
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 59                                                                 October 2010 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editors: Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Uralla, NSW. 
Deadline for the next Newsletter:  3 December 2010. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at 

http://espace.uq.edu.au/ 

EDITOR’S NOTE: Victor Isaacs laid the foundation for this issue by editing the 

Newsletter for a month until mid-August. Thank you, Victor. This month’s historic 

picture appears in 59.3. 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

59.1.1 FEDERAL ELECTION AND THE NEWS MEDIA 

 

Election date set: Prime Minister Julia Gillard announced on 17 July that a Federal 

election would be held on 21 August. Gillard had deposed Kevin Rudd as Prime Minister 

on 24 June. 

Internet and Twitter: Dennis Atkins, the Courier-Mail’s national affairs editor, 

discussed the impact of the internet and Twitter, in particular, on the Federal election 

campaign even before Julia Gillard had announced the election date (Mediaweek, 19 July 

2010, p.10). Atkins is now based in Brisbane, but reports from Canberra during weeks 

where Federal Parliament sits. Atkins started his professional life in politics during the 

1980 campaign as an adviser to Nick Bolkus, a Labor senator from South Australia. He 

then worked for Labor legend Mick Young before being hired by the Herald and Weekly 

Times to run its Canberra bureau. He moved to Queensland in 1990 and worked for 

Premier Wayne Goss for a short time before being hired by the Courier-Mail.  

Attempts to rewrite history: Australian Financial Review journalist Laura Tingle 

spoke to Mediaweek (2 August 2010, p.13) about her newspaper‘s policy specialists and 

about politics. An extract: ―The level of poison in the Labor Party at the moment is 

extreme. Politicians have started to twig to the benefits of controlling the back story. It is 

becoming standard in newspapers now to have the inside story of who said what to who 

and who went to see who and what their polling showed. All the protagonists in the Labor 

leadership battle were desperate to rewrite history about what they did and who they had 

spoken to and how powerful they were. One of the people involved who was a bit more 

honest said, ‗It was a bit more chaotic than that.‘ There are so many different versions 

around of what actually happened that we‘ll probably never really get to the bottom of it.‖ 

Australia votes: Mediaweek, ―Australia votes‖, 26 July 2010, four-page coverage of the 

announcement of the Federal election date and how different newspapers are going to 

cover the campaign. Front pages from the Daily Telegraph, Age, Advertiser, Courier-Mail, 

Herald Sun, Australian, West Australian, Sunday Mail (Queensland) and Sydney 

Morning Herald were reproduced. 

http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 2 
 

 

Negative reports of both leaders: Geoff Elliott, Media editor of the Australian, wrote: 

―The Australian has been more critical of Tony Abbott than the Age.  The Herald Sun in 

Melbourne appears to be treating well the hometown favourite Julia Gillard, but all 

newspapers around the country have been mostly negative of both leaders in this election 

campaign.‖ See report and table of figures (Australian, 6 August 2010, p.6). 

From the regions: The Australian published an extensive rundown of how regional 

media people, editors of regional daily newspapers, viewed the election campaign and 

likely winners, etc., on the day before the election (20 August 2010, p.8). 

When the media turned nasty: The Age’s Tony Wright wrote about the PM‘s 20 

August press conference: ―It was, it turned out, one of the shortest media conferences of 

the five-week campaign. The reason? The media turned nasty, accusing the PM of 

becoming so desperate she had deliberately ―verballed‖ her opponent, Tony Abbott. 

Gillard‘s press secretary became so alarmed that by questions seven and eight he was 

calling ―Last question‖. By question 10, Gillard‘s most disastrous performance of the 

entire campaign was over‖ (Mediaweek, 23 August 2010, online). 

How newspapers reported the poll: This is how some newspapers dealt with the 

actual Federal election counting of 21 August – all First Editions (writes Victor Isaacs): 

 
Sunday, 22 August: 

Sunday Telegraph:  ―A Nation Divided‖ 26 tabloid pages 

Sun-Herald: ―Cliffhanger‖ (In final edition: ―Deadlock‖) 16 tabloid pages wraparound 

Sunday Herald Sun: ―Razor‘s Edge‖ 19 tabloid pages 

Sunday Age: ―Labor teetering‖ 12 broadsheet pages wraparound 

Sunday Mail (Brisbane): ―Nation in limbo‖ 

Sunday Canberra Times: ―Poll hangs in the balance‖ 8 broadsheet pages wraparound 

(around a tabloid newspaper) 

Sunday Examiner: ―On the edge‖ 

 
Monday, 23 August:  

The two biggest News Ltd newspapers, the Herald Sun and the Daily Telegraph, carried 

the same front page headline ―Let‘s make a deal‖. The Age, which once prided itself as a 

paper of record, included a state by state coverage, which covered only seven of the eight 

states/territories, ignoring the existence of the ACT! The Daily Telegraph’s detailed 

figures of the result were not like those of a major metropolitan newspaper, but like a 

minor country town paper, with figures provided only for NSW. The Canberra Times’ 

detailed figures extended to booth by booth figures for the local electorates. The prize for 

the cleverest front page headline undoubtedly goes to the Ballarat Courier for its 

coverage of the re-election of local MP, Catherine King. It was ―Queen King Aces Poll‖. 

 

Australian: ―Leaders bid to secure power‖, 15 broadsheet pages 

Financial Review: ―Labor‘s pitch to independents‖, 35 tabloid pages scattered 

throughout the paper 

Daily Telegraph: ―Let‘s make a deal‖, 13 tabloid pages 

Sydney Morning Herald: ―The big pitch‖, 12 broadsheet pages wraparound 

Herald Sun: ―Let‘s make a deal‖, 20 tabloid pages 

Age: ―The power of three‖ (referring to the 3 independent MPs), 10 broadsheet pages. 

Canberra Times: ―It‘s independents‘ day‖, 9 broadsheet pages 

Courier-Mail: ―Katter‘s country‖, 15 tabloid pages 

Advertiser: ―A Bob each way‖, 18 tabloid pages 

West Australian: ―The men who hold the key to Canberra‖, 10 tabloid pages 

Mercury (Hobart): ―Wooing Wilkie‖ and ――Time to deal‖, 12 tabloid pages 

Newcastle Herald: ―Bob‘s bold win‖ (re Bob Baldwin MP), 16 tabloid pages 

Illawarra Mercury: ―The votes are in, but who‘s getting hitched?‖ (above a photo of a 

wedding couple voting), 12-page tabloid pages wraparound 

Border Mail (Albury-Wodonga): ―It‘s time for Tony‖, 13 tabloid pages 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 3 
 

 

Daily Advertiser (Wagga Wagga): ―Michael‘s the man‖ (re Michael McCormack, newly 

elected – a former editor of the newspaper), 7 tabloid pages 

Western Advocate (Bathurst): ―Thumping win for Cobb‖ (local MP) 5 tabloid pages 

Central Western Daily (Orange): ―Nation in limbo‖ & ―Waiting game‖ 

Daily Liberal (Dubbo): ―In win with a grin‖ (above photo of Mark Coulton MP) 

Barrier Daily Truth: ―Independents might yet back Labor‖ 

Maitland Mercury: ―Green shoots‖, 3 tabloid pages 

Northern Daily Leader (Tamworth): ―Windsor says: ―Wait and see‖ 

Geelong Advertiser: ―We hold the key‖ (re Corangamite electorate) 

Courier (Ballarat): ―Queen King Aces Poll‖ (re Catherine King MP), 12 tabloid pages 

Bendigo Advertiser:  ―Stunning win‖ (re Steve Gibbons MP). 

Standard (Warrnambool): ―Dan‘s our man‖ (re newly elected Dan Tehan) 

News (Shepparton): ―Stone faces next battle‖ (re Sharman Stone MP) 

Sunraysia Daily (Mildura): ―Forrest is Mr Mallee‖ (re John Forrest MP), 5 tabloid pages 

Townsville Bulletin ―Let‘s talk‖ (re Bob Katter MP) 

(Examiner (Launceston): ―Power of five‖ (re the independents), 12 tabloid pages 

Advocate (Burnie): 5 tabloid pages, but nothing on the front page. 

