and 

the latest footy scores. City papers may be able to decide what issues people are to read, 

but country readers demand, and get, what they want, which is a total news coverage.  

 

The true local paper fights the community’s battles against unfeeling governments and 

others who seek to close money-eating services, like hospitals and other essential 

services. It expresses opinions on all sorts of issues so that the readers can heartily agree 

or alternatively come down in person and sort the editor out. There are no half measures, 

and prudent editors estimate the best time in this regard to take annual leave. They also 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 12 

know how to leave room for a dignified retreat from an unpopular editorial position when 

ominous signs appear. 

 

City papers have wars to report to fill the blank white spaces, but the local paper has no 

room for wars. There are enough on the home front to sustain the news indefinitely. 

Hapless local councils invariable raise public wrath with their decision-making, or lack of 

it. Decisions of where to site a swimming pool or sports stadium can divide a community 

for generations. A disagreement between neighbours can arrive at the editor’s office, the 

warring parties demanding equal space to air their sides of the story. Demands to take 

over the letters-to-the-editor column are popular in these cases, leading to serious talks 

about the implications of defamation and who will get sued, which is everybody to deal 

with this one. 

 

The city papers stay remote on distant pedestals, but the local papers that are grafted 

into their communities in the time-honoured role of in-it-all-up-to-the-neck will survive, 

believe me. The country needs them. 

 
24.47 POSS  McGREGOR 

 

Sadly, the ANHG records that Mrs Poss McGregor, former owner of the Mudgee Guardian, 

NSW, and an ANHG subscriber for three years, has cancelled her subscription because of her 

failing sight. Poss is mentioned in Country Conscience, p.306. 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

24.48 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS CONFERENCE IN NOVEMBER 

 

Three significant figures from journalism and the academy will be special guest speakers at a 

public forum at the State Library of Victoria in November. They are Mitchell Stephens, 

professor of journalism and mass communications at New York University and author of A 

History of News; Ken Inglis, a professor of history at ANU and the author of many books on 

journalism and history, including The Stuart Case and This is the ABC: The Australian 

Broadcasting Commission, 1932-83; and award-winning ABC journalist Chris Masters. 

Stephens, Inglis and Masters will visit Melbourne for the 2003 Australian Media Traditions 

conference on 13 and 14 November. They will discuss the conference theme “When 

journalism meets history” at a public forum at the State Library Theatrette on the first night of 

the forum. ANHG subscribers are welcome to attend the forum and/or the conference. Entry 

to the forum is covered in the registration fee for AMT: $185 standard, $100 for full-time 

scholars and other concessions. Tickets for the forum only will also be on sale to the public 

for $25 ($20 concession). The event is bound to attract a good crowd. If you wish to register 

for the whole conference or purchase forum tickets, please email the conference 

administrator, Anna Farago [at anna.farago@rmit.edu.au]. AMT is hosted this year by the 

School of Applied Communication at RMIT University. Find out more about AMT at the 

conference website http://fifth.estate.rmit.edu.au/July03/amt/amt2003.htm 

 

24.49 SYDNEY MORNING HERALD PAGES 

 

An inquiry about how many pages the Sydney Morning Herald published each year between 

1840 and 1940 led to some interesting responses.  

 

From Sydney Ken Sanz wrote: The problem with this inquiry is that the number of pages 

may be comparing apples with lemons. The size of the pages and the size of the columns need 

to be taken into consideration. Sometimes it was the changing to a new press allowed the 

paper to increase its size without changing the number of pages. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 13 

I remember when the Herald changed its classified advertising font from five and a half point 

Ionic to four and three-quarter point Adsans. This increased the number of lines in each 

column and the type was wider than Ionic so there were fewer characters per line. This 

increased income from classified advertising as you paid per line, and got more lines per 

page. Later they bought wider paper reels and increased the columns from 10 to 11 per page. 

This was because the presses could only print 64 broadsheet pages at a run on a Saturday. 

