(R
' t THE AUSTRALIAN

" FINANCIAL REVIEW

A CSYDNEY MORNING HERALDY PUBLICATION

’ . P | Eelepniws IV (1) Liws) SYDNEY, AUGUST 16, 1951 I PAGES PRICE: ONE sHILLING

ROJECTED RISE IN BOND RATE [“The Financial Review”
TO 33 PER CENT.

It is dhodgaad primanly 1o serve the com-

[)N EVE OF LOAN COUNCIL | % m teror e s picson o

spaciatisad imierest, 11y b Wil be b isterest and

By THE LDITOR OF “THE FINANCIAL REVIER ™ alorm all whose notivities and well-beisg arc
; ’ 3 awnciated with Awstralin’s ecotome and Snsacisl
The Federal Government would neither conlirm mor deny ol O bk S progress
v %) e phav ol the bandpe .
in Canberra last night that it would flaat o C10 million loan al |, oy wnae an We waat it 10 become a forum for the expres
31 per cent. pext week, Highwr  ones woe of opinion abost the sabjects with whick

2 deals,  Too often those [n power tuke decisions
ewire, ae 98 withowe o full appeeciation of e viewpoing of

beawg Ined,
dnelatone
anghe bk hopal beat o o | Those whom hase decisions will moat vitally affect

Saate amd wnoficial sowrees stated that the loan wosld be made.
This mews overshadoned the mocting of the Premiers durimg the day.

They diseneend tax grants, Butiee and prices.  The Loam Cosneil will  quurs o sitractons Tusds date Ihe colpnms of “The Firancul Review” will be
meet in Canberra foalsy. el wivke By hook or 3y | | Open 10 the widest varizly of opinion
3Y raning the boad rake by | heing the Foderal Gevernment | The diacumions were hetd | 000 30 Gesermment imicndy It will, of courss, have its own views to

I per comt—a B ro- by 16 Sreet melmen! soure 3 bachgraoaed of exiegs a0 TOORY Rar publy worka
.uunj A M oper conl smoe fundlings doade. Ow 1be ote WM srscamie schedsied. 30 Wah Mr Morubn's rele
FWaT e Tedwra) Tinmdrer Pard, i buge warw o N o 5 oE W Calvoremeeal” Sofence

~ tesked 0 rawe
would o fact be roughty fob- | wougd e Ihe Qurest S e < ":“ "".:'. ". e 1 "'" oyperahin for  he Curremt
aning the datmo of 1z basd  reqeie essopsonal methink al be-day e eapial
ket Al B chons of hend wihs petgranimes in the e |

serday yarh Yiewpoints it pase N S o idirs .
¢ P dhras the cot of I o ey e
“"’x_ 21 the “aodlercaer & bt N- he ':::.: L g of facty it shall B¢ objective, authorsative and

e anare ol "L canieg the Yhah way B o o !\)U"L “'d that @ the (q"‘"k. of is ""KV \r
- leerend savm will reperci o shall by well-mformed and lack seither courage
inflalon noe adependence
Will the estravagast expony Like all newspapery, “The Finangial Review™
ke s ¥ : Ve
vf. Commmmorrasd b .m e on pubtic vk mials a2 S A
Cates far pebii: wieky capen. TREE (anable by highor Soed wiys b realy S0 Mt Reit. vo, e
195051 i L SH0 TME o J satorests of those it secks 1o serve. For
ded s 10 LI74 Credht as e that reason, we shall ot all tenes wefoome sugpes-
marmrsest b sk 10 bl Noe ooty wan tThe Fedoral f Ihe Saten aod B refeoncd tioms for ws anprovement aad the Beosdening of
. | o Federal | )00 welbon S the Fooral |10 et aake w0 4
ux ¥ e u: -'"nn. of | Gurereerent's  offering ot oo -0 SRR 8 HRE Seaier The Prer . s wsefuiness and appeal
sy, i o N o - rnhs . h
o penegatly . €100 wilin (e tax v i ttrat sl wil| Ao proakiod 3 udgie oe| | JOMN FAIREAX & SONS FTY. LIMITED.
Aphet Mo suen. 1 Bak W0 dhun i 1VS0-ST1 well budra ¥ PR0000) from koam, wude WeGieg  fuedy om0 paie

oxpress.  Ower alifetime of 121 years “The Svdney
Mornitg Heral” has evabinbed & repstation for
Independence and integnty.  The same sandands
will govers the policy of this new pubbcation

We are detersuncd that in its peesentation

recest medha 1bey hawe e ruu‘m. Conlerence
o) 4 pey went, The bigh- revealed acete Sfcrcrcm o
bord Sild pednday wes vicwpoeet Sovecon the Foders
1IT U per o o0 B and S >
v Seal 1959 msac the s
Alser diwuaione with the! mews for Bed ord o
vy wod  Me souwance | iy warks  evpeadinae e
sl Lot werk, the Foaleral | 1he convont vour f

The Australian Financial Review celebrated its 70" anniversary on 16 August 2021. Above is a reproduction of
the top half of its first front page, 16 August 1951. The paper, which began as a weekly, declared that it was “A
Sydney Morning Herald publication”. In the editorial, at the right-hand side of its front page, the AFR referred to
the SMH’s “lifetime of 121 years”. At the time the Herald, which began publication on 18 April 1831, was 120
years old. The AFR became a bi-weekly from 24 October 1961 and a daily, 6 September 1963. It added a weekend
edition on 6 September 1997. See ANHG 114.1.4 below.

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 114 October 2021

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, F. R. Hist. S. Q., of U 337, 55 Linkwood
Drive, Ferny Hills, Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rkhistory3@bigpond.com/
Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor.
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:
http://www.amhd.info/anhg/index.php
Deadline for next Newsletter: 8 December 2021.
Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001.



http://www.amhd.info/anhg/index.php

1—-CURRENT DEVELOPMENTS:
NATIONAL & METROPOLITAN

114.1.1 Climate change in Murdoch papers

News Corp Australia will end its longstanding editorial hostility towards carbon reduction policies
and advocate for the world’s leading economies to hit net zero emissions by 2050 (Sydney Morning
Herald, 6 September 2021, p.13). The owner of some of the nation’s most-read newspapers and of
24-hour news channel Sky News will from mid-October begin a company-wide campaign promoting
the benefits of a carbon-neutral economy as world leaders prepare for a critical climate summit in
Glasgow later this year. Rupert Murdoch’s global media empire has faced growing international
condemnation and pressure from advertisers over its editorial stance on climate change which has
long cast doubt over the science behind global warming and has since 2007 attacked various federal
government efforts to reduce emissions.

From 17 October, report Zoe Samios and Rob Harris, News Corp will run a two-week campaign
that will advocate for a carbon net zero target to be reached by 2050. The campaign is expected to
focus heavily on jobs in a decarbonised economy, particularly in blue-collar industries such as
mining, resources and agriculture. The Australian is not expected to take part in the campaign.

See Margaret Simons, “News Corp move reveals power shift”, Sydney Morning Herald, 7
September 2021, p.21.

114.1.2 Press Council cartoon ruling and the Australian
Extract from editorial in the Australian, 20 August 2021:

In accordance with our obligations as a member of the Australian Press Council, [today] we publish
a ruling critical of a cartoon published on August 14 last year that lampooned the pre-election
actions of US President Joe Biden. We publish the APC ruling in good faith and out of respect for
the institution. But we profoundly disagree with the APC decision that the cartoon breached its
standards of practice.

We will always argue, as the APC itself contends, that cartoons are commonly expressions of
opinion examining serious issues and that use exaggeration and absurdity to make their point. For
this reason, cartoonists deserve special licence to produce thought-provoking works to which some
people inevitably will take offence. In this instance, our cartoonist was operating professionally
and in the finest traditions of political comment.

By rejecting this fact, the APC ruling undermines the role of the cartoonist and risks
institutionalising the taking of offence on behalf of others, a situation the Independent Press
Standards Organisation in Britain has specifically avoided. Unlike the APC, IPSO regulations do
not allow the organisation to take forward complaints about issues other than accuracy from people
with no connection to the alleged breach of the code. ... the APC ruled that we breached general
principle No.6 that publications must take reasonable steps to “avoid causing or contributing
materially to substantial offence, distress or prejudice, or a substantial risk to health or safety,
unless doing so is sufficiently in the public interest”.

But by ruling the way it has in the Biden matter, the APC has allowed itself to be used as arbiter
in a cultural debate involving issues of race, gender and privilege that are not its place to decide.
The APC decision is explicit in this regard when it says: “While many readers might see the cartoon
as a criticism of Mr Biden and of ‘identity politics’, the council does not accept the publication’s

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 2



view that readers would see it is anti-racist or anti-misogynist. Rather, in appearing to demean
(Kamala) Harris, and other women, by referring to her as a ‘little brown girl’, it could be seen to
contribute to prejudice and to undermining measures to overcome the obstacles facing women,
particularly those of colour.”

By ruling in this way, the APC has both missed the joke and overstepped the bounds of protections
afforded in racial discrimination laws and trampled on the explicit rights, also provided in law, to
protect media debate and freedom of speech. We understand that there will be wide differences of
opinion on many issues including those that touch on critical race theory and identity politics, but
the APC has no business simply shutting down debate. Nor is it welcome to misrepresent our
motives. As we argued before the APC hearing, the subject of the cartoon was not Ms Harris but
Mr Biden, the white male candidate who relies on Ms Harris to help heal a nation divided by
racism. The cartoon was intended to highlight and mock what were perceived as patronising,
condescending and racist remarks by presidential candidate Mr Biden in reference to his vice-
presidential candidate Ms Harris.

