
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 32                                                            May 2005 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

Ph. 07-3279 2279, E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

32.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 July 2005. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 
Barry Blair and Victor Isaacs have contributed to this issue of the Newsletter. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 

32.2 CIRCULATION (1): AUDIT BUREAU TO REVIEW PRACTICES 

 
The gathering of more frequent and more accurate data on newspaper and magazine 

circulations may result from a review of the practices of the Audit Bureau of Circulations 

(ABC). The review has been ordered after claims that challenged the integrity of how the 

ABC audits figures. ABC chairman Stephen Hollings said the review would encompass the 

organisation‟s rules, definitions, and auditing procedures as well as the long-running issue of 

more frequent circulation data. He predicted the findings would be put to the ABC general 

committee for a vote within three months.  

 

Hollings said the process had been “accelerated” in light of recent claims that newspaper and 

magazine publishers were still using free or discounted copies to boost figures. Media 

Federation of Australia chairman John Sintras wrote to the ABC demanding an investigation 

into claims that surfaced in mid-April on the Crikey internet site. Allegations were made that 

publishers continue to flout strict guidelines that set a limit on the number of copies that can 

be given away at sporting events or sold at a discounted price. Although made largely 

anonymously, the claims reignited an issue that many in the media thought had been laid to 

rest when new rules were introduced by the ABC in June 2002. Under the rules, the number 

of “promotional” copies must not exceed 1 per cent of the newspaper or magazine‟s total 

circulation. Publishers must also disclose if they had sold any discounted copies (Sydney 

Morning Herald, 16 April 2005; Australian, Media section, 21 April 2005, pp.15, 17; and 

Age, 21 April 2005; and see 32.3). 

 

News Limited has rejected a claim by Fairfax columnist Neil Shoebridge that it manipulates 

sales figures for its newspapers (Australian Financial Review, 26 April 2005, p.20; 

Australian, Media section, 28 April 2005, p.17). 

 

Reed Business Information has agreed to revert to a Circulation Audit Bureau audit for its 

marketing magazine, B&T, following legal action by Yaffa Publishing, owner of rival 

AdNews (Australian, 13 April 2005, p.33). 

 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 2 

32.3 CIRCULATION (2): PUBLISHERS’ FIGURES 

 

Sundays are just about the only good day of the week for Australian metropolitan newspapers, 

according to the publishers‟ circulation figures for the six months to 31 March 2005. The 

Australian was the only newspaper to increase its weekday circulation by more than 0.5 per 

cent: it achieved 1 per cent. The only other increase was the 0.2 per cent by the West 

Australian. The best increase for Saturdays was the Northern Territory News’s 0.4 per cent. 

On Sundays, however, the Sunday Herald Sun (2 pc), the Sunday Tasmanian (1.9pc) and the 

Sunday Times, Perth (1.4pc) were the best performers (Australian, 15 April 2005, p.19). 

 

See also the line graphs comparing Australian and Australian Financial Review figures for 

weekday circulations and weekend circulations, 1990-2005 and 1995-2005, respectively, 

published in the Weekend Australian, 16-17 September 2005, p.2, and the Weekend 

Australian’s statement at the top of its Business section cover page on 23-24 April: “There‟s 

only one national newspaper you can turn to for business news over the holiday weekend. 

While the Australian Financial Review shuts down until Tuesday, the Australian brings you 

breaking news throughout the long weekend – from Australia and overseas – as well as our 

usual line-up of top-rated columnists.” 

 

32.4 FAIRFAX (1): EVANS, CHIEF OPERATING OFFICER  

 

Brian Evans, who was John Fairfax‟s New Zealand newspaper boss, has been elevated to the 

new role of the company‟s chief operating officer, Australia. This was to relieve the burden 

on Fairfax CEO Fred Hilmer, who is to depart this year. Evans has assumed full responsibility 

for all Fairfax‟s metropolitan, regional and community mastheads, including the Sydney 

Morning Herald and the Age. Hilmer said on 30 March that Evans‟s appointment in no way 

interfered with the search for a new chief executive. “This is a move we would have made 

even if we had no change in chief executive,” Hilmer said. “It was inevitable that once we 

acquired New Zealand and Text Media that my span of control was just too broad.”  

 

Evans joined Fairfax 11 years ago and, when based in Newcastle, headed the group‟s regional 

community newspapers division before being appointed chief executive of Fairfax NZ in 

2003. Hilmer‟s role had changed dramatically since the last federal election, with the 

company focused on its strategy if and when the foreign and cross-media ownership laws are 

relaxed (Sydney Morning Herald, 31 March 2005; Australian Financial Review, 31 March 

2005, p.16; Australian, Media section, 31 March 2005, p.15; see also: Mark Day, “Hunt goes 

on for Hilmer successor”, Australian, Media section, 14 April 2005, p.18). 

 

32.5 FAIRFAX (2): EVANS, NEW DIRECTOR 

 

David Evans, an independent non-executive director of Rupert Murdoch‟s British pay TV 

group BSkyB, has been appointed to the board of John Fairfax Holdings. Evans, best known 

as the man who triggered the downfall of the late Christopher Skase, for whom he worked, is 

the president and and chief executive of Crown Media Holdings, owner of the international 

Hallmark pay-TV channels. A former chief executive of Channel Nine Melbourne, he has 

spent the past 30 years overseas (Australian, 22 February 2005, pp.19 and 22). 

 

32.6 FAIRFAX (3): THE AGE MOVES TO TABLOID, SPORT 

 

From 28 March 2005, the Age has been publishing a daily tabloid sports section and has 

shifted its business news into the main (broadsheet) body of the newspaper. Why? “We 

conducted intensive research,” the Age says, “travelled with some of the 450,000 people who 

use trams and trains to get into the CBD every day to get your views on the paper. A key 

message was that many of you wanted Sport made easier to read.” And: “… our research 

found that readers felt that bringing News and Business together made more sense since it 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 3 

„reflects the growing status of business as news‟. By bringing News, Business and Opinion 

together, we were seen as „returning to the core values of the Age‟.” [The Age has a new 

business editor, Michael Short, formerly of the Australian Financial Review and a new travel 

editor, Michael Shmith.] (Age, 25-26 March 2005, p.2).  

 

On Easter Monday, 28 March, the Age‟s main section carried 16 broadsheet pages, and 36 

tabloid pages (16 pages of sport, four of racing form guide and 16 of Metro). On Wednesday, 

30 March, the Age carried 28 broadsheet pages and 80 tabloid pages broken out into five 

sections (Sport, Metro, Drive, Domain and Money). On Wednesday, 6 April, the Age carried 

28 broadsheet pages and 90 tabloid pages (Sport 16 plus Form Guide 4; Metro 16; Money 16; 

Classifieds 42). 

 

Mark Day discussed the Age and its various changes of format in his “On Media” column” in 

the Australian, Media section, 7 April 2005, p.22. 

 

The Age launched a new, beefed-up tabloid classifieds section on Wednesday, 6 April, 

incorporating three previously separate sections, “Domain”, “Drive” and “My Career”. The 

aim is to enhance the newspaper‟s position as Melbourne‟s leading classified advertising 

market, particularly in houses, cars and jobs, and to complement its dominant Saturday 

classifieds section (Mediaweek, 11 April 2005, p.7). 

 

32.7 FAIRFAX (4): TO LAUNCH TRAVEL MAGAZINE 

 

Media buyers are bullish about the prospects of John Fairfax Holdings‟ new magazine, Travel 

+ Leisure, but rival publishers preduct the title will struggle to stand out in a crowded market. 

Travel + Leisure, to be launched in September, will be the first newstand product from 

Fairfax‟s general magazines division, which publishes free titles such as Good Weekend and 

Sunday Life. It is licensing Travel + Leisure from American Express, which produces the 

magazine in the US (where it sells about 976,000 copies a month), Latin America, Russia and 

Turkey (Australian Financial Review, 21 February 2005, p.50). The positions of deputy editor 

and chief sub-editor have been advertised (Sydney Morning Herald, 30 April-1 May 2005, 

p.12M).  

 

32.8 CHAIR SOUGHT FOR NEW COMMUNICATIONS & MEDIA AUTHORITY 

 

The Australian Government advertised in mid-March for a chair and chief executive for the 

Australian Comnmunications and Media Authority, to be formed by the merger of the 

Australian Broadcasting Authority and the Australian Communications Authority. The new 

authority, which will be an independent statutory body within the Communications, 

Information Technology and the Arts portfolio, will regulate telecommunications, 

broadcasting, radio-communications, online content and other functions as determined by 

government. Applications for the position closed on 29 March (Weekend Australian, 12-13 

March 2005, p.4, advertisement). Mark Day speculates on the possible appointment of former 

Howard government minister Warwick Smith to the chair (Australian, Media section, 28 

April 2005, p.22). 

