
 

Goulburn Evening Penny Post staff in 1935.—Image supplied by Paul Titheradge. 

This photo appeared in the 18 December 1935 edition of the Goulburn Evening Penny Post that celebrated the 
opening of the new office building. The edition was 36pp with most of the editorial space taken over by 
recounting the history of the Goulburn township and area. At the time the Post was a daily, Monday to Friday. 
It had been a triweekly before it incorporated the Goulburn Daily Herald, formerly the Southern Morning Herald, 
on 1 July 1927. It then became a daily. The Herald began publication on 1 July 1848 and the Post in January 1870. 
See 118.4.12 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 118                                     July 2022 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, F. R. Hist. S. Q., of U 337, 55 Linkwood 
Drive, Ferny Hills, Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for next Newsletter: 30 September 2022. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 2 

 

    

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

118.1.1 Election editorials, 20 May 2022 

Almost every News Corporation newspaper advocated the re-election of the Coalition at the 21 May 

poll (reported Nell Geraets, Age and Sydney Morning Herald, 20 May 2022). Despite News Corp 

Australasia executive chairman Michael Miller reportedly issuing an all-staff memo that said there 

was no one News Corp view and that editors were free to decide which party to endorse, the only 

exception on 20 May was the NT News, which endorsed Labor. “Territorians deserve better than 

being looked at sideways by the incumbent federal Coalition government,” the NT News editorial 

stated. 

Traditionally, endorsements by Australian newspapers are made on the eve of an election to give 

readers a view of the masthead. “Election editorials have little influence on the outcome, but it’s 

important that we have a view, as we do on other issues,” Age editor Gay Alcorn commented on 

election editorials in her newsletter in April. “The Age is not partisan, and we attempt to think 

through the issues independently to come to a position on which party would best serve the public 

interest.” 

Nine mastheads, including the Age, Sydney Morning Herald, Canberra Times and Guardian, called 

for a change in government. The Age editorial said, “While we despair at the lack of truth-telling 

in this campaign, The Age believes a change of government is needed to begin restoring integrity 

to federal politics and to finally face up to the challenge of climate change. The Sydney Morning 

Herald said, “Labor must not waste the opportunity to lead and shape Australia. It should, at least, 

be given a chance to make the attempt. On balance, the nation needs a change.” 

The Australian Financial Review, owned by Nine Publishing, backed the Coalition. “The Morrison 

government has failed to construct a credible program to ensure Australia’s post-pandemic 

prosperity. But a re-elected Coalition with the authority to govern would still be Australia’s best 

bet,” it said. 

The Australian and the Courier Mail argued that Scott Morrison’s leadership through a global 

pandemic and its consequent economic challenges was strong, and therefore deserving of a chance 

to lead the nation’s recovery. 

RESULT: Anthony Albanese’s Labor team won an outright majority, with 77 of the 151 seats. 

118.1.2 SMH and readership 

The Sydney Morning Herald has extended its lead as the country’s biggest masthead, with more 

than 8.4 million readers across digital and print over the past year (Sydney Morning Herald, 23 

May 2022). Roy Morgan figures released on 23 May show the Herald was the go-to destination for 

newsreaders as they dealt with rising coronavirus cases and other key events affecting NSW in the 

12 months to March 2022. 

The average print readership was two million readers across an average four-week period, while 

The Herald’s digital audience averaged 7.5 million. The total audience fell 1.8 per cent to 8.4 

million. 

The combined figure makes the Herald the largest publication in the country, ahead of the 

Australian (with an average readership of 5.1 million) and Rupert Murdoch’s Daily 

Telegraph, which has an average readership of 4.6 million—a 5.3 per cent fall on a yearly basis. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 3 

 

The Saturday edition of the Herald is the most widely read, with an average of 474,000 readers. 

The Monday to Friday print edition has an average of 357,000 and the Sun Herald’s average 

audience has grown to 452,000. 

The Herald is also the most popular newspaper in NSW, with an average 4.4 million readers. More 

than a third of all online readers choose the Herald for their news. 

The Age is the second most read masthead in the country with 6.1 million readers. The Australian 

Financial Review grew 6.7 per cent in the latest report to 3.5 million readers. 

The fastest growing newspaper, according to the most recent data, is Kerry Stokes-owned 

publication the West Australian, which grew its audience 19.4 per cent to 4.6 million. 

This is the fourth round of figures to be released under new measurement provider Roy Morgan. 

The data covers all news brands and digital news websites and audiences on Apple News and 

Google News. 

118.1.3 Shield laws consistency sought 

Queensland has become the final Australian jurisdiction to pass “shield laws” that give journalists 

legal professional privilege from revealing their sources in court (Australian, 30 May 2022). The 

Queensland legislation was passed on 26 May. The level of protection offered to journalists varies 

across states and territories. And now the new Prime Minister, Anthony Albanese is being asked 

to introduce consistent shield laws nationally.  

118.1.4 Rupert Murdoch set for fourth divorce 

Australian media mogul Rupert Murdoch is reportedly set to divorce his wife Jerry Hall after five 

years of marriage (Sydney Morning Herald, 24 June 2022).  On 22 June, the New York Times 

reported the two were seeking a divorce, but representatives for the couple were yet to officially 

confirm the move. No reason was cited for why the couple were separating after five years. The 

Texas-born Hall, 65, gained fame as a model in the late 1970s before transitioning into acting. 

Murdoch, 90, was married and divorced three times before his marriage to Hall. 

Murdoch’s three previous marriages were to: Patricia Booker, 1956-67; Anna Torv, 1967-99; and 

Wendi Deng, 1999-2013. 

Murdoch’s marriage to Patricia Booker produced one daughter. His next marriage was to Scottish-

born journalist Anna Torv. The couple have three children: Elisabeth, James and Lachlan, who is 

now the CEO of Fox News.  

A little more than two weeks after divorcing Torv, Murdoch announced that he would be marrying 

China-born Wendi Deng, whom he met as an employee at a media outlet he owned in Hong Kong 

in 1997.  

118.1.5 Investigative journalism and Nine 

Sydney Morning Herald editor Bevan Shields began his email letter to readers on 10 June: “A 

few weeks ago I promised to keep you updated on a legal fight we became embroiled in while trying 

to bring you some jaw-dropping investigate journalism.” In May the NSW Supreme Court issued 

an extraordinary order requiring the Herald, Age and 60 Minutes to hand over copies of an 

upcoming television program and newspaper investigation to an interested party before the 

content had been published or even completed. The order, sought by Double Bay cosmetic surgeon 

Joseph Ajaka, compelled Nine Entertainment to hand over draft copies of an investigation into the 

cosmetic surgery industry by journalist Adele Ferguson and producer Joel Tozer, so Nine launched 

an appeal. On 8 June, Nine won and the decision was overturned. 

Within minutes, Ajaka and his Cosmoc Clinic returned to court to launch another attempt to get 

their hands on the episode and articles. Shields said: “We fought this application and on Thursday 

afternoon [9 June] won again. Ajaka must now pay the substantial legal costs we incurred in 

fighting to publish the story.” On Friday night [10 June] Nine made the unusual decision to 

broadcast the 60 Minutes] episode immediately, instead of its usual Sunday slot, and publish Adele 

and Joel’s articles online and on the front page of today’s [11 June] Herald print edition. Shields 

said: “Anyone who watches the episode or reads the articles will quickly realise why it was so 

https://www.nytimes.com/2022/06/22/business/media/rupert-murdoch-divorce-jerry-hall.html
https://www.nytimes.com/2022/06/22/business/media/rupert-murdoch-divorce-jerry-hall.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 4 

 

important for this story to be told. There is a dark underbelly in the business of making people 

beautiful. As Adele and Joel wrote: ‘Patients are left unprotected by a system that allows risks to 

be downplayed, profit to be put before patient safety and laws that allow doctors with minimal 

surgical training to call themselves cosmetic surgeons—some after undertaking courses in facelifts 

and tummy tucks over a weekend.” 