Therefore they increased their content without having to buy new presses (remember that 

Saturday also had the largest circulation of the week, and they believed that to buy enough 

larger presses for only one day per week was wasteful. This was before Ferag inserting 

machines. The Sun-Herald often had hand inserted sections and supplements during this 

time.) This only postponed the inevitable!  

 

From Canberra Bill Tully wrote: The possible answers I suspect my librarian colleagues 

would give are: Come in and do the counting and comparing yourself; employ a retired 

librarian (like me!) to do the job at $25 per hour; Change the dates to 1831 to 1931 – the first 

100 years of the SMH – where there is an official history and a commemorative issue, both of 

which may have comparative statistics and shorten the hard slog; do a statistical sampling 

with professional assistance; and/or Measure sets of spines and multiply. 

 

From Sydney Jerelynn Brown wrote: Pascoes filmed it – they would know how many rolls 

and that can simply be taken by the usual conversion factor to get the number of pages. 

Fairfax must have a set in store (as do we--but off site). They would be able to say how big 

the bound volumes are and that is an indicator to format changes. 

 

From Adelaide Nigel Starck wrote: In tracing the obituary-publication practice of the SMH, I 

have made an occasional note about the size of the SMH.  I can therefore provide some idea 

(though incomplete) of the number of pages encountered in the period indicated: 1852, 4; 

1862, 8; 1882, 12; 1892, 10; 1902, 10; 1912, 16; 1922, 14; 1932, 18; 1942, 10 (It is possible 

that, as World War II continued, newsprint restrictions forced a reduction). [Editor‟s note: See 

Gavin Souter, Company of Heralds, pp.182 and 269.]  

 

24.50 HOT METAL ENDS IN WESTERN AUSTRALIA 

 

From Perth, David Marsh writes (just too late for inclusion in the previous newsletter): An 

88-year era in Western Australian newspapers ended with the closure of the Gnowangerup 

Star, which published its last edition on Thursday, 26 June 2003. The paper, the last family-

owned regional newspaper in WA and the only newspaper in the State that was still being 

produced by hot metal, served the small town of Gnowangerup, 356km south-east of Perth, 

and its district since 1915. The paper‟s owner, Margaret Walker, 81, attributed the Star‟s 

closure to increasing overheads and dwindling local support for their business. Another 

reason was the decision several years ago not to adopt new technology to compete with the 

less expensive desktop printing of sheep stud programs, sporting fixtures and business 

stationery.  

  

The paper was started by Augustine Walker. A printer by trade, he responded to interest 

shown by the communities of Gnowangerup and Ravensthorpe, who wanted someone to start 

a newspaper in their towns. He decided to move to Gnowangerup and transported a printing 

press, which was built in 1872. The Gnowangerup Star and Tambellup-Ongerup Gazette was 

launched with its first issue on 21 August 1915. The town already had a newspaper – the 

Gnowangerup Times, an off-shoot of Katanning‟s Great Southern Herald, which had begun 

in 1912. However, the Times folded in March 1918. The Star changed its name to the 

Gnowangerup Star, with its first edition of the new masthead published on 31 January 1942. 

The Star began with a circulation of 150 in 1915 and rose to a peak of 1,000 in the mid-

1970s, but in recent years its circulation decreased to between 600 and 800. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 14 

Augustine Walker‟s son, Isaac, who was generally called Zic, was born in 1914 and started 

working at his father‟s newspaper in 1930, before taking over as editor in 1944, a position he 

held until his death in 1998. Isaac and Margaret married in 1941 and became joint proprietors 

of the Star three years later. They had two sons, Rod and Bill. Bill worked for the Star for 33 

years, a few years longer than Rod, who completed his printing apprenticeship on the 

newspaper. Rod did most of the reporting and took all of the photographs. Bill and Isaac 

printed the paper. Margaret Walker was the Star‟s finance controller until she had her second 

hip replacement in 1994. “Margaret is the brains of the operation,” Bill Walker said in an 

interview in 1996. “She did the books and still provides the commonsense.” 