 
32.9 COURIER-MAIL CALLED BEFORE RACING INQUIRY 

 

The Courier-Mail appeared at the Queensland racing inquiry on 24 February to answer 

allegations that its coverage of the previous day‟s proceedings was neither fair nor balanced. 

At the start of proceedings, Michael Byrne QC, who was appearing for bookmaker Lindsay 

Gallagher complained that a story that appeared in the Courier-Mail of 23 February regarding 

the evidence of betting supervisor Luke Bailey raised three issues of concern. He said the 

report had not been fair or balanced in regard to allegations made by Bailey against Gallagher. 

And he said the article was sensationalised and parts of it merged allegations from the first 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 4 

terms of reference, currently under review, with rthe third term of reference, which would not 

be tested for at least a month. Pat O‟Shea SC, for the Courier-Mail, said the newspaper 

denied the accusation of sensationalism and maintained it had been a fair and accurate report 

of events of a full day‟s evidence in the space available. O‟Shea said the newspaper would 

accept an invitation from the commission to make submissions in writing about the non-

publication orders bering made at the inquiry (Courier-Mail, 25 February 2005, p.6). 

 
32.10   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
22 Nov 2004 Death: Miringa Gay Davidson, née Yandle, aged 65 in Canberra; born New 

Zealand; worked in print radio and TV journalism in NZ before joining the 

Canberra Times when first husband Naylor Hillary, son of Sir Edmund, accepted a 

PhD scholarship at the ANU, Canberra; first female political correspondent for 

major Australian newspaper; first female president of the Federal Parliamentary 

Press Gallery; liberated the lavatories in Parliament House; actively involved in 

Canberra community; second marriage was to Ken Davidson, the Age’s Canberra-

based economics correspondent for many years.. 

31 Dec 2004 Death: Sally Baker, aged 81; born as Eena Young in Perth; became a journalist in 

Sydney in 1942; joined Sunday Sun, Sydney, in 1952 as a feature writer; second 

husband was Lindsay Clinch, editor of the Sunday Sun; joined Woman’s Day as 

assistant editor in 1957 and stayed 20 years (Walkley Magazine, February/March 

2005, p.27). 

21 Feb 2005 Death: Julie Duncan, in Hobart aged 51; started as cadet journalist with Mercury, 

Hobart; worked in news and features; began lecturing in journalism at SA College 

of Advanced Education; won Walkley Award in 2003 for outstanding contribution 

to journalism; wife of former South Australian attorney-general Peter Duncan 

(Mediaweek, 28 February 2005, p.4). 

8 March 2005 Death: Beryl O’Brien, aged 63 at Warren, NSW; editor of Wellington Times for 15 

years; started career there before working for various news outlets in Sydney; died 

in single-vehicle accident (Daily Liberal, Dubbo, 10 March 2005, online). 

March 2005 Death: Dawn Swain, aged 73 in Sydney; began career as a secretary in the art 

department of the Australian Women’s Weekly, which she later edited for nine years 

from 1976; also served as editor-in-chief and associate publisher of the Packer 

women‟s magazines (Sydney Morning Herald, 19-20 March 2005, online). 

4 April 2005 Death: Gordon Barton, aged 75 in Marbella, Spain; business, politician, publisher; 

founded the IPEC transport group, the Nation Review and Sunday Observer 

newspapers, as well as the Liberal Reform group and the Australia Party – 

precursors to the Australian Democrats (Courier-Mail, 18 April 2005, p.22). 

13 April 2005 Death: Beatrice Ernestine Lilley, aged 91 in Sydney; worked for some years for 

Woman (soon to be Woman’s Day) and the Australian Women’s Weekly; lived much 

of her working life in London; grand-child of Sir Charles Lilley, a former editor of 

the Moreton Bay Courier, a former Premier of Queensland, and a judge (Courier-

Mail, 27 April 2005, p.24; see also Australian Dictionary of Biography, Vol. 5, 

pp.86-88). 

 

32.11 PEOPLE  

 

David Penberthy, a 35-year-old former Adelaide journalist, has become the new editor of the 

Daily Telegraph, Sydney, and the former editor, Campbell Reid, has become the general 

manager of Queensland Newspapers Pty Ltd, publisher of the Courier-Mail and the Sunday 

Mail. Penberthy has been a columnist with the Telegraph for a few years and Reid, a former 

editor of the Australian, 1997-2001, had been editor of the Telegraph since 2001 (Weekend 

Australian, 2-3 April 2005, p.2; Courier-Mail, 2-3 April 2005, p.3; see also 32.72.11). 

 

Three newspaper people have been Mediaweek’s “Person of the Week” in February-April: 

Michael Miller, managing director of Advertiser Newspapers, Adelaide, 7 February 2005, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 5 

pp.2, 4. Andrew Jaspan, editor-in-chief of the Age, Melbourne, 7 March 2005, pp.2, 4; and 

David Penberthy, new editor of the Daily Telegraph, 25 April 2005, pp.2, 4. 

 

Paul McGeough, the Sydney Morning Herald’s chief correspondent, has been named the 

winner of the 2004 Graham Perkin Award for Australian Journalist of the Year. McGeough, a 

former editor of the Herald and a Perkin winner also in 1997, won mainly for his reporting 

and writing on post-invasion Iraq (Sydney Morninbg Herald, 19 March 2005, online). 

 

Wayne Buttner, for eight years the editor-in-chief of the Leader Group suburban papers in 

Melbourne (owned by News ltd), has been appointed general manager of the Community 

Newspaper Group in Perth, jointly owned by News Ltd and West Australian Newspapers Ltd 

(Mediaweek, 21 March 2005, online edition). 

 

Prudence MacLeod, Rupert Murdoch‟s eldest daughter, has been appointed to the board of 

Advertiser Newspapers Pty Ltd, Adelaide, in place of her aunt, the late Helen Handbury. 

Prudence MacLeod has worked in various capacities on overseas and Australian magazines 

(Mediaweek, 21 March 2005, online edition). 

 

Chris Merritt, a barrister and the founding editor of the legal affairs section of the Australian 

Financial Review, has joined the Australian as its legal affairs editor. The paper announced it 

would expand its legal coverage (Weekend Australian, 19-20 March 2005, p.2). 

 

32.12 ADELAIDE AND BRISBANE NEWSPAPERS 

 

ABC Radio National‟s Media Report discussed the Adelaide newspaper market on 31 March 

2005 with the following: former Advertiser editors John Scales and Don Riddell, current 

Advertiser editor Melvin Mansell, Independent Weekly managing director Paul Hamra, Nick 

Sedaris of the Adelaide Review, and Dr Ian Richards, a journalism lecturer at the University 

of South Australia. 

 

The Independent Weekly, Adelaide‟salternative Sunday newspaper, changed its tabloid 

magazine section to broadsheet format in April. The “host” newspaper has been broadsheet 

since its inception last October, but the magazin section, containing features on the arts, 

culture, current affairs and so on, was tabloid to complement it. By converting it to 

broadsheet, the Weekly is going against world trends. Paula Hamra, managing director of the 

publishing company Solstice Media, said the company had discovered that the Weekly‟s style 

of journalism lent itself more to broadsheet, “even in the tabloid magazine”. He said: 

“Cultural issues need space fofr explanation and better use of photography, which the 

broadsheet can deliver.” (Mediaweek, 4 April 2005, p.7.) 

 

Both the Adelaide Advertiser and the Brisbane Courier-Mail have revamped their Saturday 

newspapers. The Courier-Mail now labels its Saturday edition the weekend edition, despite 

the fact that the Sunday Mail issues from the same publishing house (Mediaweek, 28 March 

2005, p.6, and 4 April 2005, p.7). 

 

32.13 MURDOCH RETHINKS WEB 

 

Rupert Murdoch‟s News Corporation is reassessing its global internet strategy as the medium 

attracts increasing advertising revenue. Fifty executives from various News Corp divisions 

and Rupert Murdoch met in New York in mid-February to discuss the issue. Most News Corp 

companies manage their own locally branded websites, but the company has no global 

internet platform, such as the Google search engine (Australian, 17 February 2005, p.27). 

