
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 10           December 2000 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

10.1 COPY DEADLINE, SUBSCRIPTION NOTICE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for copy for the next Newsletter is 28 February 2001.  
 

Subscriptions are now due for hard-copy subscribers who began at No. 1. 
 

The Newsletter is online through the “publications” link from the University of Queensland’s  
Journalism Department Website at www.uq.edu.au/jrn/ 

 

CURRENT DEVELOPMENTS 
 

10.2 PRESS COUNCIL CHAIR SET UP GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM  

Emeritus Professor Ken McKinnon, a former vice-chancellor of the University of 

Wollongong and a self-confessed press junkie, becomes the sixth chairman of the Australian 

Press Council in December 2000. He takes over from the Australian National University‟s 

Professor Dennis Pearce for a three-year term. During his term at the University of 

Wollongong (1981-95), Prof McKinnon started a graduate school of journalism “with the 

intention of trying to help produce graduates who had more breadth and background than the 

cadetship system [of training journalists] provided. “Many reporters didn‟t have enough 

understanding of the cultural setting in which an event was occurring.” 

McKinnon is critical of the way some of the media deal with complaints. Even as a senior 

university administrator he was sceptical when a newspaper offered him the opportunity to 

redress a perceived wrong by writing a letter to the editor. “To many individuals the press 

looms so powerful and so large that they feel the scales seem unequally weighted against 

them in making comment,” he says. The 20-member press council comprises 10 

representatives from the press and magazine publishing companies, seven public members 

and three journalists. It was established in 1976 as a self-regulatory body for Australian 

newspapers and magazines at a time the press was under threat of government regulation. It 

deals primarily with complaints from the public about bias and inappropriate publication - 

where it regularly issues adjudications that are usually printed by the publication in question - 

and is an active lobbyist on issues relating to freedom of the press in Australia and 

internationally.  This report is extracted from one by Gerard Noonan, a representative of the John Fairfax 

Group on the Australian Press Council. It appeared in the Sydney Morning Herald, 19 October 2000, p.4. See also 

Age, 26 October 2000. Also see, “A new chairman”, Australian Press Council News, 12 (4), November 2000, 
pp.1-2. 

 

10.3 ‘FREE’ NEWSPAPERS HARD TO FIND 

 

Q.: When is a “free” not a “free”? 

A: Perhaps when it is not freely available or simply hard to find. 

 

The above from Barry Blair, of Tamworth, New South Wales. He noted on 5 October 2000: 

“For the past four-five weeks the Tamworth & District Independent has not been delivered 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 2 

door to door. It is, however, delivered in small bundles to „public outlets‟.” At the beginning 

of November the paper closed. 

 

10.4 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
4 October 

2000 
Obituary: John Alfred Charles Laffin, military historian, journalist, teacher; 

wrote and published more than 130 books; early journalistic experience on 

Smith’s Weekly and the Daily Advertiser, Wagga Wagga; died in Canberra, 

aged 78 (Sydney Morning Herald, 4 October 2000, p.37). 
7 October Death: Warren Osmond, former foreign editor of Sydney Morning Herald, 

respected commentator on international relations; developed passion for 

analytical writing as a radical student and campus editor at Monash University 

in the turbulent late sixties; aged 53 (SMH, 13 October 2000, p.31; Age, 13 

October 2000, Today 7; Australian, 26 October 2000, p.12). 
11 October Obituary: Roger Bush, minister of religion, broadcaster and journalist; wrote 

columns briefly for Sunday Mirror and for 20 years for The Sun where he 

became the unofficial chaplain for the staff; aged 82 (SMH, 11 October 2000, 

p.36). 
12 October Obituary: John Eric Frith, born in London; came to Australia in 1930s; for 

next 40 years was cartoonist successively for Bulletin, Sydney Morning 

Herald and Melbourne Herald; aged 94 (SMH, 12 October 2000, p.21). 
13 October Report: 36,000 copies of Army News, the force‟s internal newspaper, were 

recalled this week because of a misleading article about the Army‟s future. 

The two-page article included commentary on the Government‟s public 

consultation paper that could be seen as critical of the Government (Aust., 13 

October 2000, p.6). 
24 October Robert Whitehead is named as the new editor of the Sydney Morning 

Herald, replacing Paul McGeough (see 10.14). 
1 November Obituary: Helen Daniel, editor, Australian Book Review, 1994-2000; long-

time reviewer of books for The Age, Melbourne, aged 54 (Aust., 1 November 

2000, p.14). 
1 November Death: Ian Moffitt, journalist, foreign correspondent, novelist and short story 

writer; born 1926; headed News Ltd bureau in New York in early 1960s; 

outstanding feature writer for Australian in the late 1960s and 1970s; author 

of books such as The U-Jack Society; aged 74 (Aust., 3 November 2000, 

report, p.2, and obits., 10 November 2000, p.11; and SMH, 7 November 2000, 

p.27). 
3 November Death: David Ramsay McNicoll, editor-in-chief of Australian Consolidated 

Press (including the Daily Telegraph, Sydney), 1953-72; writer of immensely 

popular “Town Talk” column on front of Telegraph, 1946-53, and contributed 

column to The Bulletin 1972-99; aged 85 (SMH, 4 November 2000, report, 

p.4, and obit., p.87; Weekend Aust., report, 4-5 November 2000, p.5; and 

Aust., 6 November 2000, p.16; Bulletin, 14 November 2000, pp.40-43; and 

Australian Press Council News, November 2000, p.5). 
14 November First issue of the Beenleigh & Districts Chronicle, Brisbane (see 10.22). 
23 November Age, Melbourne, loses complete run as a result of industrial action by printers 

concerned at proposed enterprise agreement. Portion of Thursday‟s paper 

repeated in next issue. 
24 November Death: Paul Lyneham, started as a cadet journalist on the Australian and then 

the Canberra Times; joined ABC TV in 1969; journalist on Four Corners; 

made name during eight years on The 7.30 Report; later joined Channel 9; 

aged 55 (SMH and Weekend Aust., 25-26 November 2000, p.1, and p.3, 

respectively; and obits., Aust., 27 November 2000, p.14.; and SMH, 29 

November 2000, p.40). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 3 

27 November Truth, Melbourne, placed in receivership. The Australian reports (24/11, p.2): 

“The 110-year-old paper, which has had several reincarnations, has lost its 

battle against mounting debts.” 

