IMRAN THE PM PAKISTAN POLL VICTORY LOOMS AMID CHAOS s MAC BOSS NEW CEO AT MILLIONAIRES FACTORY 14

I IIE 1 &U S [ RI kLI DAY
Hllh\\
WWWITHEAUSTRALIAN.COM AL FOR THE INFORMED AUSTRALIAN | NEWSPAPER OF THE YEAR

® NINESWOOPS WITH $42BN TAKEOVER ® JOURNALISTS UNION WANTS DEAL BLOCKED ® REGULATOR HOLDS FINALSAY

THE DAY FAIRFAX DIED

Packer’s
v —mrvere s it o2 K e . . man nets
v ;I,l:« st o e o A ~ s ' i'H \ ‘ : ,. deal b()%

- * Faxtas v b wcave 3 / L " .
sarem 1 sy ~ 3 never did

n.r..d.u bl pce d % N . N L ’ 3

canh por Yaktas dae 7 { 2 /4

vy, ® TEamesbe wedh S4% pee »

Pustacibar (bamd
wonterkan o chowwd

* Cott cariings of e e d sty
ol 3

* Thoww abetac Srwchae

- tnvhed bx 48 53 Niw Sousd
e L
el i g,

MARKET IREACTION
'

' .

o D e L

: iii!!!'.,-e

[

,_ :‘W\ v.

e A e M
R Balfax chief enecalive Greg Hiywood, kL with Nie coasbepert 1agh Make ol D bebevienn rotwarks beadquateon m Srdeey yowtoniay

e

INSiE cernostns Hywood payout $6.3m and rising -

With she Fakfaxdralen  Pabiieg two bad bimleesars o)) ST e +

- W Nine and the ub dor 8, n & Condlla, w3 b bescems c o < A
;::Lt;:h_l-;,:::’ ::u’k:':’v:;-ﬁ;n, a :. ‘,-‘f:.“x: -.l-:_:f.;d IRSTING LACY Facchook shares I ..‘n ‘1:«', n' T corsmg < tw Sghd revs

dlive an sl vreth

Above: The top half of the front page of the Australian on 27 July 2018, reporting the imminent merger
of the Nine television network and Fairfax Media Ltd. The paper labelled it a “takeover” rather than a
merger. The name Fairfax had been associated with the Sydney Morning Herald for 177 years.

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 99 October 2018

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills,
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com
Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:
http://www.amhd.info/anhg/index.php
Deadline for the next Newsletter: 9 December 2018
Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year.



http://www.amhd.info/anhg/index.php

1—-CURRENT DEVELOPMENTS:
NATIONAL & METROPOLITAN

99.1.1 Fairfax (1): The end

Darren Davidson writes (Australian, 27 July 2018, p.1): The historic Fairfax publishing name is
to disappear from Australia after the company’s board agreed to a $2.1 billion cash-and-stock
takeover by Nine to create a $4.2bn newspaper and television company chaired by former federal
treasurer Peter Costello. The deal marks a dramatic turn for the 177-year-old company, sparking
anger among staff and prompting the journalists’ union to call for the deal to be blocked. Malcolm
Turnbull welcomed the merger of the companies which will trade under the Nine name, while the
Labor opposition warned of regional job losses and disappearing local content arising from the deal.
Fairfax Media’s share price rose 8.4 per cent to 83.5¢ in the wake of the announcement, while
Nine’s dived 10.3 per cent to $2.26.

If the deal is approved by regulators and shareholders, the new entity would be valued at more
than any local broadcaster — including the Kerry Stokes-controlled Seven West Media and US
media giant CBS’s Network Ten — and could lead to further media mergers. The deal unites the
Sydney Morning Herald, the Age and the Australian Financial Review with Nine’s second-placed
free-to-air television network, broadcaster of Married At First Sight, The Block, Ninja Warrior,
National Rugby League matches including State of Origin, breakfast show Today and from next
year the Australian Open tennis tournament. Fast-growing digital businesses, the crown jewels in
the deal, include real-estate listings business Domain and streaming service Stan, home of Sacha
Baron Cohen’s Who is America? Other assets include digital platform 9Nows and radio interests
through Macquarie Media, operator of talkback station 2GB, where Alan Jones and Ray Hadley
top the ratings.

99.1.2 Fairfax (2): A date to remember

The world changed for the Australian media
on 3 December 1986 when Rupert
Murdoch’s News Ltd launched his second
takeover bid for the Herald & Weekly Times
Ltd. That date is indelibly written in the
chronology of Australian media history. It
led to about a year of turmoil in Australian
media ownership generally remembered as

o mrve the Nesionai € st Arengh ¥ e Neston o @

e ey oo Cyclone Rupert
e great media shakeup”. IIWT

And now 26 July 2018 is going to be hlts group
remembered as another date when “the = :
world” changed for the Australian media. It
was the day when the imminent merger of
the Nine Network and Fairfax Media was
announced. It was, in the words of the

banner headline on Page 1 of the next day’s
Australian, ‘THE DAY FAIRFAX DIED”.

e i . i 8 e

Former Sydney Morning Herald editor-in-chief and pubhsher Peter Fray, wrote (Australzan 27
July 2018, p.7), “The Nine-Fairfax merger is a watershed moment for Australian journalism.” He
was blunt about Fairfax CEO Greg Hywood: “Rightly or wrongly, Hywood will be remembered as
the man who did what a Murdoch or a Packer never managed to do: he killed off the name Fairfax.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 2



The name carries weight, history and instant meaning. So do the mastheads and they will survive,
though for how long in print is again a pertinent question.”

The Australian of 27 July devoted much of its front page, all of five internal general-news pages
and the equivalent of a full page in the business section to the “Fairfax Takeover”. The casual
reader needs to be careful not to take all of the information presented as historically accurate. For
instance, there are some generalisations in the “Timeline” that are misleading. John Fairfax did
not buy the Sydney Herald in 1841; he and Charles Kemp bought it. In fact, “for as long as the
partnership [between Fairfax and Kemp] lasted Kemp’s name was to take precedence on their
imprint”, Gavin Souter noted (Company of Heralds, p.27). The Fairfax family did not become sole
proprietors until 1 October 1853. In 1936, the statement about Frank Packer has a couple of holes
in it: “Frank Packer founds Australian Consolidated Press upon the death of his father; assets
include the Telegraph newspapers.” Frank Packer’s father, Robert Clyde Packer, died on 12 April
1934. When Consolidated Press was formed in 1936, Hugh Denison was involved, too—Packer and
Denison “consolidated” some interests. And there was only one Telegraph, the daily edition. The
Sunday Telegraph did not appear until 19 November 1939.

99.1.3 Fairfax (3): Reduction of diversity
Here’s an extract from what Margaret Simons wrote on Inside Story (online), on 26 July 2018:

Today’s announcement of the merger of Nine and Fairfax is the biggest and most significant media
deal for decades, and one of the most significant in the nation’s history. The implications for
Australian public life are enormous. Not that it is a complete surprise. Ever since last year’s change
to media ownership regulations — including the removal of the ban on any entity owning print,
television and radio platforms in a single market — something like this has been almost inevitable.
This deal is effectively a Nine buyout of Fairfax. Over the next few months and years, the Fairfax
name will disappear. Thus ends a long and mostly honourable period in which the company has
been associated with quality journalism and has stood as the main counter to Murdoch’s News
Corporation.

This announcement also means a reduction in the diversity of ownership of mainstream journalism
outlets in Australia, and that is very bad indeed. Most obviously, Fairfax’s rural, suburban and
regional publications, including important local titles such as the Launceston Examiner and the
Newcastle Herald, clearly have no future as part of the new entity. In the teleconference for
investors and analysts this morning, Nine CEO Hugh Marks was quite clear about that. The focus
of the new entity will be on high-growth digital assets, and the regional Fairfax newspapers would
do better “in some other environment”, he said. In other words, they will be dumped. Probably they
will close, unless they are bought up by local people who value their content. Given that the deficits
that have emerged in journalism over recent months are mostly about the hollowing out of local
journalism, this is devastating to the civic and democratic health of local communities.

What about the flagship Fairfax mastheads — the Age, the Sydney Morning Herald and the
Australian Financial Review? It is by no means certain that the Age and Sydney Morning Herald
have a healthy future either. The new entity will “review the scope and breadth of the combined
business to align with its strategic objectives and its digital future.” That statement contains a
chilling message for print journalism. Fairfax CEO Greg Hywood said that the metropolitan
publishing business is sound — and more cost efficiencies were announced recently, in the form of
shared printing presses with News Corporation. So the mastheads will probably have a diminished
future, for a while, but the medium-term implications are dire.

The main value of the mastheads to Australia is, of course, their journalism — not the dollars they
earn. Without Fairfax journalism, we would not have a royal commission into the banks, and we
wouldn’t have had one into institutional sexual abuse either (with Joanne McCarthy’s Newcastle
Herald reporting being key). But as far as the dollars are concerned, today’s announcement sees
the mastheads’ main value to be their role as a vehicle for Domain’s real estate advertising. But
this value seems likely to be reduced by the buyout, since the new entity has a much bigger reach
through its broadcast assets.