13 June 2022 Age, p.8): Media executives have called on the Albanese government to urgently 

reform defamation laws, warning that expensive legal battles are crippling the industry and 

investment in public-interest journalism. 

118.1.6 People 

Colin Brinsden, a journalist for 30 years, has finished as economics 

and business correspondent for AAP. His experience covers reporting on 

the Australian economy for AAP and Reuters and working as a freelance 

journalist. With Reuters, he also covered the London financial markets 

(Telum Media Alert, 29 June 2022). 

Billy Cantwell has been promoted to deputy opinion editor of the 

Sydney Morning Herald. He joined the paper in 2019 as a desk editor 

and most recently worked as the locum opinion editor/letters editor (Telum Media Alert, 6 July 

2022). 

Caitlan Charles is the new head of content at the Townsville Bulletin where she was formerly a 

political reporter (Telum Media Alert, 4 July 2022). 

Jacinta Dickins, formerly a senior journalist with the Inverell Times, Northern Daily Leader, 

Tamworth, and the Area News, Griffith, is now a features and special publications journalist with 

Australian Community Media (Telum Media Alert, 1 July 2022). 

Liam Durkin has been appointed editor of the Latrobe Valley Express, Morwell, and the 

Gippsland Times, Sale. He replaces Gregor McTaggart, who has become editor of the Riverine 

Herald, Echuca (Telum Media Alert, 4 July 2022).  

Noa Hoffman, an Australian, was on only her fourth day as a political reporter at the London Sun 

when she broke a story that would play a significant part in ending Boris Johnson’s reign as British 

Prime Minister. Hoffman scooped the entire British press p[ack with her revelations that Tory 

deputy chief whip Chris Pincher had allegedly groped two men after a boozy session at the Carlton 

Club in London’s piccadilly. The story ran on the front of the Sun on 1 July and resulted in the 

instant resignation of Pincher and contributed to the resignation of Johnson as Prime Minister 

seven days later (Australian, 11 July 2022). 

Amber Lilley is the new deputy editor of the Kalgoorlie Miner, WA. She joined the paper in late 

202 after studying journalism and public relations at Curtin University (Telum Media Alert, 6 July 

2022). 

Lydia Lynch, formerly of the Brisbane Times, is the new Queensland political reporter for the 

Australian. She has reported news in Mount Isa, Queensland, and Katherine, Northern Territory. 

She replaces Sarah Elks who, on returning from maternity leave, has become a senior reporter 

(Weekend Australian, 25-26 June 2022, p.2). 

Stephen Miles will become the Victorian commercial property editor at the Melbourne Age later 

this year. He has been investment editor for the Age and Sydney Morning Herald for the Money 

section during a tumultuous period for investment markets and people’s finances Telum Media 

Akert, 13 July 2022). 

Tom Minear, currently the Herald Sun’s national political editor, will become News Corp 

Australia’s US correspondent, based in New York, in mid-August. He will file stories for News Corp 

Australia’s daily mastheads, such as the Daily Telegraph, Courier-Mail, Advertiser and Herald 

Sun (Telum Media Alert, 11 July 2022). 

Charlie Peel, a journalist for 10 years, has been appointed rural reporter for the Australian. He 

now covers agriculture, politics and issues affecting life outside of Australia’s capital cities. Peel 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 5 

 

has worked across Queensland, from the north to the Lockyer Valley near Brisbane (Weekend 

Australian, 25-26 June 2022, p.2). 

Liam Phelan, formerly the locum editor at the Sydney Morning Herald, became the deputy editor 

of the paper on 11 July. He is a former editor of the Sun-Herald (Telum Media Alert, 11 July 2022). 

Dominic Powell will soon become investment editor at the Age and Sydney Morning Herald. He 

has been a business journalist for both papers since2019 (Telum Media Alert, 13 July 2022). 

118.1.7 Rebel Wilson and the SMH 

The Sydney Morning Herald was forced into damage control after it was claimed 

an SMH journalist pressured the Australian actress Rebel Wilson to come out in her new 

relationship with a woman. Wilson, 42, shocked everyone on 9 June when she used social media to 

reveal she was in a relationship with the fashion designer and founder of the label LEMON VE 

LIMON, Ramona Agruma. The Instagram post read: “I thought I was searching for a Disney Prince 

… but maybe what I really needed was a Disney Princess.” The couple had apparently been dating 

for some time and Agruma was photographed accompanying Wilson to the Oscars in March.  

However, in the Herald of 11 June, its Private Sydney editor and former B&T scribe, Andrew 

Hornery, wrote that he had known about the relationship for some time and had apparently 

pressured Wilson and her management by giving them two days to respond to his questions about 

the relationship. Wilson, in turn, went public with the details, apparently so it wouldn’t be broken 

in Hornery’s column.” See Albrechtsen in 118.5.2 below. Hornery’s apology appeared as “I made 

mistakes in handling of Rebel article, and I will learn”, Sydney Morning Herald, 14 June 2022, p.2. 

Editor Bevan Shields apologised in “Note to Readers: What we got wrong with the Rebel Wilson 

story”, Sydney Morning Herald, 15 June 2022, p.2. 

118.1.8 Print journalists receive Queen’s Birthday honours 

Member (AM) in the General Division of the Order of Australia:  

Catherine Fox NSW: For significant service to journalism, and to gender equality and diversity. 

Alison Jean Andrews Longford Tas: For significant service to the print media, and to the 

community.  

Joanne Maree McCarthy NSW: For significant service to the print media as a journalist. 

Member (OAM) in the General Division:  

Emma Siobhan MacDonald Ainslie ACT: For service to journalism, and to women.  

Michael Joseph Sheahan Albert Park Vic: For service to sports journalism (see also Australian, 

Media section, 13 June 2022). 

118.1.9 A return visit: Plural subjects, singular verbs 

Remember ANHG 113.1.20 with the above heading? It began: “In this era of diminishing emphasis 

on proof-reading and sub-editing, Australian newspaper reports (especially sports reports) 

containing sentences with more than one subject but a singular verb seem to be proliferating.” 

Now, there has even been one in the main headline in the sporting pages of the Weekend Australian 

(28-29 May 2022, p.41): “Trust and loyalty was the fabric of a great generation”. 

118.1.10 Independence and the Judith Neilson Institute 

Four independent directors of the biggest philanthropic journalism institute in the country 

resigned after its billionaire founder overhauled the way it operates and allocates funding (Sydney 

Morning Herald, 20 June 2022). Australian billionaire and philanthropist Judith Neilson, who 

founded the Judith Neilson Institute in 2018, plans to take charge of her creation as it ‘‘changes 

direction’’, a decision that appears to contradict original plans to establish the not-for-profit as 

independent. Neilson’s move, announced on 14 June via email with the Institute’s directors – 

former NSW chief Justice James Spigelman, Paul Kelly, Bridget Fair and Kate Torney– prompted 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 6 

 

them to resign en masse, according to people familiar with the exchange. The Institute was 

unavailable for comment. 

Media sources, who requested anonymity to speak freely about the matter, said Neilson’s new 

vision for the organisation was not yet finalised, but her involvement raises concerns about its 

independence. Documents filed with the Australian Securities and Investments Commission on 15 

June confirm the removal of the four independent directors including Spigelman, who was serving 

as chair. There are still three directors on the board, including secretary Simon Freeman (who is 

the chief financial officer of Neilson’s family office) and Edward Jewell-Tait. The change casts 

doubt on the position of executive director Mark Ryan, who is on the board and still with the 

company for the time being. The independent directors of the board were supportive of Ryan. 