Also see: (1) Helen Trinca, “Mind your ‘p’s, ‘q’s and ‘n’s in language minefield”, Weekend
Australian, 21-22 August 2021, p.14. Words have power, but what can cause offence to others isn’t
always black and white. Refers to the cartoon at the centre of the above Press Council adjudication.
(2) Chris Kenny, “Dire Press Council ruling a woke-up call for free speech”, Weekend Australian,
21-22 August 2021, p.14. The media watchdog has joined the tech titans in undermining basic
freedoms of expression.

114.1.3 Press Council ruling on gender-affirming healthcare articles

The Australian Press Council has ruled that the Australian was unfair and caused substantial
distress when it published 45 articles over 10 months, from 9 August 2019 to 29 June 2020, about
gender-affirming healthcare and transgender children and teenagers. Dr Michelle Telfer, head of
the department of adolescent medicine at the Royal Children’s Hospital and director of the
hospital’s gender service, was the complainant (Age, 4 September 2021, p.21).

114.1.4 Australian Financial Review at 70

The Australian Financial Review was 70 years old on 16 August 2021 (see cover image). On 9 May
2021, the newspaper kicked off its Platinum 70 Year coverage on the eve of Treasurer Josh
Frydenberg’s third federal budget. The Financial Review began as Australia’s first national
newspaper on 16 August 1951. It began as a 28-page weekly tabloid, selling for one shilling (10c).
Less than two months later, the Menzies government’s treasurer, Sir Arthur Fadden, handed down
his notorious “horror budget” dominated by big tax increases on personal income and company
profits. The sales tax on goods was also lifted. The first editor of the Financial Review complained
that “no more disastrous series of financial proposals can ever have been presented to Parliament”.

The paper’s website says: “In the 1970s, while the Financial Review'’s editorial pages were leading
the fight to open up Australia’s economy, editor Vic Carroll turned his mind to the near monopoly
that AMP and National Mutual had on life assurance. They had 80 per cent of the market, selling
whole of life policies that were both savings policies and life insurance. Carroll asked Anne Lampe
to investigate what these policies actually delivered to customers. She eventually wrote three
articles that separated the cost of life insurance and savings returns to conclude it was far better
to buy straight life insurance and invest elsewhere for better returns.”

114.1.5 News Corp cuts jobs

News Corp Australia has swung an axe in its commercial division after engaging consultants
McKinsey & Company to assist with a restructure. News Corp sources told the Sydney Morning
Herald (26 July 2021, p.24) they estimated between 30 and 50 commercial roles were cut around
June-July as the changes were implemented.

114.1.6 Circulation and readership: figures, percentages, slants

It has always been interesting to see how newspapers report circulation and readership increases
and decreases. This is where the rubber hits the road when it comes to being fair (or unfair) to
opponents. Lately, the Australian tends to focus on percentages, and the Sydney Morning Herald

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 3



and Age focus on actual figures. ThinkNewsBrands has published its first Total News readership
figures. This meant that, on 23 August, newspapers were able to report on the first set of data
issued under the new media metric, Roy Morgan.

Here’s how the Australian began its report:

The Australian is the fastest growing daily newspaper in the country with the national
broadsheet increasing its print readership by more than 50 per cent over the past year, while
Nine’s stable of metro mastheads has suffered a dramatic drop in audience.

And here’s how the Sydney Morning Herald began its report:

The Sydney Morning Herald remains the country’s largest masthead with an average 8.4
million monthly readers.

And samples of what followed:

Australian: The Australian has also outpaced its main rivals on cross-platform growth (print
and digital) over the first half of 2021, recording a 9.9 per cent surge in readership, almost
tripling the growth of the Australian Financial Review (3.9 per cent) over the same period, and
well ahead of the cross-platform performance of the Age (up 0.1 per cent) and the SMH (minus
0.4 per cent).

The data, released on [23 August] by market research company Roy Morgan, reveals the
Australian’s print edition now enjoys a daily audience of 479,000 readers, second only to News
Corp’s Victorian masthead, the Herald Sun, which boasts 580,000.

Sydney Morning Herald: Data from the industry’s newly authorised metric, Roy Morgan,
shows the Herald’s audience is 73 per cent larger than its direct competitor. The Sydney
Morning Herald remains the country’s largest masthead with an average 8.4 million monthly
readers.

A table arising from the Roy Morgan figures of 23 August shows:

News brands (print & digital) Audience—previous four weeks
Sydney Morning Herald 8.4 million
Age, Melbourne 6.0 million
Australian 5.2 million
Daily Telegraph, Sydney 4.9 million
Herald Sun, Melbourne 4.7 million
West Australian and Sunday Times 4.1 million
Australian Financial Review 3.4 million
Courier-Mail, Brisbane 3.0 million
Advertiser, Adelaide 1.7 million
Saturday Paper 0.8 million

114.1.7 AAP launches specialist news desks

Australian Associated Press has launched specialist news desks for agriculture, refugees and the
environment. These have been added to an arts desk. AAP has also announced the appointment of
three non-executive directors to its board: Gail Hambly, former group general counsel and company
secretary at Fairfax Media Ltd; Shirley Chowdhary, inaugural CEO of the GO Foundation; and
Ranya Alkadamani, a media strategist (Telum Media Alert, 23 August 2021).

114.1.8 Nine increases net profit

Nine Entertainment Co., owner of the former Fairfax metropolitan newspapers, made a net profit
of $261 million in 2020-2021, 83 per cent more than the previous year. Total revenue was $2.3
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 4



billion. Nine’s publishing division reported strong results with digital subscription and licensing
revenue across its mastheads including the Sydney Morning Herald and the Age topping $100
million for the first time. The division, which also includes the Australian Financial
Review, nine.com.au, and Pedestrian Group, also generated more revenue from digital sources
than print for the first time. Nine also owns the Nine television network and other media interests
(Telum Media Alert, 25 August 2021).

114.1.9 PEOPLE

Euan Black has been promoted from finance editor to deputy editor at
TheNewDaily, which he joined in 2019 as a reporter (Telum Media Alert,
30 July 2021).

Denise Cahill has been appointed editor of the NT News, Darwin. She
replaced Matt Williams (see ANHG 113.1.8). Cahill joined the NT News
in 2020 as the head of news after having worked at Perth’s Community
Newspaper Group (Telum Media Alert, 30 July 2021).

Anna Caldwell, formerly state political editor for Sydney’s Daily Telegraph, has been appointed
deputy editor of the paper (Telum Media Alert, 6 September 2021).

John Durie, senior business commentator at the Australian, and Courtney Walsh, top tennis
and AFL writer for the Australian, were among a round of redundancies at News Corp Australia
at the end of August. Mumbrella (25 August 2021) understands that 10 senior editorial staff were
included in the redundancies. Durie had been a business reporter for more than 40 years, starting
in the Canberra press gallery in 1980. He was Chanticleer columnist for the Australian Financial
Review for 13 years. He was the News business journalist of the year in 2013. Sports editor Wally
Mason paid tribute to Walsh in the “A Week at a Time” column (Weekend Australian, 28-29 August
2021). Mason said: “He leaves a big hole in the place, partly because of his knowledge and
understanding of the sports he covers—his genuine feel for the things that matter about sport—
but mostly because he’s one of the most popular and likeable blokes in Australian sports
journalism.” Walsh had been with the Australian for 15 years and with News Corp even longer.
He had worked on the Herald Sun, Melbourne, and mX.

Adele Ferguson, investigative journalist for the Sydney Morning Herald and the Age, will become
chair of The Walkley Foundation after the October meeting. She will replace Marina Go, chair
since 2019 (Telum Media Alert, 3 September 2021).

Mark Furler, a former Sunshine Coast Daily editor, is now the national digital editor at News
Corp Australia. He helps oversee the company’s digital regional and community titles. He was
formerly the Group digital editor for News Regional Media (Telum Media Alert, 22 September
2021).

Alan Jones’s column has been dropped by Sydney’s Daily Telegraph after weeks of anti-
vaccination and anti-lockdown commentary (Age, 30 July 2021). Jones’s column used to appear
also in Brisbane’s Courier-Mail and the Gold Cost Bulletin.

Gemma Jones, formerly deputy editor of Sydney’s Daily Telegraph, has been appointed editor of
the Advertiser, Adelaide (Telum Media Alert, 6 September 2021).

David King, formerly editor of the Melbourne Age’s Saturday edition, has been appointed national
editor of the Age and Sydney Morning Herald. In this role he oversees the coverage of federal
politics, business, the world and the environment for both papers (Telum Media Alert, 6 September
2021).

Jack Latimore, a Birpal man with ties to Thungutti and Gumbaynggirr nations, has been
appointed Indigenous affairs journalist at the Melbourne Age. He was previously managing editor
of NITV Digital. His role at the Age is being supported by the Judith Neilson Institute for
Journalism and Ideas (Age, 15 July 2021, p.3).

Kathy Lipari, a former national head of the News Corp Australia news network and former
editor-in-chief of NewsLocal, left News Corp on 27 August after 20 years. She is having a career

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 5



break. Lipari is also a former editor of the Manly Daily and head of news at the Daily Telegraph
(Telum Media Alert, 27 August 2021).

