
 

The exterior of the office of the Gnowangerup Star (left) and Margaret Walker (right) with the 

comped hot-metal pages of the final issue of the newspaper, which appeared on 26 June 2003. 

See ANHG 81.4.4 below. 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 81                          February 2015 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740. 
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 April 2015. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

81.1.1. Gina Rinehart sells Fairfax Media shares 

Mining mogul Gina Rinehart has sold off her entire portfolio of Fairfax shares worth $300 million. 

She said she saw no chance of the media company recovering soon (Business Insider Australia, 7 

February 2015). On the evening of 6 February, Rinehart sold her 14.99 per cent stake in the 

company — 352 million shares — to broker Morgan Stanley for 86.75c each after Fairfax shares 

closed at 96c that day. One of her 40 million share instalments was bought at 60 cents a share. 

The Daily Telegraph reports that Hancock chief development officer John Klepec said, on behalf of 

Rinehart: Fairfax has “no workable plan to revitalise the company”. He said, “Should the Fairfax 

Media leadership change, we may consider a future role in the company.”  

Rinehart’s relationship with Fairfax broke down after the company’s board of directors rejected 

her bid to take it over in 2012. Since then Rinehart, Australia’s richest person, has continually 

tried to dump her remaining shares. She first bought into Fairfax in 2010, when she spent $285 

million at 18.6 per cent share in the publisher. Rinehart remains a major shareholder in Network 

Ten, along with casino operator James Packer and media entrepreneur Lachlan Murdoch.  In 

December, her 9.5 per cent in the company was worth about $58.97 million after paying 

approximately $208.14 million.  

81.1.2 New chair of Press Council 

The new Australian Press Council chairman is Professor David Weisbrot, a former president of the 

Australian Law Reform Commission. Of the 23 members, nine are nominees of the publishers. The 

others consist of nine “public” members with no recent or significant connection to the media, and 

four “independent journalists” who are not employed by media organisations. Nobody in the 

“public” and “independent journalist” categories can join the Press Council unless they are first 

nominated by the chairman (Australian, 9 December 2014). See 81.1.13. 

81.1.3 Newspapers and Martin Place siege 

On 15–16 December 2014, a lone gunman, Man Haron Monis, held hostage 10 customers and eight 

employees of a Lindt chocolate café in Martin Place, Sydney. Police treated the event as a terrorist 

attack, and negotiated with Monis throughout the day. After a 16-hour standoff, during which 

areas of the Sydney central business district surrounding the site were cordoned off and nearby 

buildings locked down, police officers from the Tactical Operations Unit stormed the café upon 

hearing gunshots from inside. At least one hostage was shot by Monis, who himself was shot dead 

after police entered in response. Hostages Katrina Dawson and Tori Johnson died, while three 

other hostages and a police officer were injured during the police raid.  

Here is a small round up of the Australian newspapers and their front pages on 16 December 2014: 

 The Sydney Morning Herald carried the headline “Terror Hits Home” and led its main 

story with “a man brandishing a gun and an Islamic flag”. The paper had 12 pages of 

coverage of the siege including a story headlined “Hallmarks of ‘lone wolf’ attack say 

experts” which seemed to have been proved correct the next morning by the NSW police 

commissioner, Andrew Scipione, who said the gunman had been acting alone. 

http://www.dailytelegraph.com.au/news/opinion/gina-rinehart-dumps-300m-worth-of-fairfax-shares/story-fnniow7v-1227210991182
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_Haron_Monis
http://en.wikipedia.org/wiki/Lindt_%26_Spr%C3%BCngli
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Place,_Sydney
http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorist_attack
http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorist_attack
http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_central_business_district
http://en.wikipedia.org/wiki/State_Protection_Group#Tactical_Operations_Unit_.28TOU.29
http://www.smh.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 3 

 

 The Australian carried the headline “Hostages’ night of horror’ and described Man Haron 

Monis as an “Iranian self-styled sheik”. An analysis written by Greg Bearup said “this may 

all turn out to be more lone nut case, than lone wolf, but this man provided a template for 

others more radical, and more able, to follow”. 

 The Daily Telegraph had the headline “Evil Strikes Our Hearts” and named Man Haron 

Monis as a “self-styled sheik and Islamic State preacher”. The newspaper had 16 pages 

dedicated to the coverage with a banner at the top reading “Sydney under siege”. The paper 

carried a report detailing a phone call from a 19-year-old hostage to the Daily Telegraph 

newsroom. The report said “This was an attack by the Islamic State. This was a lone wolf 

attack by a supporter or sympathiser of the evil Islamic terror group that had waged war 

with humanity.” 

 The Australian Financial Review had the headline, “Islamic State-linked terror grips 

Sydney” and led its story with “A gunman sympathetic to Islamic State” but noted he did 

not fit the typical profile of a young Islamic State-inspired radical. 

Sydney siege coverage: 

Monday, 15 December, the day 

the siege began:  

Daily Telegraph, special 2pm 

edition. Main headline: “Death cult 

CBD attack”. 

Tuesday, 16 December:  

Daily Telegraph, 15 tabloid pages. 

Main headline: “Evil strikes our 

heart”. 

Sydney Morning Herald, 12 tabloid 

pages as a wraparound Main 

headline: “Terror hits home”. 

 Australian, 5 broadsheet pages 

“Hostages’ night of horror”. 

Age, 7 tabloid pages, “Terror grips 

Sydney 

Canberra Times, 3 broadsheet pages 

(paper not expanded beyond its 

normal pagination). ““Terror in the 

city” 

Courier-Mail, 13 tabloid pages, “No 

No No” 

Each paper carried a Page 1 

photograph of an escaped hostage 

employee and a policeman. 

Wednesday, 17 December: 

 Daily Telegraph, 29 tabloid pages including 8 page tabloid liftout. ““Free pass to terror”. 

 Sydney Morning Herald, 16 tabloid pages wraparound, “A city mourns” 

 Australian, 7 broadsheet pages. “Lone wolf on bail, unwatched’. 

 Age, 12 tabloid pages wraparound, “United in grief” 

 Herald Sun, 20 tabloid pages including 8 pages wraparound, “A nation mourns” 

 Canberra Times, 5 broadsheet pages. “A city’s heart breaks”. 

http://www.theaustralian.com.au/
http://www.dailytelegraph.com.au/
http://www.afr.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 4 

 

81.1.4 Fairfax and APN in radio moves 

Fairfax Media and Macquarie Radio Network have confirmed their radio merger and APN News 

& Media has also completed a five-city network with the acquisition of Fairfax’s Perth radio station 

96FM for $78 million (Australian, 22 December 2014). Fairfax’s sale of the station comes as it 

cleans up its radio assets as part of the merger with Macquarie Radio (MRN). The high-rating 

Perth music station will be incorporated into the APN Australian Radio Network’s (ARN) new KIIS 

network, which will incorporate the new Sydney 106.5 station, which won Sydney’s FM ratings 

this year, the new Melbourne KIIS 101.1 station, which launches in January, Adelaide’s #1 FM 

Mix102.3, Brisbane’s #1FM 97.3FM and Perth’s 96FM. 

81.1.5 Rodgers and Ferguson new state editors for the Australian 

Queensland: Shane Rodgers has been appointed Queensland editor of the Australian. Among the 

posts Rodgers has held are: deputy editor of the Courier-Mail, national chief of staff and economics 

writer for News Limited, editorial director of the APN News & Media Group in Australia, editor-

in-chief of Quest Newspapers and general manager of Queensland Newspapers. His most recent 

position was chief operating officer of Brisbane’s Economic Development Board.  