See also: Zoe Samios, “Turmoil at the Neilson Institute”, Age, 27 June 2022, p.27, In just eight 

weeks, Australia’s largest philanthropic journalism project has unravelled. 

In the Age on 11 July, Samios wrote: Two high-profile international advisers at the Neilson 

institute have quit their positions as the embattled organisation commences a strategic review of 

its operations. The institute has also paused part of its Asia fellowship program and other future 

projects as it works out how it wants to support public interest journalism financially in future. 

The strategic review – and the widespread departures caused by a shift in vision by the institute’s 

billionaire founder – has now led to high-profile former US journalist Steve Coll and Lowy Institute 

fellow Richard McGregor severing ties with the organisation. 

Coll and McGregor, also a former journalist, held positions on the institute’s 12-person 

international advisory council. The advisers provide advice on its vision and activities. The 

positions are not paid. Coll, a Pulitzer prize winner and dean of the Columbia University Graduate 

School of Journalism, confirmed he departed as a result of events over the past two months. “I 

decided to resign from the advisory board because based on what I’ve read and been told about 

changes to the governance of the institute, I lost confidence that it would remain independent and 

devoted to the advancement of journalism in the ways originally conceived,” he told The 

Age and The Sydney Morning Herald. 

118.1.11 Deaths 

Reed, Ronald William: D. 3 June 2022 in Melbourne, aged 74; a gun reporter, sports editor and 

columnist who covered cricket and football and was a veteran of many Olympic and Commonwealth 

Games, Tours de France, tennis grand slams and Melbourne Cups; twice sports editor of 

Melbourne’s evening newspaper, the Herald, and for 26 years wrote with authority and insight 

across sport for the Herald Sun, until his retirement in 2016; through more than half a century in 

journalism, he was known for his extensive knowledge of sport and its people, and respected for 

his commentary, which was forthright but never sensational; won the Australian Sports 

Commission’s lifetime achievement award in 2014 and was Sportswriter of the Year in 1998; was 

in Colombo for the 1996 Cricket World Cup when suicide bombers set off a deadly explosion near 

his hotel, prompting him to call the Australian Cricket Board and advise them not to travel there; 

worked at the Herald and Weekly Times for 45 of his 52 years in newspaper journalism (Sydney 

Morning Herald, 3 June 2022). 

Swinstead, Gene: D. 30 June 2022 in Melbourne, aged 78. Started in journalism at the Advertiser, 

Adelaide; stellar career took him to senior posts throughout News Limited; his brothers Dallas and 

Julian were also newspaper executives and so there was sometimes industry confusion over which 

Swinstead was which; Gene was a former general manager of the Herald & Weekly Times in 

Melbourne, managing director of the Fiji Times and managing director of News Limited’s suburban 

newspapers around Australia; he was also chief of pay TV giant Star, in Hong Kong and India. 

Vella, Lino: D. 15 January 2022 at Blacktown, NSW, aged 85; born at Rahal il-Gdid, Malta; 

migrated to Australia at age 18, expecting to stay only a few years; married an English woman in 

Sydney in 1957; worked as a labourer, played top-grade soccer for Melita Eagles; helped produce a 

short-lived magazine called Soccer Light; assisted as sports editor of Malta News, a pioneering 

postwar migrant magazine; became sports editor and columnist with a new publication, the 

Maltese Herald, launched on 28 July 1961 by Lawrence Dimech, Nick Bonello and Vince Pisani; 

became editor in 1971 and held position for 42 years, with paper changing from eight-page monthly 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 7 

 

to 20-page weekly; the paper fought for the rights of Maltese on issues such as dual citizenship; 

Lino was a strong supporter of historical research and the paper did much to uncover the history 

of the Maltese in modern Australia, a story that dates back to convict times; he remained editor 

until the paper closed on 30 April 2013; appointed to Order of Australia (AM) in 1999 (Sydney 

Morning Herald, 19 April 2022, p.30; also independent research). 

118.1.12 Cartoonist still drawing by hand 

Here’s an extract from the Sarah Maguire profile of newspaper 

cartoonist Fiona Katauskas (see ANHG 118.5.2 below): 

David Rowe of the Australian Financial Review and Katauskas are the only 
remaining Australian cartoonists still drawing by hand, “the last non-digital 
people”. “I draw my cartoon as a pencil sketch on paper, then I draw in ink 
with an old-fashioned nib pen that I dip in a pot of ink—it is really, really old 
school,” Katauskas explains. She then dries the ink with her hair dryer before 
painting the cartoon in water colours, and deploying the hair dryer once 
again. “I never dry my hair with it, but it is one of my most well-used 
appliances. It is incredibly laborious and messy and time-consuming doing it 
like I do, but the feeling of the grip of the nib on some nice watercolour paper, 
I just love it. I like the humanness of ink and paper.” 

118.1.13 Media sector hit by sharemarket plunge 

Nearly $8 billion had been wiped off the market value of Australia’s largest media companies in 

the period from 1 January to 5 June 2022. Companies such as Nine Entertainment Co., Seven West 

Media and Southern Cross Austereo had benefited from a buoyant advertising market for the past 

18 months, even during the Covid pandemic. But media analysts have warned that the honeymoon 

could be over as runaway inflation fuels concerns of sharply higher interest rates (Age, 6 June 

2022, p.28). 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

118.2.1 Google funds publishers 

Publications such as the Greek Herald, Australian Jewish News, Australian Chinese Daily and 

Time Out will receive funding from search giant Google after negotiating a commercial deal with 

Andrew Forrest’s Minderoo Foundation (Sydney Morning Herald, 30 May 2022). Minderoo, with 

approval from the Australian Competition and Consumer Commission, was negotiating on behalf 

of 24 Australian independent publishers to obtain funding for use of their news content in search. 

The amount of money was not disclosed, but the not-for-profit said it will be used for a range of 

“content” and “digital transformation” initiatives. Emma McDonald, senior policy advisor at 

Minderoo’s frontier technology initiative, said the deals would protect local journalism. “This deal 

has been negotiated in good faith over the past six months, culminating in a landmark agreement 

for independent journalism,” McDonald said. “These publishers are working hard to produce 

important public interest journalism, including in rural and outer urban areas, and with 

multicultural and LGBTQI+ communities.” 

Publications to receive the funding in addition to Time Out and the Greek Herald including the 

Naracoorte Community News, Star Observer, Primer Magazine, Australian Property Journal and 

City Hub. The new deal brings Google’s total local commercial deals to more than 60, which it says 

accounts for more than 180 local media outlets. Google’s deals were struck after the introduction 

of landmark news media bargaining laws which, if implemented, would force Google and Facebook 

to pay eligible large and small news publishers to display articles in the search engine and 

Fiona Katauskas 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 8 

 

“newsfeed”. The new laws don’t actually apply to either Google or Meta because they are not 

“designated”. Treasury is currently assessing the effectiveness of these laws and working out 

whether more needs to be done to ensure news outlets are remunerated for their journalism. 

Google – which has struck deals with Nine Entertainment Co (owner of this masthead), News Corp 

Australia, publisher of The Australian, The Herald Sun and The Daily Telegraph as well as 

smaller outlets – has not faced the same scrutiny as Meta. 

Former ACCC boss Rod Sims, who oversaw the creation of the bargaining laws, said last week 

Facebook (a subsidiary of Meta) should be redesignated for failing to strike deals with outlets such 

as The Conversation and multicultural broadcaster SBS. Facebook has not struck a long-term 

commercial deal with the publishers represented by Minderoo or negotiated with the organisation, 

but five publications did receive grants from the Australian News Fund. 