 

10.5 EXTRACT (1): POLITICAL SCOOP OF THE YEAR 

 

Alan Ramsey, “The sound of thin ice cracking”, Sydney Morning Herald, 14 October 2000, 

p.42 (extract):  

 

“Consider this. Peter Reith told John Howard of the misuse of his parliamentary phone 

Telecard on Monday, May 8, the day before this year‟s Budget. That was exactly five months 

ago. Two days later, on May 10, Howard, after consulting his Attorney-General Daryl 

Williams, directed the matter be sent to the Federal Police.  Howard made one other decision 

that day. He decided to say nothing publicly about it. Taxpayers had been systematically 

defrauded for five years of $50,000, of which a senior Cabinet minister had repaid less than 

$1,000 on behalf of his adult son‟s improper use of his father‟s parliamentary Telecard, yet 

the Prime Minister felt the public should be told nothing. 

 

“Come forward five months. It is now October 10  Tuesday of this week. News of Reith‟s 

$50,000 political embarrassment final breaks that morning in The Canberra Times in the 

political scoop of the year by Emma Macdonald, a young reporter just a few months in the 

parliamentary press gallery.” [Viz. Emma Macdonald, “$50,000 bill on Reith‟s telecard”, 

Canberra Times, 10 October 2000, p.1.] 

 

10.6 EXTRACT (2): A KID FROM THE BUSH AND A SECOND-HAND 

REMINGTON PORTABLE TYPEWRITER 

 

Robert Coleman [who became a leading reporter and columnist on The Herald, Melbourne], 

“When I was 17”, Border Morning Mail, 24 February 1990, p.43: 

 

“Fifty years ago last night  on February 23, 1940  George Pencheff successfully defended 

his Australian heavyweight wrestling title against Leo Demetral, of the USA, right here in 

Albury. I‟ll bet you didn‟t know that. I haven‟t forgotten it, though. It is permanently 

imprinted on my memory. It was my first newspaper assignment, an event which ushered me, 

starry-eyed, into the enthralling world that was provincial journalism half a century ago. I was 

17. I‟d been to Melbourne and Sydney looking for newspaper work but to my surprise and 

dismay the editors of big metropolitan dailies weren‟t interested in a kid from the bush who 

was fresh from a spectacular failure in the Leaving Certificate exam. 

 

“I couldn‟t imagine why. I thought they‟d snap me up. I‟d bought a second-hand Remington 

portable for eight pounds, taken to wearing a belted raincoat and learned to light a cigarette 

sort of meaningfully, like reporters did in the movies, without spoiling the effect with a lot of 

snorting and spluttering. What else could they possible want? Spencer Tracy? Just when I‟d 

about given up hope and started working at Beaurepaire‟s service station, opposite the old 

Regent Theatre, a vacancy for a cadet journalist cropped up at the Border Morning Mail. To 

this day, I don‟t know why I got the job, but I suspect it was because of the Remington.   

 

“The successful applicant was required to provide his own typewriter and bicycle. It also was 

implicit that he be male. Journalism was not then considered a respectable occupation for 

young ladies. The bicycle was no problem. At that time, practically everybody in Albury had 

one. It must have been about the cyclingest town in Australia. Bank managers, shop 

assistants, laborers, policemen, parsons, roughnuts, two-bob lairs, good sorts, schoolkids  

everybody rode bikes. The typewriter was something else, though. You had to be pretty much 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 4 

of a pansy to learn the piano let alone a sheila‟s pastime like typing. So I reckon the 

Remington gave me a head start on the others, even though I wasn‟t a dab hand at using it.  

 

“When I applied for the job the manager, Gordon Davidson, asked why I wanted to work for 

the Border Morning Mail, with the naiveté of youth, I blurted out: „I thought if I could get a 

start here, one day I might get a job on the Melbourne Herald.‟ „We don‟t train people for the 

Melbourne Herald,‟ he told me emphatically. They did though  and a good many at that. I 

was one of them.” [Coleman worked for the Border Morning Mail for about 16 months.] 

 

10.7 EXTRACT (3): McNICOLL AND MEANDER 
 

Extract from Column 8, Sydney Morning Herald, 4 November 2000, p.28: “David McNicoll, 

who died yesterday aged 85, was the doyen (and best-dressed) of newspaper columnists in 

this city. He started writing his “Town Talk” column in Another Newspaper in January 1946, 

a year before Column 8 began. Little known is that before World War II he wrote a column of 

social jottings in This Newspaper under the name Jack Meander. We tip our bonnet to him.” 

 

10.8 SMALLEST DAILY BECOMES A NOMAD 

 

Which is the smallest regional daily in Australia? A study of the Audit Bureau of Circulations 

figures suggests it is the North-West Star, Mount Isa, with 4,019 for the six months to 30 June 

2000. But the Warwick Daily News, Queensland, is a hidden challenger for it has not 

belonged to the Audit Bureau of Circulations since 1998. The Warwick paper‟s circulation for 

the six months to 30 June 2000 was 3,980. At Warwick they emphasise that this figure is 

strictly based on actual sales. Not inflated in any way. 

 

After a long tradition of printing its own paper, the Daily News has joined the nomads and 

was printed at another APN site, Toowoomba‟s Chronicle, from August 1999 until August 

2000. It has since been printed at APN‟s Queensland Times, Ipswich. As a measure of how 

small the Warwick circulation is, here are the non-dailies listed by the ABC as having a 

circulation exceeding 4,000 for January-June 2000. 