Sean Parnell is the new editor of Nine Publishing’s Queensland masthead,
brisbanetimes.com.au/ After 10 years at the Courier-Mail, where he became the state political
editor, Parnell worked for the Australian for 15 years where he filled roles such as Queensland
bureau chief, FOI editor and health editor (Age, 27 August 2021).

Kerry Stokes has resigned as executive chairman of the top company in his publicly listed empire,
Seven Group Holdings, but his private company is the largest shareholder in Seven Group. He
continues as chairman of Seven West Media (Sydney Morning Herald, 25 August 2021).

Farrah Tomazin, senior writer and investigative journalist for the Age, will relocate to
Washington DC at the end of 2021 to become US correspondent for the Age and the Sydney Morning
Herald. 1t is a three-year posting. She will replace Matthew Knott, who will become national
correspondent for the Age and the Sydney Morning Herald (Telum Media Alert, 25 August 2021).

James Wagstaff began duties as editor of the Weekly Times, Victoria, on 2 August. He was
formerly the focus editor and senior journalist at the paper, which he joined in 2004. He had since
served in various roles, including business editor, chief of staff and deputy editor (Telum Media
Alert, 30 July 2021).

Courtney Walsh, see item about John Durie above.

Cara Waters will begin in the new role of city editor of the Melbourne Age in October. She will be
responsible for the coverage of all Melbourne affairs, from planning and people to politics. She will
manage the paper’s city reporting team. Waters has worked at the paper since 2015 and was
previously the technology and startups editor for the Age and Sydney Morning Herald (Telum
Media Alert, 10 September 2021).

114.1.10 Former reporter loses defamation case

Former sports reporter Josh Massoud has lost a defamation case against five media outlets which
had reported that Channel 7 had stood him down after he had threatened to slit a junior colleague’s
throat (Sydney Morning Herald, 29 July 2021). Massoud sued Sydney radio station 2GB and Nine
Digital, Fox Sports Australia, the Daily Telegraph, and radio station KIIS 1065 for defamation in
the NSW District Court. He told the court the stories attributed an incorrect phrase to him, offered
no context, and made him sound like a “lunatic”. On 29 July, Judge Judith Gibson found in favour
of all five media defendants, upholding their defences of truth and contextual truth. She said
Massoud sued more than 16 publications, including six which referred to him as a “disgraced
journalist now driving an ice cream truck”. Judge Gibson said, “The plaintiff has failed on all
claims.”

114.1.11 Covid and Clive Palmer

Four Federal MPs—Adam Bandt, Helen Haines, Rebekha Sharkle and Zali Steggall—were
signatories to a letter to the editor published in the Sydney Morning Herald (13 August 2021, p.23),
criticising Nine newspapers for publishing front-page ads from Clive Palmer’s United Australia
Party. They said the ads contributed “to the spread of Clive Palmer’s harmful misinformation on
the pandemic and is in breach of good corporate citizenship”. The Herald noted that it did not
accept anti-vaccination advertising that promotes “false or misleading information about
vaccination and could undermine public health messages”.

114.1.12 Canberra Times on the move

In its 96th year and more than three decades after it left its original home, the Canberra Times is
returning to the heart of the national capital (Canberra Times, 4 September 2021). At the end of
the ACT Covid lockdown, the masthead's newsroom, sales and circulation staff will relocate from
their current building in Fyshwick to new offices in Civic. The move to the city is a homecoming
for the Canberra Times, which began publishing from Mort Street, Braddon, in 1926. Printing of
the newspaper moved to Fyshwick in 1964, before the editorial and advertising teams relocated in
1987 to a purpose-built headquarters prominently positioned on the corner of Pirie and Newcastle
streets.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 6



Decommissioning of the Fyshwick printing press in 2020 created the opportunity for a return to
Canberra's commercial and administrative centre. The Canberra Times' new office is in one of the
CBD's premier office buildings at 121 Marcus Clarke Street. The location on the western side of
the CBD is close to the ANU as well as major commercial firms and public service departments. It
also brings the newsroom close to the law courts and the ACT Assembly, where existing bureaus
will be maintained.

* The cover price of the Sunday Canberra Times rose from $2.20 to $2.50 on 11 July.

114.1.13 Deaths

Fenn, Paul: D. 19 August 2021 in Sydney, aged 75; join Daily Mirror as copy boy in 1963; compiled
obituary for US President John F. Kennedy in November 1963 when news of assassination came
through on teleprinters in Mirror newsroom; promoted to cadet within days; worked for Mirror for
four years; served in media corps during two years’ National Service; joined Daily Telegraph and
wrote general news and features but returned to Mirror a few years later; there, met and mentored
Mike Munro, a future TV current affairs high flyer; they left the Mirror on the same day in 1978
to join TV, Munro to work in front of the camera and Fenn behind it; Fenn joined TEN first before
Nine poached him; Nine became dominant in TV news, with Fenn climbing the ranks to deputy
news director and chief of staff, then Sydney news director, and later national news director
(Weekend Australian, 28-29 August 2021, p.18).

Hunter, Russell: D. 16 July 2021 in Brisbane, aged 73; born in Dundee, Scotland; provincial daily
newspaper editor in England; co-owner of Brisbane street newspaper, Time Off, before becoming
chief sub-editor, Australian, 1992-96; editor of Fiji Times, 1997, CEO of newspaper companies in
Papua New Guinea, Fiji and Samoa; his devotion to democratic principles and media freedom led
to his abduction and eventual deportation from Fiji by the military dictatorship that seized
government at gunpoint in 2006 (Your Time, August 2021).

Sommerlad, David John Ross: D. 7 August 2021 in Sydney, aged 92; journalist, editor and
country press administrator; younger son of Ernest Christian Sommerlad, long-term NSW Country
Press executive director and newspaper owner; spent the early years of his journalistic career with
daily newspapers in Newcastle (Australia), Sydney and Bradford (Yorkshire), returning to work as
a reporter on the Inverell Times in 1952; became managing editor at Inverell in 1953 and soon also
of the Glen Innes Examiner; later managing director and editor-in-chief of the Armidale Express
(the Inverell, Glen Innes and Armidale papers were owned by the Sommerlad family and became
Nornews Limited); in 1982, moved to Sydney as executive editor of Rural Press Limited, which had
obtained a majority interest in Nornews; had special responsibility for introducing new technology
(offset printing and computerised phototypesetting) within Rural Press’s five publishing divisions
in three states; served as president, NSW Country Press Association, 1983-86, and executive
director of it, 1988-2003; served as president, Country Press Australia, 1987, and executive
director, 1988-1998; assisted by Lloyd Jenkins, created a training program for cadet journalists on
community newspapers; was a long-serving member of the Australian Press Council; made a
Member of the Order of Australia in 1995 for service to the print media, particularly through the
country press organisations of Australia and New South Wales, and to the community (Rod
Kirkpatrick, research notes; and tributes written in August 2021 by John Dunnet, Lloyd Jenkins,
Barry Wilson and Arthur Bradley).

Whiting, Anthony Charles (Tony): D. 2 September 2021 in Albury, aged 69; born in Murray
River town of Robinvale; joined Bulletin magazine; joined Fairfax newspapers in 1980s to launch
the Good Weekend magazine; became publisher of Australian Financial Review in 1986; joined
Rural Press before returning to Fairfax as marketing director in 1994; became CEO of Border Mail,
owned by Mott family, 1996-2007; engineered the 1999 move of the Border Mail’s offices and
printery across the NSW-Victorian border to Wodonga (Australian Financial Review, 8 September
2021; Rod Kirkpatrick, Country Conscience, p.403).

114.1.14 Rich list and the media

Time was when media owners featured highly among the richest people in Australia. When the
Weekend Australian (18-19 September 2021) published its latest “The List: Australia’s Richest

2507, media owners featured thus: 13, Kerry Stokes ($6.95bn); 24, Lachlan Murdoch ($3.62bn).
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 7



Former media owner James Packer ($4.01bn) was No. 21. Sharing the top of the list were tech
startup gurus Mike Cannon-Brookes and Scott Farquhar ($29.9bn)

2—CURRENT DEVELOPMENTS:
DIGITAL

114.2.1 Plans to give data to daily online service put on hold

Industry super fund AustralianSuper has delayed plans to sign up members to online news
website, TheNewDaily, on an opt-out basis, as it awaits advice from the information commissioner
(Age, 12 July 2021, p.23). The Australian Prudential Regulation Authority and the Australian
Information Commissioner are investigating how data are shared between TheNewDaily and
shareholder AustralianSuper.

114.2.2 Female-led finance column for BuzzFeed

BuzzFeed will launch a female-led finance column in October. The column, aimed mainly at young
women, will provide tips on how to manage personal finances. The weekly column will be published
on BuzzFeed Australia’s website and will be led by Natalia Krslovic in collaboration with financial
experts. A Tik Tok series will complement the column. The announcement follows a personal
finance survey, conducted by BuzzFeed Australia, that found the majority of the site’s Gen-Z and
Millennial audience wanted to know how to budget, but didn’t know where to start (Telum Media
Alert, 28 July 2021).

114.2.3 SMH and Age to expand audio and digital teams

The Sydney Morning Herald and the Age plan to expand their audio and digital presentation
teams. Nine new roles will be created across the mastheads in audio production, social media
distribution and digital storytelling (Telum Media Alert, 25 August 2021).