People want policy: Patrick Baume, group media adviser for Media Monitors, wrote an 

enlightening article about the media and the election campaign, but especially about 

talkback radio (―2500 calls can‘t be wrong – scare tactics don‘t work‖, Australian, Media 

section, 23 August 2010, pp.40, 34). An extract: ―...even the clearly deeply conservative 

comperes have tried to focus on the policy issues in this campaign and have stayed well 

away from personal attacks ... This focus on policy was reflected in the newspapers that 

took the campaign the most seriously in terms of volume of coverage, the Australian and 

the Age, whose favourability of coverage for both leaders was almost identical, despite the 

existing widespread views of those papers‘ predilections and indeed for whom they 

editorialised at the end of the campaign. All our research indicates that people wanted 

policy, not scare campaigns, and critical discussion of both sides of the issues, not blatant 

cheering from one side of the fence.‖ 

No applause for Rudd in Gillard‟s room: It‘s also worth looking at Geoff Elliott‘s 

―Twitter keeps busy fingers on the pulse‖, Australian, Media section, 23 August 2010, 

p.33.  Example: [Radio] 2UE‘s [Latika] Bourke [tweets] from Julia Gillard‘s events room 

while [Kevin] Rudd was still speaking [on TV]: ―There may be applause on TV but there‘s 

no applause for KRudd so far in JG‘s room.‖ 

Still go to old media: Harold Mitchell‘s column (Sydney Morning Herald, 27 August 

2010) looks at the media and the 21 August election: ―Over the past decade, the choices in 

media have become more complex, but the people have had no problem making decisions. 

They still go to old media to find out what is really happening. In 2000, we had 65 TV 

channels to choose from. Now there are more than 130. The number of radio stations has 

jumped from 222 to more than 700. The internet and the digital world have changed the 

landscape. In 2000, there were 3 million online users. Now there are 14.5 million. But 

with all this choice and a thirst for information over this past week, the four most popular 

news sites belonged to the old media—the Age, the Sydney Morning Herald, ninemsn 

(Nine Network) and the ABC. So if you still want the news that you can believe in, this 

past week proved that even though TV viewing has dropped and readership of 

newspapers is down, they are still the main media commanding respect.‖ 

Get off the bus: Daily Telegraph editor Garry Linnell wants election campaign coverage 

to be reformed (Mediaweek, 23 August 2010, p.10). He says: ―… it‘s been the media this 

time around crying out for real substance and policy. And we haven‘t got it because the 

parties now control the campaign so expertly we‘re held hostage to their timing and the 

―drops‖ they deliver. The only lesson we can take away from 2010 is that next time 

around, the media should ban the campaign buses and the hand feeding that goes on. We 

have only a few years to think about it. But we should do it.‖ Phil Gardner, editor-in-chief 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 4 
 

 

of the Herald & Weekly Times Group, says his papers are likely to ignore future federal 

election campaign buses. ―I‘d be loath to send a journalist on the campaign bus again,‖ he 

told the New News Conference at the Melbourne Writers‘ Festival (Australian, Media 

section, 6 September 2010, p.32).  

Insider‟s guide: Mediaweek provided what it labelled ―The insider‘s guide to the tally 

room‖ (30 August 2010, pp.12-15). 

A government is decided: On Tuesday, 7 September, Independent Bob Katter decides 

to support Tony Abbott‘s Coalition, and Tony Windsor and Rob Oakeshott support the 

Julia Gillard Labor Party, giving Labor a 76-74 majority.  

Editorial support for the parties: When it came to throwing support to one of the 

main political parties, Australian newspapers split down the middle. Some Fairfax 

titles—the Sydney Morning Herald, Age, Sun-Herald—plumped for Julia Gillard, while 

others—the Australian Financial Review—said supported Tony Abbott (reports Caroline 

Overington, Weekend Australian, 11-12 September 2010). There were similar splits at 

News Limited: the Australian, Daily Telegraph, and Herald Sun went with Abbott, but 

the Advertiser, in Adelaide, backed Gillard, as did the Sunday Telegraph and Sunday 

Herald Sun. 

When the election result came down on 7 September, though, nearly everyone was on the 

same page: nearly every paper said Gillard had bought her way to power. The SMH’s 

Page 1 headline was: ―Gillard buys a second shot at power.‖  

“We will keep reporting”: The Australian declared in an editorial on 14 September, 

―Yes, we will keep reporting‖. The Australian said that it was now clear that senior 

members of the media, including the Australian Financial Review’s Laura Tingle and the 

ABC‘s Fran Kelly and Barrie Cassidy, had embarked on a concerted campaign to de-

legitimise tough reporting and this newspaper. The commentators‘ comments in recent 

days had sought to undermine the Australian’s coverage of the 2010 election campaign 

and the subsequent formation of the minority government. The assumption was that 

Labor was the natural party of government and that it was now up to the media to 

protect Julia Gillard by going easy on the Greens and the regional independents who hold 

the balance of power. On Lateline on 10 September, Tingle, referring to News Limited, 

said, ―We‘ve got to decide whether we actually confront this.‖ But what is there to 

confront? asks the Australian and says: There was no joint approach to the election [see 

under previous ANHG sub-heading in this item].  

See batches of letters to the editor grouped as follows: ―Without The Oz the political 

debate would suffer‖, Australian, 14 September, p.13, and ―When politicians object to 

dispassionate reporting …‖, 15 September, p.15. 

The issue was also covered in Media Watch on ABC-TV on 13 September, with a 

particular focus on the Australian’s editorial attack (9 September) on the Greens. For 

example: ―We believe [Bob Brown] and his Green colleagues are hypocrites; that they are 

bad for the nation; and that they should be destroyed at the ballot box.‖ You can view 

study past Media Watch episodes on the ABC website. Editor-in-chief Chris Mitchell told 

Media Watch: ―Just as the Australian refused to be intimidated by Mr Rudd last year, we 

have no intention of bowing to Bob Brown‘s bullying this year.‖ 

59.1.2 FAIRFAX (1): A FAIRFAX DEPARTS  

John B. Fairfax has ended a 50-year association with Fairfax Media (or one of its arms, 

Rural Press Ltd) by standing down from the board. He will not seek re-election at the 

next annual general meeting. Fairfax said his decision would help the company 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 5 
 

 

reinvigorate its board. ―I have been associated with Fairfax as a journalist, executive and 

director for most of my adult life and it is a wonderful company. Fairfax has and will 

continue to play an essential role as an independent source of news, information and 

opinion in this country and abroad. It is a pre-eminent company with a strong portfolio of 

assets and a management team that together will deliver solid results for shareholders. I 

would turn 70 during the course of my next term if I was re-elected and after almost 50 

years associated with Fairfax and Rural Press, it is advantageous for the governance of 

the company to continue with its Board re-invigoration programme at a time of positive 

strategic changes... I will remain a passionate supporter of Fairfax and continue to have a 

vital interest through my family company Marinya Media Pty Ltd.‖ 

His latest stint on the board began in 2007 following the merger with Rural Press. The 

family‘s representation will continue through Fairfax‘s son, Nicholas, who will remain on 

the board. The Fairfax family owns 10 per cent of the company through its investment 

vehicle Marinya Media. Marinya‘s stake was cut from 14 per cent during a capital raising 

last year prompting speculation that one Fairfax would have to stand down from the 

board at the annual meeting. 

59.1.3 FAIRFAX (2): MEDIA-SAVVY DIRECTORS CHOSEN 

Two directors with media experience have been added to the Fairfax Media board. They 

are former Austereo chief executive Michael Anderson and Tourism Victoria boss Greg 

Hywood, who is a former publisher and editor-in-chief of the Australian Financial 

Review, the Sydney Morning Herald and Melbourne Age (Australian, 3 September 2010, 

p.23; see also Mark Day, ―Signs of shake-up on the way at Fairfax‖, Australian, Media 

section, 6 September 2010, p.27). 

59.1.4 FAIRFAX (3): SHARING PRODUCTION 

Fairfax Media has initiated discussions with News Ltd and APN on sharing production 

and distribution facilities in order to reduce costs, according to a report in the Financial 

Review. Brian McCarthy, Fairfax CEO, said there is ―an opportunity for the industry to 

work together‖. However printing could be problematic, determining who used the shared 

presses last and therefore had the advantage of late deadlines (Australian Printer, July 

2010). 