 
Non-dailies with a circulation of more than 4000 for 6 months to 30 June 2000 
 

Town Newspaper Frequency of 

issue each week 

Circulation 

Emerald, Qld Central Queensland News 2 4,241 

Kingaroy South Burnett Times 2 6,749 

Forster, NSW Great Lakes Advocate 1 5,317 

Goulburn Goulburn Post 3 4,106 

Griffith Area News 3 4,975 

Gunnedah Namoi Valley Independent 2 4,330 

Mudgee Mudgee Guardian 2 4,292 

Port Macquarie Port Macquarie News 3 5,195 

Taree Manning River Times 3 4,464 

Windsor Hawkesbury Gazette 1 8,463 

Bairnsdale, Vic. Bairnsdale Advertiser 2 6,338 

Echuca Riverina Herald 3 5,466 

Hamilton Hamilton Spectator 3 5,713 

Horsham Wimmera Mail-Times 3 9,427 

Pakenham Pakenham-Berwick Gazette 1 9,097 

Sale Gippsland Times-Maffra 

Spectator 

1 5,786 

Swan Hill Swan Hill Guardian 3 4,105 

Wangaratta  Wangaratta Chronicle 3 4,636 

Warragul Warragul Gazette 1 9,646 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 5 

Albany, WA Albany Advertiser 2 6,944 

Bunbury South-Western Times 1 14,220 

Busselton Busselton Margaret Times 1 7,113 

Geraldton  Geraldton Guardian 3 7,083 

Alice Springs, NT Centralian Advocate 2 7,037 

 
* The Weekend Advocate, Bathurst (4,363) and the Weekend Liberal, Dubbo (4,141) are also listed, but excluded 

from the above table because they are weekend issues of the Western Advocate and Daily Liberal. The weekly 

Benalla Ensign (Vic.) narrowly missed out: circulation 3,998. 

 

10.9 ONLINE NEWS 

 

From Belinda Weaver: (1) All the decisions of the Australian Press Council, established in 

1976, can now be searched at www.austlii.edu.au/au/other/apc/  

(2) From 24 October, the first newspaper to go online disappeared. The San Jose Mercury 

News was instead connected to one of the 36 regional sites run by its parent company, Knight 

Ridder.  

 

The Canberra Times online is now a newspaper/city guide. If you click on 

www.canberratimes.com.au you will actually get canberra.yourguide.com.au/home.asp, 

which is a combination of newspaper and guide. 

 

10.10 MURDOCH (1): RUPERT SAYS HE’S FIT FOR ACTION 

 

Rupert Murdoch said after the annual meeting of The News Corporation Ltd (of which he is 

executive chairman) that he had no plans to retire and his health was good (Australian, 19 

October 200, p.20). 

 

10.11 MURDOCH (2): RUPERT DASHES DOT COMS 

 

“I don‟t think there is a business there and I think that is what we are seeing now with the 

collapse. Without a bricks and mortar institution behind you, you are being blown out 99 or 

100 per cent of cases.”  Rupert Murdoch on the future of the Internet and the collapse in dot 

com stocks (Sydney Morning Herald, 21 October 2000, p.54). 

 

10.12 MURDOCH (3): LACHLAN PROMOTED; JOURNALIST NEW AUSSIE CEO 

 

Lachlan Murdoch was named on 6 October as deputy chief operating officer of The News 

Corporation Ltd. This makes him the right-hand person to News Corp president and chief 

operating officer Peter Chernin. Lachlan‟s father, Rupert, is executive chairman of News 

Corp. Lachlan will continue to chair News Corp‟s Australian activities, but has relinquished 

his role as chief executive. Group editorial director, John Hartigan, 52, has been promoted to 

chief executive officer. He is the first journalist  if we don‟t count Rupert  to hold the post. 

Finance director and deputy chief executive Peter Maccourt was overlooked for the job. 

Deputy editor (business) Michael Stutchbury has been given responsibility for forward 

planning of the Saturday edition, and Peter Wilson, deputy editor (news) is focusing on 

boosting the Australian’s journalistic output. (Australian, 6 October 2000, p.21, and 17 

October 2000, p.21; Courier-Mail, 7 October 2000, p.69, and 17 October 2000, p.25; Sydney 

Morning Herald, 26 October 2000, p.25).  

 

10.13 GST AND CIRCULATIONS 

 

News Ltd‟s group general manager newspapers, Malcolm Noad, said the GST had hit 

newspaper circulations during the six-month period to 30 September. [The goods and services 

tax came into force on 1 July. The latest Audit Bureau of Circulations figures are based on 

http://www.austlii.edu.au/au/other/apc/
http://www.canberratimes.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 6 

publishers‟ statements and are not the officially audited figures, as provided for January to 

June and July to December.] Some highlights: The Australian climbed 2.7 per cent Monday-

Friday to 135,000 compared with April-September 1999; the Australian Financial Review 

climbed 3.8pc M-F (95,500) and 9.4pc Saturday (93,500); the Canberra Sunday Times, a 

tabloid since 7 May 2000, climbed 1.9pc (37,907) while its weekday and Saturday editions 

fell (3.6pc and 1.4pc); the Saturday Age fell 5pc (318,273). (Courier-Mail, p.37; Australian, 

p.24; Sydney Morning Herald, p.23; and Australian Financial Review, p.8  all 20 October 

2000) 

 

A note about the Australian: a member, who was already subscribing at full rates to have this 

paper delivered six days a week, took advantage in April of the offer to become “an everyday 

Australian” for $4 a week. The home-delivery offer applied for 28 weeks and the member was 

happy to agree by telephone in October to a written offer for its renewal for “another 52 

weeks”, although when the letter of confirmation arrived it specified 28 weeks, at $4 plus 

GST ($4.40). Normal rates for the Australian now are $1.10 weekdays (60c in Victoria) and 

$1.90 weekends, or a total of $7.40 a week. 

 

10.14 NEW EDITOR FOR SYDNEY MORNING HERALD  

John Fairfax‟s director of group publishing, Robert Whitehead, has been named as editor of 

its flagship paper the Sydney Morning Herald. He replaced Paul McGeough (pron. McGoh), 

who was appointed editor in September 1998 and has now become a reporter for the Herald, 

based in New York. Whitehead has previously been news editor, and general manager of 

Sydney operations, and most recently had overall responsibility of Fairfax‟s Olympics 

coverage. As Sydney general manager, he was “highly successful in ironing out printing 

problems that plagued the Fairfax newspapers after the new presses became operational at 

Chullora. Mark Scott, managing editor (Saturday) of the Herald, has been appointed director, 

organisation development for Fairfax, responsible for human resources, career planning and 

industrial relations. A new Saturday editor was yet to be announced.  (Sydney Morning 

Herald 25 October 2000, p.2, and 26 October 2000, p.25; also Australian and Canberra 

Times 25 October 2000). 

Mark Day says McGeough‟s sacking was a result of a battle at the SMH between journalism 

and the bottom line, between Walkley and McKinsey. Whitehead‟s appointment was “a win 

for the forces of McKinsey, led by the chief executive officer of John Fairfax, Fred Hilmer, 

and his chief editorial backer, the Herald’s publisher and editor-in-chief, Greg Hywood” (see 

10.37.5). 