 

In contrast to most newspapers, country and city, from the newspaper‟s inception the Walkers 

have never covered local court cases. Mrs Walker said: “I got into trouble many years ago 

when we had a police officer here who wanted us to put all the court cases in the paper. I said 

„no‟, because the community is too small. Every week they were having drunk and disorderly 

charges, and they were mainly Aborigines. I don‟t think it‟s anyone else‟s business if 

someone is in court for speeding, or something like that. They have to pay their penalty. In a 

small town it‟s only food for gossip. There is enough dobbers that go around now with things. 

If it‟s anything worthwhile it goes before a Magistrate and that‟s reported in the [Great 

Southern] Herald [at Katanning] or the Albany Advertiser. But I don‟t believe in seeing a lot 

of mothers and fathers distressed over their children. A lot of people like something to happen 

to someone else, as long as it‟s not them. It gives them a topic of conversation.” 

 

Mrs Walker said that the Star‟s circulation had begun to decline during the recession in the 

early 1980s. “During the recession people started leaving the district,” she said. “In the 

Jerramungup land settlement, the average farm was about 3,000 acres. Over the years those 

farmers found they couldn‟t make a living and they had growing families with nowhere to go, 

so they sold out to their neighbour. Then he found he couldn‟t work on 6,000 acres, so he sold 

out to a bigger one. The population fell in half, though in Gnowangerup the population 

stabilised.” 

 

The Gnowangerup Star was published every Thursday. As soon as one issue was printed, it 

was time to start on the following week‟s paper. In the 1996 interview, Zic Walker said:  
 

It takes us a week to print one issue. We start on the next paper as soon as we finish 

the last issue. The deadline for editorial is Tuesday afternoons, though advertisements 

will be accepted later. We close the paper on Wednesday morning, because our 

circulation goes down as far as Bremer Bay, which is 120 miles away. It arrives on 

road transport. If we miss the mail by five minutes on Wednesday, it doesn‟t get 

down to Bremer Bay until the next mail run - could be next Tuesday. We can post a 

paper on Wednesday at dinner time and a chap in Perth can read it on Thursday. 

 

The Gnowangerup Star was housed in the same building that it occupied when it was 

established 88 years ago. But the building has grown considerably – not in width, because it‟s 

on a narrow block – but in depth. “We used to be in one room,” Zic said. “But as the paper‟s 

grown, we‟ve built one building onto a building and onto another building. It‟s only 14 links 

wide, but is the full length of the block. We are restricted by width. Once we put the wrong 

date on the paper. We went through every paper and hand-stamped them again . . . again with 

the wrong date.” 

 

In the last few years, Mrs Walker operated the front desk, telephone, and the fax machine (the 

most advanced piece of technology in the office). “I sit here all day, receive the faxes and take 

them to Bill,” she said. “He does the printing and brings it back to me for proofing.” Bill then 

set the copy on a 1930s linotype machine, writes headlines and printed up to 800 copies, each 

usually consisting of eight pages, on a flatbed press designed in 1876. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 15 

The Star won several awards over the years, including a Certificate of Appreciation from 

“Gnowangerup Sporting Clubs” (September 1995), commendation from the Country Press 

Association for “Outstanding contribution to community advancement” (August 1993) and 

the award as Western Australia‟s most improved country newspaper (1970). 

 

24.51 CONVEYING OUR THANKS 

 
“We convey to our readers the tribute of our most grateful and affectionate respect. We look 

for the continuance of their favours only while the tendency of our labours shall merit their 

approbation. We shall ever strive to cultivate in our countrymen that manly spirit which is 

equally our characteristic and our defence; and while we look to our readers for their 

customary indulgence to involuntary errors, we trust general attention will secure us from 

trespassing on their kindness to (sic) often.” – London Gazette, Monday 26 August 1768, p. 2 

 

24.52 NEWSPAPERS IN NEW YORK IN 1900 

 

Recently on the jhistory net, Thorin R. Tritter (in response to an inquiry) said his research had 

found that 132 newspapers were published in New York State in 1900, including 64 dailies. 