59.1.5 PROFITS ANNOUNCED 

News Ltd announced on 5 August a profit of $2.74 billion, largely due to the success of 

the film Avatar. In the most recent quarter, worldwide, the company‘s income from 

newspapers rose last year from $US466 to $US530 million. But newspapers are now 

third rank as a source of company income, far behind cable television ($US2268 million) 

and films ($US1349 million). The company‘s Australian newspapers suffered a decline in 

operating income in 2009/10, due to a 3% reduction in revenues primarily from classified 

advertising. However, in the most recent quarter income was higher than the same 

period a year ago. A 10% advertising revenue increase was offset by lower circulation 

revenue and higher newsprint expenses and costs associated with various initiatives. 

News Corp chairman and chief executive Rupert Murdoch said that despite the volatility 

of world economies, the company ―continues to thrive on a truly global scale. These 

results underscore just how well positioned we are – fiscally, operationally and 

strategically – for further growth across all of our markets‖. There was ―significant‖ 

opportunity to expand the scale of News Corp‘s franchises, ―including through taking 

advantage of the continual technological advances that will broaden the reach of our core 

content and distribution businesses. So as we turn to fiscal 2011 and beyond, I am 

confident in our businesses and in our people to deliver superior results,‖ he said. 

(Australian 6 August 2010, pp.21, 25). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 6 
 

 

West Australian Newspapers, publishers of the West Australian and a large range of 

regional newspapers in WA, released its annual result on 4 August. The company‘s profit 

was $96.2 million, an improvement of 10.3 per cent (Australian, 5 August, p. 25). 

Fairfax Media Ltd has reported a turnaround to full-year profit and says it is well 

placed for further growth in the current year (Mediaweek, 27 August 2010, online). The 

company reported a net profit of $282.12 million in the year to 30 June, up from a loss of 

$380.05 million the previous year. Total revenue was $2.482 billion, down 4.5 per cent 

from $2.605 billion. Earnings before interest and tax (EBIT) totalled $525.43 million, up 

from a debit of $176.56 million in fiscal 2009. Fairfax declared a final dividend of 1.4 

cents a share, fully franked. 

 

59.1.6 INTERNATIONAL DAILIES IN AUSTRALIA 

The International Herald Tribune, the international edition of the New York Times which 

is edited in Paris, is apparently now being printed in Australia. It costs $A8.95. It joins 

the Asian edition of the Britain‘s Financial Times ($A5.80) as an international daily 

available here. 

59.1.7 TABLOID AGE  

Another step in the creeping tabloidisation of the major Fairfax newspapers occurred on 

Saturday 23 July 2010 when the ―Drive‖ classified advertising section of the Age was 

converted to tabloid format. 

59.1.8 CIRCULATION FIGURES CONTINUE TO SLIP 

Circulation figures for the April to June quarter of 2010, released on 12 August, show a 

continuing decline in Australian newspaper circulation. Total sales fell 2.6 per cent. 

Metropolitan papers declined 2.2 per cent on weekdays, 2 per cent on Saturdays and 3.6 

per cent on Sundays. Nevertheless, in many cases, the figures were improvements on the 

January-March 2010 quarter. The only metropolitan papers with an increase over the 

equivalent 2009 figure was the West Australian on Mondays to Fridays (3.3 per cent) and 

the Sydney Daily Telegraph on Saturdays. On weekdays the biggest percentage decline 

was the Financial Review with 5.9 per cent.  

On Sundays the biggest percentage loss was the Brisbane Sunday Mail with a decline of 

6.8 per cent. The biggest decline in absolute numbers was Australia‘s biggest selling 

newspaper, the Sunday Telegraph, with 18,874. Regional titles declined by 3.1 per cent, 

but the Sunraysia Daily, Mildura, increased by 1.3 per cent (see section 3 for regional 

circulation figures). The newspaper industry pointed to the fact that decline in Australia 

is small compared to the US and UK, and also pointed to increasing use of newspaper 

websites. Tony Hale, chief executive of the industry publicity body, TheNewspaperWorks, 

said that newspapers continued to play a highly relevant role in consumers‘ lives, with 

Australians buying more than 20 million papers every week (Australian, SMH, Age, 

13 August 2010). 

The average Monday-to-Friday circulation of all national and metropolitan dailies was 

2,205,209, down 2.2 per cent on the April-June quarter in 2009 when 2,256,463 was the 

average. The average Saturday circulation was 2,894,921, down 2.0 per cent on 2,955,791 

for the same period in 2009. Sunday circulation averaged 3,139,637, down 3.6 per cent on 

2009. Total average weekly circulation of national and metropolitan dailies and Sundays 

was 17,060,603, down 2.6 per cent on 17,495,159 in 2009. 

Newspaper publishers are under renewed pressure to disclose individual weekday sales 

figures, according to the Australian (Media section, 16 August 2010, p.30). The pressure 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 7 
 

 

is coming from the Media Federation of Australia. Media buyers also want to know 

monthly sales figures. 

 

                                                         Circulation       Readership 
   April-

June 2010 

April-

June 2009 

%  

variation 

12 months to 

June 2010 

% 

variation 

National      

Australian 135,115 135,831 – 0.5 429,000  – 1.83 

Weekend Australian 300,389 307,390 – 2.3 864,000 – 1.37 

Aust Financial Review 77,046 81,845 – 5.9 161,000 – 14.74 

Aust Financial Review 

(Sat) 

89,731 90,692 – 1.1 90,000 – 12.50 

New South Wales      

Daily Telegraph 374,395 389,254 – 3.8 969,000 – 8.06 

Daily Telegraph (Sat) 339,621 337,000+ + 0.8 847,000 – 5.15 

Sunday Telegraph 638,550 657,424 – 2.9 1,512,000 – 6.20 

Sydney Morning 

Herald 

207,013 210,000+ – 1.4 748,000 – 7.31 

Sydney M. Herald (Sat) 359,200+ 359,200+ Steady 1,010,000 – 6.57 

Sun-Herald 446,710 461,509 – 3.2 1,140,000 – 5.00 

Victoria      

Herald Sun 515,500+ 526,500+ – 2.1 1,327,000 – 3.35 

Herald Sun (Sat) 503,500+ 514,500+ – 2.1 1,301,000 – 6.67 

Sunday Herald Sun 597,000+ 617,000+ – 3.2 1,489,000 – 2.42 

Age 197,500+ 206,700 – 4.4 655,000 – 6.96 

Age (Sat) 279,900+ 291,600 – 4.0 877,000 – 9.02 

Sunday Age 224,600+ 225,250 – 0.3 672,000 – 7.18 

Queensland      

Courier-Mail 216,638 219,811 – 1.4 603,000 + 1.52 

Courier-Mail (Sat) 296,650 308,747 – 3.9 830,000 + 3.75 

Sunday Mail 514,405 551,845 – 6.8 1,283,000 + 1.34 

South Australia      

Advertiser 180,091 187,841 – 4.1 453,000 – 6.98 

Advertiser (Sat) 245,406 251,098 – 2.3 589,000 – 8.96 

Sunday Mail 300,856 305,808 – 3.6 664,000 – 4.60 

Western Australia      

West Australian 203,304 196,761 + 3.3 543,000 Steady 

West Australian (Sat) 333,768 343,460 – 2.8 814,000 – 4.46 

Sunday Times 303,581 320,901 – 5.4 707,000 – 5.61 

Tasmania      

Mercury 45,330 46,056 – 1.6 112,000 – 3.45 

Mercury (Sat) 61,173 61,624 – 0.7 140,000 – 3.45 

Sunday Tasmanian 58,682 59,140 – 0.8 130,000 – 2.26 

Sunday Examiner 39,523 40,531 – 2.5 111,000 + 11.00 

Northern Territory      

Northern Territory 

News 

20,562 21,826+ – 5.8 48,000 Steady 

NT News (Sat) 31,794 32,611+ – 2.5 57,000 – 1.72 

Sunday Territorian 22,056 23,372+ – 5.6 43,000 + 7.50 

ACT      

Canberra Times 32,706 34,038 – 3.9 90,000 + 7.14 

Canberra Times (Sat) 54,289 57,869 – 6.2 139,000 – 6.08 

Canberra Times (Sun) 33,197 34,804 – 4.6 92,000 Steady 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 8 
 

 

59.1.9 PEOPLE 

   Miranda Devine, columnist, transferred on 8 August from the Sydney Morning 

Herald to the Daily/Sunday Telegraph. She was featured in ―Ten Questions‖ (Australian, 

Media section, ―The Diary‖, 9 August 2010, p.31). Devine is a daughter of the late Frank 

Devine, a former editor of the Australian. She had been with Fairfax Media for nine 

years. 