10.15 SUNDAY GOLD FOR GEELONG ADVERTISER 

The Olympic Games spawned Sunday editions of various papers, such as the Geelong 

Advertiser (the Sunday Advertiser) and the Morning Bulletin, Rockhampton (the Central 

Queensland Sunday). The experiment was so successful at Geelong that the Sunday 

Advertiser has continued. The first issue of the paper appeared on 10 September, the Sunday 

before the Games began (Geelong Advertiser, 26 September 00, p.1; also see 10.37.13).  

Editor‟s note: The Geelong Advertiser, commonly called the “Addy” by locals, is Australia‟s 

oldest provincial newspaper (and the first regular mainland provincial title). It was established 

on 21 November 1840. It‟s also the oldest provincial daily, having first appeared daily on 

since 13 November 1849. 

 

10.16 WHAT THE CHIEF MINISTERS READ/DON’T READ 

 

Northern Territory‟s Chief Minister Denis Burke told the Media section of the Australian his 

Newspapers Most Often Read were: “The Northern Territory News, Palmerston Sun, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 7 

Katherine Times, Centralian Advocate, Tennant & District Times, Australian Financial 

Review, and I still read the Australian, even though sometimes I wonder why.” 

 

During the October political crisis in the ACT which led to the downfall of Kate Carnell as 

Chief Minister, she claimed “not to read the Canberra Times”  a claim which, Victor Isaacs 

notes, is scarcely credible, considering it is the only comprehensive local media in town.  

Fortunately the Canberra Times was able to reprint a photograph of Mrs Carnell on the 

morning after the last ACT election happily reading her copy of the Canberra Times. 

 

10.17 SATURDAY PAGING: ADAGOODWEEKEND 

 

Total number of pages (tabloid equivalent) in the Sydney Morning Herald weekend edition 

(Australia‟s biggest newspaper) was 688 on 28 October 2000. There were 230 broadsheet 

pages, 124 tabloid pages and 104 pages in the Good Weekend (GW). This is the biggest 

paging tally the editor has found since intermittently recording such details over the past year 

or so. See 7.19 and 6.19 (previous Newsletters). The main difference appears to derive from 

the size of the GW which had its annual “52 weekends away” edition  104 pages. On 8 April 

and 3 June, for instance, the GW was 80 pages. 

 

10.18 COMMUNITY PAPERS (1): THE MOST WANTED AT BURNETT HEADS 

 

Burnett Heads (pop. 3000), near Bundaberg, Queensland, has a monthly newspaper of 12 to 

14 pages of mostly-contributed news that‟s delivered to the homes of 1,000 subscribers, and 

it‟s called  what else but  The Most Wanted News. Editor is Karen Kelly (PANPA Bulletin, 

September 00, p.49). 

 

10.19 COMMUNITY PAPERS (2): ALLIANCE TOWN CRIER FOR BERRY 

 

Ian Willis, of Camden, has sent us a copy of The Berry Alliance Town Crier, a quarterfold 

produced by the Berry Small Towns Alliance Inc. which sets out to “provide communication 

to the people of Berry about community activities and to generate a small income for the 

Berry Alliance to cover administrative costs”. Editor is Bonnie Cassen. Issued monthly, it has 

a distribution of 1800. The September issue carried 24 pages. 

 

10.20 COMMUNITY PAPERS (3): FCN BUYS FOUR MELBOURNE MASTHEADS 

 

Fairfax Community Newspapers, Victoria, has bought four more mastheads to bring its 

Melbourne stable to 20. The four are: the Frankston-Longbeach Flier, Morning Peninsula 

Flier and the Moonee Valley and Moreland editions of the Community News. They were 

fortnightly papers. FCN began issuing them weekly from 9 October (PANPA Bulletin, 

September 00, pp.46-47, and November 2000, p.12). 

 

10.21 COMMUNITY PAPERS (4): DANDENONG’S JOURNAL IS 135 YEARS OLD 

 

The Journal, Dandenong, celebrated its 135
th
 birthday by publishing an eight-page colour 

insert highlighting the paper‟s contribution to the development of the region. It is a free paper 

with a distribution of about 77,000. Neil Collyer, Victorian State manager for Fairfax 

Community Newspapers, supplied the following historical details by E-mail (2 November 

2000) to this Newsletter: 

 

The Journal was launched as the South Bourke and Mornington Journal by Harvey Roulston 

in August, 1865, seven years after launching the Richmond Australian.  In 1875, when 

Dandenong had begun to grow and develop, he moved his headquarters and set up printing 

works in Dandenong. Roulston had four sons, all of whom at some time took an active 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 8 

interest in the newspaper and on 16 March 1892 ownership was transferred to the Misses M. 

and F. Roulston with Harvey Roulston‟s youngest son William being the printer and 

publisher. Harvey Roulston died on 14 February 1896 aged 68. His family continued to 

publish the Journal.  

 

In 1898 the proprietorship changed from the Misses M and F Roulston to Roulston and 

Roulston with Bill Roulston still the publisher and on 24 August 1910 there was another 

change when it was announced the partnership between the proprietors and George Roulston 

(one of the older sons) had been dissolved.  The trade name of Roulston and Roulston 

continued, but Bill Roulston was the sole proprietor. 

 

On 1 February 1938 the 73-year association of the Roulston family with The Journal come to 

an end when the paper was sold to William H. Bennett who held it for only 18 months before 

selling it to Greg Dickson on 1 August 1939. In November, 1961 the fourth change of 

ownership took place when Dickson retired and sold out to the Dandenong Journal Pty Ltd, of 

which Rupert Murdoch was chairman. The company changed hands again in the early 1970s 

when it was bought by David Syme & Co. Ltd, publishers of The Age and its company name 

changed to Syme Community Newspapers. This later changed to Fairfax Community 

Newspapers.  

 

10.22 COMMUNITY PAPERS (5): BRISBANE GROUP EMERGES 

 

 An independent group of three Brisbane suburban newspapers has emerged this year. The 

Playle family, trading as Micro Suburban Newspapers, established the weekly Logan City 

Herald south of Brisbane on 19 April and two fortnightlies later in the year: the Wynnum-

Manly Gazette on 26 September and the Beenleigh & Districts Chronicle on 14 November. 