From a business point of view, of course, it’s all gravy. Both Nine and Fairfax have been written
off as legacy media businesses going out backwards. From that perspective, this is a bit of a

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 3



turnaround — and Marks and Hywood were not backward in pointing out their cleverness this
morning. Hywood has stripped costs — reducing the newsrooms to a size he claims is sustainable
— while overseeing the growth of valuable businesses including Domain and the subscription
television service Stan, already owned in partnership with Nine. The result is a sufficiently tasty
morsel for sale.

Marks opened his remarks to investors and analysts this morning by foreshadowing that the new
Nine will pioneer highly targeted advertising using data gleaned from across the platforms —
including Stan and Fairfax Digital. But if it’s targeted, it comes at you on the web, not necessarily
linked to quality journalism. The risk is that the journalism becomes no more than a cost centre,
and thus at risk of being further diminished. In Marks’s teleconference this morning there was the
usual rhetoric about journalism being central to the new entity — but the hard facts and figures
are all about advertising separated from the mastheads. For its part, Domain might be a success
story for now, but it is hardly a sure thing in the medium to long term. The other headlines on
Fairfax’s news sites today are about a dip in the real estate market. The potential for estate agents
to start up their own platform hangs as a constant threat over the Domain enterprise, should it
ever try to gouge or otherwise annoy them. Domain might well be at its peak right now — which
probably drove some component of the timing behind today’s announcement.

99.1.4 Fairfax (4): Other developments, day by day

28 July: Nine CEO Hugh Marks did not hesitate in consigning the Fairfax family name to history,
saying it was “no longer relevant”. Nine was not going to call the company a hyphenated name
incorporating both Nine and Fairfax; and “the Fairfax brand is not an audience brand” in the same
way that a newspaper title is (Weekend Australian, 28-29 July 2018).

Nick Tabakoff, “The wall comes tumbling down”, Weekend Australian, p.15. To Paul Keating’s
dismay, a queen of the screen picks up a prince of print. In Keating’s view, Nine has the ethics of
“an alley cat”.

Editorial, “Media match faces rocky road”, Weekend Australian, p.23.

Pamela Williams, “Under Packer’s gaze, Marks takes 177-year-old prize”, Weekend Australian,
pp.25, 29.

Ben Butler, “Hywood’s $440m redundancy bill”, Weekend Australian, pp.25, 29. Departing Fairfax
Media chief executive Greg Hywood presided over a brutal seven-year program of staff cuts that
cost almost $440 million but failed to put a rocket under the publisher’s share price, company
documents show. The company’s annual reports show that between 2011, when Hywood took the
top job, and last year, the cost of restructuring projects averaged more than $60m a year. Over the
same period, the company shed 45 per cent of its staff in wave after wave of redundancies, reducing
its total head count from 10,631 to 5780.

30 July: Darren Goodsir, “The least-worst way to secure Fairfax journalism’s future”, Australian,
p.24: The proposed Nine merger/takeover has started yet another bout of fear and gnashing of
teeth [at Fairfax]. But this corporate consolidation—aimed at achieving scale to compete in a now
global, as well as local, market—makes sense in the current media environment.

Cameron Stewart, “Changes inevitable, says a saddened ‘Young Warwick™, p.26: Warwick Fairfax
Jr, the last family head of the Fairfax media empire, says he is deeply saddened by the loss of the
Fairfax name in the company’s merger with Nine, but he gets “the economics of it”.

31 July: Stephen Brook, “Fairfax bid in doubt as Nine shares wobble”. Nine Entertainment’s bid
for Fairfax Media remained under pressure as sustained weakness in Nine shares continued to
erode the premium offered to Fairfax shareholders. Despite rising 2.74 per cent yesterday to $2.25,
Nine Entertainment shares were still well below the $2.52 price shares were trading at before the
free-to-air television company announced its shock bid for the newspaper publisher on 26 July.

6 August: Darren Davidson, “Nine could sell Fairfax’s NZ arm”, Australian, p.24: Nine has opened
the door to selling non-core Fairfax assets on an investor roadshow including the New Zealand
business. Also see 99.3.2 below.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 4



99.1.5 Fairfax (5): Enters printing arrangement with News

News Corp Australia and Fairfax Media have struck a commercial printing arrangement as part
of a historic deal between the two publishers to tackle costs (Australian, 19 July 2018). After talks
lasting several years, News Corp and Fairfax Media have put rivalries aside to tackle costs in a
media market under siege from the Facebook and Google digital advertising duopoly. News Corp
Australia will provide seven-day printing services to Fairfax in NSW and Queensland. Fairfax will
print some publications for News Corp out of its North Richmond plant outside Sydney. A deal to
share facilities and minimise truck route duplication is designed to make the print newspaper more
sustainable in the long term and help accelerate the newsroom’s digital transformation.

News Corp Australasia executive chairman Michael Miller said the printing arrangement with
Fairfax demonstrated the company’s “confidence in the future of printed newspapers” and
“influence and impact of trusted newspaper journalism”.

“As a publisher, we have absolute confidence in the ongoing significance of newspapers. Within
this framework, we need to continue to look at the most effective and efficient ways to produce
newspapers,” Miller said in a statement to the stock market. The arrangement mirrors that in
place in New Zealand where HT&E Media (formerly APN Media) prints certain Fairfax newspaper
titles; and in Britain where News UK prints the newspapers of its competitors the Daily Mail,
Evening Standard, Daily Telegraph (UK) and Daily Express. Fairfax Media chief executive Greg
Hywood said the arrangements with News Corp were “landmark initiatives” that showed a
“rational approach to the complex issues facing the industry”.

99.1.6 Recent chronology
99.1.6.1 Deaths

Carter, Ron: D. 19 August 2018 in Melbourne, aged 85; reported football and athletics for the
Melbourne Argus 1949-57 and the Age, 1957-1993; contributor to the Australian, 1990s; covered
eight Olympics, beginning with Helsinki, 1952; highly regarded sports writer; had two great areas
of expertise and interest: the Olympic movement — and its sports, however obscure — and footy;
reported the old-fashioned way, forming close relationships with people in power, or — just as
importantly — all but anonymous people who knew things and wanted the truth, and often the
nonsense, revealed; never had a scoop drop in his lap — he worked at his craft seven days a week
for his entire career; that dedication was in him from the beginning, when, as a 20-year-old, he
paid his own way to Helsinki (and back) to cover the 1952 Olympics, for the Argus, and right to the
end, when he retired as chief footy writer of the Age (Geoff Slattery, Sydney Morning Herald, 20
August 2018).

Columb, Nick: D. 10 August 2018 in Spain, aged 72; began his working life as a finance journalist
at the Herald, Melbourne, before leaving to pursue business interests; an obituary in Melbourne’s
Sunday Herald Sun (12 August) described Columb as “a mercurial figure and someone who helped
put himself (and Australian thoroughbred racing) on the map with a rare blend of knowledge,
intuition and luck” (John Tidey).

Harris, Paul Geoffrey: D. 7 September 2018, aged 69; fifth generation member of the Harris
ownership family at the Burnie Advocate; joined the family firm in 1975 and was appointed company
secretary and finance director the following year; in 1991, when his father, Geoffrey Harris, who was
74, relinquished the chief executive’s position, Paul took over; masterminded the eventual $28
million takeover of the Launceston Examiner —with Rural Press taking a 60 per cent interest and
the Harris family, 40 per cent; left company’s employment on 26 April 2001; when Rural Press Ltd
acquired the Advocate in December 2003, it was Paul Harris’s decision to sell his 22 per cent stake
that was seen as the turning point (Rod Kirkpatrick).

Hawker, Denis Newton: D. August 2018, aged 92; editor, Hobart Mercury, 1970-1982; joined
Mercury in 1944; had some overseas experiences through awards and scholarships (Mercury, 30
August 2018).

Hook, Geoffrey Raynor (“Jeff’): D. 20 July 2018 in Melbourne, aged 89; born in Hobart and
attended Si Virgil’s College; started at Hobart Mercury at age 20 as a cadet press artist; completed
a course in Graphic Art at Hobart Technical College; before shifting to Melbourne in 1964 to join

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 5



the Sun News-Pictorial; became their full-time cartoonist; Melbourne Herald cartoonist Bill “Weg”
Green long claimed credit for suggesting the hidden hook in Hook’s cartoons; in 1987 Hook won
the award for humorous illustration in the Australian Black and White Artists Club's Bulletin
Awards; also in 1987 won the award for the Best Political Cartoon at the International Cartoon
Festival at Knokke-Heist, Belgium, and in 1991 he won the award for Best Press Cartoon at the
same festival; once described his role as that of a “self-appointed spokesperson for the poor
suffering public and a permanent member of the Opposition”; his favourite caricature was Gough
Whitlam—"a very tall man with magnificent eyebrows” (Herald Sun, 21 July 2018, p.8).

