
 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 50                                                              December 2008 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld 4740.  

Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 25 February 2009. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

50.1.1 THE GROUND IS SHAKIER THE HIGHER YOU GO 

The top jobs in the print media in Australia are becoming less and less stable (see Simon 

Canning, ―Editors play musical chairs‖, Australian, Media section, 8 December 2008, pp.35-

36). The changes of the past few months shout this from the rooftops (see ANHG 49.1.1, 

50.1.4 and 50.1.6). The leading items in this 50
th
 issue of the ANHG Newsletter focus on these 

changes, some of which were occurring even as we tried to put this issue to bed. The 

backdrop: In November, in Melbourne, Bruce Guthrie was dismissed as editor-in-chief of the 

Herald Sun, and, in Sydney, David Penberthy left the editorship of the Daily Telegraph to 

tackle a new News Ltd challenge (see 50.1.3). Since then: 

 

3 December: Ken Steinke resigns as CEO of West Australian Newspaper Holdings Ltd. less 

than two hours after chairman Peter Mansell and two other non-executive directors, Jenny 

Seabrook and Mel Ward, step down at the annual general meeting (see 50.1.6). 

4 December: Alan Oakley stands aside as editor of the Sydney Morning Herald (see 50.1.2). 

5 December: David Kirk resigns, effective immediately, as CEO of Fairfax Media Ltd. (see 

50.1.2). 

9 December: Reports that Bruce Guthrie has launched a $2.8 million unfair dismissal claim 

against News Limited (see 50.1.3). 

10 December: Brian McCarthy is confirmed as the new CEO of Fairfax Media Ltd. Ron 

Walker receives unanimous support from the Fairfax directors to continue as chairman. The 

board slashes the dividend payout ratio from 80 per cent of profits to 20 per cent (Australian, 

11 December 2008, pp.3, 17). 

11 December 2008: Kerry Stokes is elected chairman of the board of West Australian 

Newspapers Holdings. Chris Wharton, Seven‘s Perth managing director, is named the new 

CEO. Two independent directors, Don Voelte and Sam Walsh, are appointed 

(thewest.com.au, 11 December 2008). 

 

50.1.2 KIRK AND OAKLEY DEPART 

David Kirk, the chief executive of Fairfax media, announced his resignation as CEO on 4 

December. It took immediate effect. In an email to staff at Fairfax, chairman Ron Walker 

thanked Kirk for his time at the helm. During Kirk‘s three years as CEO, Fairfax merged with 

Rural Press Ltd, and the rapid growth in internet earnings, from less than $10m when he 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 2 
 

 

started to $115m in 2008, with much more to come. Deputy CEO Brian McCarthy, the former 

Rural Press CEO, acted as interim CEO until the board met on 10 December. McCarthy was 

then appointed CEO. Three years ago, Kirk was appointed CEO after an exhaustive search. 

He formally assumed the position in October 2005 (Weekend Australian, 6-7 December 2008, 

pp.1-2 and, editorial, p.18; Jane Schulze and Mark Day articles, Australian, Media section, 8 

December 2008, pp.35 and 40; also see ANHG 35.3). 

 

Alan Oakley has stepped aside as the editor of the Sydney Morning Herald after three years in 

the job. The move follows the latest round of redundancies at Fairfax (see 50.1.4). Mark Day 

had written in the Australian’s Media section on 1 December of Oakley‘s uncertain future, 

noting that he was in danger of falling for the three-card trick in making the SMH a broad-

loid: ―pissing off his existing audience while failing to grab a new one‖. Fairfax executive 

Lloyd Whish-Wilson said Oakley had been offered another senior position. Fairfax says it 

will consider a shortlist of internal candidates to take over as SMH editor. Deputy editor 

Michael Millett has taken over day-to-day editing responsibilities until a new editor is 

appointed, he said. (AAP, 4 December 2008). 
 

Background: A move this year by John B. Fairfax to cement his influence over the company 

that bears his name has resulted in his taking a hit of at least $300 million to his personal 

fortune (Australian, 12 November 2008). Fairfax Media‘s share price fell on 11 November to 

$1.74, a 15-year low (it has been lower since). Fairfax‘s private company, Marinya Media, is 

the largest shareholder in the newspaper and radio group, holding about 14 per cent of the 

stock. In February, he bought his brother, Timothy, and his two sisters, Ruth and Sally, out of 

their combined 62 per cent stake in Marinya, taking sole charge of the family stake in the 

group that produces the Age and the Sydney Morning Herald. The move covered about 130.8 

million of the family‘s 211million listed Fairfax shares. The media group‘s shares were 

trading at more than $4 each.  

 

50.1.3 GUTHRIE AND PENBERTHY AND AWARDS 

The Age won the PANPA Newspaper of the Year Award last year and the Herald Sun won it 

this year. The Age lost its editor-in-chief, Andrew Jaspan, several months ago (49.1.1), and 

the Herald Sun lost its editor-in-chief, Bruce Guthrie, last month. Guthrie declined to 

comment but it is believed his removal comes after prolonged tension between him and 

Herald & Weekly Times managing director Peter Blunden. Guthrie, who was appointed to the 

role early last year after editing the Australian’s weekly magazine, has been replaced by 

Adelaide Sunday Mail editor Phil Gardner. Simon Pristel, editor of the Sunday Herald Sun 

since 2005, has been appointed editor of the daily Herald Sun. Damon Johnston, assistant 

editor of the daily paper, replaces Pristel as Sunday editor (Australian, Media section, 17 

November 2008, p.32). The new editor of the Sunday Mail, Adelaide, is Megan Lloyd, who 

has been at the helm of Messengers Newspapers, the suburban group, since 2004 (Australian, 

24 November 2008, p.34). Guthrie has since launched a $2.8 million unfair dismissal claim 

against News Limited (Australian, 9 December 2008, p.2). 

 

David Penberthy resigned as editor of Sydney‘s Daily Telegraph in the midst of the paper‘s 

campaign for the NSW Government to ―sack itself‖ (ABC News online, 14 November 2008). 

After three years in the position, Penberthy has been replaced by former Channel 9 news and 

current affairs editor Garry Linnell, who joined News Limited just over a year ago as the 

Daily Telegraph’s editor-at-large. Penberthy will become the first editor of a new national 

online, print and television venture at News Limited. Linnell is profiled in the Australian, 

Media section, 24 November 2008, pp.33-34. See Mark Day, ―Newspaper editors in a wild 

game of musical chairs,‖ Australian, Media section, 1 December 2008, p.36. 

 

50.1.4 JOBS CUTS (1): FAIRFAX 

After slashing more than 100 editorial staff from the Age and the Sydney Morning Herald, 

Fairfax media is left with what Stuart Rintoul (Australian, Media section, 20 October 2008, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 3 
 

 

p.33) describes as ―a small and unhappy group of senior journalists who asked to go, but were 

refused‖. Prominent among them is Simon Mann, a former foreign correspondent, business 

editor, national news editor and associate editor, who has been, at times, a popular candidate 

for the editorships of the Age and the Sunday Age. At the Sydney Morning Herald, Fairfax 

was forced to sweeten its redundancy offer to designers before achieving sufficient numbers. 

Most of the staff accepted for redundancies finished on 31 October (Australian, 16 October 

2008, p.2). Among those departing are former editors Max Prisk and Valerie Lawson, 

sportswriter Roy Masters, and political columnist Alan Ramsey, who finishes in mid-

December (Australian, Media section, 3 November 2008, p.34). 

 

50.1.5 JOB CUTS (2): NEWS 

Rupert Murdoch is preparing to cut jobs from his Australian newspapers but will not say how 

many because he wants to avoid adverse headlines (Age, 7 November 2008). Murdoch has 

flagged job cuts at News Corp operations in Australia and Britain. The News Corp chairman 

and chief executive said media groups around the world faced a difficult period as advertising 

revenues slowed and businesses and consumers reined in spending. Murdoch said he was 

confident News could find a way through the economic storm due to its strong balance sheet 

and by cutting costs and losing jobs in Australia and Britain. News Corp reported a 29.6% fall 

in net profit for the first quarter of the 2008-09 financial year. It also slashed its profit 

outlook, saying it expected annual operating income to fall. 

 

50.1.6 WAN: STOKES TAKES CHARGE 

Seven Network chairman Kerry Stokes and his lieutenant Peter Gammell were elected to the 

board of West Australian Newspapers Holdings Ltd on 5 November. Details of the election 

lodged with the Australian Securities Exchange show that for Stokes there were 100.6 million 

shares in support and 7.1 million against, and for Gammell, 97.1 million for and 10.6 million 

against. WAN announced an agreement in September for two Seven Network directors to join 

an expanded board (West Australian, 5 November 2008, online). 

