
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 41                                                           February 2007 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  Email: rodthejourno@hotmail.com  The publication is independent. 

 
 

41.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 April 2007. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 

41.2 EDITOR’S NOTE 
 

Please note my new email address: rodthejourno@hotmail.com I am on long 

service leave until early July. New subscriptions rates now apply for ten 

hard-copy issues of the Newsletter: $40 for individuals; and $50 for 

institutions. 
 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 
41.3 COONAN MEDIA LAWS: WHEN WILL THEY TAKE EFFECT? 

 

The big question Australian media owners want answered as 2007 hits its straps is: when will 

the Coonan media laws take effect? Mark Day discusses many of the possible outcomes of an 

early or late introduction of the laws in the Media section of the Australian, 1 February 2007, 

pp.15-16.  

 

41.4 NEWS WINS APPROVAL FOR FPC, PART 2 

 

News Limited is set to increase its stable of local publications after the competition regulator 

said it would not oppose its acquisition of the remainder of Sydney-based Federal Publishing 

Company. News is negotiating with publisher Michael Hannan to acquire FPC‘s 18 

community newspapers in Queensland and NSW. In December it outbid Publishing and 

Broadcasting Ltd‘s ACP division and Seven Network‘s Pacific magazines to acquire FPC 

magazines, including Vogue, Delicious and Super Food Ideas, for a reported $180 million. 

Australian Competition and Consumer Commission chairman Graeme Samuel said he would 

not block the deal, which was unlikely to breach section 50 of the Trade Practices Act. The 

decision follows an investigation into whether the proposed purchase would lessen 

competition in northern and inner-western Sydney due to an overlap with several News titles. 

 

The FPC community media group publishes nine free weekly Sydney newspapers, three 

papers in the NSW Illawarra region and four in Queensland. News owns 20 local papers in 

NSW as part of Cumberland Community Newspapers. It operates 16 titles in Queensland. A 

News Ltd spokesman said talks were still progressing on acquiring the FPC community 

newspapers. He would not say if a formal offer had been made (Age, 18 January 2007). 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 2 

 

News Limited is likely to roll its acquisitions of the Hannan family‘s FPC magazines and 

Courier group of newspapers into one transaction, which is now expected to be completed by 

the end of March (Australian, Media section, 22 February 2007, pp.13, 15). 

 

41.5 THE WEST AND EDITOR FACE NEW CONTEMPT CHARGE 

   

The West Australian and its editor are being prosecuted for contempt for the second time in 

18 months. The West Australian Director of Public Prosecutions on 12 January Friday 

commenced contempt of court proceedings against the newspaper and its editor, Paul 

Armstrong, over publication of a letter to the editor in December that led District Court judge 

Paul Healy to abort a manslaughter trial on its sixth and final day. Both Armstrong and the 

newspaper already have contempt convictions – they were fined $5,000 and $15,000 

respectively in August 2005 for breaching the state Children‘s Court Act with a series of 

stories that identified a ward of the state. The state Court of Appeal found the newspaper had 

committed the contempt by naming the boy, whom it labelled a ―suburban terrorist‖. In the 

latest case, Judge Healy cited a letter to the editor in the newspaper as his reason for aborting 

the trial of Jake Becker, 20, accused of unlawfully killing 17-year-old Skye Barkwith in a 

dispute outside a tavern last year. Judge Healy said publishing the letter was ―unbelievable 

and destructive‖ and urged the DPP to take action (Australian, 18 January 2007). 

 

41.6   RECENT CHRONOLOGY  

 
   41.6.1 DEATHS  

 

Gerrett, Virginia (née Ransome): D. 27 January 2007, aged 94 in Sydney; born at Mildura; 

studied art and design at a Melbourne technical college and went to work in advertising; 

widowed during war; women‘s editor of the Sydney Sun after World War II; later worked for 

the Melbourne Argus and the Sydney Daily Mirror (women‘s editor); became features editor 

for Canberra Times 1964; sub-editor on Sydney Morning Herald and later part-time sub for 

the Manly and Mosman dailies (Sydney Morning Herald, 10 February 2007). 

 

McIlraith, Shaun Dudley: D. 4 January 2007, aged 84 in Sydney; born in Adelaide to Frank 

and Madge McIlraith, New Zealanders who had gone to South Australia for Frank‘s work as a 

journalist; moved to London at age three when Frank became the bureau chief for Smith’s 

Weekly; joined Daily Telegraph, Sydney; became known as a medical writer with the Sydney 

Morning Herald and reported on some of the most dramatic breakthroughs in modern medical 

history; covered Australia‘s first heart transplant at St Vincent‘s Hospital, Sydney, in 1968; 

his medical journalism for the Herald took him to Russia and Japan and brought several 

awards, including the medal in the Order of Australia in 1981; left Herald in 1981 and worked 

as a freelance journalist for the Cancer Council of NSW until 1996 (Walkley Magazine, Issue 

43, February/March 2007, p.33). 

 

Mead, Vaila (née Pender): D. January 2007, aged 86 in Sydney; widow of the founding 

editor of the St George and Sutherland Shire Leader, Tom Mead; born in Orange, NSW, she 

was a talented pianist; won scholarship to study at Sydney Conservatorium; met Tom Mead in 

Parkes in 1937 where he was employed on the Central Western (St George & Sutherland 

Shire Leader, 1 February 2007). 

 

41.7 REPORTERS GOT TOO CLOSE 

 

Four journalists embedded with a Canadian infantry unit were expelled from a combat 

operation last year after getting too close to Australian special forces in Afghanistan‘s 

Kandahar province (Australian, 4 January 2007, p.3). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 3 

 

41.8 REVIEW OF 2006 

 

The Sydney Morning Herald published its review of the major news events of 2006 in a 40-

page magazine format on 15 December. The publication, sponsored by the National Australia 

Bank (which likes to call itself ―nab‖ now), contained a heavy pictorial emphasis. 

 

41.9 LE COURRIER AUSTRALIEN 

 

Launched in Sydney in 1892, Le Courier Australien (the Australian Mail) remains the 

longest-running foreign-language newspaper in the country, writes Jurgen Wegner. During 

World War II, the paper became the mouthpiece of the Free French Movement.  

 

41.10 FAIRFAX MEDIA-RURAL PRESS MERGER 

 

The Federal Court of Australia ordered on 26 February meetings of shareholders of Rural 

Press Ltd as follows: holders of Rural Press td (RPL) preferred shares to meet in Sydney on 5 

April and holders of RPL ordinary shares to meet on 19 April, both meetings to be held at the 

Sofitel Wentworth Hotel at 10am. A vote will be taken at both meetings on the proposed 

merger of RPL and Fairfax Media. The Independent Expert, Deloitte Corporate Finance Pty 

Ltd, has considered both the Schemes of Arrangement involved and has concluded that they 

are fair and reasonable and therefore in the best interest of the RPL shareholders in the 

absence of a superior proposal. The Board of RPL unanimously recommends that al RPL 

shareholders support the merger proposal in the absence of a superior proposal (Australian 

Stock Exchange announcement, 26 February 2007; Australian, 27 February 2007, p.22). 

 

41.11 FALLOUT FROM WALKLEYS SCUFFLE 

 

Stephen Mayne has been dumped from the political party he co-founded over 

―undergraduate‖ and ―cavalier‖ behaviour that included his involvement in an onstage scuffle 

that scandalised last November‘s televised Walkley Awards. Former friend and co-founder of 

People Power, Vern Hughes, said Mayne‘s ―sensationalist‖ knack of courting controversy had 

prompted him to dump the Crikey.com founder and columnist from the party (Australian, 9 

January 2007, p.3). 

 

41.12 PEOPLE 

 

41.12.1 Bruce Guthrie, the editor of the Weekend Australian Magazine for three years, 

became the editor-in-chief of the biggest selling daily in Australia, the Herald Sun, on 19 

February. He replaced Peter Blunden, who, after 11 years as editor and editor-in-chief of 

Australia‘s biggest-selling newspaper, has been appointed deputy managing director of the 

Herald & Weekly Times Ltd. The appointments pave the way for the retirement of Julian 

Clarke, HWT‘s managing director for the past 15 years. Blunden will succeed Clarke at the 

end of the year. Guthrie, a journalist and media executive with 35 years‘ experience, is a 

former editor of the Sunday Age (appointed 1992) and Age (1995). He began his career with 

the Herald in 1971. He has also edited People and Who Weekly (Herald Sun, 18 January 

2007, and Age, 18 January 2007; also see Age, 23 December 2007). Guthrie farewelled his 

Weekend Australian Magazine readers on 3-4 February, p.6. Helen Trinca, who has been 

editing Boss magazine for the Australian Financial Review, is the new editor of the Weekend 

Australian Magazine. She had left News Ltd for Fairfax and now returns to News (Australian, 

Media section, 15 February 2007, p.18; Age, 19 February 2007). 