Victoria: John Ferguson has been appointed Victorian editor of the Australian, succeeding 

Patricia Karvelas, who has joined Radio National. Ferguson is a former Canberra press gallery 

journalist, European correspondent for News Limited and state political editor for the Herald Sun. 

He had been the Australian’s Victorian political editor since 2011 (Weekend Australian, 17-18 

January 2015, p.2). 

81.1.6 Recent events 

 81.1.6.1 Deaths 

Armstrong, Leslie William, and Alan Kingo: See 81.3.2. 

Gordon, Harry: D. 21 January 2015 on Gold Coast, aged 89; had a distinguished career as a 

journalist, sportswriter, foreign correspondent, editor, author and historian; he had been the 

official historian of the Australian Olympic Committee since 1992; wrote more than 14 books, many 

of which were about the Olympic Games, including a biography of Dawn Fraser; in 2006; received 

the International Society of Olympic Historians Lifetime Award; his final book was From Athens 

With Pride (2014); a former editor of Melbourne’s Sun News-Pictorial, editor-in-chief of both the 

Herald and Weekly Times (Melbourne) and Queensland Newspapers (Brisbane), and former 

chairman of Australian Associated Press (AAP, 22 January 2015). 

Lawson, Peter: D. 10 January 2015 in Sydney, aged 75; was a sub- editor at the Age in Melbourne 

for more than 25 years; a genial, enthusiastic man, he was born in Scotland and worked in Broken 

Hill before moving to Melbourne [John Tidey, email]. 

McRae, Mary Asunta “Toni”: D. 30 October 2014 at Dundowran, Queensland, aged 67; grew up 

in New Zealand; worked for Sydney Sun, and uncovered the infamous liaison between Labor 

Deputy Prime Minister Jim Cairns and staffer Junie Morosi; assistant press secretary to NSW 

Opposition Leader Peter Coleman; co-wrote a biography of Andrew Peacock; wrote and broadcast 

reports on the Iran-Iraq war for America’s NBC Today and BBC Scotland; member of teams that 

won three United Nations Association Media Peace Awards; worked for Fraser Coast Chronicle, 

Maryborough-Hervey Bay, 2005-2011 (Walkley Magazine, Issue 82, December 2014-February 

2015, p.33). 

81.1.7 A course to keep pace with newsroom innovation 

Fairfax Media is joining with RMIT University, Melbourne, and the Queensland University of 

Technology, Brisbane, to launch a pilot course to help students and educators better keep pace 

with newsroom innovation. The “Innovation in Modern Journalism” unit will be trialled at QUT in 

Semester 1 of 2015 followed by RMIT in the second half of the year. The course will aim to arm 

young journalists with the creativity and practical tools to engage audiences and generate revenue, 

with a focus on digital platforms.  

http://markets.theaustralian.com.au/shares/MRN/macquarie-radio-network-limited


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 5 

 

Brisbane Times editor Simon Holt created the course after having begun discussions with 

journalists and educators 18 months ago. “The coalface of journalism is changing so quickly – I can 

go on holiday for six weeks and everything changes,” Holt said. “The tertiary sector puts programs 

in place with their students and is good at keeping up academically and understanding, but 

keeping up with the coalface is very different. That’s where we can help – we can share with them 

our day to day challenges and provide students with an understanding of what tools available can 

be adapted to a working environment. Because it’s a course in innovation, we hope the course we 

teach in the next six months will be very different in three years’ time.” Holt said combining 

academic knowledge with practical newsroom experience was a potent partnership. 

81.1.8 Cover prices rise 

The weekday cover prices of the Herald Sun, Courier-Mail, Daily Telegraph and Advertiser 

(Adelaide) rose from $1.30 to $1.40 on 9 February. Cover prices of some country papers are higher: 

for example, your editor paid $1.70 for a copy of the Wauchope Gazette, NSW, in the office of that 

newspaper on 10 February. 

81.1.9 Circulation of printed newspapers 

In the Audited Media Association of Australia circulation figures for the three months to 31 

December, sales for the print editions of newspaper mastheads continued to fall as readers migrate 

from print to digital editions. The Daily Telegraph on Saturday was among the best print 

performers with a drop of 3.9 per cent to 275,380. Melbourne’s Age Monday-to-Friday was among 

the worst performers: its paid print sales plummeted 18.3 per cent to 106,843 to leave it marginally 

above the Australian’s print-only weekday circulation of 104,774 (down 6.7 per cent). 

According to readership data for December, the Herald maintained its most-read status across 

print and digital platforms with a cross-platform audience of 5.129 million, ahead of the Daily 

Telegraph (4.355 million) and the Herald Sun (4.215 million). Fusion Strategy principal Steve 

Allen said the print circulation falls were “solid ... if slightly moderating”, and partly offset by 

growth in digital. “We have now had five consecutive audits with moderating losses of hard-copy 

circulation,” Allen said. “Like the last audit results, digital cannot presently replace the lost hard 

copies, though it (has) grown at 12.11 per cent this quarter.” 

PRINT editions only Oct-Dec 

2014 

Oct-Dec 

2013 

Percentage 

variation 

July-Dec 

2004 

% variation 

over 10 

years 

    National      

Australian [M-F] 104,774 112,269 —6.7 131,753 —19.72  

Weekend Australian 227,486 242,158 —6.1 289,968 —21.55 

Aust Financial Review [M-F] 57,451 62,455 —8.0 85,293 —32.54 

Aust Financial Review (Sat) 63,621 71,733 —11.3 80,023 —20.50 

    New South Wales      

Daily Telegraph [M-F] 273,241 293,512 —6.9 390,410 —30.01 

Daily Telegraph (Sat) 275,380 286,683 —3.9 337,263 —18.35 

Sunday Telegraph 489,257 525,123 —6.8 716,326 —31.70 

Sydney Morning Herald [M-F] 114,634 131,737 —13.0 214,005 —46.43 

Sydney Morning Herald (Sat) 210,115 228,392 —8.0 352,482 —40.39 

Sun-Herald 227,340 264,434 —14.0 513,888 —55.76 

    Victoria      

Herald Sun [M-F] 363,384 394,597 —7.9 553,100 —34.43 

Herald Sun (Sat) 363,399 395,105 —8.3 512,000 —29.02 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 6 

 