 

Rupert Murdoch has signalled a renewed push for traditional newspaper distribution via the 

internet, saying he weas wrong to think that after the dotcom stock-market bubble burst in 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 6 

2000 the “digital revolution would just limp away” (Australian, Media section, 14 April 2005, 

p.18). See also 32.72.20. 

 

32.14 READERSHIP SURVEY 

 

Readership of most major metropolitan newspapers fell in calendar 2004, the latest Roy 

Morgan Readership Survey says. Both News Ltd and Fairfax pointed to substantial gains in 

their numbers of affluent AB readers. Some titles posted readership declines in spite of 

increasing their sales. The survey says the Australian lost 15,000 readers (3.4 per cent), 

falling to 427,000 readers and the Sydney Morning Herald lost 18,000 Monday-to-Friday 

reraders (2.0 per cent) falling to 875,000 (Australian, 25 February 2005, p.23; Mediaweek, 28 

February 2005, pp.1, 6-7; Australian, Media section, 3 March 2005, p.18). 

 

32.15 MELBOURNE (1): NEWSPAPERS IN WESTERN SUBURBS 

 

Larry Noye, of Altona, Vic., writes: There are several papers for Footscray, Sunshine, 

Williamstown and Altona produced by Fairfax Community Newspapers around the presence 

of the Footscray Mail. All are centred editorially and printed a long way further out at Airport 

West. The Mail, the first paper on which I had a reporting job, was started in the 1920s by 

George Wilson, a returned sailor. I was there 1945-52 as a bit of a kid. Robert Coleman, noted 

Victorian-based author, was senior reporter at that time. Another local family paper, the 

Advertiser, produced by the Jamieson family, became part of the Cumberland Newspapers 

group, run by Rupert Murdoch, in 1963, then of the Age suburban chain about 1975. The Mail 

is some 120 pages, the biggest of the western suburbs papers. 

 

In the 1960s, Ron Coleman, a Pom, a soldier in Vietnam, was on the Mail staff. He and others 

hived off to found the Times. It has some three papers now – based in Footscray, Altona and 

Williamstown. Its headquarters were in a big former staff building of Newport Power Station 

for about five years. That small chain has some sort of reciprocal advertising arrangement 

with the Leader Group for its western suburbs papers. Then there is an active newcomer, the 

Star, which came on the scene about two years ago. Practically immediately it was a fairly 

thick paper, possibly because it allegedly sold ads at half the price of the other papers. Then 

there‟s the monthly newsletter Around Laverton, generally with modest stories, but also with 

big headings on stories on council business. The issue of September 2004 was No. 249. It is 

distributed free to homes in Laverton, Seabrook, some of Altona Meadows and selected shops 

in Hoppers Crossing, Werribee and Werribee South. Circulation of 6,000 is guaranteed. 

 

32.16 MELBOURNE (2): WILLIAMSTOWN NEWSBOY 

 

From Melbourne, Tom Darragh, writes: I received a new local newspaper at home last week 

called the Williamstown Newsboy. There is no number – just March 2005, so I‟m uncertain if 

there were earlier issues. It‟s more an advertising medium, produced by Times, Advisor & 

Newsboy Newspapers of Camberwell, Victoria. Ads supported by advertorial. 

 

32.17 REVENUE SLIDE FORECAST FOR FAIRFAX 

 

A forecast decline in revenue from display advertising is the latest worry for the John Fairfax 

newspaper group. Broker Citigroup Smith Barney has forecast that the $639 million and 51 

per cent of the Fairfax publishing revenue that is derived from national/retail/inserts 

advertising is under threat from other media (Courier-Mail, 27 April 2005, p.32). 

 

32.18 ALAN KOHLER REPORTS 

 

Alan Kohler‟s investment newsletter is scheduled to go live this month (May 2005). The core 

of the project, backed by boutique Melboune investment bank Carnegie Wylie, is a 24-page 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 7 

monthly newsletter delivered by email, offering advice in all asset classes – shares, fixed 

interest, property and managed funds. There will also be an update service on the week‟s 

events, and a subscription website with access to industry data on the four investment 

categories. Kohler is the minority equity partner in a venture that now includes Text Media 

founder Eric Beecher. He will continue with his ABC-TV commitments and his columns for 

the Age and Sydney Morning Herald (Australian, Media section, 17 March 2004, p.18, and 

“Strewth” column, 16 March 2005, p.13; see also 32.72.17). 

 

32.19 MEDICAL NEWS UNDERGOES A CHECK-UP 

 

A team of consultant physicians and the Newcastle Institute of Public Health are running a 

website that reviews headlined medical stories in the news media, providing a user-friendly 

star rating system and an easy-to-read critique and scorecard. The aim is to improve standards 

of reporting about new drugs and medical treatments and to ensure that the most important 

information – the benefits, harm, costs, adverse effects, availability and any commercial 

conflict of interest – are canvassed. The site is www.mediadoctor.org.au (Australian, 

Media section, 17 March 1005, pp.17, 20). 

 

32.20 TSUNAMI BLITZES CRISIS COVERAGE 

 

The Boxing Day tsunami generated more media attention in the six sweeks after the event 

than all of the world‟s top 10 “forgotten” emergencies did for an entire year. There were 

almost 35,000 reports on the tsunami to the end of February, compared with 33,620 for the 

top 10 emergencies during the past year, according to research by Reuters (Australian, Media 

section, 17 March 2005, p.20). See also, “The biggest news story we‟ve ever had to tell”, 

Rural Press News, March 2005, pp.8-9. 

 

32.21 KIWIBANK AND THE PRESS 

 

Larry Noye, of Altona, Vic., continues to pursue his contention that the Age, Australian and 

the Australian Financial Review have “a ban on any stories of the remedy NZ is successfully 

applying to the banking buccaneers – the launching of Kiwibank, a government bank, three 

years ago”. He has a pouch of indexes from papers such as the Australian confirming the 

absence of Kiwbank stories. The New Zealand Weekend Herald of 15 January 2005 published 

an article about the progress of the so-called “The People‟s Bank”. The bank‟s CEO, Sam 

Knowles, says the bank has kept four major promises: to increase competition; to offer 

cheaper services than rivals; to be open longer hours; and to have the most branches. 

 

32.22 DEFAMATION CHECKLIST 

 

Professor Mark Pearson, of Bond University, has developed an online Defamation Checklist 

for journalists and students which is now available at www.defamkit.bond.edu.au It is not 

meant to be legal advice, but a tool to help journalists think through the possible defamation 

implications of their stories when they are writing them. It is based upon Australian law, 

though the fundamental principles are similar throughout Commonwealth countries. 
 

32.23 DEATH OF A POPE 

 

The Weekend Australian of 2-3 April 2005 carried an eight-broadsheet-page tribute to Pope 

John Paul II and a full double-column editorial headed, “A giant of faith and freedom on the 

world stage”. The Pope did not die until 5.37am (AEST) on Sunday, 3 April. The only 

Sunday paper in Australia to be able to report the death was the Sunday Times, Perth, which 

did so in the 60,000 copies of its late metro edition. The Pope died at 3.37am Sunday WA 

time (Mediaweek, 25 April 2005, p.7). The Monday dailies carried the news of the death and 

on that day the Australian ran another eight-page liftout devoted to the Pope. The Canberra 

http://www.mediadoctor.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 8 

Times ran a four broadsheet page wraparound. The Courier-Mail ran a 16-page tabloid tribute 

to the Pope on 7 April. The election of the new Pope – the German-born Cardinal Joseph 

Ratzinger who has taken the name Benedict XVI – was announced in Australian newspapers 

on Thursday, 21 April 2005. 

 

32.24 THE TASMANIAN CATHOLIC 

 

Tasmanian Catholics now have a new-look monthly publication. In a bid to achieve wider 

appeal, the Tasmanian Catholic, a glossy colour magazine, has replaced the Standard, a 

newspaper. The Catholic Church is the largest non-government employer in Tasmania, with 

3,500 employed in aged care, health, education and welfare. The magazine is distributed 

through parishes, schools, hospitals and aged-care centres (Mercury, 30 March 2005, online). 

 

32.25 LIFESTYLE EMPHASIS IN SYDNEY WEEKLY COURIER 

 

FPC Courier has relaunched its Sydney Weekly Courier community newspaper, which 

circulates on the city‟s upper and lower North Shore, with a full design makeover marked by 

a strong lifestyle emphasis in its content (Mediaweek, 28 March 2005, p.6). 