Paul, Anthony Marcus (“Tony”): D. 14 July 2018 in Brisbane, aged 81; edited University of
Queensland newspaper before becoming cadet journalist at Courier-Mail, Brisbane; sub-editor for
Australian Associated Press-Reuters in late 1950s; won World Press Institute Fellowship to US;
became editor of Australian edition of Reader’s Digest (then an influential publication); editor-in-
chief of the Asian edition of the Digest, roving editor of the US edition of the Digest and Asiaweek
magazine, editor-at-large (Asia) for Fortune magazine, founding editor-in-chief of Asia INC, editor-
in-chief of Business Tokyo, and contributor to Singapore’s Strait Times; his great coup was to be
among the first to break the story of the Cambodian genocide, in a book, Murder of a Gentle Land,;
reported on the Soviet-Afghan war and the communist insurgencies in Thailand, Malaya and the
Philippines (Courier-Mail, 4 August 2018, p.57).

Perry, Ronald Alfred (Ron): D. aged 84, Daily Telegraph 1950-58 and 1961-65, Southdown Press
1965-81, London suburbans, Commonwealth Trade Publicity, Deakin University.

Searby, Richard Henry: D. 8 August 2018, aged 87; lawyer, company director, academic; born
in South Yarra; boyhood and university friend of Rupert Murdoch; worked for three years as an
associate to Sir Owen Dixon, chief justice of the High Court of Australia; later known as Murdoch’s
problem solver; as part of the News Corp negotiating team, it was down to him to “nickel-and-
dime” the deal when they were trying to establish the precise nature of the assets; chairman of
News Corp, 1981-91, and a director, 1979-92; retired from News Corp shortly after 60t birthday
but took non-executive roles at the parent company and News Ltd, its Australian arm; Chancellor
of Deakin University, Geelong, 1997-2005 (Australian, 20 August 2018).

Whitton, Evan Morn: D. 16 July 2018 in Sydney, aged 90; born in Muswellbrook, NSW, where
his father was a partner in the Muswellbrook Chronicle; spent some childhood years in Murgon;
attended Downlands College, Toowoomba; went to Teachers College; taught at Downlands, became
senior English master and coached the rugby XV; was a representative rugby five-eighth for
Toowoomba while president of the Toowoomba Rugby Union at age 23; joined Toowoomba
Chronicle as a cadet journalist in his thirties; joined Solly Chandler’s Truth in Melbourne in 1966,
winning his first Walkley Award, in 1967, with a series of features on “Life on the pension” (he
actually lived on the pension of $15 a week for a fortnight); won a Walkley in 1970 with articles
implicating Victorian detectives in an illegal abortion ring; he regarded Truth as a tabloid where
he could do “something noble in the art of muckraking and shedding light”; joined the Sunday
Australian in 1970 before joining Fairfax where he worked at both the National Times and the
Sydney Morning Herald; wrote a column for the Australian in the 1990s; remembered for his
26,000-word, three-part Walkley-winning National Times series in 1975 on the grand folly of
Australia being drawn into the Vietnam war (also won Walkleys in 1973 and 1974); was named
Graham Perkin Australian Journalist of the year in 1983 for “courage and innovation” in reporting
the royal commission into Premier Neville Wran’s alleged misconduct; often wrote special articles
on big rugby matches for Sydney Morning Herald, described his coverage of the Fitzgerald inquiry
into Queensland police and political corruption in the late 1980s as “the biggest and most
important story I ever worked on; the experience of a career”; mentored a string of young
journalists who went on to become highly successful, such as Paul Kelly, Andrew Clark, Anne
Summers, Wendy Bacon, David Marr and Brian Toohey; authored a number of books, including
Can of Worms, Amazing Scenes, The Hillbilly Dictator and Our Corrupt Legal System; employed
as a Reader in Journalism in the Department of Journalism at the University of Queensland for
two or three years at start of 1990s (various sources; also see 99.4.1 below).

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 6



99.1.7 Former editor becomes new chief of staff for PM

The Prime Minister, then Malcolm Turnbull, named a former editor of the Australian, Clive
Mathieson, as his chief of staff, as part of efforts to sharpen the government's political focus ahead
of the next federal election, reported the Australian Financial Review, 30 July 2018. Mathieson, a
former business writer for Adelaide's Advertiser, replaced former diplomat Peter Woolcott, who
was appointed to replace outgoing Australian Public Service Commissioner John Lloyd from 9
August. Mathieson was well placed to take over after the Coalition's policy preparation was
complete for the next election. Mathieson joined Turnbull's office as deputy chief of staff in
September 2017 after working for NSW Liberal premier Gladys Berejiklian.

99.1.8 Her first letter to the editor

Victoria Evans, of Sydney, wrote (Weekend Australian Magazine, 4-5 August 2018, p.8): “I've
never written to a newspaper before but the article on Nhill was one of the most inspiring,
wonderful stories I've read in a paper. Thank you.” [Greg Bearup wrote, “Where there’s a Nhill”,
Weekend Australian Magazine, 21-22 July 2018, pp.18-22.] There were three other letters
published about the Nhill article, all positive.]

99.1.9 Senior revamps for its audience

The Senior newspaper, in its 40th year of publication, has undergone a revamp. It is sporting what
editor Cheryl Field describes as “a brand new look” (Senior, August 2018). The makeover comes as
the Senior introduces innovative digital-first technology into its newsroom. The August print
editions (there’s a slightly different edition for each State) boast design enhancements including
larger text to make articles much easier to read and faster to load on smartphones, tablets, laptops
or desktops. The streamlined functions are optimized for faster page and story navigation and a
more engaging user experience, plus easier sharing on social networks.

99.1.10 Newspaper advertising revenue: roller-coaster

Chris Mitchell writes (Australian, 16 July 2018): The Commercial Economic Advisory Service of
Australia quotes inflation-adjusted free-to-air TV advertising revenue figures for 2007 to 2017
falling about 10 per cent from $3.47bn to $3.18bn. Television, always a brasher industry than
publishing, is weathering the storms of media fragmentation better than print, but there are signs
publishers are starting to slow declines and even reverse them. Print has fallen faster and further.
In June 2018 market research firm IBISWorld published a report on Australia’s newspaper
industry showing total annual revenue of $2.7bn and profit of $147 million. The report says annual
revenue has fallen an average of 8.4 per cent a year since 2013; it forecasts falls will continue at
3.2 per cent a year until 2023.

CEASA quotes total newspaper revenue including inserts in 2007 of $4.08bn and last year of
$1.87bn including digital revenue and inserts, so on its numbers print has more than halved. Once
$500m a year larger than FTA, it is now $1.4bn smaller. IBISWorld points to growing digital
subscription revenue as a ray of sunshine, especially at the Australian and the
Australian Financial Review, both sources of premium, unique news. Last year this newspaper
announced its return to profitability, largely on the back of 100,000-plus digital subscribers paying
$8 a week.

6 August (Australian): After four years of disappointing results for newspaper advertising, the
tide has turned. The latest statistics show the decline has eased. The lowest quarterly decline in
the Australian news media market shows publishers have made strides in expanding their digital
advertising revenue and in making print newspapers more sustainable for the long haul. Demand
for news media ads fell a more modest 3.7 per cent to $494.3 million in the second quarter of
calendar year 2018, the lowest quarterly decline. The data is produced by the News Media Index,
which measures advertising sales bookings between publishers, advertisers and media buyers.

99.1.11 Fairfax papers increase cover charges

From Monday 3 September prices of Fairfax metropolitan newspapers Sydney Morning Herald,
Age, Sun-Herald and Sunday Age, increased by 20 cents to $3.20 weekdays (compared with $1.70

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 7


https://www.afr.com/news/politics/pm-under-pressure-to-dump-company-tax-cuts-20180729-h139w9
https://www.afr.com/news/politics/national/grand-bouf-at-the-lodge-20120830-j1wan
https://www.afr.com/news/politics/national/grand-bouf-at-the-lodge-20120830-j1wan
https://www.afr.com/news/policy/climate/australia-a-black-sheep-over-climate-20150702-gi3wpq
https://www.afr.com/news/public-service-commissioner-john-lloyd-quits-over-ipa-investigation-20180604-h10xs0

for News Corp tabloid competitors; and $3 for the Australian), Saturdays to $4.20 (News products
at $2.50; and the Weekend Australian, $3.80) and on Sundays to $3.70 (News at $3).

99.1.12 Glasgow publication changes

The Glasgow-based Sunday Herald closed on 2 September. The publisher, Newsquest, now issues
both the Herald and the pro-independence National seven days a week. This started on 9
September (i, 25 August 2018; and https://www.msn.com/en-gb/news/uknews/glasgow-based-
newspaper-the-sunday-herald-axed-by-newsquest/ar-BBMIOCH).