Sunday Herald Sun 417,442 453,268 —7.9 605,000 —31.00 

Age [M-F] 106,843 130,767 —18.3 196,250 —45.56 

Saturday Age 180,447 196,051 —8.0 292,250 —38.26 

Sunday Age 147,017 164,243 —10.5 194,750 —24.51 

    Queensland      

Courier-Mail [M-F] 158,286 161,172 —5.3 208,902 —24.23 

Courier-Mail (Sat) 197,963 214,603 —7.8 332,335 —40.43 

Sunday Mail 363,068 397,481 —8.7 621,419 —41.57 

    South Australia      

Advertiser [M-F] 136,458 150,583 —9.4 198,172 —31.14 

Advertiser (Sat) 178,350 197,900 —9.9 272,341 —34.51 

Sunday Mail 214,609 236,261 —9.2 331,755 —35.31 

    Western Australia     
 

West Australian [M-F] 158,400 166,468 —4.8 204,403 —22.51 

West Australian (Sat) 255,335 279,334 —8.6 373,153 —31.57 

Sunday Times 204,892 237,721 —13.8 353,000 —41.96 

    Tasmania      

Mercury [M-F] 33,111 36,616 —9.6 48,451 —31.24 

Mercury (Sat) 45,367 49,671 —8.7 63,414 —28.46 

Sunday Tasmanian 42,645 46,909 —9.1 59,939 —28.84 

    Northern Territory      

Northern Territory News [M-F] 13,670 15,485 —11.7 22,957 —40.45 

NT News   19,636 23,193 —15.3 32,588 —39.74 

Sunday Territorian 14,450 16,691 —13.4 25,381 —43.07 

    ACT      

Canberra Times [M-F] 23,183 24,851 —6.7 37,272 —37.80 

Canberra Times (Sat) 32,094 36,829 —12.9 68,446 —53.11 

Canberra Times (Sun) 21,578 24,424 —11.7 37,610 —42.63 

Source: Audited Media Association of Australia (and its predecessor, the Audited Bureau of Circulations), with percentages 

calculated by ANHG. 

81.1.10 Peter Greste returns to Australia 

Peter Greste returned to Brisbane on 5 February after spending 400 days in jail in Egypt. 

(Australian, 5 February 2015). It was a long haul from Cairo’s Tora Prison to the waiting arms of 

his family, roughly 14,390km and 400 days in hell. The award-winning Al Jazeera journalist was 

flanked by his deeply relieved parents, Lois and Juris, and brothers, Andrew and Michael, who led 

a global media campaign to “Free Peter Greste” that touched everyone from Barack Obama to the 

students of Brisbane’s Indooroopilly State High School, where Greste was once school captain. 

“My family have been the bedrock throughout all of this,” he said. “I couldn’t have done this without 

them. You guys wouldn’t be here without them. All I’ve done is sit in a cell and write a couple of 

letters. They’ve been the ones to drive this.”  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 7 

 

81.1.11 HuffPost launches Australian edition 

The Huffington Post Media Group and Fairfax Media announced on 9 February a partnership to 

launch HuffPost Australia (Fairfax Media corporate website). The partnership combines the 

strengths of the Huffington Post, a leading global source of breaking news, opinion, entertainment 

and community, and the No. 1 news site in the US with Fairfax Media, a leading independent, 

digitally-led diversified media business in Australia. HuffPost and Fairfax will establish a team of 

independent editors and reporters based in Sydney. The site will launch in the second quarter of 

this year.   

The announcement was made by Arianna Huffington, president and editor-in-chief of the 

Huffington Post Media Group, and Greg Hywood, chief executive officer and managing director of 

Fairfax Media. The Huffington Post had 117 million unique visitors in the US in December 2014 

(comScore, December 2014). It was named the top publisher on Facebook in 2014 (Newswhip).  

81.1.12 Fairfax: audience good, profit not so good 

Fairfax Media has a larger audience than ever but is still struggling to commercialise its publishing 

offerings, despite bolstering its earnings with new revenue streams, according to its half year 

results released on 19 February (The Newspaper Works, 19 February 2015). The company reported 

a net profit after tax of $26.3 million for the half year to December 2014, with a profit after tax of 

$86 million for continuing businesses, down 0.6 per cent from $86.4 million in the corresponding 

period last year. Earnings per share were 3.7 cents, down 0.6 per cent. However, total EBIDTA 

was $85.3 million, down from $291.1 million in the prior corresponding period. EBIDTA for 

continuing businesses was $162.4 million excluding significant items, an outcome chief executive 

Greg Hywood described as “solid”. Total circulation and subscription revenues for Metropolitan 

Media were up 2.3 per cent, with digital subscription revenues jumping by 61 per cent. The Sydney 

Morning Herald continues to be Australia’s most-read newspaper, with 5.1 million print and digital 

readers and a 13 per cent year on year increase in digital subscribers for 2014. The Age recorded a 

15.2 per cent jump year on year, with both mastheads having around 135,000 digital subscribers.  

Print declines in Metropolitan Media eased, dropping 10 per cent in the half compared to a 24 per 

cent fall in 2014. Australian Community Media was undergoing transformational change, he said, 

with adjusted EBIDTA declining 31.4 per cent to $56.6 million and total revenue down 7.4 per cent. 

Targets for the cost savings strategy introduced last year, which saw a process of decentralisation 

begin across the ACM network, has been ramped up from $40 million to $60 million. Fairfax New 

Zealand saw strong results in the digital sector with digital revenue growth of 25 per cent, with 

Stuff.co.nz’s unique audience jumping 18 per cent year on year in January 2015. An 18.8 per cent 

drop in EBIDTA was the result of investment in digital product development and marketing, as 

well as one-off printing transition expenses. The NZ business weathered tough economic conditions 

with advertising revenue down by 6.2 per cent. Fairfax has also announced a plan to buy back 5 

per cent of its ordinary on-market shares, a total of 121 million shares, as part of the company’s 

ongoing management strategy. It is expected to commence on March 23. 

81.1.13 Press Council and News Corp Australia 

Chris Merritt, legal affairs editor, the Australian, 20 February 2015: The nation’s media 

proprietors have been urged to reconstruct the Australian Press Council because of a dispute over 

whether it has the authority to decide whether newspapers were making the right decisions about 

what appears on their front pages. This comes after recent rulings in which the Press Council 

informed the Australian and Sydney’s Daily Telegraph that it would have been better if front-page 

photographs had appeared on other pages. While the Press Council ruled neither incident had 

breached its standards, it triggered a major dispute with both newspapers asserting that it had 

now exceeded its authority. 

“The Press Council needs to be reconstructed by the proprietors,” said Chris Mitchell, editor-in-

chief of the Australian. “I absolutely promise to do everything I can to remove my paper from the 

activism of the Press Council, which has no business telling people what pictures to run. I am 

interested in publishing truth.” The editor of the Daily Telegraph, Paul Whittaker, said the Press 

Council’s members were “retrospectively second-guessing the placement of news articles and 

photographs in newspapers — all from the comfort of their plush leather armchairs months later 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 8 

 

and outside the daily, intense pressure of a newsroom”. The Press Council had earlier expressed 

“deep concern” because the Australian had deliberately breached confidentiality to show that the 

Press Council was considering whether this newspaper had been wrong to publish a photograph 

on its front page of the Ukraine crash site of Malaysia Airlines flight MH17. 

This disclosure was made in an editorial on Tuesday (17 February) that accused the Press Council 

of improperly seeking to expand its reach into matters beyond the competence of the non-

journalists who form the majority on its adjudication panels. The Press Council issued a statement 

[on 19 February] denying it had exceeded its jurisdiction and accusing The Australian of 

misrepresenting its role and policies. 

The breach with two of the major daily newspapers published by News Corp Australia came just 

days before Press Council chairman Julian Disney was to step down after five tumultuous years, 

in which the organisation’s procedures and effectiveness in defending press freedom have been 

questioned. 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

81.2.1 Digital subscriptions grow by double-digits 

Paid digital subscriptions for newspapers grew by double-digit percentages across all major 

newspapers that declare their digital sales, according to the Audit Bureau of Circulations’ report 

for the December quarter last year (Australian, 13 February 2015). The Australian added 8457 

paid digital subscriptions to attain a total of 65,739, an increase of 14.8 per cent, and the Weekend 

Australian rose 8404 for a total of 65,735, up 14.7 per cent on the previous corresponding quarter. 