 

32.26 MURARRIE PRINT FACILITY 

 

Queensland Newspapers Pty Ltd tells a little about its Murarrie Printing Facility in an 

advertisement for production casuals. The facility, situated adjacent to the southern end of the 

Gateway Bridge, is the printing and distribution centre for Queensland Newspapers. It 

employs more than 250 tradespeople and operators on a continuous operational cycle and 

prints and publishes the Courier-Mail and the Sunday Mail for centres in Queensland and 

northern NSW (Courier-Mail, 9-10 April 2005, Careerone, p.52). 

 

32.27 ADVERTISING (1): BURSTS THROUGH $10 BN BARRIER 

 

The advertising market broke through the $10 billion barrier for the first time in 2004, but a 

cooling of the market is expected this year. Advertising spending in 2004 reached $10.4 bn, 

up 10.4 per cent over 2003, according to figures issued by the Commercial Economic 

Advisory Service of Australia. In 2004, the main spending was: television, $3365 m; metro 

and national papers, $2175 m; radio $842 m; magazines $664 m; outdoor $327 m (Sydney 

Morning Herald, 14 April 2005, p.27; Australian, Media section, 14 April 2005, p.17). 

 

32.28 ADVERTISING (2): INTERNET GROWING FAST 

 

Advertising on the internet grew four times faster last year than the average across most main 

media. Revenues of $388 million pushed the web ahead of billboard advertising for the first 

time. Strong growth in general and classified advertising and a booming search and 

directories market resulted in online advertising rising 64 per cent last year, up $236 million 

from the previous year, according to the Audit Bureau of Verification Services. The top media 

by advertising spending were: free-to-air TV, $3.44 bn; newspapers, $3.25 bn (2003 CEASA 

figure); magazines $665 m; metropolitan radio, $557 m; internet, $388 m; outdoor, $327 m. 

(Australian, 12 April 2005, p.21.) 

 

32.29 BOOKS TO INSPIRE GOOD WRITING 

 

Fenella Souter, who was the editor of the Good Weekend in the Sydney Morning Herald and 

the Age for seven years and is now a senior feature writer for the magazine, shares five books 

to inspire good writing (for the reasons, see Walkley Magazine, Issue 32, April/May 2005, 

p.41): 

 The First Stone by Helen Garner (Penguin, 1995). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 9 

 The Journalist and the Murderer by Janet Malcolm (Vintage, 1990). 

 The Whites of Their Eyes by David Leser (Allen & Unwin, 1999). 

 On Writing Well by William Zinsser (HarperCollins, 1990). 

 Towards the End of Morning by Michael Frayn (Faber & Faber, 1967). 

 

32.30 FINANCIAL TIMES BOOSTS SALES IN AUSTRALIA 

 

The Financial Times, a British newspaper, has boosted sales in Australia from 300 to 3,000 

since it set up a printing operation in Sydney last October and enhanced its distribution 

processes (Age, 30 March 2005, online). 

 

32.31 COLUMN 8 CHANGES STYLE 

 

The Column 8 has a new editor, Pat Sheil, and he is changing the style of the 58-year-old 

Sydney Morning Herald column. “I am trying to make it a bit edgier than it was,” he told 

Mediaweek (11 April 2005, p.6). “Basically, Column 8 should be like a chat, without making 

it too trite or stupid.” George Richards edited Column 8 for fifteen and a half years before 

retiring early last year (see ANHG 26.19). James Cockington edited it until handing over to 

Sheil in February this year. 

 

32.32 DE-LOVELY! CUTTING DECAY AND CUTTING DE PRICE 

 

News Limited‟s five capital-city dailies dropped their cover price to 50c (half price) for 

Thursday, 21 April, with readers receiving a free product sample in what was claimed to be 

the first trade promotion of its kind in Australia. The launch of the Oral B “Brush-Ups” 

campaign was, according to News, the first time newspapers had been the sole medium, ahead 

of television, to launch a product in that category of consumer goods. The papers involved in 

the promotion were Brisbane‟s Courier-Mail, Sydney‟s Daily Telegraph, Melbourne‟s Herald 

Sun, Hobart‟s Mercury, Adelaide‟s Advertiser (all half price on 21 April) and Perth‟s Sunday 

Times (normal price on 24 April). [Courier-Mail, 20 April 2005, p.3.] 

 

32.33 CANBERRA’S SUNDAY TIMES REMODELS 

 

The “Canberra” in the Canberra Sunday Times is growing as the paper tries to tell its readers 

that it really is for them and about them. The paper has been a tabloid since 7 May 2000 when 

it became the Canberra Sunday Times after earlier being the Sunday Times and earlier still 

just the plain old Canberra Times, Sunday edition, when introduced on 28 May 1978. Editor 

Gordon Wiegold, writing about the latest remodelling of the paper (Canberra Sunday Times, 

17 April 2005, p.2), says the new masthead is “a firm sign that we want the readers of 

Canberra left in no doubt – this is YOUR Sunday paper”. [The circulation of the paper 

dropped 1.8 per cent in the July-December audit period, to 37,610.] Wiegold goes into a lot of 

detail about the new format. 

 

32.34 A PASSION FOR FASHION LEADS TO VOGUE GIRL 

 

FPC Magazines launched Vogue Girl on Wednesday, 27 April, aiming at what used to be 

called the teen market. A magazine that is unapologetically about eye shadow and evening 

wear, it is basically a “little sister” to Vogue Australia. It is for those with a passion for 

fashion (Weekend Australian, 23-24 April 2004, p.11). 

 

32.35 ANZAC DAY FEATURES 

 

Australian number of newspapers ran special supplements on or just before Anzac Day, 25 

April – the 90
th
 anniversary of the Gallipoli landing – that highlighted historical aspects of 

Australians at war. They included: the Australian, eight broadsheet pages, 25 April; the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 10 

Courier-Mail, Brisbane, 24 tabloid pages, 23-24 April; the Northern Daily Leader, 

Tamworth, a 32 tabloid page pictorial snapshot of the birth of the Anzac legend, 22 April. The 

collectors' edition included an 8.5 page Roll of Honour listing the names of those who died in 

1915 or early 1916.  

 

32.36 SIR JOH BJELKE-PETERSEN DIES 

 

Sir Joh Bjelke-Petersen, Premier of Queensland 1968-87, died at 6pm on Saturday, 23 April 

2005. The Sunday Mail, Brisbane, devoted 12 pages of its edition the next day to reporting the 

life and death of the man it labelled “One of a Kind”. The Courier-Mail, Brisbane, published 

a 12-page broadsheet tribute to him on 25 April 2005. Both papers published editorials on Sir 

Joh (see also 32.72.21).  

 

32.37 SPECTRUM REVERTS TO TABLOID FORMAT 

 

The Spectrum section of the weekend Sydney Morning Herald, which changed from tabloid to 

broadsheet on 21-22 August 2004 (see ANHG 29.25), reverted to tabloid on 9-10 April 2005. 

When it became a broadsheet section, it combined the old Spectrum and the “48 Hours” 

section. The current Spectrum is summed up by the editor, Anthony Dennis, as “new size, 

same content”. It combines “life, book and arts” (see also Mediaweek, 25 April 2005, p.7). 

 

32.38 MAGAZINES (1): NEWS LIMITED’S BOLD FORAY 

 

The magazines division of News Limited has been briefing advertisers on an innovative sales 

model to be used for its soon-to-be-published men‟s sports lifestyle title, Alpha, which will 

couple the monthly with News‟s stable of daily state-based papers. The magazine will carry 

the “brand” of its local News title on the cover. NewsMags managing director Phil Barker 

says the unique model will secure Alpha prime display space with the newspapers at the front 

of newsagencies. Alpha will be available for $2, undercutting rivals FHM, Ralph, Men’s 

Health and Inside Sport by 75 per cent (Australian, Media section, 28 April 2005, pp.15-16. 

 

32.39 MAGAZINES (2): SOUTH AUSTRALIA AND QUEENSLAND 
 

South Australia: The Advertiser will launch on 3 May the SA Business Journal, a new 

weekly liftout of at least 24 pages. The only weekly business publication to concentrate 

exclusively on SA, it will feature commentary from business leaders, including Economic 

Development Board chairman Robert de Crespigny, Adelaide Bank managing director Barry 

Fitzpatrick and Harris Scarfe chief executive officer Robert Atkins. These business leaders 

have joined an exclusive round-table discussion on SA‟s economic future, which will be a 

centrepiece of the first issue (Advertiser, 26 April 2005, online). 