 

Seven Network is free to continue building its stake in WAN, and even to launch a full 

takeover offer, thanks to a decision by the Australian Competition and Consumer 

Commission. The ACCC made the decision after Seven‘s interest in WAN increased above 

the usual 20 per cent takeover offer – to 22.3 per cent (Age, 30 October 2008). 

 

Ken Steinke resigned as managing director of WAN on 3 December less than two hours after 

chairman Peter Mansell and two other non-executive directors, Jenny Seabrook and Mel 

Ward, had all stepped down at the WAN annual general meeting. Their resignations were 

announced simultaneously with the appointment to the board of Graeme John, the managing 

director of Australia Post. WAN said the board had approved two other appointments, both 

from WA, who would be confirmed by the end of December. A new chairman would be 

named then. It said the changes followed a review of the company's non-executive directors. 

WAN said Steinke would remain with the group until a replacement was identified (West 

Australian, 3 December 2008, online). 

 

The Australian reported (4 December, p.2): Kerry Stokes yesterday cemented his grip on 

Western Australia‘s monopoly newspaper with the departure of the chief executive and every 

remaining director who fought his elevation to the board earlier this year (see: Tony Barrass, 

―Is Stokes up to firing his loose cannon?‖ Australian, Media section, 8 December 2008, 

pp.35-36.) Kerry Stokes was elected chairman of the WAN board on 11 December (AAP). 

 

50.1. 7 PEOPLE 

   Tony Bourke, racing writer, has farewelled his readers in a column in the Age, 19 

November 2008, after 42 years with the paper. He is one of those journalists who took a 

voluntary redundancy offered by Fairfax Media. He worked for Truth, the Melbourne bureau 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 4 
 

 

of the Daily Telegraph, and the Sun before joining the Age in 1966. He was employed on the 

David Syme afternoon paper, Newsday, in 1969-70. 

   James Button, an Age senior writer, has been appointed to the Prime Minister‘s 

Department to write speeches for the Prime Minister, Kevin Rudd (Age, 29 November 2008). 

   Michael Costa, the former New South Wales Treasurer, has become a regular commentator 

in the Australian. His first column appeared on 10 October, p.12. 

   Louise Evans has been appointed managing editor of the Australian. A former features and 

sports editor of the paper, she began her career working on suburban newspapers in Brisbane 

in the early 1980s after graduating from the University of Queensland with a BA with major 

in journalism. In the late 1980s, she became the first woman employed in the sports section of 

the Sydney Morning Herald (Weekend Australian, 29-30 November 2008, p.2). 

   Mark Forbes joins the Sunday Age as deputy editor early in 2009. Forbes has had an 

outstanding career over more than 20 years, most recently as Indonesia correspondent. He is a 

multi-award winner, and was a finalist in this year's Walkley Awards for his Indonesia 

coverage. He is a former state political reporter for the Sunday Age, an investigative reporter 

and foreign affairs and defence correspondent (Sunday Age, 30 November 2008). 

   Jennifer Hewett, the national affairs correspondent for the Australian, is interviewed by 

Jen Jewel Brown in Mediaweek’s ―The Reporters‖ series, 10 November 2008, p.11. 

   Tony Koch, of the Australian, won the Sir Keith Murdoch Award for Excellence, the major 

journalism prize at the News [Limited] Awards night (Mediaweek, 10 November 2008, p.3). 

His entry was an investigative series that set out to expose failures in the justice system in 

remote Aboriginal communities. Koch, with the Australian’s North Queensland 

correspondent Padraic Murphy, won the Walkley Award for print news reporting for their 

story, ―No Jail for Rape of Girl, 10‖, published in December 2007 (Australian, 28 November 

2008, p.6). For full details of the Walkley winners, go to http://www.walkleys.com/the-

awards/winners/2008-walkley-award-winners.html 

   Alan Kohler has been appointed chairman of Melbourne University Press. Kohler, a former 

editor of the Age and the Australian Financial Review, is the founder of the Eureka 

investment report and Business Spectator, a free online business commentary and news 

website (Australian, 15 October 2008). 

   Garry Linnell, the Daily Telegraph’s editor-at-large, is interviewed by Jen Jewel Brown in 

Mediaweek’s ―The Reporters‖ series, 10 November 2008, p.10. Linnell has since become the 

editor (see 50.1.3). 

   Steve Mascord is interviewed by Jen Jewel Brown in Mediaweek’s ―The Reporters‖ series, 

6 October, p.11. 

   Gerard Noonan, 57, a former editor of the Australian Financial Review and more recently 

a Sydney Morning Herald reporter, has been farewelled by his Fairfax colleagues (who were 

suffering ―farewell fatigue‖). 

   Gordon Towell, CEO of the Audit Bureaux of Australia (formerly the Audit Bureau of 

Circulations), is ―Person of the Week‖ in Mediaweek, 1 December 2008, p.6. 

   Ellen Whinnett has shifted from news editor of the Saturday Herald Sun to chief reporter 

of the Sunday Herald Sun. A reporter for almost 20 years, she joined the Herald Sun in 2005 

after nine years with the Hobart Mercury and Sunday Tasmanian. She won a Walkley Award 

in 2004. 

   George Williams, of Brett Christian‘s Post group in Perth, has become the first suburban 

reporter to win the Daily News Centenary Prize, Western Australia‘s top journalism prize 

(Australian, Media section, 10 November 2008, p.32). 

 

50.1.8 THE ACT LAUNCHES LEGAL ASSAULT ON MURDOCH 

The ACT Government has launched a bold legal assault against Rupert Murdoch, claiming his 

News Corporation owes it more than $84 million in unpaid taxes and penalties (reports Noel 

Towell, Canberra Times, 8 November 2008, p.1). The Government wants the ACT Supreme 

Court to force Murdoch‘s companies to pay $53 million in alleged unpaid transfer duties, $26 

million in penalties and $5 million in unpaid interest. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 5 
 

 

 

50.1.9 POLITICS AND THE CANBERRA TIMES 

The Canberra Times of 16 October carried a Labor-funded sticker across its banner with the 

slogan ―Liberals – divided and desperate. Don‘t Risk It.‖ The ACT election was held two 

days later (and Labor clung to power only by obtaining the support of the Greens). The 

advertisement generated irate responses from some readers. Editor Peter Fray said the 

advertisement was a commercial decision, not an editorial decision.  

 

 

On 17 October, another Labor-funded political sticker advertisement appeared on the front of 

the Canberra Times. On Page 2, the general manager, Ken Nicholls, wrote: 

 
Dear reader 
A number of you have expressed concern about the Post-it note style advertisement 
appearing on the front page of The Canberra Times. We appreciate your comments and 
will consider the issues you have raised. The Post-it note is a paid advertisement and is 
not designed or intended to be confused in any way with editorial content or comment. It 
is not an endorsement by this paper of any political party or point of view. Advertising of 
this nature has been available to all our clients for some time and it has previously been 
used in The Canberra Times and other national papers. Indeed, it was used for political 
advertising during the NSW state election. Placement of these Post-it note 
advertisements is totally governed by a mechanical process in the course of printing of 
the newspaper. After your feedback, we are reviewing the process to see if the note can 
be placed in another position in future. I would also like to take this opportunity to outline 
our policy regarding political advertising in general. All political advertising is accepted at 
standard commercial rates and page placement is also determined in the normal 
commercial manner. This policy is rigidly enforced. The system is transparent with 
details of all election advertising being provided to the Australian Electoral Commission. 
I’d like to thank all readers who have expressed an opinion about the advertisement. The 
Canberra Times greatly values its relationship with its readers and the local community. 

 

50.1.10 RECENT CHRONOLOGY 

 

50.1.10.1 EVENTS 

   17 October 2008: First issue of the Australian’s business magazine, the deal (60 pages). 

Editor is Lyndall Crisp, a former Bulletin editor and a former long-serving Fairfax journalist. 

She was ―Person of the Week‖, Mediaweek, 20 October 2008, p.4. 

   21 October 2008: The South Western Times, Bunbury, WA, issues a feature to celebrate its 

120 years of publication. The newspaper began on 28 August 1888 as the Southern Times and 

became the South Western Times in 1908. 

   23 October 2008: The Age’s ―Green Guide‖ now appears in a compact magazine format, 

with green printing on white paper (it used to be black printing on green paper). 

http://www.abc.net.au/reslib/200810/r303377_1320480.jpg


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 6 
 

 

   31 October 2008: New weekly news magazine, the Week, is launched for Australian market 

(see Mediaweek, 3 November 2008, p.6, and Mark Day‘s column, Australian, Media section, 

27 October 2008, p.40). 

   16 November 2008: AAP introduces new story-identification procedures, discarding 

―Daylead‖ and ―Nightlead‖ for ―Update‖ and ―Wrap‖ (see 50.1.13). 