118.2.2 News Corp’s prediction tool is queried 

Using data to make news stories more interesting to readers isn’t a new thing (Zoe Samios, Age, 

20 June 2022). Publications such as the Sydney Morning Herald, Age and Australian have long 

used tools that help editors understand which stories are most important to readers and what is 

likely to attract new subscribers. Journalists usually have access to the analytics behind their 

stories to understand what works and what doesn’t. 

But just how far is a publication willing to go? That’s the question journalists at News Corp 

Australia have been asking as the newest version of their measurement tool, Verity 2.0, rolls out. 

News Corp Australia, which publishes the Australian, Herald Sun, Courier-Mail and Daily 

Telegraph, caused a stir among staff in mid-June with an email about the newly updated 

technology, which it wants journalists to use daily. 

The updated version, according to multiple employees, has more data and claims to break down 

audiences based on age, location and household income. It also profiles the audience into cohorts 

such as what it calls “first class life”, a group of typically older middle-aged families with significant 

assets and income (News Corp says this is 6.9 per cent of the population). Journalists are told how 

many readers of their masthead fit within these categories. 

But there’s one other feature that has some journalists worried. Documents obtained by the Age 

show the updated version has a feature that can predict the “likelihood” of a person paying for a 

subscription based on factors such as headlines, angles, and story ideas. The tool, known as 

“Predictions View”, is designed to let the journalist workshop headlines, angles and even whole 

story ideas, and give them an indication of the likely subscriber return. Workshopping ideas has 

traditionally been the domain of editors who rely on instinct and gut feel to make editorial 

decisions. 

If an increased focus on data in the newsroom wasn’t enough, the internal note also requests 

journalists complete an assessment on how to use the technology or face a mark against their name 

at their next performance review. 

A News Corp Australia spokesman said the tool was valuable. “Verity has been an important tool 

for our newsrooms for the past three years, and we continue to improve the value it provides our 

journalists to enable them to get closer to our readers and the stories they value most,” the 

spokesperson said. Multiple journalists, who spoke on the condition of anonymity to protect their 

positions, said it was interpreted internally as a threat that could impact remuneration and 

performance reviews. The sources also said staff were told the company would be tracking how 

frequently people logged into their analytics tool and used it to inform their stories. 

Staff can receive what are called “C-Scores” for successfully acquiring subscriptions. The C-Scores 

gamify the process by allowing staff to collect achievement badges a person can receive on an Xbox 

or Apple Watch as they reach milestones. 

Measurement tools are software that collect and present data. News Corp isn’t the only publisher 

using this software to gain insight into what stories work better than others. Guardian Australia 

has a tool called Ophan that is used to boost audiences while the Age uses a platform called My 

Story. But these don’t go as far as Verity 2.0. The original Verity, was launched in 2018 and was 

considered a way to increase the number of people consuming and subscribing to content. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 9 

 

118.2.3 Daily Aus to hire more journalists 

The Daily Aus co-founders Zara Seidler and Sam Koslowski are planning 

to hire more journalists and expand their Instagram-focused news 

service into the UK after raising $1.2 million from former Nine boss 

David Gyngell and executives from tech unicorn Canva (Sydney 

Morning Herald, 27 June 2022). Following their second capital 

raise, the pair will also launch a research and polling team that 

will aim to give insights to advertisers into the audience they 

speak to. ‘‘The money will really allow us to level up pretty 

much everything we’re doing, and our big focus will be on this 

play in the research and polling space,’’ Koslowski said. 

The Daily Aus has grown its Instagram following from 50,000 to 

372,000 in 18 months. Its team of nine – which includes two full-

time journalists and an editor – run two podcasts, a newsletter and 

more recently started polling its audience. It is edited by Billi 

FitzSimons. Gyngell, a long-time boss of Nine, Canva’s chief marketing 

officer Zach Kitsche and head of product Rob Kawalsky are among the group of investors that will 

mentor Koslowski and Seidler as they try to scale the business. Untitled, a Melbourne-based music 

festival events group that runs Beyond The Valley, has also poured money into the start-up. The 

Daily Aus aggregates the biggest news of the day into digestible content for its readers. It makes 

its money from advertising on its various platforms and through brands coming to the publication 

to understand young people.  

118.2.4 Women in Media revives mentoring project 

Women in Media Australia has teamed up with the Google News Initiative to revive its Relaunch 

Project for 2923. The program is designed to equip and upskill women returning to work on the 

media industry. Successful candidates will receive 10 specialised workshops over six months, one-

on-one mentoring with an industry professional, and more. Applications close on 3 August.      

(Telum Media Alert, 4 July 2022). 

 

 

3—Current Developments:    

          Community & Provincial 

 

 

118.3.1 Launceston: Press breakdown 

The print edition of the Launceston Examiner did not appear on Wednesday 6 July because of a 

breakdown at ACM's Rocherlea print centre (Examiner online edition, 6 July 2022). The breakdown 

occurred at 12:30am on 6 July and affected a key piece of equipment, which could not be repaired. 

The digital edition of that day's Examiner was made available free. ACM editorial director Rod 

Quinn said the breakdown was a situation beyond anyone's control. "It is extremely unusual for us 

to miss printing a newspaper," he said. "Our crew made every effort to get the press running but 

unfortunately it could not be fixed. 

On 7 July, the Examiner returned to print. It reported there had been a compressor breakdown at 

12.30am on 6 July that could not be repaired. Rocherlea site manager Shane Brooks said all the 

equipment ran on air and so no air meant no power. The machine had an issue with the belt that 

runs the fan. It had been replaced not long ago, but appeared to have been replaced with a belt too 

narrow for the machine. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 10 

 

118.3.2 New editor for four coastal weeklies 

Sue Stephenson is the new editor for four of ACM’s NSW coastal papers, the Port Macquarie News, 

Macleay Argus (Kempsey), Camden Haven Courier (Laurieton) and MidCoast Observer. Each is a 

weekly printed newspaper with digital editions, too. 

118.3.3 Mount Isa: Weekly to be launched 

The North West Weekly will be launched in Mount Isa on 28 July. It will be a free paper focusing 

on the news, events and communities of the Mount Isa region. The paper is to be launched by 

Matthew Nicholls, editor and publisher of the Cape York Weekly (Telum Media Alert, 6 July 2022). 

Mount Isa had a daily, the North West Star, which is still available in digital format. 

118.3.4 Koondrook and Barham: Bridge is on the market 

Lloyd Polkinghorne, a farmer who bought a country newspaper after he was injured on his farm, 

has put the paper up for sale (Age, 2 June 2022, p.9). The paper serves the border towns of Barham 

(NSW) and Koondrook (Victoria) and was one of a handful of hot-metal newspapers remaining in 

Australia at the run of the 21st century. About 1500 people live in Barham and 800 in Koondrook. 

The Koondrook and Barham Bridge—known by its short version, the Bridge—is expected to sell 

for a six-figure sum. Its final hot metal/letterpress issue appeared on 12 March 2004. 

118.3.5 When a local newspaper covers the worst day of its life 

On 24 May 2022 the United States had yet another mass shooting at a school. On 28 May, the New 

Yorker told its version of the story under the heading, “The staff of Uvaldes’ local paper cover the 

worst day of their lives”. The employees of the Uvalde Leader-News lost neighbours, acquaintances 

and the daughter of one of their reporters. Then they had to report the story.  