99.1.13 Who’s been printing my newspaper?

On 6 August 2018, the imprint on the Sydney Morning Herald stated: “Printed in Brisbane by
News Ltd, Lytton Road, Murarrie, for the publisher. Printed in Sydney by News Ltd, 25-52 Hume
Highway, Chullora, for the publisher.”

On 6 August, the imprint on the Age, Melbourne, stated: “Established in 1854. Published by The
Age Company Pty Ltd (ABN 85 004 262 702) of PO Box 257, Melbourne, Victoria, 3001.Printed by
Fairfax Media Print and Distribution, Ballarat (ABN 55 004 810 511), Grandlee Drive, Wendouree,
for the publisher. To find out more about The Age and its people, history and services, go to
about.theage.com.au/ [Across the top of this notice and the one alongside about the Australian
Press Council was the line: “Mark Hawthorne is publisher, Victoria, Australian Metro Publishing.”

99.1.14 Musical chairs at the top

The following screen shot from the top of Page 6 in the Australian on 22 August presented front
pages from that paper during changes of Prime Minister over the previous 50 years. The latest
change, on 24 August, is featured in the front page of 25-26 August 2018.

How The Austrahan has covered prime ministerial leadership changes over the past 50 years

@ THE AUSTRALIAN gy P THE AUSTRALIAN THEAUSTRALIAN® THEAUSTRALIAN® THEAUSTRALIAN® THEAUSTRALIAN*
ST oo | | (R =f -&-I EIEENT WS
o T [t e

=

AN W L X
THERUDD RESURRECTION
TURNBULLS TRIUMPH

7 ~~~ In the politically chaotic working
THE o week of Monday to Friday, 20-24
W fi?!-éﬂ"’f,ND A I'TQ'I‘I_{[AI_,I‘A “ August 2018, Australia had two
e - A gl leadership spills within the ranks
of the Federal Parliamentary
Liberal Party. On Tuesday, 21
August, the incumbent Prime
Minister, Malcolm Turnbull, won
the first spill, 48-35, against Peter

ScoMo leads new generation  pucon. On Friday, 24 August
Malcolm  Turnbull called a
leadership  spill after being
presented with a petition of 43
names calling for such an action.
This time there were three
candidates: Peter Dutton, dJulie
Bishop and Scott Morrison. Bishop
was excluded after the first ballot,
and Morrison won the second
O T — A SIS ballot,  against  Dutton,  45-40.
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 8

ey
FOR THE INFORMED Af

® END OF THE ABBOTT-TURNBULL WARS ® FRYDENBERG HANDED TREASURER'S ROLE ® FORMER PM TO SPARK BY-ELECTION



https://www.msn.com/en-gb/news/uknews/glasgow-based-newspaper-the-sunday-herald-axed-by-newsquest/ar-BBMl0CH
https://www.msn.com/en-gb/news/uknews/glasgow-based-newspaper-the-sunday-herald-axed-by-newsquest/ar-BBMl0CH

Turnbull’s prime ministership had ended after 1075 days. Josh Frydenberg was elected the new
deputy leader.

99.1.15 Media moguls and the prime ministership

ABC TV News political editor, Andrew Probyn, reported on 18 September that newspaper owners
Rupert Murdoch (News Corp) and Kerry Stokes (Seven West) actively sought the overthrow of
Malcolm Turnbull as Prime Minister. David Crowe supported this on 20 September by reporting
in Fairfax metropolitan papers (Sydney Morning Herald, Age, Canberra Times) that Turnbull
spoke to Murdoch two days before the Liberal Party leadership spill in August, urging the media
mogul to stop a campaign against him. Turnbull challenged Murdoch over the coverage of his
government in News Corp newspapers and its Sky News television channel, arguing the media
company was intensifying the leadership turmoil. Fairfax Media had been told Murdoch played
down his part in fuelling the leadership speculation, saying it was primarily a matter for his son
Lachlan, who is his co-chairman and a stronger presence in the company’s Australian operations.
Only later, according to sources familiar with the conversations, did Turnbull learn of a private
discussion in which Murdoch told fellow media mogul Kerry Stokes that the government leadership
had to change. “Malcolm has got to go,” Murdoch is said to have told Stokes.

Stokes told Fairfax Media he did not interfere with editorial opinions at Seven West outlets. “The
ABC’s headline asked what did I have to do with the Liberal leadership spill. The answer is
absolutely nothing,” Stokes said. “I do not enter into speculative political gossip nor interfere with
editorial opinions. The ABC was wrong in asserting that the West Australian backed Scott
Morrison at my direction. That is not the way I operate. Furthermore, the characterisation and
supposed details of the private conversations assigned to me are wrong.” News Corp general
manager Liz Deegan also disputed the account. “The ABC and AFR reporting is merely that —
speculation and conspiracy,” she said.

Columnist Chris Kenny, of the Australian and Sky News, blasted the “far-fetched” claims that
Murdoch “directed the dispensing of a Prime Minister” through his newspapers and pay-TV
channel. He cited editorials in the Australian as proof the paper did not campaign to remove
Turnbull. On 20 September the Australian also responded, vigorously denying contact between
Rupert Murdoch and Stokes, pointing to and quoting from editorials in the Australian over the
years and recently supporting the Prime Ministership of Malcolm Turnbull. News Corp papers also
pointed out that two principal anti-Turnbull people, radio commentators Alan Jones and Ray
Hadley, are part of the Fairfax Media group.

Kerry Stokes of Seven West Media (which includes the West Australian) also strongly rebutted the
allegation. He said, “I have never received a text from Rupert Murdoch on this or any matter. I
don’t think he has my number nor I his.” Prime Minister Scott Morrison also dismissed the ABC’s
report on Wednesday. “I don’t think it happened,” Morrison said. “I don’t believe it happened at
all, and you’d think I'd know, given I was involved.”

See also, Gerard Henderson, “Aunty tries spicing up a stew that lacks basic ingredients”. Weekend
Australian, 22-23 September 2018, p.22.

The ABC reporting of various political issues and pressure to sack journalists Emma Alberici and
Andrew Probyn were reportedly part of the reason for the turmoil when the ABC board sacked
managing director Michelle Guthrie on 24 September (see newspapers, 25 September); and when
ABC chairman Justin Milne resigned on 27 September (see newspapers, 28 September).

99.1.16 ‘Fairwater’: Fairfax and Cannon-Brookes

15 August 2018: The late Lady Mary Fairfax’s $100 million-plus Sydney Harbour trophy home “Fairwater”
could be in the famous family’s possession for decades to come, according to never before published
provisions in her will (Margin Call, Australian, 15 August 2018). And while the Fairfax family name looks
set to slip from the boards of the stock exchange following a $4 billion merger with Hugh Marks’s Nine
Entertainment, the wishes of Lady Mary will ensure some ongoing prominence for the family name thanks
to a $600m-plus vehicle, the Lady (Mary) Fairfax Trust. “Margin Call” has obtained the 35-page last will and
testament of Lady Mary, who died aged 95 last September. It outlines the until now private inheritance

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 9



plans for one of the Australia’s richest families and will be of particular interest to eastern suburbs
property aficionados. The vast fortune has been left entirely to her four children.

27 September: Tech billionaire Mike Cannon-Brookes and his wife Annie have bought Australia’s
most expensive house, Fairwater, ending more than a century of Fairfax family ownership.
Cannon-Brookes is believed to have paid close to $100 million.

99.1.17 News Corp revenue climbs

News Corp reported a 29 per cent increase in revenue for the fourth quarter (Australian, 10 August
2018). This reflects the consolidation of Foxtel and Fox Sports into a merged subscription-TV player
and strong performances in digital real estate and book publishing. For the quarter, the company
reported a net loss of $US355 million, which includes a non-cash impact of $US337 million
resulting from the Foxtel-Fox Sports deal, compared with a loss of $US424 million in the same
period a year earlier. News Corp reported total revenue of $US2.69 billion for the three months
ended 30 June. Revenue at the news and information services business, which accounts for 48 per
cent of the company’s top line, rose 1 per cent at $1.3 billion. News Corp said digital revenues now
represented 30 per cent of news and information services segment revenues, compared to 26 per
cent in the previous year, reflecting efforts to attract more paid digital subscriber growth at
mastheads.

99.1.18 Grammar: are it worth mentioning?

Your ANHG editor often sees sentences in newspapers with more than one subject but a singular
verb. He often thinks of keeping a file of examples. At last he has done something about it. Here
are some recent ones.

» Weekend Australian Magazine, 7-8 July 2018: Tasmania’s Anglican Bishop, the Right
Reverend Richard Condie: “Our discipleship, our following of Jesus, our trust and hope and
life is so much more than real estate.” [Yes, I know that’s a quote.]

» Courier-Mail, 7 July 2018, p.84: (By Peter Badel) But not even a recall to the Queensland
team as a winger and a $30,000 payday for Origin III is sufficient reward to convince Oates
to abandon his dream of playing in the forwards.