Of those 64 dailies, 40 were published in English. Tritter‟s PhD thesis in 2000 (Columbia 

University) was entitled: “Paper profits in public service: Money making in the New York 

newspaper industry, 1830-1930”. 

 

24.53 RUPERT LOCKWOOD, COMMUNIST, JOURNALIST 

 

Rowan Cahill writes: I draw your attention to an article of mine, “The making of a 

communist journalist: Rupert Lockwood, 1908-1940”, recently posted on the website 

Working Lives, edited by Dr Mark Hearn. It operates out of the Department of Work and 

Organisational Studies at Sydney University). The address for the article (a summary of 

which appears below) is: http://www.econ.usyd.edu.au/wos/working lives/cahill.html 
 

The journalist/publicist Rupert Lockwood (1908-1997) was one of Australia‟s best-known 

Cold War communists, his name synonymous with the Royal Commission into Espionage in 

Australia, 1954-1955, as author of the notorious Document J. However the communist 

journalist did not spring fully formed into history. He joined the Australian Communist Party 

in 1939. This article traces Lockwood‟s development as a journalist and his evolution as a 

communist between the wars. It is a story that ranges from small-town Western Victoria, and 

the West Wimmera Mail, to Melbourne and Sir Keith Murdoch‟s Herald. In between, much of 

the world is traversed – significantly, South East Asia and Civil War Spain.  

 

Lockwood was part of a generation of talented Australian journalists, and arguably the best of 

that generation (people like Brian Fitzpatrick, Douglas Wilkie, John Fisher, Clive Turnbull, 

Wilfred Burchett, later Alan Moorehead, and James Aldridge). This account of his pre-

communist career is as much a glimpse of the world of these journalists as it is an individual‟s 

biography. 

 

24.54 USING DIGITAL CAMERAS IN ARCHIVES 

 

This USA-related item is presented in the hope that it may lead to some information and/or 

discussion from Australian libraries and archival resources on the issues raised. On the 

„jhistory‟ net recently, a member made the following inquiry and received quite a number of 

responses – one of which is published beneath the inquiry.  

 

Q. Can anyone on the list attest to how effective (or ineffective) digital cameras are for 

research in newspaper history? I sat next to someone at a faculty luncheon today who was 

http://www.econ.usyd.edu.au/wos/working%20lives/cahill.html


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 16 

quite keen on them for working with other kinds of (old and brittle) documents. Can you 

really enlarge an image enough to read a page easily? Do archives and rare book rooms look 

favourably on the method? 

 

A. I do a fair amount of archival work, and I rely on my digital outfit tremendously – it‟s 

changed my life. I have developed over time a “library research outfit” that makes my work 

significantly more convenient and efficient than before digital and laptop technology. I 

normally go into an archive with a Macintosh laptop computer (I use a PowerBook 12” with 

wireless capability running MacOS 10.2 with Adobe Photoshop, Microsoft Word, Apple 

iPhoto, OmniPage Pro X, and Apple Safari), a Nikon CoolPix 5000, a small tripod, and a pair 

of cotton gloves--all stuffed into a computer bag designed to carry the 12” lap with 

accessories. I also take with me a Canon LiDE30 scanner. 

 

Some libraries do not permit digital cameras or scanners in their archives. For example, the 

University of North Carolina at Chapel Hill‟s Southern Historical Collection requires that any 

copying be done on the library equipment, and researchers must check their bags at the door. 

Other archives, however, are much more friendly to researchers. The Mississippi Valley 

Collection at the University of Memphis permits (even seems to encourage) the use of the 

portable equipment. The Georgia Historical Society in Savannah (when I was there a year or 

two ago) required special permission to make images, and so too did the administrator at the 

McClung Collection of the East Tennessee Historical Society in Knoxville, Tennessee. The 

archivists at the absolutely-wonderful-to-work-with Wilkes County Library in tiny 

Washington, Georgia, were so helpful, the head librarian actually helped me to set-up my 

little system in a backroom that the library devotes to archival and genealogical scholars.  