The general manager of the paper, Pete Luna, who doubles as the photographer, arrived at Robb 

Elementary School when the gunman was still alive inside. Later, the staff decided against 

publishing a photo of the gunman, who was shot dead by police. They decided against publishing 

any story or photo on the front page. Below the masthead, it featured the date “May 24, 2022” 

reversed into an all-black page. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 11 

 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

118.4.1 Gold-mining town that had a short-lived daily 

Rod Kirkpatrick writes: The arrival of some hand-written notes on one of Clunes’ early 

newspapers has sparked some memories. On Sunday 29 September 2002, I visited the old gold-

rush town of Clunes on the first day of a week-long research trip to Victorian country towns and 

their newspapers. Clunes is half an hour’s drive north of Ballarat. I was there principally because 

a daily newspaper was published there in 1869. Kidgell, Martin and Co. launched the Clunes 

Guardian and Mining and Agricultural Reporter on 30 April 1869 as a penny daily. It was 

published daily until 

14 October that year 

and dropped back to 

tri-weekly, but in an 

enlarged form “the 

size of the Ballarat 

Journals” from 18 

October after shifting 

to new premises to 

allow for “the erecting 

of more powerful 

machinery and new 

printing material”. 

Nearly three years 

later the Guardian 

bought the town’s first 

newspaper, the 

Clunes Gazette and 

Mining, Commercial 

and Agricultural 

Newspaper, launched 

on 7 July 1863. Initially it carried a 16-word title, which was soon abbreviated to the Clunes 

Guardian and Gazette. It is this newspaper about which Peter Gill, of Melbourne, sent me some 

notes recently.  

The notes told me that when the Clunes Guardian and Gazette had been published 76 years, it 

announced on Saturday, 26 September 1936, at Page 2: “The Guardian will not be published after 

this issue. (No doubt should the long-expected mining revival take place, publication would then 

be resumed.) The proprietor takes this opportunity to sincerely thank advertisers and subscribers 

for their support in the past. The public are asked to note that this office WILL NOT BE CLOSED, 

as the PRINTING part of the business will be CARRIED ON AS USUAL.” [Imprint on page 1: 

Printed and published at the Guardian office, Fraser Street, Clunes, by A.J. Giddings.] 

Clunes Guardian and Gazette, Friday 18 December 1936, p.2: “The new proprietor of the Guardian 

is Mr L.H. Glasson (formerly proprietor of the Rupanyup Spectator). Mr Glasson will take over as 

from January 1st. The Guardian will not be published on Christmas Day. The next issue of the 

Guardian will be on January 1st, and subsequently weekly on Fridays.” 

The Clunes Guardian and Gazette merged with the Talbot Leader on 27 May 1948 to form the 

Clunes-Talbot Guardian which was published at least until 28 January 1966. 

Section of main street of Clunes in 2002.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 12 

 

118.4.2 Thursday Island and the Torres Straits Pilot 

In the June issue of the Bulletin of The Royal Historical Society of Queensland, Kay Cohen wrote 

in her “Library and Research Report”: [The RHSQ has] two issues of the weekly broadsheet 

newspaper, the Torres Straits Pilot and New Guinea Gazette, published between 1888 and 1942. 

The [RHSQ] Library holds the first issue, 2 January 1888, and the last issue, 27 January 1942, 

donated by well-known Thursday Island identity Jack McNulty, together with two issues of the 

four-page, A4-size Papuan Village. They are all printed on silk and are badly in need of 

conservation. The Papuan Village was issued as a single-sided daily from 1914 on, and became 

renowned as “the world’s smallest daily newspaper”. 

The Pilot was first owned by a private company. Frederick Charles Hodel purchased it in 1893 

and sold it in June 1896 to Mary Ann Coran. Her husband, Alexander Coran, was the publisher 

until his death in 1940 (National Library of Australia). The first issue carried a lengthy editorial 

setting out the philosophy and aims of the paper.  

... it is not our intention to indulge in the time-honoured platitudes customary amongst journalists 

when heralding the first issue of an infant newspaper. Our objects, duties and intentions are easily 

explained. Indeed, to the residents of Thursday Island, such explanations are scarcely necessary. 

The paper itself is the very outcome of the desire of the local people to take that rank in the world 

as represented by modern journalism to which the importance of the place entitles it.  

The editor went on to emphasise Thursday Island’s importance in the development of Australia’s 

east coast, as recognised by Queensland Premier, Sir Thomas McIlwraith, in the face of 

considerable opposition from his southern counterparts. The editorial also expounded on residents’ 

concerns, particularly the excessively high telegraphic rates and the lack of a local hospital. The 

Pilot ceased publication in January 1942 when all Thursday Island civilians were evacuated as the 

threat of invasion intensified. 

118.4.3 Quest for Eden-Monaro: Allan Fraser’s side of the story 

John Myrtle, of Canberra, writes: Over the years, the seat of Eden-Monaro in the federal 

parliament has attracted attention at election time, both for its proximity to Canberra and also its 

close electoral contests. Physically it is a narrow coastal seat in NSW with varied landforms and 

geographical features, extending from Yass in the north to the border with Victoria. Historically it 

was one of the original divisions, having been contested in the first federal election in 1901. For 

many years at election time it was regarded as a “bellwether” seat, i.e. from 1972 the victorious 

candidate in Eden-Monaro represented the party that had won government. However, this 

bellwether status has changed in recent years, so much so that in the recent federal election, 

Labor’s candidate Kristy McBain retained the seat with a winning margin of 7 per cent over her 

Liberal opponent. 

Dr Eleanor Robin, a historian with wide experience working in Canberra news media and the 

parliamentary press gallery, has written a detailed history of the Eden-Monaro electorate, The 

Quest for Eden-Monaro: A Core Sample of Australian Democracy (Scholarly Publishing), with much 

of the history focusing on the careers of the two prominent parliamentarians, who held the seat for 

25 years or more—the protectionist Sir Austin Chapman (1864-1926) and Labor’s Allan Fraser 

(1902-1977). Allan Fraser was an experienced newspaper journalist and the story of his career in 

this book is a valuable source of information for those researching the history of 20th century 

journalism in Australia. 

According to The Quest for Eden Monaro (p. 159), “before the age of eight Allan Fraser had set his 

sights on being a newspaper reporter, then a member of parliament.” He left school at the age of 

17 and joined the Hobart Mercury as a copy boy. He moved to Melbourne and between 1923 and 

1927 he worked as a sub-editor, reporting on the federal parliament for the Argus. Later, when 

parliament moved to Canberra, Fraser also moved north and continued to be part of the 

parliamentary press gallery, working for Sydney’s Sun newspaper. By now he had joined the Labor 

Party and was an active member of the Australian Journalists’ Association; between 1926 and 

1929 serving as secretary, treasurer and president of the union’s Victorian district. 

In 1943, at the age of 40, Allan Fraser won pre-selection as Labor’s candidate for the seat of Eden-

Monaro in the general election. It was a strong year for Labor and Fraser won the seat with his 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 13 

 

support in excess of 55 per cent of the overall vote count. There were closer results in Eden-Monaro 

in subsequent elections but he was regularly re-elected, being a hard worker who utilised his 

experience as a journalist to publicise the policies of the ALP and his work for the electorate. For 

instance, he established a Sunday evening radio current affairs program, Your Member Speaks, on 

station 2CA (Robin, pp.194-195). It is testament to Fraser’s skill as a communicator that he held 

the seat of Eden-Monaro from 1943 to 1966. Defeated in that year, he regained the seat in 1969 

before retiring from federal politics in 1972. 

In spite of this, Eleanor Robin suggests that “Fraser never had a period of retirement”. He 

remained active in Canberra politics, also as a commentator on a variety of political issues. In 1974 

he nominated as an independent candidate for the new ACT Legislative Assembly and for his 

troubles he was expelled from the Labor Party. They had maintained that he was too old for the 

job, but he was still elected to the Assembly. 