 

Queensland: The Courier-Mail is planning to launch a glossy colour magazine to be 

published every Saturday from 1 October 2005. Editor David Fagan says the magazine will be 

“distinctly Queensland, a means of telling Queenslanders great stories about the place they 

live while at the same time opening a window on the world”. The magazine‟s editor will be 

Christine Middap, a former Courier-Mail chief of staff and London correspondent and 

currently editor of the “BAM”, “Life” and “today” sections (Courier-Mail, 28 April 2005, 

p.3; Australian, Media section, 28 April 2005, p.17). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

32.40 APN (1): REPORTS SOLID YEAR 

 

APN News & Media Ltd reported a solid calendar year performance in 2004, with a net profit 

of $128.269 million, an increase of 24 per cent. The group owns the Australian Radio 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 11 

Network and publishes regional newspapers in Australia and New Zealand, as well as the 

New Zealand Herald. APN credited strong economic conditions in Queensland and the 

northern half of the North Island of NZ with helping its improve its performance (Courier-

Mail, 23 February 2005, p.34; Australian, 23 February 2005, p.23; Australian Financial 

Review, 28 February 2005, p.45).  

 

At its annual meeting in Sydney on 27 April, APN announced an on-market buyback of up to 

10 per cent of its ordinary shares. At the closing price of $4.81on that date, this would have 

cost $226 million (Australian, 28 April 2005, p.26). 

 
32.41 APN (2): INSTALLS MAN REGIOMAN 

 

APN News & Media is building a new printing centre on the Sunshine Coast to house the first 

MAN Roland Regioman 4/1 press in Australia. The Regioman will comprise four 4-high 

towers and four reel stands with two folders with inline stitching and trimming. In addition, 

the pressline will include a Uniset commercial heatset tower with dryer and reelstand, the first 

time that a double width/single circumference press (4/1 configuration) has been combined 

with a single width/double circumference press (2/2 configuration) in the same pressline. The 

new press centre is being built just north of Yandina on the Bruce Highway, and about 15km 

from APN‟s current print site at Maroochydore. Due to open early next year, the new site will 

combine the printing operations of both Maroochydore and Bundaberg (Australian Printer, 

March 2005). 

 

32.42 RURAL PRESS PRINT CENTRE (1): MANDURAH  

 

Rural Press‟s news $20 million state-of-the-art printing press at Mandurah, south of Perth, is 

running. When fully operational, it will print 12 Rural Press regional papers in Western 

Australia and the Farm Weekly. Mandurah replaces mainly the Collie print centre (see ANHG 

31.26 and 28.37). 

 

32.43 RURAL PRESS PRINT CENTRE (2): BALLARAT 

 

Rural Press Ltd‟s $32 million Ballarat print facility was officially opened on 7 April by the 

Victorian Premier Steve Bracks. The complex produces the Ballarat Courier and many other 

regional newspapers, including the Geelong Advertiser and the Bendigo Advertiser, and 10 

Melbourne publications. The press can produce 75,000 copies per hour at full speed. It also 

has nine towers capable of printing 144 pages of full colour in one pass. It is currently 

producing about two million newspapers each week. More than 60 full-time and 20 casual 

workers are employed at the plant.  

 

Rural Press chairman John B. Fairfax suggested Rural Press was interested in expanding its 

media service in regional communities in the context of possible changes to cross media 

ownership rules in Australia. He said he hoped changes would allow media companies to own 

“at least two media” in any market as there were irregularities under the current law. Rural 

Press reaches 3.1 million people with about 200 publications Australia-wide (Courier, 

Ballarat, 8 April 2005, online). 

 

32.44 ECHO HEARD MORE WIDELY 

 

Byron Bay‟s Northern Rivers Echo began home deliveries in Ballina and Lennox Head on 17 

February. Echo sales consultant Marilyn Manning and journalist Julian Ryan have been doing 

the rounds in Ballina looking for new advertising clients and some rollicking good yarns. The 

Echo had promised for some time to expand distribution to Ballina. An additional 5500 copies 

of the Echo are now being delivered to Ballina Shire each Thursday, bringing the weekly 

circulation to 31,000. Residents of Tintenbar, Newrybar and Wardell can also pick up a copy 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 12 

of the paper from their local store, where bundles will be dropped each week (Northern Rivers 

Echo, 17 February 2005).  

 

32.45 BALLARAT CIRCULATION FIGURES 

 

The Audit Bureau of Circulations figures for the daily Ballarat Courier for July-December 

2004 (unavailable when ANHG No. 31 went to print) were 19,528, down from 20,079 for the 

corresponding period in 2003. 

 

32.46 FORMER TENTERFIELD STAR BUILDING FOR SALE 

 

The former home of the Tenterfield Star in far northern NSW was advertised (complete with 

picture) for sale for $269,000 in the Weekend Australian Magazine (5-6 March 2005, p.41). It 

carried the following description: Major J.F. Thomas, advocate for “breaker” Morant as his 

court martial in 1901, and owner and editor of the Tenterfield Star, moved both law practice 

and paper into this building in 1913. The paper moved out only 18 months ago and left the 

building, which has four offices with open fireplaces at the front and a large open truss-roofed 

production area behind, plus a large safe – in mint condition. Thomas acquired the Star in the 

late 1890s to push the cause of Federation, ignited in this very town by Sir Henry Parkes.” 

 

Rod Kirkpatrick writes: Even though the Tenterfield Star building declares that the paper 

began publication in 1870, it did not begin until August 1871. The Cairns Post and the 

Gippsland Times, Sale, are other newspaper buildings with the incorrect establishment year 

proclaimed (do you know of any others?). The Cairns Post began in 1895 as the Morning 

Post (the building says 1882) and the Gippsland Times began in 1861 (the building says 

1860). 

 
32.47 THE DUNNET NEWSPAPER FAMILY 

 

Brothers John and Ian Dunnet are joint proprietors of the North-West Courier, Narrabri, 

which the family has owned since their grandfather, John Shearer Dunnet (1864-1927), 

bought it on 17 May 1920. J.S. Dunnet had owned the Lower Clarence Advocate on the New 

South Wales north coast for about 10 years just before Federation, and so Dunnets have 

owned newspapers in the 19
th
, 20

th
 and 21

st
 centuries. Recently John came across a diary kept 

by his father, John Rhodes Dunnet. Part of it deals with the period when the family moved 

from Sydney to Narrabri to acquire the Courier. J.S. Dunnet thought the deal had been done, 

but the retiring proprietor demanded another £100 ($200). J.S. was obliged to borrow from a 

partner. The arrangement was unsatisfactory and J.S. was obliged to buy out his partner 

within a couple of years. “The early years, as seen through my father‟s eyes, were very tough 

but they gradually built the paper up and the men were joined by the rest of the family,” 

writes John Dunnet.  

 

John says even his sister, Robyn (Dampney), has become an editor in retirement. She edits 

and runs the Quigley Grapevine, an A4 monthly newsletter, which the North-West Courier 

prints. It has a circulation of about 3,500 on the western side of Lake Macquarie, between 

Warners Bay and Toronto. Her little publication is well written, looks good and is well 

received. For some of the women on her staff, the exercise has been a liberation. Robyn 

Dampney is desperate to talk to other similar community-type publications. Her E-mail 

address is: rdampney@bigpond.com 

 

32.48 THREE RETIRE IN MANNING-FORSTER REGION 

 

Sue Gogarty, Bob Baird and Bill Green have retired after giving a total of 117 years of service 

to newspapers. Gogarty had been editor, and, for the most part, managing editor, of the Great 

Lakes Advocate, Forster-Tuncurry, for 22 years (a weekly whose latest circulation figures 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 13 

were 6,185). Baird, a former editor of the Manning River Times, Taree, had been Gogarty‟s 

senior journalist, full-time and part-timer, for 12 years. He had been a journalist for 44 years, 

having also worked at the Maitland Mercury and other publications. Green had worked in 

various departments of newspaper publishing at Taree, Wingham and Forster for 50 years. 

Gogarty and Baird retired after the Australian Day issue of the Advocate and Green retired at 

Christmas. Rural Press held a farewell function for the trio of retirees (Rural Press News, 

March 2005, p.12). 

 

32.49 DAILY EXAMINER’S CIRCULATION GROWS 

 

Peter Ellem, editor of the Daily Examiner, Grafton, attributes his newspaper‟s 4.7 per cent 

increase in circulation in the six months to 31 December 2004 to a run of good, hard-news 

stories presented “without too many pyrotechnics”. The paper‟s increase – from 5,819 to 

6,094 – represented the greatest percentage rise of any regional daily (Mediaweek, 21 March 

2005, p.7). 