    

50.1.10.2 DEATHS 

   Brogden, Stanley Marcel William: D. 14 September 2008 in Melbourne, aged 94; 

journalist and author informed generations of readers across Australia about the latest 

developments in commercial and military aviation; wrote 22 books, including The story 

behind your newspapers (it includes illustrations from HWT sources, circa 1948); continued 

to write feature articles on aviation into his mid-80s; first aviation writer for both the 

Australian and the Australian Financial review and was launch editor of Australian Flying 

Magazine and Aviation News, which was folded into Aircraft magazine, with which his name 

was identified for decades (Age, 30 September 2008, p.14). 

   Brown, Don: D. 19 September 2008 in Melbourne, aged 75; began newspaper career at 

Melbourne‘s Herald; cut his teeth in management at Barrier Miner and Radio 2BH, Broken 

Hill; joined Leader Newspaper Group in 1971, aged 38; editor and head of Cumberland 

Newspapers, Melbourne; later editor-in-chief of Leader Newspapers; former finance editor of 

Adelaide News under Rohan Rivett (Melbourne Observer, September 2008; Bayside Leader, 

1 October 2008). 

   Courtis, Brian: D. 29 September 2008 in Melbourne, aged 63; worked as journalist in 

England on newspapers at Portsmouth and Sheffield before joining Daily Express, London; 

joined short-lived Melbourne evening daily, Newsday, and then the Daily News, Perth; joined 

the Herald, Melbourne, in 1973 and later the Age as a sub-editor and was a daily television 

columnist for the paper from the late 1970s to the mid-1980s; after a stint in public relations, 

edited the Qantas in-flight magazine; joined Sunday Age as editor of arts section; edited the 

Age’s ―Green Guide‖ in late 1990s and later became TV critic for Sunday Age until 2007 

(Age, 30 September and 6 October 2008 ). 

   D’Arcy, John: D. November 2008, aged 78; born in Cairns in 1930 and educated in 

Toowoomba; joined Courier-Mail and worked for Queensland Press for 30 years, rising to the 

role of deputy general manager; became deputy CEO of Herald & Weekly Times in 1984 and 

replaced Sir Keith Macpherson as CEO in 1986; retired in 1988 when News Limited took 

over the business (Herald Sun, 24 November 2008). 

   Graham, Tim. D. 27 October 2008 at Mornington, aged 69; New Zealander who made his 

mark in Australia as a gifted reporter, public relations executive, property writer and novelist; 

moved to Melbourne in 1965 to report for the Age; then worked for Australian Government‘s 

overseas information service before starting a long career in several commercial PR roles in 

Melbourne and Sydney; returned to Age As real estate editor; after moving to Mornington 

Peninsula, took on a weekly newspaper at Rosebud, but it eventually failed (Age, 4 November 

2008, obituary written by John Tidey who joined Age on same day as Tim Graham). 

   Hurrell, Michael Phillip James: D. 29 August 2008 in Melbourne, aged 70; began 

working for Age in early 1960s and continued under Graham Perkin‘s editorship; became 

manager of creative services, 1970; later worked in advertising and public relations, generally 

for government or not-for-profit organisations (Age, 3 October 2008, p.16). 

   Macswan, Norman: D. 2 December 2008 in Sydney, aged 91; born Maclean, NSW; 

worked as journalist for two years before joining RAAF in 1940; discharged as a flight 

sergeant at end of World War II; returned to journalism at Hobart Mercury; joined AAP in 

Melbourne in 1950 and covered Korean war in early 1950s before working in agency‘s 

London office; worked also in Jakarta, Singapore and Kuala Lumpur and ran AAP‘s New 

York operation before returning to Australia as a senior editor in the newsroom; retired in 

1980 as associate editor of AAP; wrote two books, a biography of journalist Richard Hughes 

and a novel loosely based on life of Wilfred Burchett (Australian, 3 December 2008, p.3). 

   Ryan, Martin: D. 5 October 2008 in Melbourne, aged 76; journalist for the Adelaide 

Advertiser, and the interstate bureau of the Melbourne Herald; relocated to Singapore for five 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 7 
 

 

years as publications manager for the Australian Tourism Commission (Herald Sun, 30 

October 2008). 

   Scott, Allan: D. 28 October 2008 at Mount Gambier, SA, aged 85; owner of the Border 

Watch, Mount Gambier, Penola Pennant and South-Eastern Times; moved to Mount Gambier 

from Milang in 1952 with one truck and built an empire that now boasts the Scott Group of 

Companies, the umbrella for many other businesses such as transport, fuel distribution and 

service stations, farming, media, property interests and development, horse racing and 

breeding, hotels, restaurants and retail department store Fidler and Webb (Border Watch, 28 

October 2008).  

   Waldon, Steve: D. 26 October 2008 in Melbourne, aged 52; worked for Melbourne‘s Age 

for 35 years, rising from putting rubber bands around documents as a 17-year-old in the 

accounts department to become a talented and versatile journalist and a fine subeditor; also 

served as chief subeditor and production editor, and worked on the foreign desk, as letters and 

opinion editor; most remembered as a writer – columns, colour, features – whose best work 

was intelligent, empathetic, insightful, witty and eloquent; inspired probably more affection 

than any journalist on the paper for his unfailing generosity of spirit, indomitable cheerfulness 

and ridiculous sense of humour (Age, 28 October 2008, p.8). 

   Wheatley, Patricia: D. 26 October 2008 in Sydney, aged 64; secretary-executive assistant 

to former Prime Minister Bill McMahon, rebel newsletter publisher and newspaperman Max 

Newton and media mogul Kerry Packer (David Haslehurst‘s obituary of her, Age, 30 October 

2008, is a fascinating read for newspaper historians). 

 
50.1.11 FEW INCREASES IN CIRCULATION FIGURES 

Few national or metropolitan newspapers recorded increases in the three-month audit period 

to 30 September, figures issued by the Audit Bureaux of Australia (formerly the Audit Bureau 

of Circulations) show. The Northern Territory News (5.6pc) and the Australian (2.2pc) were 

the only dailies to record an increase of 2 per cent or more in their weekday editions. The 

West Australian (Mon-Fri) recorded a decline of 2.7 per cent after falls of 4.1 per cent for the 

June quarter and 4.6 per cent for the March quarter. The Sydney dailies and Sundays all 

recorded declines. The Sunday Times, Perth, dropped 5.9 per cent, from 340,000 to 320,000. 

Among the regional dailies, notable declines included the Daily Advertiser (Wagga Wagga), 

6.75pc; Fraser Coast Chronicle (Maryborough and Hervey Bay), 5.24pc; Bundaberg 

NewsMail, 4.83pc; and Sunshine Coast Daily, 4.41pc. 

 
   July-Sept 2008 July-Sept 2007 % variation 

National    

Australian 140,000 + 137,000 + 2.2 

Weekend Australian 307,000 + 303,000 + 1.3 

Aust Financial Review 87,702 88,162 – 0.5 

Aust Financial Review (Sat) 83,365 84,923 – 1.8 

NSW    

Daily Telegraph 375,000+ 383,000+ – 2.1 

Daily Telegraph (Sat) 316,000+ 327,000+ – 3.4 

Sunday Telegraph 650,000+ 668,500+ – 2.8 

Sydney Morning Herald 209,508 211,700 – 1.0 

Sydney Morning Herald (Sat) 347,299 355,850+ – 2.4 

Sun-Herald 478,890 500,038 – 4.2 

      Regionals    

Border Mail (Albury) 24,664 25,499 – 3.27 

Daily Examiner (Grafton) 5,638 5,546 + 1.66 

Northern Star (Lismore) 14,824 15,207 – 2.52 

Herald (Newcastle & Hunter) 49,880 51,000 – 2.20 

Daily Advertiser (Wagga Wagga) 12,604 13,517 – 6.75 

Illawarra Mercury (Wollongong) 27,772 27,500 + 0.99 

Victoria    

Herald Sun 518,000+ 530,500+ – 2.4 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 8 
 

 