 

41.12.2 Tim Palmer, a leading ABC foreign correspondent, has been appointed executive 

producer of Media Watch (Australian, 2 January 2007, p.3). Media Watch resumed for 2007 

on Monday night, 26 February. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 4 

 

41.12.3 Alan Atwood, a former Age and Time magazine journalist, is now editing the Big 

Issue, a fortnightly not-for-profit magazine aimed at giving people a hand up rather than a 

handout. He began the job in November (Australian, Media section, 14 December  

 

41.12.4 Steve Foley acted as editor of the Age for two weeks during the Christmas-New Year 

period. He recounts his experiences in an interview in Mediaweek, 22-29 January 2007, p.10. 

 

41.12.5 Paul Whittaker is the new editor of the Australian and Nick Cater is the new editor 

of the Weekend Australian. Whittaker, 37, is a former news editor, associate editor and chief 

of staff of Brisbane‘s Courier-Mail. He has twice won the Walkley Award for investigative 

journalism. Cater, a senior executive at the Australian since 2004, is a former deputy editor of 

the Sunday Telegraph, assistant editor of the Daily Telegraph and Canberra bureau chief for 

News Ltd (Weekend Australian, 24-25 February 2007, p.2). See ANHG 40.22. 

 

41.13 JUDGE SPURNS NEWS ‘BADGE OF HONOUR’ 

 

Under the above heading, the Age reported (13 February 2007): Journalists who refused to 

reveal their sources saw convictions for contempt of court as ―a badge of honour‖, County 

Court Chief Judge Michael Rozenes said on 12 February. He said also that two Herald Sun 

journalists, Gerard McManus and Michael Harvey, had put their ethics before the law by 

refusing to disclose the source of a leaked story about a Federal Government proposal to 

reduce the benefits of war veterans. The Chief Judge has reserved his decision in the case 

involving the journalists. 

 

41.14 ADELAIDE MEDIA MOVES 

 

Margie Budich, a veteran of the Adelaide media market, has joined forces with an 

international media group. Budich has signed a deal with Spanish media entrepreneur Javier 

Moll, who has long held ambitions to produce daily newspapers in Australia. Budich‘s new 

dual role includes an executive position with the Adelaide Review. She is also the owner and 

executive director of the street publication, Rip It Up, the dance magazine, Onion, and the 

fashion magazine, Attitude. Moll took over the Adelaide Review in 2003, and a year later 

converted it from a monthly to a weekly (Australian, Media section, 14 December 2006, 

p.15). 

 

41.15 EDITOR CHARTERIS TO RETIRE 

 

From Auckland, Gavin Ellis writes: Robin Charteris, the editor of New Zealand‘s oldest daily 

newspaper, the Otago Daily Times, will retire in April. He will have been on the Times staff 

for 41 years and editor for a decade. His retirement was announced in December. He joined 

the now-defunct Dunedin Evening Star in 1964 before moving to the Otago Daily Times in 

1966.  He served as chief reporter and features editor in Dunedin and was twice seconded to 

the New Zealand Associated Press (which represented four New Zealand metropolitan 

dailies) as London correspondent in the 1970s and 1980s. He became deputy editor of the 

Otago Daily Times in 1988 and editor in 1997. In 2005, the Otago Daily Times under his 

editorship was named Qantas New Zealand Newspaper of the Year.  

 

41.16 SHARE-PRICE TABLES ELIMINATED 

 

From 23 January 2007 the Daily Telegraph dropped its share price tables, replacing the page 

with ―Market Watch‖, a page of data that shows the top seven shares in 10 different sectors. 

There are also rankings of the most popular stocks, the biggest falls, biggest rises, most active 

and a chart of stocks reaching new yearly highs and new lows. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 5 

Readers wanting up-to-the-minute quotes on individual stocks are being directed to the 

paper‘s business page on its website (Mediaweek, 23 January 2007, online edition). 

 

41.17 HILMER ON ANIMOSITY 

 

Former Fairfax Media chief Fred Hilmer badly underestimated the animosity of its largest 

newspaper rival Rupert Murdoch-owned News Ltd when he first came into the job, according 

to a book (released in February). Hilmer, a former director of international management 

consultancy McKinsey & Co was chief executive of Fairfax, owner of the Age and the Sydney 

Morning Herald, from 1998 to 2005. Those hoping for a tell-all tale on the shenanigans that 

went on behind Fairfax‘s closed boardroom doors will be disappointed by The Fairfax 

Experience: what the management texts didn’t teach me. But amid the dry academic text is an 

occasional glimpse of a media world dominated by large personalities and even larger egos. 

Hilmer says he refused to be bullied by media proprietors Mr Murdoch and Kerry Packer, 

who regularly complained about media coverage of their families. Murdoch wrote an 

incensed letter directly to Professor Hilmer after Fairfax broke the story of Murdoch‘s third 

wife Wendi Deng‘s pregnancy and how it might affect the family succession plans. But 

Hilmer says he refused to intervene in the coverage. 

 

He also reveals that soon after becoming chief executive, he met Mr Packer, for an 

―illuminating‖ lunch date at his Publishing and Broadcasting Limited‘s Park Street 

headquarters in Sydney. ―I stayed until 5pm because I soon realised he knew the Fairfax 

business better than anyone else I had spoken to, including the board,‖ Hilmer writes. ―I asked 

why he was interested in the business if the problems were as bad as he said they were, to 

which he replied, ‗I‘m a rich man; think of it as an indulgence‘.‖  (Age, 24 January 2007; see 

also Australian, 24 January 2007, p.3, re ―left-leaning editorial culture‖ at Fairfax; Weekend 

Australian, 27-28 January 2007, p.3, re ―Fairfax flagships sale ‗rational‘‖; and Australian, 29 

January 2007, p.27, re ―Fairfax premium [for Rural Press merger] a problem for Hilmer‖). 

 

The Age (3 February 2007, Business, p.5) published three commentaries on the Hilmer book: 

by Steve Harris, publisher and editor-in-chief of the paper, 1997-2001; Greg Hywood, a 

former publisher and editor-in-chief of the Age, Sydney Morning Herald and Australian 

Financial Review; and Matthew Ricketson, the Age’s media editor. 

 

41.18 AUSTRALIA DAY HONOURS  

 

Three Australia Day awards were made for journalism: 

1. John Edward (Jack) Waterford, editor at large of the Canberra Times, was made a 

Member (AM) in the General Division, for services to journalism and the indigenous 

community; he declared himself ―roundly unpopular with political parties of all 

persuasions‖ (Australian, 26 January 2007, and Canberra Times, 26 January 2007, 

p.6). 

2. Bernard Freedman was awarded a Medal of the Order of Australia in the general 

division, for services to journalism and the Australian Jewish News (Australian, 26 

January 2007). 

3. Phil Nolan, editor of the Wangaratta Chronicle since 1976, was awarded a Medal of 

the Order of Australia in the general division for his service to the community of 

Wangaratta through roles in economic development, school and sporting 

organisations, and to print media (Border Mail, 26 January 2007). 
 