 

Using the portable outfit, I can go into an archive, and either hand-holding the camera or 

using my small tripod, make images of even the most fragile documents. Depending on the 

quality setting of the camera, the images will meet most publication quality requirements (i.e. 

300 to 600 dots-per-inch resolution). More importantly, the images of many old documents 

can be translated from image to text using an optical conversion program like OmniPage Pro. 

I‟ve found that in a majority of cases (especially if I use a tripod to take the pictures) the 

images created by the camera will process in the OCR program as well as images created on 

the flatbed scanner (the Canon LiDE30). 

 

I use the Canon LiDE scanner because it is small (legal page sized), very light, and it requires 

no external power source. The unit draws power through its connection to the laptop 

computer. Using the camera and the scanner, I can make my own copies of documents, 

photographs, diaries, newspapers, and so forth, and keep with me for my use the digital 

images. As I wrote above, my conversion to a digital technique of library and archival 

research has changed my life. 

 

In a recent project involving a 140-year-old handwritten diary, I made (with the permission of 

the library archivists) digital images each page of the diary with the camera I had before I 

purchased the Nikon CoolPix 5000 (that first digital camera was a Nikon CoolPix 950). 

Working with those images I did not have to access the fragile original material more than 

two or three times, and I was able to have the diary with me wherever I had my laptop. I used 

the scanner to digitise several photographs in a photograph album associated with the old 

diary. Those photographs were of sufficient quality to meet publication requirements (i.e. 

600+ dpi). 

 

For the project in which I‟m currently engaged, I‟ve used the flatbed scanner to digitise an 

1876 publication. I‟ve converted those scanned images to text using the OCR program 

(OmniPage Pro X), and with that text I am developing a manuscript. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 17 

 

24.55 WHEN THE WINDSOR TELEGRAPH BEGAN 

 

Rod Kirkpatrick writes: When researching Country Conscience: A History of the New South 

Wales Provincial Press, 1841-1995 (Canberra, 2000), I found no reference to a starting date 

for the Windsor Telegraph. ANHG subscriber Wendy Gow, of Cundletown, NSW, has helped 

solve that problem through her close reading of the Maitland Mercury for the indexing that 

husband Rod and she are doing. She discovered the following in the Mercury of 10 July 1850: 

 

“The Windsor Telegraph – Yesterday we received the first number of this new weekly 

journal, published in Windsor, by our old friend Mr. Benjamin Isaacs, formerly of the 

Bathurst Advocate, whom we are glad to welcome once more among the journalists of the 

colony. This first number is a very readable one, having plenty of humorous and original 

writing. The Telegraph, it is announced, will be conducted on liberal and independent 

principles, and local matters will be made prominent objects of attention. We heartily wish 

our new contemporary success.” 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 
24.56 BOOKS 

 

24.56.1 BLUESTOCKING IN PATAGONIA by Anne Whitehead, Allen & Unwin, 312pp, 

$35 rrp. Deals with Dame Mary Gilmore (née Cameron) and her involvement with William 

Lane‟s failed “New Australia” colony in Paraguay, which had split into rival colonies by the 

time she arrived. 

 

24.57 ARTICLES 

 

24.57.1 JOHN FAIRFAX: “BUSY FOR BOTH WORLDS” by Stuart Johnson, Macquarie 

Christian Studies Institute Thinkpiece, No. 4, March 2003. Provides a biographical 

introduction to a colonial Christian, John Fairfax. It is an expansion of a biographical article 

soon to be published by IVP in its Biographical Dictionary of Evangelicals. It stems from 

Stuart Johnson‟s current PhD at the University of New South Wales on John Fairfax and the 

Sydney Morning Herald. 

 

24.57.2 WEEKLIES SATISFY NEED FOR IDENTITY AND TOUCH HEART OF 

COMMUNITY by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, July/August 2003, pp.33-35. 