    Jonathan Este, director of communications with the Media, Entertainment & Arts 

Alliance, was featured in ―Ten Questions‖, Australian, Media section, 13 September 2010, 

p.31.  

    Keith Hillier, former racing editor of the Herald Sun (or its predecessor) for 25 years, 

is a father again at age 67. The baby, a boy, is the product of his second marriage. He has 

two adult children from his first marriage (Melbourne Observer, 28 July 2010). 

    Mark Riley, a newspaper journalist turned television journalist (political editor for 

the Seven Network), is featured in ―Ten Questions‖ (Australian, Media section, 2 August 

2010, p.31). 

    Cameron Stewart has been notified that the Office of Police Integrity has withdrawn 

its order that he give evidence in its prosecution of a police officer accused of leaking 

information to him about an impending anti-terror raid, reports Adam Carey in the Age. 

Stewart is an associate editor at the Australian (Mediaweek, 2 September 2010, online). 

    Michael Ware, former Courier-Mail journalist and now a star reporter from 

Afghanistan on American cable TV, was featured on Australian Story on ABC-TV on 13 

and 20 September 2010 and in an article by Rory Callinan in the Media section of the 

Australian, 20 September 2010. 

59.1.10 RECENT CHRONOLOGY 

59.1.10.1 EVENTS 

15 July News Ltd CEO, John Hartigan releases the accountant‘s report into salary cap 

rorting by the News Ltd owned National Rugby League team, Melbourne Storm. He says 

the report has been passed to the police and that directors of the club have been 

dismissed. On 20 July Fairfax newspapers carried stories claiming that News Ltd was 

aware of the salary cap breach months before it become public. 

16 July The Australian releases an upgraded version of its iPad App, with more sections 

included. 

22 July: ABC TV launches its 24 hour News channel. 

27 July: Businessman Dick Smith advertises in the Australian, criticising the ―Murdoch 

media‖ for advocating population growth policies; rebutted by an editorial the next day. 

8 August: Adelaide‘s Sunday Mail revamps its appearance including provision of a 

sports liftout section. 

15 August: Promotional game Monopoly begins in the Sunday/Daily Telegraph. 

59.1.10.2 DEATHS 

    Fadden Daryl: D. 23 August 2010; a stalwart of the newspaper and magazine 

industry in Victoria and nationally for over 30 years; served as Circulation Director of the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 9 
 

 

Age and Herald & Weekly Times and held senior executive roles with Southdown Press 

and Gordon and Gotch. 

    Jones, Bruce: D. 27 July 2010, on a flight between Mauritius and Melbourne, B 15 

September 1945, Canberra Times deputy editor. Formerly Canberra Times sub-editor, 

news editor, chief of staff, deputy editor and acting editor. Born in Newcastle, he started 

his career with the Daily Telegraph, and subsequently was with Australian Associated 

Press and the Sun-Herald. On the day of the funeral, 5 August, the Canberra Times 

announced the creation of the Bruce Jones Prize for Most Outstanding Young Journalist 

at the paper (Canberra Times, 28 July & 6 August  2010, p. 3; obituary Canberra Times & 

Sydney Morning Herald  31 July, Age  2 August 2010). 

    Piggott, Maxwell Ian, D. 11 July 2010 near Albany; born in Melbourne; moved to WA 

in 1967; became a journalist with the Western Farmer and Grazier after, as a 54-year-old 

semi-retired farmer, writing to the paper stating that its journalists were not getting 

their facts right and he could do better; he was asked to, and he did; was still reporting at 

age 90 when killed in a road smash near Albany on his way to an assignment for Farm 

Weekly (Sydney Morning Herald, 27 July 2010; Canberra Times, 31 July 2010). 

    Ruskin, Pamela June (née Zimbler): D. 20 May 2010 at Toorak, Melbourne, aged 

89; born in London, the daughter of a furrier who brought his family to Melbourne in 

1926; she completed an arts degree at Melbourne University and became a freelance 

journalist; managing the four children from her marriage to Alfred Ruskin, a Jewish 

refugee from Berlin, with regimental efficiency, she carved out a flourishing career in 

journalism; Sir Robert Menzies regarded her stamp column in the Argus as essential 

reading; she wrote radio plays with Morris West before he became a best-selling author; 

won prizes for her short stories published in various magazines; won a Walkley Award in 

1970 for her magazine article about Barry Humphries; for 25 years wrote a weekly 

column, ―Roundabout‖, in Australian Jewish News; wrote two books, The Life of Karl 

Duldig, the sculptor; and Invitation to Dance, a history of the Australian Ballet School 

(Age, 19 June 2010). 

    Sayle, Murray William: D. 18 September 2010 in Sydney, aged 84; studied 

psychology for two years at Sydney University where he edited Honi Soit in 1944-45 and 

exposed the Ern O‘Malley literary hoax; won cadetship at Daily Telegraph; became a 

columnist on the Daily Mirror; became one of ABC radio‘s first on-air reporters; left 

Australia for England in 1952 and worked for People, a Sunday scandal sheet; sold 

encyclopedias in Germany, worked for Agence-France Presse, and wrote a novel based on 

his Fleet Street experiences, A Crooked Sixpence; it was published in 1960, became an 

instant hit, but was withdrawn and pulped because of litigation only to be republished in 

2008; returned to London 1964 and joined Sunday Times where he recreated the 19th-

century art of the journalist as hero of his own story; by climbing Everest, sailing single-

handed across the Atlantic, hiring a plane to find missing yachtsman Francis Chichester 

in a storm off Cape Horn, and locating Che Guevara in the South American jungle, he 

enabled readers to share is adventures vicariously; c overed wars in Vietnam and the 

Middle East, and terrorist campaigns in Northern Ireland, India and Pakistan; his 

greatest piece of sustained reporting came when he moved to Japan where he lived for 30 

years – his account of the effects of the bombing of Hiroshima, to which the New Yorker 

gave over an entire issue in July 1995 (Australian, 21 September 2010; Sydney Morning 

Herald, 24 September 2010). 

59.1.11 NT NEWS REDESIGNS 

On 19 July the News Ltd owned Northern Territory News unveiled a redesign, including a 

new masthead and additional features. It includes a new publication NT Business Review 

on the second Thursday of each month. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 10 
 

 

59.1.12 FLAT-WRAPPED NEWSPAPERS FOR SOUTH AUSTRALIA 

Advertiser Newspapers advised South Australian newsagents in August that they were 

expecting the first flat wrap unit to be delivered that month. The team at the Advertiser 

planned to test the machinery as well as the characteristics of the paper. Three more 

units were to follow in the coming months. While initially Advertiser Newspapers 

planned to move to flat-wrap for the home delivery runs it managed, the plan was to 

transition flat-wrap to newsagency deliveries. The overall change over for metropolitan 

newsagents is expected to be completed by June 2012 (Advertiser, 16 August 2010). 

59.1.13 SMH IS NEWSPAPER OF THE YEAR 

The PANPA ―Newspaper of the Year‖ banner is back on the front of The Sydney Morning 

Herald again after the paper won the award for the second successive year last night for 

daily newspapers with a circulation of 90,000 or more. For the second year running, the 

Herald has been named the best newspaper in the Asia-Pacific region with a circulation 

of more than 90,000. Its sister paper, the Sun-Herald, was named best Sunday 

newspaper at the Pacific Area Newspaper Publishers‘ Association annual dinner, held in 

Sydney on 26 August (Mediaweek, 27 August 2010, online). 

59.1.14 THE AGE AND THE SCHOOLS 

Peter Gill reports: The Age published on 21 August the first of a series of four panoramic 

posters, ―Victoria: North, South, East, West‖, for schools. The first, about the State‘s 

North, was published on both sides of a single-sheet four-broadsheet-page spread. Free 

teaching materials to use with the poster series can be downloaded from 

education.theage.com.au/Victoria 

59.1.15 NEWS LTD SELLS FIJI TIMES 

News Limited has reluctantly sold the Fiji Times for an undisclosed sum to Fijian 

company Motibhai, chief executive John Hartigan said on 14 September. Fiji‘s military 

regime cracked down on foreign media ownership, forcing the company to sell. The sale 

was subject to final regulatory approval in Fiji. The chairman and chief executive officer 

of Motibhai & Company Limited is Mahendra Motibhai Patel, CBE, a prominent Fijian 

businessman, who has previously served on the board of the Fiji Times as a non-executive 

director (Australian, 15 September 2010). 