Overall, Allan Fraser was an unconventional politician; in the words of Clem Lloyd, “an attractive 

politician” who brought a “luminous intellect and a passionate disposition” to the practice of 

politics. His effectiveness, however, was tempered by the assertion of an unqualified independence 

which kept him at odds with party discipline and cost him the sustained support of his colleagues. 

(Robin, pp. 255-256) 

118.4.4 Canberra Times: From family-owned to corporate enterprise 

From the ACM website: For almost 100 years, the Canberra Times has been serving the national 

city as the source Canberrans trust when it comes to the news that matters. Since starting as a 

small family-run newspaper, it has grown with the city, telling the stories of the capital, its people 

and their interests. The close-knit family of Shakespeares, originally from Penrith, ran the 

Canberra Times as a family business for 38 years before selling it to the Fairfax family. It is now 

owned by Australian Community Media. 

Thomas Shakespeare was an advocate of developing a national capital while others were wary. He 

attended the first sale of Canberra leases in 1924, when he bought the block at the corner of Mort 

and Cooyong Streets. Federal Capital Press of Australia was registered on the Sydney stock 

exchange the next year. The newspaper was a family affair, as Thomas's sons took key roles. 

Clarence became a reporter, Bill became the company secretary, Arthur was the managing editor 

and Jack managed plant and machinery. Another family member, Alf, also joined the reporting 

staff. 

The first issue, on 3 September 1926, sold 1800 papers at threepence a copy. It was a 16-page 

weekly but, in May 1927, plans were made for a daily paper. Canberra had a population of only 

5000 and many people doubted the wisdom of starting a newspaper at all. However, the future was 

full of promise for Thomas Shakespeare. The first daily issue appeared on 28 February 1928. 

Thomas Shakespeare wanted his newspaper to be the newspaper of Canberra, the champion of 

Canberra and its people, and the newspaper anyone coming to Canberra would have to read to 

understand what was happening in the city. But he understood also the city was the nation's 

capital, and great matters of legislation, policy and administration would be determined here, and 

such matters would be the business of the people of Canberra—the sort of thing they knew about, 

talked about, and needed information about. 

Because politics, statecraft and administration—and the development of Australia as a nation—

were the fundamental business of Canberra, it had to be the business of the Canberra Times and 

its reporters. In this sense it was to be expected national and federal politics—and international 

news—would be more extensively covered than in some other newspapers, but it was never 

intended that this would be achieved by failing to thoroughly report all aspects of the life of the 

city. 

In 1987, the newspaper's staff moved to Fyshwick, where the printing press had relocated many 

years earlier. After the breakup of Fairfax the same year, the Canberra Times passed briefly to 

Kerry Packer, who sold it to Kerry Stokes in 1989. Stokes sold to Rural Press in 1998, and, through 

a 2007 merger, it later rejoined Fairfax. Fairfax Media and Nine Entertainment Company merged 

in 2018, to become Nine. The company’s Australian Community Media division, including the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 14 

 

Canberra Times, was bought in 2019 by Antony Catalano and Alex Waislitz. The paper's editors 

have included Jack Waterford and Michelle Grattan, named the first female editor of a 

metropolitan daily newspaper in Australia in 1993. John-Paul Moloney is managing editor. 

Found at: https://www.canberratimes.com.au/about-us/  16 June 2022 

118.4.5 Newcastle Sun comes under wing of Newcastle Morning Herald 

Sun, Sydney, Monday 31 December 1934, p.9: The acting chairman of Sun Newspapers Limited, Sir 

John Butters, has made the following statement: “During the past year the Directors of Sun 

Newspapers Limited have been giving close attention to the Newcastle Sun, a publication which 

ranks as probably the finest afternoon newspaper published outside the capital cities in Australia; 

Its high standard of journalism, the service which it renders to the Newcastle district, combined 

with the prevailing economic and industrial conditions, have together involved the Company in a 

trading loss since 1930, and the Board of the Company has had to determine how best it could 

continue to provide a reliable, up-to-the-minute afternoon newspaper and all that this means, for 

the Newcastle district, without further drawing upon the financial resources of the Company.  

“The publication of an afternoon newspaper involves extremely heavy costs, how heavy can only 

be realised by those who have had actual experience. A careful study of the economics of the 

position has convinced the Board that, without cutting down quality and service — which it could 

not contemplate— the only way to produce the desired result was by a reduction in the costs of 

production and management, and action has been taken to secure this. Fortunately, too, during 

the last year, a steady improvement in circulation and advertising has been evidenced which gave 

encouragement to the Board in the forward move it contemplated. I am now happy to be able to 

announce that arrangements have been concluded by which the desired result can be obtained. 

The Newcastle Sun will be printed, published and distributed on behalf of the proprietors by The 

Newcastle Morning Herald Company as soon as the necessary adaptation of the Herald building 

and the consolidation of plant can be effected.  

“In the meantime, and whilst arrangements are being made for the transfer of the public offices of 

the Newcastle Sun to Bolton-street, the business and production of the Sun will continue as at 

present, and a further announcement for public information will be made as to the date when the 

transfer is completed. The Board of Sun Newspapers Limited has further decided, in line with its 

past policy to conserve and promote the interests of the Newcastle and Hunter River district, to 

place the complete control of the Newcastle Sun under a Newcastle Board of Directors, on which it 

will be represented by one member, who will be able to ensure to the Newcastle Management all 

the many benefits and facilities available as a result of the association with the parent organisation 

hi Sydney.  

“The new arrangements will come into force on January 1 next. In order that the rationalisation 

of this important Newcastle industry may be most effective, it has been arranged that the Board 

of Directors of  the Newcastle Sun will have as its General Manager Mr Lingard — who will 

combine his new duties with those of General Manager of The Newcastle Morning Herald 

Company; Mr Lingard will thus be in executive charge of the consolidated business of the two 

newspapers, The present Managing Editor of the Newcastle Sun, Mr Armati, has received a well-

merited promotion to an important appointment on the Sydney Sun. 

“I desire, on behalf of the Board of the Company, to express publicly its great appreciation of the 

work of Mr Armati, and the services he has rendered during most difficult times; he will assist in 

the early arrangements for consolidation, and take up his new duties in Sydney at an early date. 

The Board of Management of the Newcastle Sun will select the new Editor early in January, and 

will spare no effort to ensure the continuance of an afternoon newspaper of metropolitan standard 

with a forward policy for the benefit of the Newcastle and Hunter River district.” 

118.4.6 Best editor in the west 

Yass Tribune-Courier, 30 June 1952, p.2: 

“Granny” writes in Column 8 of the Sydney Morning Herald: This cutting arrived—unfortunately 

with no indication of the country paper it was torn from: ”I have been criticised quite a little by 

some of the town's smart alecks for using poor, grammar. Now I have three good reasons for this. 

https://www.canberratimes.com.au/about-us/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 15 

 

In the first place I don't know any better. Second, half of you. wouldn't understand it if I did. 