114.2.4 Online news startup for Murray Bridge, SA

Murray Bridge News is an independent locally owned website and email newsletter based on South
Australia’s Murraylands (the main centre of which is Murray Bridge, pop. 20,000). Since its
establishment in April 2020, Murray Bridge News has grown to a circulation list of 2000, including
more than 500 paying subscribers. Peri Strathearn is the journalist (he calls himself the “managing
editor”). He researches and writes all the stories, takes photos and makes videos, publishes online,
posts on social media and via email, and responds to customer inquiries (Telum Media Alert, 11
August 2021).

114.2.5 Facebook ruling a legal minefield

Millions of Australians with Facebook or other social media pages could be taken to court or forced
to pay damages to third parties if defamatory comments are posted on their sites even without
their knowledge or consent (Australian, 9 September 2021). The High Court on 8 September upheld
a ruling making anyone with a Facebook or other social media page liable for adverse material in
the comments sections of those pages — even if they didn’t know it was there. The decision, which
has sparked calls for urgent defamation law reform, could have far-reaching consequences for
institutions, companies, sporting organisations and individuals with pages on social media.

The High Court decision arose out of a case involving some of the nation’s largest media companies
and a former Don Dale Youth Detention Centre inmate, Dylan Voller. Voller is seeking damages
for allegedly defamatory remarks left on media companies’ Facebook pages below posts linking to
stories written about him in 2016 and 2017. The media companies, which include Nine

Entertainment, News Corp Australia, say they were not aware of the remarks until Voller
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 8



launched legal action, and that Facebook did not give them the ability to switch off the comments
at that time.

A NSW court ruled earlier this year that the companies could be held liable for the material
because they “participated” in its publication, even if unknowingly. The High Court on 8 September
dismissed an appeal against that decision, clearing the way for Voller’s action to proceed. However,
the decision could have a wider application because defamation law is not confined to media
companies.

114.2.6 Facebook spurns small publishers

Popular lifestyle websites, Broadsheet Media, The Urban List and Concrete Playground, claim
they could be forced to consolidate after Facebook shut down requests for funding to support their
journalism (Age, 2 August 2021, p.25). The trio came together to negotiate payment by Facebook
for the use of their content but the social media company rejected their requests. It is speculated
that Facebook did not consider the independent media companies news outlets. The group said
Facebook advised the three to focus on securing support from a public interest journalism fund,
underwritten by the tech giant. The fund is to be launched with The Walkley Foundation.

Broadsheet founder Nick Shelton argues the three outlets do fall within the definition of news
because it writes about business, culture and essential elements of Australian society.

114.2.7 Nine launches news podcast

Nine has launched a new daily podcast, 9News Lunch Podcast. Episodes feature 10-minute news
bulletins, summarizing the latest local, national and international news stories. Presenters are
Nine Radio journalists, Amie Meehan and Natalie Peters. Episodes are released daily from
12.30pm and are available to listen to on 9news.com.au, Spotify, Google Podcasts and Nine Radio
websites (Telum Media Alert, 8 September 2021).

114.2.8 Guardian Australia launches podcast and newsletter

Podcast: Guardian Australia has launched Australia Reads, a podcast that allows audiences to
experience Australian feature writing. Presented by Jane Lee, podcast episodes draw on the
Guardian Australia’s stable of journalism, covering narrative, investigative, politics, culture,
environment and indigenous affairs stories. Three times a week—on Wednesdays, Fridays and
Sundays—an editor selects and introduces a recent piece of journalism found particularly
captivating. The article is read aloud by a pool of professional voice actors, with each episode lasting
around 15 minutes (Telum Media Alert, 10 September 2021).

Newsletter: Guardian Australia has launched a fortnightly email newsletter, called Rural
Network, dedicated to regional affairs. It is aimed at expanding Guardian Australia’s reach and re-
imagining regional and rural news coverage. Gabrielle Chan is the editor, assisted by rural
reporter Natasha May (Telum Media Alert, 17 September 2021).

114.2.9 Nick Bryant introduces Journo podcast

Journo is a new podcast presented by correspondent and author Nick Bryant that explores the
issues, opportunities and challenges facing journalists and shaping the media industry. The
podcast was created by the Judith Neilson Institute and is produced by Deadset Studios. Bryant,
the BBC’s Australia correspondent, 2006-2013, has returned to Sydney at a time of media
disruption and polarised politics. In Journo, Bryant explores how journalism around the world is
changing, where it is heading, and why more people are questioning the media’s commitment to
truth (Judith Neilson Institute website).

114.2.10 ACM has 100,000 digital subscribers

Australian Community Media (ACM) celebrated a key digital milestone at the close of August with
its major mastheads reaching the 100,000-mark in digital subscribers (Canberra Times, 27 August
2021). “For an independent Australian media company in a very competitive landscape, this is
such an important achievement in a relatively short period of time,” ACM executive chairman
Antony Catalano said. ACM network’s leading subscriptions news sites include the Canberra
Times, Newcastle Herald, Albury’s Border Mail, Ballarat’s Courier, and Warrnambool’s Standard.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 9



Once part of the former Fairfax Media group that was absorbed into Nine Entertainment in 2018,
ACM is now privately owned by Catalano and Alex Waislitz’s ASX-listed Thorney Investment
Group.

114.2.11 Digital publishers alliance being formed

Some of Australia’s best known digital publications are using funding from tech giants Google and
Facebook to form their first industry body (Sydney Morning Herald, 13 September 2021). Crikey
publisher Private Media, Mamamia, The Squiz and Junkee Media are among 20 publishers that
are coming together to form what will be known as the Digital Publishers’ Alliance. The body will
be led by Junkee’s co-founder Tim Duggan and will aim to boost visibility with advertisers and give
the publications a stronger voice on key industry issues.

3—CURRENT DEVELOPMENTS.:
COMMUNITY & PROVINCIAL

114.3.1 New Norfolk, Tas.: New paper thrives

Tasmanian startup newspaper New Norfolk and Derwent Valley News has celebrated its first
birthday and increased its publication frequency from monthly to fortnightly. At an event in July,
Tasmanian Legislative Council president Craig Farrell said the paper had been a success from the
start. “A lot of people thought newspapers were dead but we have seen that you can have a top-
class local product,” Farrell said. His comments were echoed by Liberal Senator Eric Abetz who
said the paper’s first anniversary was an inspirational effort. Editor and publisher Damian Bester
thanked all those who were supporting the paper as readers, advertisers and contributors. The
paper 1is selling approximately 1200 copies each issue. “Thanks to very supportive advertisers and
readers, the paper has never been as small as the 24-page product initially proposed,” Bester said.
“In the year when we envisaged producing 12 issues with a total of 288 pages, we instead published
14 editions with an amazing 412 pages.”

114.3.2 Sky news channel for regions

Regional television viewers are seeing significant changes to their programming, including a new
24/7 news channel (Australian, 26 July 2021). The new Sky News Regional channel — on channel
53 or 56 depending on the location — has been available to free-to-air viewers across regional
markets from 1 August. It is accessible through parts of NSW, Victoria, Queensland and South
Australia. The regional Sky News channel includes deals struck between Sky and Southern Cross
Austereo and Sky and the WIN Network, and has a new three-hour live weekday breakfast
program,

114.3.3 Boonah, Qld: ‘Strong-arm’ tactic alleged

The editor of a family-owned newspaper in Boonah, Queensland, says the state’s local government
misconduct investigator tried to “strong-arm” his publication in an “over the top” reaction to a
seemingly innocuous article about a council dispute (Australian, 16 August 2021). In August,
Queensland’s Office of the Independent Assessor dropped an investigation into a councillor’s public
comments after the bi-weekly Fassifern Guardian and Tribune took the assessor to court when its
editor and journalist were ordered to hand over their notes and front a coercive hearing. The saga
began in July over a line in a story in the newspaper, in which a local councillor hit back at claims
from the region’s mayor over disunity in the council. Published on 3 July, the front-page
story quoted Scenic Rim Regional Council councillor Derek Swanborough who wanted to shift his
division into the neighbouring Gold Coast City Council.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 10



“(Swanborough) said he had spoken with the state’s Independent Assessor, Kathleen Florian, as
well as senior policy makers within the Department of Local Government who assured him that
he was well within rights to advocate shifting the administrative boundaries of his electorate,” the
ninth line of the story said. Four days after publication, the OIA’s media adviser phoned journalist
Joe Hinchliffe and denied Florian had given such an assurance and asked for a correction. After
assurances from Swanborough, the editor Drew Creighton decided against the correction, believing
it was a matter of interpretation. This prompted the OIA to issue a press release to “correct the
record”, denying Florian gave the assurance.

Two weeks later the OIA’s principal investigator phoned to say the matter was now an official
misconduct investigation. Threatened with hefty fines, the editor and journalist were called to a
hearing in Brisbane and were ordered not to discuss the matter with anyone. They were told to
hand over their notes relating to the story and the subsequent conversations with the media
adviser. The journalists were told they had no right to legal representation when meeting with the
investigator unless they were “concerned about self-incrimination”.

Regardless, the newspaper called in its lawyers who claimed it was an unlawful and “improper
exercise of power” that interfered with the “implied freedom of political communication”. In an
application for a judicial review, they also said it was inappropriate that Florian would be the
complainant, investigator and decision-maker in the matter. The proceeding was due to be ruled
on by a judge in court, but the OIA dropped the entire investigation a few days earlier. The OIA
will pay the newspaper $1037 to cover the cost of its judicial review application.” See also ANHG
114.4.11 below.