41.19 QUARTERLY CIRCULATION AUDIT 

 

No comparison data are available for the Audit Bureau of Circulations‘ second 13-week audit 

(to 31 December 2006) under the new rules introduced after the first comprehensive review of 

the ABC rules in 75 years. Here are the figures for daily and Sunday newspapers: 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 6 

 

 

Metropolitan (Oct-Dec ’06)    

 Monday to Friday    Saturday  
Australian  134,610 Weekend Australian  298,107 
Australian Financial Review  86,287 AFR Weekend Edition  92,781 
Sydney Morning Herald  212,300 Sydney Morning Herald  360,000 
Daily Telegraph, Sydney  391,832 Daily Telegraph 341,917 
Age, Melbourne 202,000 Age  298,000 
Herald Sun, Melbourne 535,000 Herald Sun  509,000 
Courier-Mail, Brisbane  218,648 Courier-Mail 322,188 
Advertiser, Adelaide  191,100 Advertiser 262,843 
West Australian, Perth  200,687 West Australian 357,030 
Mercury, Hobart  46,603 Mercury 61,451 
Canberra Times  35,193 Canberra Times  63,644 
Northern Territory News, Darwin 20,431 Northern Territory News   30,605 
TOTAL 2,274,691 TOTAL 2,997,566 
Sunday   Sunday (cont.)  
Sun-Herald 510,000 Sunday Times (WA) 341,000 
Sunday Telegraph 684,072 Sunday Tasmanian 60,471 
Sunday Age 214,000 Sunday Examiner (Tas.) 42,388 
Sunday Herald Sun 615,000 Canberra Sunday Times  34,720 
Sunday Mail (Qld) 601,357 Sunday Territorian (NT) 21,773 
Sunday Mail (SA) 321,590 TOTAL 3,446,371 

    

Regional (Oct-Dec ’06)  Regional (cont.)  

Border Mail, Albury-

Wodonga 

26,579 News-Mail, Bundaberg 11,630 

Western Advocate, Bathurst 4,067 Cairns Post 30,709 

Barrier Daily Truth, Broken 

Hill 

5,811 Gladstone Observer 7,352 

Daily Liberal, Dubbo 5,330 Gold Coast Bulletin 47.960 

Daily Examiner¸ Grafton 5,692 Gympie Times 5,935 

Northern Star, Lismore 15,743 Queensland Times, Ipswich 10,812 

Maitland Mercury 4,348 Daily Mercury, Mackay 16,242 

Herald, Newcastle and Central 

Coast 

50,000 Sunshine Coast Daily 22,383 

Central Western Daily, Orange 5,375 Fraser Coast Chronicle 9,766 

Northern Daily Leader, 

Tamworth 

7,977 North-West Star, Mount Isa 3,624 

Daily News, Tweed Heads 4,867 Morning Bulletin, 

Rockhampton 

18,265 

Daily Advertiser, Wagga 

Wagga 

13,415 Chronicle, Toowoomba 23,885 

Illawarra Mercury, Wollongong 28,553 Townsville Bulletin 29,312 

Courier, Ballarat 19,275 Daily News, Warwick 3,347 

Advertiser, Bendigo 14,485 Advocate, Burnie 24,528 

Geelong Advertiser 29,684 Examiner, Launceston 34,476 

Sunraysia Daily, Mildura 7,169 Kalgoorlie Miner 5,584 

News, Shepparton 10,425   

Standard, Warrnambool 12,769   

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 7 

 

 

41.20 AGE SITE SALE BRINGS $66m 

 

The Age site in Spencer Street, Melbourne, has been sold for $66.1 million to Axiom 

Properties Ltd and Industry Superannuation Property Trust. The transaction is expected to be 

settled by May. A formal announcement on new headquarters for the Age is expected in the 

next two to three months. Last September, Fairfax, owner of the Age, revealed it would sell 

the 1.52-hectare site in Spencer Street. The company‘s holdings there include a five-level 

office building as well as the Fairfax Digital building, printing presses and several car parks. 

The site attracted strong interest as it is in a prime area for redevelopment. The sale of the 

Age‘s site is part of an overhaul of Fairfax property interests. Later this year, Fairfax will 

move its Sydney headquarters at Darling Park — where the Sydney Morning Herald and the 

Australian Financial Review are based — and other parts of its operations, to Pyrmont (Age, 

31 January 2007; Fairfax Corporate website announcement, 22 February 2007). 

 

41.21 MEDIA SECTION AND SILLY SEASON 

 

The weekly Media section of the Australian did not appear on Thursdays 21 and 28 

December 2006 and 4, 11, 18 and 25 January 2007. It reappeared on 1 February 2007. 

 

41.22 ACP, O’REILLY TEAM ASSETS IN NZ WEB WAR 

 

James Packer‘s ACP Media and Irish billionaire Tony O‘Reilly are teaming their online assets 

in New Zealand to form a joint venture to take on Fairfax‘s Trademe.com. The internet arm of 

O‘Reilly‘s APN News & Media has taken a 50 per cent stake in the free classified trading site 

created by ACP Media (Australian, 17 January 2007, p.31). 

 

41.23 CHILDREN OF RUPERT RECEIVE GIFT FROM DAD 

 

Rupert Murdoch, chairman and chief executive of News Corporation, has given each of his 

six children $US100 million (AUD129 million) in News non-voting stock. The shares were 

divested at the beginning of February from the Murdoch Family Trust, the repository for most 

of Murdoch‘s estimated personal wealth of $US8 billion (Australian, 5 February 2007, p.32). 

 

41.24 MORE THAN 10,000 DAILIES 

 

The number of daily newspapers published in the world has risen above 10,000 for the first 

time, says the World Association of Newspapers. The WAN World Press Trends survey also 

showed global newspaper circulation rose almost 2.4 per cent last year and almost 10 per cent 

in the past five years. WAN chief executive said the figures contradicted conventional 

wisdom that newspapers were in terminal decline (Australian, Media section, 8 February 

2007, p.14). 

 

41.25 COMPANY REPORTS 

 

41.25.1 Shareholders in West Australian Newspapers Holdings Ltd will share in a 36 per cent 

rise in the interim dividend after the group reported on 9 February a record half-year result for 

July-December 2006. WAN reported a 25 per cent increase in interim net profit to $64.5 

million (Weekend Australian, 10-11 February 2007, p.35). 

 

41.25.2 Fairfax Media has reported a 2.7 per cent decline in interim net profit for the 

December half. Group revenue rose 4.1 per cent to break through the $1 billion mark for the 

first half-year period to $1.01 billion, net profit fell to $121.4 million (Australian, 13 February 

2007, p.17). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 8 

 

41.25.3 News Corporation posted a first-half net profit of $US1.665  billion (AUD2.14 

billion) and analysts have forecast accelerated growth for the media giant (Australian, 9 

February 2007, p.22). 

 

41.26 HAS THE WORLD GONE MAD? COLUMN 8 AT 60 

 

The Sydney Morning Herald’s ―Column 8‖ turned 60 on 11 January 2007 and returned to its 

former place on Page 1 as well as appearing that day on the back page of the first section of 

the paper (ANHG member Janette Pelosi notes). The front-page column began: ―Column 8 

on the front page? Has the world gone mad, or simply returned to its senses? All of the above, 

because today is our 60
th
 birthday, and if you can‘t blow on a noisemaker and have some fun 

on your 60
th
, why live that long? [The old sketch of Granny that used to appear at the top of 

the column showed her blowing a red noisemaker.]  

 

―Not only has Column 8 invaded Page 1, we haven‘t relinquished our usual bailiwick. If you 

turn to Stay in Touch, you‘ll find a re-run of the very first Column 8. Its editor, Sydney 

Deamer, had a sharp eye for the quirky side of this city, and kicked off what is, as far as we 

can work out, the longest-running newspaper column. 

 

―The name stems from the fact the column originally appeared in the eighth column of the 

front page. Deamer decided to play on the Herald’s conservative reputation and nickname 

―Granny Herald‖. The column was signed ―Granny‖. 

 

―Eventually we relinquished the front page and decamped to more salubrious lodgings where 

we could concentrate on the important things. Things like the naming of buoys in Sydney 

Harbour, running apostrophe criminals to ground and revelling in the generous, the 

preposterous and the hilarious diversions that make Sydney what it is.‖ 

 

The first Column 8, on 11 January 1947, began: ―Values. Don Bradman, Test cricketer, can‘t 

remember the number of autographs he‘s signed – ―must run into many thousands‖. Marcus 

Oliphant, atom expert, can. He‘s never been asked for one.‖ 

 

Another item in the first Column 8 contained an error, but the correction was slow in coming. 

On 13-14 January 2007, p.16, Column 8 reported: ―We have been advised by the Herald’s 

Readerlink that a fellow by the name of Gary wants us to make a correction. We are always 

happy to do this. It seems that we referred to ―the barque Pamie‖ on Thursday, when, says 

Gary, the correct name of the vessel was ―Pamir‖. We regret any confusion or upset this may 

have caused. We would dismiss the man responsible, but his name is Sydney Deamer, the first 

editor of Column 8, who sadly is no longer with us. This is hardly surprising, as the error was 

made in the first Column 8, in 1947.‖ 

 

But, wait – there‘s more! The same column [13-14 January 2007] ran an amazing item about 

an elephant‘s skull, Taronga Park Zoo and the Australian Museum, and a follow-up item on 2 

February 2007, p.16, along with a picture published in the Stay in Touch column. 