Thirdly, if I did speak and write correctly I might be editing some big Sydney daily at a large salary, 

and you farmers would lose the best damned editor in the west of  NSW-“ 

118.4.7 The best editor is ‘the best propagandist’ 

Telegraph, Brisbane, 25 July 1938, p.12: 

Press unity in Germany is a system which places not only 3,097 newspapers and more than 217 

weeklies but also about 5,400 members of the editorial staffs under the rule of a few men. Pre-

eminent is the “Little Doctor”, as the Germans call Joseph Goebbels, Minister of Propaganda and 

Public Enlightenment. His Ministry issues instructions to all newspapers. OUCH instructions 

embrace the selection of articles and news. Max Amann, general manager of the Franz Eher 

Verlag, biggest Nazi publishing company, is president of the Chamber of the German Press, while 

Wilhelm Weiss, chief editor of the Voclkischer Beobachter, the leading party paper, is chairman of 

the Association of the German Press (the union every editor must belong to). In other words: 

Goebbels, the brewer of “public opinion”, Amann, the controller of all newspaper business, and 

Weiss, the leader of the journalists, form the trinity of modern press-dictatorship in Germany. In 

consequence of the nazificatlon of all papers and printed sheets more than 1,500 newspapers and 

130 weeklies have disappeared; among them Marxist and Communist publications. The number of 

those employed in the editorial staff and in the printing trade in consequence have decreased 

enormously. The circulation of an average provincial paper has dropped from 75,000 to 27,000 

copies; while a well -known Berlin paper with a sale of 559,960 in 1932 had only a circulation of 

337,750 a year after the Nazis came to power. 

Goebbels is the declared enemy of the “general advertisers” — which are non-political papers, 

largely made up with stories and entertaining features. The aim being to get as many 

advertisements as possible, such papers are primarily business enterprises. But Goebbels argues 

that, first of all. the Press must be an instrument to direct public opinion and to strengthen the 

position of the government Therefore non-Aryan owned' papers had to come' under party controlled 

ownership. Also every editor as well as his wife must be Aryan. To satisfy the Chamber of the 

German Press he has to give evidence proving his pure .Aryan blood and descent back to the year 

1800. Therefore, the foundation of new papers is strictly forbidden. Nazi leaders thought that 

Germany had too many papers. To bring about "sound conditions" in newspaper business, many 

papers were compelled either to suspend publication or to sell their shares to Nazi publishing firms 

which incorporated the newspapers. 

118.4.8 ANHG editor honoured 

The ANHG editor, Rod Kirkpatrick, was honoured on Queensland Day, 6 June, when The Royal 

Historical Society of Queensland announced that he was a joint winner of this year’s John and 

Ruth Kerr Medal for Distinction (in historiography, historical research and writing Australian 

history). The other winner was Dr Ian Howie-Wilson. The medal may be awarded each year by the 

RHSQ and the Professional Historians Association  (Queensland) to an historian of national 

eminence.  

118.4.9 Flashback 100 (8): Mitchell becomes editor-in-chief 

• This is the eighth in a series of flashbacks to items in the ANHG Newsletter 100 

issues ago (20 years ago). This was 18.2, July 2002. 

Chris Mitchell, editor-in-chief of Brisbane’s Courier-Mail, has been appointed editor-in-chief of the 

Australian. Mitchell was editor of the Australian from 1992-95 when he was appointed editor of 

the Courier-Mail. David Fagan, deputy editor (weekend) of the Australian, becomes editor of the 

Courier-Mail. Fagan joined the Warwick Daily News as a cadet after graduating in 1979 from the 

journalism program at the Darling Downs Institute of Advanced Education, Toowoomba. He joined 

the Courier-Mail in 1983 and he became the Queensland bureau chief of the Australian in 1993. 

Mitchell replaces David Armstrong as editor-in-chief of the Australian. Armstrong, who had 

become the Australian’s longest-serving editor-in-chief, is to undertake a significant national 

initiative for News Ltd (Australian and Courier-Mail, 26 June 2002, p.2). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 16 

 

118.4.10 A timeline of South Australian newspapers 

This is a timeline of South Australian newspapers, as provided on the website of the State Library 

of South Australia (accessed 5 July 2022).  

Timeline 

1836 First issue of the South Australian Gazette and Colonial Register is published in London 

1837 Second issue of the South Australian Gazette and Colonial Register is published in Adelaide 

1837 Margaret Stevenson the first woman to write for the South Australian press, as “A Colonist” in 

the Register July 1837 

1839 First country newspaper, the Port Lincoln Herald (short-lived) begins 

1841 First illustrated newspaper, the Adelaide Independent, is published with loose cartoon-style 

illustration supplements 

1841 First lady's column (“Jane's letters”) is published in the South Australian Magazine December 

1843 Adelaide Observer is founded for country readers 

1844 Andrew Murray takes over the South Australian and begins printing the writings of his sister-in-

law, Catherine Helen Spence 

1844 The Register is published as first daily for just eight weeks from December 1844 to February 1845 

1845 First religious newspaper, Australiana, published 

1848 First non-English newspaper in Australia, Die Deutsche Post, is published in Adelaide 

1849 First sporting newspaper published, the Mercury and South Australian Sporting Chronicle 

1850 The Register published daily (six days per week) from this time until its closure in 1931 

1850 First in-text illustrations appear in the Mercury and South Australian Sporting Chronicle 

1850 First free newspaper, the Adelaide Commercial Advertiser 

1853 First commercial newspaper company formed to found the short-lived Examiner, closed after a 

few weeks and company took over the Register 

1855 Steam printing introduced at the Register 

1858 Australia's first inter-city telegraph line completed, linking Adelaide with Melbourne 

1858 The South Australian Advertiser founded 

1860 First successful country newspaper, the Northern Star, published at Kapunda 

1861 South Australia's oldest country newspaper still in operation, the Border Watch, founded at Mount 

Gambier by Janet Laurie with her two sons 

1862 First evening newspaper, the Telegraph, published 

1864 “Housewife's Corner” in Kapunda Herald is first women's column in a country newspaper 

1865 Adelaide Punch first published - no copies have survived 

1867 The South Australian Catholic community begins publishing the Southern Cross newspaper 

1867 First locally published fully illustrated newspaper, the Illustrated Adelaide Post, is founded 

1867 Catherine Helen Spence's fourth novel (Hugh Lindsay's Guest) serialised in the Observer, May to 

November 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 17 

 

1868 The Observer publishes its first regular “Ladies column” and the rival Chronicle publishes a similar 

column titled “The House” 

1870 War correspondent dispatched to the Franco-Prussian War (William Ramage Lawson) by 

the Register 

1872 Overland Telegraph Line completed, linking Adelaide directly with London 

1874 First known children's column appears in the Farmers' Weekly Messenger (Kapunda) in May 

1876 First published female cartoonist, Margaret Little, illustrates the single-issue Ephemera 

1876 First illustrations in a country newspaper are published in the Farmers' Weekly Messenger 

1878 Catherine Helen Spence becomes a paid contributor to Register and Observer 

1885 First suburban newspaper, the Free Press, at Norwood -- no copies have survived 

1887 “Half-tone” photographs printed in Observer in March 

1887 “Sun pictures” or outdoor photographs first published in an Adelaide newspaper, Pictorial 

Australian, in May/June issue 

1890 Comic strip consisting of a crude two frames only and without speech bubbles, drawn by C. Wall 

for Pictorial Australian from August 

1890 Local edition of Truth first published 

1893 The Pictorial Australian moved completely to photographs rather than lithograph illustrations 

1894 The Weekly Herald founded to support the Labour movement 

1895 Observer and Chronicle begin producing occasional photographic supplements 

1896 Winifred Scott, possibly our first full-time woman reporter, appointed to Observer 

1899 “A lady reporter” first acknowledged in the Register 

1900 Mrs Edith Dickensen “special correspondent” for the Advertiser during the South African (“Boer”) 

War 

1902 The Observer and the Chronicle both began publishing weekly photographic supplements 

1905 Register and Advertiser first began publishing weather maps 

1912 First issue of Mail, later titled Sunday Mail 

1914 Australia's first Greek language newspaper, Okeanis, published in Adelaide by George Nikolaides 

1916 The Australische Deutsche Zeitung is closed due to anti-German feeling during World War I 

1921 Possum's Pages begin in Mail in July 

1921 Rebecca McGregor (nee Toseland) printer at the Port Augusta Dispatch takes over the West 

Coast Recorder early and very politically outspoken female country newspaper owner/editor 