The general manager of the group, Ray Playle, says: “In entering the suburban community 

newspaper industry we did so with a firm policy of publishing good news about the people 

and organizations existing in the areas of our circulation.” (Sources: Beenleigh & Districts 

Chronicle, 14 November 2000, p.1; telephone call to Micro Suburban, 21 November 2000) 

 

10.23 NZ PUBLISHER OWNS THREE VICTORIAN PAPERS 
 

New Zealand publisher, Independent Newspapers Ltd., owns three Victorian regional 

newspapers, the Geelong Advertiser, the Bendigo Advertiser and the Wimmera Mail-Times, 

Horsham (PANPA Bulletin, November 2000, p.57). 

 

10.24 POLICE ‘TOLD NOT TO TALK TO JOURNALISTS’ 

 

ABC Radio News reported on 20 November 2000: Mark Strong, editor of the Daily News, 

Tweed Heads, says the NSW Police Association has directed local police not to talk to 

journalists on the paper. Strong says the ban was imposed after police took exception to a 

story the paper published on a local officer who was connected with the Lea-Lea murder case 

in Newcastle. He says the paper has complained to Commissioner Peter Ryan, but the 

Commission has refused to intervene.  

 

10.25 A HEADLINE TO TREASURE 

 

What do you, as a country newspaper editor, put on your front page when the Federal 

Treasurer visits your district? What else, but “Welcome, Mr Moneybags”, as the Goondiwindi 

Argus, Queensland, did on 22 November in the aftermath of the devastating NSW and 

Queensland floods (source: The 7.30 Report, ABC-TV, 23 November 2000; Courier-Mail, 24 

November 2000, p.2; Weekend Australian, 25-26 November 2000, pp.19, 22). Incidentally 

Pauline Hanson shared the front page with Peter Costello. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 9 

Your editor has obtained a copy of the prized 24-page edition, complete with the following 

inserts: Rural Weekly (24pp, tabloid), Border News (16pp, tab), North-West Magazine (12pp 

tab.), and Queensland Country Catalogue (56pp quarterfold mail order guide published by the 

Morning Bulletin, Rockhampton). Total equivalent tabloid size: 104pp. Cover price: 80c. This 

issue of the weekly Argus was labelled: “Special „airmail‟ edition of the Argus flown in from 

Moree to beat the floods.” The paper is printed at the Moree Champion, NSW. 

 

10.26 AGE DISPUTE 

 

A wildcat strike halted production of Melbourne‟s Age and the Victorian edition of the 

Australian Financial Review on 23 November. Pickets blocked entrances to the newspaper‟s 

office in Spencer Street. The strike followed a breakdown in negotiations between 

management and unions over an enterprise agreement. Workers fear jobs will be lost once the 

newspaper‟s new production facility is built near Tullamarine Airport (Age Online and ABC 

Radio, 23 November 2000). 

 

10.27 THE LADY OF THE LACHLANDER 

 

Doretta Ryder-Wood, 87, the owner of The Lachlander, Condobolin‟s bi-weekly newspaper, 

is in a nursing home and the man with power of attorney is seeking to sell the paper (Sydney 

Morning Herald, 13 November 2000, p.7). The paper is one of four hot-metal papers 

remaining in Australia (Rod Kirkpatrick, Country Conscience, p.374) 

 

LITERATURE ABOUT NEWSPAPER HISTORY 
 
10.28 AUSTRALASIAN ADVERTISERS’ MANUAL AND NEWSPAPER 

DIRECTORY, AUSTRALIA AND NEW ZEALAND 

 

From Jürgen Wegner, Sydney: A few further Useful references  (cf. 6.13) are given below 

for those interested in facts and figures relating to the Australian or New Zealand newspaper 

trade. The Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New 

Zealand while widely held is by no means common. (Kinetica has ANL, NU, and VSL as 

locations but not all sets are complete runs. No doubt there are other, unreported, locations in 

Australia). Like so much of our trade and technical documentation it was trashed at the time 

and volumes now command a respectable price on the antiquarian market (Richard Neylon 

listed a copy of the 1924 volume for $A500 (List 48 of Mar. 1997, item 5). To my knowledge 

only these three editions were published, in rapid succession between 1922 and 1924 or 1925. 

A variant binding exists for the first, as does a dummy for a projected 1925 ed. (not produced 

thus but issued as the third and final 1925-6 ed.). The Australasian advertisers’ manual and 

newspaper directory, Australia and New Zealand presumably went the way of so many other 

publications when production values, content, and expectations were not matched by the 

reality of our somewhat limited market. 

 

In effect the Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New 

Zealand attempted to provide what computers can do today: a comprehensive number of 

indexes, statistics, and tables covering a wide range of facts and figures. The publication also 

includes numerous practical, historical as well as theoretical articles of some length on the 

industry, as well as on related topics such as advertising and print production. Tables galore. 

And specimens of printing layout and design, including state of the art colour printing. The 

advertising material in it alone will repay a closer look covering as it does not only the 

newspaper industry, but the printing and allied trades aspects as well. 

 

In summary the following were produced: 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 10 

Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New Zealand, 

1923. [1st ed.]. Sydney: Weston Company; Wellington: Goldberg Advertising Agency; 

London: United Advertising Service, 1922. iv, 544 p. : ill., maps. 

 

The volume contains a great many indexes: General index; General index to publications [i.e. 

to titles, of which ca. 1300 are given]; General index of trades/professions connected with 

advertising (by states); General index of miscellaneous rates and price lists; General index of 

advertisers other than publishers; etc. This is followed by a general section of articles (p. 37-

92) which includes material on: The psychology of advertising; Truth in advertising; Style, 

art, law, registration of newspapers; An article on the Australasian Advertising Service 

Agency; Responsibility of a daily paper [sic]; And several on circulation of newspapers. 

 

Then there is a long section on advertising practice (p. 93-206) including articles on: 

Advertising mediums, their selection, and how to apply them; Advertising agencies; Physical 

factors affecting advertising (e.g. paper and printing production)… including facts and 

figures; A bibliography (p. 174-176); Postal rates and regulations; Customs information. 