 
For more on Column 8, see ANHG 12.24 and 12.27, but especially 26.19 when 

George Richards retired as the compiler of the column. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 9 

CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

41.27 APN (1): TAKEOVER TARGET 

 

Takeover target APN News & Media Ltd has posted a 5 per cent increase in calendar-year 

profit, but surprised investors by withholding the dividend. The $3.8 billion takeover offer 

from APN‘s parent company, Independent News & Media plc, of Ireland, and private equity 

groups, Providence Equity and Carlyle, is priced at $6.10 a share, including a final dividend 

of about 15c per share. The bid has been recommended by APN‘s independent sub-committee 

(Australian, 21 February 2007, p.24; see also Australian, 13 February 2007, pp.18 and 19, 

and 12 February 2007, p.29; and Weekend Australian, 27-28 January 20087, p.33). 

 

41.28 APN (2): THE PRESS ROLLS AT YANDINA 

 

The opening on 3 October 2006 of APN News & Media‘s new production centre at Yandina 

on Queensland‘s Sunshine Coast has reduced to six the number of production centres APN 

uses to produce its 14 Australian regional dailies. The six are located (from north to south) at 

Mackay, Rockhampton, Bundaberg, Yandina, Toowoomba and Lismore. The most recent 

APN printery closure was that at Ipswich. See articles in gxpress, November 2006, pp.16-18; 

and Password (the APN house magazine), November 2006, pp.10-13. 

 

41.29 APN (3): INCREASING SUNSHINE COAST DOMINANCE 

 

The Sunshine Coast Newspaper Company, an APN News & Media subsidiary, has added a 

fourth newspaper to its recent acquisition of community publications. On 5 January, APN 

announced it had acquired the Caloundra City News to its stable of publications on the 

Sunshine Coast after recently acquiring the Buderim Chronicle, the Range News at Maleny 

and the Island and Mainland News at Bribie Island. APN already published the Caloundra 

Weekly. APN bought the Caloundra City News from Ken and Margaret Stevenson, who 

started the paper in 1990 (Sunshine Coast Daily, 6 January 2007). 
 

41.30 GOONDIWINDI AND MOREE PRINTED AT TAMWORTH 

 

Rural Press Ltd began printing its relatively new acquisitions, the Goondiwindi Argus (Qld) 

and the Moree Champion (NSW) at Tamworth in January, writes Barry Blair. 

 

41.31 NEWS FOR THE VISION-IMPAIRED 

 

The Talking Leader team of Sydney‘s bi-weekly St George and Sutherland Shire Leader has 

celebrated 15 years of service. For 15 years volunteers have formed a team to record on audio 

tape the stories from the Leader for vision-impaired residents of the circulation area. The 

team services 110 clients at present. They are posted 90-minute audio tapes, with one side 

containing stories from the Tuesday edition of the paper and the other containing stories from 

the Thursday edition (St George and Sutherland Shire Leader, 3 November 2006, p.4). 

 

41.32 COOBER PEDY PAPER REVIVED 

 

The fortnightly Coober Pedy Times has been resuscitated after facing the possibility of 

closure (see ANHG 38.53). Margaret McKay, the paper‘s former editor, has bought the paper 

and is issuing it twice a week. She said by telephone on 12 January that she had expanded the 

distribution to a statewide issue and is now circulating three times the 750 distribution that 

had been common. The Times began as a newsletter in 1984. 

 

41.33 FOR THE HOLIDAYING AUDIENCE 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 10 

 

Ian Willis writes from Camden, NSW: Fairfax Community Newspapers issued a special 

edition of their Sydney suburban newspapers on 26-27 December 2006 and 2-3 January 2007 

called the Holidayer. The issue covered 14 suburban newspapers across the south, south-west 

and western parts of Sydney. Titles included: Campbelltown Macarthur Advertiser, Camden 

Advertiser, Wollondilly Advertiser, South Western Rural Advertiser, Liverpool City 

Champion, Fairfield City Champion, Parramatta Sun, St George & Sutherland Shire Leader, 

Penrith City Star, Hawkesbury Independent, Blacktown Sun, St Mary’s-Mt Druitt Star, Hills 

News, Northern News. The Camden edition carried local stories and advertisements from 

local businesses. There were also stories on holiday activities across western, south-western 

and southern Sydney under the heading ―Get out, go do it‖. 

 

41.34 WARANGA NEWS 

 

The ANHG has received a copy of the Waranga News, a quarterfold published fortnightly 

since 1978 in Colbinabbin, Murchison, Rushworth, Stanhope and Tolleen. It is a community 

newspaper staffed by volunteers. The 28 September 2006 issue was 40 pages and was printed 

by the Rodney Printers, Tatura, and published by M.J. Fortuna, of Rushworth. 

 

41.35 EDITOR 

 

The Gympie Times has a new editor, Nev McHarg, the former deputy editor and an employee 

of the paper for 40 years. The appointment follows the departure of Michael Roser, the editor 

for 18 years. He has left to become the news editor of the Toowoomba Chronicle. (Gympie 

Times, 25 January 2007). 

 

41.36 BIOGRAPHY OF ALLAN SCOTT 

 

Graham Greenwood, one of the former managers of the Border Watch, Mount Gambier, has 

written A Truckie’s Dream, a 148-page biography of Allan Scott, the newspaper‘s owner. 

Greenwood is on the board of directors of the company that owns the paper. The book also 

reveals that the Dunstan Labor Government brokered a loan from state insurance company 

SGIC to enable Scott to buy the Border Watch, in 1977 as he was unable to afford the 

$500,000 price tag. ―Allan Scott approached the negotiation with Dunstan as though they 

were talking in the local pub front bar. He went straight to the point,‖ Greenwood writes. 

―Don, I am going to buy the Border Watch in Mt Gambier. I don‘t have the money and it is 

better for you, the government and everyone if it remains in local hands than those at the 

Advertiser or someone from Melbourne,‖ Scott said. Ironically, Scott thought the media was 

―unfair‖, despite his regular use of the Border Watch to voice his own opinions publicly. 

―They (the media) have always been prepared to have a crack at me,‖ he is quoted as saying 

(Advertiser, 27 January 2007). 

 

41.37 PRINTER’S 40 YEARS WITH BATHURST DAILY 

 

In January, Wayne Wotton completed 40 years‘ service as a printer with Bathurst‘s daily, the 

Western Advocate. He plans to retire in July. Colleagues presented him with a gold watch on 

28 January (Western Advocate, 29 January 2007). 

 

41.38 THE MAIL FROM THE COUNCIL 

 

Kingaroy Shire Council, dissatisfied with the content and story emphasis in its lively paid-for 

local bi-weekly, the APN-owned  South Burnett Times, is funding the employment of two 

part-time journalists to provide an alternative ―parish pump‖ news service, writes Jack 

Beverley in the February issue of PANPA Bulletin. Under the deal – thought to be an 

Australian first –  the coverage provided by the two journalists appears in  the Kingaroy Mail, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 11 

a fortnightly freebie also owned by APN and run from the same office as the South Burnett 

Times. While the implications of the deal raise some ethical questions, Kingaroy‘s   mayor, 

Roger Nunn, argues that providing the resources to provide a range of community news will 

help balance what his council considers to be sensational reporting and also correct a negative 

image of the shire it believes it is being created by the Times. 

 

When the ANHG editor telephoned the South Burnett Times on 7 February, editor Don 

Farmer refused to answer any questions about the Kingaroy Mail. 

 

41.39 NEW LOCAL CITIZENS 

 

Kay Hynes, of the State Library of NSW, notes: The Local Citizen began publication on the 

lower North Shore in Sydney, with an edition for Gordon, Pymble and St Ives, in November 

2006, and at Wollongong on 1 February, with separate editions for Wollongong and the 

northern suburbs of that city. More at www.localcitizen.com.au/ 

 

More from Kay Hynes: The Northern Leader has changed its title (from Vol. 10, No. 7, 22 

February 2007) to Wollongong & northern leader, circulating in Wollongong CBD and the 

Northern Suburbs from Fairymeadow to Helensburgh. 