Total sales across print and digital were flat at 164,619 on weekdays and down 4.1 per cent to 

276,888 for the Weekend Australian among the best results for the quarter. 

The Australian’s chief executive, Nicholas Gray, said the newspaper’s print and digital bundles 

had been well received by readers despite a 50 per cent price rise. News Corp Australia chief 

executive Julian Clarke said while printed circulation of newspapers had marginally declined, it 

was “more than replaced by significant growth in digital readership” which had helped to boost 

total News Corp audiences by 2.5 per cent in December to 15.1 million across all platforms, 

according to the Enhanced Media Metrics Australia readership figures. Meanwhile, total digital 

subscriptions across the company have surpassed 250,000, up 56 per cent year-on-year. The Herald 

Sun and the Sunday Herald Sun’s digital sales grew by more than 25 per cent across all seven 

days of the week to 49,425 on weekdays and slightly less on Sundays. 

The Sydney Morning Herald added 15,231 digital subscriptions Monday-to-Friday to 135,274 

across all digital platforms to record growth of 12.7 per cent, while its stablemate the Melbourne 

Age put on 17,884 to 135,776, an increase of 15.2 per cent. A Fairfax spokesman said the media 

company was continuing to “grow digital subscriptions, innovate and build value into our -

subscriptions based on an understanding of the changing needs of our customers”. Combining 

digital and print, the Herald sold 213,759 copies on weekdays, down 0.7 per cent, because of a 13 

per cent decline in sales of its printed masthead. “Our print circulation is more profitable than 

ever,” a Fairfax spokesman said. See print circulation figures in 81.1.9 above. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 9 

 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

81.3.1 APN on path to recovery 

The biggest institutional investor in APN News & Media has cheered the newspaper publisher’s 

full-year result, in a further sign that old media stocks are on the path to recovery after years of 

being oversold by the market (Australian, 13 February 2013). Allan Gray director Simon 

Mawhinney, whose fund manages a 17.68 per cent stake in APN, said APN had delivered a “solid 

result” as the company’s shares closed at a record high for the year.  

Shares in APN gained 2.78 per cent, or 2.5c, to 92.5c on 12 February, erasing painful memories of 

record lows two years ago, when the stock was trading at about 20c. Operating in a tough 

advertising market, APN’s result came in ahead of consensus, with net profit before exceptional 

items up 27 per cent at $75.2 million for the 12 months to 31 December. Earnings before interest, 

taxes, depreciation and amortisation gained 1 per cent at $164.1m, with revenue up 3 per cent at 

$843.2m. 

Much of the credit for the turnaround must go to APN chief executive Michael Miller, who has 

transformed the company since arriving from News Corporation in 

May 2013. Mr Miller has pulled off several major deals, including a 

$123 million rights issue and the recruitment of radio stars Kyle 

and Jackie O. The group’s results were buoyed by a string of 

acquisitions during the year, including a full takeover of its radio 

business, and the remaining 50 per cent stake in a Hong Kong-based 

outdoor advertising business.  

Miller spent $246 million buying full control of Australian Radio 

Network, which owns the KIIS and WSFM stations. In January he 

finalised the purchase of Perth radio station 96FM for $78m to 

create a radio network with national audience reach, a must-buy for 

advertisers. Crucially, Miller has won the support of APN’s largest 

shareholder, the Dublin-based media company Independent News 

& Media, as well as Allan Gray. Both shareholders revolted against 

previous management, forcing five directors including the CEO and 

chairman to resign two years ago. 

81.3.2 Kyneton: Deaths of Les and Alan Armstrong  

Rod Kirkpatrick writes: Brothers Les and Alan Armstrong, who 

were members of a dynasty that controlled the Kyneton Guardian 

for 103 years from its foundation in 1862 have died within three 

months of one another. Alan died aged 78 on 6 December 2014 in 

Bendigo and Les at 83 on 19 February in Brisbane. They were sons 

of Mitchell Kingo Armstrong (1905-1969) , who took charge of the 

paper on the death of his father, Arthur Mitchell Armstrong (1874-

1952), and formed a proprietary company in 1958,   with wife 

Florence and   two sons, Leslie William  (b. 27 December 1931)    and    

Alan Kingo  (b. 26 April 1936). In 1965, Les and Alan were left to 

run the newspaper virtually on their own. Their father, who was ill  

LES ARMSTRONG, AS A CADET 

REPORTER, OFF TO THE SHOW 

CARRYING PORTABLE 

TYPEWRITER, AND WITH COPY 

PAPER UNDER ARM, LABELLED 

WITH VARIOUS SHOW CLASSES 

READY FOR HIM TO TYPE IN THE 

RESULTS 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 10 

 

but did not disclose it, might not appear at the office for days at a time, but he arranged the sale 

of the newspaper to the Elliott Newspaper Group. Different versions of the sale have been told, but 

the undeniable outcome was that the fourth generation of the Armstrong newspaper family did not 

get the chance to run the paper on their own, even though both were involved in the family business 

for more than 20 years. 

Les Armstrong continued as managing editor of the Guardian until July 1967 before becoming the 

assistant manager of the Victorian Lawn Tennis Association and later the manager. Alan stayed 

at the newspaper a year or two longer before joining a Shepparton printing firm. Reflecting on the 

sale of the Guardian, Les said in an email to me, “Sometimes in one’s history there are unexplained 

happenings and this part of our history is just one of those.” [I have emails that Les Armstrong 

wrote, dated 27 September 2006, 11 December 2009, 17 December 2010, 29 December 2010, and 

18 January 2012. The final three were written specifically to me. They form part of my Kyneton 

research files. For wider Armstrong family context, see my section on the Armstrong family in my 

book, The Bold Type: A History of Victoria’s Country Newspapers, 1840-2010 (2010), pp.207-210.] 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

81.4.1 Douglas Lockwood: bombing of Darwin 

 
On Melbourne Cup Day 1941, the Melbourne Herald sent reporter Douglas Lockwood, 23, to Darwin 
with his new wife, to cover the preparations for war and, if it came, the invasion. Lockwood was 
there for the bombing on 19 February 1942, and stayed another four months before joining the AIF. 
He served in the islands, and became a war correspondent in the dying days of the war. By 
coincidence he shared a tent for a while with Stuart Brown, later editor of the Herald. Lockwood was 
Darwin correspondent for the Herald, 1941-42, 1946-68, and worked for the Herald and Weekly 
Times in Port Moresby, Melbourne, Brisbane and Bendigo until he died in December 1980, aged 62. 
He scooped the world with his report of the defection of Evdokia Petrov in 1954 and won the Walkley 
Award for Best News Story (the equivalent of today’s Gold Walkley) in 1958. He wrote 13 books 
about the NT and its people. I, the Aboriginal won the Adelaide Advertiser Festival of Arts Literary 
Award in 1962 and was made into a TV film. His book on the bombing, Australia’s Pearl Harbour, was 
the first fully researched account of the occasion. Two of his books were translated into Russian, 
German and Danish. 
What follows is an edited version of his recollection of the bombing of Darwin. If he learnt one lesson, 
it was to prepare his lines of communication, says son Kim Lockwood, who has contributed this to 
the ANHG. 