 

Finally, the directory of Australian publications (p. 207-496). Sections are arranged by state 

and New Zealand. For each are given: A newspaper and railway map; Description of the state; 

An alphabetic listing of publication giving name, publisher, address, kind of publication, 

when issued, when established, price, size, population covered (both town and district), class 

of district/industries, miles from Sydney [NSW alone has some 520 publications described 

thus]; Rates; Descriptions and rates by categories (dailies, weeklies, etc. to annuals), and if 

metropolitan or provincial; List by place with publications issued; Classified list; 

Miscellaneous rates [i.e. charges made for things as varied as electric sign makers, ferry boat 

advertising rates, billposters, electrotypers, enamel sign makers, etc.]; Names of advertising 

managers; Directory of related trades and professions (including the printing and allied 

trades). 

 

Quarto. Bound in maroon buckram. Printed on thin paper of indifferent quality. 

 

Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New Zealand, 

1924. [2nd ed.]. Sydney: Weston Company, 1924. 480pp.: ill. (some colour), maps. 

 

This edition is of a much better quality of production. Quarto, with a commendable but 

unfortunate use of half leather in the binding. Good quality, thicker (esparto?) paper. Printed 

by the Sydney printing house of W.T. Baker & Co. Set by Smith & Miles and W.T. Baker & 

Co. All Sydney firms of considerable reputation. 

 

Changes for this edition include one section of articles only. These include Commercial art in 

Australia, and Process engraving in Australia (by E.J. Hyde). Some historical information is 

also presented. 

 

The first of what was planned to be a “regular” colour section covers p. 69-112 and is 

intended to illustrate the state of  advertising art and design as well as production standards of 

the time. There are 42 separate tipped-in plates taken from contemporary advertising material 

illustrating the best printing and production methods. Names of those who supplied specimens 

of their work include: Arthur McQuitty (printing), Hartland & Hyde (photoengraving), Bacon 

& Co. (photoengraving), Pratten Bros. (printing), the West Australian Government Printing 

Office, Globe Engraving (of Melbourne), Waite & Bull (printing), Shepherd & Newman 

(printing), W.T. Baker & Co., Smith & Julius. 

 

Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New Zealand, 

1925. Sydney ; Wellington ; London : Weston Company, [1925?]. 1 v. (unpaged) : col. ill. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 11 

Unpublished dummy for a third (1925) edition. In size and style similar to the second edition. 

Apart from blank pages it contains only the section of specimens using 6 col. plates from the 

previous edition. 

 

Australasian advertisers’ manual and newspaper directory, Australia and New Zealand, 

1925-6. [3rd ed.]. Sydney : Weston Company, [1924?]. 374 p. : ill. (some col.), maps. 

 

With this the final edition, the articles section has been dropped. A new Manual section is 

included (p. 33-54) which contains a longer article on Preparation of advertising literature. 

There is a colour section still (p. 57-72) containing 16 tipped-in plates only, predominantly by 

McQuitty and Baker. The publishing history seems to indicate that after an optimistic start the 

publication struggled to gain a foothold in the industry for a few years, then folded about 

1924 or 1925 when the expectations of the publisher remained unfulfilled. 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 
10.29 HUGHENDEN (1): LETTER TO THE EDITOR 

 

A letter to the editor from Cheryl Crighton, secretary-treasurer of Hughenden & District 

Family History Society Inc.:  

 

I was most interested to read the item, “Country press perish one by one”, in your Newsletter 

No. 8 [item 8.17]. As we publish a quarterly magazine, I would with your kind permission 

like to use the article in one of our next magazines. I had often wondered as to why the 

Observer came to its demise. Your article gives me the answers. 

 

We, at our Library Rooms, have a July to December 1913 film of the Hughenden Observer. 

As yet we do not have a film reader and so I have been very slowly going through it on the 

microfiche viewer and really relish my trips to Charters Towers where I am able to use the 

film reader at the Charters Towers & Dalrymple Family History Association Inc. Library 

Rooms. Do you know where we may be able to purchase a secondhand film reader? We were 

unsuccessful in our grant application to purchase a new one and as our funds are somewhat 

limited, we would be delighted to be able to purchase a secondhand one. 

 

10.30 HUGHENDEN (2): LOCAL JOLLIFICATION GREETS THE ENSIGN 

 

The editor writes: My file of notes on Hughenden newspapers came largely from a day at the 

James Cook University Library, Townsville, on 13 July 1981. Henry Edward Cobden, who 

had managed the Mackay Standard from its establishment on 10 December 1877 until March 

1883, launched the first Hughenden paper, the Ensign, on 11 August 1883. It ceased publication 

on 23 December 1889 (O‟Donovan), when proprietor and editor F.L. Day, a former bank officer, 

sold the business and departed (Townsville Evening Standard, 1 February 1890). The new 

owners launched  the Hughenden Observer on 2 January 1890 (Cooktown Courier, January 

1890, p.2, col.1). The Observer was run by a joint-stock company, the Hughenden Newspaper 

Company, in which the shareholders included the town clerk, a hotelkeeper, a stock and station 

agent, an agent, a stationer, a carter, a wheelwright, an auctioneer, a spinster, a widow and a 

woman (Queensland State Archives A/21535, No. 37 Book 6).  

 

The James Cook University Library had files of the Observer for 1908, 1909, 1910, 1911, 

January to May 1912 and January to June 1913, I noted. According to Cheryl Crighton, the 

bound files for the second half of 1913 were found when someone had attempted to dispose of 

them. 

 

When Hughenden became a newspaper town, the Western Star, Roma (25 August 1883, p.2, 

col.7), noted that the Hughenden Ensign’s birth on 11 August had been celebrated by a “local 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 12 

jollification”. The paper was “exceedingly well got up” and contained a large amount of 

interesting reading matter. The Star reprinted the Ensign’s brief description of the township itself: 

 
Picturesquely situated on the banks of the Flinders river, at the commencement of the 

grandest pastoral district in the colony is the town of Hughenden. It is distant from the 

Towers, by the telegraph line, 156½ miles; and is on the direct road to the Cloncurry (a 

district rich in minerals); also, on the nearest road to Normanton. The town is built on a good 

elevation; climate pure and healthy. There is no dearth of water, the Flinders supplying it at 

all seasons. A prettier situation for a township could not be chosen, with hills in the distance, 

and the richly grassed downs country of its immediate neighbourhood makes Hughenden 

one of the most delightful spots in the North of Queensland. 