 

41.40 RURAL PRESS HALF-YEAR REPORT: ITS LAST? 

 

Jane Schulze reported (Australian, 9 February 2007, p.17 and 19) that at what may have been 

Rural Press‘s last investor briefing, the groups‘ managing director Brian McCarthy was 

looking to the future as he offered the first hint of his vision for newspaper group Fairfax 

Media. And already it seems McCarthy, who is set to lead the Australian operations of Fairfax 

Media if a $9 billion merger with Rural Press is approved by May, is contemplating change. 

McCarthy believes a union with a TV or radio group could be ―very beneficial‖. Rural Press 

reported a 7.8 per cent increase in first-half net profit to $63.1 million, despite the drought 

affecting many of its key markets. See ANHG 41.10. 

 

41.41 BENDIGO MINER BEGINS 

 

The Bendigo Miner began publication on 4 January 2007. It is a free weekly published by the 

daily Bendigo Advertiser, which is owned by Rural Press Ltd. 

 

41.42 DAILY MERCURY SETS LEGAL PRECEDENT 

 

Mackay‘s Daily Mercury reported (17 February 2007, p.3) that it set a legal precedent by 

successfully applying to identify a teenager convicted of murdering his father. It is, reported 

the Mercury, the first time in Queensland legal history that a Supreme Court judge has made 

an order allowing a media organisation to identify a child. Mercury court reporter Bruce 

McKean wrote to the Supreme Court judge on 31 January, two weeks before the child was 

sentenced for the murder. McKean sought an order allowing publication on the child‘s 

identity under section 234 of the Juvenile Justice Act. 

 

NEWSPAPER HISTORY 

 
41.43 MEDIA HISTORY SESSION AT AUCKLAND CONFERENCE  

 

Twelve media historians from Australia and New Zealand took part in a specialist session at 

the December joint conference of Journalism Educators of New Zealand (JEANZ) and 

Journalism Education Association (JEA) held in Auckland, New Zealand. Organised by the 

convener of the conference Allison Oosterman, the media-history session was a first for both 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 12 

organisations and was extremely well received. Many delegates said they would like to see a 

media-history session at future conferences. Chaired by Lyn Gorman (Charles Sturt 

University) and Denis Cryle (Central Queensland University), the session attracted five 

presenters from Australia (Denis Cryle, Peter Putnis, Patricia Clarke, Margaret Van Heekeren 

and Stephen Stockwell) and five from New Zealand (Stephen Olsen, Allison Oosterman, 

Alison Wilson, Grant Hannis and Peter Hoar). 

 

Topics presented included Daniel Defoe‘s 18th-century consumer journalism (Hannis), Pat 

Lawlor and Aussie magazine (Olsen), Stella Allan and women‘s page journalism (Clarke), 

British Government control of Reuters during World War I (Putnis), Malcolm Ross at the 

Somme (Oosterman), Anzac Day celebrations at Gallipoli (Wilson), The Press Union and the 

role of journalists 1909-1950 (Cryle), the first year of the Bathurst Advocate (Van Heekeren), 

alternative media in Brisbane 1965-1985 (Stockwell) and the gramophone and its discontents 

in 1930s New Zealand (Hoar). The theme of the conference was ―Journalism down under: the 

future of the media in the digital age‖ and was only the second time the two organisations had 

combined their conferences. Feedback was so positive it was suggested this should happen 

more often than once a decade.  

 

For further information go to http://artsweb.aut.ac.nz/journalism_conference/index.htm 

 

41.44 NATIONAL LIBRARY NEWSPAPER READING ROOM HOURS CHANGE 

 

The National Library‘s newspaper and microform room has been closing at 5pm each day since 

15 January. A partial service is run from the main reading room, with bookings required on the 

previous day and with only four microform reading machines available. See Don Wilkey‘s letter 

to the editor, Canberra Times, 13 January 2007. 

 

41.45 FIFTY YEARS SINCE THE ARGUS CLOSED 

 

From Melbourne, Robert Coleman writes: The men – and a few women – who peopled the 

newsroom of Melbourne‘s Argus newspaper in the 1950s were such a  tribal bunch  that for 

half a century about a score of them have continued to meet once a year at their old watering 

hole, the pub across the street. This year‘s reunion was something special when 70 of them 

gathered along with 130 family members – plus some nostalgia-prone readers – to launch a 

book commemorating the 50th anniversary of the paper‘s controversial closure on 19 January 

1957. The Argus: Life and Death of a Newspaper is a lively compilation of pieces penned by 

Argus veterans and edited by Jim Usher, a former sub-editor. It was launched by the paper‘s 

celebrated front-page columnist, Peter Golding, now in his eighties. In a preface to the book, 

doyen author and writer-about-town, Keith Dunstan (heaven knows why he was chosen 

because he never worked at the Argus), wrote: ―Where else can you find such a clear idea of 

how reporters lived in the 1940s and 50s? The Argus was a newspaper with a soul .There was 

a special spirit about the place ... that feeling of soul comes only when all concerned are 

specially gifted ... It often happens with successful sporting teams. The Argus was 

Melbourne‘s finest newspaper. [*The book, according to the editor, Jim Usher, is the second 

edition of a rather “folksy” book in A4 format in 1999. The second edition has about 50 new 
pages, with several new stories and coloured pictures of Argus front pages and has been 
heavily edited.] 

 

Peter Golding recalled some of the racy characters who worked on the paper along with many 

of Australia¹s most distinguished writers. He highlighted the strong sense of comradeship 

among the staff. Jim Usher spoke of daily news-chasing escapades  of ―likeable larrikins who 

always retained the human touch and the taken-for-granted  skill of fearlessly assessing and 

reporting newsworthy events  on the run‖. The Argus was born in 1846, reborn in 1949 and 

died in somewhat mysterious circumstances in 1957. For over a century, it was one of 

Australia¹s great institutions, a stuffy conservative newspaper with a degree of recognition 

http://artsweb.aut.ac.nz/journalism_conference/index.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 13 

around the world. Until 1936, like other broadsheets, it published classified ads on the front 

page with news buried inside. 

 

In 1933 it ventured into the evening newspaper market by launching a stablemate, the Star, 

which proved a costly failure. This led to the company¹s purchase by the London-based Daily 

Mirror Newspapers Ltd in 1949. A complete metamorphosis resulted. Under its new owners, 

the Argus underwent a pronounced left turn, thumbing its nose at its conservative opposition 

by declaring itself ―The Fairplay Newspaper‖. It engendered a spirit of excitement with robust 

reporting and campaigns and, in 1952, became the first newspaper in the world to produce 

news pictures in colour. Controversy still lingers about its sudden closure. Paradoxically, it 

had the highest circulation in its 111 years history and was still showing a profit. Its London 

owners closed a paper in Scotland and other overseas investments the same day.   

 
(Robert Coleman was the leader of the Argus law courts reporting staff.) 

 

Further extracts from Dunstan‘s foreword: ―Oddly enough, I think we looked more 

respectable than today‘s reporters. We wore suits, ties and short haircuts, and proprietors like 

Keith Murdoch demanded that we wear hats. Undoubtedly we were different. Peter Golding 

and Jack Cannon have described the classic Argus reporters‘ room. There was a noise level 

akin to Flinders Street Station at its peak. There was shouting, laughing, thumping, the 

clacking of ancient Remingtons, Underwoods and Coronas, so old you wondered if they had 

seen the Boer War. The reporters‘ room in Flinders Street was like this, noise beyond belief. 

But if anything it only spurred the adrenalin. One didn‘t even hear it. The mind worked, 

pouring out a story for a 20-nminute deadline. You wrote one line, didn‘t like it, tore the sheet 

of paper out of the typewriter and threw it on the floor. The floor was wall-to-wall litter and 

everywhere overflowing ashtrays. 