Herald Sun (Sat) 503,500+ 510,000+ – 1.3 

Sunday Herald Sun 615,000+ 622,500+ – 1.2 

Age 203,800+ 203,500+ + 0.1 

Age (Sat) 292,300+ 296,500+ – 1.4 

Sunday Age 225,700+ 225,500+ + 0.1 

     Regional    

Geelong Advertiser 29,478 29,983 – 1.68 

Queensland    

Courier-Mail 222,500+ 221,828 + 0.3 

Courier-Mail (Sat) 310,224 316,251 – 1.9 

Sunday Mail 566,773 594,846 – 4.7 
      Regionals    
NewsMail (Bundaberg) 11,068 11,630 – 4.83 
Cairns Post 30,691 31,158 – 1.50 
Gladstone Observer 7,229 7,250 – 0.29 
Gold Coast Bulletin 46,219 47,087 – 1.84 
Gympie Times 5,634 5,828 – 3.33 
Queensland Times (Ipswich) 10,802 11,172 – 3.31 
Daily Mercury (Mackay) 16,493 16,262 + 1.42 
Sunshine Coast Daily 21,604 22,600 – 4.41 
Fraser Coast Chronicle 9,660 10,194 – 5.24 
Morning Bulletin (Rockhampton) 17,933 18,117 – 1.02 
Chronicle (Toowoomba) 22,871 23,110 – 1.03 
Townsville Bulletin 29,634 29,765 – 0.44 
Daily News (Warwick) 3,223 3,139 + 2.68 
South Australia    
Advertiser 185,633 188,936 – 1.7 
Advertiser (Sat) 256,134 259,893 – 1.4 

Sunday Mail 309,949 314,745 – 1.5 

Western Australia    

West Australian 194,862 200,317 – 2.7 

West Australian (Sat) 336,532 349,538 – 3.7 

Sunday Times 320,000+ 340,000+ – 5.9 

Tasmania    

Mercury 46,000+ 45,791 + 0.5 

Mercury (Sat) 61,000+ 60,868 + 0.2 

Sunday Tasmanian 60,000+ 59,811 + 0.3 

     Regionals    

Advocate (Burnie) 23,576 24,432 – 3.5  

Examiner (Launceston) 32,982 33,707 – 2.2 

Sunday Examiner 40,882 41,979 – 2.6 

Northern Territory    

Northern Territory News 22,188 21,017 + 5.6 

NT News (Sat) 32,637 32,226 + 1.3 

Sunday Territorian 23,548 22,881 + 2.9 

ACT    

Canberra Times 34,687 34.961 – 0.8 

Canberra Times (Sat) 58,97 62,322 – 5.4 

Canberra Times (Sun) 35,116 35,536 – 1.2 

 

 

 

50.1.12 ALAN BOND AND THE WEST 

A journalist from the West Australian will not be sent to jail for refusing to reveal the identity 

of a confidential source to businessman Alan Bond. The newspaper won a temporary reprieve 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 9 
 

 

on 28 November in its long-running battle with Bond over an article published almost three 

years ago. The West Australian was appealing a decision handed down earlier this month by 

Supreme Court Justice David Newnes, who ordered the journalist to hand over audio tapes of 

an interview with the source to Bond. Bond, who was not present in court, was seeking the 

tapes following a series of articles published by the newspaper relating to his return to the 

Perth business world. In the Court of Appeal, Justice Christopher Pullin ruled the paper did 

not have to provide the tapes until the next stage of the former tycoon‘s civil action in about 

six months time (WA Today, 28 November 2008).  

 

50.1.13 DAYLEADS AND NIGHTLEADS DITCHED FOR UPDATES AND WRAPS 

From AAP in Sydney, Mike Osborne writes: After more than 50 years of using the 

traditional agency terminology of ―Nightleads‖ and ―Dayleads‖ to identify the main stories 

for newspapers, Australia‘s national news agency AAP has changed its story tagging 

procedures to reflect more accurately the modern 24-hour news cycle.  The traditional agency 

story tags such of ―Lead‖, ―Nightlead‖ and ―Daylead‖ have been replaced by AAP with the 

terms ―Update‖ and ―Wrap‖. An ―Update‖ shows new developments in breaking stories, 

while a ―Wrap‖ is the completed story for the day. This means newsrooms around Australia 

receiving the incoming AAP wires for domestic and international news, sport and finance will 

no longer see the traditional ―Nightlead‖ tag when looking for a main story of the day on a 

certain issue. The changes reflect the impact of the digital world on news consumption and 

the growing importance of the internet as a source of breaking news. 

 

Perth sports writer Justin Chadwick had the honour of filing the last ―Nightlead‖ on the AAP 

wires. His NBL Wildcats ―Nightlead‖ on the match between the Perth Wildcats and Cairns 

Taipans was issued in two takes at 2305 and 2349 on Saturday, 15 November 2008, before the 

new story identification procedures came into effect at one minute past midnight on Sunday, 

16 November. Subeditors Greg Wilson (first take) and David Beniuk (second take) jointly 

transmitted the last ―Nightlead‖. Canberra Bureau reporter Sandra O‘Malley, in Washington 

with Prime Minister Kevin Rudd, filed the first AAP ―Update‖ at 0906 on Sunday, 16 

November, when her report of his G20 activities slugged ―G20 Rudd Aust Update‖ was 

issued by News Editor Jo Williamson. 

 

AAP began using the ―Nightlead/Daylead‖ terminology before 1957 when the organisation 

moved to Sydney. The terminology emanated from Reuters style which was the international 

model for many domestic newsagencies. Some of Australia‘s finest journalists have passed 

through AAP over the past half century or so and would have filed or subbed the requisite 

―Nightleads‖ as part of their work with the agency.  

 

50.1.14 LAW WILL PROTECT IDENTITY OF SOURCES 

Journalists and whistleblowers will have increased protection from prosecution under laws to 

be introduced by the Federal Government. Changes to the Evidence Act will mean journalists 

may no longer be legally forced to reveal their sources to courts even if a person has broken a 

law in providing information (Age, 3 November 2008). 

 

50.1.15 AGE AND HERALD SUN DOWNGRADE CANBERRA DISTRIBUTION 

Canberran Victor Isaacs writes: From Monday 1 December 2008 Melbourne‘s Age and 

Herald Sun stopped delivering to Canberra by chartered aircraft.  Instead they are now road 

freighted to the national capital. Consequently delivery to newsagents in the ACT is now 

between 7am and 9am, generally too late for home and office delivery. The Age states that 

increased costs made the former arrangement no longer viable. 

 

On 2 December, there were various moans on ABC local radio this morning and the 

politicians were complaining, too (see Australian, ―Strewth‖ column, p.9). My local 

newsagent (who covers a big area) told me that on 1 December the Melbourne papers arrived 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 10 
 

 

at 8.50am. On 2 December they arrived at 7.20am. He cannot and will not do a second 

delivery run just for the Melbourne papers. 

 

50.1.16 RANDALL RETURNED AS NATIONAL PRESS CLUB PRESIDENT 

Glenn Milne, a News journalist, failed in his attempt to topple long-serving National Press 

Club president Ken Randall. Milne, who had been a vice-president, put all his eggs in the one 

basket and declared he would not re-contest the seat he held if he failed to win the presidential 

ballot. Randall has been president since 1991. This year was the first time the presidency had 

been contested (Canberra Times, 8 November 2008). 

 

50.1.17 ROWE NAMED POLITICAL CARTOONIST OF YEAR 

A cartoonist‘s dream encountered a politician‘s nightmare on 1 December as Peter Garrett 

named the Australian Financial Review artist, David Rowe, the best political cartoonist of the 

year (Sydney Morning Herald, 2 December 2008). At an awards ceremony at the Australian 

National Museum in Canberra, the Minister said political cartoons were vital to democracy. 

While they poked fun at the nation‘s leaders, they also tapped into the political mood of its 

people. An exhibition of 82 political cartoons, Behind the Lines: The Year's Best Cartoons 

2008, is being held at the National Museum of Australia, Canberra, until 1 February. It goes 

to the Riverside Theatre in Parramatta on February 13. 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

50.2.1 THE NEWSPAPER WORKS WEBSITE 

The Newspaper Works, the newspaper industry‘s marketing group, has launched a website to 

help educate media and creative agencies on the medium‘s value. CEO Tony Hale said the 

site was developed over 15 months after taking advice from a panel of media planners and 

another panel featuring media strategists and traders (Australian, Media section, 13 October 

2008, p.36). See thenewspaperworks.com.au 

.  
50.2.2 CNN COURTS NEWSPAPERS 

US television news giant CNN is seeking to expand its reach by courting newspapers 

struggling to cut costs to survive in the digital age. The 24-hour TV news network is pitching 

a text service called CNN Wire, featuring print stories from CNN contributors around the 

world. CNN Wire would be the first major entrant into a field dominated by the US news 

agency the Associated Press (AP), Reuters (now owned by Canada‘s Thomson Corp) and 

Agence France-Presse (AFP), since an out-of-work equity trader named Michael Bloomberg 

launched a financial news wire more than two decades ago. To unveil its plans, CNN invited 

editors of more than 30 US newspapers to its futuristic headquarters in Atlanta, Georgia, 

attend a three-day all-expenses paid event billed as the CNN Newspaper Summit (Courier 

Mail, 7 December 2008, online). 