 

 

Douglas Lockwood writes: I was at the post office just before 10 o’clock when the siren sounded 

with the kind of urgency that I knew instinctively meant ‘This is fair dinkum”. The post office, 

carrying the lines of communication to the south, was an obvious target. Ships were anchored 

under the cliffs below, and bombs meant for them would not have to be far astray to hit the PMG 

area. I left in a hurry. I had always wanted a scoop, though not of this kind, and when the ack-ack 

guns began to speak, I knew I had one—as long as I stayed alive to write it.  
 

I drove to my home at a speed which would have made any traffic cop blanch. It took me no more 

than 30 seconds. Allow another 15 to find the deepest hole in the garden—a three-inch gutter—

and five seconds while I crawled in. I was lying on my back, absorbing dirt on my perspiring body, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 11 

 

just as the first sticks of bombs came out of those far-away racks. They hung there momentarily to 

shine silver in the sun, then disappeared towards me as the accelerating force of gravity took over. 

Did I close my eyes? Did I block my ears with my hands? I can’t 

remember. I was far too scared. I had always supposed that bomb-

bursts would be the most frightening part of a raid, but worse by 

far was the squeal of the bombs as they rushed invisibly towards 

their targets. 

 

I was sure that the first stick I saw released was heading for me, 

and the increasing noise, like a bottle filling with water, convinced 

me. Yes . . . perhaps I did close my eyes. By my watch, the raid 

lasted 42 minutes. When the “All Clear” sounded, I ran to my 

typewriter and wrote the first “take” of what I knew must be a 

scoop, because I represented all the evening newspapers. The story 

would be stale by the time the morning papers got it.  

 

I was aware that the bombing had not been confined to the 

harbour. I saw bombs falling on the town, the hospital and the 

aerodrome, and I described all this briefly in my first urgent-

rate, spare-no-expense story. I then drove to the telegraph office 

to file. Alas, no telegraph office! No post office! No cable office! 

Nineteen bombs had crashed down on buildings housing the entire PMG [Postmaster-General’s] 

communications system. Now it was a heap of rubble. I was in time to bow my head as the shattered 

bodies of nine men and women with whom I had had daily dealings were carried out and placed 

on the tray of an open truck. Axel Olsen, of the Sydney Morning Herald, came along, ironically 

bemoaning his luck that such a story should have broken in evening-paper time.  

Just before noon the bombers were back for a second strike at the aerodrome. I could see the puffs 

of ack-ack smoke bursting under them—from shells fired by nude gunners. The men had been in the 

showers when the alert sounded, and sprinted naked to their guns. 

 

My problem was to get the story to Melbourne. In early 1942 there was no telephone link between 

Darwin and the south and we depended on the telegraph, which was shattered. I tried to have 

a message sent through military channels but the signals officers laughed. They had enough high 

priority service traffic to keep them busy for days. Axel Olsen and Merton Woods of the Sydney Daily 

Telegraph had similar trouble, so we agreed to make a dash for the nearest telegraph office, which 

we believed to be at Adelaide River. We pooled our meagre petrol rations and arrived two hours 

later. “Where is the telegraph office?” I asked an army major.  

“None here.” 

“We have urgent messages to send.” 

“Then you’ll have to send them from Darwin, but you’ll have to wait until the line is repaired.” 

 

Like batsmen waiting to be run out, we were hopelessly caught 

in mid-wicket. It seemed that our best course would be to drive 

to Katherine, 140 miles farther on. I asked the major, “What 

is the road like to Katherine?” “There is no road. You can go on 

the evacuee train tonight or in the morning.” 

“Couldn’t we try driving? There must be a track of some kind.” 

‘There is, and it’s under 2ft of water. This is the wet season; 

between here and Katherine the road is cut by four major rivers 

and hundreds of creeks. You have no chance of getting through 

in any kind of vehicle yet invented. If you try, you do so at your 

own risk; we’re not going out to pick up the pieces of damn-fool 

reporters.” 

He was firm, and seemed to know what he was talking about, 

so Axel, Merton and I tossed a coin: heads for Darwin, tails for 

the train to Katherine. The train won. 

 

DOUGLAS LOCKWOOD 

PART OF FRONT PAGE OF DAILY NEWS, 
PERTH, 19 FEBRUARY 1942. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 12 

 

That night I slept on the ground by the track, waiting for a train which arrived at dawn. We 

sat in the broiling sun on flat-top trucks all day. We had nothing to eat, and nothing to drink 

except lukewarm water from the railway tanks. 

At Katherine we lodged our stories, more than 30 hours late. The heavily censored version of 

mine made me want to weep. I tried to sleep against the worry of knowing that I had failed to 

get through to my office in time with the most sensational Australian story ever to come the way 

of an Australian journalist. 

 

[Lockwood’s son, Kim, who in 1974 was the Herald’s man in Darwin when cyclone Tracy hit, had 

the same problem his father had in 1942. All communications were lost. He lodged his first story 

36 hours later.] 
 

Next issue: How Douglas Lockwood was the only journalist to get the story of Evdokia 
Petrov’s defection out. 

81.4.2 Newspapers and the Great War 

When the Great War (World War I) began in August 1914, the Australian mainstream press was 

“strident” in its support for Australia’s involvement, writes Joan Beaumont (Broken Nation, pp.17-

18). The Melbourne Age agreed on 3 August that Australia should follow Canada and New Zealand 

and “maintain inviolate the fabric of the [British] Empire”. Britain had been driven to abandon its 

policy of splendid isolation in Europe “in order to preserve a balance of power … that was menaced 

by the portentous development of the Teutonic hegemony”. The Adelaide Register declared on 4 

August that “the Dominions regard the mother country’s quarrels as their own”. Lapsing into an 

execrable piece of imperial poetry, it intoned: 

To all the loyal hearts who long 
To keep our British Empire whole! 
To all our noble sons, the strong 
New England of the South Pole! 
To England under Indian skies, 
To those dark millions of her realm— 
Hands all around! 
God the traitor’s hope confound! 
To this great name of England, drink, my friends, 
And all her glorious Empire round and round! 

The Sydney Morning Herald joined the chorus, claiming on 3 August to speak for the whole of 

Australia when it said that Australians would support Britain “to the utmost limit of their 

resources”. It said: “We know that our security and our independence depend on the victory of the 

British arms. We know that if we were to stand aside we could not be certain of our national 

existence for a year or for a day.” On 6 August it trumpeted: “It is our baptism of fire. Australia 

knows something of the flames of war, but its realities have never been brought so close as they 

will be in the near future.” In Western Australia, too, there were assurances in the press that: “No 

shadow of doubt rests upon the loyalty of the Australian people [to the Motherland].” 

81.4.3 Chinese-Australian papers digitised 

The National Library of Australia celebrated Chinese New Year on 19 February with the 

digitisation of three of the earliest known Chinese-Australian newspapers. They are the Chinese 

Australian Herald, 1894-1923 (Guang yi hua bao) [see extract next page], Chinese Times, 1902-

1922 (Meilibin bu ai guo bao) and the Chinese Advertiser (1856) which later became the first 

bilingual newspaper, the English and Chinese Advertiser (1856-8). All these newspapers are now 

available through Trove, the National Library’s award-winning free discovery service.   