» Australian, 30 August 2018: (By Peter Lalor). Time and the human tide is against cricket.

» Weekend Australian, 1-2 September 2018: Headline over a Gideon Haigh cricket story:
Board’s line and length is way off

» From msn.com, citing Daily Mail, 26 September 2018: Cassandra [Thoburn, former wife of
Karl Stefanovic] was appearing on the Network Ten breakfast show to discuss her new
children's book, but it wasn't long before her famous ex-husband and their relationship
breakdown was brought up.

» Australian, 2 October 2018: (By Peter Lalor). Speculation and a degree of anxiety
surrounds this week’s announcement of the first new chief executive at Cricket Australia
since James Sutherland took the role in 2001.

99.1.19 Weekend Australian Magazine marks 30th birthday

The Weekend Australian Magazine of 15-16 September was a special 84-page issue to
commemorate its 30th anniversary. Editor Christine Middap wrote: “The year 1988. It began with
a bang for this was our bicentennial year and who could forget the First Fleet re-enactment that
drew two million people to the shores of Sydney Harbour on Australia Day. Bob Hawke was prime
minister; the median house price in Sydney was $141,000 (Melbourne $109,000, Brisbane $71,000).
The $1.1 billion new Parliament House opened. Michael and Lindy Chamberlain’s convictions over
the death of baby Azaria were quashed and the $2 coin was issued. Novelist Peter Carey won the
Booker Prize for Oscar and Lucinda, INXS was riding the top of the charts with Kick, and Home
and Away debuted. And in September 1988 this magazine was launched.

“We've published roughly 10,000 features since then: mountains of words and photos that tell the
story of Australia. For this special anniversary issue we've asked 30 influential Australians to
reflect on the past three decades and their hopes for the future. We thank them for their

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 10



involvement and thoughtful answers. And we thank our readers—those who have grown old with
us and those just discovering us. As I flick back to the very first issue produced by the redoubtable
Peter Blunden, a lot has changed. But one thing hasn’t: our history is built on quality storytelling—
and that is our future, too.”

99.1.20 Press Council removes member

The Australian Press Council has removed GetUp deputy chair Carla McGrath as a council
member (Weekend Australian, 1-2 September 2018). Chairman Neville Stevens moved to eliminate
conflicts of interest on the media watchdog at a general meeting that voted overwhelmingly to
remove McGrath. McGrath, who had been a member of the council for 15 months, had rejected an
invitation for her to resign.

99.1.21 Contentious cartoon

In the women’s singles at the 2018 US Open tennis tournament, the mighty Serena Williams was
defeated by Japan’s Naomi Osaka on 8 September. Williams harshly criticised the umpire, in what
many called a tantrum. The Melbourne Herald Sun printed a cartoon by regular cartoonist Mark
Knight lampooning Williams. This cartoon attracted much attention on social media in the US and
elsewhere. It was criticised as racist. The Herald Sun, supported by other News Corp newspapers,
responded strongly, pointing out that the lampooning was no greater than that of other well-known
people in their cartoons. Indeed, on 12 September, the Herald Sun devoted five pages to the
controversy, including reprinting the cartoon. Its front page was a montage of cartoons that had
fiercely lampooned many public figures.

99.1.22 Fairfax: Defamation judgment

On 12 September the Queensland Supreme Court awarded $3.75 million in damages for
defamation by Macquarie Radio broadcaster Alan Jones to four Wagner brothers, developers in the
Toowoomba area. This resulted from allegations Jones made in connection with the 2011
Grantham floods. This is a record defamation judgement in Australia. As Macquarie Radio is
owned by Fairfax Media, this may impact on their earnings and on their future merger with the
Nine Network.

99.1.23 Readership

Readership figures show that the Weekend Australian was averaging 598,000 readers in June,
compared with 620,000 for the Saturday Sydney Morning Herald and 510,000 for the Saturday
Age (Weekend Australian, 8-9 September 2018, p.2).

99.1.24 Darren Davidson off to New York

Darren Davidson, media editor of the Australian, is off to New York to become editor-in-chief of
Storyful. He will be in charge of the long-term vision and day-to-day operations of the global
editorial team (Telum Media Alert, 26 September 2018).

2—CURRENT DEVELOPMENTS:
DIGITAL

99.2.1 Teacher’s Pet podcast attracts 11 million downloads

The Teacher’s Pet, the investigative podcast series by the Australian, released its final episode on
17 August— for now (Australian, 17 August 2018). Launched three months earlier, the acclaimed
weekly series had been examining the 1982 disappearance and suspected murder of Sydney wife
and mother-of-two Lyn Dawson. Two coroners found, in 2001 and 2003, that Lyn was killed by a
“known person”, her husband Chris Dawson, a former star footballer with the Newtown Jets.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 11



Dawson was not charged, with the DPP citing insufficient evidence. He denies killing his wife.
National chief correspondent Hedley Thomas said the 14th episode would be the last until new
leads were run to ground. “The investigating and reporting job has largely been done in examining
and bringing to light the new evidence that’s out there,” Thomas said.

The case is now in the hands of the NSW Office of the Director of Public Prosecutions, which is
considering whether there is enough evidence to prosecute. “The DPP has more evidence before it
as a result of this series that it could act on,” Thomas said. The Teacher’s Pet was created by
Thomas, a five-time Walkley Award winner, and producer Slade Gibson, a former guitarist with
Savage Garden. It has uncovered new evidence and brought forward witnesses who had never
before spoken to police.

With more than 11.6 million downloads of the series so far, The Teacher’s Pet is the first Australian
podcast to top the US iTunes podcast charts. It remains the No 1 Australian podcast and also
reached No 1 in the UK, Canada and New Zealand.

12 September: NSW Police announced the re-opening of its investigation into the murder of Lyn
Dawson who was killed in 1982.

99.2.2 Daily Mail Australia accused of pinching stories

Increasingly frustrated editors and journalists claim Daily Mail Australia’s “theft” of news stories
has become more brazen and an almost daily occurrence, undermining investment in quality
journalism (Australian, 13 August 2018). The free news website has long antagonised newspapers
by regurgitating their stories, but several editors told the Australian it had reached new levels that
were “destructive” to serious journalism. Daily Mail Australia executive editor Lachlan Heywood
defended the website, saying it credited and linked to original sources and regularly broke stories.
However, tweets from disgruntled journalists and editors have in recent months become
increasingly bitter, accusing the Mail of plagiarism and theft. The editor of the Weekend Australian
Magazine, Christine Middap, said the Mail’s replication of the magazine’s cover story on August 4
— revealing new theories on the fate of US pilot Amelia Earhart — was particularly galling. The
Mail piece, published hours after the magazine expose, drew in part on a website set up by Earhart
enthusiast David Billings, who was interviewed in Sam Buckingham-Jones’ original story.
However, Middap said this did nothing to excuse a blatant “rip-off”.

99.2.3 Digital newspaper access

Victor Isaacs writes: The following information may be useful to readers who wish to access
digital copies of interstate newspapers.

All daily newspapers these days offer digital subscriptions providing the chance to see online
versions of the hard copy. However, most subscriptions are for minimum periods of three or six
months, meaning it is an expensive exercise for those curious about interstate dailies.

A subscription to one of the major News Corp newspapers offers electronic access to all of them.
Thus an electronic subscription to any of the Herald Sun, Daily Telegraph, Courier-Mail,
Advertiser, (Hobart) Mercury, NT News, Geelong Advertiser, Gold Coast Bulletin, Townsville
Bulletin or Cairns Post provides online access to all of them, as well as to their Sunday siblings.
This access does not extend to the Queensland and northern NSW newspapers that News Corp
acquired from APN at the end of 2017. It also does not extend to the Ausiralian. However,
electronic subscription to the Australian does include similar access to the (US) Wall Street
Journal, and, for a small additional premium, the (UK) Times.

In addition, free online access is possible to the front pages of all News Corp dailies.

A very few non-capital city dailies very conveniently also offer digital access on a cheap, single copy
basis. These are the (Newcastle) Herald (owned by Fairfax Media) at
http://theherald.mybigcommerce.com/, the (Mildura) Sunraysia Daily (owned by Elliott, but closely
aligned with Fairfax) at https://sunraysiadaily.pressreader.com/sunraysia-daily and the (Broken
Hill) Barrier Daily Truth (owned by the Barrier Industrial Council) at http://bdtsales.com/

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 12


http://theherald.mybigcommerce.com/
https://sunraysiadaily.pressreader.com/sunraysia-daily
http://bdtsales.com/

Mention of the (Newcastle) Herald also provides an opportunity to note that this seems to be the
only surviving example of a newspaper offering an online book shop service offering interesting
publications related to its local area.

Almost all local, free weeklies also provide free online access to digital copies.