 

―There are newspaper offices in town now which are so clean they are like a 5-star hotel; no 

noise, no paper on the floor and all the vulgar business of actually making newspapers is 

down the river somewhere at Fishermans Bend. Newspapers need to be in the heart of the city 

and reporters need to be at the heart of production. My father used to say he always liked to 

wander downstairs at noon, just when the Herald was going to press. He thought the sound of 

those Goss presses thumping into action was the most thrilling sound on earth. Peter Golding 

liked the cacophony of wooden mallets as the compositors hammered slugs of metal, making 

up the pages.‖ 

 

The Argus book is available from Australian Scholarly Publishing, PO Box 299, Kew, Vic, 

3101. The recommended retail price is $39.95 but there was a special launch price of $30. 

 

See also, Robert Murray, ―The strange death of the Argus‖, Walkley Magazine, Issue 43, 

February/March 2007, p.25. 

 

41.46 HAND-SETTING TYPE 
 

There‘s some wonderful newspaper-history material in the 36-page tabloid magazine marking 

120 years of publication for Nowra‘s tri-weekly South Coast Register (formerly the Berry 

Register and originally the Broughton Creek Register, Kangaroo Valley and South Coast 

Farmer, launched on 3 April 1886). Much of it comes from the pen of Alan Clark, an ANHG 

member. For example, he wrote about hand-setting type (p.10): 

 
I was indentured as a hand compositor to the Warragul Guardian (in Victoria) for a six-year 
apprenticeship, and release from this contract was only possible in exceptional 
circumstances. Even though the Linotype using hot metal was used in my office and most 
others, the apprenticeship course done by correspondence included exercises in hand-
setting just as the compositors in the 19th century. This skill was used in all the headings for 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 14 

my newspaper, along with certain commercial printing jobs including all business cards and 
wedding invitations. The hand-set type was stored in a case about three-feet (90.5cm) wide, 
with the capitals on the right-hand side, and the lower-case on the left. The case was set out 
so that the most used letters were central to the hand that picked them up, and to the 
casual observer they would appear to be in random order. The height of type was 
fractionally under one inch (2.54cm) and I held the composing stick in my left hand, 
keeping the letters firm with my thumb. When hand-setting, I would eye off the letter I 
needed next, and in picking it up I would be careful to ensure it was neither upside down 
nor back to front. To assist me there was a nick on the bottom side of the letter, and I 
could feel the row of nicks with my thumb. When nearing the end of a line, I would have 
to decide whether to hyphenate a word, or to use a smaller or larger than normal space to 
justify to the edge. This was learned in my first assignment as an apprentice, that was 
headed “Proper Justification”. Another skill acquired very early on is to read upside down 
and back-to-front, but you are still reading from left to right and very quickly you are as fast 
as the conventional way. Crossword puzzles over the years have used a clue “printer’s 
measure” for a two-letter word that could be either en or em, one being half of the size of 
the other.  The em is actually a square measure in whatever size of type you are working, 
but gradually over the years it became an accepted alternative to the pica which is the name 
for a 12-point size. Hence a printer would be more likely to say he had an 8-em column 
rather than an 8-pica column even though the latter was technically correct. 

 

41.47 BRADLEYS CELEBRATE TEMORA CENTENARY 

 

On 1 January the Bradley family celebrated 100 years of involvement as owners or part-

owners of the Temora Independent in NSW. Arthur Stafford Bradley and wife Pamela Joy are 

the current owners of the paper which was the foundation stone for the Bradley newspaper 

empire and dynasty. The paper was 120 years old on 5 January (Temora Independent, 5 

January 2007, pp.1, 3; see Rod Kirkpatrick‘s Country Conscience, Chapter 24). 

 

Arthur Bradley writes (email to ANHG):  We have microfilm for the Independent only from 

1896 but in going through some things when moving house, I found some memorabilia 

belonging to my uncle and father. They included two copies of a 1908 historical feature put 

out by my grandfather (J.A. Bradley) and J.L. Treflé who owned the Independent at that time. 

There was also a first edition of the Barellan Leader and also the Ardlethan Beckom Times, 

both of which were later amalgamated into the Independent, and a copy of the second edition 

of the Barmedman Banner. All have been given to our Rural Museum for safekeeping as they 

have a purpose-built underground archive room. Also in my uncle‘s papers was a draft of an 

address he was to give to the Temora Historical Society (which runs the Rural Museum) in 

1974. I was interested to see an accompanying letter from the Historical Society which 

referred to research in both Sydney and Melbourne for this address. My uncle gave some 

detail about the proposition that there was an Independent in 1882 in which Thomas Meehan 

was involved along with two other men. He indicated this early Independent had survived for 

three years before closing and then Meehan re-opened the Independent on 5 January 1887. In 

the memorabilia was a copy of an 1896 Independent with Meehan listed at the publisher. It is 

the only extant Independent issue published by Meehan. 

 

Rod Kirkpatrick writes: In relation to the possibility of an earlier Temora Independent than 

the one that started in 1887, I can only state that in my research for Country Conscience I 

found no evidence of such a title – whether in press directories, registration papers or extracts 

appearing in the many other newspapers of the early 1880s. If such a paper survived three 

years, it would surely have been mentioned in one of the contemporary newspapers or in a 

press directory. 

 

41.48 CRICKETING COMPOSITORS 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 15 

Under the above heading the following item appeared in the Illawarra Mercury of 16 March 

1857:  ―Quite a furror for cricket seems to have seized all classes in Sydney recently, scarcely 

a week passes over without one or more matches being played between different clubs, of 

which there are a great number. On Saturday week the compositors of the Herald and the 

Government Printing Office played a friendly game on the Domain Ground, which resulted in 

an easy victory for the Caxton, the name of the Government Printing Office club. Everything 

seems to have passed off pleasantly with one exception, that was one of the Herald men had 

his thumb broke.‖ 

 

Alan Clark, of Nowra, supplied the item. He says the Caxton club visited the Shoalhaven 

district for a match at Easter 1875. The party travelled by the steamer Illalong to Greenwell 

Point where they were met by the local players and brought upstream to Terara where the 

match was played. At one stage there was a crowd of 600 spectators enjoying the action as the 

fixture was played to an outright conclusion. Every move was reported in the Shoalhaven 

News which filled almost two columns with its report.  

 

Colin Clowes, librarian for Cricket NSW, who has been working on a book to cover the first 

150 years of cricket in that State, told Alan Clark: ―This [1857] game would have been played 

about six weeks after the first match between New South Wales and Victoria in New South 

Wales (14-16 January 1857). It was the first match played at The Domain.‖ The Pura Cup 

match between NSW and Victoria at the Sydney Cricket Ground from 16-19 January 2007 

marked the 150th anniversary of first-class cricket in NSW. [Victoria 129 and 7-362 defeated 

NSW 189 and 299 by three wickets.] 

 

Mike Coward wrote (Weekend Australian, 20-21 January 2007, p.53) of ―Colin Clowes‘ 

labour of love, his chronology of the 1,014 matches in NSW‘s 150 years of first-class cricket 

which was celebrated this week‖. 

 

41.49 RIVERINE GRAZIER ON CD 

 

Hay Historical Society has put the latest four years of the town‘s newspaper, the Riverine 

Grazier, on CD and will sell it in year by year discs. The format is pdf and the papers are fully 

searchable, which will be useful for genealogists, historians, local government, community 

groups, etc., says Caroline Merrylees, of Carrathool.  

 

41.50 EDITING A NEWSPAPER (1): 1862  

 

The daily Bendigo Independent published the following item on 13 May 1862, p.3: 

―Newspaper literature is a link in the great chain of miracles, which proves the greatness of 

England, and every support should be given to newspapers. The editors of these papers must 

have a most onerous task. It is not writing the leading articles itself, but the obligation to write 

that article every day, whether inclined or not, in sickness or in health, in affliction, distress or 

mind, winter or summer, year after year, tied down to one task, remaining in one spot. It is 

something like walking a thousand miles in a thousand hours. I have a fellow feeling for 

them, for I know how a periodical will wear down one‘s existence.  

 

―In itself it appears nothing – the labor is not manifest; nor is it the labor – it is the continual 

attention which it requires. Your life becomes, as it were, the publication. One day is no 

sooner corrected and printed than on comes the other. It is the stone of Sisyphus, an endless 

repetition of toil, a constant weight on the mind – a continual wearing upon the intellect, and 

spirits, demanding all the exertion of your faculties at the same time you are compelled to do 

the severest drudgery. To write for a paper is very well, but to edit one is to condemn yourself 

to slavery. Thanks be to Heaven, I have passed my own emancipation bill.‖ 

 

41.51 EDITING A NEWSPAPER (2): 1874  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 16 

 

The way the  Burrangong Chronicle, Young, NSW, saw it nearly 133 years ago, some of an 

editor‘s difficulties  were (3 July 1874, p.7): ―First and foremost, there is the libel difficulty. 