114.3.4 Gunnedah, NSW: Times fills print gap left by Independent

Tan and Wanda Dunnet, proprietors of the Courier, Narrabri, and the Wee Waa News, started the
weekly Gunnedah Times on 12 November 2020. Australian Community Media ceased printing the
Namoi Valley Independent in August 2020. Times manager Wanda Dunnet said: “The Gunnedah
community wanted its own printed product. People missed having their own paper.” The Gunnedah
Times is a paid weekly, costs $2, and usually has 28 pages. It is printed at Spotpress in the Sydney
suburb of Marrickville as there is no other suitable small print site in NSW. “We were having our
papers printed at the Tamworth press site,” Wanda Dunnet said. “However, ACM, which owns the
business, stopped printing externals (non-ACM papers) in June. An expensive and logistical
nightmare ensued, but we are grateful to have an option.”

114.3.5 Maroochydore and Mackay: Print editions return—weekly

On 27 August, the Daily Mercury, Mackay, and the Sunshine Coast Daily, Maroochydore, resumed
printing after 14 months of digital-only news. The two papers are now appearing each Friday in
print, with a Friday-to-Sunday date imprint (e.g. 27-29 August). Nadja Fleet is the Sunshine Coast
Daily editor and Rae Wilson is the Daily Mercury editor.

114.3.6 ACM papers in print: listed with publication frequency

At the end of August the Australian Newspaper History Group drew up the lists below from
research on each of the newspaper titles within the ACM Ad Centre “Brands” site. The main
purpose was to discover those regional newspapers, owned by Australian Community Media or
part of its advertising sales network, that are in print and their frequency of publication. Of the
108 regional titles listed, 93 are in print and 15 are digital only. Of the print titles, 13 were
published daily, two tri-weekly, 14 bi-weekly, and 64 weekly. Of the suburban titles, those
published for the Liverpool and Campbelltown-Camden areas were suspended from printing
during the Sydney Covid lockdown that was operating at the time. ANHG has drawn up these lists
because ACM has twice this year refused to supply such lists.

Twelve of the 14 bi-weekly titles have since become weeklies, as you will read below.
Dailies (Monday to Saturday unless otherwise stated):

ACT: Canberra Times (Mon.-Sun.). NSW: Border Mail, Albury; Central Western Daily, Orange;
Illawarra Mercury, Wollongong; Newcastle Herald,; Northern Daily Leader, Tamworth; Western

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 11



Advocate, Bathurst. Victoria: Advertiser, Bendigo; Courier, Ballarat; News, Shepparton (Mon.-
Sat., owned by McPherson Media Group); Standard, Warrnambool. Tasmania: Advocate, Burnie;
Examiner, Launceston (Mon.-Sun.).

Tri-weeklies:

NSW: Area News, Griffith (Mon./Wed./Fri.). Victoria: Wimmera Mail-Times, Horsham,
(Mon./Wed./Fri.).

Bi-weeklies:

NSW: Bega District News (Tues./Fri.); Courier, Narrabri (Tues./Thurs.); Cowra Guardian
(Tues./Fri.); Forbes Advocate (Tues./Fri.); Grenfell Record (Wed./Fri.); Irrigator, Leeton (Tues./Fri.);
Lithgow Mercury (Tues./Fri.); Macleay Argus, Kempsey (Tues./Fri.); Manning River Times, Taree
(Wed./Fri.); Mudgee Guardian (Tues./Fri.); Parkes Champion-Post (Tues./Fri.); South Coast
Register, Nowra (Wed./Fri.); Young Witness (Tues./Fri.). Victoria: Latrobe Valley Express
(Mon./Thurs.).

[In the week of 19-25 September, 12 of the 14 bi-weeklies became weeklies. The two that remained
bi-weekly were the family-owned Narrabri Courier and the Leeton Irrigator. The publication days
for the 12 that became weeklies are: NSW: Bega District News (Fri.); Cowra Guardian (Thurs.);
Forbes Advocate (Thurs.); Grenfell Record (Thurs.); Lithgow Mercury (/Fri); Macleay Argus,
Kempsey (Fri.); Manning River Times, Taree (Fri.); Mudgee Guardian (Thurs.); Parkes Champion-
Post (Thurs.); South Coast Register, Nowra (Wed.); Young Witness (Fri.). Victoria: Latrobe Valley
Express (Mon..).]

Weeklies:

NSW: Armidale Express (Fri); Bay Post, Batemans Bay (Wed.); Blayney Chronicle
(Thurs.);Boorowa News (Thurs.); Byron Shire Echo (Wed.); Camden Haven Courier, Laurieton
(Thurs.); Canowindra News (Wed.); Cessnock Advertiser (Wed.); Dubbo Mailbox Shopper (Wed.);
Dungog Chronicle (Wed.); Eurobodalla Shire Independent (Thurs.); Glen Innes Examiner (Thurs.);
Gloucester Advocate (Wed.); Goulburn Post (Wed.); Great Lakes Advocate, Forster (Thurs.); Inverell
Times (Thurs.); Hunter Valley News (Wed.); Magnet, Eden (Thurs.); Maitland Mercury (Fri.);
Merimbula News Weekly (Wed.); Mid Coast Observer, Macksville (Wed.); Midstate Observer,
Orange (Thurs.); Milton Ulladulla Times (Wed.); Moree Champion (Thurs.); Narooma News (Wed.);
Oberon Review (Thurs.); Port Macquarie News (Fri.); Port Stephens Examiner (Thurs.); Singleton
Argus (Thurs.); Shoalhaven & Nowra News (Fri.); Southern Highlands News, Bowral (Wed.);
Tamworth Times (Wed.); Tenterfield Star (Thurs.); Wee Waa News (Tues.); Western Times,
Bathurst(Thurs.).

Queensland and NT: Beaudesert Times (Wed.); Goondiwindi Argus (Wed.); Jimboomba Times
(Wed.); Redland City Bulletin (Wed.); Katherine Times, NT (Wed.). South Australia: Border
Chronicle (Wed.); Coastal Leader (Wed.); Port Lincoln Times (Thurs.); Flinders News (Wed.);
Islander, Kangaroo Island Thurs.); Murray Valley Standard, Murray Bridge (Thurs.); Naracoorte
Herald (Thurs.); Port Pirie Recorder (Thurs.); Victor Harbor Times (Thurs.); Transcontinental, Port
Augusta (Wed.); Whyalla News (Thurs.).

Victoria: Ararat Advertiser (Fri.); Moyne Gazette, Port Fairy (Thurs.); Stawell Times-News (Fri.);
Western Port News (Wed.); Southern Peninsula News (Tues.); Mornington News (Tues.); Chelsea-
Mordialloc-Mentone News (Wed.); Frankston Times (Tues.).

Western Australia: August & Margaret River Mail (Wed.); Bunbury Mail (Wed.); Busselton 7
Dunsborough Mail (Wed.); Mandurah Mail (Thurs.); Great Southern Weekender, Albany (Thurs.).

Digital only (all are from NSW except Queensland’s North West Star, a former daily): NSW:
Braidwood Times; Crookwell Gazette; Queanbeyan Age; Yass Tribune; Namoi Valley Independent,
Gunnedah; Muswellbrook Chronicle; Scone Advocate; Cootamundra Herald; Eastern Riverina
Chronicle, Henty; Harden-Murrumburrah Express; Southern Cross, Junee; Narromine News;
Nyngan Observer; Wellington Times. Queensland: North West Star, Mount Isa.

Suburbans, Sydney: Blue Mountains Gazette (Wed.); Fairfield City Champion (Wed.);
Hawkesbury Courier (Thurs.); Hawkesbury Gazette (Wed.); Liverpool City Champion (normally
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 12



Wed., but suspended during Covid lockdown); St George and Southerland Shire Leader (Wed.);
Camden-Narellan Advertiser and Campbelltown Macarthur Advertiser (normally Wed., but
suspended during Covid lockdown); Auburn Review (Tues.); Bankstown-Canterbury Torch (Wed.).

Suburbans Perth: Examiner Newspapers, Armadale, Gosnells, Serpentine/Jarrahdale (Thurs.);
Examiner, Canning (Wed.); Echo News, Kalamunda ((Sat.); Fremantle Herald + Cockburn City
Herald + Meluville City Herald North + Melville City Herald South (Sat.); Post Newspapers (Sat.);
Perth Voice (Sat.).

114.3.7 ACM sets sights on national advertisers

ACM has launched a major marketing campaign to lure national advertisers, its first concerted bid
for a bigger slice of the national ad market since moving to private ownership under executive
chairman Antony Catalano (Newcastle Herald, 16 August 2021, p.18). The “ACM ConnectNow”
campaign encourages national advertising agencies and their clients to use the ACM network of
142 mastheads across the country to reach print and digital audiences of 6.4 million a month.

114.3.8 News Corp deliveries cease in some regional towns

News Corp ceased delivering its capital-city newspaper titles to certain parts of regional
Queensland after 26 September (ABC online news, 4 September 2021). Towns further west than
Charters Towers in the north, Emerald in central Queensland, and in some parts of the state’s
south-west have been affected. Distribution has ceased in such regional centres as Mount Isa.
Charleville in the state’s south-west is unaffected, after News Corp organised a cheaper,
alternative freight arrangement. At the 11th hour, Longreach, which was to have been affected,
made arrangements that meant deliveries would continue. Mount Isa has also been making these
efforts. Residents in impacted towns no longer have access to a physical daily newspaper covering
state, national, and international affairs.