59.1.16 ADVERTISER REFUSES GOVERNMENT REQUEST 

The Adelaide Advertiser has refused a request from the South Australia State 

Government to hand over the USB memory stick which contained the leaked report of the 

Sustainable Budget Commission. The Government Investigations Unit of the Attorney-

General's Department is investigating the leak, described as the biggest Budget-related 

leak in the state‘s history (Mediaweek, online, 21 September 2010). 

59.1.17 COURTS „SHOULD PUBLISH OWN NEWSPAPER‟ 

Victoria‘s Chief Justice Marilyn Warren has suggested that the courts should publish 

their own online newspaper every week (Australian, 22 September 2010). She has also 

proposed that the courts should provide commentators to appear on YouTube. These are 

among a series of suggestions that Chief Justice Warren has put forward to overcome 

what she sees as the shortcomings of the media‘s coverage of courts. She used her 

Richard Searby oration at Deakin University to criticise the media for generally focusing 

only on the outcome of court cases instead of the process of judicial reasoning. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 11 
 

 

59.1.18 NO COPYRIGHT IN HEADLINES, RULES JUDGE 

The Federal Court has ruled against Fairfax Media‘s attempt to claim copyright over 

headlines at the Australian Financial Review (Australian, 7 September 2010). The ruling 

is expected to have significant implications for the reproduction of newspaper articles. 

Justice Annabelle Bennett has ruled that publisher Reed International has not infringed 

copyright laws by reproducing the AFR’s headlines as part of its ABIX service that 

provides abstracts of articles published in newspapers and magazines. The reproduction 

of news content has become an increasingly vexed issue for media companies. The growth 

of digital platforms has been the source of frustration for media executives who believe 

their content is being stolen. The AFR, has embraced an expensive but exclusive paid content 

model.  

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

59.2.1 NZ HERALD iPAD APP WINS PRAISE 

APN News and Media has launched an iPad application that is winning wide praise. 

Since going live on July 23, the APN-owned New Zealand Herald’s free app has earned 

near-rave reviews, averaging four-star ratings on Apple‘s iTunes site. The Sydney 

Morning Herald app (made available on 23 July) was running at 1.5 stars; it has 

attracted criticism, partly for charging $4.50 a week and partly for tying iPad 

subscriptions to the print edition. The Australian’s iPad app, which launched at $4.99 a 

month with a limited number of stories from the paper (increased in the second version), 

averages 2.5 stars and has also attracted criticism, partly because of the amount of full-

page advertising it includes. 

The image-focused, grid-based layout of the NZ Herald app, which gives more important 

stories more prominence and space and also makes good use of newspaper photography, 

has been well received. APN group head of content and integration Warren Lee said more 

than 10,000 people had downloaded it in three weeks, making it the most popular iPad 

app in New Zealand. ―We didn‘t want to replicate the website or newspaper experience,‖ 

Lee said. ―You want to be able to find a new audience with a new device.‖ He said photo 

galleries had been popular, and people were viewing 14-15 pages per visit. The app was 

underwritten by launch sponsors Mercedes Benz, Vodafone, Yellow and Air NZ, with 

Mercedes running a 30-second video pre-roll ad – the first of its kind for a local 

newspaper publisher. Lee said future plans included launching special event apps with 

more multimedia content, as well as eventually charging for the NZ Herald app. 

(Australian, Media section, 16 August 2010, p.30). 

59.2.2 APN TO SELL ADVERTISING ON FAIRFAX WEBSITES 

APN News & Media and Fairfax Media have reached an agreement for APN to sell space 

on Fairfax‘s classified websites. Fairfax will sell online advertising at wholesale rates to 

APN which will on-sell this to advertisers on about 90 APN newspapers in Queensland 

and northern NSW. (See Sydney Morning Herald Business section 24 July 2010). 

59.2.3 NEWS LTD WEB ACCESS 

Rupert Murdoch, the Chairman of the international media company, News Ltd, has 

predicted that the move in July to charge for access to the London Times will be a 

success. He has indicated that he plans to charge for access on more tablet devices. At a 

forum on new media in Sydney on 3 August he praised Apple‘s ability to generate 

demand for its iPad. He said this was ―a perfect platform for our content‖ and that pay 

walls were a necessary new online business model. He said, ―The argument that 

information wants to be free is only said by those who want it for free‖. He said there 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 12 
 

 

were already ―tens of thousands of readers‖ who paid for apps for the Wall Street Journal 

and the Times (Australian 4 August, p. 25). 

He says Apple‘s iPad will be a ―game changer‖ for newspapers. It will allow publishers to 

attract new readers to their mastheads. ―It‘s a real game changer in the presentation of 

news,‖ Murdoch said during a conference call for the company‘s full year profit results. 

―We will have young people reading newspapers. We will have different looking types of 

newspapers.‖ 

Murdoch said he expected to see hundreds of millions of these devices around the world. 

―There will be all sorts of things we can do with them,‖ Murdoch said. ―As they develop 

technologically, we have got to develop our methods of presentation of news.‖ 

In terms of charging for online content, the Times and Sunday Times newspapers in the 

UK started charging users £1 ($1.73) a day, or £2 a week, to access their content online 

from the start of July. Mr Murdoch said there had been a positive response, but declined 

to say how many people had paid for subscriptions. ―We have had a very encouraging 

number of people subscribing at a good price,‖ he said. ―But we think we are on the right 

strategy there and we think it‘s going well.‖ There is significant expectation that News 

Ltd will also introduce charging for access to its other upmarket newspaper, the 

Australian. 

59.2.4 FAIRFAX PREDICTION 

A Macquarie Bank analyst, Alex Pollack, says that it would make financial sense for 

Fairfax Media to eliminate the print editions of the Sydney Morning Herald and the Age 

and switch to a pure online model. This would, he says, provide savings and deliver 

content via such devices as Apple‘s iPad. He claims this would increase profits by $55 

million (Australian, 5 August, p. 3). 

59.2.5 THE AUSTRALIAN UPGRADES ITS WEBSITE 

On 31 July the Australian introduced a new section to its website covering politics, the 

business of government and public policy. The Weekend Australian of that date had a two 

page advertisement for the site. The address is www.theaustralian.au/national-

affairs 

59.2.6 INTERNET ADVERTISING TO DOMINATE 

The internet will overtake newspapers and free-to-air television in 2014 to become 

Australia‘s biggest advertising medium, according to the latest Media and Entertainment 

Outlook report published by PricewaterhouseCoopers. The local media industry, 

including advertising and consumer or subscription revenues, will grow 6.7 per cent this 

year to $30.16 billion (Australian, Media section, 2 August 2010, p.28). 

59.2.7 FAIRFAX CONSIDERS ITS DIGITAL FUTURE 

The Fairfax Media board met on 21-22 August to consider a far-reaching report into the 

future of the company which is set to increase the focus and reach of its digital 

operations, reports Fairfax‘s Danny John. Commissioned by Fairfax‘s new chairman, 

Roger Corbett, the report was prepared by management consultants Bain & Co with the 

intention of helping the company to deliver the much-vaunted ―digital dividend‖ from the 

burgeoning online sector. In particular, it is said to have laid out detailed options for 

greater integration between the print and internet businesses, primarily its major 

metropolitan mastheads, the Sydney Morning Herald and the Age (Mediaweek, 23 August 

2010, online). 

http://www.theaustralian.au/national-affairs
http://www.theaustralian.au/national-affairs


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 13 
 

 

59.2.8 TIPPING POINT 

Demand for mobile devices has created a tipping point for newspapers that will require 

journalists to be more entrepreneurial and creative. News Limited chief executive and 

chairman John Hartigan, told the Pacific Area Newspapers Publishers Association 

conference in Sydney on 26 August, said newspaper publishers had the chance to move 

from ―setting the news agenda each morning to owning it all day‖ because of  the take-up 

in smart phones and tablet computers such as Apple‘s iPad. ―Mobile devices offer us an 

opportunity to reach more people, more often and with more relevance than ever before,‖ 

he said. Hartigan said publishers would need to reconfigure newsrooms and retrain staff 

to take advantage of new technologies and overcome the abundance of choice offered to 

consumers. ―Instead of assuming that our scale and market power are unassailable, we 

have to start thinking like an entrepreneurial start-up,‖ he said.  