In country towns, all criticism of public acts is personal. The criticized have their partisans, 

who make it hot for the critic. The latter may have conscientiously done a sacred duty, but he 

will assuredly suffer for conscience sake for having done so. His motives will be 

misinterpreted, and what was written with a desire to benefit the public, is set down as an 

emanation from a biased and corrupt mind. 

 

―Then there is the religious difficulty. Even when the journalist is most anxious to avoid 

imparting anything sectarian into his writings, sectarianism will do it for him, by 

misinterpreting his remarks, wrestling isolated passages away from their natural context, and 

pouring into them the gall of bigotry. It will be found difficult to criticise the public actions of 

a public man without rousing the prejudices of the whole denomination to which, as a private 

individual, he is attached. If Duffy‘s land legislation is animadverted upon, the writer of the 

critique is put down at once for a red-hot Orangeman. If a Wesleyan celebrity‘s lecture upon 

some topic of general interest be praised, it is set down as a business puff, and as an effort to 

conciliate the advertising patronage of that religious body.  

 

―Then, again, a difficulty arises out of the ordinary everyday reporting in the police courts. 

Efforts are made to have names of defendants and prisoners suppressed. It is thought 

unreasonable that a reporter should be conscientious. It is considered a monstrous rudeness to 

be told that the best way of avoiding figuring to disadvantage in the police court report, is to 

live with greater circumspection. 

 

―These are a few of the difficulties that have to be contended with. There are many others. 

There is the man who wants himself and his business puffed cheaply; the correspondent who 

is anxious to ―slate‖ a fee in a letter which he considers better than the best of the epistles of 

Junius, but the literary merit of which is below mediocrity, and which is grossly personal into 

the bargain; the old subscribers who patronizingly suggest hints, which it would be madness 

to act upon.‖ 

 

41.52 NINETEENTH-CENTURY COLLECTION OF NEWSPAPERS (1) 

 

Rod Kirkpatrick writes: One of the helpful discoveries I made early in the research that led 

to Country Conscience (my history of the NSW provincial press) was that in August 1875 a 

collection of just about every newspaper in print in that colony had been put together for an 

Exhibition in Melbourne and another in Philadelphia. This collection had been microfilmed 

and was available at NX MFM 1 at the National Library of Australia and at RAV/FM4/988 at 

the State Library of NSW. The collection included 38 provincial weeklies, 20 appearing twice 

a week, and five appearing three times a week (the Gulgong Evening Argus was listed in the 

accompanying notes as a daily, but it appeared only three times a week, my research shows). 

 

For some of these newspapers, the single copy that formed part of the Exhibition Collection 

was the only extant issue or the earliest extant issue. The volume number and folio number 

helped me determine fairly closely the starting dates of some newspapers, such as the Central 

Australian and Bourke Telegraph. In this case, the evidence from the 1875 Exhibition copy 

was the first extant issue and a significant piece in a jigsaw that I had been completing. 

 

Although a published history of Bourke asserted that the town had a newspaper in 1868, my 

own research shows that no newspaper was established there until the Central Australian and 

Bourke Telegraph began publication on 3 January 1872. This was the full title of Bourke‘s 

first newspaper from the very beginning, despite the suggestion that the Central Australian 

began in 1868 and the Bourke Telegraph in 1872 and that these two titles merged later in 

1872. What is the evidence for my conclusion? There is much. The Australian Almanac 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 17 

included each year a list of the newspapers being published at the end of the preceding year in 

New South Wales. This list did not include a Bourke reference until 1873, the Central 

Australian and Bourke Telegraph. 

 

One of the major sources of news for newspapers of the nineteenth century was the exchange 

newspapers they received from other town and from the capitals. It was soon evident that a 

new journal had appeared, just by studying the extracts scissored from these exchanges and 

acknowledged. It was also common for country papers to include a small item about the 

appearance of a new newspaper title, especially in a neighbouring town. Intensive research of 

a wide range of NSW country newspapers and of the weekly Sydney Mail during the period 

1868 to 1872 shows that there was no newspaper being published in Bourke before January 

1872. (I have also studied the Town & Country Journal from when it began publication in 

January 1870 to the end of 1871.) The Bourke correspondent of the Dubbo Dispatch was the 

main source of Bourke news from 1866 to the end of 1871. 

 

The first extracts that I located from any Bourke newspaper appeared on 13 January 1872 in 

the Armidale Express and also in the Town & Country Journal. In acknowledging the source 

of extracts from the new paper, some papers, in their abbreviated versions of the title, referred 

to it as the Central Australian and some as the Bourke Telegraph. This was not an unusual 

experience for a journal whose primary title did not carry the name of the town. For example, 

the Western Post at Mudgee was often labelled by the second part of its title, the Mudgee 

Newspaper, which was actually the paper the Post incorporated from 1861. The problem that 

confronted the scissors-and-paste editors was exemplified by an extract which appeared in the 

Maitland Mercury on 13 April 1872 and was headed: ―From the Wilcannia correspondent of 

the Bourke Central Australian.‖ 

 

There was optimism when the first Bourke paper appeared. Writing on 3 January 1872, the 

Bourke correspondent of the Town & Country Journal noted: ―Our new paper appeared to-

day, and it is only fair to say that the printing and getting up of the journal are beyond what 

anyone could have deemed possible in a place like this, and there can be little doubt that, with 

skilful piloting, it will reach the haven of perfect success.‖ The Central Australian appeared 

each Saturday until it switched to Monday publication from 26 July 1875. The first issue on 

file, Vol. 4, No. 31, 2 August 1875, is included in the 1875 Exhibition Collection. 

 

The Collection includes the Carcoar Chronicle and Agricultural and Mining Journal, the 

Dubbo Advertiser, the Gulgong Evening Argus and Home Rule Mining Record, two papers at 

Bombala, one at Hill End, and so on. I obtained prints of all or the top half of the front page of 

each of the provincial titles, and in some cases sections of other pages. Aware of the 

opportunity to boost their towns in this Exhibition issue, some of the newspaper published 

histories of their town‘s development, including mention of the development of the local 

newspapers. 

 

41.53 NINETEENTH-CENTURY COLLECTION OF NEWSPAPERS (2) 

 

Rod Kirkpatrick continues: In 1892 a collection of NSW newspapers was gathered for the 

World‘s Columbian Exposition in May 1893. This collection has been microfilmed and is 

found at RAV/FM4/1271 at the State Library of NSW. It begins with a one-page ―foreword‖, 

headed ―The Newspaper Press of New South Wales‖ by Charles Potter, the Government 

Printer, and dated October 1892. He said the copies had been ―taken at random‖. No attempt 

had been made to select special issues. As far as single specimens possibly can, they 

represented the local newspaper press of ―the present day under average, normal; conditions‖. 

There is a one-page list of the newspapers represented. 

 

Another useful collection of newspapers is the collection of 44 titles with miscellaneous 

issues, published at various dates between 1847 and 1977. It is found on microfilm at 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 18 

RAV/FM4/1508 at the State Library of NSW. For example, it contains the Dalgety Shire 

News and Snowy River Record (28 October 1938), the Lachlan Reporter (23 October 1869), 

the Morpeth Leader (2 November 1864) and the Deepwater, Vegetable Creek and Castlecrag 

Miner (30 June 1894). 

 

41.54 WHEN YOU DIE YOU WON’T BE BURIED AT THE BACK OF THE PAPER 

 

When the Toowoomba Chronicle changed its technology from hot metal and letterpress to 

computerised typesetting and web offset printing and shifted from Margaret Street to a former 

car-sales site in Ruthven Street in May 1979, it changed the format of news presentation, too. 