 

50.2.3 FAIRFAX BOOSTS ONLINE TRAFFIC 

Fairfax Digital has boosted traffic to its regional and rural websites by 152 per cent and 

substantially increased its online classified revenues after adding new sites following 

Fairfax‘s merger with Rural Press Ltd. More than 50 websites were added to the Fairfax 

Digital Regional Network, which now comprises more than 160 sites from a total of 270 on 

the full Fairfax Digital network (Australian, Media section, 13 October 2008, p.36). 

 

50.2.4 NEWS’S FLAGSHIP SITE RELAUNCHED 

In the final week of October news.com.au relaunched its flagship news website with a new 

look, personalisation and aggregation features and a range of new opportunities for 

advertisers. Readers can customise their news.com.au home page with ―drag and drop‖ news 

section modules, setting priorities for the news they want to read, in any order they choose. 

They can also choose how much information they want to see within each section. Their 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 11 
 

 

preferences will be automatically saved for future visits to the website (Mediaweek, 3 

November 2008, p.9). 

 

50.2.5 NUMBER OF BROWSERS JUMPS 

The Age published the following table of online unique browsers of Australian news sites (14 

November 2008). There were no declines. 

 
Site Unique browsers, monthly 

average, July-Sept 2008 

Percentage change 

Year of Year 

Fairfax Digital News and Weather 7,575,489 + 19.9 

smh.com.au 4,348,519 + 11.6 

theage.com.au 2,881,072 + 3.6 

news.com.au 3,216,285 + 24.6 

heraldsun.com.au 1,821,919 + 36.2 

theaustralian.com.au 1,401,381 + 47.5 

dailytelegraph.com.au 1,641,026 + 69.9 

couriermail.com.au 891,344 + 41.5 

brisbanetimes.com.au 617,070 + 27.4 

National Nine News (ninemsn News) 4,111,037 + 3.4 

 

50.2.6 NEW BLOG ON MEDIA 

Margaret Simons is the main author of a new blog on the media that began on the Crikey 

platform on 5 December. The link is http://blogs.crikey.com.au/contentmakers/ 

There is a fair bit there already about the troubles at Fairfax. If ANHG members want to bring 

anything to Margaret‘s attention, she is always interested. 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

50.3.1 APN NEWS & MEDIA LTD IS UP FOR SALE 

APN News & Media Ltd is up for sale. It owns 14 regional dailies along the Australian east 

coast from Mackay in the north to Coffs Harbour in the south. In addition, it owns the New 

Zealand Herald and other New Zealand and Australian newspapers, Australia‘s largest 

outdoor media group, and half of the Australian Radio Network (owner of MIX FM stations). 

Independent News & Media (INM), controlled by Ireland‘s Dr Tony O‘Reilly, has launched a 

review of its 39.1 per cent holding in APN. O‘Reilly owns 28 per cent of INM. INM wants to 

raise £800 million ($1.53 billion) from the APN sale to reduce its debt from £1.4 billion top 

under £600 million.  

 

The announcement came a week after APN‘s chief Brendan Hopkins extended his contract 

for another three years.  (Australian, Media section, 3 November 2008, p.33, and Australian, 

24 October 2008, online; reports on the APN move followed in the Australian, 4, 5, 6, 8-9 and 

13 November). 

 

Rod Kirkpatrick writes: The Irish interests took over Provincial Newspapers (Qld) Ltd in 

July 1988 and later the company became Australian Provincial Newspaper Holdings Ltd. 

PNQ was formed on 1 April 1968 when six Queensland provincial newspaper families 

amalgamated their interests so that they could fend off offers from Rupert Murdoch and other 

large media interests and so that the families could afford to adopt the emerging new 

technologies of web offset printing and computerised phototypesetting. 

 

  

http://blogs.crikey.com.au/contentmakers/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 12 
 

 

50.3.2 SUNRAYSIA DAILY WINS PANPA AWARD 

The Sunraysia Daily, the newest tabloid on the block, has won the PANPA Newspaper of the 

Award (for daily newspapers with a circulation under 20,000). The Mildura daily‘s 

transformation from tired old broadsheet to prize-winning tabloid is told in editor Lyall 

Corless‘s words in Mediaweek, 13 October 2008, p.9. (See ANHG 44.3.1 and 45.3.1.) The 

Geelong Advertiser won the award for dailies with a circulation from 20,000 to 50,000.  

 

50.3.3 COOMA: COMPETITION 

Lasting competition is developing in Cooma. A group of four former employees of the bi-

weekly Cooma-Monaro Express, then owned by Rural Press Ltd (and now under the Fairfax 

Media banner), set up the weekly Monaro Post on a shoestring budget two years ago. Their 

enterprise was featured in the Australian, Media section, 6 October 2008, p.37, and mentioned 

in a letter, 13 October, p.34. The advent of competition has reportedly enlivened the long 

established newspaper, the Express. The Post has a website at: 

www.monaropost.com.au/ThreadListView.aspx and is also available at newsagencies in Bega, 

Merimbula, Tuggeranong, Tumut, Tathra, Yass, Eden and Queanbeyan. Copies are also 

available at the Monaro Regional Library and the NSW State Library.  

  
50.3.4 EDITORS 

Geelong Advertiser editor Peter Judd is interviewed in Mediaweek, 6 October 2008, p.10. 

Judd apparently accepts that the West Australian’s origins cannot be traced back to 1833, 

because he says the Advertiser is the second oldest newspaper in Australia. 

 

―Newspaper are not dying,‖ says Steve Kelly, editor of the Warrnambool Standard. ―They‘re 

just changing.‖ Kelly talks about his attitude to newspapers in an interview in Mediaweek, 20 

October 2008, p.8. He says the broadsheet format has come to the end of its time. The 

Warrnambool paper is one of three regional dailies that Fairfax Media owns in Victoria. The 

other two are Bendigo and Ballarat. And then there is the Albury-Wodonga Border Mail, 

which is a NSW daily printed in Wodonga, Victoria. 

 

50.3.5 FRANKSTON: OFFICE CLOSES AFTER 119 YEARS 

The Frankston Standard and Hastings Leader office closed at the end of October after almost 

119 years. News Ltd is moving the staff of the Frankston paper in with the Mornington 

Leader, which has more office space. The staff members have been told nobody will lose 

his/her job as a result. 

 

50.3.6 OUTBACK CELEBRATES 10 YEARS 

Outback’s October/November issue carries an article about the magazine‘s 10 years of 

publication (pp.70-74). ―Ten years ago this unknown bush magazine nudged its way into the 

nation‘s small but fiercely competitive publishing landscape with wild red dunes and a lone 

Akubra on the cover. Taking its place alongside glossy celebrity covers and more sedate 

lifestyle magazines, Outback took to the newsstands with something new – a positive, 

unapologetic and quintessentially Australian stance.‖ 

 

50.3.7 YORKE PENINSULA: NEW OFFICE OFFICIALLY OPENED 

The Yorke Peninsula Country Times – which, the paper says, is ―read all over The Leg!‖ –  

has shifted from Taylor Street, Kadina (this had been a newspaper office since 1888), and 

George Street, Moonta, to new offices at 31 Goyder Street, Kadina (where Price‘s Bakery 

used to operate). It did this in January, hosted a Country Press of South Australia conference 

in February, but the building was not officially opened by Senator Alan Ferguson until 6 

November. A souvenir paper was printed on 4 November, and it included a photo of the 

ribbon-cutting ceremony taken a few minutes earlier. It also included front pages from the 

143-year history of the paper. Kadina is at the northern end of the peninsula that the locals 

call ―The Leg‖ (Yorke Peninsula Country Times, 11 November 2008, online). One article was 

http://www.monaropost.com.au/ThreadListView.aspx


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 13 
 

 

written by Trevor Ellis, former managing editor, about his career at the paper. He started work 

in January 1954 in the People’s Weekly office in Ryan Street, Moonta, working for his father, 

Cecil Ellis, and partner Hugh Hughes. It‘s an important historical feature. 

 

Rod Kirkpatrick writes: The current newspaper is the result of many amalgamations over 

the years. The paper began on 1 February 1865 as the Wallaroo Times and Mining Journal at 

Port Wallaroo. 

 

The Yorke Peninsula Country Times stated on 3 June 1970: ―This edition marks the 

commencement of an era. In the place of five, one newspaper will serve the entire region and 

some districts north. Already incorporated in the Yorke Peninsula Country Times are the 

Kadina and Wallaroo Times, the Moonta People’s Weekly and the South Australian Farmer. 