114.3.9 Launceston: New editor appointed

Corey Martin, a Launceston local, has been named the new editor of the city’s daily, the Examiner
(Examiner, 14 September 2021). Martin, 30, started with his home-town masthead as a cadet
reporter fresh out of Launceston College in 2009, when Fiona Reynolds was the editor. Among the
leadership roles he has filled at the paper have been chief of staff, acting night news editor, acting
sports editor, deputy editor and, most recently, acting editor.

114.3.10 Casino: print edition ceases

Susanna Freymark, editor, Richmond River Independent, Casino, writes in the printed issue,
No. 63 of the free weekly, 29 September 2021 (the final printed issue for the foreseeable future):

My dream was to edit an independent newspaper free from the shackles of a corporation. To write
news stories that I thought mattered rather than stories that would “sell”. It was a big dream. I
had no idea when this paper started out 63 issues ago (see ANHG 109.3.10) how crucial the
experience of sub-editors Michael Burlace and Kevin McDonald would be... Halfway through the
year, we found our rhythm and putting the paper together became easier, although still time
consuming.

Now though, my dream has faltered. Covid has hit the region hard. Our paper relies solely on
business advertising. If business is having a tough time, so are we. Ad staff Alison Martin and
Simon Wilkinson tried everything to bring in more money. Each slow week took the paper closer
to the edge. I was mourning its end before it came. When the [community] association’s committee
announced a four-issue pause, I couldn’t bear the thought of a vacuum of local news. I know there
are other news outlets and ABC news in particular does a great job. But it was the stories in the
quiet forgotten corners and the stories of human fragility and strength that I feared would be
missed. The reporter in me couldn’t bear it. More so because of these uncertain Covid times.

I decided to leave, fearing that the “pandemic pause” of the paper could go on for a long time. I set
up an online news service to carry on doing what I love. Telling your stories. All being well, it goes
live at 5pm today (29 September). Check out IndyNR.com — you can type it in capitals or lower case

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 13



or a mix. I hope you like it. The NR is for Northern Rivers. My focus will continue to be on Kyogle
and Richmond Valley LGAs and around their edges — where I've worked for seven years. It’s a new
adventure. A different dream.

114.4.1 ‘Plant of chequered growth’: Newspapers over 104 years

Sydney Morning Herald, Tuesday 31 December 1907, p.10: Journalism in Australia has been a
plant of chequered growth. No one would have dreamed when the first copy of the Sydney Gazette
and New South Wales Advertiser issued damp from the primitive press on which it was printed in
Macquarie-place in 1803, fifteen years after the first settlers landed, that it was destined to be the
precursor of the Australian newspaper system of to-day. The Gazette was first issued as a vehicle
for government notices, and the student of early history in Sydney finds today in its brown pages
some strange and curious facts to light up his researches. It was the precursor of the Government
Gazette of the present, and poor as its beginnings were in the hands of George Howe, its first
printer, it struggled on for [nearly] 40 years.

If we attempted to present a connected record of newspaper development in Australia, we should
have to cross Bass’s Straits to Tasmania, or Van Diemen’s Land, as it was then known, for the next
example. It was called the Derwent Star, issued in Hobart in 1810. The little island seems to have
possessed some journalistic enterprise in those dark days, for the next two papers in this part of
the world—the Van Diemen’s Land Gazette and the Hobart Town Gazette also appeared there
before another move was made on the mainland. But when it came it was auspicious. On October
14, 1824, the Australian first set the people of’ old Sydney talking and wondering at the freedom
of its views and its bold expression of the aspirations of the younger Australia of those official-
ridden days. The Australian was in good hands. William Charles Wentworth, popularly regarded
as the author of the New South Wales Constitution of a quarter of a century later. joined with Dr.
Wardell in conducting and writing It. Both these young men were fresh from an English university,
both were full of enthusiasm for popular liberty, and Wentworth had a young Australian’s belief
in his country’s future and both the determination and the ability to help to carve it out.

The new paper struck a new note, which has never since ceased to vibrate in and through the
Australian continent. The Governor of the day, Brisbane, had prepared the way—probably under
the persuasions of Wentworth and his friends—to allow liberty of comment to the press. This was
a departure from the iron-bound discipline of the earlier military rule, and it is needless to say that
it was instantly but fairly used. The conditions produced favoured the beginning of another journal,
which did good service to the cause of Australian self-government, and which also won a high place
for itself and its owner in the esteem of the public. This was the Monitor, 1826, edited by Edward
Smith Hall. But in the meantime, Darling had replaced Brisbane, and resented the freedom of
comment on the part of the press especially in connection with some especially atrocious official
outrages committed under his authority. Hall went to prison, the proprietors of both papers were
heavily fined, an Act was passed to impose pains and penalties on the press and finally both the
Australian and the Monitor were crushed out of existence It has to be recorded to our shame that
some of the legislation of those days is still in force in New South Wales and that it inspires and
influences the traditional practices of the Courts of the mother State

Passing rapidly from this Cimmerian period of our history—during which, however it is just to
place on record again that Chief Justice Forbes stood manfully in the way of Governor Darling’s
attempt to break up the infant newspaper enterprise of Australia—we note as the next important
landmark, the first publication of the Sydney Herald, now the Sydney Morning Herald, on April

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 14



18, 1831. The social and political conditions of that time were, of course, still very different from
what they are now, and the Herald of 76 years ago under the proprietorship of Messrs Ward,
Stephens, Frederick Michael Stokes, and William McGarvie, presented a proportionate contrast in
every way with that great newspaper of the present. It then appeared once a week, and twice in
1833, thrice in 1837, and began its career as a daily in 1840, when the Hon. John Fairfax, MLC,
and the Hon. Charles Kemp, MLC, held it in joint ownership until 1852, when the farmer, who
founded the present firm, assumed possession, admitting his son, Mr. Charles James Fairfax, into
partnership. In 1857 Mr. James; R. Fairfax, now Sir James Fairfax, joined the proprietary. which
has continued the publication of the Sydney Morning Herald and Sydney Mail since under the title
of John Fairfax and Sons.

The history of the Sydney Morning Herald is the history of Australia since the middle of the
nineteenth, century, the period during which by far the greater part of our colonial nation and
political development took place, During all the early struggles for free institutions and self-
government, for the cessation of transportation, for the acquisition of popular privileges, it was
always fought on the liberal side on sound and logical principles. Other attempts at journalism,
extreme in their views and radical in their utterances, came and passed away. The Herald stood
staunch and firm and had the satisfaction of seeing its policy steadily forced into law and general
acceptance. It has left its mark on the making of Australia as no other influence could or can, and
it has never departed from the high tone which from the first it adopted as the result of its
conductors’ absolute faith in the Australian future and destiny. It is true that the individual
journalist’s work is usually done in the dark, but it remains. In the early days of the struggle for
their first Constitution it exercised a judicious influence on the evolution of modern conditions, just
as at a later date it fought a strenuous battle for that inevitable federation which has now united
the different colonies together into one solid Commonwealth. The Herald takes admitted rank
among the world’s great newspapers. Its excellent news and cable services, its literary standard,
its general average of interest as a trusted organ of public information and opinion, its phenomenal
business connection, all these things with others go to make for it the unique position it occupies,
not in the Australian system alone.

On the mechanical side ... the Sydney, Morning, Herald office is equipped from roof to basement
with the best and most modern machinery and appliances in all departments. Australia is so much
in touch with the old world and the United States in every branch of mechanical improvement and
so quick to assimilate what is effective that the Herald leaves nothing in this respect to be desired.
[Some] of the essential conditions of newspaper production in Sydney, the Australian capital (sic),
are markedly different from those which make the same task very much easier say, in London.
Here we have vast distances to cover, and we must cover them every day, and every hour. We have
to collect our news from the four corners of that State, and from the seven (sic) States of
Australasia. We must regularly and punctually, distribute each day’s record of this collected news,
with comment on the same, without delay over the same area. In the State of New South Wales
alone, the railway termini are from 400 to 600 miles away from the metropolis. Beyond those points
vast distances have often to be covered by pack-horse posts and the mail coaches. Yet the news
must come in and the newspaper must go out, and with an admirably organised system of
distribution, both ends are secured.

Among the papers. which followed the Herald were the Colonist, owned by Mr Lang; the Atlas in
1841, to which Martin, Forster, and Lord Sherbrooke contributed pungent articles of a political
character; Bent’s News, the once popular “Heads of the People”; Bell’s Life in Sydney, afterwards
absorbed by the Sydney Mail, issued from the Herald office In 1860; and the Shipping Gazette,
from the same office, and similarly absorbed. The Empire ran from [1850-1858], Mr. Henry Parkes
editing, and in the hands of Messrs. Hanson and Bennett till 1874, when it merged into the Evening
News, founded by Samuel Bennett in 1867 [who established] the Town and Country journal [in]
1870. The Echo began its career in 1875, the Daily Telegraph in 1879, and the Star [forerunner of
the Sun] in 1887. [The entire article has not been reproduced.]