It shifted the death and funeral notices from Page 2 to the classifieds section up the back of 

the paper. A couple of weeks later, the Chronicle reported (14 June 1979, p.1): ―We are 

pleased that readers generally have accepted the new improved format of the Chronicle … 

with one exception. Many of you have expressed disappointment at the location of the funeral 

and death notices. So we have decided to bow to your wishes. We are putting them BACK 

ON PAGE TWO. Other personal notices – marriages, thanks notices, in memoriums (sic), 

engagements, births and so on – will run at the end of the classified columns.‖ 

 

41.55 WAR CORRESPONDENTS HONOURED. 

 

An exhibition at Melbourne‘s Shrine of Remembrance salutes Australia‘s World War II press 

correspondents. Their eyewitness accounts in newspapers and on radio and newsreels were 

the only daily links many Australians had with what was happening to their men fighting 

from North Africa to the Pacific. Correspondents‘ badges, identification tags, reports, rare 

photos, notebooks, audio and film containing history as it happened are in the exhibition 

(which runs until 16 April). Supported by the Herald and Weekly Times Ltd, the exhibition 

concentrates mainly on broadcaster Chester Wilmot, cameraman Damien Parer, reporter 

Osmar White and writer-poet Kenneth Slessor. Wilmot‘s graphic ABC radio reports from 

Tobruk in 1941 echo through the Shrine (Herald Sun, 10 February 2007, p.18; Age, 13 

February 2007). 

 

41.56 BARROW TAKES AWARD 

 

Larry Noye writes: Retired journalist Graeme Barrow has won the non-fiction award in the 

ACT Writers and Publishers Awards for his book, Unlocking History’s Secrets. Barrow, a 

New Zealander, was on the subs‘ desk at the Hobart Mercury in the 1960s and later worked as 

a journalist in Canberra – and played cricket for the Northern Suburbs club (recalls Rod 

Kirkpatrick). He edits the quarterly Canberra Historical Journal. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

41.57 BOOKS 

 

Hilmer, Fred, with Barbara Drury, The Fairfax Experience: what the management texts 

didn’t teach me. John Wiley & Sons Australia, $32.95. See 41.18. 

 

Uhlmann, Mark, Stink of a Journalist. Canberra: Maniform Press, 2006. 299pp. $15. This 

latest novel by former Canberra Times journalist is said to be a revealing expose of life 

behind the scenes at a Canberra daily newspaper. It also happens to be a fine and comically 

presented tale. 

 

Usher, Jim (ed.), The Argus: Life and Death of a Newspaper, Australian Scholarly 

Publishing, 2007. Second edition. See 41.45 above. 

 

41.58 ARTICLES 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 19 

 

Anon., ―Newspapers abound: Goldfields were host to colourful history‖, Bendigo Miner, 4 

January 2007, p.9. Deals with early Bendigo newspapers, relying on research by Sue Hughes 

and Rod Kirkpatrick. 

 

Barlow, Genevieve, ―It‘s news to them‖, Age, 12 February 2007, p.14. They might be 

referred to as the ―local rag‖ or ―gossip sheet‖, but community newspapers can be much 

more. Among the papers featured in the article are: the Warrandyte Diary, Waranga News 

(see ANHG 41.34), Traf News (Trafalgar), Lorne Independent, Talk of the Town (Rutherglen, 

Wahgunyah, etc.), and the Migrant, which services Melbourne‘s Sudanese community. 

 

Byrom, John, and Lehman, Kim, ―It‘s all about the image‖, PANPA Bulletin, October 2006, 

pp.14-15. Two lecturers from the University of Tasmania find that a newspaper museum – in 

this case, that of the Hobart Mercury – can be used to communicate brand values beyond the 

masthead. 

 

Carlyon, Les, ―The Forum: On re-reading for pleasure‖, Weekend Australian, 20-21 January 

2007, Review, p.2. The author (e.g. Gallipoli and The Great War) and former journalist 

delights with a column about why most people read and what we seek when we read. Extract: 

―We read books, not texts. And we are snobs: we think some writers are better than others. 

We want to be seduced by the music of their words, to nod to their rhythms. We want to read 

people who can do things with words that we can‘t.‖ 

 

Day, Mark, “Paddling up the creek in a glass-bottomed canoe‖, Australian, Media section, 

15 February 2007, p.18. Day uses his column to discuss the values of tabloid newspapers such 

as the Truth, which he once owned. 

 

Ellery David, ―They came to report a city‘s history‖, ―Seekamp a mysterious and tragic 

figure‖, ―Jailed for seditious libel after uprising‖ and ―Clark establishes the Courier‖, 

Sovereign Hill Times, wraparound of Courier, Ballarat, 9 October 2006. Articles about early 

Ballarat newspapers, but mainly the Ballarat Times when owned and edited by Henry 

Seekamp during the Eureka era. 

 

Kirkpatrick, Rod, ―A cavalcade of colourful characters, PANPA Bulletin, November-

December 2006, pp.44-45. A potted history of newspapers at Geraldton, Western Australia. 

 

McManamey, Rosa, ―Positive press, hard times and regional development‘, Paper for the 

Australian New Zealand Regional Science Association international conference, 2006. This 

paper, by a University of Tasmania academic, provides an overview of a regional community 

development and education initiative implemented at a time of perceived social and economic 

―gloom and doom‖ in Northern Tasmania. The initiative was launched in 1998 by the 

Launceston Examiner. 

 

Manning, Paddy, ―Media mogul ‗lab rat‘‖, Weekend Australian, 27-27 January 2007, p.21. 

An interview with former Fairfax CEO Fred Hilmer. One Hilmer view is that Kerry Packer 

sold out of Fairfax because he ―buys bargains, [not] ego-driven businesses‖. 

 

Marsh, David, ―Disappearing regional newspapers‖, Scoop, Spring 2006, p.19. An article 

about some of the Western Australian towns that have lost newspapers in the past half 

century. The author died in December shortly before the article was published. 

 

Richardson, Nick, ―The politician and the media mogul: Joseph Lyons, Keith Murdoch and 

the ‗leaked cables‘ affair‖, Memento: National Archives of Australia, Summer 06/07, pp.20-

21. In 1931, Canberra was rocked by a news story involving leaked cables, a political rift and 

allegations of treachery. The author researched the relationship between Prime Minister 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 41    February 2007 Page 20 

Joseph Lyons and newspaper proprietor Keith Murdoch. He uncovered tantalizing evidence 

that provides insights into the political scandal involving the politician and the media mogul. 

 

Salter, David, ―Media circus: Disconnect in the Fourth Estate‖, The Monthly, December 

2006/January 2007, pp.44-50. The author argues that the media in Australia have become 

seriously unhinged. Television, especially commercial current-affairs television, is losing 

whatever small sense of proportion it once possessed. Newspapers and talkback radio pursue 

shallow forms of populism where the assumed political centre has been nudged so far to the 

right of the soup spoon that any deviation from the mainstream is reflexively branded ―un-

Australian‖. The internet descends into an un-navigable swamp of blogdom and crass home 

videos. Vast acreages of our Fourth Estate are now an unweeded garden where things rank 

and gross grow. 

 

Schulze, Jane, ―When the bucks start‖, Walkley Magazine, Issue 42, December 2006/January 

2007, pp.13-14. Australia‘s media barons are finding the smell of foreign money more 

exciting than changes to cross-media ownership rules. 

 

Schulze, Jane, ―An expanded Fairfax on the media horizon‖, Weekend Australian, 20-21 

January 2007, p.20. Discussion of possible takeover bids for Fairfax if the Coonan media laws 

take effect before April when Fairfax Media and Rural Press Ltd are expected to merge. 

 

Stephens, Tony, ―Speaking of the dead‖, Walkley Magazine, Issue 43, February/March 2007, 

pp.12-13. Review of Nigel Starck‘s book, Life After Death: The Art of the Obituary. 

 

Waterford, Jack, ―Gentleman media mogul‖, Canberra Times, 9 December 2006, Forum 

section, p.B3. Exultant to retrieve his family‘s destiny and public trust, John B. Fairfax is 

poised to take back control of the newspaper business he left two decades ago. 

 

Waterford, Jack, ―Ten million words and a digital revolution in newspapers‖, Canberra 

Times, 13 January 2007. Many new tools have been introduced into journalism over the 

author‘s 35 years with the Canberra Times, and there is very much more to digest. One 

extract: ―A better educated and more demanding public … wants more intelligent 

background, analysis, placement of events in context, and ready cross-reference to other 

events going on. Wants it, but perhaps does not always get it, since we are all human. The 

point I make is that the journalist of today is far better equipped than the typical journalist of 

my youth – few of whom had degrees – to provide it. ― 

 
ANHG membership stands at 230 electronic subscribers and 24 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version, but contribution 

welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $40 for individuals; 

$50 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