It seems that there is only one New Zealand daily that offers single issue digital purchase. This is
the small Greymouth Star (on the West Coast of the South Island, owned by Allied Press) at
https://subscribe.realviewtechnologies.com/global/subscribe/rvportal/subscribe.aspx?cpid=7961&ii1
d=160859

99.2.4 BuzzFeed asks readers to help

BuzzFeed News is becoming the latest newsroom to ask its readers to help shoulder the cost of
newsgathering. The digital media company plans to unveil a feature at the bottom of its news pages
that allows readers to donate between $US5 and $US100. The donation feature asks readers to
“help us report to you” and calls upon them to join a community that will shape the future of
BuzzFeed News. Contributors would get timely updates on big investigations and new
programming from BuzzFeed News, a person familiar with the program said. If successful, it could
be a prelude to a membership program with more perks, the person said, noting that the company
had no plans to charge its readers for content (Australian, 29 August 2018).

99.2.5 Mobiles to hit No. 1 for news readership

More Australians will read their digital news using their mobile phone than any other device by
the end of the year for the first time on record, Enhanced Media Metrics Australia (Emma) data
released on 3 September shows. In June, 72 per cent of Australians were reading news media on
their smart phones, tablets and laptops. This was a 2 per cent jump over the year to 13.2 million
people (Sydney Morning Herald, 3 September 2018, p.27).

99.2.6 Digital print editions of Launceston and Burnie papers

Online readers of the Launceston Examiner and the Burnie/Devonport Advocate received access to
a digital print edition of their newspapers from Tuesday, 18 September, if they subscribed for full
website access. The two papers launched local news subscription packages for unlimited access to
their websites (Examiner and Advocate, 15 September 2018).

U 3-CURRENT DEVELOPMENTS:
== COMMUNITY & PROVINCIAL

99.3.1 Temora: Newspaper identity honoured

Arthur Stafford Bradley, former owner-editor of the Temora Independent and a third-generation
member of the Bradley family of newspaper owners, was awarded an Order of Australia Medal in
the Queen’s Birthday Honours in June. The honour was for service to the print media and to the
community of Temora, NSW (Australian, 11 June 2018). Bradley has been a member of the
Country Press NSW Council for 43 years. He was the president twice and was made a life member
in 2008. His community involvement over many years has included Apex and Rotary.

99.3.2 Nine-Fairfax: The regional papers

Ian Willis writes (this is an extract from “Despite the doom and gloom in Australian media, the
outlook for regional papers remains strong”, theconversation.com, 7 August 2018): Is the “local rag”
doomed under the Nine-Fairfax merger and the re-shaping of the Australian media landscape?
Does the creation of the new media-entertainment conglomerate threaten the very existence of the

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 13


https://subscribe.realviewtechnologies.com/global/subscribe/rvportal/subscribe.aspx?cpid=7961&iid=160859
https://subscribe.realviewtechnologies.com/global/subscribe/rvportal/subscribe.aspx?cpid=7961&iid=160859

local newspaper? Media commentary has justifiably questioned the continuation of quality
journalism and editorial independence of the metropolitan dailies in Sydney and Melbourne. Yet
there has been a silence on the threat to small country and suburban mastheads.

The Australian Community Media division of Fairfax Media controls 16 Sydney suburban
mastheads, around 110 local newspapers across New South Wales and ACT and a further 50 or so
local mastheads across the country. Media consolidation and rationalisation threaten the viability
of these small community newspapers. Studies in the United States have shown that communities
suffer when local newspapers shut their doors. The level of scrutiny of government declines, along
with governance standards and the health of local democratic processes.

But will the local newspaper actually disappear for good? British newspaper historian Rachel
Matthews has stated that the death of the local newspaper has been predicted more than once over
the past 250 years. Local papers have a long history in Australia. Newspaper historian Rod
Kirkpatrick states that the first regional newspapers outside the capital cities appeared in
Launceston in 1825, Geelong in 1840 and Maitland in 1841. Some local newspapers became part
of family press dynasties across rural Australia, and local press barons protected their interests by
forming country press associations to lobby colonial governments.

Journalism in local colonial newspapers was driven by parochialism and notions of progress. Little
has changed today.

The essence of local newspapers is that they are a mirror of the small communities that produce
them. Regional historian Louise Prowse says the local newspaper is central to the life of country
towns. Country and suburban journalists and editors are embedded in their communities, and as
Belinda Sanders, the editor of the District Gazette in regional NSW, points out, readers have direct
access to them. Lee Abrahams, the owner and editor of the District Reporter in Camden, NSW,
aims to tell the “local people about their local area and their stories are part of that agenda”.

99.3.3 Perth suburbs: 5 titles close

Perth’s Community Newspaper Group has announced the closure or consolidation of five titles: the
Midland/Kalamunda Reporter, Comment News, Hills/Avon Valley Gazette, Advocate
(Ellenbrook), and North Coast Times. Four of the five are from Perth’s east, including Midland,
Kalamunda, Ellenbrook, the Swan Valley, Armadale, Gosnells, Serpentine and Jarrahdale areas.
The Comment News, the founding paper of the group, was nearly 50 years old.

The changes will affect only print editions, with communities continuing to be serviced by a website
that will include localised news and a masthead-specific landing page. Some existing mastheads
will expand distribution areas to include suburbs that will no longer be serviced. Final issues of
the papers were published in the week beginning 3 September (Telum Media Alert, 10 August
2018, and watoday.com.au, 9 August 2018).

99.3.4 Cape York: Newspaper delivered by aircraft

The Cape York News is distributed by air to 50 remote properties on Cape York Peninsula, the
newspaper declares. It claims a readership of 5000 people and covers news in Aurukun, Coen,
Cooktown, Hope Vale, Kowanyama, Lockhart River, Mapoon, Napranum, the NPA, Pormpuraaw,
Weipa and Wujal Wujal.

Regional & Remote Newspapers publishes Cape York News and Torres News, covering the Cape
York Peninsula and Torres Strait regions. Cape York News was launched on 22 February 2017
through the merger of the Western Cape Bulletin and Cooktown Local News
(http://regionalandremote.com.au/) Thanks to Peter Gill, of Melbourne, for sending ANHG a copy
of Cape York News.

99.3.5 Cairns: Sun sets after 22 years

The weekly Cairns Sun has ceased publication after nigh on 23 years. The first issue appeared on
18 October 1995; the last on 24 July 2018. The following information is drawn from Roz Pulley’s
“Sun sets on two decades of stories” in the final issue. The Cairns Sun incorporated the Northern
Beachcomber and offered an independent source of news delivered to every home from Palm Cove
to Centenary Park. Its mission was simple—to focus on “local news, sport and advertisers”. Robyn

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 14



Holmes was the founding editor and Charlie McKillop was the first journalist. The final editor was
Lauren Pratt and the final journalist, Roz Pulley.

99.3.6 New England, NSW: Various

Barry Blair, of Uralla, writes (6 September): It’s interesting to note a range of happenings
in/around New England North West/Mid North Coast.

At Armidale, the monthly glossy lifestyle magazine Focus is alive and well. The current September
2018 edition 1is issue 130 with 64 pages with pages measuring 23.5 cm wide by 34 cm. Their web
address is www.focusmag.com.au which should lead you to their sister editions at Tuncurry
Forster, Port Macquarie and Kempsey. The Armidale produced edition is door-to-door throughout
New England.

Although Focus is deemed independent, it does have an arrangement with Fairfax Media, which
as I understand involves printing and accounting. I twigged recently when Armidale Focus
advertised for a photographer, when I noticed they had lifted a Fairfax Media advert, but had left
small print behind where such adverts use certain phraseology such as, “Fairfax Media is not
responsible for... “. However, the arrangement works, Fairfax Media won’t allow Focus to launch
a Tamworth based edition.

Meanwhile, the bi-weekly Armidale Express, ranging from 12-20 pages an issue, trundles along,
having lost the Domain supplement a couple of years ago to an enterprising group of Armidale real
estate agents. This week’s 20-page Armidale Express Extra has only two pages devoted to Domain.

Down the road at Tamworth, all appears to be alive and well at the Northern Daily Leader with
their Saturday weekly glossy Domain usually running at 48 pages, with an occasional seasonal 80
pages. Last Saturday the Northern Daily Leader itself ran 52 pages plus Domain.

Walcha News on 30 August ran 12 pages, while the Tnverell Times on 28 August ran 12 pages. Both
papers carried the weekly 12 pages insert, Country Leader.

Uralla has done without a newsagency for a few years, but a limited service is provided at local
supermarket Foodworks, with state/local/regional titles and a good range of glossy mags keeping
readers satisfied. The supermarket also handles all gambling (Scratchies) since the newsagency

folded.