59.2.9 ZIGGY AND THE DIGITAL AGE 

Former Telstra CEO Ziggy Switkowski has written an article that discusses the course of 

technological change over the past two decades and throws out a challenge to newspaper 

executives to adapt and innovate (Australian, Media section, 30 August 2010, pp., Media 

section, 30 August 2010, pp.32, 27). We have, he says, seen an evolution during those 20 

years from analog products – think vinyl records, telephones tethered to wall sockets, 

photographic film, 2-inch boxy televisions – to an all-digital eco-system largely shaped by 

advances in the broad categories of IT, telecommunications and the internet. Ubiquitous 

communications on mobile universal devices have given meaning to the concept of 24/7. 

During my time at Telstra, which ended in 2005, the idea that pre-teens would own 

mobiles phones seemed fanciful. Today there are 26 million mobile phones in a population 

of 22.4 million and, along with some form of tablet computer, these phones are 

indispensable devices for elementary school children. … If you reached your teenage 

years in this period, printed news was never likely to be an important part of your life – 

there were simply too many more convenient and relevant sources of electronic news, 

including digital subscription television. [And so on. Recommended reading.] 

59.2.10 FAIRFAX UNVEILS APPS PLAN 

Fairfax Media Ltd unveiled on 10 September the next stage of its paid content strategy: a 

rollout of iPhone applications for its main digital mastheads before the end of September. 

Fairfax CEO Brian McCarthy told the American Chamber of Commerce in Sydney that 

paid iPhone apps for smh.com.au, theage.com.au, brisbanetimes.com.au and 

watoday.com.au would be available ―within weeks‖ (Weekend Australian, 11-12 

September 2010, p.27). 

On 29 September, Fairfax‘s Julian Lee reported: Fairfax Media today releases a suite of 

applications to enable readers to customise their news on their Apple iPhones. 

Readers will be charged $2.49 a month to download the apps from Apple‘s iTunes store 

for smh.com.au, theage.com. au, WAtoday.com.au, and brisbanetimes.com.au. 

It is thought to be the first time a publisher has introduced a subscription model for 

iPhone apps. Until now most newspaper publishers have charged a one-off fee. Readers 

who subscribe over a six-month period to Fairfax's apps will pay $12.99, representing a 

discount of 15 per cent (Mediaweek online, 29 September 2010). 

59.2.11 AN INDEPENDENT DAILY 

Since 4 May 2009 the Adelaide Independent Weekly has been producing a daily electronic 

newspaper entitled INDAILY. It can be found at www.indaily.com.au or 

www.independentweekly.com.au 

http://www.indaily.com.au/
http://www.independentweekly.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 14 
 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

59.3.1 APN CEO TO STEP DOWN A YEAR EARLY 

Brendan Hopkins, CEO of APN News & Media Ltd, has announced he will resign at the 

end of this year, a year before his contract expires. The board of APN News & Media is 

expected to appoint a new CEO with no ties to Independent News & Media for the first 

time since 1996, reflecting the company‘s more autonomous outlook in recent months. 

APN deputy chairman Ted Harris told the Australian that ―he would be very surprised‖ if 

Ireland‘s IN&M, which owns 32 per cent of the trans-Tasman newspaper, radio and 

outdoor advertising group, pushed for one of its executives to replace Hopkins. APN will 

consider external and internal candidates, including chief financial officer Peter Myers, 

radio and outdoor boss Richard Herring and newspaper head Martin Simons. APN 

chairman Gavin O‘Reilly, who is also chief executive of IN&M, promised to overhaul the 

company‘s board after institutional shareholders registered a strong protest vote against 

the re-election of his brother, Cameron, during APN‘s annual meeting in late April 

(Australian, 13 and 14 July 2010).  

59.3.2 FAIRFAX COMMUNITY TITLES IN VICTORIA REBRANDED 

Fairfax Community Network newspapers in Victoria were rebranded with a new name 

and look from the week beginning 6 September. All of the 33 Victorian FCN mastheads 

now incorporate the word ―Weekly‖, in their titles in an attempt to unite the brand 

(Mediaweek, 8 July 2010, online). FCN Victoria general manager Colin Moss is featured 

as ―Person of the Week‖ in Mediaweek, 123 August 2010, p.8. 

59.3.3 COFFS COAST INDEPENDENT EXPANDS 

The Coffs Coast Independent is now available in newsagencies in its area. Launched in 

1996, the Independent is the Coffs Coast Region‘s largest circulating free home-delivered 

newspaper, covering Urunga in the south to Halfway Creek in the north and west to 

Lowanna and Glenreagh. Newsagency copies sell for $1; home delivery copies are free. 

59.3.4 SOUTHERN FREE TIMES CHANGES HANDS AGAIN 

The Southern Free Times, Warwick, has been bought by the Evans Publishing Group, 

based in Armidale. My Animal Media Group (Michael Pappalardo) sold the paper after 

acquiring it last year from Dr Muurlink‘s Free Media (Warwick Daily News, 5 and 12 

August 2010, online). 

59.3.5 NHILL GOES FROM THREE TO ONE 

In 49.3.7, ANHG reported that Nhill had three newspapers. It now has one. Nhill 

Community News died a quick death; and About Town closed in July this year. Craig 

Wilson‘s Pyrenees Newspapers Pty Ltd has bought the Wimmera Messenger from Gary 

Sherwell and has restored the old title, Nhill Free Press (Craig Wilson, email to Rod 

Kirkpatrick, 8 July 2010). Nhill, population 1700, is on the Western Highway, halfway 

between Melbourne and Adelaide  

59.3.6 GLEN INNES: EDITOR STOOD DOWN FOR FACEBOOK COMMENT 

The editor of the Glen Innes Examiner, Matt Nicholls, has been stood down after 

commenting on his social networking page that the death of a police officer would sell 

more newspapers. Fairfax Media released a statement on 10 September saying Nicholls 

had been stood down following the incident. Nicholls is alleged to have written on his 

personal page that the killing of Constable Will Crews, who was born and bred in Glen 

Innes, would boost circulation of the paper. He is also alleged to have suggested the Glen 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 15 
 

 

Innes Examiner would ―make the most‖' of the tragedy in which the 26-year-old officer 

was shot dead during a drug raid in south-western Sydney on 8 September. 

 

59.3.7 THE ADDY AND THE AFL 

The Geelong Advertiser appeared as the Geelong Ablettiser (above) on 27 August in 

honour of Geelong AFL footballer Gary Ablett who is reported to be moving to the new 

Gold Coast club, the Suns. That weekend Ablett was to play what could have been (and 

was) his last game for Geelong at the Skilled Stadium. On 2 September, the Advertiser 

carried a reprint of its Ablettiser after the newspaper sold out on 27 August. Radio 3AW 

reported on 1 September that Gary Ablett senior had approached the newspaper about 

donating some of the profits from this special edition to the charity Beyond Blue. The 

Advertiser confirmed on 2 September that 20 per cent of extra profits generated by sales 

of the newspaper would go to the charity (Mediaweek, 2 September 2010, online). On 1 

October, the Geelong Advertiser carried a 12-page special on Ablett, arising from his 

decision the previous day to join the Gold Coast Suns in a five-year deal reported to be 

worth $9.5 million. The Gold Coast Bulletin’s front page was devoted to a digitally 

enhanced photo of Ablett racing across a coast scene and headed ―Sun of God‖ (Australian 

30 September 2010, p.3). 

59.3.8 CIRCULATION OF REGIONAL DAILIES 

Four regional dailies had double-figure percentage declines in circulation for the three or 

six-month period to 30 June, according to the Audit Bureau of Circulations. They were: 

the Standard, Warrnambool, 16.45; the Gold Coast Bulletin, 15.31 per cent; the North 

West Star, Mount Isa, 12.98; and the Geelong Advertiser, 11.56. And the Townsville 

Bulletin, down 9.95 per cent, was only a whisker short of a double-figure dip. Three of 

these papers are big dailies, not based in areas where there is a population slump. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 16 
 

 

Newspaper April-June 
2010 

% 
Variation 

Newspaper  April-June 
2010 

% 
Variation 

Border Mail, Albury 

(M-S) 

24,729 – 1.81 Queensland Times, 

Ipswich (M-S) 

10,792 – 4.12 

Western Advocate, 

Bathurst (M-F)* 

3,743 – 4.95 Daily Mercury, 

Mackay ((M-S) 