Director-General of the National Library of Australia, Anne-Marie Schwirtlich, said, ‘These 

newspapers are a rich resource for researchers interested in the history of Chinese migration to 

Australia and there are over 21,000 pages available across the three titles. The English and 

Chinese Advertiser, for example, was printed by Englishman Robert Bell at the height of the gold 

https://www.nla.gov.au/media-releases/2015/02/19/trove.nla.gov.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 13 

 

rush in Ballarat. He became known as ‘Chinese Bell’ for standing up for the Chinese who were 

discriminated against and forced to live in special camps.” 

The three Chinese newspapers bring the Trove tally of digitised newspapers to nearly 16 million 

pages from 843 newspapers. Like other newspapers delivered through Trove, the text of the 

Chinese newspapers is fully searchable and available for text correction by Trove users. 

Schwirtlich also paid tribute to the Ballarat Library in Victoria for helping fund the digitisation of 

the Chinese Advertiser/The English and Chinese Advertiser and to the Sovereign Hill Museum, 

the State Library of Victoria and the State Library of NSW for their support with the project. 

 

81.4.4 Times flies (8): Gnowangerup and Albany 

Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: Join me in Esperance, Western Australia, 

on a chilly August morning in 2003. It’s about 7am as we leave to drive west through Dalyup, 

Munglinup and Ravensthorpe to Jerramungup. There I have 

to decide whether I will veer south to the coast and then 

south-west for Albany, or whether I will detour—and take a 

longer route to Albany via Ongerup and Gnowangerup and 

Tambellup.  

I’m making good time and decide on the detour because I 

believe I can still run fairly close to time for my 2pm 

appointment at the Albany Advertiser. I am drawn 

magnetically to Gnowangerup where, until nine weeks 

earlier, the Walker family had produced the Gnowangerup 

Star, just as they had since August 1915—by hot-metal and 

letterpress methods. I couldn’t travel this close to 

Gnowangerup and not visit the Star, even if it has closed. I 

have spoken to the owner, Margaret Walker, who is 82, by 

phone a couple of times over the years, but she does not know 

I am in WA.  

We pull into Gnowangerup shortly after 11am and, because 

I want to do more than simply see the Star office, I call at the 

Post Office and ask where the Star is and where I might find 

Mrs Walker. The postmaster tells me the Star office is down 

MARGARET WALKER IN THE OFFICE OF 

THE GNOWANGERUP STAR, 29 AUGUST 

2003, NINE WEEKS AFTER THE PAPER 

CLOSED. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 14 

 

near the National Australian Bank and I’ll find Mrs Walker sitting behind the desk in the office. 

We find the Star office with no difficulty and take some exterior photos before knocking at the door. 

Mrs Walker opens the door and she is soon sitting behind her desk again, talking and talking, and 

she is happy to allow me to turn on my micro-cassette recorder to catch the story of how a country 

newspaper was allowed to die.  

Amongst other things, she tells me about the local Telecentre established by the West Australian 

Government that had savagely eroded the Star’s job-printing income. Locals could go there and do 

their own printing for the cost of photocopying and not have to worry about job printing.  The Star 

had become too much for Margaret Walker and son Bill, who lives next door to the office. They 

needed another employee but could not afford $800 a week to hire another person, so they’d had to 

shut the paper. She shows me the ninety-odd letters that she received when news spread that the 

Star would rise no more. One came from New Zealand, and one from local Federal Member Wilson 

Tuckey, who said: “WA and the newspaper industry have lost an icon through lack of public support 

and I think it is very sad.” 

Margaret Walker talks about her sixty years of involvement with the paper, about the death of 

husband Isaac (always known as Zic) and the dwindling support in recent years. At times she wipes 

away the tears. The tape keeps running and I take photos of her at her desk, and photos of her 

gazing at the formes containing the metal type comprising the pages for the final issue of the Star. 

I look down the length of the very narrow building, and it’s a little like looking at a bedroom that 

has been left the way it was when the occupant suddenly disappeared (or died). Everything is just 

the way it was after the final issue was produced on 26 June 2003. Eighty-eight years of newspaper 

activity flash before my eyes, and they soon fill with tears. 

We have to get to Albany by 

about 2pm, and I try to drag 

myself away, but Mrs 

Walker talks for another 

quarter of an hour in the 

street as we say our 

goodbyes. I don’t really want 

to leave, but duty calls and 

we grab a pie at the local 

service station and eat it on 

the road as we head south for 

windy Albany. I find the 

Advertiser, take a photo or 

two, and then hit a brick wall 

that makes me wonder why I 

didn’t just spend a few more 

hours at Gnowangerup.  

At Albany, the journalist 

whom I have arranged to 

meet is not even on duty, and 

the editor who was never available when I rang from Brisbane is too busy – on Friday afternoon 

on a non-daily – to allow me five minutes, but not too busy to tell another journalist that the 

company’s Code of Conduct forbids him to speak to media people and such, without the permission 

of the general manager who happens to be out. The Albany Advertiser is owned by West Australian 

Newspapers. 

Bewildered, I leave my Mobile number for the manager and drive to the other side of Albany to 

book into overnight accommodation. When the manager rings, he asks me what sort of questions I 

wanted to ask. I tell him and he says he’ll email me the answers. He doesn’t invite me to call at the 

THE GNOWANGERUP STAR PRODUCTION ROOM NINE WEEKS AFTER THE FINAL 

EDITION: THE COMPED PAGES STILL SITTING IN THEIR FORMES. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 15 

 

office to meet him. I have travelled from Brisbane to Western Australia to research a book that no 

one has ever attempted, but for the manager of the Albany Advertiser, in this techno-stupid age, 

an email interface will do. The next day, I write him a snail-mail letter, asking a few more 

questions. [He never did email me or contact me.] 

81.4.5 Tamworth: Visionary newspaper chairman 

Rod Kirkpatrick writes: Few country-town department store owners win an obituary in the 

Melbourne Age, especially when they have lived interstate. Bruce Treloar is an exception to the 

rule (Age, 21 January 2015). Born in Tamworth, NSW, on 23 July 1926, Bruce Morison Treloar 

took over the family business, Treloars department store in Tamworth, when he was 27 because of 

his father’s death. He had wide ranging interests and served on the board and the Northern Daily 

Leader, and later became its chairman. I interviewed him on 23 April 1996 and what he said helped 

shape the following few paras from Country Conscience (pp.296-297): 

In contrast to the Packers, Rupert Murdoch did not actively seek out provincial newspaper 

acquisitions – at least in NSW. In NSW, the Barrier Miner was one of the few papers which he was 

bequeathed by his father, Sir Keith Murdoch, and able to continue to operate. He closed it in 1974, 

four years after News Ltd had agreed to take a twenty-five per cent interest in the Northern Daily 

Leader, a NSW provincial newspaper which had “always fiercely prided itself on its independence 

of the major combines”. This is how it happened. Bruce Morison Treloar, a third-generation 

member of a Tamworth retailing firm, was invited by the managing director of the Tamworth 

Newspaper Co, Harold Joseph, to 

become a member of the board. The 

company published the Northern Daily 

Leader, that staunch organ of the New 

State movement and the Country 

Party. Treloar said the custom 

followed by directors of taking it in 

turns to serve as chairman for a year 

had meant the person at the top “never 

got the feel of the place”. During his 

“turn” as chairman, the director who 

was next in line, Bob Curran, asked 

him if he would like to take his 

(Curran’s) turn, and the same thing 

happened a year later with Basil 

Regan. Treloar thus served a three-

year term as chairman and had the 

opportunity to provide some leadership. From separate overseas trips, Joseph and Treloar 

concluded that the Leader needed to install a web offset press in place of the Hoe, which had been 

in operation at the Leader since 1925 and at the Sydney Morning Herald before that. They were 

impressed by the Swedish-manufactured Solna press (cost, $122,860), which became the 

centrepiece of a proposed $800,000 redevelopment program. The problem was paying for it.  