 

32.50 THE MAIL GETS THROUGH 

 

Miracles were the order of the night when a twister hit the Border Mail press hall at 

Wodonga, northern Victoria, just before 7.30pm on Tuesday, 1 March 2005. The wind blew 

in the northern end of the press building and a large section of the side wall caved in. 

Miraculously, no press-crew members were in the area when the wall caved in and toppled 

several electrical drive cabinets. And just as miraculously, nine and a half hours later the press 

was running again – printing 18,000 copies of the Border Mail of 2 March. This satisfied the 

home delivery market. Additional copies were printed at Wagga Wagga on the Daily 

Advertiser’s presses. The Mail’s daily circulation is about 27,000. [Separate independent 

media companies own the Border Mail and the Daily Advertiser.] (Border Mail, 2 and 3 

March 2005; the ANHG thanks Dirk Spennemann, of Albury, for forwarding copies of these 

unusual issues of the Border Mail.) 

 

32.51 EDITORS 

 

The Border Mail, Albury-Wodonga, is seeking an editor because the previous editor, Simon 

Dulhunty, 33, has been appointed editor of the Illawarra Mercury, Wollongong (which will 

be 150 in October). The appointee will have prime responsibility for the editorial content and 

management of a first-class editorial team. S/he will need to have strong leadership skills to 

hold this important position within the Albury community. The editor will be innovative and 

creative and have excellent news judgment and balance. It would be expected that the 

successful candidate would have had substantial experience at senior editorial levels of a daily 

newspaper (Australian, Media section, 7 April 2005, p.21; Mediaweek, 11 April 2005, p.7). 

 

The Morning Bulletin, Rockhampton, is seeking a new editor who is “a first class, highly 

experienced print journalist capable of producing a powerful daily package that connects 

squarely with our readers” (Courier-Mail, 30 April-1 May 2005, careerone, p.24). 

 

32.52 COFFS HARBOUR ADVOCATE ADDS EDITION 

 

The Coffs Harbour Advocate, a daily on the NSW north coast, added an edition on 14 March. 

Instead of appearing Tuesday to Saturday, it now appears Monday to Saturday. The Advocate 

is a free paper on Wednesdays and Saturdays and a paid-circulation paper on the other days. 

 

32.53 WHEN THE WAYBACKS LOST THEIR WAY BACK 

 

Down Port Lincoln way, the reigning Australian Rules football premiers, Waybacks, were 

leading the Boston club by 123 points in the grand final, but somehow allowed too many 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 14 

players on the field at one point. They were penalised all their points before the final quarter 

began. Boston hung on in the closing stages to win the premiership by a point. Liz Walsh, 

sportswriter for the Port Lincoln Times reported the drama, and won the “best sport story” 

award at the South Australian Country Press Association awards. She is now working for 

another Rural Press paper, the Canberra Times (Port Lincoln Times, 5 April 2005, online). 

 

32.54 TOP END REVIEW LAUNCHED 

  

Published on the last Saturday of each month, the Top End Review Newspaper is a new 

publication targeting residents from Darwin to Katherine. The Review (cover price $1) has 

been designed in response to reader and advertiser demands. After seeing the response to the 

first edition, the owners are expanding the Darwin-to-Katherine circulation and coverage to 

include Mount Isa in east and Broome in the west and Tennant Creek to the south. 

Subscriptions are available from PO Box 3086, Palmerston, NT, 0831. Or email the paper at 

topendreview@iprimus.com.au 

 
32.55 REJOINING THE LEADER 

 

Veteran Tamworth journalist John McFarlane re-joined the Northern Daily Leader, 

Tamworth, NSW, on 1 April 2005 – this time as a columnist. McFarlane, who recently retired 

after 45 years in journalism in radio, television and newspapers, began his career with the 

Leader in 1959. More recently, he worked for by the ABC in Tamworth for 33 years as a 

journalist and news editor. His Leader weekly column, “That‟s Life”, looks at the light-

hearted side of life and is based on true stories. 

 

32.56 OVENS & MURRAY ADVERTISER AT 150 

 

Beechworth‟s Ovens & Murray Advertiser turned 150 on 6 January 2005 and issued on 23 

March a 32-page tabloid magazine-style supplement, with glossy cover, to mark the event. 

The cover features two wonderful pictures of the newspaper‟s staff from about a century ago. 

The supplement includes a Beechworth newspaper chronology based largely on details 

supplied by Rod Kirkpatrick. See article in PANPA Bulletin, April 2005, p.29. 

 

32.57 NORTH WEST MAGAZINE PRINTS 46,600 

 

The North West Magazine in NSW has a print run of 46,600 copies. The magazine in inserted 

into the following newspapers, with quantities bracketed (these, clearly, are the prints runs of 

the country papers that take the magazine): Barraba Gazette, 1,100; Bingara Advocate, 900; 

Coonabarabran Times, 2,500; Coonamble Times, 1,250; Goondiwindi Argus, Qld, 3,200; 

Gunnedah Independent, 4,100; Black Opal Advocate, Lightning Ridge, 1,100; Manilla 

Express, 1,000; Moree Champion, 3,600; Mudgee Guardian, 5,000; North-West Courier, 

Narrabri, 3,400; Quirindi Advocate, 2,100; Tamworth Times, 16,300; Warialda Standard, 

1,050 (North West Magazine, Vol. 32, No. 42, 21 March 2005, p.1). 

 

32.58 WAN BIDS FOR GERALDTON 

 

The board of Geraldton Newspapers, north of Perth, has accepted an offer by West Australian 

Newspapers to take it over. The offer is for the tri-weekly Geraldton Guardian, the weekly 

MidWest Mail, Guardian Print and the company radio stations. Group general manager 

Malcolm Smith says the directors have approved what he says is a substantial offer, but could 

not reveal the amount. Shareholders were told of the bid on 22 April and will decide in mid-

May whether they support it. Smith says if shareholders accept the bid, there are unlikely to 

be major changes to the company. “In fact, their position is they don‟t want to make any 

changes, and that would be very wise in this market because it‟s a very successful company 

and in their words it‟s a very well-nourished company.” (ABC online news, 22 April 2005.) 

mailto:topendreview@iprimus.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 15 

 

 

32.59 KIMBERLEY ECHO EXPLAINS ‘WHY WE DID IT’ 

 

The Kimberley Echo, Kununurra, WA, explained on 14 April why it published “graphic 

photographs” of a fatal accident near the Dunham Bridge. The publication drew a number of 

letters of complaint, which the Echo published. The Echo editor said the photos were 

published not to be sensational, but to shock – to shock people into driving more slowly. He 

had seen 120 fatal smashes as a young journalist and in all but two of these speed had been a 

factor. The experience had slowed down his driving. He hoped the photos would help slow 

down others. 

 

32.60 BUNGENDORE COMPETITION 

 

Bungendore, a village between Queanbeyan and Braidwood, NSW, has newspaper 

competition, of a sort. The weekly Bungendore Mirror, launched on 24 March 2004, 

competes with the monthly Bungendore Bulletin. Both papers are issued free. The Mirror is 

distributed to 4,500 homes and businesses in Bungendore, Burra, Bywong, Captains Flat, 

Carwoola, Hoskinstown, Sutton, Tarago, Wamboin and Williamsdale. The Mirror takes its 

name from the first Bungendore paper, published by the Queanbeyan Age in 1887. The March 

issue of the Bulletin is 16 pages and the 30 March issue of the Mirror is eight pages. [Thanks 

to Victor Isaacs for copies of these newspapers.] 

 

32.61 TWO MUDGEE PAPERS AMALGAMATE 

 

Two Central Western NSW papers, the 115-year-old Mudgee Guardian and Gulgong 

Advertiser and the one-year-old Weekly, have amalgamated. The Guardian continues to be 

published on Tuesdays and Fridays, while the Weekly appears on Thursday mornings. The 

Weekly office has been relocated from 131 Church Street to the Guardian office at 9 Perry 

Street. Elwyn Lang has been appointed managing editor of both papers. Former Mudgee 

Guardian manager Ivan Cunningham has taken up a promotion with the company to a larger 

group, the Northern Daily Leader in Tamworth (Mudgee Guardian, 8 April 2005, online). 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

32.62 NEWSPAPERS OF 300 AND 400 YEARS AGO 

 

The Gutenberg Museum in Mainz, Germany, has asserted that the birth of the newspaper 

Relation was in fact 1605, and not 1609, as previously thought. Martin Welke, founder of the 

German Newspaper Museum made the discovery along with Professor Jean Pierre Kintz, a 

Strasbourg historian. Welke explained that the publisher of Relation was Johann Carolus, who 

earned his living at the beginning of the seventeenth century by producing handwritten 

newsletters, which he sold to subscribers at high prices. He reproduced news sent to him by a 

network of paid correspondents. The World Association of Newspapers has accepted the 

evidence of the Gutenberg Museum and reports the 400
th
 anniversary will be celebrated in 

July, which is when Relation was first printed (Mediaweek, 7 March 2005, p.7; PANPA 

Bulletin, April 2005, p.27). 