S

¥ 4-NEWSPAPER HISTORY

99.4.1 Evan Whitton eking out a living on the pension
Evan Whitton’s obituary appears above in 99.1.6.

An edited extract from John Hurst, The Walkley Awards: Australia’s Best Journalists in Action
(1988), pp.117-118, follows:

In the winter of 1967 Evan Whitton, then a reporter for the mass circulation Melbourne newspaper,
Truth, was asked by the editor, Sol Chandler, to do a series on Life on the Pension. Chandler wanted
gutsy realism, not gushing sentiment, about how the poor coped. To Whitton that meant giving up
the comforts of home for a while and learning to live as they did, the hard way. For two weeks he
eked out an existence on the equivalent of the pension, then $15 [a week], setting aside $2 for
expenses such as shoe repairs, tram fares, writing paper and postage. Out of the remaining $13 he
had to pay $5 a week rent for a room in a Fitzroy doss-house, leaving him $8 for food and other
essentials. He got by, as other pensioners did, by scrimping and scrounging, eating one good
subsidised meal a day in the Brotherhood of St Laurence canteen, queueing up for free soup and

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 15


http://www.focusmag.com.au/

sandwiches at other welfare hostels, tramping the streets and gazing into shop windows for
diversion and spending many hours in public libraries, as much for warmth as for the relief from
boredom. He could afford only a few small luxuries—a packet of tobacco and papers for roll-your-
owns (75 cents), a flagon of cheap plonk $1.55) and a couple of beers in a pub where he sheltered
from the rain...

Life on the pension, Whitton soon found, was a daily struggle to get enough to eat, to keep warm,
and to stave off boredom. The reading rooms of public libraries helped take care of the last two
needs. One day, while browsing through an old copy of Encounter magazine in the State Library
in Swanston Street, Whitton came across some correspondence between the American writers, Tom
Wolfe and Frank Kermode, on the techniques of New Journalism...

Reading about the New Journalism, Whitton remembered what his boss, Sol Chandler, had told
him. “My dear boy, I want every detail—not just the significant details, all of them...”

Normally, journalists don’t get much time or space to go into great detail. Whitton had plenty of
both and his diary of life on the pension was a stab at the New Journalism techniques, recording
snatches of dialogue and noting many details to give colour to each scene. Here are a few extracts
from the diary, beginning at Day Three, by which time Whitton was already broke and looking for
a free meal:

Day Three—Thursday

Restless night, culminating in a mild bout of asthma at 4.30 am. What causes this, the first
hint of the disease for nearly four years? Is it the trauma of living on the pension, dust shaken
from the torn curtains, or the slog back from the library in the night air? The blue and red
capsules must be four years old, but still have kick.

The attack passes in 20 minutes and a cigarette completes the process. Relieved at this
fortunate turn of events, I reflect on my warmth and lack of hunger. No further sleep, but
make it to the kitchen at 8 am, boil up and return to bed to drink coffee and subject the pink
walls to further scrutiny...

He came to realise that it was not merely the struggle to make ends meet that made life difficult
for pensioners. The lack of money not only turned them into beggars but restricted their mobility
and the kind of things they could do to pass the time. The houses of charity could assuage their
hunger with plain, filling food but not their loneliness and boredom. They would wander the streets
aimlessly for hours, sometimes chancing to meet a crony in a similar state of lassitude, who, like
them, was perhaps looking for a little bit of excitement. If they had managed to scrounge a few
extra bob they might pool their resources, buy a flagon of cheap plonk and, for a while, obliterate
all sense of reality...

Whitton lived among these men yet apart from them. It would have been pointless for him to
pretend that he could share their experiences or feel exactly as they felt. He had fewer miseries to
lack back upon, a better life to look forward to...

When the time came for Whitton to resume his normal way of life he had lost six pounds [2.7 kg]
and was feeling extremely ragged. His nights had been disturbed by bad dreams and in the
morning he had found it difficult to get out of bed but had forced himself up because of his need for
solid food. He awoke exhausted from his last night at the doss-house, imagining that the rats were
racing around his head. For most of his two weeks on the pension had had been constipated and
for the next week he had diarrhoea and, now that he could satisfy it, a craving for protein—meat,
cheese and eggs.

[Several months later Whitton's series won the 1967 Walkley award for the best feature. His boss, Sol Chandler,
said that what clinched it was the detail about Whitton getting constipated. He reckoned that the judges were old
men who could identify with the problem.]

99.4.2 Leon Oberg’s reflections (1): Wool classer lost to newspapers

Leon Oberg, of Goulburn, writes: Despite being one of the longest serving journalists to work on
the Goulburn Post — and one who was associated with many of the paper’s prestigious industry
awards—I simply gravitated into the newspaper industry. It was not something to which I had

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 16



aspired. Upon leaving school I started work as a trainee wool classer with Farmers and Graziers.
Like many at the time, I enrolled in a three-year night study course through what is now TAFE.
But throughout that time, I nursed a burning interest in train photography and found myself
offering some of my “more newsy” images to the Goulburn Evening Post editor, Ray Leeson. These
included district rail accidents along with other interesting events. Significantly, I scored a front
page from my very first contribution, a fatal head on collision between two freight trains at
Robertson. My coverage appearing in the paper’s 6 August 1962 edition and also on the front of the
company’s sister publication, the Highlands Post out of Moss Vale.

Despite the fact that I completed my wool-classing studies, Ray Leeson managed to wrest me away
from wool, offering me a job in the paper’s photographic department, initially engraving blocks
from which pictures could be transferred onto plates and newsprint. Within a year I was the paper’s
photographer and over time I headed up a staff of three photographers responsible for not only
news and sport, but much of the paper’s advertising content.

We photographed a diversity of products for our advertisers which included shoes, handbags, cars,
alcohol, toys and fashions. In addition, we provided photographic services to smaller district
newspapers during special events such as Governors-General or Prime Ministerial visits, rodeos,
shows and special features. It was a busy newsroom made even busier because the Goulburn
Evening Post at that time was a daily paper serving a diverse community producing on average
some 96 pages of news, sport and social subjects a week. Ray Leeson was a terrific mentor and he
employed many talented news practitioners. To a young newsman like me, it was a case of learning
and developing, growing with the job, and achieving greater goals. We picked up regular industry
[Country Press Association] awards along the way. One year I collected all three possible
photographic gongs—News, Sport and Feature Photography!

The only way up from that was journalism and as part of a company restructure in 1985, I was
invited to launch and edit a brand new newspaper, one that would appear in the company’s circa
20 sister papers throughout the South Eastern Region. That publication became the Town and
Country Magazine with an emphasis on rural affairs. The magazine allowed me to dust off my
earlier wool, sheep and pasture studies and apply them to cattle breeding, crop production and
other rural pursuits while combining that knowledge with my writing and photography and create
a newsy weekly paper written in such a way to interest both townspeople and the farming
communities. Despite making some silly mistakes along the way, I think we achieved that for at
one stage we were producing regular 24-page magazines and our pages attracted almost all of the
region’s leading livestock agencies, stud sheep, cattle and horse breeders. The hardest thing I have
ever done was building that paper up virtually from scratch. I would insist on covering major
livestock sales and shows including spending several days each year at the Sydney Royal with a
philosophy of only reporting the best performers from the region.

Perhaps one highlight was the 1988 Bicentennial Sydney Royal where I shadowed Princess Anne
around the ground as she presented ribbons to firstly the champion dairy cow which fortunately
gave me a page one pic and story for the recipient came from the South Coast, part of my readership
region. And unlike today, newsmen could get within metres of her as she moved around the ground
presenting ribbons hither and yon. I always remember how she appeared to have little empathy
for her husband, Captain Mark Phillips, who at that time was on crutches and could barely keep
up with the ‘cavalcade’ as Princess Anne strode out at full pace in front, totally ignoring the hapless
man’s plight struggling on at the rear.”

99.4.3 Boy labour in printing industry

Following is an extract from Young Caxton: A history of aims in printing education in Melbourne
1870-1970 by Kenneth Eric Eckersall (1980), p.41ff.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 17



Journeymen printers were particularly vulnerable [in the 1870s] as growth in the number of
printing houses brought “pain” through intensified cut-throat competition between proprietors who
often resorted to employing boy labour. “Yes, we have distressed printers in Victoria, a place once
called a land of gold,” cried unionists in 1875 on behalf of the unemployed. Expansion in the trade
through the seventies did not bring about stability in employment for skilled operatives. It had the
reverse effect of encouraging the greater use of cheap labour. Protection over entry and regulation
of apprenticeship were important issues throughout the period—due in part, as Fitzgerald has
noted, to the prevailing youthful employment situation, for over a third of those persons engaged
in printing in the colony were under the age of twenty.

Printing unions had long held that the craft status of journeymen must be protected. An aim in
the 1851 rules of the Victorian Typographical Association was to exclude apprentices “totally
unfitted by incapacity and want of education ever to become creditable workmen...” Skilled
workmen, especially compositors, feared there would be a diminution of craft standards resulting
in comps being appreciated merely as “type-snatchers” or “type-shovellers” instead of skilled
operatives in all facets of the job, in setting, make-up, imposition and lock-up. No doubt the
unionists were motivated by concerns in which extrinsic and intrinsic values were intertwined.
Words from “Caleb”, a correspondent to the Australasian Typographical Journal in 1880, provide
a precis of union objections to boy labour:

...the boys are so often turned out upon the world as mere hobble-de-hoys, ignorant alike of the
“mysteries and art” of orienting, beyond the mere mechanical operation of “type lifting”; unable
to take their places among the skilled workmen of the Colony; and therefore for the remainder
of their professional existence placed entirely at the mercy of any unscrupulous employer who
may engage their services.