I said we’ve got to get a big brother; we’re not in the ball park to raise those sort of funds. I don’t 

think the Shalders (an old established family of shareholders) would be prepared to raise it ... 

we were paying a reasonable dividend. I went to Sydney and I approached: the Herald, the 

Henderson paper as we called it then; the Packer paper; and the Murdoch paper. John Menadue 

was at News Ltd at that stage. I went off to see Murdoch and Menadue and they were very 

helpful. I asked them (we’d worked out a price): would you be prepared to buy a twenty-five per 

cent share in NDL? And they did that, they came in. And that was the turning point of the 

paper; we really went through the roof after that.  

 

EXTERIOR OF THE NORTHERN DAILY LEADER BUILDING, A 

TAMWORTH LANDMARK. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 16 

 

News Ltd, which soon increased its scrip to 33.3 per cent and by 1979 owned the company, used 

the Leader as an academy for its string of aspiring managers. One was Matthew Handbury, 

nephew of Rupert Murdoch and later the proprietor of his own company, Murdoch Magazines. 

Treloar was disappointed that News Ltd sold the Northern Daily Leader in 1987 in the wake of the 

Herald and Weekly Times Ltd takeover. “I don’t think Murdoch appreciated the full worth of 

country press. I don’t think he was that interested in it. I think he wanted a different style of paper 

altogether.” 

[Footnote: The Northern Daily Leader advertised in mid-1980 for an editor. I applied and was 

interviewed by Handbury on 3 July. I stayed at the Calala home of Matt and Fiona Handbury on 

the nights of 2 and 3 July; that felt awkward. I didn’t get the job (James Crown did), but Handbury 

said he hoped I wouldn’t mind if he used some of the ideas I had put forward at the interview.—

R.K.] 

81.4.6 ‘Headless’ headline: some background to top it off 

Alan Howe writes (Australian, Media section, 26 January 2015): 

Journalists don’t talk about Charles Dingle any more. They barely ever did. 

He pops up in the news every few years and will do so again in December 

when lodging yet another application for bail. He lives at the Wende 

Correctional Facility in upstate New York alongside Mark David 

Chapman, who made headlines in 1980 by shooting dead John Lennon. 

Dingle made the headline in 1983 — “Headless Body in Topless Bar” — 

with an appalling crime that has long been overshadowed by the New York 

Post front page that reported it. 

Last week The West Australian’s Nick Butterly made headlines himself 

when a security guard at Parliament House in Canberra denied him entry 

because of his “offensive” T-shirt; it bore the image of that headline from Friday, April 15, 1983. 

The story behind the headline had begun 24 hours earlier when Charles Dingle, drunk and sniffing 

cocaine, became angry with Herbert Cummings, the owner of Herbie’s Bar in Queens, New York. 

Dingle shot him dead and took four women hostage, one of whom he raped. 

While robbing another, he saw her business card. She was a mortician. He instructed her to remove 

the bullet — it was evidence linking Dingle’s gun to the crime — from Cummings. With only a 

steak knife from the kitchen she couldn’t, so Dingle had her remove Cummings’s head, which he 

placed in a cardboard box. He released two hostages and took the others off in a stolen cab. At the 

corner of Broadway and 168th Street he fell asleep and the victims escaped and alerted police. 

It is an incomprehensibly grim story — and you can debate the merits of the headline that 

accompanied it — but I challenge anyone to tell it in fewer than five words. 

In any case, the New York Post decision has been vindicated by those words being quickly 

subsumed by popular culture — in which they clearly resonate today. 

It didn’t take long before “Headless Body in Topless Bar” adorned not only T-shirts, but mugs, ties 

and placemats — and even spawned a film of the same name starring Raymond J. Barry. I was 

working on the New York Post on the 10th anniversary of that famous front page and — proving 

the adage that success has many fathers — a debate broke out about whose words they were. But 

the issue was settled that night. It had long been argued that Drew MacKenzie, brother of 

legendary London Sun editor Kelvin, wrote that headline. But MacKenzie conceded he had 

changed just one letter, removing the indefinite article (as written on a piece of copy paper the 

original words were “Headless body in a topless bar”) to make it fit. 

They had been written by Vinnie Musetto, a short, bearded, bespectacled and mostly quiet 

professorial type whose remaining strands of hair flowed at length over his black shirt collar. 

Musetto had been given the bare facts of the crime that, a reporter had been told, took place in a 

topless bar. But others urged caution. No staffers had been to Herbie’s and none knew the dress 

code for certain. “It’s gotta be a topless bar!” Musetto is reported to have said, standing on his desk. 

“This is the greatest [expletive deleted] headline of my career!” 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 17 

 

A reporter — a woman — was sent to Herbie’s to find out. Musetto was on edge. His brilliant splash 

head might yet be undermined by the facts. “Tell her if it’s not a topless bar to take her top off and 

make it one,” he suggested. Herbie’s was closed, but the woman was able to spot a sign inside that 

read “Topless dancing”. 

Musetto and his headline were the toast of New York talkback shows and were feted by Saturday 

Night Live and Late Night with David Letterman, to whom Musetto described the New York Post 

as “the best newspaper in America”. Opinionated tabloids make friends and enemies in equal 

number and the Post’s critics jumped instantly on a noisy bandwagon that quickly lost its way to 

the circus. “Headless body in topless bar” is a brilliant distillation of the facts of a dark crime. 

Literary critic and academic Peter Shaw described it as having a “trochaic rhythm . . . the line 

implied the appropriate ancient truth about sex, violence, and death.” As the Post’s most famous 

reporter, former Sydney Daily Mirror cadet Steve Dunleavy, said at the time: “What should we 

have said? Decapitated cerebellum in tavern of ill repute?” 

81.4.7 Bradman and Trove 

Gideon Haigh, Weekend Australian, 3-4 January 2015, p.31: Sir Donald Bradman ... there, that 

got your attention, didn’t it? Call it The Don Whistle. Just three little words and a host of images, 

sensations, recollections and opinions come flooding back, in probably much the same form and 

fashion as they did the last time.  

But just lately, something a little different has emerged. The Summer 2014-15 edition of the cricket 

journal Between Wickets includes 27 of the most illuminating pages about Bradman published for 

some time — illuminating because they concern not the Don directly, but his family. “The Bradman 

Family of Cootamundra District and Bowral” is a collaboration of former NSW Labor minister 

Rodney Cavalier, a local resident, and Bernadette Mahony, a local historian. 

Making extensive use of the minutiae of public records, and the marvels of the National Library’s 

Trove, which has enabled their digital searching of such newspapers as the Wollondilly Press, the 

Albury Banner and Wodonga Express, and the Scrutineer and Southern Mail, they have 

accumulated background biographical information on about three hundred kinfolk and 

antecedents. 

The name “Bradman”, whose origins lie in Suffolk, has a solidly Anglo-Celtic ring, but turns out to 

obscure a far more colourful and involved story. For example, Bradman’s great-grandfather on his 

mother’s side, Emanuel Neich, was a Genoan merchant mariner who became one of Australia’s 

first Italian migrants when he boarded a ship under the mistaken impression it was sailing for 

Holland — its destination was, in fact, New Holland.  