 

Hakan Bergstrom, in Brussels, Belgium, writes that the “oldest still-existing newspaper” is 

the Swedish Post-och Inrikes Tidningar, which began in 1645. See http://www.poit.org/ 

  

32.63 DAILY AT DANDENONG – FOR A WEEK 

 

The Dandenong Journal appeared as the Dandenong Daily Journal for a week from 14-18 

May 1973. It was a special publication to mark the centenary of local government in 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 16 

Dandenong. Cumberland Newspapers (Victoria), of 602 Latrobe Street, Melbourne, printed 

the paper. ANHG member Ken Sanz bought a copy of the Daily Journal of 15 May 1973 at 

Daylesford last year; it contained 60 tabloid pages and had a hybrid copy of the front page of 

the South Bourke and Mornington Journal. It consists of this masthead plus five columns of 

news from various issues and says: “Centenary 1973 from our own files, 1878-81”. An 

advertisement on page 49 stated: “During the week of the Daily Journal from Monday May 

14 to Friday May 18 employment and classified advertisers are asked to note the following 

deadlines.” Tim Hogan, of the State Library of Victoria, assisted with additional research. 

 

32.64 NEWSPAPER LIBRARIANS CONFER 

 

Victor Isaacs writes: The annual conference of the Newspaper Section of the International 

Federation of Library Associations (IFLA) was held at the National Library of Australia from 

22 to 24 February (see 31.35). Delegates from a number of countries and many locals 

attended. A theme that emerged from the papers presented was the future of newspaper 

preservation. Should the emphasis be on microfilming or on digitisation? While there was 

enthusiasm about the benefits of digitisation (easy access to old newspapers via the web, and 

ease of finding items through key word searching) there were some reservations about current 

reliability of technology. Some case studies were presented. Interesting discussions occurred 

about whether digitisation would replace or supplement microfilming, and its effect on the 

conundrum of access versus preservation of hard copies. Most papers were of international or 

general interest, but three had specific Australian interest. Geraldine Suter and Judith Pearce 

(NLA): “Argus indexing online: historical newspaper indexing in a digital age”; Colin Webb, 

Director, Preservation Services, NLA: “National plan for Australian Newspapers (NPLAN)”; 

and Margie Barram, State Library of Queensland: “The challenge – digitisation for both 

access and preservation – a Queensland case study”. This was about a pilot project by the 

SLQ with the Maroochy Library to digitise the Nambour Chronicle. 

 

32.65 MISSING EMDEN GUN 

 
The missing Emden gun, late of Hyde Park (Column 8, 24 Feb.), brought back memories for 

Hazel Miller of Bathurst. “My husband, Trevor, was a copy boy on one of the long-gone 

evening papers in 1929, when a man came in and told him that the gun and its monument 

would be dedicated the next day. He wrote it up, and there it was – his first front-page story. 

He was only 14 years old, or thereabouts, and he never forgot it.” (Sydney Morning Herald, 

25 February 2005, Column 8). 
 

32.66 NEWSPAPER HISTORIANS’ NETWORK 

 

As part of a larger project (funded by the Australian Research Council) to establish a network 

of Australian media historians, Liz Jacka, of the University of Technology, Sydney, is 

interested in establishing a network of newspaper historians. The ANHG has supplied Jacka 

with details from the audit of members‟ research interests of the past few years. If any ANHG 

member has not submitted details for one of our audits of members‟ research interests and 

wishes to be part of the network being established, please send brief details and contact details 

to the ANHG editor. The ANHG will forward details to Liz Jacka. One of the aims of the 

project is to facilitate collaboration between researchers of media history. 

 

32.67 BY THE SEAT OF YOUR PANTS 

 

An item from the Manning River Times, Taree, NSW, 9 April 1898: We do not often hear of a 

newspaper being published with one of its pages totally blank, owing to that forme being 

“pied”, for generally if such an accident occurs with a portion of the type, it happens that 

there is some other way of getting over the difficulty. But this is actually the case with a paper 

received in London from Mexico, called the Daily Anglo-American. The front page is 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 17 

absolutely blank, except for an announcement in big type along the top: “This forme was 

pied.” 

 

The explanation is to be found in a note inside, which laments the hard luck the paper has 

suffered when going to press, and states that a compositor fell down a flight of stairs and 

“pied” the page. Then it goes on to say: “He slipped and sat down suddenly on the type, and 

the only existing copy of the page is imprinted on the seat of his „ice-cream‟ pantaloons, 

which will be placed on the file in the editorial room of this journal.” 

 

32.68 CALL FOR PAPERS FOR AMT CONFERENCE IN CANBERRA 

 

Dr Trish Payne, of the School of Professional Communication, University of Canberra, 2601 

(trish.payne@canberra.edu.au) has issued a call for papers for the Australian Media 

Traditions (AMT) conference to be held at Old Parliament House, Canberra, on 24 and 25 

November 2005. The themed section is “Politics Media History”, but papers on other topics 

are welcome. More details from the AMT web site at http://www.ce.canberra.edu.au/amt 

  

Send an abstract to Trish Payne by 24 June 2005. Your reviewed abstract will be returned by 

15 July. Refereed papers are due 23 September. Final date for registration is 31 October. 

Standard registration is $185, $100 for concessions. Daily rate is $100. Previous AMT 

conferences have been held in Sydney (1999), Yeppoon (2001) and Melbourne (2003). 

 

 32.69 DIMBOOLA PRINTING MUSEUM PLANNED 

 

The Victorian Government will contribute $7,000 to help transform the former newspaper 

office in Dimboola into a printing museum. The Dimboola and District Historical Society will 

match this contribution. A major attraction of the new museum will be the original printing 

presses that were once operated by Dimboola‟s newspaper, the Banner, which began 

publication on 10 May 1879. The Banner no longer uses the equipment and when the 

company recently relocated to new premises at Warracknabeal, the office and machines were 

purchased and donated to the local historical society (Minister for State and Regional 

Development, Victoria, press statement, 4 April 4, 2005). The Ward family, of the 

Warracknabeal Herald, owns the Banner. 

 

32.70 EARLY WARRNAMBOOL PHOTOGRAPHERS 

 

From the Warrnambool and District Historical Society Newsletter, April 2005, p.3: 

“Photography was introduced into Australia in 1842 and early photographers in the Western 

District were often itinerants, staying a few months in each town. In the 1850s photographers 

in Warrnambool were called „daguerreotypists” as they were using the methods invented by 

Frenchman L.J.M. Daguerre. This process involved the iodizing of a highly polished silver 

copper plate, resensitising it with bromide and then exposing it in a camera.” The newsletter 

proceeded to list those photographers (16 in all) known to have worked in Warrnambool from 

1853 to 1872. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

32.71 BOOKS 

 

32.71.1 ENGINES OF INFLUENCE: NEWSPAPERS OF COUNTRY VICTORIA 1840-

1890 by Elizabeth Morrison is a fifty-year history of Victoria‟s country newspapers, 

beginning with James Harrison‟s Geelong Advertiser in 1840 and ending in December 1890 

when 166 papers were being published in 122 country towns. 

 

mailto:trish.payne@canberra.edu.au
http://www.ce.canberra.edu.au/amt


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 18 

This significant book identifies all press sites and newspapers of the era, whether long-lasting 

or short-lived, and highlights the major part played by them in helping construct the 

machinery of government, lay the foundations of party politics and foster a sense of rural 

Victorian identity.  

Engines of Influence is available as both an e-book (downloadable PDF files)($39.95) or a d-

book (print-on-demand)($49.95).  

Go to www.mup.unimelb.edu.au/ebooks/ 
 

32.71.2 STEADFAST KNIGHT: A LIFE OF SIR HAL COLEBATCH by Hal G.P. 

Colebatch, $27.95, paperback, 320pp. 192073 139 3. Colebatch sen. worked on a succession 

of newspapers in South Australia and at Broken Hill ane endured a harsh life on the 

Coolgardie goldfields. By 1904 he was able to borrow enough money to buy the Northam 

Advertiser, WA. He was a free trader throughout his long careers in journalism and politics. 