Welcomed into this extensive readership are those formerly served by the Southern Yorke 

Peninsula News Pictorial, which had arisen from the amalgamation of the Maitland Watch 

and the Southern Yorke Peninsula Pioneer.‖ 

 

50.3.8 MUDGEE: NINETEEN YEARS DOWN THE ‘WALLABY TRACK’ 

When his first ―Wallaby Track‖ column appeared in the Mudgee Guardian in 1989, Norman 

McVicker thought it would be short-lived, as many newspaper columns are. Nineteen years 

on, McVicker, now 88, has celebrated the publication of his 1,000
th
 column. It all started with 

his interest in restoring the historic Eurunderee School. ―I started to collect small fragments of 

history and information about the school and the Eurunderee people, the pioneers of the day, 

the Tierneys, Mullers, Rheinburgers, Roths, and others. And the column came about because I 

was writing bits of publicity about the school and Poss McGregor used to sit in the office at 

the front (of the Guardian) and she said to me one day ‗look we should put this into a column, 

we‘ll go and see Doug‘, because they owned the paper at the time, and he said ‗oh yes, we‘ll 

do the occasional column‘,‖ McVicker used to type the columns on a typewriter at home, 

bring them in to be retyped on the one Guardian computer and plated in-house for printing.  

 

Today he types them up on his computer at home, scans the pictures and emails the lot. The 

―flash in the pan‖ column has now outlasted seven editors with current editor Lisa Gervais 

number eight to edit the column. As for ideas, McVicker said he once got very good advice 

from Sydney Morning Herald women‘s page editor, Connie Robertson, who told him 

―Norman, if you‘re going to write about an inanimate object, make sure you put some human 

interest in it, because readers aren‘t interested in things, they are interested in people. So, I 

always try to make sure I‘ve got something of human interest, and the quirkier the better. I 

always look for the quirky bits that don‘t appear anywhere in the history books and the 

column reflects that‖ (Mudgee Guardian, 9 November 2008). 

 

50.3.9 GOULBURN: LONG-SERVING JOURNALIST TO RETIRE 

Barry Blair writes: Goulburn Post photojournalist/editor, Leon Oberg, will retire on 9 

January 2009 after 44 years with the paper. Oberg edits Town and Country Magazine, a 

weekly insert in numerous SE NSW newspapers. He has maintained an avid interest in 

railways for over 50 years, and has written numerous books on the subject, including four 

editions of the definitive Locomotives of Australia. 

 

50.3.10 GLADSTONE: ‘FREE’ TITLE CHANGES FORMAT, FREQUENCY 

After eight years as a fortnightly tabloid newspaper, the Gladstone News has launched itself 

as a weekly glossy news magazine (Gladstone News Weekly, 15 November 2008). Manager 

Liz Rye said the transformation was based on strong demand from local business, industry 

and advertisers together with increased readership and community support. ―The transition is 

also a tribute to the publication‘s owners James and Erin Robertson, who remain committed 

to providing a locally owned and operated independent publication which remains free to the 

public.‖ The weekly publication and property feature is available online at 
www.gladstonenews.com.au  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 14 
 

 

 

50.3.11 CLARE: BRIAN MATTHEWS’ STINT AND MANNING CLARK’S LIFE 

Brian Matthews, author, worked recently at the Northern Argus, Clare, South Australia, for 

five weeks. During that time his biography, Manning Clark: A Life, was published by Allen & 

Unwin. Matthews, a Clare resident since he and his wife Jane Arms returned from working in 

London some years ago, is Professor Emeritus at Flinders University where he was a teacher 

of English and Australian literature in the 1970s and 1980s and a national and international 

authority on the works of Henry Lawson. These days, he is a full time writer. He had a cult 

following as a weekly columnist for four-and-a-half years in the Australian’s Weekend 

Magazine. A collection of his columns, As the Story Goes, was published in 2000. Since 2001 

he has been a monthly columnist for the on-line magazine Eureka Street (Northern Argus, 19 

November 2008) 
 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

50.4.1 RESOURCES AT NATIONAL ARCHIVES OF AUSTRALIA 

Victor Isaacs writes: Researchers into Newspaper history in Australia should be aware that 

there are considerable resources available at the National Archives of Australia. Go to the 

NAA‘s website, www.naa.gov.au/ and then go to ―Record Search‖. I recently tested this by 

typing in keywords such as ―newsagency/ies‖, ―newsagent/s‖, ―newspapers‖. They all yielded 

results; ―Newspapers‖ resulted in more than 3200 results. Of course, this can be refined by 

both subject and date. So it is worth typing in the names of particular newspapers or people. 

NAA‘s Record Search site also includes files held by the Australian War Memorial. 

 

Australian Government records are usually available after 30 years. They cover a wide, and 

sometimes unexpected, number of subjects. By far the largest number of files with 

―newspapers‖ in the title were for registration as literary works for copyright. The next largest 

category was for registration for transmission through the post. Some other common entries 

included such things as: Wartime censorship; Wartime newsprint rationing; Placement of 

advertisements; Press cuttings about Prime Ministers or Ministers; Correspondence between 

newspapers and Prime Ministers/Ministers; Articles about Australia in overseas newspapers; 

The former requirement for permission to publish newspapers in languages other than 

English; Legal requirements in the ACT; Legal cases.  

  

The holdings also include a number of photographs. NAA holdings are in various capital 

cities according to the origin of the file (with the largest number in Canberra). But one can 

request that a file be digitised and placed on the web, which is very useful if it is another city. 

Indeed many files are already digitised. 
 

50.4.2 NEWSPAPER DIGITISATION (1): THE ARGUS 

Peter T. Gill, of Ashburton, Victoria, writes: The Newspaper Digitisation Project (49.4.1) 

will have profound benefits for a wide range of researchers. I have already had some 

significant ―hits‖ with several inquiries. However, there may be a slight drawback for people 

using the Argus. Apparently the microfiche used as a basis for the Argus was made at the 

Public Library of NSW, so the copies are of the first edition, which was sent interstate. I have 

already found a couple of omissions because of variations between the various editions. The 

digitised version does not always contain references shown in the printed Argus index. So, if 

the reference from the printed Argus index does not appear in the digitised version, it may be 

necessary to look at a bound copy of a second (or later) edition. 

 

50.4.3 NEWSPAPER DIGITISATION (2): UPDATE 

Mark Raadgever, of the Australian Newspapers Digitisation Program, reports: The 

Australian Newspapers beta service now contains 367,000 newspaper pages from 26 different 

newspaper titles dating from 1803-1954, providing access to more than 3.5 million newspaper 

articles. The National Library is currently undertaking a procurement process to establish a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 15 
 

 

panel of digital scanning and Optical Character Recognition (OCR) contractors for ongoing 

newspaper digitisation activities. During this period no additional content will be added to the 

Beta service. 

 

50.4.4 NEWSBOYS WORKED RAIN, HAIL OR SHINE 

Rain, hail or shine, Bob Urquhart stood outside the Melbourne Town Hall and sold the Age. It 

was 1946 and he was just 12. As one of seven children and with no father at home, he found 

the income handy, but the thing he thrived on was the social group connected with it, the 

Newsboys Club. Sixty-two years later, Urquhart, of Doncaster, is still a member of what has 

evolved into the philanthropic Newsboys Foundation. He was at the Spiegeltent, outside the 

Victorian Arts Centre, on 14 November to celebrate the foundation‘s 115th birthday. The 

foundation has allocated more than $9 million in grants since the start of its charity focus — 

funding young people to reach their potential — in 1974. But it had had a positive effect on 

Urquhart long before then. "My young life was around the Newsboys Club," he said. The 

club‘s headquarters at 109 Little Collins Street had a swimming pool, gyms, a library and a 

canteen. Members could do woodwork, play basketball or see a dentist. The club was the 

basis of lifelong friendships, and even helped inspire his career. At 40 he changed his 

occupation from factory worker to looking after problem and disadvantaged children. A 

recent Newsboys Foundation grant recipient, Westside Circus, performed at the annual 

meeting on 14 November. The circus aims to build confidence and resilience among 

disadvantaged and at-risk young people (Age, 15 November 2008). 
 

 
Melbourne Newsboys Club members Bob Curry, Bill Howden and Bob Urquhart in 1947. (Age) 
 

50.4.5 ADELONG, TUMUT AND GUNDAGAI: JAMES BAKER ELWORTHY 

Geoff Burch of Wagga Wagga has published a 17-page monograph entitled, Some history of 

James Baker Elworthy and his newspapers at Adelong, Tumut and Gundagai. 

 

50.4.6 REMINISCENCES ABOUT THE RED FOX 

Historian and political commentator Ross Fitzgerald and Canberra historian Stephen Holt are 

seeking recollections about Alan Reid (known as the Red Fox), who was the Canberra 

correspondent for Sydney‘s Daily Telegraph in the days when Frank Packer owned the paper 

(Australian, 29 September 2008, ―Strewth‖ column). 