 

Hughenden was connected by rail with Townsville in 1887 (The Week, Brisbane, 5 November 

1887, p.8). Cobden sold the Ensign in March 1887, intending to start a paper on the Croydon 

goldfield. The Hughenden Observer faced competition from the Flinders Chronicle from 

1911 (the Queensland State Library has holdings of the Chronicle from 1931-40, imperfect). 

The story of the demise of the Observer was told in 8.17, giving rise to Cheryl Crighton‟s 

letter (10.29). 

 
10.31 THE LOCAL RAG AT BANKSTOWN  
 

Sydney‟s Bankstown Historical Society quarterly Journal has published a series of articles on 

newspaper history in surrounding suburbs. Written by Betty Goodger, they are: 

“The local rag  newspapers in Bankstown”, July 1997, pp.11-20; “The local rag  

newspapers in Bankstown: a sequel”, January 1998, pp.7-10; and “The local rag: another 

sequel”, October 2000, pp.16-17. 

 

10.32 THE FAIRFAX ARCHIVES: GAVIN SOUTER WAITS 

 

Gavin Souter, author of the superb Fairfax company histories, Company of Heralds and 

Heralds & Angels, and a Sydney Morning Herald employee for 40 years, offered the 

Australian an obituary on Ian Moffitt. Souter said he would not be writing one for the Herald. 

Souter, now 71, wrote to Fairfax CEO Fred Hilmer 18 months ago, wrote Amanda Meade 

(Australian, Media liftout, 9 November 2000, p.2), suggesting that he take steps to preserve 

and make more accessible the herald’s unique early archive, now locked away in a warehouse 

in the industrial Sydney suburb of Alexandria. Souter suggested the very early collection of 

correspondence and staff files, say between 1831 and 1939-45, would not be commercially 

sensitive and would provide an excellent resource if stored in a public library. Hilmer failed to 

reply, so Souter wrote again. And again, and again, finally contacting the company secretary 

who said she was sure Hilmer had passed it on to the relevant person. Souter is still waiting. 

 

Souter‟s obituary of Ian Moffitt appeared in the Australian on 10 November 2000, p.11. 

 

10.33 OLD EDITIONS OF AUSTRALIAN NEWSPAPERS FOR SALE 

 
From Victor Isaacs: It is possible to obtain complete original old Australian newspapers in 

good condition.  Alan Waters, of Paper World, offers a wide range of Australian newspaper 

titles for sale.  As libraries changed their holdings to microfilm, he spent ten years buying up 

their hard copies of 22 titles and trucking them to his Melbourne warehouse.  They are now 

offered for sale, and are popular mainly to commemorate birthdates. Titles available are 

Sydney: SMH (since 1900), Daily Telegraph (1911), Sun (1967), Daily Mirror (1956). 

Melbourne: Age (1896!), Argus (1896!), Herald (1896!), Sun (1969), Star (1933-36).  

Brisbane: Courier-Mail (1900), Telegraph (1933);   

Adelaide: Advertiser (1900), Register (1921-29), Mail (1922-30). 

Other: West Australian (1946), Mercury (1940), Canberra Times (1970), NZ Herald (1940).  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 13 

 

In addition all major titles for recent years are offered. Prices are not cheap. Contact details 

are Mr Alan Waters, Paper World Pty Ltd, PO Box 303, Prahran Vic. 3181; email 

alan@paperworld.com.au, web www.paperworld.com.au, phone 03-9529 6888 or freecall 

1800 811 755, fax 03-9529 6388. 

 
10.34 OZLIFE: BIOGRAPHY AND BOOK REVIEW INDEX 

 

From Bill Tully in Canberra: The National Library of Australia has obtained a new database – 

“OzLife: Australian biography and book review index”. It‟s been going since July 2000, 

taking over from the manually filed clippings/markings (1960s - mid-2000). It covers 250+ 

Australian newspapers and journals. Criteria for inclusion: profiles/obituaries of Australian 

people (all eras), books published in and about Australia. About 9,000 entries per annum. 

Now accessible via subject (author/biographee), occupation, journalist writing the review or 

profile or obit., title of book reviewed - http://www.nla.gov/au/servlet/ozlife   

 

“OzLife” should be more comprehensive than the individual websites of newspapers, with a 

controlled index, and free! It also includes the first up-to-date Australian book review index 

for some years. Feedback to email: infoserv@nla.gov.au 

 

10.35 NORTH COAST ANZACS THROUGH THE NEWSPAPERS 

 

Manning River researchers and newspaper archivists, Rod and Wendy Gow, and Val Birch, 

have released their latest book, North Coast Anzacs, Volume 2. It is a collection of extracts 

from the Northern Champion (Taree) and the Wingham Chronicle. It is not a history of the 

war, but rather an account of soldiers‟ first hand experiences defining enlistments, send-offs, 

victories and tragedies, welcome home, and memorial services for those who paid the 

supreme sacrifice. The first volume, which was released in May, consisted of newspaper 

extracts up to 1917 and this latest publication continues from 1918 to 1922. Both volumes are 

available at $34 including GST and postage. Further information is available from Rod Gow 

via e-mail: rgow@turboweb.net.au 

 

10.36 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOKS 
 

10.36.1 SOURCES FOR SOUTH AUSTRALIAN HISTORY, Second Edition, by Andrew 

Guy Peake, Tudor Australia Press, 14 Tudor St Dulwich SA 5065, ISBN 0-9589177-6-0, 

$28.60, 176 pages. Includes a chapter entitled “Newspapers” which has details of SA 

newspaper indexes, list of newspapers published in each SA location, chronological charts of 

Adelaide newspapers, and references. 

 

10.36.2 KALGOORLIE TRADES HALL CENTENARY ISSUE.  PAPERS IN LABOUR 

HISTORY NO. 15, Perth Branch Australian Society for the Study of Labour History, P O 

Box 8351 Perth Business Centre WA 6849.  Editors Charlie Fox, Andrew Gill and Lenore 

Layman, ISBN 1030-6218 $30. 117 pages. Includes a chapter entitled “Running the Rag  

The Westralian Worker: Its Kalgoorlie Years 1900-1912” by Andrew Gill, being a history of 

the first years of the Westralian Worker and its succession of early editors. 