15,347 – 4.76 

Barrier Daily Truth, 

Broken Hill (M-S)* 

5,906 – 0.51 Sunshine Coast Daily 

(M-S) 

20,259 – 7.17 

Daily Liberal, Dubbo 

(M-F)* 

5,301 – 0.69 Fraser Coast 

Chronicle (M-S) 

9,400 – 3.91 

Daily Examiner, 

Grafton(M-F) 

5,670 – 2.43 North West Star, Mt 

Isa (M-F) 

2,936 – 12.98 

Northern Star, 

Lismore (M-S) 

14,459 – 4.50 Morning Bulletin, 

Rockhampton 

(M-S) – 2.67 

Maitland Mercury (M-

F)* 

4,230 – 2.96 Chronicle, 

Toowoomba (M-S) 

22,932 – 1.48 

Herald,  Newcastle 

(M-S) 

49,300 – 1.40 Townsville Bulletin 

(M-S) 

26,395 – 2.5 

Central Western 

Daily, Orange (M-S)* 

4,966 – 3.98 Daily News, Warwick 

(M-S) 

3,249 – 2.84 

Northern Daily 

Leader, Tamworth 

(M-S)* 

7,559 – 2.48 Courier, Ballarat 

(M-S)* 

18,860 – 1.80 

Daily News, Tweed 

Heads (M-F) 

4,317 – 9.55 Advertiser, Bendigo 

(M-S)* 

13,704 – 1.96 

Daily Advertiser, 

Wagga Wagga (M-S)* 

12,359 – 2.76 Geelong Advertiser 

(M-F)* 

25,955 – 11.56 

Illawarra Mercury, 

Wollongong (M-S) 

27,057 – 1.97 Sunraysia Daily, 

Mildura (M-S)* 

7,513 + 1.34 

 NewsMail, 

Bundaberg (M-F) 

11,335 – 1.69 News, Shepparton (M-

F)* 

10,456 – 3.81 

Cairns Post (M-F) 25,758 – 4.30 Standard, 

Warrnambool (M-S)* 

10,769 – 16.45 

Gladstone Observer 

(M-S) 

7,124 – 3.82 Advocate, Burnie 

(M-S) 

23,488 – 1.52 

Gold Coast Bulletin 

(M-S) 

38,728 – 15.31 Examiner, 

Launceston (M-S) 

31,947 – 4.21 

Gympie Times (T-S) 5,569 – 0.30 Kalgoorlie Miner (M-

S) 

5,665 – 2.11 

*Circulation for January-June. 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

59.4.1 HENRY SUTTON PHOTOGRAPHIC PROCESS 

Lorayne Branch writes: My great grandfather was the Australian inventor Henry 

Sutton 1856-1912. In 1887 he invented a halftone photographic process for publishing 

photographs in newspapers. This process was cheap and easy to produce and was 

announced and demonstrated to members of the press which included representatives 

from the Argus and Ballarat newspapers in May 1888, The process was patented world-

wide and went on to be used in English and America newspapers. The Ballarat Courier 

published one of his halftone photographs in 1888. I wonder whether anyone has any 

information about Henry and his process and whether it was used in Australian 

newspapers such as The Illustrated Sydney News which first published a photograph by a 

new process (which times with Henry‘s process) in 1888. I can supply a lot of information 

on Henry‘s process, called The Suttontype photo engraving process. It was eventually 

known as Electro Phototypy/Phototype and was marketed in England in the 1890s as 

Sutton‘s Process Syndicate Limited. I am at my_lulu27@hotmail.com 

 

mailto:my_lulu27@hotmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 17 
 

 

59.4.2 WHEN THE CANBERRA TIMES BECAME A DAILY IN 1928 

When the Canberra Times went from bi-weekly to daily production on 20 February 1928, 

it carried congratulatory messages on page 1 from the Prime Minister, S M Bruce, the 

Leader of the Opposition, Matthew Charlton, former Prime Minister, W M Hughes, and 

the Chairman of the Federal Capital Commission, Sir John Butters. It also had messages 

from colleagues in the newspaper industry. Two examples:  

John Gale [founder of the district‘s oldest newspaper, the Queanbeyan Age]: ―As an old 

pressman, as a pioneer resident of Queanbeyan and district, and as representing its 

population, allow me to offer my hearty congratulations on the step you are taking in 

issuing your journal as a daily. It is my full belief that the time, is ripe for such a 

progressive step, and that the public generally will – and in a practical way too –

appreciate the enterprise and wisdom of your decision.‖ 

T. W. Spencer, President, N.S.W. Institute of Journalists: ―Permit me very cordially to 

tender to you my best wishes for the future success of the journal. I trust that it will have 

a long: and prosperous life, ever-growing in influence and usefulness, and playing a 

valuable part in Australian national development.‖  

 

59.4.3 TWENTY MILLION NEWSPAPER ARTICLES ON TROVE, AND MTC 

 

―Trove‖, the latest innovation from the National Library, brings together the content of 

eight separate discovery services, and much more. Trove (http://trove.nla.gov.au) is a 

powerful search engine. It makes it possible to find and get over 90 million Australian 

resources. You can also browse ―zones‖ of information – books, journals, magazines, 

articles; maps; pictures and photos; Australian newspapers; diaries, letters, archives; 

archived websites, and biographies of people and organisations. Trove Manager, Rose 

Holley (previously manager of the Australian Newspapers Digitisation Program) says the 

service is aimed at the general public but is also incredibly useful for historians, 

researchers and academics.  

 

Trove is a stable repository with permanent page links that can be cited in reports and 

papers. The search engine is managed by the National Library of Australia and most of 

the information is from reliable sources such as libraries, museums, art galleries, 

repositories and archives. New contributor data is being added all the time. The 20 

million full-text searchable newspaper articles (now integrated into the service) are 

proving very popular and a further 20 million will be available by 2011. Historic editions 

of the Australian Women’s Weekly are expected to be available at the end of 2010. A list of 

titles being digitised is available at: https://www.nla.gov.au/ndp/selected_newspapers. 

The National Library has funded digitisation of newspapers since 2007 to the tune of $10 

million, but from 2011 onwards State, Territory and Public Libraries, councils, local 

history societies and other organisations are being encouraged to fund regional and local 

titles or give donations towards them. The rough cost of digitisation is $2 per page and 

further information is here: https://www.nla.gov.au/ndp/get_involved For further 

information contact Rose Holley at: rholley@nla.gov.au 

 

59.4.4 ARMY NEWS RE-FILMED 

 

Hilary Berthon writes (National Library Magazine, September 2010, p.30; see 59.5.3, 

Berthon): Army News, published in Darwin during the Japanese bombing raids of World 

War II, was recently re-filmed with Library funding. The beginning of the war had seen 

the establishment of a military presence in the northern part of Australia and, by May 

1941, there were 7500 soldiers in Darwin. Responding to the soldiers‘ need for news, the 

free weekly publication of Army News ―for all services in the Northern Territory‖ 

commenced in October 1941. This newspaper included military news from around the 

world, as well as local sporting results, advertisements and public notices. After the 

bombing of Darwin on 19 February 1942, the paper reverted to a one-page daily. At the 

http://trove.nla.gov.au/
https://www.nla.gov.au/ndp/selected_newspapers
https://www.nla.gov.au/ndp/get_involved
mailto:rholley@nla.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 18 
 

 

same time, publication of the Northern Standard, established by the North Australian 

Workers‘ Union, ceased and Army News became the only Darwin newspaper until it 

ceased in January 1946. 

 

Army News has been re-filmed to a quality that will support future digitisation. Complete 

sets of this newspaper were unavailable in any major Australian library, but the 

Australian War Memorial lent missing issues so the filming could go ahead. 

 
59.4.5 MELBOURNE HERALD REUNION 

A reunion for former staff of the Melbourne afternooner, the Herald, is scheduled for 

3 October 2010, two days before the 20th anniversary of the final issue of the Herald as a 

separate title (Age, 14 August 2010). It will be 20 years on 8 October since the Herald 

became part of what began as a 24-hour paper, the Herald Sun. The title initially was 

hyphenated. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

59.5.1 BOOKS 

Deitz, Melissa, Watch this Space: The Future of Australian Journalism, Cambridge 

University Press / Monash University Centre for Australian Studies, paperback, 

160 pages, $29.95. The author argues that the internet is re-invigorating news 

journalism. 