 
 50.4.7 FAIRFAX EMPLOYEES ENTERTAIN THEIR BOSS 

The Sydney Morning Herald of 27 August 1860, p.5, column 1, reported that two days earlier 

the fourth anniversary of the Herald dinner or Wassgoose was observed. The ―gentlemen of 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 16 
 

 

the various departments‖ gave a complimentary dinner to mark their appreciation of the 

character of their employers, the Messrs Fairfax – John and Charles. The dinner was held at 

the Sir Joseph Banks Hotel, Botany Bay. The previous year John Fairfax had entertained the 

staff at Ginnagullah. The SMH report of the 1860 Wassgoose is extensive. [The ANHG 

thanks Janette Pelosi, of Sydney, for providing a copy of this article.] 

 

50.4.8 FIFTIETH ISSUE OF THE ANHG NEWSLETTER 

Rod Kirkpatrick writes: The Australian Newspaper History Group, which emerged from a 

conference on local newspapers and local identities at Chiltern in north-eastern Victoria in 

October 1999, is an example of what individuals rather than committees can achieve. One of 

those at the Chiltern conference was Victor Isaacs, a Canberra public servant with wide-

ranging interests in history. He wanted to form a group of people with interests in newspaper 

history and to issue some sort of publication for them. A few weeks later he single-handedly 

published the first issue of the Australian Newspaper History Group Newsletter.  

 

That first issue carried only four A4 pages, but it was a start. Isaacs published a second issue 

in November (again 4pp), a third in January 2000 (8pp) and a fourth in February (10pp). Then 

he asked his growing ANHG readership whether anyone would like to take over the 

editorship from him. I put up my hand and built on the solid foundation that Isaacs had laid. 

Ten issues appeared in the first 15 months, but since 2001 the newsletter has appeared five 

times a year, without fail.  

 

The size since 2001 has generally been 20 pages (about 10,500 words). This is issue No. 50. 

The newsletter breaks up items into sections that deal with current events in the capital-city 

dailies, online news as produced by newspapers, and provincial and suburban papers (the 

items are short, but are sourced so that readers can find out more if they wish). There are also 

sections on newspaper history (the ―old‖ stuff) and on recent publications (books, theses, and 

journal, magazine and major newspaper articles) of relevance to newspaper historians. The 

newsletter has 230 electronic subscribers (who pay nothing) and 23 hard-copy subscribers 

(individuals pay $50 for ten issues). The subscribers include National and State Libraries, 

newspaper researchers, editors, managers, journalists, academics and librarians. The ANHG 

has published nine books and is working on its grandest publication yet: a comprehensive 

bibliography of Australian newspaper history. It will be the second edition of the 

bibliography, but this edition will dwarf the first edition. The ANHG plans to publish early in 

2009 an index to the first 50 issues of its newsletter. All this from the initiation of one man 

and the taking up of the baton by two or three others.  

 

Let Victor Isaacs tell in his own words what led to the formation of the Australian 

Newspaper History Group. ―I had long had an interest in newspapers – their history as well as 

current topics. I was growing increasingly frustrated that there seemed to be no place to 

pursue this interest in Australia. There was no organisation of like-minded people, and there 

was no journal about the subject. In mid-1999, I finally decided that since there was no 

organisation, I would just have to found one. I drafted a form letter and sent it to the 

newspaper librarians of major libraries, university faculties of journalism and history, 

historical societies around the country, and daily and Sunday newspapers. I had no idea what 

sort of reaction I would get. Very soon after I sent the letter, I walked into the newspaper 

room at the National Library of Australia. The newspaper librarian said to me, ‗That was an 

interesting letter we received from you. No doubt, you know about the forthcoming 

newspaper history conference in Chiltern.‘  

 

―No, I didn‘t. Clearly, there were other people who shared my interest! If I had not sent my 

letter, I would possibly never have heard about the conference. I received an approximately 

30 per cent response to my letter, which is pretty good for that type of thing. Meanwhile, I 

went to the conference in October 1999. It was a weekend filled with papers about newspaper 

history of overwhelming interest. I thought this is what I have been looking for all my life!  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 17 
 

 

 

―The final session of the conference was entitled ―Where do we go from here?‖ I followed up 

on the letter, by raising the idea of a newspaper history group and journal. There was 

agreement that what we did not want yet another formal, academic magazine. There was a 

view that an informal journal keeping people in touch with what was going on would be very 

useful.  On this basis, I put together the first issue of the ANHG Newsletter. I sent gratis 

copies to everybody who had replied to my letter and everybody who had attended the 

conference. I received very gratifying responses. The ANHG was away!‖  

 

Barry Blair, of Tamworth, NSW, has been one of the most consistent contributors to the 

ANHG over the years. He is involved with various publications. Let him tell something of his 

story: ―Over the years, I‘ve developed a range of hobbies and interests, and to keep myself 

informed of the latest developments in various fields, I daily scan every known online news 

source throughout Australia. Online sources include daily national/metropolitan newspapers, 

weekly suburban newspapers, provincial newspaper, and radio and television news. Now 

living in semi-retirement, I find the reading of thousands of online news headlines each, and 

every week helps me maintain a range of interests that I‘ve developed over the years. With 

over 300 news sources to trawl each week, I‘ve developed a keen eye for well-written 

headlines and teasers. Knowing just who and what organisation would be interested in 

particular news items keeps me enthused. The ANHG Newsletter ultimately benefits from an 

average of about 10 contributions a week from my online scouring.‖ 

 

Larry Noye, of Altona, has been a consistent supplier of clippings from Melbourne 

newspapers for some years. Robert Coleman, formerly of the Herald, also supplies 

Melbourne items regularly, especially obits of his former colleagues and rivals. 
 

For the librarians and organised researchers, here is a table listing all 50 issues of the 

Australian Newspaper History Group Newsletter, the dates of issue, and the number of pages 

in each issue. The average paging is 17.64 each issue, but it is 19.55 an issue since No. 11. 

 
Issue No Date Paging Issue No Date Paging 

1 October 1999 4 26 February 2004 20 

2 November 1999 4 27 May 2004 20 

3 January 2000 8 28 July 2004 18 

4 February 2000 10 29 September 2004 20 

5 April 2000 6 30 December 2004 20 

6 May 2000 9 31 February 2005 20 

7 June 2000 12 32 May 2005 20 

8 August 2000 18 33 July 2005 20 

9 October 2000 14 34 September 2005 20 

10 December 2000 15 35 December 2005 20 

11 March 2001 22 36 February 2006 20 

12 May 2001 19 37 May 2006 20 

13 July 2001 20 38 July 2006 20 

14 September 2001 20 39 October 2006 20 

15 November 2001 20 40 December 2006 18 

16 February 2002 20 41 February 2007 20 

17 April 2002 20 42 May 2007 16 

18 July 2002 20 43 July 2007 20 

19 September 2002 18 44 September 2007 20 

20 December 2002 20 45 December 2007 20 

21 February 2003 15 46 February 2008 19 

22 May 2003 20 47 May 2008 20 

23 July 2003 20 48 July 2008 20 

24 October 2003 18 49 October 2008 20 

25 December 2003 19 50 December 2008 20 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 18 
 

 

 

50.4.9 ARMIDALE: ORAL HISTORY AT PRINTING MUSEUM 

The Museum of Printing at the New England Regional Art Museum (NERAM) has received a 

grant of $1000 from the Royal Australian Historical Society for the continuation of its oral 

history project. In the last two years curator of the museum Benjamin Thorn has recorded 

interviews with more than 20 people who started work in the printing industry from the 1930s 

to the 1970s. ―It is providing a fascinating insight into an important industry and people‘s 

memories help contextualise the equipment and other materials we have on display,‖ he said. 

―For instance I‘ve spoken to people who made advertising blocks like those we have on 

display and someone who supervised the use of the actual monotype keyboard we have in the 

museum. I hope to be able to continue collecting material for another two or three years, and 

then edit it into a book that celebrates the printing industry in the last century. Already I have 

some very funny stories and some quite alarming occupational health and safety anecdotes, 

such as mixing up cyanide by putting your hand on the top of a bottle and shaking. You 

washed your hands before having your morning tea.‖ Interviewees are a mix of locals, visitors 

to the museum, and others known to Thorn from his previous job with the National Printing 

Industry Training Council. He is always looking for other people who are happy to share their 

memories of the printing industry and he can be contacted on (02) 6772 5255 (Armidale 

Express, 12 November 2008). 

 

The Museum of Printing at NERAM is the venue until the end of January for an exhibition 

that focuses on the use of typographical elements in art. The exhibition includes a section n 

which Thorne has called ―Cabinet of Typographical Monstrosities‖ (Armidale Express, 26 

November 2008). 