He served a brief term as Premier of WA in 1919. 

 

32.71.3 BOOKS & EMPIRE: TEXTUAL PRODUCTION, DISTRIBUTION AND 

CONSUMPTION IN COLONIAL AND POSTCOLONIAL COUNTRIES edited by Paul 

Eggert and Elizabeth Webby. This is strictly a journal, but this is a book-sized issue. It sits 

more appropriately under our “Books” heading than under a series of headings under 

“Articles”. It is, in fact, Special Issue 28:1,2 (2004) of the Bibliographic Society of Australia 

& New Zealand Bulletin. It contains 199 pages. ISBN 0-9751500-1-4. [With Vol. 29, the 

Bulletin will become Script & Print. Bibliographic Society of Australia & New Zealand 

Bulletin.] 

 

32.72 ARTICLES 

 

32.72.1 IN THERAPY WITH PARIS AND POSH by Judith Ireland, Sydney Morning Herald, 

24 February 2005, p.13. Some critics say celebrity magazines are trash, but others believe 

they serve a useful purpose. 

 

32.72.2 ZANETTI by Paul Zanetti, APN Password, February 2005, pp.19-21. Cartoonist Paul 

Zanetti, who began with the Daily Telegraph at age 18 in 1980, has joined APN‟s regional 

newspapers as a daily political cartoonist. 

 

32.72.3 „BRASH AND COCKY‟ EDITOR HAS THE WEST EVEN WILDER by Mark Day, 

Australian, Media section, 24 February 2005, pp.15, 23. A review of Paul Armstrong‟s 17-

month-old editorship of the West Australian. 

 

32.72.4 WATCHFUL EYE AT THE COALFACE by Simon Canning, Australian, Media 

section, 3 March 2005, p.17. The chair of the Australian Competition and Consumer 

Commission, Graeme Samuel, wants to talk to Australia‟s media owners about possible 

directions if the Australian media are deregulated. 

 

32.72.5 SIZING UP THE NEWS by Mark Day, Walkley Magazine, Issue 31, February/March 

2005, pp.9-11. Zinger headlines and nose-tweaking cheek are the apex of tabloid style, so 

what will happen as the broadsheets shrink to this compact size? Day looks at tabloid‟s past 

and future in the first of a series of essays marking the 50th year of the Walkley Awards. 

 

32.72.6 „HUN‟ WARLORD CHASES NEW AGE WIN by Sally Jackson, Australian, Media 

section, 10 March 2005, pp.17-18. Aggressive, vigorous, energetic – that‟s Peter Blunden, 46, 

editor of Melbourne‟s Herald Sun for nine years. Jacksons profiles the man and an 

examination of his impact on Australia‟s biggest selling daily. 

 

32.72.7 JIM SAYS GOODBYE by Jim Burrell, St George and Sutherland Shire Leader, 10 

March 2005, p.8. On his retirement, Leader editor Jim Burrell shares a few memories. See 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 19 

also the Leader, 17 March 2005, p.8, for “New editor looking forward to challenge” (re. 

Albert Martinez, who has replaced Burrell as editor). 

 

32.72.8 MURRAY BRIDGE TOOK ITS TIME TO CROSS PUBLISHING BARRIERS by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, March 2005, pp.58-59. A potted history of newspapers at 

Murray Bridge, South Australia. 

 

32.72.9 WATCHDOG HAS BLINKERED VISION by David Flint, Australian, 15 March 

2005, p.15. The ideologically driven Media Watch should be more like the fair and balanced 

Insiders program on the ABC, says the former chair of both the Australian Press Council and 

the Australian Broadcasting Authority. 

 

32.72.10 FOURTH ESTATE „SECOND RATE by Rob O‟Neill, Sydney Morning Herald, 25-

27 March 2005, Icon section, p.3. A discussion of the battle between journalists and amateur 

bloggers and the results of the fifth annual Weblog Awards. The winner: www.boingboing.net 

 

32.72.11 BE BRASH, BE BOLD, AND MAKE IT SELL by Samantha Maiden, Australian, 

Media section, 7 April 2005, pp.17-18. An article about the new editor of the Daily 

Telegraph, David Penberthy. See also Mark Day‟s column on p.22 of this issue of the Media 

section. 

 

32.72.12 HOCKING FAMILY STRUCK A RICH NEWSPAPER LODE AT 

KALGOORLIE, PANPA Bulletin, April 2005, pp.56-57. A potted history of the Kalgoorlie 

Miner, Western Australia‟s only regional daily for more than 70 years. 

 

32.72.13 PAPER‟S DOUBLE ACT STILL A RARE STORY by Sheena MacLean, 

Australian, Media section, 14 April 2005, p.19. Now that Liz Deegan has been appointed 

deputy editor of the Sunday Telegraph, the paper can boast a rare double act: editor and 

deputy are female. 

 

32.72.14 WEB USERS AREN‟T ABOUT TO FORSAKE THE PRINTED PAGE by Mark 

Day, Australian, Media section, 14 April 2005, p.22. Media columnist Mark Day reports on 

the findings of a survey by the New Matilda website. 

 

32.72.15 BURIED TREASURES by Suzy Baldwin, Sydney Morning Herald, 3 January 2005, 

online. The obituary has become an entertaining art form, writes the editor of the Herald’s 

obituary page. 

 

32.72.16 FAIRFAX LOSES HIDE AND SEEK by Robert Gottliebsen, Australian, 4 April 

2005, p.39. A business commentator (a former Fairfax executive) discusses the value of the 

seven-year-old Seek online employment classified business compared with the Fairfax 

newspapers, the Age and Sydney Morning Herald. 

 

32.72.17 MEDIA MAN STILL HUNTS FOR A SCOOP, BUT FINDS HIS OWN STORY 

NOT MUCH OF A YARN by Annie Lawson, Age, 18 April 2005, p.10. A look at where Eric 

Beecher is at in his career as journalist and entrepreneur after the sale of Text Media and the 

purchase of crikey.com (also see 32.18). 

 

32.72.18 THE STING IN THE TAIL by Mark Knight, Walkley Magazine, Issue 32, 

April/May 2005, pp.14-16. Does political cartooning still influence opinion or does it just 

titillate sadomasochistic pollies with burgeoning art collections? The author says there is “still 

room to be a pain in the arse”. [This issue of the magazine focuses on cartooning. There are 

articles by Michael Leunig, Victoria Roberts, Rosina Di Marzo, Andrew Dyson, and Lindsay 

Foyle.] 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 32         May 2005 Page 20 

32.72.19 VOICES OF THE PEOPLE SHOULD BE IN A HALL OF FAME by Angela 

Shanahan, Canberra Times, 16 April 2005. This column pays tribute to the contribution that 

writers of letters to the editor make to our society. [Shanahan is married to Dennis Shanahan, 

national political editor of the Australian.] 

 

32.72.20 PRINT LEARNS TO LOVE THE WEB by Sheena MacLean, Australian, Media 

section, 28 April 2005, pp.15, 20. A reflection on the impact of newspaper websites the news 

business, including hard-copy circulation. The first Australian newspaper websites were 

established 10 years ago. 

 

32.72.21 HOW JOH KEPT HIS CHOOKS WELL FED by Allen Callaghan, Australian, 

Media section, 28 April 2005, p.16. The former Queensland premier, Sir Joh Bjelke-Petersen, 

was one of Australia‟s first TV politicians, writes his former press secretary (see also 32.36). 

 

The    ANHG    Bookshop 
 

 Mmmad Mmmay Sssale 
 

During May, the ANHG has TWO BOOKS for sale at special low prices: 
 
The ANHG Index (index to first 25 issues of the newsletter), 106pp, $10. Two copies 
for $13, three for $16 and four for $18. 

 
 The Australian Press: A Bicentennial Retrospect (proceedings of the conference held 
at the State Library of NSW in March 2003 to mark 200 years of newspaper 
publication in Australia), 106pp, $7. Two copies for $10, three for $12, four for $14. 
  
The ANHG has printed 40 copies of a 16-page supplement to its 111-page book, 
Australian Newspaper History: A Bibliography. Copies of the supplement are available 
for $2 each (incl. p&p). Copies of the book plus supplement are available to 
individuals for $25 each (incl. p&p) and institutions for $28. 

Make cheque payable to R. Kirkpatrick (ANHG) and send to:  
Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)___________________________(Address)_________________________________

_ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