 

10.36.3 THE DEVELOPMENT OF PRINTING IN NINETEENTH-CENTURY BALLARAT 

by Stephen Herrin, Occasional Publication No. 7 of the Bibliographic Society of Australia 

and New Zealand. Available for $30 plus $5 p&p to non-members of BSANZ and $25 plus 

$5 to members. Send cheque to Brian Hubber, State Library of Victoria, 328 Swanston Street, 

Melbourne. 

 

10.36.4 COUNTRY CONSCIENCE: A HISTORY OF THE NEW SOUTH WALES 

PROVINCIAL PRESS, 1841-1995, by Rod Kirkpatrick, Infinite Harvest Publishing. ISBN 0 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 14 

646 402706. Available for $55 (incl. p&p) from Keith Bradley, GPO Box 240 Canberra City 

2601.  

 

10.36.5 TICKLE THE PUBLIC: ONE HUNDRED YEARS OF THE POPULAR PRESS by 

Mathew Engel, published by Indigo, London, 1996, 352 pages, paperback, ISBN 0-575-

40083-8. Although this book traces the development of the popular press in Britain, not 

Australia, it does discuss the influence of Rupert Murdoch. Victor Isaacs notes: It is worth 

mentioning because of its sheer excellence.  It combines very thorough research with a very 

readable style. 

 

10.37 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 

 
10.37.1 THE CRUSADER WHO CHANGED THE FACE OF NEWSPAPERS FOREVER 

by John Stevens, Age, 14 October 2000, News Extra 6. Profile of former esteemed Melbourne 

Age editor Graham Perkin 25 years after his unexpected death on 16 October 1975 at the age 

of 45 when he had been editor for nine years. (Editor: see also Age, 17 October 1975, pp.1-2, 

9, 32; and Australian, 17 October 1975, p.11.) 

 

10.37.2 NEWS JUNKIE POLICES PRESS by Mark Day, Australian, Media liftout, 19 

October 2000, p.3. Profile of the new chair of the Australian Press Council, Emeritus 

Professor Kenneth McKinnon, Vice Chancellor of the University of Wollongong, 1981-95. 

 

10.37.3 COMMUNICATION DIVIDE by Tim Hughes, Australian, Media liftout, 19 October 

2000, pp.6-7. The metropolitan media has lost interest in rural Australia and what it reports is 

increasingly negative, says this freelance journalist and farmer. 

 

10.37.4 BLOWING THE FINAL WHISTLE ON AN OPINIONATED CAREER by Spiro 

Zavos, Sydney Morning Herald, 30 October 2000, p.12. Zavos, who has written about 5,000 

editorials for the SMH, gives it up to write about rugby. [He was featured on ABC Radio 

National‟s Media Report on 2 November.] 

 

10.37.5 FLAGSHIP‟S CREW AT WAR by Mark Day, Australian, Media liftout, 2 November 

2000, pp.6-7. The machinations behind the removal of Paul McGeough as editor of the 

Sydney Morning Herald. [See 10.14] 

 

10.37.6 LIFE IN THE AFTERNOON NOT SO RARE IN NEW ZEALAND by John Tidey, 

PANPA Bulletin, November 2000, p.25. Australia has no evening dailies, in city or country. 

New Zealand has 21 regional dailies, of which 17 are evening papers (of which 16 are 

broadsheets). 

 

10.37.7 NEWSPAPER HISTORY SEARCH HAS BEEN A TRIP THROUGH TIME by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, November 2000, pp.35, 37-38. Unusual aspects of newspaper 

offices throughout New South Wales and Queensland. 

 

10.37.8 TEXT CHANGE FOR ERIC by Richard Gluyas, Australian, Media liftout, 9 

November 2000, pp.6-7. Eric Beecher has changed his tune on media-ownership controls now 

that he is a proprietor. 

 

10.37.9 APN‟S IRISH EYE REGIONAL REWARDS by Asa Wahlquist, Australian, Media 

liftout, 9 November 2000, pp.8-9. Interview with Vincent Crowley, new chief executive of 

APN News and Media Ltd. 

 

10.37.10 A MATTER OF MERIT by Sian Powell, Australian, Media liftout, 23 November 

2000, pp.6-7. Has quality journalism succumbed to the cult of celebrity? Sidebar story: 

JOURNALISM REMAINS AN HONOURABLE CRAFT by Frank Devine, p.7. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 10 December 2000 Page 15 

 

10.37.11 REVISITING THE “MYSTERY OF A NOVEL CONTEST”: THE DAILY 

TELEGRAPH AND COME IN SPINNER by Bridget Griffen-Foley, Australian Literary 

Studies, 19 (4), October 2000, pp.413-424. An analysis of an infamous literary episode, in 

which the Sydney Daily Telegraph never announced that “Come in Spinner” had won its 

1945 novel contest, and in which it failed to publish the book. 

 

10.37.12 PILLARS OF SOCIETY by Tim Blair, Australian, Media liftout, 30 November 

2000, pp.12-13. Australia‟s columnists have some fun poked at them. 

 

10.37.13 SUNDAY CHASE FOR CATS AND DOGS by Andrew Dodd, Australian, Media 

liftout, 30 November 2000, p.4. The Geelong Advertiser has launched a tabloid edition into an 

uncertain market (see 10.15). 

 

10.38 EDITOR’S ENDNOTE 
 

The next issue of this Newsletter will carry a chronology of selected important newspaper 

events from January 1980 to December 2000. If you have dates/events that you think may 

otherwise be missed, you are invited to submit them. Don‟t forget that subscriptions are due, 

if you began subscribing at No. 1. If you are an electronic subscriber you may wish to 

consider making a donation of $5 to help keep funds more liquid. For the record, No 1 was 

4pp, No 2 was 4pp, 3 was 8pp, 4 was 10pp, 5 was 6pp, 6 was 9pp, 7 was 12pp, 8 was 18pp, 9 

was 14pp and 10 is 15pp. This edition carries more than 7700 words. 

 

May this Christmas season mean much to you and to those whom you love. 
 

CRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $12, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $12 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

10.39 STOP PRESS 
The ABC has axed Media Watch presenter Paul Barry after he was critical on air of 

managing director Jonathan Shier. On the 6 November program, Barry interviewed ABC 

chairman Donald McDonald. After pointing to the negative press Shier had received, Barry 

said: “So far the main feature of Shier’s new ABC is that it has more top managers  paid 

more money  and a redundancy bill of at least $3 million.” (Aust., 1 December 00, p.3). 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