Neich, a quoits and skittles champion, provides an early glimmer of sporting prowess among 

Bradman’s forbears. During a successful career as an hotelier, he also struck up an enduring 

friendship with a stonemason, Andrew Menzies. It would be Menzies’ granddaughter Jessie who 

became Lady Bradman. 

Neich fathered 24 children in two marriages, and at least one extramaritally. Mary Cupitt, born 

out of wedlock in 1827, had a daughter Sophia, also born out of wedlock in 1846. Mary then married 

an indigenous man, Henry Emmett, aka ‘Black Harry’, so that Sophia, Bradman’s grandmother, 

grew up in a household with aboriginal half-siblings. There’s much more, and it’s a pleasure to 

read something that actually contributes to the sum of knowledge about Bradman rather than 

trying to slice and dice that sum to suit a preordained purpose. 

81.4.8 Argus reunion 

Peter Gill, of Ashburton, Melbourne, writes: Former Argus (Melbourne) employees, their families 

and others interested in the newspaper’s history reminisced on 23 January at the Duke of Kent 

Hotel, Melbourne, four days after the anniversary of the final edition  of the paper. The Duke of 

Kent was well patronised by people from the newspaper from 1926, after the office moved to 365 

Elizabeth Street. However, as the hotel has been sold, probably for development, this was possibly 

its last goodbye from Argus people. Indeed, we have been holding reunions at the hotel for a longer 

period than the 30 or so years the Argus was published just across the road! Dr Francis (Frank) 

Palmos who had commenced at the Argus in the era of Jim Usher and Bob Murray, had not been 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 18 

 

able to attend previously as he is based in West Australia. Frank spent most of his career in 

journalism as a foreign correspondent in Asia or writing about Asia for Australian newspapers. 

Frank is mentioned in Australian Newspaper History: A Bibliography, pp.139 and 150. 

If any ANHG readers know of  copies of Home Brew, the Argus and Australasian staff publication 

from the 1950s or the Staff Journal from the 1930s, Peter Gill (email: janpeterg@bigpond.com) 

would be delighted to hear about them, because the State Library of Victoria has only a few issues. 

They are important records about the newspaper and staff with details that are not available 

elsewhere. 

81.4.9 School Magazine reaches 100th edition 

The first edition, back in February 1916, promised boys and girls tales of “birds and beasts and 

fairies and their wonderful doings.” There would be stories from the “mother country” and a 

guarantee children would learn what “brave men did and wise men thought thousands of years 

ago.” (guardian.com.au, 17 February 2015). Almost a century on and 100 volumes later, the School 

Magazine has evolved into a glossy magazine with stories, poems and plays about Martians, 

superheroes and different cultures within Australia. Thousands of students from public and 

private schools across the country devour it each month. The School Magazine is now the longest 

continually published children’s literary magazine in the world. It is also the oldest magazine in 

Australia. 

Most people who attended a NSW school in the past 100 years probably read the School Magazine, 

published monthly by the state’s Department of Education, but its popularity has meant schools 

in other states now subscribe and 1.5 million copies are printed each year. The 100th volume was 

launched on Monday, 16 February, at Haberfield Public School, which has been subscribing to the 

magazine for decades. For the launch, one of the school’s grandfathers offered his collection, dating 

back to the 1930s and including a special coronation edition for the crowning of King George VI. 

Principal, Karlynne Jacobsen, said she read the School Magazine when she was in primary school 

at the same school she now runs. “We have a long tradition of using the School Magazine and even 

though we have so many great books and a wonderful library, the School Magazine is a great 

motivator to more reading, to go on and read books by authors who you may get a taste of in the 

magazine,” Jacobsen said. 

The magazine’s editor, Alan Edwards, said some of Australia’s most well-known children’s authors, 

including Ruth Park and Pamela Allen, had written for the publication over the years and 

illustrator Noela Young, best known for her drawings in The Muddleheaded Wombat, has been a 

contributor for 60 years. Young joined the School Magazine straight out of art school in 1952 and 

she still drops off her watercolour illustrations at the magazine’s city office to be scanned and 

printed in the publication. 

  

5—Recently Published 

 

 

 

 

81.5.1 Books 

Fitzgerald, Julian, On Message: Political Communications of Australian Prime Ministers 1901-

2014, 526pp, hardback, illustrations, Clareveille Press, Mawson ACT, $30. How Australian 

Prime Ministers from Barton to Abbott have communicated with the media. 

mailto:janpeterg@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 81, February 2015— 19 

 

Northern Territory News, What a Croc: Legendary Front Pages from the NT News, Hachette 

Australia, 2014, paperback, 118 pages, $19.99. A collection of some of the outrageous 

front pages from the NT News in recent years. 

Review by Kim Lockwood 

Griffen-Foley, Bridget (ed.), A Companion to the Australian Media, Australian Scholarly Publishing, 

2014 

Macquarie University’s Professor Bridget Griffen-Foley, with the help of a 13-person board of advisers, 

has spent the past six years pushing, reminding and pleading with 300 contributors to produce a 

remarkably comprehensive account of Australia’s media. 

It is a work of detailed reference on the print media, radio, television, advertising and public relations 

in this country from the first hesitant news sheet in 1803 to today’s exploding electronic universe. The 

contributors include media practitioners, academics and independent researchers. All worked pro bono. 

The most prolific was the editor of the ANHG newsletter, Rod Kirkpatrick, with 28 entries. He also sat 

on the advisory board. The almost 500 entries range from advice columns to blogging, from Chris 

Masters to Alan Reid to Ita Buttrose, from weather reporting to radio documentaries. Every conceivable 

aspect of the country’s media is examined. The index alone covers 37 pages. 

Despite the advisers, the book is Professor Griffen-Foley’s: she chose the subjects, decided on word 

lengths and authors and edited entries. It deserves a place on the bookshelves of all those interested in 

media in this country. Its prime function is as a work of reference, but browsing through it is also 

immensely rewarding.  

81.5.2 Recent articles 

Griffen-Foley, Bridget, “A worthy companion”, Walkley Magazine, Issue 82, December 2014-

February 2015, p.32. The author introduces the labour of the past six years of her life—A 

Companion to the Australian Media—and reveals the pleasure and pain of the compiling 

and editing process.  

Jensen, Erik, “Giving birth to a blue heeler cross”, Walkley Magazine, Issue 82, December 2014-

February 2015, p.23. The author unpacks the rationale behind starting up the Saturday 

Paper. Quote: “There is nothing controversial in saying that the internet stole from 

newspapers their classifieds. What I refused to believe—and still refuse to believe—is 

that the internet had stolen people’s attention spans or their seriousness. It had not 

stolen what people wanted from newspapers: depth, importance, trustworthiness. If 

anything, the internet’s frivolity and unreliability made people want these things more.” 

Meade, Amanda, “Ch-ch-ch-ch-changes…”, Walkley Magazine, Issue 82, December 2014-

February 2015, p.14. The author talks journalism, social media, audience and data with 

optimistic US digital news guru Vivian Schiller.  

Pilhofer, Aron, “The digital dream teams”, Walkley Magazine, Issue 82, December 2014-

February 2015, p.15. It’s time to start acting and doing like the new generation of digital 

news start-ups, says the author. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/