 

50.4.10 POWERHOUSE AND NEWSPAPER HISTORY 

Janette Pelosi writes: During the September-October school holidays in Sydney I visited the 

Powerhouse Museum‘s Castle Hill collection store where those items not on display at Ultimo 

are kept. I was pleased to see a number of newspaper history items. Not least of these was the 

1890 Miehle Printing Press used by the Bombala Times from 1967 to 1985. There were also 

other newspaper items such as the 1901 Federation miniature edition of the Sydney Morning 

Herald and the first issue of the Sydney Gazette (1803). There are also front pages of 

significant events (e.g. death of King George VI in 1952, Armistice Day 1918). 

  

The Powerhouse Museum‘s collection database can be searched at 

http://castlehill.powerhousemuseum.com/collection/database/. I inserted ―newspaper‖, 

―printing‖ and similar terms and found lots of interesting items. Many have photographs (e.g. 

the miniature and the Gazette) but unfortunately the Bombala Times printing press does not. 

The Bombala Times archive is also held. Each item in the database provides a description of 

the item and its significance. 
 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 

50.5.1 BOOKS 

 

Cryle, Denis, Murdoch’s Flagship: Twenty-five Years of the Australian Newspaper. 

Melbourne University Publishing, $39.99 as an e-book, and $49.99 as a paperback. 

Cryle, Professor of Communication and Media Studies at Central Queensland 

University, has written widely on newspaper history in Australia (see Australian, 5 

December 2008, p.2). 

Growden, Greg, Jack Fingleton: The man who stood up to Bradman, Allen & Unwin, 2008. 

Alan Clark reviews this book: This is far more than your run-of-the-mill cricket 

book, for it is the biography of a man who excelled in his chosen sport and also in his 

career as journalist and author. On the cricket field Jack Fingleton held the record for 

consecutive Test match centuries; he batted in the Bodyline series before Bradman, 

http://castlehill.powerhousemuseum.com/collection/database/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 19 
 

 

and his differences of opinion with the great batsman are well documented. With 

access to family members and the wealth of correspondence, notebooks and diaries 

held in the State Library‘s manuscripts section, Growden was able to know his 

subject intimately. From humble beginnings, Fingleton became acquainted with 

several prime ministers when he was covering politics in Canberra. His work ethic in 

always meeting deadlines for newspapers and publishers while involved in other 

media as well, eventually took its toll on his family life. This is a fascinating read. 

Launceston Branch, Tasmanian Family History Society. Tasmanian Mail: A Photographic 

Index, Vol. 1 1894-1904, Vol. 2 1905-1908, Vol. 3 1909-1912. (Contact: PO Box 

1290, Launceston, Tas, 7250.) 

Price, Matt, Top Price. Illustrated by Bill Leak. News Ltd, 2008. A collection of columns 

written by the late Matt price, on Australian football and politics. 

Sayle, Murray, A Crooked Sixpence, Revel Barker, 2008. Now a veteran Australian foreign 

correspondent, Sayle wrote this book about his experience after getting off the boat in 

England and finding a job in London on a mass-circulation scandal-sheet in the 

1950s. Published by MacGibbon & Kee in London and Doubleday in New York in 

1960, the book was an instant hit, and sold to Hollywood for a movie, but it lasted in 

print only for a number of days because a near-penniless London aristocrat believed 

that he was identifiable in the story and wanted to sue – so the book was immediately 

withdrawn in the UK. Now comes the reprint. 

Wolff, Michael, The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch. 

Knopf, 2008, 446pp. $49.95. Reviewed by Stephen Loosley, Weekend Australian, 29-

30 November 2008, Review, p.13. 

 

50.5.2 ARTICLES 

 

Birnbauer, William, ―The cereal offender‖, Sunday Age, 26 October 2008. Receiving threats 

is part of a long career in investigative journalism. That doesn‘t mean the threats 

always make sense. Farewell article by journalist employed by Age and Sunday Age 

for a total of 230 years. Leaves as part of redundancy program at Age and Sydney 

Morning Herald. 

Burrowes, Tim, ―Straw that broke new ground‖, Walkley Magazine, No. 53, 

October/November 2008, p.20. B&T, a media-news weekly for 58 years, goes 

fortnightly and relies heavily on its online edition, B&T Today, to present breaking 

stories, writes the B&T editor. This article appears in a section devoted in this issue to 

―Magazines: Goss & Gloss‖. 

Crittenden, Victor, ―The Three Editors of The Atlas, a Sydney Journal 1844-1849‖, Margin: 

Life and Letters of Early Australia, No.75 (July/August 2008), pp.4-7. The three 

editors were Robert Lowe, James Martin and Angus Mackay. Margin is available 

from Mulini Press, PO Box 82, Jamison Centre, ACT, 2614. 

Eldridge, Russell, ―Why we need to be better storytellers‖, Best (APN), November 2008, 

pp.6-7. The former editor of Lismore‘s Northern Star suggests how journalists can 

become better writers by telling stories rather than writing reports.  

Ellingsen, Peter, ―Tying up history‘s loose ends‖, Walkley Magazine, No. 53, 

October/November 2008, pp.10-11. Being on the scene does not mean you 

understood the major moments in history. 

Farquharson, John, ―Shy farm girl became city matriarch: Pioneer devoted life to 

newspaper‖, Canberra Times, 7 October 2008, p.6 (see also Age, 27 October 2008, 

p.12). Obituary for Heather Shakespeare, née Cameron, who worked at the Canberra 

Times, 1929-1962, and who became the second wife of Arthur Shakespeare, 

managing editor of that newspaper, 1926-64. See ANHG 49.5.2, Downie. 

Fisher, David, ―How the Mercury won a hospital‖, Best (APN), November 2008, pp.2-3. The 

facilities were poor, the morale was shot, and nobody was doing anything to fix 

Mackay‘s hospital – not until the editor of the Daily Mercury swung his team into 

action. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 50          December  2008 Page 20 
 

 

Gawenda, Michael, ―Newspapers must return to core business‖, Australian, 7 October 2008, 

p.10. The future of journalism depends on managers with ink in their veins, argues a 

former Age, editor. The article is an edited extract of the A.N. Smith lecture, 

delivered on 7 October at the University of Melbourne. See also Sydney Morning 

Herald and Age of 7 October.  (See Malcolm Colless‘s comment, Australian, Media 

section, 13 October 2008, p.34, and David Kirk‘s response to Gawenda‘s criticism, 

Australian, 15 October 2008, p.2.) 

Holt, Stephen, ―Mr Y and Mr Gorton‖, Quadrant, October 2008, online. The mysterious ―Mr 

Y‖ from the saga surrounding the downfall of John Gorton as Prime Minister is 

identified at last. 

Korporaal, Glenda, ―Firm believer‖, the deal, Vol. 1, No. 2, November 2008 (magazine 

insert in Australian, 21 November 2008), pp.12-16. The deputy editor interviews 

Rupert Murdoch when he is in Australia to deliver the Boyer Lectures. 

Masters, Chris, ―Search for truth liberates veteran‖, Australian, Media section, 17 November 

2008, pp.31-34. We should get rid of the ―bloody great majority of commentators‖ 

and focus on genuine investigative reporting, says the retiring Four Corners 

investigative journalist. This is an article for journalists from all media – and for those 

who employ them and those who wonder about journalism‘s values and directions.  
     QUOTE: “The thrill of it for me is this search for truth, a worthy-life-long quest. Never 

quite getting there is probably what makes it so energising. My most important trick was 
collected from my mother, and that is finding nobility in the commonplace. Olga Masters 
was a suburban reporter who did not need a car crash to find a story. I got from here a 
sense of proceeding with whatever I had selected, or come my way – and seeing where it 
took me. Every story, big and small, became a battle to find out as much as I could in the 
time that I had. Over time I came to recognise the brilliance of this approach.” 

Simper, Errol, ―A feast of great words served up on historic day‖, Australian, Media section, 

10 November 2008, p.36. Reflections on Barack Obama‘s victory speech in the USA 

presidential election, and on the power of words. 

Starck, Nigel, ―Anthony Trollope‘s travels and travails in 1871 Australia‖, National Library 

of Australia News, October 2008, pp.19-21. The author reveals the outrage, 

particularly as expressed in newspapers, at British novelist Anthony Trollope‘s views 

of colonial Australians as ―blowers‖. 

Warden, Ian, ―The Great White Fleet in Sydney: ‗What a time we are having!‘‖, National 

Library of Australia News, pp.7-10. This is an account of ―the greatest spectacle yet 

witnessed in the history of Australia‖, as the thrillingly anticipated Great White Fleet 

of 16 colossal American warships entered Sydney Heads 100 years ago. The event 

resulted in the first photograph published in the Sydney Morning Herald. 

Warden, Ian, ―‗Pale Sydney woman made strong and rosy!‘‖, National Library of Australia 

News, November 2008, pp.14-17. The author uses the Newspapers Collection of the 

NLA to explore the health worries and associated ―cures‖ of 100 years ago. 

 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but 

contribution welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 

individuals; $60 for institutions). 

 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