114.4.2 Townville Bulletin at 140

On Monday, 6 September, the Townsville Bulletin published a 12-page feature marking its 140th
anniversary, which occurred on Sunday, 5 September. The paper began as a bi-weekly, became a

tri-weekly the following year and a daily from 1 January 1883. Craig Warhurst, editor in 2021,
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 15



said when he became the editor of the Gympie Times, he received one management report a week.
It contained data from newspaper sales two weeks earlier. “My one report a week is gone, replaced
with three reports each morning and a suite of dashboards that tell us how we are going each
second of every day (with digital news). We have new subscriber numbers, page-view numbers,
time-on-site numbers, engagement scores and even a scorecard for the amount of non-subscribers
trying to read each individual story.”

114.4.3 Making the editor laugh, in 1978 and later

John Sylvester, email to Age and Sydney Morning Herald readers, 17 July 2021: On my first day
in journalism, I made the editor laugh when I asked, “Where is my office?” I have had 28 editors
since and have made many of them laugh, usually when asking for a pay rise. One threatened to
punch me, one (a middle-aged male) kissed me on the lips when I presented him with a scoop, one
couldn’t spell my name, one looked perplexed when I gave him cash as an attempted bribe to get
on Page 1, and another was bemused that during a one-on-one performance review I gave him
seven out of ten — he lost points for not running enough crime stories. Apparently, he wanted to
rate me, not the other way around.

Back on that first day I took a quick look around and saw there was only one office. The editor’s.
He looked me up and down. I was wearing skin-tight flairs, a fetching body-shirt and a sports
jacket made largely of polyester. Protruding from the front pocket of the pants was a gold pen, a
21st birthday present. “Leave the pen at home, son. It will get stolen here,” was his first piece of
advice. I thought, “You cynical old coot.” Three days later it was stolen.

My first two lessons in journalism were thus:

1) Listen to your editor; and
2) Don'’t trust everyone in the newsroom.

I was a graduate cadet on one-year probation. I began slowly, failed to get any traction, and feared
I would be a victim of the December cull. Some of the older reporters had fallen out of love with the
trade and their negativity tended to drain the energy from you. Then I was sent for a stint at Police
Rounds (a shared office in the Russell Street police building). There was no toilet, no air-
conditioning and it stunk of cold pizza and warm beer. I loved it.

The ABC guy would get drunk and sleep for the last two hours of his shift. On cold afternoons he
occasionally brought in his baby goats from his hobby farm. One of the Age guys drove a sports car
and occasionally carried a small pistol. I worked with a small team of guys, all under 30 and all
committed to the paper and each other. They thought I was a self-important smart-arse who
needed to be taken down a peg. I disagreed. Eventually I was accepted into the team, and we
became life-long friends. We bashed out stories on battered typewriters and filed over the phone to
copytakers who could type a million words a second.

If we drank too much and needed to drive to my house (shared with another “Hound from the
Round”), there was a sneaky detour down disused railway tracks that avoided breathalysers. No
one understood why the shock absorbers on the rounds’ car needed replacing so often (or the
backseat cleaned of sand after impromptu 2am police rounds’ beach parties).

One reporter was suspended after he and a group of detectives in the “rounds truck” attempted to
run the newspaper chairman’s chauffeur-driven Rolls Royce off the road. An office whip-around
meant he made more money in his enforced week off than he lost in wages.
(Times have obviously changed.)

In one office the indoor cricket became so competitive most of the windows were broken. Eventually
we replaced them out of our own pocket. Two weeks later the 1986 Russell Street Bombing blew
them out again.

I started in 1978 and I keep hearing how everything in journalism has changed. I'll give you the
tip. Nothing has changed (except the lost skill of railway track driving). Now we are told to use
different platforms — print, online and podcasts.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 16


http://click.email.fairfaxmedia.com.au/?qs=2573e491a463976ca5e8701e030940b58938690251036fc83ffae1b43408f3c004e650308c6d4a3be958bc3960f22939f34a73acdf38fa29

(Here is the self-promotion bit. We've just launched the fourth series of the Naked City podcast. Is
it any good you ask? Put it this way, the tuxedo has been dry-cleaned for the anticipated Walkley
call-up.)

The Naked City podcast gives me a chance to catch up with the people who make the news. It is a
reminder that while issues are worthy, it is the people who are interesting.

114.4.4 Century of the Open Road

The Open Road, the monthly publication of the NRMA—the National Road and Motorists’
Association (NSW)—published its centenary edition in July/August 2021. Here are some edited
extracts:

[Page 17] On 15 July 1921, a small printing press began rolling out the first edition of the NRMA’s
member magazine. Fewer than 1000 issues were printed, which was the size of the NRMA’s
membership at the time. Known originally as Good Roads, this publication began as the brainchild
of the NRMA’s first president (and former Australian Prime Minister) J.C. Watson. The print run
is now 1.3 million. The magazine was renamed Open Road in 1927.

Open Road is one of the oldest and most-read magazines in Australia. Launched a year after the
foundation of the NRMA to inform members about the plight of NSW roads, its first iterations were
a small black and white magazine. The photos were uninspiring and the features were largely
about the need for roads, yet it was a hit from the start.

[Page 20] In 1955, preparing the magazine for postage involved hard, manual labour. An article
in the March 1955 issue explained what went on behind the scenes in the wrapping room:

When your local postman puts the latest issue of the Open Road in your letterbox towards the
beginning of each month, the chain is completed of one of the greatest activities of its kind in
Australia—the wrapping and posting of a quarter of a million copies of this journal. To be precise,
the Open Road ranks as the largest item of newspaper bulk postage in the Commonwealth, both
as to weight and number of copies. The story begins in the Records Department of NRMA House,
Sydney. Upon your enrolment as a member, your name and address are typed on a special stencil,
which is fed monthly (along with the stencils for all other NRMA members) into an automatic
addressing machine which addresses the wrappers for the Open Road. The mountain of papers
comes to the wrapping hall on the Monday. By the Friday at 4pm the 250,000 copies—weighing
about 18 tons—are all in the post. [One ton equals 907.18 kg.]

114.4.5 Flashback 100 (4): Entire paper available on net

e This is the fourth in a series of flashbacks to items in the ANHG Newsletter 100
issues ago (20 years ago). This extract is from ANHG No. 14, September 2001.

In what the Australian claims as a world first, its entire edition is available on the Internet
(Australian, 9 August 2001, p.1). Ground-breaking technology allows readers to download the
paper as it rolls off the press each day. Mark Day writes (Australian, Media liftout, 9 August 2001,
p.9): “Suddenly, the Holy Grail. This is what we’ve dreamed of for decades — an electronic form of
distribution of newspapers. Not reworked, rejigged website information centres under a familiar
masthead, but the real thing, page by page, stories and pictures laid out on screen in exactly the
same form as the printed version.” (See also 14.61.18)

114.4.6 More SA newspapers on Trove

Thanks to the fundraising efforts of South Australian community groups, there are now another
27,222 South Australian newspaper pages available in Trove. Hot off the scanners, the State
Library of South Australian partnership with Trove has recently made available the following
South Australian newspapers: Coromandel, Blackwood, 1945-1970; Coromandel Times,
Blackwood, 1970-1976; Blackwood Magazine, Blackwood, 1914.

Trove thanks Kay Leverett of Blackwood, formerly a senior subject specialist at the University of
Adelaide’s Barr Smith Library, for funding these editions. Leverett also sponsored the Blackwood
Magazine which is now available in Trove’s Magazines section: The Port Lincoln History Group

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 17


http://click.email.fairfaxmedia.com.au/?qs=2573e491a463976cb21a4b6d1e011b07e70b7cdd54e6ad81766b533b4de405c7009649c62da9e6a26aa158711769a8c3f94d333b260911aa
http://click.email.fairfaxmedia.com.au/?qs=2573e491a463976cb21a4b6d1e011b07e70b7cdd54e6ad81766b533b4de405c7009649c62da9e6a26aa158711769a8c3f94d333b260911aa

funded the following: Port Lincoln, Tumby and West Coast Recorder, Port Lincoln, 1904-1909; West
Coast Recorder, Port Lincoln, 1909-1942; Prospecter, Fitzroy, 1978-1984.

Trove’s Beth Robertson said: “Before we could add the Coromandel and the Prospecter, we required
copyright clearances for their post-1954 issues. To track copyright ownership for the
Coromandel we looked on Ancestry.com and found a family tree owner who helped us determine
that the Coromandel is an orphan work due to the family circumstances of the owner/editor Donald
Norman Flower who died in 1997. An orphan work is where the copyright owner either cannot be
identified or cannot be located to ask permission to use the work. The Prospect Local History Group
were able to contact a co-founder of the Prospecter who responded: “I am delighted that you are
taking this step to preserve and make more accessible that paper’s wit, whimsy and community
commentary. The formal publishing body (Prospect Information Association Inc) no longer exists
but I imagine all who were involved with the paper would be thrilled to hear of the initiative and
lend their ready agreement.”

114.4.7 Newsboys in Melbourne

Sarah Matthews, of State Library Victoria, wrote the following article on Melbourne newsboys for the
Ask A Librarian blog, Collection Spotlights, Our Stories, Victorian History, on the SLV website, 30 August
2021.

From as far back as the 1850s, newsboys were a common sight on the streets of Melbourne. Most
were poor and many were illiterate. Some boys had no homes to go to at all. The boys would
purchase newspapers by the dozen, and then sell them individually to passers-by for a profit. Once
they ran out of papers to sell, some boys would work on into the night, selling matches to drunks
in the city’s public houses. When not selling papers, the boys had a reputation for roaming the
alleyways: “whiffing cigarettes, chewing tobacco, swearing and fighting”, or gambling their
earnings in the game, “pitch and toss” (Herald, 13 October 1887).