... Particular criticism was levelled at the use of boy labour at night on the metropolitan dailies,
and in mid-1872 the Typographical Society took steps to remedy the situation. According to the
Journal, the dailies were tempted to use boys as cheap labour because of strains on resources due
to the race to be first with late news and recently arrived “foreign intelligence” and competition in
printing illustrated articles. Hugh George at the Argus and C.F. Somerton of the Daily Telegraph
[Melbourne] categorically rejected the Journal’s suggestions, but David Syme of the Age probably
hinted at the true state of affairs when he said that he would comply with the prohibition of boy
labour “so long as all the daily newspaper offices in Melbourne are treated alike.”

99.4.4 Press freedom in Australia

Chris Mitchell, former editor-in-chief of the Australian, has written an article about the addition
of Andrew Bent to the Australian Media Hall of Fames (“Hall of fame honours a pioneering
crusader of press freedom in Australia”, Australian, 10 September 2018). The ANHG editor picks
up on one inaccuracy in Mitchell’s article and offers a clarification of another statement that could
mislead:

(1) “Bent’s [Hobart] Gazette would end up as the Hobart Mercury...” Not so. The Hobarton
Mercury started on 5 July 1854 and it was only on 24 August 1857 that it incorporated the
Colonial Times, the title which Bent chose after Governor Arthur virtually forced him to
ditch the Gazette title. Note, the Mercury was an independent publication and was not
incorporated in the Colonial Times. The Mercury made a habit of incorporating or
swallowing other titles and the Colonial Times was just the first. In June 1858 the Mercury
swallowed the Tasmanian Daily News, and in June 1859, the Daily Courier.

(2) “Newspapers across the colonies at the time were printed only under the authority and
censorship of the colonial governors.” In 1824, Van Diemen’s Land (Tasmania from 1855)
was still a sub-colony of New South Wales. [It became a colony in 1825.] There was no other
colony in Australia at the time. What we now know as Victoria, Queensland, South
Australia and Western Australia were not colonies at the time. By June 1824, when Bent
won freedom of the press for the Hobart Gazette, the only other newspaper in Australia
was the Sydney Gazeite.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 18



99.4.5 Who was ‘The Caravanner’?

Your editor received the following inquiry on 3 September rom Jennifer Freeman, a librarian at
the State Library of Queensland:

We've received a query regarding the identity of ‘The Caravanner’ who wrote a column for
The Queenslander from 1928-1935 entitled ‘Northward Bound — Caravanning through
Queensland’ by our ‘Journalist Photographer’. Many of his columns have been tagged in
Trove (https://trove.nla.gov.au/list?1d=13852)

We are trying to establish what his real name was.
Can you help? If so, please contact Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/

Here are some starting points. The first article under “The Caravanner” byline appeared in the
Queenslander, 24 May 1928, p.6. It was headed: “Northward bound: Caravanning through
Queensland”, and began with an introduction to the series:

The first stage of a journey, that is to embrace several thousands of miles is, naturally, fraught with
many unforeseen difficulties, even if the most careful thought has been devoted to the initial
preparations. When, as in the present case, the journey is one that has been organised for a special
purpose—to give subscribers to the “Queenslander” a pictorial insight into the possibilities and vastness
of their own State—the obstacles to overcome are not lessened. To the enterprising newspaper
publisher, however, the difficulties attendant on an expedition are merely incidentals connected with
the publication of an illustrated paper— incidentals that must not be allowed to interfere with the
purpose of making the Queenslander a weekly paper worthy of the country wherein it circulates. Host
weeklies throughout the world are satisfied to give their subscribers stray photographs from here and
there—a practice that may be likened to a story from which every other chapter has been omitted. In
this case it is the intention of the Queenslander to deviate from that custom, replacing it with a
connected pictorial survey of the country which the Queenslander caravan traverses. Regular
subscribers, by keeping their copies of the Queenslander, will thus become the possessors of a truly
representative photographic survey of Queensland—the first of its kind ever published.

In the Brisbane Courier of 24 May 1928, p.12, there was an advertisement for the latest issue of
the Queenslander and it made special mention of “The Caravanner”:

At this season of the year the eyes of Southern tourists are turned northward to the delightful climate
and scenic beauties enjoyed by the northern half of Queensland in the cool season, Some of the
entrancing views to be seen there are reproduced in this week's Queenslander. A journalist-
photographer has just been sent out by the Queenslander on a caravan tour of the State from south to
north, and the result of his travels over the first short stage of his journey, from Brisbane to Ipswich,
appears in this week's issue, in the form of an article and two pages of views seen en route. Other
features of the current number are the Ipswich, Dalby, Nanango. Kalbar, and Boonah news, the first
Rugby League match between Queensland and New South Wales teams in Sydney, views along the
route of the North-South, railway, and aviation training.

I responded to Jennifer Freeman and on 4 September she told me in another email that “The
Caravanner” had interviewed British press baron, Lord Northcliffe, when he had visited Fiji.
[“Caravan Tales Townsville Personalities, Queenslander, 5 July 1934, p.16. http://nla.gov.au/nla.news-
article23337037]

Jennifer said, “I've not been able to find that interview, but if I could, that would reveal the
journalist’s name.” I investigated and found that the visit was in August 1921.Northcliffe died in
1922. Jennifer said SLQ has a copy of Lord Northcliffe’s My Journey Round the World. She would
check it for any reference to our caravanning journalist.

99.4.6 Tamworth newspaper archives

Tamworth Historical Society has been given the deeds to the hard-copy files of the Northern Daily
Leader’s back issues plus files of earlier newspapers going back to 1880 (Northern Daily Leader,
30 August 2018, p.3).

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 19


https://trove.nla.gov.au/list?id=13852
mailto:rodk99anhg@gmail.com/
http://nla.gov.au/nla.news-article23337037
http://nla.gov.au/nla.news-article23337037

EDITOR’S NOTE ON ANHG 100: This is an abbreviated version of what | wrote in
issue 98.The ANHG Newsletteris approaching its 100" issue. And the question exercising
your editor's mind has been: How should we mark the occasion (which will arrive in
December this year)? | think one way would be to invite readers to contribute anything up
to 300 words or so on the newspaper-history topic of their choice. It may be the most
fascinating discovery you've made during years of research or of working for
newspapers. It may be to recount a humorous incident from your newspaper experience.
Or you may like to make suggestions about what direction the ANHG Newsletter should
take after issue 100. Over to you. I'll need submissions by 31 October, but the earlier the
better. Email me at rodk99anhg@gmail.com/ Rod Kirkpatrick

% V‘/;'/a
: ,‘ 5—RECENTLY PUBLISHED

99.5.1 Book

Carter, David, and Osborne, Roger, Australian Books and Authors in the American
Marketplace, 1840s-1940s (Sydney University Press). A history of publishing, copyright
and reception, the first comprehensive study of the American connection.

Tidey, John, Stories from a Bygone Age (Australian Scholarly Publishing, 2018). 124pp. ISBN:
978-1-925801-36-1. $39.95. The period 1966-75 marked a second golden era in the history
of the Melbourne Age. These were the years when the venerable broadsheet was renewed
and transformed by a brilliant editor, Graham Perkin, and the team he assembled. Tidey’s
book is a celebration of those times. It is certainly not a history of the “Perkin years” nor a
biography of the famous editor. It simply recalls some of the people who, like the author,
had he good fortune to be there at the time; and some of the events that made those years
so memorable.

99.5.2 Articles

Clarke, Patricia, “Australia’s First Female War Correspondent: Edith Dickenson at the Boer
War” in Turner, B., Barredo, D., Grattan, S.J., (Eds.), Reporting from the Wars 1850 — 2015:
The origins and evolution of the war correspondent, Vernon Press, Wilmington De, 2018.

Griffen-Foley, Bridget, “Keeping company: encountering the Fairfax Media archive”,
insidestory,org.au, 27 August 2018. While Fairfax’s future seems likely to be in the hands
of Nine, much of its past has recently been made accessible at the State Library of New
South Wales. At a symposium at the Library on 10 August, the author, Professor of Media
at Macquarie University, gave the keynote address. This article is an edited version of the
address.

Willis, Ian, “Despite the doom and gloom in Australian media, the outlook for regional papers
remains strong”, theconversaton.com, 7 August 2018. See 99.3.2 above.

ANHG SUBSCRIPTIONS

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by internet
transfer: A/c name: R and M Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Email Rod first.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 99, October 2018— 20


mailto:rodk99anhg@gmail.com/