Tasmania‟s five weekly paid-circulation newspapers battle the three dailies on the island state 

with varying degrees of success. Brief histories of newspaper publication in the Huon Valley, 

Scottsdale, Circular Head, the West Coast and New Norfolk are presented. [From July-August 

2003, PANPA Bulletin has appeared every two months instead of every month.] 

 

24.57.3 NEWS DELIVERED IN A DEFT JUGGLE by Nicolas Rothwell, Australian, Media 

liftout, 14 August 2003, p.9. Deals with Land Rights News, the quarterly indigenous affairs 

newspaper published by the Northern Land Council. 

 

24.57.4 TODAY THE GUARDIAN, TOMORROW THE WORLD by Henry Mendelson, 

ProPrint, July 2003, p.38. A printing project that enables the Guardian and Observer to be on 

the streets of Sydney before they are read in London. 

 

24.57.5 GRAFTON NEWSPAPERS IN THE NINETEENTH CENTURY by Geoffrey 

Burkhardt, The Newsletter of the Clarence River Historical Society, Issue 74, 22 July 2003, 

pp.10-12. Potted histories of early Grafton newspapers and details of where holdings of the 

newspapers are located. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 24    October 2003 Page 18 

24.57.6 EASING CROSS-MEDIA LAWS IS ABOUT COMMERCIAL, NOT POLITICAL 

CLOUT by Eric Beecher, Sydney Morning Herald, 23 June 2003, p.13. And: THE MEDIA 

MOGUL IS NOT WORTH THE PAPER IT‟S WRITTEN ON by Mark Scott, Sydney 

Morning Herald, 24 June 2003, p.11. Two articles discussing the cross-media ownership 

laws. Beecher is founder of Text Media and Scott is editor-in-chief, metropolitan newspapers, 

for John Fairfax Holdings. 

 

24.57.7 A DIFFICULT AGE by Alison Crossweller, Australian, Media liftout, 4 September 

2003, pp.4-5. Critics are saying that the Age has lost touch with Melbourne, but editor-in-

chief Michael Gawenda says the paper has the readers who matter. Also see letters from 

Bruce Guthrie and Alan Oakley, Australian, Media liftout, 11 September 2003, p.12. 

 

24.57.8 THE AGE OF MURDOCH by James Fallows, Weekend Australian, 30-31 August 

2003, p.24. This is an edited extract from an article that first appeared in the Atlantic Monthly 

when the Federal Communications Commission was considering proposed changes to United 

States media ownership laws. The FCC approved the changes, but the US Senate blocked the 

recommended changes – see Australian, 18 September 2003, p.21). Fallows argued that the 

changes would encourage a more partisan press and would blur the line between news and 

entertainment. 

 

24.57.9 SEALED WITH A HUMAN TOUCH by Ephraem Chifley, Australian, 29 August 

2003, p.15. Memorabilia acquired by the National Museum sheds new light on the happiness 

and heartbreak of two Labor Prime Ministers, John Curtin and Ben Chifley, and their 

families. Curtin had been a journalist and Chifley was a director of the National Advocate, 

Bathurst. 

 

24.57.10 PORTLAND – AN AREA WITH A RICH NEWSPAPER HISTORY by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, September-October 2003, pp.33-34. Part 1 of a two-part series 

on the history of newspapers in Portland, only the second provincial centre in Victoria to 

publish its own newspaper. 

 

24.57.11 SOMETHING FOR THE LADIES by Deborah Cameron, Sydney Morning Herald, 

20-21 September 2003, p.33. At 7-, the Australian Women’s Weekly is determined it will not 

look its age. The magazine is about to re-invent itself, again. See also: A NIP AND A TUCK 

BUT ACP‟S OLD LADY IS STILL GOING STRONG by Sally Jackson, Australian, Media 

liftout, 18 September 2003, p.7. 

 

24.57.12 MEDIA GROUPS BOUNCE BACK AND INTO PROFIT by Jane Schulze, 

Australian, Media liftout, 18 September 2003, p.12. The annual-meeting season for media 

companies is summarised.  

 

    ANHG SUBSCRIPTIONS   (new or to be renewed) 
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