It was, by all accounts, a wretched existence, but Melbourne’s newsboys were not without their
friends and allies. In the early 1880s, two men were working hard to make a difference. Social
reformer William Forster established the Try Society for wayward boys in Toorak, while on the
other side of town, journeyman hatter William Groom started his “Excelsior” classes. Both groups
had a focus on self-improvement. By 1884 they had merged, and “Try Excelsior” classes were
forming all over Melbourne.

In 1885, William Forster introduced a Try Excelsior class exclusively for Herald newsboys. Classes
were originally held in Little Collins Street, close to Treasury Gardens. For a small entrance fee,
the boys would receive access to
W : : reading material, games and
gym equipment. By 1887, the
Herald newsboys’ class had
grown to 200 members, and
demand was showing no signs of
abating. Theland boom in
Melbourne had increased the
gap between the rich and poor,
and times were tough for street
children in Melbourne.

Things worsened with the
passing of The Neglected
Children’s Actin 1887, which
approved the detainment of

b vnine vagrant and/or neglected
Wl - | children. Children deemed to be
living an ‘immoral or depraved
life’ were sent to reformatory
schools or placed into the care of
the Department for Neglected

A paper boy outside the Criterion Hotel in Greater Collins Street,
Melbourne, 1854. Lithograph by S.T.Gill; H12610, SLV Collection.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 18


https://www.ancestry.com/
https://www.slsa.sa.gov.au/orphan-works-information
http://nla.gov.au/nla.news-article241429817
https://adb.anu.edu.au/biography/forster-william-mark-3554
http://nla.gov.au/nla.news-article191469065
http://nla.gov.au/nla.news-article241239357
https://www.emelbourne.net.au/biogs/EM00825b.htm
http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/viewdb/au/legis/vic/hist_act/tnca1887200/
http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/viewdb/au/legis/vic/hist_act/tnca1887200/
http://search.slv.vic.gov.au/permalink/f/1cl35st/SLV_VOYAGER2513856

Children. In 1891, a special committee was convened by the Education Department to consider
what was to be done about the city’s neglected children. It was estimated that upwards of 10,000
children were not attending school at all (Illustrated Australian News, 8 November 1890). The
report recommended that newsboys should be licensed and wear a badge that displayed where they
went to school. No boys under 17 years of age should be allowed to trade after 8pm [on weekdays]
or 9pm on Saturdays. Girls under 18 years of age were forbidden to apply for a licence at all. By
the turn of the century, many saw newsboys as a public nuisance. Lawmakers began charging
them under an obscure council by-law, which prescribed that:

No person shall make any violent outcry, noise or disturbance in or on any of the streets, carriageways, footways,
or public places within the City of Melbourne, to the annoyance of any person or persons frequenting the same
... (Herald, 29 June 1903).

Constable A.E. Strickland spearheaded the charge, accosting newsboys on the streets and charging
them with making a “violent outcry” (Truth, 28 June 1903). Many of the newsboys ended up in
court, where they were fined and given a week to pay. If they defaulted on their payment, the boys
were sent to prison for seven days.

Boys could also be charged for using fictitious headlines to lure passersby to purchase their
newspapers. In February 1914, newsboy John Quilty was fined one pound for calling out: “Herald,
final edition, full account of the Fern Tree Gully railway accident.” The headline was a fiction:
there was no accident.

The powers that be were not amused. “No one desires to see people fleeced by boys who invent
crimes and railway disasters, which have never happened,” the Herald grumbled. “What happened
to the boy at court yesterday should be a lesson to others” (Herald, 20 February 1914).

Thanks to the efforts of child welfarists such as “newsboys’ Godmother”, Edith Onians, things
began to improve in the 1920s. The introduction of the Street Trading Act meant that no boy under
the age of 12 was allowed to sell newspapers in Melbourne, and those between the ages of 12 and
14 could only do so with a licence. As the twentieth century rolled on, views towards the
city’s newsboys softened, until eventually they were viewed with benevolence. There was even
a “Newsboy of the Year” award.

114.4.8 Boonah has been a newspaper town for 120 years

Boonah, a town in the Scenic Rim district of Queensland, has marked 120 years of newspaper
publication. The Fassifern Advocate, established on 13 July 1901, was the town’s first paper It
began as a weekly and appeared bi-weekly from shortly before the town’s second newspaper, the
Fassifern Guardian began publication in May 1904. The Guardian swallowed the Advocate on 1
December 1912 and the first issue that indicated the incorporation of the Advocate, appeared five
days later. Last year the Fassifern Guardian expanded its title to become the Fassifern Guardian
& Tribune and expanded its coverage of news to include Ipswich. This followed the closure of the
print edition of the Ipswich daily, the Queensland Times.

The Fassifern Guardian & Tribune published a two-page feature on 17 July 2021, headed
“Celebrating our 120th Anniversary”. As noted above, the Guardian actually began in 1904 and so
it is 117 years old. It cannot piggy-back on the former title, the Fassifern Advocate, and claim an
extra three years of age.

114.5.1 Book

Burrowes, Tim, Media Unmade: Australian Media’s Most Disruptive Decade. Hardie Grant, 2021,
$34.99. Reviewed by Stephen Brook, Sydney Morning Herald, 20 August 2021.

Auwustralian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 19


http://nla.gov.au/nla.news-article190630393
http://nla.gov.au/nla.news-page5974745
http://nla.gov.au/nla.news-article246102168
http://nla.gov.au/nla.news-article167899173
http://nla.gov.au/nla.news-article167899173
http://nla.gov.au/nla.news-article241654856
http://nla.gov.au/nla.news-article241651480
http://nla.gov.au/nla.news-article241651480
http://nla.gov.au/nla.news-article243636246
https://adb.anu.edu.au/biography/onians-edith-charlotte-7911
http://nla.gov.au/nla.news-article202200218
http://nla.gov.au/nla.news-article245868680

Dodd, Andrew, and Ricketson, Matthew, Upheaval: Disrupted Lives in Journalism. UNSW
Press, 2021. $39.99. Reviewed by Stephen Brook. See above (Burrowes).

Fairfax, Warwick, Crucible Leadership: Embrace Your Trials to Lead a Life of Significance.
Available in Australia, 19 October. The author is the “young” Warwick whose attempted
privatisation of the Fairfax newspaper company when he was 26 led to the Fairfax family
losing control of the company.

114.5.2 Articles

Ackland, Richard, “A long, expensive tour of libel land”, Saturday Paper, 3-9 July 2021, p.7. The
author suggests the future of investigative reporting in Australia hangs in the balance as
the Ben Roberts-Smith libel action against Nine newspapers progresses.

Bennett, Ebony, “Why freedom of the press matters”, Canberra Times, 26 June 2021, p.37. Unless
Australians fight to protect the media, the media won’t be here much longer to protect our
democracy.

Day, Mark, “Take the fear out of Covid”, Australian, 27 September 2021, p.20. Discusses the
changing news values and treatment during the Covid-19 pandemic. He says individual
editors and the media collectively should now be projecting a story of confidence, not fear.

Drevikovsky, Janek, “Roberts-Smith faces court”, Saturday Paper, 19-25 June 2021, p.3. Taking
the stand in his defamation case against Nine newspapers, former SAS soldier Ben
Roberts-Smith says allegations he assaulted a girlfriend and committed war crimes have
“ruined” his life. This is one of a number of serious examinations of the Roberts-Smith
defamation action against the Sydney Morning Herald, Age and Canberra Times that
appeared in various newspapers in June and July. See Ackland article above and Lindell
and McKenzie/Masters article below.

Lindell, Jasper, “On Canberra’s pulse for 95 years”, Canberra Times, 4 September 2021, p.11. An
article to mark the completion of 95 years of publication by the Canberra Times. See
Ackland and Drevikovsky article articles above and McKenzie/Masters article below.

McKenzie, Nick, and Masters, Chris, “Powerful interests who don’t want anti-war crimes
prosecuted”, Sydney Morning Herald, 30 August 2021, pp.12-13.

Toohey, Brian, “The rise and rise of Australian authoritarianism”, Saturday Paper, 17-23 July
2021, pp.10-11. As Australia’s security laws become more authoritarian—on the basis of
supposed threats from terrorism and China—their lack of oversight threatens our
democratic foundations.

Samios, Zoe, “Risk of tweets blur (sic) boundaries”, Age, 12 July 2021, p.23. Social media is an
important way to distribute information to the public. But what happens if a journalist’s
tweet results in legal action?

Simons, Margaret, “The experiment begins”, Saturday Paper, 24-30 July 2021, pp.10-11. A
former journalist and son of a line of management consultants, Mark Scott arrives at the
University of Sydney as an unlikely vice-chancellor. Can his curious talents turn around a
struggling sector?

Swan, David, “It was mortifying”, Weekend Australian Magazine, 24-25 July 2021, pp.18-21.
When venture capital investor Elaine Stead came under sustained attack from a gossip
columnist, there was only one way out: she had to take on her chief tormentor. See ANHG
111.1.14, “Businesswoman wins suit against columnist”.

ANHG SUBSCRIPTIONS
Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer:
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 114, October 2021— 20