1923 First issue of the News 

1925 Crosswords first published in Register on 18 April as “The Puzzle” 

1929 The Register and the Advertiser are taken over by Keith Murdoch of the Melbourne Herald 

1929 Ginger Meggs cartoon strip first appears in the Register on 14 September 

1931 The Register ceases 

1942 The Advertiser begins putting news (rather than advertisements) on the front page from February 

1948 The News changes from broadsheet to tabloid size 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 18 

 

1951 Messenger Press is founded at Port Adelaide 

1972 The Sunday Mail first printed on a Sunday (rather than Saturday night) on 5 November 

1975 The Chronicle, a weekly rural newspaper, ceases 

1976 The last Saturday issue of the News is published on 28 August 

1984 Adelaide Review is founded 

1992 The News ceases, Adelaide's last evening newspaper 

1992 The Advertiser introduces colour printing for photographs 

1997 The Advertiser changes from broadsheet to tabloid size 

2004 The Independent Weekly is founded 

2008 Launch of Trove web-site, containing digitised historic Australian newspapers 

2011 The Independent Weekly becomes an on-line version only, as Indaily 

118.4.11 Getting the SMH from press to public: A 1909 film 

The National Screen and Sound Archive, Canberra, has a documentary film, produced in 1909, 

titled The Sydney Morning Herald [fragment]. Title no. 109983. The details provided on the website 

are: 

Summary: Fragment of the documentary The Sydney Morning Herald. Some of the footage is 

duplicated in the NFSA’s holding and some of its extra footage. Details of what is included:  

“Mechanical hoist taking papers to the publishing room”: An employee loads a hoist with bundles 

of newspapers.  

“Taking delivery in the publishing room”: Men upstairs unload the hoist. 

“Dispatching the papers to all parts of the state. An early morning scene”: A shot taken from inside 

a loading bay shows men loading bundles of newspapers onto the back of a horse-drawn wagon. 

The wagon leaves the loading bay. Another shot taken from outside the building shows the horse-

drawn cart leaving the building. 

“Departure of the paper trains”: A close-up of a railway carriage at a station is followed by a pan 

shot of the country train. A horse-drawn wagon loaded with newspapers is driven along the 

platform of the station and men load bundles of newspapers into a carriage of the train. 

“Paper Sir?”: A horse-drawn wagon loaded with papers is driven along a city street. The driver 

throws a bundle of newspapers to a paper boy standing on the kerb. Trams go past in the 

background. A man jumps off a tram and buys a newspaper from the paper boy. A good close-up of 

the tram is shown. 

118.4.12 Goulburn Evening Penny Post in 1870: Start, stop, start 

Rod Kirkpatrick writes: When I began researching in 1995 to write a history of the country press 

of NSW, Goulburn historians accepted that the Goulburn Post had started in October 1870 as the 

Goulburn Evening Penny Post. I was quickly able to show the alleged starting date was wrong, but 

it was fairly clear that the paper had started earlier that year. Trove’s digitised newspapers now 

make it much easier to check such information. In ANHG 72.4.5, I said it could now be accepted 

that the Goulburn Evening Penny Post began publication in January 1870. I didn’t provide 

reference details then, but this month (July 2022) I located the following in the Evening News, 

Sydney, Thursday 27 January 1870, p.3:  

The Cheap Press.— The benefits of the penny press have been extended to Goulburn. We received 

yesterday a copy of the Goulburn Evening Penny Post and Southern, Counties General Advertiser, which has 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 19 

 

been issued regularly for the past week or two. It is at present small in size; but it has a fair selection of 

matter, and appears to have an equivalent amount of patronage in the advertising line. 

And then there was a closure before the earlier accepted establishment date of October 1870. The 

Goulburn Herald and Chronicle, Wednesday 24 August 1870, p.2, reported:  

JOURNALISM..-The Goulburn Evening Post did not make its appearance on Saturday last (20/8/1870). This 

paper was established by Mr Harris, the former printer and subsequent proprietor of the Southern 

Observer, when that journal was discontinued. Mr Harris is understood to be an economical manager; and 

that the Post has ceased to exist is not attributable to any fault of his, but to the fact that three printing 

offices are beyond the requirements of the district.  

It was also highly probable that the (temporary) closure was closely linked to a libel case against 

the Post’s editor, John Henniker Heaton. The Post was re-established in October 1870 under new 

ownership. See Gundagai Times, and Tumut, Adelong and Murrumbidgee District Advertiser, 

Saturday 10 September 1870: 

Plant of the late Goulburn Evening Penny Post has been bought by Messrs. Daniels (sic) and Gray, lately 

employees in the Goulburn Herald office, for £350 ($700) and the Penny Post is to be revived and again 

issued in Goulburn. 

It was the beginning of the Daniel  (repeat Daniel) family’s 92-year ownership of the Post. 

    

 

5—Recently Published 

 

118.5.1 Book 

Barker, Phillip, Axed: Who Killed Australian Magazines. Simon & Schuster, Australia. 288 pp. 

118.5.2 Articles 

Albrechtsen, Janet, “Sex lives of celebrities laid bare for our pleasure”, Weekend Australian, 18-

19 June 2022, p.39. When is it legitimate for media to expose the private lives of public 

figures? 

Albrechtsen, Janet, “Wilkinson puts media vigilantes in the dock”, Australian, 27 June 2022, 

p.11. The author argues that television journalist and presenter Lisa Wilkinson should be 

charged with contempt of court over her speech at the Logies presentation mentioning the 

Brittany Higgins issue.. 

Australian, “Social media culture a risk to courts and journalism”, Australian, 24 June 2022, p.10 

(editorial). Discusses the delay of the trial of a man for allegedly having sex with consent 

with Brittany Higgins. 

Carr, Bob, “To free Assange, just ask Biden”, Sydney Morning Herald, 20 June 2022, p.24. If 

Anthony Albanese requested the release of the Wikileaks founder, America’s leader would 

have every reason to agree. 

Haigh, Gideon, “Neglected heritage”, Weekend Australian, 18-19 June 2022, p.38. Governments 

appear to have no regard for our once world-class collections, such as the National Archives 

of Australia. 

Harari, Fiona, “Following the leaders”, Weekend Australian Magazine, 14-15 May 2022, pp.12-

16. It’s the minders leading the blind. The author joins the multi-media caravan as Scott 

Morrison and Anthony Albanese pose for campaign photos—and mostly avoid meeting the 

voters. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 118, July 2022— 20 

 

McLachlan, Hamish, “The Interview: One on one with Neil Mitchell”, Sunday Herald Sun, 22 

May 2022, pp. 32, 41. Mitchell is a former editor of the Melbourne Herald and now a radio 

talkback commentator and interview. 

Maguire, Sarah, “Ready. Aim. Draw: The joy and fury of being a political cartoonist”, Canberra 

Times, 30 April 2022, Panorama, pp.6-7. Political cartoonist Fiona Katauskas describes 

herself as a cheery person, but her job relies on maintaining the rage. Her cartoons appear 

mainly in the ACM publication, the Canberra Times. See 118.1.12 above. 

Simons, Margaret, “News Corp’s biased reporting ultimately backfires”, Sydney Morning Herald 

Waterford, Jack, “Scared of the shadow of a paper tiger”, Canberra Times, 9 April 2022, pp.28-

29. Labor should know better than to expend its energy getting matey with Murdoch’s 

editors, or trying to anticipate the whims and needs off the corporation behind them. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

 