Kirkpatrick, Rod, The Bold Type: A history of Victoria’s country newspapers, 1840-2010, 

Victorian Country Press Association Ltd, 2010. Can be purchased from Victorian 

Country Press Association, Locked Bag 1000, Ascot Vale, Vic, 3032. 304pp 

including bibliography and index. This book is published to mark the centenary 

this year of the Victorian Country Press Association. 

Ramsey, Alan, A Matter of Opinion, Allen & Unwin, 2009.340pp. $28.99. 

Star News Group, Ink in Our Veins: Celebrating the Centenary of Star News Group. 

Star News Group, Pakenham, Victoria, 2010. 114pp. 

59.5.2 MAGAZINES 

World War II: Eyewitness Experience, is a 60 issue part-work. $5.95 an issue. Every 

issue will include a facsimile of the British Daily Telegraph. Distributed by 

Eaglemosss Publications, PO Box 3460 Nunawading VIC 3131, www.ww2-

eyewitness.com, 03-9872 4000. 

59.5.3 ARTICLES 

Australian Journalism Review, Vol. 32 (1), July 2010, published a themed section 

based on papers delivered at the Australian Media Traditions Conference in Sydney in 

November 2009. The articles were: Conboy, Martin, ―The paradoxes of journalism 

history‖, pp.5-13; Coote, Anne, ― ‗Encouraging … intelligent interest‘: William Henry 

Archer‘s Facts and Figures as a popular science magazine‖, pp.15-26; Roda, Debbie, and 

Balnaves, Mark, ―Media activist websites: the nature of e-participation spaces‖, pp.27-39; 

Tiffen, Rodney, ―Death in the news 1956-2006‖, pp.41-50; Oosterman, Allison, ― ‗This 

inglorious struggle‘: a New Zealand view of the Eureka Stockade‖, pp.51-65; Ricketson, 

Matthew, ―The vibrant state of book-length journalism in Australia‖, pp.67-79. 

Allan, Don, ―Newspapers have a bright future‖, Chronicle, Canberra (free weekly), 14 

September 2010. Provides an optimistic view of newspaper, especially community 

papers, albeit probably in altered format. 

http://www.ww2-eyewitness.com/
http://www.ww2-eyewitness.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 19 
 

 

Apouchtine, Nathalie, ―Foreign correspondents: pioneering women journalists in Asia‖, 

Memento (National Archives of Australia), Issue 39, 2010, pp.16-21. 

Bersten, Helen, Review of a Land of Promise: An Account of Jacob Isaacs, Jewish 

Convict and Benjamin Isaacs, Christian Printer and Publisher by Kris Jacobsen. 

Canberra, 2009, in Australian Jewish Historical Society Journal, Vol, 19, Part 4,  

2010, pp.194-197. A sympathetic review of this double biography, which was also 

reviewed in ANHG 54.5.1. 

Berthon, Hilary, ―A Plan for Australian Newspapers‖, The Library Magazine, National 

Library of Australia, September 2010, pp.28-30. The author, the Australian 

Newspaper Plan coordinator, describes how newspapers are being preserved 

under the ANPlan with the National, State and Territory Libraries working 

together. One of the illustrations shows the front page of No. 2 of the manuscript 

Western Australian Chronicle and Perth Gazette of 26 February 1831; another 

shows the 28 August 1909 issue of the Meekatharra Miner printed on pink silk. 

Bolt, Andrew, ―Story shame for The Age‖, Herald Sun, 30 July 2010. This commentator 

blasts the Age and Sunday Age for the way they reported allegations of rape 

against former Victorian State MP Theo Theophanous. He was found Not Guilty 

and the Australian Press Council made adverse findings against the Age in the 

matter (Adjudication no. 1472 of July 2010). 

Burrell, Ian, ―Will Murdoch swing it?‖, Canberra Times, Monday 6 September, Times2 

section, pages 4-5. Discusses News Ltd‘s attempts to introduce subscription 

paywalls for some newspapers on the internet, generally concluding that this will 

not succeed. The article is from the British Independent newspaper. 

Carr, Bob, ―Sleeping with the enemy‖, Spectator Australia, 17 July 2010, pages viii-ix. A 

review of Ross Fitzgerald‘s and Stephen Holt‘s biography Alan Reid: The Red Fox 

(and of Mark Aarons‘ book The Family File). 

Chessell, James, ―Apps subscribers matter, so count them, Australian Business section, 

15 July 2010, p. 2. This article points out the growing importance of digital 

applications to publishers and reports a push by publishers to have app 

subscriptions included in readership and circulation figures. The article is 

accompanied by an interesting and useful table comparing prices and usage of 

apps, websites and print copies. 

Cordell, Marni, ―Who‘ll come a-waltzing Matilda?‖ Walkley Magazine, Issue 62, August-

September 2010, p.6. Online political journal New Matilda has closed for now, but 

editor Cordell is still plotting its future course. 

Dent, Margaret, ―Out of Europe: Old books, new books‖, National Library Magazine, 

September 2010, pp.12-15. Explores the invention of printing and the Gutenberg 

Bible. 

Fagan, David (Editor-in-chief, Queensland Newspapers), ―Good journalism remains 

central to society‘s future‖, Courier-Mail, 15 July 2010, p. 35. 

Hull, Crispin, ―Media grab strangles voices of reason and vision in political path‖, 

Canberra Times Forum section, 31 July 2010, p.11. A former Canberra Times 

editor argues that the election campaign is being diverted by media commentary 

rather than by substance. 

Keating, Paul, ―Hypocrisy of the media on privacy is sickening‖, Sydney Morning 

Herald, 5 August 2010, p. 15. An edited version of a speech to the Centre for 

Advanced Journalism, University of Melbourne. 

Kennedy, Alan, ―Past imperfect‖, Walkley Magazine, Issue 62, August-September 2010, 

pp.43-44. A new novel brought back memories of old newspaper days for this 

writer. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 59         October 2010 Page 20 
 

 

Kirkpatrick, Rod, ―New face, new pace‖, gxpress, August 2010, p.41. How technology 

has changed at the Bendigo Advertiser over the past 150 years. 

McMahon, Neil, ―How the Canberra Times juggles local and federal audience‖, 

Mediaweek, 6 September 2010, p.9. Book reviews and arts reporting thrive in 

national capital. 

“Mega-move for new Age”, Age, 11 August 2010, ―Business of Moving‖ liftout, p.4. 

Describes what was involved in the move of the Age headquarters from its tired 

old building in Spencer Street to whiz-bang Media House in Collins Street and 

provides an array of facts about Media House. See also ANHG 55.1.1 and 58.2.8. 

Myers, Paul, ―Publish and be Dammed‖, Weekend Australian Magazine, 24 July 2010, 

pp.18-21. This article chronicles the newspaper publishing career of Australian 

Ross Dunkley, publisher of newspapers in Myanmar and Cambodia. 

Newman, Warren and Green. Lyall, ―Stop Press: Bertie front page news‖, Northern 

Daily Leader, Tamworth, 24 July, p.40. A potted biography of Albert ―Bertie‖ 

Joseph, founder of the Tamworth Newspaper Co. in 1910. 

Nichols, John, ―Power to the people‖, Walkley Magazine, Issue 62, August-September 

2010, pp.19-20. The internet will not save journalism, but the author believes 

demanding citizens can. 

Ricketson, Matthew, ―No wrong ways to write. Right?‖, Walkley Magazine, Issue 62, 

August-September 2010, pp.30-31. Literary? Narrative? Creative non-fiction? 

There are more ways to tell stories than in the inverted pyramid, writes the 

professor of journalism at the University of Canberra. We need to understand and 

appreciate them, he says. 

Wood, Mark, ―iPad shapes as news publishing‘s future‖, Australian, Media section, 19 

July 2010, p.31. Newspapers are losing money hand over fist, but Apple could 

save the day. 

59.5.4 TALK 

Burns, Kathleen, ―The Pryor Perspective: Sharply to the Point‖, Senate Occasional 

Lecture Series, 13 August 2010. Summarises the influence of Geoff Pryor, 

Canberra Times cartoonist 1978-2008. The transcript can be found at 

www.aph.gov.au/Senate/pubs/index.htm 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (contribution welcomed, but no fee for 

electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or obtain 

ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

mailto:rkhistory3@bigpond.com

